wijnliefhebbers
Chateau Pichon Comtesse de Lalande, Pauillac - Afdrukversie

+- wijnliefhebbers (http://www.vinejo.freebb.be)
+-- Forum: Frankrijk (/forum-3.html)
+--- Forum: Bordeaux (/forum-9.html)
+--- Discussie: Chateau Pichon Comtesse de Lalande, Pauillac (/thread-1241.html)


Chateau Pichon Comtesse de Lalande, Pauillac - Roeland V - 18-07-2011 11:06 AM

Zaterdag naast de Chateau Latour 1993 (zie aparte post) de Pichon Comtesse de Lalande 2002 gedronken.

Net zoals de Latour geen topjaar maar daarom net wel nog betaalbaar.

Nog mooie jonge kleur, inkt, nauwelijks evolutie.
Strakke geur, opnieuw inktachtige toetsen en veel donker zwart fruit. Niet heel complex maar wel een aangename (te) jonge neus.
De smaak zette op de zelfde lijn aan: strak, donker fruit en kruiden. Een medium body en intensiteit maar voor dit jaar een mooie wijn.
En dit toonde aan dat ik mijn tweede fles toch nog een jaartje of 2 kan laten liggen. De vraag is natuurlijk of deze wijn zijn geld waard is ... Eerlijk gezegd vind ik dat het antwoord momenteel neen moet zijn. Binnen twee jaar misschien wel?

(84/100)



RE: Chateau Pichon Comtesse de Lalande, Pauillac - Mt - 14-04-2012 10:08 AM

Ook Tony Soprano lust een (gratis) glas Pichon Comtesse de Lalande 1986 Big Grin: http://www.youtube.com/watch?v=eawx2ZDeaWA


RE: Chateau Pichon Comtesse de Lalande, Pauillac - doc - 14-04-2012 10:35 AM

(14-04-2012 10:08 AM)Matten schreef:  Ook Tony Soprano lust een (gratis) glas Pichon Comtesse de Lalande 1986 Big Grin: http://www.youtube.com/watch?v=eawx2ZDeaWA

Was er graag bij geweest Slurp


RE: Chateau Pichon Comtesse de Lalande, Pauillac - Mt - 15-09-2012 04:42 PM

Onlangs passeerde Pichon Comtesse de Lalande 2006: top, maar pff wat een tanninestructuur. Na enkele uren karaf al een stuk genietbaarder. Glaasje 's anderendaags was pure cassis van echt hoog, hoog niveau. Binnen 10 jaar opnieuw, en liefst nog langer laten liggen.


RE: Chateau Pichon Comtesse de Lalande, Pauillac - Mt - 30-09-2012 04:55 PM

Pichon Comtesse de Lalande 1996:

Heerlijke wijn. Een vooral door luxueus hout beïnvloede neus met ceder, mokka, sigarenkistje, tabak, nootjes (al wat je wil). Afgaand op de neus dacht ik aanvankelijk dat de wijn nog redelijk stug zou zijn, maar dat bleek een vergissing. Mooie, stevige structuur, maar perfect versmolten, met rondheid, diepte en lengte. (zeer mooie toekomst in het vooruitzicht) Een bijzonder knappe Pichon. Met gemak de beste tot nu toe voor mij!


RE: Chateau Pichon Comtesse de Lalande, Pauillac - vincent - 30-09-2012 05:43 PM

Deze wijn is waarom ik zot ben van Pauillac.


RE: Chateau Pichon Comtesse de Lalande, Pauillac - Mt - 30-09-2012 05:46 PM

Dat je zot bent, bedoel je?


RE: Chateau Pichon Comtesse de Lalande, Pauillac - doc - 12-08-2013 03:30 PM

Réserve de la Comtesse 1989

Zeer zacht en fluwelig geëvolueerde wijn. Nog delicaat zwart fruit, sigarenkistje, beetje gedroogde specerijen, vegetaal puntje en een klein bittertje in de finale (perswijn ?). Op dag 2 en 3 bleef hij nog altijd heel lekker. 90


RE: Chateau Pichon Comtesse de Lalande, Pauillac - Dave - 13-08-2013 10:25 AM

(12-08-2013 03:30 PM)doc schreef:  Réserve de la Comtesse 1989

Zeer zacht en fluwelig geëvolueerde wijn. Nog delicaat zwart fruit, sigarenkistje, beetje gedroogde specerijen, vegetaal puntje en een klein bittertje in de finale (perswijn ?). Op dag 2 en 3 bleef hij nog altijd heel lekker. 90

Wow, een tweede wijn van bijna 25 jaar oud !!!

