wijnliefhebbers
La Forra Chianti Classico Riserva - Afdrukversie

+- wijnliefhebbers (http://www.vinejo.freebb.be)
+-- Forum: Italië (/forum-13.html)
+--- Forum: Toscane, midden-Italië (/forum-17.html)
+--- Discussie: La Forra Chianti Classico Riserva (/thread-16.html)


La Forra Chianti Classico Riserva - Kris G - 15-12-2009 12:59 AM

onlangs een hele lekkere Toscaan gedronken : La Forra Chianti Classico Riserva 2006, was beter als de meeste Brunello die ik al heb gedronken, 2006 is dus inderdaad een uitstekend jaar voor die streek, was natuurlijk nog heel jong, maar wel al heel goed drinkbaar : sterke frisse zuren en een hele lange finale, nu al 91+, maar kan nog stijgen mits wat jaartjes geduld


RE: La Forra 2006 - vinejo - 15-12-2009 01:07 AM

Ja man, is dat een toeval, heb gisteren die fles kado gekregen van Matten!
Die jaartjes geduld, dat wordt moeilijk...Rolleyes


RE: La Forra 2006 - Kris G - 15-12-2009 11:43 AM

proef hem maar eens jong, ik heb nog 5 flessen liggen, we drinken hem binnen een paar jaar wel nog eens samen


RE: La Forra - Kris G - 17-01-2010 11:16 PM

net nog flesje geopend : viel weer in de smaak, heel zacht, hij is zijn 91 score opnieuw waard Smile


RE: La Forra - Marc - 18-01-2010 10:06 PM

Hier mijn proefnotitie over de La Forra 1999, gedronken in januari 2009 (10 jaar fles, dus...).

Vineuze neus met rood fruit en gedroogd fruit (vijg, pruimen). Koffie en vegetaal, en ook iets mineraal, olieachtig.
Vol en sappig, met bittere component. Versmolten tannines, redelijk alcohol, zachte zuren.
Afdronk vrij lang, vineus en zacht bitter.
Grote wijn. Lekker.

Geduld is een schone zaak... Wink


RE: La Forra - vinejo - 19-01-2010 04:54 PM

Dag Marc, blij je nog eens te lezen!
En idd, geduld is een mooie zaak, gisteren nog Chateau Nodoz (Cotes de Bourg) 2001 in het glas, perféct op dronk en daardoor o zo lekker!


RE: La Forra - Kris G - 18-02-2010 11:47 AM

hij komt binnenkort in rode prijs in de Collishop (tijdens de degustatie-periode van die 23 klassewijnen) > ik durf het echt wel aanrader noemen!


RE: La Forra - Kris G - 04-03-2010 03:19 PM

staat nu in rode prijs : ik zou niet twijfelen Smile


RE: La Forra - carl - 12-03-2010 09:30 PM

@ Kris G : Ik heb je raad opgevolgd en heb mij 2 flesjes besteld Smile


RE: La Forra - carl - 12-03-2010 11:11 PM

Merk nu trouwens op dat nonkel Bob deze 91 gegeven heeft


RE: La Forra - Bert - 13-03-2010 08:56 PM

en ik merkte deze middag in de plaatselijke Colruyt dat er op mijn naam ook 2 fleskes van deze Forra 06 in het Collishop-rek lagen en ik wist niet meer dat ik ze besteld had...
Heb ze toch maar meegenomen Big Grin


RE: La Forra - Kris G - 15-09-2011 12:15 PM

nog eens nen 2006 ontkurkt : was tijdje geleden dat er nog eens een Sangiovese druif door mijn keelgat was gepasseerd Wink en het deed deugd Smile echt wel lekker dings, mooie zuren, tikje aan de zware kant, maar dat gaat er wel uit met een paar jaren kelderrust, P/K echt top en zit op het niveau van een goeie Brunello Slurp
deze keer een 90-score gegeven, en er zit nog toekomst in Smile
upgraded tot 91 op dag 2 Smile


RE: La Forra Chianti Classico Riserva - Kris G - 30-01-2012 09:11 PM

nog maar eens een (halve) kindermoord begaan vrees ik, een flesje 2006 ontkurkt, echt nog te jong, maar wel potentieel, de rode vruchten en cassis vallen op, de kleur vertoont nog geen bruine-tinten, wat er ook al op duidt dat er nog niks evolutie op zit, zoals zo vaak veel frustraties over mijn veel te jonge kelder, de wijnbouwer verdient beter : ik doe er eigenlijk niemand een plezier mee om deze wijn nu veel te jong te drinken Confused maar zit wel al in een fase waarin zijn potentiële klasse duidelijk wordt, krijgt van alle goeroes een 91 score, ik beloof dat ik op mijn bdx-tasting geen kindermoorden ga plegen Big Grin


RE: La Forra Chianti Classico Riserva - carl - 30-01-2012 09:24 PM

Over kindermoorden gesproken : ik dronk deze wijn al 2 x in 2010 Blush Maar scoorde hem toen zelfs al 2 x 90 applaus


RE: La Forra Chianti Classico Riserva - Kris G - 30-01-2012 09:34 PM

het was ook al mijn 4e fles Blush steeds 90-91 gescoord, er resten me er nog 2 : die moet ik echt bewaren! ook nog 2x 2007 liggen


RE: La Forra Chianti Classico Riserva - Johan M. - 20-02-2012 08:41 PM

(30-01-2012 09:34 PM)Kris G schreef:  het was ook al mijn 4e fles Blush steeds 90-91 gescoord, er resten me er nog 2 : die moet ik echt bewaren! ook nog 2x 2007 liggen

En dan durven die van Colruyt erbij te schrijven: "bewaring nog 3 à 5 jaar". Huh

Ik heb de 2007 heel ver uit het zicht liggen...


RE: La Forra Chianti Classico Riserva - Kris G - 20-02-2012 08:54 PM

(20-02-2012 08:41 PM)Johan M. schreef:  En dan durven die van Colruyt erbij te schrijven: "bewaring nog 3 à 5 jaar". Huh

me al dikwijls vragen gesteld bij hun bewaringstijd : voor de meeste bdx geven ze een drinkvenster knal in de gesloten fase Confused


RE: La Forra Chianti Classico Riserva - Johan M. - 22-02-2012 01:02 AM

(20-02-2012 08:54 PM)Kris G schreef:  
(20-02-2012 08:41 PM)Johan M. schreef:  En dan durven die van Colruyt erbij te schrijven: "bewaring nog 3 à 5 jaar". Huh

me al dikwijls vragen gesteld bij hun bewaringstijd : voor de meeste bdx geven ze een drinkvenster knal in de gesloten fase Confused

Mensen aan het drinken zetten...cheers Dus verkopen...applaus Magazijn leeg zodat men weer massaal een nieuwe jaargang kan inslaan aan scherpe prijzen.Tongue

Huh Is de enige verklaring die ik kan bedenken. Zo lang ze regelmatig een klasbak à La Forra aan scherpe prijzen aanbieden mij niet gelaten.


RE: La Forra Chianti Classico Riserva - Bert - 11-07-2012 08:33 PM

2006
Gezien ik de 2007 nu ook in de kelder liggen heb,
durf ik al eens één van m'n 06's opendoen...

Aangenaam zacht, zoetig hout-neusje met peperkoek (zonder kaneel dan), efkes laurier ook.
Ook in de mond teder, sweet, sappig met strelende tanninekes.
Lekker lange afdronk
90-91/100


RE: La Forra Chianti Classico Riserva - vinejo - 11-07-2012 08:45 PM

(11-07-2012 08:33 PM)Bert schreef:  2006
Gezien ik de 2007 nu ook in de kelder liggen heb,
durf ik al eens één van m'n 06's opendoen...

