wijnliefhebbers
Domaine Philippe Alliet, Chinon, Loire - Afdrukversie

+- wijnliefhebbers (http://www.vinejo.freebb.be)
+-- Forum: Frankrijk (/forum-3.html)
+--- Forum: Loire (/forum-7.html)
+--- Discussie: Domaine Philippe Alliet, Chinon, Loire (/thread-1083.html)


Domaine Philippe Alliet, Chinon, Loire - doc - 06-04-2011 10:43 PM

Het domein bevindt zich in Cravant les Coteaux, vlakbij Chinon, op een boogscheut van het al even vermaarde domein Bernard Baudry. Philippe nam het roer over van vader en nonkel die elk een stuk hadden geërfd van grootvader Alliet. Philippe herenigde de twee stukken in 1985.

Drie cuvées: Vielles Vignes (stokken van 35 en 65 jaar oud), Coteau de Noiré (helling 40° ,specifieke terroir van klein en kalksteen) en recent l’Huisserie (buur van wijngaard Chêne Vert van Charles Joguet ).

L’Huisserie 2008

100% Cabernet Franc.
Jonge licht paarsviolette kleur met mooie glans en tranengordel. Half doorschijnend. Zeer zuivere indruk. In de neus typische CF neus van vooral zwart fruit, mineraal en licht kruidig. De animale indrukken bij zoveel CF uit de Loire zijn hier echter weinig of niet aanwezig.
Ik kan me niet ontdoen van een indruk van hazelnoten. Mijn madame geeft me gelijk.
In de mond zwart maar ook hintje rood fruit. Vooral zwarte kersen en bramen. Fluwelige tannines, reeds zeer lekker. Rondeur. Absoluut niet hoog in zuren of hoekig maar evenwichtig. Fraicheur op gans het plan en een uitmuntende finesse. Middellange afdronk.
Zeer vlot wegdrinkende Loire van grote klasse. Om de Coteau de Noiré te openen wacht ik liever nog enkele jaren.


RE: Domaine Philippe Alliet, Chinon, Loire - carl - 07-04-2011 07:27 AM

Ik heb de wijnen van deze vigneron ooit bij tgvins in Brussel gekocht. Is inderdaad een zeer grote naam uit de Loire.


RE: Domaine Philippe Alliet, Chinon, Loire - Tom - 07-04-2011 10:57 AM

Van Alliet een paar weken geleden de Coteau de Noiré 2008 gedronken (100% Cabernet Franc). Nog (te) jong uiteraard maar niettemin al een genot om te drinken! Wel 12 u karaf gezien. Geen TN gemaakt. Grote wijn, vol finesse en velouté.


RE: Domaine Philippe Alliet, Chinon, Loire - Olaf - 14-04-2011 11:11 AM

@doc, inderdaad uitmuntende finesse.

Ook de L'Huisserie 2007 is een 100% cabernet franc zoals hij moet zijn. Schitterend gewoon en ik betrap mezelf erop dat ik er steeds weer van moet bij kopen want probeer hier maar eens vanaf te blijven (terwijl zijn wijnen trouwens ook nog goed ouderen). Heb vorig jaar nog een 2001 gekocht die momenteel even spoorloos is in mijn kelder.

De Coteau de Noiré is eigenlijk wat a-typisch voor een cab franc uit de Loire want hij heeft een enorme krachtige fruit concentratie.

Dit domein is mijn favoriet uit de Chinon.


RE: Domaine Philippe Alliet, Chinon, Loire - Peter VdV - 14-04-2011 04:08 PM

(14-04-2011 11:11 AM)Olaf schreef:  @doc, inderdaad uitmuntende finesse.

Ook de L'Huisserie 2007 is een 100% cabernet franc zoals hij moet zijn. Schitterend gewoon en ik betrap mezelf erop dat ik er steeds weer van moet bij kopen want probeer hier maar eens vanaf te blijven (terwijl zijn wijnen trouwens ook nog goed ouderen). Heb vorig jaar nog een 2001 gekocht die momenteel even spoorloos is in mijn kelder.

De Coteau de Noiré is eigenlijk wat a-typisch voor een cab franc uit de Loire want hij heeft een enorme krachtige fruit concentratie.

Dit domein is mijn favoriet uit de Chinon.

In Belgie verkrijgbaar?


RE: Domaine Philippe Alliet, Chinon, Loire - carl - 14-04-2011 07:21 PM

(14-04-2011 04:08 PM)Peter VdV schreef:  
(14-04-2011 11:11 AM)Olaf schreef:  @doc, inderdaad uitmuntende finesse.

Ook de L'Huisserie 2007 is een 100% cabernet franc zoals hij moet zijn. Schitterend gewoon en ik betrap mezelf erop dat ik er steeds weer van moet bij kopen want probeer hier maar eens vanaf te blijven (terwijl zijn wijnen trouwens ook nog goed ouderen). Heb vorig jaar nog een 2001 gekocht die momenteel even spoorloos is in mijn kelder.

De Coteau de Noiré is eigenlijk wat a-typisch voor een cab franc uit de Loire want hij heeft een enorme krachtige fruit concentratie.

Dit domein is mijn favoriet uit de Chinon.

In Belgie verkrijgbaar?


Ik denk bij TGVins in Brussel (Koekelberg) en Luik


RE: Domaine Philippe Alliet, Chinon, Loire - Olaf - 14-04-2011 09:10 PM

Inderdaad bij TGVins.


RE: Domaine Philippe Alliet, Chinon, Loire - Venne - 16-04-2011 11:07 PM

Goed zo!:-)
en baudry?


RE: Domaine Philippe Alliet, Chinon, Loire - Olaf - 17-04-2011 11:30 AM

Baudry zou op hetzelfde kwaliteitsniveau moeten zitten maar heb er zelf weinig ervaring mee. Welke cuvée raad je aan Venne?


RE: Domaine Philippe Alliet, Chinon, Loire - doc - 17-04-2011 08:06 PM

De Croix Boissée of de Clos Guillot. In mindere jaren kan de Clos beter geslaagd zijn dan de Croix. Altijd naast elkaar degusteren. De witte Croix 08 is top !! Clos Guillot 05 ook ... evenals de Croix. In 2007 vond ik de Clos dan weer beter dan de Croix.


RE: Domaine Philippe Alliet, Chinon, Loire - Venne - 17-04-2011 09:43 PM

Al zijn cuvees zijn wel lekker , elk op zijn manier.
In de jeugd Grécaux maar Baudry moet je drinken na een jaartje of 10, vooral Clos en Croix !


RE: Domaine Philippe Alliet, Chinon, Loire - doc - 18-04-2011 03:31 PM

Zelfs z'n rosé is best sappig en drinkt lekker weg, getuige daarvan de menige flessen die we verslonden enkele jaren geleden bij ons bezoek aan Chinon. Gamma ook te krijgen bij Mostade.


RE: Domaine Philippe Alliet, Chinon, Loire - Kris - 06-08-2011 10:40 PM

L'Huisserie 2006. Rokerige neus met grafiet, bosvruchten, elegant en complex. Alles mooi in balans, de zuren en tannine nog prominent aanwezig. Afdronk vol finesse en ingetogen power...nu al schitterend maar binnen 5 jaar is dit absolute top ! Wel al een pak toegankelijker als de laatste Baudry die ik met Venne dronk (Les grézaux of les granges... het jaar weet ik niet meer...Venne?). Een groter tanninemonster heb ik zelden geproefd.
Joguet, Baudry, Alliet...ik kan nie zonder!


RE: Domaine Philippe Alliet, Chinon, Loire - doc - 06-08-2011 11:19 PM

Amen en uit, en groot gelijk, ik deel uw wetenschap !


RE: Domaine Philippe Alliet, Chinon, Loire - Venne - 06-08-2011 11:57 PM

Was ne grécaux 05, ik dacht dat die al wat meer open ging zijn:-) maar was een schoolvoorbeeld voor CF, ma nog stevig int sprintersklassement:-)

Volgens Vin Passion
Domaine Bernard Baudry - Chinon cuvée Les Grézeaux 15/20
Au début un peu réduit, le nez offre une belle note végétale mais aussi un côté un peu cuir.
Ici, la bouche montre une autre facette, plus longiligne, plus délicate mais tout aussi gourmande.
On note la présence d'un très beau fruit et un tanin un peu plus présent sur la finale.


RE: Domaine Philippe Alliet, Chinon, Loire - carl - 07-08-2011 10:15 AM

@ Venne : Dit is een cuvée van Baudry? Of toch van Alliet?


RE: Domaine Philippe Alliet, Chinon, Loire - Venne - 07-08-2011 12:42 PM

Baudry


RE: Domaine Philippe Alliet, Chinon, Loire - vinejo - 07-08-2011 01:07 PM

(06-08-2011 10:40 PM)Kris schreef:  Joguet, Baudry, Alliet...ik kan nie zonder!

En het leuke is... ze blijven (in vgl met B en B) nog redelijk betaalbaar...


RE: Domaine Philippe Alliet, Chinon, Loire - doc - 07-08-2011 03:23 PM

(06-08-2011 11:57 PM)Venne schreef:  Was ne grécaux 05, ik dacht dat die al wat meer open ging zijn:-) maar was een schoolvoorbeeld voor CF, ma nog stevig int sprintersklassement:-)

Volgens Vin Passion
Domaine Bernard Baudry - Chinon cuvée Les Grézeaux 15/20
Au début un peu réduit, le nez offre une belle note végétale mais aussi un côté un peu cuir.
Ici, la bouche montre une autre facette, plus longiligne, plus délicate mais tout aussi gourmande.
On note la présence d'un très beau fruit et un tanin un peu plus présent sur la finale.

En dat is dan nog maar de instap, 07 was iets minder... Clos Guilhot vond ik in dat millésime het best geslaagd, beter dan de Croix Boisée. Sorry, is eigenlijk wat off topic.


RE: Domaine Philippe Alliet, Chinon, Loire - Venne - 07-08-2011 03:47 PM

Baudry zij bij mossie dat je die 07'ens echt moet laten liggen en dan zéétr mooi zullen worden ? Voor hem was het een topjaar... we zullen zien:-)


RE: Domaine Philippe Alliet, Chinon, Loire - doc - 28-01-2012 10:43 PM

Huisserie 2008

Reductief na opnenen. Sappig, vlezig. Rijp rood fruit, floraal, retronasaal wat animaliteit. Rechtdoor. Evenwicht en finesse. Sexy cuvéetje ! Ook voor minder ingewijden in Loire een fenomeen Cool ... Nu al heel vlot drinkbaar.


RE: Domaine Philippe Alliet, Chinon, Loire - Venne - 28-01-2012 11:52 PM

Moet toch wel top zijn? Op zelfde hoogte als zijn Cot N?
Wachten? :-)


RE: Domaine Philippe Alliet, Chinon, Loire - doc - 29-01-2012 12:02 AM

(28-01-2012 11:52 PM)Venne schreef:  Moet toch wel top zijn? Op zelfde hoogte als zijn Cot N?
Wachten? :-)

Wachten, be nee, drinken, top en idd bijna Cot N niveau. Noiré laat ik wel nog een lustrum liggen. Alliet ontgoochelde mij nooit, jammer dat DIVO stopte met invoer, was blijkbaar éénmaal erg malcontent, brett in de fles volgens hem, over and out..jammere beslissing, ik geloof er niks van trouwens.


RE: Domaine Philippe Alliet, Chinon, Loire - Venne - 29-01-2012 12:58 AM

brett.. kan ik wel begrijpen... Maar is goeie Brett eh... 10 granen:-)
Zijn nog andere invoerders eh.


