wijnliefhebbers
Tabarrini, Umbrie - Afdrukversie

+- wijnliefhebbers (http://www.vinejo.freebb.be)
+-- Forum: Italië (/forum-13.html)
+--- Forum: Toscane, midden-Italië (/forum-17.html)
+--- Discussie: Tabarrini, Umbrie (/thread-2895.html)


Tabarrini, Umbrie - vinejo - 15-10-2013 11:01 PM

Montefalco Rosso 2007
Deze avond blind in het glas gekregen. Ik dacht om een of andere reden dat het om Franse wijn ging en kon er maar geen aop op plakken... beetje Bordeaux maar met een Corbierestouch. Enfin, t was een Italiaan.
Heel mooie neus met cacao, grafiet, rijp zwart fruit. Zeer mooi gestructureerd, tabak en geconfijt fruit, zacht met mooie zuurtjes en stevige maar toch zachte tannines.
Wat een mooie wijn!
Colruyt heeft een fantastische wijnaankoper. Respect!
91


RE: Tabarrini, Umbrie - doc - 16-10-2013 12:33 AM

(15-10-2013 11:01 PM)vinejo schreef:  Montefalco Rosso 2007
Deze avond blind in het glas gekregen. Ik dacht om een of andere reden dat het om Franse wijn ging en kon er maar geen aop op plakken... beetje Bordeaux maar met een Corbierestouch. Enfin, t was een Italiaan.
Heel mooie neus met cacao, grafiet, rijp zwart fruit. Zeer mooi gestructureerd, tabak en geconfijt fruit, zacht met mooie zuurtjes en stevige maar toch zachte tannines.
Wat een mooie wijn!
Colruyt heeft een fantastische wijnaankoper. Respect!
91

Lijkt me een enthousiaste TN ! Blijkbaar goeie balans, doet me goesting krijgen ...


RE: Tabarrini, Umbrie - vinejo - 16-10-2013 08:28 AM

(16-10-2013 12:33 AM)doc schreef:  
(15-10-2013 11:01 PM)vinejo schreef:  Montefalco Rosso 2007
Deze avond blind in het glas gekregen. Ik dacht om een of andere reden dat het om Franse wijn ging en kon er maar geen aop op plakken... beetje Bordeaux maar met een Corbierestouch. Enfin, t was een Italiaan.
Heel mooie neus met cacao, grafiet, rijp zwart fruit. Zeer mooi gestructureerd, tabak en geconfijt fruit, zacht met mooie zuurtjes en stevige maar toch zachte tannines.
Wat een mooie wijn!
Colruyt heeft een fantastische wijnaankoper. Respect!
91

Lijkt me een enthousiaste TN ! Blijkbaar goeie balans, doet me goesting krijgen ...

Een ontdekking van Gerten. Zeer mooie PQ (14euro)


RE: Tabarrini, Umbrie - 33S - 16-10-2013 09:00 AM

Umbrië. Mijn eerste liefde! Is inderdaad een mooie wijn, staat nog altijd te koop ook, samen met de 2010. Was voordat hij in de Colruyt stond al te koop bij Umbria in Geel.

2010 was een heel goed jaar voor Toscane, dus ik vermoed ook voor Umbrië.

Die Montefalco Rosso's zijn vaak interessant omdat er wat Sagrantino in zit, mooie aanvulling op de Sangiovese. P/K meestal ook veel beter dan Rosso di Montalcino.

Gisteren ook nog een heerlijke Sagrantino gedronken van Moretti Omero uit 2004. Een echte herfstwijn.


RE: Tabarrini, Umbrie - Dc - 16-10-2013 09:54 AM

Mm verleidelijkSmile

Umbria in Geel is inderdaad een leuk winkeltje en ik vind de p/k daar zeer goed


RE: Tabarrini, Umbrie - Kris G - 16-10-2013 12:36 PM

nog niet zien staan, bij mijn volgend Colruyt-bezoek nog eens kijken Smile


RE: Tabarrini, Umbrie - Olivier - 16-10-2013 12:43 PM

staat niet in de winkel, maar op de site


RE: Tabarrini, Umbrie - Kris G - 16-10-2013 12:47 PM

(16-10-2013 12:43 PM)Olivier schreef:  staat niet in de winkel, maar op de site

OK Smile damn : ik had hem dan beter besteld tijdens de -10% Wink


RE: Tabarrini, Umbrie - Dave - 16-10-2013 01:16 PM

(16-10-2013 12:47 PM)Kris G schreef:  
(16-10-2013 12:43 PM)Olivier schreef:  staat niet in de winkel, maar op de site

OK Smile damn : ik had hem dan beter besteld tijdens de -10% Wink

Komt misschien nog eens in rode prijs hé. Dan ga ik 'm zeker eens proberen !


RE: Tabarrini, Umbrie - Dave - 16-12-2013 10:43 AM

Ik heb niet gewacht op een rode prijs, maar ben heel blij dat ik 'm toch besteld heb: schitterende wijn !!! Ik kan me vinden in de TN van Vinejo, maar ik vond de mineraliteit (natte steen) ook zeer opvallend en in combinatie met die mooie zuren zorgt dat voor een lekker en boeiend glas wijn.

Rode prijs of niet, dit koop ik bij !


RE: Tabarrini, Umbrie - Kris G - 16-12-2013 12:52 PM

(16-12-2013 10:43 AM)Dave schreef:  Ik heb niet gewacht op een rode prijs, maar ben heel blij dat ik 'm toch besteld heb: schitterende wijn !!! Ik kan me vinden in de TN van Vinejo, maar ik vond de mineraliteit (natte steen) ook zeer opvallend en in combinatie met die mooie zuren zorgt dat voor een lekker en boeiend glas wijn.

Rode prijs of niet, dit koop ik bij !

zit er nog bewaarpotentieel in? ik zie dat ze ook de 2010 hebben
ik ga toch op rode prijs of een -10% actie wachten, dan bestel ik ook San Luciano d'Ovidio 2007 bij (P/K ook subliem), het aanbod Italiaanse wijnen bij de Collishop gaat er toch op vooruit, nu nog wa mooie Brunello's en Barolo's hint, hint (mocht iemand uit de Collishop dit lezen Wink )


RE: Tabarrini, Umbrie - Dave - 16-12-2013 02:31 PM

(16-12-2013 12:52 PM)Kris G schreef:  
(16-12-2013 10:43 AM)Dave schreef:  Ik heb niet gewacht op een rode prijs, maar ben heel blij dat ik 'm toch besteld heb: schitterende wijn !!! Ik kan me vinden in de TN van Vinejo, maar ik vond de mineraliteit (natte steen) ook zeer opvallend en in combinatie met die mooie zuren zorgt dat voor een lekker en boeiend glas wijn.

