wijnliefhebbers
Clos de la Roilette - Beaujolais - Afdrukversie

+- wijnliefhebbers (http://www.vinejo.freebb.be)
+-- Forum: Frankrijk (/forum-3.html)
+--- Forum: Bourgogne (/forum-5.html)
+--- Discussie: Clos de la Roilette - Beaujolais (/thread-2320.html)


Clos de la Roilette - Beaujolais - de populist - 15-01-2013 10:51 AM

Clos de la Roilette Cuvée Tardive 2011 Fleurie

Matte kersrode kleur, lichtrozig aan de rand, doorzichtig, licht troebel, waterige rand. Stoffig in de neus, stinkertje-animaal, wat leer, zéér mineraal-stenig, boeiend in de neus, fruit is ingehouden en verfijnd, klassieker van stijl, kers, blauwe bes. In de mond: niet het jolige fruit van veel Beaujolais, nee, eerder streng, ragfijne tanninestructuur, strak, echte schoonheid om stil van te worden... emotie. Schitterende concentratie. Peperig. Het fruit zit in de structuur verweven, loopt niet los. Weelderige en zuivere kersensmaak. Finesse van een Pinot Noir, zeer lange, nazinderende afdronk. Prachtwijn!!!


RE: Clos de la Roilette Vendange Tardive 2011 Fleurie - Mt - 22-01-2013 12:53 PM

Even een opmerking van Doc posten:
(25-11-2010 12:16 AM)doc schreef:  De Roilette Fleurie VV 09 daarentegen ferm, gespierder en toch meer ruggegraat zelfs nog wat gesloten. Belofte voor de toekomst.

Gisteren zelf hun Fleurie 2011 ontkurkt: eveneens een gespierd beestje. Vandaag stukken aangenamer. Vandaag neus met cuberdons, witter peper en ijzer. Tannine na nachtje vacuvin ronder en minder agressief. I like!


RE: Clos de la Roilette - Beaujolais - Terretoir - 22-01-2013 11:46 PM

Ik kan me nog ergens een degustatie herinneren waar dit huis ook op tafel stond, weet nog dat me dit zeker kon bekoren! eigenlijk spijt dat ik er niets van gekocht heb...


RE: Clos de la Roilette - Beaujolais - doc - 22-01-2013 11:51 PM

(22-01-2013 11:46 PM)Tom T schreef:  Ik kan me nog ergens een degustatie herinneren waar dit huis ook op tafel stond, weet nog dat me dit zeker kon bekoren! eigenlijk spijt dat ik er niets van gekocht heb...

Geen nood er is nog plenty ! Naast Desvignes en Paul Janin, zeer mooie domeinen !!


RE: Clos de la Roilette - Beaujolais - doc - 24-01-2013 01:09 AM

Oppassen met de verwarrende naam van deze cuvée. Het betreft hier de "Cuvée Tardive", slaat niet op "Vendange Tardive" maar op het feit dat de wijn langere tijd nodig heeft om open te bloeien. Voor de "Cuvée Tardive" worden vieilles vignes van 40 jaar gebruikt. Enfin 't is een onnozel detail Wink


RE: Clos de la Roilette - Beaujolais - vinejo - 24-01-2013 09:16 AM

(24-01-2013 01:09 AM)doc schreef:  . Enfin 't is een onnozel detail Wink
Net als t leven zelve... Sleepy


RE: Clos de la Roilette - Beaujolais - de populist - 24-01-2013 01:13 PM

(24-01-2013 01:09 AM)doc schreef:  Oppassen met de verwarrende naam van deze cuvée. Het betreft hier de "Cuvée Tardive", slaat niet op "Vendange Tardive" maar op het feit dat de wijn langere tijd nodig heeft om open te bloeien. Voor de "Cuvée Tardive" worden vieilles vignes van 40 jaar gebruikt. Enfin 't is een onnozel detail Wink
thank you doc, om hierop te wijzen, een "verlezing" van mij van het etiket. Ik corrigeer het.


RE: Clos de la Roilette - Beaujolais - doc - 24-01-2013 01:18 PM

(24-01-2013 01:13 PM)de populist schreef:  
(24-01-2013 01:09 AM)doc schreef:  Oppassen met de verwarrende naam van deze cuvée. Het betreft hier de "Cuvée Tardive", slaat niet op "Vendange Tardive" maar op het feit dat de wijn langere tijd nodig heeft om open te bloeien. Voor de "Cuvée Tardive" worden vieilles vignes van 40 jaar gebruikt. Enfin 't is een onnozel detail Wink
thank you doc, om hierop te wijzen, een "verlezing" van mij van het etiket. Ik corrigeer het.

Wink Mocht ge weten hoeveel lapsussen/versprekingen/verleziingen ik maak...


RE: Clos de la Roilette - Beaujolais - peter - 20-04-2013 06:39 PM

deze week heb ik de gewone clos de la roilette uit 2010 gedronken ; gekocht aan 7,5 € of 8 € op het domein.
Alain Coudert is een hartelijke, warme kerel ; authenticiteit troef , je proeft er tussen de oude fouders. Het domein ligt dichter bij de moulin à vent dan Fleurie.
Deze wijnen hebben inderdaad tijd nodig ook de gewone roilette : pas nu begint de 2010 open te komen; kruidigheid, peper en rood fuit ( framboos) in de neus ; in de afdronk terug het rode fruit en veel strakheid en fraicheur ; de tannines zijn echter mooi aan het verweven geraken en het fruit is uitbundiger dan bij de eerste proeverij op het domein. Als je ze te jong drinkt , zijn het stroeve gesloten wijnen. De cuvee tardive van 2011 heb ik ook liggen, maar ik wacht nog een jaartje om hem uit te proberen.
Een werkelijk perfecte maaltijdbegeleider bij een stukje kalfsvlees en gewokte groentjes en krielpatatjes.