RE: Domaine Philippe Alliet, Chinon, Loire - doc - 29-01-2012 01:35 PM

(29-01-2012 12:58 AM)Venne schreef:  brett.. kan ik wel begrijpen... Maar is goeie Brett eh... 10 granen:-)
Zijn nog andere invoerders eh.

TG vins ? Nog andere buiten u zelf en TG ?


RE: Domaine Philippe Alliet, Chinon, Loire - Kris - 29-01-2012 03:19 PM

Maison des vins in Watermael-Bosvoorde. Onlangs C Noiré 2007 gedronken. Opvallend veel hout, mineraal en tonnen fruit. De overload aan hout gaf em wat spaanse trekjes. L'Huiserie is voor mij meer een typische loire.
Ik treed Doc bij, L'Huisserie is sneller toegankelijk en nu al zoo lekker. De Noiré zou ik laten liggen tot het hout wat getemperd is, dan zal hij ongetwijfeld top zijn!


RE: Domaine Philippe Alliet, Chinon, Loire - Venne - 29-01-2012 04:22 PM

Hey Kris, hout klopt... daarom nog zeker 10 jaar laten liggen:-)


RE: Domaine Philippe Alliet, Chinon, Loire - doc - 29-01-2012 04:41 PM

(29-01-2012 04:22 PM)Venne schreef:  Hey Kris, hout klopt... daarom nog zeker 10 jaar laten liggen:-)

Exact, Norié is een pensioenverzekering !


RE: Domaine Philippe Alliet, Chinon, Loire - MicHtical - 29-01-2012 08:29 PM

(07-08-2011 03:23 PM)dr_magooo schreef:  En dat is dan nog maar de instap, 07 was iets minder... Clos Guilhot vond ik in dat millésime het best geslaagd, beter dan de Croix Boisée. Sorry, is eigenlijk wat off topic.

Sorry dat ik even inpik, gister bij Portovino voor het eerst kennis gemaakt met de 'Le Clos Guillot Chinon - 2004'. Werd gepitched als voor de liefhebbers van de Loire, … nooit gedacht dat ik er één was. Vond het echt fenomenaal en nu voor 9,90€.
Helaas was ik zowat de enige. Maar een heerschap rechtover me die vlijtig proefnotities aan het maken was zei tegen Jan hetzelfde.


RE: Domaine Philippe Alliet, Chinon, Loire - vinejo - 29-01-2012 09:22 PM

(29-01-2012 08:29 PM)MicHtical schreef:  
(07-08-2011 03:23 PM)dr_magooo schreef:  En dat is dan nog maar de instap, 07 was iets minder... Clos Guilhot vond ik in dat millésime het best geslaagd, beter dan de Croix Boisée. Sorry, is eigenlijk wat off topic.

Sorry dat ik even inpik, gister bij Portovino voor het eerst kennis gemaakt met de 'Le Clos Guillot Chinon - 2004'. Werd gepitched als voor de liefhebbers van de Loire, … nooit gedacht dat ik er één was. Vond het echt fenomenaal en nu voor 9,90€.
Helaas was ik zowat de enige. Maar een heerschap rechtover me die vlijtig proefnotities aan het maken was zei tegen Jan hetzelfde.

Sorry? We willen niks liever!! thumbsup


RE: Domaine Philippe Alliet, Chinon, Loire - doc - 29-01-2012 10:30 PM

Was uitverkoop hè, allez nog Guillot 04 te koop, had die graag 's geproefd, geen budget meer ...Schitterend nog een Loire liefhebber dus. Zelfs Kris G wordt er één. Gekocht ? Nog interessante koopjes ?


RE: Domaine Philippe Alliet, Chinon, Loire - MicHtical - 30-01-2012 12:43 AM

@Vinejo: Serieus?! Nou in dat geval; een rabijn, een priester en een monnik kwamen in een bar … Wink

@ dr_magooo: Heb me ook moeten inhouden. Van wit heb ik enkele flesjes Riesling Gaisberg (Hiedler) en La Bardette mee. Bij rood heb ik buiten het hierboven vernoemde één flesje mee van het volgende: Domaine de la Janasse-Vieille Vigne, Alpha Estate Xinomavro, Crozes Hermitage - Domaine Combier, Saint Joseph - Saint Cosme en Château Tour de Mirambeau Cuvée Passion. Buiten de Janasse niks boven de 20€.


RE: Domaine Philippe Alliet, Chinon, Loire - vinejo - 30-01-2012 11:36 AM

(30-01-2012 12:43 AM)MicHtical schreef:  Domaine de la Janasse-Vieille Vigne, Alpha Estate Xinomavro, Crozes Hermitage - Domaine Combier, Saint Joseph - Saint Cosme en Château Tour de Mirambeau Cuvée Passion.

Mooie keuze! thumbsup


RE: Domaine Philippe Alliet, Chinon, Loire - carl - 30-01-2012 11:37 AM

Het moet toegegeven worden ; Portovino heeft een mooi assortiment.


RE: Domaine Philippe Alliet, Chinon, Loire - Kris - 06-08-2013 08:27 PM

L'Huisserie 2006. Stevige animale neus met tabak, houtskool, bloemekes en cassis, zeer zuiver. In de mond zeer velours en zacht, prachtig evenwicht. Op dronk met reserve, manman....toploire !


RE: Domaine Philippe Alliet, Chinon, Loire - Venne - 29-08-2013 10:16 PM

Coteau de Noiré 2008
Geweldige neus: rijp zwart fruit... rood ook , kruidig... toch een CF neuske zonne, reductie is weg intussen
In de mond zeer geconcentreerd maar toch elegant en fris, perfecte elevage en zeer lange afdronk.
Top full force CF en Chinon ... WAW


RE: Domaine Philippe Alliet, Chinon, Loire - doc - 30-08-2013 12:31 AM

(29-08-2013 10:16 PM)Venne schreef:  Coteau de Noiré 2008
Geweldige neus: rijp zwart fruit... rood ook , kruidig... toch een CF neuske zonne, reductie is weg intussen
In de mond zeer geconcentreerd maar toch elegant en fris, perfecte elevage en zeer lange afdronk.
Top full force CF en Chinon ... WAW

I like, schitterende wijn, de laatste keer dat ik er ééntje dronk was er één van een goeie tien jaar oud, ik dacht de 1997. Een wijn die gerust een decennium mag liggen...


RE: Domaine Philippe Alliet, Chinon, Loire - Venne - 31-08-2013 12:39 PM

Idd, kheb er nog wat liggen die wat horizontaal mogen blijven


RE: Domaine Philippe Alliet, Chinon, Loire - doc - 29-12-2013 05:28 PM

L'Huisserie 2011

Jonge wijn van jonge stokken...ik was al fan van Alliet maar ik ben het nu nog meer. Na enkele uurtjes karaf ontplooit deze magnifieke wijn zich volledig. Rode kersjes, grind, paplaurier. Een wijn met heel wat finesse, geciseleerde tannine en sappige, fruitige diepgang. Waw ! Ik koop zeker bij en ook de Coteau Noiré zal ik niet links laten liggen ! @Kris G, ik denk dat jij hier eens de 08 proefde,...


RE: Domaine Philippe Alliet, Chinon, Loire - Venne - 29-03-2014 10:18 AM

VV 2008 , zeer knappe CF ! Tweede dag op zijn best, zit zeker nog wat reserve op.


RE: Domaine Philippe Alliet, Chinon, Loire - nco - 02-04-2014 10:39 AM

Chinon 2010

Lekkere CF die al duidelijke tekenen van evolutie had (qua kleur), gedronken naast een Bernard Baudry "Les Granges" 2011 en die had toch mijn voorkeur. Niettemin ook een zeer lekkere CF.


RE: Domaine Philippe Alliet, Chinon, Loire - koen - 21-11-2014 01:57 AM

VV 2005. Waanzinnige neus zwart fruit, gerookt grafiet houtskool. Hier blijf je aan ruiken. Ook het mondgevoel is top, intens maar fijn, diepgang, fluweel, sappig. Lange afdronk met klein bittertje .... 93 gots it all


RE: Domaine Philippe Alliet, Chinon, Loire - vinejo - 21-11-2014 09:41 AM

(21-11-2014 01:57 AM)koen schreef:  VV 2005. Waanzinnige neus zwart fruit, gerookt grafiet houtskool. Hier blijf je aan ruiken. Ook het mondgevoel is top, intens maar fijn, diepgang, fluweel, sappig. Lange afdronk met klein bittertje .... 93 gots it all

Wow... Niveau Clos Rougeard? (En betaalbaarder vermoed ik?)


RE: Domaine Philippe Alliet, Chinon, Loire - koen - 21-11-2014 11:29 AM

Niet dat ik al veel rougeard gedronken heb, denk dat die nog wat meer finesse heeft. Maar dit was genieten tot de laatste druppel (zelfs met fond in Wink )


RE: Domaine Philippe Alliet, Chinon, Loire - vinejo - 11-11-2015 09:15 PM

Zondagavond nog onverwachts bezoek en Coteau de Noiré 2012 opengetrokken.
Ik weet, veel te jong, maar op domein gekocht en wou nog eens checken of ie inderdaad zo goed was.
De wijn was wat moeilijk, redelijk typisch CF, hoog in zuren. Maar je voelde de materie en klasse.
Toch maar ander flesje geopend, de St Joseph 2010 van Pichon was heel wat toegankelijker.
Vandaag blij met de rest van de fles...
Man, wat een wijn.
Complex aroma met grafiet, cacao, cassis en, jawel, een toefje vers gesneden paprika. Verder tabak, zoethout, specerijen, blauwe bessen.
Elke keer dat je ruikt wordt het mooier.
Toch maar een slok nemen.
Mooie spanning met genoeg sappigheid. Lich bittere toets. Zachte en lange afdronk met mineraliteit en zwart fruit. Lichte droogtrekking maar dit komt goed. Heelgoed zelfs. 91+


RE: Domaine Philippe Alliet, Chinon, Loire - don quichotte - 11-11-2015 10:42 PM

(11-11-2015 09:15 PM)vinejo schreef:  Zondagavond nog onverwachts bezoek en Coteau de Noiré 2012 opengetrokken.
Ik weet, veel te jong, maar op domein gekocht en wou nog eens checken of ie inderdaad zo goed was.
De wijn was wat moeilijk, redelijk typisch CF, hoog in zuren. Maar je voelde de materie en klasse.
Toch maar ander flesje geopend, de St Joseph 2010 van Pichon was heel wat toegankelijker.
Vandaag blij met de rest van de fles...
Man, wat een wijn.
Complex aroma met grafiet, cacao, cassis en, jawel, een toefje vers gesneden paprika. Verder tabak, zoethout, specerijen, blauwe bessen.
Elke keer dat je ruikt wordt het mooier.
Toch maar een slok nemen.
Mooie spanning met genoeg sappigheid. Lich bittere toets. Zachte en lange afdronk met mineraliteit en zwart fruit. Lichte droogtrekking maar dit komt goed. Heelgoed zelfs. 91+

Jo dit is zeer goede wijn maar wordt nog veel beter als je die nog min 5 jaar in mijn kelder laat liggen.
Ik kocht van die Coteau de Noiré 2012 3 flesjes bij 1jour1Vin.
Ik dronk daar 1 flesje van maart/april dit jaar en dacht toen: " Veel te jong gedronken" Sad