Rode prijs of niet, dit koop ik bij !

zit er nog bewaarpotentieel in? ik zie dat ze ook de 2010 hebben
ik ga toch op rode prijs of een -10% actie wachten, dan bestel ik ook San Luciano d'Ovidio 2007 bij (P/K ook subliem), het aanbod Italiaanse wijnen bij de Collishop gaat er toch op vooruit, nu nog wa mooie Brunello's en Barolo's hint, hint (mocht iemand uit de Collishop dit lezen Wink )

Hij was nu echt wel heel mooi om te drinken maar heeft volgens mij nog zeker 3 à 5 jaar in zich. Ik ga alleszins nog wat 2007 bijkopen (had maar 3 flessen besteld waarvan er gisteren 2 gesneuveld zijn ;-).

Maar naar 't schijnt zou 2010 ook zeer goed zijn voor Umbrië, dus die 2010 ga ik zeker ook proberen.

Maar wil je een Italiaanse klassewijn om nu en de volgende jaren te drinken, dan zou ik zeker voor de 2007 gaan.


RE: Tabarrini, Umbrie - Kris G - 16-12-2013 08:52 PM

thank you voor de info cheers


RE: Tabarrini, Umbrie - Kris G - 04-01-2014 10:13 PM

nen 2007 in het glas : kleur is precies nen Côte du Rhône met toch een bruine gloed (door de Sangiovese), in de neus herken ik er wel de Sangiovese in, in de mond direct een hele stevige en volle aanzet die zowel door zuren als door fruit wordt beheerst, die zuren geven de wijn wel iets fris, maar ik mis toch wat nuances in het fruit en in de zuren om er echt een topper van te maken, mooie en lange afdronk : dus p/k zit dit echt wel goed, en ik zie hier nog potentieel in : de scherpe randjes moeten nog uit de zuren, score van 89


RE: Tabarrini, Umbrie - Kris G - 05-01-2014 10:22 PM

hij is vandaag in de pompbak geëindigd puke wel verrassend eigenlijk Sad 1e slokken op dag 2 al een licht oxidatieve toets, na 10 min in het glas niet meer drinkbaar, jammer : er was gisteren echt niks mis met die wijn, waarschijnlijk dan toch niet zo super veel potentieel meer, niet te lang meer wachten dus met die 5 resterende flessen Wink wat een verschil met de La Forra uit hetzelfde jaar : die begon pas open te komen op de 2e dag, een fles op één dag leeg drinken lukt niet meer met die reflux dus geen goeie koop vrees ik


RE: Tabarrini, Umbrie - Dave - 06-01-2014 08:33 PM

(05-01-2014 10:22 PM)Kris G schreef:  hij is vandaag in de pompbak geëindigd puke wel verrassend eigenlijk Sad 1e slokken op dag 2 al een licht oxidatieve toets, na 10 min in het glas niet meer drinkbaar, jammer : er was gisteren echt niks mis met die wijn, waarschijnlijk dan toch niet zo super veel potentieel meer, niet te lang meer wachten dus met die 5 resterende flessen Wink wat een verschil met de La Forra uit hetzelfde jaar : die begon pas open te komen op de 2e dag, een fles op één dag leeg drinken lukt niet meer met die reflux dus geen goeie koop vrees ik

Heeft thuis nooit dag 2 gehaald ;-)

Maar als je er niet tevreden mee bent kan je 'm altijd terugbrengen: in de Colruyt is dat geen probleem, volgens mij.


RE: Tabarrini, Umbrie - Kris G - 06-01-2014 08:59 PM

ik heb hem 89 gegeven : dus wel mooie p/k > daar blijf ik bij Smile

maar het probleem is dat mijn vriendin happy is met een half glaasje wijn en ik toch gelimiteerd zit aan 2 glazen, dus gaat een fles bij ons wel 2 dagen mee, misschien ze de volgende keer in de frigo bewaren, ik had de fles nochtans vacuüm getrokken


RE: Tabarrini, Umbrie - Dave - 07-01-2014 09:50 AM

(06-01-2014 08:59 PM)Kris G schreef:  ik heb hem 89 gegeven : dus wel mooie p/k > daar blijf ik bij Smile

maar het probleem is dat mijn vriendin happy is met een half glaasje wijn en ik toch gelimiteerd zit aan 2 glazen, dus gaat een fles bij ons wel 2 dagen mee, misschien ze de volgende keer in de frigo bewaren, ik had de fles nochtans vacuüm getrokken

Vandaar: probeer nog een fles. En als het probleem blijft, kan je de rest terugbrengen en bv. 2010 in de plaats kopen (zou toch wat meer marge moeten hebben).


RE: Tabarrini, Umbrie - Kris G - 07-01-2014 09:57 AM

bedoeling was 4x 2007 en 2x 2010 maar met die herverpakkingskost dan toch maar voor 6x 2007 gegaan

ik ben wel eens benieuwd naar de volgende fles, maar ik ga er nu toch nog even mee wachten, ik verwacht ergens wel een beetje hetzelfde scenario : op dag 1 was er echt niks mis met die fles : ik zou ze anders ook geen 89 gegeven (het is nen "echte" 89 en gene RP 89 Wink )


RE: Tabarrini, Umbrie - Dave - 07-01-2014 10:04 AM

(07-01-2014 09:57 AM)Kris G schreef:  bedoeling was 4x 2007 en 2x 2010 maar met die herverpakkingskost dan toch maar voor 6x 2007 gegaan

ik ben wel eens benieuwd naar de volgende fles, maar ik ga er nu toch nog even mee wachten, ik verwacht ergens wel een beetje hetzelfde scenario : op dag 1 was er echt niks mis met die fles : ik zou ze anders ook geen 89 gegeven (het is nen "echte" 89 en gene RP 89 Wink )

Misschien tijd om een boekske uit te brengen ? Wink


RE: Tabarrini, Umbrie - Gerten - 01-02-2014 01:33 PM

Vandaag heb ik nog eens rosso 2007 opengetrokken en deze vertoont dadelijk een erg aangenaam mondgevoel met rijp zwart fruit, heel fijne zuren. Deze wijn is perfect in balans. Na vorige weken ongeduldig wat te veel bordeaux 2010 geopend te hebben is dit direct genot. 2010 vind ik allemaal stilaan in een weerbarstige periode komen. Uiteraard ongekend potentieel in elke prijsklasse maar terwijl ik ze een tijd geLeden toegankelijker vond, vragen ze nu nadrukkelijk om (veel meer) tijd. Dat is het verschil tussen versmelting of niet zeker ?


