wijnliefhebbers
Jean-Paul Thévenet, Morgon VV - Afdrukversie

+- wijnliefhebbers (http://www.vinejo.freebb.be)
+-- Forum: Frankrijk (/forum-3.html)
+--- Forum: Bourgogne (/forum-5.html)
+--- Discussie: Jean-Paul Thévenet, Morgon VV (/thread-1077.html)


Jean-Paul Thévenet, Morgon VV - Tom - 05-04-2011 02:52 PM

Morgon VV 2009

Jean-Paul Thévenet behoort tot de oorspronkelijke leden van de ‘bende zonder zwavel’ (Lapierre, Foillard en Breton). Thévenet beschikt over een prachtig terroir, net onder de Côte de Py, op een hardgraniet ondergrond. Hij gebruikt deels tweedehands vaten van Romanée-Conti.
100% Gamay, stokken van 60 à 70 jaar oud, gevinifieerd op deze oude vaten gedurende 12 maanden.

Bio: weinig sulfiet en geen gebruik van pesticiden.

Voor de cijferfetisjisten: RP 93+, IWC 93, WS 91 (in de RVF niet eens vermeld, WTF!)

Neus: de finesse in de neus voorspelt onmiddellijk dat het om een kanjer van een wijn gaat. Complex: het minerale en florale harmoniëren perfect. Het rode fruit (aardbeien, frambozen) haal je er onmiddellijk uit.

Mond: Zeer volle, mineralige smaak. De zuren zijn perfect verweven met het fruit. Zeker aanwezigheid van tannines die tijdens de lange afdronk zorgen voor een licht en aangenaam bittertje. De textuur is enorm fluwelig.

Voor mij de beste Beaujolais tot nu toe gedronken. Zonder enige twijfel een Beaujolais die zich kan meten met de betere/beste Bourgognes.
Een fles die je met plezier in één keer soldaat maakt.
Ik denk dat het (voor mij althans) duidelijk is: absolute topklasse! Een must voor je wijnkelder. applaus applaus applaus
Prijs: ong. 16 euro, Terrovin.


RE: Jean-Paul Thévenet, Morgon VV, 2009 - doc - 05-04-2011 03:25 PM

Ik plak hier m'n eerdere post over deze wijn, omdat de topic reeds bestond:
Trouwens volledig akkoord Tom.cheers

Jean Paul Thévenet is één van wijnmakers van de "bende zonder zwavel". Zie Marcel Lapierre. Terroir gelegen onder de Côte de Py, ondergrond van hardgraniet. Stokken zijn gemiddeld 60 jaar oud. Opgevoed in gebruikte vaten van Romanée Conti.
Na het openen weelderige neus van rode vruchtjes, cuberdons of framboosjes, kersjes, ook banaan (klassiek), wat toetsen van leder. De neus blijft evolueren in het glas en geeft een blijvend groot plezier. Er komen wat aardse impressies bij. Krijgt meer "Bourgogne" allures na verloop van tijd wat ook verder blijkt in de mond. Terug weelderig fruit, fluwelige tannines, maar zeer goed onderbouwde zuren die nooit de bovenhand krijgen. Mooie lengte. Rode vruchtjes terug in mooi evenwicht. We (Tom zat tevens in het panel) klasseren deze wijn ergens tussen de weelderige fruitigheid van Lapierre en de meer gestructureerde wijnen van Burgaud. Eén van de beste Morgons tot nu toe, een wijn die zeer goed in z'n vel zit.


RE: Jean-Paul Thévenet, Morgon VV, 2009 - koen - 05-04-2011 04:09 PM

Zou dit dan de fles zijn die van mij een Beaujolais drinker maakt Blush .... ik ben wel nieuwsgierig geworden Big Grin


RE: Jean-Paul Thévenet, Morgon VV, 2009 - doc - 05-04-2011 07:48 PM

(05-04-2011 04:09 PM)koen schreef:  Zou dit dan de fles zijn die van mij een Beaujolais drinker maakt Blush .... ik ben wel nieuwsgierig geworden Big Grin

Absoluut nog geen ervaring met Beaujolais, Koen ?


RE: Jean-Paul Thévenet, Morgon VV, 2009 - koen - 05-04-2011 07:50 PM

(05-04-2011 07:48 PM)dr_magooo schreef:  
(05-04-2011 04:09 PM)koen schreef:  Zou dit dan de fles zijn die van mij een Beaujolais drinker maakt Blush .... ik ben wel nieuwsgierig geworden Big Grin

Absoluut nog geen ervaring met Beaujolais, Koen ?

jawel ... slechte Sad al een paar die wel ok waren maar nog nooit een waaauuuuuwwwwwwww


RE: Jean-Paul Thévenet, Morgon VV, 2009 - doc - 05-04-2011 08:22 PM

(05-04-2011 07:50 PM)koen schreef:  
(05-04-2011 07:48 PM)dr_magooo schreef:  
(05-04-2011 04:09 PM)koen schreef:  Zou dit dan de fles zijn die van mij een Beaujolais drinker maakt Blush .... ik ben wel nieuwsgierig geworden Big Grin

Absoluut nog geen ervaring met Beaujolais, Koen ?

jawel ... slechte Sad al een paar die wel ok waren maar nog nooit een waaauuuuuwwwwwwww
Daar moet snel iets aan veranderen, Koen !!


