wijnliefhebbers
Lignier - Michelot - Afdrukversie

+- wijnliefhebbers (http://www.vinejo.freebb.be)
+-- Forum: Frankrijk (/forum-3.html)
+--- Forum: Bourgogne (/forum-5.html)
+--- Discussie: Lignier - Michelot (/thread-2171.html)


Lignier - Michelot - vinejo - 21-10-2012 08:13 PM

Bourgogneliefhebbers houden de goede domeinen wat voor zichzelf zegt men. Kwestie van de prijzen niet nog meer uit de pan te doen swingen (er zijn er zo weinig meneer...)
Mijn Bourgognemaatje Vince had me al eerder op dit domein gewezen, ben dan ook blij er wat flessen van in voorraad te hebben.
Blind werd me de Morey St Denis 2008 uitgeschonken.
2008, moeilijk jaar in Bourgogne.
De wijn was al een dag eerder geopend.
Moeilijk jaar, maar moeilijk gaat ook blijkbaar.
Dat was onmiddellijk duidelijk.
Fluwelig aroma, gelaagde complexiteit.
Een zuiverheid en finesse waar elke wijnliefhebber naar zoekt. Puur en in balans, heerlijk sap dat er bijna in slaagde ons te ontroeren.
Bijna?
Vertel het niet verder.
Merci, Vince.


RE: Lignier - Michelot - vinejo - 09-01-2016 07:29 PM

(21-10-2012 08:13 PM)vinejo schreef:  Bourgogneliefhebbers houden de goede domeinen wat voor zichzelf zegt men. Kwestie van de prijzen niet nog meer uit de pan te doen swingen (er zijn er zo weinig meneer...)
Mijn Bourgognemaatje Vince had me al eerder op dit domein gewezen, ben dan ook blij er wat flessen van in voorraad te hebben.
Blind werd me de Morey St Denis 2008 uitgeschonken.
2008, moeilijk jaar in Bourgogne.
De wijn was al een dag eerder geopend.
Moeilijk jaar, maar moeilijk gaat ook blijkbaar.
Dat was onmiddellijk duidelijk.
Fluwelig aroma, gelaagde complexiteit.
Een zuiverheid en finesse waar elke wijnliefhebber naar zoekt. Puur en in balans, heerlijk sap dat er bijna in slaagde ons te ontroeren.
Bijna?
Vertel het niet verder.
Merci, Vince.

Een uur geleden de "En la Rue de Vergy " Morey van hetzelfde jaar geopend.
Perfeel dat in het verlengde ligt van Clos du Tart en Clos de Lambrays.

Ah, waren zulke Bourgognes maar makkelijker te vinden.

Een heerlijke neus, specialleke, putje met honing (dixit Vee), mineraal, creozoot, Oosterse kruiden. In de mond verbazend sappig en vol, heerlijk fris nochtans met zachte zuurtjes. De afdronk is groot. De wijn blijft plakken aan het tandvlees.
De bedoeling was om 3/4 over te laten voor mijn gast van morgen.
Wordt moeilijk.
Is al te laat eigenlijk...
92


RE: Lignier - Michelot - wvd - 10-01-2016 12:52 PM

(09-01-2016 07:29 PM)vinejo schreef:  Ah, waren zulke Bourgognes maar makkelijker te vinden.

Lignier-Michelot maakt idd heel mooie wijnen en de prijzen liegen er dan ook niet om.
Virgile is trouwens goed bevriend met Laurent Fournier :-)

Ik denk dat je echt eens moet komen proeven op 1 mei.


RE: Lignier - Michelot - vinejo - 10-01-2016 01:10 PM

(10-01-2016 12:52 PM)wvd schreef:  
(09-01-2016 07:29 PM)vinejo schreef:  Ah, waren zulke Bourgognes maar makkelijker te vinden.

Lignier-Michelot maakt idd heel mooie wijnen en de prijzen liegen er dan ook niet om.
Virgile is trouwens goed bevriend met Laurent Fournier :-)

Ik denk dat je echt eens moet komen proeven op 1 mei.

Ik zal u eens uitnodigen in t Gentse... ;-)


RE: Lignier - Michelot - Vince - 10-01-2016 09:31 PM

bij mijn eerste post meteen een telepathisch moment met Vinejo! Ik proefde at that very moment een chambolle '09 van LM . Licht kersenrode kleur, weinig evolutie. Fluwelige textuur. Rijp rood fruit (vnl kers) en nog zeer jeugdige smaak (evenmin evolutie). Een typische 09, dus naar mijn smaak een wat atypische bourgogne. Ik mis die spanning, fijne edele zuren. Wellicht zou ik meer mijn gading gevonden hebben in de 'en rue de vergy' 08. Benieuwd hoe die 09 verder zal evolueren.
Momentel een 89, vermoedelijk 'the only way is up'
Vince


RE: Lignier - Michelot - Olivier - 10-01-2016 11:44 PM

(10-01-2016 09:31 PM)Vince schreef:  bij mijn eerste post meteen een telepathisch moment met Vinejo! Ik proefde at that very moment een chambolle '09 van LM . Licht kersenrode kleur, weinig evolutie. Fluwelige textuur. Rijp rood fruit (vnl kers) en nog zeer jeugdige smaak (evenmin evolutie). Een typische 09, dus naar mijn smaak een wat atypische bourgogne. Ik mis die spanning, fijne edele zuren. Wellicht zou ik meer mijn gading gevonden hebben in de 'en rue de vergy' 08. Benieuwd hoe die 09 verder zal evolueren.
Momentel een 89, vermoedelijk 'the only way is up'
Vince

Hey Vince, leuk je hier te zien! Vanaf nu verwacht ik evenveel posts voor Bourgogne als voor Bordeaux Smile
cheers


RE: Lignier - Michelot - vinejo - 11-01-2016 12:12 AM

2009 was eerder ook al atypisch voor Bourgogne, maar soms ook nogal atypisch voor Bordeaux (zie ook recente post Malleprat)
Ik denk dat deze wijnen pas interessant zullen worden wanneer het fruit zich wat van het hoofdpodium zal laten wegduwen.


RE: Lignier - Michelot - vinejo - 11-01-2016 12:17 AM

En btw, welcome, Vince, héél blij met je komst!! Smile


RE: Lignier - Michelot - Vince - 16-02-2016 11:39 PM

Morey St Denis 1 cru faconnières '07
puur hedonistisch moment, niets genoteerd maar wel enkele herinneringen: de typische lignier aroma's: een combinatie van licht rood fruit (vnl aardbei) en tertiaire toetsen. In de mond alles heel subtiel, zachte textuur, een lange afdronk. Verfijnde klasse. Ik begin toch een vermoeden te krijgen dat deze '07 (en vele andere '07 bij andere wijnbouwers) zo mooi afgerond is door chaptalisatie. Als dat zo zou zijn, voor mij no problem want de wijn is top. Het C-woord blijft één van de grote taboe's. Sommige jonge wijnbouwers zoals Stéphane Magnien (Morey SD) beginnen er zelfs spontaan over te praten. Maar ze zijn toch zeldzaam. Mits gebruik met mate (0,5% vol) kan chaptaliseren geen kwaad en veroorzaakt het geen onevenwicht in de wijn.
score
dag 1: 92
dag 2: 88 (de wijn valt wat uit elkaar, het evenwicht is wat zoek, een licht astringente houttoets komt naar voren)


RE: Lignier - Michelot - vinejo - 17-02-2016 02:25 PM

(16-02-2016 11:39 PM)Vince schreef:  Morey St Denis 1 cru faconnières '07
puur hedonistisch moment, niets genoteerd maar wel enkele herinneringen: de typische lignier aroma's: een combinatie van licht rood fruit (vnl aardbei) en tertiaire toetsen. In de mond alles heel subtiel, zachte textuur, een lange afdronk. Verfijnde klasse. Ik begin toch een vermoeden te krijgen dat deze '07 (en vele andere '07 bij andere wijnbouwers) zo mooi afgerond is door chaptalisatie. Als dat zo zou zijn, voor mij no problem want de wijn is top. Het C-woord blijft één van de grote taboe's. Sommige jonge wijnbouwers zoals Stéphane Magnien (Morey SD) beginnen er zelfs spontaan over te praten. Maar ze zijn toch zeldzaam. Mits gebruik met mate (0,5% vol) kan chaptaliseren geen kwaad en veroorzaakt het geen onevenwicht in de wijn.
score
dag 1: 92
dag 2: 88 (de wijn valt wat uit elkaar, het evenwicht is wat zoek, een licht astringente houttoets komt naar voren)

Chaptalisatie, het grote taboe in Bourgogne... ;-)
Maar idd wel eens interessant om bij stil te staan.
Het uiteenvallen van de wijn op dag twee kan dan mss aan de chaptalisatie te wijten zijn..? Wijn die niet wordt bewerkt zal sowieso stabieler zijn...?


RE: Lignier - Michelot - don quichotte - 18-02-2016 03:20 AM

(16-02-2016 11:39 PM)Vince schreef:  ........................... Sommige jonge wijnbouwers zoals Stéphane Magnien (Morey SD) beginnen er zelfs spontaan over te praten. Maar ze zijn toch zeldzaam. Mits gebruik met mate (0,5% vol) kan chaptaliseren geen kwaad en veroorzaakt het geen onevenwicht in de wijn.
........................

Die 0.5% wat betekent dit?
Verhoging van het % alcoholgehalte?
In dit laatste geval betekent dit een kleine 10 gram suiker per liter wijn.
En volgens mij zijn er een aantal wijnboeren in de Bourgogne die in minder goede jaren of middelmatige jaren als 2007 er stukken meer in kappen.Rolleyes


RE: Lignier - Michelot - vinejo - 18-02-2016 10:06 AM

(18-02-2016 03:20 AM)don quichotte schreef:  
(16-02-2016 11:39 PM)Vince schreef:  ........................... Sommige jonge wijnbouwers zoals Stéphane Magnien (Morey SD) beginnen er zelfs spontaan over te praten. Maar ze zijn toch zeldzaam. Mits gebruik met mate (0,5% vol) kan chaptaliseren geen kwaad en veroorzaakt het geen onevenwicht in de wijn.
........................

