wijnliefhebbers
Domaine Saint Antonin - AOC Faugeres - Afdrukversie

+- wijnliefhebbers (http://www.vinejo.freebb.be)
+-- Forum: Frankrijk (/forum-3.html)
+--- Forum: Languedoc/Roussillon (/forum-10.html)
+--- Discussie: Domaine Saint Antonin - AOC Faugeres (/thread-289.html)


Domaine Saint Antonin - AOC Faugeres - carl - 28-02-2010 02:47 PM

Wow ... Deze jongen is groot, heel groot. Ik heb deze fles gisteren opengedaan maar naar mijn gevoel had ik hem beter nog een jaar of 3 gesloten gelaten. Wel geschonken zonder karaferen of luchten. Zo'n kracht die in deze wijn schuilt, onvoorstelbaar.
Deze middag is hij al iets vriendelijker maar de beet van gisteren blijft toch nog steeds aanwezig alsook het kruidige. De zwarte vruchten komen er ook nog steeds door alsook het leer.
Ik denk dat ik mijn volgende fles pas binnen 2 jaar opendoe. Als deze wijn al zo'n monster is vraag ik me af hoe de Magnoux ervoor komt Smile


RE: Domaine Saint Antonin Tradition 2007 - AOC Faugeres - Bert - 05-03-2010 09:40 PM

Ik kocht een maand of twee geleden zes flessen en had evenzeer dat waaauw-gevoel, met als resultaat dat ik nog maar twee flessen liggen heb....
Iedere keer ik in de kelder kom heb ik de neiging naar die Faugères te rijpen...
Klassewijn aan 8.50€!


RE: Domaine Saint Antonin - AOC Faugeres - vinejo - 13-03-2010 02:12 PM

Net de 2006 Magnoux geopend, waw, niet veel eerder een wijn geproefd die zooo op slot zat. Matten schreef het onlangs, ik kan dit alleen maar bevestigen. O2 nodig en geen klein beetje.
En wat doet een mens dan om zijn smaakpapillen van die ruwe zuren en tannines af te helpen?
Hewel, een Magreeken openen niewaar. Grands Chenes 2006, ooit gekocht aan een euro of 12, mijn papillekes worden onmiddellijk in de watten gelegd. Idaal. En morgen de magnoux herproeven.
t Weekend kan mooi zijn. En interessant!Big Grin


RE: Domaine Saint Antonin AOC Faugeres - vinejo - 14-03-2010 01:35 PM

Et volia, veel zuurstof gegeven en net herproefd en watte wat een metamorfose!!
Een ronduit fantastische neus, die me doet denken aan het beste wat ik al dronk uit de Rhone 2007, in de mond een zachte materie, niks meer overaanbod van zuren en tannines, neen, deze wijn is heerlijk hedonistisch. Punt.
En dan zeggen dat er nog steeds pipo' s zijn die durven te stellen dat een goede wijn op élk moment goed moet zijn, zelfs als ie piepjong is. Niet dus, de wijn IS wel goed maar op bepaalde momenten in zijn evolutie worden z'n kwaliteiten gemaskeerd door zuren, taninnes,.. Probleem van die mensen is dat ze geen geduld hebben om de wijn
- of op fles te laten rijpen
- of lang genoeg zuurstof te geven om jong open te komen...


RE: Domaine Saint Antonin - AOC Faugeres - Mt - 14-03-2010 01:49 PM

Hehe toch een echt goede wijnmaker he! Echte wijn zonder al te veel trucs, heb ik het gevoel. Dju, ik heb niet veel '06 meer en bij Dirk is de '07 (Magnoux) uitverkocht. Van die laatste kocht ik maar 2 onnozele flesjes. Hoe dom kan je soms zijn..


