wijnliefhebbers
FEUDI DI SAN GREGORIO, Campanië - Afdrukversie

+- wijnliefhebbers (http://www.vinejo.freebb.be)
+-- Forum: Italië (/forum-13.html)
+--- Forum: Zuid-Italië (/forum-18.html)
+--- Discussie: FEUDI DI SAN GREGORIO, Campanië (/thread-1113.html)


FEUDI DI SAN GREGORIO, Campanië - Roeland V - 21-04-2011 12:44 AM

Deze avond aan klanten van Licata een hele avond gaan les geven over aglianico met 8 aglianicowijnen, sommige het courante jaartal uit de catalogus, andere uit de privékelder van Licata.

Twee wijnen die verbluffend waren, waren de Cantine del Notaio, La Firma 1998 (later aparte post hierover) en de Feudi di San Gregorio, Serpico, 1999.

Beiden 100% aglianico.

Heb van deze laatste een rest mee naar huis genomen om nu nog eens te herproeven.

Nog ongelooflijk diep robijnrood met granaatrode rand.
Intrigerende, haast erotiserende, neus van klein zwart fruit, florale toets (viooltjes), paardenzadelleer - amaai wat een woord - kruidigheid en aardse minerale toetsen. De geur toont jonger dan de wijn is. Nog strakke smaak, met hierbij vooral het intrigerende aardse, teerkarakter dat naast het zwarte fruit bovendrijft, met sappige zuren en rijpe elegante tannines.
Zeer goede aglianico. 92/100

De Serpico 2005 die ik er naast liet serveren was veel commerciëler van aard. Eik, inkt en heel rijp zwart fruit. Ook goed, maar toegankelijk en veel minder intrigerend.


RE: FEUDI DI SAN GREGORIO, Campanië - 33S - 20-07-2011 09:42 PM

Geen rode wijn ditmaal, maar ook hun witte wijnen zijn meer dan het proberen waard. In het glas: Falanghina Sannio 2009. Peer, wit fruit, mineralen. Perfecte zomerwijn. Niet supercomplex, maar o zo lekker.

Binnen een paar dagen gaan we naar Oostende, en ik ga alvast een flesje Fiano meesmokkelen.

Absolute aanrader. Voor de basiswijnen zelfs nog meer in wit dan in rood.


RE: FEUDI DI SAN GREGORIO, Campanië - 33S - 05-02-2012 12:01 AM

Fiano di Avellino Pietracalda 2009. Zeer mooie witte wijn, fris en mineralig. Geen bruut geweld, eerder subtiel. Heb een lichte voorkeur voor de Greco di Tufo van dit huis.


RE: FEUDI DI SAN GREGORIO, Campanië - Roeland V - 17-02-2012 11:27 PM

@33S: idem hier, ik vind de Pietracaldo heel goed, maar de greco di tufo, Cutizzi is klein trapje hoger.

En de Campanaro (een blend) van Feudi is natuurlijk op het hoogste schavot wat mij betreft...


RE: FEUDI DI SAN GREGORIO, Campanië - Mt - 18-02-2012 10:40 AM

(17-02-2012 11:27 PM)Roeland V schreef:  @33S: idem hier, ik vind de Pietracaldo heel goed, maar de greco di tufo, Cutizzi is klein trapje hoger.
Ik dacht net het omgekeerde. Tijd geleden. Zouden we eens naast elkaar moeten zetten.


RE: FEUDI DI SAN GREGORIO, Campanië - Roeland V - 18-02-2012 12:50 PM

Geef maar tijd en plaats Matten Wink


RE: FEUDI DI SAN GREGORIO, Campanië - Mt - 18-02-2012 01:39 PM

Morgen bij u applaus?


RE: FEUDI DI SAN GREGORIO, Campanië - Vinogan(s) - 21-05-2012 11:29 AM

Gisteren de Serpico 2004 gedronken.

Zeer donkere kleur. Leer, grafiet en wat tabak in de neus.

Zachte tannines, maar nog aanwezig. Gepolijst met intense smaak, met grafiet, donker fruit en wat mineralig. Op dronk maar kan nog wel wat jaren mee.

Voor mij 91, is wel een moderne wijn en geen typisch voorbeeld van Aglianico, vind ik persoonlijk. Maar wel zeer goed gemaakt. Naar het einde toe wel wat problemen qua temperatuur (buiten in de zon gedronken; ligt niet aan de wijn).

Vinogan(s)


RE: FEUDI DI SAN GREGORIO, Campanië - vinejo - 21-05-2012 05:58 PM

(21-05-2012 11:29 AM)Vinogan(s) schreef:  Voor mij 91, is wel een moderne wijn en geen typisch voorbeeld van Aglianico, vind ik persoonlijk.

Vinogan(s)

Persoonlijk vind ik aglianico qua structuur wat vergelijkbaar met een Medoc. Dat moderne, bedoel je dan wat duidelijkere houtlagering? Of de concentratie van de wijn?


RE: FEUDI DI SAN GREGORIO, Campanië - 33S - 21-05-2012 09:41 PM

Aanvankelijk dacht ik dat dit een oud domein was (de flessen met de mozaïekjes, weet je wel), maar het is pas opgestart in 1986.

Ik heb de gewone Taurasi van 2004 liggen, maar ga er nog even proberen af te blijven. Volgens Parker kon die tot 2022 mee.

Parker scoort dit domein trouwens redelijk hoog. Serpico 2001 had 98 ptn Exclamation


RE: FEUDI DI SAN GREGORIO, Campanië - Vinogan(s) - 22-05-2012 10:26 AM

@ Vinejo: in eerste instantie de houtlagering. Maar nu ik er zo over nadenk, ook extractie/concentratie. Van beiden dus wat Rolleyes Zit hem ook in het minder rustieke, "commerciëlere" toegankelijke karakter waar Roeland al naar verwees voor de 2005.