Die 0.5% wat betekent dit?
Verhoging van het % alcoholgehalte?
In dit laatste geval betekent dit een kleine 10 gram suiker per liter wijn.
En volgens mij zijn er een aantal wijnboeren in de Bourgogne die in minder goede jaren of middelmatige jaren als 2007 er stukken meer in kappen.Rolleyes

17 g toegevoegde suiker per liter geeft idd 1 volumepercent alcohol extra.
Ik denk dat vooral grote negociants kwistig met suiker strooien. Soms kan je dit echt wel smaken, bvb bij de supermarktcuvees van Bichot en co.


RE: Lignier - Michelot - Olivier - 18-02-2016 07:26 PM

Citaat:Soms kan je dit echt wel smaken, bvb bij de supermarktcuvees van Bichot en co.

Omwille van restsuiker? Of wat precies?


RE: Lignier - Michelot - vinejo - 18-02-2016 08:02 PM

(18-02-2016 07:26 PM)Olivier schreef:  
Citaat:Soms kan je dit echt wel smaken, bvb bij de supermarktcuvees van Bichot en co.

Omwille van restsuiker? Of wat precies?

Ja, geen poerdroge wijn en zoetigheid die niet van de druif afkomstig is. Kunstmatig gevoel.


RE: Lignier - Michelot - Vince - 18-02-2016 09:04 PM

misschien is chaptaliseren inderdaad de reden waarom de wijn de 2de dag zijn evenwicht verliest, wie zal het zeggen. Ik durf het in ieder geval niet meer vragen aan Virgile Lignier want ik geraak daar nu al niet meer binnen : - )
volgens mij werd er courant gechaptaliseerd in 2007, dat tenslotte een koud en vochtig jaar was. Wellicht hetzelfde in 2013.


RE: Lignier - Michelot - vinejo - 04-04-2016 11:25 AM

(21-10-2012 08:13 PM)vinejo schreef:  Bourgogneliefhebbers houden de goede domeinen wat voor zichzelf zegt men. Kwestie van de prijzen niet nog meer uit de pan te doen swingen (er zijn er zo weinig meneer...)
Mijn Bourgognemaatje Vince had me al eerder op dit domein gewezen, ben dan ook blij er wat flessen van in voorraad te hebben.
Blind werd me de Morey St Denis 2008 uitgeschonken.
2008, moeilijk jaar in Bourgogne.
De wijn was al een dag eerder geopend.
Moeilijk jaar, maar moeilijk gaat ook blijkbaar.
Dat was onmiddellijk duidelijk.
Fluwelig aroma, gelaagde complexiteit.
Een zuiverheid en finesse waar elke wijnliefhebber naar zoekt. Puur en in balans, heerlijk sap dat er bijna in slaagde ons te ontroeren.
Bijna?
Vertel het niet verder.
Merci, Vince.

Bijna 4 jaar later dezelfde wijn weer in het glas. Morey St Denis VV 2008.
Alweer bevestiging dat dit zowat mijn lievelingsdomein is in Bourgogne.
Maar heb maar 0,000004% van alle Bourgognes geproefd tot nu toe, dus dat zegt mss niet zoveel Wink


RE: Lignier - Michelot - Vince - 29-01-2017 10:39 PM

Morey St Denis - En rue de vergy '08
een post over een wijn waar ik weinig meer over kan zeggen dan: loepzuiver, sappig, heel lekker maar ... potdicht. Normaal vind ik dit 1 cru niveau maar nu mankeerde de wijn gelaagdheid en complexiteit. Daarom even de astronomische kalender geraadpleegd, tiens, het waren nochtans de voorbije dagen des jours de 'fruits' en 'racine'...
Benieuwd naar de toekomst, maar ben er gerust in want deze rakker moet nog niet aan spanning inboeten

score: 88 (terwijl ik op een 91 had gehoopt)


RE: Lignier - Michelot - wvd - 30-01-2017 12:24 PM

Inderdaad zeer mooie wijnen hier, vooral in de recente jaren. Ik reken ze zeker bij de sub-top, maar ben er helaas nog niet in geslaagd iets los te prutsen hier en gezien de drama's van de laatste jaren zit dat er ook niet aan te komen. :-(


RE: Lignier - Michelot - vinejo - 30-01-2017 02:07 PM

(30-01-2017 12:24 PM)wvd schreef:  Inderdaad zeer mooie wijnen hier, vooral in de recente jaren. Ik reken ze zeker bij de sub-top, maar ben er helaas nog niet in geslaagd iets los te prutsen hier en gezien de drama's van de laatste jaren zit dat er ook niet aan te komen. :-(

Inderdaad, ook de subtop is ons uit de handen aan het glippen.. (ons = de gewone wijnliefhebber en naar ik vrees ook de wijnhandelaar zonder verleden of connecties..)


RE: Lignier - Michelot - wvd - 30-01-2017 03:55 PM

(30-01-2017 02:07 PM)vinejo schreef:  
(30-01-2017 12:24 PM)wvd schreef:  Inderdaad zeer mooie wijnen hier, vooral in de recente jaren. Ik reken ze zeker bij de sub-top, maar ben er helaas nog niet in geslaagd iets los te prutsen hier en gezien de drama's van de laatste jaren zit dat er ook niet aan te komen. :-(

Inderdaad, ook de subtop is ons uit de handen aan het glippen.. (ons = de gewone wijnliefhebber en naar ik vrees ook de wijnhandelaar zonder verleden of connecties..)

Wat weet jij over over mijn verleden of mijn connecties?


RE: Lignier - Michelot - vinejo - 30-01-2017 06:23 PM

(30-01-2017 03:55 PM)wvd schreef:  
(30-01-2017 02:07 PM)vinejo schreef:  
(30-01-2017 12:24 PM)wvd schreef:  Inderdaad zeer mooie wijnen hier, vooral in de recente jaren. Ik reken ze zeker bij de sub-top, maar ben er helaas nog niet in geslaagd iets los te prutsen hier en gezien de drama's van de laatste jaren zit dat er ook niet aan te komen. :-(

Inderdaad, ook de subtop is ons uit de handen aan het glippen.. (ons = de gewone wijnliefhebber en naar ik vrees ook de wijnhandelaar zonder verleden of connecties..)

Wat weet jij over over mijn verleden of mijn connecties?

Niks eigenlijk, waarom neem jij mijn uitspraak persoonlijk?


RE: Lignier - Michelot - Fre - 30-01-2017 07:13 PM

(30-01-2017 06:23 PM)vinejo schreef:  
(30-01-2017 03:55 PM)wvd schreef:  
(30-01-2017 02:07 PM)vinejo schreef:  
(30-01-2017 12:24 PM)wvd schreef:  Inderdaad zeer mooie wijnen hier, vooral in de recente jaren. Ik reken ze zeker bij de sub-top, maar ben er helaas nog niet in geslaagd iets los te prutsen hier en gezien de drama's van de laatste jaren zit dat er ook niet aan te komen. :-(

Inderdaad, ook de subtop is ons uit de handen aan het glippen.. (ons = de gewone wijnliefhebber en naar ik vrees ook de wijnhandelaar zonder verleden of connecties..)

Wat weet jij over over mijn verleden of mijn connecties?

Niks eigenlijk, waarom neem jij mijn uitspraak persoonlijk?
Het klopt dat je tegenwoordig bij de top (en zelfs subtop) in Bourgogne wel een 'historiek' moet hebben van aankoop. Vaak kan je al niet meer kopen dan wat je vorig jaar afnam en dien je in mindere jaren opnieuw deze hoeveelheid af te nemen om het jaar daarop nog in aanmerking te komen als klant. Da's zeker zo bij particulieren en tegenwoordig ook het geval bij handelaren. Het effect van de veel grotere vraag dan t aanbod. Ik neem aan dat Vinejo hierop doelde.


RE: Lignier - Michelot - wvd - 31-01-2017 05:52 PM

(30-01-2017 07:13 PM)Fre schreef:  
(30-01-2017 06:23 PM)vinejo schreef:  
(30-01-2017 03:55 PM)wvd schreef:  
(30-01-2017 02:07 PM)vinejo schreef:  
(30-01-2017 12:24 PM)wvd schreef:  Inderdaad zeer mooie wijnen hier, vooral in de recente jaren. Ik reken ze zeker bij de sub-top, maar ben er helaas nog niet in geslaagd iets los te prutsen hier en gezien de drama's van de laatste jaren zit dat er ook niet aan te komen. :-(

Inderdaad, ook de subtop is ons uit de handen aan het glippen.. (ons = de gewone wijnliefhebber en naar ik vrees ook de wijnhandelaar zonder verleden of connecties..)

Wat weet jij over over mijn verleden of mijn connecties?

Niks eigenlijk, waarom neem jij mijn uitspraak persoonlijk?
===> misschien omdat ze in antwoord was op mijn post?
Het klopt dat je tegenwoordig bij de top (en zelfs subtop) in Bourgogne wel een 'historiek' moet hebben van aankoop. Vaak kan je al niet meer kopen dan wat je vorig jaar afnam en dien je in mindere jaren opnieuw deze hoeveelheid af te nemen om het jaar daarop nog in aanmerking te komen als klant. Da's zeker zo bij particulieren en tegenwoordig ook het geval bij handelaren. Het effect van de veel grotere vraag dan t aanbod. Ik neem aan dat Vinejo hierop doelde.

Dat is zo voor iedereen tegenwoordig. Helaas begrijp ik hun probleem wel een beetje, ze krijgen zoveel vraag en de bravere willen dan toch iemand nog wat kunnen toeschuiven. Iemand zei me ooit dat hij per dag meer mails kreeg dan zijn secretaresse kon beantwoorden. Een andere vertelde me dat hij het zo deprimerend vond om altijd "non" te moeten zeggen. (tiens, wij kennen er andere ;-)).
Gelukkig wordt de (sub)top elk jaar breder. "Goede" domeinen beginnen uitstekende wijn te maken, de "Parker" tijd is helemaal voorbij en het is terug al finesse en hedonisme. Er komt dus ook meer keuze, maar het is zaak om er snel bij te zijn.
Ik kan nu starten met een 3-tal heel goede domeinen met ambitie, maar je moet het eerst wel zelf ophoesten en je publiek moet ook nog willen volgen. Bruno Clavelier is voor mij de graal, maar het is logisch dat niet iedereen de prijs kan of wil betalen.


