wijnliefhebbers
Chateau Belgrave Haut Médoc - Afdrukversie

+- wijnliefhebbers (http://www.vinejo.freebb.be)
+-- Forum: Frankrijk (/forum-3.html)
+--- Forum: Bordeaux (/forum-9.html)
+--- Discussie: Chateau Belgrave Haut Médoc (/thread-1339.html)


Chateau Belgrave Haut Médoc - vinejo - 08-09-2011 09:11 PM

Eén van de 4 GCC' s in de Haut Médoc (naast Cantemerle, La Tour Carnet en La Lagune).
Underachiever tot '79, dan overgekocht door Dourthe en langzaam maar zeker in stijgende lijn. Michel Rolland adviseert.
Niet te verwarren met de Pauillac, Belle Grave.

Gisteren deden we een verticale 1998 - 2003, met zeer bevredigend resultaat.
Alles blind gedronken (met 9 proevers)

De jaargangen werden goed weerspiegeld in de wijnen.
De 98 zeer zacht en fluwelig, tertiair maar nog niet downhill, op t eind nog merkbare 98Medoctanientjes.
De 99 was schitterend, oversteeg de reputatie van de jaargang. Ook perfect op dronk, smelt als chocolade in de mond.
De 2000 vertoonde meer body maar was ook al zeer mooi versmolten, geur van aarde en bloed, geen greintje hout, hier ook wel nog zwart fruit.
2001 en 2002 verrassend gelijkaardig, allebei zeer lang in de mond, hele mooie Médocs op dronk.
2003 was de enige die wat ontgoochelde, simpele carameltoetsen, rond maar kort in de mond.

We staken er een Cos Labory 2003 en een Tour HT caussan 1999 tussen, allebei de wijnen werden herkend als piraten (in onderling overleg), iets wat we niet met zekerheid hadden durven voorspellen!
De THC was licht gekurkt (maar toch mooi in de mond, eigenaardig genoeg verdween die kurk precies wat), de Cos Labory was niet slecht maar te weinig complex in vergelijking met de verschillende Belgraves.

Besluit: 2003 zeer herkenbaar (zowel de B als de CL herkend) maar zeer middelmatig
Alle andere jaren heel mooi, komen voor dit soort wijnen prachtig op dronk.

Chateau Belgrave is blijkbaar geen sexy wijn (wie heeft 'm liggen?), maar lijkt me een Chateau dat, mede door zijn betaalbaarheid, het volgen meer dan waard is.


RE: Chateau Belgrave Haut Médoc - Kris G - 08-09-2011 09:55 PM

nog 2 stuks 2005 liggen, in 2009 eens geproefd maar natuurlijk niet het beste tijdstip om dan te drinken, toen maar 88 gegeven maar in mijn TN stond wel dat die score waarschijnlijk puur kwam door totaal niet op dronk te zijn, ik ben benieuwd om hem eens opnieuw te proeven binnen enkele jaren


RE: Chateau Belgrave Haut Médoc - doc - 09-09-2011 12:36 AM

Had ooit de 1994, maar dat zit ver... wat ik er toen van vond ? Toen gekocht in Colruyt. Kreeg toen in Hachette wel goeie kritiek.


RE: Chateau Belgrave Haut Médoc - Pietn - 09-09-2011 05:09 PM

heb via collishop de 2009 besteld in magnum om een kleine tien jaar te laten liggen. Over laatst de 2007 kunnen kopen voor een heel zacht prijsje.


RE: Chateau Belgrave Haut Médoc - vinejo - 09-09-2011 05:23 PM

25 euro voor de 2009. Met 10% korting 22,5. Gezien de kwaliteit een eerlijke prijs denk ik.