@ 33S Persoonlijk zou ik de 04 eens testen in 2014 (ik weet wel niet hoeveel flessen je hebt). Ikzelf heb nog 1 fles 03 en die wordt niet meer beter volgens mij (ben van plan om die voor het einde van dit jaar te kraken). Maar de 04 lijkt mij wel beter dan de 03. Ik heb ook niet zo'n vertrouwen in die "eindleeftijden" van Parker (daar wordt ook altijd zo categoriek een jaartal op geplakt).

Vinogan(s)


RE: FEUDI DI SAN GREGORIO, Campanië - vinejo - 22-05-2012 05:40 PM

(22-05-2012 10:26 AM)Vinogan(s) schreef:  Ik heb ook niet zo'n vertrouwen in die "eindleeftijden" van Parker (daar wordt ook altijd zo categoriek een jaartal op geplakt).

Over t algemeen vind ik die "drinkperiodes" van RP nogal conservatief, ik bedoel hiermee dat heel wat wijnen echt wel langer goed blijven dan zijn prognose. Ik spreek echter wel enkel over Bordeaux, voor Italianen weet ik het eigenlijk niet zo goed..


RE: FEUDI DI SAN GREGORIO, Campanië - 33S - 22-05-2012 10:23 PM

Naar mijn verwachtingspatroon zou Parker voor de gewone Taurasi 2004 een range geven van 2008-2016, maar ineens deed hij er 6 jaar bij. Ik volg het ook wel wat op op CT, al moet je oppassen met die Amerikanen, die drinken vaak nogal vroeg, naar mijn aanvoelen.


RE: FEUDI DI SAN GREGORIO, Campanië - nco - 22-05-2012 10:36 PM

(22-05-2012 10:23 PM)33S schreef:  Ik volg het ook wel wat op op CT, al moet je oppassen met die Amerikanen, die drinken vaak nogal vroeg, naar mijn aanvoelen.

Inderdaad, zitten dikwijls wijnen te drinken die ik nu absoluut nog niet zou open doen. En klagen dan dat de wijn toch niet aan de verwachtingen voldeed...


RE: FEUDI DI SAN GREGORIO, Campanië - Vinogan(s) - 23-05-2012 09:10 AM

Het enige voordeel hiervan is dan wel dat je meestal zelf kunt afleiden dat de wijn nog niet helemaal klaar is.

Vinogan(s)


RE: FEUDI DI SAN GREGORIO, Campanië - don quichotte - 23-05-2012 12:33 PM

(22-05-2012 10:26 AM)Vinogan(s) schreef:  ........... Ik heb ook niet zo'n vertrouwen in die "eindleeftijden" van Parker (daar wordt ook altijd zo categoriek een jaartal op geplakt).

'k Heb zo dezelfde ervaring .Bob zou eens een paar oude wijnen uit mijn kelder blind moeten komen drinken en dan daar de leeftijd op plakken.

Een paar jaar geleden haalde ik een Pomerol Chateau Lagrange van 78 boven.
Volgens een paar experts geen al te grote Pomerol en ze schatten toen de leeftijd van de wijn op 10 a 15 jaar.Na het drinken van deze wijn moesten ze hun mening wel eventjes herzien.
Ook met de algemene statement dat de wijndomeinen vandaag hun wijnen maken om jong of jonger te drinken ben ik het niet altijd eens.


RE: FEUDI DI SAN GREGORIO, Campanië - Johan M. - 24-06-2012 11:45 AM

(17-02-2012 11:27 PM)Roeland V schreef:  @33S: idem hier, ik vind de Pietracaldo heel goed, maar de greco di tufo, Cutizzi is klein trapje hoger.

En de Campanaro (een blend) van Feudi is natuurlijk op het hoogste schavot wat mij betreft...

Ik ga strakjes de Greco di Tufo, Cutizzi 2010 opentrekken bij de allerlaatste asperges...

Laatst ook gehoord dat ze bij Feudi van wijnmaker of consulent veranderd zijn en dat die overgang toch niet zo vlot verlopen was en het dus toch even uitkijken zou zijn met recentere jaargangen... Voor wat er van aan is natuurlijk.


RE: FEUDI DI SAN GREGORIO, Campanië - Vinogan(s) - 24-06-2012 04:08 PM

Feudi is inderdaad sinds +- 05 meer in house beginnen doen. Voordien steunden ze nogal fel op de gehypete Riccardo Cottarella, die wel eens durft gaan voor een flashy stijl met veel hout. In principe zouden de nieuwere jaargangen dit dan ook minder moeten zijn.

Heb hier echter nog geen proefervaringen mee (Taurasi 07 ligt in mijn kelder, maar nog steeds onaangeroerd).

Vinogan(s)


RE: FEUDI DI SAN GREGORIO, Campanië - Johan M. - 24-06-2012 05:08 PM

Greco di Tufo "Cutizzi" DOCG 2010

Lekker, lekker,... wat een mooie witte wijnen met veel klasse uit Italië duiken er meer en meer op. Delicaat en elegant zijn de eerste woorden die mij te binnen schieten. Geen wijn die met zeer uitgesproken geur- en smaaknoten direct uit het glas springt maar eentje met de nodige complexiteit. Mooie strogele kleur, hinten van meloen, peer, kamille,... aangename minerale tonen, lekker fris, subtiele zuren en op de koop toe een elegante lange afdronk.


RE: FEUDI DI SAN GREGORIO, Campanië - Vinogan(s) - 04-01-2013 04:08 PM

De Taurasi 2003 gedronken. Zeer mooi op dronk, veel rijp zwart fruit, wat leer en kruiden. Tannines versmolten. Bijna geen evolutie in de kleur. Was mijn laatste fles 03. +-89

Zeer mooi, hoewel de Vigna della Corona (Tenuta Le Querce - Basilicata) van hetzelfde jaar nog beter was - mocht ook wel, was ook 2x zo duur; P/K is de Taurasi echter de winnaar. Van dit domein (Le Querce)maak ik geen aparte TN. Het zat vroeger immers bij Licata maar is dan uit het gamma gegaan en heb de wijnen sindsdien ook nergens meer te koop gevonden. Ik weet zelfs niet of het nog bestaat.