RE: Domaine Philippe Alliet, Chinon, Loire - vinejo - 11-11-2015 11:57 PM

(11-11-2015 10:42 PM)don quichotte schreef:  
(11-11-2015 09:15 PM)vinejo schreef:  Zondagavond nog onverwachts bezoek en Coteau de Noiré 2012 opengetrokken.
Ik weet, veel te jong, maar op domein gekocht en wou nog eens checken of ie inderdaad zo goed was.
De wijn was wat moeilijk, redelijk typisch CF, hoog in zuren. Maar je voelde de materie en klasse.
Toch maar ander flesje geopend, de St Joseph 2010 van Pichon was heel wat toegankelijker.
Vandaag blij met de rest van de fles...
Man, wat een wijn.
Complex aroma met grafiet, cacao, cassis en, jawel, een toefje vers gesneden paprika. Verder tabak, zoethout, specerijen, blauwe bessen.
Elke keer dat je ruikt wordt het mooier.
Toch maar een slok nemen.
Mooie spanning met genoeg sappigheid. Lich bittere toets. Zachte en lange afdronk met mineraliteit en zwart fruit. Lichte droogtrekking maar dit komt goed. Heelgoed zelfs. 91+

Jo dit is zeer goede wijn maar wordt nog veel beter als je die nog min 5 jaar in mijn kelder laat liggen.
Ik kocht van die Coteau de Noiré 2012 3 flesjes bij 1jour1Vin.
Ik dronk daar 1 flesje van maart/april dit jaar en dacht toen: " Veel te jong gedronken" Sad

Inderdaad, zondag gaf hij zich totaal niet bloot... Maar na drie dagen open kwam het goed, nog altijd wel zeer gebald maar toch enorm genietbaar en klassevol.
Ik blijf wel minstens 5 jaar van mijn andere 2 flesjes. Allez, proberen natuurlijk..
Hoeveel betaalde je op 1jour?


RE: Domaine Philippe Alliet, Chinon, Loire - FRANCISPICCART - 25-11-2015 10:04 PM

(11-11-2015 09:15 PM)vinejo schreef:  Zondagavond nog onverwachts bezoek en Coteau de Noiré 2012 opengetrokken.
Ik weet, veel te jong, maar op domein gekocht en wou nog eens checken of ie inderdaad zo goed was.
De wijn was wat moeilijk, redelijk typisch CF, hoog in zuren. Maar je voelde de materie en klasse.
Toch maar ander flesje geopend, de St Joseph 2010 van Pichon was heel wat toegankelijker.
Vandaag blij met de rest van de fles...
Man, wat een wijn.
Complex aroma met grafiet, cacao, cassis en, jawel, een toefje vers gesneden paprika. Verder tabak, zoethout, specerijen, blauwe bessen.
Elke keer dat je ruikt wordt het mooier.
Toch maar een slok nemen.
Mooie spanning met genoeg sappigheid. Lich bittere toets. Zachte en lange afdronk met mineraliteit en zwart fruit. Lichte droogtrekking maar dit komt goed. Heelgoed zelfs. 91+

Ik wilde op zaterdag 5 december even naar TGvins in Flémalle rijden omdat ik binnenkort een degustatie van Saint-Josephwijnen wilde geven. Ze hebben daar nl. 5 domeinen uit die regio en die keuze vind je, denk ik, bij weinig Vlaamse wijnhandels.
Maar nu "to the topic": toevallig op die dag Chinonproeverij met het domein Alliet. Na al het moois wat ik hiervan van Jo gelezen heb lijkt me dit leuk meegenomen.
http://www.tgvins.be/fr/events.html?action=full&id=512


RE: Domaine Philippe Alliet, Chinon, Loire - vinejo - 26-11-2015 12:35 AM

(25-11-2015 10:04 PM)FRANCISPICCART schreef:  
(11-11-2015 09:15 PM)vinejo schreef:  Zondagavond nog onverwachts bezoek en Coteau de Noiré 2012 opengetrokken.
Ik weet, veel te jong, maar op domein gekocht en wou nog eens checken of ie inderdaad zo goed was.
De wijn was wat moeilijk, redelijk typisch CF, hoog in zuren. Maar je voelde de materie en klasse.
Toch maar ander flesje geopend, de St Joseph 2010 van Pichon was heel wat toegankelijker.
Vandaag blij met de rest van de fles...
Man, wat een wijn.
Complex aroma met grafiet, cacao, cassis en, jawel, een toefje vers gesneden paprika. Verder tabak, zoethout, specerijen, blauwe bessen.
Elke keer dat je ruikt wordt het mooier.
Toch maar een slok nemen.
Mooie spanning met genoeg sappigheid. Lich bittere toets. Zachte en lange afdronk met mineraliteit en zwart fruit. Lichte droogtrekking maar dit komt goed. Heelgoed zelfs. 91+

Ik wilde op zaterdag 5 december even naar TGvins in Flémalle rijden omdat ik binnenkort een degustatie van Saint-Josephwijnen wilde geven. Ze hebben daar nl. 5 domeinen uit die regio en die keuze vind je, denk ik, bij weinig Vlaamse wijnhandels.
Maar nu "to the topic": toevallig op die dag Chinonproeverij met het domein Alliet. Na al het moois wat ik hiervan van Jo gelezen heb lijkt me dit leuk meegenomen.
http://www.tgvins.be/fr/events.html?action=full&id=512

Ge moogt zeker zijn..!
Benieuwd naar je bevindingen.


RE: Domaine Philippe Alliet, Chinon, Loire - FRANCISPICCART - 05-12-2015 06:30 PM

(11-11-2015 09:15 PM)vinejo schreef:  Zondagavond nog onverwachts bezoek en Coteau de Noiré 2012 opengetrokken.
Ik weet, veel te jong, maar op domein gekocht en wou nog eens checken of ie inderdaad zo goed was.
De wijn was wat moeilijk, redelijk typisch CF, hoog in zuren. Maar je voelde de materie en klasse.
Toch maar ander flesje geopend, de St Joseph 2010 van Pichon was heel wat toegankelijker.
Vandaag blij met de rest van de fles...
Man, wat een wijn.
Complex aroma met grafiet, cacao, cassis en, jawel, een toefje vers gesneden paprika. Verder tabak, zoethout, specerijen, blauwe bessen.
Elke keer dat je ruikt wordt het mooier.
Toch maar een slok nemen.
Mooie spanning met genoeg sappigheid. Lich bittere toets. Zachte en lange afdronk met mineraliteit en zwart fruit. Lichte droogtrekking maar dit komt goed. Heelgoed zelfs. 91+

Net terug van Luik van bij TGVins om een bestelling Rhônewijnen af te halen. Zoals gezegd stonden er vandaag toevallig 4 wijnen open van Philippe Alliet. Geen uitgebreide notities genomen maar hier mijn impressies.
De Chinon tradition was de enige wijn van 2014. Mooie diepe kleur en veel, héél veel rood fruit. Een jong bommetje dat nog heel even moet afronden maar nu reeds een tipje van zijn sluier oplicht. Een heel lekker glas wijn voor deze prijs. 3 flessen van aangekocht. Als hij thuis bevestigd ga ik hiervoor terug.
De Chinon Vieilles Vignes 2013 is wat ronder, ook heel sappig met veel donkere kersen en wat kruidigheid. Zeer expressief met veel materie. Iets meer kracht dan de tradition. Lekker.
De Chinon l'Huisserie is ook van 2013. Volgens de man van TGVins gemaakt van jonge stokken. En inderdaad, iets minder concentraat. Ook iets minder kracht maar wel voldoende fruit. Kostte € 3 méér dan de VV maar dan prefereer ik eerder deze.
Als laatste de Coteau de Noiré 2013. Hiroshima op mijn tong!! Wat een bom, wat een lekkere wijn. Veel aspecten tegengekomen uit de beschrijving van Jo, alhoewel dat 2012 betrof. 2013 gaat iets vlugger toegankelijk zijn volgens mij. Dankjewel voor de tip Jo. Om het kartonnetje vol te maken heb ik ook maar 3 Noirés meegebracht. Daar ga ik zeker geen spijt van hebben. Volgens de wijnhandelaar in Luik gaat 2014 voor Cabernet Franc in de Loire TOP zijn. Dat gaat dus Noiré worden voor de kelder!


RE: Domaine Philippe Alliet, Chinon, Loire - Olivier - 05-12-2015 06:37 PM

Citaat:Hiroshima op mijn tong!!

applaus

Je was nuked, met andere woorden Wink


RE: Domaine Philippe Alliet, Chinon, Loire - vinejo - 05-12-2015 06:43 PM

(05-12-2015 06:37 PM)Olivier schreef:  
Citaat:Hiroshima op mijn tong!!

applaus

Je was nuked, met andere woorden Wink

Big Grin
vond het ook een leuke uitspraak...
Btw, te veel eer voor mij, Francis, ik leerde deze wijn kennen dankzij..dit forum ;-)
Meer bepaald was Doc de starter van deze topic, later waren er nog heel wat lovende commentaren die ervoor zorgden dat we vorige zomer het domein bezochten.
thank you voor de feedback!


RE: Domaine Philippe Alliet, Chinon, Loire - Fre - 06-12-2015 10:56 PM

(05-12-2015 06:30 PM)FRANCISPICCART schreef:  
(11-11-2015 09:15 PM)vinejo schreef:  Zondagavond nog onverwachts bezoek en Coteau de Noiré 2012 opengetrokken.
Ik weet, veel te jong, maar op domein gekocht en wou nog eens checken of ie inderdaad zo goed was.
De wijn was wat moeilijk, redelijk typisch CF, hoog in zuren. Maar je voelde de materie en klasse.
Toch maar ander flesje geopend, de St Joseph 2010 van Pichon was heel wat toegankelijker.
Vandaag blij met de rest van de fles...
Man, wat een wijn.
Complex aroma met grafiet, cacao, cassis en, jawel, een toefje vers gesneden paprika. Verder tabak, zoethout, specerijen, blauwe bessen.
Elke keer dat je ruikt wordt het mooier.
Toch maar een slok nemen.
Mooie spanning met genoeg sappigheid. Lich bittere toets. Zachte en lange afdronk met mineraliteit en zwart fruit. Lichte droogtrekking maar dit komt goed. Heelgoed zelfs. 91+

Net terug van Luik van bij TGVins om een bestelling Rhônewijnen af te halen. Zoals gezegd stonden er vandaag toevallig 4 wijnen open van Philippe Alliet. Geen uitgebreide notities genomen maar hier mijn impressies.
De Chinon tradition was de enige wijn van 2014. Mooie diepe kleur en veel, héél veel rood fruit. Een jong bommetje dat nog heel even moet afronden maar nu reeds een tipje van zijn sluier oplicht. Een heel lekker glas wijn voor deze prijs. 3 flessen van aangekocht. Als hij thuis bevestigd ga ik hiervoor terug.
De Chinon Vieilles Vignes 2013 is wat ronder, ook heel sappig met veel donkere kersen en wat kruidigheid. Zeer expressief met veel materie. Iets meer kracht dan de tradition. Lekker.
De Chinon l'Huisserie is ook van 2013. Volgens de man van TGVins gemaakt van jonge stokken. En inderdaad, iets minder concentraat. Ook iets minder kracht maar wel voldoende fruit. Kostte € 3 méér dan de VV maar dan prefereer ik eerder deze.
Als laatste de Coteau de Noiré 2013. Hiroshima op mijn tong!! Wat een bom, wat een lekkere wijn. Veel aspecten tegengekomen uit de beschrijving van Jo, alhoewel dat 2012 betrof. 2013 gaat iets vlugger toegankelijk zijn volgens mij. Dankjewel voor de tip Jo. Om het kartonnetje vol te maken heb ik ook maar 3 Noirés meegebracht. Daar ga ik zeker geen spijt van hebben. Volgens de wijnhandelaar in Luik gaat 2014 voor Cabernet Franc in de Loire TOP zijn. Dat gaat dus Noiré worden voor de kelder!

