wijnliefhebbers
Chasse Spleen Moulis-en-Médoc - Afdrukversie

+- wijnliefhebbers (http://www.vinejo.freebb.be)
+-- Forum: Frankrijk (/forum-3.html)
+--- Forum: Bordeaux (/forum-9.html)
+--- Discussie: Chasse Spleen Moulis-en-Médoc (/thread-271.html)


Chasse Spleen Moulis-en-Médoc - Kris G - 17-02-2010 08:52 PM

de 1994 jaargang aan het drinken (Cabernet Sauvignon: 70% / Merlot: 25% / Petit Verdot: 5%), kreeg van de goeroes scores van 85-87, maar enkel TN's te vinden van in 1995-1996, dus misschien niet echt de beste indicatie om hem nu te beoordelen, ik vind hem meer waard, nu mooi op dronk en kan er waarschijnlijk wel nog een paar jaartjes tegen, een tikkeltje aan de zure kant, maar stoort niet echt, voor mij toch 89 waard (op 2de dag nog echt verrassend lekker, nog niks van zijn kwaliteiten verloren, ook wel indicatie dat hij er nog enkele jaartjes tegen kan, dit zit heel dicht tegen een 90-wijn)


RE: Chasse Spleen Moulis-en-Médoc - vinejo - 03-08-2010 10:33 PM

2006
Zondag na openen leek dit wel wat. veelbelovende neus, mond wat gesloten maar mooi.
Gisteren was ofwel ik, ofwel de wijn totaal niet in vorm.
Vandaag weer beter, maar wat een téchnische wijn... Alles mooi gepolijst, houtinvloeden naast zuiver fruit maar ik mis SOUL in deze wijn
En voor soul hoef je niet oud voor te zijn...

Zie maar hier!!


RE: Chasse Spleen Moulis-en-Médoc - Venne - 03-08-2010 10:34 PM

en ook niet zwart :-)


RE: Chasse Spleen Moulis-en-Médoc - vinejo - 03-08-2010 10:44 PM

Inderdaad Cool
[Afbeelding: amy-whinehouse.jpg]


RE: Chasse Spleen Moulis-en-Médoc - Venne - 03-08-2010 10:57 PM

Ze drinkt blijkbaar altijd de wijnen van James Keenan :-)


RE: Chasse Spleen Moulis-en-Médoc - Kris G - 31-08-2010 10:25 PM

onlangs de 2001 gedronken : score van 89 en heeft zeker nog een mooie toekomst


RE: Chasse Spleen Moulis-en-Médoc - Jean - 31-08-2010 10:34 PM

(03-08-2010 10:44 PM)vinejo schreef:  Inderdaad Cool
[Afbeelding: amy-whinehouse.jpg]
Volgens mij is dat zo'n glas waar een hele fles in kan (zie één van mijn vroegere posts hier op dit forum)... Smile


RE: Chasse Spleen Moulis-en-Médoc 2004 - koen - 12-09-2011 11:32 AM

2004 opengetrokken en onmiddellijk een stevig neus cassis en wat hout. Ook in de mond nog zeer fruitig, de tannines zijn present maar niet droogtrekkend en een behoorlijke afdronk. Drinkt vlot weg. Op dag twee zat er wat meer aciditeit in. 88


RE: Chasse Spleen Moulis-en-Médoc - frank - 16-10-2011 08:58 PM

deze namiddag met een rosbiefje de 2003 opengedaan. Veel belovende neus, cassis, licht aardse geuren, zachte smaak en gewoon lekker (ook niet bijzonders)
Tiens, s'avonds is de wijn meer gesloten, minder expressief en bevat hij meer zuren. Ik vermoed dat hij 2 tot 3 kan verder rijpen. Ik geef hem 87


RE: Chasse Spleen Moulis-en-Médoc - vinejo - 16-10-2011 10:27 PM

(16-10-2011 08:58 PM)frank schreef:  deze namiddag met een rosbiefje de 2003 opengedaan. Veel belovende neus, cassis, licht aardse geuren, zachte smaak en gewoon lekker (ook niet bijzonders)
Tiens, s'avonds is de wijn meer gesloten, minder expressief en bevat hij meer zuren. Ik vermoed dat hij 2 tot 3 kan verder rijpen. Ik geef hem 87
Toevallig gisteren de 2006 gedronken, zeer mooie neus, in de mond zacht maar ook hier op t eind wat dominantie van de zuren. Mooie wijn.


RE: Chasse Spleen Moulis-en-Médoc - Kris G - 16-10-2011 10:30 PM

die zuren komen precies in veel TN's terug


RE: Chasse Spleen Moulis-en-Médoc - claret - 21-02-2012 01:59 PM

Dronk dit weekend de 2004. Werd niet gekarafeerd (op restaurant) ookal had ie hier wel baat bij gehad. Zuiver in de neus en mond (cassis en hout) . Mist een beetje body. Hoog in zuren. Strenge wijn (typisch voor Moulis heb ek me laten vertellen?).


RE: Chasse Spleen Moulis-en-Médoc - Mt - 21-02-2012 02:10 PM

Absoluut. Proefde de '04 vorig jaar. Chasse-Spleen geeft maar zijn geheimen prijs na ettelijke jaren..


RE: Chasse Spleen Moulis-en-Médoc - vinejo - 21-02-2012 02:14 PM

(21-02-2012 01:59 PM)claret schreef:  Dronk dit weekend de 2004. Werd niet gekarafeerd (op restaurant) ookal had ie hier wel baat bij gehad. Zuiver in de neus en mond (cassis en hout) . Mist een beetje body. Hoog in zuren. Strenge wijn (typisch voor Moulis heb ek me laten vertellen?).

Inderdaad, ook, Listrac zou ik in zijn jeugd streng durven noemen.

Moulis heeft dus heeel veel tijd nodig, dit bewees nog maar eens een blinddegustatie van dit weekend:

Hermitage de Chasse Spleen 1995 en 2001 :

Allebei dan wel perfect bewaard, dan nog waren we verrast door de jeugdigheid en kwaliteit van deze ...tweede wijnen watte
Moet wel zeggen dat we aan rechteroever dachten (waarschijnlijk veel merlot in goede jaren, Chasse Spleen doet zoveel mogelijk CS in de eerste wijn)

Eén van beide heette trouwens Héritage, de andere Hermitage (herinner me niet meer dewelke) -maar allebei tweede wijn van CHasse dus.
A Ja, reden was de gelijkenis met de aoc Hérmitage, dus zal het wel de 1995 geweest zijn die Hermitage noemde.


RE: Chasse Spleen Moulis-en-Médoc - koen - 27-02-2012 03:48 PM

Chasse Spleen 1998, lekker neuzeke nog steeds cassis, wat rokerig, aards ... in de mond mooi versmolten, evenwicht, behoorlijke body. Bordeaux blijft een referentie Wink 89


RE: Chasse Spleen Moulis-en-Médoc - jazzper - 28-02-2012 04:30 PM

(21-02-2012 02:10 PM)Matten schreef:  Absoluut. Proefde de '04 vorig jaar. Chasse-Spleen geeft maar zijn geheimen prijs na ettelijke jaren..

is totnutoe ook mijn indruk... gewoon een kistje kopen, ergens onderaan de kelder verstoppen en vergeten Rolleyes


RE: Chasse Spleen Moulis-en-Médoc - Venne - 01-03-2012 11:12 PM

sjans gehad.. heb daarstraks de 04 nog vastgehad in de kelder... laten liggen dus
thank you for info!!


RE: Chasse Spleen Moulis-en-Médoc - Mt - 02-03-2012 01:14 AM

Wink. 'k Geloof dat mijn pa deze week nog eens de '90 mag proeven. Het geluk gehad om de '90 een 5-tal jaar geleden te mogen proeven: briljant! (al worden dergelijke herinneringen precies mooier met de jaren)


RE: Chasse Spleen Moulis-en-Médoc - Bert - 03-03-2012 07:58 PM

Heb enkele jaren terug via eBay kist 2002 gekocht,
aan 13€/fles.
Nog slechts 2st over, jammer genoeg
Hebben dus nog wat tijd, me dunkt


RE: Chasse Spleen Moulis-en-Médoc - Mt - 04-03-2012 11:09 AM

Ik denk dat die nu bijna à point is. Eentje proeven om dan te moeten constateren dat je nog een jaar moet wachten? Miljaarde nondedju Big Grin.


RE: Chasse Spleen Moulis-en-Médoc - Mt - 21-01-2013 09:01 PM

(02-03-2012 01:14 AM)Matten schreef:  Wink. 'k Geloof dat mijn pa deze week nog eens de '90 mag proeven. Het geluk gehad om de '90 een 5-tal jaar geleden te mogen proeven: briljant! (al worden dergelijke herinneringen precies mooier met de jaren)

Edit: Ik was 2 weken terug aanwezig bij het proeven van Chasse-Spleen 1990. De wijn was perfect bewaard (al die jaren in een uitstekende kelder). Neus was zeer tertiair (oude wijn) en voor mij niet zo aangenaam. Mond daarentegen met (cassis-)fruit (!) en fraîcheur. Heerlijk om zo'n mooi geconserveerd en betaalbaar oudje te mogen proeven. Jaar of 5-7 terug wel nog van een ander, hoger niveau.


RE: Chasse Spleen Moulis-en-Médoc - doc - 21-01-2013 09:43 PM

(21-01-2013 09:01 PM)Matten schreef:  
(02-03-2012 01:14 AM)Matten schreef:  Wink. 'k Geloof dat mijn pa deze week nog eens de '90 mag proeven. Het geluk gehad om de '90 een 5-tal jaar geleden te mogen proeven: briljant! (al worden dergelijke herinneringen precies mooier met de jaren)

Edit: Ik was 2 weken terug aanwezig bij het proeven van Chasse-Spleen 1990. De wijn was perfect bewaard (al die jaren in een uitstekende kelder). Neus was zeer tertiair (oude wijn) en voor mij niet zo aangenaam. Mond daarentegen met (cassis-)fruit (!) en fraîcheur. Heerlijk om zo'n mooi geconserveerd en betaalbaar oudje te mogen proeven. Jaar of 5-7 terug wel nog van een ander, hoger niveau.

Ik las vandaag nog dat Chasse-Spleen in zeer goede jaren perfect 20 jaren meekan. Deze bewees het.


RE: Chasse Spleen Moulis-en-Médoc - don quichotte - 22-01-2013 12:22 AM

(21-01-2013 09:43 PM)doc schreef:  
(21-01-2013 09:01 PM)Matten schreef:  
(02-03-2012 01:14 AM)Matten schreef:  Wink. 'k Geloof dat mijn pa deze week nog eens de '90 mag proeven. Het geluk gehad om de '90 een 5-tal jaar geleden te mogen proeven: briljant! (al worden dergelijke herinneringen precies mooier met de jaren)

Edit: Ik was 2 weken terug aanwezig bij het proeven van Chasse-Spleen 1990. De wijn was perfect bewaard (al die jaren in een uitstekende kelder). Neus was zeer tertiair (oude wijn) en voor mij niet zo aangenaam. Mond daarentegen met (cassis-)fruit (!) en fraîcheur. Heerlijk om zo'n mooi geconserveerd en betaalbaar oudje te mogen proeven. Jaar of 5-7 terug wel nog van een ander, hoger niveau.

Ik las vandaag nog dat Chasse-Spleen in zeer goede jaren perfect 20 jaren meekan. Deze bewees het.

Kan ik volledig beamen.
Staat quasi bewaarpotentieel bij mij juist onder Poujeaux


RE: Chasse Spleen Moulis-en-Médoc - doc - 22-01-2013 12:25 AM

(22-01-2013 12:22 AM)don quichotte schreef:  
(21-01-2013 09:43 PM)doc schreef:  
(21-01-2013 09:01 PM)Matten schreef:  
(02-03-2012 01:14 AM)Matten schreef:  Wink. 'k Geloof dat mijn pa deze week nog eens de '90 mag proeven. Het geluk gehad om de '90 een 5-tal jaar geleden te mogen proeven: briljant! (al worden dergelijke herinneringen precies mooier met de jaren)

Edit: Ik was 2 weken terug aanwezig bij het proeven van Chasse-Spleen 1990. De wijn was perfect bewaard (al die jaren in een uitstekende kelder). Neus was zeer tertiair (oude wijn) en voor mij niet zo aangenaam. Mond daarentegen met (cassis-)fruit (!) en fraîcheur. Heerlijk om zo'n mooi geconserveerd en betaalbaar oudje te mogen proeven. Jaar of 5-7 terug wel nog van een ander, hoger niveau.

Ik las vandaag nog dat Chasse-Spleen in zeer goede jaren perfect 20 jaren meekan. Deze bewees het.

Kan ik volledig beamen.
Staat quasi bewaarpotentieel bij mij juist onder Poujeaux

Ik las dat Chasse 2010 toch wel een tikkel onder doet voor Poujeaux 2010...kwestie van uw aankopen te verzorgen.


RE: Chasse Spleen Moulis-en-Médoc - don quichotte - 22-01-2013 12:31 AM

(22-01-2013 12:25 AM)doc schreef:  
(22-01-2013 12:22 AM)don quichotte schreef:  
(21-01-2013 09:43 PM)doc schreef:  
(21-01-2013 09:01 PM)Matten schreef:  
(02-03-2012 01:14 AM)Matten schreef:  Wink. 'k Geloof dat mijn pa deze week nog eens de '90 mag proeven. Het geluk gehad om de '90 een 5-tal jaar geleden te mogen proeven: briljant! (al worden dergelijke herinneringen precies mooier met de jaren)

Edit: Ik was 2 weken terug aanwezig bij het proeven van Chasse-Spleen 1990. De wijn was perfect bewaard (al die jaren in een uitstekende kelder). Neus was zeer tertiair (oude wijn) en voor mij niet zo aangenaam. Mond daarentegen met (cassis-)fruit (!) en fraîcheur. Heerlijk om zo'n mooi geconserveerd en betaalbaar oudje te mogen proeven. Jaar of 5-7 terug wel nog van een ander, hoger niveau.

Ik las vandaag nog dat Chasse-Spleen in zeer goede jaren perfect 20 jaren meekan. Deze bewees het.

Kan ik volledig beamen.
Staat quasi bewaarpotentieel bij mij juist onder Poujeaux

Ik las dat Chasse 2010 toch wel een tikkel onder doet voor Poujeaux 2010...kwestie van uw aankopen te verzorgen.

