wijnliefhebbers
Ducru Beaucaillou - Afdrukversie

+- wijnliefhebbers (http://www.vinejo.freebb.be)
+-- Forum: Frankrijk (/forum-3.html)
+--- Forum: Bordeaux (/forum-9.html)
+--- Discussie: Ducru Beaucaillou (/thread-140.html)


Ducru Beaucaillou - jr02 - 07-01-2010 08:11 PM

Met de feestdagen mag het wel weer eens wat meer zijn moet mij schoonvader gedacht hebben.
-Bij de oesters kwam er een champagne aan bod die ons al jaren kan bekoren, verscheidene malen zijn we al ter plaatse geweest enkel jammer dat hij met de jaren prijziger wordt.
De Sousa&Fils brut nature (93pnt)
-De begeleider van het everzwijn moest de topper worden van de avond vond mijn schoonvader. Ducru Beaucaollou 1995!! En top was hij. Het jonge geweld van toen (heb hem in 2000 al kunnen proeven) veel rood fruit, cassis, leer en tannine hebben nu plaats moeten maken voor een wijn die perfect op dronk is, prima uitgebalanceerd en alles perfect in harmonie, een vleugje vanille, toast, zacht versmolten tannine... (96pnt)
En om af te sluiten...
Chateau Guiraud 2005! Wahw fris en vol met een zachte abricoostoets, blijft heel lang in de mond hangen, geen plakkerig en te gesuikerde smaak... (96pnt)
Toch aardig meegenomen zo'n schoonvader, super hobbykok en een groot wijnliefhebber die toch de geneugten des levens haalt uit het dagelijks zoeken naar een lekker wijntje onder de 10€. Je hebt er die postzegels verzamelen als ze op pensioen zijn ewel de mijne zoekt iedere dag zijn wijntje, en dat moet niet dicht bij de deur zijn anders is zijne dag niet gevuld. Toppie schoonpaapplaus


RE: Ducru Beaucaillou - carl - 07-01-2010 08:39 PM

@ jr02 : Dat ziet er inderdaad wel meer dan in orde uit daar. Geniet er maar van zolang je kan :-)


RE: Ducru Beaucaillou - Bert - 07-01-2010 10:02 PM

(07-01-2010 08:11 PM)jr02 schreef:  een groot wijnliefhebber die toch de geneugten des levens haalt uit het dagelijks zoeken naar een lekker wijntje onder de 10€

Naar die Ducru zal hij dan toch een week of 2 gezocht hebben Wink

Blijkt inderdaad door iedereen de hemel in geprezen te worden, die 1995.
Ikzelf dronk een jaar of 2 terug met Vinejo & Gerten de 1996 (met meer verdeelde scores: RP96, WS91) en die stelde toch teleur...
http://wijnliefhebbers.skynetblogs.be/post/4812712/ducru-beaucaillou-trotanoy-en-co


RE: Ducru Beaucaillou - Mt - 07-01-2010 10:24 PM

De '89 die ik dronk stelde ook teleur: potdicht, stoffig, tannine.. Ik begin mij af te vragen of het wel een Ducru was...


RE: Ducru Beaucaillou - vinejo - 07-01-2010 10:31 PM

@Bert
Da s juist, vraag me af of het niet aan de bewaring heeft gelegen, was echt nie normaal..

@Matten
Rond de jaren 90 heeft Ducru enorme problemen gehad met hun kelders, er was een chemisch product gebruikt waarvan bepaalde moleculen de wijn besmetten en...stoffig deden smaken..


RE: Ducru Beaucaillou - Bert - 07-01-2010 10:36 PM

Was gekocht op eBay, dus...
Geen info over de bewaring...


RE: Ducru Beaucaillou - Mt - 07-01-2010 11:05 PM

Awel merci!


RE: Ducru Beaucaillou - Peter VdV - 08-01-2010 11:08 AM

@jrO2
Guiraud 2005 is inderdaad een fantastische wijn!!! Voor mij het perfecte voorbeeld hoe een dessertwijn zou moeten zijn! En dat al zo jong! (geproefd November 2007!!)


RE: Ducru Beaucaillou - Dave - 10-01-2011 10:05 AM

Gisteren mijn laatste flesje (snif !) Ducru-Beaucaillou '97 opengetrokken ter gelegenheid van mijn verjaardagsfeestje. Een topchateau uit een verguisd Bordeaux-jaar (RP 87, WS 85), bovendien jaren doorgebracht in de rekken van een GB. Om maar te zeggen dat er veel fout kon zijn met deze wijn. NIKS VAN !!!

De kurk was zelfs nog volledig gaaf. De kleur was duidelijk geëvolueerd aan de randen, maar met nog een mooie donkere kern. In de neus nog verrassend veel fruit, toast en lichte tertiaire toetsen (leer vooral). In de mond kregen we een prachtig versmolten wijn, rijp rood fruit, en frisse zuren. De wijn blijft nog een hele tijd nazinderen.

Ik geef niet vaak punten, maar dit is voor mij 92 !


RE: Ducru Beaucaillou - vinejo - 10-01-2011 06:38 PM

Aaaah... het enthousiasme druipt eraf.... Slurp Wink


RE: Ducru Beaucaillou - Sensor - 14-01-2011 11:30 AM

Het blijft een heerlijk wijntje, recent de 1999 gedronken...prima vitamientjes.


RE: Ducru Beaucaillou - jr02 - 14-01-2011 05:43 PM

Inderdaad, het is en blijft een mooie wijn. Met de feestdagen nogmaals een ducru 95 gedronken en ik blijf er bij, de score van 96 ptn die ik hem vorig jaar gegeven heb blijft stand houden.
De Cos d'estournel 1995 die we op dezelfde dag dronken heeft het onderspit moeten delven, minder diepgang en afdronk, nog wat storende tannines, mist wat samenhang maar wordt toch ieder jaar beter (fles 7op12)


RE: Ducru Beaucaillou - vinejo - 14-01-2011 06:40 PM

Goe bezig Junior! Wink


RE: Ducru Beaucaillou - Pat Leoville - 30-08-2011 05:08 PM

Vatstaal Ducru 2010:
Mooie paarse kleur. In de mond mooi rood-paars fruit, cassis. Finesse tot en met. Perfect in evenwicht. Enorm lange afdronk. Schitterend.

Ook de tweede wijn uit dit jaar mag er best zijn.


RE: Ducru Beaucaillou - Kris G - 31-08-2011 07:51 PM

mijn medetasters waren zo vriendelijk om me een 2e tasting van de 2004 te gunnen cheers

nog piepjong, maar lange karaf maakt hem wel drinkbaar, echt wel zacht en door Don herkent als Saint-Julien thumbsup

vandaag potgesloten in de neus, gelukkig iets minder gesloten in de mond, die lange zachte afdronk vind ik het opvallenste en een wijn met veel toekomst (ik had er jammer genoeg maar 1 fles van liggen Sad) laten liggen zou ik zeggen (dat wist ik eigenlijk al ervoor, maar was een kasteel dat ik echt eens wou proeven Smile)

mijn score : 92, RP geeft nen 93 en ik vermoed dat binnen een jaar of 10 die score vlot zal gehaald worden


RE: Ducru Beaucaillou - Pat Leoville - 19-10-2011 11:04 AM

Ducru Beaucaillou 2006 gedronken. Na een 3-tal uurtjes karaf. Mooie donkere kleur, paars. Mooie neus van zwart fruit, kruiden. In de mond natuurlijk nog jong en had hem eigenlijk helemaal gesloten verwacht. Maar gelukkig was dit niet het geval. Vond hem al heel mooi. Cassis, kruiden, rood fruit ook, mineraliteit, complex.
Deze heeft een schitterende toekomst voor zich. Love it Slurp


RE: Ducru Beaucaillou - Pat Leoville - 02-01-2012 02:37 PM

Gisteren de tweede wijn La Croix de Beaucaillou 2009 gedronken.
Vond het een heel mooie wijn. Niks overdone, finesse, elegant, mooi fruit, beetje ijzer. Een mooie verrassing.


RE: Ducru Beaucaillou - Kris G - 02-01-2012 02:43 PM

nen top bdx 2006 durf ik nu echt niet te openen ze Wink jammer dat Ducru zo duur aan het worden is, naar het schijnt is de kwaliteit wel sterk aan het stijgen de laatste jaren, de 2004 die ik geproefd heb was top, maar nog wat jong, wel potentieel, ik heb 1x 2006 liggen, maar of hij nu echt zijn huidige marktwaarde waard is, ben ik toch niet zeker van eigenlijk, is één van de duurste super seconds aan het worden Sad

de 2007 van hun 2e wijn eens jong geproefd en viel ook goed mee


RE: Ducru Beaucaillou - Mt - 02-01-2012 06:59 PM

(02-01-2012 02:37 PM)Pat Leoville schreef:  Gisteren de tweede wijn La Croix de Beaucaillou 2009 gedronken.
Vond het een heel mooie wijn. Niks overdone, finesse, elegant, mooi fruit, beetje ijzer. Een mooie verrassing.

Jep Pat, vorige zomer ook eens geproefd. ('06 denk ik, weet het niet meer) Vreesde al een beetje voor een mislukking, maar was ook aangenaam verrast.


RE: Ducru Beaucaillou - Peter VdV - 03-09-2012 02:20 PM

afgelopen weekend Ducru 1998 geopend naar aanleiding van mijn huwelijksverjaardag (tja, er staan me nog wat 1998 te wachten de komende jaren....). Viel eigenlijk tegen. Ik had enkele dagen daarvoor de Troplong al geopend van hetzelfde jaar (die dan wel goed was meegevallen), maar deze miste voor mezelf toch wel wat karakter en finesse. In ieder geval had ie qua levensduur nog voldoende struktuur om er nog een tijdje tegen te kunnen, maar ik hoop dat ie toch wat nieuwe elementen kan aanbrengen de volgende keer...