Ik heb ondertussen 2001, 2003 en 2004 gedronken, en nog nooit ontgoocheld geweest. Heb nog een paar 2004's liggen, maar nu helaas buiten mijn budget, zoals zoveel Bordeaux....


Chateau Pichon Longueville Comtesse de Lalande, Pauillac. - Justin - 26-12-2013 12:45 PM

Fles uit '98.

Fles geopend en gedecanteerd. Na een uur eerste glas ingeschonken, maar de wijn was nog zo gesloten als Fort Knox. Kleur Wat zwart fruit en sigarenkistjes, echter was de stallucht niet te missen. Qua kleur robijnrood. In de mond heel dun, niet wat je zou verwachten. Geen kracht, afdronk gemiddeld maar totaal niet explosief.

Pas na drie uur begon de wijn zich wat meer te laten zien. In de neus veel zwart fruit, ceder, het stalluchtje nagenoeg volledig verdwenen. In de mond niet het fluwelen gevoel wat ik eigenlijk had verwacht. Veel complexiteit, zuren wel mooi in balans, maar vond deze fles duidelijk minder dan de Grand Puy Lacoste '96 welke ik onlangs heb gedronken.

Ietwat tegenvallend.

87/100


RE: Chateau Pichon Comtesse de Lalande, Pauillac - Kris G - 26-12-2013 02:09 PM

ik hoor eigenlijk weinig positieve geluiden over dit kasteel met toch een grote naam hé, ik heb hiervan wel wa liggen (jongere flessen : 2004-2006-2008) maar toch niet zo veel vertrouwen in op p/k-gebied, op dit gebied is de verhouding toch ook wat zoek als ik de (dure) prijzen afzet tov de CT-scores, zeker voor de 2005

ik heb tot nu toe enkel hun 2e wijn uit 2003 gedronken, en die is me wel bevallen, maar 2003 is wel één van hun beter scorende jaargangen


RE: Chateau Pichon Comtesse de Lalande, Pauillac - don quichotte - 26-12-2013 02:19 PM

Onlangs dronk ik nog Chateau Pichon Comtesse de Lalande 1992 naast de Latour Carnet 1992. Deze laatste vond ik de betere van de twee.


RE: Chateau Pichon Comtesse de Lalande, Pauillac - Justin - 19-04-2014 06:57 PM

Drink nu de 2003. Spectaculair lekker. TN volgt nog.


RE: Chateau Pichon Comtesse de Lalande, Pauillac - Kris G - 20-04-2014 08:19 PM

(19-04-2014 06:57 PM)Justin schreef:  Drink nu de 2003. Spectaculair lekker. TN volgt nog.

hun 2e wijn uit 2003 is me ook bevallen, ik kan me dus wel voorstellen dat hun 1e wijn echt top is Smile


RE: Chateau Pichon Comtesse de Lalande, Pauillac - Justin - 26-04-2014 11:00 PM

Goed, de 2003.

Even kort gekaraffeerd, een 30 tal minuten.
Qua kleur mooi diep rood, vol verzadigd op het oog.

De neus kenmerkend Pauillac. Geweldig!

Het eerste glas gelijk vanuit het karaf genomen. Fruit, diep rijp zwart fruit, het stoof letterlijk het glas uit. Overdonderend. Uiteraard mooie houttonen, sigarenkistjes, zelfs wat tabak wat zéér aangenaam aanwezig was.

In de mond aangekomen was er nog maar één reactie: WAUW.
Fluweelzachtige tannines, een samensmelting van kers, zwarte bes, potloodslijpsel.
Maar de fluweelzachte textuur en het mooie rijpe fruit bleef zo enorm hangen. Wat een balans in deze wijn, ongekend. De afdronk lang, erg lang. Kan zeggen dat de neus identiek is aan de smaakbeleving. Eerder een '98 van dit chateau gedronken en deze haalde het bij lange na niet wat dit jaar presteert. Echt geweldig.

Wijn kan nog wel een vijftal jaar hebben schat ik, daarna toch echt wel nuttigen.

95+/100 en ruim verdiend!


RE: Chateau Pichon Comtesse de Lalande, Pauillac - Benz - 26-04-2014 11:09 PM

(26-04-2014 11:00 PM)Justin schreef:  Goed, de 2003.

Even kort gekaraffeerd, een 30 tal minuten.
Qua kleur mooi diep rood, vol verzadigd op het oog.

De neus kenmerkend Pauillac. Geweldig!

Het eerste glas gelijk vanuit het karaf genomen. Fruit, diep rijp zwart fruit, het stoof letterlijk het glas uit. Overdonderend. Uiteraard mooie houttonen, sigarenkistjes, zelfs wat tabak wat zéér aangenaam aanwezig was.

