wijnliefhebbers
Marcel Deiss, Bergheim - Afdrukversie

+- wijnliefhebbers (http://www.vinejo.freebb.be)
+-- Forum: Frankrijk (/forum-3.html)
+--- Forum: Elzas (/forum-25.html)
+--- Discussie: Marcel Deiss, Bergheim (/thread-1140.html)


Marcel Deiss, Bergheim - koen - 10-05-2011 10:28 AM

Voor bij het dessert van een etentje bij vrienden van 't WE had ik een Huebuhl 2002 (complantation van alle pinots) meegebracht. Deze witte was alive and kicking ... hetgeen van sommige mededrinkers (waaronder mezelf ook wel een beetje) gezien het nachtelijke uur niet meer kon gezegd worden. De Huebuhl was een vreemde eend in de bijt. Mijne wijnbuddy was net terug van een bezoekje aan de bourgogne Big Grin en een indrukwekkende reeks chassagnes en puligny's zijn aan de tafel gepasseerd samen met zalige Oosterscheldekreeft op de grill en in de rijstschotel Slurp Slurp Slurp. De kleur heb ik niet echt kunnen inschatten (een donker dakterrasje) maar de neus was er wel. Veel fruit, appelsien, abrikoos/perzik, karamel en een beetje kaneel. Behoorlijk wat fraîcheur, zuurtjes die het zoete mooi in evenwicht houden, onderliggende mineraliteit, fluweel en een enorme afdronk waar wat gegrilde toetsen in terugkomen. Dit verzoend mij met zoete witte wijnen waar ik normaal niet echt fan van ben 90/100.
B&D 19/20 IWC 92


RE: Marcel Deiss, Bergheim - doc - 10-05-2011 11:46 AM

De balans tussen fraîcheur, zuren en het zoete kan prachtig zijn, ... Deiss is zeker niet te onderschatten domein. Kunnen meestal zeer goed verouderen. Was dat een soort VT ?


RE: Marcel Deiss, Bergheim - koen - 10-05-2011 12:10 PM

VT, bij Deiss weet 't je het nooit, half sélection, half tardive [/align]denk ik. Komt in elk geval van een parceel dat ideaal is voor pourriture noble (volgens zijn website toch)


RE: Marcel Deiss, Bergheim - doc - 10-05-2011 12:27 PM

2002 is trouwens topjaar , 19/20 bij Bettane blijkbaar. Ze raden hem aan te drinken bij een gratin van langoustines !! Drinking window tot 2022...

Van de website:

En haut du petit col séparant Bergheim de Ribeauvillé, le Huebuhl (littéralement, le lieu précoce et humide), légère dépression doucement inclinée ver le sud, joignant le Gruenspiel à l’ouest et le Rotenberg à l’est, enveloppe d’amandes, de zestes, de gras et de grillé une structure acide profonde marquée par les argiles lacustres froides et des automnes lumineux et venteux qui canalisent et contiennent la Pourriture Noble.


RE: Marcel Deiss, Bergheim - carl - 10-05-2011 12:54 PM

Ik dronk van Deiss al de GC Schoenenbourg 1999 (is ook een complantation met vooral Riesling) eerder dit jaar en ook dit was noch droog noch zoet te noemen maar wel zeer verleidelijk en heeel lekker Slurp

Alleen spijtig van de prijs (60 euro bij Portovino)


RE: Marcel Deiss, Bergheim - koen - 10-05-2011 01:40 PM

@Carl, bij Syntra ... ikke ook

Deze hier was een 25€ twee weken geleden gekocht in Lux


RE: Marcel Deiss, Bergheim - carl - 10-05-2011 01:50 PM

(10-05-2011 01:40 PM)koen schreef:  @Carl, bij Syntra ... ikke ook

Deze hier was een 25€ twee weken geleden gekocht in Lux

klopt. Big Grin


RE: Marcel Deiss, Bergheim - vinejo - 10-05-2011 05:47 PM

Geplukt vanop mijn blog (01 2010)

Deiss Engelgarten 2004: De Elzas werd hier redelijk snel in herkend maar niemand vond écht de typiciteit van één druivensoort. Voor één keer was onze onwetendheid een troef, deze wijn wordt namelijk gemaakt door ‘moeilijke mens’ Marcel Deiss die het zich permiteert op een perceel verschillende druivensoorten te laten groeien (complantation) en aldus een geheel atypische (door de blend van verschillende druiven, wat normaal not done is) maar poeplekkere Elzasser te maken. 89/100