RE: Ducru Beaucaillou - vinejo - 03-09-2012 06:01 PM

(03-09-2012 02:20 PM)Peter VdV schreef:  afgelopen weekend Ducru 1998 geopend naar aanleiding van mijn huwelijksverjaardag (tja, er staan me nog wat 1998 te wachten de komende jaren....). Viel eigenlijk tegen. Ik had enkele dagen daarvoor de Troplong al geopend van hetzelfde jaar (die dan wel goed was meegevallen), maar deze miste voor mezelf toch wel wat karakter en finesse. In ieder geval had ie qua levensduur nog voldoende struktuur om er nog een tijdje tegen te kunnen, maar ik hoop dat ie toch wat nieuwe elementen kan aanbrengen de volgende keer...

Heb van 1998 een fles Las Cases liggen en denk er nog niet aan die te openen, ik heb het gevoel dat de top-linkeroever in 1998 héél veel tijd nodig heeft.


RE: Ducru Beaucaillou - Bert - 03-09-2012 09:27 PM

(03-09-2012 02:20 PM)Peter VdV schreef:  afgelopen weekend Ducru 1998 geopend naar aanleiding van mijn huwelijksverjaardag (tja, er staan me nog wat 1998 te wachten de komende jaren....). Viel eigenlijk tegen. Ik had enkele dagen daarvoor de Troplong al geopend van hetzelfde jaar (die dan wel goed was meegevallen), maar deze miste voor mezelf toch wel wat karakter en finesse. In ieder geval had ie qua levensduur nog voldoende struktuur om er nog een tijdje tegen te kunnen, maar ik hoop dat ie toch wat nieuwe elementen kan aanbrengen de volgende keer...

Dju toch Peter...
Een CS-wijn die het moet afleggen tegen een 90%-merlotwijn...
Wink


RE: Ducru Beaucaillou - Pat Leoville - 04-09-2012 09:48 AM

(03-09-2012 06:01 PM)vinejo schreef:  Heb van 1998 een fles Las Cases liggen en denk er nog niet aan die te openen, ik heb het gevoel dat de top-linkeroever in 1998 héél veel tijd nodig heeft.

Las Cases 98 kan perfect gedronken worden.


RE: Ducru Beaucaillou - Mt - 04-09-2012 03:33 PM

(04-09-2012 09:48 AM)Pat Leoville schreef:  
(03-09-2012 06:01 PM)vinejo schreef:  Heb van 1998 een fles Las Cases liggen en denk er nog niet aan die te openen, ik heb het gevoel dat de top-linkeroever in 1998 héél veel tijd nodig heeft.

Las Cases 98 kan perfect gedronken worden.

Zeer zeker. Heb nog eens mijn TN opgesnord: "Beste LLC die ik dronk. Mooi versmolten, behoorlijk soepel, aristocratische neus, in de finale wat zuren. Maar toch een beetje een vermoeide indruk. Ik denk dat een iets kortere vatrijping de wijn wat frisser en levendiger zou maken."


RE: Ducru Beaucaillou - vinejo - 04-09-2012 07:23 PM

(04-09-2012 09:48 AM)Pat Leoville schreef:  
(03-09-2012 06:01 PM)vinejo schreef:  Heb van 1998 een fles Las Cases liggen en denk er nog niet aan die te openen, ik heb het gevoel dat de top-linkeroever in 1998 héél veel tijd nodig heeft.

Las Cases 98 kan perfect gedronken worden.

Ok, ik trek m open straks!
Wink


RE: Ducru Beaucaillou - Mt - 04-09-2012 10:39 PM

Oké, ik kom af thank you.


RE: Ducru Beaucaillou - frank - 09-09-2012 09:53 PM

vorige week ook nog eens de tweede wijn gedonken van 2004, verdomd niet slecht voor een tweede wijntje (15 euro), veel fruit, zacht, kon misschien nog een jaartje (of 2) mee.



RE: Ducru Beaucaillou - Terretoir - 09-09-2012 10:00 PM

(09-09-2012 09:53 PM)frank schreef:  vorige week ook nog eens de tweede wijn gedonken van 2004, verdomd niet slecht voor een tweede wijntje (15 euro), veel fruit, zacht, kon misschien nog een jaartje (of 2) mee.
vorige week ook nog eens de tweede wijn gedonken van 2004, verdomd niet slecht voor een tweede wijntje (15 euro), veel fruit, zacht, kon misschien nog een jaartje (of 2) mee.

Ik begin al dubbel te zien van men glaasjes denk'k ;-)


RE: Ducru Beaucaillou - frank - 10-09-2012 09:57 AM

naast mijn dubbele tongval ook al dubbele berichten Cool


RE: Ducru Beaucaillou - doc - 11-11-2012 08:17 PM

Ducru Beaucaillou 2004

Gisteravond tijdens het vijfde Ardennenoffensief voor de eerste maal Ducru Beaucaillou geproefd, langs z'n tweede wijn en allebei uit 2004. Mooi en verrijkend experimentje ! thank you Jo
Samen met de Marquis d'Angerville 04 de WOTN !
Opvallend hier was de jeugdigheid en de diepgang die de eerste wijn duidelijk meer te bieden had dan z'n tweede. Complex, heel precies en een heel mooi fineerlaagje ceder !
Wat een finesse, we dachten eerst aan een Margaux.
Het licht vegetale puntje in beide wijnen was bijzonder verleidelijk en maakte de wijnen erg bijzonder. En eerlijk, ...de frisheid werd hierdoor erg geäccentueerd !


RE: Ducru Beaucaillou 2004 - vinejo - 11-11-2012 09:05 PM

(11-11-2012 08:17 PM)doc schreef:  Ducru Beaucaillou 2004

Gisteravond tijdens het vijfde Ardennenoffensief voor de eerste maal Ducru Beaucaillou geproefd, langs z'n tweede wijn en allebei uit 2004. Mooi en verrijkend experimentje ! thank you Jo
Samen met de Marquis d'Angerville 04 de WOTN !
Opvallend hier was de jeugdigheid en de diepgang die de eerste wijn duidelijk meer te bieden had dan z'n tweede. Complex, heel precies en een heel mooi fineerlaagje ceder !
Wat een finesse, we dachten eerst aan een Margaux.
Het licht vegetale puntje in beide wijnen was bijzonder verleidelijk en maakte de wijnen erg bijzonder. En eerlijk, ...de frisheid werd hierdoor erg geäccentueerd !

Zeer juiste bevindingen, dear Doc.
Ik voeg er nog aan toe dat ik verrast was door de kwaliteit van de Croix de Beaucaillou, en zeker ook door de gelijkaardige aroma s van de eerste wijn -echt herkenbaar -Kris zei zelfs meteen - "den eersten en den tweeden nevest makkander Jo?" ;-)
Het verschil werd inderdaad gemaakt in de mond, eerste wijn zeer lang - hij bleef maar komen...


RE: Ducru Beaucaillou 2004 - Dave - 12-11-2012 02:11 PM

(11-11-2012 09:05 PM)vinejo schreef:  
(11-11-2012 08:17 PM)doc schreef:  Ducru Beaucaillou 2004

Gisteravond tijdens het vijfde Ardennenoffensief voor de eerste maal Ducru Beaucaillou geproefd, langs z'n tweede wijn en allebei uit 2004. Mooi en verrijkend experimentje ! thank you Jo
Samen met de Marquis d'Angerville 04 de WOTN !
Opvallend hier was de jeugdigheid en de diepgang die de eerste wijn duidelijk meer te bieden had dan z'n tweede. Complex, heel precies en een heel mooi fineerlaagje ceder !
Wat een finesse, we dachten eerst aan een Margaux.
Het licht vegetale puntje in beide wijnen was bijzonder verleidelijk en maakte de wijnen erg bijzonder. En eerlijk, ...de frisheid werd hierdoor erg geäccentueerd !


Zeer juiste bevindingen, dear Doc.
Ik voeg er nog aan toe dat ik verrast was door de kwaliteit van de Croix de Beaucaillou, en zeker ook door de gelijkaardige aroma s van de eerste wijn -echt herkenbaar -Kris zei zelfs meteen - "den eersten en den tweeden nevest makkander Jo?" ;-)
Het verschil werd inderdaad gemaakt in de mond, eerste wijn zeer lang - hij bleef maar komen...

Hmmm, dan had ik toch een mindere fles Croix 2004: kon mij echt niet overtuigen.....


RE: Ducru Beaucaillou 2004 - vinejo - 12-11-2012 02:15 PM

(12-11-2012 02:11 PM)Dave schreef:  
(11-11-2012 09:05 PM)vinejo schreef:  
(11-11-2012 08:17 PM)doc schreef:  Ducru Beaucaillou 2004

Gisteravond tijdens het vijfde Ardennenoffensief voor de eerste maal Ducru Beaucaillou geproefd, langs z'n tweede wijn en allebei uit 2004. Mooi en verrijkend experimentje ! thank you Jo
Samen met de Marquis d'Angerville 04 de WOTN !
Opvallend hier was de jeugdigheid en de diepgang die de eerste wijn duidelijk meer te bieden had dan z'n tweede. Complex, heel precies en een heel mooi fineerlaagje ceder !
Wat een finesse, we dachten eerst aan een Margaux.
Het licht vegetale puntje in beide wijnen was bijzonder verleidelijk en maakte de wijnen erg bijzonder. En eerlijk, ...de frisheid werd hierdoor erg geäccentueerd !