Aangenaam zacht, zoetig hout-neusje met peperkoek (zonder kaneel dan), efkes laurier ook.
Ook in de mond teder, sweet, sappig met strelende tanninekes.
Lekker lange afdronk
90-91/100

Heb ook een flesje liggen, moet dat dringend eens proeven.
Toch krijg ik er na uw TN niet écht veel zin in... Lijkt me wat té zacht en zoetig...? Heef ie wel structuur?


RE: La Forra Chianti Classico Riserva - Bert - 11-07-2012 09:13 PM

't is niet zomaar een zoet sapke hoor.

En ben dan ook niet volledig genoeg geweest.
Bij die 'sappig en strelende tannines' had ik beter vermeld dat die frisse zuren bij de afdronk het net sappig en niet zomaar zoet-stroperig maken.
Het zoete heb je hier eerder in de aanzet.
Je begrijpt wat ik bedoel als je je flesje opendoet Smile


RE: La Forra Chianti Classico Riserva - Mt - 11-07-2012 09:24 PM

'07 onlangs ook goedgekeurd. Geniet ervan Vinejo Wink.


RE: La Forra Chianti Classico Riserva - vinejo - 11-07-2012 09:57 PM

(11-07-2012 09:13 PM)Bert schreef:  't is niet zomaar een zoet sapke hoor.

En ben dan ook niet volledig genoeg geweest.
Bij die 'sappig en strelende tannines' had ik beter vermeld dat die frisse zuren bij de afdronk het net sappig en niet zomaar zoet-stroperig maken.
Het zoete heb je hier eerder in de aanzet.
Je begrijpt wat ik bedoel als je je flesje opendoet Smile

Ah, bedankt voor de aanvulling!

@Matten :was t nie vergeten dat die van jou kwam hoor Wink


RE: La Forra Chianti Classico Riserva - doc - 11-07-2012 10:02 PM

Paar weekjes geleden hier ook echt goed bevonden... thank you voor de tip Matten.


RE: La Forra Chianti Classico Riserva - Mt - 11-07-2012 10:15 PM

(11-07-2012 09:57 PM)vinejo schreef:  
(11-07-2012 09:13 PM)Bert schreef:  't is niet zomaar een zoet sapke hoor.

En ben dan ook niet volledig genoeg geweest.
Bij die 'sappig en strelende tannines' had ik beter vermeld dat die frisse zuren bij de afdronk het net sappig en niet zomaar zoet-stroperig maken.
Het zoete heb je hier eerder in de aanzet.
Je begrijpt wat ik bedoel als je je flesje opendoet Smile

Ah, bedankt voor de aanvulling!

@Matten :was t nie vergeten dat die van jou kwam hoor Wink

cheers


RE: La Forra Chianti Classico Riserva - Johan M. - 16-07-2012 11:57 AM

Dit weekend "in twee etappes" jaargang 2007 eens geprobeerd en ik was toch een stuk minder onder de indruk dan van jaargang 2006. Te jong? Meer dan waarschijnlijk... ...

De neus en aanzet waren zoals hierboven reeds beschreven en zonder verrassingen. Al vond ik tussen de aroma's van pruimen, koffie,... de alcohol aanvankelijk toch wat dominant.

In de mond vol en aanvankelijk heel sappig, dan ging de sigarenkist open, tabak, leer, zeer donkere chocolade,... bittere tannines. Een bittere component die voor mij op dit moment iets te hard doorbijt om er een 90 van te maken.

Tweede dag zelfde verhaal al was de alcohol veel minder present aanwezig.


RE: La Forra Chianti Classico Riserva - vinejo - 16-07-2012 04:42 PM

(16-07-2012 11:57 AM)Johan M. schreef:  Dit weekend "in twee etappes" jaargang 2007 eens geprobeerd en ik was toch een stuk minder onder de indruk dan van jaargang 2006. Te jong? Meer dan waarschijnlijk... ...

De neus en aanzet waren zoals hierboven reeds beschreven en zonder verrassingen. Al vond ik tussen de aroma's van pruimen, koffie,... de alcohol aanvankelijk toch wat dominant.

In de mond vol en aanvankelijk heel sappig, dan ging de sigarenkist open, tabak, leer, zeer donkere chocolade,... bittere tannines. Een bittere component die voor mij op dit moment iets te hard doorbijt om er een 90 van te maken.

Tweede dag zelfde verhaal al was de alcohol veel minder present aanwezig.

Zou dit een beetje het verhaal kunnen zijn van de Rhone?
2007 iets té warm en alcoholisch (onder voorbehoud) en 2006 meer finesse..?


RE: La Forra Chianti Classico Riserva - koen - 17-07-2012 09:01 AM

Weet niet, 2006 was een topjaar maar 2007 wordt toch ook beschouwd als een heel goed jaar beschouwd. Heb hier tamelijk wat 2007 uit de streek liggen (brolio, fonterutoli, brancaia, bererardenga, cagiolo) en eigenlijk nog nooit een "te warm" gevoel gehad. Te warm associeer ik niet met bittere tannines wel met pruimen .. misschien een beetje te warm gedronken? Ik drink de zwaardere jongens nu op keldertemperatuur 17-18°


RE: La Forra Chianti Classico Riserva - Johan M. - 12-08-2012 12:57 PM

(17-07-2012 09:01 AM)koen schreef:  Weet niet, 2006 was een topjaar maar 2007 wordt toch ook beschouwd als een heel goed jaar beschouwd. Heb hier tamelijk wat 2007 uit de streek liggen (brolio, fonterutoli, brancaia, bererardenga, cagiolo) en eigenlijk nog nooit een "te warm" gevoel gehad. Te warm associeer ik niet met bittere tannines wel met pruimen .. misschien een beetje te warm gedronken? Ik drink de zwaardere jongens nu op keldertemperatuur 17-18°

Deze middag nog eens snel een 2007 ontkurkt (had niks tijdig uit de frigo gevistConfused)... en terug vriendschap gesloten met La Forra 2007. In die mate dat ik zelfs begin te twijfelen of er toch iets niet in de haak was met mijn voorgaande fles... (zie bovengaande TN).

Dit was weer helemaal in de lijn met mijn verwachtingen na jaargang 2006 en de bovenvermelde commentaren en TN's. Ik moet wel zeggen dat ik hem rechtstreeks uit de kelder schonk op zo'n 17°C... en hier moet je toch wel degelijk rekening mee houden. Vandaag drink je deze Chanti best niet te warm... wat de wijnmaker ook moge beweren op de achterzijde van de fles.


RE: La Forra Chianti Classico Riserva - Mt - 09-11-2012 08:00 PM

Johan, op dit moment ook nog eens de Forra '07 in het glas. Ook recht uit de kelder. Ga helemaal akkoord, keldertemperatuur is zeer oké voor deze wijn. Na opwarmen toch die warme gloed van de jaargang 2007.


RE: La Forra Chianti Classico Riserva - bowmore - 07-03-2013 01:24 PM

2007 gisteren geproefd. Zuren die echter uit balans waren met de rest van de wijn die veel te gesloten is in de mond . Veel te jong. Neus is echter volledig ok (prachtig zelfs) zodat ik dit niet als een miskoop beschouw. Minimaal twee jaar laten staan.


