wijnliefhebbers
Tour Haut Caussan Médoc - Afdrukversie

+- wijnliefhebbers (http://www.vinejo.freebb.be)
+-- Forum: Frankrijk (/forum-3.html)
+--- Forum: Bordeaux (/forum-9.html)
+--- Discussie: Tour Haut Caussan Médoc (/thread-257.html)


Tour Haut Caussan Médoc - Kris G - 11-02-2010 08:40 PM

net de 2003 ontkurkt (in 2 stukken aaarggl > die sommelier van de Collishop is toch niet zo praktisch 1234) van deze Cru Bourgeois Supérieur (in zo verre die klassering nog bestaat natuurlijk Wink), eerst enkele scores : 4 sterren in Decanter, 90 van RP en 88 van WS
een blend van 50% Cabernet Sauvignon en 50% Merlot : mooie wisselwerking tussen het fruit en de tannines, ik vind hem goed gemaakt (ik heb ook niet de indruk dat de wijn/druiven "overhit" is geweest, wat ik bij veel 2003 wel al heb gehad), lange afdronk met helemaal op het einde ervan nog een leuke verrassing, dus zit wel goed en ook P/Q een hele hoge score, mijn persoonlijke score : 88-89 Smile


RE: Tour Haut Caussan Médoc - barre - 11-02-2010 08:55 PM

Heb ook een kist 2003 liggen, sluit me volledig aan bij nota hierboven. Mijn scores hiervoor waren blijkbaar twee keer 89


RE: Tour Haut Caussan Médoc - vinejo - 11-02-2010 09:51 PM

Eén van de allerbeste prijs-kwaliteitswijnen uit de Médoc!


RE: Tour Haut Caussan Médoc - Bert - 13-02-2010 06:21 PM

Inderdaad, zie ook
http://wijnliefhebbers.skynetblogs.be/post/4812712/ducru-beaucaillou-trotanoy-en-co


RE: Tour Haut Caussan Médoc - Jan VG - 18-04-2010 12:00 AM

Vanmiddag voor mijn bezoek ook een Tour Haut Caussan 2003 opengetrokken.
Erg mooie en smakelijke wijn, zalig gebeuren !
Ongelooflijk sterk, zou zelfs naar score van 90 neigen.
Zeker gezien de belachelijke prijs !
Toppertje (prijs/kwaliteit he) !


RE: Tour Haut Caussan Médoc - vinejo - 26-11-2010 11:43 PM

Tour Haut Caussan 2006
Eerste dag: redelijk gesloten neus, wat peper, zwart fruit, mineraal. In de mond onmiddellijk zeer verleidelijk, strak, evenwicht, complex.
Tweede dag wat ontgoochelend, hout komt wat boven (vanille), minder boeiend. Verder afgebleven dus, een jonge Bordeaux kan rare sprongen maken.
Derde dag: Inderdaad, alweer een heel andere wijn. Een open neus met rood(!) fruit, framboos, aardbei, cuberdons , bloemetjes, grafiet, laurier. Hééérlijk aroma.
In de mond eerst sappig en soepel, vanaf het midden komen tannines opzetten die licht bitter en wat drogend eindigen. Maar daar maalt de ware Bordeaux-liefhebber niet om.
't Is als een prachtige film met een minder happy ending (dat er wel komt in de sequel).

Heer, vergeef de mensen die met Bordeaux lachen, zij weten niet wat ze doen.. angel


RE: Tour Haut Caussan Médoc - Hugel - 27-11-2010 01:49 AM

Klinkt goed en uitnodigend om zelf eens te ontdekken! Slurp

waar kochten jullie deze flesjes en tegen welke prijs?
zijn ze nog te verkrijgen?

alvast bedankt


RE: Tour Haut Caussan Médoc - vinejo - 27-11-2010 11:04 AM

Kwam van Auchan, wijnfestival, dacht 10,95 euro*.
Ik vermoed dat de Wijnzolder nog wat 1999 liggen heeft.
VanHende voerde die vroeger ook in (wel wat duurder daar)

* met dank aan mijn leverancier uit het Kortrijkse Big Grin


RE: Tour Haut Caussan Médoc - doc - 28-11-2010 02:36 AM

(26-11-2010 11:43 PM)vinejo schreef:  Tour Haut Caussan 2006
Eerste dag: redelijk gesloten neus, wat peper, zwart fruit, mineraal. In de mond onmiddellijk zeer verleidelijk, strak, evenwicht, complex.
Tweede dag wat ontgoochelend, hout komt wat boven (vanille), minder boeiend. Verder afgebleven dus, een jonge Bordeaux kan rare sprongen maken.
Derde dag: Inderdaad, alweer een heel andere wijn. Een open neus met rood(!) fruit, framboos, aardbei, cuberdons , bloemetjes, grafiet, laurier. Hééérlijk aroma.
In de mond eerst sappig en soepel, vanaf het midden komen tannines opzetten die licht bitter en wat drogend eindigen. Maar daar maalt de ware Bordeaux-liefhebber niet om.
't Is als een prachtige film met een minder happy ending (dat er wel komt in de sequel).

Heer, vergeef de mensen die met Bordeaux lachen, zij weten niet wat ze doen.. angel

Als dit zo fantastisch is , wil ik mij nog bekeren, kun je ook lezen als "beekeren"
Smile


RE: Tour Haut Caussan Médoc - don quichotte - 28-11-2010 02:16 PM

Als ik alle bovenstaande commentaren lees denk ik dat mijn mening over deze wijn aan herziening toe is.

Ik dronk deze wijn in de jaren zeventig en tachtig maar ben nooit sterk onder de indruk ervan geweest.
Sinds die jaren heb ik deze niet meer gedronken.( moet dit wel nog even checken)

Heeft men op het domein actueel een andere aanpak in vergelijking met de vroegere decennia?


RE: Tour Haut Caussan Médoc - Kris G - 28-11-2010 03:09 PM

de 2003 is me toch ook goed bevallen, ik heb nog 2 flessen bijgekocht, zit P/K wel goed


RE: Tour Haut Caussan Médoc - Jurgen - 29-11-2010 02:51 PM

Bedankt voor de tip in de tijd Vinejo. Kocht de laatste drie beschikbare flesjes van 2006 in Auchan. thumb

Nu nog wat geduld hebben...


RE: Tour Haut Caussan Médoc - vinejo - 29-11-2010 06:27 PM

Graag gedaan Jurgen. Hoop nu wel dat hij je zal meevallen...


RE: Tour Haut Caussan Médoc - Jan VG - 29-11-2010 11:52 PM

Haha, bijna niets gekocht bij Sylvies, maar wel
12 fleskes Tour Haut Caussan 2003 en ook 6 magnums van de 2005

Heerlijk !


RE: Tour Haut Caussan Médoc - vinejo - 29-11-2010 11:54 PM

En wat heb je betaald Jan?


RE: Tour Haut Caussan Médoc - Jan VG - 30-11-2010 11:04 AM

2 keer hetzelfde
iets van 12.5 Eur per fles (magnums dus 25 Eur dan)


RE: Tour Haut Caussan Médoc - Kris G - 05-12-2010 09:23 PM

nog nen 2003 opengetrokken (thank you Jan) : echt wel mooie wijn, 1e slok viel wa tegen, maar na tijdje in het glas wist ik hem weer heel goed te waarderen, echt wel indrukwekkende afdronk voor zo'n budgetwijn en geen negatieve typische 2003-invloeden, toch opnieuw 88-89 score


RE: Tour Haut Caussan Médoc - vinejo - 31-12-2010 11:58 AM

THC 2000 (WT bij Gerten)
Natte bladeren, bos, champignons, zwart fruit, witte peper, mineraal, evenwicht, hoge zuren op t eind. Ik dacht aan een wijn in de categorie Lagrange. 91/100


RE: Tour Haut Caussan Médoc - Da Vinci - 09-01-2011 12:18 PM

Heeft er iemand zicht op het bewaarpotentieel van deze wijn (2003). Zoek wat flesjes uit 2003 die goed bewaren en toch betaalbaar zijn. Zou er een 12-tal willen, maar mag van verschillende wijnen zijn (liefst zelf...)
Deze komt dankzij lovende commentaar zeker en vast in aanmerkingSlurp

Tips dus steeds welkom...


RE: Tour Haut Caussan Médoc - barre - 10-01-2011 11:30 AM

Ik heb in 't weekend nog een 2003 gedronken. Komt nog zeer krachtig uit de hoek. Ik geef die nog een jaar of 3-5, maar wederom met in het achterhoofd dat ik mijn wijne liever voor dan na hun hoogtepunt drink.


RE: Tour Haut Caussan Médoc - Mt - 10-01-2011 12:47 PM

Ik heb nog 5 flesjes '99 liggen en die zullen niet snel voor de bijl gaan. Uitstellen en dan zal dit een juweeltje zijn.
Doet mij dus denken aan de SM '99 van deze zomer. Toch sterk dat we dit enigszins met elkaar kunnen vergelijken!


RE: Tour Haut Caussan Médoc - Bert - 18-05-2012 08:56 PM

M'n laatste fles 1999
Meer moet je mij niet geven, na een lekker dineetje in een 'gewoon' weekend...
Zo'n mooi geëvouleerde Bdx is echt genieten, daar word ik content van...
Aroma's van groene paprika, nat bos, cassis, gebak, beetje drop en ceder ook en de geur van gazetten die je terugvindt op een 20 jaar vergeten zolder...
In de mond, een fijne herfst-Bdx met oa. milde rozijntjes en later toch nog frisse zuren.
Die kan nog enkele jaren mee

Dzju, de fles is wel snel leeg... Dat heb je toch wel steeds hé, met die verdomd lekkere, onmiskenbare Bordeau'tjes...


RE: Tour Haut Caussan Médoc - vinejo - 18-05-2012 09:09 PM

(18-05-2012 08:56 PM)Bert schreef:  M'n laatste fles 1999
Meer moet je mij niet geven, na een lekker dineetje in een 'gewoon' weekend...
Zo'n mooi geëvouleerde Bdx is echt genieten, daar word ik content van...
Aroma's van groene paprika, nat bos, cassis, gebak, beetje drop en ceder ook en de geur van gazetten die je terugvindt op een 20 jaar vergeten zolder...
In de mond, een fijne herfst-Bdx met oa. milde rozijntjes en later toch nog frisse zuren.
Die kan nog enkele jaren mee

Dzju, de fles is wel snel leeg... Dat heb je toch wel steeds hé, met die verdomd lekkere, onmiskenbare Bordeau'tjes...

I like a Bordofiel like you ;-)
Oude gazetten op zolder, kan me daar echt wel iets bij voorstellen, dacht vandaag nog bij ruiken aan een Bourgogne van 1985 aan de geur van een oud boek !
THC 1999, heb gelukkig nog wat flesjes liggen (moet me niet haasten veronderstel ik?)


RE: Tour Haut Caussan Médoc - Bert - 18-05-2012 09:20 PM

Ja, die ouwe gazetten, da's voor mij een verhaal apart. Een herinnering van toen ik een jaar of 8 was. Of hoe bepaalde beelden & geuren een mens kunnen bijblijven....

Als ik nog flesjes liggen had, zou ik ze opendoen tussen nu ( Big Grin we want more) en 2-3 jaar


RE: Tour Haut Caussan Médoc - don quichotte - 18-05-2012 10:57 PM

(18-05-2012 08:56 PM)Bert schreef:  M'n laatste fles 1999
Meer moet je mij niet geven, na een lekker dineetje in een 'gewoon' weekend...
Zo'n mooi geëvouleerde Bdx is echt genieten, daar word ik content van...
Aroma's van groene paprika, nat bos, cassis, gebak, beetje drop en ceder ook en de geur van gazetten die je terugvindt op een 20 jaar vergeten zolder...
In de mond, een fijne herfst-Bdx met oa. milde rozijntjes en later toch nog frisse zuren.
Die kan nog enkele jaren mee

Dzju, de fles is wel snel leeg... Dat heb je toch wel steeds hé, met die verdomd lekkere, onmiskenbare Bordeau'tjes...

Doet me denken aan dat cursiefje " De laatste fles" van Louis Verbeek.
Die fles was wel wat ouder.


RE: Tour Haut Caussan Médoc - vinejo - 18-05-2012 11:00 PM

http://www.vinejo.freebb.be/thread-735-post-7112.html#pid7112


RE: Tour Haut Caussan Médoc - don quichotte - 18-05-2012 11:51 PM

(18-05-2012 11:00 PM)vinejo schreef:  http://www.vinejo.freebb.be/thread-735-post-7112.html#pid7112

Jo,

Je hebt een bijzonder goed geheugen.thumbsup


RE: Tour Haut Caussan Médoc - doc - 18-05-2012 11:59 PM

(18-05-2012 11:51 PM)don quichotte schreef:  
(18-05-2012 11:00 PM)vinejo schreef:  http://www.vinejo.freebb.be/thread-735-post-7112.html#pid7112

Jo,

Je hebt een bijzonder goed geheugen.thumbsup

Ik heb daar toen enorm van genoten, bedankt om het linkje nog 's te posten, ik print het morgen zeker en vast uit om nooit meer uit het oog te verliezen. thank you Don

@Venne, waar staat het stukje poëzie dat jij eens postte, was ook zo ontroerend, plak ook nog 's linkje als je wil ....