RE: Lignier - Michelot - vinejo - 31-01-2017 06:45 PM

Ik bedoelde idd dat het voor een wijnhandelaar vandaag onmogelijk is om nog binnen te geraken bij top-en nu ook subtopdomeinen. Enkel wijnbouwers met een verleden (die dus een allocatie hebben van lang voor de prijzen zo hoog waren) of die het geluk hebben geïntroduceerd te worden kunnen zulke wijnen verkopen. Geen idee waarom jij je hierdoor aangesproken voelde.


RE: Lignier - Michelot - vinejo - 03-08-2017 08:01 PM

(29-01-2017 10:39 PM)Vince schreef:  Morey St Denis - En rue de vergy '08
een post over een wijn waar ik weinig meer over kan zeggen dan: loepzuiver, sappig, heel lekker maar ... potdicht. Normaal vind ik dit 1 cru niveau maar nu mankeerde de wijn gelaagdheid en complexiteit. Daarom even de astronomische kalender geraadpleegd, tiens, het waren nochtans de voorbije dagen des jours de 'fruits' en 'racine'...
Benieuwd naar de toekomst, maar ben er gerust in want deze rakker moet nog niet aan spanning inboeten

score: 88 (terwijl ik op een 91 had gehoopt)

Deze wijn gisteren geopend met F.
F. Is audiofiel en kwam naar mijn pas aangeschafte subwoofer van B&W luisteren.
Enfin, naar het geluid dat dit kleine boenkertje geeft in combinatie met versterker en speakers.
F. Is zo iemand die 100% opgaat in zijn passie. Zo zoekt hij constant naar het pérfecte geluid. Dat hij daarvoor een dure elektrieken draad moet kopen speciaal voor zijn voorversterker (om dus maar te zwijgen over zijn speakerkabels) dat neemt hij erbij. Dat hij op een Taiwanese website 1000 euro betaalt voor zes speakerpootjes, tja, een passie heb je nodig en F. geeft geen geld uit aan dure restaurants of city-trips.
Duidelijk genoeg, F. gaat voor het allerbeste.
En hij was behoorlijk opgezet met de prestaties van de sub. De speakers op zich geven heel mooi geluid, maar vooral in het hoog. In het "laag" was er een leegte.
Wel, deze holheid werd perfect opgevuld door de B&W subwoofer.
Een tip voor de muziekliefhebber.

Maar taz wat heeft dit hier eigenlijk met wijn te maken?

Wel, F. is dus redelijk perfectionistisch.
En hij is ook groot wijnliefhebber (en drinker ;-) ).
De "En la Rue de Vergy" 2008 die ik uitschonk deed bij hem kristalzuivere belletjes rinkelen.
En het lag niét aan de subwoofer.

Dus, Vince, een half jaar later heeft deze wijn de 91 al ruim gehaald.


RE: Lignier - Michelot - Olivier - 03-08-2017 08:20 PM

(03-08-2017 08:01 PM)vinejo schreef:  
(29-01-2017 10:39 PM)Vince schreef:  Morey St Denis - En rue de vergy '08
een post over een wijn waar ik weinig meer over kan zeggen dan: loepzuiver, sappig, heel lekker maar ... potdicht. Normaal vind ik dit 1 cru niveau maar nu mankeerde de wijn gelaagdheid en complexiteit. Daarom even de astronomische kalender geraadpleegd, tiens, het waren nochtans de voorbije dagen des jours de 'fruits' en 'racine'...
Benieuwd naar de toekomst, maar ben er gerust in want deze rakker moet nog niet aan spanning inboeten

score: 88 (terwijl ik op een 91 had gehoopt)

Deze wijn gisteren geopend met F.
F. Is audiofiel en kwam naar mijn pas aangeschafte subwoofer van B&W luisteren.
Enfin, naar het geluid dat dit kleine boenkertje geeft in combinatie met versterker en speakers.
F. Is zo iemand die 100% opgaat in zijn passie. Zo zoekt hij constant naar het pérfecte geluid. Dat hij daarvoor een dure elektrieken draad moet kopen speciaal voor zijn voorversterker (om dus maar te zwijgen over zijn speakerkabels) dat neemt hij erbij. Dat hij op een Taiwanese website 1000 euro betaalt voor zes speakerpootjes, tja, een passie heb je nodig en F. geeft geen geld uit aan dure restaurants of city-trips.
Duidelijk genoeg, F. gaat voor het allerbeste.
En hij was behoorlijk opgezet met de prestaties van de sub. De speakers op zich geven heel mooi geluid, maar vooral in het hoog. In het "laag" was er een leegte.
Wel, deze holheid werd perfect opgevuld door de B&W subwoofer.
Een tip voor de muziekliefhebber.

Maar taz wat heeft dit hier eigenlijk met wijn te maken?

Wel, F. is dus redelijk perfectionistisch.
En hij is ook groot wijnliefhebber (en drinker ;-) ).
De "En la Rue de Vergy" 2008 die ik uitschonk deed bij hem kristalzuivere belletjes rinkelen.
En het lag niét aan de subwoofer.

Dus, Vince, een half jaar later heeft deze wijn de 91 al ruim gehaald.

Schitterend! Dat F zich snel op het forum begeeft, zou ik zeggen!


RE: Lignier - Michelot - vinejo - 03-08-2017 08:22 PM

(03-08-2017 08:20 PM)Olivier schreef:  
(03-08-2017 08:01 PM)vinejo schreef:  
(29-01-2017 10:39 PM)Vince schreef:  Morey St Denis - En rue de vergy '08
een post over een wijn waar ik weinig meer over kan zeggen dan: loepzuiver, sappig, heel lekker maar ... potdicht. Normaal vind ik dit 1 cru niveau maar nu mankeerde de wijn gelaagdheid en complexiteit. Daarom even de astronomische kalender geraadpleegd, tiens, het waren nochtans de voorbije dagen des jours de 'fruits' en 'racine'...
Benieuwd naar de toekomst, maar ben er gerust in want deze rakker moet nog niet aan spanning inboeten

score: 88 (terwijl ik op een 91 had gehoopt)

Deze wijn gisteren geopend met F.
F. Is audiofiel en kwam naar mijn pas aangeschafte subwoofer van B&W luisteren.
Enfin, naar het geluid dat dit kleine boenkertje geeft in combinatie met versterker en speakers.
F. Is zo iemand die 100% opgaat in zijn passie. Zo zoekt hij constant naar het pérfecte geluid. Dat hij daarvoor een dure elektrieken draad moet kopen speciaal voor zijn voorversterker (om dus maar te zwijgen over zijn speakerkabels) dat neemt hij erbij. Dat hij op een Taiwanese website 1000 euro betaalt voor zes speakerpootjes, tja, een passie heb je nodig en F. geeft geen geld uit aan dure restaurants of city-trips.
Duidelijk genoeg, F. gaat voor het allerbeste.
En hij was behoorlijk opgezet met de prestaties van de sub. De speakers op zich geven heel mooi geluid, maar vooral in het hoog. In het "laag" was er een leegte.
Wel, deze holheid werd perfect opgevuld door de B&W subwoofer.
Een tip voor de muziekliefhebber.

Maar taz wat heeft dit hier eigenlijk met wijn te maken?

Wel, F. is dus redelijk perfectionistisch.
En hij is ook groot wijnliefhebber (en drinker ;-) ).
De "En la Rue de Vergy" 2008 die ik uitschonk deed bij hem kristalzuivere belletjes rinkelen.
En het lag niét aan de subwoofer.

Dus, Vince, een half jaar later heeft deze wijn de 91 al ruim gehaald.

Schitterend! Dat F zich snel op het forum begeeft, zou ik zeggen!

Was een fotootje vergeten ;-)


RE: Lignier - Michelot - don quichotte - 03-08-2017 09:03 PM

(03-08-2017 08:22 PM)vinejo schreef:  ...........
Was een fotootje vergeten ;-)

Jo, je weet toch dat wijn niet tegen trillingen kan.Sleepy
Maar misschien zijn trillingen tussen 23,0 - 140,0 Hz van de B&W voor een geopende fles ideaal om deze snel in de ideale condities van drinken te brengen.Wink


RE: Lignier - Michelot - wvd - 04-08-2017 10:34 AM

(18-02-2016 09:04 PM)Vince schreef:  misschien is chaptaliseren inderdaad de reden waarom de wijn de 2de dag zijn evenwicht verliest, wie zal het zeggen. Ik durf het in ieder geval niet meer vragen aan Virgile Lignier want ik geraak daar nu al niet meer binnen : - )
volgens mij werd er courant gechaptaliseerd in 2007, dat tenslotte een koud en vochtig jaar was. Wellicht hetzelfde in 2013.

Deze discussie over chaptalisatie had ik blijkbaar gemist.
Een moeilijk onderwerp, maar zoals met zovele technieken zal men bij de fermentatie enkel suiker toevoegen om de wijn beter te maken.
Er is das echt niets mis met chaptaliseren en, indien goed toegepast, zal je er niets van merken, althans niet in negatieve zin. Veel wijnbouwers voegen naar het eind van de fermentatie stapsgewijs kleine hoeveelheden suiker toe met de bedoeling de fermentatie te verlengen. Dat geeft hun een zekere bescherming van de most waardoor er langer kan geweekt worden en dus meer geur en smaakstoffen kunnen opgenomen worden. In 2011 en 2013 was bijna overal een verhoging van alcoholgehalte nodig, maar nu ook weer niet zoveel. Dat is trouwens wettelijk geregeld en tegenwoordig kan men dat in de analyses terugvinden, vraag me niet hoe.
Zowat alle wijnbouwers waar wij mee werken zijn daar heel open over. Misschien wat minder tegen de particuliere klant, net omdat velen dit nog steeds als een soort zonde beschouwen wat het, indien correct toegepast, dus helemaal niet is.


