wijnliefhebbers
wijntijdschriften - Afdrukversie

+- wijnliefhebbers (http://www.vinejo.freebb.be)
+-- Forum: Interessante Topic (/forum-41.html)
+--- Forum: Media, blogs, artikels (/forum-67.html)
+--- Discussie: wijntijdschriften (/thread-2442.html)


wijntijdschriften - Olivier - 05-03-2013 10:44 PM

Hey! wou eens horen welke wijntijdschriften jullie leuk vinden? Of helemaal niets Wink? Winelife uit Nederland leest als een trein, maar is minder technisch. La Revue du Vin de France is uitgebreider, maar toch ook wel een tikkeltje chauvinistisch Rolleyes

Wat zijn jullie suggesties voor leesvoer op de trein? (ja, ik pendel...)


RE: wijntijdschriften - de populist - 05-03-2013 10:46 PM

(05-03-2013 10:44 PM)Olivier schreef:  Hey! wou eens horen welke wijntijdschriften jullie leuk vinden? Of helemaal niets Wink? Winelife uit Nederland leest als een trein, maar blijft vaak aan de oppervlakte. La Revue du Vin de France is uitgebreider, maar toch ook wel een tikkeltje chauvinistisch Rolleyes

Wat zijn jullie suggesties voor leesvoer op de trein? (ja, ik pendel...)
Lees es Perswijn.


RE: wijntijdschriften - carl - 05-03-2013 11:26 PM

Decanter vind ik ook redelijk afwisselend en meestal wel diepgaand. Geregeld klassieke Franse streken afgewisseld met nieuwe streken. Leuke opiniestukken ook.
Met Perswijn heb ik weinig ervaring maar zou blijkbaar ook redelijk goed zijn


RE: wijntijdschriften - de populist - 05-03-2013 11:39 PM

(05-03-2013 11:26 PM)carl schreef:  Decanter vind ik ook redelijk afwisselend en meestal wel diepgaand. Geregeld klassieke Franse streken afgewisseld met nieuwe streken. Leuke opiniestukken ook.
Met Perswijn heb ik weinig ervaring maar zou blijkbaar ook redelijk goed zijn

Carl, mijn Perswijntjes voor jouw Decanters? Af en toe es uitwisselen? Tong kan ik aangeraken.


RE: wijntijdschriften - vinejo - 05-03-2013 11:41 PM

Perswijn is voor mij ook het beste Nederlandstalige wijntijdschrift.
Wat ik vond van mijn ene aanschaf van Winelife kan je hier lezen
http://wijnliefhebbers.skynetblogs.be/archive/2009/11/02/over-wine-over-life-over-style.html
Wink


RE: wijntijdschriften - Jordaens - 05-03-2013 11:54 PM

For what it's worth... Heb jaren een abonnement gehad op Decanter. Fijn tijdschrift, maar na een tijdje had ik toch het gevoel dat ik voortdurend hetzelfde zat te lezen. Daarna een paar jaar RVF, tot daar hetzelfde fenomeen opdook. Ik koop nu nog enkel de jaarlijkse Spécial Vins van RVF om eens te kijken wat het millésime gedaan heeft en verder koop ik de Guide Hachette elk jaar, snuffel eens rond op de website van Wine Spectator, professioneel ook af en toe op Winesearcher en dan hier en daar eens googlen... Meer moet dat niet zijn.


RE: wijntijdschriften - doc - 05-03-2013 11:58 PM

Ik koop ook elk raar de Grioene Bijbel van RVF maar m'n voorkeur gaat nu al een jaar of drie naar de Bettane.


RE: wijntijdschriften - carl - 06-03-2013 09:41 AM

(05-03-2013 11:39 PM)de populist schreef:  
(05-03-2013 11:26 PM)carl schreef:  Decanter vind ik ook redelijk afwisselend en meestal wel diepgaand. Geregeld klassieke Franse streken afgewisseld met nieuwe streken. Leuke opiniestukken ook.
Met Perswijn heb ik weinig ervaring maar zou blijkbaar ook redelijk goed zijn

Carl, mijn Perswijntjes voor jouw Decanters? Af en toe es uitwisselen? Tong kan ik aangeraken.

Kunnen we idd eens iets over afspreken. Smile


RE: wijntijdschriften - Olivier - 06-03-2013 04:30 PM

Citaat:Wat ik vond van mijn ene aanschaf van Winelife kan je hier lezen

ja, daar kan ik me wel in vinden. Is goed als lichte treinlectuur, maar je kan het niet blijven lezen, want ze blijven echt op het wine for dummies niveau.

Ik schaf me eens een Perswijn aan.


RE: wijntijdschriften - Olivier - 06-03-2013 11:07 PM

was vandaag in de krantenwinkel. Geen perswijn gevonden, maar wel de laatste In Vino Veritas. Heb die echter in de schappen laten staan... 7,70€ voor een, letterlijk, mager boekje : 20 bladzijden waarvan zeker nog een vierde reclame.


RE: wijntijdschriften - doc - 06-03-2013 11:28 PM

(06-03-2013 11:07 PM)Olivier schreef:  was vandaag in de krantenwinkel. Geen perswijn gevonden, maar wel de laatste In Vino Veritas. Heb die echter in de schappen laten staan... 7,70€ voor een, letterlijk, mager boekje : 20 bladzijden waarvan zeker nog een vierde reclame.

Soms wel interessant, maar inderdaad niet goedkoop. Je kunt blijkbaar ook een proefabonnement nemen op Perswijn. Een normaal abonnement valt ook wat duur uit vind ik. Ik blijf bij RVF, al jaren ! Allez en we zijn weer back on track ! Er was een stroomstoring meldt free-bb.


RE: wijntijdschriften - nco - 07-03-2013 11:04 AM

(05-03-2013 11:54 PM)Jordaens schreef:  For what it's worth... Heb jaren een abonnement gehad op Decanter. Fijn tijdschrift, maar na een tijdje had ik toch het gevoel dat ik voortdurend hetzelfde zat te lezen.

Decanter de laatste jaren ook regelmatig gekocht en kreeg na een tijdje ook dat gevoel. Ik heb nu recent "Jancis Robinsons wijnenencyclopedie" en "The concise world atlas of wine" (hugh johnson & Jancis Robinson) gekocht en die geven me toch veel voldoening. Ik sla die regelmatig open als ik een wijntje aan het drinken ben om wat meer te leren over de druif/streek/....


RE: wijntijdschriften - de populist - 07-03-2013 12:24 PM

(07-03-2013 11:04 AM)nco schreef:  
(05-03-2013 11:54 PM)Jordaens schreef:  For what it's worth... Heb jaren een abonnement gehad op Decanter. Fijn tijdschrift, maar na een tijdje had ik toch het gevoel dat ik voortdurend hetzelfde zat te lezen.

