wijnliefhebbers
Domaine de Villaine, Côte Chalonnaise - Afdrukversie

+- wijnliefhebbers (http://www.vinejo.freebb.be)
+-- Forum: Frankrijk (/forum-3.html)
+--- Forum: Bourgogne (/forum-5.html)
+--- Discussie: Domaine de Villaine, Côte Chalonnaise (/thread-1228.html)


Domaine de Villaine, Côte Chalonnaise - doc - 01-07-2011 12:38 PM

La Fortune 2008

Domein gelegen te Bouzeron. Aubert is mede-eigenaar van Romanée Conti, en kocht het domein in 1971, z'n trouwjaar. Met Pamela runt hij het domein. Natuurlijke wijnen.
Mineraliteit en fraîcheur staan hier zeer hoog in het vaandel. Zeer mooie zuurdrempel. Krokant fruit van rode besjes zorgen voor een plezierige mondsensatie vol finesse en souplesse. Uitstekende P/Q. Ik heb er graag altijd een paar in huis.


RE: Domaine de Villaine, Côte Chalonnaise - Mt - 01-07-2011 04:00 PM

Mooie beschrijving. Nog nooit een rode van De Villaine geproefd.


RE: Domaine de Villaine, Côte Chalonnaise - don quichotte - 01-07-2011 11:38 PM

En ook al het wit dat ze produceren zijn pareltjes.
Verwacht geen blockbusters maar wel finesse ; frisheid; zuiverheid en evenwichtigheid van deze witte creaties.
En nog betaalbaar.Slurp


RE: Domaine de Villaine, Côte Chalonnaise - Venne - 02-07-2011 12:37 PM

@don , die Bouzeron moet je blijkbaar een jaar of 5 laten rusten? Heb de 07 een 2tal jaar geleden gedronken en die was precies nog niet op zijn plooi? Zuiver wel maar evenwicht was te zoeken.


RE: Domaine de Villaine, Côte Chalonnaise - don quichotte - 02-07-2011 08:53 PM

(02-07-2011 12:37 PM)Venne schreef:  @don , die Bouzeron moet je blijkbaar een jaar of 5 laten rusten? Heb de 07 een 2tal jaar geleden gedronken en die was precies nog niet op zijn plooi? Zuiver wel maar evenwicht was te zoeken.

De witte wijnen die ik ervan dronk Bouzeron Aligoté en Bourgogne Côte Chalonnaise Les Clous (Chardonnay) zijn volgens mij wijnen die je jong moet drinken.
Van hun rode versies dronk ik de Bourgogne Côte Chalonnaise La Digoine en de Mercurey Les Montots.
Deze laatste was echt een bewaarwijn. Een wijn die ik na 10 jaar nog niet op zijn top vond.
Al deze wijnen kocht ik rechtstreeks op het domein ergens in de maand juli.
De rode moest ik al reserveren in het begin van het jaar omdat deze meestal weg waren toen ik ik juli langs kwam.


RE: Domaine de Villaine, Côte Chalonnaise - Venne - 03-07-2011 01:42 PM

Ok , thank you !
Voor rood is de Digoine mijne favoriet.. de 05 is momenteel schitterend!


RE: Domaine de Villaine, Côte Chalonnaise - vinejo - 03-09-2011 10:49 PM

(01-07-2011 12:38 PM)dr_magooo schreef:  La Fortune 2008
Mineraliteit en fraîcheur staan hier zeer hoog in het vaandel. Zeer mooie zuurdrempel. Krokant fruit van rode besjes zorgen voor een plezierige mondsensatie vol finesse en souplesse. Uitstekende P/Q. Ik heb er graag altijd een paar in huis.

Dronk deze wijn gisteren en kan mij volledig vinden in bovenstaande beschrijving. Dat krokante, dat minerale, die souplesse... hmm...
Wil er ook wel nog wat meer in huis...


RE: Domaine de Villaine, Côte Chalonnaise - vinejo - 15-10-2011 02:35 PM

La Fortune 2008
Puur frambozen en wierook in de neus.
Zuren eerst dominant, later zachter.
Zeer knap en knapperig!!


