Evolutie van de prijzen in Bordeaux - Afdrukversie +- wijnliefhebbers (http://www.vinejo.freebb.be) +-- Forum: Interessante Topic (/forum-41.html) +--- Forum: klik hier om bijzonder interessante topics te ontdekken! (/forum-42.html) +--- Discussie: Evolutie van de prijzen in Bordeaux (/thread-1997.html) |
Evolutie van de prijzen in Bordeaux - vinejo - 21-07-2012 11:06 AM "Pf, Bordeaux dat volg ik nie meer, ze zijn zot met hun prijzen" Ook al deze zijn gehoord, of zelfs zelf uitgesproken..? Wel, eigenlijk klopt dat van geen kanten. Juister zou zijn: "Pf, de premiers en een aantal grote namen in Bordeaux, die volg ik nie meer, die zijn zot met hun prijzen.." Waarom schrijf ik dit hier nu? Ik las zonet in een ouwe topic op een Frans wijnforum dat iemand in 1985 Chateau Tour Haut Causson kocht (in primeur dan nog) aan 262 BF. Omgerekend is dat 6,5 euro. De prijs in primeur voor de 2009 : 10,35 euro. Je vraagt je af hoe die wijnbouwers het volhouden... RE: Evolutie van de prijzen in Bordeaux - Peter VdV - 23-07-2012 01:07 PM Ik kan je verzekeren, het is niet gemakkelijk om voor 10€ een deftige fles wijn te produceren. Om daar commercieel aan uit te kunnen... Want dan moet de BTW (1,80€ op een fles van 10,35 en de marge van de winkel (30à40%) er nog af! Dan trekken we -de fles (zo'n 50cent), -de kurk (voor 1e kwaliteit, extra lang tot 1€ per stuk!!!) -de capsule -het etiket -de accijnsen -het transport er nog even van af, en blijf er nog over voor de wijn... en daarmee moet de producent bekostigen: -het land -het plantgoed -palen en kabelwerk (tenzij gobelet snoei, maar dat kost dan weer meer aan handwerk) -kuipen en tanks (en gerelateerd materiaal: pompen, filter, darmen, koppelstukken,...) -landbouwmateriaal (traktor, spuitinstallatie (die jaarlijks moeten gecalibreerd en gekeurd worden), snoeimachine voor zomersnoei, ... -vinifieer materiaal: ontsteler / kneuzer / pers /... -chips of vaten (800€/vat, voor 300flessen, 2à3 keer bruikbaar voor de betere wijnen) En natuurlijk de arbeid voor: -wintersnoei -oogsten -landbewerking -vinificatie (vergisting, controles, oversteken, bottelen,...) Om maar te zeggen, je kan onmogelijk het beste uit een terroir halen in een wijn die wordt verkocht voor 10€. Financieel onhaalbaar. RE: Evolutie van de prijzen in Bordeaux - Vinogan(s) - 23-07-2012 03:15 PM Om hier op een satirische manier toch eens de andere kant van de medaille aan te halen (komt van http://www.coffaro.com/BrendansTruth.html). Ik geef toe dat in onderstaande wel wat karikaturen zitten (maar het blijft wel interessante lectuur). Veel hangt ook af van locatie (bv qua loonkost). Oversimplifierend is mijn leidraad dat je vanaf 30 € eigenlijk gewoon marketing en naam betaald, niet echt surplus in kwaliteit in lijn met de prijsstijging (ik hoop niet teveel kritiek hierop te krijgen :-), want het is ook weer een karikaturale stelling, dat weet ik wel). " My $100 Bottle of Wine aka "The People Deserve To Know the Truth" by Brendan Eliason Assistant Winemaker, David Coffaro Winery Extravagant Prices for My Uber Wine (price per bottle based on 3,000 cases) Grapes $7.00 Oak $2.67 Bottle $1.50 Label $0.60 Cork $0.50 Foil $0.40 Bottling $0.21 Overhead $6.82 Utilities $1.11 Employees $6.67 Marketing $0.77 TOTAL COST $28.25 -------------------------------------------------------------------------------- My Profit $20/bottle ($720,000) Wholesale Markup $25 per bottle Retail Markup $24.75 per bottle Restaurant Markup $150.00 per bottle Brendan Eliason is a "Wine Brat" who writes for Wine-X Magazine where this article also appears http://www.winexwired.com -------------------------------------------------------------------------------- By way of comparison Dave Coffaro thought it would be interesting to compare his own (real) figures (these weren't included in Brendan's Wine-X article): Grapes $2.50 Oak $0.25 Bottle $0.50 Label $0.11 Cork $0.12 Foil $0.09 Bottling $0.20 Overhead $2.50 Utilities $0.10 Employees $2.00 Marketing $0.00 Capital Improve- ments: Toys, DVD's, Presses, Buildings $1.73 TOTAL COST $10.00 As the new winemaking year begins, I find myself reflecting on the previous vintage. In the process, I do a quick mental check of how much we have to ante up in order to go from happy, green vines to squished juice in a bottle. Our