RE: La Forra Chianti Classico Riserva - koen - 14-03-2013 03:45 PM

(12-08-2012 12:57 PM)Johan M. schreef:  
(17-07-2012 09:01 AM)koen schreef:  Weet niet, 2006 was een topjaar maar 2007 wordt toch ook beschouwd als een heel goed jaar beschouwd. Heb hier tamelijk wat 2007 uit de streek liggen (brolio, fonterutoli, brancaia, bererardenga, cagiolo) en eigenlijk nog nooit een "te warm" gevoel gehad. Te warm associeer ik niet met bittere tannines wel met pruimen .. misschien een beetje te warm gedronken? Ik drink de zwaardere jongens nu op keldertemperatuur 17-18°

Deze middag nog eens snel een 2007 ontkurkt (had niks tijdig uit de frigo gevistConfused)... en terug vriendschap gesloten met La Forra 2007. In die mate dat ik zelfs begin te twijfelen of er toch iets niet in de haak was met mijn voorgaande fles... (zie bovengaande TN).

Dit was weer helemaal in de lijn met mijn verwachtingen na jaargang 2006 en de bovenvermelde commentaren en TN's. Ik moet wel zeggen dat ik hem rechtstreeks uit de kelder schonk op zo'n 17°C... en hier moet je toch wel degelijk rekening mee houden. Vandaag drink je deze Chanti best niet te warm... wat de wijnmaker ook moge beweren op de achterzijde van de fles.

Filip en ik dronken er ook eentje en vraag me af of mijn fles ook geen probleempje had. Gestoofde balsamische toetsen, pruim weinig zuren ...


RE: La Forra Chianti Classico Riserva - bowmore - 14-03-2013 04:03 PM

(14-03-2013 03:45 PM)koen schreef:  Filip en ik dronken er ook eentje en vraag me af of mijn fles ook geen probleempje had. Gestoofde balsamische toetsen, pruim weinig zuren ...
Mijn fles had behoorlijk wat zuren. Vond ik volledig in orde. Geen probleem enkel te jong.


RE: La Forra Chianti Classico Riserva - Kris G - 25-12-2013 11:00 PM

nog eens de 2007 in het glas, de 1e slokken waren een grote ontgoocheling : iets te fris (een 17 °C) denk ik : er zat gewoon weinig tot geen smaak in, maar na een kwartier in het glas en een graadje of twee erbij werd hij plots een pak rijker, dus te fris moet je deze wijn ook niet te drinken, ik vind wel dat de zuren en bitterheid nog een beetje in gevecht zijn met elkaar, haalde niet het niveau van de Grand Pontet 2005 van deze middag (maar zit natuurlijk ook in een andere prijsklasse), ik was toch ook iets meer onder de indruk van de 2006 jaargang, die doet het op CT ook een fractie beter dan de 2007 jaargang, score 88-89


RE: La Forra Chianti Classico Riserva - vinejo - 25-12-2013 11:50 PM

(25-12-2013 11:00 PM)Kris G schreef:  nog eens de 2007 in het glas, de 1e slokken waren een grote ontgoocheling : iets te fris (een 17 °C) denk ik : er zat gewoon weinig tot geen smaak in, maar na een kwartier in het glas en een graadje of twee erbij werd hij plots een pak rijker, dus te fris moet je deze wijn ook niet te drinken, ik vind wel dat de zuren en bitterheid nog een beetje in gevecht zijn met elkaar, haalde niet het niveau van de Grand Pontet 2005 van deze middag (maar zit natuurlijk ook in een andere prijsklasse), ik was toch ook iets meer onder de indruk van de 2006 jaargang, die doet het op CT ook een fractie beter dan de 2007 jaargang, score 88-89

Heb die 2007 vorige week in de les gegeven, vlezige wijn, veel materie, viel zeer goed in de smaak. Wel niet zo goedkoop meer, bijna 20 euro.


RE: La Forra Chianti Classico Riserva - Kris G - 26-12-2013 12:56 AM

de 2006 was enkele € duurder dan de 2007 (goeie 15 € voor betaald) en de 2009 (goeie 16), deze wijn haalt natuurlijk wel mooie P/K Smile maar hij kon me deze avond niet helemaal overtuigen, morgen eens verder tasten, zal ook al wat meer duidelijkheid geven over zijn potentieel vermoed ik

deze ochtend een mailke gekregen van een maat die hem heel recent blind had geserveerd : de tastingbende vond hem al lichtjes over zijn top met weinig potentieel in, maar dit kan misschien wel verklaard worden door het feit dat ze 99% van de tijd bdx tasten Wink

wat ik me wel al een tijdje aan het afvragen ben, is of mijn reflux (ondertussen bevestiging over gekregen door pH-test) een invloed zou kunnen hebben op mijn smaak, ik vermoed ergens van wel want ik heb dit jaar maar zelden een wauw-gevoel gehad bij een glas wijn en wijnen die ik vaker drink heb ik dit jaar ook vrij systematisch lager gescoord dan voorheen


RE: La Forra Chianti Classico Riserva - Kris G - 26-12-2013 09:31 PM

day II en een totaal ander verhaal Smile a beauty : heel volle smaak met veel materie, een lang midden pallet en prachtige afdronk : p/k gewoon subliem

de serveertemperatuur die op het etiket staat van 18-20 °C lijkt me wel correct, hij stond eerst terug iets te fris en kwam daardoor redelijk gesloten over, na een tijdje in het glas kwam hij op kamertemperatuur en kwam het volledige smakenpallet vrij met boeiende en levendige zuren Smile over het potentieel maak ik me hier nu echt geen zorgen meer Smile (over die flessen Grand-Pontet 2005 maak ik me meer zorgen Confused ) 90+ score


RE: La Forra Chianti Classico Riserva - Innesto - 01-06-2014 02:41 PM

Chianti Classico Riserva "La Forra" 2007

En of enig geduld een schone deugd is... Zeker niet het beste dat je in Toscane zal vinden maar momenteel toch een héél schoon glas, zeker als ik zie dat ik deze wijn ooit voor 14 euro en een klets kocht. Zeer vlezige maar soepele aanzet, een bak donker fruit maar allesbehalve monotoon en voldoende frisheid. Viel bij zowel de geoefende drinkers als de meer occasionele liefhebber in de smaak!


RE: La Forra Chianti Classico Riserva - Kris G - 22-07-2014 08:46 PM

nog eens fleske 2007 gekraakt, de helft wel moeten weg kieperen, op dag 2 niet meer drinkbaar Sad op dag 1 wel nog wat wijnplezier aan beleefd gelukkig, typische jonge Sangiovese met een fijne aciditeit die mooi onder controle was, score 89, stond wel een tik te warm, verklaart ook de snelle oxidatie denk ik Confused


RE: La Forra Chianti Classico Riserva - Kris G - 04-10-2014 08:15 PM

na de Planets 2008 ervaring puke dan maar snel iets anders ontkurkt Smile de 2007 in het glas : zware en diepe fruitstructuur, veel concentratie voor een Sangiovese, maar het geheel kan wel overtuigen, eens benieuwd naar dag 2 : mijn voorlaatste fles was niet meer drinkbaar toen, maar de fles daarvoor schitterende op dag 2, spannend Wink


RE: La Forra Chianti Classico Riserva - Kris G - 05-10-2014 08:13 PM

op dag 2 toch een twijfelgeval, hij voelt zwaar aan, is deze wijn over zijn top Huh ik denk al een tijdje dat de 2007-jaargang in Toscane iets is om in zijn jeugd van te genieten, misschien heeft de bewaring een rol gespeeld, was de 1e zomer waarin ik het gevoel had dat mijn garage echt te warm was, ik ga mijn overige flessen toch niet te lang meer laten liggen, het frisse gevoel dat ik bij deze wijn al gehad heb was hier totaal niet te bespeuren


RE: La Forra Chianti Classico Riserva - VLC - 16-10-2014 09:54 PM

Iemand ervaring met de 2009?
Nu in rode prijs voor 15,50euro.