Vinogan(s)


RE: FEUDI DI SAN GREGORIO, Campanië - 33S - 03-05-2013 03:12 PM

Trigaio 2011. Dit is de instapwijn, zo'n 6 euro bij Superiore. 100% aglianico.

Geen complexe bewaarwijn natuurlijk, maar wel ok voor die prijs. Moderne wijn zonder enige fout, ideaal voor feesten met veel volk.


RE: FEUDI DI SAN GREGORIO, Campanië - 33S - 23-10-2013 10:52 AM

Taurasi 2004 gedronken bij een goeie entrecôte.

Mooie wijn, deze fles was zeker al klaar om te drinken, al behoorlijk wat evolutie maar nog voldoende structuur om er een paar jaar bij te doen. Dit domein heeft me nog nooit teleurgesteld.


RE: FEUDI DI SAN GREGORIO, Campanië - koen - 23-10-2013 11:06 AM

We dronken een tijdje geleden de Taurasi Piano di Montevergine 2001 en die was echt wel goed maar we waren toch een beetje teleurgesteld dat ie niet fantastisch was.... dat zal aan het verwachtingspatroon gelegen hebben Wink


RE: FEUDI DI SAN GREGORIO, Campanië - 33S - 23-10-2013 11:21 AM

Die zit rond de 40 euro, een bedrag dat ik maar uiterst zelden spendeer. Nochtans een paar uur geleden de 2007 op m'n wishlist gezet bij Superiore Smile

De 2001 ook ooit gedronken en was niet teleurgesteld, integendeel zelfs (was wel al 4 jaar geleden, misschien zit ie in een overgangsfase nu).


RE: FEUDI DI SAN GREGORIO, Campanië - koen - 24-02-2014 03:22 PM

Serpico 2004

Complexe neus. Rijp zwart fruit, floraal, kruidig, specerijen, mooie ledertoetsen, tabak, aards.
In de aanzet zit het zwarte rijpe fruit op de voorgrond. Het licht zoete toetsje wordt door de zuurtjes en de tannines volledig onder controle gehouden. Tannines zijn nog niet volledig geïntegreerd en zijn nog lichtjes droogtrekkend. Aards en kruidig in de afdronk. Mijn eerste quotering was 91. Maar zoals eerder al geschreven: was een perfecte match met een tagliata bleu chaud 92+


RE: FEUDI DI SAN GREGORIO, Campanië - Kris G - 19-01-2015 09:24 PM

de 2013 van de Pietracalda in het glas : heel strak en daardoor wat eendimensionaal, ik mis wat aantrekkingspunten, moet ook heel koud gedronken worden vind ik, score 86

madam is nochtans eerder fan van wit dan rood, maar hier geen punten mee gescoord Sad met mijn scampi diabolique gelukkig wel Smile


RE: FEUDI DI SAN GREGORIO, Campanië - 33S - 19-01-2015 10:19 PM

Een paar maanden terug ook gedronken en vond dit wel een zeer goede wijn en p/k uitstekend (al zijn er betere Fiano's te vinden), maar als je deze wijn te koud schenkt, gaat veel van de subtiliteit verloren. En weet ook niet of de scampi diabolique een goede match is eerlijk gezegd.

Ik heb het wel meer voor Fiano van een paar jaar oud, maar volgens Jancis Robinson is 2013 een jaargang om nu te drinken en 2012 om nog even te wachten.

Ik vind Fiano ook wel geen crowdpleaser, misschien had je beter voor de Greco di Tufo 'Cutizzi' gegaan.


RE: FEUDI DI SAN GREGORIO, Campanië - Kris G - 19-01-2015 11:33 PM

deze had echt wel koude temperaturen nodig, een tik warmer deed hem echt geen deugd, ik heb ook maar 3 flessen wit liggen en het zijn dan ook nog eens drie dezelfde Smile dus weinig keuze, het gerecht was niet te pikant (verdraagt mijn relfux niet), dus de wijn had alle kansen Wink zeker geen slechte wijn, ik zou anders geen 86 geven, dus zeker nog aanvaardbare p/k


RE: FEUDI DI SAN GREGORIO, Campanië - koen - 20-01-2015 07:09 PM

(19-01-2015 10:19 PM)33S schreef:  Een paar maanden terug ook gedronken en vond dit wel een zeer goede wijn en p/k uitstekend (al zijn er betere Fiano's te vinden), maar als je deze wijn te koud schenkt, gaat veel van de subtiliteit verloren. En weet ook niet of de scampi diabolique een goede match is eerlijk gezegd.

Ik heb het wel meer voor Fiano van een paar jaar oud, maar volgens Jancis Robinson is 2013 een jaargang om nu te drinken en 2012 om nog even te wachten.

Ik vind Fiano ook wel geen crowdpleaser, misschien had je beter voor de Greco di Tufo 'Cutizzi' gegaan.

Ik vind dit ook een mooie wijn, subtiel met voldoende materie en mooie mineraliteit. Zat voor mij goed in elkaar en scoorde dit 90 denk ik.