Grappige anekdote : ben in 2012 nog een langes geweest op domein : alain coudert was er zelf niet , wel zijn verlegen en wat onhandige maar goudeerlijke zoon die een polo droeg van het domaine de la madone , eveneens een referentiedomein in Fleurie. De jongen was daar zijn stage aan het vervolmaken in het kader van zijn wijnopleiding, vertelde hij. Een goede keuze vind ik.


RE: Clos de la Roilette - Beaujolais - de populist - 20-04-2013 07:18 PM

(20-04-2013 06:39 PM)peter schreef:  deze week heb ik de gewone clos de la roilette uit 2010 gedronken ; gekocht aan 7,5 € of 8 € op het domein.
Alain Coudert is een hartelijke, warme kerel ; authenticiteit troef , je proeft er tussen de oude fouders. Het domein ligt dichter bij de moulin à vent dan Fleurie.
Deze wijnen hebben inderdaad tijd nodig ook de gewone roilette : pas nu begint de 2010 open te komen; kruidigheid, peper en rood fuit ( framboos) in de neus ; in de afdronk terug het rode fruit en veel strakheid en fraicheur ; de tannines zijn echter mooi aan het verweven geraken en het fruit is uitbundiger dan bij de eerste proeverij op het domein. Als je ze te jong drinkt , zijn het stroeve gesloten wijnen. De cuvee tardive van 2011 heb ik ook liggen, maar ik wacht nog een jaartje om hem uit te proberen.
Een werkelijk perfecte maaltijdbegeleider bij een stukje kalfsvlees en gewokte groentjes en krielpatatjes.


Grappige anekdote : ben in 2012 nog een langes geweest op domein : alain coudert was er zelf niet , wel zijn verlegen en wat onhandige maar goudeerlijke zoon die een polo droeg van het domaine de la madone , eveneens een referentiedomein in Fleurie. De jongen was daar zijn stage aan het vervolmaken in het kader van zijn wijnopleiding, vertelde hij. Een goede keuze vind ik.
Roilette, da's top, ook de "gewone" cuvée die ik onlangs ook opendeed, 2011. Schijnt dat de Tardive 2012 wat mindere kwaliteit heeft dan de 2011, waar ik nog 6 flessen van liggen heb applaus


RE: Clos de la Roilette - Beaujolais - peter - 20-04-2013 07:51 PM

voor wat het waard is , bekijk eens deze link over de wijnen van coudert

ps : hij zou wel zijn etiket eens moeten moderniseren ...

http://www.vin-terre-net.com/visites-de-domaines/beaujolais/182-domaine-coudert-clos-de-la-roilette-fleurie


RE: Clos de la Roilette - Beaujolais - vinejo - 20-04-2013 08:02 PM

(20-04-2013 07:51 PM)peter schreef:  voor wat het waard is , bekijk eens deze link over de wijnen van coudert

ps : hij zou wel zijn etiket eens moeten moderniseren ...

http://www.vin-terre-net.com/visites-de-domaines/beaujolais/182-domaine-coudert-clos-de-la-roilette-fleurie

Fernand Coudert, une sacrée gueule Wink
Indrukwekkend artikel.
Maandag trek ik de 2011 open....


RE: Clos de la Roilette - Beaujolais - peter - 20-04-2013 08:15 PM

ben curieus naar de feedback ; haal het paard maar van stal cheers


RE: Clos de la Roilette - Beaujolais - vinejo - 20-04-2013 08:20 PM

Hopelijk geen paardenmest in de neus ;-)

(zie bijlage voor wie t etiket niet kent)


RE: Clos de la Roilette - Beaujolais - carl - 20-04-2013 08:30 PM

Ik vat deze wijn zo samen : Een eerlijke wijn aan een eerlijke prijs. Zo zouden er meer moeten zijn Wink


RE: Clos de la Roilette - Beaujolais - doc - 20-04-2013 08:58 PM

(20-04-2013 08:30 PM)carl schreef:  Ik vat deze wijn zo samen : Een eerlijke wijn aan een eerlijke prijs. Zo zouden er meer moeten zijn Wink

Volledig akkoord. Een bojo met een goeie ruggegraad ! top !


RE: Clos de la Roilette - Beaujolais - vinejo - 02-05-2013 03:18 PM

Zoals gezegd, vorige week maandag de 2011 geproefd.
Licht gerookt en wat bitter, kersen en kool, boontjes. Rabarber en rood fruit, minerale toets. Peperachtig. Een fris en complex aroma.
Sappig in de mond met ruggengraat van knisperige zuurtjes. Evenwicht en fraicheur. Plots wel wat geranium. Heel licht bittertje op t eind maar toch zachte afdronk. Ondanks de lichte toets van geranium (= onrijpheid) vind ik dit een hele mooie wijn.


RE: Clos de la Roilette - Beaujolais - de populist - 02-05-2013 09:17 PM

(02-05-2013 03:18 PM)vinejo schreef:  Zoals gezegd, vorige week maandag de 2011 geproefd.
Licht gerookt en wat bitter, kersen en kool, boontjes. Rabarber en rood fruit, minerale toets. Peperachtig. Een fris en complex aroma.
Sappig in de mond met ruggengraat van knisperige zuurtjes. Evenwicht en fraicheur. Plots wel wat geranium. Heel licht bittertje op t eind maar toch zachte afdronk. Ondanks de lichte toets van geranium (= onrijpheid) vind ik dit een hele mooie wijn.
Jo, gij durft een wijn wel es buiten te drinken hé, zeker als het windstil is. Geen geraniums in uwen hof? Inderdaad, geranium is toch wat fout in een wijn, ook overdreven rabarber. Zal er de volgende keer op letten als ik mijn Roilette opentrek.