RE: Jean-Paul Thévenet, Morgon VV, 2009 - koen - 05-04-2011 11:54 PM

(05-04-2011 08:22 PM)dr_magooo schreef:  Daar moet snel iets aan veranderen, Koen !!

Ben een geduldig man Wink


RE: Jean-Paul Thévenet, Morgon VV, 2009 - doc - 06-04-2011 12:02 AM

(05-04-2011 11:54 PM)koen schreef:  
(05-04-2011 08:22 PM)dr_magooo schreef:  Daar moet snel iets aan veranderen, Koen !!

Ben een geduldig man Wink

De Morgon VV ook ! Kan jaren mee !


Popaul Popoul of Paul Po Morgon VV 2007 - Venne - 06-05-2011 10:40 PM

Zijn namen voor de intimi.... :-)
Bende zonder zwavel... nu al met 5 ? met Metras erbij... ik denk dat hij nog de enige echte van de bende is... ? is de rest wat commerciëler geworden ?..... Marcel kan spijtig genoeg niet meer antwoorden
Man dit is schitterend... magisch!!
Ingetogen neus.... maar dedju....zwart fruit , aarde, sous bois, fluwelig, schitterende tannines,.....
Proef er wat DRC in:-), sappig , mooie lengte en schoon zuurkes... heb nog 1 flesje dus dat ga ik nog wat laten liggen.
De eerste beajo die voor mij echt "Pinosity" heeft ... en wel van hoog niveau!


RE: Jean-Paul Thévenet, Morgon VV, 2009 - doc - 06-05-2011 11:58 PM

Klinkt ferm Venne, hopelijk kunnen we dat éne flesje ooit delen :-) Waar gekocht trouwens ?


RE: Popaul Popoul of Paul Po Morgon VV 2007 - vinejo - 07-05-2011 11:46 AM

(06-05-2011 10:40 PM)Venne schreef:  Proef er wat DRC in:-),

En waar hebt gij dat gedronken? (en waarom was ik daar niet bij..? banghead )


RE: Jean-Paul Thévenet, Morgon VV, 2009 - Venne - 07-05-2011 11:54 PM

JP gebruikt vaten van DRC eh... thuis gedronken... nu nog beter, kga laatste glaasje inschenken (na wat grieks geweld op resto:-)).. weinig woorden ... lekker.
Binnekot is trug lovenjoel time!


RE: Jean-Paul Thévenet, Morgon VV, 2009 - vinejo - 08-05-2011 10:32 AM

Ah, ik dacht dat je DRC had gedronken (zonder mij) Wink Big Grin


RE: Jean-Paul Thévenet, Morgon VV, 2009 - Venne - 08-05-2011 01:22 PM

Als ik dat zou drinken zonder jou is de fles niet van mij...:-)


RE: Jean-Paul Thévenet, Morgon VV, 2009 - vinejo - 08-05-2011 06:37 PM

(08-05-2011 01:22 PM)Venne schreef:  Als ik dat zou drinken zonder jou is de fles niet van mij...:-)

Heart


RE: Jean-Paul Thévenet, Morgon VV, 2009 - doc - 30-06-2011 07:56 PM

Morgon VV 2010

Iets minder diepgang, lichtvoetiger dan de 2009 die toch wat excentrieker is, maar toch weer mooie structuur. Reeds heel lekker om nu te drinken, verleidelijk. 2010 is dan ook meer "Bojo" , meer klassieker millésime.... 2009 had ook wat meer houtimpressies van de alombekende vaten. Strange maar iets minder opvallend in 2010.


RE: Jean-Paul Thévenet, Morgon VV, 2009 - Tom - 01-07-2011 09:58 AM

Gisteren ook de 2010 geproefd en vooraf lichtjes wat gekoeld.
Minder hout en minder vol als de 2009, maar wat een finesse!

Zeker één van mijn favorieten. Verschaft puur genot!


RE: Jean-Paul Thévenet, Morgon VV, 2009 - doc - 01-07-2011 12:22 PM

Gelijk hoor, wat koeling geeft extra dimensie aan de aciditeit. Super...


RE: Jean-Paul Thévenet, Morgon VV, 2009 - Kris - 25-08-2011 07:51 PM

De Tradition Morgon 2009 int glas. Prijs rond 10euro. Vrij stevige beaujolais met mooie structuur. Bittertje op het einde, prachtig fruit en zuren....schitterende balans, afdronk. Alles zit erin. Zeer mooie wijn....miljaar dit flesje haalt zelfs de toss van de rouches niet Wink
Ben nu wel zeer benieuwd naar de VV. Help iemand?


RE: Jean-Paul Thévenet, Morgon VV, 2009 - Venne - 25-08-2011 07:53 PM

toss toss toss
Voor de VV zie begin deze post:-)


RE: Jean-Paul Thévenet, Morgon VV, 2009 - doc - 29-10-2011 11:35 PM

Morgon VV 2010

Ja schoon hè, terug die elegantie, dat heerlijk verweven smaakspel. In vgl met 2009 wel wat minder houtexpressie. Maar ik blijf er stil van worden,... met een fazantimpressie Wink


RE: Jean-Paul Thévenet, Morgon VV - Hugel - 25-08-2012 12:03 PM

Morgon Tradition 2011.