De Poujeaux 2010 dronk ik naast de Chasse-Spleen 2010.
Beide wijnen waren (zeer) lekker maar de Poujeaux vond ik de betere.Na de 2009 terug een klassieke Poujeaux om zeer lang weg te leggen. De Chasse-Spleen 2010 zal zich volgens mij sneller ontwikkelen.


RE: Chasse Spleen Moulis-en-Médoc - Bram80 - 22-01-2013 10:21 AM

Iemand de 2009 al geproefd? Ik heb een kistje weggelegd om een tijdje te vergeten (geboortejaar van onze oudste).


RE: Chasse Spleen Moulis-en-Médoc - Venne - 23-01-2013 10:05 PM

thank you Don, heb chasse en poujeaux 2010 via een toffe pé vastgekregen en ze liggen nu in een zéér goede kelder. Moet ze er dringend eens gaan halen.
Dan zal NN eerst Chasse moeten drinken :-)


RE: Chasse Spleen Moulis-en-Médoc - doc - 23-01-2013 10:14 PM

(23-01-2013 10:05 PM)Venne schreef:  thank you Don, heb chasse en poujeaux 2010 via een toffe pé vastgekregen en ze liggen nu in een zéér goede kelder. Moet ze er dringend eens gaan halen.
Dan zal NN eerst Chasse moeten drinken :-)

Misschien wat indiscreet, maar hoeveel betaalde je ?


RE: Chasse Spleen Moulis-en-Médoc - Mt - 23-01-2013 10:28 PM

Ik vraag me eerlijk gezegd hoe het zit met het bewaarpotentieel van beide wijnen zoals ze nu (hypermodern) gemaakt worden. Ik probeerde die discussie een tijdje terug op te starten, maar zonder echt veel succes. Er moet toch een verschil zijn?


RE: Chasse Spleen Moulis-en-Médoc - don quichotte - 23-01-2013 10:47 PM

(23-01-2013 10:14 PM)doc schreef:  
(23-01-2013 10:05 PM)Venne schreef:  thank you Don, heb chasse en poujeaux 2010 via een toffe pé vastgekregen en ze liggen nu in een zéér goede kelder. Moet ze er dringend eens gaan halen.
Dan zal NN eerst Chasse moeten drinken :-)

Misschien wat indiscreet, maar hoeveel betaalde je ?

@ Doc,

Ik ben Venne niet maar hij betaalde voor de Chasse-Spleen 2010 21.59 Euro.
De Poujeaux 2010 had hetzelfde prijskaartje.Wink


RE: Chasse Spleen Moulis-en-Médoc - Venne - 23-01-2013 10:57 PM

Klopt! :-)
Matten , ik denk dat die er toch wat jaren gaan tegen kunnen. Is er zoveel verschil in de wijnmaking tss nu en 10 jaar geleden?


RE: Chasse Spleen Moulis-en-Médoc - Mt - 23-01-2013 11:07 PM

Neen, maar ik wilde de vergelijking met de '90 maken die ik onlangs proefde. Da's toch al een tijdje geleden he. Toen was ik 10 jaar Wink.


RE: Chasse Spleen Moulis-en-Médoc - doc - 23-01-2013 11:13 PM

(23-01-2013 10:47 PM)don quichotte schreef:  
(23-01-2013 10:14 PM)doc schreef:  
(23-01-2013 10:05 PM)Venne schreef:  thank you Don, heb chasse en poujeaux 2010 via een toffe pé vastgekregen en ze liggen nu in een zéér goede kelder. Moet ze er dringend eens gaan halen.
Dan zal NN eerst Chasse moeten drinken :-)

Misschien wat indiscreet, maar hoeveel betaalde je ?

@ Doc,

Ik ben Venne niet maar hij betaalde voor de Chasse-Spleen 2010 21.59 Euro.
De Poujeaux 2010 had hetzelfde prijskaartje.Wink

Wink thank you Don, ik wou gewoon 's vergelijken met de prijzen bij Colruyt.


RE: Chasse Spleen Moulis-en-Médoc - Venne - 23-01-2013 11:16 PM

95 is mijn oudste chasse, 90 .. speelde toen Metallica niet in Kiewit ? Ook een ander concertje als nu de afsluiters op werchter.... dan zal de chasse ook wel anders gemaakt geweest zijn ?


RE: Chasse Spleen Moulis-en-Médoc - doc - 23-01-2013 11:18 PM

(23-01-2013 10:28 PM)Matten schreef:  Ik vraag me eerlijk gezegd hoe het zit met het bewaarpotentieel van beide wijnen zoals ze nu (hypermodern) gemaakt worden. Ik probeerde die discussie een tijdje terug op te starten, maar zonder echt veel succes. Er moet toch een verschil zijn?

Sinds begin jaren negentig zijn er vooral nieuwe technieken ontwikkeld maar ook nieuwe inzichten mbt tot de optimale rijpheid van de druif en de fenolische rijpheid (de rijpheid van de tannines) en daarnaast het voorkomen van oxidatie (manueel plukken en collectie en snel transport in kleinere bakjes), triage enz. plukmoment. Dit zorgt vooral voor fruitiger en frissere wijnen.
Veel blijft dus afhangen van de jaarlijkse variatie, het millésime dat de rijpheid bepaalt en het plukmoment.
Dit blijven toch wel de belangrijkste factoren denk ik in de bewaarkracht van wijn.
Of het nu enkel die nieuwe technieken zijn die zorgen voor meer bewaarkracht durf ik te betwijfelen. De basis (rijpheid van bes en schil en pitjes) blijft toch voorop staan. Is eigenlijk misschien voer voor een nieuwe topic. Als er verder op ingegaan wordt natuurlijk ? Merci Matten om het nog eens aan te snijden.

Hier een zéér interessant artikel die zowat alle moderne vinificatietechnieken samenvat sinds begin jaren negentig:

http://www.newbordeaux.com/documents/vineyard_techniques.html


RE: Chasse Spleen Moulis-en-Médoc - Mt - 23-01-2013 11:49 PM

Dank voor de toelichting! Misschien toch maar eens een topic maken en dan proefondervindelijk werken?

Ik denk vooral aan Médoc uit het verleden als wijn met veel tannine (en de nog oudere Médoc uit een tijd waarin men dacht dat vooral de zuren de bewaarkracht bepaalden). Het feit dat men zich al jaren richt op de fenolische rijpheid van de druiven, moet toch een verschil geven ten opzichte van de oudere Médocs. Verregaande extractie, micro-bullage etc zorgen voor een fundamenteel andere wijn dan 23 jaar terug. Die wijnen rijpen anders volgens mij.


RE: Chasse Spleen Moulis-en-Médoc - doc - 23-01-2013 11:53 PM

(23-01-2013 11:49 PM)Matten schreef:  Dank voor de toelichting! Misschien toch maar eens een topic maken en dan proefondervindelijk werken?

Ik denk vooral aan Médoc uit het verleden als wijn met veel tannine (en de nog oudere Médoc uit een tijd waarin men dacht dat vooral de zuren de bewaarkracht bepaalden). Het feit dat men zich al jaren richt op de fenolische rijpheid van de druiven, moet toch een verschil geven ten opzichte van de oudere Médocs. Verregaande extractie, micro-bullage etc zorgen voor een fundamenteel andere wijn dan 23 jaar terug. Die wijnen rijpen anders volgens mij.

Evenwichtiger, meer finesse...?

Don is de enige met ruime proefervaring over meerdere decennia... een hulplijn dus Wink watte

en ...we geraken off-topic !


RE: Chasse Spleen Moulis-en-Médoc - jr02 - 26-01-2013 11:30 AM

Schoonpa vroeg me gisteravond welke wijn we wensten bij het lam, mijn nieuwsgierigheid werd me deze week gewekt door het forum... en het feit dat ik wist dat hij nog enkele flessen Chasse Spleen heeft liggen.
Chasse Spleen 1988
Aards, walnoten,... tertair. Cassis en kersen zorgen dan weer voor voldoende fraîcheur en finesse. Gerijpte ronde tannines, volle ronde wijn maar jammer genoeg wat kortzichtig van afdronk.

Tijdens onze zoektocht in de kelder...
Chasse Spleen 1976
In de jaren 1995-2000 had deze wijn een grote indruk op me gelaten, vele malen een mooie begeleider bij heerlijke diners...
Helaas herleid tot curiosum en volledig geoxideerd.


RE: Chasse Spleen Moulis-en-Médoc - Mt - 26-01-2013 11:57 AM

Ik kan me goed vinden in jouw TN van de '88, lijkt goed op die van de '90. Was 5 jaar geleden een pak beter, maar is waardig ouder geworden. Jammer van de '76. Was al geen fameus jaar voor Bordeaux. Meer drinken Wink.


RE: Chasse Spleen Moulis-en-Médoc - vinejo - 26-01-2013 12:38 PM

(26-01-2013 11:30 AM)jr02 schreef:  Schoonpa vroeg me gisteravond welke wijn we wensten bij het lam, mijn nieuwsgierigheid werd me deze week gewekt door het forum... en het feit dat ik wist dat hij nog enkele flessen Chasse Spleen heeft liggen.
Chasse Spleen 1988
Aards, walnoten,... tertair. Cassis en kersen zorgen dan weer voor voldoende fraîcheur en finesse. Gerijpte ronde tannines, volle ronde wijn maar jammer genoeg wat kortzichtig van afdronk.

Tijdens onze zoektocht in de kelder...
Chasse Spleen 1976
In de jaren 1995-2000 had deze wijn een grote indruk op me gelaten, vele malen een mooie begeleider bij heerlijke diners...
Helaas herleid tot curiosum en volledig geoxideerd.

Heeft die wijn z'n hele leven in die kelder gesleten? In dat geval ben ik wel wat ontgoocheld in Chasse, ik dronk onlangs een Tour du By 76 en die was nog heel mooi drinkbaar- 76 was trouwens niet zó n slecht jaar hoor, wel wisselvallig. Heb ook de 75 gedronken van Spleen en - hoewel geen echt gróte wijn- ook hier geen spoor van oxidatie. Nu moet ik wel zeggen dat ik gisteren van iemand die t kan weten hoorde dat sommigen hun 1975 rijkelijk met 1974 hadden vermengd...Rolleyes


RE: Chasse Spleen Moulis-en-Médoc - jr02 - 26-01-2013 01:40 PM

(26-01-2013 12:38 PM)vinejo schreef:  
(26-01-2013 11:30 AM)jr02 schreef:  Schoonpa vroeg me gisteravond welke wijn we wensten bij het lam, mijn nieuwsgierigheid werd me deze week gewekt door het forum... en het feit dat ik wist dat hij nog enkele flessen Chasse Spleen heeft liggen.
Chasse Spleen 1988
Aards, walnoten,... tertair. Cassis en kersen zorgen dan weer voor voldoende fraîcheur en finesse. Gerijpte ronde tannines, volle ronde wijn maar jammer genoeg wat kortzichtig van afdronk.

Tijdens onze zoektocht in de kelder...
Chasse Spleen 1976
In de jaren 1995-2000 had deze wijn een grote indruk op me gelaten, vele malen een mooie begeleider bij heerlijke diners...
Helaas herleid tot curiosum en volledig geoxideerd.

Heeft die wijn z'n hele leven in die kelder gesleten? In dat geval ben ik wel wat ontgoocheld in Chasse, ik dronk onlangs een Tour du By 76 en die was nog heel mooi drinkbaar- 76 was trouwens niet zó n slecht jaar hoor, wel wisselvallig. Heb ook de 75 gedronken van Spleen en - hoewel geen echt gróte wijn- ook hier geen spoor van oxidatie. Nu moet ik wel zeggen dat ik gisteren van iemand die t kan weten hoorde dat sommigen hun 1975 rijkelijk met 1974 hadden vermengd...Rolleyes

1976; licht bruin, waterig en doorzichtig. Aciditeit die de volledige bovenhand nam.
Onlang Franc Pipeau 1975 gedronken. Saint Emilion 'Grand Cru'. Heeft mijn vader nog gekocht bij Bernal, de voorloper van Topwijnen.
Een wijn 'beroemd' om zijn bewaringspotentieel en inderdaad Pipeau had de tand des tijds goed overleefd, geen verrassingen, geen 'hoogstaande' TN maar woorden als fragiel, finesse kunnen nog voor enkele jaren op het etiquet geschreven worden.
Volgens mij heeft '75 veel meer potentieel. (1976 te heet maar top de tussen zijn 10-20 jaar misschien zal 2003 het zelfde lot ondergaanHuh.)


RE: Chasse Spleen Moulis-en-Médoc - vinejo - 26-01-2013 02:16 PM

(26-01-2013 01:40 PM)jr02 schreef:  [quote='vinejo' pid='33421' dateline='1359196700']
[quote='jr02' pid='33418' dateline='1359192630']

Volgens mij heeft '75 veel meer potentieel. (1976 te heet maar top de tussen zijn 10-20 jaar misschien zal 2003 het zelfde lot ondergaanHuh.)

Zeker akkoord. Dat bewees onlangs ook de fantastische Brane Cantenac 1975. Denk dat dit zowat de volgorde is in de jaren 70:
70
75
78
79
76

De andere jaren zijn t vermelden niet waard.


RE: Chasse Spleen Moulis-en-Médoc - Venne - 30-04-2013 11:21 PM

en 1973 man? :-) Topjaar toch ?

Nu chasse 2003 in het glas.
Mooie evolutie en mooi op dronk nu. Direct in het glas al schoon maar na een uurke of twee komt hij volledig open.
Morgen verder proeven want dan zal hij beter zijn.


RE: Chasse Spleen Moulis-en-Médoc - Terretoir - 30-04-2013 11:22 PM

(30-04-2013 11:21 PM)Venne schreef:  en 1973 man? :-) Topjaar toch ?

Voor de wijn, of? :-)


RE: Chasse Spleen Moulis-en-Médoc - Venne - 30-04-2013 11:35 PM

niet voor Chasse Spleen ja :-)
laatste glaasje is zalvend lekker.
Morgen de rest


RE: Chasse Spleen Moulis-en-Médoc - Terretoir - 30-04-2013 11:36 PM

niet om door te chasse dus?