RE: Tour Haut Caussan Médoc - de populist - 06-05-2013 10:22 PM

Een mooi Bordeauxtje. Château Tour Haut-Caussan 2001. Geen groot oogstjaar, maar wel een magnum, lang gekoesterd in mijn schoonvader's kruipkeldertje. Geen massale concentratie en geen duizelingwekkende diepte, eerder lichtheid, verteerbaarheid, een zekere eenvoud in de beste zin van het woord. 50% Merlot, 50% Cabernet Sauvignon, 1 jaar barriques, maar een kleine hoeveelheid nieuwe eik. Maar de geur en de smaak zijn zo genuanceerd, zo écht en ongekunsteld. Dit wekt van alles op. Een mooie fase in het rijpingsproces: de tertiaire noten steken de kop op met champigon en kreupelhout, maar het fruit is nog sappig aanwezig met vooral cassis. Eikaroma's zijn subtiel aanwezig: wat rokerigheid, chocolade, amandel. Uiteraard het typische potloodslijpsel, twee keer draaien met de potloodslijper, niet te veel dus. Leuk zijn de verfrissende en verlichtende zuren en vooral de vegetale geur van verse bladeren, het doet mij denken aan bladeren van braamstruiken die je tussen je vingers wrijft. Ik zoek tegenwoordig niet zozeer kracht in wijn, eerder subtiliteit en vooral: verrassing, karakter, eigenzinnigheid, creatie eerder dan imitatie. Deze 2001 is voor mij op zijn hoogtepunt: hij vertoont een evenwicht tussen de primaire (fruit, zelfs wat bloemen), secundaire (versmolten houtaroma's, gerookt) en tertiaire geur- en smaakaroma's (humus...). Deze wijn is wat Bordeaux voor mij moet zijn en je vindt het nergens anders op die manier. Deze memorabele smaakervaring is de reden dat ik middelmatig geprijsde Bordeaux (Citran, Cambon la Pélouze, Caronne St Gemme, Charmail, Puygueraud et cetera) probeer te bewaren. Heerlijk drinken.


RE: Tour Haut Caussan Médoc - vinejo - 06-05-2013 11:15 PM

(06-05-2013 10:22 PM)de populist schreef:  Een mooi Bordeauxtje. Château Tour Haut-Caussan 2001. Geen groot oogstjaar, maar wel een magnum, lang gekoesterd in mijn schoonvader's kruipkeldertje. Geen massale concentratie en geen duizelingwekkende diepte, eerder lichtheid, verteerbaarheid, een zekere eenvoud in de beste zin van het woord. 50% Merlot, 50% Cabernet Sauvignon, 1 jaar barriques, maar een kleine hoeveelheid nieuwe eik. Maar de geur en de smaak zijn zo genuanceerd, zo écht en ongekunsteld. Dit wekt van alles op. Een mooie fase in het rijpingsproces: de tertiaire noten steken de kop op met champigon en kreupelhout, maar het fruit is nog sappig aanwezig met vooral cassis. Eikaroma's zijn subtiel aanwezig: wat rokerigheid, chocolade, amandel. Uiteraard het typische potloodslijpsel, twee keer draaien met de potloodslijper, niet te veel dus. Leuk zijn de verfrissende en verlichtende zuren en vooral de vegetale geur van verse bladeren, het doet mij denken aan bladeren van braamstruiken die je tussen je vingers wrijft. Ik zoek tegenwoordig niet zozeer kracht in wijn, eerder subtiliteit en vooral: verrassing, karakter, eigenzinnigheid, creatie eerder dan imitatie. Deze 2001 is voor mij op zijn hoogtepunt: hij vertoont een evenwicht tussen de primaire (fruit, zelfs wat bloemen), secundaire (versmolten houtaroma's, gerookt) en tertiaire geur- en smaakaroma's (humus...). Deze wijn is wat Bordeaux voor mij moet zijn en je vindt het nergens anders op die manier. Deze memorabele smaakervaring is de reden dat ik middelmatig geprijsde Bordeaux (Citran, Cambon la Pélouze, Caronne St Gemme, Charmail, Puygueraud et cetera) probeer te bewaren. Heerlijk drinken.

Om het zoontje van een ander forumlid te citeren: "Boempatat!" Klop erop.


RE: Tour Haut Caussan Médoc - vinejo - 21-12-2013 06:14 PM

(18-05-2012 08:56 PM)Bert schreef:  M'n laatste fles 1999
Meer moet je mij niet geven, na een lekker dineetje in een 'gewoon' weekend...
Zo'n mooi geëvouleerde Bdx is echt genieten, daar word ik content van...
Aroma's van groene paprika, nat bos, cassis, gebak, beetje drop en ceder ook en de geur van gazetten die je terugvindt op een 20 jaar vergeten zolder...
In de mond, een fijne herfst-Bdx met oa. milde rozijntjes en later toch nog frisse zuren.
Die kan nog enkele jaren mee

Dzju, de fles is wel snel leeg... Dat heb je toch wel steeds hé, met die verdomd lekkere, onmiskenbare Bordeau'tjes...

Momenteel dezelfde 1999 in het glas.
Een fijne herfst-Bordeaux noteerde Bert, perfecte beschrijving vind ik.
Vandaag is ie écht mooi op dronk, met bos, champignons, chocolade en ceder in de neus. Onderliggend echter nog steeds fluwelig klein zwart fruit en mineraliteit.
Zacht in de mond, niet overdreven qua body (eerder licht zelfs), niet supercomplex maar evenwichtig, grafiet (edit: tabak!) in de afdronk.
Tannines zijn versmolten, veel zachter dan 2-3 jaar terug.
Volgens mij heeft het geen enkele zin om deze wijn nog verder te bewaren, hij zal de eerste jaren wel op dit plateau blijven maar niet meer verbeteren.
88


RE: Tour Haut Caussan Médoc - Bert - 21-12-2013 08:22 PM

Zou prachtig zijn als ik nu zou kunnen slapen, binnen 10j wakker worden en afdalen in m'n kelder met diezelfde flessen Smile


RE: Tour Haut Caussan Médoc - Olivier - 21-12-2013 08:58 PM

toch niet liever 10j andere dingetjes drinken? Als tussendoortjes Smile


RE: Tour Haut Caussan Médoc - Bert - 21-12-2013 09:25 PM

OK dan... Wink


RE: Tour Haut Caussan Médoc - Kris - 24-01-2014 08:12 PM

2003, lekker maar niet meer. Mooie korte afdronk, overall toch iets te dun. Nog niet kapot maar toch op retour. Ledigen zou ik zeggen...


RE: Tour Haut Caussan Médoc - Tienne - 08-05-2014 11:32 PM

(21-12-2013 06:14 PM)vinejo schreef:  
(18-05-2012 08:56 PM)Bert schreef:  M'n laatste fles 1999
Meer moet je mij niet geven, na een lekker dineetje in een 'gewoon' weekend...
Zo'n mooi geëvouleerde Bdx is echt genieten, daar word ik content van...
Aroma's van groene paprika, nat bos, cassis, gebak, beetje drop en ceder ook en de geur van gazetten die je terugvindt op een 20 jaar vergeten zolder...
In de mond, een fijne herfst-Bdx met oa. milde rozijntjes en later toch nog frisse zuren.
Die kan nog enkele jaren mee

Dzju, de fles is wel snel leeg... Dat heb je toch wel steeds hé, met die verdomd lekkere, onmiskenbare Bordeau'tjes...

Momenteel dezelfde 1999 in het glas.
Een fijne herfst-Bordeaux noteerde Bert, perfecte beschrijving vind ik.
Vandaag is ie écht mooi op dronk, met bos, champignons, chocolade en ceder in de neus. Onderliggend echter nog steeds fluwelig klein zwart fruit en mineraliteit.
Zacht in de mond, niet overdreven qua body (eerder licht zelfs), niet supercomplex maar evenwichtig, grafiet (edit: tabak!) in de afdronk.
Tannines zijn versmolten, veel zachter dan 2-3 jaar terug.
Volgens mij heeft het geen enkele zin om deze wijn nog verder te bewaren, hij zal de eerste jaren wel op dit plateau blijven maar niet meer verbeteren.
88

Flesjes van voor de eeuwwisseling zijn hier niet meer.
Sjans dat ik er eentje cadeau kreeg.

's Middags een glaasje voorgeproefd maar de wijn was nog niet op zijn plooi.

Nu bij walsen een heerlijke herfstige neus. Ceder.
Als ik de wijn wat laat rusten in het glas krijg ik dezelfde impressies en word ik even framboos en cuberdons gewaar, en een lichte ijzertoets.

De mond moet onderdoen voor de mooie uitnodigende neus.
Mooie frisse aanzet met rood fruit maar uitdrogend in de afdronk.

Aanvankelijk een zeer mooie wijn, jammer van de tegenvallende afdronk.


RE: Tour Haut Caussan Médoc - vinejo - 11-06-2014 05:42 PM

De volgende twee jaar GEEN wijn voor Tour Haut Caussan. Gevolg van de - totaal abnormale- hagelstormen.

http://blog.france3.fr/cote-chateaux/2014/06/10/la-clameur-des-paysans-du-medoc-victimes-de-la-grele-nos-pieds-de-vignes-cest-nos-copains-ils-sont-completement-destroy-ca-nous-fait-mal-a-nous-physiquement.html

It s the economy, stupid... watte

Hoog tijd dat dit ecoLogy wordt...


RE: Tour Haut Caussan Médoc - Kris G - 11-06-2014 11:08 PM

dit zal in de toekomst nog frequenter gebeuren, door global warming is er meer energie beschikbaar in de atmosfeer, dit zal tot meer en zwaardere onweders met de nodige regen/wind/hagelschade leiden


RE: Tour Haut Caussan Médoc - don quichotte - 13-09-2015 09:26 PM

Deze avond de 2008 in het glas.(ex-Carrefour)
Al sterk geëvolueerd naar het tertiaire zowel in geur als smaak.Op het einde iets stelig groen en nog een goede dosis tannines.
Zijn prijs van 10.19 is hij zeker waard.

Dit is niet meer deTour Haut Caussan die ik vroeger dronk. Af en toe moet ik mijn ervaringen herzien.Blush


RE: Tour Haut Caussan Médoc - don quichotte - 23-04-2016 06:18 PM

Deze week nog een aantal fleskes van de 2008 aan 8.18 Euro meegepakt in de Carrefour.
Gisteren eentje van geopend en goedgekeurd.
Geen complexe wijn maar wel zuiver en aantrekkelijk in zijn smaak.
In het begin vond ik de aciditeit in de afdronk een beetje te sterk maar bij het tweede glas had ik die indruk niet meer.


RE: Tour Haut Caussan Médoc - Jeroen Pieter - 06-07-2016 12:08 AM

Even voorstellen : ik ben restaurateur met veel liefde voor wijn in Amsterdam sinds 1992. Ik volg deze wijn al geruime tijd. Had deze op de kaart zo'n 7 jaar geleden, toen in Nederland uitverkocht, maar kon vorig jaar nog wat laatste flesjes bij van Hende vinden en heb er dus ook maar een paar daagjes Gent aan vastgeplakt..
2003 is al een stuk oranje/ bruiner dan dat ik hem vorig jaar kocht, maar nog steeds een geconcentreerde vrijwel ondoorzichtige wijn. Kers en amandel in de neus, iets gesloten. De ongelofelijke rulle tannines van voorheen en dit was echt opvallend, zijn wel vriendelijker geworden maar nog steeds daar.
Krachtige wijn, nu erg lekker (decanteren!) , houdbaar en verdere ontwikkeling (+ 10 jaar). 2003 is erg goed voor THC , nivo 5e cru.


RE: Tour Haut Caussan Médoc - Fre - 06-07-2016 06:59 AM

Leuke tasting note en welkom op t forum! Altijd fijn om nieuw bloed te verwelkomen.


RE: Tour Haut Caussan Médoc - vinejo - 06-07-2016 10:15 PM

Welkom Jeroen Pieter!
THC is inderdaad een cru bourgeois die gerust naast een aantal GCC kan staan.
Heb nog wat 99 en 2001 liggen, moet me niet haasten.


RE: Tour Haut Caussan Médoc - Jeroen Pieter - 06-07-2016 10:45 PM

Beste Vinejo,

De informatie van de boer zelf is altijd super interessant. Dit plukte ik van Facebook:


2013/05/18 - Pour ceux qui ont du Tour Haut Caussan dans leur cave...
Aurait déjà du être bu: 1994.

A boire et à finir: 1982, 1986, 1988, 1995, 2002.