Volgende teruggevonden op internet...
Description: Black cherries, licorice, tar, new leather and spices come together in this round yet powerful wine. The 2009 La Forra boasts considerable depth and textural richness. The presence of other red grapes in addition to the Sangiovese, plus the partial aging in French oak barrels gives La Forra an international feel that works quite nicely. This should be quite lovely once the tannins soften a bit. Anticipated maturity: 2014-2024. Score - 92. (Antonio Galloni, erobertparker.com, June 2012)

Tasting Note: Medium-bodied & Fruity


RE: La Forra Chianti Classico Riserva - Kris G - 16-10-2014 10:01 PM

(16-10-2014 09:54 PM)VLC schreef:  Iemand ervaring met de 2009?
Nu in rode prijs voor 15,50euro.

Volgende teruggevonden op internet...
Description: Black cherries, licorice, tar, new leather and spices come together in this round yet powerful wine. The 2009 La Forra boasts considerable depth and textural richness. The presence of other red grapes in addition to the Sangiovese, plus the partial aging in French oak barrels gives La Forra an international feel that works quite nicely. This should be quite lovely once the tannins soften a bit. Anticipated maturity: 2014-2024. Score - 92. (Antonio Galloni, erobertparker.com, June 2012)

Tasting Note: Medium-bodied & Fruity

jong al eens geproefd en 89 gegeven, ik heb er nog twee van liggen, ik overweeg om bij te kopen, maar een doos is me te veel en ik vertik het om die herverpakkingskost te betalen


RE: La Forra Chianti Classico Riserva - VLC - 16-10-2014 10:12 PM

(16-10-2014 10:01 PM)Kris G schreef:  jong al eens geproefd en 89 gegeven, ik heb er nog twee van liggen, ik overweeg om bij te kopen, maar een doos is me te veel en ik vertik het om die herverpakkingskost te betalen

PM gestuurd voor uw 'herverpakkingsprobleem' Wink


RE: La Forra Chianti Classico Riserva - Kris G - 16-10-2014 10:24 PM

(16-10-2014 10:12 PM)VLC schreef:  
(16-10-2014 10:01 PM)Kris G schreef:  jong al eens geproefd en 89 gegeven, ik heb er nog twee van liggen, ik overweeg om bij te kopen, maar een doos is me te veel en ik vertik het om die herverpakkingskost te betalen

PM gestuurd voor uw 'herverpakkingsprobleem' Wink

thank you cheers


RE: La Forra Chianti Classico Riserva - don quichotte - 25-10-2014 10:55 PM

Deze avond de 2009 van de fles direct in het glas.
Eerste reactie: "gebuisd" ( gesloten stofferige iets animale neus; iets groenige scherpe smaak; mist finesse; ietsje boertig in zijn smaak; wordt dit ooit goed)

Ik laat nog iets van het vervolg horen.


RE: La Forra Chianti Classico Riserva - Kris G - 25-10-2014 11:58 PM

(25-10-2014 10:55 PM)don quichotte schreef:  Deze avond de 2009 van de fles direct in het glas.
Eerste reactie: "gebuisd" ( gesloten stofferige iets animale neus; iets groenige scherpe smaak; mist finesse; ietsje boertig in zijn smaak; wordt dit ooit goed)

Ik laat nog iets van het vervolg horen.

ge geeft me hoop Tongue vandaag net een doos weest afhalen


RE: La Forra Chianti Classico Riserva - Innesto - 25-10-2014 11:58 PM

(25-10-2014 10:55 PM)don quichotte schreef:  Deze avond de 2009 van de fles direct in het glas.
Eerste reactie: "gebuisd" ( gesloten stofferige iets animale neus; iets groenige scherpe smaak; mist finesse; ietsje boertig in zijn smaak; wordt dit ooit goed)

Ik laat nog iets van het vervolg horen.

Don,

Deze TN komt zowaar in grote lijnen overeen met wat ik enkele jaren terug noteerde voor mijn eerste fles jaargang 2007. Dit kwam al bij al nog redelijk goed maar ik heb op geen enkel moment overwogen om nog een fles van dit huis (bij) te kopen. Het feit dat recentere jaargangen de kaap van 15 euro al ruim overstijgen maakt deze Chianti voor mij totaal niet koopwaardig.

Toeval of niet, de Campo Al Mare Bolgheri die hier onlangs weinig lof oogstte komt uit dezelfde "stal" (Folonari).


RE: La Forra Chianti Classico Riserva - Kris G - 26-10-2014 12:19 AM

de 2007 heb ik op dag 2 al eens een 90 score gegeven, en ik heb toch niet de reputatie van met punten te smijten denk ik Wink maar de 2007 is nu wel snel over zijn top heen aan het gaan Sad

ik ben nog niet in paniek ivm de 2009, doet het trouwens goed op CT Wink maar CT zegt natuurlijk niet alles : net gezien dat er voor de 2007 nen pipo 4 verschillende scores heeft gegeven op dezelfde dag shoot


RE: La Forra Chianti Classico Riserva - don quichotte - 26-10-2014 02:21 PM

(25-10-2014 10:55 PM)don quichotte schreef:  Deze avond de 2009 van de fles direct in het glas.
Eerste reactie: "gebuisd" ( gesloten stofferige iets animale neus; iets groenige scherpe smaak; mist finesse; ietsje boertig in zijn smaak; wordt dit ooit goed)

Ik laat nog iets van het vervolg horen.

UPDATE:

Na 3 uur in open fles en bij kamertemperatuur zijn de scherpe kanten verminderd en is deze wijn vlotter te drinken.
Of het ooit echt goed komt met deze wijn; een niveau van 15 Euro waardig, ik heb er mijn twijfels over.
Heb nog 2 flessen van deze 2009. Dus wait and see binnen een paar jaar.


RE: La Forra Chianti Classico Riserva - Kris G - 26-10-2014 07:50 PM

2009 in het glas Wink

1e indruk was Huh een onherkenbare neus en ook in de mond een bizarre indruk, maar na een half uurtje zuurstof komt er gelukkig al beterschap, het is wel een stijlbreuk met de 2007, deze voelt internationaler aan, en er zitten bdx-trekjes in, ik denk dat hij nog wat extra zuurstof nodig heeft, en ik moet Don (hopelijk enkel voorlopig Wink ) gelijk geven : geen 15 euro waard, ik mis er sowieso de typische zuren in


RE: La Forra Chianti Classico Riserva - don quichotte - 26-10-2014 08:58 PM

(26-10-2014 07:50 PM)Kris G schreef:  2009 in het glas Wink

1e indruk was Huh een onherkenbare neus en ook in de mond een bizarre indruk, maar na een half uurtje zuurstof komt er gelukkig al beterschap, het is wel een stijlbreuk met de 2007, deze voelt internationaler aan, en er zitten bdx-trekjes in, ik denk dat hij nog wat extra zuurstof nodig heeft, en ik moet Don (hopelijk enkel voorlopig Wink ) gelijk geven : geen 15 euro waard, ik mis er sowieso de typische zuren in

Wel Kris, ik hoop voor jou en ook mijn resterende 2 flesjes dat mijn prognose niet bewaarheid wordt.
Deze avond dronk ik nog het restant en dit bevestigt ergens wat ik gisteren over deze wijn dacht.
"But you never know"; soms kunnen verkeerde inschattingen nog tot een positief resultaat leiden .Wink


RE: La Forra Chianti Classico Riserva - Kris G - 26-10-2014 09:52 PM

ik proef nu iets meer authenticiteit, maar hij kan precies geen definitieve richting kiezen wat in dit geval tot een vrij teleurstellend resultaat leidt, die extra doos was niet mijn beste aankoopbeslissing ooit, het is dus het typische -5 verhaal : Galloni 92, ikke 87 Wink ondrinkbaar is hij nu ook niet, maar te veel mossel nog vis en daardoor p/k geen topper


RE: La Forra Chianti Classico Riserva - Kris G - 27-10-2014 02:45 PM

dag 2 : geen perfecte balans : iets te veel bitterheid tov de zuren, wat me ook doet twijfelen over de verdere toekomst van deze wijn, het is nu ook wel geen slechte wijn hé, en ik blijf bij mijn 87 score, dus enkele euro te veel om van goede p/k te kunnen spreken
het was waarschijnlijk wel mijn laatste La Forra aankoop


RE: La Forra Chianti Classico Riserva - bowmore - 27-10-2014 02:59 PM

Is de 2009 niet nog te jong?


