wijnliefhebbers
Domaine de la Chevalerie, Bourgeuil - Afdrukversie

+- wijnliefhebbers (http://www.vinejo.freebb.be)
+-- Forum: Frankrijk (/forum-3.html)
+--- Forum: Loire (/forum-7.html)
+--- Discussie: Domaine de la Chevalerie, Bourgeuil (/thread-1293.html)


Domaine de la Chevalerie, Bourgeuil - doc - 17-08-2011 10:21 PM

Galichets, 2008

In 2007 leerde ik dit eeuwen oude domein kennen via z'n cuvée Busardières , de RVF schreef toen de 2005 flink de hoogte in , en ik moet zeggen, de RVF had overschot van gelijk hoor, maar nu terug bij de Galichets 2008. Ik noteerde de TN ergens op een bladzijde van Alan Hollinghurtst's ""Kind van een Vreemde", ...
Rijp rood fruit van framboos en aalbessen, cuberdon, met uitgesproken florale toetsen van viooltjes (klassiek), zachte versmolten houttoetsen, suaaf, rijpe tannines die zorgen voor een adekwate structuur. Sexy, zeer geslaagde wijn. Stokken van 45 jaar. Absolute koopverplichting, indien niet goed, betaal ik persoonlijk alles terug :-)
@Tom, graag 6 bottles Busardières 08 mee brengen , pleasse !!!!! en Galichets ook !!! Alles 08 of 09 !


RE: Domaine de la Chevalerie, Bourgeuil - Johan_Vdd - 26-08-2011 11:50 AM

Weet iemand of ze al 09 verkopen op het domein? Ik passeer daar binnenkort.


RE: Domaine de la Chevalerie, Bourgeuil - doc - 26-08-2011 12:04 PM

Vroeg ik me ook af tijdje geleden, ik heb een klein vermoeden dat Busardières 09 nog niet te koop zal zijn,... de 08 is ook mooi hoor, zijn er hier Belgische verdelers, ik vond er tot nog toe geen, ....gelukkig nog 1jour1vin !


RE: Domaine de la Chevalerie, Bourgeuil - Johan_Vdd - 26-08-2011 12:15 PM

Klopt. Buisardières 08: B&D 17/20 met drinking window tot 2030 (!).

EDIT: Buisardières in RVF Gids 2012: ook 17/20.


RE: Domaine de la Chevalerie, Bourgeuil - stevendr - 26-08-2011 02:19 PM

(26-08-2011 12:04 PM)dr_magooo schreef:  Vroeg ik me ook af tijdje geleden, ik heb een klein vermoeden dat Busardières 09 nog niet te koop zal zijn,... de 08 is ook mooi hoor, zijn er hier Belgische verdelers, ik vond er tot nog toe geen, ....gelukkig nog 1jour1vin !

Dag Doc,

Goede ervaringen met 1jour1vin?
Heb me toevallig gisteren ingeschreven

Steven


RE: Domaine de la Chevalerie, Bourgeuil - doc - 26-08-2011 02:35 PM

(26-08-2011 02:19 PM)stevendr schreef:  
(26-08-2011 12:04 PM)dr_magooo schreef:  Vroeg ik me ook af tijdje geleden, ik heb een klein vermoeden dat Busardières 09 nog niet te koop zal zijn,... de 08 is ook mooi hoor, zijn er hier Belgische verdelers, ik vond er tot nog toe geen, ....gelukkig nog 1jour1vin !

Dag Doc,

Goede ervaringen met 1jour1vin?
Heb me toevallig gisteren ingeschreven

Steven

Heb al een bestelling gedaan en die werd perfect afgerond, er is nu een nieuwe commande geplaatst, wordt pas in sept geëxpedieerd, ... Bij aankoop krijg je een waardebon waardoor de transportkosten soms kunnen terugbetaald zijn, de prijzen van de wijnen zijn correct (prijzen départ du domaine). Mooi arsenaal trouwens...