Zeer juiste bevindingen, dear Doc.
Ik voeg er nog aan toe dat ik verrast was door de kwaliteit van de Croix de Beaucaillou, en zeker ook door de gelijkaardige aroma s van de eerste wijn -echt herkenbaar -Kris zei zelfs meteen - "den eersten en den tweeden nevest makkander Jo?" ;-)
Het verschil werd inderdaad gemaakt in de mond, eerste wijn zeer lang - hij bleef maar komen...

Hmmm, dan had ik toch een mindere fles Croix 2004: kon mij echt niet overtuigen.....

Op CT krijgt hij ook weinig bijval, nochtans waren de zes proevers het eens: een wijn dicht bij GCC niveau. Maar zeker voor een tweede wijn zal wel gelden dat de ene fles de andere niet is (mss had jij de minste van de mindere cuves... ;-) )


RE: Ducru Beaucaillou 2004 - Dave - 12-11-2012 03:57 PM

(12-11-2012 02:15 PM)vinejo schreef:  
(12-11-2012 02:11 PM)Dave schreef:  
(11-11-2012 09:05 PM)vinejo schreef:  
(11-11-2012 08:17 PM)doc schreef:  Ducru Beaucaillou 2004

Gisteravond tijdens het vijfde Ardennenoffensief voor de eerste maal Ducru Beaucaillou geproefd, langs z'n tweede wijn en allebei uit 2004. Mooi en verrijkend experimentje ! thank you Jo
Samen met de Marquis d'Angerville 04 de WOTN !
Opvallend hier was de jeugdigheid en de diepgang die de eerste wijn duidelijk meer te bieden had dan z'n tweede. Complex, heel precies en een heel mooi fineerlaagje ceder !
Wat een finesse, we dachten eerst aan een Margaux.
Het licht vegetale puntje in beide wijnen was bijzonder verleidelijk en maakte de wijnen erg bijzonder. En eerlijk, ...de frisheid werd hierdoor erg geäccentueerd !


Zeer juiste bevindingen, dear Doc.
Ik voeg er nog aan toe dat ik verrast was door de kwaliteit van de Croix de Beaucaillou, en zeker ook door de gelijkaardige aroma s van de eerste wijn -echt herkenbaar -Kris zei zelfs meteen - "den eersten en den tweeden nevest makkander Jo?" ;-)
Het verschil werd inderdaad gemaakt in de mond, eerste wijn zeer lang - hij bleef maar komen...

Hmmm, dan had ik toch een mindere fles Croix 2004: kon mij echt niet overtuigen.....

Op CT krijgt hij ook weinig bijval, nochtans waren de zes proevers het eens: een wijn dicht bij GCC niveau. Maar zeker voor een tweede wijn zal wel gelden dat de ene fles de andere niet is (mss had jij de minste van de mindere cuves... ;-) )

De fles kwam ook wel van Carrefour kelderresten (+/- 15€), dus waarschijnlijk een aantal jaren rechtop in TL-licht bewaard; zal ook ni ideaal zijn.....

Ik heb er nog eentje, dus we zullen de proef eens op de som moeten nemen....


RE: Ducru Beaucaillou - doc - 06-04-2013 10:46 PM

La Croix 2008

Heel veel friste met toch mooi afgerijpt fruit en die typische bladgroene toets, na enkele uren karaf is dit echt een heel mooie wijn geworden. Aanrader ! 90.


RE: Ducru Beaucaillou - doc - 12-03-2014 01:43 AM

Ik blijf toch deze fles Ducru Beaucaillou 1996 een verrassing vinden.
Ik had hier mooi tertiair geëvolueerde toetsen van kreupelhout, kistje, een frisse vegetale toets (ook bij de 99 vast kunnen stellen), wat kruidigheid. Gedroogd fruit verder in het middenpalet met behoorlijk wat frisse zuurtjes die bleven hangen in de afdronk. Mooi versmolten, fris geheel. Mocht misschien toch iets meer lengte hebben en de tannine was lichtjes droogtrekkend maar al bij al een zeer mooie wijn. 92
De waarderingen omtrent deze wijn lopen blijkbaar sterk uiteen. (zie CT waar de scores wel heel hoog liggen...) Maar het blijft een boeiend verhaal !


RE: Ducru Beaucaillou - don quichotte - 12-03-2014 03:33 AM

(12-03-2014 01:43 AM)doc schreef:  ...............................
De waarderingen omtrent deze wijn lopen blijkbaar sterk uiteen. (zie CT waar de scores wel heel hoog liggen...) Maar het blijft een boeiend verhaal !

Dat de appreciatie van wijn soms sterk uit elkaar lopen maken inderdaad van het wijngebeuren een boeiend verhaal.
Zeker zal de spreiding des te groter zijn als je met wijnen te doen hebt met een sterk uitgesproken persoonlijk karakter en nogal afwijken van het "gemiddeld standaard smaakprofiel" van de wijnamateur.
Een voorkeur van smaak of wijn die door de media en wijngoeroes ons soms wordt opgedrongen. Sad


RE: Ducru Beaucaillou - Benz - 07-04-2014 07:02 PM

Croix De Beaucaillou 2006

2 uurtjes op voorhand geopend. Mooie paarse kleur. In de mond een zachte wijn met het nodige karakter, niet te veel maar juist genoeg (perfect in evenwicht) en een zeer mooie lange afdronkWink 89+


RE: Ducru Beaucaillou - Mathijs81 - 13-12-2014 12:02 AM

Uiteindelijk toch beslist om deze te ontkurken, Ducru Beaucaillou 1990 Heart.
Een zware werkweek achter de rug en deze middag even hoppen naar Auchan om een kistje Croix de Beaucaillou 2011 op te pikken - redenen genoeg dus.

Grote verwachtingen, gezien dit mijn favoriete St. Julien is ( naast Leoville Las Cases ).

Gedegusteerd bij : gewoon een typisch Franse baguette

Fles : in goede toestand, niveau perfect - kurk wat verzadigd, in twee delen eruit.

Voorbereiding : deze ochtend uit de wijnkast gehaald en langzaam laten opwarmen tot kamertemperatuur ( 17-18°C ).
Daarna gewoon ontkurkt en gezellig gedegusteerd in gezelschap

Neus : direct een zeer aangename geur, zowat melkchocolade en dat typische Ducru boeket dat ik oh zo moeilijk kan omschrijven.

Kleur : nog flink wat rood - had toch een bruinere kleur verwacht, maar neen.

Smaak : tja - 1990 was een goed jaar en dat is eraan te merken.
De wijn heeft de afgelopen 24 jaar met klasse overleefd en heeft een immens heerlijke afdronk.

Conclusie : Tot op heden nog geen Ducru Beaucaillou gevonden die kan ontgoochelen.
Met nog 1966 / 1998 / 1999 / 2001 in de kelder, opvolging verzekerd.

[attachment=941]


RE: Ducru Beaucaillou - vinejo - 13-12-2014 10:09 AM

(13-12-2014 12:02 AM)Mathijs81 schreef:  Uiteindelijk toch beslist om deze te ontkurken, Ducru Beaucaillou 1990 Heart.
Een zware werkweek achter de rug en deze middag even hoppen naar Auchan om een kistje Croix de Beaucaillou 2011 op te pikken - redenen genoeg dus.

Grote verwachtingen, gezien dit mijn favoriete St. Julien is ( naast Leoville Las Cases ).

Gedegusteerd bij : gewoon een typisch Franse baguette

Fles : in goede toestand, niveau perfect - kurk wat verzadigd, in twee delen eruit.

Voorbereiding : deze ochtend uit de wijnkast gehaald en langzaam laten opwarmen tot kamertemperatuur ( 17-18°C ).
Daarna gewoon ontkurkt en gezellig gedegusteerd in gezelschap

Neus : direct een zeer aangename geur, zowat melkchocolade en dat typische Ducru boeket dat ik oh zo moeilijk kan omschrijven.

Kleur : nog flink wat rood - had toch een bruinere kleur verwacht, maar neen.

Smaak : tja - 1990 was een goed jaar en dat is eraan te merken.
De wijn heeft de afgelopen 24 jaar met klasse overleefd en heeft een immens heerlijke afdronk.

Conclusie : Tot op heden nog geen Ducru Beaucaillou gevonden die kan ontgoochelen.
Met nog 1966 / 1998 / 1999 / 2001 in de kelder, opvolging verzekerd.

Zeer duidelijke beschrijving (openingsprocedure is interessant), bedankt.
Maar je hebt wel geluk gehad, want Ducru heeft in 90 een enorm lot flessen op de markt gebracht waarvan de wijn ondrinkbaar was door een of andere chemische stof in de verf of een ander product bij het renoveren van de chai. Meen ik toch gelezen te hebben.


RE: Ducru Beaucaillou - Biff - 13-12-2014 03:44 PM

(13-12-2014 12:02 AM)Mathijs81 schreef:  Met nog 1966 / 1998 / 1999 / 2001 in de kelder, opvolging verzekerd.
Geboren in '81 en al zo'n mooie wijnen in de kelder liggen hebben!!
cheers


RE: Ducru Beaucaillou - Bert - 07-03-2015 09:13 PM

(06-04-2013 10:46 PM)doc schreef:  La Croix 2008

Heel veel friste met toch mooi afgerijpt fruit en die typische bladgroene toets, na enkele uren karaf is dit echt een heel mooie wijn geworden. Aanrader ! 90.

