wijnliefhebbers
Fattoria Carpineta Fontalpino - Afdrukversie

+- wijnliefhebbers (http://www.vinejo.freebb.be)
+-- Forum: Italië (/forum-13.html)
+--- Forum: Toscane, midden-Italië (/forum-17.html)
+--- Discussie: Fattoria Carpineta Fontalpino (/thread-1595.html)


Fattoria Carpineta Fontalpino - doc - 15-01-2012 03:20 PM

Do ut Des 2007, IGT 2007
34% Merlot, 33% Sangiovese, 33% Cabernet Sauvignon

Deze wijn heeft al z'n evenwicht gevonden en is blijkbaar al heel lekker om te drinken. Daar ik een kartonneke heb wou ik toch al eens checken hoe het zat.
Grafiet, sigarenkistje, zwart fruit en aardse toetsen. Zachte, versmolten aanzet van cassis en bramen, mokka. Rijpe tannines en een zuurdrempel die hier zorgen voor een héél aangename fraîcheur (wijngaarden 230 m hoogte). Veel finesse en evenwicht in dit wijntje. 92/100. Toppertje. 't Viel me trouwens op dat er een stevig Italiaans briesje waait op het forum applaus


RE: Fattoria Carpineta Fontalpino - Roeland V - 15-01-2012 11:16 PM

Wie verdeelt dat Doc?


RE: Fattoria Carpineta Fontalpino - doc - 15-01-2012 11:23 PM

Divo, Vlamingveld 15 te Jabbeke, geen website...wel een mooi maar beperkt gamma aan Italiaanse wijntjes.


RE: Fattoria Carpineta Fontalpino - Kris G - 15-01-2012 11:34 PM

(15-01-2012 03:20 PM)dr_magooo schreef:  't Viel me trouwens op dat er een stevig Italiaans briesje waait op het forum applaus

als bdx even belachelijk blijft doen met zijn prijzen, zal dit briesje overgaan in een Italiaanse storm


RE: Fattoria Carpineta Fontalpino - doc - 15-01-2012 11:38 PM

(15-01-2012 11:34 PM)Kris G schreef:  
(15-01-2012 03:20 PM)dr_magooo schreef:  't Viel me trouwens op dat er een stevig Italiaans briesje waait op het forum applaus

als bdx even belachelijk blijft doen met zijn prijzen, zal dit briesje overgaan in een Italiaanse storm

'k Ga me dit jaar wat meer toespitsen op It. , m'n oude liefde ! Deze Do ut des staat dicht bij een supertoscaan maar ik gebruik dit woord absoluut niet graag.


RE: Fattoria Carpineta Fontalpino - Terretoir - 16-01-2012 01:46 AM

De bdx zijn inderdaad de pan aan het uitschieten, de bourgognes verrassen me wel telkens tegenwoordig! Wel steeds oudere jaartallen... Wil me daar ook beginnen in verdiepen en misschien ook eens de Italiaanse furies eens proberen... Kris G, jij ging me wat van dat lekker gedoe "aansmeren he" Wink


RE: Fattoria Carpineta Fontalpino - doc - 11-02-2012 03:06 PM

Chianti Classico Riserva DOCG 2007

Carpineta Fontalpino omvat 23 ha wijngaard nabij Siena. Broer en zus Cresti werken samen op het domein. Gioia Cresti is oenologe. Haar werk als oenologe bracht haar in contact met bekende domeinen als Fronterutoli, Brolio, Le Corti.

100% Sangiovese
20 maanden op houten vaten

Kersrood, spiegelend en gekleurde tranengordel. Heel aromtisch, kersjes, bosfruit, beetje hout. Heel evenwichtige mondvulling, strak, rijpe tannines. Kersjes, zuurtjes. Lekker fris en fruitig geheel. Van bij Divo.

Gioia Cresti over haar Chianti Classico
http://www.youtube.com/watch?v=pyDK4bHX_pg


RE: Fattoria Carpineta Fontalpino - vinejo - 11-02-2012 04:44 PM

"The sangiovese is sometimes too draaie, I know very well, becauze I m Toscan woman"

Big Grin


RE: Fattoria Carpineta Fontalpino - doc - 11-02-2012 04:46 PM

(11-02-2012 04:44 PM)vinejo schreef:  "The sangiovese is sometimes too draaie, I know very well, becauze I m Toscan woman"

Big Grin

Ja, grappig hè...maar a whole lotta woman !


RE: Fattoria Carpineta Fontalpino - doc - 23-02-2012 09:01 PM

Chianti Classico 2008

Wow, intense neus van zwarte kersjes, bramen, wat bosgeuren, vluchtige accenten van vanille. Heel verleidelijk. Gulle minerale mond van terug zwart en donkerrood fruit, wat chocolade, fijne zuurtjes en fluwelige tannines. Souplesse. Goeie lengte. WS 90/100.