RE: Domaine de la Chevalerie, Bourgeuil - Tom - 27-08-2011 04:38 PM

1jour1vin? Top!
Ontzettend leuk dat dat handeltje bestaat.


RE: Domaine de la Chevalerie, Bourgeuil - doc - 03-01-2012 01:28 PM

't Is de moment op 1jour1vin ! Bij mijn weten anders niet te krijgen in B.


RE: Domaine de la Chevalerie, Bourgeuil - koen - 03-01-2012 03:03 PM

het moment was al gegrepen Big Grin


RE: Domaine de la Chevalerie, Bourgeuil - stevendr - 03-01-2012 06:44 PM

Thanks voor de tip Doc. Had de mail zien passeren maar er niet bij stil gestaan.
Van de 3 soorten wat besteld. Was 2009 een goed jaar voor de regio?


RE: Domaine de la Chevalerie, Bourgeuil - doc - 03-01-2012 10:39 PM

Bourgeuil 2009 is top . Men vergelijkt 2009 in deze appellatie soms met 1989 en 1990. We zullen geen spijt hebben.


RE: Domaine de la Chevalerie, Bourgeuil - stevendr - 16-01-2012 09:41 PM

Onze gebuur is net een pakje van 1jour1vin komen afzetten dat ze bij hem achtergelaten hebben. Perfect volgens de timing !


RE: Domaine de la Chevalerie, Bourgeuil - doc - 16-01-2012 09:43 PM

(16-01-2012 09:41 PM)stevendr schreef:  Onze gebuur is net een pakje van 1jour1vin komen afzetten dat ze bij hem achtergelaten hebben. Perfect volgens de timing !
Idem vandaag bij mij en er zat ook zoiets in Cool


RE: Domaine de la Chevalerie, Bourgeuil - Bart H - 16-01-2012 10:50 PM

ivm met Chevalerie, ge moet daarnaast bij de vader eens gaan proeven. Zeer eigenaardige situatie daar, familie ligt in ruzie volgens mij want op hetzelde domein zit zowal Chevalerie als de vader Caslot.
Het leuke bij de vader is dat hij quasi alle millésimes heeft liggen tot de jaren 50. Kocht er zelf mijn geboortejaar 1970 2 flessen voor de wijnclub, waren nog in goede conditie en kostten 2 jaar terug een 25€.
Ge moet wel tijd hebben want de vader Caslot is al wat ouder (80+) en trager.
Maar doet moet ge ook met Chevalerie, de laatste keer was de igenaar daar met zijn dochter een bus bejaarden aan het laten tasten en ze waren zelf al goed zat....
probeer in te schrijven op 1jour1vin, maar ge moet een coe of email van een prain hebben. Iemand bereid parain te zijn?
doopsuiker of likeurpralines beter volgenRolleyes


RE: Domaine de la Chevalerie, Bourgeuil - doc - 16-01-2012 11:14 PM

Tiens, mij hebben ze dat nooit gevraagd...lijkt mij beetje vreemd. Bekijk dat nog 's opnieuw ? Misschien sta je wel ergens op een zwarte lijst Wink


RE: Domaine de la Chevalerie, Bourgeuil - koen - 17-01-2012 10:09 AM

Doc, ... als je parrain bent, krijg je een cadeaucheck ... mooie geste van Bart


RE: Domaine de la Chevalerie, Bourgeuil - doc - 17-01-2012 11:54 PM

Chevalerie 2009

Ik weet het, beter weekje of twee wachten na het transport maar ik dacht, ik trek er toch ééntje open in de karaf voor morgen. Een kleine proeverke liet al wat uitschijnen. Van het transport duidelijk geen last. Een fonkelende kersrode wijn met wat paarse reflecties. Jong en spiegelend, fijne aflopende tranen.
Onmiddellijk na uitschenken wat lactische toetsen, rood en wat donkerrood fruit, lichtjes kruidig en wat peper, mineraal, beetje grafiet zelfs.
In de mond heel wat sappig rijp rood fruit, kersjes, wat bramen, zijdige, fluwelige tannines met fijne, pittige zuurtjes ter afronding. Mooie finesse. Dit is een wijntje dat werkt bij mij, maakt me blij, maakt me blij, maakt me blij....dat heet dan....
Opvallend dat deze piepjonge Bourgeuil nu reeds zo veel plezier verschaft. Bedankt Stéphanie !
@Koen en Carl: hopelijk bezoeken jullie dit domein met z'n eeuwenoude kelders.


