wijnliefhebbers
Domaine Robert Chevillon - Nuits-Saint-Georges - Afdrukversie

+- wijnliefhebbers (http://www.vinejo.freebb.be)
+-- Forum: Frankrijk (/forum-3.html)
+--- Forum: Bourgogne (/forum-5.html)
+--- Discussie: Domaine Robert Chevillon - Nuits-Saint-Georges (/thread-234.html)


Domaine Robert Chevillon - Nuits-Saint-Georges - Mt - 01-02-2010 01:07 PM

Domaine Robert Chevillon - Nuits-Saint-Georges Les vaucrains 2003

Deze middag geopend en voorgeproefd (voor vanavond bij parelhoen, shi take, witloof en kroketten): great stuff! Als je afgaat op de kleur, dan zal je niet aan Bourgogne denken. Grote structuur met veel exquis kersenfruit (en ook zwart fruit). Gespierd en jong, maar toegankelijk. Neus zeer herfstig, maar zal nog evolueren, is nog koud. Grote Bourgogne. applaus


RE: Robert Chevillon - Nuits-Saint-Georges Les vaucrains 2003 - vinejo - 01-02-2010 11:46 PM

Hé Matten, toevallig ook een NSG geopend vanavond. Zoals de meeste wijnliefhebbers die een tijdje bezig zijn begin ik ook meer en meer van dit soort (lichtere) wijnen te houden...


RE: Robert Chevillon - Nuits-Saint-Georges Les vaucrains 2003 - Mt - 02-02-2010 10:10 AM

Yep maar die van Chevillon was helemaal niet licht, in gelijk welke betekenis. Kleur, body, afdronk. Binnen 5 jaar à point schat 'k. Aards en krachtig maar ook finessevol. Nuits staat ook bekend voor het iets stevigere werk.

of we snappen elkaar niet Wink?


RE: Robert Chevillon - Nuits-Saint-Georges Les vaucrains 2003 - vinejo - 02-02-2010 05:42 PM

Toch wel hoor, maar een Bandoldrinker noemt alle andere wijnen gewoon licht...Cool


RE: Robert Chevillon - Nuits-Saint-Georges Les vaucrains 2003 - Mt - 02-02-2010 05:45 PM

Smile

Ben nog eens Avonturen op de wijnroute aan het lezen. Côte d'or en Chablis net gelezen. Een genot..om hem te horen sakkeren over de wijnboeren in Chablis en de eigenzinnige Bourgondiërs.


RE: Robert Chevillon - Nuits-Saint-Georges Les vaucrains 2003 - Mt - 23-06-2010 09:22 AM

Omdat mijn lief gisteren jarig was, heb ik nog eens een Les Vaucrains '03 (Nuits-Saint-Georges) van Robert Chevillon gekraakt. En ik kan alleen maar beamen wat ik in mijn eerste notitie schreef.

Neus met aardbeien en rozen in de kern en een zeer duidelijke aardse toets. (natte aarde) Na een tijdje in het glas komt grafiet en zwart fruit bovendrijven. Body is die van een kanjer van een wijn met in de finale tannine die nog niet à point is. (zonder echt storend te zijn)

Voor mijn eigen verjaardag trakteerde ik een tijdje terug met een andere premier cru van Chevillon: Les chaignots 2002. Die was al even lekker, eigenlijk zonder enig minpunt. Zalig lekkere Bourgogne van heel hoog niveau. (Les Vaucrains heeft meer body en een iets ander karakter)

Bij Tienne proefden we een tijdje terug Les Chaignots 2003. Zeer vreemd dat die wijn nogal tannineus was en helemaal niet vergelijkbaar met de sappigheid en de balans van de twee hierboven..


RE: Robert Chevillon - Nuits-Saint-Georges Les vaucrains 2003 - Mt - 23-06-2010 11:54 AM

Amazing stuff: de helft van de fles voor vandaag opgespaard. (nachtje koelkast) Net eens voorzichtig geproefd: zijdezacht en vol persoonlijkheid!


RE: Robert Chevillon - Nuits-Saint-Georges Les Chaignots 2002 - vinejo - 13-02-2011 04:09 PM

Robert Chevillon - Nuits-Saint-Georges Les Chaignots 2002

Een animaal, lekker stinky aroma, het Bourgondische putje maar dan een putje in de stal van Boer Berre.
Een andere proever deed dit denken aan de weide van Werchter. Op de derde dag Wink
In de mond heel sappig en lang, bijzonder mooi evenwicht en complexiteit, zijdezacht ook. Een mooie afdronk maakt deze wijn gewoon af.
Een staaltje topBourgogne, 93/100
thank you Matten !


RE: Robert Chevillon - Nuits-Saint-Georges Les vaucrains 2003 - doc - 13-02-2011 04:39 PM

Waar ?


RE: Robert Chevillon - Nuits-Saint-Georges Les vaucrains 2003 - Mt - 13-02-2011 05:23 PM

Twee jaar geleden 32 euro op het domein. Hier een stuk duurder. Niet het makkelijkste domein om wijnen te kopen. De leuze is er steevast: "Je n'ai plus grand chose." Veel wordt op de Amerikaanse markt verkocht...


RE: Robert Chevillon - Nuits-Saint-Georges Les vaucrains 2003 - gxm - 13-02-2011 09:34 PM

Gewoon tijdens het weekend van de Hospices de Nuits de hallen van NSG binnenwandelen (kost 10 EUR) en beginnen proeven (en eventueel iets kopen). Ik meen me te herinneren dat Robert Chevillon er vorig jaar te proeven was.


RE: Domaine Robert Chevillon - Mt - 23-04-2012 10:31 AM

Domaine Robert Chevillon, Nuits-Saint-Georges 2009

Na alle geweld uit Bordeaux was dit zaterdag (Op een zaterdag in Kortrijk) een uitstekende zet: fraîcheur, speelsheid en diepgang. Rood fruit, zeste, witte peper, drop en de typische aardse toetsen van Nuits-St.-G.. Men werd een beetje wild van deze wijn en vond zelfs dat hij het niveau van een 1er cru benaderde. Dan kunnen we enkel concluderen dat Chevillon een kei is, én dat 2009 in Bourgogne een jaar is om te hamsteren.


RE: Domaine Robert Chevillon - vincent - 23-04-2012 01:12 PM

Gimme gimme gimme... gelukkig zijn ze op aantocht, deze wijn van 2009 is voor mij bijzonder lekker, maar kan niet aan Chevillon zijn 1cru (die mij in een euforie brengen). Het is een dame met plezier die volgens mij nu reeds heel erg genietbaar is en in de komende 8 jaar zeker aan haar trekken mag komen. Met een frisheid, fruitigheid en lengte kwam ik tot een 90 a 91 punten.


RE: Domaine Robert Chevillon - doc - 23-04-2012 01:15 PM

(23-04-2012 01:12 PM)vincent schreef:  Gimme gimme gimme... gelukkig zijn ze op aantocht, deze wijn van 2009 is voor mij bijzonder lekker, maar kan niet aan Chevillon zijn 1cru (die mij in een euforie brengen). Het is een dame met plezier die volgens mij nu reeds heel erg genietbaar is en in de komende 8 jaar zeker aan haar trekken mag komen. Met een frisheid, fruitigheid en lengte kwam ik tot een 90 a 91 punten.

Score idem, opvallende frisheid in dit flesje, niets te overcooked ! Ik dacht eerlijk aan een cru.