A son apogée: 1989, 1990, 1999, 1998, 2001, 2004.

Peuvent être bus ou gardés: 1996, 2000, 2006, 2007, 2008.

A attendre: 2003, 2005.


RE: Tour Haut Caussan Médoc - vinejo - 07-07-2016 08:04 AM

(06-07-2016 10:45 PM)Jeroen Pieter schreef:  Beste Vinejo,

De informatie van de boer zelf is altijd super interessant. Dit plukte ik van Facebook:


2013/05/18 - Pour ceux qui ont du Tour Haut Caussan dans leur cave...
Aurait déjà du être bu: 1994.

A boire et à finir: 1982, 1986, 1988, 1995, 2002.

A son apogée: 1989, 1990, 1999, 1998, 2001, 2004.

Peuvent être bus ou gardés: 1996, 2000, 2006, 2007, 2008.

A attendre: 2003, 2005.

Inderdaad interessant, Jeroen Pieter! Ik zal ze dus snel eens opentrekken Wink


RE: Tour Haut Caussan Médoc - Hugel - 18-10-2016 09:05 PM

(13-09-2015 09:26 PM)don quichotte schreef:  Deze avond de 2008 in het glas.(ex-Carrefour)
Al sterk geëvolueerd naar het tertiaire zowel in geur als smaak.Op het einde iets stelig groen en nog een goede dosis tannines.
Zijn prijs van 10.19 is hij zeker waard.

Dit is niet meer deTour Haut Caussan die ik vroeger dronk. Af en toe moet ik mijn ervaringen herzien.Blush

2008

Het lijkt alsof de 2008 mooi opengeplooid is. De wijn komt nog mooi open gedurende 2 u karaf. In het begin zuurtjes die snel temperen en nu lichtvoetig aangenaam zijn. Luxueuze, aangename neus met subtiele ceder en een hint van den, beetje menthol, toast. Rood bosfruit. Mond sluit mooi aan op de neus. Tannines in evenwicht, kan er nog wel even tegen, al vermoed ik dat ie bijna op zn top is. Afdronk wordt langer naarmate de fles langer open is. Mooi! Top p/q.


RE: Tour Haut Caussan Médoc - don quichotte - 18-10-2016 10:48 PM

(18-10-2016 09:05 PM)Hugel schreef:  
(13-09-2015 09:26 PM)don quichotte schreef:  Deze avond de 2008 in het glas.(ex-Carrefour)
Al sterk geëvolueerd naar het tertiaire zowel in geur als smaak.Op het einde iets stelig groen en nog een goede dosis tannines.
Zijn prijs van 10.19 is hij zeker waard.

Dit is niet meer deTour Haut Caussan die ik vroeger dronk. Af en toe moet ik mijn ervaringen herzien.Blush

2008

Het lijkt alsof de 2008 mooi opengeplooid is. De wijn komt nog mooi open gedurende 2 u karaf. In het begin zuurtjes die snel temperen en nu lichtvoetig aangenaam zijn. Luxueuze, aangename neus met subtiele ceder en een hint van den, beetje menthol, toast. Rood bosfruit. Mond sluit mooi aan op de neus. Tannines in evenwicht, kan er nog wel even tegen, al vermoed ik dat ie bijna op zn top is. Afdronk wordt langer naarmate de fles langer open is. Mooi! Top p/q.

Wel Hugel, ik hoop wat ik hieronder schrijf je notities en ervaring kunnen ondersteunen.
Volgens mijn archief kocht ik op 22-apr-16 deze 2008 ook nog eens aan 8,18€ (Carrefour) en degusteerde deze wijn nog die dag.
Mijn notities toen : " Nogal dun maar toch zeer verfijnt ,tikkeltje te hoge aciditeit. Kan eens zeer mooi worden"
Op 23 april kocht ik er aan deze prijs nog 3 flesjes bij.
Dus: " Wait and see"


RE: Tour Haut Caussan Médoc - vinejo - 18-10-2016 11:10 PM

(18-10-2016 09:05 PM)Hugel schreef:  
(13-09-2015 09:26 PM)don quichotte schreef:  Deze avond de 2008 in het glas.(ex-Carrefour)
Al sterk geëvolueerd naar het tertiaire zowel in geur als smaak.Op het einde iets stelig groen en nog een goede dosis tannines.
Zijn prijs van 10.19 is hij zeker waard.

Dit is niet meer deTour Haut Caussan die ik vroeger dronk. Af en toe moet ik mijn ervaringen herzien.Blush

2008

Het lijkt alsof de 2008 mooi opengeplooid is. De wijn komt nog mooi open gedurende 2 u karaf. In het begin zuurtjes die snel temperen en nu lichtvoetig aangenaam zijn. Luxueuze, aangename neus met subtiele ceder en een hint van den, beetje menthol, toast. Rood bosfruit. Mond sluit mooi aan op de neus. Tannines in evenwicht, kan er nog wel even tegen, al vermoed ik dat ie bijna op zn top is. Afdronk wordt langer naarmate de fles langer open is. Mooi! Top p/q.

Mooi. Een wijn die zelfs dicht aanleunt bij sommige GCCs volgens mij. Jammer genoeg niet zo makkelijk te vinden (althans in t Gentse)


RE: Tour Haut Caussan Médoc - Jeroen Pieter - 20-10-2016 10:49 PM

Dag allemaal,

Vanavond ook 2008 in het glas, een wat onderschat jaar. Karakteristiek,
maar met net dat beetje meer waarom ik zo van Medoc houdt. Framboos, cassis, mint, SAP met heerlijk zuurtje, romig met mooie vanille omlijsting en zacht tegenspel van tannine. Alles in mooi evenwicht/ balans.
Begin volwassenheid, nog lang niet moe
Ook in 2008 proef je de meerwaarde van dit chateau.

Gekocht juli/ 16 Carrefour, Schoten, Antwerpen/ opruiming 8,18 per fles.
Absurd belachelijk lage prijs. Voor mij als restaurateur in Nederland is het goedkoopste aanbod 15,36 inc. btw!

Vinejo meldt dat de wijn zo slecht verkrijgbaar is in Gent e.o.
Realiseer dat we in Nederland niet de foire aux vins hebben, niet de franse en belgische supermarktketens dichtbij met hun on line aanbiedingen, koopjes en thuisbezorging!

Groet, JeroenPieter


RE: Tour Haut Caussan Médoc - Olivier - 21-10-2016 11:00 AM

Citaat:Realiseer dat we in Nederland niet de foire aux vins hebben, niet de franse en Belgische supermarktketens dichtbij met hun on line aanbiedingen, koopjes en thuisbezorging!

Daar heb je wel gelijk in. Vaak maak ik me ook die bedenking als ik ergens een bespreking zie van een wijn en bijbehorende prijs in de engelse of amerikaanse pers. Die moeten nog veel meer betalen dan wij voor Franse wijnen. Wij kunnen er zelfs ter plaatse nog om...


RE: Tour Haut Caussan Médoc - Jeroen Pieter - 23-10-2016 09:03 PM

Iemand onlangs 2001, 2002 of 2010 geproefd? Deze jaren nog te verkrijgen in Nederland.
Hoe zit het in Belgie, welke verkoop adressen kennen jullie?

Groet, Jeroen Pieter


RE: Tour Haut Caussan Médoc - vinejo - 23-10-2016 10:31 PM

(23-10-2016 09:03 PM)Jeroen Pieter schreef:  Iemand onlangs 2001, 2002 of 2010 geproefd? Deze jaren nog te verkrijgen in Nederland.
Hoe zit het in Belgie, welke verkoop adressen kennen jullie?

Groet, Jeroen Pieter

2001 heb ik nog enige flessen van liggen, mooie wijn, heeft volgens mij nog wel wat reserve...


RE: Tour Haut Caussan Médoc - Hugel - 29-01-2017 03:46 PM

Nog eens een 2008 opengedaan. Pop and pour and wordt alsmaar beter. Klasse. Niet super complex ofzo, maar heeft gewoon van alles een beetje van wat je van een goede bordeaux op dronk verwacht, met nog de nodige spanning. Het is dat wat deze wijn top maakt. Gaat deze zondag niet overleven Wink


RE: Tour Haut Caussan Médoc - vinejo - 29-01-2017 06:37 PM

(29-01-2017 03:46 PM)Hugel schreef:  Nog eens een 2008 opengedaan. Pop and pour and wordt alsmaar beter. Klasse. Niet super complex ofzo, maar heeft gewoon van alles een beetje van wat je van een goede bordeaux op dronk verwacht, met nog de nodige spanning. Het is dat wat deze wijn top maakt. Gaat deze zondag niet overleven Wink

En perfect bij t WK veldrijden I presume Wink


RE: Tour Haut Caussan Médoc - Hugel - 28-06-2017 09:29 PM

(29-01-2017 03:46 PM)Hugel schreef:  Nog eens een 2008 opengedaan. Pop and pour and wordt alsmaar beter. Klasse. Niet super complex ofzo, maar heeft gewoon van alles een beetje van wat je van een goede bordeaux op dronk verwacht, met nog de nodige spanning. Het is dat wat deze wijn top maakt. Gaat deze zondag niet overleven Wink

2008 nog eens. Idem notes als hierboven. Niets dat er echt specifiek uitspringt aan deze wijn dat het een topwijn maakt, maar drinkt heel mooi weg omdat het geheel zeer gebalanceerd is en zeer aan de verwachting van een al iets rijpere bordeaux voldoet. Moeilijk om niet steeds bij te schenken...


RE: Tour Haut Caussan Médoc - Benz - 28-06-2017 09:36 PM

(28-06-2017 09:29 PM)Hugel schreef:  
(29-01-2017 03:46 PM)Hugel schreef:  Nog eens een 2008 opengedaan. Pop and pour and wordt alsmaar beter. Klasse. Niet super complex ofzo, maar heeft gewoon van alles een beetje van wat je van een goede bordeaux op dronk verwacht, met nog de nodige spanning. Het is dat wat deze wijn top maakt. Gaat deze zondag niet overleven Wink

2008 nog eens. Idem notes als hierboven. Niets dat er echt specifiek uitspringt aan deze wijn dat het een topwijn maakt, maar drinkt heel mooi weg omdat het geheel zeer gebalanceerd is en zeer aan de verwachting van een al iets rijpere bordeaux voldoet. Moeilijk om niet steeds bij te schenken...

Zo als het bij een mooie Bordeaux hoort! cheers


RE: Tour Haut Caussan Médoc - Hugel - 19-07-2017 08:47 PM

2008. Pop and pour. Op dit moment is dit een klassebak die veel duurdere wijnen doet blozen. Perfect a point met nog een tikkeltje reserve vermoed ik zelfs.


RE: Tour Haut Caussan Médoc - Benz - 19-07-2017 09:21 PM

(19-07-2017 08:47 PM)Hugel schreef:  2008. Pop and pour. Op dit moment is dit een klassebak die veel duurdere wijnen doet blozen. Perfect a point met nog een tikkeltje reserve vermoed ik zelfs.

2008 Slurp. cheers


RE: Tour Haut Caussan Médoc - Jeroen Pieter - 07-08-2017 12:34 AM

2008 : vorige maand weer geproefd : soort overheersende strengheid / tannine bittertje. Nog maar laten op dit moment.

2002 : oranje bruin , tikje mat. bloed/ ijzer, houtje . Lichtvoetig, zuur iets overheersend. Komt wat onrijp over. Duidelijk niet het beste jaar. OK , best te drinken, maar hier hoef je niet 15 jaar op te wachten.

2001 : Nog donker, oranje, schakeringen. Direct open bouquet. Klassiek Medoc. Zacht mondgevoel , rijp fruit en rulle tannines. Fijne afdronk. Goed evenwicht, slank, klassiek. Perfect op dronk. Lekker voor de grijp!

2003 : Wat blijft dit toch een geweldige wijn! Wat een kracht/ fruit/ rijpheid.
Wordt steeds mooier. Nog steeds in zijn jeugd. Top!



Karakteristiek in de rijpe wijnen het geconfijte fruit: vijgen, dadels, de associatie met kersenbonbons.


Ook geproefd, van dezelfde wijnmaker als THC, zeer onder de indruk prijs/ kwaliteit en met datzelfde karakter

Cascadais 2013
Corbieres
Carignan, Grenache , Mourvedre, Syrah

Donker fruit, stevige kruidigheid. Diepte
Vol en zoet van smaak met wel veel alcohol (14,5%). Goed zuur. Goede wijn, veel cassis, pruim, vijgen. Nu heerlijk, zeker ook reserve Ondanks de kracht toch elegant. Zeer koopwaardig!

Binnenkort op de kaart van mijn restaurant!


Zoals vorige keer al aangegeven ben ik nieuwsgierig waar jullie Tour Haut Caussan kopen. Graag verkoopadressen!
2010 nog verkrijgbaar?


RE: Tour Haut Caussan Médoc - wvd - 07-08-2017 10:44 AM

Misschien een link sturen via persoonlijk bericht?
Maar dan moet je wel je instellingen aanpassen zodat je persoonlijke berichten kàn ontvangen hé...