RE: Domaine Saint Antonin Tradition 2007 - AOC Faugeres - carl - 26-05-2010 07:49 PM

Vandaag nog eens een flesje Tradition 2007 geopend en waar ik vorige keer nog schreef dat dit een wijn was die ZOO GROOT is kan hij nu toch al langs de deur binnen. Een uurtje of 2 karaf en de kruiden en het rode fruit springen uit het glas en geven mij toch gelijk in het feit dat ik deze wijn in vrij grote getale (10) heb aangekocht.
Ik heb de Magnoux van dit domein nog niet gedronken maar als die nog beter is ... Kzal hem dringend eens moeten aanschaffen Smile


RE: Domaine Saint Antonin Tradition 2007 - AOC Faugeres - Mt - 24-08-2010 04:59 PM

Voorzichtig bezig met mijn laatste flesje '06 Tradition. Om nog eens terug te komen op de Coudoulet '07: waarschijnlijk een punt of 4-5 meer waard dan de Tradition '06, maar deze Languedoc houdt de alcohol net iets beter in bedwang (14%). Eindigt wat strak en snel (stuk minder dan de '07), maar lekker, goed gemaakt - geen bullshit.

En genoten van het laatste stuk op de blog, Vinejo. Had je niet ook eens de Gaussens '01 gegeven (longue garde?)? Schitterende wijn; ik herinner mij nog de tabak-sigaar en chocolade en de lange, lange afdronk.


RE: Domaine Saint Antonin Tradition 2007 - AOC Faugeres - vinejo - 24-08-2010 05:56 PM

Merci Matten
Je hebt 'm inderdaad hier ook gedronken. De kwintessens van Bandol hé...
Dat was trouwens op de dag dat we oa ook Pavie 2002, Joguet 1997(!) en Domaine de l' A 2004 dronken. En nog enkele anderen, jij nog een idee dewelke? (maakte destijds geen verslagje...Sad )

Voor wat betreft die alcohol, daar is iets van. Ga mijn 07Rhones proberen laten liggen tot ze wat zachter worden (de alcohol zal sowieso versmelten maar... time baby gimme time )


RE: Domaine Saint Antonin Tradition 2007 - AOC Faugeres - Mt - 24-08-2010 06:48 PM

Ik ga eens proberen: je Aligoté, wat een complete verrassing was/ mijn Cutizzi van Feudi di San Gregorio (Napels)/ Pavillon Rouge '97/ Côte de Francs les cérisiers '99/ oude, oude Sauternes (jaren '70, Lafaurie?) met schitterende bokkenpootjes/ en dan toch nog een schitterend Bordeaux die je tegenover de Joguet had gezet..


RE: Domaine Saint Antonin Tradition 2007 - AOC Faugeres - vinejo - 24-08-2010 08:30 PM

Oh yeah, mooi lijstje, thanks, brings up memories (is op 31 8 nét 1 jaar geleden)
Maar die Bordeaux was de Pavillon vermoed ik (1997 tegenover elkaar)
En uwe zizi viel ook wel wreed mee dacht ik Big Grin


RE: Domaine Saint Antonin Tradition 2007 - AOC Faugeres - Mt - 24-08-2010 10:44 PM

(24-08-2010 08:30 PM)vinejo schreef:  En uwe zizi viel ook wel wreed mee dacht ik Big Grin

Met mijn madam geklapt?

Ja en toch denk ik dat je begon met een oude Bordeaux en daarna de twee flesjes uit '97 naast elkaar. (heb toen het idee gepikt om eens te beginnen met een oude Bordeaux: Pontet C '94)

Wachten op Rhône '07: inderdaad. Maar ik moet al zo veel wachten - op Bordeaux en zo. Het leven van een wijnliefhebber kan toch tegenvallen Big Grin.


RE: Domaine Saint Antonin Tradition 2007 - AOC Faugeres - Tom - 26-08-2010 08:37 PM

De Saint Antonin Magnoux 2007 nog niet geproefd. Ben wel van plan dit te doen.
Wie ernaar op zoek is: wijnhandel Mostade in Henegouwen heeft er nog aan ong. 12 Euro. (ze hebben daar ook een speciaal systeem om 10% korting te krijgen)


RE: Domaine Saint Antonin Tradition 2007 - AOC Faugeres - Tienne - 18-11-2010 11:04 PM

Ik heb hier nogmaals de Tradition 2007 in het glas.

