wijnliefhebbers
Marquis d' Angerville - Afdrukversie

+- wijnliefhebbers (http://www.vinejo.freebb.be)
+-- Forum: Frankrijk (/forum-3.html)
+--- Forum: Bourgogne (/forum-5.html)
+--- Discussie: Marquis d' Angerville (/thread-1180.html)


Marquis d' Angerville - vinejo - 07-06-2011 08:07 PM

Volnay Clos des Ducs premier cru 2001

Blind geserveerd. Steven evoceerde onmiddellijk Bourgogne. Niet door de ultralichte kleur (heeft ie niet), het rode fruit (niet opvallend) of de hoge zuren (zijn er wel maar niet dominant), waarschijnlijk vooral door de finesse, de combinatie van lichtvoetigheid en complexiteit, het minerale, het fluwelige, fijnzinnige, gedistingeerde, pure, evenwichtige, klassevolle en hedonistische van deze wijn.

thank you doc...!


RE: Marquis d' Angerville - carl - 07-06-2011 08:41 PM

Dit is één van die domeinen en vooral cuvées uit Bourgogne die ik ooit ook hoop te drinken. Samen met Dolmaine de Montille Volnay 1er cru Taillepieds ééntje van de wishlist Wink


RE: Marquis d' Angerville - vinejo - 07-06-2011 09:32 PM

Stond ook op de mijne Carl... was leuke verrassing Wink


RE: Marquis d' Angerville - doc - 07-06-2011 10:05 PM

@Jo :Wist dat je laatste tijd met Bourgogne bezig was, dus vandaar... Opvallend was de onmiddellijke mineraliteit, en zoals Jo opmerkt finesse++ enz. De Champans is ook nie mis hoor... maar die is op Sad Hoe was die op dag 2?


RE: Marquis d' Angerville - vinejo - 07-06-2011 10:15 PM

(07-06-2011 10:05 PM)dr_magooo schreef:  @Jo :Wist dat je laatste tijd met Bourgogne bezig was, dus vandaar... Opvallend was de onmiddellijke mineraliteit, lichte toets van varens enz. De Champans is ook nie mis hoor... maar die is op Sad Hoe was die op dag 2?

De Clos des Duc bedoel je? Net opgedronken. Wink Iets meer open, wat meer fruit, nog steeds dat mooie mineralige, zijdezacht... une délice !


RE: Marquis d' Angerville - doc - 07-06-2011 10:19 PM

(07-06-2011 10:15 PM)vinejo schreef:  
(07-06-2011 10:05 PM)dr_magooo schreef:  @Jo :Wist dat je laatste tijd met Bourgogne bezig was, dus vandaar... Opvallend was de onmiddellijke mineraliteit, lichte toets van varens enz. De Champans is ook nie mis hoor... maar die is op Sad Hoe was die op dag 2?

De Clos des Duc bedoel je? Net opgedronken. Wink Iets meer open, wat meer fruit, nog steeds dat mooie mineralige, zijdezacht... une délice !

Heb me hierboven gecorrigeerd , dacht dat die varens ergens anders in zaten :-) niet ? Marginale...


RE: Marquis d' Angerville - vinejo - 08-06-2011 08:50 PM

[Afbeelding: marquis-thumb.jpg]


RE: Marquis d' Angerville - Mt - 09-06-2011 07:28 AM

Mooie foto, "doch de helaasheid van mijn afwezigheid bij het proeven van deze grootheid stemt mij droef." huhuh


RE: Marquis d' Angerville - doc - 09-06-2011 07:43 AM

Niet treuren, er is ergens een datum gepland dacht ik....Wink BIS


RE: Marquis d' Angerville - vinejo - 09-06-2011 09:00 AM

(09-06-2011 07:28 AM)Matten schreef:  Mooie foto, "doch de helaasheid van mijn afwezigheid bij het proeven van deze grootheid stemt mij droef." huhuh

Mooi verwoord, Matten! Cool


RE: Marquis d' Angerville - Tom - 09-06-2011 12:18 PM

Zou het niet beter kunnen uitrdukken, Matten!
Laat maar 'ns iets weten voor de herkansing.


RE: Marquis d' Angerville - Mt - 09-06-2011 12:43 PM

Is niet uit mijn pen gekomen hoor Wink.

De herkansing: enkel Bourgogne zeker Big Grin?