Bij mij vanavond ook deze La Croix de Beaucaillou 2008.
Meteen na openen tegenvallend. Te kort, te weinig, alles 'te' maar in de negatieve zin...
Pas na anderhalf, twee uur komt de wijn open.
Voornamelijk vleesjus in de neus, met na walsen zwart fruit en tipje zoethout, twijgjes en beetje munt op het einde.
Deftige structuur, sappig, fris, met rood fruit en de nodige zuren, met ook dat beetje munt er in. Lange afdronk.
89/100


RE: Ducru Beaucaillou - Benz - 07-03-2015 11:05 PM

(07-03-2015 09:13 PM)Bert schreef:  
(06-04-2013 10:46 PM)doc schreef:  La Croix 2008

Heel veel friste met toch mooi afgerijpt fruit en die typische bladgroene toets, na enkele uren karaf is dit echt een heel mooie wijn geworden. Aanrader ! 90.

Bij mij vanavond ook deze La Croix de Beaucaillou 2008.
Meteen na openen tegenvallend. Te kort, te weinig, alles 'te' maar in de negatieve zin...
Pas na anderhalf, twee uur komt de wijn open.
Voornamelijk vleesjus in de neus, met na walsen zwart fruit en tipje zoethout, twijgjes en beetje munt op het einde.
Deftige structuur, sappig, fris, met rood fruit en de nodige zuren, met ook dat beetje munt er in. Lange afdronk.
89/100

Is idd. een zeer mooie wijn cheers


RE: Ducru Beaucaillou - Mathijs81 - 03-04-2015 11:41 PM

Het einde van de werkweek en begin van het weekend, redenen genoeg voor deze Ducru Beaucaillou 1999.

+ Voorbereiding - zoals gewoonlijk, één dag voordien uit de wijnkast en rechtop om het bezinksel te bedaren.
+ Decanteren - getwijfeld, maar toch gedaan en vervolgens de evolutie gevolgd
+ Kleur - donker tot midden rood - nog flink wat tranen in het glas
+ Neus - inkt, zwarte peper, stevige kruiden en flink wat hout ( dacht ik toch )
+ Smaak - een mooie evolutie doorheen de avond :

18h30 ( na openen + karaf ) - peperig, diep intens, lange stevige afdronk
20h30 ( twee uren karaf ) - wijn bloeit open, meer van hetgeen hierboven
22h30 ( vier uren karaf ) - einde evolutie, wijn blijft houden, maar afdronk ebt te snel weg.
23h30 ( einde ) - het laatste restje glijdt vlot naar binnen - de avond is geslaagd

+ Conclusie - deze Ducru is mooi op dronk, maar ik zie geen evolutie meer de komende jaren.
Deze is nu heel heerlijk te drinken. Niet meer op de piek ,maar net aan de helling naar beneden begonnen.

Punten ..... stevige fles wijn, duidelijk standpunt en mooi geassembleerd .... gemiddeld een mooie 91-92/100.

Mathijs

[attachment=1117]


RE: Ducru Beaucaillou - Mathijs81 - 29-11-2015 11:23 PM

Ducru Beaucaillou 1998

Blijkbaar had ik toch meer flessen dan verwacht, dus waarom even niet ontkurken.
Het was mijn eerste & enigste fles wijn deze week, daarom even een toppertje.

Ik heb het al gezegd en deze wijn bevestigt alleen maar ... 1998 is linkeroever goed genegen.

Neus - direct bij ontkurken, mooie aardse en prachtige geuren die mij tegemoet kwamen.
Smaak - mooi vol en afgerond in de mond, tannines mooi versmolten tot één geheel
Afdronk - netjes, weinig tot eigenlijk niets op aan te merken.

Duidelijk een heel mooie wijn waar de hand van Ducru Beaucaillou toch duidelijk in terug te vinden is.

Mathijs


RE: Ducru Beaucaillou - jr02 - 27-12-2015 01:33 PM

Met de feestdagen staat er gegarandeerd een Ducru 1995 op tafel bij mijn schoonouders.
Steeds een toppertje voor mij, uit voorgaande reactie kan je zien dat die mij steeds kon bekoren en een 95pnt kreeg.

- Recht uit de fles na een 4tal uurtjes rechtop te hebben genoten van de salontemperatuur.
- De kleur toonde nog geen 20 jarige leeftijd.
- De neus was weinig intrigerend, flauw zelf. Voornamelijk hout die de kop kwam opsteken.
- De smaak zat goed, nog wat rood fruit, tabak... maar opmerkelijk waren de droogtrekkende overheersende tannines, die van het toppertje een floppertje maakten.

De laatste tijd valt mij meer en meer op dat bij de '95 wijnen de tannines maar niet versmolten geraken Gek?

Mijn schoonvader wou toch de proef op de som nemen en er werd een tweede Ducru bovengehaald vanuit de kelder. Even laten op t° komen in het glas en .... lap weer hetzelfde liedje. De fles werd zelfs aan de kant geschoven om de voorkeur te geven aan een Pontet Canet 1996 Magnum wijn met gemak 93pnt en uuuuren genot.


RE: Ducru Beaucaillou - don quichotte - 28-12-2015 12:33 AM

(27-12-2015 01:33 PM)jr02 schreef:  Met de feestdagen staat er gegarandeerd een Ducru 1995 op tafel bij mijn schoonouders.
Steeds een toppertje voor mij, uit voorgaande reactie kan je zien dat die mij steeds kon bekoren en een 95pnt kreeg.

- Recht uit de fles na een 4tal uurtjes rechtop te hebben genoten van de salontemperatuur.
- De kleur toonde nog geen 20 jarige leeftijd.
- De neus was weinig intrigerend, flauw zelf. Voornamelijk hout die de kop kwam opsteken.
- De smaak zat goed, nog wat rood fruit, tabak... maar opmerkelijk waren de droogtrekkende overheersende tannines, die van het toppertje een floppertje maakten.

De laatste tijd valt mij meer en meer op dat bij de '95 wijnen de tannines maar niet versmolten geraken Gek?

Mijn schoonvader wou toch de proef op de som nemen en er werd een tweede Ducru bovengehaald vanuit de kelder. Even laten op t° komen in het glas en .... lap weer hetzelfde liedje. De fles werd zelfs aan de kant geschoven om de voorkeur te geven aan een Pontet Canet 1996 Magnum wijn met gemak 93pnt en uuuuren genot.

Het gaat er daar serieus aan toe bij je schoonouders tijdens de feestdagen. Gezondheid cheers


RE: Ducru Beaucaillou - Mathijs81 - 25-02-2016 11:26 PM

Croix de Beaucaillou 2008

Tweede wijn van het befaamde Chateau Ducru Beaucaillou, gekend voor het maken van blockbusters.

Ook hun tweede wijnen garanderen mooie en consistente kwaliteit.

+ Kleur - intens rood, zoals het hoort te wezen
+ Neus - mooi gerijpt rood fruit
+ Smaak - heel mooie evolutie gedurende de avond ( 5 Hrs ).
In het begin, zeer scherp en pittig, na paar uurtjes lekker "mellow" in de mond.
Aansluitend op het mooie mondgevoel, toch een pittig kantje op het puntje van de tong.
+ Afdronk - mooie en volle afdronk, maar toch nog iets teveel groenigheid

Conclusie - subliem gemaakte wijn, flink wat raakpunten met de eerste wijn.
Maar ook deze jongere druiven moeten hun tijd in de fles hebben - nog even wachten dus.

[attachment=1825]

Mathijs


RE: Ducru Beaucaillou - vinejo - 26-02-2016 12:37 AM

(25-02-2016 11:26 PM)Mathijs81 schreef:  Croix de Beaucaillou 2008

Tweede wijn van het befaamde Chateau Ducru Beaucaillou, gekend voor het maken van blockbusters.

Ook hun tweede wijnen garanderen mooie en consistente kwaliteit.

+ Kleur - intens rood, zoals het hoort te wezen
+ Neus - mooi gerijpt rood fruit
+ Smaak - heel mooie evolutie gedurende de avond ( 5 Hrs ).
In het begin, zeer scherp en pittig, na paar uurtjes lekker "mellow" in de mond.
Aansluitend op het mooie mondgevoel, toch een pittig kantje op het puntje van de tong.
+ Afdronk - mooie en volle afdronk, maar toch nog iets teveel groenigheid

Conclusie - subliem gemaakte wijn, flink wat raakpunten met de eerste wijn.
Maar ook deze jongere druiven moeten hun tijd in de fles hebben - nog even wachten dus.

Mathijs

Mooi omschreven, Mathijs.
Heb er een flesje van liggen, ga nog even wachten.


RE: Ducru Beaucaillou - doc - 26-02-2016 02:33 AM

(25-02-2016 11:26 PM)Mathijs81 schreef:  Croix de Beaucaillou 2008

Tweede wijn van het befaamde Chateau Ducru Beaucaillou, gekend voor het maken van blockbusters.

Ook hun tweede wijnen garanderen mooie en consistente kwaliteit.

+ Kleur - intens rood, zoals het hoort te wezen
+ Neus - mooi gerijpt rood fruit
+ Smaak - heel mooie evolutie gedurende de avond ( 5 Hrs ).
In het begin, zeer scherp en pittig, na paar uurtjes lekker "mellow" in de mond.
Aansluitend op het mooie mondgevoel, toch een pittig kantje op het puntje van de tong.
+ Afdronk - mooie en volle afdronk, maar toch nog iets teveel groenigheid

Conclusie - subliem gemaakte wijn, flink wat raakpunten met de eerste wijn.
Maar ook deze jongere druiven moeten hun tijd in de fles hebben - nog even wachten dus.



Mathijs

thumbsup


RE: Ducru Beaucaillou - vinejo - 26-02-2016 06:39 PM

(26-02-2016 02:33 AM)doc schreef:  
(25-02-2016 11:26 PM)Mathijs81 schreef:  Croix de Beaucaillou 2008

Tweede wijn van het befaamde Chateau Ducru Beaucaillou, gekend voor het maken van blockbusters.