Echt zeer, zeer lekker spul.
Kan ook niet anders: op een degustatie misstond hij niet tussen een reeks grote zuiderse wijnen.


RE: Domaine Saint Antonin Tradition 2007 - AOC Faugeres - doc - 18-11-2010 11:08 PM

Ben ook al een paar jaarkes fan van de Magnoux, heeft iemand Magnoux 2008 al geproefd ?


RE: Domaine Saint Antonin Tradition 2007 - AOC Faugeres - william - 28-02-2011 01:20 PM

deze mens kan wijn maken!! Heb de Jardin, Tradition en Magnoux vorige week gedronken...heerlijk Saint Antonin is top, 2009s zijn echt schitterend, zoveel structuur met de nodige elegantie. Fijne wijn
Toffe spullen om nog een tijd in de kelder te leggen


RE: Domaine Saint Antonin Tradition 2007 - AOC Faugeres - doc - 28-02-2011 01:33 PM

Zeker de Magnoux heeft toch wat kelderrust nodig, inderdaad mooie wijnen allemaal. Ook P/Q is top. Welkom trouwens William !


RE: Domaine Saint Antonin Tradition 2007 - AOC Faugeres - jurgen71 - 28-02-2011 01:43 PM

Waar kan je deze van 2009 kopen?


RE: Domaine Saint Antonin Tradition 2007 - AOC Faugeres - william - 28-02-2011 02:59 PM

bedankt dr magoo Wink


RE: Domaine Saint Antonin Tradition 2007 - AOC Faugeres - doc - 28-02-2011 02:59 PM

@Jurgen, ik koop ze bij Mostade (Henegouwen)... Denk niet dat hij de 2009 al heeft.


RE: Domaine Saint Antonin Tradition 2007 - AOC Faugeres - william - 28-02-2011 03:00 PM

@Jurgen, http://www.wijnen-dekok.com daar kan je de les jardins en tradition 2009 kopen, de magnoux is 2008


RE: Domaine Saint Antonin Tradition 2007 - AOC Faugeres - jurgen71 - 28-02-2011 03:42 PM

William en Dr_magooo alvast bedankt.


RE: Domaine Saint Antonin Tradition 2007 - AOC Faugeres - Mt - 28-02-2011 06:09 PM

Hmmm, zal eens wat '09 van de Tradition kopen. Iemand al geproefd?

Ervaring met andere wijnen die De Kok verkoopt?


RE: Domaine Saint Antonin Tradition 2007 - AOC Faugeres - william - 02-03-2011 08:49 PM

Moest je om deze tradition komen vraag maar naar william, zaak waar ik werk!
Overigens kwaliteits wijnen aan echt eerlijke prijzen! De Kok heeft een heel goede naam


RE: Domaine Saint Antonin Tradition 2007 - AOC Faugeres - Venne - 05-03-2011 11:24 PM

das opt randje
niet met cej ow cej kaa?


RE: Domaine Saint Antonin Tradition 2007 - AOC Faugeres - Bert - 05-03-2011 11:43 PM

(05-03-2011 11:24 PM)Venne schreef:  das opt randje

Big Grin ik durfde het nog niet zeggen Big Grin
(en de rest van uw quote - niet met cej ow cej kaa? - begreep ik eigenlijk niet ze Venne Smile )


RE: Domaine Saint Antonin Tradition 2007 - AOC Faugeres - Venne - 05-03-2011 11:47 PM

:-)

De Cock met C O C K ? Cej Ow Cej Kaa ?


RE: Domaine Saint Antonin Tradition 2007 - AOC Faugeres - Bert - 05-03-2011 11:48 PM

(05-03-2011 11:47 PM)Venne schreef:  :-)

De Cock met C O C K ? Cej Ow Cej Kaa ?

woeha


RE: Domaine Saint Antonin Tradition 2007 - AOC Faugeres - carl - 06-03-2011 01:56 AM

(05-03-2011 11:48 PM)Bert schreef:  
(05-03-2011 11:47 PM)Venne schreef:  :-)

De Cock met C O C K ? Cej Ow Cej Kaa ?