RE: Chasse Spleen Moulis-en-Médoc - doc - 08-05-2013 06:32 PM

Chasse Spleen 2010

Karaf gegeven. Fijne aroma’s van rode kersjes met cassis, pruim, potloodslijpsel, ceder, kiezel en lichte kruidigheid. Elegante mondvulling, sappige zuurtjes, voldoende structuur en diepgang. Rijpe, fijnkorrelige tannine. Jong maar nu al aangenaam om drinken. 89+. Binnen 5 jaar klaar volgens mij. De prijs is ondertussen minder sappig geworden :-(.


RE: Chasse Spleen Moulis-en-Médoc - vinejo - 08-05-2013 11:13 PM

(08-05-2013 06:32 PM)doc schreef:  Chasse Spleen 2010

Karaf gegeven. Fijne aroma’s van rode kersjes met cassis, pruim, potloodslijpsel, ceder, kiezel en lichte kruidigheid. Elegante mondvulling, sappige zuurtjes, voldoende structuur en diepgang. Rijpe, fijnkorrelige tannine. Jong maar nu al aangenaam om drinken. 89+. Binnen 5 jaar klaar volgens mij. De prijs is ondertussen minder sappig geworden :-(.

Heb ik liggen dankzij een illuster forumlid. ;-) De prijs viel toen behoorlijk mee ( rond de twintig) maar zal ondertussen wel flink duurder zijn...


RE: Chasse Spleen Moulis-en-Médoc - doc - 08-05-2013 11:26 PM

(08-05-2013 11:13 PM)vinejo schreef:  
(08-05-2013 06:32 PM)doc schreef:  Chasse Spleen 2010

Karaf gegeven. Fijne aroma’s van rode kersjes met cassis, pruim, potloodslijpsel, ceder, kiezel en lichte kruidigheid. Elegante mondvulling, sappige zuurtjes, voldoende structuur en diepgang. Rijpe, fijnkorrelige tannine. Jong maar nu al aangenaam om drinken. 89+. Binnen 5 jaar klaar volgens mij. De prijs is ondertussen minder sappig geworden :-(.

Heb ik liggen dankzij een illuster forumlid. ;-) De prijs viel toen behoorlijk mee ( rond de twintig) maar zal ondertussen wel flink duurder zijn...

Ondertussen bijna 28 euro bij Collishop, toch te duur, maar de wijn blijft echt "chasse spleen". Eén van m'n eerste kennismakingen met Bdx, vandaar m'n warm hart voor dit domein, maar ook voor de constante kwaliteit...love it !


RE: Chasse Spleen Moulis-en-Médoc - Venne - 09-05-2013 04:02 PM

de 2010 , ligt nog ergens in een schitterende kelder te wachten op mij..... ze liggen daar goed denk ik ... anders drink ik ze mss leeg... en ze zijn voor NN :-)


RE: Chasse Spleen Moulis-en-Médoc - don quichotte - 09-05-2013 11:16 PM

(09-05-2013 04:02 PM)Venne schreef:  de 2010 , ligt nog ergens in een schitterende kelder te wachten op mij..... ze liggen daar goed denk ik ... anders drink ik ze mss leeg... en ze zijn voor NN :-)

Je heb een geluk dat ik ik van die Chasse Spleen nog oudere jaargangen heb liggen. Rolleyes
Ben nu aan de 95 bezig.Slurp
Misschien even langskomen dan haal ik een fleske van die 95 boven.


RE: Chasse Spleen Moulis-en-Médoc - Venne - 10-05-2013 09:11 PM

ok, deal.... dan breng ik ook nog iets lekkers mee :-)

Effe agenda checken....


RE: Chasse Spleen Moulis-en-Médoc - don quichotte - 10-05-2013 11:07 PM

(10-05-2013 09:11 PM)Venne schreef:  ok, deal.... dan breng ik ook nog iets lekkers mee :-)

Effe agenda checken....

Een paar jaar reserve heeft die 95 nog.
Dus niet te lang wachten.Wink


RE: Chasse Spleen Moulis-en-Médoc - Venne - 19-01-2015 11:42 AM

2004
Matten zei hierboven "geeft zijn geheimen pas prijs na ettelijke jaren" . Op "ettelijke" kan ik geen juist aantal jaren plakken dus heb ik hem na 10 jaar maar eens opengedaan...
In de neus veel cassis , wat hout en kruidig. In de mond vol en mooi in balans, die 10 jaar hebben hem goed gedaan, juist nog de nodige mooie tannines.
Rtd maar volgende gaan over "ettelijke" jaren open :-)


RE: Chasse Spleen Moulis-en-Médoc - vinejo - 19-01-2015 12:58 PM

(19-01-2015 11:42 AM)Venne schreef:  2004
Matten zei hierboven "geeft zijn geheimen pas prijs na ettelijke jaren" . Op "ettelijke" kan ik geen juist aantal jaren plakken dus heb ik hem na 10 jaar maar eens opengedaan...
In de neus veel cassis , wat hout en kruidig. In de mond vol en mooi in balans, die 10 jaar hebben hem goed gedaan, juist nog de nodige mooie tannines.
Rtd maar volgende gaan over "ettelijke" jaren open :-)

Trok de 2004 vorige zomer ook open en inderdaad zeer mooie, versmolten wijn met nog toekomst.


RE: Chasse Spleen Moulis-en-Médoc - don quichotte - 19-01-2015 01:06 PM

(19-01-2015 11:42 AM)Venne schreef:  2004
Matten zei hierboven "geeft zijn geheimen pas prijs na ettelijke jaren" . Op "ettelijke" kan ik geen juist aantal jaren plakken dus heb ik hem na 10 jaar maar eens opengedaan...
In de neus veel cassis , wat hout en kruidig. In de mond vol en mooi in balans, die 10 jaar hebben hem goed gedaan, juist nog de nodige mooie tannines.
Rtd maar volgende gaan over "ettelijke" jaren open :-)

Wel Venne, ik ben het ook eens met Matten.
De 1995 Chasse Spleen die ik nog heb liggen is nog altijd in zijn beste doen.
"Remind me" als we nog eens samen een fleske ontkurken.
Maar de andere Moulis namelijk Poujeaux is toch nog een langer leven toegeschreven.


RE: Chasse Spleen Moulis-en-Médoc - Venne - 20-01-2015 02:21 PM

Zat idd nog genoeg spanning , materiaal en kracht in die 2004 maar tot 2024 ga ik toch niet wachten. Ergens over een jaar of 5 dacht ik.
Ok voor de remind!:-)
Poujeaux.... vooral de 2010! :-)


RE: Chasse Spleen Moulis-en-Médoc - Biff - 20-01-2015 06:11 PM

(08-05-2013 06:32 PM)doc schreef:  Chasse Spleen 2010

Karaf gegeven. Fijne aroma’s van rode kersjes met cassis, pruim, potloodslijpsel, ceder, kiezel en lichte kruidigheid. Elegante mondvulling, sappige zuurtjes, voldoende structuur en diepgang. Rijpe, fijnkorrelige tannine. Jong maar nu al aangenaam om drinken. 89+. Binnen 5 jaar klaar volgens mij. De prijs is ondertussen minder sappig geworden :-(.
We gaan de 2010 die ik voor mn Kerst kado kreeg dus alle tijd gevenSmile!!


RE: Chasse Spleen Moulis-en-Médoc - Venne - 20-01-2015 08:36 PM

zeker doen Biff, minstens 2020 , schone kadoo trouwens
I love 2010!


RE: Chasse Spleen Moulis-en-Médoc - Biff - 21-01-2015 01:02 AM

(20-01-2015 08:36 PM)Venne schreef:  zeker doen Biff, minstens 2020 , schone kadoo trouwens
I love 2010!
thumbsup


RE: Chasse Spleen Moulis-en-Médoc - Bert - 27-01-2015 10:51 PM

(19-01-2015 11:42 AM)Venne schreef:  2004
Matten zei hierboven "geeft zijn geheimen pas prijs na ettelijke jaren" . Op "ettelijke" kan ik geen juist aantal jaren plakken dus heb ik hem na 10 jaar maar eens opengedaan...
In de neus veel cassis , wat hout en kruidig. In de mond vol en mooi in balans, die 10 jaar hebben hem goed gedaan, juist nog de nodige mooie tannines.
Rtd maar volgende gaan over "ettelijke" jaren open :-)

Shit... Moet ik serieus nog zo lang wachten om mijn ChSp 04's te openen....
Sad
Heb ook nog 02 liggen, ook nog afblijven.


RE: Chasse Spleen Moulis-en-Médoc - Venne - 28-01-2015 11:25 AM

Hey Bert, voor mij is hij al rtd (ready to drink) en ik zou er toch al eens eentje openen.


RE: Chasse Spleen Moulis-en-Médoc - bowmore - 23-03-2015 02:17 PM

(08-05-2013 06:32 PM)doc schreef:  Chasse Spleen 2010

Karaf gegeven. Fijne aroma’s van rode kersjes met cassis, pruim, potloodslijpsel, ceder, kiezel en lichte kruidigheid. Elegante mondvulling, sappige zuurtjes, voldoende structuur en diepgang. Rijpe, fijnkorrelige tannine. Jong maar nu al aangenaam om drinken. 89+. Binnen 5 jaar klaar volgens mij. De prijs is ondertussen minder sappig geworden :-(.
Gisteren de 2010 gedronken. Is voor mij klaar. Lekker.


RE: Chasse Spleen Moulis-en-Médoc - Bram80 - 24-03-2015 04:30 PM

Dit weekend CS 09 en idd: op dit moment echt al toegankelijk (en lekker).


RE: Chasse Spleen Moulis-en-Médoc - Biff - 24-03-2015 07:24 PM

Hier ligt de '10 nog vredig te slapen, de '12 ligt er naast...
Ik weet dat de '12 in Bordeaux niet schitterend is geweest, maar kom, we moeten toch ergens kunnen vergelijken nietwaarWink


RE: Chasse Spleen Moulis-en-Médoc - Mathijs81 - 24-03-2015 08:39 PM

Recent een flesje 2008 gekocht, gezien de goede kritieken op dit forum ... benieuwd.


RE: Chasse Spleen Moulis-en-Médoc - Olivier - 09-06-2015 08:54 PM

Héritage de Chasse-Spleen 2012

wijn uit de stal van Chasse-Spleen, niet de tweede wijn, want dat is Oratoire de Chasse-Spleen, maar een wijn die gemaakt is van wijngaarden die buiten de appellatie Moulis vallen. Dit is dan ook een Haut-Médoc.
Popped and poured, en direct zeer mooie aroma's in de neus, gaande van cassis, ceder, tabak tot houttoetsen. In de mond hetzelfde beeld. Het hout is nog niet helemaal versmolten maar het stoort niet. Lange afdronk! De verhouding zou 80 CS en 20 M zijn, maar deze wijn heeft minder tannines dan je zou kunnen verwachten van zoveel CS. Dit is nu al goed drinkbaar.
Na een goed uur ontkurkt te zijn nog een glas uitgeschonken en de wijn is iets meer gesloten. Iets minder expressief geworden, maar gewonnen aan finesse, met ook wat meer rood fruit nu. De finale van deze wijn blijft indrukwekkend. Ik ben fan. Heel typisch Bordeaux, en heel lekker. En ja, dit is 2012, een "slecht" jaar...

By the way, even op de site van het domein gepiept en zo ouderwets als het etiket eruit ziet, zo modern is de site. Nog maar zelden zo'n hyperdesign gezien van een wijndomein, laat staan Bordeaux.


RE: Chasse Spleen Moulis-en-Médoc - Biff - 10-06-2015 02:33 PM

Oratoire 2008 kdo gekregen zaterdag....
Gisteren de witte Chasse Spleen 2012 besteld bij Klassewijnen!
Louter uit nieuwsgierigheid eigenlijk...


RE: Chasse Spleen Moulis-en-Médoc - vinejo - 10-06-2015 03:35 PM

(10-06-2015 02:33 PM)Biff schreef:  Oratoire 2008 kdo gekregen zaterdag....
Gisteren de witte Chasse Spleen 2012 besteld bij Klassewijnen!
Louter uit nieuwsgierigheid eigenlijk...

Die witte onlngs geproefd op restaurant, viel heel goed mee (niet te veel eik), vond m beter dan de witte Lagrange.


RE: Chasse Spleen Moulis-en-Médoc - Mathijs81 - 10-06-2015 03:37 PM

(10-06-2015 02:33 PM)Biff schreef:  Gisteren de witte Chasse Spleen 2012 besteld bij Klassewijnen!
Louter uit nieuwsgierigheid eigenlijk...

Recent gedegusteerd, maar niet echt overtuigd - leuke wijn, maar toch iets tekort.


RE: Chasse Spleen Moulis-en-Médoc - vinejo - 10-06-2015 03:44 PM

(10-06-2015 03:37 PM)Mathijs81 schreef:  
(10-06-2015 02:33 PM)Biff schreef:  Gisteren de witte Chasse Spleen 2012 besteld bij Klassewijnen!
Louter uit nieuwsgierigheid eigenlijk...

Recent gedegusteerd, maar niet echt overtuigd - leuke wijn, maar toch iets tekort.

Eik? Wink


RE: Chasse Spleen Moulis-en-Médoc - Mathijs81 - 10-06-2015 03:47 PM

(10-06-2015 03:44 PM)vinejo schreef:  Eik? Wink

Ik vrees iets TE vast te hangen aan de witte van Smith Haut Lafitte ( 1e en 2e wijn ) Tongue

Thuis ook nog Caillou Blanc van Talbot liggen - benieuwd hoe die mix zal uitvallen.


RE: Chasse Spleen Moulis-en-Médoc - Biff - 11-06-2015 12:15 AM

(10-06-2015 03:47 PM)Mathijs81 schreef:  Thuis ook nog Caillou Blanc van Talbot liggen - benieuwd hoe die mix zal uitvallen.
Heb die gisteren toevallig mee besteld met de Chasse Spleen Smile


RE: Chasse Spleen Moulis-en-Médoc - Biff - 06-07-2015 09:22 PM

l'Oratoire de Chasse Spleen 2008

Kado gekregen enkele weken terug...

Uit de klimaatkast, open en het glas in.