RE: Chateau Belgrave Haut Médoc - Tom - 12-09-2011 02:40 PM

Louter ter aanvulling: de Haut Médoc telt 5 chateaus die in het klassement van 1875 zijn opgenomen. La Lagune (3GCC), La Tour Carnet (4GCC), Cantemerle (5 GCC), Belgrave (5GCC) en ten slotte Camensac (5GCC).
Deze laatste ligt in de gemeente Saint Laurent, naast Saint-Julien Beychevelle.
In de jaren zeventig nog sterk aangeprezen door Hubrecht Duijker (P/K) heeft Camensac de verwachtingen eigenlijk nooit kunnen inlossen.
Een paar maanden geleden eens het nagenoeg hetzelfde geprijsde trio Belgrave 04, Camensac 04 en Poujeaux 04 (als enige Cru Bourgeois Exc) tegenover elkaar gezet.
De Poujeaux was overtuigend de betere van de drie. Méér finesse, méér elegantie.


RE: Chateau Belgrave Haut Médoc - Hugel - 12-09-2011 08:56 PM

Nog nooit geproefd maar heb nu eens een halfje gekocht...
trouwens ook nog een goei manier om de stijgende Bordeaux prijzen te counteren Smile


RE: Chateau Belgrave Haut Médoc - Jurgen - 12-09-2011 10:36 PM

Ooit Belgrave 2002 gekocht in de Colruyt. Waren de laatste 8 flessen in de rekken in promo als kelderrest: 19,95 -50%! Dat was buiten het oog van mijn vrouw gerekend die boven op het rek tussen de andere voorraad nog een volledige kist zag staan. Toen de verantwoordelijke die kist moest naar beneden halen, werd er lichtjes binnenmonds gevloekt omdat deze kist over het hoofd gezien werd.

Natuurlijk scanden de flessen volle pot aan de kassa. Er werd geen probleem gemaakt toen ik wees op de korting die vermeld stond in de rekken. Toppunt: daar ik meer dan 18 flessen mee had, kreeg ik nog massakorting: eindprijs 20 flessen Belgrave aan 9,07 euro per fles, een koopje (understatement misschienwatte).

Voor de rest kan ik inkomen met wat Vinejo schreef over de 2002: prachtige Médocs op dronk en aan die prijs smaakt dit nog nét iets beter...


RE: Chateau Belgrave Haut Médoc - Jeroen - 30-03-2012 12:40 PM

Afgelopen weekend een flesje van 2004 opengetrokken.
Deze is nu mooi op dronk, wel niet een super complexe wijn maar wel mooi drink plezier. Ik dronk deze over 2 dagen en tweede dag weinig verval.
88-89pnt


RE: Chateau Belgrave Haut Médoc - Pietn - 20-09-2012 10:32 PM

Heb Vandaag als Cadeautje voor een wederdienst een 2003 gekregen van Belgrave Haut Medoc GCC. Iemand die kan zeggen of ie al over zen top is of dringend moet opengedaan worden Smile


RE: Chateau Belgrave Haut Médoc - de populist - 20-09-2012 10:36 PM

(20-09-2012 10:32 PM)Pietn schreef:  Heb Vandaag als Cadeautje voor een wederdienst een 2003 gekregen van Belgrave Haut Medoc GCC. Iemand die kan zeggen of ie al over zen top is of dringend moet opengedaan worden Smile

Drinken man, drinken. Heb er onlangs ene opengedaan. Drinken man, drinken.


RE: Chateau Belgrave Haut Médoc - Jeroen - 20-09-2012 10:47 PM

Dringend moet hij niet open, maar nu (persoonlijk) op zijn best


RE: Chateau Belgrave Haut Médoc - dakur - 21-09-2012 10:28 AM

(12-09-2011 10:36 PM)Jurgen schreef:  Ooit Belgrave 2002 gekocht in de Colruyt. Waren de laatste 8 flessen in de rekken in promo als kelderrest: 19,95 -50%! Dat was buiten het oog van mijn vrouw gerekend die boven op het rek tussen de andere voorraad nog een volledige kist zag staan. Toen de verantwoordelijke die kist moest naar beneden halen, werd er lichtjes binnenmonds gevloekt omdat deze kist over het hoofd gezien werd.