RE: Lignier - Michelot - vinejo - 04-08-2017 10:54 AM

(04-08-2017 10:34 AM)wvd schreef:  
(18-02-2016 09:04 PM)Vince schreef:  misschien is chaptaliseren inderdaad de reden waarom de wijn de 2de dag zijn evenwicht verliest, wie zal het zeggen. Ik durf het in ieder geval niet meer vragen aan Virgile Lignier want ik geraak daar nu al niet meer binnen : - )
volgens mij werd er courant gechaptaliseerd in 2007, dat tenslotte een koud en vochtig jaar was. Wellicht hetzelfde in 2013.

Deze discussie over chaptalisatie had ik blijkbaar gemist.
Een moeilijk onderwerp, maar zoals met zovele technieken zal men bij de fermentatie enkel suiker toevoegen om de wijn beter te maken.
Er is das echt niets mis met chaptaliseren en, indien goed toegepast, zal je er niets van merken, althans niet in negatieve zin. Veel wijnbouwers voegen naar het eind van de fermentatie stapsgewijs kleine hoeveelheden suiker toe met de bedoeling de fermentatie te verlengen. Dat geeft hun een zekere bescherming van de most waardoor er langer kan geweekt worden en dus meer geur en smaakstoffen kunnen opgenomen worden. In 2011 en 2013 was bijna overal een verhoging van alcoholgehalte nodig, maar nu ook weer niet zoveel. Dat is trouwens wettelijk geregeld en tegenwoordig kan men dat in de analyses terugvinden, vraag me niet hoe.
Zowat alle wijnbouwers waar wij mee werken zijn daar heel open over. Misschien wat minder tegen de particuliere klant, net omdat velen dit nog steeds als een soort zonde beschouwen wat het, indien correct toegepast, dus helemaal niet is.

Chaptalistie zou ook premature oxidatie bij witte Bourgognes tegengaan.


RE: Lignier - Michelot - Kupers - 04-08-2017 08:17 PM

Toen ik enkele weken geleden een degustatie met Pascal Marchand bijwoonde kwam dit ook ter sprake. Hij bleef een beetje op de vlakte of dit al dan niet kon helpen met premox, maar wist wel te vertellen dat dit recent geen optie was vanwege de steeds hogere potentiële alcoholpercentages. Ik denk dat niemand zit te wachten op een Meursault met 14.5% Blush.


RE: Lignier - Michelot - don quichotte - 04-08-2017 09:41 PM

(04-08-2017 10:34 AM)wvd schreef:  
(18-02-2016 09:04 PM)Vince schreef:  misschien is chaptaliseren inderdaad de reden waarom de wijn de 2de dag zijn evenwicht verliest, wie zal het zeggen. Ik durf het in ieder geval niet meer vragen aan Virgile Lignier want ik geraak daar nu al niet meer binnen : - )
volgens mij werd er courant gechaptaliseerd in 2007, dat tenslotte een koud en vochtig jaar was. Wellicht hetzelfde in 2013.

Deze discussie over chaptalisatie had ik blijkbaar gemist.
Een moeilijk onderwerp, maar zoals met zovele technieken zal men bij de fermentatie enkel suiker toevoegen om de wijn beter te maken. Ha, ha, ha......vooral voor een hoger alcoholgehalte te halen
Er is das echt niets mis met chaptaliseren en, indien goed toegepast, zal je er niets van merken, althans niet in negatieve zin. Wat zijn je bronnen ? Veel wijnbouwers voegen naar het eind van de fermentatie (In Champagne ook in het begin van de fermentatie) stapsgewijs kleine hoeveelheden suiker toe met de bedoeling de fermentatie te verlengen. Dat geeft hun een zekere bescherming van de most waardoor er langer kan geweekt worden en dus meer geur en smaakstoffen kunnen opgenomen worden. In 2011 en 2013 was bijna overal een verhoging van alcoholgehalte nodig, maar nu ook weer niet zoveel. Dat is trouwens wettelijk geregeld en tegenwoordig kan men dat in de analyses terugvinden, vraag me niet hoe. Ik ken die analyses of testen wel.
Zowat alle wijnbouwers waar wij mee werken zijn daar heel open over. Misschien wat minder tegen de particuliere klant, net omdat velen dit nog steeds als een soort zonde beschouwen wat het, indien correct toegepast, dus helemaal niet is.

Mijn commentaar in het rood.

Er bestaat een (zeer dure) analysemethode om kwantitatief te bepalen dat het bekomen alcoholgehalte in de wijn afkomstig is van de natuurlijke suikers van de originele druif of van toegevoegde suikers.
Er bestaat (of bestaan) analysemethode (s) die kwalitatief ( niet kwantitatief) aangeven of de restsuikers in wijn afkomstig zijn van natuurlijke suikers of onze keukensuikers.
Heb ooit de labotest gedaan op wijn van iemand die beweerde dat een bepaalde witte wijn geen chaptalisatie had ondergaan.
De labotest resulteerde in het tegenovergestelde. huhuh applaus

Een eigenschap van de toegevoegde suikers (saccharose of sucrose) is dat hun omzetting tot alcohol tijdens het vinificatieproces langzamer gebeurt dan bij de natuurlijke suikers.(glucose, fructose)


RE: Lignier - Michelot - vinejo - 06-01-2019 02:29 PM

Vorige donderdag de Gevrey Chambertin Cuvee Bertin 2010 mogen proeven.
Pure top. Alles wat een mooie Bourgogne moet hebben, finesse, evenwicht, mineraliteit, lengte, afdronk...
Dit blijft mijn lievelingsdomein in de CDNuits. In de betaalbare sector natuurlijk...


(Betaalbaar is tot 35-45 euro in Bourgogne.. Blush )


RE: Lignier - Michelot - wvd - 06-01-2019 03:11 PM

(06-01-2019 02:29 PM)vinejo schreef:  Vorige donderdag de Gevrey Chambertin Cuvee Bertin 2010 mogen proeven.
Pure top. Alles wat een mooie Bourgogne moet hebben, finesse, evenwicht, mineraliteit, lengte, afdronk...
Dit blijft mijn lievelingsdomein in de CDNuits. In de betaalbare sector natuurlijk...


(Betaalbaar is tot 35-45 euro in Bourgogne.. Blush )

Dan vrees ik dat je dit domein intussen vaarwel mag zeggen, Jo...

Hierdoor valt mijn oog op bovenstaande vraag naar mijn bronnen en dat vind ik eigenlijk onweerstaanbaar grappig. Big Grin


RE: Lignier - Michelot - vinejo - 06-01-2019 07:22 PM

(06-01-2019 03:11 PM)wvd schreef:  
(06-01-2019 02:29 PM)vinejo schreef:  Vorige donderdag de Gevrey Chambertin Cuvee Bertin 2010 mogen proeven.
Pure top. Alles wat een mooie Bourgogne moet hebben, finesse, evenwicht, mineraliteit, lengte, afdronk...
Dit blijft mijn lievelingsdomein in de CDNuits. In de betaalbare sector natuurlijk...


(Betaalbaar is tot 35-45 euro in Bourgogne.. Blush )

Dan vrees ik dat je dit domein intussen vaarwel mag zeggen, Jo...

Hierdoor valt mijn oog op bovenstaande vraag naar mijn bronnen en dat vind ik eigenlijk onweerstaanbaar grappig. Big Grin

Ja maar ik heb het dus op de villages van Lignier Michelot, die mijns inziens premier cru waard zijn en nog steeds onder de 40 euro zitten (ter plaatse dan wel, dat is waar). Rue de Vergy en nu ook deze cuvee Bertin geven me als Bourgogneliefhebber genoeg genot om de onbetaalbare premiers en grand cru s te vergeten...


RE: Lignier - Michelot - FRANCISPICCART - 06-01-2019 08:49 PM

(06-01-2019 07:22 PM)vinejo schreef:  Ja maar ik heb het dus op de villages van Lignier Michelot, die mijns inziens premier cru waard zijn en nog steeds onder de 40 euro zitten (ter plaatse dan wel, dat is waar). Rue de Vergy en nu ook deze cuvee Bertin geven me als Bourgogneliefhebber genoeg genot om de onbetaalbare premiers en grand cru s te vergeten...

Bij Wijnhuis Christiaens staat de Morey VV 2016 nog steeds te koop aan € 33,95. Dat lijkt me dan nog niet zo duur. Kwestie is alleen of 2006 nog te doen zal zijn?


RE: Lignier - Michelot - Innesto - 06-01-2019 09:53 PM

(06-01-2019 08:49 PM)FRANCISPICCART schreef:  
(06-01-2019 07:22 PM)vinejo schreef:  Ja maar ik heb het dus op de villages van Lignier Michelot, die mijns inziens premier cru waard zijn en nog steeds onder de 40 euro zitten (ter plaatse dan wel, dat is waar). Rue de Vergy en nu ook deze cuvee Bertin geven me als Bourgogneliefhebber genoeg genot om de onbetaalbare premiers en grand cru s te vergeten...

Bij Wijnhuis Christiaens staat de Morey VV 2016 nog steeds te koop aan € 33,95. Dat lijkt me dan nog niet zo duur. Kwestie is alleen of 2006 nog te doen zal zijn?

Ik vroeg mij vandaag net hetzelfde af... ze hebben ook nog MOREY SAINT DENIS 1ER CRU 'CHENEVERY' 2007 in voorraad.


RE: Lignier - Michelot - vinejo - 06-01-2019 10:50 PM

(06-01-2019 09:53 PM)Innesto schreef:  
(06-01-2019 08:49 PM)FRANCISPICCART schreef:  
(06-01-2019 07:22 PM)vinejo schreef:  Ja maar ik heb het dus op de villages van Lignier Michelot, die mijns inziens premier cru waard zijn en nog steeds onder de 40 euro zitten (ter plaatse dan wel, dat is waar). Rue de Vergy en nu ook deze cuvee Bertin geven me als Bourgogneliefhebber genoeg genot om de onbetaalbare premiers en grand cru s te vergeten...