RE: Domaine Robert Chevillon - Mt - 25-04-2012 04:34 PM

Een kleine 2 weken geleden hielp ik mijn pa om zijn laatste flesje Les Chaignots '02 te ledigen. Ik weet nog dat we enkele jaren geleden bij de Chevillons de kans kregen om deze wijn te kopen. We kregen een glas uit een fles die op zijn minst al een dag open was. Mijn compagnons hadden deze wijn omwille van een platte, oxidatieve neus bijna laten gaan. Maar bleek toch de beste van de reis te zijn. Op La Passion du Vin komt hij verschillende keren aan bod:

http://lapassionduvin.com/phorum/read.php?9,420893,567171,quote=1#REPLY


RE: Domaine Robert Chevillon - vincent - 25-04-2012 11:41 PM

I love les chaignots en er komt er misschien nog bij mij bij in de kelder, wat het nog leuker maakt...


RE: Domaine Robert Chevillon - doc - 25-04-2012 11:45 PM

(25-04-2012 11:41 PM)vincent schreef:  I love les chaignots en er komt er misschien nog bij mij bij in de kelder, wat het nog leuker maakt...

Ik kom er graag nog bij in jouw kelder Smile


RE: Domaine Robert Chevillon - Mt - 26-04-2012 12:28 AM

Big Grin


RE: Domaine Robert Chevillon - jannekebeuk - 22-05-2012 11:36 PM

Robert Chevillon is één van mijn favorieten in de Bourgogne, en nu, sinds de kinderen aan het roer zijn, Denis en Bertrant, hebben deze, waarschijnlijk onder het waakzame oog van Robert niks aan kwaliteit moeten inboeten. De wijnen blijven, zowel zijne witte Nuits st Georges, als al de rode, een complexiteit bezitten van terroir, dat zich onderscheid van de cru's. Spijtig genoeg is men er over aan het praten om de Les Saint Georges een Grand cru te maken, hier zal de kwaliteit niet op vooruit gaan maar wel de prijs. Ik heb al de cru's van verschillende jaren in de kelder liggen. http://www.terbeuke.com Dit is gewoon een top-domein wat eigenlijk nog betaalbaar blijft


RE: Domaine Robert Chevillon - doc - 22-05-2012 11:40 PM

(22-05-2012 11:36 PM)jannekebeuk schreef:  Robert Chevillon is één van mijn favorieten in de Bourgogne, en nu, sinds de kinderen aan het roer zijn, Denis en Bertrant, hebben deze, waarschijnlijk onder het waakzame oog van Robert niks aan kwaliteit moeten inboeten. De wijnen blijven, zowel zijne witte Nuits st Georges, als al de rode, een complexiteit bezitten van terroir, da

Welkom Jan en van den eerste keer met een topdomein thumbsup
Goesting om jezelf eens voor te stellen ? Kan op de topic "stel u even voor..." Hoeft niet maar is wel leuk !


RE: Domaine Robert Chevillon - Mt - 09-08-2012 08:12 PM

Ik denk dat Chevillon gewoon nog beter is dan vroeger.

Les Roncières 1er cru 2007 Nuits-Saint-Georges van Robert Chevillon in het glas (laatste glaasje): top. Zou een Clos de Vougeot van een uitstekend huis kunnen zijn. Hartigheid, rijpheid, terroir en complexiteit.


RE: Domaine Robert Chevillon - doc - 09-08-2012 09:41 PM

(09-08-2012 08:12 PM)Matten schreef:  Ik denk dat Chevillon gewoon nog beter is dan vroeger.

Les Roncières 1er cru 2007 Nuits-Saint-Georges van Robert Chevillon in het glas (laatste glaasje): top. Zou een Clos de Vougeot van een uitstekend huis kunnen zijn. Hartigheid, rijpheid, terroir en complexiteit.

Nog verkrijgbaar op 't domein Matten ?


RE: Domaine Robert Chevillon - Mt - 09-08-2012 10:03 PM

Na mijn passage Wink? Neen, zeker nog verkrijgbaar, maar kijk uit naar Les Chaignots en Les Vaucrains. (die laatste is zonder twijfel een virtuele grand cru, de eerste is na 10 jaar rijpen een en al rustieke charme)


RE: Domaine Robert Chevillon - Mt - 14-08-2012 12:57 PM

Toch even corrigeren: Les Chaignots is veel meer dan rustieke charme.

Vincent passeerde zondagavond en er moest alweer een Les Roncières 2007 aan geloven. Top! Kon dit maal een 1er cru uit Vosne-Romanée geweest zijn Wink.

Daarna volgde een glaasje Marc (van Chevillon): Slurp.
Een streepje Clark Z. Terry op de site van Kermit Lynch:

1988 Nuits-Saint-Georges “Les Cailles” 1er Cru • Robert Chevillon

Burgundy fanatics often talk about their “Burgundy moment”: The bottle that flipped a switch in their brain and set them on a destructive path to buy all the Burgundy they can in search of more wine that will replicate that vinous epiphany. My bottle was an ’88 Bonnes Mares Grand Cru from Bertheau (I’ve actually had that wine twice!). Had I not already had my “moment” it would have occurred while tasting Chevillon’s ’88 Cailles; pure elegance with loads of brilliant, bright fruit reminiscent of fresh strawberry/blackberry jam, and streaks of subtle tobacco. There was no reason to spit this wine. I could only sip and savor the small glass I had (there were 10 of us at the tasting). There is a reason why people have unhealthy obsessions with Burgundy, and this wine is one of them.


RE: Domaine Robert Chevillon - Nuits-Saint-Georges - Mt - 14-08-2012 04:58 PM

Een link naar een interessante tekst (uitleg over het domein, de vinificatie en de wijnen) : http://www.greatdomaines.co.za/index.php/regions-and-domaines/france/item/41-domaine-robert-chevillon


RE: Domaine Robert Chevillon - Nuits-Saint-Georges - doc - 14-08-2012 07:51 PM

(14-08-2012 04:58 PM)Matten schreef:  Een link naar een interessante tekst (uitleg over het domein, de vinificatie en de wijnen) : http://www.greatdomaines.co.za/index.php/regions-and-domaines/france/item/41-domaine-robert-chevillon

Interessant, kende die site zelfs niet, thank you


RE: Domaine Robert Chevillon - Nuits-Saint-Georges - Mt - 30-08-2012 01:28 PM

Laatst nog eens Les Vaucrains '03 geproefd: indrukwekkende fles, zonder twijfel grand cru-niveau, maar laat deze jongen nog 5 jaar rusten.

Eergisteren nogmaals de Villages (vieilles vignes) '09 geproefd en nog meer dan de eerste keer (Op een zaterdag in Kortrijk) onder de indruk. Zo lekker!!


RE: Domaine Robert Chevillon - Nuits-Saint-Georges - jazzper - 04-09-2012 07:49 PM

zit het witloof niet in de weg van de wijn?


RE: Domaine Robert Chevillon - Nuits-Saint-Georges - Mt - 04-09-2012 10:38 PM

(04-09-2012 07:49 PM)jazzper schreef:  zit het witloof niet in de weg van de wijn?

Witloof?


RE: Domaine Robert Chevillon - Nuits-Saint-Georges - Mt - 17-10-2012 05:47 PM

Ik moet er eigenlijk niet zo veel reclame voor maken, maar ik ben alweer aan het proeven van een flesje Chevillon. Hun Les Roncières '07 (stokken +45 jaar oud) is verrukkelijk. Nog net iets te jong, maar nu al een bron van genot. De bevooroordeelde wijnproever in mij vraagt zich dan af hoe het komt dat er zo veel exquise materie in zo'n licht gekleurde wijn kan zitten? Nu, voor een Bourgogne wel een heel mooi kleurtje.