Zo zie je maar .... smaken verschillen


RE: FEUDI DI SAN GREGORIO, Campanië - Kris G - 20-01-2015 09:37 PM

vandaag nog eens open minded geproefd, maar kon me opnieuw niet overtuigen : idd wel mineraliteit, maar de bijna totale afwezigheid van fruit is precies niet echt mijn ding, hij kan ook maar enkele slokken boeien, score blijft jammer genoeg 86


RE: FEUDI DI SAN GREGORIO, Campanië - Olivier - 21-06-2015 06:36 PM

Ook de fiano di avellino 2013 in het glas. Deze morgen open gedaan en toen kwam hij redelijk eenvoudig open. Agressieve zuurstofkuur gegeven door fles omgekeerd in de karaf te kippen en dan terug in de fles. Na een uur of twee een stuk beter, maar inderdaad een wijn die aanvankelijk echt op de finesse zit. Zeer fris en fijn. Nu op dit moment nog eens aan het proeven en nu zit er al veel meer fruit in dan deze middag. Wat rijper ook, naar de ananas en peer. Meer zoals ik een fiano verwacht. Deze middag was dat minder het geval. Ik denk dus dat het wel goed komt met deze wijn. Laatste fles nog een tijdje laten rusten om te kijken hoe hij evolueert.


RE: FEUDI DI SAN GREGORIO, Campanië - don quichotte - 21-06-2015 10:52 PM

(21-06-2015 06:36 PM)Olivier schreef:  Ook de fiano di avellino 2013 in het glas. Deze morgen open gedaan en toen kwam hij redelijk eenvoudig open. Agressieve zuurstofkuur gegeven door fles omgekeerd in de karaf te kippen en dan terug in de fles. Na een uur of twee een stuk beter, maar inderdaad een wijn die aanvankelijk echt op de finesse zit. Zeer fris en fijn. Nu op dit moment nog eens aan het proeven en nu zit er al veel meer fruit in dan deze middag. Wat rijper ook, naar de ananas en peer. Meer zoals ik een fiano verwacht. Deze middag was dat minder het geval. Ik denk dus dat het wel goed komt met deze wijn. Laatste fles nog een tijdje laten rusten om te kijken hoe hij evolueert.

Ik hou van Fiano en heb zeker minimum 5 soorten er van liggen.
De Feudi Di Sa Gregorio eens gedronken op een degustatie van een Belgische invoerder. Niet slecht maar ook niet bijzonder en veel te duur.( kan niet rieken aan wat betreft P/K die ik heb liggen.)
Onlangs ook nog een Fiano gedronken op een degustatie van een andere Belgische invoerder de Fiano van Tenuta Sarno1860. Een mooie en rijkelijk beslagen wijn maar meer dan 18 Euro vind ik wel te duur.


RE: FEUDI DI SAN GREGORIO, Campanië - Olivier - 21-06-2015 11:34 PM

(21-06-2015 10:52 PM)don quichotte schreef:  
(21-06-2015 06:36 PM)Olivier schreef:  Ook de fiano di avellino 2013 in het glas. Deze morgen open gedaan en toen kwam hij redelijk eenvoudig open. Agressieve zuurstofkuur gegeven door fles omgekeerd in de karaf te kippen en dan terug in de fles. Na een uur of twee een stuk beter, maar inderdaad een wijn die aanvankelijk echt op de finesse zit. Zeer fris en fijn. Nu op dit moment nog eens aan het proeven en nu zit er al veel meer fruit in dan deze middag. Wat rijper ook, naar de ananas en peer. Meer zoals ik een fiano verwacht. Deze middag was dat minder het geval. Ik denk dus dat het wel goed komt met deze wijn. Laatste fles nog een tijdje laten rusten om te kijken hoe hij evolueert.

Ik hou van Fiano en heb zeker minimum 5 soorten er van liggen.
De Feudi Di Sa Gregorio eens gedronken op een degustatie van een Belgische invoerder. Niet slecht maar ook niet bijzonder en veel te duur.( kan niet rieken aan wat betreft P/K die ik heb liggen.)
Onlangs ook nog een Fiano gedronken op een degustatie van een andere Belgische invoerder de Fiano van Tenuta Sarno1860. Een mooie en rijkelijk beslagen wijn maar meer dan 18 Euro vind ik wel te duur.

Ik heb er ook nog een paar liggen om te proberen. Welke zijn jouw favorieten, Don?


RE: FEUDI DI SAN GREGORIO, Campanië - don quichotte - 22-06-2015 01:46 PM

(21-06-2015 11:34 PM)Olivier schreef:  
(21-06-2015 10:52 PM)don quichotte schreef:  
(21-06-2015 06:36 PM)Olivier schreef:  Ook de fiano di avellino 2013 in het glas. Deze morgen open gedaan en toen kwam hij redelijk eenvoudig open. Agressieve zuurstofkuur gegeven door fles omgekeerd in de karaf te kippen en dan terug in de fles. Na een uur of twee een stuk beter, maar inderdaad een wijn die aanvankelijk echt op de finesse zit. Zeer fris en fijn. Nu op dit moment nog eens aan het proeven en nu zit er al veel meer fruit in dan deze middag. Wat rijper ook, naar de ananas en peer. Meer zoals ik een fiano verwacht. Deze middag was dat minder het geval. Ik denk dus dat het wel goed komt met deze wijn. Laatste fles nog een tijdje laten rusten om te kijken hoe hij evolueert.

Ik hou van Fiano en heb zeker minimum 5 soorten er van liggen.
De Feudi Di Sa Gregorio eens gedronken op een degustatie van een Belgische invoerder. Niet slecht maar ook niet bijzonder en veel te duur.( kan niet rieken aan wat betreft P/K die ik heb liggen.)
Onlangs ook nog een Fiano gedronken op een degustatie van een andere Belgische invoerder de Fiano van Tenuta Sarno1860. Een mooie en rijkelijk beslagen wijn maar meer dan 18 Euro vind ik wel te duur.

Ik heb er ook nog een paar liggen om te proberen. Welke zijn jouw favorieten, Don?