Bij Wijnhuis Christiaens staat de Morey VV 2016 nog steeds te koop aan € 33,95. Dat lijkt me dan nog niet zo duur. Kwestie is alleen of 2006 nog te doen zal zijn?

Ik vroeg mij vandaag net hetzelfde af... ze hebben ook nog MOREY SAINT DENIS 1ER CRU 'CHENEVERY' 2007 in voorraad.

t Is inderdaad verdacht dat zulke oude jaargangen nog te koop zijn...
2006 vind ik persoonlijk een weinig aantrekkelijke jaargang, 2007 is nog minder populair maar ik lees hier en daar toch dat het een zeer onderschat oogstjaar is.
Ga t mij toch niet riskeren ;-)


RE: Lignier - Michelot - wvd - 07-01-2019 04:21 PM

(06-01-2019 10:50 PM)vinejo schreef:  t Is inderdaad verdacht dat zulke oude jaargangen nog te koop zijn...

Waarom vind je dat verdacht?
Ik heb zelf nog wat Sammarco / d'Alceo van 2003/6/9, wat Boca 2007, Antoniolo 2009 enz. in stock en ik zie niet in wat het probleem daarmee is. Behalve dat het vastzittend kapitaal is, maar het komt de klant toch enkel maar ten goede? Als je nu nog (bijna) rijpe Morey's van Virgile Lignier kan kopen aan die prijzen.... Persoonlijk zou ik dat zeker overwegen.


RE: Lignier - Michelot - vinejo - 07-01-2019 04:53 PM

(07-01-2019 04:21 PM)wvd schreef:  
(06-01-2019 10:50 PM)vinejo schreef:  t Is inderdaad verdacht dat zulke oude jaargangen nog te koop zijn...

Waarom vind je dat verdacht?
Ik heb zelf nog wat Sammarco / d'Alceo van 2003/6/9, wat Boca 2007, Antoniolo 2009 enz. in stock en ik zie niet in wat het probleem daarmee is. Behalve dat het vastzittend kapitaal is, maar het komt de klant toch enkel maar ten goede? Als je nu nog (bijna) rijpe Morey's van Virgile Lignier kan kopen aan die prijzen.... Persoonlijk zou ik dat zeker overwegen.

Wat een vraag..
Een tophuis als Lignier Michelot aan die prijs en van die jaargang...
Mochten die wijnen goed zijn, zijn ze toch al lang verkocht?
En al zéker in deze oververhitte Bourgognemarkt...


RE: Lignier - Michelot - wvd - 07-01-2019 06:12 PM

(07-01-2019 04:53 PM)vinejo schreef:  
(07-01-2019 04:21 PM)wvd schreef:  
(06-01-2019 10:50 PM)vinejo schreef:  t Is inderdaad verdacht dat zulke oude jaargangen nog te koop zijn...

Waarom vind je dat verdacht?
Ik heb zelf nog wat Sammarco / d'Alceo van 2003/6/9, wat Boca 2007, Antoniolo 2009 enz. in stock en ik zie niet in wat het probleem daarmee is. Behalve dat het vastzittend kapitaal is, maar het komt de klant toch enkel maar ten goede? Als je nu nog (bijna) rijpe Morey's van Virgile Lignier kan kopen aan die prijzen.... Persoonlijk zou ik dat zeker overwegen.

Wat een vraag..
Een tophuis als Lignier Michelot aan die prijs en van die jaargang...
Mochten die wijnen goed zijn, zijn ze toch al lang verkocht?
En al zéker in deze oververhitte Bourgognemarkt...

Dat zou ik ook denken, maar van sommige wijnen verkoop je gedurende enige tijd goed en dan ineens gedaan. Ik heb zo ook een paar wijnen met nog 1 of 2 kartons.
Maar je hebt gelijk, zeker spelen is de winst! Kom de Fournier's maar proeven in maart! Wink


RE: Lignier - Michelot - vinejo - 16-03-2019 11:53 AM

Deze week de Morey St Denis VV 2016 gedronken.
Die zuiverheid, die finesse, dat evenwicht...
Alweer een bevestiging dat dit mijn favoriet Bourgognehuis is (althans voor wat betreft de domeinen die ik al proefde, wellicht zijn er nog veel betere doch die zijn meestal onbetaalbaar).

Uitgedronken met Steven Tinto die hier ook weg van was.


RE: Lignier - Michelot - vinejo - 14-04-2019 04:35 PM

(09-01-2016 07:29 PM)vinejo schreef:  
(21-10-2012 08:13 PM)vinejo schreef:  Bourgogneliefhebbers houden de goede domeinen wat voor zichzelf zegt men. Kwestie van de prijzen niet nog meer uit de pan te doen swingen (er zijn er zo weinig meneer...)
Mijn Bourgognemaatje Vince had me al eerder op dit domein gewezen, ben dan ook blij er wat flessen van in voorraad te hebben.
Blind werd me de Morey St Denis 2008 uitgeschonken.
2008, moeilijk jaar in Bourgogne.
De wijn was al een dag eerder geopend.
Moeilijk jaar, maar moeilijk gaat ook blijkbaar.
Dat was onmiddellijk duidelijk.
Fluwelig aroma, gelaagde complexiteit.
Een zuiverheid en finesse waar elke wijnliefhebber naar zoekt. Puur en in balans, heerlijk sap dat er bijna in slaagde ons te ontroeren.
Bijna?
Vertel het niet verder.
Merci, Vince.

Een uur geleden de "En la Rue de Vergy " Morey van hetzelfde jaar geopend.
Perfeel dat in het verlengde ligt van Clos du Tart en Clos de Lambrays.

Ah, waren zulke Bourgognes maar makkelijker te vinden.

Een heerlijke neus, specialleke, putje met honing (dixit Vee), mineraal, creozoot, Oosterse kruiden. In de mond verbazend sappig en vol, heerlijk fris nochtans met zachte zuurtjes. De afdronk is groot. De wijn blijft plakken aan het tandvlees.
De bedoeling was om 3/4 over te laten voor mijn gast van morgen.
Wordt moeilijk.
Is al te laat eigenlijk...
92

Aan de vooravond van mijn 54 watte mijn laatste flesje van deze wijn geopend.
Eerste drie slokken: Oei, typisch 2008...
Volgende glazen: yes, typisch Lignier Michelot.
Bos, bloemen en mineraliteit.
Dank aan mezelf voor dit mooi cadeautje.


RE: Lignier - Michelot - Olivier - 14-04-2019 08:47 PM

Citaat:Aan de vooravond van mijn 54 watte mijn laatste flesje van deze wijn geopend.

Santé cheers Geniet ervan!


RE: Lignier - Michelot - Fre - 14-04-2019 10:51 PM

Cheers Smile


RE: Lignier - Michelot - wvd - 15-04-2019 04:42 PM

Citaat:Aan de vooravond van mijn 54 watte mijn laatste flesje van deze wijn geopend.

cheers

Gelukkige verjaardag dan zeker?


RE: Lignier - Michelot - vinejo - 15-04-2019 04:56 PM

(15-04-2019 04:42 PM)wvd schreef:  
Citaat:Aan de vooravond van mijn 54 watte mijn laatste flesje van deze wijn geopend.

cheers

Gelukkige verjaardag dan zeker?

Awel da pakt mij nu zie Wink
Merci, Werner!


RE: Lignier - Michelot - Fre - 24-06-2019 01:50 PM

Bourgogne 2016
Initieel nog wat ingetogen. Wel dat rijpe rode fruit, die ronde tannines en die krijttoets die zo kenmerkend is bij deze wijnbouwer. Op dag 2 nog een stuk beter, lees : fijner, dan op dag 1. Qua complexiteit toch een serieuze stap wel onder de villages.Maar wel zeer 'gouleyant'.


RE: Lignier - Michelot - vinejo - 23-11-2019 02:41 PM

(21-10-2012 08:13 PM)vinejo schreef:  Bourgogneliefhebbers houden de goede domeinen wat voor zichzelf zegt men. Kwestie van de prijzen niet nog meer uit de pan te doen swingen (er zijn er zo weinig meneer...)
Mijn Bourgognemaatje Vince had me al eerder op dit domein gewezen, ben dan ook blij er wat flessen van in voorraad te hebben.
Blind werd me de Morey St Denis 2008 uitgeschonken.
2008, moeilijk jaar in Bourgogne.
De wijn was al een dag eerder geopend.
Moeilijk jaar, maar moeilijk gaat ook blijkbaar.
Dat was onmiddellijk duidelijk.
Fluwelig aroma, gelaagde complexiteit.
Een zuiverheid en finesse waar elke wijnliefhebber naar zoekt. Puur en in balans, heerlijk sap dat er bijna in slaagde ons te ontroeren.
Bijna?
Vertel het niet verder.
Merci, Vince.

Ik had hier blijkbaar nog een flesje van over.
Gisteren, 7 jaar later opende ik deze Morey VV 2008 opnieuw.

Ontroeren?
Niet echt deze keer.
Maar troosten?
Des te meer.

Heerlijk uitgebalanceerde wijn, puur genot.
92


RE: Lignier - Michelot - Olivier - 10-10-2020 01:20 PM

Chambolle-Musigny 2014

Gisteren opengedaan. Eerste snuf aan het glas en ja... wat moet je daar eigenlijk nog over zeggen behalve “all of the above”. Pinot noir is de beste druif ter wereld en Lignier Michelot kan er verdomd goed mee overweg applaus


RE: Lignier - Michelot - Fre - 10-10-2020 02:31 PM

Twas pinot noir dag gisteren precies. Smile
Niet te jong precies?


RE: Lignier - Michelot - Olivier - 10-10-2020 04:14 PM

Citaat: Niet te jong precies?