In de mond aangekomen was er nog maar één reactie: WAUW.
Fluweelzachtige tannines, een samensmelting van kers, zwarte bes, potloodslijpsel.
Maar de fluweelzachte textuur en het mooie rijpe fruit bleef zo enorm hangen. Wat een balans in deze wijn, ongekend. De afdronk lang, erg lang. Kan zeggen dat de neus identiek is aan de smaakbeleving. Eerder een '98 van dit chateau gedronken en deze haalde het bij lange na niet wat dit jaar presteert. Echt geweldig.

Wijn kan nog wel een vijftal jaar hebben schat ik, daarna toch echt wel nuttigen.

95+/100 en ruim verdiend!

Dat is een hele mooie scorethumbsup


RE: Chateau Pichon Comtesse de Lalande, Pauillac - Justin - 12-09-2014 04:18 PM

De 2010 op het Chateau zelf gedegusteerd. Wat een wijn dames en heren, wat een wijn. Deze wijn zit zo verschrikkelijk goed in elkaar, daar heb ik eigenlijk geen woorden voor. Fluweel zachte tannines maar een mond vol vlezigheid, structuur, vol, sappig, rond, balans, ongelooflijke lengte, het heeft het allemaal. Zwart fruit, sigarenkistjes, leder en ga zo maar door. Hier zit zo ongelofelijk veel potentie in. Man, wat lekker.

Ik zou bijna zeggen dat ik er emotioneel van werd Slurp
Misschien wel het lekkerste wat ik ooit gedronken heb.

Maar die prijs Confused
[attachment=763]

Daarvoor de 2013 gedronken, uitstekende wijn, maar niet te vergelijken met een jaar als 2010. Alleen het kleurverschil al, de aanzet, het leek bijna water in vergelijk met de 2010.
Ook de 2013 zit goed in elkaar, het is tevens een primeur voor het Chateau met 100% Cabernet Sauvignon, maar als iets duidelijk was tussen een topjaar en een "moeilijk en uitdagend" jaar (zoals ze het zelf graag omschrijven in Bordeaux) was dit het wel.

[attachment=764]

Ik zal nog een verslag maken van onze twee weken durende trip door de Bordeaux streek heen met meer foto's mocht daar belangstelling naar zijn. De proefverslagen zal ik bij de betreffende Chateaux zelf neerzetten.


RE: Chateau Pichon Comtesse de Lalande, Pauillac - Kris G - 12-09-2014 04:40 PM

Comtesse slaagt er dus eindelijk eens in om een top wijn te maken in een top jaar Smile was tot nu toe niet steeds een geslaagde oefening Wink de prijs zal met een "2" beginnen zeker voor de 2010 Confused


RE: Chateau Pichon Comtesse de Lalande, Pauillac - vinejo - 12-09-2014 07:43 PM

Ik kan me goed voorstellen dat je er emotioneel van werd Justin...
Dat is het mooie aan wijn...
Je enthousiasme doet me uitkijken naar t verslag van je andere bezoekjes Wink


RE: Chateau Pichon Comtesse de Lalande, Pauillac - Benz - 12-09-2014 09:50 PM

thumbsup


RE: Chateau Pichon Comtesse de Lalande, Pauillac - Bert - 12-09-2014 11:12 PM

(12-09-2014 04:18 PM)Justin schreef:  Ik zal nog een verslag maken van onze twee weken durende trip door de Bordeaux streek heen met meer foto's mocht daar belangstelling naar zijn. De proefverslagen zal ik bij de betreffende Chateaux zelf neerzetten.

Zeker doen!!! En bedankt daarvoor!


RE: Chateau Pichon Comtesse de Lalande, Pauillac - Biff - 13-09-2014 01:03 PM

(12-09-2014 11:12 PM)Bert schreef:  
(12-09-2014 04:18 PM)Justin schreef:  Ik zal nog een verslag maken van onze twee weken durende trip door de Bordeaux streek heen met meer foto's mocht daar belangstelling naar zijn. De proefverslagen zal ik bij de betreffende Chateaux zelf neerzetten.