Het verwondert me dat de 2013 zo n aangename wijnen opleverde. De reacties op fora liegen er niet om: 2013 was een erg moeilijk jaar om de CF rijp te krijgen. We vergeten het soms maar in de Loire (in rood zeker) zijn oogstjaren nog belangrijker dan in Bordeaux. 2014 belooft inderdaad een goed jaar te worden net zoals 2015. Als de prijzen in Bdx straks weer de pan uit swingen, is de Loire straks weer de regio die de nodige focus verdient.


RE: Domaine Philippe Alliet, Chinon, Loire - FRANCISPICCART - 07-12-2015 11:13 PM

(06-12-2015 10:56 PM)Fre schreef:  Het verwondert me dat de 2013 zo n aangename wijnen opleverde. De reacties op fora liegen er niet om: 2013 was een erg moeilijk jaar om de CF rijp te krijgen. We vergeten het soms maar in de Loire (in rood zeker) zijn oogstjaren nog belangrijker dan in Bordeaux. 2014 belooft inderdaad een goed jaar te worden net zoals 2015. Als de prijzen in Bdx straks weer de pan uit swingen, is de Loire straks weer de regio die de nodige focus verdient.

2013 zal misschien wel een moeilijk jaar geweest zijn voor CF, maar is het niet zo dat je net in dergelijke jaren er gemakkelijker de betere wijnbouwers uit haalt? Wat ik te proeven kreeg van Alliet vond ik alleszins zeer mooi. Misschien soepeler en vlugger op dronk dan 2012 of 2014, maar dat is voor mij geen probleem hoor! Als het goed is, is 't goed.


RE: Domaine Philippe Alliet, Chinon, Loire - Fre - 07-12-2015 11:38 PM

(07-12-2015 11:13 PM)FRANCISPICCART schreef:  
(06-12-2015 10:56 PM)Fre schreef:  Het verwondert me dat de 2013 zo n aangename wijnen opleverde. De reacties op fora liegen er niet om: 2013 was een erg moeilijk jaar om de CF rijp te krijgen. We vergeten het soms maar in de Loire (in rood zeker) zijn oogstjaren nog belangrijker dan in Bordeaux. 2014 belooft inderdaad een goed jaar te worden net zoals 2015. Als de prijzen in Bdx straks weer de pan uit swingen, is de Loire straks weer de regio die de nodige focus verdient.

2013 zal misschien wel een moeilijk jaar geweest zijn voor CF, maar is het niet zo dat je net in dergelijke jaren er gemakkelijker de betere wijnbouwers uit haalt? Wat ik te proeven kreeg van Alliet vond ik alleszins zeer mooi. Misschien soepeler en vlugger op dronk dan 2012 of 2014, maar dat is voor mij geen probleem hoor! Als het goed is, is 't goed.
Volledig gelijk, Francis. En topwijnbouwers herken je door de kwaliteit die zij ook in de mindere jaren afleveren. Vandaar mijn vraag. Ben wel s benieuwd naar Ph Alliet. Luik is misschien wat ver voor mij. Zou s moeten opzoeken of die hier ook id streek (OVL of WVL ) wordt verdeeld.


RE: Domaine Philippe Alliet, Chinon, Loire - vinejo - 07-12-2015 11:45 PM

(07-12-2015 11:38 PM)Fre schreef:  
(07-12-2015 11:13 PM)FRANCISPICCART schreef:  
(06-12-2015 10:56 PM)Fre schreef:  Het verwondert me dat de 2013 zo n aangename wijnen opleverde. De reacties op fora liegen er niet om: 2013 was een erg moeilijk jaar om de CF rijp te krijgen. We vergeten het soms maar in de Loire (in rood zeker) zijn oogstjaren nog belangrijker dan in Bordeaux. 2014 belooft inderdaad een goed jaar te worden net zoals 2015. Als de prijzen in Bdx straks weer de pan uit swingen, is de Loire straks weer de regio die de nodige focus verdient.

2013 zal misschien wel een moeilijk jaar geweest zijn voor CF, maar is het niet zo dat je net in dergelijke jaren er gemakkelijker de betere wijnbouwers uit haalt? Wat ik te proeven kreeg van Alliet vond ik alleszins zeer mooi. Misschien soepeler en vlugger op dronk dan 2012 of 2014, maar dat is voor mij geen probleem hoor! Als het goed is, is 't goed.
Volledig gelijk, Francis. En topwijnbouwers herken je door de kwaliteit die zij ook in de mindere jaren afleveren. Vandaar mijn vraag. Ben wel s benieuwd naar Ph Alliet. Luik is misschien wat ver voor mij. Zou s moeten opzoeken of die hier ook id streek (OVL of WVL ) wordt verdeeld.

Boutelegier Big Grin


RE: Domaine Philippe Alliet, Chinon, Loire - FRANCISPICCART - 13-12-2015 05:30 PM

Chinon tradition 2014 Domaine Philippe Alliet

Na aankoop van deze wijn vorige week bij TGVins wilde ik hem thuis in alle rust toch nog eens herproeven en eens kijken of mijn eerste positieve impressies nog golden. Gisterenavond geopend. Kleur is donker, zéér donker, met paarse schakeringen en veel concentraat. Neus zit in eerste instantie op dierlijke geuren zoals stal en leder. Ook wat tabak en rokerigheid en sous bois. Later komt het fruit naar voor: cassis, bigaro kersen en wat chocolade. De smaak is weergaloos met krokant fruit, veel materie en veel bewaarpotentieel. Van millésime 2014 nog maar enkel dit geproefd van Alliet en voor een basiscuvée is dit werkelijk grandioos. Als de rest evenredig in kwaliteit gaat zijn dan hebben we nog wat in het verschiet.
Tot een week geleden kende ik dit domein nog niet zo goed maar dankzij dit forum is daar verandering in gekomen.applaus


RE: Domaine Philippe Alliet, Chinon, Loire - vinejo - 13-12-2015 08:35 PM

(13-12-2015 05:30 PM)FRANCISPICCART schreef:  Chinon tradition 2014 Domaine Philippe Alliet

Na aankoop van deze wijn vorige week bij TGVins wilde ik hem thuis in alle rust toch nog eens herproeven en eens kijken of mijn eerste positieve impressies nog golden. Gisterenavond geopend. Kleur is donker, zéér donker, met paarse schakeringen en veel concentraat. Neus zit in eerste instantie op dierlijke geuren zoals stal en leder. Ook wat tabak en rokerigheid en sous bois. Later komt het fruit naar voor: cassis, bigaro kersen en wat chocolade. De smaak is weergaloos met krokant fruit, veel materie en veel bewaarpotentieel. Van millésime 2014 nog maar enkel dit geproefd van Alliet en voor een basiscuvée is dit werkelijk grandioos. Als de rest evenredig in kwaliteit gaat zijn dan hebben we nog wat in het verschiet.
Tot een week geleden kende ik dit domein nog niet zo goed maar dankzij dit forum is daar verandering in gekomen.applaus

Uw TN doet me wreed goesting krijgen.. Binnenkort toch maar eens bij Boutelegier passeren Smile


RE: Domaine Philippe Alliet, Chinon, Loire - FRANCISPICCART - 13-12-2015 10:07 PM

(13-12-2015 08:35 PM)vinejo schreef:  Uw TN doet me wreed goesting krijgen.. Binnenkort toch maar eens bij Boutelegier passeren Smile

Ja, maar Olivier verkoopt volgens mij de basiscuvée niet. Op zijn website begint hij pas met de VV, en die kost toch al vlug € 4 meer dan de gewone Chinon. Misschien doet hij de 2014 wel in als hij dit geproefd heeft.


RE: Domaine Philippe Alliet, Chinon, Loire - vinejo - 13-12-2015 10:23 PM

(13-12-2015 10:07 PM)FRANCISPICCART schreef:  
(13-12-2015 08:35 PM)vinejo schreef:  Uw TN doet me wreed goesting krijgen.. Binnenkort toch maar eens bij Boutelegier passeren Smile

Ja, maar Olivier verkoopt volgens mij de basiscuvée niet. Op zijn website begint hij pas met de VV, en die kost toch al vlug € 4 meer dan de gewone Chinon. Misschien doet hij de 2014 wel in als hij dit geproefd heeft.

Zal hem eens interpelleren Sleepy


RE: Domaine Philippe Alliet, Chinon, Loire - vinejo - 09-07-2016 12:41 PM

Verslagje van ons bezoek aan Alliet

http://wijnliefhebbers.skynetblogs.be/archive/2016/07/09/philippe-alliet-chinon-8627375.html

Heart


RE: Domaine Philippe Alliet, Chinon, Loire - Corto - 09-07-2016 07:37 PM

Interessante lectuur. Mooi verslag!!!


RE: Domaine Philippe Alliet, Chinon, Loire - FRANCISPICCART - 09-07-2016 08:42 PM

(09-07-2016 12:41 PM)vinejo schreef:  Verslagje van ons bezoek aan Alliet

http://wijnliefhebbers.skynetblogs.be/archive/2016/07/09/philippe-alliet-chinon-8627375.html

Heart

Alliet beter dan Baudry? Je hebt ze nu ook vrijwel naast elkaar kunnen proeven. Wat is jouw gedacht?


RE: Domaine Philippe Alliet, Chinon, Loire - vinejo - 09-07-2016 11:21 PM

(09-07-2016 08:42 PM)FRANCISPICCART schreef:  
(09-07-2016 12:41 PM)vinejo schreef:  Verslagje van ons bezoek aan Alliet

http://wijnliefhebbers.skynetblogs.be/archive/2016/07/09/philippe-alliet-chinon-8627375.html

Heart

Alliet beter dan Baudry? Je hebt ze nu ook vrijwel naast elkaar kunnen proeven. Wat is jouw gedacht?

Mijn gedacht is:
Inderdaad, Alliet beter dan Baudry!

@ Corto thank you


RE: Domaine Philippe Alliet, Chinon, Loire - FRANCISPICCART - 10-07-2016 08:45 PM

[/quote]
Alliet beter dan Baudry? Je hebt ze nu ook vrijwel naast elkaar kunnen proeven. Wat is jouw gedacht?
[/quote]

Mijn gedacht is:
Inderdaad, Alliet beter dan Baudry!

@ Corto thank you
[/quote]



OK! Dat is duidelijk. Bedankt thumbsup


RE: Domaine Philippe Alliet, Chinon, Loire - Olivier - 11-07-2016 04:31 PM

Super verslagje en dito wijnen! applaus


RE: Domaine Philippe Alliet, Chinon, Loire - Kris - 10-10-2016 07:06 PM

L'Huisserie 2011. Blijkbaar een minder jaar voor de cab f in chinon. En inderdaad, deze is minder complex en gelaagd dan betere jaargangen. Toch zeer veel drinkplezier, pure en sappige cab f met zachte, rijpe tannines. Instant drinkplezier, volgens mij geen bewaarjaar.


RE: Domaine Philippe Alliet, Chinon, Loire - vinejo - 10-10-2016 07:35 PM

(10-10-2016 07:06 PM)Kris schreef:  L'Huisserie 2011. Blijkbaar een minder jaar voor de cab f in chinon. En inderdaad, deze is minder complex en gelaagd dan betere jaargangen. Toch zeer veel drinkplezier, pure en sappige cab f met zachte, rijpe tannines. Instant drinkplezier, volgens mij geen bewaarjaar.