Nee, zeker niet. Op dag één had ik zelfs de indruk dat hij niet te lang meer moest liggen, zat al wat evolutie op. Maar op dag 2 dan toch weer dat pure fruit dat we kennen van Lignier-Michelot. Heart


RE: Lignier - Michelot - vinejo - 07-12-2020 11:14 PM

Ongelooflijk! Echt waar.

Na mijn passage bij Oli, alwaar we samen staande op het terras de laatste restjes Bachelet opslurpten (en waar ik ook het genoegen had de Hudelot van de Carrefour te mogen proeven- dikke meevaller) had ik gewoon zin in meer Bourgogne. Je kent dat wel.

T Moest wel iets lekker zijn, t was zondag.
LM dan maar...de Chambolle VV. 2014. Had die nog nooit gedronken.
Opengetrokken en geproefd. Heel andere stijl dan Bachelet. Iets commerciëler, wat meer houtinvloed, smoother. Meer op fruit, Bachelet meer aards.

Ik liet Vee proeven.
Hmmmm, zo lekker.... zei ze. Nochtans is ze niet echt Bourgogne liefhebster.
Terwijl ik een slok in de mond had zei ze plots:
“Doet me eigenlijk zelfs wat aan Des Tours denken.“
“.’’Maar dan fijner en minder kruidig.”
Ik deed wild teken naar haar, wou m n slok niet direct inslikken.
“Wat?”
“Maar allez! Riep ik bijna.
“Wat?“
Vince heeft deze week nog op het forum geschreven dat Lignier Michelot de Des Tours van Bourgogne is!
“Haha, grappig.” Zei Vee.
’’Ik denk trouwens dat ik een nieuwe lievelingswijn heb...”


RE: Lignier - Michelot - Vince - 08-12-2020 10:40 AM

great minds think alike Tongue


RE: Lignier - Michelot - vinejo - 08-12-2020 04:02 PM

(07-12-2020 11:14 PM)vinejo schreef:  Ongelooflijk! Echt waar.

Na mijn passage bij Oli, alwaar we samen staande op het terras de laatste restjes Bachelet opslurpten (en waar ik ook het genoegen had de Hudelot van de Carrefour te mogen proeven- dikke meevaller) had ik gewoon zin in meer Bourgogne. Je kent dat wel.

T Moest wel iets lekker zijn, t was zondag.
LM dan maar...de Chambolle VV. 2014. Had die nog nooit gedronken.
Opengetrokken en geproefd. Heel andere stijl dan Bachelet. Iets commerciëler, wat meer houtinvloed, smoother. Meer op fruit, Bachelet meer aards.

Ik liet Vee proeven.
Hmmmm, zo lekker.... zei ze. Nochtans is ze niet echt Bourgogne liefhebster.
Terwijl ik een slok in de mond had zei ze plots:
“Doet me eigenlijk zelfs wat aan Des Tours denken.“
“.’’Maar dan fijner en minder kruidig.”
Ik deed wild teken naar haar, wou m n slok niet direct inslikken.
“Wat?”
“Maar allez! Riep ik bijna.
“Wat?“
Vince heeft deze week nog op het forum geschreven dat Lignier Michelot de Des Tours van Bourgogne is!
“Haha, grappig.” Zei Vee.
’’Ik denk trouwens dat ik een nieuwe lievelingswijn heb...”

Gedronken op drie dagen dus, laatste dag bleef dit heerlijke wijn, enorm mooi gemaakt, zeer elegant en evenwichtig.
Toch miste hij het terroir aspect van de Bachelet die ik ervoor dronk.

Ik zou zeggen: Bachelet het straatjochie en Lignier Michelot de filmster.
Maar in zo n straatjochie kan verdomd veel karakter zitten...


RE: Lignier - Michelot - Fre - 08-12-2020 04:34 PM

(08-12-2020 04:02 PM)vinejo schreef:  Ik zou zeggen: Bachelet het straatjochie en Lignier Michelot de filmster.
Maar in zo n straatjochie kan verdomd veel karakter zitten...

applaus


RE: Lignier - Michelot - vinejo - 22-01-2021 03:59 PM

Weekend is begonnen, dus we trekken iets lekkers open.
Voor de verandering eens in mijn wijnkast gesnuisterd (normaal probeer ik eerst de rekken te legen), ik had eerst een Lapierre 2014 mee maar wou die nog wat tijd gunnen.
Tot mijn verrassing stuitte ik op een fles Lignier Michelot van..2009! Geen idee dat ik dit liggen had, wellicht (enfin, zeker) te danken aan maatje Vince...
Zin in wijn op dronk, dus opentrekken!

Lignier Michelot Chambolle Musigny VV 2009
Kleur is wat baksteen, bruinige rand.
Bij ruiken denk ik meteen “aards”. Zoals enkel een Bourgogne dit kan zijn vermoed ik. En dan rijpe aardbeitjes. Geplet in zanderige modder. Verder ook potloodpunt en een snuifje koffie verkeerd. Leder van een ouwe zetel...Wink
Fris in de mond, nochtans behoorlijk gestoffeerd, je voelt misschien wel 2009 in de rondeur, maar het geheel is zeer harmonieus, tannines zijn mild, perfect rijp. Niet superlang in de mond maar de wijn smelt wel op je tong. Het fruit (aarbei, rode kers) komt terug in de afdronk.
Misschien niet mijn favoriete cuvee van LM, ik verkies de legerité van de Rue de Vergy, maar toch een fingerlickin’ lekkere Bourgogne, perfect op dronk.
90-91
Gedronken in de zetel die we deze morgen gratis mochten afhalen in het schoolke van Zevergem, de zoektochten van mijn vrouw op FB leveren toch af en toe eens iets op...;-)


RE: Lignier - Michelot - wvd - 22-01-2021 04:17 PM

(22-01-2021 03:59 PM)vinejo schreef:  Weekend is begonnen, dus we trekken iets lekkers open.

nono Correctie: weekend begint pas om 17u, terugzetten die fles!


RE: Lignier - Michelot - vinejo - 22-01-2021 04:33 PM

(22-01-2021 04:17 PM)wvd schreef:  
(22-01-2021 03:59 PM)vinejo schreef:  Weekend is begonnen, dus we trekken iets lekkers open.

nono Correctie: weekend begint pas om 17u, terugzetten die fles!

Dju, zisal ver leeg!
Terugzetten in de glascontainer lukt wel nog


RE: Lignier - Michelot - wvd - 22-01-2021 04:46 PM

(22-01-2021 04:33 PM)vinejo schreef:  Dju, zisal ver leeg!
Terugzetten in de glascontainer lukt wel nog

watte Toch niet op uwen alleen mag ik hopen.....


RE: Lignier - Michelot - vinejo - 22-01-2021 05:22 PM

(22-01-2021 04:46 PM)wvd schreef:  
(22-01-2021 04:33 PM)vinejo schreef:  Dju, zisal ver leeg!
Terugzetten in de glascontainer lukt wel nog

watte Toch niet op uwen alleen mag ik hopen.....

Neenee, in t gezelschap van mijn twee poezen Smile


RE: Lignier - Michelot - wvd - 22-01-2021 05:54 PM

(22-01-2021 05:22 PM)vinejo schreef:  
(22-01-2021 04:46 PM)wvd schreef:  
(22-01-2021 04:33 PM)vinejo schreef:  Dju, zisal ver leeg!
Terugzetten in de glascontainer lukt wel nog

watte Toch niet op uwen alleen mag ik hopen.....

Neenee, in t gezelschap van mijn twee poezen Smile

En, konden die een heerlijke Chambolle ook naar waarde schatten?


RE: Lignier - Michelot - vinejo - 22-01-2021 09:26 PM

(22-01-2021 05:54 PM)wvd schreef:  
(22-01-2021 05:22 PM)vinejo schreef:  
(22-01-2021 04:46 PM)wvd schreef:  
(22-01-2021 04:33 PM)vinejo schreef:  Dju, zisal ver leeg!
Terugzetten in de glascontainer lukt wel nog

watte Toch niet op uwen alleen mag ik hopen.....

Neenee, in t gezelschap van mijn twee poezen Smile

En, konden die een heerlijke Chambolle ook naar waarde schatten?

Jazeker! Ze heten dan ook Chambolle en Mustigny.


RE: Lignier - Michelot - Vince - 22-01-2021 10:11 PM

Schitterende foto, een zetel met een erectie. En in de buurt 2 poezen.
Even serieus, ik snap het nog steeds niet waarom LM niet doorbreekt. 2008 was de eerste jaargang die ik ter plaatse kocht, vriendelijke zelfs hartelijke ontvangst, deskundige uitleg. Nadien deur gesloten. Vrouwke houdt telefoon en email goed in de gaten. Gelieve naar de caveau van Morey te gaan. Zijn (2de) vrouw is ook niet de simpelste (ik heb zijn Medusa één keer gezien in een flits, net niet versteend) en wil dat hij iets meer in zijn zetel thuis zit (en ik ga nu niet uitweiden over de zetel). Jammer maar ik begrijp het eigenlijk wel, in moderne huishoudens is het niet evident om particulieren te blijven ontvangen. No hard feelings. De prijzen kenden een kleine versnelling na millésime 2010, maar nadien redelijk binnen de perken gebleven. Een domein dat in de portfolio van Becky Wasserman zit, dat wil toch iéts zeggen. En blijkbaar breekt Virgile toch niet volledig door. Een van de best bewaarde geheimen van Bourgogne (LPV heeft hem ook niet ontdekt.)


RE: Lignier - Michelot - vinejo - 22-01-2021 11:01 PM

(22-01-2021 10:11 PM)Vince schreef:  Schitterende foto, een zetel met een erectie.

woeha


RE: Lignier - Michelot - Fre - 23-01-2021 10:14 AM

Niet iedereen is overtuigd van LM. Ik was bij Castagnier en die vond m te modern: te rond, te gepolijst, net iets te rijp. Hoewel hij blijkbaar wel goed met Virgile opschiet. En inderdaad, hij bevestigde inderdaad dat zijn vrouw een tang is.