Decanter de laatste jaren ook regelmatig gekocht en kreeg na een tijdje ook dat gevoel. Ik heb nu recent "Jancis Robinsons wijnenencyclopedie" en "The concise world atlas of wine" (hugh johnson & Jancis Robinson) gekocht en die geven me toch veel voldoening. Ik sla die regelmatig open als ik een wijntje aan het drinken ben om wat meer te leren over de druif/streek/....

Inderdaad: Jancis Robinsons wijnencyclopedie Nederlandse vertaling zéér goed, nu in De Sleghte te krijgen aan 50 euro trouwens (allé, in Leuven toch). Wil je echt een technisch tijdschrift, eigenlijk meer voor echte freaks, dan is Tong een zeer goed Engelstalig tijdschrift (van Belgische makelij) maar wel duur.


RE: wijntijdschriften - nco - 07-03-2013 01:08 PM

(07-03-2013 12:24 PM)de populist schreef:  Inderdaad: Jancis Robinsons wijnencyclopedie Nederlandse vertaling zéér goed, nu in De Sleghte te krijgen aan 50 euro trouwens (allé, in Leuven toch).

De mijne in de Slegte in Maastricht gekocht een paar maanden geleden...


RE: wijntijdschriften - bowmore - 07-03-2013 01:20 PM

29,99 in bol.com. Kijk daar eens voor boeken. Goedkoop.


RE: wijntijdschriften - doc - 07-03-2013 01:20 PM

(07-03-2013 01:08 PM)nco schreef:  
(07-03-2013 12:24 PM)de populist schreef:  Inderdaad: Jancis Robinsons wijnencyclopedie Nederlandse vertaling zéér goed, nu in De Sleghte te krijgen aan 50 euro trouwens (allé, in Leuven toch).

De mijne in de Slegte in Maastricht gekocht een paar maanden geleden...

Ik kocht hem enkele maanden terug bij bol.com aan 29.99 euro ...


RE: wijntijdschriften - de populist - 07-03-2013 01:23 PM

(07-03-2013 01:20 PM)doc schreef:  
(07-03-2013 01:08 PM)nco schreef:  
(07-03-2013 12:24 PM)de populist schreef:  Inderdaad: Jancis Robinsons wijnencyclopedie Nederlandse vertaling zéér goed, nu in De Sleghte te krijgen aan 50 euro trouwens (allé, in Leuven toch).

De mijne in de Slegte in Maastricht gekocht een paar maanden geleden...

Ik kocht hem enkele maanden terug bij bol.com aan 29.99 euro ...

Dat Jancis Robinson in de Slegte ligt en nu al aan 30 euro te koop is, zegt toch veel over het succes van degelijke wijnboeken... Ik vermoed dat de wijngids van Vanderauwera meest verkochte boekje zal zijn en dat de andere het zéér lastig hebben, ook de Nederlandstalige wijntijdschriften trouwens.


RE: wijntijdschriften - bowmore - 07-03-2013 01:35 PM

(07-03-2013 01:23 PM)de populist schreef:  Dat Jancis Robinson in de Slegte ligt en nu al aan 30 euro te koop is, zegt toch veel over het succes van degelijke wijnboeken... Ik vermoed dat de wijngids van Vanderauwera meest verkochte boekje zal zijn en dat de andere het zéér lastig hebben, ook de Nederlandstalige wijntijdschriften trouwens.

Ik vind dat verschrikkelijk. Al wat met eten en drinken te maken heeft wordt gehypt. Maakt alles alleen maar duurder en minder authentiek. De culminatie van dit alles kan je bewonderen in Koksijde waar in een bepaalde beenhouwerij vlees wordt verkocht aan +35€/kg. Een vleeskoe brengt dus 12.000 € op wat waanzin is.


RE: wijntijdschriften - Olivier - 07-03-2013 02:42 PM

Citaat:29,99 in bol.com. Kijk daar eens voor boeken. Goedkoop.

Inderdaad. Heb de mijne enkele jaren geleden gekocht in het Engels op Amazon omdat de NL vertaling toen rond de 100€ was (op Lannoo nog altijd trouwens). 30€ is een prikje voor dit boek. Heel nuttig naslagwerk!


RE: wijntijdschriften - Fab - 07-03-2013 03:37 PM

(07-03-2013 02:42 PM)Olivier schreef:  
Citaat:29,99 in bol.com. Kijk daar eens voor boeken. Goedkoop.

Inderdaad. Heb de mijne enkele jaren geleden gekocht in het Engels op Amazon omdat de NL vertaling toen rond de 100€ was (op Lannoo nog altijd trouwens). 30€ is een prikje voor dit boek. Heel nuttig naslagwerk!

Net besteld op bol.com, momenteel ben ik volop bezig met "Brunello di Montalcino: Understanding and Appreciating One of Italy's Greatest Wines"


RE: wijntijdschriften - Olivier - 07-03-2013 10:23 PM

Citaat:Net besteld op bol.com, momenteel ben ik volop bezig met "Brunello di Montalcino: Understanding and Appreciating One of Italy's Greatest Wines"

Is het boek over Brunello de moeite?


RE: wijntijdschriften - Innesto - 07-03-2013 10:47 PM

(07-03-2013 01:35 PM)bowmore schreef:  
(07-03-2013 01:23 PM)de populist schreef:  Dat Jancis Robinson in de Slegte ligt en nu al aan 30 euro te koop is, zegt toch veel over het succes van degelijke wijnboeken... Ik vermoed dat de wijngids van Vanderauwera meest verkochte boekje zal zijn en dat de andere het zéér lastig hebben, ook de Nederlandstalige wijntijdschriften trouwens.

Ik vind dat verschrikkelijk. Al wat met eten en drinken te maken heeft wordt gehypt. Maakt alles alleen maar duurder en minder authentiek. De culminatie van dit alles kan je bewonderen in Koksijde waar in een bepaalde beenhouwerij vlees wordt verkocht aan +35€/kg. Een vleeskoe brengt dus 12.000 € op wat waanzin is.

Afgelopen week een stukje "koe" van een gelijkaardige beenhouwerij uit Leuven op mijn bord gehad dat nog ietsje duurder was. Maar wel zijn geld waard. Liever wat duurder, wat minder en top denk ik dan. Het gaat hier in beide gevallen niet om ordinaire vleeskoeien maar gerijpt kwaliteitsvlees. Het natuurlijk voederen, het langere leven dat deze dieren beschoren zijn, het langdurig dry-aged rijpen, het gewichtsverlies dat dit met zich meebrengt,... heeft natuurlijk wel zijn weerslag op de kostprijs.


RE: wijntijdschriften - carl - 07-03-2013 11:05 PM

(07-03-2013 10:47 PM)Innesto schreef:  
(07-03-2013 01:35 PM)bowmore schreef:  
(07-03-2013 01:23 PM)de populist schreef:  Dat Jancis Robinson in de Slegte ligt en nu al aan 30 euro te koop is, zegt toch veel over het succes van degelijke wijnboeken... Ik vermoed dat de wijngids van Vanderauwera meest verkochte boekje zal zijn en dat de andere het zéér lastig hebben, ook de Nederlandstalige wijntijdschriften trouwens.