Muscat d'Alsace 2013 - Marcel Deiss, Bergheim - Xcalibur - 25-04-2016 11:19 AM

Muscat d'Alsace 2013 - Marcel Deiss
Deze muscat v Marcel Deiss is bleek lichtgeel met mooi goudgele schakering. De neus komt aromatisch over met geel frt, citrus, bloesems en wat meloen, toets van honing en bijenwas. Soepele en ronde aanzet, het tikje restsuikers zorgt voor het ronde en volle mondgevoel. Geel rijp frt, muscaatdruiven, bloesems zijn mooi gebalanceerd md rijpe zuren. Evenwichtige volle rijpe en elegante wijn ideaal voor vb asperges met ei, boter mousseline, kroketjes en kortelet. Ook ideaal als aperitief. Heel toegankelijk.


RE: Marcel Deiss, Bergheim - Vince - 05-10-2016 07:58 PM

M. Deiss, gewürztraminer, vendange tardive 2002
8 op 9 proevers, waaronder ikzelf, kleefden een top Sauternes op deze wijn, van de barokke stijl à la chateau Guiraud (rijk). We zaten er een slordige 700 km naast. Slechts 11% alcohol voor deze score 93!
Waaw.


RE: Marcel Deiss, Bergheim - Smaakatleet - 30-12-2017 08:24 AM

Engelgarten Bergheim Marcel Deiss 2003

Vooral Riesling met wat Pinot Gris, Muscat en Pinot Noir.

Beetje geuze in het begin. klein beetje petrol maar ging eruit na walsen.
Mandarijn, gekonfijte citroen en honing.
Zeer lang middenpalet deze wijn en wat bitters die op het einde nazinderen.
De zuren vielen zeer goed mee ( Jaargang die hier toch wel wat parten speelde )

Twijfelgeval van score 89-90


RE: Marcel Deiss, Bergheim - Tienne - 08-02-2018 01:18 PM

Ik heb bijna absoluut geen ervaring met pinot noir uit de Elzas.
Deze wijn zou ik niet gauw uit mezelf gekocht hebben.
De cavist stelde me deze fles voor ipv de door mij gevraagde (epuisé).

De bio Elzas pinot noir Saint-Hippolyte 2014 wordt aanvankelijk gedomineerd door de zuren. Slok per slok komen de rijpe aarbeien opzetten. De wijn is zeer expressief. De druiven staan op granietbodem en dit is wel merkbaar.
Alles blijft wel vrij gefragmenteerd.

's Avonds wordt de wijn complexer en komt ten volle tot ontplooiing.

Laatste glas was hemels!

Try out!


RE: Marcel Deiss, Bergheim - Fre - 15-03-2020 09:39 PM

Riesling 2012

Riesling is voor mij vaak wit of zwart. Soms krijg je van die mottige zoete ananas of petrolgeurende wijnen voorgeschoteld. Maar soms kan Riesling zo hemels zijn. Wel, deze knaap zit duidelijk in t witte kamp. De wijn is door de leeftijd al richting donker strogeel, met zelfs een lichte oranje tint aan t evolueren. De neus is zelfs wat aristocratisch: rijpe appel, leisteen en acaciahoning. De mond is enorm evenwichtig. Alle smaken zijn zo mooi gemillimeterd. Het is allemaal aanwezig maar in balans en zelfs wat ingehouden. Het volle mondgevoel drijft op toetsen van acaciahoning en citrus. Net wanneer het geheel dreigt te verdwijnen, komen de zuurtjes opzetten die het geheel een tweede boost komen geven. In de nadronk heb ik wat appel en leisteen. Knap, echt knap. Want dit is geen parcellaire of GC. Wat moet dat geven?

Ik zie op CT dat de gemiddelde score net geen 90 bedraagt, MAAR de laatste dronk de wijn in 2016. Te vroeg jongens, veel te vroeg. Deze wijn is op een hoogtepunt en top. Hier wil ik nog van!