RE: Lignier - Michelot - wvd - 23-01-2021 01:40 PM

(23-01-2021 10:14 AM)Fre schreef:  Niet iedereen is overtuigd van LM. Ik was bij Castagnier en die vond m te modern: te rond, te gepolijst, net iets te rijp. Hoewel hij blijkbaar wel goed met Virgile opschiet. En inderdaad, hij bevestigde inderdaad dat zijn vrouw een tang is.

Zo gaat dat, ieder heeft zo zijn mening. Ik hou zeker wel van hun wijnen en ze zijn relatief "modern", wat ik wel een compliment vind. Misschien niet mijn absoluut favoriete domein in Morey - Chambolle, maar t' zit er toch niet ver af en ik zou blij zijn als ik er mee kon werken.


RE: Lignier - Michelot - vinejo - 18-02-2021 01:13 PM

(07-12-2020 11:14 PM)vinejo schreef:  Ongelooflijk! Echt waar.

Na mijn passage bij Oli, alwaar we samen staande op het terras de laatste restjes Bachelet opslurpten (en waar ik ook het genoegen had de Hudelot van de Carrefour te mogen proeven- dikke meevaller) had ik gewoon zin in meer Bourgogne. Je kent dat wel.

T Moest wel iets lekker zijn, t was zondag.
LM dan maar...de Chambolle VV. 2014. Had die nog nooit gedronken.
Opengetrokken en geproefd. Heel andere stijl dan Bachelet. Iets commerciëler, wat meer houtinvloed, smoother. Meer op fruit, Bachelet meer aards.

Ik liet Vee proeven.
Hmmmm, zo lekker.... zei ze. Nochtans is ze niet echt Bourgogne liefhebster.
Terwijl ik een slok in de mond had zei ze plots:
“Doet me eigenlijk zelfs wat aan Des Tours denken.“
“.’’Maar dan fijner en minder kruidig.”
Ik deed wild teken naar haar, wou m n slok niet direct inslikken.
“Wat?”
“Maar allez! Riep ik bijna.
“Wat?“
Vince heeft deze week nog op het forum geschreven dat Lignier Michelot de Des Tours van Bourgogne is!
“Haha, grappig.” Zei Vee.
’’Ik denk trouwens dat ik een nieuwe lievelingswijn heb...”

Note to myself:
Ik prefereer toch de Morey VV uit hetzelfde jaar (2014)
Wat een ongelooflijk fris aroma, Oosterse kruiden, gember, potloodpunt, krokant vers zwart fruit. Sappig en evenwichtig, wat chocolaté, zijdezachte zuurtjes en perfect rijpe tannines.
Wat een heerlijkheid zeg.


RE: Lignier - Michelot - Vince - 18-02-2021 01:44 PM

en toevallig open je LM kort na een 'Des Tours' ...


RE: Lignier - Michelot - vinejo - 18-02-2021 02:12 PM

(18-02-2021 01:44 PM)Vince schreef:  en toevallig open je LM kort na een 'Des Tours' ...

Ja, van goeie wijn krijg ik goesting in meer van t zelfde... ;-)


RE: Lignier - Michelot - FRANCISPICCART - 28-02-2021 07:42 PM

Morey-Saint-Denis - Vieilles Vignes 2017 - Lignier-Michelot
Weer een 2017 waar ik van genoten heb en waarvan de fles in een mum van tijd leeg was. Knappe village met veel fruit die zeer evenwichtig, vol en rond overkomt met de nadruk op het rood fruit en bessen en kersen met een vleugje violet. Mooie pinot!


RE: Lignier - Michelot - vinejo - 28-02-2021 11:32 PM

(28-02-2021 07:42 PM)FRANCISPICCART schreef:  Morey-Saint-Denis - Vieilles Vignes 2017 - Lignier-Michelot
Weer een 2017 waar ik van genoten heb en waarvan de fles in een mum van tijd leeg was. Knappe village met veel fruit die zeer evenwichtig, vol en rond overkomt met de nadruk op het rood fruit en bessen en kersen met een vleugje violet. Mooie pinot!

Koop je die ergens in België Francis?


RE: Lignier - Michelot - FRANCISPICCART - 01-03-2021 01:24 AM

(28-02-2021 11:32 PM)vinejo schreef:  
(28-02-2021 07:42 PM)FRANCISPICCART schreef:  Morey-Saint-Denis - Vieilles Vignes 2017 - Lignier-Michelot
Weer een 2017 waar ik van genoten heb en waarvan de fles in een mum van tijd leeg was. Knappe village met veel fruit die zeer evenwichtig, vol en rond overkomt met de nadruk op het rood fruit en bessen en kersen met een vleugje violet. Mooie pinot!

Koop je die ergens in België Francis?
Neen, is me meegebracht. Maar kwam van een wijnhandel in Frankrijk. Al gezocht maar hier nog niet tegengekomen. Lijkt me een aanrader voor een wijnhandel.


RE: Lignier - Michelot - wvd - 01-03-2021 01:51 AM

(01-03-2021 01:24 AM)FRANCISPICCART schreef:  
(28-02-2021 11:32 PM)vinejo schreef:  
(28-02-2021 07:42 PM)FRANCISPICCART schreef:  Morey-Saint-Denis - Vieilles Vignes 2017 - Lignier-Michelot
Weer een 2017 waar ik van genoten heb en waarvan de fles in een mum van tijd leeg was. Knappe village met veel fruit die zeer evenwichtig, vol en rond overkomt met de nadruk op het rood fruit en bessen en kersen met een vleugje violet. Mooie pinot!

Koop je die ergens in België Francis?
Neen, is me meegebracht. Maar kwam van een wijnhandel in Frankrijk. Al gezocht maar hier nog niet tegengekomen. Lijkt me een aanrader voor een wijnhandel.

Zeker, vond ik ook, maar Virgile heeft niets te koop.


RE: Lignier - Michelot - vinejo - 01-03-2021 10:55 AM

(01-03-2021 01:51 AM)wvd schreef:  
(01-03-2021 01:24 AM)FRANCISPICCART schreef:  
(28-02-2021 11:32 PM)vinejo schreef:  
(28-02-2021 07:42 PM)FRANCISPICCART schreef:  Morey-Saint-Denis - Vieilles Vignes 2017 - Lignier-Michelot
Weer een 2017 waar ik van genoten heb en waarvan de fles in een mum van tijd leeg was. Knappe village met veel fruit die zeer evenwichtig, vol en rond overkomt met de nadruk op het rood fruit en bessen en kersen met een vleugje violet. Mooie pinot!

Koop je die ergens in België Francis?
Neen, is me meegebracht. Maar kwam van een wijnhandel in Frankrijk. Al gezocht maar hier nog niet tegengekomen. Lijkt me een aanrader voor een wijnhandel.

Zeker, vond ik ook, maar Virgile heeft niets te koop.

Da s toch vreemd, geen verkooppunt in België, het land dat de vroegere generaties wijnbouwers in Bourgogne gesteund heeft. Toch nog eens aandringen mss, Werner?


RE: Lignier - Michelot - wvd - 01-03-2021 11:41 AM

(01-03-2021 10:55 AM)vinejo schreef:  
(01-03-2021 01:51 AM)wvd schreef:  
(01-03-2021 01:24 AM)FRANCISPICCART schreef:  
(28-02-2021 11:32 PM)vinejo schreef:  
(28-02-2021 07:42 PM)FRANCISPICCART schreef:  Morey-Saint-Denis - Vieilles Vignes 2017 - Lignier-Michelot
Weer een 2017 waar ik van genoten heb en waarvan de fles in een mum van tijd leeg was. Knappe village met veel fruit die zeer evenwichtig, vol en rond overkomt met de nadruk op het rood fruit en bessen en kersen met een vleugje violet. Mooie pinot!

Koop je die ergens in België Francis?
Neen, is me meegebracht. Maar kwam van een wijnhandel in Frankrijk. Al gezocht maar hier nog niet tegengekomen. Lijkt me een aanrader voor een wijnhandel.

Zeker, vond ik ook, maar Virgile heeft niets te koop.

Da s toch vreemd, geen verkooppunt in België, het land dat de vroegere generaties wijnbouwers in Bourgogne gesteund heeft. Toch nog eens aandringen mss, Werner?

Weet je, ik vind de wijnen van Lignier-Michelot erg mooi, maar op deze manier hoeft het voor mij niet meer. Er zijn dan andere domeinen waar ik de wijnen (minstens...) even goed vind en waar je met de wijnbouwer wel een "klik" hebt. En ik heb er dan ook een beter gevoel bij als ik hun wijnen drink of er over praat met de klant.
De mensen waar ik nu mee werk maken allemaal bijzonder mooie wijnen vind ik en met mij blijkbaar vele anderen. Ik heb met nog domeinen zoals bovengenoemd kunnen werken, maar...... uiteindelijk toch maar liever niet... ! Confused


RE: Lignier - Michelot - vinejo - 01-03-2021 12:28 PM

(01-03-2021 11:41 AM)wvd schreef:  
(01-03-2021 10:55 AM)vinejo schreef:  
(01-03-2021 01:51 AM)wvd schreef:  
(01-03-2021 01:24 AM)FRANCISPICCART schreef:  
(28-02-2021 11:32 PM)vinejo schreef:  
(28-02-2021 07:42 PM)FRANCISPICCART schreef:  Morey-Saint-Denis - Vieilles Vignes 2017 - Lignier-Michelot
Weer een 2017 waar ik van genoten heb en waarvan de fles in een mum van tijd leeg was. Knappe village met veel fruit die zeer evenwichtig, vol en rond overkomt met de nadruk op het rood fruit en bessen en kersen met een vleugje violet. Mooie pinot!

Koop je die ergens in België Francis?
Neen, is me meegebracht. Maar kwam van een wijnhandel in Frankrijk. Al gezocht maar hier nog niet tegengekomen. Lijkt me een aanrader voor een wijnhandel.

Zeker, vond ik ook, maar Virgile heeft niets te koop.

Da s toch vreemd, geen verkooppunt in België, het land dat de vroegere generaties wijnbouwers in Bourgogne gesteund heeft. Toch nog eens aandringen mss, Werner?