Ik vind dat verschrikkelijk. Al wat met eten en drinken te maken heeft wordt gehypt. Maakt alles alleen maar duurder en minder authentiek. De culminatie van dit alles kan je bewonderen in Koksijde waar in een bepaalde beenhouwerij vlees wordt verkocht aan +35€/kg. Een vleeskoe brengt dus 12.000 € op wat waanzin is.

Afgelopen week een stukje "koe" van een gelijkaardige beenhouwerij uit Leuven op mijn bord gehad dat nog ietsje duurder was. Maar wel zijn geld waard. Liever wat duurder, wat minder en top denk ik dan. Het gaat hier in beide gevallen niet om ordinaire vleeskoeien maar gerijpt kwaliteitsvlees. Het natuurlijk voederen, het langere leven dat deze dieren beschoren zijn, het langdurig dry-aged rijpen, het gewichtsverlies dat dit met zich meebrengt,... heeft natuurlijk wel zijn weerslag op de kostprijs.

Rondou?


RE: wijntijdschriften - Innesto - 07-03-2013 11:24 PM

(07-03-2013 11:05 PM)carl schreef:  
(07-03-2013 10:47 PM)Innesto schreef:  
(07-03-2013 01:35 PM)bowmore schreef:  
(07-03-2013 01:23 PM)de populist schreef:  Dat Jancis Robinson in de Slegte ligt en nu al aan 30 euro te koop is, zegt toch veel over het succes van degelijke wijnboeken... Ik vermoed dat de wijngids van Vanderauwera meest verkochte boekje zal zijn en dat de andere het zéér lastig hebben, ook de Nederlandstalige wijntijdschriften trouwens.

Ik vind dat verschrikkelijk. Al wat met eten en drinken te maken heeft wordt gehypt. Maakt alles alleen maar duurder en minder authentiek. De culminatie van dit alles kan je bewonderen in Koksijde waar in een bepaalde beenhouwerij vlees wordt verkocht aan +35€/kg. Een vleeskoe brengt dus 12.000 € op wat waanzin is.

Afgelopen week een stukje "koe" van een gelijkaardige beenhouwerij uit Leuven op mijn bord gehad dat nog ietsje duurder was. Maar wel zijn geld waard. Liever wat duurder, wat minder en top denk ik dan. Het gaat hier in beide gevallen niet om ordinaire vleeskoeien maar gerijpt kwaliteitsvlees. Het natuurlijk voederen, het langere leven dat deze dieren beschoren zijn, het langdurig dry-aged rijpen, het gewichtsverlies dat dit met zich meebrengt,... heeft natuurlijk wel zijn weerslag op de kostprijs.

Rondou?

Yep, telkens als ik eens in Leuven langskom spring ik er eens binnen, net als bij Benny Vermeulen als ik in Antwerpen ben. De Laet & Van Haver in Hove is ook een aanrader inzake. Voor zij die in Brussel komen: Jack O'Shea.


RE: wijntijdschriften - vinejo - 08-03-2013 12:29 AM

K Zou beter een topic 'lekkere koeien' openen zeker? Wink


RE: wijntijdschriften - Vinogan(s) - 08-03-2013 10:06 AM

(07-03-2013 10:23 PM)Olivier schreef:  
Citaat:Net besteld op bol.com, momenteel ben ik volop bezig met "Brunello di Montalcino: Understanding and Appreciating One of Italy's Greatest Wines"

Is het boek over Brunello de moeite?

Zie hier: http://www.vinejo.freebb.be/thread-1916-page-3.html


RE: wijntijdschriften - Venne - 09-03-2013 12:43 PM

abo op RVF, krijg je groen boek gratis :-) en dan B&D
Ben nog altijd op zoek naar ne boekenwinkel waar je wijnboeken kan kopen... en niet de FNAC ofzo eh
Populist : ik kan de wijnafdeling in de slegte niet meer vinden? Of kan het zijn dat dat maar een paar boeken meer zijn.... en vooral duzenden kookboeken :-)


RE: wijntijdschriften - de populist - 09-03-2013 12:56 PM

(09-03-2013 12:43 PM)Venne schreef:  abo op RVF, krijg je groen boek gratis :-) en dan B&D
Ben nog altijd op zoek naar ne boekenwinkel waar je wijnboeken kan kopen... en niet de FNAC ofzo eh
Populist : ik kan de wijnafdeling in de slegte niet meer vinden? Of kan het zijn dat dat maar een paar boeken meer zijn.... en vooral duzenden kookboeken :-)

Venne, het boek lag vooraan in de winkel, niet bij de wijnboeken. Misschien zijn ze ondertussen op...


RE: wijntijdschriften - Venne - 09-03-2013 01:05 PM

Ok ,thank you.
Was achteraan op tweede verdiep dacht ik, 2de hands boeken.... nu bijna niks meer te vinden


RE: wijntijdschriften - de populist - 09-03-2013 01:10 PM

(09-03-2013 01:05 PM)Venne schreef:  Ok ,thank you.
Was achteraan op tweede verdiep dacht ik, 2de hands boeken.... nu bijna niks meer te vinden
Ah, precies al een tijdje geleden dat je er was! Nu is het op het gelijksvloers, gewoon rechtdoor, in die laatste ruimte. Kasten die midden in de ruimte staan, dwars, eerste kast, kijk rechts. Er ligt nie zo veel meer, ik ga er geregeld es kijken Wink


RE: wijntijdschriften - Fab - 11-03-2013 05:31 PM

(08-03-2013 10:06 AM)Vinogan(s) schreef:  
(07-03-2013 10:23 PM)Olivier schreef:  
Citaat:Net besteld op bol.com, momenteel ben ik volop bezig met "Brunello di Montalcino: Understanding and Appreciating One of Italy's Greatest Wines"

Is het boek over Brunello de moeite?

Zie hier: http://www.vinejo.freebb.be/thread-1916-page-3.html

Hey Vinogan! Wel ik ben er nog maar net aan begonnen maar je voelt wel al van in het begin een zekere ondertoon tov de nieuwe Brunello's.
Voor de rest leest het vlot en heb ik al veel bijgeleerd over de geschiedenis van deze heerlijke wijn :-)


RE: wijntijdschriften - Olivier - 19-03-2013 10:17 AM

Na de aanbevelingen hier, heb ik me een Perswijn aangeschaft. En is inderdaad een heel aangenaam tijdschrift. Veel interessante info, en niet saai. En is inderdaad niet goedkoop, maar je krijgt dan toch wel redelijk wat leesvoer.
Alleen jammer dat zo'n tijdschrift dan weer beperkt is tot Nederland, qua besprekingen van toegezonden flessen bvb. Zou leuk zijn mochten ze dat doen voor het Nederlandse taalgebied.


