wijnliefhebbers
Isole e Olena - Afdrukversie

+- wijnliefhebbers (http://www.vinejo.freebb.be)
+-- Forum: Italië (/forum-13.html)
+--- Forum: Toscane, midden-Italië (/forum-17.html)
+--- Discussie: Isole e Olena (/thread-1494.html)


Isole e Olena - Venne - 03-12-2011 11:32 PM

Cepparello 2001
Schoon fleske, beter dan verwacht want de laatste keer dat ik deze Cep proefde was het bedenkelijk.
Mooi rood fruit, geweldige chocolade (callebaut gift), ondanks de jaren toch nog wat (veel) hout en tannines.
Maar alles is mooi versmolten hoor, bizar.. nog te jong? Voor die prijs had ik toch meer verwacht.
ITG wijn .... dus geen Chianti :-)
Restje moet het morgen bewijzen.


RE: Isole e Olena - Kris G - 04-12-2011 12:27 AM

toch nen 100% Sangiovese Smile meeste IGT's zijn wel blends
"mijn vriendin Confused" JR vindt hem precies wel lekker, op CT median 91


RE: Isole e Olena - Venne - 04-12-2011 12:38 AM

Ken die regels nie maar een 100% sangio zou geen Chianti mogen zijn.... das toch hetgeen ik mij herinner van de uitleg van de dochter of nicht of nog iets anders op een degu in zuid belgique. Het was een mooie dame... en wijn. De Chianti is schitterend!


RE: Isole e Olena - Kris G - 04-12-2011 01:15 AM

(04-12-2011 12:38 AM)Venne schreef:  Ken die regels nie maar een 100% sangio zou geen Chianti mogen zijn.... das toch hetgeen ik mij herinner van de uitleg van de dochter of nicht of nog iets anders op een degu in zuid belgique. Het was een mooie dame... en wijn. De Chianti is schitterend!

volgens mij mag er zeker 100% Sangiovese in een Chianti zitten hoor Wink min 90% (regels veranderen wel regelmatig eens) maar 100% mag ook, ik heb zelf absolute voorkeur voor 100% Sangiovese


RE: Isole e Olena - vinejo - 04-12-2011 03:16 PM

Was het ook niet zeker, even opgezocht:

Chianti Classico wine must be obtained from grapes grown in the production zone delimited in Article 3 below and derived from vineyards having, within the estate framework, the following ampelographical composition: Sangiovese, from 80% to 100%. In addition, red grapes belonging to varieties recommended and authorized in the administrative districts of the production zone of the grapes set forth in Article 3 below, can be used in the production of the wine in a maximum ratio of 20% of the area entered on the vineyard register.


RE: Isole e Olena - Kris G - 04-12-2011 04:18 PM

(04-12-2011 03:16 PM)vinejo schreef:  Was het ook niet zeker, even opgezocht:

Chianti Classico wine must be obtained from grapes grown in the production zone delimited in Article 3 below and derived from vineyards having, within the estate framework, the following ampelographical composition: Sangiovese, from 80% to 100%. In addition, red grapes belonging to varieties recommended and authorized in the administrative districts of the production zone of the grapes set forth in Article 3 below, can be used in the production of the wine in a maximum ratio of 20% of the area entered on the vineyard register.

het is idd 80% nu, het is in 2 stappen verlaagd van eerst min 90%, dan min 85% en sinds 2000 is het 80% > ik vind dit een heel betreurenswaardige evolutie


RE: Isole e Olena - Venne - 04-12-2011 11:03 PM

Wow .. dag 2 schitterend.
Not in your face maar subtiel, fragiel wijntje. Kan een dagske karaf gebruiken.
Waarom is het dan een IGT ?


RE: Isole e Olena - Kris G - 04-12-2011 11:32 PM

Cepparello
Voor De Marchi is zijn eigenlijke Riserva de Cepparello, die alleen vanwege de onredelijke eisen voor Chianti Classico tafelwijn heet. Deze wijn is gemaakt vanaf 1980. Hij is zeer diep van kleur en compact van structuur en ontwikkelt zich langzamer dan de meeste andere pure Sangiovese-wijnen. Soepele jaren als '83 en '86 kan men na een jaar of vijf beginnen te drinken, maar voor jaren met veel tannine als '82, '85 en '88 is meer geduld vereist. De wijn is nog vrij gesloten (en jong van kleur) op een moment waarop vergelijkbare wijnen van dezelfde leeftijd al rijpe geuren hebben ontwikkeld. Tot nu toe heeft nog nooit iemand een Cepparello uit een echt goed jaar op het toppunt van zijn ontwikkeling kunnen proeven, hoewel de '82 nu (in '91) ook wat rijpere geuren begint te ontwikkelen. De Chianti's van voor '82 zijn nu aan het eind van hun ontwikkeling, de '82 is op zijn toppunt: vol, pittig, toch zacht, animale geuren, geen spoor van oxidatie.


onredelijke eisen? Confused > bizarre uitleg


RE: Isole e Olena - doc - 04-12-2011 11:37 PM

Winedoctor says:

"The wines have Cepparello at their head, a barrique-aged Sangiovese classified as an IGT - because at the time of its creation in the 1980s a wine comprising 100% Sangiovese could not legally be labelled as Chianti. "

Wordt dit dan niet herzien ? Of is er een andere reden ?