RE: Clos de la Roilette - Beaujolais - vinejo - 02-05-2013 11:05 PM

(02-05-2013 09:17 PM)de populist schreef:  
(02-05-2013 03:18 PM)vinejo schreef:  Zoals gezegd, vorige week maandag de 2011 geproefd.
Licht gerookt en wat bitter, kersen en kool, boontjes. Rabarber en rood fruit, minerale toets. Peperachtig. Een fris en complex aroma.
Sappig in de mond met ruggengraat van knisperige zuurtjes. Evenwicht en fraicheur. Plots wel wat geranium. Heel licht bittertje op t eind maar toch zachte afdronk. Ondanks de lichte toets van geranium (= onrijpheid) vind ik dit een hele mooie wijn.
Jo, gij durft een wijn wel es buiten te drinken hé, zeker als het windstil is. Geen geraniums in uwen hof? Inderdaad, geranium is toch wat fout in een wijn, ook overdreven rabarber. Zal er de volgende keer op letten als ik mijn Roilette opentrek.

Smile Inderdaad, maar de geraniumimpressie had ik niet in de neus maar in de mond. Zoals in vele Bourgognes 2004. Later had ik dit echter niet meer, heb nog zéér van de wijn genoten...


RE: Clos de la Roilette - Beaujolais - Venne - 04-05-2013 05:33 PM

Deze middag ook de gewone 2011 gedronken, zeer kruidig en speciaal neuzeke dat ik niet kon thuisbrengen. Was al een dagje open en was zéér aangenaam.
Tijdens mijn doop in Leuven heb ik eens geraniums moeten/mogen eten maar weet begot niet meer naar wat dat smaakt maar zal wel bitter en nie goe zijn.... toen verzacht door liters stella :-)


RE: Clos de la Roilette - Beaujolais - Mt - 20-07-2013 06:42 PM

Clos de la Roilette Fleurie 2011: Zit nog niet helemaal lekker: stekelige tannine en te krokante zuren die de materie maskeren, eau de vie in de neus, kersen op alcohol, ijzer. Mag voor mij verfijnder zijn. Licht gekoeld met gevulde courgette (lamsgehakt), kaviaar van aubergine en puntalette met allerlei groenten en olijfolie. Meer moet dat niet zijn.

Jo, ik ruik die geraniums. Eigenlijk ruik ik Afrikaantjes... . Iets vegetatief dus.


RE: Clos de la Roilette - Beaujolais - Terretoir - 20-07-2013 07:32 PM

(20-07-2013 06:42 PM)Mt schreef:  Clos de la Roilette Fleurie 2011: Zit nog niet helemaal lekker: stekelige tannine en te krokante zuren die de materie maskeren, eau de vie in de neus, kersen op alcohol, ijzer. Mag voor mij verfijnder zijn. Licht gekoeld met gevulde courgette (lamsgehakt), kaviaar van aubergine en puntalette met allerlei groenten en olijfolie. Meer moet dat niet zijn.

Jo, ik ruik die geraniums. Eigenlijk ruik ik Afrikaantjes... . Iets vegetatief dus.

Afrikaantjes? Zijn dat "de stinkertjes" in de volksmond (in Antwerpen toch alvast)? Men grootvader had die altijd in zen voortuin staan...
Niet om off topic te gaan, maar om de geur voor te stellen :-)


RE: Clos de la Roilette - Beaujolais - Mt - 20-07-2013 08:16 PM

Yes, stinkers! Big Grin


RE: Clos de la Roilette - Beaujolais - Terretoir - 20-07-2013 08:28 PM

(20-07-2013 08:16 PM)Mt schreef:  Yes, stinkers! Big Grin

Allright! Bang on :-)
De Tardive dat ik proefde had er toch niet zoveel last van, vegetaal ok. Maar de stinkertjes? Vrij uitgesproken geurtje toch... ;-)


RE: Clos de la Roilette - Beaujolais - Mt - 20-07-2013 09:22 PM

Ja, maar eigenlijk meer het groen van stinkers. Niet direct de bloemen. Ook een uitgesproken geur. Nee de Roilette viel me dit keer nogal tegen. Maar de eerste keer had ik dat ook op dag 1.


RE: Clos de la Roilette - Beaujolais - doc - 21-07-2013 01:19 AM

(20-07-2013 09:22 PM)Mt schreef:  Ja, maar eigenlijk meer het groen van stinkers. Niet direct de bloemen. Ook een uitgesproken geur. Nee de Roilette viel me dit keer nogal tegen. Maar de eerste keer had ik dat ook op dag 1.

Ik ga eigenlijk ook altijd voor de Tardive...


RE: Clos de la Roilette - Beaujolais - Mt - 21-07-2013 11:44 AM

(21-07-2013 01:19 AM)doc schreef:  
(20-07-2013 09:22 PM)Mt schreef:  Ja, maar eigenlijk meer het groen van stinkers. Niet direct de bloemen. Ook een uitgesproken geur. Nee de Roilette viel me dit keer nogal tegen. Maar de eerste keer had ik dat ook op dag 1.

Ik ga eigenlijk ook altijd voor de Tardive...

Vandaag een (heel) stuk beter. Neus iets platter maar breder en gelijkend op een rijpe Bourgogne. Nog altijd hoog in zuren. Ook gelijkend op bepaalde Bourgognes Big Grin.


RE: Clos de la Roilette - Beaujolais - carl - 21-07-2013 04:48 PM

(21-07-2013 11:44 AM)Mt schreef:  
(21-07-2013 01:19 AM)doc schreef:  
(20-07-2013 09:22 PM)Mt schreef:  Ja, maar eigenlijk meer het groen van stinkers. Niet direct de bloemen. Ook een uitgesproken geur. Nee de Roilette viel me dit keer nogal tegen. Maar de eerste keer had ik dat ook op dag 1.

Ik ga eigenlijk ook altijd voor de Tardive...

Vandaag een (heel) stuk beter. Neus iets platter maar breder en gelijkend op een rijpe Bourgogne. Nog altijd hoog in zuren. Ook gelijkend op bepaalde Bourgognes Big Grin.