Eerste JP Thévenet ooit. TP gekocht.
Man, wat is dit een zuivere wijn. fris, mineralig, zijdezachte tannines, rood fruit. klasse en top p/q!
spijtig dat ik maar 5 flesjes meer heb...


RE: Jean-Paul Thévenet, Morgon VV - doc - 06-09-2012 10:52 PM

Morgon VV 2010

Heeft precies deugd gehad van wat rust, is mooi te drinken maar ik ga toch enkele flesjes nog wat laten liggen. Klein beetje zwarte peper valt op in de neus, licht gerookt, koel geschonken...lekker zoals steeds.


RE: Jean-Paul Thévenet, Morgon VV - Dave - 07-10-2014 09:08 AM

Heeft iemand de wijn van de zoon (Charly Thévenet), Grain et Granit (Regnie), al geproefd ? Ik heb die laatst geproefd bij Vive Le Vin en vond dat superlekker, maar had toen geen budget meer Blush

Ik ga dat nu zeker bijkopen. Blijkbaar verkoopt Kermit Lynch dit ook:

http://www.kermitlynch.com/our-wines/charly-thvenet/


RE: Jean-Paul Thévenet, Morgon VV - vinejo - 07-10-2014 05:34 PM

(07-10-2014 09:08 AM)Dave schreef:  Heeft iemand de wijn van de zoon (Charly Thévenet), Grain et Granit (Regnie), al geproefd ? Ik heb die laatst geproefd bij Vive Le Vin en vond dat superlekker, maar had toen geen budget meer Blush

Ik ga dat nu zeker bijkopen. Blijkbaar verkoopt Kermit Lynch dit ook:

http://www.kermitlynch.com/our-wines/charly-thvenet/

Heb flesje liggen, ter plaatse (bij de vader) gekocht, idd zeer goed. Mss binnenkort eens opentrekken...


RE: Jean-Paul Thévenet, Morgon VV - Venne - 07-10-2014 08:05 PM

07 08 en 09 gedronken en stuk voor stuk lekkere flessen. Kunnen zelfs wat rust gebruiken.
Ook te koop bij Divino.


RE: Jean-Paul Thévenet, Morgon VV - Hugel - 07-05-2016 09:29 PM

(07-10-2014 05:34 PM)vinejo schreef:  
(07-10-2014 09:08 AM)Dave schreef:  Heeft iemand de wijn van de zoon (Charly Thévenet), Grain et Granit (Regnie), al geproefd ? Ik heb die laatst geproefd bij Vive Le Vin en vond dat superlekker, maar had toen geen budget meer Blush

Ik ga dat nu zeker bijkopen. Blijkbaar verkoopt Kermit Lynch dit ook:

http://www.kermitlynch.com/our-wines/charly-thvenet/

Heb flesje liggen, ter plaatse (bij de vader) gekocht, idd zeer goed. Mss binnenkort eens opentrekken...

Dit we de regnie opengedaan van charly. 2010. Prachtige wijn die zich bleef ontwikkelen in het glas. Tp gekocht. Gewone bojo was al lang op wegens veel te goe. Jp had me gezegd deze cuvee minstens 5j te bewaren Spotprijs voor deze kwaliteit. 11 € geloof ik. Zo puur, fris mineralig en toch lang. Kleur nog steeds licht paars. Spijtig genoeg 2e fles kurk...


RE: Jean-Paul Thévenet, Morgon VV - Fre - 05-04-2017 08:59 PM

Grain et granits 2014

Zeer pure wijn. In het begin typische fruitbom die gamay kan zijn. Maar op den duur komt er wel evolutie in de wijn: mineralig, aards, leder nu ook in t glas. Zuurtjes die de wijn dragen. Mooi maar dit gaat zeker geen crowdpleaser zijn. Ik wil mijn laatste fles nog een paar jaar wegleggen om te zien waar we uitkomen.


RE: Jean-Paul Thévenet, Morgon VV - macro - 06-04-2017 10:36 AM

Fré,

Naar uw gevoel... een wijn die inzetbaar is bij een wat complexer gerecht? of toch te eenvoudig hiervoor en puur drinkgenot ...


RE: Jean-Paul Thévenet, Morgon VV - Fre - 06-04-2017 02:15 PM

(06-04-2017 10:36 AM)macro schreef:  Fré,

Naar uw gevoel... een wijn die inzetbaar is bij een wat complexer gerecht? of toch te eenvoudig hiervoor en puur drinkgenot ...

Dat zou ik persoonlijk niet doen. Zal zeer goed gaan bij een zomers slaatje en charcuterieschotel.


RE: Jean-Paul Thévenet, Morgon VV - wvd - 06-04-2017 06:41 PM

(06-04-2017 02:15 PM)Fre schreef:  
(06-04-2017 10:36 AM)macro schreef:  Fré,

Naar uw gevoel... een wijn die inzetbaar is bij een wat complexer gerecht? of toch te eenvoudig hiervoor en puur drinkgenot ...