RE: Domaine de Villaine, Côte Chalonnaise - doc - 15-01-2012 11:11 AM

Bart H schreef:

Domaine de Villaine: co-gérant van DRC !!
Heeft met zijn neef, eveens met een kleine d, een domein waarmee ze Bouzeron aligoté op de kaart willen zetten en daar al in geslaagd zijn volgens één van de laatste nrs van de Revue du Vin de France.
Vond de bourgogne 2008 in Auchan Roncq
Andere interessante dingen daar nu oa Ch Chalon macle 2000, Lornet 2002; Simonne wit 2007 etc...


RE: Domaine de Villaine, Côte Chalonnaise - Terretoir - 15-01-2012 11:29 AM

en welk prijskaartje hangt er aan dit lekkers vast?


RE: Domaine de Villaine, Côte Chalonnaise - doc - 15-01-2012 01:07 PM

(15-01-2012 11:29 AM)De Canter schreef:  en welk prijskaartje hangt er aan dit lekkers vast?

Zie enkele prijzen hier:
http://www.boutelegier.be/?p=prod&d=27


RE: Domaine de Villaine, Côte Chalonnaise - Bart H - 15-01-2012 02:36 PM

16.50 in de rekken en in de cave


RE: Domaine de Villaine, Côte Chalonnaise - doc - 15-01-2012 02:39 PM

(15-01-2012 02:36 PM)Bart H schreef:  16.50 in de rekken en in de cave

Auchan dus.


RE: Domaine de Villaine, Côte Chalonnaise - Filip Ragolle - 15-01-2012 09:11 PM

(15-01-2012 11:11 AM)dr_magooo schreef:  Bart H schreef:

Domaine de Villaine: co-gérant van DRC !!
Heeft met zijn neef, eveens met een kleine d, een domein waarmee ze Bouzeron aligoté op de kaart willen zetten en daar al in geslaagd zijn volgens één van de laatste nrs van de Revue du Vin de France.
Vond de bourgogne 2008 in Auchan Roncq
Andere interessante dingen daar nu oa Ch Chalon macle 2000, Lornet 2002; Simonne wit 2007 etc...

PS:
De Bouzeron 2009 van dit domein hebben we gedronken op de Brussel-Leuven Tasting Part IV:

werd goed bevonden:

RE: Tasting Leuven - Brussel PART IV (30/08/2011)
WIT :

1. Bourgogne: AOC Bouzeron, Domaine. A. et P. De Villaine 2009
Een zuivere frisse wijn, mineraal wat aards. Don zegt na de eerste slok "die doet me denken aan ne Bouzeron ... die van De Villaine". Kan tellen als start .... . 88


RE: Domaine de Villaine, Côte Chalonnaise - Bart H - 02-03-2012 09:00 PM

momenteel bij Auchan Roncq 3 wijnen te koop:
Bouzeron Aligoté 14.20
Bourgogne Côte Chalonnaise Les Clous (Chardonnay) 16
Bourgogne Côte Chalonnaise La Digoine 20.95


RE: Domaine de Villaine, Côte Chalonnaise - vinejo - 03-03-2012 12:31 AM

Dank voor de tip Bart.
Maar ik weet ze goedkoper te vinden Wink


RE: Domaine de Villaine, Côte Chalonnaise - doc - 03-03-2012 12:44 AM

(03-03-2012 12:31 AM)vinejo schreef:  Dank voor de tip Bart.
Maar ik weet ze goedkoper te vinden Wink

Klopt ! Zelfde dealer ? cheers


RE: Domaine de Villaine, Côte Chalonnaise - Bart H - 03-03-2012 05:04 PM

boutelegier?


RE: Domaine de Villaine, Côte Chalonnaise - vinejo - 03-03-2012 05:05 PM

(03-03-2012 05:04 PM)Bart H schreef:  boutelegier?

[Afbeelding: smiley-says-be-quiet.jpg]


RE: Domaine de Villaine, Côte Chalonnaise - vinejo - 16-11-2012 08:03 PM

Heb hier de Rully "Les St Jaques 2010" in het glas.
De 20 jaar oude stokken staan aan de voet van de helling van de premier cru Clos Saint-Jacques.