Ik dronk donderdagavond samen met de Populist ook de basis-Roilette die al 2 daegn openstond en dit noteerde ik : Champignons, donker fruit, pims (sinaasappel + chocolade), lichte tannines, hogere zuren, later vooral frambozen, aards, bloemig en vooral lactisch. 89


RE: Clos de la Roilette - Beaujolais - Mt - 22-07-2013 12:46 PM

(21-07-2013 04:48 PM)carl schreef:  
(21-07-2013 11:44 AM)Mt schreef:  
(21-07-2013 01:19 AM)doc schreef:  
(20-07-2013 09:22 PM)Mt schreef:  Ja, maar eigenlijk meer het groen van stinkers. Niet direct de bloemen. Ook een uitgesproken geur. Nee de Roilette viel me dit keer nogal tegen. Maar de eerste keer had ik dat ook op dag 1.

Ik ga eigenlijk ook altijd voor de Tardive...

Vandaag een (heel) stuk beter. Neus iets platter maar breder en gelijkend op een rijpe Bourgogne. Nog altijd hoog in zuren. Ook gelijkend op bepaalde Bourgognes Big Grin.

Ik dronk donderdagavond samen met de Populist ook de basis-Roilette die al 2 daegn openstond en dit noteerde ik : Champignons, donker fruit, pims (sinaasappel + chocolade), lichte tannines, hogere zuren, later vooral frambozen, aards, bloemig en vooral lactisch. 89

Yep, lactisch en chocolade. Zeer juist. Ik dacht aan Mon Chérie.


RE: Clos de la Roilette - Beaujolais - vinejo - 13-10-2013 12:52 PM

(02-05-2013 03:18 PM)vinejo schreef:  Zoals gezegd, vorige week maandag de 2011 geproefd.
Licht gerookt en wat bitter, kersen en kool, boontjes. Rabarber en rood fruit, minerale toets. Peperachtig. Een fris en complex aroma.
Sappig in de mond met ruggengraat van knisperige zuurtjes. Evenwicht en fraicheur. Plots wel wat geranium. Heel licht bittertje op t eind maar toch zachte afdronk. Ondanks de lichte toets van geranium (= onrijpheid) vind ik dit een hele mooie wijn.

Opnieuw een flesje geledigd.
Tip voor wie Beaujolais van dit kaliber drinkt: open de fles, drink ongeveer 1/3 , zet in de koelkast en drink de rest twee dagen later uit.
Dit garandeert Bourgonesk plezier in al zijn betekenissen!
Heerlijke wijn.


RE: Clos de la Roilette - Beaujolais - doc - 13-10-2013 12:54 PM

(13-10-2013 12:52 PM)vinejo schreef:  
(02-05-2013 03:18 PM)vinejo schreef:  Zoals gezegd, vorige week maandag de 2011 geproefd.
Licht gerookt en wat bitter, kersen en kool, boontjes. Rabarber en rood fruit, minerale toets. Peperachtig. Een fris en complex aroma.
Sappig in de mond met ruggengraat van knisperige zuurtjes. Evenwicht en fraicheur. Plots wel wat geranium. Heel licht bittertje op t eind maar toch zachte afdronk. Ondanks de lichte toets van geranium (= onrijpheid) vind ik dit een hele mooie wijn.

Opnieuw een flesje geledigd.
Tip voor wie Beaujolais van dit kaliber drinkt: open de fles, drink ongeveer 1/3 , zet in de koelkast en drink de rest twee dagen later uit.
Dit garandeert Bourgonesk plezier in al zijn betekenissen!
Heerlijke wijn.

Kan ik inkomen. Schitterend domein. Bojo met karakter. Was het een Tardive ?


RE: Clos de la Roilette - Beaujolais - vinejo - 13-10-2013 12:56 PM

(13-10-2013 12:54 PM)doc schreef:  
(13-10-2013 12:52 PM)vinejo schreef:  
(02-05-2013 03:18 PM)vinejo schreef:  Zoals gezegd, vorige week maandag de 2011 geproefd.
Licht gerookt en wat bitter, kersen en kool, boontjes. Rabarber en rood fruit, minerale toets. Peperachtig. Een fris en complex aroma.
Sappig in de mond met ruggengraat van knisperige zuurtjes. Evenwicht en fraicheur. Plots wel wat geranium. Heel licht bittertje op t eind maar toch zachte afdronk. Ondanks de lichte toets van geranium (= onrijpheid) vind ik dit een hele mooie wijn.

Opnieuw een flesje geledigd.
Tip voor wie Beaujolais van dit kaliber drinkt: open de fles, drink ongeveer 1/3 , zet in de koelkast en drink de rest twee dagen later uit.
Dit garandeert Bourgonesk plezier in al zijn betekenissen!
Heerlijke wijn.

Kan ik inkomen. Schitterend domein. Bojo met karakter. Was het een Tardive ?

Non, précoce ( althans vroegtijdig opgezopen : D )


RE: Clos de la Roilette - Beaujolais - peter - 26-12-2013 10:22 PM

Gisteren clos de la roilette, la griffe du marquis 2009 gedronken.
Deze cuvee komt uit de oudere wijngaarden,die ook instaan voor de tardive versie. Vervolgens heeft deze wijn zich ontwikkeld op nieuwe eiken vaten, weliswaar in occasie gekocht in de cotes de beaune. Er zijn 3000 flessen van gemaakt.
Kleur is licht troebel, robijnrood, vrij geconcentreerd. Aroma is rijp rood kersenfruit, bacon, stoffig ook , sigarenkistje.
Afdronk met rijpe en zachte tanines, rijp fruit. Lekker maar ik mis beetje frisheid en spanning in de wijn. Deze spanning en kruidigheid is kenmerkend voor de fleuries van roilette.
de wijn paste zeer goed bij het kalfsgebraadje en de kroketten. Op dag 2 werd deze wijn niet beter , dus ik vrees dat hij niet in gunstige in de toekomst gaat evolueren.
Een interessante wijn maar niet om onmiddellijk massaal binnen te doen.