Dat zou ik persoonlijk niet doen. Zal zeer goed gaan bij een zomers slaatje en charcuterieschotel.

Oeioeioei, wat een grove onderschatting van de "betere" wijnen uit deze streek! Nu, ik ken deze wijn niet, maar algemeen gesproken past goede Bojo, type Moulin-à-Vent, Fleurie, Chénas bijzonder goed bij wild, jawel, en al zeker als er zoals dikwijls met fruit gewerkt wordt. De meeste wijnen vertrekken naar de eeuwige jachtvelden na een confrontatie met bvb veenbessen of peertjes en/of een dot chocolade in de saus, maar deze gaan vlot verder!


RE: Jean-Paul Thévenet, Morgon VV - macro - 07-04-2017 10:18 AM

ik had mss alle voorgaande berichten moeten lezen... Fré, toch bedankt voor uw mening ... persoonlijk denk ik ook wel dat deze bij fijner wild zal passen... (zonder de wijn al geproefd te hebben).


RE: Jean-Paul Thévenet, Morgon VV - vinejo - 07-04-2017 11:18 AM

Veenbessen, peertjes of ander fruit bij een gerecht zijn voor mij gewoon altijd absolute killers van een wijn, of dit nu Bojo is of niet. Ik raad dan gewoon aan om geen slok wijn te nemen na een hapje fruit.


RE: Jean-Paul Thévenet, Morgon VV - Fre - 07-04-2017 12:15 PM

(06-04-2017 06:41 PM)wvd schreef:  
(06-04-2017 02:15 PM)Fre schreef:  
(06-04-2017 10:36 AM)macro schreef:  Fré,

Naar uw gevoel... een wijn die inzetbaar is bij een wat complexer gerecht? of toch te eenvoudig hiervoor en puur drinkgenot ...

Dat zou ik persoonlijk niet doen. Zal zeer goed gaan bij een zomers slaatje en charcuterieschotel.

Oeioeioei, wat een grove onderschatting van de "betere" wijnen uit deze streek! Nu, ik ken deze wijn niet, maar algemeen gesproken past goede Bojo, type Moulin-à-Vent, Fleurie, Chénas bijzonder goed bij wild, jawel, en al zeker als er zoals dikwijls met fruit gewerkt wordt. De meeste wijnen vertrekken naar de eeuwige jachtvelden na een confrontatie met bvb veenbessen of peertjes en/of een dot chocolade in de saus, maar deze gaan vlot verder!
Ja misschien pelswild, why not. Maar dan zou ik 'm toch wat langer laten liggen. Moet nog stukje evolueren, denk k. The proof of the pudding... Gewoon eens uitproberen en dan komen we er wel uit zeker...


RE: Jean-Paul Thévenet, Morgon VV - Smaakatleet - 08-04-2017 08:30 AM

(07-04-2017 12:15 PM)Fre schreef:  
(06-04-2017 06:41 PM)wvd schreef:  
(06-04-2017 02:15 PM)Fre schreef:  
(06-04-2017 10:36 AM)macro schreef:  Fré,

Naar uw gevoel... een wijn die inzetbaar is bij een wat complexer gerecht? of toch te eenvoudig hiervoor en puur drinkgenot ...

Dat zou ik persoonlijk niet doen. Zal zeer goed gaan bij een zomers slaatje en charcuterieschotel.

Oeioeioei, wat een grove onderschatting van de "betere" wijnen uit deze streek! Nu, ik ken deze wijn niet, maar algemeen gesproken past goede Bojo, type Moulin-à-Vent, Fleurie, Chénas bijzonder goed bij wild, jawel, en al zeker als er zoals dikwijls met fruit gewerkt wordt. De meeste wijnen vertrekken naar de eeuwige jachtvelden na een confrontatie met bvb veenbessen of peertjes en/of een dot chocolade in de saus, maar deze gaan vlot verder!
Ja misschien pelswild, why not. Maar dan zou ik 'm toch wat langer laten liggen. Moet nog stukje evolueren, denk k. The proof of the pudding... Gewoon eens uitproberen en dan komen we er wel uit zeker...

Ik volg hierin ook wel .
Wat wild en fruit .
Een jaar of 3 zou zelfs nog wat te jong zijn .
Goeie morgon blijft lang goed .



Het enige probleem is dat die in hun 4 de of 5 de jaar ook al zo lekker kunnen smaken !

En dat betekend dat je er dan al 3 jaar aan hebt kunnen weerstaan ze niet te ontkurken !

En ja bvb met wat charcuterie op een mooie dag op het terras .
Lichtjes gekoeld en een streepje muziek erbij of een goede babbel .


RE: Jean-Paul Thévenet, Morgon VV - vinejo - 11-07-2017 07:10 PM

Even een wijn van de zoon bespreken hier.
De Regnie van Charly Thevenet.
In de neus heel veel fruit, rijp, zuiver, violet, kruidnagel, lichte paprikatoets, doet echt wel wat denken aan een Loire op natuurlijke wijze gemaak.
In de mond heel sappig en zuiver, wat animale toetsen in de afdronk, creozoot ook.
Zo mooi en zo lekker!