RE: Domaine de la Chevalerie, Bourgeuil - koen - 18-01-2012 10:34 AM

(17-01-2012 11:54 PM)dr_magooo schreef:  @Koen en Carl: hopelijk bezoeken jullie dit domein met z'n eeuwenoude kelders.

ikke ook .. anders niet getreurd ... heb ook van deze chevalerie geleverd gekregen en moet zeggen begin dorst te krijgen Smile

ga van 't WE de Galichet eens open trekken


RE: Domaine de la Chevalerie, Bourgeuil - vinejo - 18-01-2012 10:39 AM

(17-01-2012 11:54 PM)dr_magooo schreef:  Dit is een wijntje dat werkt bij mij, maakt me blij, maakt me blij, maakt me blij....dat heet dan....

http://www.youtube.com/watch?v=oGEBAucSebA

Wink


RE: Domaine de la Chevalerie, Bourgeuil - koen - 23-01-2012 12:13 PM

Galichets 2009

Een glas vol fruit en drop: donkere kersen, rijp rood, kruidig, zoete specerijen. Ook een mond vol vers fruit, mooie zuurtjes, vol middenpallet en een zachte afdronk waarin het sappige fruit lang blijft hangen. Mooi


RE: Domaine de la Chevalerie, Bourgeuil - doc - 18-03-2012 12:34 PM

Busardières 2005

Intens kersenrood met lichte ontkleuring aan de rand. Rood en zwart fruit met lichte kruidigheid en een vegetaal toetsje. Peper, mineraliteit. Kloeke, robuuste wijn. Vraagt nog jaren. Bewaarpotentieel 15-20 jaar ! Topwijn.


RE: Domaine de la Chevalerie, Bourgeuil - Anne - 19-03-2012 06:49 PM

(18-03-2012 12:34 PM)dr_magooo schreef:  Busardières 2005

Intens kersenrood met lichte ontkleuring aan de rand. Rood en zwart fruit met lichte kruidigheid en een vegetaal toetsje. Peper, mineraliteit. Kloeke, robuuste wijn. Vraagt nog jaren. Bewaarpotentieel 15-20 jaar ! Topwijn.

Dag 2
Mooi versmolten, soepel, het hoekige van gisteren is verdwenen....zeer zeer mooi!


RE: Domaine de la Chevalerie, Bourgeuil - doc - 09-11-2012 10:13 PM

Cuvée Chevalerie 2009

Dag 3: op dag 1 terug naar de kelder verwezen, nu heel veel deugd gehad van wat karaf. In balans gekomen, het rode fruit komt mooi tot z'n recht. Soepel en fruitig maar met diepte en een pittige finale. Voor de resterende flesjes wacht ik tot 2015.
Dit blijft een zeer aan te raden domein !


RE: Domaine de la Chevalerie, Bourgeuil - doc - 25-04-2013 11:54 PM

Busardières 2009

In de vooravond op het terras deze cuvée geproefd, een beetje gekoeld weliswaar. Verbazend lekker om drinken al in z'n jeugd, dit itt de 2005.
Na een tijdje komt de wijnt mooi open en is de CF heel herkenbaar. Minerale toetsen, nat grind, rijp rood fruit, weinig vegetale toetsen. Fris, sappig zelfs maar goed gestructureerd. Gaat zeker nog jaren mee. Prachtige wijn. 89