RE: wijntijdschriften - Olivier - 23-09-2013 02:06 PM

Ik heb me de voorbije maanden regelmatig eens een RVF gekocht. Ook voorbij weekend. Is vrij uitgebreid, veel besprekingen, etc. maar al enkele keren opgemerkt dat de redacteur in zijn intro nogal graag uithaalt naar de "betuttelende" overheid. Ook deze keer is zijn intro meer een politiek pamflet dan iets anders. Maar mijn mond viel pas helemaal open toen ik op p12 een vier pagina's lang interview zag staan met Jean-Marie Le Pen, oud-voorman van het Front National. Los van het feit dat hij absoluut niets interessants te zeggen heeft in het interview (hij is zelfs beginnen zingen), vind ik dit wel een bizarre keuze voor een tijdschrift over wijn...


RE: wijntijdschriften - doc - 23-09-2013 02:46 PM

(23-09-2013 02:06 PM)Olivier schreef:  Ik heb me de voorbije maanden regelmatig eens een RVF gekocht. Ook voorbij weekend. Is vrij uitgebreid, veel besprekingen, etc. maar al enkele keren opgemerkt dat de redacteur in zijn intro nogal graag uithaalt naar de "betuttelende" overheid. Ook deze keer is zijn intro meer een politiek pamflet dan iets anders. Maar mijn mond viel pas helemaal open toen ik op p12 een vier pagina's lang interview zag staan met Jean-Marie Le Pen, oud-voorman van het Front National. Los van het feit dat hij absoluut niets interessants te zeggen heeft in het interview (hij is zelfs beginnen zingen), vind ik dit wel een bizarre keuze voor een tijdschrift over wijn...

Ik vond dit ook nogal vreemd...maar ik heb het nog niet gelezen...


RE: wijntijdschriften - vinejo - 23-09-2013 05:25 PM

(23-09-2013 05:19 PM)koen schreef:  
(23-09-2013 02:46 PM)doc schreef:  
(23-09-2013 02:06 PM)Olivier schreef:  Ik heb me de voorbije maanden regelmatig eens een RVF gekocht. Ook voorbij weekend. Is vrij uitgebreid, veel besprekingen, etc. maar al enkele keren opgemerkt dat de redacteur in zijn intro nogal graag uithaalt naar de "betuttelende" overheid. Ook deze keer is zijn intro meer een politiek pamflet dan iets anders. Maar mijn mond viel pas helemaal open toen ik op p12 een vier pagina's lang interview zag staan met Jean-Marie Le Pen, oud-voorman van het Front National. Los van het feit dat hij absoluut niets interessants te zeggen heeft in het interview (hij is zelfs beginnen zingen), vind ik dit wel een bizarre keuze voor een tijdschrift over wijn...

Ik vond dit ook nogal vreemd...maar ik heb het nog niet gelezen...

Ik niet, heb het artikel niet gelezen maar RVF heeft een traditie in het interviewen van politiekers over hun favoriete wijnen. Of ze nu links, rechts, boven of onder prefereren. Waarom vinden jullie dit een bizarre keuze?

Moeten we dit echt uitleggen? Rolleyes


RE: wijntijdschriften - Olivier - 23-09-2013 08:01 PM

Echt niet akkoord! Le Pen vindt de uitroeiing van de joden in WO II een "detail in de geschiedenis". Het interesseert me hoegenaamd niet wat die man zegt over wijn...


RE: wijntijdschriften - Lieven2 - 23-09-2013 08:44 PM

Idd... et alors? Dat de rechtse rakkers en linkse beunhazen maar veel wijn drinken want wijndrinkers marcheren niet....


RE: wijntijdschriften - Lieven2 - 23-09-2013 09:27 PM

(23-09-2013 09:00 PM)koen schreef:  
(23-09-2013 08:44 PM)Lieven2 schreef:  Idd... et alors? Dat de rechtse rakkers en linkse beunhazen maar veel wijn drinken want wijndrinkers marcheren niet....

Big Grin ... neen die hebben alleen een groot bakkes cheers

Cheers! applaus


RE: wijntijdschriften - vinejo - 23-09-2013 10:42 PM

Allemaal goed en wel en cheers en zo maar "zich vragen stellen bij een interview met Le Pen in een wijntijdschrift" klasseren onder politieke correctheid vind ik tekenend voor het huidige klimaat in Vlaanderen. Met hufters heeft men geen problemen, mensen die er tegenin gaan zijn heikneuters of noemt men politiek correct.


RE: wijntijdschriften - nicksn - 24-09-2013 04:01 PM

Tong magazine. Alhoewel dat nu niet echt het type 'dagblad' is zoals decanter. 4 oplages per jaar. Niet goedkoop maar wel zeer informatief!


Le Pen? Allez komaan. - Jordaens - 24-09-2013 05:50 PM

Onze samenleving is op zo'n korte tijd zo rechts geworden, dat we het niet eens meer merken als er iemand zijn gevoeg op ons tijdschrift heeft gedaan.

Le Pen, al was hij de Parker van extreem-rechts, dan wil ik nog niet weten wat de wijnen van zijn voorkeur zijn.

Nee, dan den Dolf. Die was tenminste geheelonthouder.


RE: Le Pen? Allez komaan. - doc - 24-09-2013 09:06 PM

(24-09-2013 05:50 PM)Jordaens schreef:  Onze samenleving is op zo'n korte tijd zo rechts geworden, dat we het niet eens meer merken als er iemand zijn gevoeg op ons tijdschrift heeft gedaan.

Voilà, zo voelde ik het aanvankelijk ook aan, Jordaens. Trouwens dat interview heeft mij op geen enkel moment geboeid. Ik heb het dan toch maar eens gelezen. Wat vertelt die man nu eigenlijk over wijn ? Het is aan de redactie van RVF om dit beter te filteren op informatieve waarde. Ik was meer dan ontgoocheld !


RE: Le Pen? Allez komaan. - dakur - 24-09-2013 10:09 PM

(24-09-2013 05:50 PM)Jordaens schreef:  Onze samenleving is op zo'n korte tijd zo rechts geworden, dat we het niet eens meer merken als er iemand zijn gevoeg op ons tijdschrift heeft gedaan.

Le Pen, al was hij de Parker van extreem-rechts, dan wil ik nog niet weten wat de wijnen van zijn voorkeur zijn.

Nee, dan den Dolf. Die was tenminste geheelonthouder.

The pen is mightier than the sword, niet Le Pen !
Rolleyes


RE: Le Pen? Allez komaan. - vinejo - 24-09-2013 11:46 PM

(24-09-2013 10:09 PM)dakur schreef:  
(24-09-2013 05:50 PM)Jordaens schreef:  Onze samenleving is op zo'n korte tijd zo rechts geworden, dat we het niet eens meer merken als er iemand zijn gevoeg op ons tijdschrift heeft gedaan.