RE: Tabarrini, Umbrie - vinejo - 01-02-2014 04:59 PM

(01-02-2014 01:33 PM)Gerten schreef:  Vandaag heb ik nog eens rosso 2007 opengetrokken en deze vertoont dadelijk een erg aangenaam mondgevoel met rijp zwart fruit, heel fijne zuren. Deze wijn is perfect in balans. Na vorige weken ongeduldig wat te veel bordeaux 2010 geopend te hebben is dit direct genot. 2010 vind ik allemaal stilaan in een weerbarstige periode komen. Uiteraard ongekend potentieel in elke prijsklasse maar terwijl ik ze een tijd geLeden toegankelijker vond, vragen ze nu nadrukkelijk om (veel meer) tijd. Dat is het verschil tussen versmelting of niet zeker ?

Heb m onlangs ook nog eens opengetrokken, alweer zeer lekker maar nu duidelijk Italiaans (t was niet blind natuurlijk ;-) ) Ik vond die typische rubbertoets terug, hij deed me zelfs denken aan de Rosso di Montalcino van vroeger uit Delhaize, Collosorbo, een van de eerste "topwijnen" die we ooit samen dronken, remember? Wink

Interessante waarneming over de 2010 Bordeaux, ik ga er denk ik nu ook een paar jaar proberen af te blijven...


RE: Tabarrini, Umbrie - Innesto - 02-02-2014 03:59 PM

Gisteren naar aanleiding van reacties hierboven ook één van mijn twee proefflesjes 2007 opengetrokken. Ik kan Vinejo en co alleen maar bijtreden, p/k is dit zeer mooi en momenteel perfect op dronk. Kanttekening: van mijn sokken blies deze wijn mij nu ook weer niet weg. Maar wel meer dan koopwaardig. Ik zou wel voor 2010 gaan, tenzij je verlegen zit om wijnen voor "instant" gebruik.


RE: Tabarrini, Umbrie - Kris G - 02-02-2014 05:24 PM

(02-02-2014 03:59 PM)Innesto schreef:  Gisteren naar aanleiding van reacties hierboven ook één van mijn twee proefflesjes 2007 opengetrokken. Ik kan Vinejo en co alleen maar bijtreden, p/k is dit zeer mooi en momenteel perfect op dronk. Kanttekening: van mijn sokken blies deze wijn mij nu ook weer niet weg. Maar wel meer dan koopwaardig. Ik zou wel voor 2010 gaan, tenzij je verlegen zit om wijnen voor "instant" gebruik.

heb je een restje voor vandaag gelaten? op dag 1 heb ik ook genoten van deze wijn, maar idd nu ook geen onvergetelijke ervaring, eens benieuwd naar de drinkbaarheid op dag 2 bij andere forumleden Wink


RE: Tabarrini, Umbrie - Innesto - 02-02-2014 06:08 PM

(02-02-2014 05:24 PM)Kris G schreef:  
(02-02-2014 03:59 PM)Innesto schreef:  Gisteren naar aanleiding van reacties hierboven ook één van mijn twee proefflesjes 2007 opengetrokken. Ik kan Vinejo en co alleen maar bijtreden, p/k is dit zeer mooi en momenteel perfect op dronk. Kanttekening: van mijn sokken blies deze wijn mij nu ook weer niet weg. Maar wel meer dan koopwaardig. Ik zou wel voor 2010 gaan, tenzij je verlegen zit om wijnen voor "instant" gebruik.

heb je een restje voor vandaag gelaten? op dag 1 heb ik ook genoten van deze wijn, maar idd nu ook geen onvergetelijke ervaring, eens benieuwd naar de drinkbaarheid op dag 2 bij andere forumleden Wink

Kris, ik heb hem bewust leeg geschonken jouw ervaring indachtig. De andere proevers misten overigens wat zuren om het geheel echt spannend te houden. De ene fles voor de andere misschien? Hierboven refereert men immers wel naar aangename zuurtjes.


RE: Tabarrini, Umbrie - Kris G - 16-03-2014 03:20 PM

2e fles ontkurkt : in de neus zeer belovend : fris fruit, een zeer rijk en krachtig aroma trouwens, 1e slok was ook nog OK, maar stond nog wat te fris, enkele minuten later was de wijn al volledig geoxideerd en niet meer drinkbaar, ook in de neus totaal anders : muf, ergens gewoon direct puke
morgen eens kijken of ik mijn resterende flessen kan teruggeven, al 2e keer dat ik met slechte doos wijn zit uit de Collishop


RE: Tabarrini, Umbrie - Kris G - 17-03-2014 02:45 PM

ze hebben mij zowaar 6 flessen terugbetaald, had ik niet eens gevraagd, wel klasse, mijn aankoop zat niet meer in hun PC en ze konden het precies wel waarderen dat ik zei dat ik hem aan -10% had gekregen, eerlijk duurt het langst Smile

thumbsup


RE: Tabarrini, Umbrie - Smaakatleet - 18-03-2014 07:39 AM

(17-03-2014 02:45 PM)Kris G schreef:  ze hebben mij zowaar 6 flessen terugbetaald, had ik niet eens gevraagd, wel klasse, mijn aankoop zat niet meer in hun PC en ze konden het precies wel waarderen dat ik zei dat ik hem aan -10% had gekregen, eerlijk duurt het langst Smile

thumbsup

Das service ! Altijd al positieve reacties gelezen hier van Colruyt.
Zowel hun prijzen , als dienst na verkoop .


RE: Tabarrini, Umbrie - Dave - 18-03-2014 09:22 AM

(17-03-2014 02:45 PM)Kris G schreef:  ze hebben mij zowaar 6 flessen terugbetaald, had ik niet eens gevraagd, wel klasse, mijn aankoop zat niet meer in hun PC en ze konden het precies wel waarderen dat ik zei dat ik hem aan -10% had gekregen, eerlijk duurt het langst Smile

thumbsup

Da's inderdaad klasse !