In de neus kersen, vleugje vanille, voor de rest herken ik weinig!
Na een uurtje open te zijn vallen die kersen wat terug...
Kersen komen terug in de mond, met nogal wat tannine (voor mij niet echt storend) en een bittertje op het einde...
Mooie lange afdronk!
Dit mocht wat langer in de kast blijven liggen zijn, maar ik had gewoon zin om ze te ontkurkenSmile
Kostprijs: 17tal euro's (toevallig zien liggen in de winkelSmile)


RE: Chasse Spleen Moulis-en-Médoc - Biff - 07-07-2015 09:35 PM

Dag 2: bewaard zonder vacuvin, in de berging aan 20tal graden...
Neus: kersen volledig verdwenen, vanille ook, niks meer te herkennen...
Taninnes zijn bijna volledig verdwenen, in de plaats is het bittertje nog meer komen opzetten...
Afdronk ietskes minder lang.
Gelukkig heb ik gisteren 4 glazen gedronkenBlush

Voor die 17 euro is er zeker beter te vinden!

Het is de 2e wijn van Chasse Spleen, maar kan mij vandaag niet meer boeien, jammer!


RE: Chasse Spleen Moulis-en-Médoc - vinejo - 07-07-2015 10:16 PM

(07-07-2015 09:35 PM)Biff schreef:  Dag 2: bewaard zonder vacuvin, in de berging aan 20tal graden...
Neus: kersen volledig verdwenen, vanille ook, niks meer te herkennen...
Taninnes zijn bijna volledig verdwenen, in de plaats is het bittertje nog meer komen opzetten...
Afdronk ietskes minder lang.
Gelukkig heb ik gisteren 4 glazen gedronkenBlush

Voor die 17 euro is er zeker beter te vinden!

Het is de 2e wijn van Chasse Spleen, maar kan mij vandaag niet meer boeien, jammer!

Inderdaad, mijn moeder kocht daar ooit zes flessen van, vond dit lichte, complexloze (in de slechte zin vh woord) Bordeaux. En je hebt m wel degelijk nogal duur betaald ook Wink


RE: Chasse Spleen Moulis-en-Médoc - Biff - 08-07-2015 05:06 PM

(07-07-2015 10:16 PM)vinejo schreef:  En je hebt m wel degelijk nogal duur betaald ook Wink
Ik kreeg em gelukkig kado...Wink


RE: Chasse Spleen Moulis-en-Médoc - vinejo - 08-07-2015 07:22 PM

(08-07-2015 05:06 PM)Biff schreef:  
(07-07-2015 10:16 PM)vinejo schreef:  En je hebt m wel degelijk nogal duur betaald ook Wink
Ik kreeg em gelukkig kado...Wink

In dat geval... Een gegeven wijn kijkt men niet in de fles Sleepy


RE: Chasse Spleen Moulis-en-Médoc - Biff - 13-07-2015 10:20 PM

Vond ik zopas terug op tweedehands...
Chateau Hasse Spleen '78applaus


RE: Chasse Spleen Moulis-en-Médoc - don quichotte - 13-07-2015 11:12 PM

(13-07-2015 10:20 PM)Biff schreef:  Vond ik zopas terug op tweedehands...
Chateau Hasse Spleen '78applaus

En als die goed is bewaard zal die zelfs nog zeer lekker zijn.
Mijn oudste Chasse Spleen die ik nu nog heb is van 95.
En die ziet er nog goed uit.( 5 mm onder de kurk)
(19-01-2015 01:06 PM)don quichotte schreef:  
(19-01-2015 11:42 AM)Venne schreef:  2004
Matten zei hierboven "geeft zijn geheimen pas prijs na ettelijke jaren" . Op "ettelijke" kan ik geen juist aantal jaren plakken dus heb ik hem na 10 jaar maar eens opengedaan...
In de neus veel cassis , wat hout en kruidig. In de mond vol en mooi in balans, die 10 jaar hebben hem goed gedaan, juist nog de nodige mooie tannines.
Rtd maar volgende gaan over "ettelijke" jaren open :-)

Wel Venne, ik ben het ook eens met Matten.
De 1995 Chasse Spleen die ik nog heb liggen is nog altijd in zijn beste doen.
"Remind me" als we nog eens samen een fleske ontkurken.
Maar de andere Moulis namelijk Poujeaux is toch nog een langer leven toegeschreven.

@ Venne,

Mijn geheugen is niet meer goed maar dat van jou is precies ook in een degressieve evolutie.Wink

Heb een stikkertje nu geplakt op een van de 95's: " Dedicated to Venne"
Laat maar iets weten dan gaat de kurk eruit en ook uit wat anders.


RE: Chasse Spleen Moulis-en-Médoc - vinejo - 14-07-2015 08:18 AM

(13-07-2015 11:12 PM)don quichotte schreef:  En als die goed is bewaard zal die zelfs
Mijn oudste Chasse Spleen die ik nu nog heb is van 95.
En die ziet er nog goed uit.( 5 mm onder de kurk)

Dat ontgoochelt mij een beetje van jou, Don... Cool
Vorig weekend mijn gasten blind verrast met een 1975...
Als ik mij niet vergis dacht men aan 2000... Big Grin


RE: Chasse Spleen Moulis-en-Médoc - don quichotte - 14-07-2015 03:31 PM

(14-07-2015 08:18 AM)vinejo schreef:  
(13-07-2015 11:12 PM)don quichotte schreef:  En als die goed is bewaard zal die zelfs
Mijn oudste Chasse Spleen die ik nu nog heb is van 95.
En die ziet er nog goed uit.( 5 mm onder de kurk)

Dat ontgoochelt mij een beetje van jou, Don... Cool
Vorig weekend mijn gasten blind verrast met een 1975...
Als ik mij niet vergis dacht men aan 2000... Big Grin

Jo, omdat ik geen oudere jaargangen meer heb van deze Moulis dan de 1995 betekent dit nog niet dat de 1975 slecht zou zijn. (misschien dat er hier of daar wel nog een oudere koe verborgen ligt. Blush)
Ik moet het checken, maar wellicht heb ik de 1975 ook gehad en gedronken.
Volgens mijn smaak is het wel zo dat ik Chasse Spleen van eenzelfde jaargang als een Poujeaux vroeger zal drinken.
Je 1975 die je dronk moet dan ook een kelder of bewaring gehad hebben waar deze riante wijn recht op had.


RE: Chasse Spleen Moulis-en-Médoc - vinejo - 14-07-2015 04:35 PM

(14-07-2015 03:31 PM)don quichotte schreef:  
(14-07-2015 08:18 AM)vinejo schreef:  
(13-07-2015 11:12 PM)don quichotte schreef:  En als die goed is bewaard zal die zelfs
Mijn oudste Chasse Spleen die ik nu nog heb is van 95.
En die ziet er nog goed uit.( 5 mm onder de kurk)

Dat ontgoochelt mij een beetje van jou, Don... Cool
Vorig weekend mijn gasten blind verrast met een 1975...
Als ik mij niet vergis dacht men aan 2000... Big Grin

Jo, omdat ik geen oudere jaargangen meer heb van deze Moulis dan de 1995 betekent dit nog niet dat de 1975 slecht zou zijn. (misschien dat er hier of daar wel nog een oudere koe verborgen ligt. Blush)
Ik moet het checken, maar wellicht heb ik de 1975 ook gehad en gedronken.
Volgens mijn smaak is het wel zo dat ik Chasse Spleen van eenzelfde jaargang als een Poujeaux vroeger zal drinken.
Je 1975 die je dronk moet dan ook een kelder of bewaring gehad hebben waar deze riante wijn recht op had.

Idd, kwam uit een pérfecte kelder.
Komt erbij dat 1975 toch wel een puur bewaarjaar was.
Toch was de 1982 Croque Michotte nòg mooier...


RE: Chasse Spleen Moulis-en-Médoc - Mathijs81 - 14-07-2015 09:56 PM

Zalig zijt gij, gelijkgestemde liefhebbers der oude wijnen applaus


RE: Chasse Spleen Moulis-en-Médoc - Olivier - 14-07-2015 10:18 PM

(14-07-2015 04:35 PM)vinejo schreef:  
(14-07-2015 03:31 PM)don quichotte schreef:  
(14-07-2015 08:18 AM)vinejo schreef:  
(13-07-2015 11:12 PM)don quichotte schreef:  En als die goed is bewaard zal die zelfs
Mijn oudste Chasse Spleen die ik nu nog heb is van 95.
En die ziet er nog goed uit.( 5 mm onder de kurk)

Dat ontgoochelt mij een beetje van jou, Don... Cool
Vorig weekend mijn gasten blind verrast met een 1975...
Als ik mij niet vergis dacht men aan 2000... Big Grin

Jo, omdat ik geen oudere jaargangen meer heb van deze Moulis dan de 1995 betekent dit nog niet dat de 1975 slecht zou zijn. (misschien dat er hier of daar wel nog een oudere koe verborgen ligt. Blush)
Ik moet het checken, maar wellicht heb ik de 1975 ook gehad en gedronken.
Volgens mijn smaak is het wel zo dat ik Chasse Spleen van eenzelfde jaargang als een Poujeaux vroeger zal drinken.
Je 1975 die je dronk moet dan ook een kelder of bewaring gehad hebben waar deze riante wijn recht op had.

Idd, kwam uit een pérfecte kelder.
Komt erbij dat 1975 toch wel een puur bewaarjaar was.
Toch was de 1982 Croque Michotte nòg mooier...

Awel de chasse spleen was dan weer mijn favoriet, maar allebei schitterend!


RE: Chasse Spleen Moulis-en-Médoc - Venne - 15-07-2015 09:29 AM

Hey Don, komt in orde vr de 95 :-)
Ik denk dat ik nog 98 heb liggen... en dan gaan we naar 2003. Hoe dat gat er gekomen is weet ik niet :-)


RE: Chasse Spleen Moulis-en-Médoc - Fre - 19-07-2015 09:39 PM

(14-07-2015 08:18 AM)vinejo schreef:  
(13-07-2015 11:12 PM)don quichotte schreef:  En als die goed is bewaard zal die zelfs
Mijn oudste Chasse Spleen die ik nu nog heb is van 95.
En die ziet er nog goed uit.( 5 mm onder de kurk)

Dat ontgoochelt mij een beetje van jou, Don... Cool
Vorig weekend mijn gasten blind verrast met een 1975...
Als ik mij niet vergis dacht men aan 2000... Big Grin

Excuseer, het was nog erger: 2001 Smile


RE: Chasse Spleen Moulis-en-Médoc - Mathijs81 - 04-08-2015 09:14 AM

Gezien de zwoele temperatuur binnenshuis dan maar een witte uit de kast gehaald.

Ik had deze Blanc de Chasse Spleen al eens kunnen proeven ( ik dacht de 2012 ).
Maar helaas, deze 2009 balanceerde op het randje van drinkbaar .... Confused.
Ik had gehoopt die typische mineraliteit eruit te halen, maar in plaats daarvan kreeg ik zuren.
Wijn was niet slecht / geoxideerd, maar er zal totaal geen fut meer in ( weinig smaak, korte afdronk ).

Spijtig ... nog één flesje hiervan, maar dat zal ook geen lang leven meer beschoren zijn nu ....

Mathijs

[attachment=1281]


RE: Chasse Spleen 2012 - vinejo - 31-08-2015 10:15 PM

Chasse Spleen 2012
Door Johan meteen herkend als linkeroever.
Mooi, redelijk donker Bordeaux-kleur met intens paarse rand.
De neus is meteen heerlijk, met niet te veel houtinvloeden en inderdaad een duidelijke Cabernettoets. Peper, zwarte bes, zoethout, tabak.
In de mond is de wijn tamelijk sappig, maar al gauw zet de structuur door met redelijk opvallende tannines. Niet hard, wel licht droogtrekkend. Gemiddelde lengte. De afdronk is mooi, met een mooie come back van het zoethout.
89(+)


RE: Chasse Spleen 2012 - Biff - 01-09-2015 12:21 PM

(31-08-2015 10:15 PM)vinejo schreef:  Chasse Spleen 2012
Door Johan meteen herkend als linkeroever.
Mooi, redelijk donker Bordeaux-kleur met intens paarse rand.
De neus is meteen heerlijk, met niet te veel houtinvloeden en inderdaad een duidelijke Cabernettoets. Peper, zwarte bes, zoethout, tabak.
In de mond is de wijn tamelijk sappig, maar al gauw zet de structuur door met redelijk opvallende tannines. Niet hard, wel licht droogtrekkend. Gemiddelde lengte. De afdronk is mooi, met een mooie come back van het zoethout.
89(+)

Mooi!! Heb kistje van 6 liggenSlurp


RE: Chasse Spleen Moulis-en-Médoc - Fre - 01-09-2015 06:10 PM

Chasse Spleen stelt toch bijna nooit teleur he


RE: Chasse Spleen 2012 - vinejo - 01-09-2015 09:40 PM

(31-08-2015 10:15 PM)vinejo schreef:  Chasse Spleen 2012
Door Johan meteen herkend als linkeroever.
Mooi, redelijk donker Bordeaux-kleur met intens paarse rand.
De neus is meteen heerlijk, met niet te veel houtinvloeden en inderdaad een duidelijke Cabernettoets. Peper, zwarte bes, zoethout, tabak.
In de mond is de wijn tamelijk sappig, maar al gauw zet de structuur door met redelijk opvallende tannines. Niet hard, wel licht droogtrekkend. Gemiddelde lengte. De afdronk is mooi, met een mooie come back van het zoethout.
89(+)

Tweede dag zoals veel jonge Medoc na een dag open: zuurtjes en tannines nemen de bovenhand en ontnemen het plezier...


RE: Chasse Spleen 2012 - Biff - 01-09-2015 11:21 PM

(01-09-2015 09:40 PM)vinejo schreef:  
(31-08-2015 10:15 PM)vinejo schreef:  Chasse Spleen 2012
Door Johan meteen herkend als linkeroever.
Mooi, redelijk donker Bordeaux-kleur met intens paarse rand.
De neus is meteen heerlijk, met niet te veel houtinvloeden en inderdaad een duidelijke Cabernettoets. Peper, zwarte bes, zoethout, tabak.
In de mond is de wijn tamelijk sappig, maar al gauw zet de structuur door met redelijk opvallende tannines. Niet hard, wel licht droogtrekkend. Gemiddelde lengte. De afdronk is mooi, met een mooie come back van het zoethout.
89(+)

Tweede dag zoals veel jonge Medoc na een dag open: zuurtjes en tannines nemen de bovenhand en ontnemen het plezier...
Dus ofwel nog afblijven, of zorgen dat we hem dezelfde dag soldaat maken Slurp


RE: Chasse Spleen 2012 - don quichotte - 02-09-2015 12:35 AM

(01-09-2015 11:21 PM)Biff schreef:  
(01-09-2015 09:40 PM)vinejo schreef:  
(31-08-2015 10:15 PM)vinejo schreef:  Chasse Spleen 2012
Door Johan meteen herkend als linkeroever.
Mooi, redelijk donker Bordeaux-kleur met intens paarse rand.
De neus is meteen heerlijk, met niet te veel houtinvloeden en inderdaad een duidelijke Cabernettoets. Peper, zwarte bes, zoethout, tabak.
In de mond is de wijn tamelijk sappig, maar al gauw zet de structuur door met redelijk opvallende tannines. Niet hard, wel licht droogtrekkend. Gemiddelde lengte. De afdronk is mooi, met een mooie come back van het zoethout.
89(+)

Tweede dag zoals veel jonge Medoc na een dag open: zuurtjes en tannines nemen de bovenhand en ontnemen het plezier...
Dus ofwel nog afblijven, of zorgen dat we hem dezelfde dag soldaat maken Slurp

Chasse Spleen 2012?

