wijnliefhebbers
Domaine Tour des Gendres - Bergerac - Afdrukversie

+- wijnliefhebbers (http://www.vinejo.freebb.be)
+-- Forum: Frankrijk (/forum-3.html)
+--- Forum: Zuidwesten (/forum-26.html)
+--- Discussie: Domaine Tour des Gendres - Bergerac (/thread-1885.html)


Domaine Tour des Gendres - Bergerac - carl - 14-05-2012 06:34 PM

Domaine Tour des Gendres is gevestigd te Ribagnac, vlakbij Monbazillac en Bergerac. Sinds 2005 werken ze biodynamisch en met succes. Ze worden reeds langer beschouwd als één van de vaandeldragers van de Bergerac-regio en dan vooral voortrekkers in een zoektocht naar kwaliteit en erkenning.
Bergerac valt overal een beetje tussenin : Ze worden door Bordeaux als buitenstaanders beschouwd want behorend tot het ZuidWesten maar ook daar worden ze niet voor vol aanzien daar ze enkel met Bordeaux-druiven werken en ook qua opvoeding soms nogal ambitieus uit de hoek durven komen.

Vandaag een eerste flesje Moulin des Dames 2009 (Bergerac sec) geopend en 2 uur gekarafeerd. Samengesteld uit 75 % Sauvignon Blanc en 25 % Semillon, typische Bordeauxdruiven dus. Gefermenteerd en gerijpt gedurende 12 maanden op eiken Alliervaten (1/3e nieuw, 1/3e 1ste jaars en 1/3e 2de jaars) sur lies met battonage.
Oog : Goudgele kleur, lijkt wel een Sauternes.
Neus : Meteen amandel, citrus en rijpe appel gecombineerd met rijpe witte steenvruchten. Vanille is ook nog steeds aanwezig alsook een minerale ondertoon.
Mond : Ook hier een zeker Sauternesgevoel door de rondeur die deze wijn heeft. Toch wordt hij niet vermoeiend omdat er ook een scherpe ietwat bittere component tevoorschijn komt à la pompelmoes.
Al met al een mooie wijn maar misschien toch nog wat jong want naar mijn gevoel geeft hij zich nog niet helemaal. 88-89


RE: Domaine Tour des Gendres - Bergerac - carl - 14-05-2012 10:08 PM

(14-05-2012 09:40 PM)vinejo schreef:  
(14-05-2012 06:34 PM)carl schreef:  Domaine Tour des Gendres is gevestigd te Ribagnac, vlakbij Monbazillac en Bergerac. Sinds 2005 werken ze biodynamisch en met succes. Ze worden reeds langer beschouwd als één van de vaandeldragers van de Bergerac-regio en dan vooral voortrekkers in een zoektocht naar kwaliteit en erkenning.
Bergerac valt overal een beetje tussenin : Ze worden door Bordeaux als buitenstaanders beschouwd want behorend tot het ZuidWesten maar ook daar worden ze niet voor vol aanzien daar ze enkel met Bordeaux-druiven werken en ook qua opvoeding soms nogal ambitieus uit de hoek durven komen.

Vandaag een eerste flesje Moulin des Dames 2009 (Bergerac sec) geopend en 2 uur gekarafeerd. Samengesteld uit 75 % Sauvignon Blanc en 25 % Semillon, typische Bordeauxdruiven dus. Gefermenteerd en gerijpt gedurende 12 maanden op eiken Alliervaten (1/3e nieuw, 1/3e 1ste jaars en 1/3e 2de jaars) sur lies met battonage.
Oog : Goudgele kleur, lijkt wel een Sauternes.
Neus : Meteenamandel, citrus en rijpe appel gecombineerd met rijpe witte steenvruchten. Vanille is ook nog steeds aanwezig alsook een minerale ondertoon.
Mond : Ook hier een zeker Sauternesgevoel door de rondeur die deze wijn heeft. Toch wordt hij niet vermoeiend omdat er ook een scherpe ietwat bittere component tevoorschijn komt à la pompelmoes.
Al met al een mooie wijn maar misschien toch nog wat jong want naar mijn gevoel geeft hij zich nog niet helemaal. 88-89

Ik dronk daar enkel de cuvee des Conti van, denk dat dit de basiscuvee is. Was niets uitzonderlijk maar zeer goed gemaakt.
thank you Carl voor de mooie intro en beschrijving!

Dat is inderdaad de basiscuvee. Boven deze wijn heb je nog de Anthologia wit maar die kost toch al rond de 40 €. Zowel Anthologia als Moulin des Dames heb je trouwens ook in rood.
Ik kocht deze fles vorige zomer op het domein alsook de rode "Gloire de Mon Pere" 2008, nog een andere cuvee van hun. Leuke en vriendelijke ontvangst door de vrouw des huizes gekregen aldaar.