Zeker doen!!! En bedankt daarvoor!
Yup, doen!!
Zo'n dingen lees ik altijd graagSmile
Eén van de weinige GCC dat m'n pa nog niet gedronken heeft!
Ik ga es op zoek moeten voor Vaderdag volgend jaarSmile


RE: Chateau Pichon Comtesse de Lalande, Pauillac - Kris G - 18-10-2014 07:02 PM

2004 in het glas, 2 uren karaf

kleur : lichte structuur, beetje atypisch voor een bdx, jong maar toch al hinten van evolutie

neus : fruitig, potloodscherpsel, vanille, vers/jong hout dat goed is verweven en slechts subtiel aanwezig is, sowieso een heel krachtige neus die Pauillac waardig is

mond : mooie tanninestructuur die nog redelijk prominent aanwezig is, maar die na wat extra O2 in het glas plaats maakt voor fruit, geen houttoetsen, de structuur verraadt nog het nodige potentieel, maar ergens nu wel mooi op dronk vanwege het frisse fruit, het midden pallet gaat soepel over in de afdronk, het pure en vrij complexe fruit zijn het pluspunt van deze wijn, maar p/k toch geen volledig schot in de roos, daarvoor mist hij iets groots en exclusief, score : 92


RE: Chateau Pichon Comtesse de Lalande, Pauillac - Smaakatleet - 18-10-2014 10:35 PM

(18-10-2014 07:02 PM)Kris G schreef:  2004 in het glas, 2 uren karaf

kleur : lichte structuur, beetje atypisch voor een bdx, jong maar toch al hinten van evolutie

neus : fruitig, potloodscherpsel, vanille, fruitig, vers/jong hout dat goed is verweven en slechts subtiel aanwezig is, sowieso een heel krachtige neus die Pauillac waardig is

mond : mooie tanninestructuur die nog redelijk prominent aanwezig is, maar die na wat extra O2 in het glas plaats maakt voor fruit, geen houttoetsen, de structuur verraadt nog het nodige potentieel, maar ergens nu wel mooi op dronk vanwege het frisse fruit, het midden pallet gaat soepel over in de afdronk, het pure en vrij complexe fruit zijn het pluspunt van deze wijn, maar p/k toch geen volledig schot in de roos, daarvoor mist hij iets groots en exclusief, score : 92

Maar toch heel lekker !
cheers
Zelf ging ik voor 92+ de wijn evolueerde ook wel wat doordat we buiten aant genieten waren van het zonneke .


RE: Chateau Pichon Comtesse de Lalande, Pauillac - Justin - 19-10-2014 02:02 AM

Jaloers! Moie t/n. De 2003 en 2010 zijn voor mij toch wel mijn mooiste Bordeaux ervaringen geweest ooit! Wat een wijnen!

Daarnaast een super gastvrij chateau, persoonlijk, gezellig en genereus.
Staat voor mij met Grand Puy Lacoste, Palmer en Haut Brion op eenzame hoogte.


RE: Chateau Pichon Comtesse de Lalande, Pauillac - Justin - 14-11-2014 05:53 PM

Nu de '94 in het glas.

Wederom Genieten met een hoofdletter G!

T/n volgt na de laatste druppel! Slurp

Kleine edit: verbazingwekkend, maar heeft nog genoeg in de fles voor nog ruim vijf jaar en dan zit ik denk ik aan de krappe kant!


RE: Chateau Pichon Comtesse de Lalande, Pauillac - Dave - 08-12-2014 09:17 AM

Gisteren nog eens een Bdx-ke gedaan (laatste tijd veel Languedoc en Loire)
en dat is fantastisch goed meegevallen: Réserve de la Comptesse 2004:

Heel mooi neus met potloodslijpsel, zwart fruit, wat zachte kruiden en beetje toast. In de mond schitterend evenwicht, mooi versmolten tannine en knappe lengte: moet zo ongeveer op z'n hoogtepunt naderen, maar kan er nog wel even tegen. Wat kan Bordeaux toch lekker zijn !


RE: Chateau Pichon Comtesse de Lalande, Pauillac - vinejo - 08-12-2014 10:00 AM

(08-12-2014 09:17 AM)Dave schreef:  Gisteren nog eens een Bdx-ke gedaan (laatste tijd veel Languedoc en Loire)
en dat is fantastisch goed meegevallen: Réserve de la Comptesse 2004:

Heel mooi neus met potloodslijpsel, zwart fruit, wat zachte kruiden en beetje toast. In de mond schitterend evenwicht, mooi versmolten tannine en knappe lengte: moet zo ongeveer op z'n hoogtepunt naderen, maar kan er nog wel even tegen. Wat kan Bordeaux toch lekker zijn !

Yes, heb daar een flesje van liggen... Smile
Was hij meteen uit de fles zo goed, Dave, of had hij wat tijd nodig?


RE: Chateau Pichon Comtesse de Lalande, Pauillac - Dave - 08-12-2014 12:35 PM

(08-12-2014 10:00 AM)vinejo schreef:  
(08-12-2014 09:17 AM)Dave schreef:  Gisteren nog eens een Bdx-ke gedaan (laatste tijd veel Languedoc en Loire)
en dat is fantastisch goed meegevallen: Réserve de la Comptesse 2004:

Heel mooi neus met potloodslijpsel, zwart fruit, wat zachte kruiden en beetje toast. In de mond schitterend evenwicht, mooi versmolten tannine en knappe lengte: moet zo ongeveer op z'n hoogtepunt naderen, maar kan er nog wel even tegen. Wat kan Bordeaux toch lekker zijn !