RE: Domaine de la Chevalerie, Bourgeuil - Terretoir - 27-01-2014 09:51 PM

(25-04-2013 11:54 PM)doc schreef:  Busardières 2009

In de vooravond op het terras deze cuvée geproefd, een beetje gekoeld weliswaar. Verbazend lekker om drinken al in z'n jeugd, dit itt de 2005.
Na een tijdje komt de wijnt mooi open en is de CF heel herkenbaar. Minerale toetsen, nat grind, rijp rood fruit, weinig vegetale toetsen. Fris, sappig zelfs maar goed gestructureerd. Gaat zeker nog jaren mee. Prachtige wijn. 89

Dag 3 van dit wijntje, zaterdagavond opengetrokken om te proeven. Erna Vacuvin en de koelkast in. Als Loire liefhbber kan ik deze fles alleen maar aanprijzen! CF op zen best, structuur maar toch zijdezacht. Zou lang meekunnen maar dit is bij mij nooit het geval als het over Loire gaat, zelfs jong zijn deze zo lekker in tegenstelling tot andere streken. Ok, de topcuvee's van Baudry moet je ook laten liggen maar de "mindere" (lees minder überdope) kan je ook zo drinken.
Ik zit met een serieuze "kopvalling" en toch smaakt dit o zo goed...

Thanks voor het flesje! Thumbs up!


RE: Domaine de la Chevalerie, Bourgeuil - carl - 27-01-2014 10:44 PM

(27-01-2014 09:51 PM)Tom T schreef:  
(25-04-2013 11:54 PM)doc schreef:  Busardières 2009

In de vooravond op het terras deze cuvée geproefd, een beetje gekoeld weliswaar. Verbazend lekker om drinken al in z'n jeugd, dit itt de 2005.
Na een tijdje komt de wijnt mooi open en is de CF heel herkenbaar. Minerale toetsen, nat grind, rijp rood fruit, weinig vegetale toetsen. Fris, sappig zelfs maar goed gestructureerd. Gaat zeker nog jaren mee. Prachtige wijn. 89

Dag 3 van dit wijntje, zaterdagavond opengetrokken om te proeven. Erna Vacuvin en de koelkast in. Als Loire liefhbber kan ik deze fles alleen maar aanprijzen! CF op zen best, structuur maar toch zijdezacht. Zou lang meekunnen maar dit is bij mij nooit het geval als het over Loire gaat, zelfs jong zijn deze zo lekker in tegenstelling tot andere streken. Ok, de topcuvee's van Baudry moet je ook laten liggen maar de "mindere" (lees minder überdope) kan je ook zo drinken.
Ik zit met een serieuze "kopvalling" en toch smaakt dit o zo goed...

Thanks voor het flesje! Thumbs up!

CF 2009 is over het algemeen in Loire al lekker en toegankelijk. Laten we ervan profiteren Slurp


RE: Domaine de la Chevalerie, Bourgeuil - doc - 13-03-2014 01:14 AM

Galichets 2011

Hun cuvée van ongeveer 10 euro... Ongelooflijk wat een potentieel er in dit flesje zit. Momenteel te jeugdig, wat gesloten maar je proeft het evenwicht, het kaliber...De stevige structuur van een perfecte Bourgueil zit er in. Minerale accenten, rijp, fris rood fruit verder. Ik denk dat dit flesje pas vanaf 2017 zich zal geven. En...12,5 % alc. ! Busardières 2005 heeft nog deugd van karaf op dit moment ...afblijven !


RE: Domaine de la Chevalerie, Bourgeuil - 33S - 02-12-2015 11:15 AM

(13-03-2014 01:14 AM)doc schreef:  Busardières 2005 heeft nog deugd van karaf op dit moment ...afblijven !

Dit weekend toch m'n voorlaatste fles gedronken. Zo'n 6 uur in karaf gezeten en dan drinkt dit toch al mooi. Begint al wat tertiaire toetsen te krijgen maar ook nog heel veel structuur. Die laatse ga ik proberen binnen 5 jaar.

Wel ontzettend veel bezinksel, een beetje stoort mij niet, maar deze wijn zou ik toch decanteren.

Voor liefhebbers van Cabernet Franc.