Natuurlijk scanden de flessen volle pot aan de kassa. Er werd geen probleem gemaakt toen ik wees op de korting die vermeld stond in de rekken. Toppunt: daar ik meer dan 18 flessen mee had, kreeg ik nog massakorting: eindprijs 20 flessen Belgrave aan 9,07 euro per fles, een koopje (understatement misschienwatte).

Voor de rest kan ik inkomen met wat Vinejo schreef over de 2002: prachtige Médocs op dronk en aan die prijs smaakt dit nog nét iets beter...

Zo wordt shoppen leuk ! Enkele jaren geleden de Belgrave 2005 gekocht (kist van 12) aan 15 euro/fles (-30% in de Carrefour) !!


RE: Chateau Belgrave Haut Médoc - Pietn - 21-09-2012 11:35 AM

(20-09-2012 10:36 PM)de populist schreef:  
(20-09-2012 10:32 PM)Pietn schreef:  Heb Vandaag als Cadeautje voor een wederdienst een 2003 gekregen van Belgrave Haut Medoc GCC. Iemand die kan zeggen of ie al over zen top is of dringend moet opengedaan worden Smile

Drinken man, drinken. Heb er onlangs ene opengedaan. Drinken man, drinken.

Alvast bedankt beiden ; gaat Zondag open;-)


RE: Chateau Belgrave Haut Médoc - Pietn - 23-09-2012 04:21 PM

Belgrave 2003 (met laatste glas in hand) . Lichte evolutie (kan nog makkelijk enkele jaren mee ) . Rood fruit, zeer zacht (geen tannines meer te bespeuren). 89 voor mij. wel lekker bij gourmet.


RE: Chateau Belgrave Haut Médoc - Jeroen - 24-10-2012 12:14 PM

Afgelopen weekend een flesje 2004 opengetrokken en kon me niet echt overtuigen.
Miste diepgang en compleciteit, voor diegene die er nog hebben liggen nu drinken niet langer wachten. 87pnt


RE: Chateau Belgrave Haut Médoc - Bert - 09-12-2012 03:20 PM

2002
Bdx perfect op dronk.
In de neus gewaarwordingen van rijp zwart fruit, drassige bosgrond en zoetigheden.
Rond en schoon versmolten in de mond met nog een licht zuurtje.
Meer dan 2-3j zou ik niet meer wachten
89+


RE: Chateau Belgrave Haut Médoc - de populist - 09-12-2013 09:50 PM

Ik dronk de 2000 onlangs met de cursisten van mijne wijncursus. Ik vond hem zéér goed, nog veel fruit naast die mooie tertiaire aroma's waar gerijpte Bordeaux in uitblinkt. Het was mijn laatste fles van 2000, maar ik heb nog veel andere jaargangen liggen. Heeft iemand de 2010 al geproefd?


RE: Chateau Belgrave Haut Médoc - vinejo - 09-12-2013 11:48 PM

(09-12-2013 09:50 PM)de populist schreef:  Ik dronk de 2000 onlangs met de cursisten van mijne wijncursus. Ik vond hem zéér goed, nog veel fruit naast die mooie tertiaire aroma's waar gerijpte Bordeaux in uitblinkt. Het was mijn laatste fles van 2000, maar ik heb nog veel andere jaargangen liggen. Heeft iemand de 2010 al geproefd?

Nog niet geproefd maar mss wel een goede koop vermits dit Chateau steeds wat onderschat blijft... Ik kocht lang geleden enkele kisten van een verticale 1998-2003 en die scoorden allen behoorlijk tot zeer goed.


RE: Chateau Belgrave Haut Médoc - Jeroen - 18-03-2014 10:56 PM

Belgrave 2004:

Mooie wijn voldoende diepgang, fruit en tertaire aroma's mooi verweven. Bordeaux oude stijl 89pnt, tweede dag geen diepgang meer, compleet vlakke wijn, wel nog te drinken maar niet meer dan dat.