RE: La Forra Chianti Classico Riserva - don quichotte - 28-10-2014 01:10 AM

(27-10-2014 02:59 PM)bowmore schreef:  Is de 2009 niet nog te jong?

Normaal drink ik die wijn ook zo jong niet.
Maar ik verwacht niet dat de gebreken die nu de wijn heeft zich zelve gaan corrigeren met de tijd.


RE: La Forra Chianti Classico Riserva - Kris G - 28-10-2014 03:25 AM

het grootste probleem met deze wijn is dat je voelt dat de wijnbouwer op twee gedachten hinkt en dat geeft een mix van bdx en Chianti/Sangiovese in het glas, zo een kruisbestuiving kan werken, maar hier niet

ik ben de laatste tijd wel nog wat strenger geworden in mijn beoordelingen (de Roeland-schaal Wink ) dat verklaart misschien ook mijn eerdere 89 score, doet het nochtans goed op CT, eens benieuwd hoe die score daar gaat evolueren


RE: La Forra Chianti Classico Riserva - Kris G - 24-11-2014 07:49 PM

2007 in het glas : op dag 1 stug en dof en pot gesloten : geen plezier aan te beleven

nu op dag 2 de gehoopte beterschap : het fruit komt meer naar voor, maar deze wijn mist wat authenticiteit, score 88


RE: La Forra Chianti Classico Riserva - Innesto - 13-12-2014 09:37 PM

Mijn laatste fles, jaargang 2007, in het glas... en het zal mijn laatste fles La Forra blijven.

Weinig leven, gesloten, "groenig", het fruit is niet op de terugweg maar al haast uit het zicht verdwenen... hoe meer de wijn opwarmt en zuurstof krijgt hoe minder evenwichtig het geheel lijkt te worden. Er zit nog een restje in de fles voor morgen maar... ik heb na 6 flessen over de voorbije jaren mijn oordeel echter al geveld: simpelweg niet goed genoeg en bovendien veel te duur voor de geboden kwaliteit.

Ik zie me trouwens niets meer in huis halen van het voor mij toch wel erg "gehypte" wijnbedrijf Folonari. Naast deze La Forra "buisde" ik ook al de Campo Al Mare en de CABREO IL BORGO 2009 die ik onlangs degusteerde tijdens een bezoekje aan CRU in Overijse vond ik zijn geld bijlange niet waard.

Off topic: de eerste CRU-markt die Colruyt opende in Overijse is echt wel de moeite. Schitterend concept en een schitterend aanbod aan delicatessen en verse topproducten.

Alleen wat de wijnselectie betreft moet ik Alain Bloeykens bijtreden: hiervoor moet je inderdaad geen ommetje maken. De presentatie van de wijnen was nochtans op het niveau van het gehele concept. Je kan met je magneetkaart alle wijnen in een relaxte sfeer en omgeving proeven via een winefitsysteem. Hiervoor waren voldoende en goede glazen beschikbaar, je kon zelf de hoeveel kiezen en de prijzen die men hiervoor aanrekende waren meer dan billijk. Alleen het aanbod viel dus wat tegen. Naast de Cabreo, een doordeweekse Rayuelo uit Castilla geproefd en behoorlijke maar overprijsde La Goulée 2011. In wit naast een weinig onvergetelijke Pessac-Léognan wel een heerlijke Riesling van Albert Mann gedronken.


RE: La Forra Chianti Classico Riserva - Kris G - 13-12-2014 09:51 PM

La Forra wordt hier ook niet meer aangekocht Wink

wel wat verrast door de mindere ervaring met de Cabreo, doet het goed op CT, ik heb zowel 2009 als 2010 liggen

het aanbod Italiaanse wijnen van Collishop kan toch tik beter vind ik, maar de San Luciano blijft een pareltje


RE: La Forra Chianti Classico Riserva - Innesto - 13-12-2014 09:58 PM

(13-12-2014 09:51 PM)Kris G schreef:  La Forra wordt hier ook niet meer aangekocht Wink

wel wat verrast door de mindere ervaring met de Cabreo, doet het goed op CT, ik heb zowel 2009 als 2010 liggen

het aanbod Italiaanse wijnen van Collishop kan toch tik beter vind ik, maar de San Luciano blijft een pareltje

Kris, de Cabreo was zeker niet slecht. Ik had het gevoel dat hier meer inzat dan er uitkwam. Is natuurlijk nog jong, een nieuwe fles waar net de kurk uitging, enz... Alleen ben ik vrij zeker dat je voor 30 euro echt zonder veel moeite beter gaat vinden, ook in Toscane.


RE: La Forra Chianti Classico Riserva - Kris G - 13-12-2014 10:03 PM

pas te laat gezien dat je hem bij Xtrawine wat goedkoper kan kopen, voor de Cabreo panikeer ik wel nog niet, beetje tijd geven Wink

La Forra 2007 vond ik tot een jaar geleden wel OK, maar is dan echt wel snel achteruit gegaan, de 2009 jong te hoog ingeschat Blush maar ik was niet alleen : ik dacht 92 van Galloni, ik zat wel onder zijn score Wink


RE: La Forra Chianti Classico Riserva - Innesto - 14-12-2014 09:55 PM

(13-12-2014 10:03 PM)Kris G schreef:  pas te laat gezien dat je hem bij Xtrawine wat goedkoper kan kopen, voor de Cabreo panikeer ik wel nog niet, beetje tijd geven Wink

La Forra 2007 vond ik tot een jaar geleden wel OK, maar is dan echt wel snel achteruit gegaan, de 2009 jong te hoog ingeschat Blush maar ik was niet alleen : ik dacht 92 van Galloni, ik zat wel onder zijn score Wink

Vandaag de gootsteen gepijnigd met de overschot in de fles. Simpelweg niet meer te drinken. Als ik de eindbalans van mijn zes flessen, gedronken over de voorbije jaren, maak is dit voor mij een zware onvoldoende over de gehele lijn. Misschien streng, maar echt plezier kon me geen enkele van die zes flessen verschaffen. Geen enkele maal was het "mmmm... lekker, dit moet op mijn kooplijst".

Als ik dit topic doorlees is dit toch ook de algemene teneur gepaard met een hoop excuses (te jong, p/k oké, te warm geschonken, de wijn evolueert snel en blabla) die wij wijnliefhebbers ons maar al te vaak wijs maken in de hoop dat onze (veel te duur betaalde?) fles een volgende maal wel de verwachtingen inlost.

Wat niet lekker is zal nooit lekker worden en als een fles geen plezier verschaft is 5 euro al te duur! Punt aan de lijn.