RE: Domaine de la Chevalerie, Bourgeuil - vinejo - 22-12-2015 04:09 PM

Gisteren geopend:Breteche 2009

Kleur is heel jong voor een wijn van meer dan zes jaar oud.
In de neus frambozenjam, licht medicinaal, caliche, mineraal.
In de mond voller dan verwacht voor een mid-class CF, wellicht ook eigen aan de jaargang. Éventjes heb ik ook dat typsche bijna kurkachtige (aardse) wat alleen een Cabernet franc kan vertonen. Gisteren was de paprika amper op te merken, vandaag is die wat duidelijker (maar nog steeds subtiel)aanwezig. Knapperige zuurtjes en rijpe tannines voltooien dit mooie geheel. 88

Wijn gekocht op het domein, een múst-visit als u in de streek bent, niet alleen voor de zuivere, terrorgebonden wijnen maar ook voor de ontvangst en de indrukwekkende grotten waarboven de gebouwen zijn opgetrokken.


RE: Domaine de la Chevalerie, Bourgeuil - Fre - 22-12-2015 06:07 PM

(22-12-2015 04:09 PM)vinejo schreef:  Gisteren geopend:Breteche 2009

Kleur is heel jong voor een wijn van meer dan zes jaar oud.
In de neus frambozenjam, licht medicinaal, caliche, mineraal.
In de mond voller dan verwacht voor een mid-class CF, wellicht ook eigen aan de jaargang. Éventjes heb ik ook dat typsche bijna kurkachtige (aardse) wat alleen een Cabernet franc kan vertonen. Gisteren was de paprika amper op te merken, vandaag is die wat duidelijker (maar nog steeds subtiel)aanwezig. Knapperige zuurtjes en rijpe tannines voltooien dit mooie geheel. 88

Wijn gekocht op het domein, een múst-visit als u in de streek bent, niet alleen voor de zuivere, terrorgebonden wijnen maar ook voor de ontvangst en de indrukwekkende grotten waarboven de gebouwen zijn opgetrokken.
Inderdaad heerlijke terroirewijn. Het rijpere jaargang deed me twijfelen over de herkomst. En zo zie je maar dat in de Loire (voor rood zeker) het jaartal misschien nog belangrijker is dan in Bdx. Als straks iedereen z'n peilen richt op de 2015 uit Bdx en Bourgogne, zal ik zeker ook aan de Chinons & Bourgeuils van deze wereld denken.


RE: Domaine de la Chevalerie, Bourgeuil - Vince - 05-11-2016 03:08 PM

Brétèche 2008

aroma's van rijpe kers, heel evenwichtig in de mond, rijp (verrassend gezien het millésime), evenwichtig, finesse, kruidigheid, en perfect op dronk (zal ongetwijfeld nog een paar jaren meegaan).
14 euro ter plaatse in juli gekocht, gaf hem toen score 88 (een van de hogere scores) maar bij nader inzien (en betere proefcondities) nu toch score 90+. Deze wijn wordt voor zijn p/kw verhouding mijn ijkpunt voor de Loire.


RE: Domaine de la Chevalerie, Bourgeuil - vinejo - 06-11-2016 09:21 AM

(05-11-2016 03:08 PM)Vince schreef:  Brétèche 2008

aroma's van rijpe kers, heel evenwichtig in de mond, rijp (verrassend gezien het millésime), evenwichtig, finesse, kruidigheid, en perfect op dronk (zal ongetwijfeld nog een paar jaren meegaan).
14 euro ter plaatse in juli gekocht, gaf hem toen score 88 (een van de hogere scores) maar bij nader inzien (en betere proefcondities) nu toch score 90+. Deze wijn wordt voor zijn p/kw verhouding mijn ijkpunt voor de Loire.

Aha, blij dt te lezen, herinner me dat ons reisgezelschap toen redelijk sceptisch was tov dit domein. Zelf was ik ook wel ontgoocheld ivg met het jaar ervoor. Maar t was dus idd te wijten aan slechte proefkondities (wijnen veel te koud geschonken en te kleine hoeveelheden om deftig te proeven..)