RE: Tour Haut Caussan Médoc - vinejo - 07-08-2017 06:26 PM

(07-08-2017 12:34 AM)Jeroen Pieter schreef:  2008 : vorige maand weer geproefd : soort overheersende strengheid / tannine bittertje. Nog maar laten op dit moment.

2002 : oranje bruin , tikje mat. bloed/ ijzer, houtje . Lichtvoetig, zuur iets overheersend. Komt wat onrijp over. Duidelijk niet het beste jaar. OK , best te drinken, maar hier hoef je niet 15 jaar op te wachten.

2001 : Nog donker, oranje, schakeringen. Direct open bouquet. Klassiek Medoc. Zacht mondgevoel , rijp fruit en rulle tannines. Fijne afdronk. Goed evenwicht, slank, klassiek. Perfect op dronk. Lekker voor de grijp!

2003 : Wat blijft dit toch een geweldige wijn! Wat een kracht/ fruit/ rijpheid.
Wordt steeds mooier. Nog steeds in zijn jeugd. Top!



Karakteristiek in de rijpe wijnen het geconfijte fruit: vijgen, dadels, de associatie met kersenbonbons.


Ook geproefd, van dezelfde wijnmaker als THC, zeer onder de indruk prijs/ kwaliteit en met datzelfde karakter

Cascadais 2013
Corbieres
Carignan, Grenache , Mourvedre, Syrah

Donker fruit, stevige kruidigheid. Diepte
Vol en zoet van smaak met wel veel alcohol (14,5%). Goed zuur. Goede wijn, veel cassis, pruim, vijgen. Nu heerlijk, zeker ook reserve Ondanks de kracht toch elegant. Zeer koopwaardig!

Binnenkort op de kaart van mijn restaurant!


Zoals vorige keer al aangegeven ben ik nieuwsgierig waar jullie Tour Haut Caussan kopen. Graag verkoopadressen!
2010 nog verkrijgbaar?

THC is idd een van de mooiste wijnen PQ in de Medoc.
En die Cascadais dronk ik ook al vroeger, zelfs na enige jaren ouderen was die zeer knap.
Beide kocht ik vroeger bij Thienpont wijnen maar vandaag heeft hij die niet meer.
Denk dat Vanhende in Gavere die mss nog verkoopt (groothandel).


RE: Tour Haut Caussan Médoc - Jeroen Pieter - 13-08-2017 11:11 PM

2009 : Donkerrood, paars in de rand, grote viscositeit. Direct donker fruit, cassis, kers, kersenbonbon, gecaramelliseerde vijg, omlijst door mooi hout.
Rijke, rijpe neus doet denken aan 2003. Zacht in de mond, fijn zuurtje, licht bittertje, rijpe tannine. Lengte! Prachtig evenwicht.
Tannines dringen zich wat meer op en daardoor kruipt de wijn wat meer in z'n schulp. Nog steeds erg lekker maar het gehemelte wordt door de rijkheid iets verdoofd.
De vergelijking 1982/ 2009 zoals vaak geopperd is hier zeer herkenbaar:
Grote rijpheid, toegankelijk in z'n jeugd , lange houdbaarheid.


RE: Tour Haut Caussan Médoc - Jeroen Pieter - 20-08-2017 08:41 PM

2014 : Half flesje dit keer. Jeugdig donker paars schakeringen.

Direkt open neus met veel fruit, kers, amandel, mint en prachtig vanille!

Fluweelzacht, opvallend gul met veel finesse. Sap. Erg mooie vanilletonen.
(meer nieuw hout dan voorgaande jaren?) Romig. Lengte.

Op dit moment al overheerlijk. Dit is medoc om te drinken.

Dit is een GROOT jaar voor Tour Haut Caussan !


RE: Tour Haut Caussan Médoc - vinejo - 21-08-2017 12:47 AM

(20-08-2017 08:41 PM)Jeroen Pieter schreef:  2014 : Half flesje dit keer. Jeugdig donker paars schakeringen.

Direkt open neus met veel fruit, kers, amandel, mint en prachtig vanille!

Fluweelzacht, opvallend gul met veel finesse. Sap. Erg mooie vanilletonen.
(meer nieuw hout dan voorgaande jaren?) Romig. Lengte.

Op dit moment al overheerlijk. Dit is medoc om te drinken.

Dit is een GROOT jaar voor Tour Haut Caussan !

En zó moeilijk te vinden in België.. banghead


RE: Tour Haut Caussan Médoc - Kupers - 21-08-2017 08:02 AM

(21-08-2017 12:47 AM)vinejo schreef:  
(20-08-2017 08:41 PM)Jeroen Pieter schreef:  2014 : Half flesje dit keer. Jeugdig donker paars schakeringen.

Direkt open neus met veel fruit, kers, amandel, mint en prachtig vanille!

Fluweelzacht, opvallend gul met veel finesse. Sap. Erg mooie vanilletonen.
(meer nieuw hout dan voorgaande jaren?) Romig. Lengte.

Op dit moment al overheerlijk. Dit is medoc om te drinken.

Dit is een GROOT jaar voor Tour Haut Caussan !

En zó moeilijk te vinden in België.. banghead

Hadden ze die vroeger niet ook bij de Cora?


RE: Tour Haut Caussan Médoc - don quichotte - 21-08-2017 12:52 PM

(21-08-2017 08:02 AM)Kupers schreef:  
(21-08-2017 12:47 AM)vinejo schreef:  
(20-08-2017 08:41 PM)Jeroen Pieter schreef:  2014 : Half flesje dit keer. Jeugdig donker paars schakeringen.

Direkt open neus met veel fruit, kers, amandel, mint en prachtig vanille!

Fluweelzacht, opvallend gul met veel finesse. Sap. Erg mooie vanilletonen.
(meer nieuw hout dan voorgaande jaren?) Romig. Lengte.

Op dit moment al overheerlijk. Dit is medoc om te drinken.

Dit is een GROOT jaar voor Tour Haut Caussan !

En zó moeilijk te vinden in België.. banghead

Hadden ze die vroeger niet ook bij de Cora?

De 2011 hadden ze onder meer in de CORA aan 12.19€.
De 2008 kocht ik in 2016 in de Carrefour aan 8.18€.
Mijn notities: "Nogal dun maar toch verfijnd; tikkeltje te hoge aciditeit."


RE: Tour Haut Caussan Médoc - rik - 21-08-2017 07:39 PM

(21-08-2017 12:52 PM)don quichotte schreef:  
(21-08-2017 08:02 AM)Kupers schreef:  
(21-08-2017 12:47 AM)vinejo schreef:  
(20-08-2017 08:41 PM)Jeroen Pieter schreef:  2014 : Half flesje dit keer. Jeugdig donker paars schakeringen.

Direkt open neus met veel fruit, kers, amandel, mint en prachtig vanille!

Fluweelzacht, opvallend gul met veel finesse. Sap. Erg mooie vanilletonen.
(meer nieuw hout dan voorgaande jaren?) Romig. Lengte.

Op dit moment al overheerlijk. Dit is medoc om te drinken.

Dit is een GROOT jaar voor Tour Haut Caussan !

En zó moeilijk te vinden in België.. banghead

Hadden ze die vroeger niet ook bij de Cora?

De 2011 hadden ze onder meer in de CORA aan 12.19€.
De 2008 kocht ik in 2016 in de Carrefour aan 8.18€.
Mijn notities: "Nogal dun maar toch verfijnd; tikkeltje te hoge aciditeit."
De wijnzolder heeft nog een volledig pallet van 2001,dacht gelezen te hebben aan 17,80 de fles


RE: Tour Haut Caussan Médoc - vinejo - 05-09-2017 10:47 PM

Deze avond in de les de 2008 geschonken naast 1999.
Twee heel mooie wijnen.
Het was interessant om te zien hoe de 2008 expressiever en krachtiger was, met voelbare maar knapperige tannine, terwijl de 1999 mooi versmolten was maar aromatisch eigenlijk niet zoveel verschilde.
Resultaat: 14 nieuwe THC-lovers...


RE: Tour Haut Caussan Médoc - Hugel - 05-09-2017 10:58 PM

(05-09-2017 10:47 PM)vinejo schreef:  Deze avond in de les de 2008 geschonken naast 1999.
Twee heel mooie wijnen.
Het was interessant om te zien hoe de 2008 expressiever en krachtiger was, met voelbare maar knapperige tannine, terwijl de 1999 mooi versmolten was maar aromatisch eigenlijk niet zoveel verschilde.
Resultaat: 14 nieuwe THC-lovers...

Het was altijd mijn indruk dat 2008 vanaf nu mooi is om te drinken en dat nog minstens 5 jaar zal blijven of zelfs nog iets verbeteren ... Jouw tn lijkt dat te bevestigen.


RE: Tour Haut Caussan Médoc - vinejo - 05-09-2017 11:07 PM

(05-09-2017 10:58 PM)Hugel schreef:  
(05-09-2017 10:47 PM)vinejo schreef:  Deze avond in de les de 2008 geschonken naast 1999.
Twee heel mooie wijnen.
Het was interessant om te zien hoe de 2008 expressiever en krachtiger was, met voelbare maar knapperige tannine, terwijl de 1999 mooi versmolten was maar aromatisch eigenlijk niet zoveel verschilde.
Resultaat: 14 nieuwe THC-lovers...

Het was altijd mijn indruk dat 2008 vanaf nu mooi is om te drinken en dat nog minstens 5 jaar zal blijven of zelfs nog iets verbeteren ... Jouw tn lijkt dat te bevestigen.

Inderdaad, heb zelfs letterlijk gezegd dat de 2008 binnen 5 jaar op de 1999 zal lijken en dan nog jarenlang op dat niveau zal blijven.


RE: Tour Haut Caussan Médoc - Hugel - 05-09-2017 11:26 PM

(05-09-2017 11:07 PM)vinejo schreef:  
(05-09-2017 10:58 PM)Hugel schreef:  
(05-09-2017 10:47 PM)vinejo schreef:  Deze avond in de les de 2008 geschonken naast 1999.
Twee heel mooie wijnen.
Het was interessant om te zien hoe de 2008 expressiever en krachtiger was, met voelbare maar knapperige tannine, terwijl de 1999 mooi versmolten was maar aromatisch eigenlijk niet zoveel verschilde.
Resultaat: 14 nieuwe THC-lovers...

Het was altijd mijn indruk dat 2008 vanaf nu mooi is om te drinken en dat nog minstens 5 jaar zal blijven of zelfs nog iets verbeteren ... Jouw tn lijkt dat te bevestigen.

Inderdaad, heb zelfs letterlijk gezegd dat de 2008 binnen 5 jaar op de 1999 zal lijken en dan nog jarenlang op dat niveau zal blijven.

thumbsup
En nu niet teveel THC fans meer bijmaken hé Slurp


RE: Tour Haut Caussan Médoc - vinejo - 06-09-2017 09:34 AM

(05-09-2017 11:26 PM)Hugel schreef:  
(05-09-2017 11:07 PM)vinejo schreef:  
(05-09-2017 10:58 PM)Hugel schreef:  
(05-09-2017 10:47 PM)vinejo schreef:  Deze avond in de les de 2008 geschonken naast 1999.
Twee heel mooie wijnen.
Het was interessant om te zien hoe de 2008 expressiever en krachtiger was, met voelbare maar knapperige tannine, terwijl de 1999 mooi versmolten was maar aromatisch eigenlijk niet zoveel verschilde.
Resultaat: 14 nieuwe THC-lovers...

Het was altijd mijn indruk dat 2008 vanaf nu mooi is om te drinken en dat nog minstens 5 jaar zal blijven of zelfs nog iets verbeteren ... Jouw tn lijkt dat te bevestigen.

Inderdaad, heb zelfs letterlijk gezegd dat de 2008 binnen 5 jaar op de 1999 zal lijken en dan nog jarenlang op dat niveau zal blijven.

thumbsup
En nu niet teveel THC fans meer bijmaken hé Slurp

Volgende les Chateau Beau Ceran 2013 Big Grin


RE: Tour Haut Caussan Médoc - Jeroen Pieter - 25-09-2017 10:46 PM

Zoals voor de meeste proevers onder ons is 2015 een nieuwe ontdekkingsreis. De hype was natuurlijk al gecreëerd, wederom het beste jaar ooit enzo.

Als groot liefhebber van THC kon ik dus bijna niet wachten deze jaargang te proeven. Wel waren er wat onduidelijke berichten dat THC 15 tegen zou vallen..

Ook in de pers nauwelijks proefnotities/ waarderingen te vinden

TOUR HAUT CAUSSAN 2015

Fel paars, donker, iets dun in de rand.

Zachte en milde geur, iets kersenbonbon.
Wat vanille maar erg verlegen. Zacht maar ook weinig anders.

In de mond geen grip, waterig, geen afdronk. Oei...
Er zijn natuurlijk wel wat stiekeme tannines , maar waar is de kracht, de concentratie? Zout en peper?