Een licht geel kleur (geen strogeel) met zelfs groene schijn.
De neus is eerst zéér discreet, na walsen krijgen we dan toch de typische chardonnay aroma s (wit fruit- peer, vanille, licht gerookt). Geen minerale toets jammer genoeg. In de mond komen deze aroma s terug, een lichte wijn met wat gebrek aan materie vind ik. Zuurtjes op t eind en perzik (of zijn t boterspekjes?) in de afdronk.
Hij gaat heel vlot binnen maar ik ben toch licht ontgoocheld (moet toch 16 euro kosten, de Merlin St Veran ( 6 euro goedkoper) vond ik een stuk beter...)


RE: Domaine de Villaine, Côte Chalonnaise - doc - 16-11-2012 10:31 PM

(16-11-2012 08:03 PM)vinejo schreef:  Heb hier de Rully "Les St Jaques 2010" in het glas.
De 20 jaar oude stokken staan aan de voet van de helling van de premier cru Clos Saint-Jacques.

Een licht geel kleur (geen strogeel) met zelfs groene schijn.
De neus is eerst zéér discreet, na walsen krijgen we dan toch de typische chardonnay aroma s (wit fruit- peer, vanille, licht gerookt). Geen minerale toets jammer genoeg. In de mond komen deze aroma s terug, een lichte wijn met wat gebrek aan materie vind ik. Zuurtjes op t eind en perzik (of zijn t boterspekjes?) in de afdronk.
Hij gaat heel vlot binnen maar ik ben toch licht ontgoocheld (moet toch 16 euro kosten, de Merlin St Veran ( 6 euro goedkoper) vond ik een stuk beter...)

Zou kelderrust nog een surplus kunnen brengen ?


RE: Domaine de Villaine, Côte Chalonnaise - vinejo - 16-11-2012 10:59 PM

(16-11-2012 10:31 PM)doc schreef:  
(16-11-2012 08:03 PM)vinejo schreef:  Heb hier de Rully "Les St Jaques 2010" in het glas.
De 20 jaar oude stokken staan aan de voet van de helling van de premier cru Clos Saint-Jacques.

Een licht geel kleur (geen strogeel) met zelfs groene schijn.
De neus is eerst zéér discreet, na walsen krijgen we dan toch de typische chardonnay aroma s (wit fruit- peer, vanille, licht gerookt). Geen minerale toets jammer genoeg. In de mond komen deze aroma s terug, een lichte wijn met wat gebrek aan materie vind ik. Zuurtjes op t eind en perzik (of zijn t boterspekjes?) in de afdronk.
Hij gaat heel vlot binnen maar ik ben toch licht ontgoocheld (moet toch 16 euro kosten, de Merlin St Veran ( 6 euro goedkoper) vond ik een stuk beter...)

Zou kelderrust nog een surplus kunnen brengen ?

Vraag me dit al bij elke slok af, denk van niet maar t zou niet de eerste keer zijn dat een wijn met de tijd een verbazende gedaanteverandering ondergaat...


RE: Domaine de Villaine, Côte Chalonnaise - Mt - 17-11-2012 11:19 AM

2010 is in principe wel jong he voor zo'n wijn. Zal misschien nog ietsje meer openbloeien, meer à point worden? Een halfjaar kan genoeg zijn. Maar deze wijn kan blijkbaar wel lang rijpen. Bij K. Lynch deed men dezelfde wijn van de jaargang 1998 open in 2009. Zeer straf! Doc of Vinejo, hebben jullie oude De Villaines liggen Cool?

http://kermitlynch.com/blog/2009/12/04/from-kermits-cellar/

Oké, tijd om naar de Champagne te trekken.


RE: Domaine de Villaine, Côte Chalonnaise - doc - 17-11-2012 12:13 PM

(17-11-2012 11:19 AM)Matten schreef:  2010 is in principe wel jong he voor zo'n wijn. Zal misschien nog ietsje meer openbloeien, meer à point worden? Een halfjaar kan genoeg zijn. Maar deze wijn kan blijkbaar wel lang rijpen. Bij K. Lynch deed men dezelfde wijn van de jaargang 1998 open in 2009. Zeer straf! Doc of Vinejo, hebben jullie oude De Villaines liggen Cool?

http://kermitlynch.com/blog/2009/12/04/from-kermits-cellar/

Oké, tijd om naar de Champagne te trekken.