costs add up to slightly more than $7 a bottle. This usually doesn't hit me until I'm walking through a wine shop and happen to compare this price with the prices on the shelves. My reaction usually goes something like this: "What the &#@%!? A hundred dollars for a bottle of wine? How could this happen? What went wrong? What can you possibly do to make a bottle cost $100? Were the grapes individually crushed between the thighs of Cuban virgins? Were many overpaid psychologists hired to deal with the wines' post crush stress? How can $50, $70, $100 or more a bottle ever seem reasonable?" Then I had to stop. Wait, I'm thinking about this the wrong way. If there are people willing and able to pay these obscene amounts for wine, then who am I to stop them? Heck, I should take advantage of these people. I should make a $100 bottle of wine! It's brilliant. I'll make millions. Now if I'm going to make a $100 bottle of wine, then I need to start with great grapes. Not just any grapes will do. I need incredible grapes. World class grapes. Uber grapes. Grape prices are at a major high right now, but for my wine, price is no object. This year, old vine Dry Creek zinfandel was going for around $2,500 a ton (higher for some vineyards). This is really expensive. That puts Dry Creek zin in about the top one percent of all wine grapes. Unfortunately, zin just won't cut it for elitist appeal. So my grapes will have to be cabernet - more specifically, Napa Valley cabernet. And the top one percent just isn't going to be good enough, either. Let's crank it up a notch. Let's assume I'll pay $4,000 per ton. This is probably around the top one percent of the top one percent of all wine grapes. Because I don't want to get too greedy, I'll make 3,000 cases. Wine geeks usually call this size "boutique." Personally, I call it a license to print money. Anyway, to make 3,000 cases, I have to think forward. Of course, I'll lightly press the grapes and take only the best of the free-run juice. This means I'll only get about 50 cases (600 bottles) of wine per ton of grapes. (If I pressed harder I could yield as many as 15 additional cases per ton. But I can afford to be picky.) So I'll need to buy 60 tons of grapes. Having been very selective with the world's most expensive grapes, I now have a total investment of only about $6.66 per bottle. Add another couple of cents for special processing and individual loving care (not to mention easier math), and I've got $7 invested in each bottle. Hmm? I better bulk up my costs substantially if I expect to justify an additional $93 a bottle. Okay, I'll need to age my wine in the best oak barrels. I can get good American oak for less than $200/barrel (plus or minus 70¢ a bottle). But for my Uber wine, I clearly need French oak... and the pricier the better. I can get great French barrels for around $600/barrel, but I'll up that to $800 apiece just to be safe. That adds about $2.67 to every bottle, bringing my total cost to about $9.67. Drat! That's still not enough money. Overhead! I'll need equipment! If I employ any "used" equipment people might talk, not to mention laugh. I wouldn't want that. So I'll need new toys. Lots of new toys. Let's see... I'll need a crusher/stemmer ($10,000), a must pump ($12,000), a new forklift ($20,000), a nice state-of-the-art press ($45,000 - for that price it better slice, dice, saw an aluminum can in half and still cut a tomato paper thin), and assorted hoses, clamps and other cellar equipment ($5,000). Toss in a good winery building ($150,000) and $40,000 for utilities, and I've parted with an additional $278,000. This factors out to an extra $7.91 per bottle. And given that my dedication to quality is so great, I'll buy new equipment every year and donate the old stuff to charity. And I won't even take a write-off. (Won't the Boy and Girl Scouts just love their new Brusher membrane press?!) I'll also need a winemaker. This could be difficult. I'll need someone who can act. Why? 