Ook hun tweede wijnen garanderen mooie en consistente kwaliteit.

+ Kleur - intens rood, zoals het hoort te wezen
+ Neus - mooi gerijpt rood fruit
+ Smaak - heel mooie evolutie gedurende de avond ( 5 Hrs ).
In het begin, zeer scherp en pittig, na paar uurtjes lekker "mellow" in de mond.
Aansluitend op het mooie mondgevoel, toch een pittig kantje op het puntje van de tong.
+ Afdronk - mooie en volle afdronk, maar toch nog iets teveel groenigheid

Conclusie - subliem gemaakte wijn, flink wat raakpunten met de eerste wijn.
Maar ook deze jongere druiven moeten hun tijd in de fles hebben - nog even wachten dus.



Mathijs

thumbsup

Ik herinner me nog goed wie me die fles heeft cadeau gedaan. Sleepy
Als ik ze opentrek zal ik klinken op de gezondheid van de gulle schenker en zijn familie.


RE: Ducru Beaucaillou - Kris - 26-02-2016 07:02 PM

(26-02-2016 06:39 PM)vinejo schreef:  
(26-02-2016 02:33 AM)doc schreef:  
(25-02-2016 11:26 PM)Mathijs81 schreef:  Croix de Beaucaillou 2008

Tweede wijn van het befaamde Chateau Ducru Beaucaillou, gekend voor het maken van blockbusters.

Ook hun tweede wijnen garanderen mooie en consistente kwaliteit.

+ Kleur - intens rood, zoals het hoort te wezen
+ Neus - mooi gerijpt rood fruit
+ Smaak - heel mooie evolutie gedurende de avond ( 5 Hrs ).
In het begin, zeer scherp en pittig, na paar uurtjes lekker "mellow" in de mond.
Aansluitend op het mooie mondgevoel, toch een pittig kantje op het puntje van de tong.
+ Afdronk - mooie en volle afdronk, maar toch nog iets teveel groenigheid

Conclusie - subliem gemaakte wijn, flink wat raakpunten met de eerste wijn.
Maar ook deze jongere druiven moeten hun tijd in de fles hebben - nog even wachten dus.



Mathijs

thumbsup

Ik herinner me nog goed wie me die fles heeft cadeau gedaan. Sleepy
Als ik ze opentrek zal ik klinken op de gezondheid van de gulle schenker en zijn familie.

punk

Jo, ik geloof dat we ooit de 1ste en 2de wijn naast mekaar dronken. Jaartal weet ik niet meer zeker, 2008? De 2de was iets minder lang, iets minder dense, kortom iets minder van alles. Maar vooral 1/3 van de prijs....
Ducru is top 2de wijn !


RE: Ducru Beaucaillou - vinejo - 26-02-2016 07:09 PM

(26-02-2016 07:02 PM)Kris schreef:  
(26-02-2016 06:39 PM)vinejo schreef:  
(26-02-2016 02:33 AM)doc schreef:  
(25-02-2016 11:26 PM)Mathijs81 schreef:  Croix de Beaucaillou 2008

Tweede wijn van het befaamde Chateau Ducru Beaucaillou, gekend voor het maken van blockbusters.

Ook hun tweede wijnen garanderen mooie en consistente kwaliteit.

+ Kleur - intens rood, zoals het hoort te wezen
+ Neus - mooi gerijpt rood fruit
+ Smaak - heel mooie evolutie gedurende de avond ( 5 Hrs ).
In het begin, zeer scherp en pittig, na paar uurtjes lekker "mellow" in de mond.
Aansluitend op het mooie mondgevoel, toch een pittig kantje op het puntje van de tong.
+ Afdronk - mooie en volle afdronk, maar toch nog iets teveel groenigheid

Conclusie - subliem gemaakte wijn, flink wat raakpunten met de eerste wijn.
Maar ook deze jongere druiven moeten hun tijd in de fles hebben - nog even wachten dus.



Mathijs

thumbsup

Ik herinner me nog goed wie me die fles heeft cadeau gedaan. Sleepy
Als ik ze opentrek zal ik klinken op de gezondheid van de gulle schenker en zijn familie.

punk

Jo, ik geloof dat we ooit de 1ste en 2de wijn naast mekaar dronken. Jaartal weet ik niet meer zeker, 2008? De 2de was iets minder lang, iets minder dense, kortom iets minder van alles. Maar vooral 1/3 van de prijs....
Ducru is top 2de wijn !

Idd, was de 2004!
Nice memories...
http://www.vinejo.freebb.be/thread-2215.html


RE: Ducru Beaucaillou - Benz - 26-02-2016 08:25 PM

(26-02-2016 07:09 PM)vinejo schreef:  
(26-02-2016 07:02 PM)Kris schreef:  
(26-02-2016 06:39 PM)vinejo schreef:  
(26-02-2016 02:33 AM)doc schreef:  
(25-02-2016 11:26 PM)Mathijs81 schreef:  Croix de Beaucaillou 2008

Tweede wijn van het befaamde Chateau Ducru Beaucaillou, gekend voor het maken van blockbusters.

Ook hun tweede wijnen garanderen mooie en consistente kwaliteit.

+ Kleur - intens rood, zoals het hoort te wezen
+ Neus - mooi gerijpt rood fruit
+ Smaak - heel mooie evolutie gedurende de avond ( 5 Hrs ).
In het begin, zeer scherp en pittig, na paar uurtjes lekker "mellow" in de mond.
Aansluitend op het mooie mondgevoel, toch een pittig kantje op het puntje van de tong.
+ Afdronk - mooie en volle afdronk, maar toch nog iets teveel groenigheid

Conclusie - subliem gemaakte wijn, flink wat raakpunten met de eerste wijn.
Maar ook deze jongere druiven moeten hun tijd in de fles hebben - nog even wachten dus.



Mathijs

thumbsup

Ik herinner me nog goed wie me die fles heeft cadeau gedaan. Sleepy
Als ik ze opentrek zal ik klinken op de gezondheid van de gulle schenker en zijn familie.

punk

Jo, ik geloof dat we ooit de 1ste en 2de wijn naast mekaar dronken. Jaartal weet ik niet meer zeker, 2008? De 2de was iets minder lang, iets minder dense, kortom iets minder van alles. Maar vooral 1/3 van de prijs....
Ducru is top 2de wijn !

Idd, was de 2004!
Nice memories...
http://www.vinejo.freebb.be/thread-2215.html

Is idd. een hele mooie 2de wijn, hier nog een paar flesjes 2006 van liggen. Slurp


RE: Ducru Beaucaillou - Mathijs81 - 26-06-2016 10:24 AM

Ik sta blijkbaar nog wat achter met de TN's,

Ik had hierboven al een TN van de 1998 gezet, maar niet iedere fles is dezelfde ...

+ Kleur - rood met een zeer lichte "bricking" aan de rand
+ Neus - toetsen vanille, nesquick cacao poeder, donker fruit
+ Smaak - mooi ontplooid, lekker zacht, maar iets te licht in de mond
+ Afdronk - prikkelend, peperig, licht droog trekkend en hint gekookt fruit

Vreemd, maar de vorige fles smaakte mij veel beter .... kan aan de fles en/of de taster liggen natuurlijk wijn.

Mathijs


RE: Ducru Beaucaillou - Biff - 17-07-2016 12:29 PM

Croix de Beaucaillou 2011 momenteel 34 euro op 1j1v...


RE: Ducru Beaucaillou - Mathijs81 - 23-12-2016 11:26 PM

Ducru Beaucaillou 2002

Na een weekje vol stress en weinig slaap, lekker ontspannen met Ducru.
Gekozen om toch maar eens de 2002 van stal te halen, kan niet eeuwig liggen.

+ Kleur - toch al een goede evolutie te zien aan de rand
+ Neus - had de wijn een uurtje karaf getoond en direct heerlijke aroma's doorheen de ganse keuken
Zeer strak en sterk boeket, kruidig, bakboter, hout, pannenkoekendeeg, zeer veel peper
+ Smaak - mooi fruit nog, pittig op de tong, wel een beetje te streng
+ Afdronk - snoeperig, krachtig, fruitig, aardbei, wel klein bittertje

Duidelijk geen groots jaar, maar de hand van Ducru is wel vlotjes terug te vinden.
Moet eerlijk toegeven dat vooral het neusje me kon bekoren deze avond.
Lekker wijntje, maar na een uur of twee begon het wat te vervelen.

[attachment=2319]

Mathijs


RE: Ducru Beaucaillou - vinejo - 23-12-2016 11:44 PM

(23-12-2016 11:26 PM)Mathijs81 schreef:  Ducru Beaucaillou 2002

Lekker wijntje, maar na een uur of twee begon het wat te vervelen.

Mathijs

Dat heb je soms met Bordeaux vind ik. Hoe lekker ze soms zijn, sommige flessen slagen er niet in te boeien. Daarom dat ik nog heel weinig thuis voor mezelf een fles Bordeaux opentrek. Ook al omdat je - indien je ze de avond zelf niet opdrinkt- riskeert dat ze de dag erop geoxideerd is...


RE: Ducru Beaucaillou - Jef - 19-05-2017 08:23 PM

Ducru 1983 in het glas.Mooie kleur nog,kleine bruine rand.
In de neus velpon.Zwart fruit.In de mond mooie balans van zuren en zachte taninnes.
Mooie wijn.


RE: Ducru Beaucaillou - Benz - 19-05-2017 09:21 PM

(19-05-2017 08:23 PM)Jef schreef:  Ducru 1983 in het glas.Mooie kleur nog,kleine bruine rand.
In de neus velpon.Zwart fruit.In de mond mooie balans van zuren en zachte taninnes.
Mooie wijn.