Hier geen oude Villaine liggen, jammer. Ik vermoed toch ook dat er nog wat potentieel in zo'n fles kan zitten. Speel ze in Champagne ! Smile


RE: Domaine de Villaine, Côte Chalonnaise - vinejo - 18-11-2012 02:21 PM

(17-11-2012 11:19 AM)Matten schreef:  2010 is in principe wel jong he voor zo'n wijn. Zal misschien nog ietsje meer openbloeien, meer à point worden? Een halfjaar kan genoeg zijn. Maar deze wijn kan blijkbaar wel lang rijpen. Bij K. Lynch deed men dezelfde wijn van de jaargang 1998 open in 2009. Zeer straf! Doc of Vinejo, hebben jullie oude De Villaines liggen Cool?

http://kermitlynch.com/blog/2009/12/04/from-kermits-cellar/

Oké, tijd om naar de Champagne te trekken.

Tweede en derde dag geen noemenswaardige verbetering, vandaag lijkt het -met uitzondering van de afdronk- eerder een Bouzeron (van alligoté dus) dan een chardonnay uit Rully... De hoge zuurtjes wijzen inderdaad op een bepaald verouderingspotentieel.


RE: Domaine de Villaine, Côte Chalonnaise - vinejo - 02-12-2012 02:08 PM

La Fortune 2009

Opnieuw ontgoocheld in Villaine... Te jammy, te Rhone-achtig.
Gedronken op 4 dagen, dus kansen genoeg gegeven.
Nochtans hoéft het zo niet te zijn in 2009, kijk maar naar de Bourgogne Perrières 2009 van Simon Bize, dezelfde prijs maar stukken beter.


RE: Domaine de Villaine, Côte Chalonnaise - doc - 02-12-2012 02:17 PM

(02-12-2012 02:08 PM)vinejo schreef:  La Fortune 2009

Opnieuw ontgoocheld in Villaine... Te jammy, te Rhone-achtig.
Gedronken op 4 dagen, dus kansen genoeg gegeven.
Nochtans hoéft het zo niet te zijn in 2009, kijk maar naar de Bourgogne Perrières 2009 van Simon Bize, dezelfde prijs maar stukken beter.

Analyse klopt, zelfs de wijnmaker gaf dat trouwens toe op de laatste tasting bij Boutelegier. Hij raadde zelf 10 of 11 aan als een klassieker millésime. Hij vond zelf ook de 2009 minder.


RE: Domaine de Villaine, Côte Chalonnaise - vinejo - 02-12-2012 03:02 PM

(02-12-2012 02:17 PM)doc schreef:  
(02-12-2012 02:08 PM)vinejo schreef:  La Fortune 2009

Opnieuw ontgoocheld in Villaine... Te jammy, te Rhone-achtig.
Gedronken op 4 dagen, dus kansen genoeg gegeven.
Nochtans hoéft het zo niet te zijn in 2009, kijk maar naar de Bourgogne Perrières 2009 van Simon Bize, dezelfde prijs maar stukken beter.

Analyse klopt, zelfs de wijnmaker gaf dat trouwens toe op de laatste tasting bij Boutelegier. Hij raadde zelf 10 of 11 aan als een klassieker millésime. Hij vond zelf ook de 2009 minder.

Ah, da s straf. Heb uit frustratie een Lignier Michelot Rue de Vergy 2008 opengetrokken ;-)
Was toch niet de Villaine zelf bij Boutelegier veronderstel ik..?


RE: Domaine de Villaine, Côte Chalonnaise - doc - 02-12-2012 06:18 PM

(02-12-2012 03:02 PM)vinejo schreef:  
(02-12-2012 02:17 PM)doc schreef:  
(02-12-2012 02:08 PM)vinejo schreef:  La Fortune 2009

Opnieuw ontgoocheld in Villaine... Te jammy, te Rhone-achtig.
Gedronken op 4 dagen, dus kansen genoeg gegeven.
Nochtans hoéft het zo niet te zijn in 2009, kijk maar naar de Bourgogne Perrières 2009 van Simon Bize, dezelfde prijs maar stukken beter.