RE: Tabarrini, Umbrie - de populist - 18-03-2014 07:46 PM

(15-10-2013 11:01 PM)vinejo schreef:  Montefalco Rosso 2007
Deze avond blind in het glas gekregen. Ik dacht om een of andere reden dat het om Franse wijn ging en kon er maar geen aop op plakken... beetje Bordeaux maar met een Corbierestouch. Enfin, t was een Italiaan.
Heel mooie neus met cacao, grafiet, rijp zwart fruit. Zeer mooi gestructureerd, tabak en geconfijt fruit, zacht met mooie zuurtjes en stevige maar toch zachte tannines.
Wat een mooie wijn!
Colruyt heeft een fantastische wijnaankoper. Respect!
91
Je moet es die Sagrantino passito 2006 aankopen, dit is voor mij groots. Niet goedkoop en een klein fleske maar wel een memorabele ervaring. De 2007 heb ik nog niet geproefd.


RE: Tabarrini, Umbrie - Kris G - 18-03-2014 07:57 PM

ik ben er eigenlijk wel eens benieuwd naar om dat te proeven, best 2006 nemen?


RE: Tabarrini, Umbrie - de populist - 18-03-2014 08:06 PM

(18-03-2014 07:57 PM)Kris G schreef:  ik ben er eigenlijk wel eens benieuwd naar om dat te proeven, best 2006 nemen?
Ja, neem voor de zekerheid 2006. Perfect evenwichtig met mooie zuren. Probleem met Sagrantino Passito is zwoelheid en gebrek aan zuren, dat zou de 2007 wel es kunnen hebben.


RE: Tabarrini, Umbrie - Kris G - 18-03-2014 08:50 PM

thank you

ik ga er eentje bestellen, wel eerst nog eens kijken om wa flessen aan mijn bestelling toe te voegen, het is de moment : 5% korting en geen herverpakkingskost


RE: Tabarrini, Umbrie - rik - 24-08-2014 05:38 PM

Montefalco rosso 2007 momenteel in rode prijs aan 11,59 euro


RE: Tabarrini, Umbrie - Kris G - 24-08-2014 06:48 PM

(24-08-2014 05:38 PM)rik schreef:  Montefalco rosso 2007 momenteel in rode prijs aan 11,59 euro

afblijven Wink mijn doos terug gegeven, ik heb ernstige twijfels over de bewaring, ik denk dat er grote kans is dat deze wijn ver over zijn top is door een te warme bewaring, was toch met mijn doos het geval

ik ben wel overtuigd dat hij in normale condities hele mooie p/k geeft, maar het risico lijkt me te groot


RE: Tabarrini, Umbrie - vinejo - 26-08-2014 02:24 PM

(24-08-2014 06:48 PM)Kris G schreef:  
(24-08-2014 05:38 PM)rik schreef:  Montefalco rosso 2007 momenteel in rode prijs aan 11,59 euro

afblijven Wink mijn doos terug gegeven, ik heb ernstige twijfels over de bewaring, ik denk dat er grote kans is dat deze wijn ver over zijn top is door een te warme bewaring, was toch met mijn doos het geval

ik ben wel overtuigd dat hij in normale condities hele mooie p/k geeft, maar het risico lijkt me te groote

Had er me toch 2 besteld, meteen eentje geopend en voor mij allesbehalve ontgoochelend. Na een uurtje bloeit deze wijn mooi open met zacht kruidige toetsen, cacao, ceder, koffie. In de mond heel soepel, perfect op dronk, mooie fraicheur.
De wijn evaporeert heel snel uit het glas Wink
Pech gehad denk ik, Kris.


RE: Tabarrini, Umbrie - Dave - 05-09-2014 08:05 PM

(26-08-2014 02:24 PM)vinejo schreef:  
(24-08-2014 06:48 PM)Kris G schreef:  
(24-08-2014 05:38 PM)rik schreef:  Montefalco rosso 2007 momenteel in rode prijs aan 11,59 euro

afblijven Wink mijn doos terug gegeven, ik heb ernstige twijfels over de bewaring, ik denk dat er grote kans is dat deze wijn ver over zijn top is door een te warme bewaring, was toch met mijn doos het geval

ik ben wel overtuigd dat hij in normale condities hele mooie p/k geeft, maar het risico lijkt me te groote

Had er me toch 2 besteld, meteen eentje geopend en voor mij allesbehalve ontgoochelend. Na een uurtje bloeit deze wijn mooi open met zacht kruidige toetsen, cacao, ceder, koffie. In de mond heel soepel, perfect op dronk, mooie fraicheur.
De wijn evaporeert heel snel uit het glas Wink
Pech gehad denk ik, Kris.

Ik heb er ook nog een paar gekocht en vanavond nog ééntje geproefd en ik sluit mij aan bij Jo: ik vind dit echt heel lekker en inderdaad nu perfect op dronk. Toch wel wat tertiaire aroma's, dus ik denk niet dat hij nog veel langer moet bewaard worden, maar als de 2010 in rode prijs komt, ga ik niet twijfelen....


RE: Tabarrini, Umbrie - Dave - 03-10-2014 08:16 PM

2010 in promo bij Klassewijnen....


RE: Tabarrini, Umbrie - Kris G - 03-10-2014 08:57 PM

(03-10-2014 08:16 PM)Dave schreef:  2010 in promo bij Klassewijnen....

ik wil deze wijn eigenlijk wel een 2e kans geven Smile die verdient hij ook, vermoedelijk was het puur pech (met de bewaring?) met de 2007


RE: Tabarrini, Umbrie - Kris G - 08-10-2014 02:25 PM

doos is besteld, ik probeer hier nog nen TN te plaatsen tijdens de rode prijs, maar wordt nipt denk ik


RE: Tabarrini, Umbrie - Kris G - 11-10-2014 09:05 PM

zoals min of meer beloofd een 1e TN Wink

kleur vertoont al wat evolutie, hele indringende neus gedomineerd door zwart fruit, de neus verraadt eigenlijk al de stijl van deze wijn, in de mond misschien toch iets "te" : een heel stevig beestje, kleine slokjes zijn een must, hij geeft direct een vol mond gevoel, maar het geheel springt nog iets te veel wild in het rond in de mond, de 15,5 % alcohol merk je wel, de 2007 was frisser en meer in balans, ik denk dat deze nog wat tijd nodig heeft, hij doet zowel aan extreem Noord als extreem Zuid-Italië denken, de zuurbalans is OK, score 87+ ik denk dat deze doos een (veel) betere aankoop was dan de Leconfield die ongeveer in dezelfde prijsklasse zit


RE: Tabarrini, Umbrie - 33S - 11-10-2014 10:32 PM

15,5watte?