RE: Jean-Paul Thévenet, Morgon VV - Jordaens - 27-05-2018 08:11 AM

Morgon Vieilles Vignes 2014
A.C.
100% Gamay, 12 maand op oude barriques, stokken 60 à 70 jaar oud
Jean-Paul Thévenet, Villié-Morgon
12,5% - Terrovin, Antwerpen-Kiel, € 19,00 (in 2016)

Transparante, intense karmijnrode kleur met een mauve toets, niet erg doorzichtig. Neus vol, met krieken en klein rood fruit, tabak en peper. In de mond meer nadruk op de zuren dan op molligheid en slechts een vermoeden van tannines. Goede lengte.(in 2016)

Het mauve is intussen wat gemilderd, het aroma vertoont bij aanvang een tuiltje veldbloemen, en verder erg veel gestoofde krieken met een stokje kaneel. Tabak en kruiden tillen dit echter flink boven het niveau van Trudo kriekensap uit. De zuren zijn getemperd en in de mond is dit zeer mooi in evenwicht, het vermoeden van tannines is er nog steeds, wat de wijn ook alweer opkrikt. De lengte blijft goed en eindigt, je raadt het, op de smaak van gestoofde krieken.


RE: Jean-Paul Thévenet, Morgon VV - vinejo - 16-03-2019 01:11 PM

(11-07-2017 07:10 PM)vinejo schreef:  Even een wijn van de zoon bespreken hier.
De Regnie van Charly Thevenet.
In de neus heel veel fruit, rijp, zuiver, violet, kruidnagel, lichte paprikatoets, doet echt wel wat denken aan een Loire op natuurlijke wijze gemaak.
In de mond heel sappig en zuiver, wat animale toetsen in de afdronk, creozoot ook.
Zo mooi en zo lekker!

Aangezien zoon Charly nog steeds geen eigen topic heeft, hier dan maar mijn korte impressie van zijn Grain et Granites Regnie 2014.

Geopend donderdagavond, twee glaasjes gedronken, heel knapp(erig)e Beaujolais, rood maar zelfs zwart fruit, wat kruidigheid, sappig maar met pit en structuur, 2014 in Bojo is zeer mooi (deed me zelfs denken aan de Roilette van hetzelfde jaar).

Zonet een glaasje ingeschonken (jaja, t is aperitiefuur!) en ook nu weer heel aangenaam drinkplezier, sap a gogo, met nu wel een (lichtdroge) creozoot afdronk. Het stoort me niet echt maar dit is toch wel typisch voor natuurlijke wijnen. Zou dit fenomeen ergens verklaard worden?


RE: Jean-Paul Thévenet, Morgon VV - vinejo - 04-08-2020 02:16 PM

(27-05-2018 08:11 AM)Jordaens schreef:  Morgon Vieilles Vignes 2014
A.C.
100% Gamay, 12 maand op oude barriques, stokken 60 à 70 jaar oud
Jean-Paul Thévenet, Villié-Morgon
12,5% - Terrovin, Antwerpen-Kiel, € 19,00 (in 2016)

Transparante, intense karmijnrode kleur met een mauve toets, niet erg doorzichtig. Neus vol, met krieken en klein rood fruit, tabak en peper. In de mond meer nadruk op de zuren dan op molligheid en slechts een vermoeden van tannines. Goede lengte.(in 2016)

Het mauve is intussen wat gemilderd, het aroma vertoont bij aanvang een tuiltje veldbloemen, en verder erg veel gestoofde krieken met een stokje kaneel. Tabak en kruiden tillen dit echter flink boven het niveau van Trudo kriekensap uit. De zuren zijn getemperd en in de mond is dit zeer mooi in evenwicht, het vermoeden van tannines is er nog steeds, wat de wijn ook alweer opkrikt. De lengte blijft goed en eindigt, je raadt het, op de smaak van gestoofde krieken.

Morgon Vieilles Vignes 2013
Heeft in grote lijnen dezelfde kenmerken als de 2014 door Rik besproken.
Heerlijk originele neus, die veldbloemen, kaneel en tabak kan ik heel goed herkennen. Zou het ook aards durven noemen. Deed me ook wat aan de fruitpap denken die ik vroeger voor mijn dochtertjes maakte. Heel elegant en fris in de mond, je zou het lichtvoetig noemen mocht het zo complex niet zijn.

Gelagerd op oude vaten van Romanee Conti lees ik hier in dit eigenste topic...

Het blijft altijd leuk om vast te stellen dat er (ruim) onder de 20 euro nog steeds fantastische wijnen vallen te proeven..


RE: Jean-Paul Thévenet, Morgon VV - Vince - 14-05-2021 11:11 AM

Morgon vieilles vignes 2016

ik dacht na de zoon ook de vader eens op de proefbank te leggen.
Gisterenavond geopend, net opnieuw geproefd. Weinig verschil tussen beide proefmomenten:
Lichte troebelheid.
Vibrante aroma's van frisse rode bes door de lichte prikkeling in de neus (CO2?). Een biodynamisch toetsje maar wel aangenaam.
In de mond hoge zuren (aalbes...) maar jammer genoeg een gebrek aan ondersteunende materie. Wel loepzuiver fruit.
Afdronk vrij kort met een toetsje gistaroma.
Rebuy? No


RE: Jean-Paul Thévenet, Morgon VV - Dave - 06-06-2021 09:14 AM

Régnie 'Grains et Granite' 2019

Een hoop fruit, maar ook wel kruidigheid en wat alcohol (14%) wat mij blind misschien eerder zuidelijker zou sturen (Bio Roussillon?)