RE: Isole e Olena - Kris G - 04-12-2011 11:59 PM

(04-12-2011 11:37 PM)dr_magooo schreef:  Winedoctor says:

"The wines have Cepparello at their head, a barrique-aged Sangiovese classified as an IGT - because at the time of its creation in the 1980s a wine comprising 100% Sangiovese could not legally be labelled as Chianti. "

Wordt dit dan niet herzien ? Of is er een andere reden ?

lijkt me raar, WD is meestal wel heel betrouwbaar, maar vroeger moest er net meer Sangiovese (90% ipv 80%) inzitten om een Chianti te mogen zijn

ook ergens gelezen dat ze uit onvrede hun lidmaatschap aan Gallo Nero hebben opgezegd > misschien heeft dat er ook iets mee te maken


RE: Isole e Olena - vinejo - 05-12-2011 10:17 AM

(04-12-2011 11:32 PM)Kris G schreef:  Cepparello
Voor De Marchi is zijn eigenlijke Riserva de Cepparello, die alleen vanwege de onredelijke eisen voor Chianti Classico tafelwijn heet. Deze wijn is gemaakt vanaf 1980. Hij is zeer diep van kleur en compact van structuur en ontwikkelt zich langzamer dan de meeste andere pure Sangiovese-wijnen. Soepele jaren als '83 en '86 kan men na een jaar of vijf beginnen te drinken, maar voor jaren met veel tannine als '82, '85 en '88 is meer geduld vereist. De wijn is nog vrij gesloten (en jong van kleur) op een moment waarop vergelijkbare wijnen van dezelfde leeftijd al rijpe geuren hebben ontwikkeld. Tot nu toe heeft nog nooit iemand een Cepparello uit een echt goed jaar op het toppunt van zijn ontwikkeling kunnen proeven, hoewel de '82 nu (in '91) ook wat rijpere geuren begint te ontwikkelen. De Chianti's van voor '82 zijn nu aan het eind van hun ontwikkeling, de '82 is op zijn toppunt: vol, pittig, toch zacht, animale geuren, geen spoor van oxidatie.


onredelijke eisen? Confused > bizarre uitleg

Vroeger waren ze verplicht om er zelfs bepaalde witte druiven bij te doen dacht ik. Vandaar misschien dat 'onredelijke'.


RE: Isole e Olena - koen - 05-12-2011 11:20 AM

Haha de ceparello ... geen goeie herinnering aan (wel aan hun basis chianti classico)

Koen: 21. Isole e Olena, Ceparello (IGT Toscana) 1999 : één van de tegenvallers. Sousbois, caramel. Mist complexiteit en rondeur. Droogtrekkend in de afdronk.
Venne: 21 bizarre wijn , heb daar ook nog een fles van liggen jaartal checken
Bij deze blijkbaar gecheckt Wink ... zou inderdaad misschien kunnen dat die nog een stukske meer jaren op de teller moet hebben.

Opmerking van Jo klopt vroeger moest Chianti witte druiven toevoegen en mochten ze geen barriques gebruiken. Nu is alles vree soepel, maar diegenen die naam hebben gemaakt met hun "tafelwijn" prefereren hun IGT "super Toscan" status. Dit zal wel de voornaamste reden zijn van de Cepparello.


RE: Isole e Olena - 33S - 05-12-2011 02:43 PM

Koen heeft gelijk. Ik haal even Wikipedia erbij Tongue:

Many of the producers behind the Super Tuscan movement were originally Chianti producers who were rebelling against what they felt were antiquated DOC regulations. Some of these producers wanted to make Chiantis that were 100% varietal Sangiovese. Others wanted the flexibility to experiment with blending French grape varieties such as Cabernet Sauvignon and Merlot or to not be required to blend in any white grape varieties. The late twentieth century saw a flurry of creativity and innovation in the Chianti zones as producers experimented with new grape varieties and introduced modern wine-making techniques such as the use of new oak barrels. The prices and wine ratings of some Super Tuscans would regularly eclipse those of DOC sanctioned Chiantis. The success of the Super Tuscans encouraged government officials to reconsider the DOC regulations in order to bring some of these wines back into the fold labelled as Chianti.



RE: Isole e Olena - Venne - 05-12-2011 11:12 PM

Ne Super Tuscan van 100% sangio... ook wel strange:-)


RE: Isole e Olena - Kris G - 05-12-2011 11:32 PM

(05-12-2011 11:12 PM)Venne schreef:  Ne Super Tuscan van 100% sangio... ook wel strange:-)

idd en Venne zeg het eens : waar doet hij het meest aan denken op smaakgebied > nen Brunello, nen Chianti of nen Super Tuscan? we zullen hem dan zelf klasseren Big Grin


RE: Isole e Olena - Venne - 06-12-2011 10:53 PM

op ne wat eik gezien op leeftijd zijnde bourgogne:-)


RE: Isole e Olena - doc - 05-04-2012 02:38 AM

Isole e Olena, Cepparello 2001

Rode besjes, confituré, witte peper, fijne houtimpressies (eucalyptus), subtiel, beetje sous-bois, gedroogde specerijen, sigarenkistje. Verleidelijk, harmonieus, dens fruit. Zijdig versmolten mond met nog heel wat fijne zuurtjes op het eind. Finesse, spanning en kracht in perfect evenwicht. Enorme charmeur en perfect op dronk.


RE: Isole e Olena - Mt - 10-12-2012 03:40 PM

(05-04-2012 02:38 AM)doc schreef:  Isole e Olena, Cepparello 2001

Rode besjes, confituré, witte peper, fijne houtimpressies (eucalyptus), subtiel, beetje sous-bois, gedroogde specerijen, sigarenkistje. Verleidelijk, harmonieus, dens fruit. Zijdig versmolten mond met nog heel wat fijne zuurtjes op het eind. Finesse, spanning en kracht in perfect evenwicht. Enorme charmeur en perfect op dronk.