RE: La Forra Chianti Classico Riserva - Olivier - 14-12-2014 10:02 PM

Citaat:Als ik dit topic doorlees is dit toch ook de algemene teneur gepaard met een hoop excuses (te jong, p/k oké, te warm geschonken, de wijn evolueert snel en blabla) die wij wijnliefhebbers ons maar al te vaak wijs maken in de hoop dat onze (veel te duur betaalde?) fles een volgende maal wel de verwachtingen inlost.

Wat niet lekker is zal nooit lekker worden en als een fles geen plezier verschaft is 5 euro al te duur! Punt aan de lijn.

heel raak beschreven! Niet over deze wijn, want kent hem niet, maar wat wij allemaal uit ons botten slaan Smile


RE: La Forra Chianti Classico Riserva - Kris G - 14-12-2014 10:26 PM

ik heb er toch wel soms een heel klein beetje wijnplezier aan beleefd Wink maar onvoldoende en te veel tegenvallende ervaringen om hem nog te kopen, tja : wie doet eens geen foute aankoop Rolleyes


RE: La Forra Chianti Classico Riserva - Olivier - 14-12-2014 10:29 PM

Citaat:wie doet eens geen foute aankoop

daardoor geven de goede ook zoveel meer voldoening!


RE: La Forra Chianti Classico Riserva - Kris G - 14-12-2014 10:31 PM

(14-12-2014 10:29 PM)Olivier schreef:  
Citaat:wie doet eens geen foute aankoop

daardoor geven de goede ook zoveel meer voldoening!

wijn


RE: La Forra Chianti Classico Riserva - Innesto - 14-12-2014 11:13 PM

(14-12-2014 10:26 PM)Kris G schreef:  ik heb er toch wel soms een heel klein beetje wijnplezier aan beleefd Wink maar onvoldoende en te veel tegenvallende ervaringen om hem nog te kopen, tja : wie doet eens geen foute aankoop Rolleyes

Voor (toch wat mij betreft in deze) een groot stuk met dank aan de almachtige zelfverklaarde "kenners" die vlotjes "bekertjes", "sterren" en "90+'en" uitdelen aan dit soort matige wijnen.

Ik ben ervan overtuigd dat menig kleine en onbekende wijnboer om de hoek niet op zo'n gulle quoteringen mag rekenen als hij hetzelfde in zijn flessen giet. Ik betwijfel zelfs of hij even royaal beloond zou worden in de diverse gidsen voor een kwaliteit die deze weet te overstijgen.


RE: La Forra Chianti Classico Riserva - Kris G - 01-01-2015 09:20 PM

de 2007 nog eens in het glas, op zich geen slechte wijn, maar ik kan er slechts met heel veel moeite de Sangiovese in herkennen, en dat vind ik altijd jammer in een Chianti, is trouwens een tendens aan het worden, ik heb het sowieso meer voor 100% Sangiovese, met liefst een traditionele vinificatie, zelfs bij 10% à 20% andere druiven erbij komt de Sangiovese snel in de verdrukking vind ik

dramatische p/k is het niet, maar niet meer het soort wijn waar ik op zoek naar ben


RE: La Forra Chianti Classico Riserva - don quichotte - 02-01-2015 02:28 AM

De 2009 heb ik afgeschreven als bewaarwijn.
Zal volgens mij niet veel verbeteren met te rusten.( heb er 2 van deze jaargang gedronken)


RE: La Forra Chianti Classico Riserva - vinejo - 02-01-2015 09:50 AM

(02-01-2015 02:28 AM)don quichotte schreef:  De 2009 heb ik afgeschreven als bewaarwijn.
Zal volgens mij niet veel verbeteren met te rusten.( heb er 2 van deze jaargang gedronken)

Dju, k moet hier dan dringend mijn flesje 2006 open trekken..!


RE: La Forra Chianti Classico Riserva - Kris G - 02-01-2015 02:54 PM

de 2006 zal wel iets langer bewaren denk ik

@ Don : kan verklaren waarom ik die 2009 jong beter vond

vandaag de 2007 uit gekuist : slotscore 87, dus de score blijft zakken Confused


RE: La Forra Chianti Classico Riserva - don quichotte - 02-01-2015 10:55 PM

(02-01-2015 02:54 PM)Kris G schreef:  de 2006 zal wel iets langer bewaren denk ik

@ Don : kan verklaren waarom ik die 2009 jong beter vond

vandaag de 2007 uit gekuist : slotscore 87, dus de score blijft zakken Confused

Wel Kris ik weet niet hoeveel belang dat je aan mijn persoonlijke beoordelingen moet geven. Zelf betrap ik me er nog op dat mijn inschattingen met betrekking tot bewaring er naast zijn. Maar heb ondertussen toch enige ervaring opgebouwd hoe bepaalde wijnen een lang leven zijn toegeschreven in mijn kelder.
Dronk deze avond nog een Chateau De Marbuzet St.Estephe 1985 uit deze kelder. Een wijn die in het glas nog een kleur geeft van een jonge Bourgogne.....Sleepy
Door niets te doen is deze wijn rijk geworden *** aan een subliem pakket van geuren, een uitzonderlijke zachte smaak in aanzet en een en al finesse in zijn midden pallet en afdronk.

*** Niet de vergelijken met sommige Fransen die Hollande wilde belasten.Wink


RE: La Forra Chianti Classico Riserva - Kris G - 09-03-2015 09:08 PM

mijn laatste applaus 2007 aan het drinken, op zich viel dit beter in de smaak dan de veel te jonge Barbera van gisteren, maar daarmee heb ik niet gezegd dat dit me wijnvreugde geeft, het gerecht was sowieso beter dan de wijn Wink naar 2007 normen heeft deze wijn toch redelijk wa zuren, die zelfs een tikje agressief zijn, de wijn viel ook vrij snel plat in het glas, ik blijf bij mijn vorige score van 87


RE: La Forra Chianti Classico Riserva - bowmore - 10-03-2015 01:51 PM

(02-01-2015 02:28 AM)don quichotte schreef:  De 2009 heb ik afgeschreven als bewaarwijn.
Zal volgens mij niet veel verbeteren met te rusten.( heb er 2 van deze jaargang gedronken)
Gisteren de 2009 voor de tweede keer gedronken (eerste maal bij aankoop). Zal nog verbeteren en is nu al lekker.


RE: La Forra Chianti Classico Riserva - Kris G - 10-03-2015 09:17 PM

tot mijn grote opluchting mijn laatste slokken 2007 aan het drinken, nu op dag 2 vraag ik me af waarom ik hem gisteren nog een 87-score heb gegeven : zuren zijn veel te prominent, en het is niet de fijne variant

ik denk dat je met de 2007 jaargang in Toscane wel moet opletten met het drinkvenster, ik vermoed dat veel wijnen plots snel bergaf zouden kunnen gaan, dat zie ik met 2006 niet gebeuren


RE: La Forra Chianti Classico Riserva - TheWineVet - 10-03-2015 09:54 PM

(10-03-2015 01:51 PM)bowmore schreef:  
(02-01-2015 02:28 AM)don quichotte schreef:  De 2009 heb ik afgeschreven als bewaarwijn.
Zal volgens mij niet veel verbeteren met te rusten.( heb er 2 van deze jaargang gedronken)
Gisteren de 2009 voor de tweede keer gedronken (eerste maal bij aankoop). Zal nog verbeteren en is nu al lekker.

Ik heb er nog een 2-tal flessen van liggen, maar deze moeten ASAP op. Reeds 2x zelfde oordeelSad


RE: La Forra Chianti Classico Riserva - bowmore - 20-10-2015 10:10 AM

De classico 2009 nog eens moeten opendoen voor mijn vrouw en deze wijn verbetert al de tijd. Voor mij nog veel te vroeg maar mijn vrouw vond het perfect.