Daar mag je alleen maar naar kijken maar aankomen niet.Wink
https://www.youtube.com/watch?v=N48sIm3tESU


RE: Chasse Spleen 2012 - vinejo - 02-09-2015 06:26 AM

(02-09-2015 12:35 AM)don quichotte schreef:  
(01-09-2015 11:21 PM)Biff schreef:  
(01-09-2015 09:40 PM)vinejo schreef:  
(31-08-2015 10:15 PM)vinejo schreef:  Chasse Spleen 2012
Door Johan meteen herkend als linkeroever.
Mooi, redelijk donker Bordeaux-kleur met intens paarse rand.
De neus is meteen heerlijk, met niet te veel houtinvloeden en inderdaad een duidelijke Cabernettoets. Peper, zwarte bes, zoethout, tabak.
In de mond is de wijn tamelijk sappig, maar al gauw zet de structuur door met redelijk opvallende tannines. Niet hard, wel licht droogtrekkend. Gemiddelde lengte. De afdronk is mooi, met een mooie come back van het zoethout.
89(+)

Tweede dag zoals veel jonge Medoc na een dag open: zuurtjes en tannines nemen de bovenhand en ontnemen het plezier...
Dus ofwel nog afblijven, of zorgen dat we hem dezelfde dag soldaat maken Slurp

Chasse Spleen 2012?

Daar mag je alleen maar naar kijken maar aankomen niet.Wink
https://www.youtube.com/watch?v=N48sIm3tESU

Ik volgde gewoon de aloude wijnwijsheid

"Kon je 6 flesjes kopen?
Trek er gauw eentje open!"

Cool


RE: Chasse Spleen 2012 - Biff - 02-09-2015 06:36 PM

(02-09-2015 06:26 AM)vinejo schreef:  
(02-09-2015 12:35 AM)don quichotte schreef:  
(01-09-2015 11:21 PM)Biff schreef:  
(01-09-2015 09:40 PM)vinejo schreef:  
(31-08-2015 10:15 PM)vinejo schreef:  Chasse Spleen 2012
Door Johan meteen herkend als linkeroever.
Mooi, redelijk donker Bordeaux-kleur met intens paarse rand.
De neus is meteen heerlijk, met niet te veel houtinvloeden en inderdaad een duidelijke Cabernettoets. Peper, zwarte bes, zoethout, tabak.
In de mond is de wijn tamelijk sappig, maar al gauw zet de structuur door met redelijk opvallende tannines. Niet hard, wel licht droogtrekkend. Gemiddelde lengte. De afdronk is mooi, met een mooie come back van het zoethout.
89(+)

Tweede dag zoals veel jonge Medoc na een dag open: zuurtjes en tannines nemen de bovenhand en ontnemen het plezier...
Dus ofwel nog afblijven, of zorgen dat we hem dezelfde dag soldaat maken Slurp

Chasse Spleen 2012?

Daar mag je alleen maar naar kijken maar aankomen niet.Wink
https://www.youtube.com/watch?v=N48sIm3tESU

Ik volgde gewoon de aloude wijnwijsheid

"Kon je 6 flesjes kopen?
Trek er gauw eentje open!"

Cool

Goei plan!! Voordat ie in gesloten fase gaat....


RE: Chasse Spleen 2012 - Bert - 02-09-2015 09:17 PM

(01-09-2015 09:40 PM)vinejo schreef:  
(31-08-2015 10:15 PM)vinejo schreef:  Chasse Spleen 2012
Door Johan meteen herkend als linkeroever.
Mooi, redelijk donker Bordeaux-kleur met intens paarse rand.
De neus is meteen heerlijk, met niet te veel houtinvloeden en inderdaad een duidelijke Cabernettoets. Peper, zwarte bes, zoethout, tabak.
In de mond is de wijn tamelijk sappig, maar al gauw zet de structuur door met redelijk opvallende tannines. Niet hard, wel licht droogtrekkend. Gemiddelde lengte. De afdronk is mooi, met een mooie come back van het zoethout.
89(+)

Tweede dag zoals veel jonge Medoc na een dag open: zuurtjes en tannines nemen de bovenhand en ontnemen het plezier...

Dus er is ook nog een dag drie geweest, Jo?
Waarop hij veel beter is dan op dag 2 omdat het strakke eruit is en hij nu zijn richesse toont (please say yes Smile )?


RE: Chasse Spleen 2012 - vinejo - 02-09-2015 10:35 PM

(02-09-2015 09:17 PM)Bert schreef:  
(01-09-2015 09:40 PM)vinejo schreef:  
(31-08-2015 10:15 PM)vinejo schreef:  Chasse Spleen 2012
Door Johan meteen herkend als linkeroever.
Mooi, redelijk donker Bordeaux-kleur met intens paarse rand.
De neus is meteen heerlijk, met niet te veel houtinvloeden en inderdaad een duidelijke Cabernettoets. Peper, zwarte bes, zoethout, tabak.
In de mond is de wijn tamelijk sappig, maar al gauw zet de structuur door met redelijk opvallende tannines. Niet hard, wel licht droogtrekkend. Gemiddelde lengte. De afdronk is mooi, met een mooie come back van het zoethout.
89(+)

Tweede dag zoals veel jonge Medoc na een dag open: zuurtjes en tannines nemen de bovenhand en ontnemen het plezier...

Dus er is ook nog een dag drie geweest, Jo?
Waarop hij veel beter is dan op dag 2 omdat het strakke eruit is en hij nu zijn richesse toont (please say yes Smile )?

Nope, geen dag drie, gewoon verstand op nul en leeggezopen Cool


RE: Chasse Spleen Moulis-en-Médoc - Venne - 03-09-2015 06:18 PM

Geweldig Don!!

Wel stevig zuipen daar bij jullie als het 3 dagen duurt alvorens de fles leeg is :-)

Die Chasse 98 moet nu toch eens snel gaan opengaan.


RE: Chasse Spleen Moulis-en-Médoc - Hugel - 24-11-2015 11:48 PM

(09-06-2015 08:54 PM)Olivier schreef:  Héritage de Chasse-Spleen 2012

wijn uit de stal van Chasse-Spleen, niet de tweede wijn, want dat is Oratoire de Chasse-Spleen, maar een wijn die gemaakt is van wijngaarden die buiten de appellatie Moulis vallen. Dit is dan ook een Haut-Médoc.
Popped and poured, en direct zeer mooie aroma's in de neus, gaande van cassis, ceder, tabak tot houttoetsen. In de mond hetzelfde beeld. Het hout is nog niet helemaal versmolten maar het stoort niet. Lange afdronk! De verhouding zou 80 CS en 20 M zijn, maar deze wijn heeft minder tannines dan je zou kunnen verwachten van zoveel CS. Dit is nu al goed drinkbaar.
Na een goed uur ontkurkt te zijn nog een glas uitgeschonken en de wijn is iets meer gesloten. Iets minder expressief geworden, maar gewonnen aan finesse, met ook wat meer rood fruit nu. De finale van deze wijn blijft indrukwekkend. Ik ben fan. Heel typisch Bordeaux, en heel lekker. En ja, dit is 2012, een "slecht" jaar...

By the way, even op de site van het domein gepiept en zo ouderwets als het etiket eruit ziet, zo modern is de site. Nog maar zelden zo'n hyperdesign gezien van een wijndomein, laat staan Bordeaux.

Hey, mag ik vragen waar je die hebt gekocht? klinkt aantrekkelijk om eens te proberen!


RE: Chasse Spleen Moulis-en-Médoc - Olivier - 25-11-2015 12:00 AM

Die stond toen in promotie in de louis delhaize bij mij om de hoek. Was een tijdelijk aanbod, denk ik. Maar je vind hem blijkbaar op verschillende sites zoals sacriana, topwijnen, etc.


RE: Chasse Spleen Moulis-en-Médoc - Hugel - 02-12-2015 11:48 PM

Héritage de chasse spleen 2012
Vrij gelijkaardige TN als olivier. Cassis valt sterk op in de neus (maar heel aangenaam), tabak iets minder. Hout (subtiel) lijkt al wat meer versmolten. In de mond heel leuke zeer aangename zachte zuurtjes die je nog een glas doen inschenken. Zeer mooi in balans hierdoor. Paarsrode kleur nog. Lange, aangename afdronk, blijft hangen, valt op, mooi! Weinig tannines inderdaad, (micro- oxigenatie?) wat mij in het ongewisse laat wanneer deze wijn op zijn top zou zijn. Ik vermoed in 2017...
Wegens weinig referentiekader met bdx 2012 een fles Beaumont 2012 geopend. Tot mijn verrassing ook hier weinig tannines!... Kleur iets geevolueerder. In de mond moeilijker. Hardere zuren, tannines droogtrekkender. Afdronk niet zo lang en fijn als héritage. Ik vermoed wel iets meer bewaarpotentieel.
Besluit: Ik ben ook fan van de héritage! Heel verleidelijk. Beniewd hoe dit evolueert. Op zijn best dag 3.


RE: Chasse Spleen Moulis-en-Médoc - Olivier - 03-12-2015 11:21 PM

Mooi he... Waar heb je hem uiteindelijk gevonden?


RE: Chasse Spleen Moulis-en-Médoc - Mr Coone - 05-12-2015 11:18 AM

Gisteren een flesje Chasse Spleen 2008 mee genomen bij een etentje bij vrienden.

Waar ze eerst een beetje woordspelingen maakten over de naam, waren ze tijdens en na de maaltijd toch danig onder de indruk.
Waar ik anders soms een "ja, 't is een goed wijntje" hoor nadat ik vraag hoe ze de wijn vinden, kreeg ik nu spontaan complimenten (is me nog niet veel voorgevallen, zelfs niet na het serveren van namen als een Ducru Beaucaillou of een Smith Haut Lafitte).
De fles ging uiteindelijk zelfs van persoon tot persoon door om deze te lezen.

Dat zijn dingen die je als wijnliefhebber oprecht plezier doen. Zien dat je je vrienden zo kan plezieren met een fles wijn Smile
En dan nog een wijn die je voor relatief weinig geld op de kop kan tikken.
Voor mij mag heel dat GCC-gedoe opnieuw herzien worden. Chasse Spleen krijgt er mijn inziens zeker een plaatsje in!

Ik heb ook geen TN's gemaakt, maar gewoon samen met 4 anderen intens van deze wijn genoten, sorry Smile


RE: Chasse Spleen Moulis-en-Médoc - Hugel - 05-12-2015 11:26 AM

(03-12-2015 11:21 PM)Olivier schreef:  Mooi he... Waar heb je hem uiteindelijk gevonden?

Bij delhaize gekocht.


RE: Chasse Spleen Moulis-en-Médoc - don quichotte - 05-12-2015 02:28 PM

(05-12-2015 11:18 AM)Mr Coone schreef:  ................................................................
Ik heb ook geen TN's gemaakt, maar gewoon samen met 4 anderen intens van deze wijn genoten, sorry Smile

Dat noem ik zich met de " Core values" bezig houden. thumbsup


RE: Chasse Spleen Moulis-en-Médoc - Mr Coone - 06-12-2015 12:26 AM

(05-12-2015 02:28 PM)don quichotte schreef:  
(05-12-2015 11:18 AM)Mr Coone schreef:  ................................................................
Ik heb ook geen TN's gemaakt, maar gewoon samen met 4 anderen intens van deze wijn genoten, sorry Smile

Dat noem ik zich met de " Core values" bezig houden. thumbsup

Smile

Zojuist zelfs nog een sms gekregen van de gastvrouw om me nog eens te bedanken voor die wijn. Fantastisch gewoon Blush


RE: Chasse Spleen Moulis-en-Médoc - claret - 13-12-2015 02:17 PM

Gisteren de CS 2008 in het glas. Enorm soepel. Weinig tot geen scherpe kantjes. Niet slecht hoor, maar ik miste materie, spanning en diepgang.


RE: Chasse Spleen Moulis-en-Médoc - vinejo - 13-12-2015 08:32 PM

(13-12-2015 02:17 PM)claret schreef:  Gisteren de CS 2008 in het glas. Enorm soepel. Weinig tot geen scherpe kantjes. Niet slecht hoor, maar ik miste materie, spanning en diepgang.

Hmm.. Mss valt 2008 Medoc de laatste tijd dan toch wat door de mand...


RE: Chasse Spleen Moulis-en-Médoc - Biff - 13-12-2015 08:40 PM

(13-12-2015 08:32 PM)vinejo schreef:  Hmm.. Mss valt 2008 Medoc de laatste tijd dan toch wat door de mand...
Een mens zou het zo gaan denken...
De Labegorce vs Teynac enkele weken terug bracht dezelfde conclusie...
Alhoewel de Pedesclaux 2008 die we dronken in augustus wel nog meer in zn mars had!
We volgen de evolutie vanzelfsprekend opWink


RE: Chasse Spleen Moulis-en-Médoc - Benz - 13-12-2015 09:21 PM

(13-12-2015 08:32 PM)vinejo schreef:  
(13-12-2015 02:17 PM)claret schreef:  Gisteren de CS 2008 in het glas. Enorm soepel. Weinig tot geen scherpe kantjes. Niet slecht hoor, maar ik miste materie, spanning en diepgang.

Hmm.. Mss valt 2008 Medoc de laatste tijd dan toch wat door de mand...