1983 topjaar Slurp. cheers


RE: Ducru Beaucaillou - Mathijs81 - 19-10-2017 12:31 PM

Ducru Beaucaillou 1998 - poging 3

Ik was wat bevreesd gezien de vorige fles mij niet meer kon overtuigen.
Niettemin, ik had nog twee flessen, dus waarom toch niet een extra poging ?

+ Kleur - rood met een zeer lichte "bricking" aan de rand
+ Neus - toetsen vanille, cacao, eerder gekonfijt rood fruit
+ Smaak - mooi ontplooid, lekker zacht, lichte peper, kersen
+ Afdronk - prikkelend, peperig, mooi zacht & zalvend

Nu duidelijk wel een betere fles - dit toont hoe mooi goed bewaarde Bordeaux toch kan verouderen.

Mathijs


RE: Ducru Beaucaillou - bowmore - 19-10-2017 05:38 PM

(19-10-2017 12:31 PM)Mathijs81 schreef:  Ducru Beaucaillou 1998 - poging 3

Ik was wat bevreesd gezien de vorige fles mij niet meer kon overtuigen.
Niettemin, ik had nog twee flessen, dus waarom toch niet een extra poging ?

+ Kleur - rood met een zeer lichte "bricking" aan de rand
+ Neus - toetsen vanille, cacao, eerder gekonfijt rood fruit
+ Smaak - mooi ontplooid, lekker zacht, lichte peper, kersen
+ Afdronk - prikkelend, peperig, mooi zacht & zalvend

Nu duidelijk wel een betere fles - dit toont hoe mooi goed bewaarde Bordeaux toch kan verouderen.

Mathijs
Mathijs, ik zie dat je nogal grillig (top)wijnen drinkt en heb de indruk dat je zelf je wijnen niet veroudert in een kelder. Vind je dat geen gebrek daar wijnen toch een eigen kelder vragen om een echte vergelijking mogelijk te maken? Misschien overwegen om de topwijnen te vervangen door een goede kelder en daarin zelf je wijnen te verbeteren. Kost minder en geeft meer plezier. En dan af en toe een topwijn vergelijken met een "gewone wijn" en tot de vaststelling te komen dat beiden hun kwaliteiten hebben...


RE: Ducru Beaucaillou - Mathijs81 - 19-10-2017 09:07 PM

(19-10-2017 05:38 PM)bowmore schreef:  Mathijs, ik zie dat je nogal grillig (top)wijnen drinkt en heb de indruk dat je zelf je wijnen niet veroudert in een kelder. Vind je dat geen gebrek daar wijnen toch een eigen kelder vragen om een echte vergelijking mogelijk te maken? Misschien overwegen om de topwijnen te vervangen door een goede kelder en daarin zelf je wijnen te verbeteren. Kost minder en geeft meer plezier. En dan af en toe een topwijn vergelijken met een "gewone wijn" en tot de vaststelling te komen dat beiden hun kwaliteiten hebben...

Goh - ik ben eigenlijk nog maar een jonge wijnliefhebber / verzamelaar.
Mijn oudere jaargangen komen van her en der - meestal wel van andere liefhebbers.

Qua jonge jaargangen ben ik enkel begonnen in 2014 ( primeur Bordeaux ).
Daarvoor heb ik geïnvesteerd in twee grote wijnbewaarkasten ( Liebherr )
Die zijn gereserveerd voor de wijnen die lang moeten rijpen.

Voor de rest liggen de jong te drinken wijnen in mijn kleine kelder.

Mathijs


RE: Ducru Beaucaillou - don quichotte - 19-10-2017 10:40 PM

(19-10-2017 09:07 PM)Mathijs81 schreef:  
(19-10-2017 05:38 PM)bowmore schreef:  Mathijs, ik zie dat je nogal grillig (top)wijnen drinkt en heb de indruk dat je zelf je wijnen niet veroudert in een kelder. Vind je dat geen gebrek daar wijnen toch een eigen kelder vragen om een echte vergelijking mogelijk te maken? Misschien overwegen om de topwijnen te vervangen door een goede kelder en daarin zelf je wijnen te verbeteren. Kost minder en geeft meer plezier. En dan af en toe een topwijn vergelijken met een "gewone wijn" en tot de vaststelling te komen dat beiden hun kwaliteiten hebben...

Goh - ik ben eigenlijk nog maar een jonge wijnliefhebber / verzamelaar.
Mijn oudere jaargangen komen van her en der - meestal wel van andere liefhebbers.

Qua jonge jaargangen ben ik enkel begonnen in 2014 ( primeur Bordeaux ).
Daarvoor heb ik geïnvesteerd in twee grote wijnbewaarkasten ( Liebherr )
Die zijn gereserveerd voor de wijnen die lang moeten rijpen.

Voor de rest liggen de jong te drinken wijnen in mijn kleine kelder.

Mathijs

Mathijs, wat denk je van het volgende?
Stop de wijnen die lang moeten bewaren in je kleine kelder.
Stop de jong te drinken wijnen in de wijn bewaarkasten.

Ik kwam onlangs bij iemand die ook wijn had in een bewaarkast.
Toen hij daar een paar flessen in mijn bijzijn had uitgenomen sloeg die koelkast aan. Ik voelde toen met mijn handen eraan en trillen dat dat dit beestje deed. Dit laatste is heel slecht voor wijn.
En een tweede punt; die koelkast stond niet in een donkere ruimte en ik vraag me af of het glas het UV licht wel ( voldoende) tegen houdt.( UV coating is maar van tijdelijk karakter)


RE: Ducru Beaucaillou - wvd - 20-10-2017 11:40 AM

(19-10-2017 10:40 PM)don quichotte schreef:  
(19-10-2017 09:07 PM)Mathijs81 schreef:  
(19-10-2017 05:38 PM)bowmore schreef:  Mathijs, ik zie dat je nogal grillig (top)wijnen drinkt en heb de indruk dat je zelf je wijnen niet veroudert in een kelder. Vind je dat geen gebrek daar wijnen toch een eigen kelder vragen om een echte vergelijking mogelijk te maken? Misschien overwegen om de topwijnen te vervangen door een goede kelder en daarin zelf je wijnen te verbeteren. Kost minder en geeft meer plezier. En dan af en toe een topwijn vergelijken met een "gewone wijn" en tot de vaststelling te komen dat beiden hun kwaliteiten hebben...

Goh - ik ben eigenlijk nog maar een jonge wijnliefhebber / verzamelaar.
Mijn oudere jaargangen komen van her en der - meestal wel van andere liefhebbers.

Qua jonge jaargangen ben ik enkel begonnen in 2014 ( primeur Bordeaux ).
Daarvoor heb ik geïnvesteerd in twee grote wijnbewaarkasten ( Liebherr )
Die zijn gereserveerd voor de wijnen die lang moeten rijpen.

Voor de rest liggen de jong te drinken wijnen in mijn kleine kelder.

Mathijs

Mathijs, wat denk je van het volgende?
Stop de wijnen die lang moeten bewaren in je kleine kelder.
Stop de jong te drinken wijnen in de wijn bewaarkasten.

Ik kwam onlangs bij iemand die ook wijn had in een bewaarkast.
Toen hij daar een paar flessen in mijn bijzijn had uitgenomen sloeg die koelkast aan. Ik voelde toen met mijn handen eraan en trillen dat dat dit beestje deed. Dit laatste is heel slecht voor wijn.
En een tweede punt; die koelkast stond niet in een donkere ruimte en ik vraag me af of het glas het UV licht wel ( voldoende) tegen houdt.( UV coating is maar van tijdelijk karakter)

Mee eens, zelfs al is je kelder wat warmer. Anderzijds, volgens ergens een test zou Leibherr wel de enige kast zijn die echt geschikt is om wijn lang te bewaren(?).


RE: Ducru Beaucaillou - Mathijs81 - 03-12-2017 08:59 PM

Ducru Beaucaillou 2007

Aangekocht in 2016, ik zie dat ik hier een indrukwekkende 92 € had betaald ( privé aankoop ).
Goed ... zin in iets lekkers deze zondagavond en dus maar even grasduinen in de wijnlijst.
Het oog viel al snel op jaargang 2007 en waarom niet eens op linkeroever gaan neuzen ?

Wijn rustig gedecanteerd zodat deze volop O2 kon krijgen - daarna traag op drinktemperatuur gebracht.
Dus kurk eruit & in de karaf tegen 16h30, degustatie nog steeds bezig en nog 1/2 flesje te gaan Slurp.

Ook hier geurde de keuken direct naar hetgeen uit de karaf kwam.
Tijdens het proeven ( tijdens het koken en bij de maaltijd ), de volgende nota's.

+ Kleur - nog mooi dieprood, doch een hint evolutie te bemerken
+ Neus - heerlijk, vooral groene peper, ook wat groene paprika, verfijnd hout, maar vooral chocolade.
+ Mond - sappig ... ja, maar vooral rood fruit ( doch eerder gedoofd, gedroogd rood fruit ), wat bittere chocolade.
Verder geen bombastische en/of strakke wijn ... neen, eerder licht en verfijnd - ook hier tikkeltje hout te bespeuren.
+ Afdronk - mooie, doch semi-kort ... gedroogd fruit en een beetje die vettigheid van melkchocolade (?).

Niettemin ... al bij de eerste snuif en slik toont deze wijn zich typische Ducru Beaucaillou.
Ik kan het niet helemaal uitleggen, maar het is iets wat herkenbaar is in de meeste jaargangen.