RE: Chateau Belgrave Haut Médoc - Kris - 19-03-2014 12:58 AM

2005, mooi versmolten, typische cab-medoc, strak en goeie beet. Goe beesje...Slurp topstuff in de lagere prijsklasse


RE: Chateau Belgrave Haut Médoc - dakur - 19-03-2014 06:02 PM

(19-03-2014 12:58 AM)Kris schreef:  2005, mooi versmolten, typische cab-medoc, strak en goeie beet. Goe beesje...Slurp topstuff in de lagere prijsklasse

Volledig mee eens, Kris. Belgrave is redelijk constant qua kwaliteit. Heb nog een 8-tal flessen van 2005. Ik laat de meeste flessen niet te lang meer liggen. Vind de wijn nu perfect in evenwicht. Ik vind 2005 een fantastisch jaar voor Bordeaux !


RE: Chateau Belgrave Haut Médoc - Pietn - 19-03-2014 09:06 PM

Ik heb de 2003 nog liggen op mijn werk (besteld via collishop maar niet zicht baar voor klanten) ga hem dit weekend eens opendoen.


RE: Chateau Belgrave Haut Médoc - Benz - 19-03-2014 09:39 PM

Heb van dit chateau een kistje 2009 liggen maar daar ga ik pas binnen een 5 tal jaar aan beginnen, heb al wel een paar oudere jaargangen van dit Chateau gedronken en ik moet zeggen Chateau Belgrave ontgoocheld quasi nooit, maken altijd zeer mooie wijnen!Slurp


RE: Chateau Belgrave Haut Médoc - Benz - 03-10-2014 11:01 PM

Vanavond Chateau Belgrave 2009 in het glas. Ik weet het is vroeg maar ik heb er een kistje van liggen en kon niet langer meer wachten om er ééntje van te proeven. Fles meteen uit de wijnkast 12°C geopend, daarna in een koele kamer gezet 16°C, 3 uur later de wijn gaan halen en gans de kamer rook al zeer aangenaam. Man wat een mooie neus. In het glas paarsrode kleur. In de mond een zeer mooie evenwichtige wijn met mooie aangename tannines, nog een klein beetje te veel hout maar dat is normaal voor zo een jonge wijn, mooie aangename afdronk ook. Deze wijn komt voor mij nu al mooi in de buurt van een 90 score en kan volgens mij alleen maar beter worden. cheers


RE: Chateau Belgrave Haut Médoc - Justin - 03-10-2014 11:31 PM

(03-10-2014 11:01 PM)Benz schreef:  Vanavond Chateau Belgrave 2009 in het glas. Ik weet het is vroeg maar ik heb er een kistje van liggen en kon niet langer meer wachten om er ééntje van te proeven. Fles meteen uit de wijnkast 12°C geopend, daarna in een koele kamer gezet 16°C, 3 uur later de wijn gaan halen en gans de kamer rook al zeer aangenaam. Man wat een mooie neus. In het glas paarsrode kleur. In de mond een zeer mooie evenwichtige wijn met mooie aangename tannines, nog een klein beetje te veel hout maar dat is normaal voor zo een jonge wijn, mooie aangename afdronk ook. Deze wijn komt voor mij nu al mooi in de buurt van een 90 score en kan volgens mij alleen maar beter worden. cheers

Mooie tasting note! Toevallig, vanavond een bel air haut medoc 2009 CB gekraakt.
Tn volgt morgen! Score wel lager. Rond de 85/86.


RE: Chateau Belgrave Haut Médoc - Benz - 04-10-2014 09:10 PM

(03-10-2014 11:01 PM)Benz schreef:  Vanavond Chateau Belgrave 2009 in het glas. Ik weet het is vroeg maar ik heb er een kistje van liggen en kon niet langer meer wachten om er ééntje van te proeven. Fles meteen uit de wijnkast 12°C geopend, daarna in een koele kamer gezet 16°C, 3 uur later de wijn gaan halen en gans de kamer rook al zeer aangenaam. Man wat een mooie neus. In het glas paarsrode kleur. In de mond een zeer mooie evenwichtige wijn met mooie aangename tannines, nog een klein beetje te veel hout maar dat is normaal voor zo een jonge wijn, mooie aangename afdronk ook. Deze wijn komt voor mij nu al mooi in de buurt van een 90 score en kan volgens mij alleen maar beter worden. cheers

Deze wijn heeft zich echter op dag 2 volledig gesloten, nog wat jong waarschijnlijk. Nog een glaasje over gehouden voor morgen, ben benieuwd wat het resultaat gaat zijn na hem nog een nacht open te laten staan.