En...geen paprika waarschijnlijk...


RE: Domaine Philippe Alliet, Chinon, Loire - Kris - 11-10-2016 06:53 AM

neen, eerder bosvruchten en geweldig sappig. Hij gleed naar binnen.
Opvallend minder bite dan andere jaren.


RE: Domaine Philippe Alliet, Chinon, Loire - vinejo - 11-10-2016 02:29 PM

(11-10-2016 06:53 AM)Kris schreef:  neen, eerder bosvruchten en geweldig sappig. Hij gleed naar binnen.
Opvallend minder bite dan andere jaren.

Hij vertelde ons vorige zomer dat de paprika onvermijdelijk is bij hoge rendementen. Alliet zit onder de 40. Zelfs zijn basiscuvee had toen geen paprika-toets.


RE: Domaine Philippe Alliet, Chinon, Loire - Vince - 11-10-2016 09:45 PM

tja, we haalden toen zelfs vergelijkingen met Figeac boven, dus in de verste verte geen sprake van paprika. En Alliet ging inderdaad boven Baudry. Memorabel.


RE: Domaine Philippe Alliet, Chinon, Loire - Fre - 11-10-2016 10:23 PM

Tijd om deze eens op een degustatie op tafel te toveren. Wink


RE: Domaine Philippe Alliet, Chinon, Loire - Kris - 31-10-2016 09:06 AM

L'Huisserie 2010.
In tegenstelling tot de 2011, hier wel wat twijgjes en paprika in de neus. Serieuzere wijn dan 2011, mooi versmolten met nog wat rek. Een wijn die elegant naar binnen danst.
Ging perfect bij rosbief en pompoen.
Aan tafel met 4 doe je dit beter open in magnum. Fles was sneller leeg dan ze in karaf had gezeten....


RE: Domaine Philippe Alliet, Chinon, Loire - Fre - 05-12-2016 11:45 AM

Nu te koop op 1jour1vin. Correcte prijzen?
- Chinon 2016 aan 11.9 EUR
- L'huisserie 2014 aan 19 EUR
- Coteau de Noiré 2014 aan 22,5 EUR


RE: Domaine Philippe Alliet, Chinon, Loire - Kris - 05-12-2016 01:48 PM

Denk het wel.


RE: Domaine Philippe Alliet, Chinon, Loire - don quichotte - 05-12-2016 01:54 PM

(05-12-2016 11:45 AM)Fre schreef:  Nu te koop op 1jour1vin. Correcte prijzen?
- Chinon 2016 aan 11.9 EUR
- L'huisserie 2014 aan 19 EUR
- Coteau de Noiré 2014 aan 22,5 EUR

Correct wel; maar het woord koopje zou ik niet in mijn mond nemen.
Ik kocht van Coteau de Noiré 2012 3 flesjes bij 1jour1Vin toen rond de 18€.
Dronk daar in 2015 al 1 flesje van.Prachtige wijn maar veel te jong toen.
Deze morgen al terug 3 flessen van de Coteau de Noiré 2014 besteld.


RE: Domaine Philippe Alliet, Chinon, Loire - vinejo - 05-12-2016 02:18 PM

(05-12-2016 01:54 PM)don quichotte schreef:  
(05-12-2016 11:45 AM)Fre schreef:  Nu te koop op 1jour1vin. Correcte prijzen?
- Chinon 2016 aan 11.9 EUR
- L'huisserie 2014 aan 19 EUR
- Coteau de Noiré 2014 aan 22,5 EUR

Correct wel; maar het woord koopje zou ik niet in mijn mond nemen.
Ik kocht van Coteau de Noiré 2012 3 flesjes bij 1jour1Vin toen rond de 18€.
Dronk daar in 2015 al 1 flesje van.Prachtige wijn maar veel te jong toen.
Deze morgen al terug 3 flessen van de Coteau de Noiré 2014 besteld.

Op domein was de 13 Noiré 20 euro maar de 14 ging sowieso duurder zijn. Denk dat dit prijzen zijn die dicht bij die van op domein liggen.


RE: Domaine Philippe Alliet, Chinon, Loire - Fre - 05-12-2016 06:48 PM

Ok thanks guys !


RE: Domaine Philippe Alliet, Chinon, Loire - Kupers - 05-12-2016 08:01 PM

Ik heb de indruk dat 1jour1vin toch serieus wat pluimen is verloren sinds de prijsverhogingen en de facturering van de Belgische BTW sinds een tijdje geleden...


RE: Domaine Philippe Alliet, Chinon, Loire - Fre - 05-12-2016 08:37 PM

(05-12-2016 08:01 PM)Kupers schreef:  Ik heb de indruk dat 1jour1vin toch serieus wat pluimen is verloren sinds de prijsverhogingen en de facturering van de Belgische BTW sinds een tijdje geleden...

Godver. K merk t. Ik ben eens een prijs aan t maken en met alles erop en eraan zit ik een pak hoger. Jammer. Ergens adressen in België (behalve Boutelegier dan) waar ik deze kan kopen?


RE: Domaine Philippe Alliet, Chinon, Loire - FRANCISPICCART - 05-12-2016 08:47 PM

(05-12-2016 08:37 PM)Fre schreef:  
(05-12-2016 08:01 PM)Kupers schreef:  Ik heb de indruk dat 1jour1vin toch serieus wat pluimen is verloren sinds de prijsverhogingen en de facturering van de Belgische BTW sinds een tijdje geleden...

Godver. K merk t. Ik ben eens een prijs aan t maken en met alles erop en eraan zit ik een pak hoger. Jammer. Ergens adressen in België (behalve Boutelegier dan) waar ik deze kan kopen?

Ik heb de laatste keer Alliet bij TG Vins gekocht in Luik. Hij was twee weken geleden persoonlijk daar. Probleem bij 1Jour1Vin is dat de wijnen altijd pas juist in de fles zitten en enkele jaartjes kelderrust nodig hebben. Vooral in Wallonië kan je soms wijnen vinden die al wat rijper zijn en slechts een fractie meer kosten.


RE: Domaine Philippe Alliet, Chinon, Loire - Fre - 05-12-2016 10:21 PM

Mooi gamma maar 140 km is wel redelijk ver Smile


RE: Domaine Philippe Alliet, Chinon, Loire - Fre - 16-10-2017 08:40 PM

L'huisserie 2014

Dag 3, restje van de degustatie. Zeer duidelijke Cabernet franc toets, herkenbaar door de paprika. Maar, tegelijk ook zeer zalvend, evenwichtig in de mond. Met rijpe tannines. Een stukje zachter dan zaterdag. Ik vind dit mooi! .


RE: Domaine Philippe Alliet, Chinon, Loire - vinejo - 10-06-2018 01:12 PM

Gisteren de Chinon 2015 open getoeterd.
Eerst wat animale toetsen (reductie), dan fris rood fruit en wat cassis, amandel, hint van tabak en grafiet. De mond is gul en sappig, met rijpe tannines en een piepkleine paprikazweem in de afdronk. Heerlijk goedje, ga er me 3 van bijbestellen.
Want meer en meer begin ik te houden van wijnen die uitblinken in simplicité, gourmandise et legerité.
Pardon my French.


RE: Domaine Philippe Alliet, Chinon, Loire - Olivier - 10-06-2018 05:56 PM

(10-06-2018 01:12 PM)vinejo schreef:  Gisteren de Chinon 2015 open getoeterd.
Eerst wat animale toetsen (reductie), dan fris rood fruit en wat cassis, amandel, hint van tabak en grafiet. De mond is gul en sappig, met rijpe tannines en een piepkleine paprikazweem in de afdronk. Heerlijk goedje, ga er me 3 van bijbestellen.
Want meer en meer begin ik te houden van wijnen die uitblinken in simplicité, gourmandise et legerité.
Pardon my French.

Ge bedoelt digeste et délicieux Smile Heerlijke wijn inderdaad! Als ze hiermee vin de soif bedoelen, geef mij dan maar een vin de soif!


RE: Domaine Philippe Alliet, Chinon, Loire - wvd - 11-06-2018 10:48 AM

(10-06-2018 05:56 PM)Olivier schreef:  
(10-06-2018 01:12 PM)vinejo schreef:  Gisteren de Chinon 2015 open getoeterd.
Eerst wat animale toetsen (reductie), dan fris rood fruit en wat cassis, amandel, hint van tabak en grafiet. De mond is gul en sappig, met rijpe tannines en een piepkleine paprikazweem in de afdronk. Heerlijk goedje, ga er me 3 van bijbestellen.
Want meer en meer begin ik te houden van wijnen die uitblinken in simplicité, gourmandise et legerité.
Pardon my French.

Ge bedoelt digeste et délicieux Smile Heerlijke wijn inderdaad! Als ze hiermee vin de soif bedoelen, geef mij dan maar een vin de soif!

Voilà, het is dan ook zomer en onze smaak is nu eenmaal erg afhankelijk van externe omstandigheden, veel meer dan we dikwijls beseffen. Nog een reden waarom ik punten ietwat rigide vind en "buy again yes/no" zegt dan zoveel meer, toch?


RE: Domaine Philippe Alliet, Chinon, Loire - vinejo - 11-06-2018 12:48 PM

(11-06-2018 10:48 AM)wvd schreef:  
(10-06-2018 05:56 PM)Olivier schreef:  
(10-06-2018 01:12 PM)vinejo schreef:  Gisteren de Chinon 2015 open getoeterd.
Eerst wat animale toetsen (reductie), dan fris rood fruit en wat cassis, amandel, hint van tabak en grafiet. De mond is gul en sappig, met rijpe tannines en een piepkleine paprikazweem in de afdronk. Heerlijk goedje, ga er me 3 van bijbestellen.
Want meer en meer begin ik te houden van wijnen die uitblinken in simplicité, gourmandise et legerité.
Pardon my French.

Ge bedoelt digeste et délicieux Smile Heerlijke wijn inderdaad! Als ze hiermee vin de soif bedoelen, geef mij dan maar een vin de soif!

Voilà, het is dan ook zomer en onze smaak is nu eenmaal erg afhankelijk van externe omstandigheden, veel meer dan we dikwijls beseffen. Nog een reden waarom ik punten ietwat rigide vind en "buy again yes/no" zegt dan zoveel meer, toch?

Integendeel, want in de zomer zal t dan yes zijn en in de winter no... Cool


RE: Domaine Philippe Alliet, Chinon, Loire - wvd - 11-06-2018 01:06 PM

(11-06-2018 12:48 PM)vinejo schreef:  
(11-06-2018 10:48 AM)wvd schreef:  
(10-06-2018 05:56 PM)Olivier schreef:  
(10-06-2018 01:12 PM)vinejo schreef:  Gisteren de Chinon 2015 open getoeterd.
Eerst wat animale toetsen (reductie), dan fris rood fruit en wat cassis, amandel, hint van tabak en grafiet. De mond is gul en sappig, met rijpe tannines en een piepkleine paprikazweem in de afdronk. Heerlijk goedje, ga er me 3 van bijbestellen.
Want meer en meer begin ik te houden van wijnen die uitblinken in simplicité, gourmandise et legerité.
Pardon my French.

Ge bedoelt digeste et délicieux Smile Heerlijke wijn inderdaad! Als ze hiermee vin de soif bedoelen, geef mij dan maar een vin de soif!