Analyse klopt, zelfs de wijnmaker gaf dat trouwens toe op de laatste tasting bij Boutelegier. Hij raadde zelf 10 of 11 aan als een klassieker millésime. Hij vond zelf ook de 2009 minder.

Ah, da s straf. Heb uit frustratie een Lignier Michelot Rue de Vergy 2008 opengetrokken ;-)
Was toch niet de Villaine zelf bij Boutelegier veronderstel ik..?

nono, 't was z'n "neveux", humoristisch en charmante pé ! 'k Vond het ook straf dat hij dat zomaar weg gaf, we stonden wel alleen aan die tafel op dat moment...


RE: Domaine de Villaine, Côte Chalonnaise - Venne - 08-11-2014 11:10 AM

Digoine 2008
Viel me een beetje tegen, licht bevonden, weinig materie
Jaartal? Want andere jaargangen waren super!


RE: Domaine de Villaine, Côte Chalonnaise - vinejo - 08-11-2014 12:12 PM

(08-11-2014 11:10 AM)Venne schreef:  Digoine 2008
Viel me een beetje tegen, licht bevonden, weinig materie
Jaartal? Want andere jaargangen waren super!

De Bourgognes 2008 die ik de laatste tijd dronk vielen me toch ook wat tegen hoor. Ofwel zit deze jaargang in een dumb fase ofwel is 2008 (nog) minder goed dan ingeschat... Sad


RE: Domaine de Villaine, Côte Chalonnaise - Olivier - 08-11-2014 01:30 PM

(08-11-2014 12:12 PM)vinejo schreef:  
(08-11-2014 11:10 AM)Venne schreef:  Digoine 2008
Viel me een beetje tegen, licht bevonden, weinig materie
Jaartal? Want andere jaargangen waren super!

De Bourgognes 2008 die ik de laatste tijd dronk vielen me toch ook wat tegen hoor. Ofwel zit deze jaargang in een dumb fase ofwel is 2008 (nog) minder goed dan ingeschat... Sad

dit is wat ze op de website zeggen :

"You have to decanter it if you want to drink it now or wait between two or three years."

alhoewel ik me niet kan inbeelden dat decanteren zal helpen als er te weinig materie is/


RE: Domaine de Villaine, Côte Chalonnaise - Venne - 08-11-2014 01:44 PM

Over 2 dagen gedronken dus hij heeft tijd genoeg gehad :-)
Heb er nog ééntje van liggen, voor over een paar jaar dan.


RE: Domaine de Villaine, Côte Chalonnaise - vinejo - 03-01-2015 12:46 AM

(02-12-2012 02:08 PM)vinejo schreef:  La Fortune 2009

Opnieuw ontgoocheld in Villaine... Te jammy, te Rhone-achtig.
Gedronken op 4 dagen, dus kansen genoeg gegeven.
Nochtans hoéft het zo niet te zijn in 2009, kijk maar naar de Bourgogne Perrières 2009 van Simon Bize, dezelfde prijs maar stukken beter.

Ongelooflijk hoe een wijn kan veranderen. Deze avond geschonken en bijzonder goed bevonden. Vincent (notoir Bourgognekenner) dacht aan een premie cru ten Zuiden van Beaune. Hij dacht ook aan een 2009.
Heel fruitig, elegant, bijna Des Tours achtig, een delicatesse.
90!


RE: Domaine de Villaine, Côte Chalonnaise - Venne - 23-04-2015 11:26 PM

Bouzeron 2012
Fruitig en mooi droog en iets mineralig en ook iets licht storend (filterkarton).
Kwou de jonge versie nog eens proeven voordat ik binnenkort eens nen oude Bouzeron ga opendoen.


RE: Domaine de Villaine, Côte Chalonnaise - Venne - 25-04-2015 12:04 PM

Tweede dag is vuil luchtje weg en is hij een stuk beter geworden!


RE: Domaine de Villaine, Côte Chalonnaise - vinejo - 09-12-2016 11:21 AM

De Fortune 2012 toonde zich woensdag heel toegankelijk, sappig, mooi!
Jammer genoeg ook al 18 euro, geen koopje meer, maar toch nog genoeg waar voor je geld.