Le Pen, al was hij de Parker van extreem-rechts, dan wil ik nog niet weten wat de wijnen van zijn voorkeur zijn.

Nee, dan den Dolf. Die was tenminste geheelonthouder.

The pen is mightier than the sword, niet Le Pen !
Rolleyes

Mooi thumbsup


RE: wijntijdschriften - Mt - 25-09-2013 07:18 PM

Deze discussie was mij volledig ontgaan. Le Pen in RVF? Wat een faux pas!


RE: wijntijdschriften - Stievie - 26-09-2013 01:19 AM

Hmmm. Ik had eerder uiteenlopende reacties verwacht. Verontrustend -> zeker niet...maar bon, iedereen zijn politieke voorkeuren zeker... Politiekers op het forum? Maak u gerust kenbaar, kan nog interessant worden. Maar dan best op een ander forum ;-)


RE: wijntijdschriften - Jordaens - 26-09-2013 08:08 AM

De Revue du Vin de France was begonnen!


RE: wijntijdschriften - Touareg - 30-09-2013 10:14 PM

Allee, en niks over de 'Vino'?


RE: wijntijdschriften - Olivier - 03-04-2019 12:50 PM

Perswijn één maand gratis digitaal als je je inschrijft op de nieuwsbrief.


RE: wijntijdschriften - UC - 03-04-2019 08:40 PM

(03-04-2019 12:50 PM)Olivier schreef:  Perswijn één maand gratis digitaal als je je inschrijft op de nieuwsbrief.

Linkje? Kan het niet vinden en na inschrijven krijg ik niets en digitaal magazine openen lukt ook niet


RE: wijntijdschriften - Olivier - 03-04-2019 08:48 PM

(03-04-2019 08:40 PM)UC schreef:  
(03-04-2019 12:50 PM)Olivier schreef:  Perswijn één maand gratis digitaal als je je inschrijft op de nieuwsbrief.

Linkje? Kan het niet vinden en na inschrijven krijg ik niets en digitaal magazine openen lukt ook niet

Het stond op hun facebook-pagina. Als ik daar op de link klik kom ik hier uit :

https://perswijn.nl/nieuwsbrief/

Zal wellicht de plek zijn waar jij ook uitgekomen bent? Hen eens een mailtje sturen misschien?


RE: wijntijdschriften - UC - 03-04-2019 09:38 PM

(03-04-2019 08:48 PM)Olivier schreef:  
(03-04-2019 08:40 PM)UC schreef:  
(03-04-2019 12:50 PM)Olivier schreef:  Perswijn één maand gratis digitaal als je je inschrijft op de nieuwsbrief.

Linkje? Kan het niet vinden en na inschrijven krijg ik niets en digitaal magazine openen lukt ook niet

Het stond op hun facebook-pagina. Als ik daar op de link klik kom ik hier uit :

https://perswijn.nl/nieuwsbrief/

Zal wellicht de plek zijn waar jij ook uitgekomen bent? Hen eens een mailtje sturen misschien?
Ah, ik zie daar dat je een kortingscode ontvangt, ik wacht nog even 24h af


RE: wijntijdschriften - Biff - 03-04-2019 10:11 PM

Door dat hier allemaal te herlezen, deze avond gestopt bij de plaatselijke dagbladhandelaar en een Perswijn en Decanter meegegritst. Ideale lectuur voor het slapenWink


RE: wijntijdschriften - troisetoiles - 09-05-2019 03:00 PM

In Berlijn twee wijntijdschriften met knappe lay-out gekocht - ze kunnen zo op de salontafel liggen: Noble Rot (ondertitel: Shrine to the Vine) en Pipette.

Noble Rot, een uitgave van het gelijknamige Londense restaurant, is al toe aan editie 19. Bevat zowel artikelen over gastronomie als over 'revolutionary wine'. Onder de pennen zitten restaurantcritici en journalisten van The Guardian, Financial Times en andere bladen, maar ook enkele koks en chefs. In dit nummer heel wat artikelen met een grappige insteek. Mijn favoriet: 'Winos on acid: Can microdosing LSD make you a more perceptive wine-taster?. Daarnaast ook enkele mooie reportages, o.a. over de Jura (met bezoek aan Jean-François Gavenat, Julien Libet, Stephane Tissot e.a.), en de Savoie ('It may be an alpine wonderland, but as a wine region it's largely misunderstood, if not just plain overlooked'). Daarnaast een lang maar vooral ook erg leuk interview met Jancis Robinson, met vragen als 'Is Marxism and a passion for expensive fine wine compatible?', Noble Rot's non-gastronomic tour of Florence en een artikel over 'How fine wine met football'.
Meer info op https://shop.noblerot.co.uk/

Pipette, the indie mag about natural wines, is nog maar toe aan editie 2. Ook dit blad, onder hoofdredactie van Rachel Signer, zet in op knappe illustraties, foto's en vormgeving. Pipette is iets serieuzer van toon en inhoudelijk minder breed, want alle stukken gaan over natuurwijn. Daardoor gaat het blad ook iets meer in de diepte. Het essay 'So, you think you can harvest: 10 commandments for first timers' las ik met veel plezier, geeft goeie tips voor wie graag eens stage wil lopen op een wijndomein. Daarnaast mooie reportages over o.a. Chateau de Béru (Chablis), de Denavolo wijnen uit Piacenza en heel interessante stukken over Sloveense en Georgische wijnen - laatste op basis van een bezoek aan drie Franse wijnmakers die daar zijn neergestreken. Minder interessant vond ik interviews met een Amerikaanse wijnschrijfster en iemand die natuurwijnen verkoopt in Parijs.

Meer info op https://pipettemagazine.com/
Op Instagram las ik dat Pipette verkocht wordt in A Taste Affair in Gent.

Voor Noble Rot betaalde ik 12,50 euro, voor Pipette 18 euro.


RE: wijntijdschriften - Olivier - 22-01-2020 05:52 PM

Is et iemand bekend met het tijdschrift The World of Fine Wine?


RE: wijntijdschriften - wvd - 23-01-2020 12:31 PM

(22-01-2020 05:52 PM)Olivier schreef:  Is et iemand bekend met het tijdschrift The World of Fine Wine?

Ken ik niet. Ik volg Bourgogne Aujourd'hui en (uiteraard) Vinous waar Antonio Galloni net zijn nieuwe man voor Italië bekend maakte. De vervanger van de onnavolgbare Ian D'Agatha is wel een goede keuze: Eric Guido! Ik heb met die jongeman samen geproefd in Barolo, zeer goede proever en schrijft ook mooi. Ga maar eens zoeken op CT.