Had ook al eens het geluk om dit te kunnen proeven (oude post):

Enkele mooie Bourgognes die ik de laatste tijd heb kunnen proeven:

Gevrey Chambertin '05 Lucien Jacob
1er cru Ile des Vergelesses '03 Pernand-Vergelesses Rapet (heerlijk, geurig, bakken zwart fruit, body)
1er cru Les Chaignots '02 Nuits-St Georges Robert Chevillon (heerlijk)
1er cru Les gravières '03 en '06 Santenay van Girardin (zwart fruit, zwoel)
1er cru Champans 1995 Volnay Domaine de marquis d'angerville (iets te oud, fluweel)


RE: Marquis d' Angerville - doc - 09-06-2011 01:03 PM

Yep, inderdaad, mijn Champans van 2001 zijn idd allemaal reeds tijdje op.


RE: Marquis d' Angerville - Mt - 27-11-2011 06:28 PM

(09-06-2011 07:43 AM)dr_magooo schreef:  Niet treuren, er is ergens een datum gepland dacht ik....Wink BIS

En inderdaad, ook gisteren werd deze zeer goede Bourgogne ten huize Magoo met veel liefde geschonken. Ik dacht dat het om een topper uit de côte de Nuits ging... Vandaag een stukje zachter, met drop en mooi herfstig palet. Zeer knap domein, maar dat wist iedereen al. cheers


RE: Marquis d' Angerville - doc - 25-03-2012 07:06 PM

Gisteravond laatste flesje geproefd tijdens "het Ardennenoffensief gaat intiem"... Blijft een hedonistisch wijntje. Momenteel lichtjes richting tertiair ingeslagen. Rood fruit, ijzer, witte peper, krijterige mineraliteit en wat groene peper. Na een uurtje of zo kwam er ook wat nootmuskaat bij. Intens, vol, fijne zuurtjes die zorgen voor finesse en een aangename spanning. Ik hoop er ooit nog eens eentje te drinken. Ondertussen wel prijzig geworden.


RE: Marquis d' Angerville - koen - 26-03-2012 12:09 PM

(25-03-2012 07:06 PM)dr_magooo schreef:  "het Ardennenoffensief gaat intiem"...
Big Grin doet me denken aan die filmen van de 7ième compagnie


RE: Marquis d' Angerville - doc - 11-11-2012 09:34 PM

Clos des Ducs 2004

Intens, mondvullend, vlezig. Al het mooie van een PN, aardsheid van sous-bois, wat putje, witte peper en een lichte kruidigheid. Het millésime geeft de wijn wat extra beet en friste. Ik heb echt enorm van deze wijn genoten. Boeiend en intrigerend domein. Hoe mooi kan Bourgogne toch zijn !
Als eerste rode starter na een reeks witte was hij gisteravond al meteen een hoogtepunt ! thank you Kempiel Blij dat ik Marquis nog 's dronk want de mijne zijn op ...


RE: Marquis d' Angerville - Fre - 24-01-2016 04:27 PM

Clos des ducs 2001

Intens rode kleur met okerbruine rand. Elitaire neus: tertaire, secondaire en primaire geuren door elkaar. Bij aanvang een lichte dominantie van de tertiare met bos, champignons en caramel op kop. Na enige tijd piept het fruit er opnieuw wat door. Wat opvalt is ook die mineraliteit.
Qua mondgevoel erg geconcentreerde wijn: fluwelig, met een heerlijk verweven tannines die mooi verstrengeld zitten met het fruit. De zuren zitten perfect. Afdronk komt nog een paar keer terug in de mond. Klassewijn: 92-93.

Deze wijn bonkt op de deur van z'n tertiaire fase. Nu best te drinken al gaat die nog wel even mee, denk k maar voor mij hoeft hij zeker niet ouder te zijn.


RE: Marquis d' Angerville - Olivier - 24-01-2016 09:39 PM

Marquis d'Angerville, geweldige naam... Smile


RE: Marquis d' Angerville - Fre - 24-01-2016 09:54 PM

(24-01-2016 09:39 PM)Olivier schreef:  Marquis d'Angerville, geweldige naam... Smile

...voor een geweldig domein, waarvan Clos des Ducs een specialleke is. Een monopole (Volnay 1e Cru) van slechts 2,15ha.


RE: Marquis d' Angerville - Olivier - 24-01-2016 10:49 PM

heb je dat ter plaatse gekocht, Fre?