RE: Domaine de Villaine, Côte Chalonnaise - vinejo - 02-04-2019 11:18 PM

(01-07-2011 12:38 PM)doc schreef:  La Fortune 2008

Domein gelegen te Bouzeron. Aubert is mede-eigenaar van Romanée Conti, en kocht het domein in 1971, z'n trouwjaar. Met Pamela runt hij het domein. Natuurlijke wijnen.
Mineraliteit en fraîcheur staan hier zeer hoog in het vaandel. Zeer mooie zuurdrempel. Krokant fruit van rode besjes zorgen voor een plezierige mondsensatie vol finesse en souplesse. Uitstekende P/Q. Ik heb er graag altijd een paar in huis.

Bijna 8 jaar later dezelfde wijn geproefd. Mooi geevolueerde neus, zacht en fluwelig in de mond, de 2008-zuurtjes zijn volledig getemd. Nu pas perfect op dronk, ondanks de quote op het rugetiketdat deze wijn binnen de 2-3 jaar mag gedronken worden.. Rolleyes


RE: Domaine de Villaine, Côte Chalonnaise - macro - 28-04-2019 06:54 AM

La Digoine 2010

ooit ter plekke gekocht aan 14€

Oei !

De kurk is volledig doordrongen, precies een fles van 50jaar oud... Daar gaat mijn hoop op een heerlijk wijntje.Sad
De kleur is nogthans niet echt bruin te noemen... oef er is nog hoop.
In het glas dus een heldere wijn met geëvolueerde kersenrode kleur Rolleyes , doorzichtige snel aflopende traantjes.
Neus valt gelijk tegen...rood fruit, eenvoudig, karton, kurk en vooral zuur... verdikke, hij is toch om zeep. In de mond gewoon een bevestiging van alles... Echter, een 1/2 u later is daar niets meer van te merken ! Daar begrijp ik eigenlijk niet zo veel van.
Aciditeit stukken zachter, tot zelfs mooi verweven, fruit komt mooi naar voren...kersen, frambozekes, sous bois, heel lichtjes kruidigheid, uiteraard weinig tannines en vettigheid. Dus eerder een elegante, krokante, fruitige wijn met evolutie die niet zo heel lang blijft hangen... maar wel lekker! Denk dat'm niet beter gaat worden met te laten liggen... alhoewel met Bourgogne weet je maar nooit !
Afgelopen weekend een Aligoté van 10 jaar oud gedronken die ik ooit voor 5 € !!!! op een domein had gekocht... Awel, die kon een mooi gerecht aan ! De verwachting was dat'm voor de pompbak was ... dus, altijd proberen hé Slurp
Benieuwd naar het restje Digoine voor vanavond (wineprotector in de fles gespoten)


RE: Domaine de Villaine, Côte Chalonnaise - Olivier - 28-04-2019 11:27 AM

(28-04-2019 06:54 AM)macro schreef:  La Digoine 2010

ooit ter plekke gekocht aan 14€

Oei !

De kurk is volledig doordrongen, precies een fles van 50jaar oud... Daar gaat mijn hoop op een heerlijk wijntje.Sad
De kleur is nogthans niet echt bruin te noemen... oef er is nog hoop.
In het glas dus een heldere wijn met geëvolueerde kersenrode kleur Rolleyes , doorzichtige snel aflopende traantjes.
Neus valt gelijk tegen...rood fruit, eenvoudig, karton, kurk en vooral zuur... verdikke, hij is toch om zeep. In de mond gewoon een bevestiging van alles... Echter, een 1/2 u later is daar niets meer van te merken ! Daar begrijp ik eigenlijk niet zo veel van.
Aciditeit stukken zachter, tot zelfs mooi verweven, fruit komt mooi naar voren...kersen, frambozekes, sous bois, heel lichtjes kruidigheid, uiteraard weinig tannines en vettigheid. Dus eerder een elegante, krokante, fruitige wijn met evolutie die niet zo heel lang blijft hangen... maar wel lekker! Denk dat'm niet beter gaat worden met te laten liggen... alhoewel met Bourgogne weet je maar nooit !
Afgelopen weekend een Aligoté van 10 jaar oud gedronken die ik ooit voor 5 € !!!! op een domein had gekocht... Awel, die kon een mooi gerecht aan ! De verwachting was dat'm voor de pompbak was ... dus, altijd proberen hé Slurp
Benieuwd naar het restje Digoine voor vanavond (wineprotector in de fles gespoten)

Meevaller dat hij toch niet kapot was. Inderdaad altijd proberen!