Wat ik heb liggen:
Cantina del Barone Particella 928 (SI Wine)
Ciro Picariello ( Calmewine)
Pietracupa (Callmewin)
Congregazione Villa Diamante ( SI Wine)
Donnachiara 11 ( SI Wine)
Radici, Atripalda Mastroberardino (xtraWine)

Ook nog gedronken:
"Cupo" Bianco van Pietracupa 2010. Eenmaal gedronken ; volgens mij een van de besten maar ook zeer duur.
Had er 1 fles van en toen ik deze dronk wilde ik er onmiddellijk van bijbestellen bij Callmewine. Alles was weg. Zeer kleine oogst en wordt enkel in goede jaren gemaakt
Wat ik ook bijzonder vind is zeker Cantina del Barone Particella 928.( reeds boven vermeld) Heb bij SI-wines van een jaargang eens alles opgekocht wat ze nog hadden. ( zeer kleine oogst)

Nog anderen gedronken en wil dat opzoeken indien geïnteresseerd.

Wat betreft de Feudi San Gregorio was dit de Pietracalda die je dronk.?
Zie ook eens wat ik heb toegevoegd aan de rubriek " Italiaanse maffia of Belgische maffia? "
http://www.vinejo.freebb.be/thread-4245-post-58087.html#pid58087


RE: FEUDI DI SAN GREGORIO, Campanië - Olivier - 23-06-2015 08:27 PM

Citaat:Wat betreft de Feudi San Gregorio was dit de Pietracalda die je dronk.?

ja, was inderdaad de pietracalda. Donnachiara en Mastroberardino radici heb ik ook liggen. De gewone fiano van die laatste vond ik trouwens niet slecht.


Feudi San Gregorio Piano di Montevergine - fleer - 27-02-2016 07:27 PM

Feudi San Gregorio Taurasi Piano di Montevergine 2009

The impressive 2009 Taurasi Riserva Piano di Montevergine comes from a two-hectare single-vineyard site with 30-year-old vines. The wine ages in barrique and botti for up to 24 months. The style displayed is thick and penetrating with beautifully contrasting themes of dark fruit and spice. Blackberry and Morello cherry are enhanced by cinnamon and dark chocolate. That plush, international style that Feudi di San Gregorio has so effectively perfected is on proud display in this gorgeous wine. Parker 94.

Noblest expression of Aglianico. This wine takes its name from the place of origin of the grapes: the Taurasi zone. A wine that is not revealed at once, but that's expected in the glass to bring out the complexity of its bouquet. Red fruits of blackberries, cherries and berries, are followed along with balsamic notes, spicy pepper, vanilla and coffee. The palate reveals its flavor and an important structure, which makes it incredibly persistent.

100% aglianico, 18 tot 24 maanden franse eik.
Na een uur decanteren begint hem open te komen, full body en geweldige smaak ... zuurtjes zijn nog te prominent aanwezig ... waarschijnlijk zal hem op dag twee beter zijn.
Volgend jaar proberen we er terug eentje.

Grts.


RE: Feudi San Gregorio Piano di Montevergine - don quichotte - 27-02-2016 11:01 PM

(27-02-2016 07:27 PM)fleer schreef:  Feudi San Gregorio Taurasi Piano di Montevergine 2009

The impressive 2009 Taurasi Riserva Piano di Montevergine comes from a two-hectare single-vineyard site with 30-year-old vines. The wine ages in barrique and botti for up to 24 months. The style displayed is thick and penetrating with beautifully contrasting themes of dark fruit and spice. Blackberry and Morello cherry are enhanced by cinnamon and dark chocolate. That plush, international style that Feudi di San Gregorio has so effectively perfected is on proud display in this gorgeous wine. Parker 94.

Noblest expression of Aglianico. This wine takes its name from the place of origin of the grapes: the Taurasi zone. A wine that is not revealed at once, but that's expected in the glass to bring out the complexity of its bouquet. Red fruits of blackberries, cherries and berries, are followed along with balsamic notes, spicy pepper, vanilla and coffee. The palate reveals its flavor and an important structure, which makes it incredibly persistent.

100% aglianico, 18 tot 24 maanden franse eik.
Na een uur decanteren begint hem open te komen, full body en geweldige smaak ... zuurtjes zijn nog te prominent aanwezig ... waarschijnlijk zal hem op dag twee beter zijn.
Volgend jaar proberen we er terug eentje.

Grts.

Tussen de Taurasi domeinen zijn er veel die daar met het Aglianico ras topwijnen weten te maken.
Ik koop deze allen op de Italiaanse markt daar ze in onze contreien bijna het dubbele of meer durven voor vragen.
Geduld moet je er wel mee hebben. Wink


RE: Feudi San Gregorio Piano di Montevergine - fleer - 28-02-2016 01:03 AM

Inderdaad, ik koop ook ze ook in Italie en met korting ... echte korting, als het niet de goedkoopste prijs van het continent is dan koop ik niet, het is een beetje een hobby in een hobby, de Feudi San Gregorio Piano di Montevergine heb ik vorig jaar op de kop kunnen tikken voor 21.69€ transport inbegrepen.
Ik krijg 3 tot 5 mails per dag met kortingen ....

Grts.


RE: Feudi San Gregorio Piano di Montevergine - don quichotte - 28-02-2016 04:12 PM

(28-02-2016 01:03 AM)fleer schreef:  Inderdaad, ik koop ook ze ook in Italie en met korting ... echte korting, als het niet de goedkoopste prijs van het continent is dan koop ik niet, het is een beetje een hobby in een hobby, de Feudi San Gregorio Piano di Montevergine heb ik vorig jaar op de kop kunnen tikken voor 21.69€ transport inbegrepen.
Ik krijg 3 tot 5 mails per dag met kortingen ....

Grts.