Dat zijn Amarone percentages. Om die reden alleen al zou ik niet kopen.


RE: Tabarrini, Umbrie - Kris G - 12-10-2014 02:00 PM

op dag 2 was het midden pallet toch aan de rijke kant Smile maar te veel Parker-wijn door die hoge alcohol-percentages, maar deze wijn zit p/k echt wel OK, maar is geen crowd-pleaser denk ik, geen spijt van mijn doos, maar een goed bewaarde doos 2007 is zeker een betere aankoop


RE: Tabarrini, Umbrie - Dave - 18-08-2015 07:59 AM

In 't weekend nog eens een Italiaans feestmaal op tafel gezet en daar hoorden uiteraard een paar schone wijnen bij: Fontodi Chianti Classico en mijn laatste fles Tabarrini Montefalco Rosso 2007: Blijft gewoon super ! Nog steeds voldoende frisheid, overvloedig fruit en kruidigheid. Iets minder finesse dan de Fontodi (die ik gelukkig als eerste serveerde) maar toch weer enorm gesmaakt. Ik hoop dat de 2010 even lekker is.


RE: Tabarrini, Umbrie - Benz - 06-12-2015 08:37 PM

Montefalco Rosso 2011 Tabarrini in het glas. Wijn 2 uurtjes op voorhand geopend. Zeer mooie neus van zwart fruit, eik en kruiden. In de mond een hele mooie fruitige evenwichtige wijn met mooie zachte tannines, mooie frisse zuren en ook een beetje tabak. Zeer mooie afdronk. P/K zéér mooie wijn, een Italiaan die mij echt kan bekoren. 89+ Slurp


RE: Tabarrini, Umbrie - Kris G - 06-12-2015 08:46 PM

(06-12-2015 08:37 PM)Benz schreef:  Montefalco Rosso 2011 Tabarrini in het glas. Wijn 2 uurtjes op voorhand geopend. Zeer mooie neus van zwart fruit, eik en kruiden. In de mond een hele mooie fruitige evenwichtige wijn met mooie zachte tannines, mooie frisse zuren en ook een beetje tabak. Zeer mooie afdronk. P/K zéér mooie wijn, een Italiaan die mij echt kan bekoren. 89+ Slurp

hoe zit die qua alcohol? bij de 2010 toch wel een probleem eigenlijk


RE: Tabarrini, Umbrie - Benz - 06-12-2015 08:51 PM

(06-12-2015 08:46 PM)Kris G schreef:  
(06-12-2015 08:37 PM)Benz schreef:  Montefalco Rosso 2011 Tabarrini in het glas. Wijn 2 uurtjes op voorhand geopend. Zeer mooie neus van zwart fruit, eik en kruiden. In de mond een hele mooie fruitige evenwichtige wijn met mooie zachte tannines, mooie frisse zuren en ook een beetje tabak. Zeer mooie afdronk. P/K zéér mooie wijn, een Italiaan die mij echt kan bekoren. 89+ Slurp

hoe zit die qua alcohol? bij de 2010 toch wel een probleem eigenlijk

Valt heel goed mee, 15% maar zeker niet storend, en heel lekker bij een spaghetti Wink


RE: Tabarrini, Umbrie - bowmore - 12-12-2015 10:25 AM

Iemand van jullie al de 2007 Tabarrini Sagrantino di Montefalco Colle Grimaldesco geprobeerd. IK heb er een kist van liggen minus 1 maar dat was enkele jaren geleden gewoonweg één tanninebom.


RE: Tabarrini, Umbrie - Vinogan(s) - 14-12-2015 09:08 PM

(12-12-2015 10:25 AM)bowmore schreef:  Iemand van jullie al de 2007 Tabarrini Sagrantino di Montefalco Colle Grimaldesco geprobeerd. IK heb er een kist van liggen minus 1 maar dat was enkele jaren geleden gewoonweg één tanninebom.

Probeer eind 2017 eens een flesje zou ik zeggen.


RE: Tabarrini, Umbrie - Innesto - 15-12-2015 10:18 PM

(14-12-2015 09:08 PM)Vinogan(s) schreef:  
(12-12-2015 10:25 AM)bowmore schreef:  Iemand van jullie al de 2007 Tabarrini Sagrantino di Montefalco Colle Grimaldesco geprobeerd. IK heb er een kist van liggen minus 1 maar dat was enkele jaren geleden gewoonweg één tanninebom.

Probeer eind 2017 eens een flesje zou ik zeggen.

Ik heb de laatste weken al enkele malen in bedenk gestaan een flesje 2006 te proberen. Maar als ik de commentaren op CT en dergelijke lees zou het nog een "tanninemonstertje" zijn.


RE: Tabarrini, Umbrie - 33S - 16-12-2015 09:24 AM

(15-12-2015 10:18 PM)Innesto schreef:  
(14-12-2015 09:08 PM)Vinogan(s) schreef:  
(12-12-2015 10:25 AM)bowmore schreef:  Iemand van jullie al de 2007 Tabarrini Sagrantino di Montefalco Colle Grimaldesco geprobeerd. IK heb er een kist van liggen minus 1 maar dat was enkele jaren geleden gewoonweg één tanninebom.

Probeer eind 2017 eens een flesje zou ik zeggen.

Ik heb de laatste weken al enkele malen in bedenk gestaan een flesje 2006 te proberen. Maar als ik de commentaren op CT en dergelijke lees zou het nog een "tanninemonstertje" zijn.

Ik ben vrij zeker dat veel sagrantino's tanninemonsterstjes zullen blijven. Heb wel geen ervaring met sagrantino's ouder dan 10 jaar, maar bv. bij Moretti Omero vond ik de fles die ik na circa 8 jaar dronk beter dan die na 10 jaar omdat er nog meer fruit tegenover die tannines stond.


RE: Tabarrini, Umbrie - vinejo - 16-12-2015 12:35 PM

(16-12-2015 09:24 AM)33S schreef:  
(15-12-2015 10:18 PM)Innesto schreef:  
(14-12-2015 09:08 PM)Vinogan(s) schreef:  
(12-12-2015 10:25 AM)bowmore schreef:  Iemand van jullie al de 2007 Tabarrini Sagrantino di Montefalco Colle Grimaldesco geprobeerd. IK heb er een kist van liggen minus 1 maar dat was enkele jaren geleden gewoonweg één tanninebom.