Hoe kan dit?

Zijn nu zo’n 3 uur verder, en maar walsen..

Nu komt er iets meer kracht. De superfijne tannines laten zich meer gelden, ook iets meer afdronk, alles doorregen met een fijne zuurgraad. Ceder.

Laatste glas is steeds serieuzer en herkenbaarder als THC, cassis, kers, pruim en weer dat karakteristieke, bijna overrijpe/ in combinatie met mooi hout.


Was ik toch bijna gefopt…


Zeer benieuwd naar de ontwikkeling!


RE: Tour Haut Caussan Médoc - vinejo - 26-09-2017 08:02 AM

(25-09-2017 10:46 PM)Jeroen Pieter schreef:  Zoals voor de meeste proevers onder ons is 2015 een nieuwe ontdekkingsreis. De hype was natuurlijk al gecreëerd, wederom het beste jaar ooit enzo.

Als groot liefhebber van THC kon ik dus bijna niet wachten deze jaargang te proeven. Wel waren er wat onduidelijke berichten dat THC 15 tegen zou vallen..

Ook in de pers nauwelijks proefnotities/ waarderingen te vinden

TOUR HAUT CAUSSAN 2015

Fel paars, donker, iets dun in de rand.

Zachte en milde geur, iets kersenbonbon.
Wat vanille maar erg verlegen. Zacht maar ook weinig anders.

In de mond geen grip, waterig, geen afdronk. Oei...
Er zijn natuurlijk wel wat stiekeme tannines , maar waar is de kracht, de concentratie? Zout en peper?

Hoe kan dit?

Zijn nu zo’n 3 uur verder, en maar walsen..

Nu komt er iets meer kracht. De superfijne tannines laten zich meer gelden, ook iets meer afdronk, alles doorregen met een fijne zuurgraad. Ceder.

Laatste glas is steeds serieuzer en herkenbaarder als THC, cassis, kers, pruim en weer dat karakteristieke, bijna overrijpe/ in combinatie met mooi hout.


Was ik toch bijna gefopt…


Zeer benieuwd naar de ontwikkeling!

Zeer interessante TN, thank you


RE: Tour Haut Caussan Médoc - claret - 26-09-2017 10:06 AM

(26-09-2017 08:02 AM)vinejo schreef:  
(25-09-2017 10:46 PM)Jeroen Pieter schreef:  Zoals voor de meeste proevers onder ons is 2015 een nieuwe ontdekkingsreis. De hype was natuurlijk al gecreëerd, wederom het beste jaar ooit enzo.

Als groot liefhebber van THC kon ik dus bijna niet wachten deze jaargang te proeven. Wel waren er wat onduidelijke berichten dat THC 15 tegen zou vallen..

Ook in de pers nauwelijks proefnotities/ waarderingen te vinden

TOUR HAUT CAUSSAN 2015

Fel paars, donker, iets dun in de rand.

Zachte en milde geur, iets kersenbonbon.
Wat vanille maar erg verlegen. Zacht maar ook weinig anders.

In de mond geen grip, waterig, geen afdronk. Oei...
Er zijn natuurlijk wel wat stiekeme tannines , maar waar is de kracht, de concentratie? Zout en peper?

Hoe kan dit?

Zijn nu zo’n 3 uur verder, en maar walsen..

Nu komt er iets meer kracht. De superfijne tannines laten zich meer gelden, ook iets meer afdronk, alles doorregen met een fijne zuurgraad. Ceder.

Laatste glas is steeds serieuzer en herkenbaarder als THC, cassis, kers, pruim en weer dat karakteristieke, bijna overrijpe/ in combinatie met mooi hout.


Was ik toch bijna gefopt…


Zeer benieuwd naar de ontwikkeling!

Zeer interessante TN, thank you

Noordelijke medoc zou in 2015 (in tegenstelling tot 2014 en 2016) iets minder geslaagd zijn. Meer regen dan andere gebieden. In elk geval: the truth is in the glass.


RE: Tour Haut Caussan Médoc - wvd - 26-09-2017 03:18 PM

(26-09-2017 10:06 AM)claret schreef:  
(26-09-2017 08:02 AM)vinejo schreef:  
(25-09-2017 10:46 PM)Jeroen Pieter schreef:  Zoals voor de meeste proevers onder ons is 2015 een nieuwe ontdekkingsreis. De hype was natuurlijk al gecreëerd, wederom het beste jaar ooit enzo.

Als groot liefhebber van THC kon ik dus bijna niet wachten deze jaargang te proeven. Wel waren er wat onduidelijke berichten dat THC 15 tegen zou vallen..

Ook in de pers nauwelijks proefnotities/ waarderingen te vinden

TOUR HAUT CAUSSAN 2015

Fel paars, donker, iets dun in de rand.

Zachte en milde geur, iets kersenbonbon.
Wat vanille maar erg verlegen. Zacht maar ook weinig anders.

In de mond geen grip, waterig, geen afdronk. Oei...
Er zijn natuurlijk wel wat stiekeme tannines , maar waar is de kracht, de concentratie? Zout en peper?

Hoe kan dit?

Zijn nu zo’n 3 uur verder, en maar walsen..

Nu komt er iets meer kracht. De superfijne tannines laten zich meer gelden, ook iets meer afdronk, alles doorregen met een fijne zuurgraad. Ceder.

Laatste glas is steeds serieuzer en herkenbaarder als THC, cassis, kers, pruim en weer dat karakteristieke, bijna overrijpe/ in combinatie met mooi hout.


Was ik toch bijna gefopt…


Zeer benieuwd naar de ontwikkeling!

Zeer interessante TN, thank you

Noordelijke medoc zou in 2015 (in tegenstelling tot 2014 en 2016) iets minder geslaagd zijn. Meer regen dan andere gebieden. In elk geval: the truth is in the glass.

OEPS! Soms laat ik me wat gaan, sorry....


RE: Tour Haut Caussan Médoc - vinejo - 26-09-2017 04:57 PM

Al een geluk dat je pub tracht te vermijden, Werner, wat zou dat anders niet geven? (zie topic Fournier) Big Grin


RE: Tour Haut Caussan Médoc - don quichotte - 26-09-2017 05:09 PM

(26-09-2017 03:18 PM)wvd schreef:  ...........
Petit Manou 2015 komt binnen, je kan dat weldra komen vaststellen!

Bij mij is de Petit Manou 2015 al binnen aan 9.95 €.


RE: Tour Haut Caussan Médoc - wvd - 26-09-2017 05:18 PM

(26-09-2017 04:57 PM)vinejo schreef:  Al een geluk dat je pub tracht te vermijden, Werner, wat zou dat anders niet geven? (zie topic Fournier) Big Grin

Niet evident om als wijnliefhebbende handelaar NIET te schrijven over wat je best kent. Wat stel je voor?
(26-09-2017 05:09 PM)don quichotte schreef:  
(26-09-2017 03:18 PM)wvd schreef:  ...........
Petit Manou 2015 komt binnen, je kan dat weldra komen vaststellen!

Bij mij is de Petit Manou 2015 al binnen aan 9.95 €.

En waar heb je die dan gevonden aan die prijs?


RE: Tour Haut Caussan Médoc - don quichotte - 26-09-2017 05:48 PM

(26-09-2017 05:18 PM)wvd schreef:  
(26-09-2017 04:57 PM)vinejo schreef:  Al een geluk dat je pub tracht te vermijden, Werner, wat zou dat anders niet geven? (zie topic Fournier) Big Grin

Niet evident om als wijnliefhebbende handelaar NIET te schrijven over wat je best kent. Wat stel je voor?
(26-09-2017 05:09 PM)don quichotte schreef:  
(26-09-2017 03:18 PM)wvd schreef:  ...........
Petit Manou 2015 komt binnen, je kan dat weldra komen vaststellen!

Bij mij is de Petit Manou 2015 al binnen aan 9.95 €.

En waar heb je die dan gevonden aan die prijs?

Wel, in een verkooppunt waar ze er meer dan duizend flessen in stock hadden.Wink
En sommige forumbezoekers zullen dit wellicht ook weten waar.


RE: Tour Haut Caussan Médoc - wvd - 26-09-2017 06:07 PM

" Figures and no bullshit please"


RE: Tour Haut Caussan Médoc - Olivier - 26-09-2017 06:55 PM

(26-09-2017 06:07 PM)wvd schreef:  " Figures and no bullshit please"

Nu kan ik een glimlach toch niet onderdrukken...


RE: Tour Haut Caussan Médoc - don quichotte - 26-09-2017 07:25 PM

(26-09-2017 06:55 PM)Olivier schreef:  
(26-09-2017 06:07 PM)wvd schreef:  " Figures and no bullshit please"

Nu kan ik een glimlach toch niet onderdrukken...

Olivier, het is je gegund. Je begint me te kennen.Wink
En dat doet me plezier.
Bij mij was het meer dan een glimlach.woeha

Daar ga ik nu eens een goed aperitiefje op drinken: een Cheninke 2015 Château de Fesles Vielles Vignes. huhuh


RE: Tour Haut Caussan Médoc - Olivier - 26-09-2017 08:04 PM

(26-09-2017 07:25 PM)don quichotte schreef:  
(26-09-2017 06:55 PM)Olivier schreef:  
(26-09-2017 06:07 PM)wvd schreef:  " Figures and no bullshit please"

Nu kan ik een glimlach toch niet onderdrukken...

Olivier, het is je gegund. Je begint me te kennen.Wink
En dat doet me plezier.
Bij mij was het meer dan een glimlach.woeha

Daar ga ik nu eens een goed aperitiefje op drinken: een Cheninke 2015 Château de Fesles Vielles Vignes. huhuh

Big Grin santé!


RE: Tour Haut Caussan Médoc - Jeroen Pieter - 26-09-2017 10:45 PM

Nu er toch alweer 8 non/ off topic reacties geplaatst zijn, plaats ik lekker de 9e.

We houden allemaal erg van Bordeaux, we volgen de jaarlijkse waarderingen van de goeroes en die van de bladen. Een half puntje meer, maar wel graag voor een eurootje minder.
We doen onze boodschappen. We vullen onze kelder met wijnen die soms zo lang moeten liggen dat we ze in ons leven niet op zullen krijgen. Maar ja, wel 92 punten ..

Het vervelende van de Bordeaux classificatie is eigenlijk dat die relatief zo overzichtelijk is in vergelijking met de rest van Frankrijk.

Een mens heeft ook wat houvast nodig.

We doen ons daarmee tekort.

Er worden zoveel prachtige wijnen gemaakt, die voor zoveel drinkplezier zorgen. En voor zoveel lagere prijzen. Ook in Bordeaux, maar zeker ook in de rest van Frankrijk!


Ik heb al eerder een proefnotitie van de 2013 geplaatst.
Nu van een 10 jaar jonger exemplaar.


CHATEAU CASCADAIS 2003

Iets evolutie, oranje. Veel fruit en vanille. Explosieve geur.

Vol van smaak met heerlijk zuurtje, warmte, lengte en zacht tegenspel van tannines. Prachtig rijp, mondvullende kruidigheid.
Kreupelhout, tikje chocola. Zonnige rijpheid. Warmbloedig.

Ook vijg/ dadel/ geconfijt fruit zoals zo typerend bij Tour Haut Caussan.

Ongelofelijke verhouding prijs/ kwaliteit ( betaalde 5,33 ex. Sorry waren laatste flessen...). Absoluut op niveau en minstens zo spannend als Tour Haut Caussan!


RE: Tour Haut Caussan Médoc - vinejo - 26-09-2017 10:54 PM

(26-09-2017 10:45 PM)Jeroen Pieter schreef:  Nu er toch alweer 8 non/ off topic reacties geplaatst zijn, plaats ik lekker de 9e.

We houden allemaal erg van Bordeaux, we volgen de jaarlijkse waarderingen van de goeroes en die van de bladen. Een half puntje meer, maar wel graag voor een eurootje minder.
We doen onze boodschappen. We vullen onze kelder met wijnen die soms zo lang moeten liggen dat we ze in ons leven niet op zullen krijgen. Maar ja, wel 92 punten ..

Het vervelende van de Bordeaux classificatie is eigenlijk dat die relatief zo overzichtelijk is in vergelijking met de rest van Frankrijk.

Een mens heeft ook wat houvast nodig.

We doen ons daarmee tekort.

Er worden zoveel prachtige wijnen gemaakt, die voor zoveel drinkplezier zorgen. En voor zoveel lagere prijzen. Ook in Bordeaux, maar zeker ook in de rest van Frankrijk!


Ik heb al eerder een proefnotitie van de 2013 geplaatst.
Nu van een 10 jaar jonger exemplaar.


CHATEAU CASCADAIS 2003

Iets evolutie, oranje. Veel fruit en vanille. Explosieve geur.

Vol van smaak met heerlijk zuurtje, warmte, lengte en zacht tegenspel van tannines. Prachtig rijp, mondvullende kruidigheid.
Kreupelhout, tikje chocola. Zonnige rijpheid. Warmbloedig.