Voilà, het is dan ook zomer en onze smaak is nu eenmaal erg afhankelijk van externe omstandigheden, veel meer dan we dikwijls beseffen. Nog een reden waarom ik punten ietwat rigide vind en "buy again yes/no" zegt dan zoveel meer, toch?

Integendeel, want in de zomer zal t dan yes zijn en in de winter no... Cool

eerder "maybe", mooi genuanceerd... Sleepy


RE: Domaine Philippe Alliet, Chinon, Loire - vinejo - 19-09-2018 09:53 PM

(10-06-2018 05:56 PM)Olivier schreef:  
(10-06-2018 01:12 PM)vinejo schreef:  Gisteren de Chinon 2015 open getoeterd.
Eerst wat animale toetsen (reductie), dan fris rood fruit en wat cassis, amandel, hint van tabak en grafiet. De mond is gul en sappig, met rijpe tannines en een piepkleine paprikazweem in de afdronk. Heerlijk goedje, ga er me 3 van bijbestellen.
Want meer en meer begin ik te houden van wijnen die uitblinken in simplicité, gourmandise et legerité.
Pardon my French.

Ge bedoelt digeste et délicieux Smile Heerlijke wijn inderdaad! Als ze hiermee vin de soif bedoelen, geef mij dan maar een vin de soif!

Deze avond weer geopend, vond m net zo goed...
En waarvoor dit forum toch goed is...: zonder het te weten had ik nu weer dezelfde medeproever. Die kon deze keer de wijn echter niet zo smaken.
Mijn stelling dat híj en niet de wijn misschien een mindere dag had was dus zo gek nog niet... Big Grin


RE: Domaine Philippe Alliet, Chinon, Loire - Olivier - 19-09-2018 10:02 PM

(19-09-2018 09:53 PM)vinejo schreef:  
(10-06-2018 05:56 PM)Olivier schreef:  
(10-06-2018 01:12 PM)vinejo schreef:  Gisteren de Chinon 2015 open getoeterd.
Eerst wat animale toetsen (reductie), dan fris rood fruit en wat cassis, amandel, hint van tabak en grafiet. De mond is gul en sappig, met rijpe tannines en een piepkleine paprikazweem in de afdronk. Heerlijk goedje, ga er me 3 van bijbestellen.
Want meer en meer begin ik te houden van wijnen die uitblinken in simplicité, gourmandise et legerité.
Pardon my French.

Ge bedoelt digeste et délicieux Smile Heerlijke wijn inderdaad! Als ze hiermee vin de soif bedoelen, geef mij dan maar een vin de soif!

Deze avond weer geopend, vond m net zo goed...
En waarvoor dit forum toch goed is...: zonder het te weten had ik nu weer dezelfde medeproever. Die kon deze keer de wijn echter niet zo smaken.
Mijn stelling dat híj en niet de wijn misschien een mindere dag had was dus zo gek nog niet... Big Grin

Straf inderdaad. En vooral raar dat je een wijn zo anders kan ervaren op twee verschillende dagen. Ik vond de wijn vandaag wat rustiek. Benieuwd hoe hij morgen zal zijn.


RE: Domaine Philippe Alliet, Chinon, Loire - vinejo - 21-09-2018 07:14 PM

(19-09-2018 10:02 PM)Olivier schreef:  
(19-09-2018 09:53 PM)vinejo schreef:  
(10-06-2018 05:56 PM)Olivier schreef:  
(10-06-2018 01:12 PM)vinejo schreef:  Gisteren de Chinon 2015 open getoeterd.
Eerst wat animale toetsen (reductie), dan fris rood fruit en wat cassis, amandel, hint van tabak en grafiet. De mond is gul en sappig, met rijpe tannines en een piepkleine paprikazweem in de afdronk. Heerlijk goedje, ga er me 3 van bijbestellen.
Want meer en meer begin ik te houden van wijnen die uitblinken in simplicité, gourmandise et legerité.
Pardon my French.

Ge bedoelt digeste et délicieux Smile Heerlijke wijn inderdaad! Als ze hiermee vin de soif bedoelen, geef mij dan maar een vin de soif!

Deze avond weer geopend, vond m net zo goed...
En waarvoor dit forum toch goed is...: zonder het te weten had ik nu weer dezelfde medeproever. Die kon deze keer de wijn echter niet zo smaken.
Mijn stelling dat híj en niet de wijn misschien een mindere dag had was dus zo gek nog niet... Big Grin

Straf inderdaad. En vooral raar dat je een wijn zo anders kan ervaren op twee verschillende dagen. Ik vond de wijn vandaag wat rustiek. Benieuwd hoe hij morgen zal zijn.

Vandaag herproefd en toch wel minder genoten.
Beetje onevenwicht, met zeker in het begin een alcoholische finale.
Had m eergisteren moeten uitlebberen.. ;-)


RE: Domaine Philippe Alliet, Chinon, Loire - TheWineVet - 21-09-2018 07:22 PM

(10-06-2018 05:56 PM)Olivier schreef:  
(10-06-2018 01:12 PM)vinejo schreef:  Want meer en meer begin ik te houden van wijnen die uitblinken in simplicité, gourmandise et legerité.
Pardon my French.

Ge bedoelt digeste et délicieux Smile Heerlijke wijn inderdaad! Als ze hiermee vin de soif bedoelen, geef mij dan maar een vin de soif!
Idd, dat heb ik nu met de wijn van Terres Promises. Hun eenvoudigste cuvée, "l'antidote" is zo een wijn. Ik ging daarnet de kelder in, op zoek naar zo'n sappige wijn, dacht even aan een stevigere sapwijn van Chapoutier, ging dan over naar Dittiere, om hier te eindigen bij het perfecte antidotum van een zware werkdag...


RE: Domaine Philippe Alliet, Chinon, Loire - don quichotte - 01-11-2018 12:35 AM

Ik shreef hier vroeger ergens onder:" Wat hebben we vandaag gekocht?
Citaat:Philippe Alliet :Chinon L'Huisserie rouge 2016 en Chinon Vieilles Vignes rouge 2016
De Coteau de Noiré 2016 was bij het openen van het e-mail bericht van 1jour1vin reeds uitgeput. taz

Vandaag kreeg ik een bericht binnen van een lokale wijnhandelaar:
Citaat:Philippe Alliet, Chinon Rouge Coteau de Noiré 2016 (RVF 18/20, B&D 18/20) 29,00€


Om de waarde van deze wijn even te checken haalde ik de Coteau de Noiré rouge 2014 boven.
Een wijn die nu nog weerspannig is, ruwe bittere koffie, mengsel van rode en groene paprika. Deze wijn is alles behalve rijp.
Eigenlijk voel ik me nu minder verveeld dat ik de 2016 op 1jour1Vin miste.
Het prijskaartje van 29 € ga ik dan ook zeker niet betalen om deze wijn op onze lokale markt aan te schaffen.
Heb de fles gesloten en verwacht morgen wat verbetering.
Wellicht veel, veel te vroeg gedronken.Sad


RE: Domaine Philippe Alliet, Chinon, Loire - Mathijs81 - 01-11-2018 01:06 PM

(01-11-2018 12:35 AM)don quichotte schreef:  Ik shreef hier vroeger ergens onder:" Wat hebben we vandaag gekocht?
Citaat:Philippe Alliet :Chinon L'Huisserie rouge 2016 en Chinon Vieilles Vignes rouge 2016
De Coteau de Noiré 2016 was bij het openen van het e-mail bericht van 1jour1vin reeds uitgeput. taz

Vandaag kreeg ik een bericht binnen van een lokale wijnhandelaar:
Citaat:Philippe Alliet, Chinon Rouge Coteau de Noiré 2016 (RVF 18/20, B&D 18/20) 29,00€


Om de waarde van deze wijn even te checken haalde ik de Coteau de Noiré rouge 2014 boven.
Een wijn die nu nog weerspannig is, ruwe bittere koffie, mengsel van rode en groene paprika. Deze wijn is alles behalve rijp.
Eigenlijk voel ik me nu minder verveeld dat ik de 2016 op 1jour1Vin miste.
Het prijskaartje van 29 € ga ik dan ook zeker niet betalen om deze wijn op onze lokale markt aan te schaffen.
Heb de fles gesloten en verwacht morgen wat verbetering.
Wellicht veel, veel te vroeg gedronken.Sad

Naar ik mij meen te herinneren, kregen wij in Chinon te horen dat 2014 een jaar zou zijn dat tijd nodig heeft.
Er werd ons aangeraden om - indien vroeger te willen genieten - eerder de jaargang 2015 aan te schaffen.
Ter plaatsen hebben we een mix van beide jaargangen ingeslagen, om die stelling even in acht te nemen.

Mathijs


RE: Domaine Philippe Alliet, Chinon, Loire - don quichotte - 01-11-2018 02:05 PM

(01-11-2018 01:06 PM)Mathijs81 schreef:  
(01-11-2018 12:35 AM)don quichotte schreef:  Ik shreef hier vroeger ergens onder:" Wat hebben we vandaag gekocht?
Citaat:Philippe Alliet :Chinon L'Huisserie rouge 2016 en Chinon Vieilles Vignes rouge 2016
De Coteau de Noiré 2016 was bij het openen van het e-mail bericht van 1jour1vin reeds uitgeput. taz

Vandaag kreeg ik een bericht binnen van een lokale wijnhandelaar:
Citaat:Philippe Alliet, Chinon Rouge Coteau de Noiré 2016 (RVF 18/20, B&D 18/20) 29,00€


Om de waarde van deze wijn even te checken haalde ik de Coteau de Noiré rouge 2014 boven.
Een wijn die nu nog weerspannig is, ruwe bittere koffie, mengsel van rode en groene paprika. Deze wijn is alles behalve rijp.
Eigenlijk voel ik me nu minder verveeld dat ik de 2016 op 1jour1Vin miste.
Het prijskaartje van 29 € ga ik dan ook zeker niet betalen om deze wijn op onze lokale markt aan te schaffen.
Heb de fles gesloten en verwacht morgen wat verbetering.
Wellicht veel, veel te vroeg gedronken.Sad

Naar ik mij meen te herinneren, kregen wij in Chinon te horen dat 2014 een jaar zou zijn dat tijd nodig heeft.
Er werd ons aangeraden om - indien vroeger te willen genieten - eerder de jaargang 2015 aan te schaffen.
Ter plaatsen hebben we een mix van beide jaargangen ingeslagen, om die stelling even in acht te nemen.

Mathijs

Ik hoop en denk ook dat deze wijn nog ettelijke jaren moet blijven liggen.(> 5jaar) en dat Mathijs het hier bij het rechte eind heeft.
Bij 1Jour1Vin adviseerde men het volgende consummatie kader.
Boire à partir de :2016
Boire avant :2032
Ouvrir :1 heure avant
Servir :En carafe à 15°C

De 2015 kocht ik niet dus ik kan geen vergelijking maken.
1Jour1Vin publiceerde het volgende over de 2015 en maakt niet veel verschil met de 2014 die 1 jaar jonger is
Boire à partir de :2017
Boire avant :2030+
Ouvrir :1 heure avant
Servir :En carafe à 15°C


Ik zal zien wat de rest van de 2014 waard zal zijn.
Maar me overtuigen 29€ voor deze 2016 wijn te betalen zal moeilijk zijn. De 2014 kocht ik aan 22€ en kreeg zelfs betere quotaties dan de 2015. De 2016 scoort dan weer hoger dan de 2014.
Wat schreef er iemand over deze 2014:
1° sur 6 bouteille en mars 2018 : encore jeune et sur la retenue malgré un carafage de 1h. Je ne touche pas et reviens dans 1 à 2 ans pour le deuxième.