RE: Domaine Tour des Gendres - Bergerac - vinejo - 22-01-2013 09:31 PM

Chateau Tour des Gendres Le Petit Bois 2009

Eerste dag geen notities genomen, tweede dag: fijne en zuivere neus met cassis - maar dan geen Chileense overrijpheid, eerder de geur van cassis met de takjes er nog aan. Ook ingebed in kruiden zoals tijm, laurier, wat peper. Beetje vanille en na opschudden potloodpunt en zwarte rekkers. Elegant in de mond, medium- bodied, zwart fruit en kruidigheid komen terug, goede ruggengraat dankzij loepzuivere zuurtjes, wat koffie, Bordeauxbittertje in de afdronk. Een zéér mooie wijn, eigenlijk van het beste wat ik uit de streek rond Bergerac al dronk. 91


RE: Domaine Tour des Gendres - Bergerac - de populist - 23-01-2013 08:07 PM

(22-01-2013 09:31 PM)vinejo schreef:  Chateau Tour des Gendres Le Petit Bois 2009

Eerste dag geen notities genomen, tweede dag: fijne en zuivere neus met cassis - maar dan geen Chileense overrijpheid, eerder de geur van cassis met de takjes er nog aan. Ook ingebed in kruiden zoals tijm, laurier, wat peper. Beetje vanille en na opschudden potloodpunt en zwarte rekkers. Elegant in de mond, medium- bodied, zwart fruit en kruidigheid komen terug, goede ruggengraat dankzij loepzuivere zuurtjes, wat koffie, Bordeauxbittertje in de afdronk. Een zéér mooie wijn, eigenlijk van het beste wat ik uit de streek rond Bergerac al dronk. 91
Ik ken Gloire de mon père van dit huis. Dit niet. Is dit een luxecuvée van hen of zo? Cassis vers van het takje gegeten Jo, of eet je de takjes ook op Wink


RE: Domaine Tour des Gendres - Bergerac - vinejo - 24-01-2013 12:15 AM

(23-01-2013 08:07 PM)de populist schreef:  
(22-01-2013 09:31 PM)vinejo schreef:  Chateau Tour des Gendres Le Petit Bois 2009

Eerste dag geen notities genomen, tweede dag: fijne en zuivere neus met cassis - maar dan geen Chileense overrijpheid, eerder de geur van cassis met de takjes er nog aan. Ook ingebed in kruiden zoals tijm, laurier, wat peper. Beetje vanille en na opschudden potloodpunt en zwarte rekkers. Elegant in de mond, medium- bodied, zwart fruit en kruidigheid komen terug, goede ruggengraat dankzij loepzuivere zuurtjes, wat koffie, Bordeauxbittertje in de afdronk. Een zéér mooie wijn, eigenlijk van het beste wat ik uit de streek rond Bergerac al dronk. 91
Ik ken Gloire de mon père van dit huis. Dit niet. Is dit een luxecuvée van hen of zo? Cassis vers van het takje gegeten Jo, of eet je de takjes ook op Wink

Ik knijp de takjes in het donker ;-)
Is een luxe cuvee, heb de fles kado gekregen.


RE: Domaine Tour des Gendres - Bergerac - Kupers - 13-05-2014 11:02 PM

La Gloire de Mon Père 2009. Mooie aanzet van donker fruit, beetje cassis, braambessen die vooral in de mond naar voor komen met een mooie sappigheid. Heeft een beetje hout gehad maar komt niet eracht naar voor, als ik het niet wist had ik het niet gemerkt. Voldoende frisheid (verbazend in een warm jaar Ls 2009) maar ook body, ideaal voor de zomer bij côte à l'os op de barbecue. Heb tijdens een degustatie al eens oudere jaargangen van andere cuvées in het rood gedronken en was daarvan minder van onder de indruk, zeer veel bezinksel, neus heel mooi, komt nog verrassend jong over, maar valt zeer snel weg in de mond. La Gloire de Mon Père is prijs-kwaliteit echt wel top, de andere cuvées gingen ook al naar de dertig euro en dan verwacht ik toch al iets meer.

Voor de witte wijnen kan ik zeer kort zijn, onvoorwaardelijk fan. Mooie zonnige fruit wat je verwacht bij een Zuid-Franse wijn, maar ook een mooie frisheid die ervoor zorgen dat het geen vermoeiende wijnen worden.


RE: Domaine Tour des Gendres - Bergerac - Thierry Debaisieux - 28-02-2020 03:37 PM

La Vigne d'Albert 2018 van Château Tour des Gendres.

De neus is verleidelijk met zwarte bessen, bosbessen en kruiden.
De mond is geconcentreerd en fris met een mooie balans. hij heeft een mooie zuurgraad met zwarte fruitsmaken die op de materie reageert. Hij heeft een mooi volume en een lange fruitige afdronk met delicate bitterheid.


Chateau Tour des Gendres. Les Anciens Francs 2018. - vinejo - 12-09-2021 12:45 PM

.
[attachment=5789]