Ik kan daar weinig aan toevoegen. Of Venne citeren: "op ne wat eik gezien op leeftijd zijnde bourgogne:-)". En er toch nog bijvoegen dat diene Bourgogne net iets zoeter is dan normaal (sangiovese/Italië).


RE: Isole e Olena - doc - 10-12-2012 06:00 PM

(10-12-2012 03:40 PM)Matten schreef:  
(05-04-2012 02:38 AM)doc schreef:  Isole e Olena, Cepparello 2001

Rode besjes, confituré, witte peper, fijne houtimpressies (eucalyptus), subtiel, beetje sous-bois, gedroogde specerijen, sigarenkistje. Verleidelijk, harmonieus, dens fruit. Zijdig versmolten mond met nog heel wat fijne zuurtjes op het eind. Finesse, spanning en kracht in perfect evenwicht. Enorme charmeur en perfect op dronk.


Ik kan daar weinig aan toevoegen. Of Venne citeren: "op ne wat eik gezien op leeftijd zijnde bourgogne:-)". En er toch nog bijvoegen dat diene Bourgogne net iets zoeter is dan normaal (sangiovese/Italië).

Een aantal uren karaf deden hem de laatste keer dat ik hem dronk echt nog deugd. Was toen zelfs best op dag 2.


RE: Isole e Olena - vinejo - 11-12-2012 12:00 AM

(10-12-2012 06:00 PM)doc schreef:  
(10-12-2012 03:40 PM)Matten schreef:  
(05-04-2012 02:38 AM)doc schreef:  Isole e Olena, Cepparello 2001

Rode besjes, confituré, witte peper, fijne houtimpressies (eucalyptus), subtiel, beetje sous-bois, gedroogde specerijen, sigarenkistje. Verleidelijk, harmonieus, dens fruit. Zijdig versmolten mond met nog heel wat fijne zuurtjes op het eind. Finesse, spanning en kracht in perfect evenwicht. Enorme charmeur en perfect op dronk.


Ik kan daar weinig aan toevoegen. Of Venne citeren: "op ne wat eik gezien op leeftijd zijnde bourgogne:-)". En er toch nog bijvoegen dat diene Bourgogne net iets zoeter is dan normaal (sangiovese/Italië).

Een aantal uren karaf deden hem de laatste keer dat ik hem dronk echt nog deugd. Was toen zelfs best op dag 2.

Had toevallig bijna dit flesje geopend voor HT vrijdagavond. Dan toch maar gekozen voor Bordeaux Cool


RE: Isole e Olena - Terretoir - 13-04-2013 08:29 PM

Zaterdagavond, net thuis van een trouwreceptie.
Wat doen we dan? Juist, lekker flesje drinken! Met gemengde gevoelens weliswaar, laatste fles...

Cepparello 2001

Recht uit de frigo, nog een beetje te fris (14°). Perfect op dronk, mooi zacht en mooie evolutie. Er begint een klein randje aan te komen in het glas. Ik heb de indruk dat deze nog wel even meekan! Nog genoeg backbone erin dus geen slap sapje...
Lekker.....

Me wants more!


RE: Isole e Olena - doc - 13-04-2013 08:30 PM

(13-04-2013 08:29 PM)Tom T schreef:  Zaterdagavond, net thuis van een trouwreceptie.
Wat doen we dan? Juist, lekker flesje drinken! Met gemengde gevoelens weliswaar, laatste fles...

Cepparello 2001

Recht uit de frigo, nog een beetje te fris (14°). Perfect op dronk, mooi zacht en mooie evolutie. Er begint een klein randje aan te komen in het glas. Ik heb de indruk dat deze nog wel even meekan! Nog genoeg backbone erin dus geen slap sapje...
Lekker.....

Me wants more!

Me too ! ;-)
De wijn mag inderdaad gedronken worden, is volgens mij op z'n top nu ...cheers !


RE: Isole e Olena - Terretoir - 13-04-2013 08:37 PM

Die sangiovese's, mmm! Het vrouwtje is er ook volledig voor te vinden!
Is ondertussen al wat meer op kamertemperatuur en begint nu volledig open te bloeien, fruit komt er veel beter door. Perfect gecounterd door de zuren in het middenpallet, en die afdronk.....
Zeer schone wijn...


RE: Isole e Olena - de populist - 13-04-2013 08:45 PM

Cepparello, Cepparello, ok, maar probeer toch ook maar is de "gewone" Chianti Classico. Of is 'm te goedkoop?


RE: Isole e Olena - doc - 13-04-2013 08:46 PM

(13-04-2013 08:45 PM)de populist schreef:  Cepparello, Cepparello, ok, maar probeer toch ook maar is de "gewone" Chianti Classico. Of is 'm te goedkoop?

Wat bedoel je met dat laatste ? Sad Ik vind dit nogal vernietigend ....of begreep ik het verkeerd ?


RE: Isole e Olena - Terretoir - 13-04-2013 08:51 PM

Te goedkoop is hem zeker niet, er zijn er die goedkoper zijn en enorm lekker! Prijs is geen argument if you ask me, de lekkerste wijnen die ik heb liggen kosten rond de 18eu en komen uit de Loire... :-) Wil em wel eens proeven, zeker na jou verslagje gelezen te hebben. Verkrijgbaar bij Mostade geloof ik?

Neemt niet weg dat deze Cep mij enorm bevalt ze


RE: Isole e Olena - carl - 13-04-2013 08:58 PM

(13-04-2013 08:46 PM)doc schreef:  
(13-04-2013 08:45 PM)de populist schreef:  Cepparello, Cepparello, ok, maar probeer toch ook maar is de "gewone" Chianti Classico. Of is 'm te goedkoop?