Zeer mooie wijn, al moet ik eerlijk zeggen dat mijn aankoopprijs te hoog was.
Dit is een wijn die ik eerder in de lagere prijsklasse 60-75 Euro zou plaatsen.
Nu ja ... de combo Ducru Beaucaillou en Mathijs is meestal hart boven verstand.

[attachment=3049]

Mathijs


RE: Ducru Beaucaillou - Biff - 04-12-2017 12:21 AM

(03-12-2017 08:59 PM)Mathijs81 schreef:  Nu ja ... de combo Ducru Beaucaillou en Mathijs is meestal hart boven verstand.
Mathijs
En hiermee is alles gezegd! Heart
Eén van de weinige St-Juliens die ik nog nooit dronk!
Ooit.....


RE: Ducru Beaucaillou - Mathijs81 - 26-03-2018 10:34 PM

Croix de Beaucaillou 2011 ( Auchan, 32 Euro, gedeelde CBO(6) aangekocht in 2014 )

Op Cellartracker opperde Jeff Leve om deze wijn jong te drinken.
Dus omstreeks 15h30 in de karaf en beginnen nippen rond 17h00.
Geserveerd bij een steak, patatjes in de schil & frisse salade.

+ Kleur : mooie, medium rode kleur, licht doorschijnend, hint van paars i/d rand
+ Neus : overheerlijk, volop fruit, diep, viooltjes, beetje stal, kruidig
+ Mond : goed strak & volgt de neus, maar misschien toch net iets te licht (*)
+ Afdronk : mooi, kruidig, tamelijk lang nog, strakjes, natuurlijk nog wat tannines

(*) Ik mag natuurlijk deze tweede wijn niet over dezelfde kam scheren als het eerste label.
Beginnen nippen tegen 17h00 en na 5 uurtjes staat deze nog steeds overeind. Mooi zo.

Krijgt op CT toch wat tegenwind, maar ik zie het niet direct ... toch een mooie wijn.
Prijszetting is natuurlijk altijd een andere zaak, maar ik ben tevreden over mijn aankoop.
En gelukkig nog twee flesjes in de kelder om de zaak verder op te volgen !

Mathijs


RE: Ducru Beaucaillou - Mathijs81 - 23-02-2020 07:09 PM

Ducru Beaucaillou 2000

In 2015 aangekocht via particulier, kostprijs 120, fles 1/2

- Voorbereiding : pop and pour, gedegusteerd over periode van een 2-tal uur
- Kleur : jong, jeugdig, toch al 20 jaar op de teller, maar niets van te zien
- Neus : al bij de eerste snuf wist ik dat dit een topper zou worden, prachtig verfijnd cederhout
Verder vooral kers, chocolade, een mix van rood en donker fruit. Maar vooral typische Beaucaillou
- Mond : prachtig op dronk, zeer verfijnd, met flink wat overschot, zacht, soepel, sexy, subliem.
- Afdronk : zeer lang, bleef lang in de mond hangen, beetje chocolade / cacao in het keeltje

Heerlijke wijn - tot nu toe het beste wat ik van dit domein kon proeven ... binnen St. Julien scoor ik dit 100/100.
Maar vooral die jeugdigheid na 20 jaar. Ik had een bijna ondrinkbare bom verwacht, maar dit was gewoonweg top !!!

Mathijs


RE: Ducru Beaucaillou - Biff - 11-06-2020 08:12 AM

2 nieuwe wijnen uit de Ducru Beaucaillou stal in 2019:

Le Petit Ducru de Ducru Beaucaillou

Madame de Beaucaillou, wijngaarden uit de Haut Medoc, als eerbetoon aan de vrouwen die sinds 1998 tot heden bij Ducru betrokken zijn.


RE: Ducru Beaucaillou - Vinoco - 11-06-2020 08:58 AM

(11-06-2020 08:12 AM)Biff schreef:  2 nieuwe wijnen uit de Ducru Beaucaillou stal in 2019:

Le Petit Ducru de Ducru Beaucaillou

Madame de Beaucaillou, wijngaarden uit de Haut Medoc, als eerbetoon aan de vrouwen die sinds 1998 tot heden bij Ducru betrokken zijn.

Gisteren is die nieuwe 2e wijn Le Petit Ducru uitgekomen inderdaad. Prijs 22,40 euro ex btw. De primeur campagne gaat heel erg goed en ik verkoop veel maar heb niet 1 fles verkocht van de Petit Ducru. Verbaasde mij enorm, want ik weet zeker dat het een erg mooie wijn is (Ducrubeaucaillou is namelijk al jaren in bloedvorm en hoort de afgelopen jaren continu bij de 5 beste wijnen die we proeven tijdens Bordeaux primeur) en voor een 2e wijn is hij niet duur. Wat de boer niet kent.....

Vandaag alle wijnen uit de Haut Brion en LMHB stallen....daarvan zullen er wel weer 100en wegvliegen voor het 15 voudige


RE: Ducru Beaucaillou - Vinoco - 19-07-2020 07:52 PM

Blind in het glas. Neus is makkelijk vind ik. Très Bordeaux. Hoe langer ik ruik hoe meer bevestiging ik krijg. Die overtuiging hebbende ga ik verder in plaatsing waar. De wijn is rond, zelfs romig. Hij is jeugdig en prachtig besluiten we met z'n 4en. Wow! heerlijk sappig. Moet haast wel een Merlot gedomineerde modernist zijn. L'Evangile schiet me ineens te binnen en dat gaat niet meer uit mijn hoofd. 2009 roept mijn tafelgenoot en ik denk bij mezelf: "nee dat is te jong...of zou hij gelijk kunnen hebben?" hmm lastig. Groot jaar denk ik. Tijd is om. Ik besluit 2005 te zeggen en geef de wijn 96/100. Heerlijk glas top Bordeaux. Ontmaskering. Het is NIET waar!!! 1995 linkeroever. Pfff we zijn duidelijk nog niet klaar met de opleiding...…..gelukkig.

Overigens is deze wijn jaaaaarenlang zeer teleurstellend geweest. 1995 begint op dronk te komen. In oktober doen we 1986 in onze top Bordeaux cyclus. Daarna 1995. Aan tafel besloten. Kijk er nu al naar uit.


RE: Ducru Beaucaillou - Mathijs81 - 06-06-2021 09:16 PM

Ducru Beaucaillou 2001

Rustig de jaargangen vanaf 1998 tot nu toe wegwerken, heet dat dan. Deze middag de 2001 op verplaatsing gekregen.

Noenkel zat er boenk op ... t'is overduidelijk Ducru, niet aan twijfelen ... en ja, ie had gelijk, zo herkenbaar die smaak.
Initieel vond ik hem iets minder, had wat tijd en ook wat eten erbij nodig om volledig te ontplooien. Heerlijk !

Mathijs


RE: Ducru Beaucaillou - Biff - 07-06-2021 08:13 AM

Als Saint Julien liefhebber dronk ik die nog nooit wegens huidige prijszetting.
Toch es eentje moeten inkopen met mn maaltijdchequesWink


RE: Ducru Beaucaillou - vinejo - 07-06-2021 12:42 PM

(07-06-2021 08:13 AM)Biff schreef:  Als Saint Julien liefhebber dronk ik die nog nooit wegens huidige prijszetting.
Toch es eentje moeten inkopen met mn maaltijdchequesWink

Hier twee x gedronken(toen dat nog énigszins betaalbaar was), de 1996 en 2001, twee maal niet onder de indruk.

Edit: 3x, ook de 2004 gedronken, die was wél top.


RE: Ducru Beaucaillou - wvd - 07-06-2021 03:32 PM

(07-06-2021 12:42 PM)vinejo schreef:  
(07-06-2021 08:13 AM)Biff schreef:  Als Saint Julien liefhebber dronk ik die nog nooit wegens huidige prijszetting.
Toch es eentje moeten inkopen met mn maaltijdchequesWink

Hier twee x gedronken(toen dat nog énigszins betaalbaar was), de 1996 en 2001, twee maal niet onder de indruk.

Edit: 3x, ook de 2004 gedronken, die was wél top.

Zo zie je maar: geen grote wijnen, enkel grote flessen.
JMQ gaf beide eesrtgenoemden een 16,75, de 2004 een 16,50. Goede scores maar verre van voldoende voor de huidige prijzen.
Het laatste jaar dat hij becommentarieerde was 2010. Daarna is hij er niet meer welkom en hebben ze hem zelfs een proces aangedaan (dat ze verloren...) omdat hij een blinde verticale had gedaan van Ducru-Beaucaillou naast Grand-Puy -Lacoste, het merk van de andere tak van de familie Borie. En die werd grandioos gewonnen door GPL wat bij die van bij Ducru in 't verkeerde keelgat schoot. Op GPL is hij steeds welkom... En eerlijk, ik was ook nooit echt onder de indruk in vergelijking met de meeste andere Saint-Juliens. Nu ook heel lang niks meer geproefd (je mag me altijd uitnodigen) want voor dat bedrag kan ik veel flessen betere wijn kopen bij mezelf. Big Grin


RE: Ducru Beaucaillou - jr02 - 01-02-2022 02:57 AM

(27-12-2015 01:33 PM)jr02 schreef:  Met de feestdagen staat er gegarandeerd een Ducru 1995 op tafel bij mijn schoonouders.
Steeds een toppertje voor mij, uit voorgaande reactie kan je zien dat die mij steeds kon bekoren en een 95pnt kreeg.

- Recht uit de fles na een 4tal uurtjes rechtop te hebben genoten van de salontemperatuur.
- De kleur toonde nog geen 20 jarige leeftijd.
- De neus was weinig intrigerend, flauw zelf. Voornamelijk hout die de kop kwam opsteken.
- De smaak zat goed, nog wat rood fruit, tabak... maar opmerkelijk waren de droogtrekkende overheersende tannines, die van het toppertje een floppertje maakten.