RE: Domaine de la Chevalerie, Bourgeuil - Gerten - 04-03-2017 01:03 PM

Busardieres 2006
Op domein gekocht in 2015 na een bezoek aan de ondergrondse grotten en na een uitmuntende proeverij.
Purperrode kleur, relatief gesloten neus ietwat groenig. Lichte evolutie in de kleur.
In de mond krieken op alcohol, relatief harde tannines. Eerste indruk niet onaangenaam. Medium bodied. Sluit zich na een tijdje in het glas, eigenaardig genoeg. Nog even afwachten wat dit later geeft. Nog niet helemaal overtuigend. Eerlijk gezegd vrees ik dat het fruit er al wat uit is en de stekelige backbone - tannines en alcohol - achterblijft.
Nb de kurk was uitgedroogd en het centrale deel ervan verpulverde helemaal terwijl de buitenkant aan de fleshals bleef plakken. Het enige alternatief buiten de fles met een rietje opdrinken was de kurk dan maar de fles in duwen en daarna de helft 2x filteren in een karaf. Nooit meegemaakt.


RE: Domaine de la Chevalerie, Bourgeuil - vinejo - 04-03-2017 06:38 PM

(04-03-2017 01:03 PM)Gerten schreef:  Busardieres 2006
Op domein gekocht in 2015 na een bezoek aan de ondergrondse grotten en na een uitmuntende proeverij.
Purperrode kleur, relatief gesloten neus ietwat groenig. Lichte evolutie in de kleur.
In de mond krieken op alcohol, relatief harde tannines. Eerste indruk niet onaangenaam. Medium bodied. Sluit zich na een tijdje in het glas, eigenaardig genoeg. Nog even afwachten wat dit later geeft. Nog niet helemaal overtuigend. Eerlijk gezegd vrees ik dat het fruit er al wat uit is en de stekelige backbone - tannines en alcohol - achterblijft.
Nb de kurk was uitgedroogd en het centrale deel ervan verpulverde helemaal terwijl de buitenkant aan de fleshals bleef plakken. Het enige alternatief buiten de fles met een rietje opdrinken was de kurk dan maar de fles in duwen en daarna de helft 2x filteren in een karaf. Nooit meegemaakt.

Foutje dan toch met die kurk vermoed ik...
Is er nog over? Of was ie uit op dag 1?


RE: Domaine de la Chevalerie, Bourgeuil - 33S - 04-03-2017 11:44 PM

(04-03-2017 06:38 PM)vinejo schreef:  
(04-03-2017 01:03 PM)Gerten schreef:  Busardieres 2006
Op domein gekocht in 2015 na een bezoek aan de ondergrondse grotten en na een uitmuntende proeverij.
Purperrode kleur, relatief gesloten neus ietwat groenig. Lichte evolutie in de kleur.
In de mond krieken op alcohol, relatief harde tannines. Eerste indruk niet onaangenaam. Medium bodied. Sluit zich na een tijdje in het glas, eigenaardig genoeg. Nog even afwachten wat dit later geeft. Nog niet helemaal overtuigend. Eerlijk gezegd vrees ik dat het fruit er al wat uit is en de stekelige backbone - tannines en alcohol - achterblijft.
Nb de kurk was uitgedroogd en het centrale deel ervan verpulverde helemaal terwijl de buitenkant aan de fleshals bleef plakken. Het enige alternatief buiten de fles met een rietje opdrinken was de kurk dan maar de fles in duwen en daarna de helft 2x filteren in een karaf. Nooit meegemaakt.

Foutje dan toch met die kurk vermoed ik...
Is er nog over? Of was ie uit op dag 1?

Ik herinner me bij de vorige fles (2005) ook problemen met de kurk (wel doorweekt ipv droog). Zou eigenlijk niet mogen met dergelijke flessen. De wijn was wel in orde, maar doet me toch twijfelen over het tijdstip waarop ik m'n laatste fles ga opendoen. Zal niet 2030 zijn.