woeha

Duidelijk geen Baantjer-adept. Denkelijk heeft Bert betere dingen te doen dan heelder dagen tv te kijken Wink


RE: Domaine Saint Antonin Tradition 2007 - AOC Faugeres - william - 06-03-2011 12:25 PM

http://www.wijnhandel-dekok.com

Ik heb gisteren 3flessen tradition 2009 gekocht, en 3flessen magnoux 2008 (binnen enkele weken komt magnoux 2009 binnen....zal een bom fles zijn)


RE: Domaine Saint Antonin Tradition 2007 - AOC Faugeres - vinejo - 06-03-2011 06:04 PM

William, werk jij bij die wijnhandel?
In dat geval horen je posts over deze winkel (en de verkrijgbare wijnen) in het hoekje van de handelaar.
Dank voor het begrip.

vinejo


RE: Domaine Saint Antonin Tradition 2007 - AOC Faugeres - gertt - 07-03-2011 08:42 PM

bangheadbanghead)°)Thanks Vinejo, soms zijn de bomen in't bos zoek....banghead


Magnoux 2006 - Venne - 25-03-2011 11:24 PM

zwette kes/choclat, pruimig en kruidig... echt een syrah neuseke
Nog niet op dronk want is op zijn top tweede dag
Morgen zijn gamma nog eens proeven.
Zeker zijnen tuin 09 :-)

Goe wa MVD in precies?


RE: Domaine Saint Antonin Tradition 2007 - AOC Faugeres - doc - 26-03-2011 01:18 AM

De Magnoux 08 is iets schraler in fruit, maar blijft zeer lekker, misschien iets meer fraîcheur wat minder lengte, maar zit ok, ééntje om nu te drinken in afwachting van 07. Mooi domein, morgen feestje.


RE: Domaine Saint Antonin Tradition 2007 - AOC Faugeres - Kris - 26-11-2011 09:20 PM

Tradition 2009. Piepjong, kruidige wilde neus. Nog ruwe tannines, zoet rood fruit, zeer suave en smakelijk, doet me aan trévallon denken.
Enige minpunt is een hintje muffigheid en oud papier in de neus (gefilterd?). PQ topwijn 8.60euro. Alles wat ik tot nu toe dronk van dit domein blonk uit in evenwicht. Ne goeie wijnmaker zekers....


RE: Domaine Saint Antonin Tradition 2007 - AOC Faugeres - Venne - 26-11-2011 11:12 PM

Dju man , goeie neus? Kwamp ok filterke tegen... voor de rest voor mij nog altijd de top P/Q !!!


RE: Domaine Saint Antonin Tradition 2007 - AOC Faugeres - doc - 27-11-2011 01:43 PM

(26-11-2011 09:20 PM)Kris schreef:  Tradition 2009. Piepjong, kruidige wilde neus. Nog ruwe tannines, zoet rood fruit, zeer suave en smakelijk, doet me aan trévallon denken.
Enige minpunt is een hintje muffigheid en oud papier in de neus (gefilterd?). PQ topwijn 8.60euro. Alles wat ik tot nu toe dronk van dit domein blonk uit in evenwicht. Ne goeie wijnmaker zekers....

Ik kocht er ook maar ze liggen nog niet in m'n kelder, krijgt in elk geval hoge rating de Tradition 09 (RVF 17/20). Scoort veel hoger dan de Magnoux. Ik zou ze nog een jaartje laten liggen.


RE: Domaine Saint Antonin - AOC Faugeres - doc - 01-01-2012 09:08 PM

Tradition 09:kan me perfect vinden in Kris z'n beschrijving. Maar inderdaad jong, toch nog 1 à 2 jaar afblijven alhoewel al zeer genietbaar in karaf.


Tradition 2007 - nco - 11-02-2012 11:56 AM

Mooi op dronk nu! Kruidige/warme neus, beetje leder, zeer leuk in de mond, mooie versmolten tannines. Dik OK, excellente P/Q!

Destijds gekocht als een proefflesje Confused maar door alle commentaren hier wat langer laten liggen...