In het geheel aangenaam en zeer geschikt voor aan tafel (gisteren met Griekse take out) maar 'warmer' moet Bojo toch niet worden van mij. Begint de klimaatverandering hier ook te spelen?


RE: Jean-Paul Thévenet, Morgon VV - vinejo - 06-06-2021 09:49 AM

(06-06-2021 09:14 AM)Dave schreef:  Régnie 'Grains et Granite' 2019

Een hoop fruit, maar ook wel kruidigheid en wat alcohol (14%) wat mij blind misschien eerder zuidelijker zou sturen (Bio Roussillon?)

In het geheel aangenaam en zeer geschikt voor aan tafel (gisteren met Griekse take out) maar 'warmer' moet Bojo toch niet worden van mij. Begint de klimaatverandering hier ook te spelen?

Ik vrees van wel! Toen ik er was in 2019 waren er toch een aantal die er niet gerust in waren.
Dit gezegd, zoon Thevenet zijn wijnen vind ik sowieso bij de krachtigere, volle in de streek.


RE: Jean-Paul Thévenet, Morgon VV - Dave - 06-06-2021 12:37 PM

(06-06-2021 09:49 AM)vinejo schreef:  
(06-06-2021 09:14 AM)Dave schreef:  Régnie 'Grains et Granite' 2019

Een hoop fruit, maar ook wel kruidigheid en wat alcohol (14%) wat mij blind misschien eerder zuidelijker zou sturen (Bio Roussillon?)

In het geheel aangenaam en zeer geschikt voor aan tafel (gisteren met Griekse take out) maar 'warmer' moet Bojo toch niet worden van mij. Begint de klimaatverandering hier ook te spelen?

Ik vrees van wel! Toen ik er was in 2019 waren er toch een aantal die er niet gerust in waren.
Dit gezegd, zoon Thevenet zijn wijnen vind ik sowieso bij de krachtigere, volle in de streek.

Mja, ik heb dit weekend ook een Beaujolais is not dead de 2020 van Chasselay gedronken en die was fris en lichtvoetig, dus zal toch ook wel met stijl (extractie?) te maken hebben, vermoed ik.


RE: Jean-Paul Thévenet, Morgon VV - vinejo - 25-08-2021 10:02 PM

(04-08-2020 02:16 PM)vinejo schreef:  
(27-05-2018 08:11 AM)Jordaens schreef:  Morgon Vieilles Vignes 2014
A.C.
100% Gamay, 12 maand op oude barriques, stokken 60 à 70 jaar oud
Jean-Paul Thévenet, Villié-Morgon
12,5% - Terrovin, Antwerpen-Kiel, € 19,00 (in 2016)

Transparante, intense karmijnrode kleur met een mauve toets, niet erg doorzichtig. Neus vol, met krieken en klein rood fruit, tabak en peper. In de mond meer nadruk op de zuren dan op molligheid en slechts een vermoeden van tannines. Goede lengte.(in 2016)

Het mauve is intussen wat gemilderd, het aroma vertoont bij aanvang een tuiltje veldbloemen, en verder erg veel gestoofde krieken met een stokje kaneel. Tabak en kruiden tillen dit echter flink boven het niveau van Trudo kriekensap uit. De zuren zijn getemperd en in de mond is dit zeer mooi in evenwicht, het vermoeden van tannines is er nog steeds, wat de wijn ook alweer opkrikt. De lengte blijft goed en eindigt, je raadt het, op de smaak van gestoofde krieken.

Morgon Vieilles Vignes 2013
Heeft in grote lijnen dezelfde kenmerken als de 2014 door Rik besproken.
Heerlijk originele neus, die veldbloemen, kaneel en tabak kan ik heel goed herkennen. Zou het ook aards durven noemen. Deed me ook wat aan de fruitpap denken die ik vroeger voor mijn dochtertjes maakte. Heel elegant en fris in de mond, je zou het lichtvoetig noemen mocht het zo complex niet zijn.

Gelagerd op oude vaten van Romanee Conti lees ik hier in dit eigenste topic...

Het blijft altijd leuk om vast te stellen dat er (ruim) onder de 20 euro nog steeds fantastische wijnen vallen te proeven..

Een goed jaar later
weer de 2013 in het glas.
Bij de tuinverlichting
op het zomerterras.
Dit is geen Romaja
Of geen Romanee
Maar bij t avondgloren
valt deze toch ook
héel erg mee!



RE: Jean-Paul Thévenet, Morgon VV - Fre - 26-08-2021 08:17 AM

Zeer puur en nog zoveel fruit voor een Beaujolais van toch al 8 jaar oud.