RE: Clos de la Roilette - Beaujolais - claret - 28-12-2013 12:53 PM

(15-01-2013 10:51 AM)de populist schreef:  Clos de la Roilette Cuvée Tardive 2011 Fleurie

Matte kersrode kleur, lichtrozig aan de rand, doorzichtig, licht troebel, waterige rand. Stoffig in de neus, stinkertje-animaal, wat leer, zéér mineraal-stenig, boeiend in de neus, fruit is ingehouden en verfijnd, klassieker van stijl, kers, blauwe bes. In de mond: niet het jolige fruit van veel Beaujolais, nee, eerder streng, ragfijne tanninestructuur, strak, echte schoonheid om stil van te worden... emotie. Schitterende concentratie. Peperig. Het fruit zit in de structuur verweven, loopt niet los. Weelderige en zuivere kersensmaak. Finesse van een Pinot Noir, zeer lange, nazinderende afdronk. Prachtwijn!!!

Clos de la Roilette Cuvée Tardive 2012 Fleurie. Sluit me eigenlijk volledig aan bij bovenstaande TN. Net ietsjes meer dan een 'gewone' Beaujolais. Redelijk serieus, maar met een zekere lichtvoetigheid. Rood fruit, peper, bloemig (!). Schitterende zuurtjes in de mond. Fijn. Volle, lange afdronk. Heeft nog redelijk wat rek. Hele mooie wijn!


RE: Clos de la Roilette - Beaujolais - Venne - 28-12-2013 02:13 PM

Ietsje meer dan een gewone bojo en eindigen met hele mooie wijn:-)
2012 een minder jaar? Veel regen zekers?


RE: Clos de la Roilette - Beaujolais - claret - 31-12-2013 07:42 PM

Smile

(28-12-2013 02:13 PM)Venne schreef:  2012 een minder jaar? Veel regen zekers?

Geen idee eigenlijk.


RE: Clos de la Roilette - Beaujolais - vinejo - 16-06-2015 08:36 PM

(13-10-2013 12:52 PM)vinejo schreef:  
(02-05-2013 03:18 PM)vinejo schreef:  Zoals gezegd, vorige week maandag de 2011 geproefd.
Licht gerookt en wat bitter, kersen en kool, boontjes. Rabarber en rood fruit, minerale toets. Peperachtig. Een fris en complex aroma.
Sappig in de mond met ruggengraat van knisperige zuurtjes. Evenwicht en fraicheur. Plots wel wat geranium. Heel licht bittertje op t eind maar toch zachte afdronk. Ondanks de lichte toets van geranium (= onrijpheid) vind ik dit een hele mooie wijn.

Opnieuw een flesje geledigd.
Tip voor wie Beaujolais van dit kaliber drinkt: open de fles, drink ongeveer 1/3 , zet in de koelkast en drink de rest twee dagen later uit.
Dit garandeert Bourgonesk plezier in al zijn betekenissen!
Heerlijke wijn.

Mijn voorlaatste (dju) flesje geopend op deze zonnige avond.
Zoals veel Bojo s: lijkt in eerste instantie wat simpel.
Maar na een uurtje plooit de wijn open en is dit puur drinkplezier. En t blijft boeiend, verveelt geen moment.
De fles zal leeg zijn vrees ik als Vee terug komt van t werk (tegen half 10, heb nog even.. Wink )


RE: Clos de la Roilette - Beaujolais - don quichotte - 16-06-2015 09:11 PM

(16-06-2015 08:36 PM)vinejo schreef:  
(13-10-2013 12:52 PM)vinejo schreef:  
(02-05-2013 03:18 PM)vinejo schreef:  Zoals gezegd, vorige week maandag de 2011 geproefd.
Licht gerookt en wat bitter, kersen en kool, boontjes. Rabarber en rood fruit, minerale toets. Peperachtig. Een fris en complex aroma.
Sappig in de mond met ruggengraat van knisperige zuurtjes. Evenwicht en fraicheur. Plots wel wat geranium. Heel licht bittertje op t eind maar toch zachte afdronk. Ondanks de lichte toets van geranium (= onrijpheid) vind ik dit een hele mooie wijn.

Opnieuw een flesje geledigd.
Tip voor wie Beaujolais van dit kaliber drinkt: open de fles, drink ongeveer 1/3 , zet in de koelkast en drink de rest twee dagen later uit.
Dit garandeert Bourgonesk plezier in al zijn betekenissen!
Heerlijke wijn.

Mijn voorlaatste (dju) flesje geopend op deze zonnige avond.
Zoals veel Bojo s: lijkt in eerste instantie wat simpel.
Maar na een uurtje plooit de wijn open en is dit puur drinkplezier. En t blijft boeiend, verveelt geen moment.
De fles zal leeg zijn vrees ik als Vee terug komt van t werk (tegen half 10, heb nog even.. Wink )

Goed verder drinken zodanig dat de fles leeg is om kwart na negen. Dan de laatste fles bovenhalen en er een glas van drinken.
En als Vee dan om half tien thuis komt en de fles ziet denkt die dat je je leven aan 't beteren zijt.Wink


RE: Clos de la Roilette - Beaujolais - vinejo - 16-06-2015 09:39 PM

(16-06-2015 09:11 PM)don quichotte schreef:  
(16-06-2015 08:36 PM)vinejo schreef:  
(13-10-2013 12:52 PM)vinejo schreef:  
(02-05-2013 03:18 PM)vinejo schreef:  Zoals gezegd, vorige week maandag de 2011 geproefd.
Licht gerookt en wat bitter, kersen en kool, boontjes. Rabarber en rood fruit, minerale toets. Peperachtig. Een fris en complex aroma.
Sappig in de mond met ruggengraat van knisperige zuurtjes. Evenwicht en fraicheur. Plots wel wat geranium. Heel licht bittertje op t eind maar toch zachte afdronk. Ondanks de lichte toets van geranium (= onrijpheid) vind ik dit een hele mooie wijn.

Opnieuw een flesje geledigd.
Tip voor wie Beaujolais van dit kaliber drinkt: open de fles, drink ongeveer 1/3 , zet in de koelkast en drink de rest twee dagen later uit.
Dit garandeert Bourgonesk plezier in al zijn betekenissen!
Heerlijke wijn.