'Cause not only are our wines worth $100 a bottle, but they're also a steal at anything less than $200. And consumers should be grateful that we're letting them spend a C-note for our "masterpiece." Winemakers like this don't come cheap. The average salary for a winemaker at a premium winery this size is around $50,000 a year. I should at least double this because I want my winemaker to be happy. Yep, $100,000 for a thespian winemaker. Add an assistant at $30,000 a year (because I really can't expect my winemaker to work too hard for only 100K) and I've successfully added another $130,000 to the total cost. Then the benefits (health, dental, vision, regular massage, espresso bar), and that's an easy $200,000, or $6.67 per bottle. My total now... $24.25 a bottle. After aging, processing and pampering my wine, it's ready to bottle. I'll openly mock the normal 50¢ per bottle most wineries pay for glass, and scoff at the standard 20¢ per cork. My wine deserves nothing less than triple the cost across the board. That should get me custom designed glass bottles and cork that's hand processed by blind Portuguese artisan monks who'll individually bless each cork as they personally package and send it to me. Toss in label and foil costs at the same triple markup (normally about 33¢ -- $1 for my wine), along with $2.50 a case for bottling, and I've managed to up my spending to roughly $27.56 per bottle. Now that my Uber wine is bottled, I've pretty much run out of ways to spend more money to better the quality. All I can do now is market it. First, I'll buy the back cover of the Wine Spectator. It'll cost $28,000 (or 77¢/bottle) but heck, it's only money. Even with all this spending I'm only up to $28.25 - a far cry from my $100 goal. Luckily I still have an ace up my sleeve: the three tier marketing system in which I have other people selling my wine. (After all, I don't want to actually deal with the public, do I?) From here on out my job is pretty well set. I'll add a "reasonable" profit (about $20 per bottle or $720,000) to my cost, thus selling my wine to my wholesaler for $50 a bottle. Taking the standard 33 percent markup, the wholesaler will sell my wine to a retailer for about $66.67. At the standard retail markup of 50 percent, my wine will, finally, reach $100 per bottle. But my biggest joy will be when my wine's sold in restaurants. There, it'll go for triple the wholesale cost a downright reasonable $225 per bottle. This is so beautiful I could cry. At this point I have only one possible impediment: the customer. If no one's willing to pay full price for my uber wine, then all of my well laid plans will be ruined. I think I'm pretty safe, though. There never seems to be a shortage of people who want to spend excessive amounts of money on a "cult" wine. Once someone's ready to pay for the $75 profit and the marketing, then the cycle will be complete. Whew. That was tough. Making a $100 bottle of wine isn't as easy as I thought. I think I need to hire strolling mandolinists to walk through the vineyards (for "cultured" wines) and trained linguists/agriculturists (because multi-lingual grapes are tasty grapes)! Maybe I'll have to start hiring individual workers for each vine (personal attention can be very important), or maybe I can just build an oversized chateau so I'll have a place to relax while trying to figure out how to make next year's $150 uber wine. " Vinogan(s) RE: Evolutie van de prijzen in Bordeaux - Peter VdV - 23-07-2012 05:19 PM Ok, nu dezelfde oefening voor een wijn die 10,35€ mag kosten. (en dan moet je weten dat de meeste wijnhandels maar héél weinig enthousiast zijn over wijnen doe 10+€ kosten) Grapes $2.50 (erg weinig, maar ok...dan maar een mindere wijn maken) Oak $0.25 (dat zijn dan wel eik chips, zeker geen vaten) Bottle $0.50 (correct) Label $0.11 (correct) Cork $0.12 (da's de allergoedkoopste rommel, maar mogelijk) Foil $0.09 (correct) Bottling $0.20 (correct) Overhead $2.50 (vaag, kan ik niet over oordelen. Is dit al de vinificatie uitrusting?) Utilities $0.10 (lijkt me weinig) Employees $2.00 (zeer vaag, kan ik niet beoordelen) Marketing $0.00 (betwijfel ik. Maar als journalist geeft dat natuurlijk een vals beeld. Zijn journalist zijn heeft natuurlijk een enorme waarde. Trouwens, proeven/stalen voor de handel, ... ook marketing kosten hé!) CapitalImprovements:Toys, DVD's,Presses,Buildings $1.73 TOTAL COST $10.00 En weer geen accijnzen, BTW,vergunningen,.... net zo min als profit, verzekeringen, risico (jawel, er lopen dingen mis met vergisten),... Ik wil maar zeggen, ok , the sky is the