Wat bedoel je met dat laatste ? Sad Ik vind dit nogal vernietigend ....of begreep ik het verkeerd ?

Ik denk dat de populist gewoon wil zeggen dat de chianti classico van dit huis ook al top is. Ik herinner me dat hij onlangs nogal lyrisch was over de 2010 van dit huis.


RE: Isole e Olena - de populist - 13-04-2013 09:21 PM

(13-04-2013 08:46 PM)doc schreef:  
(13-04-2013 08:45 PM)de populist schreef:  Cepparello, Cepparello, ok, maar probeer toch ook maar is de "gewone" Chianti Classico. Of is 'm te goedkoop?

Wat bedoel je met dat laatste ? Sad Ik vind dit nogal vernietigend ....of begreep ik het verkeerd ?

Beetje pissed off gewoon vanavond Doc (deed vandaag verschillende proeverijen. Op de proeverijen waar er geen zak te beleven viel, liep het vol volk en werd aan de lopende band (in mijn ogen) brol gekocht.. Op de proeverij met ongelofelijk deskundige wijnhandelaar met ongelofelijk goeie selectie wijnen aan zéér redelijke prijzen geen kat te zien (Leuvin, bescheiden degustatieruimte). Irrationeel van mij, ik weet het wel, maar toch...). Die Cepparello is inderdaad goe, maar wordt serieus gehyped. IGTomdat hij anders minder speciaal zou zijn. Ik heb hem vaak geproefd (bij Jublou waar ik vroeger regelmatig heb geholpen bij proeverijen), naast de Chianti Classico. 47 euro!!!, wel, ik weet nie hoor, maar geef mij maar drie Chianti Classico's. Wilt ge een 'cultwijn', vraag er gewoon veel voor, da's de markt zeker? Meer was het nie. Ik ben gewoon geen Cepparellofan (kan zijn omdat ik ze steeds te jong dronk).


RE: Isole e Olena - doc - 13-04-2013 09:30 PM

(13-04-2013 09:21 PM)de populist schreef:  
(13-04-2013 08:46 PM)doc schreef:  
(13-04-2013 08:45 PM)de populist schreef:  Cepparello, Cepparello, ok, maar probeer toch ook maar is de "gewone" Chianti Classico. Of is 'm te goedkoop?

Wat bedoel je met dat laatste ? Sad Ik vind dit nogal vernietigend ....of begreep ik het verkeerd ?

Beetje pissed off gewoon vanavond Doc (deed vandaag verschillende proeverijen. Op de proeverijen waar er geen zak te beleven viel, liep het vol volk en werd aan de lopende band (in mijn ogen) brol gekocht.. Op de proeverij met ongelofelijk deskundige wijnhandelaar met ongelofelijk goeie selectie wijnen aan zéér redelijke prijzen geen kat te zien (Leuvin, bescheiden degustatieruimte). Irrationeel van mij, ik weet het wel, maar toch...). Die Cepparello is inderdaad goe, maar wordt serieus gehyped. IGTomdat hij anders minder speciaal zou zijn. Ik heb hem vaak geproefd (bij Jublou waar ik vroeger regelmatig heb geholpen bij proeverijen), naast de Chianti Classico. 47 euro!!!, wel, ik weet nie hoor, maar geef mij maar drie Chianti Classico's. Wilt ge een 'cultwijn', vraag er gewoon veel voor, da's de markt zeker? Meer was het nie. Ik ben gewoon geen Cepparellofan (kan zijn omdat ik ze steeds te jong dronk).

Allez, vanavond vroeg onder de wol dan maar Wink


RE: Isole e Olena - Terretoir - 13-04-2013 09:40 PM

(13-04-2013 09:21 PM)de populist schreef:  
(13-04-2013 08:46 PM)doc schreef:  
(13-04-2013 08:45 PM)de populist schreef:  Cepparello, Cepparello, ok, maar probeer toch ook maar is de "gewone" Chianti Classico. Of is 'm te goedkoop?

Wat bedoel je met dat laatste ? Sad Ik vind dit nogal vernietigend ....of begreep ik het verkeerd ?

Beetje pissed off gewoon vanavond Doc (deed vandaag verschillende proeverijen. Op de proeverijen waar er geen zak te beleven viel, liep het vol volk en werd aan de lopende band (in mijn ogen) brol gekocht.. Op de proeverij met ongelofelijk deskundige wijnhandelaar met ongelofelijk goeie selectie wijnen aan zéér redelijke prijzen geen kat te zien (Leuvin, bescheiden degustatieruimte). Irrationeel van mij, ik weet het wel, maar toch...). Die Cepparello is inderdaad goe, maar wordt serieus gehyped. IGTomdat hij anders minder speciaal zou zijn. Ik heb hem vaak geproefd (bij Jublou waar ik vroeger regelmatig heb geholpen bij proeverijen), naast de Chianti Classico. 47 euro!!!, wel, ik weet nie hoor, maar geef mij maar drie Chianti Classico's. Wilt ge een 'cultwijn', vraag er gewoon veel voor, da's de markt zeker? Meer was het nie. Ik ben gewoon geen Cepparellofan (kan zijn omdat ik ze steeds te jong dronk).