RE: wijntijdschriften - troisetoiles - 10-02-2020 09:52 PM

Onlangs via internet een Schluck besteld - das Anstössige Weinmagazin. Mooi vormgegeven magazine, 130 bladzijden. Verschijnt slechts twee keer per jaar. Redactie zit - hoe kan het anders - in Berlijn. Het magazine dat ik kocht is een special met thema 'Die Welt durch die Nase betrachtet', al vallen lang niet alle artikelen onder dat thema. In het magazine o.a. een essay over die Sprache, der Wein en die Küche. Een reportage over Peruviaanse natuurwijn. Een essay over reukzin en blind proeven. Een stuk over domein Viñas del Vero in Somontano, waar zowaar een Gewürztraminer wordt verbouwd. Een verslag van een Schnappsproeverij. Een portret van wijnmaakster Simona Maier, die vroeger door het leven ging als Simon Maier. Maar meest bijzondere stuk is toch een (fictief) kortverhaal van een sommelière die zich de reukcellen van een mopshond liet inplanten - ik verzin het niet. Veel ruimte dus voor experiment in dit mooie blad.


RE: wijntijdschriften - Olivier - 10-02-2020 11:23 PM

Citaat:Maar meest bijzondere stuk is toch een (fictief) kortverhaal van een sommelière die zich de reukcellen van een mopshond liet inplanten

En toen rook de wijn naar hondenbrokjes en varkensoor? Smile


DECANTER - wvd - 16-02-2021 05:04 PM

Soms vind ik het toch zo triest dat vele wijnliefhebbers de mosterd halen bij allerhande tijdschriften en wijnwebsites die ze dan als "de waarheid" beschouwen, terwijl ze uiteraard geen bal geloven van wat de wijnhandelaar hun vertelt, want die vind natuurlijk enkel zijn eigen zooi goed en probeert je die brol aan te smeren, hij heeft het gekocht en moet er dan ook ten koste van alles van af geraken, niet?
Vandaag was eindelijk het Decanter nummer van februari aangekomen. Dat durf ik al wel eens te kopen vanwege de Italy Special, waar soms iets zinnigs in staat.
Het hoofdartikel van het nummer is: Burgundy 2019: a stellar year. Don't buy until you've read our expert verdict and top picks
Ik benieuwd naar die beste resultaten en al zeker naar de top picks! Het artikel is zowaar van de hand van een echte Master of Wine, Charles Curtis. Mij volledig onbekend en na (deels) lezen van het artikel wens ik dat graag zo te houden.
Want dames en heren, u raadt nooit welke domeinen de mooiste wijnen maakten en de interessantste kopen zijn dit jaar: Armand Rousseau, Comte Georges de Vogüé, DRC, Roumier Dujac, Mugnier, Méo-Camuzet,... Nou, daar had ik niet van terug, wie had dat kunnen denken dat ze die domeinen gingen vermelden. Ik benieuwd of ze ook in de Côte de Beaune geweldige ontdekkingen gedaan hebben en jawel hoor: Lafon, de Montille, Roulot, PYCM, d'Angerville,...
En buiten die had onze MW nog wat tips namelijk te producenten om in het oog te houden, de man heeft zelfs ontdekt dat er nog wijngaard staat ergens ten noorden van Gevrey: Domaine Joliet en Berthaut-Gerbet in Fixin en kijkkijkkijk, zowaar Silvain Pataille in Marsannay!!! DE ontdekking van de eeuw ongetwijfeld! Bij Amélie is al niks meer te krijgen, anderen waren een ietsiepietsie sneller dan onze MW en Pataille, ja, zeer mooie wijnen gehad, ik ontdekte hem zo'n decennium of twee geleden....
Geen woord over Fournier, Noëllat, Ph. Colin, Chicotot (om niet alleen die van ons te noemen, zie eerste paragraaf...) enz., aan dit ritme gaat Laurent tegen 2035 ook als ontdekking in Decanter geraken.

Enfin, mijn raad dus: tracht de echt mooie wijnen te vinden al kan (of wil) je ze niet betalen. Geloof die idiote handelaar niet die je zijn flutwijntjes probeert te slijten en scoor liever een flesje bij Roumier, Rousseau, Dujac, Ponsot of DRC, je gaat er gegarandeerd plezier aan beleven want een echte kenner, een Master of Wine, heeft het geschreven, zwart op wit.

Ik dacht hier nog even over het Italy 2021 katern van The world's best wine magazine te beginnen, maar ik moet eerst even gaan kotsen.


RE: wijntijdschriften - Vince - 16-02-2021 06:00 PM

... tenzij je een nouveau riche uit Azië of Rusland bent, dan kan je deze 'inside tips' misschien wel appreciëren Confused

Idem vorige week in push bericht Decanter over 2019, dan beginnen ze over 'Le musigny' enzv. . Ja hallo, de meeste bourgogne freaks hebben zo'n fles nog in de verste verte nooit gezien, laat staan aangeraakt

Maar we spotten hier misschien voor jou een unieke commerciële kans! Je kan speciale kotszakjes maken voor je klanten met een leuke spreuk op ("pour tous les vins ... sauf LeuVIN"). En die probeer je ook onder de krantenkiosken te verdelen.


RE: wijntijdschriften - wvd - 16-02-2021 06:05 PM

(16-02-2021 06:00 PM)Vince schreef:  ... tenzij je een nouveau riche uit Azië of Rusland bent, dan kan je deze 'inside tips' misschien wel appreciëren Confused

Idem vorige week in push bericht Decanter over 2019, dan beginnen ze over 'Le musigny' enzv. . Ja hallo, de meeste bourgogne freaks hebben zo'n fles nog in de verste verte nooit gezien, laat staan aangeraakt

Maar we spotten hier misschien voor jou een unieke commerciële kans! Je kan speciale kotszakjes maken voor je klanten met een leuke spreuk op ("pour tous les vins ... sauf LeuVIN"). En die probeer je ook onder de krantenkiosken te verdelen.

Ah, jij bent veel commercieler ingesteld, nog tips?

Ik bedoel maar, wat heb je daar in godsnaam aan. Elke lul, zelfs ik, kan dat artikel schrijven want die domeinen maken elk jaar wel fatsoenlijke tot verbluffende wijn. Maar ofwel geraak je er niet aan, ofwel betaal je je blauw. En het bezorgt Bourgogne een slechte naam. Ik geniet enorm van Bourgognes aan prijzen waarvoor je bij die domeinen niet eens de fles mag zién!


RE: wijntijdschriften - BartS - 16-02-2021 08:40 PM

Ik heb zelf ook een abo op Decanter en klopt idd wat wvd zegt. De domeinen met recensies zij altijd de top van de top voor de happy few. Eigenlijk zou ik mijn abo moeten opzeggen.

Om het nu zo grof te stellen dat ik er van moet kotsen... hmmmm. Dergelijk magazine is natuurlijk niet bedoeld voor modale Vlaming met beperkte portemonnee. Zij zijn zeer UK en Asia gericht en vooral voor een vermogend publiek. Dat is gewoon zo. Die mensen hebben geen boodschap aan Fournier, Ph. Colin, etc... dan verkopen zij geen tijdschrift meer.