Probeer eind 2017 eens een flesje zou ik zeggen.

Ik heb de laatste weken al enkele malen in bedenk gestaan een flesje 2006 te proberen. Maar als ik de commentaren op CT en dergelijke lees zou het nog een "tanninemonstertje" zijn.

Ik ben vrij zeker dat veel sagrantino's tanninemonsterstjes zullen blijven. Heb wel geen ervaring met sagrantino's ouder dan 10 jaar, maar bv. bij Moretti Omero vond ik de fles die ik na circa 8 jaar dronk beter dan die na 10 jaar omdat er nog meer fruit tegenover die tannines stond.

Inderdaad, ik vergelijk de structuur van sagrantino dan ook soms met cabernet sauvignon uit Bordeaux ;-)


RE: Tabarrini, Umbrie - Innesto - 27-12-2015 02:32 PM

Colle Grimaldesco 2006

Recht uit de kelder... Schitterend granaatrood in het glas, dito neus van donker fruit, pruimen, cassis, donkere chocolade,... In de mond het verlengde van de neus, vet, rijk, pruimen, donkere bessen, chocolade, fijne specerijen,... maar zoals verwacht (gevreesd) stevig plakkende tannines. In de loop van de avond (en de volgende dag) en naarmate de temperatuur opliep een meer fluwelig mondgevoel, nog steeds krachtig en veel structuur maar geen "tanninehulk" meer... maar naar mijn gevoel ook minder fruitig, minder complex en (nog) minder fraîcheur dan voorheen.

Deze wijn heeft zeker de structuur om nog jaren mee te gaan maar wat gaat er van resten als het fruit stilaan helemaal op de achtergrond gaat verdwijnen? Ik ben vooralsnog geen voorwaardelijke fan van Sagrantino, geen "eenvoudige" druif me dunkt.


RE: Tabarrini, Umbrie - Dave - 18-01-2016 01:00 PM

Montefalco Rosso 2010

Gisteren mijn eerste fles 2010 geproefd en voor mij toch weer een voltreffer. Zoals hierboven al werd aangegeven is dit wel een stevige wijn en is de alcohol (15,5% !) wel degelijk aanwezig, maar er staat voor mij zeker genoeg fraicheur tegenover. In de neus, kersen, pruimen, drop, kruiden. Weelderig in de mond met veel materie maar mooie structuur. We dronken 'm bij rundsvlees met pasta pomodoro e basilico en dat ging, maar ik denk je kan dit zeker ook drinken bij Osso Bucco, volgens mij.

Blijft voor mij een dikke aanrader in het Colruyt-aanbod !


RE: Tabarrini, Umbrie - vinejo - 18-01-2016 05:23 PM

(18-01-2016 01:00 PM)Dave schreef:  Montefalco Rosso 2010

Gisteren mijn eerste fles 2010 geproefd en voor mij toch weer een voltreffer. Zoals hierboven al werd aangegeven is dit wel een stevige wijn en is de alcohol (15,5% !) wel degelijk aanwezig, maar er staat voor mij zeker genoeg fraicheur tegenover. In de neus, kersen, pruimen, drop, kruiden. Weelderig in de mond met veel materie maar mooie structuur. We dronken 'm bij rundsvlees met pasta pomodoro e basilico en dat ging, maar ik denk je kan dit zeker ook drinken bij Osso Bucco, volgens mij.

Blijft voor mij een dikke aanrader in het Colruyt-aanbod !

Aha, interesting!
Nu wachten tot ie in rode prijs komt.. ;-)


RE: Tabarrini, Umbrie - Benz - 18-01-2016 05:28 PM

(18-01-2016 05:23 PM)vinejo schreef:  
(18-01-2016 01:00 PM)Dave schreef:  Montefalco Rosso 2010

Gisteren mijn eerste fles 2010 geproefd en voor mij toch weer een voltreffer. Zoals hierboven al werd aangegeven is dit wel een stevige wijn en is de alcohol (15,5% !) wel degelijk aanwezig, maar er staat voor mij zeker genoeg fraicheur tegenover. In de neus, kersen, pruimen, drop, kruiden. Weelderig in de mond met veel materie maar mooie structuur. We dronken 'm bij rundsvlees met pasta pomodoro e basilico en dat ging, maar ik denk je kan dit zeker ook drinken bij Osso Bucco, volgens mij.

Blijft voor mij een dikke aanrader in het Colruyt-aanbod !

Aha, interesting!
Nu wachten tot ie in rode prijs komt.. ;-)

Is idd. een hele mooie wijn, dronk hier onlangs de 2011 van zie TN hierboven en die was ook zeer mooi Wink


RE: Tabarrini, Umbrie - vinejo - 18-01-2016 07:05 PM

(18-01-2016 05:28 PM)Benz schreef:  
(18-01-2016 05:23 PM)vinejo schreef:  
(18-01-2016 01:00 PM)Dave schreef:  Montefalco Rosso 2010

Gisteren mijn eerste fles 2010 geproefd en voor mij toch weer een voltreffer. Zoals hierboven al werd aangegeven is dit wel een stevige wijn en is de alcohol (15,5% !) wel degelijk aanwezig, maar er staat voor mij zeker genoeg fraicheur tegenover. In de neus, kersen, pruimen, drop, kruiden. Weelderig in de mond met veel materie maar mooie structuur. We dronken 'm bij rundsvlees met pasta pomodoro e basilico en dat ging, maar ik denk je kan dit zeker ook drinken bij Osso Bucco, volgens mij.

Blijft voor mij een dikke aanrader in het Colruyt-aanbod !

Aha, interesting!
Nu wachten tot ie in rode prijs komt.. ;-)

Is idd. een hele mooie wijn, dronk hier onlangs de 2011 van zie TN hierboven en die was ook zeer mooi Wink

T is idd de 2011 in de Colruyt, thanks Benz! - In rode prijs zou dat rond de 12 euro kunnen zijn, mooie P/Q


RE: Tabarrini, Umbrie - TheWineVet - 22-01-2016 07:44 PM

2011 Montefalco rosso: serieuze concentratie, kersen en zwart fruit, klein beetje rokerig, stevige mond vol, waar alles op z'n plaats komt (binnen een jaar of 2). 89

Morgen op de proeverij ons vader de Sagrantino 2007 blind voorzetten. TN (van de hele proeverij) volgen


RE: Tabarrini, Umbrie - vinejo - 23-01-2016 12:09 AM

(22-01-2016 07:44 PM)TheWineVet schreef:  2011 Montefalco rosso: serieuze concentratie, kersen en zwart fruit, klein beetje rokerig, stevige mond vol, waar alles op z'n plaats komt (binnen een jaar of 2). 89

Morgen op de proeverij ons vader de Sagrantino 2007 blind voorzetten. TN (van de hele proeverij) volgen

Benieuwd of die Sagrantino zijn geld waard zal zijn..!