In de wijnwereld zijn er veel hype's he, en dit is een discussie op zich... Ik merk dat mijn smaak verre van overeenstemt met men vriendenkring... Maar dit wil niet zeggen dat we er niet kunnen van genieten :-)
Ik geloof je op je woord dat de "gewone" Chianti Classico top is ze! Spijtig genoeg nog niet geproefd, dus kan er niet over oordelen. Wou em proeven bij Mossie na jou verslagje gelezen te hebben, maar was er spijtig genoeg niet bij.

ps 47eu heb'k em niet betaald ze ;-)


RE: Isole e Olena - de populist - 13-04-2013 09:44 PM

(13-04-2013 09:40 PM)Tom T schreef:  
(13-04-2013 09:21 PM)de populist schreef:  
(13-04-2013 08:46 PM)doc schreef:  
(13-04-2013 08:45 PM)de populist schreef:  Cepparello, Cepparello, ok, maar probeer toch ook maar is de "gewone" Chianti Classico. Of is 'm te goedkoop?

Wat bedoel je met dat laatste ? Sad Ik vind dit nogal vernietigend ....of begreep ik het verkeerd ?

Beetje pissed off gewoon vanavond Doc (deed vandaag verschillende proeverijen. Op de proeverijen waar er geen zak te beleven viel, liep het vol volk en werd aan de lopende band (in mijn ogen) brol gekocht.. Op de proeverij met ongelofelijk deskundige wijnhandelaar met ongelofelijk goeie selectie wijnen aan zéér redelijke prijzen geen kat te zien (Leuvin, bescheiden degustatieruimte). Irrationeel van mij, ik weet het wel, maar toch...). Die Cepparello is inderdaad goe, maar wordt serieus gehyped. IGTomdat hij anders minder speciaal zou zijn. Ik heb hem vaak geproefd (bij Jublou waar ik vroeger regelmatig heb geholpen bij proeverijen), naast de Chianti Classico. 47 euro!!!, wel, ik weet nie hoor, maar geef mij maar drie Chianti Classico's. Wilt ge een 'cultwijn', vraag er gewoon veel voor, da's de markt zeker? Meer was het nie. Ik ben gewoon geen Cepparellofan (kan zijn omdat ik ze steeds te jong dronk).

In de wijnwereld zijn er veel hype's he, en dit is een discussie op zich... Ik merk dat mijn smaak verre van overeenstemt met men vriendenkring... Maar dit wil niet zeggen dat we er niet kunnen van genieten :-)
Ik geloof je op je woord dat de "gewone" Chianti Classico top is ze! Spijtig genoeg nog niet geproefd, dus kan er niet over oordelen. Wou em proeven bij Mossie na jou verslagje gelezen te hebben, maar was er spijtig genoeg niet bij.
Geniet er maar met volle teugen van! De Chianti Classico is Sangiovese zoals ik er van hou, een beetje schraperig, strak, veel zuren, misschien nie zo gemakkelijk. Benieuwd wat jij ervan vindt Tom.


RE: Isole e Olena - doc - 13-04-2013 09:48 PM

(13-04-2013 09:44 PM)de populist schreef:  
(13-04-2013 09:40 PM)Tom T schreef:  
(13-04-2013 09:21 PM)de populist schreef:  
(13-04-2013 08:46 PM)doc schreef:  
(13-04-2013 08:45 PM)de populist schreef:  Cepparello, Cepparello, ok, maar probeer toch ook maar is de "gewone" Chianti Classico. Of is 'm te goedkoop?

Wat bedoel je met dat laatste ? Sad Ik vind dit nogal vernietigend ....of begreep ik het verkeerd ?

Beetje pissed off gewoon vanavond Doc (deed vandaag verschillende proeverijen. Op de proeverijen waar er geen zak te beleven viel, liep het vol volk en werd aan de lopende band (in mijn ogen) brol gekocht.. Op de proeverij met ongelofelijk deskundige wijnhandelaar met ongelofelijk goeie selectie wijnen aan zéér redelijke prijzen geen kat te zien (Leuvin, bescheiden degustatieruimte). Irrationeel van mij, ik weet het wel, maar toch...). Die Cepparello is inderdaad goe, maar wordt serieus gehyped. IGTomdat hij anders minder speciaal zou zijn. Ik heb hem vaak geproefd (bij Jublou waar ik vroeger regelmatig heb geholpen bij proeverijen), naast de Chianti Classico. 47 euro!!!, wel, ik weet nie hoor, maar geef mij maar drie Chianti Classico's. Wilt ge een 'cultwijn', vraag er gewoon veel voor, da's de markt zeker? Meer was het nie. Ik ben gewoon geen Cepparellofan (kan zijn omdat ik ze steeds te jong dronk).

In de wijnwereld zijn er veel hype's he, en dit is een discussie op zich... Ik merk dat mijn smaak verre van overeenstemt met men vriendenkring... Maar dit wil niet zeggen dat we er niet kunnen van genieten :-)
Ik geloof je op je woord dat de "gewone" Chianti Classico top is ze! Spijtig genoeg nog niet geproefd, dus kan er niet over oordelen. Wou em proeven bij Mossie na jou verslagje gelezen te hebben, maar was er spijtig genoeg niet bij.
Geniet er maar met volle teugen van! De Chianti Classico is Sangiovese zoals ik er van hou, een beetje schraperig, strak, veel zuren, misschien nie zo gemakkelijk. Benieuwd wat jij ervan vindt Tom.

De Cepparello is ook 100% Sangiovese, ik vnd hem daarom minder "super"toscan dan vele andere. Heeft idd tijd nodig, Stefaan. We dronken hem eens met enkele andere forumleden en er werd toen zelfs gedacht aan een Bourgogne. Een wijn met veel finesse ! De Chianti Classico dronk ik eenmaal, maar ook te jong, (was op de proeverij bij Mostade), kwam daardoor ook niet tot z'n recht. Te koud geschonken ook.