RE: Fattoria Carpineta Fontalpino - Kris G - 23-02-2012 09:44 PM

"fijne zuurtjes" : dat hoor ik graag > ik vind in Toscane de omschrijving van de zuren het belangrijkste element om een wijn te beoordelen (de rest moet natuurlijk ook wel OK zijn vaneigens Wink)


RE: Fattoria Carpineta Fontalpino - nco - 24-02-2012 03:09 PM

(23-02-2012 09:01 PM)dr_magooo schreef:  Chianti Classico 2008

Wow, intense neus van zwarte kersjes, bramen, wat bosgeuren, vluchtige accenten van vanille. Heel verleidelijk. Gulle minerale mond van terug zwart en donkerrood fruit, wat chocolade, fijne zuurtjes en fluwelige tannines. Souplesse. Goeie lengte. WS 90/100.

Geïnspireerd door het filmpje van Jo? Of geheel toevallig dat er een Chianti Classico gisteren op tafel kwam...


RE: Fattoria Carpineta Fontalpino - doc - 24-02-2012 04:08 PM

(24-02-2012 03:09 PM)nco schreef:  
(23-02-2012 09:01 PM)dr_magooo schreef:  Chianti Classico 2008

Wow, intense neus van zwarte kersjes, bramen, wat bosgeuren, vluchtige accenten van vanille. Heel verleidelijk. Gulle minerale mond van terug zwart en donkerrood fruit, wat chocolade, fijne zuurtjes en fluwelige tannines. Souplesse. Goeie lengte. WS 90/100.

Geïnspireerd door het filmpje van Jo? Of geheel toevallig dat er een Chianti Classico gisteren op tafel kwam...

Chianti's komen al een paar jaren af en toe bij ons op tafel. Carpineta is een trouwe huisvriend geworden ! Hun IGT, Chianti Classico (+Riserva) zijn heel erg geslaagde en verleidelijke wijnen...


RE: Fattoria Carpineta Fontalpino - vinejo - 24-02-2012 04:39 PM

(24-02-2012 03:09 PM)nco schreef:  
(23-02-2012 09:01 PM)dr_magooo schreef:  Chianti Classico 2008

Wow, intense neus van zwarte kersjes, bramen, wat bosgeuren, vluchtige accenten van vanille. Heel verleidelijk. Gulle minerale mond van terug zwart en donkerrood fruit, wat chocolade, fijne zuurtjes en fluwelige tannines. Souplesse. Goeie lengte. WS 90/100.

Geïnspireerd door het filmpje van Jo? Of geheel toevallig dat er een Chianti Classico gisteren op tafel kwam...

Ik vond dat ook verdacht toevallig, Nico... Wink


RE: Fattoria Carpineta Fontalpino - Terretoir - 28-02-2012 10:46 PM

Vandaag dit flesje cadeau gekregen! De 2008.
Toevallig na de discussie bij men Barolo post om best te beginnen met een Italiaanse van deze soort Wink

Bij het eerst glas zonder te karafferen dacht ik al onmiddellijk van, wow! Dit smaakt en ruikt naar meer! Ik neem hier een perfecte balans van het gehele pallet waar. Fruitig, zuren en tannines zijn perfect in balans. Ik heb de evolutie overgelaten aan men groot bolvormig glas waarin ze mooi tot recht komt. Ondanks men neusproblemen kan ik hieraan blijven ruiken.
Op aanraden best in karaf moeten gieten misschien, maar wil nog wat overhouden voor morgen om te kijken hoe deze dan smaakt...
Al bij al een schitterende ervaring en een dikke aanrader! Nu al zeer lekker op de jonge leeftijd die deze wijn bezit.

Bedankt voor de schitterende cadeau en deze nieuwe ervaring in men wijngebeuren!

Score geven is misschien wat moeilijk omdat ik niet al teveel referenties heb op dit gebied maar dit leunt toch naar 90+ voor mij! (voor zover ik in staat ben punten te geven)


RE: Fattoria Carpineta Fontalpino - doc - 28-02-2012 11:25 PM

Ik dronk er opnieuw eentje zaterdagavond met schoonfamilie, de aanvankelijke aroma's van bos, kersjes en vanille verdwijnen om daarna meer een aardse mineraliteit bloot te geven. We dronken op een heel laid-back tempo en hadden er heel veel plezier aan omdat het geheel mooi evolueerde in het glas....Benieuwd naar jouw ervaringen morgen, Tom.


RE: Fattoria Carpineta Fontalpino - Terretoir - 28-02-2012 11:28 PM

Ik wou nog wat overhouden voor morgen maar dit zullen nog maar 2 kleine glaasjes zijn, men vrouwtje kon deze wijn ook zeker bekoren (ondanks haar zwaar hoofd met de sinusitis).


RE: Fattoria Carpineta Fontalpino - doc - 28-02-2012 11:30 PM

(28-02-2012 11:28 PM)De Canter schreef:  Ik wou nog wat overhouden voor morgen maar dit zullen nog maar 2 kleine glaasjes zijn, men vrouwtje kon deze wijn ook zeker bekoren (ondanks haar zwaar hoofd met de sinusitis).