RE: Domaine de la Chevalerie, Bourgeuil - Gerten - 05-03-2017 03:10 PM

Inderdaad is hier een kurk-issue.... In de fles met de rest van de wijn dobberen nu twee stompjes van de kurk als gevolg van de doorduwactie Blush
De wijn is nu wel mooi opengekomen. Sappig rood fruit heeft nu de boventoon. Mooi qua zuurtjes. Minder ruwe tannines maar wat droogtrekkend. De zuurstofkuur deed hem deugd.
Best aardige wijn uiteindelijk. 87/100.


RE: Domaine de la Chevalerie, Bourgeuil - vinejo - 05-03-2017 03:18 PM

(05-03-2017 03:10 PM)Gerten schreef:  Inderdaad is hier een kurk-issue.... In de fles met de rest van de wijn dobberen nu twee stompjes van de kurk als gevolg van de doorduwactie Blush
De wijn is nu wel mooi opengekomen. Sappig rood fruit heeft nu de boventoon. Mooi qua zuurtjes. Minder ruwe tannines maar wat droogtrekkend. De zuurstofkuur deed hem deugd.
Best aardige wijn uiteindelijk. 87/100.

Efkens opgezocht, we betaalden die 18.50 euro op domein... aan die prijs toch wel een bummer precies (ga mijn flesje nog een jaar of 5 wegleggen)


RE: Domaine de la Chevalerie, Bourgeuil - Mathijs81 - 20-09-2018 07:04 PM

Voor de liefhebbers ... kort overzicht van mijn recent bezoekje ...

http://vinejo.freebb.be/thread-5757-post-84296.html#pid84296

Mathijs


RE: Domaine de la Chevalerie, Bourgeuil - Mathijs81 - 28-10-2018 08:29 PM

Alcofribas 2005 ( aangekocht op het domein, 34 Euro, fles 1/3 )

Deze jaargang zat tussen de line-up die we in september ter plaatse konden proeven.
Toen viel de wijn me al op door wat me heel herkenbaar leek, maar wat ik niet direct kon plaatsen.
Gisterenavond vielen de puzzelstukken dan eindelijk in elkaar .... aha, de bordelaise invloed cheers.

Gemaakt van 100% Cabernet Franc, doet me dit aan een oudere Bordeaux denken.
Een oudere St. Emilion in de neus, maar in de mond & afdronk een ( volledig ) ander beeld.

Gedegusteerd over twee dagen, telkens een halve fles. Dag één met Coravin en dag twee, kurk eruit.

+ Kleur - toch al een goeie 10+jaar op fles, en maar weinig tot geen verval in de dieprode kleur
+ Neus - kruidige boel, laurier en zo, gedroogde bladeren uit het bos, gedroogd rood fruit, tabak, aarde
+ Mond - minder droge toetsen, mooie sappigheid, soepel, scherp aan de randjes, wat rode bosvruchten
+ Afdronk - vooral een mooie kruidigheid, tamelijk sterk & intens, blijft toch mooi hangen, wat aarde & tabaksbladeren

Nu, binnen Loire kan ik dit moeilijk plaatsen ... is dit een topper, instapper of gewoon typisch voor de streek en de 100% CF.

Wat ik wel kan zeggen, is dat dit toch één van de betere rode non Bordeaux wijnen is die ik al ooit heb kunnen drinken wijn.

[attachment=3653]

Mathijs


RE: Domaine de la Chevalerie, Bourgeuil - Olivier - 28-10-2018 10:17 PM

Raar dat ze daar nog zo’n oude jaargang hadden. Nog andere jaargangen ook?


RE: Domaine de la Chevalerie, Bourgeuil - Mathijs81 - 28-10-2018 10:21 PM

(28-10-2018 10:17 PM)Olivier schreef:  Raar dat ze daar nog zo’n oude jaargang hadden. Nog andere jaargangen ook?

Ik meen me herinneren dat ze ook nog een 2006 op stock hadden ( Grand Mont of mogelijks ook Vin de Garde ).
Voor de rest waren het jongere jaargangen, al kregen we te horen dat sommige niet meer voorradig waren.
Helaas na de proeverij vergeten hun folder met huidige wijnen op aanbod mee te nemen banghead.