RE: Isole e Olena - Terretoir - 13-04-2013 09:51 PM

Stefaan, zodra ik hem drink zal het hier wel verschijnen :-) Dan kan ik ook de vergelijking maken met de Cep...


RE: Isole e Olena - de populist - 13-04-2013 09:54 PM

(13-04-2013 09:48 PM)doc schreef:  
(13-04-2013 09:44 PM)de populist schreef:  
(13-04-2013 09:40 PM)Tom T schreef:  
(13-04-2013 09:21 PM)de populist schreef:  
(13-04-2013 08:46 PM)doc schreef:  
(13-04-2013 08:45 PM)de populist schreef:  Cepparello, Cepparello, ok, maar probeer toch ook maar is de "gewone" Chianti Classico. Of is 'm te goedkoop?

Wat bedoel je met dat laatste ? Sad Ik vind dit nogal vernietigend ....of begreep ik het verkeerd ?

Beetje pissed off gewoon vanavond Doc (deed vandaag verschillende proeverijen. Op de proeverijen waar er geen zak te beleven viel, liep het vol volk en werd aan de lopende band (in mijn ogen) brol gekocht.. Op de proeverij met ongelofelijk deskundige wijnhandelaar met ongelofelijk goeie selectie wijnen aan zéér redelijke prijzen geen kat te zien (Leuvin, bescheiden degustatieruimte). Irrationeel van mij, ik weet het wel, maar toch...). Die Cepparello is inderdaad goe, maar wordt serieus gehyped. IGTomdat hij anders minder speciaal zou zijn. Ik heb hem vaak geproefd (bij Jublou waar ik vroeger regelmatig heb geholpen bij proeverijen), naast de Chianti Classico. 47 euro!!!, wel, ik weet nie hoor, maar geef mij maar drie Chianti Classico's. Wilt ge een 'cultwijn', vraag er gewoon veel voor, da's de markt zeker? Meer was het nie. Ik ben gewoon geen Cepparellofan (kan zijn omdat ik ze steeds te jong dronk).

In de wijnwereld zijn er veel hype's he, en dit is een discussie op zich... Ik merk dat mijn smaak verre van overeenstemt met men vriendenkring... Maar dit wil niet zeggen dat we er niet kunnen van genieten :-)
Ik geloof je op je woord dat de "gewone" Chianti Classico top is ze! Spijtig genoeg nog niet geproefd, dus kan er niet over oordelen. Wou em proeven bij Mossie na jou verslagje gelezen te hebben, maar was er spijtig genoeg niet bij.
Geniet er maar met volle teugen van! De Chianti Classico is Sangiovese zoals ik er van hou, een beetje schraperig, strak, veel zuren, misschien nie zo gemakkelijk. Benieuwd wat jij ervan vindt Tom.

De Cepparello is ook 100% Sangiovese, ik vnd hem daarom minder "super"toscan dan vele andere. Heeft idd tijd nodig, Stefaan. We dronken hem eens met enkele andere forumleden en er werd toen zelfs gedacht aan een Bourgogne. Een wijn met veel finesse ! De Chianti Classico dronk ik eenmaal, maar ook te jong, (was op de proeverij bij Mostade), kwam daardoor ook niet tot z'n recht. Te koud geschonken ook.
Ondertussen zal je het misschien al weten Doc, dat Bourgogne voor mij nie direct een compliment isWink maar ik weet wel wat ge bedoelt, fijnbesnaardheid, finesse inderdaad (de Bourgogne nu in mijn glas heeft dat inderdaad!). Tijd om Cepparello nog es opnieuw te proeven, maar voor dat geld...


RE: Isole e Olena - Terretoir - 13-04-2013 09:59 PM

Mja, 33eu voor betaald dacht ik. Je hebt er inderdaad 2 andere mooie flesjes voor. Toch geen spijt van ze... Kan me wel inbeelden dat deze te jong gedronken de verwachtingen niet inlost. Moest ik nog een flesje hebben, ik hield het bij zodat je eens 1 op leeftijd kon drinken bij een gezamelijke gelegenheid :-)


RE: Isole e Olena - doc - 13-04-2013 10:02 PM

(13-04-2013 09:54 PM)de populist schreef:  
(13-04-2013 09:48 PM)doc schreef:  
(13-04-2013 09:44 PM)de populist schreef:  
(13-04-2013 09:40 PM)Tom T schreef:  
(13-04-2013 09:21 PM)de populist schreef:  
(13-04-2013 08:46 PM)doc schreef:  
(13-04-2013 08:45 PM)de populist schreef:  Cepparello, Cepparello, ok, maar probeer toch ook maar is de "gewone" Chianti Classico. Of is 'm te goedkoop?

Wat bedoel je met dat laatste ? Sad Ik vind dit nogal vernietigend ....of begreep ik het verkeerd ?

Beetje pissed off gewoon vanavond Doc (deed vandaag verschillende proeverijen. Op de proeverijen waar er geen zak te beleven viel, liep het vol volk en werd aan de lopende band (in mijn ogen) brol gekocht.. Op de proeverij met ongelofelijk deskundige wijnhandelaar met ongelofelijk goeie selectie wijnen aan zéér redelijke prijzen geen kat te zien (Leuvin, bescheiden degustatieruimte). Irrationeel van mij, ik weet het wel, maar toch...). Die Cepparello is inderdaad goe, maar wordt serieus gehyped. IGTomdat hij anders minder speciaal zou zijn. Ik heb hem vaak geproefd (bij Jublou waar ik vroeger regelmatig heb geholpen bij proeverijen), naast de Chianti Classico. 47 euro!!!, wel, ik weet nie hoor, maar geef mij maar drie Chianti Classico's. Wilt ge een 'cultwijn', vraag er gewoon veel voor, da's de markt zeker? Meer was het nie. Ik ben gewoon geen Cepparellofan (kan zijn omdat ik ze steeds te jong dronk).