Weet je, ik vind de wijnen van Lignier-Michelot erg mooi, maar op deze manier hoeft het voor mij niet meer. Er zijn dan andere domeinen waar ik de wijnen (minstens...) even goed vind en waar je met de wijnbouwer wel een "klik" hebt. En ik heb er dan ook een beter gevoel bij als ik hun wijnen drink of er over praat met de klant.
De mensen waar ik nu mee werk maken allemaal bijzonder mooie wijnen vind ik en met mij blijkbaar vele anderen. Ik heb met nog domeinen zoals bovengenoemd kunnen werken, maar...... uiteindelijk toch maar liever niet... ! Confused

Waarom, zijn ze onvriendelijk geweest toen je het vroeg?


RE: Lignier - Michelot - wvd - 01-03-2021 01:01 PM

(01-03-2021 12:28 PM)vinejo schreef:  Waarom, zijn ze onvriendelijk geweest toen je het vroeg?

Niet echt, maar... ik ga dat ook geen 6 keer vragen.
Bijvoorbeeld Arlaud heeft ook niets te koop, maar daar heb je dan wel een heel ander gesprek.


RE: Lignier - Michelot - Sur la Table - 12-03-2021 02:25 PM

Ja ja de wijnboer gaat met zijn tijd mee, een webshop gelanceerd:

https://e-shop.domainevirgileligniermichelot.fr/


RE: Lignier - Michelot - wvd - 12-03-2021 05:28 PM

(12-03-2021 02:25 PM)Sur la Table schreef:  Ja ja de wijnboer gaat met zijn tijd mee, een webshop gelanceerd:

https://e-shop.domainevirgileligniermichelot.fr/

Wel flinke prijzen voor de Grand Cru's, de rest valt dan eigenlijk best mee.


RE: Lignier - Michelot - Sur la Table - 12-03-2021 05:56 PM

(12-03-2021 05:28 PM)wvd schreef:  
(12-03-2021 02:25 PM)Sur la Table schreef:  Ja ja de wijnboer gaat met zijn tijd mee, een webshop gelanceerd:

https://e-shop.domainevirgileligniermichelot.fr/

Wel flinke prijzen voor de Grand Cru's, de rest valt dan eigenlijk best mee.

Prijzen zoals jij en ik ze zouden verkopen denk ik. Die speciale dingen wel heel hoog denk ik


RE: Lignier - Michelot - wvd - 12-03-2021 06:09 PM

(12-03-2021 05:56 PM)Sur la Table schreef:  
(12-03-2021 05:28 PM)wvd schreef:  
(12-03-2021 02:25 PM)Sur la Table schreef:  Ja ja de wijnboer gaat met zijn tijd mee, een webshop gelanceerd:

https://e-shop.domainevirgileligniermichelot.fr/

Wel flinke prijzen voor de Grand Cru's, de rest valt dan eigenlijk best mee.

Prijzen zoals jij en ik ze zouden verkopen denk ik. Die speciale dingen wel heel hoog denk ik

Het enige echt vergelijkbare domein in ons gamma is Michel Noëllat. Onze pijzen voor de Grand Crus Clos de Vougeot en Echezeaux liggen een pak lager dan die van Lignier hier op het domein. Ook de Morey 1° cru verkopen we aan iets lagere prijs, maar daarentegen ligt de prijs voor Noëllats meest gereputeerd premiers dan weer een flink pak hoger, maar dat is dan ook Vosne natuurlijk... Benieuwd naar hun 2019, met wat geluk proef ik die woensdag.Smile


RE: Lignier - Michelot - vinejo - 12-03-2021 08:26 PM

(12-03-2021 05:56 PM)Sur la Table schreef:  
(12-03-2021 05:28 PM)wvd schreef:  
(12-03-2021 02:25 PM)Sur la Table schreef:  Ja ja de wijnboer gaat met zijn tijd mee, een webshop gelanceerd:

https://e-shop.domainevirgileligniermichelot.fr/

Wel flinke prijzen voor de Grand Cru's, de rest valt dan eigenlijk best mee.

Prijzen zoals jij en ik ze zouden verkopen denk ik. Die speciale dingen wel heel hoog denk ik

Ik had ook het gevoel van...hé, 40 euro voor een Morey Rue de Vergy, dat valt nog mee!
Maar als ik even nadenk wat 40 euro echt voorstelt (en welke wijnen je daarmee elders kan kopen ) besef ik dat mijn wijnbrein al serieus onder invloed staat van de prijsgekte in Bourgogne


RE: Lignier - Michelot - Olivier - 12-03-2021 09:11 PM

(12-03-2021 08:26 PM)vinejo schreef:  
(12-03-2021 05:56 PM)Sur la Table schreef:  
(12-03-2021 05:28 PM)wvd schreef:  
(12-03-2021 02:25 PM)Sur la Table schreef:  Ja ja de wijnboer gaat met zijn tijd mee, een webshop gelanceerd:

https://e-shop.domainevirgileligniermichelot.fr/

Wel flinke prijzen voor de Grand Cru's, de rest valt dan eigenlijk best mee.

Prijzen zoals jij en ik ze zouden verkopen denk ik. Die speciale dingen wel heel hoog denk ik

Ik had ook het gevoel van...hé, 40 euro voor een Morey Rue de Vergy, dat valt nog mee!
Maar als ik even nadenk wat 40 euro echt voorstelt (en welke wijnen je daarmee elders kan kopen ) besef ik dat mijn wijnbrein al serieus onder invloed staat van de prijsgekte in Bourgogne

Dat is toch wel waar. We zijn snel vergevingsgezind als het over Bourgogne gaat, maar ik begin het wat moeilijk te hebben met de prijszetting.


RE: Lignier - Michelot - Sur la Table - 12-03-2021 09:14 PM

Het is niet leuk meer wat er betaald moet worden in Bourgogne. Gelukkig zijn er nog liefhebbers die het er voor over hebben zodat het nog de moeite is om het in te kopen en er heen te gaan. Het blijft mijn favoriete gebied ondanks de prijzen. We kunnen de markt helaas niet veranderen, wat iedereen er ook van vindt


RE: Lignier - Michelot - Kupers - 26-03-2021 03:38 PM

In een ver verleden kocht ik Lignier-Michelot bij Frank Fisette in Diepenbeek. Ik weet niet of hij het nog actief volgt, heeft daarnaast wel een aantal mooie domeinen in het gamma (alleen spijtig dat de webshop niet de meest gebruiksvriendelijke is).


RE: Lignier - Michelot - wvd - 26-03-2021 04:37 PM

(26-03-2021 03:38 PM)Kupers schreef:  alleen spijtig dat de webshop niet de meest gebruiksvriendelijke is

The understatement of the year....
Bij mijn weten is er momenteel geen importeur die met Lignier-Michelot werkt, grijp je kans! Wink


RE: Lignier - Michelot - Vince - 04-12-2021 09:56 PM

Morey St Denis 1 cru les Charmes, 2008

ik kreeg dit vandaag blind in het glas. Ik kon het niet thuisbrengen, twijfelde of het Bourgogne was. Spontaan kwam een pinot noir à la grandes teppes van Ganevat in mij op. Goh wat is dit lekker spul. Die vibrante spanning op licht rood en mineralig fruit en toch nét rijp en digest. Ik werd extatisch bij dit glas. Bij het onthullen van het etiket dacht ik 'wederom een 2008 die mij positief verrast'. En ja, Lignier Michelot verrast niet want altijd top. Dat blijft een wijnmaker waarvan ik totaal niet begrijp dat hij onder de radar blijft. Hij zat nochtans in de portfolio van wijlen Becky Wassermann, maar het heeft niet mogen baten. Gelukkig voor ons, want zijn wijnen zijn iedere euro waard.


RE: Lignier - Michelot - wvd - 05-12-2021 01:43 AM

(04-12-2021 09:56 PM)Vince schreef:  Morey St Denis 1 cru les Charmes, 2008

ik kreeg dit vandaag blind in het glas. Ik kon het niet thuisbrengen, twijfelde of het Bourgogne was. Spontaan kwam een pinot noir à la grandes teppes van Ganevat in mij op. Goh wat is dit lekker spul. Die vibrante spanning op licht rood en mineralig fruit en toch nét rijp en digest. Ik werd extatisch bij dit glas. Bij het onthullen van het etiket dacht ik 'wederom een 2008 die mij positief verrast'. En ja, Lignier Michelot verrast niet want altijd top. Dat blijft een wijnmaker waarvan ik totaal niet begrijp dat hij onder de radar blijft. Hij zat nochtans in de portfolio van wijlen Becky Wassermann, maar het heeft niet mogen baten. Gelukkig voor ons, want zijn wijnen zijn iedere euro waard.

Deuh ...onder de radar?.... de man heeft niets te koop voor export.... Ik probeerde jaaaren geleden al zonder succes en nochtans met flinke introductie...!


RE: Lignier - Michelot - vinejo - 05-12-2021 07:48 PM

(04-12-2021 09:56 PM)Vince schreef:  Morey St Denis 1 cru les Charmes, 2008

ik kreeg dit vandaag blind in het glas. Ik kon het niet thuisbrengen, twijfelde of het Bourgogne was. Spontaan kwam een pinot noir à la grandes teppes van Ganevat in mij op. Goh wat is dit lekker spul. Die vibrante spanning op licht rood en mineralig fruit en toch nét rijp en digest. Ik werd extatisch bij dit glas. Bij het onthullen van het etiket dacht ik 'wederom een 2008 die mij positief verrast'. En ja, Lignier Michelot verrast niet want altijd top. Dat blijft een wijnmaker waarvan ik totaal niet begrijp dat hij onder de radar blijft. Hij zat nochtans in de portfolio van wijlen Becky Wassermann, maar het heeft niet mogen baten. Gelukkig voor ons, want zijn wijnen zijn iedere euro waard.

Herken in je beschrijving wat ik zo goed vind aan dit domein.
In het betaalbare (haha) segment is dit voor mij top 3.