Fleer, die 21.69€ transport inbgrepen is een zeer mooie prijs.
De 2006 betaalde ik 22.89€ plus ongeveer 2€ voor transport per fles.
De 2008 kost hier bij L..... 44.85€. watte


RE: FEUDI DI SAN GREGORIO, Campanië - Olivier - 28-02-2016 10:46 PM

Er bestond al een topic, dus heb TN van Fleer hiermee samengevoegd.


RE: Feudi San Gregorio Piano di Montevergine - Vinogan(s) - 29-02-2016 11:04 AM

(27-02-2016 07:27 PM)fleer schreef:  Feudi San Gregorio Taurasi Piano di Montevergine 2009

The impressive 2009 Taurasi Riserva Piano di Montevergine comes from a two-hectare single-vineyard site with 30-year-old vines. The wine ages in barrique and botti for up to 24 months. The style displayed is thick and penetrating with beautifully contrasting themes of dark fruit and spice. Blackberry and Morello cherry are enhanced by cinnamon and dark chocolate. That plush, international style that Feudi di San Gregorio has so effectively perfected is on proud display in this gorgeous wine. Parker 94.

Noblest expression of Aglianico. This wine takes its name from the place of origin of the grapes: the Taurasi zone. A wine that is not revealed at once, but that's expected in the glass to bring out the complexity of its bouquet. Red fruits of blackberries, cherries and berries, are followed along with balsamic notes, spicy pepper, vanilla and coffee. The palate reveals its flavor and an important structure, which makes it incredibly persistent.

100% aglianico, 18 tot 24 maanden franse eik.
Na een uur decanteren begint hem open te komen, full body en geweldige smaak ... zuurtjes zijn nog te prominent aanwezig ... waarschijnlijk zal hem op dag twee beter zijn.
Volgend jaar proberen we er terug eentje.

Grts.

Taurasi (enfin, alle aglianico) van een zeker niveau gaat bij mij maar open zodra ie minimum 10 jaar op de teller heeft staan. Dat zou ik bij deze Piano persoonlijk ook doen.

Mvg


RE: FEUDI DI SAN GREGORIO, Campanië - fleer - 06-03-2016 03:23 PM

Sommige flessen die al jaren in mijn kelder liggen kom ik wel eens tegen op een proeverij maar deze had ik al 3j niet meer over mijn lippen gehad Wink
Je hebt 100% gelijk om te wachten tot 2019 maar in praktijk loopt het soms anders Wink

Grts.


RE: FEUDI DI SAN GREGORIO, Campanië - Vinogan(s) - 07-03-2016 10:39 AM

(06-03-2016 03:23 PM)fleer schreef:  Sommige flessen die al jaren in mijn kelder liggen kom ik wel eens tegen op een proeverij maar deze had ik al 3j niet meer over mijn lippen gehad Wink
Je hebt 100% gelijk om te wachten tot 2019 maar in praktijk loopt het soms anders Wink

Grts.

Da's waar! theorie en praktijk zijn nooit hetzelfde :-)


Feudi di San Gregorio - Serpico 2005 (Campania) - Xcalibur - 15-12-2016 09:41 AM

Feudi di San Gregorio - Serpico 2005
Intens kersenrood en zeer geconcentreerd qua kleur.
Complexe neus met rood rijp kersenfruit, licht aards, subtiel hout, chocola, ... waar je kan blijven aan snuffelen.
Zachte aanzet overgaand in sappige mond. Super zachte en rijpe TAN dat perfect combineert met het rode fruit, aardse tonen, hout en chocola. ALC is niet voelbaar dus de materie is van top kwaliteit.
Lange, aangename afdronk op donker fruit gericht.
Topwijn.


RE: FEUDI DI SAN GREGORIO, Campanië - Smaakatleet - 02-01-2017 06:32 PM

Feudi di San Gregorio 2007 (Taurasi) :

Kaas , kersen sluit mooi aan met de zuren .
Pittige wijn , een pluk tabak .
Leuk om dit eens in het glas te krijgen . 87


RE: FEUDI DI SAN GREGORIO, Campanië - Corto - 06-10-2017 09:45 AM

Taurasi 2009

Mijn eerste fles die mooi op dronk is. Rijp zwart fruit, kruiden. Tabak. Smakelijke wijn.

Een aanrader aan Italiaanse prijzen (indertijd 16 euro aan betaald).


RE: FEUDI DI SAN GREGORIO, Campanië - Olivier - 07-07-2018 08:37 PM

(21-06-2015 06:36 PM)Olivier schreef:  Ook de fiano di avellino 2013 in het glas. Deze morgen open gedaan en toen kwam hij redelijk eenvoudig open. Agressieve zuurstofkuur gegeven door fles omgekeerd in de karaf te kippen en dan terug in de fles. Na een uur of twee een stuk beter, maar inderdaad een wijn die aanvankelijk echt op de finesse zit. Zeer fris en fijn. Nu op dit moment nog eens aan het proeven en nu zit er al veel meer fruit in dan deze middag. Wat rijper ook, naar de ananas en peer. Meer zoals ik een fiano verwacht. Deze middag was dat minder het geval. Ik denk dus dat het wel goed komt met deze wijn. Laatste fles nog een tijdje laten rusten om te kijken hoe hij evolueert.

Mijn laatste fles van de Pietracalda 2013. Ik wou deze fiano eens de tijd geven om te zien hoe hij evolueert.

In de neus nog altijd een frisse minerale toets, maar het fruit is iets rijper nu, gekonfijte citroen, een rokerige toets ook. Direct na openen had ik een zweempje honing. Tegen de avond is die echter verdwenen en komt de wijn zelfs wat reductief over Huh

In de mond een fruitige aanzet, en dan onmiskenbaar een toets van hazelnoot. Ondanks een zekere rondeur, is dit toch nog altijd een vrij strakke, frisse wijn. Niettemin vind ik hem nu toch gelaagder dan de vorige keer dat ik hem geproefd heb. Deze wijn is echter nog ver van zijn eindpunt. Straf toch, hoe die fiano’s ouderen...