RE: Domaine Philippe Alliet, Chinon, Loire - don quichotte - 01-11-2018 10:13 PM

(01-11-2018 02:05 PM)don quichotte schreef:  
(01-11-2018 01:06 PM)Mathijs81 schreef:  
(01-11-2018 12:35 AM)don quichotte schreef:  Ik shreef hier vroeger ergens onder:" Wat hebben we vandaag gekocht?
Citaat:Philippe Alliet :Chinon L'Huisserie rouge 2016 en Chinon Vieilles Vignes rouge 2016
De Coteau de Noiré 2016 was bij het openen van het e-mail bericht van 1jour1vin reeds uitgeput. taz

Vandaag kreeg ik een bericht binnen van een lokale wijnhandelaar:
Citaat:Philippe Alliet, Chinon Rouge Coteau de Noiré 2016 (RVF 18/20, B&D 18/20) 29,00€


Om de waarde van deze wijn even te checken haalde ik de Coteau de Noiré rouge 2014 boven.
Een wijn die nu nog weerspannig is, ruwe bittere koffie, mengsel van rode en groene paprika. Deze wijn is alles behalve rijp.
Eigenlijk voel ik me nu minder verveeld dat ik de 2016 op 1jour1Vin miste.
Het prijskaartje van 29 € ga ik dan ook zeker niet betalen om deze wijn op onze lokale markt aan te schaffen.
Heb de fles gesloten en verwacht morgen wat verbetering.
Wellicht veel, veel te vroeg gedronken.Sad

Naar ik mij meen te herinneren, kregen wij in Chinon te horen dat 2014 een jaar zou zijn dat tijd nodig heeft.
Er werd ons aangeraden om - indien vroeger te willen genieten - eerder de jaargang 2015 aan te schaffen.
Ter plaatsen hebben we een mix van beide jaargangen ingeslagen, om die stelling even in acht te nemen.

Mathijs

Ik hoop en denk ook dat deze wijn nog ettelijke jaren moet blijven liggen.(> 5jaar) en dat Mathijs het hier bij het rechte eind heeft.
Bij 1Jour1Vin adviseerde men het volgende consummatie kader.
Boire à partir de :2016
Boire avant :2032
Ouvrir :1 heure avant
Servir :En carafe à 15°C

De 2015 kocht ik niet dus ik kan geen vergelijking maken.
1Jour1Vin publiceerde het volgende over de 2015 en maakt niet veel verschil met de 2014 die 1 jaar jonger is
Boire à partir de :2017
Boire avant :2030+
Ouvrir :1 heure avant
Servir :En carafe à 15°C


Ik zal zien wat de rest van de 2014 waard zal zijn.
Maar me overtuigen 29€ voor deze 2016 wijn te betalen zal moeilijk zijn. De 2014 kocht ik aan 22€ en kreeg zelfs betere quotaties dan de 2015. De 2016 scoort dan weer hoger dan de 2014.
Wat schreef er iemand over deze 2014:
1° sur 6 bouteille en mars 2018 : encore jeune et sur la retenue malgré un carafage de 1h. Je ne touche pas et reviens dans 1 à 2 ans pour le deuxième.

Vandaag terug een glas gevuld van deze fles. Het agressieve karakter van deze wijn is iets afgevlakt. In de neus zelfs ietsjes reductief.
De paprika heeft plaats gemaakt voor wat kruidigheid. In de afdronk komt de aciditeit expressiever over ten aanzien van de tannines.
Besluit: "wait and see" voor de volgende fles 2014 binnen een aantal jaren.
Score nu: 88....89


RE: Domaine Philippe Alliet, Chinon, Loire - redacteur - 23-02-2019 11:07 AM

(22-02-2019 06:32 PM)redacteur schreef:  Chinon '15 van Philippe Alliet

Eerste kennismaking met deze producent. Duidelijk geen allemansvriend deze wijn, maar wel boeiend.
Benieuwd hoe dit evolueert.

Wel... het evolueerde tot de fles plots leeg was Blush

Aangename kennismaking met dit domein. Bij openen wat animale toetsen, groene paprika en fruit dat er moeilijk doorkwam.
Wijn ontplooide zich over enkele uren en werd ook een stuk zachter. Ik vermoed dat dit wel nog wat tijd kan gebruiken.
Desalniettemin zeer sappige wijn, mooi mondgevoel en dus snel op. Smile

Dit komt hier nog binnen.


RE: Domaine Philippe Alliet, Chinon, Loire - vinejo - 23-10-2019 11:11 PM

Vanavond de Chinon 2015 geschonken, de topervaring van de eerste fles bleef alweer achterwege. Serieuze reductie bij aanvang, dan zwart fruit, leder en, jawel paprika. In de mond ook minder mooi dan de Terres Rouges van Saint Juste, beetje stug en te weinig charme.
Slechte fase? Of gewoon een wijn die je in zijn prille jeugd moet genieten...


RE: Domaine Philippe Alliet, Chinon, Loire - wvd - 24-10-2019 12:40 PM

(23-10-2019 11:11 PM)vinejo schreef:  Vanavond de Chinon 2015 geschonken, de topervaring van de eerste fles bleef alweer achterwege. Serieuze reductie bij aanvang, dan zwart fruit, leder en, jawel paprika. In de mond ook minder mooi dan de Terres Rouges van Saint Juste, beetje stug en te weinig charme.
Slechte fase? Of gewoon een wijn die je in zijn prille jeugd moet genieten...

Da's straf, ja. Het zou me toch enigszins verbazen dat je een rode Chinon van een groot jaar jong zou moet genieten en de reductie doet toch ook wel wat hopen op verdere flesontwikkeling.


RE: Domaine Philippe Alliet, Chinon, Loire - vinejo - 24-10-2019 06:34 PM

(24-10-2019 12:40 PM)wvd schreef:  
(23-10-2019 11:11 PM)vinejo schreef:  Vanavond de Chinon 2015 geschonken, de topervaring van de eerste fles bleef alweer achterwege. Serieuze reductie bij aanvang, dan zwart fruit, leder en, jawel paprika. In de mond ook minder mooi dan de Terres Rouges van Saint Juste, beetje stug en te weinig charme.
Slechte fase? Of gewoon een wijn die je in zijn prille jeugd moet genieten...

Da's straf, ja. Het zou me toch enigszins verbazen dat je een rode Chinon van een groot jaar jong zou moet genieten en de reductie doet toch ook wel wat hopen op verdere flesontwikkeling.

Heb slechts een paar slokken gedronken natuurlijk, en Redacteur sprak ook van een goede evolutie na enkele glazen.
Anderzijds, het is natuurlijk zijn basiscuvee, wellicht maakt hij die toch om te drinken in afwachting van L Huisserie en Noiré...


RE: Domaine Philippe Alliet, Chinon, Loire - Corto - 12-05-2020 08:54 AM

L'Huisserie 2013. Vrij lekkere wijn, maar toch wat te dominante toetsen van groene paprika. Echt storend. Op dag 2 waren deze gelukkig minder aanwezig.

Zal wat langer laten liggen het paprika probleem oplossen? (Ik heb niet veel ervaring met Cabernet Franc).


RE: Domaine Philippe Alliet, Chinon, Loire - Vinoco - 12-05-2020 09:51 AM

(12-05-2020 08:54 AM)Corto schreef:  L'Huisserie 2013. Vrij lekkere wijn, maar toch wat te dominante toetsen van groene paprika. Echt storend. Op dag 2 waren deze gelukkig minder aanwezig.

Zal wat langer laten liggen het paprika probleem oplossen? (Ik heb niet veel ervaring met Cabernet Franc).

DE meest bekende toets van Cabernet Franc is paprika. De druif moet ultrarijp zijn om deze toets zo goed als weg te krijgen. Vandaar dat Cabernet Franc wijnen uit Italië zo mooi kunnen worden (Paleo voor mij het schoolvoorbeeld van een zeer grote Cabernet Franc wijn). Hoe verder je naar het Noorden gaat hoe moeilijker het wordt en des te dominanter de paprika toets. In Bordeaux gaat het de laatste jaargangen goed aangezien het warme jaren zijn. In de loire wordt het zelden zo warm dat de Cabernet franc goed rijp is (2005 is groots). Cabernet Francs uit de Loire zijn daarom ook bijna altijd zeer hoekig, met zeer veel toetsen van onrijpe groene paprika's. Langer laten liggen lost het probleem niet op. De kans is zelfs groter op toename aangezien evt ander aanwezig fruit gaat afnemen zodat de paprika dominanter gaat zijn.
Op de 1 of andere manier heeft Clos Rougeard dit goed onder controle. Dan herken je de kracht van een briljante wijnmaker.


RE: Domaine Philippe Alliet, Chinon, Loire - Fre - 12-05-2020 10:35 AM

(12-05-2020 09:51 AM)Vinoco schreef:  
(12-05-2020 08:54 AM)Corto schreef:  L'Huisserie 2013. Vrij lekkere wijn, maar toch wat te dominante toetsen van groene paprika. Echt storend. Op dag 2 waren deze gelukkig minder aanwezig.

Zal wat langer laten liggen het paprika probleem oplossen? (Ik heb niet veel ervaring met Cabernet Franc).

DE meest bekende toets van Cabernet Franc is paprika. De druif moet ultrarijp zijn om deze toets zo goed als weg te krijgen. Vandaar dat Cabernet Franc wijnen uit Italië zo mooi kunnen worden (Paleo voor mij het schoolvoorbeeld van een zeer grote Cabernet Franc wijn). Hoe verder je naar het Noorden gaat hoe moeilijker het wordt en des te dominanter de paprika toets. In Bordeaux gaat het de laatste jaargangen goed aangezien het warme jaren zijn. In de loire wordt het zelden zo warm dat de Cabernet franc goed rijp is (2005 is groots). Cabernet Francs uit de Loire zijn daarom ook bijna altijd zeer hoekig, met zeer veel toetsen van onrijpe groene paprika's. Langer laten liggen lost het probleem niet op. De kans is zelfs groter op toename aangezien evt ander aanwezig fruit gaat afnemen zodat de paprika dominanter gaat zijn.
Op de 1 of andere manier heeft Clos Rougeard dit goed onder controle. Dan herken je de kracht van een briljante wijnmaker.
Zeer lage rendementen is één van de belangrijkste criteria om die groene paprika onder controle te houden. Maar dan nog: rode Loire wijnen (met CF dan) mag je eigenlijk niet in mindere jaren kopen. Ik herinner me een Cormiers van domaine Porte St Jean, de nieuwe ster in wording (Dittière), uit 2013: in niets te vergelijken met de 2014.

Warme jaren zoals 2015 en 2018 kunnen daarentegen wel top zijn. Gelijkaardige ervaringen met de topcuvées 2013 van Alliet & Baudry: ok maar niet top.


RE: Domaine Philippe Alliet, Chinon, Loire - Olivier - 12-05-2020 10:39 AM

(12-05-2020 09:51 AM)Vinoco schreef:  
(12-05-2020 08:54 AM)Corto schreef:  L'Huisserie 2013. Vrij lekkere wijn, maar toch wat te dominante toetsen van groene paprika. Echt storend. Op dag 2 waren deze gelukkig minder aanwezig.

Zal wat langer laten liggen het paprika probleem oplossen? (Ik heb niet veel ervaring met Cabernet Franc).