Burghound:
By contrast, this is less elegant but more complex, both on the slightly gamy red and blue berry fruit nose and the savory, intense, textured and more obviously muscled flavors that culminate in a firmly structured and mouth coating finish. This is much more obviously Nuits in character than any of the preceding wines but the extract, concentration and depth of material is impressive. (Outstanding, 90-92pp)


RE: Domaine Robert Chevillon - Nuits-Saint-Georges - vincent - 17-10-2012 07:32 PM

en ik zit hier ziek in bed...


RE: Domaine Robert Chevillon - Nuits-Saint-Georges - vinejo - 17-10-2012 08:22 PM

(17-10-2012 07:32 PM)vincent schreef:  en ik zit hier ziek in bed...

Allez, jong, leg u een beetje..!

Tongue


RE: Domaine Robert Chevillon - Nuits-Saint-Georges - vincent - 17-10-2012 09:31 PM

taz


RE: Domaine Robert Chevillon - Nuits-Saint-Georges - doc - 21-10-2012 01:29 PM

Nuits Saint Georges VV 2009

Subtiele en delicate, complexe aroma's van rijpe rode aardbeien, witte peper, licht lederige en kruidige toetsen met wat aardsheid. Het sappige fruit wordt naar een hoger niveau getild door het pittige, frisse, fluwelige mondgevoel. Elegante wijn van "climat" niveau.
We dronken hem bij de Pintade met boontjes, het rode fruit kwam in combinatie met het gerecht heel mooi tot expressie. Jong, maar eigenlijk heerlijk te genieten nu al. Enkele jaren rust gaat deze wijn nog een surplus bezorgen.
De prijzen bij Kermit liegen er ook niet om.


RE: Domaine Robert Chevillon - Nuits-Saint-Georges - Mt - 28-02-2013 04:37 PM

Nooit eerder kon ik Les Perrières (Nuits-Saint-Georges 1er cru) van Robert Chevillon proeven. Heden heb ik een '07 van deze minder gehypete 1er cru in het glas. Mijn favoriete wijnmaker in Bourgogne schittert ook in deze mindere jaargang. Ik schreef al een paar keer over zijn bijzonder puike Les Roncières '07, maar Les Perrières lijkt me nog net iets meer te bieden. Steenfruit, mineraliteit, krieken, vanille, drop, herfstige fermenterende bladeren, aarde. Bouquet=wauw. Deze wijn eindigt met iets zoutig en een bittertje op het einde: garantie voor fraîcheur. Bijzonder knap! (en vanaf nu toegankelijk maar wacht gerust nog een jaartje)


RE: Domaine Robert Chevillon - Nuits-Saint-Georges - doc - 28-02-2013 08:45 PM

(28-02-2013 04:37 PM)Matten schreef:  Nooit eerder kon ik Les Perrières (Nuits-Saint-Georges 1er cru) van Robert Chevillon proeven. Heden heb ik een '07 van deze minder gehypete 1er cru in het glas. Mijn favoriete wijnmaker in Bourgogne schittert ook in deze mindere jaargang. Ik schreef al een paar keer over zijn bijzonder puike Les Roncières '07, maar Les Perrières lijkt me nog net iets meer te bieden. Steenfruit, mineraliteit, krieken, vanille, drop, herfstige fermenterende bladeren, aarde. Bouquet=wauw. Deze wijn eindigt met iets zoutig en een bittertje op het einde: garantie voor fraîcheur. Bijzonder knap! (en vanaf nu toegankelijk maar wacht gerust nog een jaartje)

Ik las het volgende op CT ...blijkbaar een zeer grote fan ! 'k Vond het leuk om hier eens bij te plaatsen.

"Velvet palate with a hint of heaven. Balanced like a russian trapese artist. Power and spices! Finish longer than the golden gate bridge... 92"


RE: Domaine Robert Chevillon - Nuits-Saint-Georges - Mt - 28-02-2013 10:54 PM

Smile We moeten hem vragen om voor het forum te komen schrijven!


RE: Domaine Robert Chevillon - Nuits-Saint-Georges - Mt - 03-03-2013 11:17 AM

"Daarnet een fles Les Cailles 2007 (Nuits-Saint-Georges 1er cru) van Robert Chevillon ontkurkt. Oei, wat een klasse in de neus, oei dit is toch nog een trapje hoger dan Les Perrières 2007, oei dit is ook minder toegankelijk dan Les Perrières 2007. Morgen is dit puur velours. Ik zweer het u!"

En zo geschiedde... . Voor mij zonder twijfel grand cru-niveau. Dit blijkt, naast de aromatische kwaliteiten en de superieure vulling (stokken van 75+ jaar oud), uit het feit dat deze wijn 's anderendaags wel een heel stuk fluweliger is, maar niets van zijn onderliggende structuur verloren heeft. Blijft op dit moment nog altijd iets ongrijpbaar hebben in tegenstelling tot de Perrières '07 (een dag na het openen).


RE: Domaine Robert Chevillon - Nuits-Saint-Georges - vinejo - 03-03-2013 11:29 AM

(03-03-2013 11:17 AM)Matten schreef:  "Daarnet een fles Les Cailles 2007 (Nuits-Saint-Georges 1er cru) van Robert Chevillon ontkurkt. Oei, wat een klasse in de neus, oei dit is toch nog een trapje hoger dan Les Perrières 2007, oei dit is ook minder toegankelijk dan Les Perrières 2007. Morgen is dit puur velours. Ik zweer het u!"

En zo geschiedde... . Voor mij zonder twijfel grand cru-niveau. Dit blijkt, naast de aromatische kwaliteiten en de superieure vulling (stokken van 75+ jaar oud), uit het feit dat deze wijn 's anderendaags wel een heel stuk fluweliger is, maar niets van zijn onderliggende structuur verloren heeft. Blijft op dit moment nog altijd iets ongrijpbaar hebben in tegenstelling tot de Perrières '07 (een dag na het openen).

Weinig te maken dus met de Perrieres en Ronqieres van Legros....?


RE: Domaine Robert Chevillon - Nuits-Saint-Georges - doc - 03-03-2013 11:55 AM

(28-02-2013 04:37 PM)Matten schreef:  Nooit eerder kon ik Les Perrières (Nuits-Saint-Georges 1er cru) van Robert Chevillon proeven. Heden heb ik een '07 van deze minder gehypete 1er cru in het glas. Mijn favoriete wijnmaker in Bourgogne schittert ook in deze mindere jaargang. Ik schreef al een paar keer over zijn bijzonder puike Les Roncières '07, maar Les Perrières lijkt me nog net iets meer te bieden. Steenfruit, mineraliteit, krieken, vanille, drop, herfstige fermenterende bladeren, aarde. Bouquet=wauw. Deze wijn eindigt met iets zoutig en een bittertje op het einde: garantie voor fraîcheur. Bijzonder knap! (en vanaf nu toegankelijk maar wacht gerust nog een jaartje)

We dronken gisteren Les Perrières 2007, en waw, wat een mooie PN. Rijp, dens fruit, fluwelig, fijn en lang einde. Indrukwekkend aromatisch. Gd Cru niveau. Verder niks toe te voegen aan bovenstaande TN. thank you om deze wijn in het vizier te brengen ! Het flesje was nel uit ! Slurp


RE: Domaine Robert Chevillon - Nuits-Saint-Georges - Mt - 03-03-2013 11:56 AM

(03-03-2013 11:29 AM)vinejo schreef:  
(03-03-2013 11:17 AM)Matten schreef:  "Daarnet een fles Les Cailles 2007 (Nuits-Saint-Georges 1er cru) van Robert Chevillon ontkurkt. Oei, wat een klasse in de neus, oei dit is toch nog een trapje hoger dan Les Perrières 2007, oei dit is ook minder toegankelijk dan Les Perrières 2007. Morgen is dit puur velours. Ik zweer het u!"