RE: Marquis d' Angerville - Fre - 24-01-2016 11:41 PM

(24-01-2016 10:49 PM)Olivier schreef:  heb je dat ter plaatse gekocht, Fre?

Nee. Toeristen laten ze daar niet binnen denk k. Ik dronk t gisteren met de grootvader van m'n vrouw. Hij kocht deze wijn 15 jaar gelden (in primeur dacht k) aan 50 EUR/fles. Ben s benieuwd wat dat vandaag de dag kost.


RE: Marquis d' Angerville - Olivier - 25-01-2016 12:22 AM

(24-01-2016 11:41 PM)Fre schreef:  
(24-01-2016 10:49 PM)Olivier schreef:  heb je dat ter plaatse gekocht, Fre?

Nee. Toeristen laten ze daar niet binnen denk k. Ik dronk t gisteren met de grootvader van m'n vrouw. Hij kocht deze wijn 15 jaar gelden (in primeur dacht k) aan 50 EUR/fles. Ben s benieuwd wat dat vandaag de dag kost.

hmm, dat zal er niet beter op geworden zijn.

Maar mooie ervaring, ook met een emotionele waarde wellicht.


RE: Marquis d' Angerville - Kupers - 12-02-2016 10:37 PM

Vandaag kreeg ik een promomailtje van Young Charly, zij bieden Clos des Ducs aan voor 106,30 euro, exclusief btw...


RE: Marquis d' Angerville - Fre - 14-02-2016 07:31 PM

(12-02-2016 10:37 PM)Kupers schreef:  Vandaag kreeg ik een promomailtje van Young Charly, zij bieden Clos des Ducs aan voor 106,30 euro, exclusief btw...

De 2000 koste toen (ergens begin de jaren 2000 bij uitkomen) 50 EUR/fles. Mooie prijsstijging!


RE: Marquis d' Angerville - Fre - 08-01-2017 08:00 PM

(24-01-2016 04:27 PM)Fre schreef:   Clos des ducs 2001

Intens rode kleur met okerbruine rand. Elitaire neus: tertaire, secondaire en primaire geuren door elkaar. Bij aanvang een lichte dominantie van de tertiare met bos, champignons en caramel op kop. Na enige tijd piept het fruit er opnieuw wat door. Wat opvalt is ook die mineraliteit.
Qua mondgevoel erg geconcentreerde wijn: fluwelig, met een heerlijk verweven tannines die mooi verstrengeld zitten met het fruit. De zuren zitten perfect. Afdronk komt nog een paar keer terug in de mond.

Deze wijn bonkt op de deur van z'n tertiaire fase. Nu best te drinken al gaat die nog wel even mee, denk k maar voor mij hoeft hij zeker niet ouder te zijn.

Opnieuw deze wijn voorgeschoteld. Geen tertiaire toetsen deze keer. Een wijn met een enorme finesse. Edele neus van rood maar ook zwart fruit. Vrij discreet eigenlijk. In de mond een ongelooflijke materie. Tannines mooi verweven. Nog genoeg zuren om deze wijn te dragen. Finesse ook hier. Lange afdronk. Voor mij nog een pak beter dan de eerste keer dat ik deze wijn mocht proeven. Dit keer wel pop & poor geschonken. Eén van mijn mooiere Bourgogne/wijn-ervaringen.


RE: Marquis d' Angerville - Thierry Debaisieux - 05-08-2019 11:53 AM

Ik dronk verschillende Volnay 1er Cru en Monopole Clos des Ducs 2007 du Marquis d'Angerville,
ik vond het erg lekker,
de neus is aangenaam met aroma's van kersenjam en droog blad en met hints van zoethout,
de mondis in balans met een mooie concentratie, een aangename zuurgraad en een aangename bitterheid.
Deze vrij volle wijn heeft een lange afdronk op gekookt fruit en een mooie bitterheid.


RE: Marquis d' Angerville - Thierry Debaisieux - 08-02-2020 04:39 PM

Ik dronk mijn laatste Volnay 1er Cru Clos des Ducs 2007 uit Angerville.
Weer een moment van plezier met deze elegante en heerlijke wijn.
De neus bood aroma's van kersen en pit met delicate accenten van pioen en zoethout.
De mond was geconcentreerd met fijne en zijdeachtige tannines, hij was fris met een mooie zuurgraad met smaken van kersen in jam en kirsch.
Het geheel was in balans en de afdronk met delicate bitterheid erg lang.