Heb de indruk dat sinds kort de 2008 wat in een gesloten fase is terecht gekomen. Heb in het verleden al zoveel mooie wijnen van deze jaargang gedronken omdat die telkens zo mooi waren en bijna nooit teleurstelde, het was zowat mijn favoriete jaargang aan het worden, maar heb ook de laatste tijd de indruk dat hij iets minder is nu. Wink


RE: Chasse Spleen Moulis-en-Médoc - vinejo - 13-12-2015 09:43 PM

(13-12-2015 09:21 PM)Benz schreef:  
(13-12-2015 08:32 PM)vinejo schreef:  
(13-12-2015 02:17 PM)claret schreef:  Gisteren de CS 2008 in het glas. Enorm soepel. Weinig tot geen scherpe kantjes. Niet slecht hoor, maar ik miste materie, spanning en diepgang.

Hmm.. Mss valt 2008 Medoc de laatste tijd dan toch wat door de mand...

Heb de indruk dat sinds kort de 2008 wat in een gesloten fase is terecht gekomen. Heb in het verleden al zoveel mooie wijnen van deze jaargang gedronken omdat die telkens zo mooi waren en bijna nooit teleurstelde, het was zowat mijn favoriete jaargang aan het worden, maar heb ook de laatste tijd de indruk dat hij iets minder is nu. Wink

Totally same feeling here..


RE: Chasse Spleen Moulis-en-Médoc - Smaakatleet - 14-12-2015 06:38 PM

Om even door te vragen over die gesloten fase mbt de jaargang 2008.
Gaat dit dan om een tweede of is dit pas een eerste gesloten fase ?

Reden dat ik dit vraag is dat ik zelf nog maar weinig erover ken .
En als ik me niet vergis en beetje dit forum gevolgd heb .
Zijn jaargangen zoals 2010 en 2011 ( voor enkele wijnen ) toch al even in een gesloten fase ?
Of ben ik hierin verkeerd.


RE: Chasse Spleen Moulis-en-Médoc - vinejo - 14-12-2015 08:32 PM

(14-12-2015 06:38 PM)gertjeuh schreef:  Om even door te vragen over die gesloten fase mbt de jaargang 2008.
Gaat dit dan om een tweede of is dit pas een eerste gesloten fase ?

Reden dat ik dit vraag is dat ik zelf nog maar weinig erover ken .
En als ik me niet vergis en beetje dit forum gevolgd heb .
Zijn jaargangen zoals 2010 en 2011 ( voor enkele wijnen ) toch al even in een gesloten fase ?
Of ben ik hierin verkeerd.

Tja, goede vraag. Moeilijke ook. Voor een tweede 'dumb phase" lijkt dit echt wel vroeg, voor een eerste eerder laat. Nu is het wel zo dat dit heel erg kan verschillen, sommige wijnen (of jaargangen) vertonen zelfs nooit (of amper) een gesloten fase, andere verkeren er meer dan 10 jaar in. Het blijft een beetje gissen. Ik ben wel meer en meer overtuigd dat een wijn soms echt niet veel tijd nodig heeft om ongelofelijk te veranderen, op een half jaar tijd kan hij van gesloten fase totaal op dronk raken.
t Is echter geen exacte wetenschap natuurlijk.
In bijlage wel een interessant grafiekske in dit verband.


RE: Chasse Spleen Moulis-en-Médoc - don quichotte - 14-12-2015 10:06 PM

(14-12-2015 08:32 PM)vinejo schreef:  
(14-12-2015 06:38 PM)gertjeuh schreef:  Om even door te vragen over die gesloten fase mbt de jaargang 2008.
Gaat dit dan om een tweede of is dit pas een eerste gesloten fase ?

Reden dat ik dit vraag is dat ik zelf nog maar weinig erover ken .
En als ik me niet vergis en beetje dit forum gevolgd heb .
Zijn jaargangen zoals 2010 en 2011 ( voor enkele wijnen ) toch al even in een gesloten fase ?
Of ben ik hierin verkeerd.

Tja, goede vraag. Moeilijke ook. Voor een tweede 'dumb phase" lijkt dit echt wel vroeg, voor een eerste eerder laat. Nu is het wel zo dat dit heel erg kan verschillen, sommige wijnen (of jaargangen) vertonen zelfs nooit (of amper) een gesloten fase, andere verkeren er meer dan 10 jaar in. Het blijft een beetje gissen. Ik ben wel meer en meer overtuigd dat een wijn soms echt niet veel tijd nodig heeft om ongelofelijk te veranderen, op een half jaar tijd kan hij van gesloten fase totaal op dronk raken.
t Is echter geen exacte wetenschap natuurlijk.
In bijlage wel een interessant grafiekske in dit verband.

Alle respect voor die kerel die dat grafiekske heeft samen gesteld.
Ik zou die gast toch eens willen vragen welke eenheden van tijd dat hij in de absis gebruikt en welke eenheden hij gebruikt in de ordinaat.
Wel Jo, in gans mijn wijnloopbaan heb ik me nooit vragen gesteld over een eerste en tweede gesloten fase.
Wijnen evolueren continu waar iedereen zelf moet voor zichzelf maar bepalen wanneer ze op hun beste zijn.
Ik heb wel zo van die wijnen die nooit top zullen worden omdat ze teveel tannines reeds hadden tijdens hun jeugd en dat daar tegenover een gemis bleekt te zijn aan andere bestanddelen. Maar deze handicap realiseerde ik me meestal te laat. :(


RE: Chasse Spleen Moulis-en-Médoc - vinejo - 14-12-2015 10:18 PM

(14-12-2015 10:06 PM)don quichotte schreef:  
(14-12-2015 08:32 PM)vinejo schreef:  
(14-12-2015 06:38 PM)gertjeuh schreef:  Om even door te vragen over die gesloten fase mbt de jaargang 2008.
Gaat dit dan om een tweede of is dit pas een eerste gesloten fase ?

Reden dat ik dit vraag is dat ik zelf nog maar weinig erover ken .
En als ik me niet vergis en beetje dit forum gevolgd heb .
Zijn jaargangen zoals 2010 en 2011 ( voor enkele wijnen ) toch al even in een gesloten fase ?
Of ben ik hierin verkeerd.

Tja, goede vraag. Moeilijke ook. Voor een tweede 'dumb phase" lijkt dit echt wel vroeg, voor een eerste eerder laat. Nu is het wel zo dat dit heel erg kan verschillen, sommige wijnen (of jaargangen) vertonen zelfs nooit (of amper) een gesloten fase, andere verkeren er meer dan 10 jaar in. Het blijft een beetje gissen. Ik ben wel meer en meer overtuigd dat een wijn soms echt niet veel tijd nodig heeft om ongelofelijk te veranderen, op een half jaar tijd kan hij van gesloten fase totaal op dronk raken.
t Is echter geen exacte wetenschap natuurlijk.
In bijlage wel een interessant grafiekske in dit verband.

Alle respect voor die kerel die dat grafiekske heeft samen gesteld.
Ik zou die gast toch eens willen vragen welke eenheden van tijd dat hij in de absis gebruikt en welke eenheden hij gebruikt in de ordinaat.
Wel Jo, in gans mijn wijnloopbaan heb ik me nooit vragen gesteld over een eerste en tweede gesloten fase.
Wijnen evolueren continu waar iedereen zelf moet voor zichzelf maar bepalen wanneer ze op hun beste zijn.
Ik heb wel zo van die wijnen die nooit top zullen worden omdat ze teveel tannines reeds hadden tijdens hun jeugd en dat daar tegenover een gemis bleekt te zijn aan andere bestanddelen. Maar deze handicap realiseerde ik me meestal te laat. Sad

Momenteel zit ge duidelijk niet in een gesloten fase, Don Wink


RE: Chasse Spleen Moulis-en-Médoc - Smaakatleet - 15-12-2015 06:16 AM

(14-12-2015 08:32 PM)vinejo schreef:  
(14-12-2015 06:38 PM)gertjeuh schreef:  Om even door te vragen over die gesloten fase mbt de jaargang 2008.
Gaat dit dan om een tweede of is dit pas een eerste gesloten fase ?

Reden dat ik dit vraag is dat ik zelf nog maar weinig erover ken .
En als ik me niet vergis en beetje dit forum gevolgd heb .
Zijn jaargangen zoals 2010 en 2011 ( voor enkele wijnen ) toch al even in een gesloten fase ?
Of ben ik hierin verkeerd.

Tja, goede vraag. Moeilijke ook. Voor een tweede 'dumb phase" lijkt dit echt wel vroeg, voor een eerste eerder laat. Nu is het wel zo dat dit heel erg kan verschillen, sommige wijnen (of jaargangen) vertonen zelfs nooit (of amper) een gesloten fase, andere verkeren er meer dan 10 jaar in. Het blijft een beetje gissen. Ik ben wel meer en meer overtuigd dat een wijn soms echt niet veel tijd nodig heeft om ongelofelijk te veranderen, op een half jaar tijd kan hij van gesloten fase totaal op dronk raken.
t Is echter geen exacte wetenschap natuurlijk.
In bijlage wel een interessant grafiekske in dit verband.

Interessant ik leer bij Wink .
Merci .


RE: Chasse Spleen Moulis-en-Médoc - Dave - 15-12-2015 09:29 AM

(15-12-2015 06:16 AM)gertjeuh schreef:  
(14-12-2015 08:32 PM)vinejo schreef:  
(14-12-2015 06:38 PM)gertjeuh schreef:  Om even door te vragen over die gesloten fase mbt de jaargang 2008.
Gaat dit dan om een tweede of is dit pas een eerste gesloten fase ?

Reden dat ik dit vraag is dat ik zelf nog maar weinig erover ken .
En als ik me niet vergis en beetje dit forum gevolgd heb .
Zijn jaargangen zoals 2010 en 2011 ( voor enkele wijnen ) toch al even in een gesloten fase ?
Of ben ik hierin verkeerd.

Tja, goede vraag. Moeilijke ook. Voor een tweede 'dumb phase" lijkt dit echt wel vroeg, voor een eerste eerder laat. Nu is het wel zo dat dit heel erg kan verschillen, sommige wijnen (of jaargangen) vertonen zelfs nooit (of amper) een gesloten fase, andere verkeren er meer dan 10 jaar in. Het blijft een beetje gissen. Ik ben wel meer en meer overtuigd dat een wijn soms echt niet veel tijd nodig heeft om ongelofelijk te veranderen, op een half jaar tijd kan hij van gesloten fase totaal op dronk raken.
t Is echter geen exacte wetenschap natuurlijk.
In bijlage wel een interessant grafiekske in dit verband.

Interessant ik leer bij Wink .
Merci .

En dan hebben we het nog niet over flesvariatie gehad (zit hij in een gesloten fase of is het een mindere fles ?). Maar dat maakt het juist boeiend hé.


RE: Chasse Spleen Moulis-en-Médoc - Smaakatleet - 15-12-2015 07:09 PM

(15-12-2015 09:29 AM)Dave schreef:  
(15-12-2015 06:16 AM)gertjeuh schreef:  
(14-12-2015 08:32 PM)vinejo schreef:  
(14-12-2015 06:38 PM)gertjeuh schreef:  Om even door te vragen over die gesloten fase mbt de jaargang 2008.
Gaat dit dan om een tweede of is dit pas een eerste gesloten fase ?

Reden dat ik dit vraag is dat ik zelf nog maar weinig erover ken .
En als ik me niet vergis en beetje dit forum gevolgd heb .
Zijn jaargangen zoals 2010 en 2011 ( voor enkele wijnen ) toch al even in een gesloten fase ?
Of ben ik hierin verkeerd.

Tja, goede vraag. Moeilijke ook. Voor een tweede 'dumb phase" lijkt dit echt wel vroeg, voor een eerste eerder laat. Nu is het wel zo dat dit heel erg kan verschillen, sommige wijnen (of jaargangen) vertonen zelfs nooit (of amper) een gesloten fase, andere verkeren er meer dan 10 jaar in. Het blijft een beetje gissen. Ik ben wel meer en meer overtuigd dat een wijn soms echt niet veel tijd nodig heeft om ongelofelijk te veranderen, op een half jaar tijd kan hij van gesloten fase totaal op dronk raken.
t Is echter geen exacte wetenschap natuurlijk.
In bijlage wel een interessant grafiekske in dit verband.

Interessant ik leer bij Wink .
Merci .

En dan hebben we het nog niet over flesvariatie gehad (zit hij in een gesloten fase of is het een mindere fles ?). Maar dat maakt het juist boeiend hé.

Zeker weten Dave !
Of de schenk temperatuur zelfs ...
Enkele jaren geleden ging ik nooit stil staan bij een van dezer dingen.
Nu is het zoveel meer dan wat ontkurken en naar binnen werken Smile .


RE: Chasse Spleen Moulis-en-Médoc - claret - 15-12-2015 08:03 PM

Heel interessant allemaal. En zoals Dave zegt zijn het deze 'mysteries' en onzekerheden die wijn zo'n zalig iets maken he.


RE: Chasse Spleen Moulis-en-Médoc - Mathijs81 - 15-12-2015 08:07 PM

Wat dan te denken van deze curve .... genot versus hoeveelheid in het glas Tongue

Linkerkant - zeer ongelukkig en geen genot
Rechterkant - zeer gelukkig en optimaal genot

[attachment=1689]

Mathijs


RE: Chasse Spleen Moulis-en-Médoc - don quichotte - 15-12-2015 10:55 PM

(15-12-2015 08:07 PM)Mathijs81 schreef:  Wat dan te denken van deze curve .... genot versus hoeveelheid in het glas Tongue

Linkerkant - zeer ongelukkig en geen genot
Rechterkant - zeer gelukkig en optimaal genot



Mathijs

Hangt er van af hoe groot die glazen zijn. Rolleyes


Chasse Spleen 2002 - vinejo - 19-11-2016 09:34 AM

Gisteren een verrassend mooie, zachte Chasse Spleen 2002 gedronken. Tannines rijp en afgerond.Had m blind geschonken naast een Branaire Ducru van hetzelfde jaar en het verschil was miniem.
90


RE: Chasse Spleen Moulis-en-Médoc - JohanU - 31-01-2017 05:33 PM

Zondag en gisteren de l'oratoire van Chasse-spleen 2012 geproefd
Was een magnum
Zeer weinig evolutie in de kleur Was reeds goed verweven in de mond en kwam zeer evenwichtig over
Ik miste wel de diepgang en de langere afdronk van de eerste wijn maar voor de rest zeer mond strelend Slurp


RE: Chasse Spleen Moulis-en-Médoc - Benz - 13-02-2017 10:44 PM

Vanavond Chasse Spleen 2008 in het glas. Wijn 2 tal uur op voorhand geopend. In het glas heel mooi donker granaatrood van kleur. Werkelijk een prachtige neus van vooral zwart fruit, tabbak, leder, chocolade, hele mooie kruiden, en ook wat eik. In de mond een hele mooie zachte wijn, mooi zwart fruit, zijdezachte tannines en mooie zuurtjes die de wijn perfect evenwichtig maken. Afdronk is zeer mooi. Dit is een hele mooie wijn. 90-91 cheers


RE: Chasse Spleen Moulis-en-Médoc - Mathijs81 - 14-02-2017 12:47 PM

(13-02-2017 10:44 PM)Benz schreef:  Vanavond Chasse Spleen 2008 in het glas. Wijn 2 tal uur op voorhand geopend. In het glas heel mooi donker granaatrood van kleur. Werkelijk een prachtige neus van vooral zwart fruit, tabbak, leder, chocolade, hele mooie kruiden, en ook wat eik. In de mond een hele mooie zachte wijn, mooi zwart fruit, zijdezachte tannines en mooie zuurtjes die de wijn perfect evenwichtig maken. Afdronk is zeer mooi. Dit is een hele mooie wijn. 90-91 cheers

Goed om weten - thuis ook nog wel wat 2008 ( en 2009 ) liggen !