En zo geschiedde... . Voor mij zonder twijfel grand cru-niveau. Dit blijkt, naast de aromatische kwaliteiten en de superieure vulling (stokken van 75+ jaar oud), uit het feit dat deze wijn 's anderendaags wel een heel stuk fluweliger is, maar niets van zijn onderliggende structuur verloren heeft. Blijft op dit moment nog altijd iets ongrijpbaar hebben in tegenstelling tot de Perrières '07 (een dag na het openen).

Weinig te maken dus met de Perrieres en Ronqieres van Legros....?

Goh, ik denk dat je aan het verschil tussen een topper uit de Spaanse voetbalcompetitie en eentje uit de vaderlandse moet denken.


RE: Domaine Robert Chevillon - Nuits-Saint-Georges - Mt - 14-03-2013 08:28 AM

Nuits-Saint-Georges (wit) vieilles vignes 2009, Robert Chevillon:

In eerste instantie (te) jong, in tweede instantie (na enkele uurtjes karaf) toegankelijker maar nog altijd te jong. 2009 een mottig jaar voor witte Bourgogne? Dit is nog een flesje dat het tegendeel aantoont. De jeugdigheid vertaalt zich hier in een gesloten karakter en vooral in overvloedige zuren. Zeer aromatische, rijpe, bijna exotische neus (2009) met vanille, amandel, honing, geel fruit en een molligheid die achter zuren schuilgaat. Door de houtlagering zou je kunnen denken dat het een chardonnay is. Los van de houtinvloed heeft deze wijn, gemaakt van pinot gouges, een heel ander aromatisch profiel ("druivig").


RE: Domaine Robert Chevillon - Nuits-Saint-Georges - vinejo - 14-03-2013 10:31 AM

Pinot gouges watte Tell me more, Matten!


RE: Domaine Robert Chevillon - Nuits-Saint-Georges - Mt - 14-03-2013 12:14 PM

Ja, ik dacht vroeger dat de witte Nuits-Saint-Georges van chardonnay werd gemaakt maar dat is niet correct. Pinot Gouges is gemuteerde pinot noir. Gouges verwijst naar de legendarische wijnbouwer Henri Gouges uit Nuits-Saint-Georges die de variant cultiveerde in de jaren 1940. Ik lees dat de witte Musigny ook van deze variant gemaakt wordt.

Gouges heeft zelfs een witte 1er cru Nuits-Saint-Georges (La Perrière). Is witte Nuits-S-G behoorlijk zeldzaam (velen weten niet dat het bestaat), dan is die 1er cru wel een echte zeldzaamheid!

http://www.greatdomaines.co.za meldt:

"The Domaine (Henri Gouges) also makes a minuscule quantity of white Nuits from the Premier Cru La Perrière. This is a rarity as well as a scarcity, since it is made not from the usual Chardonnay, Pinot Blanc or Pinot Beurot but from a white mutant of Pinot Noir. One has to imagine Henri Gouges wandering through Les Perrières admiring his grapes, one warm summer evening in the late 1940s when he comes across a few vines on which both red and white grapes are growing, Being curious, he cuts a single branch and propagates from it. The result is an unusual and delicious white wine."


RE: Domaine Robert Chevillon - Nuits-Saint-Georges - vinejo - 14-03-2013 12:23 PM

Wow, interesting & surprising
thank you eh... MT


RE: Domaine Robert Chevillon - Nuits-Saint-Georges - koen - 14-03-2013 01:10 PM

(14-03-2013 12:14 PM)Mt schreef:  This is a rarity as well as a scarcity, since it is made not from the usual Chardonnay, Pinot Blanc or Pinot Beurot but from a white mutant of Pinot Noir.

't Is maar hoe je het presenteert ... Pinot Blanc en Beurot zijn ook witte mutanten van PN.

Vind het trouwens ook interessant om weten dat er NSG blanc bestaat van een monocepage anders dan chardonnay.


RE: Domaine Robert Chevillon - Nuits-Saint-Georges - Mt - 14-03-2013 01:29 PM

(14-03-2013 01:10 PM)koen schreef:  
(14-03-2013 12:14 PM)Mt schreef:  This is a rarity as well as a scarcity, since it is made not from the usual Chardonnay, Pinot Blanc or Pinot Beurot but from a white mutant of Pinot Noir.

't Is maar hoe je het presenteert ... Pinot Blanc en Beurot zijn ook witte mutanten van PN.

Vreemd he. Pinot Gouges, what the f***?

Ja, maar blanc en beurot zijn veel ruimer verspreid. Gouges is micro-opbrengst. De vraag is of er veel verschil is met bijvoorbeeld pinot blanc. Indien niet, dan is het uitstekende marketing... .


RE: Domaine Robert Chevillon - Nuits-Saint-Georges - koen - 14-03-2013 01:41 PM

(14-03-2013 01:29 PM)Mt schreef:  Vreemd he. Pinot Gouges, what the f***?

Ja, maar blanc en beurot zijn veel ruimer verspreid. Gouges is micro-opbrengst. De vraag is of er veel verschil is met bijvoorbeeld pinot blanc. Indien niet, dan is het uitstekende marketing... .

In eerste instantie zou ik volmondig ja zeggen ... marketing. Langs de andere kant vind je er niets van terug op zijn site meer nog hij geeft Pinot Blanc en Chardonnay op als varieteit. ....

http://www.domainerobertchevillon.fr/nuits-saint-georges-wines/nuits-saint-georges-white.html


RE: Domaine Robert Chevillon - Nuits-Saint-Georges - Mt - 14-03-2013 02:42 PM

Zeer vreemd. Chardonnay en pinot blanc samen (wil hij niet over pinot gouges spreken omdat het boerenbedrog is of is er sprake van concurrentie met Gouges zelf?)? Iemand als Kermit Lynch is duidelijk en heeft het enkel over pinot gouges.


RE: Domaine Robert Chevillon - Nuits-Saint-Georges - koen - 14-03-2013 03:02 PM

Dan is het toch marketing Big Grin ... pinot gouges zou een referentie naar het domein kunnen maken. Of ander heeft Lynch zich vergist, in zijn technische fiche zet hij immers: Nuits-Saint-Georges Blanc, 100% Pinot Blanc, 50 years, Clay, Limestone .18 ha

Wie lost dit intrigerende raadsel op applaus


RE: Domaine Robert Chevillon - Nuits-Saint-Georges - Mt - 14-03-2013 03:13 PM

Smile Wel, even afwachten, ik heb eens een mailtje gestuurd.

Laten we aannemen dat het om pinot blanc gaat en men omwille van de exotiek al eens over de zogenaamde pinot gouges spreekt. Maar de mannen van het domein Henri Gouges hebben vast een heel eigen interpretatie Wink.
Reactie van het domein: het gaat om 80 % pinot blanc en 20 % chardonnay.


RE: Domaine Robert Chevillon - Nuits-Saint-Georges - vinejo - 14-03-2013 11:29 PM

(14-03-2013 03:13 PM)Mt schreef:  Smile Wel, even afwachten, ik heb eens een mailtje gestuurd.

Laten we aannemen dat het om pinot blanc gaat en men omwille van de exotiek al eens over de zogenaamde pinot gouges spreekt. Maar de mannen van het domein Henri Gouges hebben vast een heel eigen interpretatie Wink.
Reactie van het domein: het gaat om 80 % pinot blanc en 20 % chardonnay.

Aha, da s goed om weten, snelle reactie van het domein trouwens!
Dus Pinot Gouges bestaat niet...