RE: Tabarrini, Umbrie - TheWineVet - 19-03-2016 09:08 PM

Adarmando 2012: wit op basis van Trebbiano spoletino
Gisteren nog iets teveel hout op de voorgrond, vandaag nog wel duidelijk aanwezig, maar beter geïntegreerd. Allé, dat leek en lijkt mij nog steeds duidelijk, zelf na het lezen van het volgende:
Aging: At least 12 months in stainless steel with the lees

Een wreed houtige druif, raar... een druif met zeer veel potentieel anders, en verdomme goedkoop omdat je geen vaten meer moet kopen. Help mij Huh
Wel lekker!


RE: Tabarrini, Umbrie - Olivier - 21-05-2017 04:30 PM

Adarmando 2015, IGT Umbrië

100% Trebbiano Spoletino. Is blijkbaar een andere druif dan de trebbiano toscano die in de Witte van Orvieto gebruikt wordt en die eerder lichte, frisse wijnen geeft.
Zeer expressieve neus met rijp fruit, peren, meloen, en ook wat mineraliteit. Op zich een mooi neusje ware het niet dat er voor mij ook te veel gistige, neigend naar zeepsop, aroma's inzitten. Doet mij denken aan een viognier.
In de mond zit er gelukkig meer fraicheur in, vrij veel zuurtjes. Desalniettemin niet echt mijn ding.


RE: Tabarrini, Umbrie - Olivier - 21-05-2017 07:57 PM

(21-05-2017 04:30 PM)Olivier schreef:  Adarmando 2015, IGT Umbrië

100% Trebbiano Spoletino. Is blijkbaar een andere druif dan de trebbiano toscano die in de Witte van Orvieto gebruikt wordt en die eerder lichte, frisse wijnen geeft.
Zeer expressieve neus met rijp fruit, peren, meloen, en ook wat mineraliteit. Op zich een mooi neusje ware het niet dat er voor mij ook te veel gistige, neigend naar zeepsop, aroma's inzitten. Doet mij denken aan een viognier.
In de mond zit er gelukkig meer fraicheur in, vrij veel zuurtjes. Desalniettemin niet echt mijn ding.

Update : tegen de avond is de ballast overboord gegooid en is dit een veel evenwichtiger wijn geworden. Ingetogener en fijner qua neus. In de mond gekonfijte citroen, goede zuren, een amandelbittertje in de afdronk. Nog altijd geen aperitiefwijntje, maar toch ook geen brulboei meer.


RE: Tabarrini, Umbrie - Benz - 24-05-2017 09:29 PM

Montefalco Sagrantino Colle Alle Macchie 2007 in het glas. Heel mooi donkerrood van kleur. Neus van zwart fruit, kersen, bessen, pruimen, gekonfijt fruit en heel veel munt (menthol). In de mond een heel mooie stevige wijn met stevige tannines en zuren die best ok zijn, maar.... de wijn word veel te veel overheerst door het alcohol gehalte. Afdronk is mooi. Jammer van het te veel alcohol. 89 cheers


RE: Tabarrini, Umbrie - vinejo - 24-05-2017 10:40 PM

(24-05-2017 09:29 PM)Benz schreef:  Montefalco Sagrantino Colle Alle Macchie 2007 in het glas. Heel mooi donkerrood van kleur. Neus van zwart fruit, kersen, bessen, pruimen, gekonfijt fruit en heel veel munt (menthol). In de mond een heel mooie stevige wijn met stevige tannines en zuren die best ok zijn, maar.... de wijn word veel te veel overheerst door het alcohol gehalte. Afdronk is mooi. Jammer van het te veel alcohol. 89 cheers

Misschien warmde de wijn te veel op in het glas bij dit weer?


RE: Tabarrini, Umbrie - Benz - 24-05-2017 10:49 PM

(24-05-2017 10:40 PM)vinejo schreef:  
(24-05-2017 09:29 PM)Benz schreef:  Montefalco Sagrantino Colle Alle Macchie 2007 in het glas. Heel mooi donkerrood van kleur. Neus van zwart fruit, kersen, bessen, pruimen, gekonfijt fruit en heel veel munt (menthol). In de mond een heel mooie stevige wijn met stevige tannines en zuren die best ok zijn, maar.... de wijn word veel te veel overheerst door het alcohol gehalte. Afdronk is mooi. Jammer van het te veel alcohol. 89 cheers

Misschien warmde de wijn te veel op in het glas bij dit weer?

Zal er natuurlijk geen goed aan doen, maar staat wel zo wat bekend om zijn hoge alcoholgehalte dacht ik, 15,5 % is dan ook niets he! Wink


RE: Tabarrini, Umbrie - Dave - 01-12-2017 10:39 PM

Montefalco Rosso 2011 in het glas. Komt frisser over dan de vorige fles. Verleiderlijke, rokerige neus, maar ook koffie, zwart fruit, kruiden. Smakelijk fruit, vlezig in de mond. Stevig maar niet "too much". Ik blijf dit een zeer mooie wijn vinden...Slurp


RE: Tabarrini, Umbrie - Dave - 06-01-2019 12:35 AM

(01-12-2017 10:39 PM)Dave schreef:  Montefalco Rosso 2011 in het glas. Komt frisser over dan de vorige fles. Verleiderlijke, rokerige neus, maar ook koffie, zwart fruit, kruiden. Smakelijk fruit, vlezig in de mond. Stevig maar niet "too much". Ik blijf dit een zeer mooie wijn vinden...Slurp

Vandaag mijn laatste fles 2011 gedronken en ik kan mijn TN van hierboven gewoon kopiëren.

Ik heb dan ook meteen wat 2014 besteld...