In de wijnwereld zijn er veel hype's he, en dit is een discussie op zich... Ik merk dat mijn smaak verre van overeenstemt met men vriendenkring... Maar dit wil niet zeggen dat we er niet kunnen van genieten :-)
Ik geloof je op je woord dat de "gewone" Chianti Classico top is ze! Spijtig genoeg nog niet geproefd, dus kan er niet over oordelen. Wou em proeven bij Mossie na jou verslagje gelezen te hebben, maar was er spijtig genoeg niet bij.
Geniet er maar met volle teugen van! De Chianti Classico is Sangiovese zoals ik er van hou, een beetje schraperig, strak, veel zuren, misschien nie zo gemakkelijk. Benieuwd wat jij ervan vindt Tom.

De Cepparello is ook 100% Sangiovese, ik vnd hem daarom minder "super"toscan dan vele andere. Heeft idd tijd nodig, Stefaan. We dronken hem eens met enkele andere forumleden en er werd toen zelfs gedacht aan een Bourgogne. Een wijn met veel finesse ! De Chianti Classico dronk ik eenmaal, maar ook te jong, (was op de proeverij bij Mostade), kwam daardoor ook niet tot z'n recht. Te koud geschonken ook.
Ondertussen zal je het misschien al weten Doc, dat Bourgogne voor mij nie direct een compliment isWink maar ik weet wel wat ge bedoelt, fijnbesnaardheid, finesse inderdaad (de Bourgogne nu in mijn glas heeft dat inderdaad!). Tijd om Cepparello nog es opnieuw te proeven, maar voor dat geld...

Ik kan je volgen hoor... ! Welk slaapmutsje, lees "Bourgogne" zit er in je glas, Stefaan ? Wink Blijkbaar toch goed aan het trainen op deze appellatie cheers


RE: Isole e Olena - vinejo - 16-06-2013 01:48 AM

Eindelijk geproefd, de Cepparello 2001.
Heel typische Italiaanse neus, complex aroma van zwart fruit, florale toetsen, chocolade. In de mond direct na openen zacht maar full bodied, nog wat stug op t eind. Zes uur later mooi opengebloeid, Italiaanse zuurtjes blijven prominent aanwezig.
Een Bourgogne zou ik hier nooit in herkennen maar wel een fijne wijn ondanks zijn kracht en body. Werd beter met openstaan. Lijkt me nog een tweetal jaartjes nodig te hebben om echt áf te zijn. 90+ (merci Doc)


RE: Isole e Olena - Olivier - 23-08-2013 04:15 PM

Chianti classico 2010

Laatste van mijn kleine CC-cyclus (na Le Fonti en La Presura) en lag ook het hoogst in mijn verwachtingen. Altijd gevaarlijk... Ik had een vrij volle CC verwacht, met redelijk wat complexiteit, maar ook nog te jong, met dus veel tannines en de typische zuren.
Eigenlijk is daar vrij weinig van uit gekomen, noch in positieve als in negatieve zin. Om positief te beginnen : deze 2010 is al een stuk toegankelijker dan ik gedacht had, weinig droogtrekkende tannines en ook de zuren liggen een stuk lager dan de Le Fonti (ook 2010). De zuren komen op het einde wel opzetten, maar helemaal niet storend vind ik.
In negatieve zin vind ik deze wijn dan weer minder complex dan ik verwacht had. Is ook weinig expressief, maar dat kan ook zijn omdat ik hem nu proef vlak na openen. Hopelijk vanavond iets meer.
Al bij al niet slecht hoor. Komt vrij klassiek over, geen te donkere kleur, een neus die eerst naar kersen geurt maar dan wat meer alcohol meekrijgt, en ook in de mond nadruk op het fruit met een afdronk die bijna volledig door de zuurtjes gedragen wordt.
Niet slecht dus, maar door de reputatie en de hogere prijs had ik net iets meer verwacht. Nog even afwachten tot morgen voor een definitief oordeel.


RE: Isole e Olena - Olivier - 24-08-2013 03:11 PM

nog even aanvullen : de wijn is nog serieus geëvolueerd, met zijn toppunt de avond nadat hij opengedaan is. Een stuk meer materie en concentratie, maar ook meer alcoholisch. Hier komt hij krachtiger, maar ook jeugdiger over. Ik vind hem beter geworden, maar ook wat minder toegankelijk.
De dag erna een stuk minder geworden, de concentratie is weer wat weg en oog het ronde van na het openen heeft plaats moeten ruimen voor iets meer agressievere zuren.

Op dit moment nog een cameleon.


RE: Isole e Olena - 33S - 21-02-2014 12:36 PM

Onlangs ook de 2010 Chianti Classico gedronken. Komt inderdaad heel klassiek over. Ik had de fles 's middags al geopend, was toen al zeer lekker, maar 's avonds vond ik de wijn beter in balans.

De neus is eerder subtiel en verfijnd. In de mond vooral fris rood fruit, met de typische kersen, fris en elegant door de zuren en de rijpe tannines. Schoolvoorbeeld van een Chianti Classico bij mij, ik zou dit bijna elke dag kunnen drinken, maar ga dat aan deze prijs (bijna 18 euro) toch maar niet doen.