RE: Jean-Paul Thévenet, Morgon VV - Dave - 26-08-2021 09:41 AM

(26-08-2021 08:17 AM)Fre schreef:  Zeer puur en nog zoveel fruit voor een Beaujolais van toch al 8 jaar oud.

Een paar weken geleden de basis Morgon 2011 van Foillard gedronken en die was wondermooi verouderd, met nog mooi fruit maar ook nog elegant en complex met Bourgogne-trekjes.

De betere Bojo kan je dus gerust wat laten liggen Smile


RE: Jean-Paul Thévenet, Morgon VV - vinejo - 26-08-2021 10:42 AM

(26-08-2021 09:41 AM)Dave schreef:  De betere Bojo kan je dus gerust wat laten liggen Smile

Ja, maar op een bepaald moment moet ik toch opstaan ze, al is t maar om iets te eten… Tongue


RE: Jean-Paul Thévenet, Morgon VV - vinejo - 04-07-2023 02:49 PM

(14-05-2021 11:11 AM)Vince schreef:  Morgon vieilles vignes 2016

ik dacht na de zoon ook de vader eens op de proefbank te leggen.
Gisterenavond geopend, net opnieuw geproefd. Weinig verschil tussen beide proefmomenten:
Lichte troebelheid.
Vibrante aroma's van frisse rode bes door de lichte prikkeling in de neus (CO2?). Een biodynamisch toetsje maar wel aangenaam.
In de mond hoge zuren (aalbes...) maar jammer genoeg een gebrek aan ondersteunende materie. Wel loepzuiver fruit.
Afdronk vrij kort met een toetsje gistaroma.
Rebuy? No

Gisteren ook opengetrokken, die hoge zuren waren er inderdaad. Maar dat verbeterde en ik kon wel heel erg genieten van de paar glazen die ik dronk. Vond m zelfs enigszins Bourgondisch, in al z’n lichtvoetigheid.

Bij het eten dronk ik daarnet wat over bleef, maar daar was ie..: de gevreesde fout de souris. Had m op dag 1 al heel lichtjes gesmaakt, maar,dag twee overheerst de muis jammer genoeg. Denk dat er in 2016 net een ietsepietsie te weinig zwavel is toegevoegd.. Sad


RE: Jean-Paul Thévenet, Morgon VV - vinejo - 04-07-2023 02:52 PM

Bij herlezen zie ik dat ik fout ipv gout heb getypt…een zeer toepasselijke lapsus echter, dus laat m mooi staan ;-)


RE: Jean-Paul Thévenet, Morgon VV - wvd - 04-07-2023 04:02 PM

(04-07-2023 02:49 PM)vinejo schreef:  
(14-05-2021 11:11 AM)Vince schreef:  Morgon vieilles vignes 2016

ik dacht na de zoon ook de vader eens op de proefbank te leggen.
Gisterenavond geopend, net opnieuw geproefd. Weinig verschil tussen beide proefmomenten:
Lichte troebelheid.
Vibrante aroma's van frisse rode bes door de lichte prikkeling in de neus (CO2?). Een biodynamisch toetsje maar wel aangenaam.
In de mond hoge zuren (aalbes...) maar jammer genoeg een gebrek aan ondersteunende materie. Wel loepzuiver fruit.
Afdronk vrij kort met een toetsje gistaroma.
Rebuy? No

Gisteren ook opengetrokken, die hoge zuren waren er inderdaad. Maar dat verbeterde en ik kon wel heel erg genieten van de paar glazen die ik dronk. Vond m zelfs enigszins Bourgondisch, in al z’n lichtvoetigheid.

Bij het eten dronk ik daarnet wat over bleef, maar daar was ie..: de gevreesde fout de souris. Had m op dag 1 al heel lichtjes gesmaakt, maar,dag twee overheerst de muis jammer genoeg. Denk dat er in 2016 net een ietsepietsie te weinig zwavel is toegevoegd.. Sad

Zou dat wat met zwavel te maken hebben denk je?
Mij is altijd verteld dat die "goût de souris" veroorzaak wordt door grijze schimmel, geen afdoende selectie dus. Kwam veel voor in rode Bourgogne 1983.


RE: Jean-Paul Thévenet, Morgon VV - vinejo - 05-07-2023 09:45 AM

(04-07-2023 04:02 PM)wvd schreef:  
(04-07-2023 02:49 PM)vinejo schreef:  
(14-05-2021 11:11 AM)Vince schreef:  Morgon vieilles vignes 2016

ik dacht na de zoon ook de vader eens op de proefbank te leggen.
Gisterenavond geopend, net opnieuw geproefd. Weinig verschil tussen beide proefmomenten:
Lichte troebelheid.
Vibrante aroma's van frisse rode bes door de lichte prikkeling in de neus (CO2?). Een biodynamisch toetsje maar wel aangenaam.
In de mond hoge zuren (aalbes...) maar jammer genoeg een gebrek aan ondersteunende materie. Wel loepzuiver fruit.
Afdronk vrij kort met een toetsje gistaroma.
Rebuy? No

Gisteren ook opengetrokken, die hoge zuren waren er inderdaad. Maar dat verbeterde en ik kon wel heel erg genieten van de paar glazen die ik dronk. Vond m zelfs enigszins Bourgondisch, in al z’n lichtvoetigheid.