Yes, heb daar een flesje van liggen... Smile
Was hij meteen uit de fles zo goed, Dave, of had hij wat tijd nodig?

Ik heb 'm een uurtje of anderhalf op voorhand opengedaan, maar gewoon in de fles gelaten. Was perfect op temperatuur en mooi open tegen dat we aan tafel gingen. Hij evolueerde nog mooi in het glas: knappe wijn !

Hij is nu zeer goed, maar er is geen haast bij, denk ik.


RE: Chateau Pichon Comtesse de Lalande, Pauillac - vinejo - 08-12-2014 12:53 PM

(08-12-2014 12:35 PM)Dave schreef:  
(08-12-2014 10:00 AM)vinejo schreef:  
(08-12-2014 09:17 AM)Dave schreef:  Gisteren nog eens een Bdx-ke gedaan (laatste tijd veel Languedoc en Loire)
en dat is fantastisch goed meegevallen: Réserve de la Comptesse 2004:

Heel mooi neus met potloodslijpsel, zwart fruit, wat zachte kruiden en beetje toast. In de mond schitterend evenwicht, mooi versmolten tannine en knappe lengte: moet zo ongeveer op z'n hoogtepunt naderen, maar kan er nog wel even tegen. Wat kan Bordeaux toch lekker zijn !

Yes, heb daar een flesje van liggen... Smile
Was hij meteen uit de fles zo goed, Dave, of had hij wat tijd nodig?

Ik heb 'm een uurtje of anderhalf op voorhand opengedaan, maar gewoon in de fles gelaten. Was perfect op temperatuur en mooi open tegen dat we aan tafel gingen. Hij evolueerde nog mooi in het glas: knappe wijn !

Hij is nu zeer goed, maar er is geen haast bij, denk ik.

Ok, thanks, altijd interessant om weten hoe een fles zich gedraagt, kan soms belangrijk zijn, zéker bij Bordeaux..


RE: Chateau Pichon Comtesse de Lalande, Pauillac - Dave - 08-12-2014 02:54 PM

(08-12-2014 12:53 PM)vinejo schreef:  
(08-12-2014 12:35 PM)Dave schreef:  
(08-12-2014 10:00 AM)vinejo schreef:  
(08-12-2014 09:17 AM)Dave schreef:  Gisteren nog eens een Bdx-ke gedaan (laatste tijd veel Languedoc en Loire)
en dat is fantastisch goed meegevallen: Réserve de la Comptesse 2004:

Heel mooi neus met potloodslijpsel, zwart fruit, wat zachte kruiden en beetje toast. In de mond schitterend evenwicht, mooi versmolten tannine en knappe lengte: moet zo ongeveer op z'n hoogtepunt naderen, maar kan er nog wel even tegen. Wat kan Bordeaux toch lekker zijn !

Yes, heb daar een flesje van liggen... Smile
Was hij meteen uit de fles zo goed, Dave, of had hij wat tijd nodig?

Ik heb 'm een uurtje of anderhalf op voorhand opengedaan, maar gewoon in de fles gelaten. Was perfect op temperatuur en mooi open tegen dat we aan tafel gingen. Hij evolueerde nog mooi in het glas: knappe wijn !

Hij is nu zeer goed, maar er is geen haast bij, denk ik.

Ok, thanks, altijd interessant om weten hoe een fles zich gedraagt, kan soms belangrijk zijn, zéker bij Bordeaux..

Misschien ook goed om er bij te vermelden is dat de kurk nog in perfecte staat was: absoluut geen aantasting, schimmel of wat dan ook. Het leek alsof de kurk er eergisteren in gestoken was. Speelt toch ook een grote rol bij het goed bewaren van een wijn, in mijn ervaring.


RE: Chateau Pichon Comtesse de Lalande, Pauillac - Mathijs81 - 09-10-2015 09:53 PM

Puur uit nieuwsgierigheid ( gezien voorraad ) deze avond een Reserve de la Comtesse 2008 open gedaan.

Persoonlijk kan ik deze wijn omvatten in één woord - teleurstellend.

Zeer flauwe neus- amper aroma's die naar boven komen
Smaak - initieel enorm flets in de mond, niets speciaals
Afdronk - dat weer wel een lichtpunt, mooi pittig en peperig.

Niettemin, ik hoop dat de wijn momenteel in een "domme" fase zit.
Gelukkig bracht MrCoone soelaas met een Cos d'Estournel 1999.