RE: Isole e Olena - koen - 21-02-2014 01:00 PM

De Isole is er eentje die mooi verouderd. Op een recente vergelijkende degustatie van CC uit 2007 stak ie er samen met Brancaia met kop en schouders boven uit. Geen krachtpatser maar verfijning


RE: Isole e Olena - 33S - 21-02-2014 01:13 PM

Maar zit helaas op het prijsniveau van de riserva van Brancaia...

Heb Brancaia wel nog nooit gedronken.


Isole e Olena syrah 2006 - Vinogan(s) - 18-07-2015 10:24 AM

Mooi beestje.

Aarde, leer, teer en rauw vlees, salie / rozemarijn en wat peper maar minder dan verwacht.

Velours van textuur in de mond, mooie balans en voor mij meer op elegantie gemaakt dan louter kracht (beetje de stijl van het huis) - in tegenstelling tot bv. de bramasole van antinori, die het meer van z'n punch moet hebben. Maar toch zeer rijk en zeker niet dun. Lange afdronk. Tannines versmolten.

Knappe wijn, en een geslaagde begeleider bij de lamskoteletten op de BBQ.

Niet goedkoop, maar vond 'm zijn prijs wel waard. Syrah met n toscaanse twist.

Vinogan(s)


RE: Isole e Olena syrah 2006 - Olivier - 18-07-2015 08:19 PM

(18-07-2015 10:24 AM)Vinogan(s) schreef:  Mooi beestje.

Aarde, leer, teer en rauw vlees, salie / rozemarijn en wat peper maar minder dan verwacht.

Velours van textuur in de mond, mooie balans en voor mij meer op elegantie gemaakt dan louter kracht (beetje de stijl van het huis) - in tegenstelling tot bv. de bramasole van antinori, die het meer van z'n punch moet hebben. Maar toch zeer rijk en zeker niet dun. Lange afdronk. Tannines versmolten.

Knappe wijn, en een geslaagde begeleider bij de lamskoteletten op de BBQ.

Niet goedkoop, maar vond 'm zijn prijs wel waard. Syrah met n toscaanse twist.

Vinogan(s)

klinkt zeer verleidelijk! hoeveel moet zo'n fles kosten?


RE: Isole e Olena - Vinogan(s) - 18-07-2015 10:54 PM

Niet goedkoop = in dit geval 35 eur.

Ik ben er persoonlijk van overtuigd dat er in Toscane uitstekend terroir te vinden is voor syrah, ook in de bekende appellaties. Jammer genoeg is dit economisch meestal een zeer moeilijk verhaal. Niemand gaat namelijk naar Toscane om er syrah te drinken, om het eens polariserend te stellen. Ik ken persoonlijk een wijnbouwer die zijn experimenten met syrah (sinds 2003) heeft stopgezet omdat 1) hij dit lastig verkocht kreeg (zie hiervoor) en 2) de oogst / vinificatie lag op een tijdstip dat het in de weg zat van zijn chianti, dus ja...

Om die reden denk ik dat syrah in toscane steeds een niche product zal blijven (met een prijs). Hoewel er uitstekende voorbeelden te vinden zijn - aan een uitstekende (letterlijk dan ?) prijs - tua rita syrah iemand?

Neemt niet weg dat ik het graag drink...

Ter info, je vindt de 04 nog bij superiore aan 36, de 07 zit al tegen de 39. De andere online usual suspects denk ik niet dat deze wijn aanbieden (zoals gezegd niche hè).


RE: Isole e Olena - 33S - 16-08-2015 11:11 PM

Chianti Classico 2012.

Niet goedkoop (ik denk +- 18 euro) voor een instap Chianti Classico, maar z'n centen meer dan waard.

Zoals verwacht heel toegankelijk en elegant. Perfecte wijn om nu te drinken, in dit geval bij een eenvoudige pasta met kerstomaatjes, basilicum, rucola en look.


RE: Isole e Olena - Vinogan(s) - 02-10-2015 11:46 AM

Interview met Paolo De Marchi in WineSpectator.

http://www.winespectator.com/blogs/show/id/52112

Blijkbaar is hun CC nu toch al een aantal jaar geen 100% sangiovese meer (wel 15% canaiolo), zoals hier op het forum nog gedacht wordt. Nu een aantal (oudere) persartikelen verkondigen dit ook nog altijd.

Vinogan(s)


RE: Isole e Olena - 33S - 03-10-2015 02:28 PM

(02-10-2015 11:46 AM)Vinogan(s) schreef:  Interview met Paolo De Marchi in WineSpectator.

http://www.winespectator.com/blogs/show/id/52112

Blijkbaar is hun CC nu toch al een aantal jaar geen 100% sangiovese meer (wel 15% canaiolo), zoals hier op het forum nog gedacht wordt. Nu een aantal (oudere) persartikelen verkondigen dit ook nog altijd.

Vinogan(s)

"I do not believe the Chianti of the future will be 100 percent Sangiovese," he says. "Canaiolo gives freshness and drinkability."

--> Dit geldt zeker en vast al voor de 2012. Ik vind de prijs stilaan wel wat duur worden. Gaat stilaan naar de 20 euro per fles voor de 2013.


RE: Isole e Olena - 33S - 29-03-2016 09:48 AM

Vorige week de 2010 opengetrokken van misschien wel mijn favoriete Chianti Classico. Zeer veel klasse en elegantie. Fruit, zuren en zachte tannines zijn perfect in evenwicht.

Leunt meer bij mijn smaak aan dan de Fontodi 2009 die ik de dag ervoor dronk, en waar de Franse eik (nog) iets te veel de smaak domineert naar mijn mening.

Volledig op dronk nu, ik ga niet langer dan 1-2 jaar wachten met mijn laatste fles.