Bij het eten dronk ik daarnet wat over bleef, maar daar was ie..: de gevreesde fout de souris. Had m op dag 1 al heel lichtjes gesmaakt, maar,dag twee overheerst de muis jammer genoeg. Denk dat er in 2016 net een ietsepietsie te weinig zwavel is toegevoegd.. Sad

Zou dat wat met zwavel te maken hebben denk je?
Mij is altijd verteld dat die "goût de souris" veroorzaak wordt door grijze schimmel, geen afdoende selectie dus. Kwam veel voor in rode Bourgogne 1983.

Is alvast iets wat ik énkel merk bij natuurlijke wijnbouwers.
Denk dat Oli je daar meer kan over vertellen, is muizenexpert. Smile


RE: Jean-Paul Thévenet, Morgon VV - Olivier - 05-07-2023 10:52 PM

Citaat: Is alvast iets wat ik énkel merk bij natuurlijke wijnbouwers.
Denk dat Oli je daar meer kan over vertellen, is muizenexpert.

Het is een vuile nasmaak die veroorzaakt wordt door bepaalde moleculen die je niet kan merken in de aroma’s (want niet volatiel), maar wel in de afdronk door contact met speeksel. Die moleculen worden veroorzaakt door melkzuurbacteriën, maar kan ook door brettanomyces. Beiden krijgen kansen om zich te ontwikkelen doordat geen sulfiet gebruikt wordt tijdens de vergisting.

Het opmerkelijke is dat niet iedereen gevoelig is voor deze smaak. Een deel van de mensen merkt het dus gewoonweg niet. Maar eens je het opgemerkt hebt, kan je er niet meer naast proeven als het aanwezig is.


RE: Jean-Paul Thévenet, Morgon VV - BartS - 06-07-2023 09:59 AM

(05-07-2023 10:52 PM)Olivier schreef:  
Citaat: Is alvast iets wat ik énkel merk bij natuurlijke wijnbouwers.
Denk dat Oli je daar meer kan over vertellen, is muizenexpert.

Het is een vuile nasmaak die veroorzaakt wordt door bepaalde moleculen die je niet kan merken in de aroma’s (want niet volatiel), maar wel in de afdronk door contact met speeksel. Die moleculen worden veroorzaakt door melkzuurbacteriën, maar kan ook door brettanomyces. Beiden krijgen kansen om zich te ontwikkelen doordat geen sulfiet gebruikt wordt tijdens de vergisting.

Het opmerkelijke is dat niet iedereen gevoelig is voor deze smaak. Een deel van de mensen merkt het dus gewoonweg niet. Maar eens je het opgemerkt hebt, kan je er niet meer naast proeven als het aanwezig is.

Beetje gelijk koriander Big Grin


RE: Jean-Paul Thévenet, Morgon VV - Olivier - 06-07-2023 01:33 PM

(06-07-2023 09:59 AM)BartS schreef:  
(05-07-2023 10:52 PM)Olivier schreef:  
Citaat: Is alvast iets wat ik énkel merk bij natuurlijke wijnbouwers.
Denk dat Oli je daar meer kan over vertellen, is muizenexpert.

Het is een vuile nasmaak die veroorzaakt wordt door bepaalde moleculen die je niet kan merken in de aroma’s (want niet volatiel), maar wel in de afdronk door contact met speeksel. Die moleculen worden veroorzaakt door melkzuurbacteriën, maar kan ook door brettanomyces. Beiden krijgen kansen om zich te ontwikkelen doordat geen sulfiet gebruikt wordt tijdens de vergisting.

Het opmerkelijke is dat niet iedereen gevoelig is voor deze smaak. Een deel van de mensen merkt het dus gewoonweg niet. Maar eens je het opgemerkt hebt, kan je er niet meer naast proeven als het aanwezig is.

Beetje gelijk koriander Big Grin

Inderdaad Smile


RE: Jean-Paul Thévenet, Morgon VV - wvd - 06-07-2023 02:14 PM

(05-07-2023 10:52 PM)Olivier schreef:  
Citaat: Is alvast iets wat ik énkel merk bij natuurlijke wijnbouwers.
Denk dat Oli je daar meer kan over vertellen, is muizenexpert.

Het is een vuile nasmaak die veroorzaakt wordt door bepaalde moleculen die je niet kan merken in de aroma’s (want niet volatiel), maar wel in de afdronk door contact met speeksel. Die moleculen worden veroorzaakt door melkzuurbacteriën, maar kan ook door brettanomyces. Beiden krijgen kansen om zich te ontwikkelen doordat geen sulfiet gebruikt wordt tijdens de vergisting.

Het opmerkelijke is dat niet iedereen gevoelig is voor deze smaak. Een deel van de mensen merkt het dus gewoonweg niet. Maar eens je het opgemerkt hebt, kan je er niet meer naast proeven als het aanwezig is.

Ah, ik dacht dat je refereerde naar de geur die aan muizen (stront...) doet denken. Ik zou zeggen "en er ook naar proeft", maar dat is gissen om duidelijke reden. Big Grin