RE: Domaine Robert Chevillon - Nuits-Saint-Georges - doc - 15-03-2013 12:51 AM

(14-03-2013 11:29 PM)vinejo schreef:  
(14-03-2013 03:13 PM)Mt schreef:  Smile Wel, even afwachten, ik heb eens een mailtje gestuurd.

Laten we aannemen dat het om pinot blanc gaat en men omwille van de exotiek al eens over de zogenaamde pinot gouges spreekt. Maar de mannen van het domein Henri Gouges hebben vast een heel eigen interpretatie Wink.
Reactie van het domein: het gaat om 80 % pinot blanc en 20 % chardonnay.

Aha, da s goed om weten, snelle reactie van het domein trouwens!
Dus Pinot Gouges bestaat niet...

Ik vond de benaming eigenlijk ook niet terug in "Wine Grapes" van Jancis. Een ander synoniem is blijkbaar ook Pinot Musigny cfr supra.
Maar het gaat wel over een spontane witte mutatie van Pinot Noir in Clos de Porrets van Henri Gouges. We schrijven 1936 (Winedoctor).
Ik zou durven aannemen dat het inderdaad gaat over "een" Pinot Blanc. Is de Pinot Blanc van Chevillon een kloon van de Gouges ? Hopelijk meer nieuws van het domein Gouges dus. "Perrières" van Dom. Gouges is volledig aangeplant met de witte Pinot Gouges volgens Morris in "Inside Burgundy". Hij vermeldt idd dat deze mutatie ook werd aangeplant door andere wijboeren.

Mt, ik dacht eigenlijk ook dat het over een aparte mutatie ging. Maar ik zou haast ook beginnen geloven dat het toch niet meer dan Pinot Blanc is ...

Zeker als Jancis deze benaming niet extra opneemt in haar laatste worp.
Ondertussen een mooi gedefinieerde Meursault 08 van Jobard in het glas !


RE: Domaine Robert Chevillon - Nuits-Saint-Georges - Mt - 16-03-2013 11:20 AM

De Ecole de viticulture in Montpellier heeft de variëteit nochtans wel "gerepertorieerd". Het lijkt me ook een onbegonnen werk (voor Jancis) om dergelijke minuscule productie en verregaande versnippering (Pinot blanc die op een bepaald moment ontstaat in een bepaald terroir. Je kan wel zeggen dat het boerenbedrog is, maar dit is niet de gangbare werkwijze van verbouwers van pinot blanc he. Simpel gesteld: Die mannen wachten niet tot hun pinot noir muteert. Ik wil maar zeggen: toch een speciale situatie. En voer voor experts.) op te nemen.

Maar ik kreeg inmiddels ook een vriendelijk antwoord van het bewuste Domaine Henri Gouges:

Pinot Blanc:
"En 1936, avant vendanges, Henri GOUGES lors d’une visite de ses vignes avait constaté dans le climat du Clos des Porrets (vigne qui avait à cette époque 40 à 50 ans d’âge) un cep de pinot rouge sur lequel se trouvait un sarment avec des raisins blancs. Cette anomalie provenait certainement d’une mutation (il arrive assez souvent de trouver des raisins rouges mi-rosés ou entièrement rosés ou gris ; mais là, la mutation a été entièrement blanche).

Par amusement, il a donc marqué cette pousse et l’a récupérée au printemps suivant pour en faire quelques greffes. Dans ces 7 ou 8 greffes et après une année passée en pépinière, il ne restait que 4 plants de vignes valables pour la replantation. Ces greffons avaient été mis sur porte-greffes 161-49 Couderc. Ce plant est répertorié sous le nom de Pinot Gouges à l’école de viticulture de Montpellier.

Ces jeunes vignes après 4 années de plantation ont confirmé la production de raisins blancs, avec sensiblement les mêmes caractéristiques ampélographiques que le pinot rouge.

A partir de ce clone, dès 1940 par multiplication, il nous a été possible 7 années après de replanter une vigne d’une superficie approximative de 40 ares.

Le terrain acquit en 1947 était en friche depuis de très nombreuses années (crise viticole des années 1930 avec abandon de culture pour non-rentabilité). Cette parcelle de terre se trouve depuis le classement en 1860, fait par les soins du Comité d’Agriculture de Beaune, classée en Nuits Saint Georges 1er cru La Perrière."


RE: Domaine Robert Chevillon - Nuits-Saint-Georges - vinejo - 16-03-2013 11:52 AM

Merci, Don Chevillon!


RE: Domaine Robert Chevillon - Nuits-Saint-Georges - Mt - 16-03-2013 12:16 PM

Avec plaisir Don Gaussen Big Grin!


RE: Domaine Robert Chevillon - doc - 24-03-2013 06:55 PM

(23-04-2012 10:31 AM)Mt schreef:  Domaine Robert Chevillon, Nuits-Saint-Georges 2009

Na alle geweld uit Bordeaux was dit zaterdag (Op een zaterdag in Kortrijk) een uitstekende zet: fraîcheur, speelsheid en diepgang. Rood fruit, zeste, witte peper, drop en de typische aardse toetsen van Nuits-St.-G.. Men werd een beetje wild van deze wijn en vond zelfs dat hij het niveau van een 1er cru benaderde. Dan kunnen we enkel concluderen dat Chevillon een kei is, én dat 2009 in Bourgogne een jaar is om te hamsteren.

thumbsup, dit elegant beestje deze middag als begeleider bij een gemarineerd kippetje en geroosterde paprika met groene asperges en kalametes.
Big time ! Slurp Schoon afgerijpt fruit, bos met friste en spanning, alles van een goeie Pinot !


RE: Domaine Robert Chevillon - Nuits-Saint-Georges - doc - 10-04-2013 05:44 PM

NSG, Les Roncières 2007

Na een halve dag karaf geeft deze fles zich pas volledig. Een moeilijker millésime maar toch een verbluffend resultaat hoor. Intense neus, mooi afgerijpt rood fruit, witte peper, licht animale toets maar geen bosgeurtjes, de wijn wordt complexer in het glas. Suave mondgevoel, zijdig, mooie diepte en aangename friste. Klein bittertje op het eind. Héél lekker nu al maar binnen 5 jaar toppie. 91+


RE: Domaine Robert Chevillon - Nuits-Saint-Georges - vinejo - 06-07-2013 10:18 AM

(10-04-2013 05:44 PM)doc schreef:  NSG, Les Roncières 2007

Na een halve dag karaf geeft deze fles zich pas volledig. Een moeilijker millésime maar toch een verbluffend resultaat hoor. Intense neus, mooi afgerijpt rood fruit, witte peper, licht animale toets maar geen bosgeurtjes, de wijn wordt complexer in het glas. Suave mondgevoel, zijdig, mooie diepte en aangename friste. Klein bittertje op het eind. Héél lekker nu al maar binnen 5 jaar toppie. 91+

Maandag ook in t glas gekregen.
Dit is wat ik noteerde:

Nogal scherpe neus, gerookte toets, grafiet, gedistingueerde houttoets, zeer zacht in de mond maar toch niet vol, strak én rijp tegelijk, rood fruit zit er mooi tussen geknoopt. Complex. Een wijn met rijpe coollness, mooie spanningsboog met het fruit er perfect bovenop. Whatever ik daarmee bedoelde, gewoon zeer knappe wijn die ik spontaan (en blind) 91 scoorde.


RE: Domaine Robert Chevillon - Nuits-Saint-Georges - Mt - 11-07-2013 11:19 AM

Gisteren Bourgogne (rouge) 2011 van Robert Chevillon geproefd: Bijzonder mooie en verfijnde Bourgogne rouge. Geparfumeerd rood fruit, zeer mooie frisheid en kruidigheid in de neus. Mooie mond, genoeg materie, frisheid. De wijnen van Chevillon zijn in deze jaargang zeer geslaagd. Geen opmerkelijke verschillen tussen de punten van Burghound voor 2009/2010 versus 2011.