RE: FEUDI DI SAN GREGORIO, Campanië - don quichotte - 07-07-2018 11:44 PM

(07-07-2018 08:37 PM)Olivier schreef:  
(21-06-2015 06:36 PM)Olivier schreef:  Ook de fiano di avellino 2013 in het glas. Deze morgen open gedaan en toen kwam hij redelijk eenvoudig open. Agressieve zuurstofkuur gegeven door fles omgekeerd in de karaf te kippen en dan terug in de fles. Na een uur of twee een stuk beter, maar inderdaad een wijn die aanvankelijk echt op de finesse zit. Zeer fris en fijn. Nu op dit moment nog eens aan het proeven en nu zit er al veel meer fruit in dan deze middag. Wat rijper ook, naar de ananas en peer. Meer zoals ik een fiano verwacht. Deze middag was dat minder het geval. Ik denk dus dat het wel goed komt met deze wijn. Laatste fles nog een tijdje laten rusten om te kijken hoe hij evolueert.

Mijn laatste fles van de Pietracalda 2013. Ik wou deze fiano eens de tijd geven om te zien hoe hij evolueert.

In de neus nog altijd een frisse minerale toets, maar het fruit is iets rijper nu, gekonfijte citroen, een rokerige toets ook. Direct na openen had ik een zweempje honing. Tegen de avond is die echter verdwenen en komt de wijn zelfs wat reductief over Huh

In de mond een fruitige aanzet, en dan onmiskenbaar een toets van hazelnoot. Ondanks een zekere rondeur, is dit toch nog altijd een vrij strakke, frisse wijn. Niettemin vind ik hem nu toch gelaagder dan de vorige keer dat ik hem geproefd heb. Deze wijn is echter nog ver van zijn eindpunt. Straf toch, hoe die fiano’s ouderen...

Olivier, een normale evolutie voor de meeste Fiano's.Wink
Ik drink deze meestal jong met een paar uitzonderingen.
5 jaar en meer ouderen is niet iedere Fiano gegund.


RE: FEUDI DI SAN GREGORIO, Campanië - FRANCISPICCART - 12-09-2018 07:28 PM

Cutizzi - Greco di Tufo 2017 - Feudi di San Gregorio
Moet zeggen dat ik niet echt vertrouwd ben met deze greco druif. Maar deze Cutizzi van Feudi di San Gregorio kon me feitelijk wel enorm bekoren. Komt in de neus erg rijp en geconfijt over, abrikoos en perziken op sap. Ook wat rokerigheid, wat mineraliteit. In de mond erg vol en krachtig, veel volume. Een behoorlijke portie zuurtjes zorgen voor het nodige evenwicht. In de afdronk een licht niet storend maar eerder aangenaam bittertje. "Me I like!"


RE: FEUDI DI SAN GREGORIO, Campanië - vinejo - 12-09-2018 10:52 PM

(12-09-2018 07:28 PM)FRANCISPICCART schreef:  Cutizzi - Greco di Tufo 2017 - Feudi di San Gregorio
Moet zeggen dat ik niet echt vertrouwd ben met deze greco druif. Maar deze Cutizzi van Feudi di San Gregorio kon me feitelijk wel enorm bekoren. Komt in de neus erg rijp en geconfijt over, abrikoos en perziken op sap. Ook wat rokerigheid, wat mineraliteit. In de mond erg vol en krachtig, veel volume. Een behoorlijke portie zuurtjes zorgen voor het nodige evenwicht. In de afdronk een licht niet storend maar eerder aangenaam bittertje. "Me I like!"

Precies in de solden gekocht? Wink


RE: FEUDI DI SAN GREGORIO, Campanië - don quichotte - 13-09-2018 12:15 AM

(12-09-2018 10:52 PM)vinejo schreef:  ……………………………...

Precies in de solden gekocht? Wink

Jo, je moest wat meer wijn uit Campania drinken dan zou je deze vraag niet stellen. Rolleyes
Ik kan me wel voorstellen dat dat gele embleem een solden prijsje bij jou suggereert. Wink


RE: FEUDI DI SAN GREGORIO, Campanië - vinejo - 13-09-2018 06:12 AM

(13-09-2018 12:15 AM)don quichotte schreef:  
(12-09-2018 10:52 PM)vinejo schreef:  ……………………………...

Precies in de solden gekocht? Wink

Jo, je moest wat meer wijn uit Campania drinken dan zou je deze vraag niet stellen. Rolleyes
Ik kan me wel voorstellen dat dat gele embleem een solden prijsje bij jou suggereert. Wink

Gele sticker is idd meestal -20% Tongue


RE: FEUDI DI SAN GREGORIO, Campanië - Vinogan(s) - 13-09-2018 03:16 PM

(13-09-2018 06:12 AM)vinejo schreef:  
(13-09-2018 12:15 AM)don quichotte schreef:  
(12-09-2018 10:52 PM)vinejo schreef:  ……………………………...

Precies in de solden gekocht? Wink

Jo, je moest wat meer wijn uit Campania drinken dan zou je deze vraag niet stellen. Rolleyes
Ik kan me wel voorstellen dat dat gele embleem een solden prijsje bij jou suggereert. Wink

Gele sticker is idd meestal -20% Tongue

Het prijsverschil tussen kopen in of buiten België is hoger dan 20%...


RE: FEUDI DI SAN GREGORIO, Campanië - vinejo - 13-09-2018 05:01 PM

(13-09-2018 03:16 PM)Vinogan(s) schreef:  
(13-09-2018 06:12 AM)vinejo schreef:  
(13-09-2018 12:15 AM)don quichotte schreef:  
(12-09-2018 10:52 PM)vinejo schreef:  ……………………………...