Mijn voorlaatste (dju) flesje geopend op deze zonnige avond.
Zoals veel Bojo s: lijkt in eerste instantie wat simpel.
Maar na een uurtje plooit de wijn open en is dit puur drinkplezier. En t blijft boeiend, verveelt geen moment.
De fles zal leeg zijn vrees ik als Vee terug komt van t werk (tegen half 10, heb nog even.. Wink )

Goed verder drinken zodanig dat de fles leeg is om kwart na negen. Dan de laatste fles bovenhalen en er een glas van drinken.
En als Vee dan om half tien thuis komt en de fles ziet denkt die dat je je leven aan 't beteren zijt.Wink

Te laat Big Grin

Maar u heeft blijkbaar ervaring in deze materie Wink


RE: Clos de la Roilette - Beaujolais - don quichotte - 21-06-2017 11:08 PM

Clos de la Roilette Fleurie La Griffe du Marquis 2010.
Een vlakke nietszeggende wijn zowel in geur als smaak met in de afdronk teveel aan zuren en te lang nawerkende tannines.
Een wijn die wel wat betreft concentraat een zekere ruggengraat heeft.
Gedronken in het begin op 15 °C en nu op 23 .....24 C.
Prijskaartje:12.90€


RE: Clos de la Roilette 2014 - vinejo - 06-07-2018 12:59 PM

Gisteren leuk onverwachts bezoek gehad. De immer sympathieke Jan van Portovino kwam mijn flesjes Clos de la Roilette 2014 leveren.
Jawel, 2014 nog, een uitmuntend jaar in de streek maar totaal niet gehypet zoals 2015 (dat dan weer wél al uitverkocht is). Nochtans denk ik dat mijn voorkeur sowieso uitgaat naar het iets minder krachtige 2014.
Tja, dat moet bevestigd worden! Snel, schat, de kurkentrekker!!

Een behoorlijk intens kersenrood kleur doet een geconcentreerd wijn vermoeden.
Allez, dan zal ik mij ook maar eens concentreren.
Op de neus bijvoorbeeld.
Die beroert je onmiddellijk. Geen spoor van rood fruit. Wel nét op tijd geplukte blauwe bessen, grafiet, vers brood, een hint peper en tabak. Heel zuiver.
In de mond zet de wijn gedistingeerd aan, het fruit komt terug in het sappige middenstuk. De wijn voelt rijp aan maar blijft zeer fris door de bescheiden zuurtjes die efficiënt maar quasi onmerkbaar hun werk doen. De kruidigheid houdt alles mooi krokant. Het geheel eindigt zeer zacht, hoewel je voelt dat de tannines zich klaar houden om de wijn te beschermen tegen de tand des tijds. In de afdronk komt het weelderige, bijna zoetige blauw fruit nog eens terug als om te benadrukken hoe goed het zich wel voelt in deze excellente Fleurie.
Een wijn die groots is in zijn eenvoud.
Of eenvoudig in zijn grootsheid?
Enfin, een beetje zoals zijn leverancier eigenlijk....

Deze heerlijkheid is nu gewoon nog te koop aan de kadoprijs van 12,90 euro de fles. De 2016 zal wellicht duurder zijn maar niet per se (veel) beter...
Wie dit leest, doe er uw voordeel mee.


RE: Clos de la Roilette 2014 - Fre - 07-07-2018 04:05 AM

(06-07-2018 12:59 PM)vinejo schreef:  Gisteren leuk onverwachts bezoek gehad. De immer sympathieke Jan van Portovino kwam mijn flesjes Clos de la Roilette 2014 leveren.
Jawel, 2014 nog, een uitmuntend jaar in de streek maar totaal niet gehypet zoals 2015 (dat dan weer wél al uitverkocht is). Nochtans denk ik dat mijn voorkeur sowieso uitgaat naar het iets minder krachtige 2014.
Tja, dat moet bevestigd worden! Snel, schat, de kurkentrekker!!

Een behoorlijk intens kersenrood kleur doet een geconcentreerd wijn vermoeden.
Allez, dan zal ik mij ook maar eens concentreren.
Op de neus bijvoorbeeld.
Die beroert je onmiddellijk. Geen spoor van rood fruit. Wel nét op tijd geplukte blauwe bessen, grafiet, vers brood, een hint peper en tabak. Heel zuiver.
In de mond zet de wijn gedistingeerd aan, het fruit komt terug in het sappige middenstuk. De wijn voelt rijp aan maar blijft zeer fris door de bescheiden zuurtjes die efficiënt maar quasi onmerkbaar hun werk doen. De kruidigheid houdt alles mooi krokant. Het geheel eindigt zeer zacht, hoewel je voelt dat de tannines zich klaar houden om de wijn te beschermen tegen de tand des tijds. In de afdronk komt het weelderige, bijna zoetige blauw fruit nog eens terug als om te benadrukken hoe goed het zich wel voelt in deze excellente Fleurie.
Een wijn die groots is in zijn eenvoud.
Of eenvoudig in zijn grootsheid?
Enfin, een beetje zoals zijn leverancier eigenlijk....

Deze heerlijkheid is nu gewoon nog te koop aan de kadoprijs van 12,90 euro de fles. De 2016 zal wellicht duurder zijn maar niet per se (veel) beter...
Wie dit leest, doe er uw voordeel mee.

Aha, das goed nieuws Smile


RE: Clos de la Roilette - Beaujolais - don quichotte - 07-07-2018 12:13 PM

Ik dronk van dit domein al de La Griffe du Marquis 2010 en de Cuvée Tardive 2015.
Ik was alles behalve enthousiast over deze twee wijnen.
Herkomst:1Jour1vin


RE: Clos de la Roilette - Beaujolais - vinejo - 07-07-2018 03:03 PM

(07-07-2018 12:13 PM)don quichotte schreef:  Ik dronk van dit domein al de La Griffe du Marquis 2010 en de Cuvée Tardive 2015.
Ik was alles behalve enthousiast over deze twee wijnen.
Herkomst:1Jour1vin

De Griffe ken ik niet (is blijkbaar de luxe cuvee) maar Jan raadde me aan om zelfs de 2014 Tardive zéker nog enkele jaren te laten liggen. Zal dus voor die Griffe ook wel gelden.