Dan zou ik toch de fles nog vanavond videren Slurp


RE: Fattoria Carpineta Fontalpino - Terretoir - 28-02-2012 11:36 PM

(28-02-2012 11:30 PM)dr_magooo schreef:  
(28-02-2012 11:28 PM)De Canter schreef:  Ik wou nog wat overhouden voor morgen maar dit zullen nog maar 2 kleine glaasjes zijn, men vrouwtje kon deze wijn ook zeker bekoren (ondanks haar zwaar hoofd met de sinusitis).

Dan zou ik toch de fles nog vanavond videren Slurp

ik heb nog een redelijk vol glas staan en wil er rustig van genieten Smile
Sofie heeft er maar 1 goed glas van gedronken en anders heb ik bijna een hele fles achterover, morgen weer om 05u20 de wekker! Met de kurk erop zal ze het wel uithouden tot morgen zeker? Of gaat de bijna lege fles de wijn te hard teniet doen?


RE: Fattoria Carpineta Fontalpino - vinejo - 28-02-2012 11:48 PM

Doe toch maar vacuvin + frigo, Tom!


RE: Fattoria Carpineta Fontalpino - doc - 28-02-2012 11:50 PM

(28-02-2012 11:48 PM)vinejo schreef:  Doe toch maar vacuvin + frigo, Tom!

Ik heb een voorgevoel dat hij er toch aan gaat Smile maar gelijk, zou toch wijzer zijn...


RE: Fattoria Carpineta Fontalpino - Terretoir - 28-02-2012 11:58 PM

(28-02-2012 11:50 PM)dr_magooo schreef:  
(28-02-2012 11:48 PM)vinejo schreef:  Doe toch maar vacuvin + frigo, Tom!

Ik heb een voorgevoel dat hij er toch aan gaat Smile maar gelijk, zou toch wijzer zijn...

Vacuvin behoort dan tot men volgende accessoire aankoop!
Maar zoals Doc al aangaf, net het laatste glas uitgeschonken! Vrouwtje ligt al ziek in bed en ik ga de fles nog soldaat maken Smile


RE: Fattoria Carpineta Fontalpino - vinejo - 29-02-2012 12:10 AM

Hopelijk heb je morgenvroeg meer karakter.. Cool


RE: Fattoria Carpineta Fontalpino - Terretoir - 29-02-2012 12:15 AM

(29-02-2012 12:10 AM)vinejo schreef:  Hopelijk heb je morgenvroeg meer karakter.. Cool

's avonds grote, Jan... 's ochtends grote Jan...
Wijze levensles van men pa Smile


RE: Fattoria Carpineta Fontalpino - doc - 05-04-2012 02:09 AM

Chianti Classico Reserva 08

Tikkeltje mannelijker dan de Classico door de houtlagering. Aards, rokerig, sousbois, wat vanille. Confituré in de mond, "zoet" .Evenwichtig, grote CC ! Voor mij blijft dit een must-have domein. Killer i! Waarom nog verder zoeken ?


RE: Fattoria Carpineta Fontalpino - doc - 01-04-2013 01:07 PM

Do ut des 2007

Sangiovese, Merlot en CS ongeveer telkens 1/3

Momenteel iets ontgoochelend. Alcohol, menthol, hout, cassislikeur maar de finale valt in duigen. Dju en zo'n mega Chianti Classico op dit domein !


RE: Fattoria Carpineta Fontalpino - doc - 02-04-2013 11:05 PM

(01-04-2013 01:07 PM)doc schreef:  Do ut des 2007

Sangiovese, Merlot en CS ongeveer telkens 1/3

Momenteel iets ontgoochelend. Alcohol, menthol, hout, cassislikeur maar de finale valt in duigen. Dju en zo'n mega Chianti Classico op dit domein !

Op dag 2 een andere wijn, een neus van rijpe cassis en pruimen, peper en zoethout, tijm. Ook in de momd zit het geheel beter in elkaar geboetseerd met wat bijkomend mokka, nog wat onversmolten tannine...een dagje kelder bracht meer dan voldoening !


RE: Fattoria Carpineta Fontalpino - nco - 24-06-2013 11:33 AM

Zaterdag de Chianti Classico 2010 gedronken op resto. Zeer lekker! Mooi rood fruit, kersjes, dik in orde qua structuur, alles mooi in evenwicht, lekker zuurtjes. I like. Wordt blijkbaar ook verdeeld door Wine Art uit Mol.


RE: Fattoria Carpineta Fontalpino - doc - 29-06-2013 07:50 PM

Chiani Classico Reserva 2007

Een bordo neusje, sigarenkistje, zwart fruit...maar ook gember, kruidig, goed wat zuurkes. Een heel mooie wijn. Bij osso bucco milanese, ...91 Volgens ons nog een jaar of drie voor z'n top.