RE: Chateau Belgrave Haut Médoc - vinejo - 04-10-2014 09:19 PM

(04-10-2014 09:10 PM)Benz schreef:  
(03-10-2014 11:01 PM)Benz schreef:  Vanavond Chateau Belgrave 2009 in het glas. Ik weet het is vroeg maar ik heb er een kistje van liggen en kon niet langer meer wachten om er ééntje van te proeven. Fles meteen uit de wijnkast 12°C geopend, daarna in een koele kamer gezet 16°C, 3 uur later de wijn gaan halen en gans de kamer rook al zeer aangenaam. Man wat een mooie neus. In het glas paarsrode kleur. In de mond een zeer mooie evenwichtige wijn met mooie aangename tannines, nog een klein beetje te veel hout maar dat is normaal voor zo een jonge wijn, mooie aangename afdronk ook. Deze wijn komt voor mij nu al mooi in de buurt van een 90 score en kan volgens mij alleen maar beter worden. cheers

Deze wijn heeft zich echter op dag 2 volledig gesloten, nog wat jong waarschijnlijk. Nog een glaasje over gehouden voor morgen, ben benieuwd wat het resultaat gaat zijn na hem nog een nacht open te laten staan.

Ik vermoed dat ie morgen zal BArsten van het fruit. Denk dat je er nog enorm zal van genieten... Santé!


RE: Chateau Belgrave Haut Médoc - Benz - 05-10-2014 05:59 PM

(04-10-2014 09:19 PM)vinejo schreef:  
(04-10-2014 09:10 PM)Benz schreef:  
(03-10-2014 11:01 PM)Benz schreef:  Vanavond Chateau Belgrave 2009 in het glas. Ik weet het is vroeg maar ik heb er een kistje van liggen en kon niet langer meer wachten om er ééntje van te proeven. Fles meteen uit de wijnkast 12°C geopend, daarna in een koele kamer gezet 16°C, 3 uur later de wijn gaan halen en gans de kamer rook al zeer aangenaam. Man wat een mooie neus. In het glas paarsrode kleur. In de mond een zeer mooie evenwichtige wijn met mooie aangename tannines, nog een klein beetje te veel hout maar dat is normaal voor zo een jonge wijn, mooie aangename afdronk ook. Deze wijn komt voor mij nu al mooi in de buurt van een 90 score en kan volgens mij alleen maar beter worden. cheers

Deze wijn heeft zich echter op dag 2 volledig gesloten, nog wat jong waarschijnlijk. Nog een glaasje over gehouden voor morgen, ben benieuwd wat het resultaat gaat zijn na hem nog een nacht open te laten staan.

Ik vermoed dat ie morgen zal BArsten van het fruit. Denk dat je er nog enorm zal van genieten... Santé!

Op dag 3 heeft deze wijn zich terug wat geopend en heb ik er zeker nog wat van kunnen genieten. Wel heel veel depot onderaan in de fles! Op dag 1 was hij toch het best om te drinken. Hij kwam uiteraard vrij jong over maar was al vrij mooi in het glas. 89Wink


RE: Chateau Belgrave Haut Médoc - Kris - 28-04-2015 02:54 PM

Belgrave 2005 is supermedoc ! TN volgt...


RE: Chateau Belgrave Haut Médoc - Biff - 06-05-2015 10:18 PM

Nog niet gedronken, maar de 2010 ligt hier te rusten....
We zijn benieuwd!!