Eergisteren kon ik Doc ook charmeren met een Passetoutgrain 2005 van Chevillon. (2/3 gamay, 1/3 pinot noir) Oud voor een Passetoutgrain maar 2005 was een wonderlijk jaar (nog altijd donker van kleur (gamay)). Rustiek en zure krieken in de finale. Karakter en beet: perfect bij charcuterie en salade Périgourdine en consorten.
Spreekt men over aligoté, dan is de kans groot dat het over de Bouzeron van De Villaine gaat. Terecht natuurlijk. Ook Chevillon maakt een aligoté. Zit op dit moment in mijn glas (2011): wauw! Schaars goed! Complexe neus met boter, kamille, meidoornbloesem, natte steen, silex, honing, basilicum. Olieachtig van structuur. Citrus à gogo in de finale. In de mond zijn er wel wat overeenkomsten met riesling. Slurp


RE: Domaine Robert Chevillon - Nuits-Saint-Georges - doc - 11-07-2013 12:55 PM

(11-07-2013 11:19 AM)Mt schreef:  Eergisteren kon ik Doc ook charmeren met een Passetoutgrain 2005 van Chevillon. (2/3 gamay, 1/3 pinot noir) Oud voor een Passetoutgrain maar 2005 was een wonderlijk jaar (nog altijd donker van kleur (gamay)). Rustiek en zure krieken in de finale. Karakter en beet: perfect bij charcuterie en salade Périgourdine en consorten.

Zéér bijzonder voor een PTG, kwam nog zeer vif over in het glas, fonkelende, en diepe kleur voor een PTG. Konfituur van zwarte bramen en myrtilles, kruidig, gevulde sappigheid, en zeker niet structuurloos ! Een flesje die zo binnengaat ...


RE: Domaine Robert Chevillon - Nuits-Saint-Georges - Mt - 25-09-2013 07:42 AM

Nuits-Saint-Georges 2011 wit: Bijzonder aromatisch. Zeer lekker. Aan de rijpe kant. Herkenbaar als niet-Chardonnay (Of toch als niet 100 % chardo. Zie discussie boven.)


RE: Domaine Robert Chevillon - Nuits-Saint-Georges - Dave - 24-05-2015 10:56 AM

Heren Bourgogne-kenners, ik heb gisteren in een wijnhandel in de buurt twee cuvées van Chevillon in uitverkoop zien staan (één was "Les Cailles, denk ik, de andere ?). Allebei 2004 en kwamen onder de 30 euro. Twee vragen:

- Gaat 2004 nog OK zijn ? Heb weinig zicht op het bewaarpotentieel van Bourgogne
- Is de prijs OK (was -30%, maar ja dat kennen we ;-)

De laatste tijd ben ik wat into Bourgogne aan 't geraken, maar voorlopig nog in de lagere prijsklassen en ik zou weleens iets van een topdomein willen drinken...


RE: Domaine Robert Chevillon - Nuits-Saint-Georges - vinejo - 24-05-2015 11:24 AM

(24-05-2015 10:56 AM)Dave schreef:  Heren Bourgogne-kenners, ik heb gisteren in een wijnhandel in de buurt twee cuvées van Chevillon in uitverkoop zien staan (één was "Les Cailles, denk ik, de andere ?). Allebei 2004 en kwamen onder de 30 euro. Twee vragen:

- Gaat 2004 nog OK zijn ? Heb weinig zicht op het bewaarpotentieel van Bourgogne
- Is de prijs OK (was -30%, maar ja dat kennen we ;-)

De laatste tijd ben ik wat into Bourgogne aan 't geraken, maar voorlopig nog in de lagere prijsklassen en ik zou weleens iets van een topdomein willen drinken...

2004 is het minst goede Bourgognejaar op de markt, vandaar wellicht de uitverkoop. Kans op geur en smaak van geraniums...
Maar anderzijds zullen goede wijnbouwers zoals Chevillon wellicht in élk jaar aanvaardbare wijn op de markt brengen.
Weer anderzijds en daarentegen alsmede niettegenstaande en alhoewel zou ik toch rekening houden met het feit dat een Bourgogne in de kleinhandel zelfs met 30% korting nog altijd duur is. Als je echt into Bourgogne wil raken moet je ter plaatse gaan en daar ook inkopen (aan de helft van de prijzen hier...)


RE: Domaine Robert Chevillon - Nuits-Saint-Georges - Dave - 24-05-2015 08:13 PM

(24-05-2015 11:24 AM)vinejo schreef:  
(24-05-2015 10:56 AM)Dave schreef:  Heren Bourgogne-kenners, ik heb gisteren in een wijnhandel in de buurt twee cuvées van Chevillon in uitverkoop zien staan (één was "Les Cailles, denk ik, de andere ?). Allebei 2004 en kwamen onder de 30 euro. Twee vragen:

- Gaat 2004 nog OK zijn ? Heb weinig zicht op het bewaarpotentieel van Bourgogne
- Is de prijs OK (was -30%, maar ja dat kennen we ;-)

De laatste tijd ben ik wat into Bourgogne aan 't geraken, maar voorlopig nog in de lagere prijsklassen en ik zou weleens iets van een topdomein willen drinken...

2004 is het minst goede Bourgognejaar op de markt, vandaar wellicht de uitverkoop. Kans op geur en smaak van geraniums...
Maar anderzijds zullen goede wijnbouwers zoals Chevillon wellicht in élk jaar aanvaardbare wijn op de markt brengen.
Weer anderzijds en daarentegen alsmede niettegenstaande en alhoewel zou ik toch rekening houden met het feit dat een Bourgogne in de kleinhandel zelfs met 30% korting nog altijd duur is. Als je echt into Bourgogne wil raken moet je ter plaatse gaan en daar ook inkopen (aan de helft van de prijzen hier...)

Ok, thank you voor de feedback ! Zelfde principe als in de Champagne dus. Ik weet wat doen Wink


RE: Domaine Robert Chevillon - Nuits-Saint-Georges - Tienne - 25-05-2015 11:31 AM

(24-05-2015 08:13 PM)Dave schreef:  
(24-05-2015 11:24 AM)vinejo schreef:  
(24-05-2015 10:56 AM)Dave schreef:  Heren Bourgogne-kenners, ik heb gisteren in een wijnhandel in de buurt twee cuvées van Chevillon in uitverkoop zien staan (één was "Les Cailles, denk ik, de andere ?). Allebei 2004 en kwamen onder de 30 euro. Twee vragen:

- Gaat 2004 nog OK zijn ? Heb weinig zicht op het bewaarpotentieel van Bourgogne
- Is de prijs OK (was -30%, maar ja dat kennen we ;-)

De laatste tijd ben ik wat into Bourgogne aan 't geraken, maar voorlopig nog in de lagere prijsklassen en ik zou weleens iets van een topdomein willen drinken...

2004 is het minst goede Bourgognejaar op de markt, vandaar wellicht de uitverkoop. Kans op geur en smaak van geraniums...
Maar anderzijds zullen goede wijnbouwers zoals Chevillon wellicht in élk jaar aanvaardbare wijn op de markt brengen.
Weer anderzijds en daarentegen alsmede niettegenstaande en alhoewel zou ik toch rekening houden met het feit dat een Bourgogne in de kleinhandel zelfs met 30% korting nog altijd duur is. Als je echt into Bourgogne wil raken moet je ter plaatse gaan en daar ook inkopen (aan de helft van de prijzen hier...)