RE: Marcel Deiss, Bergheim - Olivier - 15-03-2020 11:37 PM

(15-03-2020 09:39 PM)Fre schreef:  Riesling 2012

Riesling is voor mij vaak wit of zwart. Soms krijg je van die mottige zoete ananas of petrolgeurende wijnen voorgeschoteld. Maar soms kan Riesling zo hemels zijn. Wel, deze knaap zit duidelijk in t witte kamp. De wijn is door de leeftijd al richting donker strogeel, met zelfs een lichte oranje tint aan t evolueren. De neus is zelfs wat aristocratisch: rijpe appel, leisteen en acaciahoning. De mond is enorm evenwichtig. Alle smaken zijn zo mooi gemillimeterd. Het is allemaal aanwezig maar in balans en zelfs wat ingehouden. Het volle mondgevoel drijft op toetsen van acaciahoning en citrus. Net wanneer het geheel dreigt te verdwijnen, komen de zuurtjes opzetten die het geheel een tweede boost komen geven. In de nadronk heb ik wat appel en leisteen. Knap, echt knap. Want dit is geen parcellaire of GC. Wat moet dat geven?

Ik zie op CT dat de gemiddelde score net geen 90 bedraagt, MAAR de laatste dronk de wijn in 2016. Te vroeg jongens, veel te vroeg. Deze wijn is op een hoogtepunt en top. Hier wil ik nog van!

Amai, klinkt goed!


RE: Marcel Deiss, Bergheim - Vinoco - 19-07-2020 02:38 PM

Een zekerheid voor mij. Drink dit niet te jong. Deze kist heb ik gisteren pas geopend. Een uur in de karaf en de wijn werd "jonger" en "jonger".

Marcel Deiss Altenberg 1996: In het 1e kwartier lijkt de neus enorm op de Beaucastel VV 2012 met honing, boenwas en vooral appelsap. Dan gaat ie helemaal open. De honingachtige geuren en smaken verdwijnen en de wijn krijgt steeds meer elementen van bloemen. Enorme frisheid met mooie zuren. Gemaakt voor de eeuwigheid. 4 x 25% van de edele druivenrassen uit de Elzas. Ik hou hier zo enorm veel van! Een dikke wijn met een geweldige balans en enorme frisheid. De zeer ervaren sommelier wist niet wat ie meemaakte. 24 jaar jong en nog 10-tallen jaren te gaan. Hulde! 97/100

Prachtig etiket ook!


RE: Marcel Deiss, Bergheim - UC - 27-07-2023 11:01 PM

Op terugreis van onze vakantie uit Italië even een tussenstop gemaakt in de Elzas om nog een paar dagen in Colmar te besteden met het gezin van mijn zus. Heerlijk voor de kinderen om nog even samen te spelen en voor ons iets meer tijd voor onszelf.

Dus besloten om een proeverij te doen bij Marcel Deiss, ene dag mijn zwager en ik, dag erna mijn vrouw en zus. Jaren geleden was ik hier al keer geweest, maar toen was ik net een klein beetje geïnteresseerd geraakt in wijn, dus weinig van meegekregen.

Over het algemeen mooie wijnen, maar voor mijn smaak wel net iets te rijp/zoet/restsuiker, alhoewel de frisheid veel goed maakte.

1. Riquewihr 2021 - perzik, gele appel, bittertje, prima zuurtje. klei bodem.

Na het voorafje een vergelijk tussen twee wijnen met dezelfde field blend, zelfde vinificatie, maar andere ondergrond. Energie tussen graniet en kalksteen blijft heel verschillend, maar wordt pas echt duidelijk naast elkaar.

2. Langenberg 2020 - granieten bodem. citroen, perzik, grapefruit, ananas. Zuur, zoutig. Licht en rond. Warm.

3. Schoffweg 2018 - kalksteen bodem. kouder, citroenschil, banaan, appel, ziltig, mineraal, bitter, trekkend, rechtlijnige pijl, puur, rijk en lang. Zeer mooi.

Vervolgens een paartje in zwarte wijnglazen om de kleur te verbergen. Zwager gaat voor rood in glas 1 en wit in glas 2. Maar voor mij gaf de gewurztraminer weg dat dit geen rood was en ging voor wit met kort schilcontact. Bleek toch oranje te zijn!

4. Le Jeu des Verts 2021 - oranje wijn. Lychees, perzik, gedroogde abrikoos, rond, lichte tannines, rond, hoog alcohol, sinasappel, bittertje.