RE: Chasse Spleen Moulis-en-Médoc - Hugel - 05-03-2017 09:49 AM

(02-12-2015 11:48 PM)Hugel schreef:  Héritage de chasse spleen 2012
Vrij gelijkaardige TN als olivier. Cassis valt sterk op in de neus (maar heel aangenaam), tabak iets minder. Hout (subtiel) lijkt al wat meer versmolten. In de mond heel leuke zeer aangename zachte zuurtjes die je nog een glas doen inschenken. Zeer mooi in balans hierdoor. Paarsrode kleur nog. Lange, aangename afdronk, blijft hangen, valt op, mooi! Weinig tannines inderdaad, (micro- oxigenatie?) wat mij in het ongewisse laat wanneer deze wijn op zijn top zou zijn. Ik vermoed in 2017...
Wegens weinig referentiekader met bdx 2012 een fles Beaumont 2012 geopend. Tot mijn verrassing ook hier weinig tannines!... Kleur iets geevolueerder. In de mond moeilijker. Hardere zuren, tannines droogtrekkender. Afdronk niet zo lang en fijn als héritage. Ik vermoed wel iets meer bewaarpotentieel.
Besluit: Ik ben ook fan van de héritage! Heel verleidelijk. Beniewd hoe dit evolueert. Op zijn best dag 3.

Nog eens een flesje opengedaan. 2 eigenlijk, want de 1e had lichte kurk. Is nog wat ronder geworden. Wint nog aan complexiteit, dag 3 was beste. Klein paprikatoetsje die de wijn zeer boeiend maakt. Lange, fijne afdronk. Nu al zeer mooi te drinken, maar de toekomst ziet er veelbelovend uit voor deze wijn. Flesjes genoeg om op te volgen Wink


RE: Chasse Spleen Moulis-en-Médoc - Bert - 14-04-2017 10:00 PM

2002
Teder versmolten herfstige neus waarbij alles mooi proportioneel bij elkaar past.
Ook in de mond zacht en fijn met toch nog frisse zuurtjes, een elegante Bdx.
90/100


RE: Chasse Spleen Moulis-en-Médoc - vinejo - 15-04-2017 09:30 AM

(14-04-2017 10:00 PM)Bert schreef:  Teder versmolten

Touching..!
thumbsup


RE: Chasse Spleen Moulis-en-Médoc - Bert - 21-08-2017 06:23 PM

2004

Twee uur nadat ik de fles Cos d' Estournel 2004 had geopend, wou ik een vergelijk met een andere Bdx 2004 om me te vergewissen van 2004.
Ik kon ook een andere St Estephe 04 genomen hebben (Lafon Rochet) als vergelijking maar van deze had ik maar één flesje meer, dus toch maar de Chasse Spleen genome,.

Op dag 1 kon die Chasse Spleen verbazend goed mee met de Cos (want zoals de 2002 die ik eerder dit jaar nog dronk, - zie in vorige notes hierboven - een elegante Bdx), maar op dag 2 neemt de klasse van de StEstephe zelfverzekerd de bovenhand.
De Chasse Spleen heeft nooit die finesse die de Cos d' Estournel etaleert. Maar, krijgt wel een welverdiende 90/100!


RE: Chasse Spleen Moulis-en-Médoc - Hugel - 08-08-2018 09:11 PM

(02-12-2015 11:48 PM)Hugel schreef:  Héritage de chasse spleen 2012
Vrij gelijkaardige TN als olivier. Cassis valt sterk op in de neus (maar heel aangenaam), tabak iets minder. Hout (subtiel) lijkt al wat meer versmolten. In de mond heel leuke zeer aangename zachte zuurtjes die je nog een glas doen inschenken. Zeer mooi in balans hierdoor. Paarsrode kleur nog. Lange, aangename afdronk, blijft hangen, valt op, mooi! Weinig tannines inderdaad, (micro- oxigenatie?) wat mij in het ongewisse laat wanneer deze wijn op zijn top zou zijn. Ik vermoed in 2017...
Wegens weinig referentiekader met bdx 2012 een fles Beaumont 2012 geopend. Tot mijn verrassing ook hier weinig tannines!... Kleur iets geevolueerder. In de mond moeilijker. Hardere zuren, tannines droogtrekkender. Afdronk niet zo lang en fijn als héritage. Ik vermoed wel iets meer bewaarpotentieel.
Besluit: Ik ben ook fan van de héritage! Heel verleidelijk. Beniewd hoe dit evolueert. Op zijn best dag 3.

2012 opnieuw in het glas. Kleur mooi rood maar zonder evolutie aan de rand. Mooie balans. Al mooi open nu, maar ik vermoed nog altijd niet op zijn top. Tabak, opgelegde kers in de neus. Ook broodkruim. Fijne zuurtjes in de mond, bijna krokant. Voornamelijk donkerrood fruit, aardbei, kriek, kers. Nu al zeer lekker maar geen haast. Benieuwd naar evolutie op dag 2.


RE: Chasse Spleen Moulis-en-Médoc - Hugel - 13-08-2018 03:41 PM

(08-08-2018 09:11 PM)Hugel schreef:  
(02-12-2015 11:48 PM)Hugel schreef:  Héritage de chasse spleen 2012
Vrij gelijkaardige TN als olivier. Cassis valt sterk op in de neus (maar heel aangenaam), tabak iets minder. Hout (subtiel) lijkt al wat meer versmolten. In de mond heel leuke zeer aangename zachte zuurtjes die je nog een glas doen inschenken. Zeer mooi in balans hierdoor. Paarsrode kleur nog. Lange, aangename afdronk, blijft hangen, valt op, mooi! Weinig tannines inderdaad, (micro- oxigenatie?) wat mij in het ongewisse laat wanneer deze wijn op zijn top zou zijn. Ik vermoed in 2017...
Wegens weinig referentiekader met bdx 2012 een fles Beaumont 2012 geopend. Tot mijn verrassing ook hier weinig tannines!... Kleur iets geevolueerder. In de mond moeilijker. Hardere zuren, tannines droogtrekkender. Afdronk niet zo lang en fijn als héritage. Ik vermoed wel iets meer bewaarpotentieel.
Besluit: Ik ben ook fan van de héritage! Heel verleidelijk. Beniewd hoe dit evolueert. Op zijn best dag 3.

2012 opnieuw in het glas. Kleur mooi rood maar zonder evolutie aan de rand. Mooie balans. Al mooi open nu, maar ik vermoed nog altijd niet op zijn top. Tabak, opgelegde kers in de neus. Ook broodkruim. Fijne zuurtjes in de mond, bijna krokant. Voornamelijk donkerrood fruit, aardbei, kriek, kers. Nu al zeer lekker maar geen haast. Benieuwd naar evolutie op dag 2.

Jullie hadden nog de notitie van dag 2 tegoed. Nog ietsje meer versmolten en nog ietsje zachter geworden maar eigenlijk geen extra complexiteit te merken. Wat mij doet besluiten dat deze wijn op dronk is.


RE: Chasse Spleen 2012 - Biff - 04-09-2018 09:13 PM

(01-09-2015 09:40 PM)vinejo schreef:  
(31-08-2015 10:15 PM)vinejo schreef:  Chasse Spleen 2012
Door Johan meteen herkend als linkeroever.
Mooi, redelijk donker Bordeaux-kleur met intens paarse rand.
De neus is meteen heerlijk, met niet te veel houtinvloeden en inderdaad een duidelijke Cabernettoets. Peper, zwarte bes, zoethout, tabak.
In de mond is de wijn tamelijk sappig, maar al gauw zet de structuur door met redelijk opvallende tannines. Niet hard, wel licht droogtrekkend. Gemiddelde lengte. De afdronk is mooi, met een mooie come back van het zoethout.
89(+)
Tweede dag zoals veel jonge Medoc na een dag open: zuurtjes en tannines nemen de bovenhand en ontnemen het plezier...
Bijna dag op dag, 3 jaar later.
Uit de klimaatkast, karaf binnen.
Mooi helder robijnrood.
Neus van tabak, mokka, laurier
Begint mooi versmolten te geraken.
Lekker, nog zachte tannine aanwezig, fijne zuurtjes.
Lange afdronk.
Kostte me 21/fles in Auchan. Kistje van 12, 6/6 met mn pa. Nog 2 te gaan dus


RE: Chasse Spleen Moulis-en-Médoc - Fre - 05-09-2018 06:40 PM

Wss sneller op dronk dan in de echt grote jaren. ik heb er ook nog een aantal maar ik wacht toch nog een paar jaartjes


RE: Chasse Spleen Moulis-en-Médoc - Biff - 05-09-2018 06:58 PM

(05-09-2018 06:40 PM)Fre schreef:  Wss sneller op dronk dan in de echt grote jaren. ik heb er ook nog een aantal maar ik wacht toch nog een paar jaartjes
Da was ook de bedoeling Fre, maar ik had zin in een glas wijn en ik kwam die tegen in de voorste rij van mn klimaatkast dus dacht ik, waarom niet, niet meer verder graven Smile
De andere twee gaan ook wel nog enkele jaren rust krijgen!


RE: Chasse Spleen Moulis-en-Médoc - Fre - 05-09-2018 07:49 PM

(05-09-2018 06:58 PM)Biff schreef:  
(05-09-2018 06:40 PM)Fre schreef:  Wss sneller op dronk dan in de echt grote jaren. ik heb er ook nog een aantal maar ik wacht toch nog een paar jaartjes
Da was ook de bedoeling Fre, maar ik had zin in een glas wijn en ik kwam die tegen in de voorste rij van mn klimaatkast dus dacht ik, waarom niet, niet meer verder graven Smile
De andere twee gaan ook wel nog enkele jaren rust krijgen!
Tx. Good to know


RE: Chasse Spleen Moulis-en-Médoc - Bert - 05-09-2018 08:13 PM

(05-09-2018 06:58 PM)Biff schreef:  De andere twee gaan ook wel nog enkele jaren rust krijgen!

Biff, mss best een jaartal op de flessen schrijven of in een file aanduiden want anders kom je volgend jaar met een verhaal af in de aard van:
ik had zin in een glas wijn en ik kwam die tegen in de voorste rij van m'n klimaatkast dus dacht ik, waarom niet, niet meer verder graven
en toen zag ik op het forum dat ik mijn vorige fles nog maar een jaar geleden dronk Big Grin
Ook al meegemaakt...


RE: Chasse Spleen Moulis-en-Médoc - Biff - 05-09-2018 09:29 PM

(05-09-2018 08:13 PM)Bert schreef:  Biff, mss best een jaartal op de flessen schrijven of in een file aanduiden.
Normaal noteer ik altijd in een excel maar de laatste tijd vergeet ik het een beetje.
Zo'n witte stift om de datum op te schrijven lijkt me wel wat.
Al dat gegraaf in die klimaatkast Big Grin
Ik moet dringend es herschikken want ze zitten niet echt logisch.
Bedankt voor de tip Bert!


RE: Chasse Spleen Moulis-en-Médoc - vinejo - 04-12-2021 03:34 PM

(19-01-2015 12:58 PM)vinejo schreef:  
(19-01-2015 11:42 AM)Venne schreef:  2004
Matten zei hierboven "geeft zijn geheimen pas prijs na ettelijke jaren" . Op "ettelijke" kan ik geen juist aantal jaren plakken dus heb ik hem na 10 jaar maar eens opengedaan...
In de neus veel cassis , wat hout en kruidig. In de mond vol en mooi in balans, die 10 jaar hebben hem goed gedaan, juist nog de nodige mooie tannines.
Rtd maar volgende gaan over "ettelijke" jaren open :-)

Trok de 2004 vorige zomer ook open en inderdaad zeer mooie, versmolten wijn met nog toekomst.

Leuk om door eerdere berichten te snuisteren op zoek naar de wijn die je net (enfin, een uurtje terug) opende.
Zo kwam ik op bovenstaand bericht over de Chasse Spleen 2004.
En mijn bevindingen komen goed overeen met wat hier op dit prachtige (doch de laatste tijd bedeesde) forum staat geschreven.

Ik vind deze wijn zeer cabernet gedomineerd.
Nochtans “slechts” 50% in de blend. 4% PV ook.
Dat is zeker niet pejoratief bedoeld, I like CS ;-)
De neus heeft frisse kruiden, cassis, grafiet, munt en zoethout.
De mond blaakt van frisheid, heeft een knappe balans met een zeer aangenaam vegetaal toetsje. Tannines zijn zacht, laurier in de afdronk.

Soms kan Bordeaux saai zijn maar deze Chasse 2004 boeit me al een halve fles lang.
Een halve fles op een uur, 1 slokje (met moeite) gespuwd.
Niet goed bezig zeker?
Fuck it, it s the end of the world as we know it.