Precies in de solden gekocht? Wink

Jo, je moest wat meer wijn uit Campania drinken dan zou je deze vraag niet stellen. Rolleyes
Ik kan me wel voorstellen dat dat gele embleem een solden prijsje bij jou suggereert. Wink

Gele sticker is idd meestal -20% Tongue

Het prijsverschil tussen kopen in of buiten België is hoger dan 20%...

thumbsup


RE: FEUDI DI SAN GREGORIO, Campanië - FRANCISPICCART - 13-09-2018 05:25 PM

(13-09-2018 05:01 PM)vinejo schreef:  
(13-09-2018 03:16 PM)Vinogan(s) schreef:  
(13-09-2018 06:12 AM)vinejo schreef:  
(13-09-2018 12:15 AM)don quichotte schreef:  
(12-09-2018 10:52 PM)vinejo schreef:  ……………………………...

Precies in de solden gekocht? Wink

Jo, je moest wat meer wijn uit Campania drinken dan zou je deze vraag niet stellen. Rolleyes
Ik kan me wel voorstellen dat dat gele embleem een solden prijsje bij jou suggereert. Wink

Gele sticker is idd meestal -20% Tongue

Het prijsverschil tussen kopen in of buiten België is hoger dan 20%...

thumbsup

In dit specifiek geval was er zelfs 100% prijsverschil met een aankoop buiten Belgie Big Grin. Tijdens de zomermaanden kreeg je bij Licata nl. per aankoopschijf van € 100 een fles Cutizzi gratis mee.


RE: FEUDI DI SAN GREGORIO, Campanië - Vinogan(s) - 13-09-2018 07:40 PM

(13-09-2018 05:25 PM)FRANCISPICCART schreef:  
(13-09-2018 05:01 PM)vinejo schreef:  
(13-09-2018 03:16 PM)Vinogan(s) schreef:  
(13-09-2018 06:12 AM)vinejo schreef:  
(13-09-2018 12:15 AM)don quichotte schreef:  
(12-09-2018 10:52 PM)vinejo schreef:  ……………………………...

Precies in de solden gekocht? Wink

Jo, je moest wat meer wijn uit Campania drinken dan zou je deze vraag niet stellen. Rolleyes
Ik kan me wel voorstellen dat dat gele embleem een solden prijsje bij jou suggereert. Wink

Gele sticker is idd meestal -20% Tongue

Het prijsverschil tussen kopen in of buiten België is hoger dan 20%...

thumbsup

In dit specifiek geval was er zelfs 100% prijsverschil met een aankoop buiten Belgie Big Grin. Tijdens de zomermaanden kreeg je bij Licata nl. per aankoopschijf van € 100 een fles Cutizzi gratis mee.

I know, maar weet dan wel dat dit geen kado is ter waarde van 17,99% :-)


RE: FEUDI DI SAN GREGORIO, Campanië - 33S - 13-09-2018 11:05 PM

(13-09-2018 07:40 PM)Vinogan(s) schreef:  
(13-09-2018 05:25 PM)FRANCISPICCART schreef:  
(13-09-2018 05:01 PM)vinejo schreef:  
(13-09-2018 03:16 PM)Vinogan(s) schreef:  
(13-09-2018 06:12 AM)vinejo schreef:  
(13-09-2018 12:15 AM)don quichotte schreef:  
(12-09-2018 10:52 PM)vinejo schreef:  ……………………………...

Precies in de solden gekocht? Wink

Jo, je moest wat meer wijn uit Campania drinken dan zou je deze vraag niet stellen. Rolleyes
Ik kan me wel voorstellen dat dat gele embleem een solden prijsje bij jou suggereert. Wink

Gele sticker is idd meestal -20% Tongue

Het prijsverschil tussen kopen in of buiten België is hoger dan 20%...

thumbsup

In dit specifiek geval was er zelfs 100% prijsverschil met een aankoop buiten Belgie Big Grin. Tijdens de zomermaanden kreeg je bij Licata nl. per aankoopschijf van € 100 een fles Cutizzi gratis mee.

I know, maar weet dan wel dat dit geen kado is ter waarde van 17,99% :-)

Nooit meer dan 10 euro betaald exclusief verzending Tongue


RE: FEUDI DI SAN GREGORIO, Campanië - fleer - 19-05-2019 08:32 PM

Feudi San Gregorio Taurasi Piano di Montevergine 2009

3u decanteren had ie wel nodig, vol, kers, frisheid, weinig spanning vlak 90+


RE: FEUDI DI SAN GREGORIO, Campanië - Corto - 19-09-2021 08:42 AM

Taurasi 2009

Rijp zwart fruit. Kruidig. Niet enorm complex, wat monotoon maar best een smakelijke wijn.
Ik denk wel niet dat ik deze wijn nog opnieuw zou kopen.


RE: FEUDI DI SAN GREGORIO, Campanië - TheHolyGrape - 13-01-2022 01:22 PM

recent de Falanghina del Sannio 2020 en de Greco di Tufo 2020 gedronken. De Falanghina was iets frisser, fruitiger en vrolijker. Prima als aperitief. De Greco di Tufo was voller, meer gastronomisch en serieuzer. Heeft misschien wel een paar jaar leven in zich... Prima bij het eten.

Beide topwijntjes en onder de 10 euro. Hier koop ik een kistje van!


RE: FEUDI DI SAN GREGORIO, Campanië - Olivier - 26-05-2022 02:14 PM

Visione 2020, Rosato

Een rosé van aglianico. Eerste keer voor mij, voor zover ik me herinner.

Frisse aroma’s die vooral op agrum zitten. Staat me wel aan. Niets snoeperigs. Amandelbittertje ook merkbaar.

Mond is een afspiegeling van de neus, heel frisfruitig met pompelmoes, citrus, mandarijn, en een subtiel bittertje in de afdronk.

Na het tweede glas beginnen de zuren wat dominant te worden. Net iets te veel op zijn agrums gemaakt.