5. Gruenspiel 2018 - lychees, perzik, beetje zoet, hoog alcohol, vol, fris, zoetig, citroen finish.


6. Burlenberg 2019 - field blend pinot noir, pinot blanc, pinot gris. Framboos, aardbei, aalbessen, vuurwerk, mooie fraicheur, bittertje, rond, vol energie. Lange namaak, maar wel met een steile afgrond. Zeer goed.

7. GC Schlossberg 2020 - verfijnd en krachtig, honingraat, abrikoos, meloen, perzik, citrus, ronde zuren, fris, jong, vuursteen, perzik. Heel lang. Indrukwekkend.

8. GC Schoenenberg 2017 - licht zoet, honing, perzik, meloen, sinaasappel, rond, kleine pijl, intens, mineraal, restsuiker, mooi met kaasje.

9. GC Altenberg 2017 - field blend 13 druiven. Donkerder dan de rest, zoetig, meloen, gedroogde abrikozen, karamel, zacht, rijk en rond, toch fris, lang.


RE: Marcel Deiss, Bergheim - Olivier - 28-07-2023 09:50 AM

thank you voor het verslag! Mooie proeverij gekregen daar. Verrassend ook wel dat ze jullie een paar wijnen in zwarte glazen gaven. Daar spreekt toch wel passie uit. Chapeau voor de mensen bij Deiss!


RE: Marcel Deiss, Bergheim - UC - 28-07-2023 11:12 AM

(28-07-2023 09:50 AM)Olivier schreef:  thank you voor het verslag! Mooie proeverij gekregen daar. Verrassend ook wel dat ze jullie een paar wijnen in zwarte glazen gaven. Daar spreekt toch wel passie uit. Chapeau voor de mensen bij Deiss!

Zeker! Zaten vol met passie en blij om elke vraag te beantwoorden. Nu hadden wij wel het geluk dat we de enige waren, met een enkel af en toe een binnenloper om enkel te kopen.


RE: Marcel Deiss, Bergheim - wvd - 28-07-2023 05:57 PM

Deiss stond in april op Vinitaly en ik ben dan ook eens door het gamma gefietst en ik was toch wel aangenaam verrast van wat er in het glas kwam. Helaas geen nota genomen, ik was er niet voor Elzassers....


RE: Marcel Deiss, Bergheim - vinejo - 28-07-2023 06:22 PM

(28-07-2023 09:50 AM)Olivier schreef:  thank you voor het verslag! Mooie proeverij gekregen daar. Verrassend ook wel dat ze jullie een paar wijnen in zwarte glazen gaven. Daar spreekt toch wel passie uit. Chapeau voor de mensen bij Deiss!

Ook verrast toch door deze gepassioneerde aanpak op zo n topdomein..
Van welke druif was trouwens die Orange wine gemaakt?


RE: Marcel Deiss, Bergheim - UC - 20-08-2023 01:34 PM

(28-07-2023 06:22 PM)vinejo schreef:  
(28-07-2023 09:50 AM)Olivier schreef:  thank you voor het verslag! Mooie proeverij gekregen daar. Verrassend ook wel dat ze jullie een paar wijnen in zwarte glazen gaven. Daar spreekt toch wel passie uit. Chapeau voor de mensen bij Deiss!

Ook verrast toch door deze gepassioneerde aanpak op zo n topdomein..
Van welke druif was trouwens die Orange wine gemaakt?

Late reactie, maar field blend van alle populaire Elzas rassen.


RE: Marcel Deiss, Bergheim - vinejo - 20-08-2023 05:50 PM

(20-08-2023 01:34 PM)UC schreef:  
(28-07-2023 06:22 PM)vinejo schreef:  
(28-07-2023 09:50 AM)Olivier schreef:  thank you voor het verslag! Mooie proeverij gekregen daar. Verrassend ook wel dat ze jullie een paar wijnen in zwarte glazen gaven. Daar spreekt toch wel passie uit. Chapeau voor de mensen bij Deiss!

Ook verrast toch door deze gepassioneerde aanpak op zo n topdomein..
Van welke druif was trouwens die Orange wine gemaakt?

Late reactie, maar field blend van alle populaire Elzas rassen.

Snelle thank you!