Mathijs


RE: Chateau Pichon Comtesse de Lalande, Pauillac - Kris G - 09-10-2015 09:57 PM

(09-10-2015 09:53 PM)Mathijs81 schreef:  Puur uit nieuwsgierigheid ( gezien voorraad ) deze avond een Reserve de la Comtesse 2008 open gedaan.

Persoonlijk kan ik deze wijn omvatten in één woord - teleurstellend.

Zeer flauwe neus- amper aroma's die naar boven komen
Smaak - initieel enorm flets in de mond, niets speciaals
Afdronk - dat weer wel een lichtpunt, mooi pittig en peperig.

Niettemin, ik hoop dat de wijn momenteel in een "domme" fase zit.
Gelukkig bracht MrCoone soelaas met een Cos d'Estournel 1999.

Mathijs

jammer > een 30 € betaald? CT88,4 > p/k niet zo denderend

hopelijk doet hun 1e wijn het beter (één stuk 2008 liggen)


RE: Chateau Pichon Comtesse de Lalande, Pauillac - Mathijs81 - 09-10-2015 10:00 PM

(09-10-2015 09:57 PM)Kris G schreef:  jammer > een 30 € betaald? CT88,4 > p/k niet zo denderend

Aangekocht aan 31 Euro / fles, maar enkel nog miniem aantal flessen 08/09 liggen.
Maar wel een kist (6) van 2011 aangekocht aan 25 Euro / fles - hmm.

Van de eerste wijn enkel nog de 2005 in de kelder - dat zou wel moeten pieken.

Mathijs


RE: Chateau Pichon Comtesse de Lalande, Pauillac - TheWineVet - 09-10-2015 10:04 PM

Van de eerste wijn enkel nog de 2005 in de kelder - dat zou wel moeten pieken.

Mathijs
[/quote]

Dat zou ik geloven!!!!!!!


RE: Chateau Pichon Comtesse de Lalande, Pauillac - Kris G - 09-10-2015 10:12 PM

(09-10-2015 10:00 PM)Mathijs81 schreef:  Maar wel een kist (6) van 2011 aangekocht aan 25 Euro / fles - hmm.

de meningen zijn verdeeld over die 2011; WineDoctor en Jeff Leve zijn gene fan precies :

JF : Light ruby in color, this soft, medium-bodied wine shows notes of earth, cassis and olive with a fresh cherry and tapenade finish. 84-87

maar andere TN's op CT zijn gelukkig meer lovend Smile


RE: Chateau Pichon Comtesse de Lalande, Pauillac - Mr Coone - 09-10-2015 10:21 PM

(09-10-2015 09:53 PM)Mathijs81 schreef:  Puur uit nieuwsgierigheid ( gezien voorraad ) deze avond een Reserve de la Comtesse 2008 open gedaan.

Persoonlijk kan ik deze wijn omvatten in één woord - teleurstellend.

Zeer flauwe neus- amper aroma's die naar boven komen
Smaak - initieel enorm flets in de mond, niets speciaals
Afdronk - dat weer wel een lichtpunt, mooi pittig en peperig.

Niettemin, ik hoop dat de wijn momenteel in een "domme" fase zit.
Gelukkig bracht MrCoone soelaas met een Cos d'Estournel 1999.

Mathijs

Helemaal akkoord.
Geen verkeerde wijn, moest het onder de 10 euro gezeten hebben. Maar waauw was het niet.
De neus was inderdaad het enigste lichtpunt.

En wat de Cos betreft, je kent het spreekwoord hé. A friend in need, is a friend indeed ;-)


RE: Chateau Pichon Comtesse de Lalande, Pauillac - vinejo - 09-10-2015 11:50 PM

(09-10-2015 09:53 PM)Mathijs81 schreef:  Puur uit nieuwsgierigheid ( gezien voorraad ) deze avond een Reserve de la Comtesse 2008 open gedaan.

Persoonlijk kan ik deze wijn omvatten in één woord - teleurstellend.

Zeer flauwe neus- amper aroma's die naar boven komen
Smaak - initieel enorm flets in de mond, niets speciaals
Afdronk - dat weer wel een lichtpunt, mooi pittig en peperig.

Niettemin, ik hoop dat de wijn momenteel in een "domme" fase zit.
Gelukkig bracht MrCoone soelaas met een Cos d'Estournel 1999.

Mathijs

Laatste weken twee maal een 2008 geopend en ook twee maal ontgoocheld.
Denk idd dat het geen goed moment is om 2008 te drinken.
Vorig jaar waren ze nochtans zo mooi...