RE: Domaine Saint Antonin - AOC Faugeres - Venne - 11-02-2012 11:30 PM

Magnoux 2006
Uit koude kelder dus toch wat karaf tijd gegeven. Nog steeds donkerrood na een dikke 5 jaar. Violette tranen, viscoos.
Mooie neus van kruiden en specerijen, provencegeurtjes en vrij beestig.
Alles is mooi versmolten met nodige aciditeit als ruggesteun. Beetje droogtrekkende tannines maar zijn zéér fijn en aangenaam.
Nog een groot potentieel.....


RE: Domaine Saint Antonin - AOC Faugeres - Franzo - 12-02-2012 01:42 PM

Hier werd gisteren de Magnoux 2007 gedronken. Net na opening moeilijk te plaatsen, zwart fruit en weinig meer. Na twee uurkes karaf echter (al) prachtige neus: rijpe bramen, kersen op alcohol, laurier. Nog een uurke later drop en lichte stalgeur. In de mond zit nog niet alles op zijn plaats, de alcohol en de tannines zorgen op het eind voor een licht onevenwicht, maar al bij al was ik onder de indruk. Binnen 2-3 jaar ongelooflijke prijs/kwaliteit (denk ik).
Van dit domein had ik enkel nog maar de Tradition 08 gedronken en die was me vorig jaar tegengevallen. Maar na vanavond ben ik gerust in diens evolutie.
Beiden gekocht in het sympathieke wijnwinkeltje 'Le Cellier de la Vigneronne' in Faugères.


RE: Domaine Saint Antonin - AOC Faugeres - doc - 12-02-2012 01:53 PM

Tradition 09 is top, maar nu te vroeg. Idd de Magnoux moet ge karafferen en wat gerust laten. Magnoux 07 is ook wat te vroeg...nog paar jaartjes geduld zoals je voorop stelt, leuk verslagje trouwens cheers


RE: Domaine Saint Antonin - AOC Faugeres - doc - 10-04-2012 08:58 PM

Magnoux 2008

Gisteren gekaraffeerd en terug op fles de kelder in tot vandaag. Blijft eigenlijk een aanrader en vaste waarde.
Frisheid, garrigue, zoethout, rood en zwart fruit, chocolat, rokerig, zwarte olijven, zelfs wat tabak. Evenwichtig, heel wat rijpe tannines gecounterd door de hoge zuurbalans. Slurp
Best al te drinken maar nog ruime toekomst.


RE: Domaine Saint Antonin - AOC Faugeres - Kris - 06-07-2013 07:54 AM

Magnoux 2007: mmmmh, het donker fruit en het dierlijke springen eruit, toch blijft em elegant en fijn. Vraagt volgens mij nog even om volledig in zijn plooi te vallen. Zuidersen top!


RE: Domaine Saint Antonin - AOC Faugeres - Kris - 11-03-2014 06:25 PM

Les jardins 2012. Rood fruit, iets zoetig en zeer sappig. Zou een mooie bojo kunnen zijn...


RE: Domaine Saint Antonin - AOC Faugeres - Dave - 03-08-2014 08:48 PM

(11-03-2014 06:25 PM)Kris schreef:  Les jardins 2012. Rood fruit, iets zoetig en zeer sappig. Zou een mooie bojo kunnen zijn...

Vanmiddag dat cadeauflesje Jardins 2012 gedronken (waarvoor nogmaals dank) en zeer goed bevallen ! Bojo-feel zit er inderdaad wat in (zoals bij Dumarcher ook), maar toch ook behoorlijk wat kruidigheid en ook iets animaals (Mourvedre ?). Ik vond dat in ieder geval zeer lekker. Grandry heeft dit, maar zijn er nog verkooppunten (eventueel in Vl-Br / Limburg) ?


RE: Domaine Saint Antonin - AOC Faugeres - Kris - 03-08-2014 10:44 PM

(03-08-2014 08:48 PM)Dave schreef:  
(11-03-2014 06:25 PM)Kris schreef:  Les jardins 2012. Rood fruit, iets zoetig en zeer sappig. Zou een mooie bojo kunnen zijn...