De laatste tijd valt mij meer en meer op dat bij de '95 wijnen de tannines maar niet versmolten geraken Gek?

Mijn schoonvader wou toch de proef op de som nemen en er werd een tweede Ducru bovengehaald vanuit de kelder. Even laten op t° komen in het glas en .... lap weer hetzelfde liedje. De fles werd zelfs aan de kant geschoven om de voorkeur te geven aan een Pontet Canet 1996 Magnum wijn met gemak 93pnt en uuuuren genot.

6jaar later....
Een no nonsense bezoekje aan de schoonouders. Door de gekende Covid perikelen zijn de bezoeken schaars maar DE bezoeken zijn dan ook hemels.
De euforie om de kleinkinderen terug te zien moest prompt gevierd worden met wat bubbels van De Sousa (Tradition). De geur van wild verwende alvast onze neus en enige tijd later werden de smaakpapillen getrakteerd op een mals 'marcassin gebraad'. Geen tralala, geen truffel, geen roomsaus, geen bessen...puur stukje vlees, braadjus, gepoft aardappeltje en gebakken witlof....dit om de wijn alle eer aan te doen en hem een herkansing te bieden (Kerst 2015)
De 1995 blies ons van ons stokken watte, overweldigend aroma, romig, vol, perfect à point...wat een dijk van een wijn. Ik was al fan in 2010 maar dit ....dit is fenomenaal hoe deze wijn geëvolueerd is.
Hier koop je nu niet gemakkelijk 2 kisten van zoals mijn schoonvader indertijd maar wat ben ik hem dankbaar dat ik kon meegenieten van de evolutie van deze Ducru. Maar zoals met zoveel wijnen, ze worden te vroeg gedronken. Idem hier....ik heb de lege fles mee als souvenir want er komen er geen meer terwijl deze eigenlijk nu pas op zijn plooi is. Ik had er zo graag nog 10 jaar van genoten.
huhuh gelukkig heb ik er nog eentje liggen, ooit kado gekregen van hem...afspraak binnen 5 jaar ang-el


RE: Ducru Beaucaillou - vinejo - 01-02-2022 07:39 AM

(01-02-2022 02:57 AM)jr02 schreef:  
(27-12-2015 01:33 PM)jr02 schreef:  Met de feestdagen staat er gegarandeerd een Ducru 1995 op tafel bij mijn schoonouders.
Steeds een toppertje voor mij, uit voorgaande reactie kan je zien dat die mij steeds kon bekoren en een 95pnt kreeg.

- Recht uit de fles na een 4tal uurtjes rechtop te hebben genoten van de salontemperatuur.
- De kleur toonde nog geen 20 jarige leeftijd.
- De neus was weinig intrigerend, flauw zelf. Voornamelijk hout die de kop kwam opsteken.
- De smaak zat goed, nog wat rood fruit, tabak... maar opmerkelijk waren de droogtrekkende overheersende tannines, die van het toppertje een floppertje maakten.

De laatste tijd valt mij meer en meer op dat bij de '95 wijnen de tannines maar niet versmolten geraken Gek?

Mijn schoonvader wou toch de proef op de som nemen en er werd een tweede Ducru bovengehaald vanuit de kelder. Even laten op t° komen in het glas en .... lap weer hetzelfde liedje. De fles werd zelfs aan de kant geschoven om de voorkeur te geven aan een Pontet Canet 1996 Magnum wijn met gemak 93pnt en uuuuren genot.

6jaar later....
Een no nonsense bezoekje aan de schoonouders. Door de gekende Covid perikelen zijn de bezoeken schaars maar DE bezoeken zijn dan ook hemels.
De euforie om de kleinkinderen terug te zien moest prompt gevierd worden met wat bubbels van De Sousa (Tradition). De geur van wild verwende alvast onze neus en enige tijd later werden de smaakpapillen getrakteerd op een mals 'marcassin gebraad'. Geen tralala, geen truffel, geen roomsaus, geen bessen...puur stukje vlees, braadjus, gepoft aardappeltje en gebakken witlof....dit om de wijn alle eer aan te doen en hem een herkansing te bieden (Kerst 2015)
De 1995 blies ons van ons stokken watte, overweldigend aroma, romig, vol, perfect à point...wat een dijk van een wijn. Ik was al fan in 2010 maar dit ....dit is fenomenaal hoe deze wijn geëvolueerd is.
Hier koop je nu niet gemakkelijk 2 kisten van zoals mijn schoonvader indertijd maar wat ben ik hem dankbaar dat ik kon meegenieten van de evolutie van deze Ducru. Maar zoals met zoveel wijnen, ze worden te vroeg gedronken. Idem hier....ik heb de lege fles mee als souvenir want er komen er geen meer terwijl deze eigenlijk nu pas op zijn plooi is. Ik had er zo graag nog 10 jaar van genoten.
huhuh gelukkig heb ik er nog eentje liggen, ooit kado gekregen van hem...afspraak binnen 5 jaar ang-el

Zalig…En alweer..we mogen nooit een wijn afschrijven, zelfs al heeft ie op een bepaald moment droogtrekkende tannines.
Wat bof je met je grootouders Smile


RE: Ducru Beaucaillou - Biff - 01-02-2022 11:52 AM

Alweer een 1995 linkeroever die bevestigt... ik lees het graag mbt de Chateau Palmer 1995 die ik vorig jaar kochtSlurp


RE: Ducru Beaucaillou - vinejo - 01-02-2022 02:27 PM

(01-02-2022 11:52 AM)Biff schreef:  Alweer een 1995 linkeroever die bevestigt... ik lees het graag mbt de Chateau Palmer 1995 die ik vorig jaar kochtSlurp

Altijd welkom, mijn goede vriend. ang-el


RE: Ducru Beaucaillou - wvd - 01-02-2022 04:00 PM

Nog maar eens een bevestiging van onze conclusies zaterdag:
1) er gaat niets boven een wijn op dronk
2) we drinken bijna al onze wijnen veel te jong.
Dus, aan de jongeren op dit forum (voor ons is het te laat...Confused): investeer in een goede kelder en stop hem vol met al je favoriete wijnen, koop zoveel als je je kan permitteren en dan nog wat meer. Je zal het je gegarandeerd niet beklagen!


RE: Ducru Beaucaillou - Fre - 01-02-2022 07:35 PM

Ooit de Ducru 1990 blind in t glas gekregen van de opa van mijn vrouw. Toch een van mijn topervaringen op vlak van wijn.


RE: Ducru Beaucaillou - vinejo - 01-02-2022 08:17 PM

(01-02-2022 07:35 PM)Fre schreef:  Ooit de Ducru 1990 blind in t glas gekregen van de opa van mijn vrouw. Toch een van mijn topervaringen op vlak van wijn.

In 1993?


RE: Ducru Beaucaillou - wvd - 02-02-2022 01:05 AM

(01-02-2022 08:17 PM)vinejo schreef:  
(01-02-2022 07:35 PM)Fre schreef:  Ooit de Ducru 1990 blind in t glas gekregen van de opa van mijn vrouw. Toch een van mijn topervaringen op vlak van wijn.

In 1993?

Toen was die nog fris ..Big Grin


RE: Ducru Beaucaillou - vinejo - 02-02-2022 08:28 AM

(02-02-2022 01:05 AM)wvd schreef:  
(01-02-2022 08:17 PM)vinejo schreef:  
(01-02-2022 07:35 PM)Fre schreef:  Ooit de Ducru 1990 blind in t glas gekregen van de opa van mijn vrouw. Toch een van mijn topervaringen op vlak van wijn.

In 1993?

Toen was die nog fris ..Big Grin

De vrouw van Fre bedoel je..?


RE: Ducru Beaucaillou - UC - 02-02-2022 07:58 PM

(01-02-2022 04:00 PM)wvd schreef:  Dus, aan de jongeren op dit forum (voor ons is het te laat...Confused): investeer in een goede kelder en stop hem vol met al je favoriete wijnen, koop zoveel als je je kan permitteren en dan nog wat meer. Je zal het je gegarandeerd niet beklagen!

Wat als jongere niet altijd een sinecure omdat, en dan spreek ik voor mezelf, nog steeds veel aan het ontdekken ben. En dan moet je toch ook keuzes maken.


RE: Ducru Beaucaillou - vinejo - 30-10-2023 05:53 PM

La Croix Ducru- Beaucaillou 2019

Officiële tweede wijn.
55% van de productie van Ducru Beaucaillou komt in deze cuve. Gecombineerd met de oogst van een terroir net aan de overkant van de weg tussen Ch. Gruaud Larose en Ch. Léoville Barton.

Een wijn in de moderne stijl die de Medoc tegenwoordig brengt. Weinig merkbare houtlagering, des te meer fonkelfris fruit. De geur doet me wat denken aan Chevalier van hetzelfde jaar, die aardse, modderachtige toets. En cassis die niet vegetaal is maar rijp. Niet rijp zoals in Chileense wijnen, zeker niet. Een bosbes die nét rijp is maar nog krokant, niet zoetig. Beetje tabak ook. Nu een pakje sigaretten 10 euro moet kosten is dit mooi meegenomen.
Het mondgevoel is zeer zuiver, afgelijnd en fris. Tannines zijn af. Hoewel na enkele glazen de wijn wel héel licht droog eindigt.
De afdronk is mooi, bosfruit en vegetaal.
Ik ben van plan om te stoppen als de fles halfleeg (of-vol) is maar het zal me niet lukken.
Dan slaap ik maar slecht, foert.
92