RE: Chateau Belgrave Haut Médoc - Jeroen Pieter - 18-10-2017 10:22 PM

Diane de Belgrave 2009

Ontwikkelde kleur, oranje, donker.
Opent zich langzaam. Er is kers, vanille, beetje tabak. Framboos

1e slok is wat nietszeggend, weinig uitgesproken
2e slok is vriendelijk en rond. Komt snel los, makkelijk. Wel kort
De neus wordt geconcentreerder, koffie, balsamico.

En natuurlijk krijgen we een hint van tannine.
Het is allemaal niet intens, best wel lekker hoor...
Alleen die verschrikkelijk korte afdronk...

Heb deze wijn diverse keren gedronken, maar moet helaas adviseren:

Opmaken!!


RE: Chateau Belgrave Haut Médoc - vinejo - 18-10-2017 11:35 PM

(18-10-2017 10:22 PM)Jeroen Pieter schreef:  Diane de Belgrave 2009

Ontwikkelde kleur, oranje, donker.
Opent zich langzaam. Er is kers, vanille, beetje tabak. Framboos

1e slok is wat nietszeggend, weinig uitgesproken
2e slok is vriendelijk en rond. Komt snel los, makkelijk. Wel kort
De neus wordt geconcentreerder, koffie, balsamico.

En natuurlijk krijgen we een hint van tannine.
Het is allemaal niet intens, best wel lekker hoor...
Alleen die verschrikkelijk korte afdronk...

Heb deze wijn diverse keren gedronken, maar moet helaas adviseren:

Opmaken!!

Ik begin zo ook mijn twijfels te krijgen over de bewaarkracht van 2009 voor wijnen uit het basis- of middensegment.
De Grands Maréchaux 2009 die ik eergisteren opende had niks meer van de charme van zijn jeugd. Was niet slecht hoor, maar nogal flabby en wat alcoholisch.


RE: Chateau Belgrave Haut Médoc - don quichotte - 19-10-2017 12:12 AM

(18-10-2017 11:35 PM)vinejo schreef:  ...........
Ik begin zo ook mijn twijfels te krijgen over de bewaarkracht van 2009 voor wijnen uit het basis- of middensegment.
De Grands Maréchaux 2009 die ik eergisteren opende had niks meer van de charme van zijn jeugd. Was niet slecht hoor, maar nogal flabby en wat alcoholisch.

Iets wat ik zeker voor meer dan 90% kan beamen.( heb mijn twijfels al lang in de prullenmand geworpen)
Ook in het bovenste segment (GCC) van de 2009 zijn er veel wijnen die wat betreft bewaarpotentieel zeker moeten onderdoen voor de 2010.
Zie ook mijn vroegere reacties op dit forum wat betreft de 2009 versus de 2010.
Dronk maandag nog de "Le Bordeaux de Maucaillou" 2009.
Deze wijn heeft een enorme evolutie ondergaan sinds de aankoop.
De dominante lactische smaak is zo goed als verdwenen en de tannines en aciditeit grotendeels versmolten.
Een wijn die nu al mooi (en vlot) drinkbaar is : krijgt een 89.


RE: Chateau Belgrave Haut Médoc - Jeroen Pieter - 19-10-2017 01:11 AM

Enerzijds:

Die Diane is natuurlijk wel een tweede wijn he.
En dan ook nog van Belgrave.

Sowieso niet mijn wijn.
Notitie in 2013 over de Belgrave 2004:
Correcte wijn, en daar is het mee gezegd.

Anderzijds:

Mijn laatste proefnotities over 2009 Tour Haut Caussan en d'Aurilhac zijn ronduit goed. Heb vandaag de laatste d' Aurilhac 09 nog gereserveerd !

Even teruggezocht: ook Tour de By 2009 in 2013 : " alles is zo zacht , dat het misleidend is, zeer jong toegankelijk, lang houdbaar."


We zitten nu eind 2017, de 2009's zijn ook geen jonkies meer!
De tijd tikt door....
Veel "kleine" chateau's, hebben geprofiteerd van het goede jaar.

Wij weten dat die kleinere wijnen in goede jaren een meerwaarde hebben.
Die kochten we voor een grijpstuiver . En daar beleven we plezier aan , maar de houdbaarheid is (gelukkig !) niet eindig.