Ok, thank you voor de feedback ! Zelfde principe als in de Champagne dus. Ik weet wat doen Wink

Waarom geen flesje proberen? Of is de verkoop per karton? Ik denk dat Les Cailles één van hun topcuvées is.

Op het domein Chevillon zelf aankopen is ook serieus duur geworden.

Andere domeinen die wel nog kopelijk zijn worden hier wel aangevuld.


RE: Domaine Robert Chevillon - Nuits-Saint-Georges - Dave - 25-05-2015 01:10 PM

(25-05-2015 11:31 AM)Tienne schreef:  
(24-05-2015 08:13 PM)Dave schreef:  
(24-05-2015 11:24 AM)vinejo schreef:  
(24-05-2015 10:56 AM)Dave schreef:  Heren Bourgogne-kenners, ik heb gisteren in een wijnhandel in de buurt twee cuvées van Chevillon in uitverkoop zien staan (één was "Les Cailles, denk ik, de andere ?). Allebei 2004 en kwamen onder de 30 euro. Twee vragen:

- Gaat 2004 nog OK zijn ? Heb weinig zicht op het bewaarpotentieel van Bourgogne
- Is de prijs OK (was -30%, maar ja dat kennen we ;-)

De laatste tijd ben ik wat into Bourgogne aan 't geraken, maar voorlopig nog in de lagere prijsklassen en ik zou weleens iets van een topdomein willen drinken...

2004 is het minst goede Bourgognejaar op de markt, vandaar wellicht de uitverkoop. Kans op geur en smaak van geraniums...
Maar anderzijds zullen goede wijnbouwers zoals Chevillon wellicht in élk jaar aanvaardbare wijn op de markt brengen.
Weer anderzijds en daarentegen alsmede niettegenstaande en alhoewel zou ik toch rekening houden met het feit dat een Bourgogne in de kleinhandel zelfs met 30% korting nog altijd duur is. Als je echt into Bourgogne wil raken moet je ter plaatse gaan en daar ook inkopen (aan de helft van de prijzen hier...)

Ok, thank you voor de feedback ! Zelfde principe als in de Champagne dus. Ik weet wat doen Wink

Waarom geen flesje proberen? Of is de verkoop per karton? Ik denk dat Les Cailles één van hun topcuvées is.

Op het domein Chevillon zelf aankopen is ook serieus duur geworden.

Andere domeinen die wel nog kopelijk zijn worden hieronder wel aangevuld.

Mja, misschien doe ik dat nog wel....


RE: Domaine Robert Chevillon - Nuits-Saint-Georges - Tienne - 05-07-2015 11:12 PM

(11-07-2013 11:19 AM)Mt schreef:  Spreekt men over aligoté, dan is de kans groot dat het over de Bouzeron van De Villaine gaat. Terecht natuurlijk. Ook Chevillon maakt een aligoté. Zit op dit moment in mijn glas (2011): wauw! Schaars goed! Complexe neus met boter, kamille, meidoornbloesem, natte steen, silex, honing, basilicum. Olieachtig van structuur. Citrus à gogo in de finale. In de mond zijn er wel wat overeenkomsten met riesling. Slurp

Vandaag de 2012 in het glas.
Cee zat in de goede richting maar was totaal verrast dat het aligoté was.
Zou met mij ook gebeurd zijn.

Niet licht gekleurd, botertoets, expressief en zeer lekker. Toch wat evolutie(?). Had dit hoger in zuren verwacht.
Aanrader.


RE: Domaine Robert Chevillon - Nuits-Saint-Georges - Vince - 19-03-2016 10:16 AM

Chaignots 2011

2011, een mooi onderschat jaar dat nu al volop genietbaar is. Deze terroir ligt in het noorden van het dorp, richting Vosne. Is een zone die vlotter toegankelijke wijnen maakt dan pakweg Cailles of Vaucrains in het zuidelijke deel. Drink 2011 en don't touch 2010 (of 2009). Deze wijn heeft een boeiende zoet/zuur structuur op finesse, aroma's van rijpe pruim en kriek. Lange afdronk die maar blijft uitdeinen. Misschien niet de volheid of diepte van een groot jaar, maar wat een finesse.
Leve de broers Chevillon. 2 grote, wat stugge beren, maar ze kunnen verdorie wijn maken.
score: 91


RE: Domaine Robert Chevillon - Nuits-Saint-Georges - Vince - 01-04-2016 09:21 PM

Roncière 2011
deze wijn is kruidiger dan de Chaignots, ook warmere aroma's, granaatappel, kirsch. Mondgevoel vind ik ietsje rustieker dan de chaignots. Ook wat meer evolutie (misschien door de lagere zuren?)
90


RE: Domaine Robert Chevillon - Nuits-Saint-Georges - Fre - 12-05-2018 11:32 AM

(01-04-2016 09:21 PM)Vince schreef:  Roncière 2011
deze wijn is kruidiger dan de Chaignots, ook warmere aroma's, granaatappel, kirsch. Mondgevoel vind ik ietsje rustieker dan de chaignots. Ook wat meer evolutie (misschien door de lagere zuren?)
90
Gisteren het voorrecht gehad hiervan een flesje te mogen drinken. Een neus meer op t rood fruit. Zeer nobel. Iets licht vegetaal: dennenbos en een hint van munt. Zeer fris. Zeer lang ook in de mond. Voor mij aan het begin van z'n drinkvenster. Veel evolutie zat er nog niet op en ook die warme toets was dit keer niet waarneembaar. Grote wijn. Volledig mijn ding. Bedankt aan de schenker.


RE: Domaine Robert Chevillon - Nuits-Saint-Georges - vinejo - 12-05-2018 12:11 PM

(12-05-2018 11:32 AM)Fre schreef:  
(01-04-2016 09:21 PM)Vince schreef:  Roncière 2011
deze wijn is kruidiger dan de Chaignots, ook warmere aroma's, granaatappel, kirsch. Mondgevoel vind ik ietsje rustieker dan de chaignots. Ook wat meer evolutie (misschien door de lagere zuren?)
90
Gisteren het voorrecht gehad hiervan een flesje te mogen drinken. Een neus meer op t rood fruit. Zeer nobel. Iets licht vegetaal: dennenbos en een hint van munt. Zeer fris. Zeer lang ook in de mond. Voor mij aan het begin van z'n drinkvenster. Veel evolutie zat er nog niet op en ook die warme toets was dit keer niet waarneembaar. Grote wijn. Volledig mijn ding. Bedankt aan de schenker.

Bij openen was ik eerst wat ontgoocheld, de vegetale toets (het gevreesde geraniumaroma-cfr 2004) domineerde voor mij. De wijn evolueerde echter enorm en na een uur karaf werd het aroma eerder nobel. Het laatste derde van de fles was echter het beste. Ook in de mond had de wijn nu een extra dimensie gekregen. Finesse, elegantie, lengte. Meer moet dat niet zijn voor 3 Bourgognefreaks.


RE: Domaine Robert Chevillon - Nuits-Saint-Georges - Olivier - 13-05-2018 05:49 PM

(12-05-2018 12:11 PM)vinejo schreef:  
(12-05-2018 11:32 AM)Fre schreef:  
(01-04-2016 09:21 PM)Vince schreef:  Roncière 2011
deze wijn is kruidiger dan de Chaignots, ook warmere aroma's, granaatappel, kirsch. Mondgevoel vind ik ietsje rustieker dan de chaignots. Ook wat meer evolutie (misschien door de lagere zuren?)
90
Gisteren het voorrecht gehad hiervan een flesje te mogen drinken. Een neus meer op t rood fruit. Zeer nobel. Iets licht vegetaal: dennenbos en een hint van munt. Zeer fris. Zeer lang ook in de mond. Voor mij aan het begin van z'n drinkvenster. Veel evolutie zat er nog niet op en ook die warme toets was dit keer niet waarneembaar. Grote wijn. Volledig mijn ding. Bedankt aan de schenker.