RE: Domaine de la Chevalerie, Bourgeuil - Smaakatleet - 13-12-2018 07:25 AM

Domaine de la Chevalerie Chevalerie 2014 - Frankrijk, Loire Bourgeuil
100% Cabernet Franc

Krieken, braambessen bij de aanzet wat stevig maar dan zeer sappig.
Er kwam een klein pepertje en wat kruidnagel even piepen in het midden.
Een tamelijk lange afdronk met een klein bittertje erin. 90-91


RE: Domaine de la Chevalerie, Bourgeuil - Vinogan(s) - 14-12-2018 02:52 PM

(13-12-2018 07:25 AM)gertjeuh schreef:  Domaine de la Chevalerie Chevalerie 2014 - Frankrijk, Loire Bourgeuil
100% Cabernet Franc

Krieken, braambessen bij de aanzet wat stevig maar dan zeer sappig.
Er kwam een klein pepertje en wat kruidnagel even piepen in het midden.
Een tamelijk lange afdronk met een klein bittertje erin. 90-91

Donker fruit, kruiden, peper, groen, sappig, mon chéri, mooi getypeerde cabernet franc, hedonistisch

90


RE: Domaine de la Chevalerie, Bourgeuil - Mathijs81 - 01-06-2020 06:58 PM

Bretêche 2014

In 2018 op het domein aangekocht, kostprijs 15 Euro, fles 1/3

+ Voorbereiding : 1/2 dagje rechtop gezet, gezien depot, 1/2 fles op dag 1 en rest op dag 2
Licht gekoeld gedronken vanuit de wijnkast (12°C) want kamertemperatuur 25°C Gek?
+ Kleur : nog steeds mooi rood, met een licht purper fluweel kantje
+ Neus : vooral groene paprika, zeer aards ook, nat gebladerte, geplette hemelbeestjes (*), inkt
(*) mensen die deze tussen hun vensters hebben, kennen die reuk wel
+ Mond : te hard op dag 1, toonde ook nog te groen, op dag 2 meer de Cab. Franc die zich toont,
iets ronder, medicinaal
+ Afdronk : nog steeds die groene paprika, minder hard op dag 2, zeer pittig en kruidig, medium lange afdronk

Een wijn met bewaarpotentieel van ongeveer 10 jaar, dus nog flink wat tijd om van de overige flessen te genieten.

Mathijs


RE: Domaine de la Chevalerie, Bourgeuil - Olivier - 01-06-2020 07:14 PM

Citaat:geplette hemelbeestjes

oei, dat is toch niet echt iets positiefs in een wijn. Of vond je het niet storend?


RE: Domaine de la Chevalerie, Bourgeuil - Mathijs81 - 01-06-2020 07:50 PM

(01-06-2020 07:14 PM)Olivier schreef:  
Citaat:geplette hemelbeestjes

oei, dat is toch niet echt iets positiefs in een wijn. Of vond je het niet storend?

Voor mij totaal niet storend, noch negatief ... anderen zouden het misschien beter omschrijven als groenige & onrijpe toetsen ?


RE: Domaine de la Chevalerie, Bourgeuil - Olivier - 01-06-2020 08:33 PM

(01-06-2020 07:50 PM)Mathijs81 schreef:  
(01-06-2020 07:14 PM)Olivier schreef:  
Citaat:geplette hemelbeestjes

oei, dat is toch niet echt iets positiefs in een wijn. Of vond je het niet storend?

Voor mij totaal niet storend, noch negatief ... anderen zouden het misschien beter omschrijven als groenige & onrijpe toetsen ?

Aha zo, ja dat kan ik begrijpen.


RE: Domaine de la Chevalerie, Bourgeuil - vinejo - 09-03-2021 11:57 PM

Herinnering aan Stephanie Caslot, gestorven aan een hersentumor. Sad


RE: Domaine de la Chevalerie, Bourgeuil - Mathijs81 - 11-03-2021 03:20 PM

Ik las ook net het artikel Sad