RE: Chateau Pichon Comtesse de Lalande, Pauillac - Benz - 10-10-2015 08:37 AM

(09-10-2015 11:50 PM)vinejo schreef:  
(09-10-2015 09:53 PM)Mathijs81 schreef:  Puur uit nieuwsgierigheid ( gezien voorraad ) deze avond een Reserve de la Comtesse 2008 open gedaan.

Persoonlijk kan ik deze wijn omvatten in één woord - teleurstellend.

Zeer flauwe neus- amper aroma's die naar boven komen
Smaak - initieel enorm flets in de mond, niets speciaals
Afdronk - dat weer wel een lichtpunt, mooi pittig en peperig.

Niettemin, ik hoop dat de wijn momenteel in een "domme" fase zit.
Gelukkig bracht MrCoone soelaas met een Cos d'Estournel 1999.

Mathijs

Laatste weken twee maal een 2008 geopend en ook twee maal ontgoocheld.
Denk idd dat het geen goed moment is om 2008 te drinken.
Vorig jaar waren ze nochtans zo mooi...

Idd. 2008 is normaal een zeer mooi en een heel toegankelijk jaar, zullen meer dan waarschijnlijk in een gesloten fase zitten Wink


RE: Chateau Pichon Comtesse de Lalande, Pauillac - Juan - 10-10-2015 09:18 AM

Comtesse is een prachtig domein wat grootse wijnen voortbrengt. Wijnen gemaakt om na 15 a 20 jaar te drinken. Drink je ze jonger dan kan je teleurgesteld zijn aangezien de wijn nog niet af is. We dronken onlangs de 79, 81 en 82. Alle 3 geweldig waarbij de 82er een werkelijke 100 punter was. 2 jaar terug deden we een pichon comtesse/pichon baron/lynch bages battle. De 10 grootste jaargangen van de afgelopen 30 jaar kwamen blind als trio in het glas voorbij. Lynch bages eindigde duidelijk als laatste. Comtesse werd nipt verslagen door Baron maar bracht wel de mooiste wijn van de avond voort......pichon comtesse 2000. 98/100

Hasta luego
John


RE: Chateau Pichon Comtesse de Lalande, Pauillac - don quichotte - 10-10-2015 01:55 PM

(10-10-2015 09:18 AM)Juan schreef:  ..........................Wijnen gemaakt om na 15 a 20 jaar te drinken. ...................................

Volledig mee eens.


RE: Chateau Pichon Comtesse de Lalande, Pauillac - Mr Coone - 04-12-2015 12:50 PM

Eventjes niet meer aanwezig geweest op deze site, tijd om wat schade in te halen...

Een paar weken gelenden een Pichon Longueville Comtesse de Lalande 2001 geprobeerd en was toch een beetje teleurgesteld.

Neus en pallet waren heel flets.
Beterde een beetje na wat zuurstof gekregen te hebben, maar was echt niet top.


RE: Chateau Pichon Comtesse de Lalande, Pauillac - Mathijs81 - 22-03-2016 10:28 PM

Pichon Longueville Reserve de la Comtesse ( 2de Pichon Longueville Comtesse )

Met nog een kleine voorraad in de kelder toch even de 2008 proberen.

Voorbereiding - ontkurkt bij het ontbijt en laten luchten in de fles tot avond
Kleur - diep en rijp rode kleur
Neus - flauwer dan ik had verwacht
Smaak - zeer mooi en zacht in de mond, volle rijpheid
Afdronk - dan weer eerder aan de fletse kant

Jammer genoeg niet veel om tegen te vergelijken, maar naar mijn mening toch iets ontgoochelend.

[attachment=1855]

Mathijs


RE: Chateau Pichon Comtesse de Lalande, Pauillac - Mr Coone - 22-03-2016 11:41 PM

(22-03-2016 10:28 PM)Mathijs81 schreef:  Pichon Longueville Reserve de la Comtesse ( 2de Pichon Longueville Comtesse )

Met nog een kleine voorraad in de kelder toch even de 2008 proberen.

Voorbereiding - ontkurkt bij het ontbijt en laten luchten in de fles tot avond
Kleur - diep en rijp rode kleur
Neus - flauwer dan ik had verwacht
Smaak - zeer mooi en zacht in de mond, volle rijpheid
Afdronk - dan weer eerder aan de fletse kant

Jammer genoeg niet veel om tegen te vergelijken, maar naar mijn mening toch iets ontgoochelend.