RE: La Forra Chianti Classico Riserva - Dave - 20-10-2015 11:03 AM

(20-10-2015 10:10 AM)bowmore schreef:  De classico 2009 nog eens moeten opendoen voor mijn vrouw en deze wijn verbetert al de tijd. Voor mij nog veel te vroeg maar mijn vrouw vond het perfect.

Moest mijn vrouw mij dat soort opdrachten geven, zou ik er vaker naar luisteren, denk ik Cool


RE: La Forra Chianti Classico Riserva - TheWineVet - 20-10-2015 02:00 PM

(20-10-2015 11:03 AM)Dave schreef:  
(20-10-2015 10:10 AM)bowmore schreef:  De classico 2009 nog eens moeten opendoen voor mijn vrouw en deze wijn verbetert al de tijd. Voor mij nog veel te vroeg maar mijn vrouw vond het perfect.

Moest mijn vrouw mij dat soort opdrachten geven, zou ik er vaker naar luisteren, denk ik Cool

Zijn wij dan wijnsloefen?


RE: La Forra Chianti Classico Riserva - Dave - 20-10-2015 02:20 PM

(20-10-2015 02:00 PM)TheWineVet schreef:  
(20-10-2015 11:03 AM)Dave schreef:  
(20-10-2015 10:10 AM)bowmore schreef:  De classico 2009 nog eens moeten opendoen voor mijn vrouw en deze wijn verbetert al de tijd. Voor mij nog veel te vroeg maar mijn vrouw vond het perfect.

Moest mijn vrouw mij dat soort opdrachten geven, zou ik er vaker naar luisteren, denk ik Cool

Zijn wij dan wijnsloefen?

Integendeel, lijkt mij !

Mijn vrouw drinkt niet zo veel wijn (wél Champagne/Schuimwijn), dus moet ik de flessen thuis vaak alleen leeg drinken.

It's a dirty job, but someone 's got to do it Slurpcheers


RE: La Forra Chianti Classico Riserva - bowmore - 20-10-2015 04:25 PM

Ik heb een erg bazige vrouw en kan dat absoluut niet aanraden. Ik heb al veel goed flessen moeten opendoen die absoluut niet op tijd waren. Ik vind nu eenmaal dat (goede) wijnen veel te jong worden gedronken maar ik ben zelf al oud.


RE: La Forra Chianti Classico Riserva - Kris G - 10-11-2015 10:53 PM

onder het motto van "lijken-op-drink-week" nog eens de 2009 in het glas, de kurk liet weer het slechtste vermoeden : bijna volledig doorlopen en de eerste slokken waren ook niet veel soeps, maar dan kwam plots een aangename verrassing : na een half uur het glas kwam het fruit mooi opzetten en werd het zowaar een aangename wijnervaring met prikkelende en mooie zuren, ik had het echt niet verwacht, dus leuke verrassing Smile


RE: La Forra Chianti Classico Riserva - Kris G - 11-11-2015 11:08 PM

op dag 2 valt hij toch wa plat, minder fris fruit en zuren en tikje vermoeiend, slotscore 88, dus in lijn met de bevindingen van het Ebriosi-panel


RE: La Forra Chianti Classico Riserva - Olivier - 04-01-2019 10:44 PM

Chianto Classico Riserva 2013

na openen een zoetkruidige neus en gedroogd fruit. Niet echt de neus die verwacht en op gehoopt had. Vinnige zuren die er nog niet goed in zitten.
Intensieve zuurstofkuur gegeven in de karaf en nu komen er ook rijpe kersen bij. De zuren zijn al beter geïntegreerd en zijn nodig om het rijpe te temperen. Fijne, structurerende tannines. Een brandertje in de afdronk.
Waarschijnlijk te vroeg geopend, heeft nog veel materie. Maar ben niet overtuigd om hier meer van in huis te halen.


RE: La Forra Chianti Classico Riserva - Vinogan(s) - 06-01-2019 06:24 PM

Tja, de wijnen van la forra, en bij uitbreiding quasi alle wijnen van folonari, zitten veelal heel hard, een beetje tè, op het (over))rijpe fruit. Enkel in het land der blinden maak je nog wat kans om de wijnen te kunnen laten doorgaan als een mooie expressie van sangiovese


RE: La Forra Chianti Classico Riserva - wvd - 07-01-2019 04:06 PM

(06-01-2019 06:24 PM)Vinogan(s) schreef:  Tja, de wijnen van la forra, en bij uitbreiding quasi alle wijnen van folonari, zitten veelal heel hard, een beetje tè, op het (over))rijpe fruit. Enkel in het land der blinden maak je nog wat kans om de wijnen te kunnen laten doorgaan als een mooie expressie van sangiovese

Het zijn dan ook erg scherp geprijsde Chianti's hé met een Classico Riserva onder de € 20...! Finesse is meestal een tikje duurder.


RE: La Forra Chianti Classico Riserva - Dave - 07-01-2019 04:31 PM

(06-01-2019 06:24 PM)Vinogan(s) schreef:  Tja, de wijnen van la forra, en bij uitbreiding quasi alle wijnen van folonari, zitten veelal heel hard, een beetje tè, op het (over))rijpe fruit. Enkel in het land der blinden maak je nog wat kans om de wijnen te kunnen laten doorgaan als een mooie expressie van sangiovese

Hier ook geen fan ! Ik heb nog een fles 2007 liggen en kijk er tegen op om
ze te drinken Sad


RE: La Forra Chianti Classico Riserva - wvd - 08-01-2019 04:07 PM

(07-01-2019 04:31 PM)Dave schreef:  
(06-01-2019 06:24 PM)Vinogan(s) schreef:  Tja, de wijnen van la forra, en bij uitbreiding quasi alle wijnen van folonari, zitten veelal heel hard, een beetje tè, op het (over))rijpe fruit. Enkel in het land der blinden maak je nog wat kans om de wijnen te kunnen laten doorgaan als een mooie expressie van sangiovese

Hier ook geen fan ! Ik heb nog een fles 2007 liggen en kijk er tegen op om
ze te drinken Sad

Kan je dan niet beter een "gewone" Chianti (Classico) kopen die misschien bijna evenveel kost maar die wel plezier verschaft?


RE: La Forra Chianti Classico Riserva - Dave - 08-01-2019 10:48 PM

(08-01-2019 04:07 PM)wvd schreef:  
(07-01-2019 04:31 PM)Dave schreef:  
(06-01-2019 06:24 PM)Vinogan(s) schreef:  Tja, de wijnen van la forra, en bij uitbreiding quasi alle wijnen van folonari, zitten veelal heel hard, een beetje tè, op het (over))rijpe fruit. Enkel in het land der blinden maak je nog wat kans om de wijnen te kunnen laten doorgaan als een mooie expressie van sangiovese

Hier ook geen fan ! Ik heb nog een fles 2007 liggen en kijk er tegen op om
ze te drinken Sad

Kan je dan niet beter een "gewone" Chianti (Classico) kopen die misschien bijna evenveel kost maar die wel plezier verschaft?

ABSOLUUT !

En dat doe ik ondertussen ook. Maar toen ik die fles kocht was ik Italiaanse wijn nog volop aan het ontdekken.