RE: Clos de la Roilette - Beaujolais - Jerver - 17-11-2018 12:57 PM

Gisteren La Griffe du Marquis 2014 gedronken.
2u op voorhand geopend. Mooie neus, rijp zwart fruit, bosgrond, licht leder.
Maar eerder teleurstellend in de mond, er ontbreekt middenpallet & weinig interessant.
3u later het laatste kwartje uitgedronken, en dit was een stuk beter, maar het ontbreekt mij nog altijd aan materie. Heb er nog 1tje, ga deze nog wat jaren laten liggen.


RE: Clos de la Roilette - Beaujolais - gxmaes - 23-03-2019 01:47 PM

Clos de la Roilette 2015 (gewone cuvee)

Kleur: Verrassend geconcentreed voor een bojo (2105!!) Nog purper, geen evolutie

Neus: Koud steenfruit, bijna iets grafiet-achtig.

Mond: Dit koude, strenge directe ook in de mond. Heeft een volle fruitsmaak maar ook iets heel duidelijk mineraal. Het is alsof je aan een rode wijnsteen likt.

Super, maar doet me meer aan Mouin a Vent denken. Maar ik las juist dat dit domein op de grens ligt.


RE: Clos de la Roilette - Beaujolais - vinejo - 23-03-2019 02:37 PM

(23-03-2019 01:47 PM)gxmaes schreef:  Clos de la Roilette 2015 (gewone cuvee)

Kleur: Verrassend geconcentreed voor een bojo (2105!!) Nog purper, geen evolutie

Neus: Koud steenfruit, bijna iets grafiet-achtig.

Mond: Dit koude, strenge directe ook in de mond. Heeft een volle fruitsmaak maar ook iets heel duidelijk mineraal. Het is alsof je aan een rode wijnsteen likt.

Super, maar doet me meer aan Mouin a Vent denken. Maar ik las juist dat dit domein op de grens ligt.

Zeer accuraat beschreven! Proefde woensdag de 2014 hiervan, dat minerale was idd zeer herkenbaar.
Voor mij 1 van de betere Beaujolais (en zeker PQ)


RE: Clos de la Roilette - Beaujolais - Fre - 03-11-2019 02:26 PM

Clos de la Roilette Cuvée tardive 2014
Dag 1: zeer moeilijke wijn. Niet echt in evenwicht. Terug in de wijnkast.
Dag 2: zeer floraal en fijn. In de neus zou je aan een pinot denken. In de mond een sappige start, redelijk wat body ook. Op t einde een lichte droogtrekking
Dag 3 iets minder floraal. Het fruit is er maar wat ingetogener dan de vorige dag. Fijn en koel.

Conclusie: mits een dag op voorhand openen kan je hier al van genieten. Maar je kan beter wat wachten tot alles integreert. Zal een heerlijke wijn geven.


RE: Clos de la Roilette - Beaujolais - Olivier - 03-11-2019 02:58 PM

Citaat:Zal een heerlijke wijn geven.

Was nu ook al niet slecht Wink


RE: Clos de la Roilette 2014 - vinejo - 27-07-2021 05:15 PM

(06-07-2018 12:59 PM)vinejo schreef:  Gisteren leuk onverwachts bezoek gehad. De immer sympathieke Jan van Portovino kwam mijn flesjes Clos de la Roilette 2014 leveren.
Jawel, 2014 nog, een uitmuntend jaar in de streek maar totaal niet gehypet zoals 2015 (dat dan weer wél al uitverkocht is). Nochtans denk ik dat mijn voorkeur sowieso uitgaat naar het iets minder krachtige 2014.
Tja, dat moet bevestigd worden! Snel, schat, de kurkentrekker!!

Een behoorlijk intens kersenrood kleur doet een geconcentreerd wijn vermoeden.
Allez, dan zal ik mij ook maar eens concentreren.
Op de neus bijvoorbeeld.
Die beroert je onmiddellijk. Geen spoor van rood fruit. Wel nét op tijd geplukte blauwe bessen, grafiet, vers brood, een hint peper en tabak. Heel zuiver.
In de mond zet de wijn gedistingeerd aan, het fruit komt terug in het sappige middenstuk. De wijn voelt rijp aan maar blijft zeer fris door de bescheiden zuurtjes die efficiënt maar quasi onmerkbaar hun werk doen. De kruidigheid houdt alles mooi krokant. Het geheel eindigt zeer zacht, hoewel je voelt dat de tannines zich klaar houden om de wijn te beschermen tegen de tand des tijds. In de afdronk komt het weelderige, bijna zoetige blauw fruit nog eens terug als om te benadrukken hoe goed het zich wel voelt in deze excellente Fleurie.
Een wijn die groots is in zijn eenvoud.
Of eenvoudig in zijn grootsheid?
Enfin, een beetje zoals zijn leverancier eigenlijk....

Deze heerlijkheid is nu gewoon nog te koop aan de kadoprijs van 12,90 euro de fles. De 2016 zal wellicht duurder zijn maar niet per se (veel) beter...
Wie dit leest, doe er uw voordeel mee.

Drie jaar later weer in het glas:

Clos de la Roilette Fleurie2014
Eerste keer dat we een gamay dronken die in de neus aan Reynaud deed denken. Heerlijk rood fruit, geplette aardbeitjes, kruiden (munt) en specerijen, wat kandijsuiker, iets aards, heerlijk aroma. In de mond wel meer structuur dan een Grenache, behoorlijk lang, zeer sappig, wat rasperige tannines. Coudert is top.