Ook vijg/ dadel/ geconfijt fruit zoals zo typerend bij Tour Haut Caussan.

Ongelofelijke verhouding prijs/ kwaliteit ( betaalde 5,33 ex. Sorry waren laatste flessen...). Absoluut op niveau en minstens zo spannend als Tour Haut Caussan!

Een post vol wijsheid en waarheden, Jeroen- Pieter!
Die Cascadais is inderdaad een toppertje, ooit dronk ik de 2000 waarvan ik vreesde dat ie te oud ging zijn en ging tegenvallen, het tegendeel was waar.
Schreef er een TN van (ondertussen al een tijdje geleden dus... Rolleyes
http://wijnliefhebber.skynetblogs.be/archive/2007/04/10/chateau-cascadais-corbieres-2000.html


RE: Tour Haut Caussan Médoc - bowmore - 29-09-2017 11:29 AM

Beetje flauw van Don om niet te zeggen waar. Bij deze https://livraison.simplymarket.fr/acheter-medoc-petit-manou-2015-75cl-,289441,41,311,1261.htm


RE: Tour Haut Caussan Médoc - Fre - 29-09-2017 05:20 PM

(29-09-2017 11:29 AM)bowmore schreef:  Beetje flauw van Don om niet te zeggen waar. Bij deze https://livraison.simplymarket.fr/acheter-medoc-petit-manou-2015-75cl-,289441,41,311,1261.htm
Bedankt Bowmore!

Deze reactie geeft me de gelegenheid om te reageren op iets wat me al meermaals is opgevallen op dit forum: vaak zie ik hier posts waarin nogal mistig gedaan wordt over prijzen van aankopen, plaatsen waar bepaalde deals kunnen worden gedaan (of net het omgekeerde), etc. Op zich heb ik zoiets van: ofwel ben je duidelijk ofwel wens je er niet over te communiceren. En misschien zijn daar wel goeie redenen toe maar dan hoeven misschien die mist en insinuaties niet.
Voor alle duidelijkheid: dit is geen persoonlijke aanval maar mijn eigen persoonlijke mening. Misschien ben je hier niet akkoord mee, da's zeker ok, maar zo lang meningen op een respectvolle manier wordt geponeerd, hoeft niemand er aanstoot aan te nemen.


RE: Tour Haut Caussan Médoc - wvd - 29-09-2017 05:41 PM

(29-09-2017 05:20 PM)Fre schreef:  
(29-09-2017 11:29 AM)bowmore schreef:  Beetje flauw van Don om niet te zeggen waar. Bij deze https://livraison.simplymarket.fr/acheter-medoc-petit-manou-2015-75cl-,289441,41,311,1261.htm
Bedankt Bowmore!

Deze reactie geeft me de gelegenheid om te reageren op iets wat me al meermaals is opgevallen op dit forum: vaak zie ik hier posts waarin nogal mistig gedaan wordt over prijzen van aankopen, plaatsen waar bepaalde deals kunnen worden gedaan (of net het omgekeerde), etc. Op zich heb ik zoiets van: ofwel ben je duidelijk ofwel wens je er niet over te communiceren. En misschien zijn daar wel goeie redenen toe maar dan hoeven misschien die mist en insinuaties niet.
Voor alle duidelijkheid: dit is geen persoonlijke aanval maar mijn eigen persoonlijke mening. Misschien ben je hier niet akkoord mee, da's zeker ok, maar zo lang meningen op een respectvolle manier wordt geponeerd, hoeft niemand er aanstoot aan te nemen.

thumbsup


RE: Tour Haut Caussan Médoc - don quichotte - 29-09-2017 11:54 PM

(29-09-2017 11:29 AM)bowmore schreef:  Beetje flauw van Don om niet te zeggen waar. Bij deze https://livraison.simplymarket.fr/acheter-medoc-petit-manou-2015-75cl-,289441,41,311,1261.htm

Neen bowmore, daar kocht ik hem niet.


RE: Tour Haut Caussan Médoc - Jeroen Pieter - 30-09-2017 03:08 AM

Hoe interessant allemaal. Maar niet heus.

Ik ben op dit blog gekomen omdat ik er waardevolle informatie vond.
Zeer gewaardeerde proefnotities. Daar wilde ik aan bijdragen.

Je proeft een wijn. Je zoekt op, wat vinden anderen ervan. Je ziet herkenning. Beoordelingen. Kwaliteit vinden. En daar dan je voordeel mee doen.

En natuurlijk ook de beste prijs. Dat is nou net ook het voordeel van zo'n site als deze.

Delen.

In mijn laatste post sneerde ik al over het aantal non topic reacties.
1 reactie van Vinejo die er toe doet...


Zullen we het dus maar weer over Tour Haut Caussan hebben?


RE: Tour Haut Caussan Médoc - vinejo - 30-09-2017 09:36 AM

Er wordt hier inderdaad soms wat op los getikt...
Maar goed, dat is dan ook soms weer de charme van een forum Wink

[Afbeelding: giphy.gif]


RE: Tour Haut Caussan Médoc - Jeroen Pieter - 05-10-2017 09:55 PM

TOUR HAUT CAUSSAN 2003 begint net...Grandioos.


RE: Tour Haut Caussan Médoc - vinejo - 05-10-2017 11:09 PM

(05-10-2017 09:55 PM)Jeroen Pieter schreef:  TOUR HAUT CAUSSAN 2003 begint net...Grandioos.

Een jaargang die ik nog nooit in het glas had....jammer genoeg.


RE: Tour Haut Caussan Médoc - Jeroen Pieter - 15-10-2017 11:27 PM

Tour Haut Caussan 2013

Doorzichtig rood, iets schakeringen.
Zachte neus, aangenaam fruit , tikje vanille, eenvoudig.
Zacht mondgevoel, eigenlijk voortzetting vd geur. Het kabbelt wat door. Zeer lichte tannines kunnen de smaak niet op liften.
Het blijft allemaal wat magertjes. Niet onaangenaam maar het jaar verloochent zich niet. Dunnetjes en weinig afdronk.

Nu is dit natuurlijk wel THC. Dus in staat om goed te ouderen. Het laatste glas belooft dat: opspelende tannines in combinatie met goed zuur.

Al met al geen slechte wijn, nog zeker positieve ontwikkeling te verwachten.


RE: Tour Haut Caussan Médoc - Jeroen Pieter - 17-10-2017 12:19 AM

Tour Haut Caussan 2012

Mooi donker , randje paars, schakeringen, tikje somber misschien , maar wel goed.

Dat begint mooi, zacht vanille, kers, amarenen. Aangenaam.
Bijna sensueel zacht in de mond, met zuurtje en vanille.
Aromatische afdronk.

In de tweede helft vechten onderliggende tannines en zuren nu om de eerste plaats.
Waar gaat dit heen ?.
Zijn de tannines op de afdronk iets onrijp? Beetje hard? Kort? Drogend?

Dan toch weer zoete rijpheid en concentratie.

Jeugdige onrust.
Zo jong , moeilijk te proeven.
Misschien wat vergelijkbaar met 2006?


RE: Tour Haut Caussan Médoc - Hugel - 26-01-2018 10:09 PM

2008.
Wordt beter en beter. Meer finesse dan vorige flessen. Nog voldoende vorraad om 5 jaar of langer paar flessen per jaar op te volgen... Slurp


RE: Tour Haut Caussan Médoc - Jeroen Pieter - 01-10-2018 11:12 PM

Al eerder geplaatst:

Wie weet verkoopadressen???


RE: Tour Haut Caussan Médoc - Fre - 02-10-2018 12:12 PM

(01-10-2018 11:12 PM)Jeroen Pieter schreef:  Al eerder geplaatst:

Wie weet verkoopadressenwatte?

Je hoeft niet te roepen, we zijn niet doof Smile

De Wijnzolder in St Laureins verkoopt dat. Ligt tegen de NL grens.


RE: Tour Haut Caussan Médoc - vinejo - 02-10-2018 12:25 PM

(02-10-2018 12:12 PM)Fre schreef:  
(01-10-2018 11:12 PM)Jeroen Pieter schreef:  Al eerder geplaatst:

Wie weet verkoopadressenwatte?

Je hoeft niet te roepen, we zijn niet doof Smile

De Wijnzolder in St Laureins verkoopt dat. Ligt tegen de NL grens.

Enkel de 2001 vrees ik. Maar is wel een superkoopje natuurlijk!


RE: Tour Haut Caussan Médoc - Bert - 02-10-2018 05:55 PM

(02-10-2018 12:12 PM)Fre schreef:  
(01-10-2018 11:12 PM)Jeroen Pieter schreef:  Al eerder geplaatst:

Wie weet verkoopadressenwatte?

Je hoeft niet te roepen, we zijn niet doof Smile

De Wijnzolder in St Laureins verkoopt dat. Ligt tegen de NL grens.

en in CORA


RE: Tour Haut Caussan Médoc - Jeroen Pieter - 02-10-2018 06:57 PM

Bij de Cora niet, zag ik zojuist. Wel een groot aanbod andere Bordeaux in promotie ( 2016). Als het om de hoek was ging ik zeker even langs.


RE: Tour Haut Caussan Médoc - rlin - 28-08-2019 12:10 AM

(02-10-2018 06:57 PM)Jeroen Pieter schreef:  Bij de Cora niet, zag ik zojuist. Wel een groot aanbod andere Bordeaux in promotie ( 2016). Als het om de hoek was ging ik zeker even langs.
Al het kasteel zelf benaderd? Als u 60 flessen aankoopt sturen ze uw wijnen gratis op naar een point - relay in Noord-Frankrijk. En daar gaat u die ophalen. Uitstekende oplossing voor privé-verbruik. Voor de handel dient men andere paden bewandelen.


RE: Tour Haut Caussan Médoc - rlin - 28-08-2019 02:03 PM

Op 27 juli 2019, net na de hittegolf, hebben we onder de luifel aan ons huis een familiale barbecue georganiseerd. We waren met 16. Bij het vlees dronken we 3 magnums Tour Haut Caussan 2009. En deze wijn was weer voortreffelijk. Hij was op dronk.


RE: Tour Haut Caussan Médoc - vinejo - 28-08-2019 03:00 PM

(28-08-2019 02:03 PM)rlin schreef:  Op 27 juli 2019, net na de hittegolf, hebben we onder de luifel aan ons huis een familiale barbecue georganiseerd. We waren met 16. Bij het vlees dronken we 3 magnums Tour Haut Caussan 2009. En deze wijn was weer voortreffelijk. Hij was op dronk.

Goed idee eigenlijk, rechtstreeks bestellen.
Denk dat je met een paar vrienden snel aan 60 fl zit, zeker als het gaat om zulke topPQ wijn.
Heb je enig idee welke prijs ze op het Chateau vragen?


RE: Tour Haut Caussan Médoc - rlin - 28-08-2019 04:18 PM

(28-08-2019 03:00 PM)vinejo schreef:  Goed idee eigenlijk, rechtstreeks bestellen.
Denk dat je met een paar vrienden snel aan 60 fl zit, zeker als het gaat om zulke topPQ wijn. Heb je enig idee welke prijs ze op het Chateau vragen?
Volgens het tarief 2019, geldig tot 31 maart 2020, kost de Château Tour Haut Caussan 2018 (primeurs):
- 75 cl - 10,70 € stuks (in karton van 6) - 11,40 € stuks (kist van 6);
- 150 cl - 21,70 € stuks (in karton van 3) - 24,00 € stuks (kist van 3).
Leverbaar juni/juli 2020.

Nog beschikbaar (prijzen verpakking karton):
- 2017 - 75 cl - 12,60 €;
- 2016 - 75 cl - 12,80 €;
- 2015 - 75 cl - 12,80 €;
- 2014 - 75 cl - 12,80 €;
- 2013 - 75 cl - 12,60 €;
- 2012 - 75 cl - 13,20 €.

Extra:
Kistverpakking 75 cl 6 stuks kost circa 0,70 €/fles;
Kistverpakking 150 cl 3 stuks kost circa 2,30 €/magnum;
Een magnum kost 2 x flesprijs + 0,30 €.
Kistverpakking is interessant indien men door omstandigheden tot de verkoop van de wijn dient over te gaan. Dit geldt dan vooral voor wijnen, die nog een lang ouderingsproces voor de boeg hebben. (2016, 2017 en 2018)


RE: Tour Haut Caussan Médoc - vinejo - 28-08-2019 06:15 PM

(28-08-2019 04:18 PM)rlin schreef:  
(28-08-2019 03:00 PM)vinejo schreef:  Goed idee eigenlijk, rechtstreeks bestellen.
Denk dat je met een paar vrienden snel aan 60 fl zit, zeker als het gaat om zulke topPQ wijn. Heb je enig idee welke prijs ze op het Chateau vragen?
Volgens het tarief 2019, geldig tot 31 maart 2020, kost de Château Tour Haut Caussan 2018 (primeurs):
- 75 cl - 10,70 € stuks (in karton van 6) - 11,40 € stuks (kist van 6);
- 150 cl - 21,70 € stuks (in karton van 3) - 24,00 € stuks (kist van 3).
Leverbaar juni/juli 2020.