Dat is het probleem: zodra je iets als Fontodi geproefd hebt hoef je die La Forra niet meer ;-)


RE: La Forra Chianti Classico Riserva - TheWineVet - 09-01-2019 09:19 AM

(08-01-2019 10:48 PM)Dave schreef:  
(08-01-2019 04:07 PM)wvd schreef:  
(07-01-2019 04:31 PM)Dave schreef:  
(06-01-2019 06:24 PM)Vinogan(s) schreef:  Tja, de wijnen van la forra, en bij uitbreiding quasi alle wijnen van folonari, zitten veelal heel hard, een beetje tè, op het (over))rijpe fruit. Enkel in het land der blinden maak je nog wat kans om de wijnen te kunnen laten doorgaan als een mooie expressie van sangiovese

Hier ook geen fan ! Ik heb nog een fles 2007 liggen en kijk er tegen op om
ze te drinken Sad

Kan je dan niet beter een "gewone" Chianti (Classico) kopen die misschien bijna evenveel kost maar die wel plezier verschaft?

ABSOLUUT !

En dat doe ik ondertussen ook. Maar toen ik die fles kocht was ik Italiaanse wijn nog volop aan het ontdekken.

Dat is het probleem: zodra je iets als Fontodi geproefd hebt hoef je die La Forra niet meer ;-)
Pure pruimencompote


RE: La Forra Chianti Classico Riserva - Dave - 09-01-2019 11:07 AM

(09-01-2019 09:19 AM)TheWineVet schreef:  
(08-01-2019 10:48 PM)Dave schreef:  
(08-01-2019 04:07 PM)wvd schreef:  
(07-01-2019 04:31 PM)Dave schreef:  
(06-01-2019 06:24 PM)Vinogan(s) schreef:  Tja, de wijnen van la forra, en bij uitbreiding quasi alle wijnen van folonari, zitten veelal heel hard, een beetje tè, op het (over))rijpe fruit. Enkel in het land der blinden maak je nog wat kans om de wijnen te kunnen laten doorgaan als een mooie expressie van sangiovese

Hier ook geen fan ! Ik heb nog een fles 2007 liggen en kijk er tegen op om
ze te drinken Sad

Kan je dan niet beter een "gewone" Chianti (Classico) kopen die misschien bijna evenveel kost maar die wel plezier verschaft?

ABSOLUUT !

En dat doe ik ondertussen ook. Maar toen ik die fles kocht was ik Italiaanse wijn nog volop aan het ontdekken.

Dat is het probleem: zodra je iets als Fontodi geproefd hebt hoef je die La Forra niet meer ;-)
Pure pruimencompote

Zwaar houtgelagerde pruimencompote Wink


RE: La Forra Chianti Classico Riserva - wvd - 09-01-2019 11:25 AM

(09-01-2019 11:07 AM)Dave schreef:  
(09-01-2019 09:19 AM)TheWineVet schreef:  
(08-01-2019 10:48 PM)Dave schreef:  
(08-01-2019 04:07 PM)wvd schreef:  
(07-01-2019 04:31 PM)Dave schreef:  
(06-01-2019 06:24 PM)Vinogan(s) schreef:  Tja, de wijnen van la forra, en bij uitbreiding quasi alle wijnen van folonari, zitten veelal heel hard, een beetje tè, op het (over))rijpe fruit. Enkel in het land der blinden maak je nog wat kans om de wijnen te kunnen laten doorgaan als een mooie expressie van sangiovese

Hier ook geen fan ! Ik heb nog een fles 2007 liggen en kijk er tegen op om
ze te drinken Sad

Kan je dan niet beter een "gewone" Chianti (Classico) kopen die misschien bijna evenveel kost maar die wel plezier verschaft?

ABSOLUUT !

En dat doe ik ondertussen ook. Maar toen ik die fles kocht was ik Italiaanse wijn nog volop aan het ontdekken.

Dat is het probleem: zodra je iets als Fontodi geproefd hebt hoef je die La Forra niet meer ;-)
Pure pruimencompote

Zwaar houtgelagerde pruimencompote Wink

Fontodi is ook een heel aparte stijl uit zowat het warmste deel van de Classico. Ik drink die ook liever na een jaar of 6-8 en dan eerder in de koudere maanden. Maar er zijn heerlijke Chianti's die je al jong kan drinken en die toch ook zeer mooi rijpen. Ik denk dan uiteraard vooral aan censor, maar ook aan censor. Wink


RE: La Forra Chianti Classico Riserva - vinejo - 09-01-2019 12:31 PM

(09-01-2019 11:07 AM)Dave schreef:  
(09-01-2019 09:19 AM)TheWineVet schreef:  
(08-01-2019 10:48 PM)Dave schreef:  
(08-01-2019 04:07 PM)wvd schreef:  
(07-01-2019 04:31 PM)Dave schreef:  
(06-01-2019 06:24 PM)Vinogan(s) schreef:  Tja, de wijnen van la forra, en bij uitbreiding quasi alle wijnen van folonari, zitten veelal heel hard, een beetje tè, op het (over))rijpe fruit. Enkel in het land der blinden maak je nog wat kans om de wijnen te kunnen laten doorgaan als een mooie expressie van sangiovese

Hier ook geen fan ! Ik heb nog een fles 2007 liggen en kijk er tegen op om
ze te drinken Sad

Kan je dan niet beter een "gewone" Chianti (Classico) kopen die misschien bijna evenveel kost maar die wel plezier verschaft?

ABSOLUUT !

En dat doe ik ondertussen ook. Maar toen ik die fles kocht was ik Italiaanse wijn nog volop aan het ontdekken.

Dat is het probleem: zodra je iets als Fontodi geproefd hebt hoef je die La Forra niet meer ;-)
Pure pruimencompote

Zwaar houtgelagerde pruimencompote Wink

Allemaal KrisG zijn schuld!
(Sorry Kris, grapje hoor Wink )
Altijd terug welkom BTW Smile


RE: La Forra Chianti Classico Riserva - 33S - 09-01-2019 03:05 PM

(09-01-2019 12:31 PM)vinejo schreef:  
(09-01-2019 11:07 AM)Dave schreef:  
(09-01-2019 09:19 AM)TheWineVet schreef:  
(08-01-2019 10:48 PM)Dave schreef:  
(08-01-2019 04:07 PM)wvd schreef:  
(07-01-2019 04:31 PM)Dave schreef:  
(06-01-2019 06:24 PM)Vinogan(s) schreef:  Tja, de wijnen van la forra, en bij uitbreiding quasi alle wijnen van folonari, zitten veelal heel hard, een beetje tè, op het (over))rijpe fruit. Enkel in het land der blinden maak je nog wat kans om de wijnen te kunnen laten doorgaan als een mooie expressie van sangiovese

Hier ook geen fan ! Ik heb nog een fles 2007 liggen en kijk er tegen op om
ze te drinken Sad

Kan je dan niet beter een "gewone" Chianti (Classico) kopen die misschien bijna evenveel kost maar die wel plezier verschaft?

ABSOLUUT !

En dat doe ik ondertussen ook. Maar toen ik die fles kocht was ik Italiaanse wijn nog volop aan het ontdekken.

Dat is het probleem: zodra je iets als Fontodi geproefd hebt hoef je die La Forra niet meer ;-)
Pure pruimencompote

Zwaar houtgelagerde pruimencompote Wink

Allemaal KrisG zijn schuld!
(Sorry Kris, grapje hoor Wink )
Altijd terug welkom BTW Smile

nono Tongue

De gewone Chianti Classico 2016 van Tenuta di Nozzole (niet de Nozzoleto uit de Colruyt, die heb ik nog niet geproefd) kon ik wel pruimen en aan een euro of 10 zeker z'n geld waard. Inderdaad een tikkeltje aan de rijpe kant, maar best goed bij de spaghetti.