DE meest bekende toets van Cabernet Franc is paprika. De druif moet ultrarijp zijn om deze toets zo goed als weg te krijgen. Vandaar dat Cabernet Franc wijnen uit Italië zo mooi kunnen worden (Paleo voor mij het schoolvoorbeeld van een zeer grote Cabernet Franc wijn). Hoe verder je naar het Noorden gaat hoe moeilijker het wordt en des te dominanter de paprika toets. In Bordeaux gaat het de laatste jaargangen goed aangezien het warme jaren zijn. In de loire wordt het zelden zo warm dat de Cabernet franc goed rijp is (2005 is groots). Cabernet Francs uit de Loire zijn daarom ook bijna altijd zeer hoekig, met zeer veel toetsen van onrijpe groene paprika's. Langer laten liggen lost het probleem niet op. De kans is zelfs groter op toename aangezien evt ander aanwezig fruit gaat afnemen zodat de paprika dominanter gaat zijn.
Op de 1 of andere manier heeft Clos Rougeard dit goed onder controle. Dan herken je de kracht van een briljante wijnmaker.

rijpere jaren zijn inderdaad beter voor Cabernet Franc, maar blijkbaar kan je ook veel bereiken met goed wijngaardbeheer, zoals wellicht inderdaad het geval zal zijn bij Clos Rougeard. Voor zij die de nitty gritty willen lezen, moet je hier eens kijken :

https://winesvinesanalytics.com/features/article/68769

Interessant in dat licht is de Oldenburg Cabernet Franc 2015 (Stellenbosch), die we dronken met de Zwijntjes een tijdje geleden. 2015 wordt aanzien als een zeer goed jaar in Zuid-Afrika, dus je zou denken een CF met weinig paprika. De paprikatoetsen waren echter duidelijk aanwezig. In het artikel blijkt dat bvb het Grape Leafroll Virus kan bijdragen tot paprikatoetsen, want het belet de druiven van goed te rijpen. En van dat virus hebben ze in Z-Afrika veel last. Maar ook te veel irrigatie en slecht bladerdekbeheer kunnen allemaal een rol spelen.


RE: Domaine Philippe Alliet, Chinon, Loire - Vince - 06-12-2020 02:31 PM

vieilles vignes 2014
deze rakker had 3 dagen nodig om zich te laten temmen; dag 1 ongenietbaar paprika, wat zurige onbalans en nauwelijks van gedronken, dag 2 al veel beter maar toch nog een rijp paprika gevoel, dag 3 de metamorfose: zeer intens donkere kleur, aromatisch grafiet, zwart fruit en peper, in de mond is de paprika weg, een frisse ruggegraat maar toch met een romig en vol mondgevoel, eerder op kracht dan op finesse, heel mooie lengte, volgende fles binnen 2 jaar openen, rebuy YES


RE: Domaine Philippe Alliet, Chinon, Loire - vinejo - 06-12-2020 02:54 PM

(06-12-2020 02:31 PM)Vince schreef:  vieilles vignes 2014
deze rakker had 3 dagen nodig om zich te laten temmen; dag 1 ongenietbaar paprika, wat zurige onbalans en nauwelijks van gedronken, dag 2 al veel beter maar toch nog een rijp paprika gevoel, dag 3 de metamorfose: zeer intens donkere kleur, aromatisch grafiet, zwart fruit en peper, in de mond is de paprika weg, een frisse ruggegraat maar toch met een romig en vol mondgevoel, eerder op kracht dan op finesse, heel mooie lengte, volgende fles binnen 2 jaar openen, rebuy YES

Good to know, ik wacht ook nog met mijn volgend flesje!


RE: Domaine Philippe Alliet, Chinon, Loire - redacteur - 27-05-2022 10:18 AM

Chinon 2018

Al even geleden dat ik nog iets van Alliet had gedronken. Deze fles meegegrabbeld uit de winkel en op drie dagen gedronken om de evolutie te volgen.

D1: P&P. Neus vooral op kers, balancerend tussen rood en donker fruit. Beetje reductie, maar niet storend. Stevige pepertoets en wat fumé. Sappig aanzet met opnieuw vooral kers. Mooie structuur met rijpe tannine en een frisse aciditeit. In de middenbouw mis ik wat volume en de afdronk is ook niet echt lang. Desalniettemin, de sappigheid en fraîcheur maken dit zeker genietbaar.

D2: Meer balans in de neus. Toetsen van rood fruit blijven nu wel achterwege. Ook in de mond komt het zwarte fruit meer opzetten. De wijn heeft ook wat aan volume gewonnen.

D3: Nog geen enkele tekenen van verval. Blijft heel sappig. Donker fruit overheerst nu wel in de neus en de mond, nog steeds in combinatie met wat kruidigheid en een aardse toets. De wijn heeft nog wat extra vlees aan de ribben gekregen, wat resulteert in een mooie middellange afdronk.

Zeker en vast een geslaagde Chinon met nog heel wat overschot.


RE: Domaine Philippe Alliet, Chinon, Loire - vinejo - 28-05-2022 09:56 AM

(27-05-2022 10:18 AM)redacteur schreef:  Chinon 2018

Al even geleden dat ik nog iets van Alliet had gedronken. Deze fles meegegrabbeld uit de winkel en op drie dagen gedronken om de evolutie te volgen.

D1: P&P. Neus vooral op kers, balancerend tussen rood en donker fruit. Beetje reductie, maar niet storend. Stevige pepertoets en wat fumé. Sappig aanzet met opnieuw vooral kers. Mooie structuur met rijpe tannine en een frisse aciditeit. In de middenbouw mis ik wat volume en de afdronk is ook niet echt lang. Desalniettemin, de sappigheid en fraîcheur maken dit zeker genietbaar.

D2: Meer balans in de neus. Toetsen van rood fruit blijven nu wel achterwege. Ook in de mond komt het zwarte fruit meer opzetten. De wijn heeft ook wat aan volume gewonnen.

D3: Nog geen enkele tekenen van verval. Blijft heel sappig. Donker fruit overheerst nu wel in de neus en de mond, nog steeds in combinatie met wat kruidigheid en een aardse toets. De wijn heeft nog wat extra vlees aan de ribben gekregen, wat resulteert in een mooie middellange afdronk.

Zeker en vast een geslaagde Chinon met nog heel wat overschot.

Leuk, die evolutie.
En elders opt forum was er onlangs ook sprake van een wijn die op dag 2 aan volume won.
AlWeer wordt aangetoond dat een wijn op 1 dag (laat staan op basis van 1 glas) beoordelen niet altijd accuraat zal zijn.


RE: Domaine Philippe Alliet, Chinon, Loire - wvd - 28-05-2022 11:51 AM

(28-05-2022 09:56 AM)vinejo schreef:  
(27-05-2022 10:18 AM)redacteur schreef:  Chinon 2018

Al even geleden dat ik nog iets van Alliet had gedronken. Deze fles meegegrabbeld uit de winkel en op drie dagen gedronken om de evolutie te volgen.

D1: P&P. Neus vooral op kers, balancerend tussen rood en donker fruit. Beetje reductie, maar niet storend. Stevige pepertoets en wat fumé. Sappig aanzet met opnieuw vooral kers. Mooie structuur met rijpe tannine en een frisse aciditeit. In de middenbouw mis ik wat volume en de afdronk is ook niet echt lang. Desalniettemin, de sappigheid en fraîcheur maken dit zeker genietbaar.

D2: Meer balans in de neus. Toetsen van rood fruit blijven nu wel achterwege. Ook in de mond komt het zwarte fruit meer opzetten. De wijn heeft ook wat aan volume gewonnen.

D3: Nog geen enkele tekenen van verval. Blijft heel sappig. Donker fruit overheerst nu wel in de neus en de mond, nog steeds in combinatie met wat kruidigheid en een aardse toets. De wijn heeft nog wat extra vlees aan de ribben gekregen, wat resulteert in een mooie middellange afdronk.

Zeker en vast een geslaagde Chinon met nog heel wat overschot.

Leuk, die evolutie.
En elders opt forum was er onlangs ook sprake van een wijn die op dag 2 aan volume won.
AlWeer wordt aangetoond dat een wijn op 1 dag (laat staan op basis van 1 glas) beoordelen niet altijd accuraat zal zijn.

Wel als je net voor aan tafel gaan een fles open snokt en als die dan een half uurtje later op is... Wink


RE: Domaine Philippe Alliet, Chinon, Loire - vinejo - 15-12-2022 08:08 PM

VV 2012

De neus is Bourgondisch. Putje. Even op CT gespiekt en daar spreekt men van bouillon en zwarte olijven. Já!
Grafiet , tabak, potpourri, koffie.
Heel zuiver in de mond, zacht, complex, finesse: alweer Bourgondisch. Tot op het laatst een touch Bordeaux de kop komt opsteken. Tannines met iets meer grip dan die van een Bourgogne.
Volgens mij een wijn op zijn hoogtepunt. Zeer aangenaam om te drinken door iemand die dat punt al lang voorbij is.
91


RE: Domaine Philippe Alliet, Chinon, Loire - UC - 15-12-2022 11:55 PM

Een goede cinon is nooit te versmaden.


RE: Domaine Philippe Alliet, Chinon, Loire - Fre - 17-12-2022 06:31 PM

(15-12-2022 11:55 PM)UC schreef:  Een goede cinon is nooit te versmaden.

En een goede Chinon ook niet Tongue
Mooie TN. Doet me zin krijgen in Alliet (allé, zijn wijnen hé). Ik trek weldra de Huisserie open.


RE: Domaine Philippe Alliet, Chinon, Loire - UC - 18-12-2022 04:58 PM

(17-12-2022 06:31 PM)Fre schreef:  
(15-12-2022 11:55 PM)UC schreef:  Een goede cinon is nooit te versmaden.

En een goede Chinon ook niet Tongue
Mooie TN. Doet me zin krijgen in Alliet (allé, zijn wijnen hé). Ik trek weldra de Huisserie open.

Autocorrect is zelden je vriend.


RE: Domaine Philippe Alliet, Chinon, Loire - vinejo - 04-09-2023 08:58 PM

L'Huisserie 2015

Na openen is de neus zeer Bordeaux-achtig. Beetje eenvoudig zelfs. Bij opschudden en volgende glazen wordt het aroma complexer. Subtiel geurend naar cassis, rode peper, later blauwe bes en grafiet.
Het mondgevoel is subliem. Perfect in evenwicht, levendig, met fluweelzachte tannines.
Mocht hij iéts meer lengte hebben in de mond noem ik dit zonder twijfel een grote wijn.

91-92


RE: Domaine Philippe Alliet, Chinon, Loire - redacteur - 04-09-2023 09:36 PM

Merci voor de check-in, heb ik ook nog liggen!

Verwacht je nog verbetering door extra kelderrust?


RE: Domaine Philippe Alliet, Chinon, Loire - Fre - 04-09-2023 09:42 PM

Heerlijk. Ik doe de mijne binnen een jaar of 2 open.


RE: Domaine Philippe Alliet, Chinon, Loire - vinejo - 04-09-2023 10:18 PM

(04-09-2023 09:36 PM)redacteur schreef:  Merci voor de check-in, heb ik ook nog liggen!

Verwacht je nog verbetering door extra kelderrust?

Denk eerlijk gezegd niet dat ie in de mond nog veel beter kan worden. Misschien dat het aroma nog wat complexer wordt, door tertiaire toetsen.
Misschien wordt ie ook wel wat Bourgondischer.
Nu, als ik denk aan de écht oude wijnen die ik dronk van Joguet (20 jaar of meer) en hij evolueert hetzelfde dan wordt ie zeker nog beter.
Slechter zal ie sowieso niet worden de eerste 5 jaar ;-)