limit, maar voor 95% van de wijnboeren gelden er andere wetten... RE: Evolutie van de prijzen in Bordeaux - Vinogan(s) - 24-07-2012 09:08 AM Ik denk dat het standpunt van de schrijver was dat BTW en accijnzen een kost voor de eindconsument zijn. Hier wordt volgens mij de minimum productiekost voor een fles weergegeven. Er zitten natuurlijk wat vage factoren in (vergunningen, verzekeringen etc.) die we niet kunnen beoordelen omdat dat tekstje vanuit US perspectief geschreven is. Misschien hebben ze geen vergunningen daar en kan elke "gifmenger" daar wel zijn flessen op de markt gooien :-) Ik geloof wel dat het moeilijk is om echte kwaliteitswijn voor die prijs te maken. Ik denk dat de tekst ook niet voor dat segment bedoeld is, maar eerder als een poging tot ontleding van de prijs van flessen uit het dure segment. Vanuit die optiek vind ik het wel amusant geschreven, ik ga hier niet beweren dat alle berekeningen en cijfers accuraat zijn. Vinogan(s) RE: Evolutie van de prijzen in Bordeaux - vinejo - 24-07-2012 11:51 AM Sowieso bijzonder interessant, Vinogan en Peter! RE: Evolutie van de prijzen in Bordeaux - Peter VdV - 24-07-2012 12:00 PM Tuurlijk, het is erg geestig. Ik wil alleen maar 'de consument' erop wijzen dat commercieel wijn maken niet zo evident is als soms gedacht. Het moeilijkste is nog steeds je wijnen verkocht krijgen. De concurrentie is moordend, en er is een overaanbod. Wat de ogen uitsteekt bij sommige boutique wineries (zoals een aantal in Napa) is dat de eerste de beste beginneling soms te gekke prijzen vragen voor hun wijn. Belangrijke opmerkingen hierbij zijn: - Je moet al behoorlijk kapitaal krachtig zijn om hieraan te kunnen beginnen. Heb je de totale som hierboven al eens opgeteld? Da's een berg poen! En die moet je toch ook voor enkele jaren financieren (minstens 2à3 jaar, indien je zelf druiven verbouwt zelfs 6 tot 10 jaar). - De meesten die erin slagen om deze verkocht te krijgen (en geloof me, dat zijn er niet zo veel) zijn bekende media/sport/film/muziek sterren. Met andre woorden, mensen die in andere domeinen hun bekendheid hebben verworven. - Gooi de twee bovenstaande bij elkaar, en je komt tot de conclusie dat het enkel opgaat voor mensen die zoveel geld hebben, dat het hen geen lap kan schelen of ze nu verkopen of niet. Ze doen het voor de fun en in sommige gevallen voor het prestige (en dan kan je je wijnen toch niet verkopen voor een habbekrats). En dan komt natuurlijk de beruchte stelling: To make a small fortune in wine, you need to invest a large fortune first! En dan even terug de voetjes aan de grond. Bij deze vingeroefening gaan men steeds uit van het KOPEN van druiven. Tja, dan is het grootste en moeilijkste werk al gedaan. Ikzelf heb de opleiding wijnbouwer en wijnmaker gevolgd, en ik experimenteer zelf ook met het maken van wijn en ik kan je zeggen dat 'wijnbouwer' véél moeilijker is dan wijnmaker. (om nog maar te zwijgen over de druivenprijzen die de journalist hanteert. die zijn namelijk niet echt up-to-date!). Wijnen worden gemaakt in de wijngaard, zeggen alle grote wijnhuizen, wel, ik denk dat ze gelijk hebben... RE: Evolutie van de prijzen in Bordeaux - doc - 24-07-2012 12:47 PM Ik heb met veel plezier en interesse deze topic gevolgd ! De prijssetting van een fles was me gekend maar nog zoveel interessante weetjes daarnaast.... RE: Evolutie van de prijzen in Bordeaux - Vinogan(s) - 24-07-2012 12:57 PM @ Peter Volledig akkoord hoor :-) : - startkapitaal is niet van de poes; - ze vertrekken idd steeds van het kopen van druiven, da's misschien om de prijsberekening te vereenvoudigen. Ik denk wel dat als je echt liefde voor wijn hebt, dat je dan zo trots bent om zelf je druiven te willen telen ook. t Is idd het moeilijkste (maar geeft wss ook het meest voldoening als het lukt). Vinogan(s) RE: Evolutie van de prijzen in Bordeaux - Venne - 27-07-2012 11:12 PM kom kom, ene die een beetje zijn verstand gebruikt kan hier toch goed zijne boterham aan verdienen. Geef wel toe dat het een harde stiel is! RE: Evolutie van de prijzen in Bordeaux - Olivier - 10-09-2015 08:58 PM Ouwe topic even oprakelen. Er is hier al veel geklaagd over de prijzen van bordeaux, maar als ze dalen hoor ik niks Van wat ik zie zitten sommigen aan helft van 2010 prijzen nu (die dan ook geschift hoog waren) |