We moeten niet alles met een forum-bril bekijken he.


RE: wijntijdschriften - wvd - 16-02-2021 09:28 PM

Nee, da's waar, maar komen vertellen dat Pataille de nieuwe te volgen man is... Wij waren daar bijna 20 jaar geleden, weet je... en we laten die nu achter ons...en we weten waarom. En om op je stelling te repliceren, wat is het nut voor de gefortuneerde liefhebber om elk jaar over dezelfde 5 domeinen te lezen?


RE: wijntijdschriften - vinejo - 16-02-2021 09:46 PM

Ik denk dat mensen gewoon graag lezen over die topdomeinen...net zoals het gepeupel graag kijkt naar Sky is the limit.
We hadden hier ooit zo n Nederlander die vooral duurdere of onhaalbare wijnen besprak, uit de reacties verstond ik dat heel wat mensen daar graag over lazen.


RE: wijntijdschriften - wvd - 17-02-2021 01:22 AM

(16-02-2021 09:46 PM)vinejo schreef:  Ik denk dat mensen gewoon graag lezen over die topdomeinen...net zoals het gepeupel graag kijkt naar Sky is the limit.
We hadden hier ooit zo n Nederlander die vooral duurdere of onhaalbare wijnen besprak, uit de reacties verstond ik dat heel wat mensen daar graag over lazen.

Dat was ook zo, maar die man schreef geen artikels in the world's best wine magazine over zijn geweldige tips van het jaar. Dit zijn elk jaar opnieuw dezelfde domeinen die vermeld worden. Dat artikel kan iedereen schrijven. Zal ik je anders mijn tips voor Bordeaux 2019 even opsommen? Volgens mij zijn de mooiste niet te missen wijnen daar Mouton, Latour, Margaux, Lafleur en Ausone. En ik ben niet eens MW!


RE: wijntijdschriften - Vince - 17-02-2021 08:59 AM

duidelijk dat je geen MW bent, die zou voor de tips BDX 2019 toch de 'hidden gem' Haut Brion vermelden Big Grin


RE: wijntijdschriften - vinejo - 17-02-2021 10:22 AM

(17-02-2021 08:59 AM)Vince schreef:  'hidden gem' Haut Brion

woeha


RE: wijntijdschriften - BartS - 17-02-2021 11:08 AM

(16-02-2021 09:28 PM)wvd schreef:  Nee, da's waar, maar komen vertellen dat Pataille de nieuwe te volgen man is... Wij waren daar bijna 20 jaar geleden, weet je... en we laten die nu achter ons...en we weten waarom. En om op je stelling te repliceren, wat is het nut voor de gefortuneerde liefhebber om elk jaar over dezelfde 5 domeinen te lezen?

Ik heb ooit eens geweldig boek gelezen over armoede en rijkdom in de wereld (kan helaas niet op titel komen). Conclusie: armoede kent overal zijn eigen gezicht, van zwart Afrika, naar Peru, naar Filipijnen,... Rijkdom daarentegen is overal zelfde: overal willen (en hebben) ze een Rolls Royce, Louis Vuitton, Prada, Dom Perignon, etc. Van Rusland over China over USA. Ik denk dat vooral het woord "liefhebber" niet past in je vraag wvd. Het gaat gewoon om "gefortuneerden".


RE: wijntijdschriften - wvd - 17-02-2021 12:49 PM

(17-02-2021 08:59 AM)Vince schreef:  duidelijk dat je geen MW bent, die zou voor de tips BDX 2019 toch de 'hidden gem' Haut Brion vermelden Big Grin

thumbsup
(17-02-2021 11:08 AM)BartS schreef:  
(16-02-2021 09:28 PM)wvd schreef:  Nee, da's waar, maar komen vertellen dat Pataille de nieuwe te volgen man is... Wij waren daar bijna 20 jaar geleden, weet je... en we laten die nu achter ons...en we weten waarom. En om op je stelling te repliceren, wat is het nut voor de gefortuneerde liefhebber om elk jaar over dezelfde 5 domeinen te lezen?

Ik heb ooit eens geweldig boek gelezen over armoede en rijkdom in de wereld (kan helaas niet op titel komen). Conclusie: armoede kent overal zijn eigen gezicht, van zwart Afrika, naar Peru, naar Filipijnen,... Rijkdom daarentegen is overal zelfde: overal willen (en hebben) ze een Rolls Royce, Louis Vuitton, Prada, Dom Perignon, etc. Van Rusland over China over USA. Ik denk dat vooral het woord "liefhebber" niet past in je vraag wvd. Het gaat gewoon om "gefortuneerden".

Zijn er dan zoveel gefortuneerden dat Decanter daar kan rond van komen? Het is toch echt armoe troef als je als MW met niks beters op de proppen kan komen.
Ik was wel aangenaam verrast dat noch Coche-Dury, noch Leflaive vermeld werden, wellicht hebben die het jaar "gemist"... Big Grin


RE: wijntijdschriften - troisetoiles - 17-02-2021 03:39 PM

(17-02-2021 12:49 PM)wvd schreef:  Zijn er dan zoveel gefortuneerden dat Decanter daar kan rond van komen? Het is toch echt armoe troef als je als MW met niks beters op de proppen kan komen.
Ik was wel aangenaam verrast dat noch Coche-Dury, noch Leflaive vermeld werden, wellicht hebben die het jaar "gemist"... Big Grin

Ik ken het business model van Decanter niet, maar op basis van deze discussie vraag ik me wel af in hoeverre de keuze van besproken domeinen op onafhankelijke wijze gebeurt. Lijkt me toch geen toeval dat keer op keer dezelfde dure domeinen aan bod komen, wellicht ook allemaal met een grote marketingafdeling... Zou het hier niet om een vorm van branded content kunnen gaan?


RE: wijntijdschriften - BartS - 17-02-2021 05:27 PM

(17-02-2021 03:39 PM)troisetoiles schreef:  
(17-02-2021 12:49 PM)wvd schreef:  Zijn er dan zoveel gefortuneerden dat Decanter daar kan rond van komen? Het is toch echt armoe troef als je als MW met niks beters op de proppen kan komen.
Ik was wel aangenaam verrast dat noch Coche-Dury, noch Leflaive vermeld werden, wellicht hebben die het jaar "gemist"... Big Grin

Ik ken het business model van Decanter niet, maar op basis van deze discussie vraag ik me wel af in hoeverre de keuze van besproken domeinen op onafhankelijke wijze gebeurt. Lijkt me toch geen toeval dat keer op keer dezelfde dure domeinen aan bod komen, wellicht ook allemaal met een grote marketingafdeling... Zou het hier niet om een vorm van branded content kunnen gaan?