Nog beschikbaar (prijzen verpakking karton):
- 2017 - 75 cl - 12,60 €;
- 2016 - 75 cl - 12,80 €;
- 2015 - 75 cl - 12,80 €;
- 2014 - 75 cl - 12,80 €;
- 2013 - 75 cl - 12,60 €;
- 2012 - 75 cl - 13,20 €.

Extra:
Kistverpakking 75 cl 6 stuks kost circa 0,70 €/fles;
Kistverpakking 150 cl 3 stuks kost circa 2,30 €/magnum;
Een magnum kost 2 x flesprijs + 0,30 €.
Kistverpakking is interessant indien men door omstandigheden tot de verkoop van de wijn dient over te gaan. Dit geldt dan vooral voor wijnen, die nog een lang ouderingsproces voor de boeg hebben. (2016, 2017 en 2018)

Bedankt!
12,80 euro voor een wijn die ver boven de gemiddelde kwaliteit uitsteekt..! Ik betwijfel of je dat in Bourgogne of zelfs Chianti nog vindt.. Wink


RE: Tour Haut Caussan Médoc - rlin - 28-08-2019 09:22 PM

(28-08-2019 06:15 PM)vinejo schreef:  Bedankt! 12,80 euro voor een wijn die ver boven de gemiddelde kwaliteit uitsteekt..! Ik betwijfel of je dat in Bourgogne of zelfs Chianti nog vindt.. Wink
In de Noorderlijke Médoc vindt men tal van wijngoederen waarvan de prijs/kwaliteitsverhouding ver boven het erkende gangbare van de linkeroever uitsteekt. Ook in de Graves is zo veel te vinden.


RE: Tour Haut Caussan Médoc - wvd - 29-08-2019 11:00 AM

(28-08-2019 09:22 PM)rlin schreef:  
(28-08-2019 06:15 PM)vinejo schreef:  Bedankt! 12,80 euro voor een wijn die ver boven de gemiddelde kwaliteit uitsteekt..! Ik betwijfel of je dat in Bourgogne of zelfs Chianti nog vindt.. Wink
In de Noorderlijke Médoc vindt men tal van wijngoederen waarvan de prijs/kwaliteitsverhouding ver boven het erkende gangbare van de linkeroever uitsteekt. Ook in de Graves is zo veel te vinden.

Vroeger waren de wijnen in het noorden van de Médoc veelal relatief onrijpe, harde wijnen en dat begon al in Saint-Estephe, lees er de oudere literatuur maar eens op na. Maar inderdaad, deze regio en de Graves misschien nog meer, biedt nu goede wijnen voor bij een klassieke keuken. Maar op enkele uitzonderingen na (Clos Manou, Sociando, Potensac,...) ook niet meer dan dat.

In Bourgogne ligt dat wat moeilijker, maar ook daar vind je tussen 12 à 15 EUR wel al eens iets moois. En Jo, ook in Chiant vind je mooi rijpende wijnen aan zo'n € 10, ga maar eens kijken op onze site...!
En binnenkort misschien een mooie rode Bourgogne van onder de € 15!


RE: Tour Haut Caussan Médoc - vinejo - 29-08-2019 12:52 PM

(29-08-2019 11:00 AM)wvd schreef:  
(28-08-2019 09:22 PM)rlin schreef:  
(28-08-2019 06:15 PM)vinejo schreef:  Bedankt! 12,80 euro voor een wijn die ver boven de gemiddelde kwaliteit uitsteekt..! Ik betwijfel of je dat in Bourgogne of zelfs Chianti nog vindt.. Wink
In de Noorderlijke Médoc vindt men tal van wijngoederen waarvan de prijs/kwaliteitsverhouding ver boven het erkende gangbare van de linkeroever uitsteekt. Ook in de Graves is zo veel te vinden.

Vroeger waren de wijnen in het noorden van de Médoc veelal relatief onrijpe, harde wijnen en dat begon al in Saint-Estephe, lees er de oudere literatuur maar eens op na. Maar inderdaad, deze regio en de Graves misschien nog meer, biedt nu goede wijnen voor bij een klassieke keuken. Maar op enkele uitzonderingen na (Clos Manou, Sociando, Potensac,...) ook niet meer dan dat.

In Bourgogne ligt dat wat moeilijker, maar ook daar vind je tussen 12 à 15 EUR wel al eens iets moois. En Jo, ook in Chiant vind je mooi rijpende wijnen aan zo'n € 10, ga maar eens kijken op onze site...!
En binnenkort misschien een mooie rode Bourgogne van onder de € 15!

Ik had erom gevraagd natuurlijk Rolleyes Big Grin

Maar THC is echt niet “al eens iets moois” hoor, dit is een wijn die met de grote jongens meespeelt aan een fractie van de prijs.


RE: Tour Haut Caussan Médoc - wvd - 29-08-2019 01:31 PM

(29-08-2019 12:52 PM)vinejo schreef:  
(29-08-2019 11:00 AM)wvd schreef:  
(28-08-2019 09:22 PM)rlin schreef:  
(28-08-2019 06:15 PM)vinejo schreef:  Bedankt! 12,80 euro voor een wijn die ver boven de gemiddelde kwaliteit uitsteekt..! Ik betwijfel of je dat in Bourgogne of zelfs Chianti nog vindt.. Wink
In de Noorderlijke Médoc vindt men tal van wijngoederen waarvan de prijs/kwaliteitsverhouding ver boven het erkende gangbare van de linkeroever uitsteekt. Ook in de Graves is zo veel te vinden.

Vroeger waren de wijnen in het noorden van de Médoc veelal relatief onrijpe, harde wijnen en dat begon al in Saint-Estephe, lees er de oudere literatuur maar eens op na. Maar inderdaad, deze regio en de Graves misschien nog meer, biedt nu goede wijnen voor bij een klassieke keuken. Maar op enkele uitzonderingen na (Clos Manou, Sociando, Potensac,...) ook niet meer dan dat.

In Bourgogne ligt dat wat moeilijker, maar ook daar vind je tussen 12 à 15 EUR wel al eens iets moois. En Jo, ook in Chiant vind je mooi rijpende wijnen aan zo'n € 10, ga maar eens kijken op onze site...!
En binnenkort misschien een mooie rode Bourgogne van onder de € 15!

Ik had erom gevraagd natuurlijk Rolleyes Big Grin

Maar THC is echt niet “al eens iets moois” hoor, dit is een wijn die met de grote jongens meespeelt aan een fractie van de prijs.
Binnenkoppertje op zo'n mooie voorzet...Big Grin
Ik ken THC ook al wel enkele decennia, idd werkelijk zeer goed voor de prijs, maar toch nog op enige afstand van de "groten" imho.


RE: Tour Haut Caussan Médoc - Jordaens - 29-08-2019 01:52 PM

Ooit eens ergens gelezen dat de gravel van de Graves naar het noorden toe dieper ondergronds gaat om er dan ongeveer ter hoogte van Sociando Mallet terug uit te komen, Tour Haut Caussan ligt daar niet ver af, dus die profiteren wellicht mee van dit voordeel.

Als het klopt, hé...


RE: Tour Haut Caussan Médoc - wvd - 29-08-2019 02:00 PM

(29-08-2019 01:52 PM)Jordaens schreef:  Ooit eens ergens gelezen dat de gravel van de Graves naar het noorden toe dieper ondergronds gaat om er dan ongeveer ter hoogte van Sociando Mallet terug uit te komen, Tour Haut Caussan ligt daar niet ver af, dus die profiteren wellicht mee van dit voordeel.

Als het klopt, hé...

Die graves is kiezel, afgezet door de rivier(en). Die ligt in kleine of grotere richels of heuveltjes, in de Médoc "une croupe" genoemd. Die liggen dichte bijeen, aal hogere densiteit ligt in de Haut-Médoc, zelfs vooral Margaux. In het noorden, de Médoc dus, liggen die tot verder van de rivier, maar meer verspreid. Een interessant onderwerp om het met Stéphan Dief over te hebben. Die man sprak me ooit over "un eldorado de grands terroirs cachés" en hij heeft zijn wijngaard in 20 jaar tijd dus ferm uitgebreid met enkel die "croupes" uit te zoeken en te verwerven. Met alle gevolgen van dien en Clos Manou reken ik nu wél op niveau van de betere Cru Classés.


RE: Tour Haut Caussan Médoc - rlin - 29-08-2019 02:14 PM

(29-08-2019 11:00 AM)wvd schreef:  
(28-08-2019 09:22 PM)rlin schreef:  
(28-08-2019 06:15 PM)vinejo schreef:  Bedankt! 12,80 euro voor een wijn die ver boven de gemiddelde kwaliteit uitsteekt..! Ik betwijfel of je dat in Bourgogne of zelfs Chianti nog vindt.. Wink
In de Noorderlijke Médoc vindt men tal van wijngoederen waarvan de prijs/kwaliteitsverhouding ver boven het erkende gangbare van de linkeroever uitsteekt. Ook in de Graves is zo veel te vinden.

Vroeger waren de wijnen in het noorden van de Médoc veelal relatief onrijpe, harde wijnen en dat begon al in Saint-Estephe, lees er de oudere literatuur maar eens op na. Maar inderdaad, deze regio en de Graves misschien nog meer, biedt nu goede wijnen voor bij een klassieke keuken. Maar op enkele uitzonderingen na (Clos Manou, Sociando, Potensac,...) ook niet meer dan dat.

In Bourgogne ligt dat wat moeilijker, maar ook daar vind je tussen 12 à 15 EUR wel al eens iets moois. En Jo, ook in Chiant vind je mooi rijpende wijnen aan zo'n € 10, ga maar eens kijken op onze site...!
En binnenkort misschien een mooie rode Bourgogne van onder de € 15!
Wat bedoelt u met vroeger? Voor 2000, voor 1980, voor 1960? Of er ergens tussenin?


RE: Tour Haut Caussan Médoc - wvd - 29-08-2019 05:17 PM

(29-08-2019 02:14 PM)rlin schreef:  Vroeger waren de wijnen in het noorden van de Médoc veelal relatief onrijpe, harde wijnen en dat begon al in Saint-Estephe, lees er de oudere literatuur maar eens op na.
Wat bedoelt u met vroeger? Voor 2000, voor 1980, voor 1960? Of er ergens tussenin?

Hoe vroeger hoe erger, maar laat ons zeggen dat er mooie kleine Bx was in 1982, 1985, 1989,1990 en dan weinig goeds geproefd tot 2000 en echt goed pas de laatste paar jaar.


RE: Tour Haut Caussan Médoc - vinejo - 29-08-2019 06:49 PM

(29-08-2019 01:31 PM)wvd schreef:  Ik ken THC ook al wel enkele decennia, idd werkelijk zeer goed voor de prijs, maar toch nog op enige afstand van de "groten" imho.

Tot je hem blind proeft... Sleepy


RE: Tour Haut Caussan Médoc - rlin - 29-08-2019 10:08 PM

(29-08-2019 06:49 PM)vinejo schreef:  
(29-08-2019 01:31 PM)wvd schreef:  Ik ken THC ook al wel enkele decennia, idd werkelijk zeer goed voor de prijs, maar toch nog op enige afstand van de "groten" imho.
Tot je hem blind proeft... Sleepy
In 1977 heb ik kennis gemaakt met Tour Haut Caussan. Op het etiket stond de ruine van de molen van Courrian. De jaargang was 1975. Het was een lekker wijntje, dat ik toen net onder de GCC schatte. Een Potensac 1975 ervoer ik toen als een 5de cru. Ik betaalde omgerekend 2,25 € de fles in de GB. Door beroepsomstandigheden, die me meer Zuid-Oost Azië deden vertoeven dan in België, ben ik het kasteel toen uit het oog verloren. Ik heb de draad weer opgepakt zo rond 1990, toen ik een gîte betrok in Port la Maréchale in Saint-Seurin-de-Cadourne. Met de fiets langs het afwateringskanaal naar Ordonnac en van daar naar Blaignan, heb ik toen kennis gemaakt met Philippe Courrian, die nu in de Corbières-streek het Château Cascadais runt.

In 1975 was Philippe Courrian een van de pioniers, die de totaal verarmde Noord-Medoc kwalitatief weer op de kaart zette. Hij volgde in zekere zin de 'pieds noirs', die vanaf 1962 tal van verlaten domeinen uit de streek opkochten en weer tot ontwikkeling brachten.
Het is nu zijn zoon Fabien Courrian, die Tour Haut Caussan, qua wijngaard en kelder bestuurt. Ietsje minder perfectionistisch en streng dan zijn vader, waren zijn eerste wijnen ietwat minder, de laatste jaren echter schijnt hij te evolueren naar het vroegere peil.