Want dan kunnen we weer '14/ '15/ '16 kopen!


RE: Chateau Belgrave Haut Médoc - bowmore - 19-10-2017 05:48 PM

(18-10-2017 11:35 PM)vinejo schreef:  De Grands Maréchaux 2009 die ik eergisteren opende had niks meer van de charme van zijn jeugd. Was niet slecht hoor, maar nogal flabby en wat alcoholisch.

De Grands Maréchaux 2005 vond ik top. Erna nog enkele jaren gedronken die me totaal niet konden overtuigen. Voor mij was dat jaar een toevalstreffer. Inzake 2009 vond ik dat jaar nogal zwaar maar het zou me niet verwonderen als mijn Gloria 2009 binnen enkele jaren succelent zullen zijn.


RE: Chateau Belgrave Haut Médoc - Benz - 17-10-2018 08:24 PM

Voor vanavond mijn 2de flesje ( kistje van 6) Chateau Belgrave uit 2009 bovengehaald. Wijn 2 tal uurtjes op voorhand geopend. Kurk in perfecte conditie. In het glas donker granaatrood van kleur, met een heel klein minuscuul lichtbruin randje. Neus van zwart fruit, tabbak, beetje leder, kruiden en heel licht rokerig. In de mond mooi zwart fruit, licht rokerige toetsen, mooie zachte tannines met hele lichte maar zeer mooie zuurtjes, wijn is perfect in ballans. Hele mooie lange licht rokerige afdronk. Deze wijn begint nu echt heel mooi op dronk te komen! 91+ cheers


RE: Chateau Belgrave Haut Médoc - WilD - 19-10-2018 11:38 AM

Mooie proefnotitie applaus

Thanx, ga binnenkort ook maar eens een fles openen.


RE: Chateau Belgrave Haut Médoc - Bram80 - 04-10-2020 03:46 PM

(03-10-2014 11:01 PM)Benz schreef:  Vanavond Chateau Belgrave 2009 in het glas. Ik weet het is vroeg maar ik heb er een kistje van liggen en kon niet langer meer wachten om er ééntje van te proeven. Fles meteen uit de wijnkast 12°C geopend, daarna in een koele kamer gezet 16°C, 3 uur later de wijn gaan halen en gans de kamer rook al zeer aangenaam. Man wat een mooie neus. In het glas paarsrode kleur. In de mond een zeer mooie evenwichtige wijn met mooie aangename tannines, nog een klein beetje te veel hout maar dat is normaal voor zo een jonge wijn, mooie aangename afdronk ook. Deze wijn komt voor mij nu al mooi in de buurt van een 90 score en kan volgens mij alleen maar beter worden. cheers

Gisteren een flesje 2009 gekraakt (1ste van drie aangekochte flessen). 's Morgens uit de kelder gehaald, drie uur tevoren ontkurkt en meteen kurk er weer op gezet. 's Avonds over +/- 3 uur tijd uitgedronken (met mijn madam).

Erg lekker: mooi fruit, zachte tannines, mooie structuur met tertiaire aroma's die in de achtergrond komen opzetten en een leuk bittertje op het eind. Geen haast om de volgende twee te openen, maar ook niet nodig om te wachten.


RE: Chateau Belgrave Haut Médoc - Benz - 24-09-2022 07:44 PM

Vanavond Chateau Belgrave 2009 in het glas.
Mijn 4de flesje uit een kistje van 6 en eindelijk heb ik de indruk dat deze 2009 wat begint open te komen.
Kleur in het glas mooi donkerrood met een heel minuscuul lichtbruin randje.
Neus van vooral zwart fruit, cassis, pruimen, leder, vanille, bosgrond, chocolade en drop.
In de mond een mooie ronde evenwichtige wijn met zachte versmolten tannines en zuurtjes die perfect in ballans zitten.
Afdronk blijft mooi lang hangen.
Deze fles gaat vlotjes naar binnen gaan vanavond!
91+cheers