Mathijs

Haha, de eerste wijn die ik met puur geluk en buiten het jaartal volledig geraden heb! (heeft meer te maken met weten wat je vrienden graag drinken ipv echte wijnkennis hoor ;-) )

Ik vond hem niet slecht.
Je snuffelt maar één keer aan die wijn en de rest slurp je gewoon op hé.
Leuke wijn bij een lekkere spiering met gestoofde prei en puree patatjes a la Mathijs. Toppie ;-)


RE: Chateau Pichon Comtesse de Lalande, Pauillac - Mathijs81 - 15-10-2016 02:14 PM

Pichon Comtesse de Lalande 2003 ( tasting 14/10/16 )

Neus - vanille, vanillepudding, romig, glanzend
Mond - mooi, zo mooi .... lekker rond, mooie zuurtjes, hint eucalyptus (?)
Afdronk - lekker jong en fruitig, diep donkerzwart fruit

Mathijs


RE: Chateau Pichon Comtesse de Lalande, Pauillac - Mathijs81 - 09-09-2018 11:33 AM

Pichon Longueville Comtesse de Lalande 2005

Aangekocht bij andere liefhebber, die matste me met een vraagprijs van 75 Euro !

Vorig jaar in gezelschap nog gedronken op het Chateau zelf, met uitzicht op zowel Astrid, en Chateau Latour.
Gisterenavond helemaal alleen in Zeebrugge, bij een stukje lamsvlees, boterige puree en gestoofd witloof.

Ik had er maar één flesje van liggen, maar kon paar maand geleden nog een kist (6) aanschaffen.
Volgens CT en andere bronnen een wijn met twee gezichten, dus enorm benieuwd om nog even te proeven.

+ Voorbereiding - pop and pour, ik had beslist om de wijn te laten ademen in het glas, goede keuze bleek achteraf
+ Neus - sensueel, verfijnd, vers gezaagd duur hout, braambes, rokerig, kersen, lichte grafiet, drop en aardbei (?)
+ Mond - mooi licht, versmolten edele zuren, tannines mooi geïntegreerd, netjes in balans, mooi licht pittig op het topje van de tong
+ Afdronk - pruimen, beetje tabak, donker fruit, zeer lang, fijn, donkerrode kers, wel licht alcoholische toets (-)

Verder noteerde ik nog " bij blind proeven haal ik hier geen Pauillac uit" en "bij walsen doet de wijn een sexy dansje in mijn glas" Big Grin.

Voor mij is deze jaargang alvast een top ! Qua score kan ik hier net geen 94/95 voor geven, dus kies ik eerder voor 93/100.
Zeer netjes op dronk, het is te hopen dat deze jaargang deze kwaliteit nog jaren kan aanhouden en dan misschien een puntje hoger !

Mathijs


RE: Chateau Pichon Comtesse de Lalande, Pauillac - vinejo - 31-03-2021 10:28 PM

Maandag met de fiets bij m’n zus gepasseerd.
En ja, dan trekt mijn schoonbroer subiet naar zijn kelder Smile

We proefden de Reserve de la Comtesse 1993.
Ooit had ik 12 flessen van de 2000 van deze tweede wijn.
Ik proefde m jong maar vond m afstotelijk. Hout hout hout en nog eens hout. En nóg eens.
Op een of andere manier heb ik die flessen verkocht aan een Nederlander. Geen idee langs welke weg, misschien via de blog..?
Enfin, nu heb ik daar wel spijt van.
Want als de 1993 nog zó mooi kan zijn, hoe moet de 2000 zich dan vandaag en in de toekomst tonen.
Alweer een heerlijke 1993, over een onderschat Medocjaar gesproken...

(Had deze post eerder verkeerderlijk bij den Baron gepost Rolleyes )


RE: Chateau Pichon Comtesse de Lalande, Pauillac - vinejo - 18-07-2021 09:01 PM

(31-03-2021 10:28 PM)vinejo schreef:  Maandag met de fiets bij m’n zus gepasseerd.
En ja, dan trekt mijn schoonbroer subiet naar zijn kelder Smile

We proefden de Reserve de la Comtesse 1993.
Ooit had ik 12 flessen van de 2000 van deze tweede wijn.
Ik proefde m jong maar vond m afstotelijk. Hout hout hout en nog eens hout. En nóg eens.
Op een of andere manier heb ik die flessen verkocht aan een Nederlander. Geen idee langs welke weg, misschien via de blog..?
Enfin, nu heb ik daar wel spijt van.
Want als de 1993 nog zó mooi kan zijn, hoe moet de 2000 zich dan vandaag en in de toekomst tonen.
Alweer een heerlijke 1993, over een onderschat Medocjaar gesproken...

(Had deze post eerder verkeerderlijk bij den Baron gepost Rolleyes )

En ja, ter ere van mijn oudste dochter weer zo n flesje geproefd.
Alweer heerlijk. Viel wel wat plat bij t laatste glas, dus niet zoveel “Reserve” meer…