Wie houdt van de combinatie van cabernet sauvignon en merlot, die vindt in Tour Haut Caussan beslist zijn gading.


RE: Tour Haut Caussan Médoc - vinejo - 30-08-2019 06:02 AM

(29-08-2019 10:08 PM)rlin schreef:  
(29-08-2019 06:49 PM)vinejo schreef:  
(29-08-2019 01:31 PM)wvd schreef:  Ik ken THC ook al wel enkele decennia, idd werkelijk zeer goed voor de prijs, maar toch nog op enige afstand van de "groten" imho.
Tot je hem blind proeft... Sleepy
In 1977 heb ik kennis gemaakt met Tour Haut Caussan. Op het etiket stond de ruine van de molen van Courrian. De jaargang was 1975. Het was een lekker wijntje, dat ik toen net onder de GCC schatte. Een Potensac 1975 ervoer ik toen als een 5de cru. Ik betaalde omgerekend 2,25 € de fles in de GB. Door beroepsomstandigheden, die me meer Zuid-Oost Azië deden vertoeven dan in België, ben ik het kasteel toen uit het oog verloren. Ik heb de draad weer opgepakt zo rond 1990, toen ik een gîte betrok in Port la Maréchale in Saint-Seurin-de-Cadourne. Met de fiets langs het afwateringskanaal naar Ordonnac en van daar naar Blaignan, heb ik toen kennis gemaakt met Philippe Courrian, die nu in de Corbières-streek het Château Cascadais runt.

In 1975 was Philippe Courrian een van de pioniers, die de totaal verarmde Noord-Medoc kwalitatief weer op de kaart zette. Hij volgde in zekere zin de 'pieds noirs', die vanaf 1962 tal van verlaten domeinen uit de streek opkochten en weer tot ontwikkeling brachten.
Het is nu zijn zoon Fabien Courrian, die Tour Haut Caussan, qua wijngaard en kelder bestuurt. Ietsje minder perfectionistisch en streng dan zijn vader, waren zijn eerste wijnen ietwat minder, de laatste jaren echter schijnt hij te evolueren naar het vroegere peil.

Wie houdt van de combinatie van cabernet sauvignon en merlot, die vindt in Tour Haut Caussan beslist zijn gading.

Zeer interessant, thanks!
En klopt met de bevindingen, ik ken de wijn vooral van de (zeer geslaagde) jaargangen 99-2000 en 2001. De 2008 die ik er later van proefde leek idd een stuk minder interessant.
Die Cascadais kocht ik, net als THC, vroeger bij Thienpont, ik had het erover op mijn blog, in dezelfde post waarin ik de verwachtingen voor oogstjaar.. 2006 besprak..
https://wijnliefhebbers.wordpress.com/2007/04/04/klein-droog-mopje/
Antwoord op het mopje kan nog steeds worden verkregen via mail of gele briefkaart Rolleyes


RE: Tour Haut Caussan Médoc - wvd - 30-08-2019 09:52 AM

(29-08-2019 06:49 PM)vinejo schreef:  
(29-08-2019 01:31 PM)wvd schreef:  Ik ken THC ook al wel enkele decennia, idd werkelijk zeer goed voor de prijs, maar toch nog op enige afstand van de "groten" imho.

Tot je hem blind proeft... Sleepy

Dat helpt enorm natuurlijk...!
Je weet intussen wel hoe ik denk over vele Bordeaux GCC.....
Dat wetende, ik proef elk jaar de nieuwe jaargang op de UGCB degustatie en daar staan hoog geklasseerden naast "mindere" goden. Hoe graag ik die echter "beter dan" zou willen vinden, lukt dat toch helaas maar heel af en toe. Waarom ga je volgende keer niet mee als "medewerker"?


RE: Tour Haut Caussan Médoc - vinejo - 30-08-2019 02:31 PM

(30-08-2019 09:52 AM)wvd schreef:  
(29-08-2019 06:49 PM)vinejo schreef:  
(29-08-2019 01:31 PM)wvd schreef:  Ik ken THC ook al wel enkele decennia, idd werkelijk zeer goed voor de prijs, maar toch nog op enige afstand van de "groten" imho.

Tot je hem blind proeft... Sleepy

Dat helpt enorm natuurlijk...!
Je weet intussen wel hoe ik denk over vele Bordeaux GCC.....
Dat wetende, ik proef elk jaar de nieuwe jaargang op de UGCB degustatie en daar staan hoog geklasseerden naast "mindere" goden. Hoe graag ik die echter "beter dan" zou willen vinden, lukt dat toch helaas maar heel af en toe. Waarom ga je volgende keer niet mee als "medewerker"?

Ben al eens meegegaan met Steven van Tinto, was wel de moeite. Vooral omdat ik op t eind een praatje maakte bij Haut Bailly en die gast mij gewoon een fles 2012 meegaf watte
Laat maar weten, als ik me vrij kan maken ga ik mee. Dan ga ik voor een fles Léoville Big Grin


RE: Tour Haut Caussan Médoc - rlin - 30-08-2019 03:31 PM

(30-08-2019 02:31 PM)vinejo schreef:  
(30-08-2019 09:52 AM)wvd schreef:  
(29-08-2019 06:49 PM)vinejo schreef:  
(29-08-2019 01:31 PM)wvd schreef:  Ik ken THC ook al wel enkele decennia, idd werkelijk zeer goed voor de prijs, maar toch nog op enige afstand van de "groten" imho.

Tot je hem blind proeft... Sleepy

Dat helpt enorm natuurlijk...!
Je weet intussen wel hoe ik denk over vele Bordeaux GCC.....
Dat wetende, ik proef elk jaar de nieuwe jaargang op de UGCB degustatie en daar staan hoog geklasseerden naast "mindere" goden. Hoe graag ik die echter "beter dan" zou willen vinden, lukt dat toch helaas maar heel af en toe. Waarom ga je volgende keer niet mee als "medewerker"?
Ben al eens meegegaan met Steven van Tinto, was wel de moeite. Vooral omdat ik op t eind een praatje maakte bij Haut Bailly en die gast mij gewoon een fles 2012 meegaf watte
Laat maar weten, als ik me vrij kan maken ga ik mee. Dan ga ik voor een fles Léoville Big Grin
Heb dat ook al gedaan en gecombineerd met Vinexpo. Al met al zeer vermoeiend als men de nodige ernst betracht. En primeurs proeven is ook iets atypisch voor de wijnliefhebber, die doorgaans eerder jonge beloftevolle of belegen wijnen proeft.


RE: Tour Haut Caussan Médoc - rlin - 06-09-2019 12:16 AM

Vanavond bij een gebraden 'bio'-kipje een Tour Haut Caussan 2010 geproefd. een donker uitvallende bordeaux met een nog deels gesloten neus, wel wijnig en veel zwart fruit, een volslanke mond en een beklijvende afdronk. Maar hij is minder ver geëvolueerd dan de 2009, en dient nog wat te ouderen (1 à 5 jaar). Toch een heel ander type dan deze 2009, veel strakker en meer bepaald door de cabernet sauvignon.


RE: Tour Haut Caussan Médoc - Hugel - 13-10-2019 04:02 PM

(26-01-2018 10:09 PM)Hugel schreef:  2008.
Wordt beter en beter. Meer finesse dan vorige flessen. Nog voldoende vorraad om 5 jaar of langer paar flessen per jaar op te volgen... Slurp

2008.
Beste fles tot nu toe.


RE: Tour Haut Caussan Médoc - vinejo - 13-10-2019 06:46 PM

(13-10-2019 04:02 PM)Hugel schreef:  
(26-01-2018 10:09 PM)Hugel schreef:  2008.
Wordt beter en beter. Meer finesse dan vorige flessen. Nog voldoende vorraad om 5 jaar of langer paar flessen per jaar op te volgen... Slurp

2008.
Beste fles tot nu toe.

Hoop dat ik er ook nog eentje liggen heb want vrees dat ik mijn vorige flessen te vroeg gedronken heb. Terwijl ik nochtans weet wat voor bewaarwijn dit is... banghead


RE: Tour Haut Caussan Médoc - Baldrick - 29-11-2019 09:35 PM

Onlangs hier de 2001 van gedronken.

Geen notities genomen, dus ik schrijf wat ik me bijbleef.

Gewoon pop and pour. De neus was mooi, wat tertiaire aroma's maar toch vooral bij de eerste snuif het 'aaargh Bordeaux' gevoel. Cassis, ceder, grafiet alles was present. Bij de eerste slok kwam de wijn wat flets over. Glas even langs de kant gezet, na een half uur opnieuw geproefd, de typische Bordeaux neus was nog steeds aanwezig maar nu was alles ook smaakgewijs in z'n plooi gevallen. De fletsheid had plaatsgemaakt voor meer volheid, alles was mooi versmolten, tannines mooi verweven met de zuren. Alles in balans.
Toch altijd fascinerend om een wijn in korte tijd zo te zien evolueren.


RE: Tour Haut Caussan Médoc - Jeroen Pieter - 08-01-2022 12:23 AM

Tour Haut Caussan 2003

Wat een genot toch elke keer! Puur. Niks verfijnd of zo. Ruig karakter. Een van mijn beste vrienden ooit.


RE: Tour Haut Caussan Médoc - rlin - 24-06-2022 01:10 PM

Château Tour Haut Caussan 2014 - Médoc -
In 2014 vertoefden wij in de lente in de Médocstreek en meer bepaald in Civrac-en-Médoc, gehucht Le Sablona. We betrokken er een boerderij-gîte, die ruraal gelegen op de scheiding tussen de grintheuvels en de polders de mogelijkheid bood ettelijke fietstochtjes in de omgeving te maken.

Begin juni 2014 reden we op een morgen van Valeyrac naar Blaignan langs een van die verkeersluwe landweggetjes. Wat ons opviel was dat er overal wijnboeren in de velden stonden, die hun stokken inspecteerden. We kwamen alras te weten dat het die nacht gehageld had en dat de schade weliswaar zeer lokaal was maar toch voldoende om de toekomstige oogst negatief te beïnvloeden. De schade lag hem vooral in het kneuzen tot vernielen van de aanzet van de bloemen.

Toch kocht ik uit principe een jaar later de Tour Haut Caussan 2014 in primeur, alhoewel bepaalde wijngaarden (merlot?) ook schade hadden geleden en dit minder goed zou uitpakken met de wijn. Ik was dan ook erg benieuwd toen ik eergisteren mijn eerste fles 2014 proefde.

Wel het was een succes. Diepgekleurd, elegant boeket met zwart fruit, hars en munttoetsen, mannelijke en toch sierlijke mond en een lange rechtlijnige afdronk vol schoonheid. Dit jaar benadert deze wijn het GCC-niveau.
Ik vermoed dat dit ligt aan de kwaliteit van de cabernet sauvignon, die in Ordonnac, niet door de hagel beschadigd zijn geworden en ten volle van het zonnige najaar geprofiteerd hebben.


RE: Tour Haut Caussan Médoc - Jeroen Pieter - 06-07-2022 11:05 PM

2001

Zo vaak gedronken.
Begint weer goed. Compleet. Lekker.

Maar helaas houdt hij het niet meer vol.
Toename van zuur. Brokkelt af waar je bij staat.

Doet nog een poging z'n eer te redden met een laatste opleving.

Misschien ja dan toch?

Helaas.

Uw verslaggever ter plaatse is getuige van een eervol afscheid.




Nou ja, helemaal dood nog niet, maar zeker niet meer wachten...


RE: Tour Haut Caussan Médoc - vinejo - 07-07-2022 12:33 AM

(06-07-2022 11:05 PM)Jeroen Pieter schreef:  2001

Zo vaak gedronken.
Begint weer goed. Compleet. Lekker.

Maar helaas houdt hij het niet meer vol.
Toename van zuur. Brokkelt af waar je bij staat.

Doet nog een poging z'n eer te redden met een laatste opleving.

Misschien ja dan toch?

Helaas.

Uw verslaggever ter plaatse is getuige van een eervol afscheid.




Nou ja, helemaal dood nog niet, maar zeker niet meer wachten...

Haha.Smile
Kan je eens wat meer zeggen over de tijdspanne waarin dit droevig verscheiden zich afspeelde..?


RE: Tour Haut Caussan Médoc - Jeroen Pieter - 08-07-2022 12:08 AM

Dank voor uw medeleven.



Reeds een tot anderhalf uur na opening kregen we signalen dat het niet goed zat.

En daarna was het oordeel snel geveld.

Weliswaar al aangekondigd door de Schepper, in Vers 2013/ 05/ 18




2013/05/18 - Pour ceux qui ont du Tour Haut Caussan dans leur cave...
Aurait déjà du être bu: 1994.

A boire et à finir: 1982, 1986, 1988, 1995, 2002.

A son apogée: 1989, 1990, 1999, 1998, 2001, 2004.

Peuvent être bus ou gardés: 1996, 2000, 2006, 2007, 2008.

A attendre: 2003, 2005.