RE: Chasse Spleen Moulis-en-Médoc - wvd - 04-12-2021 03:48 PM

(04-12-2021 03:34 PM)vinejo schreef:  op dit prachtige (doch de laatste tijd bedeesde) forum

We doen nochtans onze verdomde best...Wink


RE: Chasse Spleen Moulis-en-Médoc - Jeroen Pieter - 04-12-2021 07:57 PM

Chasse spleen kon mij bij de laatste ugcb tasting van 2018 niet echt bekoren. En dat was bij de 2017 en 2015 ook al het geval.


RE: Chasse Spleen Moulis-en-Médoc - vinejo - 04-12-2021 09:48 PM

(04-12-2021 07:57 PM)Jeroen Pieter schreef:  Chasse spleen kon mij bij de laatste ugcb tasting van 2018 niet echt bekoren. En dat was bij de 2017 en 2015 ook al het geval.

Is een huis dat heel veel tijd nodig heeft.
De 2004 die ik net besprak had nog niks tertiairs.


RE: Chasse Spleen Moulis-en-Médoc - knk - 28-07-2022 07:02 PM

Vorige week een bezoek gebracht aan de Bordeaux regio en een degustatie op Château Chasse-spleen. Ik mocht, na de rondleiding op het Château, de Chasse spleen en Château Poujeaux proeven, beide van 2015. Niet dat ik een kenner ben, maar wel zeer geïnteresseerd:
Poujeaux: Ik vond dit een fruitige wijn (cassis, donkere kersen,...) en ondanks dat het nog maar een 2015 was, was deze wijn al alle tannine kwijt. Ook de afdronk was vrij snel weg.
Chasse-Spleen: Direct het aroma van chocolade in neus en mond. Nog redelijk wat tannines. Ook de afdronk bleef behoorlijk lang in de mond. Ik heb nog een chateau gedaan in de St-Emilion-regio (La Croizille), maar ik ben er toch achter gekomen dat de Medoc meer bij mijn smaak aanleunt.
Ik mocht uiteindelijk nog een Chasse-Spleen van 2008 proeven, dezelfde chocolade in neus en mond, maar de tannines haast compleet verdwenen. Naar mijn mening echt mijn goesting. Direct een paar flessen van gekocht. (Nooit doen in de Bordeux, ik weet het.Wink)


RE: Chasse Spleen Moulis-en-Médoc - vinejo - 28-07-2022 08:02 PM

(28-07-2022 07:02 PM)knk schreef:  Vorige week een bezoek gebracht aan de Bordeaux regio en een degustatie op Château Chasse-spleen. Ik mocht, na de rondleiding op het Château, de Chasse spleen en Château Poujeaux proeven, beide van 2015. Niet dat ik een kenner ben, maar wel zeer geïnteresseerd:
Poujeaux: Ik vond dit een fruitige wijn (cassis, donkere kersen,...) en ondanks dat het nog maar een 2015 was, was deze wijn al alle tannine kwijt. Ook de afdronk was vrij snel weg.
Chasse-Spleen: Direct het aroma van chocolade in neus en mond. Nog redelijk wat tannines. Ook de afdronk bleef behoorlijk lang in de mond. Ik heb nog een chateau gedaan in de St-Emilion-regio (La Croizille), maar ik ben er toch achter gekomen dat de Medoc meer bij mijn smaak aanleunt.
Ik mocht uiteindelijk nog een Chasse-Spleen van 2008 proeven, dezelfde chocolade in neus en mond, maar de tannines haast compleet verdwenen. Naar mijn mening echt mijn goesting. Direct een paar flessen van gekocht. (Nooit doen in de Bordeux, ik weet het.Wink)

Mooi!
Wel opmerkelijk dat men op Chasse Spleen de grote concurrent ook laat proeven…
Mah ik vragen wat men ter plaatse voor een fles 2008 vroeg?
Ik gok een kleine 40 euro.


RE: Chasse Spleen Moulis-en-Médoc - knk - 29-07-2022 07:01 PM

(28-07-2022 08:02 PM)vinejo schreef:  
(28-07-2022 07:02 PM)knk schreef:  

Mooi!
Wel opmerkelijk dat men op Chasse Spleen de grote concurrent ook laat proeven…
Mah ik vragen wat men ter plaatse voor een fles 2008 vroeg?
Ik gok een kleine 40 euro.

48€ voor de 2008, 42€ voor de 2015.
Sorry, mijn fout inderdaad, het is niet Chateau Poujeaux, maar château Gressier grand Poujeaux. Dit chateau ligt op hetzelfde grondstuk en met dezelfde eigenaars, maar de volledige productie wordt compleet apart gehouden wist de gids me te vertellen.


RE: Chasse Spleen Moulis-en-Médoc - wvd - 29-07-2022 07:34 PM

(29-07-2022 07:01 PM)knk schreef:  
(28-07-2022 08:02 PM)vinejo schreef:  
(28-07-2022 07:02 PM)knk schreef:  

Mooi!
Wel opmerkelijk dat men op Chasse Spleen de grote concurrent ook laat proeven…
Mah ik vragen wat men ter plaatse voor een fles 2008 vroeg?
Ik gok een kleine 40 euro.

48€ voor de 2008, 42€ voor de 2015.
Sorry, mijn fout inderdaad, het is niet Chateau Poujeaux, maar château Gressier grand Poujeaux. Dit chateau ligt op hetzelfde grondstuk en met dezelfde eigenaars, maar de volledige productie wordt compleet apart gehouden wist de gids me te vertellen.
Da's wel totaal iets anders hé.,.Ik dacht al, hier klopt iets niet....nono


RE: Chasse Spleen Moulis-en-Médoc - vinejo - 29-07-2022 09:40 PM

(29-07-2022 07:01 PM)knk schreef:  
(28-07-2022 08:02 PM)vinejo schreef:  
(28-07-2022 07:02 PM)knk schreef:  

Mooi!
Wel opmerkelijk dat men op Chasse Spleen de grote concurrent ook laat proeven…
Mah ik vragen wat men ter plaatse voor een fles 2008 vroeg?
Ik gok een kleine 40 euro.

48€ voor de 2008, 42€ voor de 2015.
Sorry, mijn fout inderdaad, het is niet Chateau Poujeaux, maar château Gressier grand Poujeaux. Dit chateau ligt op hetzelfde grondstuk en met dezelfde eigenaars, maar de volledige productie wordt compleet apart gehouden wist de gids me te vertellen.

Ah, ok. Leuk om weten dat dit Chateau eigendom is van Chasse Spleen.
En inderdaad, prijzen zijn..eh.. prijzig Wink


RE: Chasse Spleen Moulis-en-Médoc - wvd - 30-07-2022 12:38 AM

(29-07-2022 09:40 PM)vinejo schreef:  
(29-07-2022 07:01 PM)knk schreef:  
(28-07-2022 08:02 PM)vinejo schreef:  
(28-07-2022 07:02 PM)knk schreef:  

Mooi!
Wel opmerkelijk dat men op Chasse Spleen de grote concurrent ook laat proeven…
Mah ik vragen wat men ter plaatse voor een fles 2008 vroeg?
Ik gok een kleine 40 euro.

48€ voor de 2008, 42€ voor de 2015.
Sorry, mijn fout inderdaad, het is niet Chateau Poujeaux, maar château Gressier grand Poujeaux. Dit chateau ligt op hetzelfde grondstuk en met dezelfde eigenaars, maar de volledige productie wordt compleet apart gehouden wist de gids me te vertellen.

Ah, ok. Leuk om weten dat dit Chateau eigendom is van Chasse Spleen.
En inderdaad, prijzen zijn..eh.. prijzig Wink

La Tour Carnet wordt plots een pak interessanter....


RE: Chasse Spleen Moulis-en-Médoc - Jeroen Pieter - 30-07-2022 08:13 PM

En Branas Grand Poujeaux! zoals ik al eerder ergens gemeld heb.
De 2018 nog steeds 5x per jaar voor €24,00....

De La Tour Carnet 2015 kocht ik vorig jaar , niet schrikken, voor €17,50. Wat zei U?
Euh.. Doet u er dan maar 30.


RE: Chasse Spleen Moulis-en-Médoc - vinejo - 30-07-2022 08:16 PM

(30-07-2022 08:13 PM)Jeroen Pieter schreef:  En Branas Grand Poujeaux! zoals ik al eerder ergens gemeld heb.
De 2018 nog steeds 5x per jaar voor €24,00....

De La Tour Carnet 2015 kocht ik vorig jaar , niet schrikken, voor €17,50. Wat zei U?
Euh.. Doet u er dan maar 30.

Uitverkoop in grootwarenhuis?


RE: Chasse Spleen Moulis-en-Médoc - Jeroen Pieter - 30-07-2022 08:50 PM

Ja Gall& Gall = AH. Zie dat dat toch alweer in 2000 was, in de laatste periode dat 50% korting op wijnen nog was toegestaan.

ik las ergens iets dat jullie dat ook gaat overkomen...

Die Branas aanbieding is nog wel regelmatig beschikbaar. En is ook interessanter dan de Carnet. Zelf gaf ik die 93.


RE: Chasse Spleen Moulis-en-Médoc - vinejo - 31-07-2022 07:57 AM

(30-07-2022 08:50 PM)Jeroen Pieter schreef:  Ja Gall& Gall = AH. Zie dat dat toch alweer in 2000 was, in de laatste periode dat 50% korting op wijnen nog was toegestaan.

ik las ergens iets dat jullie dat ook gaat overkomen...

Die Branas aanbieding is nog wel regelmatig beschikbaar. En is ook interessanter dan de Carnet. Zelf gaf ik die 93.

De mooie tijden van superkortingen in warenhuizen zijn hier ook al enige tijd voorbij jammer genoeg.


RE: Chasse Spleen Moulis-en-Médoc - frank - 31-07-2022 09:39 PM

(31-07-2022 07:57 AM)vinejo schreef:  
(30-07-2022 08:50 PM)Jeroen Pieter schreef:  Ja Gall& Gall = AH. Zie dat dat toch alweer in 2000 was, in de laatste periode dat 50% korting op wijnen nog was toegestaan.

ik las ergens iets dat jullie dat ook gaat overkomen...

Die Branas aanbieding is nog wel regelmatig beschikbaar. En is ook interessanter dan de Carnet. Zelf gaf ik die 93.

De mooie tijden van superkortingen in warenhuizen zijn hier ook al enige tijd voorbij jammer genoeg.

ja het doorbladeren en omcircelen van de most wanted zoals een klein kind in de speelgoedboekjes


RE: Chasse Spleen Moulis-en-Médoc - Corto - 02-05-2023 09:47 AM

Ik was gisteren aan het twijfelen tussen een Chasse Spleen 2011 en een Poujeaux 2010. Voor de 2010 leek het me toch wat te vroeg.

De 2011 heb ik een paar uur tevoren ontkurkt. De wijn was zeer zacht en elegant. We zijn er niet in geslaagd om iets te bewaren voor de dag nadien. Daarvoor viel de wijn te zeer in de smaak.

Dergelijke wijnen doen er me weer aan denken dat ik af en toe nog eens bewaarbordeaux moet kopen.


RE: Chasse Spleen Moulis-en-Médoc - Biff - 02-05-2023 09:08 PM

Altijd wel fan geweest van Chasse Spleen, een wijn die blijkbaar in het moeilijke 2011 ook wel weet te bekoren thumbsup
Kheb daar eigenlijk wel nie veel van liggen, hoogstens de 2010 dacht ik...


RE: Chasse Spleen Moulis-en-Médoc - Benz - 02-05-2023 09:54 PM

(02-05-2023 09:47 AM)Corto schreef:  Ik was gisteren aan het twijfelen tussen een Chasse Spleen 2011 en een Poujeaux 2010. Voor de 2010 leek het me toch wat te vroeg.

De 2011 heb ik een paar uur tevoren ontkurkt. De wijn was zeer zacht en elegant. We zijn er niet in geslaagd om iets te bewaren voor de dag nadien. Daarvoor viel de wijn te zeer in de smaak.

Dergelijke wijnen doen er me weer aan denken dat ik af en toe nog eens bewaarbordeaux moet kopen.

Das heel goed nieuws hier nog een kistje 2011 van liggen! Wink


RE: Chasse Spleen Moulis-en-Médoc - Corto - 03-05-2023 11:18 AM

(02-05-2023 09:54 PM)Benz schreef:  
(02-05-2023 09:47 AM)Corto schreef:  Ik was gisteren aan het twijfelen tussen een Chasse Spleen 2011 en een Poujeaux 2010. Voor de 2010 leek het me toch wat te vroeg.

De 2011 heb ik een paar uur tevoren ontkurkt. De wijn was zeer zacht en elegant. We zijn er niet in geslaagd om iets te bewaren voor de dag nadien. Daarvoor viel de wijn te zeer in de smaak.

Dergelijke wijnen doen er me weer aan denken dat ik af en toe nog eens bewaarbordeaux moet kopen.

Das heel goed nieuws hier nog een kistje 2011 van liggen! Wink

Daar ga je nog veel plezier aan beleven.


RE: Chasse Spleen Moulis-en-Médoc - Biff - 03-05-2023 08:20 PM

(02-05-2023 09:54 PM)Benz schreef:  
(02-05-2023 09:47 AM)Corto schreef:  Ik was gisteren aan het twijfelen tussen een Chasse Spleen 2011 en een Poujeaux 2010. Voor de 2010 leek het me toch wat te vroeg.

De 2011 heb ik een paar uur tevoren ontkurkt. De wijn was zeer zacht en elegant. We zijn er niet in geslaagd om iets te bewaren voor de dag nadien. Daarvoor viel de wijn te zeer in de smaak.

Dergelijke wijnen doen er me weer aan denken dat ik af en toe nog eens bewaarbordeaux moet kopen.

Das heel goed nieuws hier nog een kistje 2011 van liggen! Wink
Alee hup, allen naar Benz Big Grin
Dan breng ik mn Vieux Chateau Certan 2011 mee!


RE: Chasse Spleen Moulis-en-Médoc - Rik Martens - 05-10-2023 05:39 PM

Een paar flessen Chasse-Spleen 2005 gekocht.
Al veel mee rondgesleurd in mijn veilingleven, maar zo goed als zeker nooit zelf geproefd.

Welnu, ik ben er blij mee. Mooie wijn, origineel, niet ouderwets Médocachtig, maar toch met standing. Frisse fruittonen van vruchten die je niet meteen zou verwachten, zoals framboos.

Ik zal dit nog wel eens wat aandachtiger tot mij nemen en wat geuren en kleuren opsommen.
Voorwaar een aanrader.