Bij openen was ik eerst wat ontgoocheld, de vegetale toets (het gevreesde geraniumaroma-cfr 2004) domineerde voor mij. De wijn evolueerde echter enorm en na een uur karaf werd het aroma eerder nobel. Het laatste derde van de fles was echter het beste. Ook in de mond had de wijn nu een extra dimensie gekregen. Finesse, elegantie, lengte. Meer moet dat niet zijn voor 3 Bourgognefreaks.

Jo had de ingeving om de laatste kliek nog eens te herproeven na een reeks pinots, en inderdaad, dan kwam hij het mooist voor de dag, alles was op zijn plaats gevallen en de vegetale toets die ik ook had, was naar de achtergrond gegaan om plaats te maken voor fijn rood fruit. Een zeer evenwichtige, verfijnde wijn!


RE: Domaine Robert Chevillon - Nuits-Saint-Georges - wvd - 14-05-2018 02:46 PM

(13-05-2018 05:49 PM)Olivier schreef:  
(12-05-2018 12:11 PM)vinejo schreef:  
(12-05-2018 11:32 AM)Fre schreef:  
(01-04-2016 09:21 PM)Vince schreef:  Roncière 2011
deze wijn is kruidiger dan de Chaignots, ook warmere aroma's, granaatappel, kirsch. Mondgevoel vind ik ietsje rustieker dan de chaignots. Ook wat meer evolutie (misschien door de lagere zuren?)
90
Gisteren het voorrecht gehad hiervan een flesje te mogen drinken. Een neus meer op t rood fruit. Zeer nobel. Iets licht vegetaal: dennenbos en een hint van munt. Zeer fris. Zeer lang ook in de mond. Voor mij aan het begin van z'n drinkvenster. Veel evolutie zat er nog niet op en ook die warme toets was dit keer niet waarneembaar. Grote wijn. Volledig mijn ding. Bedankt aan de schenker.

Bij openen was ik eerst wat ontgoocheld, de vegetale toets (het gevreesde geraniumaroma-cfr 2004) domineerde voor mij. De wijn evolueerde echter enorm en na een uur karaf werd het aroma eerder nobel. Het laatste derde van de fles was echter het beste. Ook in de mond had de wijn nu een extra dimensie gekregen. Finesse, elegantie, lengte. Meer moet dat niet zijn voor 3 Bourgognefreaks.

Jo had de ingeving om de laatste kliek nog eens te herproeven na een reeks pinots, en inderdaad, dan kwam hij het mooist voor de dag, alles was op zijn plaats gevallen en de vegetale toets die ik ook had, was naar de achtergrond gegaan om plaats te maken voor fijn rood fruit. Een zeer evenwichtige, verfijnde wijn!

Soms idd moeilijk om een toetsje pyrazine te onderscheiden van die licht vegetaal-frisse toets die een vendange entière kan meebrengen. Eigenaardig genoeg heb ik dat ook bij sommige 2011, nochtans een warm jaar, maar door de snel oplopend suikergehalte hier en daar toch iets te snel geplukt? Als het maar een zweem is denk ik altijd "add to complexity", maar sommige 2004 zijn niet te verhapstukken.


RE: Domaine Robert Chevillon - Nuits-Saint-Georges - Kupers - 07-11-2018 12:03 PM

Chevillon Bourgogne blanc 2009 in het glas gisteravond. Vorig jaar op de degustatie bij Epivino geproefd en voldoende gecharmeerd om een paar flesjes mee te nemen. Vrij neutraal in de neus, geeft wat meer rijp fruit met wat lucht. Mondgevoel is mooi, heeft iets van romigheid maar geen merkbare houttoets, eigenlijk nog verbazend recht gezien het jaar. Klassiek en ingetogen naar de finish toe.


RE: Domaine Robert Chevillon - Nuits-Saint-Georges - Vince - 05-02-2021 11:27 PM

vorig weekend een Nuits 1 cru les Perrières 2011 geproefd bij mijn knuffelcontact, je zou voor minder gaan knuffelen. Wat opviel is de fijne kruidigheid die ik ook altijd terugvind bij de Perrières van Forey (is trouwens diens meeste toegankelijke cru). Maar deze was zeer zacht en afgerond en dit was volledig "à la Raynaud". Wat een genot. Ik moet nog denken aan de kritiek destijds van Bill Nanson op de 2011's van Chevillon: lieveheersbeestjes /geranium... . Nooit iets van gemerkt in de 4 verschillende 1 crus die ik van 2011 geproefd heb. Zo zie je maar...


RE: Domaine Robert Chevillon - Nuits-Saint-Georges - Fre - 06-02-2021 09:25 AM

Leuk om lezen. Nooit iets groenig in de wijnen van Chevillon teruggevonden trouwens. Ook niet in de Roncières en Chaignots 2011 die ik dronk. En die staan toch een trapje lager dan les Perrières.


RE: Domaine Robert Chevillon - Nuits-Saint-Georges - Fre - 18-09-2023 10:08 PM

NSG 1er cru Les Roncières 2014
Rijpe neus van framboosjes. De mond is iets koeler. Zeer elegant en verfijnd. Geen powerhouse dus zaten mijn collega wijnschuiten logischerwijze in andere appellaties (Chambolle, Volnay). Klassewijn.


RE: Domaine Robert Chevillon - Nuits-Saint-Georges - vinejo - 18-09-2023 11:48 PM

(18-09-2023 10:08 PM)Fre schreef:  NSG 1er cru Les Roncières 2014
Rijpe neus van framboosjes. De mond is iets koeler. Zeer elegant en verfijnd. Geen powerhouse dus zaten mijn collega wijnschuiten logischerwijze in andere appellaties (Chambolle, Volnay). Klassewijn.

Absolute top. De wijn fladdert wulps op je tong en streelt sensueel je gehemelte.


RE: Domaine Robert Chevillon - Nuits-Saint-Georges - Olivier - 19-09-2023 10:41 AM

(18-09-2023 10:08 PM)Fre schreef:  NSG 1er cru Les Roncières 2014
Rijpe neus van framboosjes. De mond is iets koeler. Zeer elegant en verfijnd. Geen powerhouse dus zaten mijn collega wijnschuiten logischerwijze in andere appellaties (Chambolle, Volnay). Klassewijn.

Yes, absolute klassewijn. In de neus nog een toets die mij aan de Ahr deed denken, maar in de mond pure finesse, die dan toch tot Bourgogne leidde.


RE: Domaine Robert Chevillon - Nuits-Saint-Georges - wvd - 19-09-2023 11:27 AM

(18-09-2023 10:08 PM)Fre schreef:  NSG 1er cru Les Roncières 2014
Rijpe neus van framboosjes. De mond is iets koeler. Zeer elegant en verfijnd. Geen powerhouse dus zaten mijn collega wijnschuiten logischerwijze in andere appellaties (Chambolle, Volnay). Klassewijn.
Nadat we hier samen de loftrompet afgestoken hebben over 2013, een jaar dat zeer mooi drinkt nu, moet ik zeggen dat ook 2014 plots wat boven verwachting scoort.
Ik heb niets van Chevillon liggen (helaas...), maar net deze week deed ik hier ook een Bourgogne van dat jaar open en Vera verklaarde de wijn top en "de beste van de laatste 2 - 3 maanden". watte
Niet dat wij hier van 's werelds allergrootste wijnen drinken, maar als je even in "het hoekje" kijkt, dan zie je dat er af en toe iets drinkbaars passeert.... Wink