RE: Domaine de Villaine, Côte Chalonnaise - Thierry Debaisieux - 03-08-2019 04:11 PM

Ik hield niet van La Digoine 2014,
maar ik vond Les Clous Aimé 2015 erg goed,
de neus is fris en elegant met limoen- en mandarijntonen, met groene hazelnoot en krijt,
en de mond is fris en geconcentreerd, gespannen en vol.
De zuurtegraad met citrusvruchtensmaak op een minerale achtergrond is zeer aangenaam.


RE: Domaine de Villaine, Côte Chalonnaise - Thierry Debaisieux - 18-08-2019 09:21 AM

Gisteren dronk ik een Bouzeron Aligoté Massale 2017 van Cruchandeau, daarna dronk ik een Bouzeron 2016 van Domaine de Villaine,
de neus is elegant en fris, op de citroen, met hints van mandarijn en grapefruit, op een achtergrond van witte vruchten met minerale nuances,
de mond is geconcentreerd, vol met een zeer licht vet, en fris met een mooie zuurtegraad met citrusvruchten en witte vruchten smaken.
Deze evenwichtige wijn is aangenaam en lang, met een mooie fruitige afdronk met minerale accenten, ik denk dat het zich positief heeft ontwikkeld sinds onze laatste ontmoeting, hij lijkt te hebben gewonnen aan charme en harmonie. , ik vind het nu erg goed.


RE: Domaine de Villaine, Côte Chalonnaise - macro - 26-03-2020 08:39 PM

Digoine 2010...

in 2019 schreef ik er al iets over ... nu voor mij, gewoon een super mooie côte Chalonaise... deze keer direct à point,perfect in balans... 1 jaarke later en oh zo mooi ...
volgens mij is dit een wijntje om te kopen en blijkbaar dus 10 jaar te laten liggen... Het leuke er aan... flesje openen en direct zit ik terug op het moment dat ik op het domein was ... zo hebben we toch nog een beetje verlof in deze moeilijke tijden ... prijs/kwaliteit een aanrader ...


RE: Domaine de Villaine, Côte Chalonnaise - vinejo - 27-07-2021 05:10 PM

(03-01-2015 12:46 AM)vinejo schreef:  
(02-12-2012 02:08 PM)vinejo schreef:  La Fortune 2009

Opnieuw ontgoocheld in Villaine... Te jammy, te Rhone-achtig.
Gedronken op 4 dagen, dus kansen genoeg gegeven.
Nochtans hoéft het zo niet te zijn in 2009, kijk maar naar de Bourgogne Perrières 2009 van Simon Bize, dezelfde prijs maar stukken beter.

Ongelooflijk hoe een wijn kan veranderen. Deze avond geschonken en bijzonder goed bevonden. Vincent (notoir Bourgognekenner) dacht aan een premie cru ten Zuiden van Beaune. Hij dacht ook aan een 2009.
Heel fruitig, elegant, bijna Des Tours achtig, een delicatesse.
90!

Zes jaar later wordt bovenstaande bevestigd (Reynaud connotatie incluis, zie vandaag pas dat dit toen ook werd vermeld…)

De wijn heeft een verleidelijke neus met rijp rood fruit, nieuw leder, bos, dennefraicheur, bos, kruidigheid(kaneel en kruidnagel), kandijsuiker, later peper. Rijp en zacht, expressief. Alweer wordt Reynaud geëvoceerd...
Genre garnacha maar met meer zuurtjes, zei Oli.
Heel elegant in de mond, zeer zacht fruitig heerlijk evenwichtig, zachte afdronk met rijpe tannine. Deze wijn is schitterend geëvolueerd en nu perfect op dronk.
De Villaine Cote Challonaise La Fortune 2009