Er staat - los van de "neutrale" recensies en artikels - heel veel branded content en reclame in. Dat zal natuurlijk een symbiose zijn tussen de grote chateaus en dergelijke tijdschriften. Net zoals tussen profvoetballers en journalisten. Minder kritisch is meer scoops en meer exclusieve content. Dat is van alle tijden en zal nooit verdwijnen.


RE: wijntijdschriften - Olivier - 17-02-2021 06:06 PM

Citaat:Het is toch echt armoe troef als je als MW met niks beters op de proppen kan komen.

Als je MW wil worden de dag van vandaag moet je daar al snel meer dan 30.000€ voor neertellen (voor het hele traject), en ik ben dan nog voorzichtig. Geef toe, als je zoveel over hebt voor die twee letters, ga je toch ook liever Romanée Conti gaan proeven?

Enfin, het is een business, dat is duidelijk. Maar er zijn ook mensen die schrijven over de onderkant van de pyramide. Maar eerlijk, hoeveel wijnliefhebbers zijn echt geïnteresseerd daarin? En de mensen die in het budgetsegment kopen, meestal supermarkt, lezen doorgaans geen wijnmagazines. Dus ja...


RE: wijntijdschriften - Innesto - 17-02-2021 06:24 PM

[/quote]

Ik was wel aangenaam verrast dat noch Coche-Dury, noch Leflaive vermeld werden, wellicht hebben die het jaar "gemist"... Big Grin
[/quote]

Of niet een paars kistjes in de koffer van de ... geladen?Confused


RE: wijntijdschriften - Vince - 17-02-2021 07:20 PM

"er zijn ook mensen die schrijven over de onderkant van de pyramide"... waarmee we bij de bestaansreden van dit forum uitgekomen zijn. applaus


RE: wijntijdschriften - Rik Martens - 19-02-2021 07:16 PM

In de tijd dat we dat nog af en toe eens open deden, kwam de hidden gem Haut-Brion er meer dan eens ontgoochelend uit... Laat ze dus maar schrijven.

Ondertussen drinken we hier met volle teugen Ch. Barbe Blanche 2015 (zie onze moedwillige degustatie van juli 2019), die kostte toen net geen 15 euro en scoorde een tweede plaats de drie keer duurdere Virginie de Valandraud... Maar daar krijg je geen enkel exemplaar van Decanter mee verkocht.


RE: wijntijdschriften - Olivier - 19-07-2022 02:20 PM

Het leek voor mij vanzelfsprekend dat er wel ergens een wijntijdschrift (of site de dag van vandaag) zou bestaan dat gespecialiseerd is in Italië, maar ik vind zo niet meteen iets.

Zie ik iets over het hoofd of bestaat dat gewoon niet?


RE: wijntijdschriften - wvd - 20-07-2022 12:19 AM

(19-07-2022 02:20 PM)Olivier schreef:  Het leek voor mij vanzelfsprekend dat er wel ergens een wijntijdschrift (of site de dag van vandaag) zou bestaan dat gespecialiseerd is in Italië, maar ik vind zo niet meteen iets.

Zie ik iets over het hoofd of bestaat dat gewoon niet?

Er zijn redelijk wat publicaties over Italiaanse wijn en ook op robertparker en Vinous vind je aardig wat info. Je hebt de L'Espresso, Gambero Rosso, Slow Food, Luca Maroni enz., meestal helaas enkel in boekvorm.
Vandaag postte Antonio Galloni bijvoorbeeld net een artikel over Chiant Classico en aanverwanten op Vinous. Interessant, maar de man heeft (gelukkig) toch iets andere criteria en voorkeuren en hetzelfde geldt voor de meeste reviewers.
Meer info ovze Italiaanse wijn, helaas ook boeken, zijn de eigenlijk onmisbare werken van Ian d'Agatha. En één dezer verschijnt de Chianti Classico atlas van Masnagetthi en dat gaat een heel bijzonder boek worden.


RE: wijntijdschriften - jr02 - 28-09-2022 02:07 AM

La Revue du Vin de France (oktober 2022)

Deze maand kon ik genieten van een Chablis van Droin, Pouilly-Fuissé van Guffens-Heynen en Saumaize-Michelin...(zie desbetreffende topic)

en deze maand uitvoerig besproken in LaRvF

- Artikel over Dom. Jean Paul et Benoît Droin
- Degustatie van 1°cru Pouilly-Fuissé, waar Dom. Saumaize-Michelin toch met een 5 tal wijnen heel hoge scores haalt (92-95)


RE: wijntijdschriften - wvd - 28-09-2022 10:46 AM

(28-09-2022 02:07 AM)jr02 schreef:  La Revue du Vin de France (oktober 2022)

Deze maand kon ik genieten van een Chablis van Droin, Pouilly-Fuissé van Guffens-Heynen en Saumaize-Michelin...(zie desbetreffende topic)

en deze maand uitvoerig besproken in LaRvF

- Artikel over Dom. Jean Paul et Benoît Droin
- Degustatie van 1°cru Pouilly-Fuissé, waar Dom. Saumaize-Michelin toch met een 5 tal wijnen heel hoge scores haalt (92-95)

Saumaize-Michelin is top vind ik zelf en nog aan heel fatsoenlijke prijzen. Hun eerste premier crus gingen buiten aan ongeveer € 30 wat me erg redelijk lijkt. Het blijft m.i. een geweldige hunting ground voor liefhebbers van heel mooie witte Bourgogne.


RE: wijntijdschriften - jr02 - 28-09-2022 07:50 PM

(28-09-2022 10:46 AM)wvd schreef:  
(28-09-2022 02:07 AM)jr02 schreef:  La Revue du Vin de France (oktober 2022)

Deze maand kon ik genieten van een Chablis van Droin, Pouilly-Fuissé van Guffens-Heynen en Saumaize-Michelin...(zie desbetreffende topic)

en deze maand uitvoerig besproken in LaRvF

- Artikel over Dom. Jean Paul et Benoît Droin
- Degustatie van 1°cru Pouilly-Fuissé, waar Dom. Saumaize-Michelin toch met een 5 tal wijnen heel hoge scores haalt (92-95)

Saumaize-Michelin is top vind ik zelf en nog aan heel fatsoenlijke prijzen. Hun eerste premier crus gingen buiten aan ongeveer € 30 wat me erg redelijk lijkt. Het blijft m.i. een geweldige hunting ground voor liefhebbers van heel mooie witte Bourgogne.

Inderdaad mooie pareltjes te vinden aan 'nog' betaalbare prijzen. Behoort ook tot het betere werk voor mij: Jules Desjourneys!(Fabien Duperray) Op het forum beter gekend met zijn Beaujolais maar zijn Pouilly Fuissé mag er ook meer dan zijn (prijsklasse tss Guffens en Saumaize maar ook al weer moeilijker te vinden de laatste jaren)