RE: Clos de la Roilette - Beaujolais - redacteur - 13-11-2021 10:47 AM

Fleurie 2018

Dit neigt in de neus eerder naar het zwarte fruit met kers en bramen.
Duidelijke rijpheid te bespeuren, maar niet té. Daarnaast heel wat kruidigheid, laurier, peper. Ik krijg ook toetsen van aarde, fumé, animaliteit, leder.

Veel materie in de mond. Rijp fruit met vooral de kers die bevestigt in de mond. Het rijpe fruit wordt wel voldoende gecounterd door de aciditeit.
Tannine is zeker merkbaar - maar mooi rijp - en zorgt voor een stevige structuur die heel lichtjes droogtrekt. We eindigen met een vrij lange finale.

Op dag twee komt het rijpe fruit nog iets meer op de voorgrond in de mond, terwijl de aciditeit wat is gaan liggen. De wijn moest echt voldoende fris staan om niet te rijp over te komen.

Duidelijk een product van een warmer jaar, maar al bij al heeft de wijnbouwer de warmte uit de wijn weten te houden (13% alcohol volgens de fles).
Ik denk dat dit bij velen beter zal scoren dan een bojo uit een klassieker jaar - en dit blijft zeker lekker spul, maar rijper dan dit hoeft het voor mij niet te worden.

Ik verwacht een gelijkaardig profiel in mijn flesjes Tardive van dit jaar, maar daar blijf ik toch nog een tijdje af.


RE: Clos de la Roilette 2014 - vinejo - 11-08-2022 06:49 PM

(27-07-2021 05:15 PM)vinejo schreef:  
(06-07-2018 12:59 PM)vinejo schreef:  Gisteren leuk onverwachts bezoek gehad. De immer sympathieke Jan van Portovino kwam mijn flesjes Clos de la Roilette 2014 leveren.
Jawel, 2014 nog, een uitmuntend jaar in de streek maar totaal niet gehypet zoals 2015 (dat dan weer wél al uitverkocht is). Nochtans denk ik dat mijn voorkeur sowieso uitgaat naar het iets minder krachtige 2014.
Tja, dat moet bevestigd worden! Snel, schat, de kurkentrekker!!

Een behoorlijk intens kersenrood kleur doet een geconcentreerd wijn vermoeden.
Allez, dan zal ik mij ook maar eens concentreren.
Op de neus bijvoorbeeld.
Die beroert je onmiddellijk. Geen spoor van rood fruit. Wel nét op tijd geplukte blauwe bessen, grafiet, vers brood, een hint peper en tabak. Heel zuiver.
In de mond zet de wijn gedistingeerd aan, het fruit komt terug in het sappige middenstuk. De wijn voelt rijp aan maar blijft zeer fris door de bescheiden zuurtjes die efficiënt maar quasi onmerkbaar hun werk doen. De kruidigheid houdt alles mooi krokant. Het geheel eindigt zeer zacht, hoewel je voelt dat de tannines zich klaar houden om de wijn te beschermen tegen de tand des tijds. In de afdronk komt het weelderige, bijna zoetige blauw fruit nog eens terug als om te benadrukken hoe goed het zich wel voelt in deze excellente Fleurie.
Een wijn die groots is in zijn eenvoud.
Of eenvoudig in zijn grootsheid?
Enfin, een beetje zoals zijn leverancier eigenlijk....

Deze heerlijkheid is nu gewoon nog te koop aan de kadoprijs van 12,90 euro de fles. De 2016 zal wellicht duurder zijn maar niet per se (veel) beter...
Wie dit leest, doe er uw voordeel mee.

Drie jaar later weer in het glas:

Clos de la Roilette Fleurie2014
Eerste keer dat we een gamay dronken die in de neus aan Reynaud deed denken. Heerlijk rood fruit, geplette aardbeitjes, kruiden (munt) en specerijen, wat kandijsuiker, iets aards, heerlijk aroma. In de mond wel meer structuur dan een Grenache, behoorlijk lang, zeer sappig, wat rasperige tannines. Coudert is top.

2014 gisteren geproefd, enorm zacht en verweven, maar de pit is er nu wel uit. Drínken!


RE: Clos de la Roilette - Beaujolais - Olivier - 11-08-2022 09:48 PM

Citaat: 2014 gisteren geproefd, enorm zacht en verweven, maar de pit is er nu wel uit. Drínken!

Is dat de cuvée tardive?


RE: Clos de la Roilette - Beaujolais - vinejo - 12-08-2022 12:04 AM

(11-08-2022 09:48 PM)Olivier schreef:  
Citaat: 2014 gisteren geproefd, enorm zacht en verweven, maar de pit is er nu wel uit. Drínken!

Is dat de cuvée tardive?

Neenee, denk dat die pas nu op dronk zou beginnen komen.


RE: Clos de la Roilette - Beaujolais - Olivier - 12-08-2022 08:13 AM

(12-08-2022 12:04 AM)vinejo schreef:  
(11-08-2022 09:48 PM)Olivier schreef:  
Citaat: 2014 gisteren geproefd, enorm zacht en verweven, maar de pit is er nu wel uit. Drínken!

Is dat de cuvée tardive?

Neenee, denk dat die pas nu op dronk zou beginnen komen.

Merci, dan laat ik die nog wat liggen.


RE: Clos de la Roilette - Beaujolais - wvd - 12-08-2022 09:01 AM

(12-08-2022 08:13 AM)Olivier schreef:  
(12-08-2022 12:04 AM)vinejo schreef:  
(11-08-2022 09:48 PM)Olivier schreef:  
Citaat: 2014 gisteren geproefd, enorm zacht en verweven, maar de pit is er nu wel uit. Drínken!

Is dat de cuvée tardive?

Neenee, denk dat die pas nu op dronk zou beginnen komen.

Merci, dan laat ik die nog wat liggen.

Die niet geproefd, maar al wat ik nu open van 2014 vind ik toch al heel goed te drinken, dus ik zou er toch al eentje proberen.


RE: Clos de la Roilette - Beaujolais - Fre - 12-08-2022 10:03 AM

De tardive zou ik nu durven drinken.