Vanmiddag dat cadeauflesje Jardins 2012 gedronken (waarvoor nogmaals dank) en zeer goed bevallen ! Bojo-feel zit er inderdaad wat in (zoals bij Dumarcher ook), maar toch ook behoorlijk wat kruidigheid en ook iets animaals (Mourvedre ?). Ik vond dat in ieder geval zeer lekker. Grandry heeft dit, maar zijn er nog verkooppunten (eventueel in Vl-Br / Limburg) ?

TG Vins in Luik, mooi gamma ! PLezierig om te horen dat ze gesmaakt heeft !


RE: Domaine Saint Antonin - AOC Faugeres - vinejo - 07-11-2014 02:04 AM

Magnoux 2006

Perfect op dronk. Heel mooi. Mourvedre is merkbaar (doet zelfs Bandol aan).


RE: Domaine Saint Antonin AOC Faugeres - vinejo - 12-12-2018 12:59 AM

(14-03-2010 01:35 PM)vinejo schreef:  Et volia, veel zuurstof gegeven en net herproefd en watte wat een metamorfose!!
Een ronduit fantastische neus, die me doet denken aan het beste wat ik al dronk uit de Rhone 2007, in de mond een zachte materie, niks meer overaanbod van zuren en tannines, neen, deze wijn is heerlijk hedonistisch. Punt.
En dan zeggen dat er nog steeds pipo' s zijn die durven te stellen dat een goede wijn op élk moment goed moet zijn, zelfs als ie piepjong is. Niet dus, de wijn IS wel goed maar op bepaalde momenten in zijn evolutie worden z'n kwaliteiten gemaskeerd door zuren, taninnes,.. Probleem van die mensen is dat ze geen geduld hebben om de wijn
- of op fles te laten rijpen
- of lang genoeg zuurstof te geven om jong open te komen...

Acht en een half jaar later. watte
Mijn laatste fles.
Deze wijn is nooit in mijn wijnkasten bewaard, wel in de garage, weliswaar noordelijk gelegen maar toch jaarlijks variërend tussen 12 en 24 C°.

De wijn was zo fris als een hoentje.
Perfect op dronk met nog reserve, heel mineraal en superfris in de mond, fijn zwart fruit met pittig kruid en mooie koelte.
Ik vond het jammer dit te moeten delen met 15 anderen... Wink


RE: Domaine Saint Antonin AOC Faugeres - Tienne - 12-12-2018 03:14 PM

(12-12-2018 12:59 AM)vinejo schreef:  
(14-03-2010 01:35 PM)vinejo schreef:  Et volia, veel zuurstof gegeven en net herproefd en watte wat een metamorfose!!
Een ronduit fantastische neus, die me doet denken aan het beste wat ik al dronk uit de Rhone 2007, in de mond een zachte materie, niks meer overaanbod van zuren en tannines, neen, deze wijn is heerlijk hedonistisch. Punt.
En dan zeggen dat er nog steeds pipo' s zijn die durven te stellen dat een goede wijn op élk moment goed moet zijn, zelfs als ie piepjong is. Niet dus, de wijn IS wel goed maar op bepaalde momenten in zijn evolutie worden z'n kwaliteiten gemaskeerd door zuren, taninnes,.. Probleem van die mensen is dat ze geen geduld hebben om de wijn
- of op fles te laten rijpen
- of lang genoeg zuurstof te geven om jong open te komen...

Acht en een half jaar later. watte
Mijn laatste fles.
Deze wijn is nooit in mijn wijnkasten bewaard, wel in de garage, weliswaar noordelijk gelegen maar toch jaarlijks variërend tussen 12 en 24 C°.

De wijn was zo fris als een hoentje.
Perfect op dronk met nog reserve, heel mineraal en superfris in de mond, fijn zwart fruit met pittig kruid en mooie koelte.
Ik vond het jammer dit te moeten delen met 15 anderen... Wink

Had onlangs de 2014 in het glas.

Een wijn met enorm veel materie en structuur die nu wel een gerecht vraagt. De wijn leek me een mooi verouderingspotentieel te hebben en wordt hier ook bevestigd.