RE: Tabarrini, Umbrie - Dave - 24-03-2021 10:18 AM

Dit weekend mijn eerste flesje 2014 geproefd. Ik zag de 15% alcohol staan en vreesde alweer voor een zware vermoeiende wijn, maar dat viel nog mee. Het blijft natuurlijk wel een stevige wijn, maar heeft zeker genoeg fraicheur, dus het blijft in evenwicht en doet het aan tafel zeer goed bij stevigere Italiaanse kost en qua stijl helemaal in de lijn van wat ik mij herinner van de 2011.

Zal dus wel op raken, maar ik ga dit zeker niet meer kopen, daarvoor is mijn smaak te zeer veranderd, vrees ik Blush


RE: Tabarrini, Umbrie - Innesto - 10-04-2021 08:01 PM

Sagrantino di Montefalco Colle Grimaldesco 2006

Deze middag mijn voorlaatste fles van onder het stof gehaald en geopend, glaasje uitgeschonken en snel ingeruild voor een Barbera.

Straks nog eens proberen maar aangenaam was het niet. Tannines blijven je mond dichtspijkeren... bittere kruidigheid...

Ik blijf dit een zeer vreemde wijn vinden.


RE: Tabarrini, Umbrie - vinejo - 10-04-2021 08:17 PM

(10-04-2021 08:01 PM)Innesto schreef:  Sagrantino di Montefalco Colle Grimaldesco 2006

Deze middag mijn voorlaatste fles van onder het stof gehaald en geopend, glaasje uitgeschonken en snel ingeruild voor een Barbera.

Straks nog eens proberen maar aangenaam was het niet. Tannines blijven je mond dichtspijkeren... bittere kruidigheid...

Ik blijf dit een zeer vreemde wijn vinden.

Sagrantino, aglianico, Nebbiolo...weinig landen waar ze zoveel “moeilijke” druiven hebben.


RE: Tabarrini, Umbrie - Thomas - 11-04-2021 09:40 AM

(10-04-2021 08:17 PM)vinejo schreef:  
(10-04-2021 08:01 PM)Innesto schreef:  Sagrantino di Montefalco Colle Grimaldesco 2006

Deze middag mijn voorlaatste fles van onder het stof gehaald en geopend, glaasje uitgeschonken en snel ingeruild voor een Barbera.

Straks nog eens proberen maar aangenaam was het niet. Tannines blijven je mond dichtspijkeren... bittere kruidigheid...

Ik blijf dit een zeer vreemde wijn vinden.

Sagrantino, aglianico, Nebbiolo...weinig landen waar ze zoveel “moeilijke” druiven hebben.

En wat met tannat, cabernet franc & sauvignon of, dare I say, pinot noir?


RE: Tabarrini, Umbrie - vinejo - 11-04-2021 09:44 AM

(11-04-2021 09:40 AM)Thomas schreef:  
(10-04-2021 08:17 PM)vinejo schreef:  
(10-04-2021 08:01 PM)Innesto schreef:  Sagrantino di Montefalco Colle Grimaldesco 2006

Deze middag mijn voorlaatste fles van onder het stof gehaald en geopend, glaasje uitgeschonken en snel ingeruild voor een Barbera.

Straks nog eens proberen maar aangenaam was het niet. Tannines blijven je mond dichtspijkeren... bittere kruidigheid...

Ik blijf dit een zeer vreemde wijn vinden.

Sagrantino, aglianico, Nebbiolo...weinig landen waar ze zoveel “moeilijke” druiven hebben.

En wat met tannat, cabernet franc & sauvignon of, dare I say, pinot noir?

Mja, ik had het vooral over die droogtrekkende tannines die er zelfs na 15 jaar (zoals bovenstaande van Innesto) nog niet uit zijn.
Tannat zou je daarmee kunnen vergelijken, dat klopt.
De Cabernets toch heel wat minder, pinot noir al helemaal niet (maar daar heb jij het vooral over de zuren vermoed ik).


RE: Tabarrini, Umbrie - Thomas - 11-04-2021 10:13 AM

Neen, ik spreek niet in termen van de proever, met moeilijke druiven heb ik het over druiven die niet zo makkelijk zijn voor de wijnmaker, of voor de terroirs waar ze typisch gemaakt worden.

En pinot noir zet ik daar ook bij, omdat er toch ook heel wat matige en overprijsde pinot noir wordt gemaakt, ook in Bourgogne, maar daar wordt zelden in termen van moeilijke druif gesproken (terwijl het toch ook geen simpel beestje is)

Net hetzelfde voor de matige Brunello’s, maar waar nooit over moeilijke sangiovese wordt gesproken.

Ik wil aangeven dat men bij regio’s die een bepaald prestige hebben, de moeilijkheden van de druif vaak onder de mat veegt, en bij minder prestigieuze regio’s veel sneller generaliseert door te zeggen dat het toch moeilijke druiven zijn. Dat heb ik al vaak gemerkt wanneer ik het heb over aglianico met wijnliefhebbers die er geen of weinig ervaring mee hebben.


RE: Tabarrini, Umbrie - wvd - 11-04-2021 10:28 AM

(11-04-2021 10:13 AM)Thomas schreef:  Neen, ik spreek niet in termen van de proever, met moeilijke druiven heb ik het over druiven die niet zo makkelijk zijn voor de wijnmaker, of voor de terroirs waar ze typisch gemaakt worden.

En pinot noir zet ik daar ook bij, omdat er toch ook heel wat matige en overprijsde pinot noir wordt gemaakt, ook in Bourgogne, maar daar wordt zelden in termen van moeilijke druif gesproken (terwijl het toch ook geen simpel beestje is)

Net hetzelfde voor de matige Brunello’s, maar waar nooit over moeilijke sangiovese wordt gesproken.

Ik wil aangeven dat men bij regio’s die een bepaald prestige hebben, de moeilijkheden van de druif vaak onder de mat veegt, en bij minder prestigieuze regio’s veel sneller generaliseert door te zeggen dat het toch moeilijke druiven zijn. Dat heb ik al vaak gemerkt wanneer ik het heb over aglianico met wijnliefhebbers die er geen of weinig ervaring mee hebben.

Jo bedoelde het wel vanuit het standpunt van de proever denk ik.
Ik heb zelf nooit dat gedoe rond Sagrantino begrepen, nog nooit één gedronken die ik de moeite vond, zelfs wijnen van + 10 jaar.
Andere jong moeilijk te appreciëren druiven vind ik zeker ook Tannat, Mourvèdre, Cabernet-Sauvignon en dikwijls ook Syrah. Met redelijk Nebbiolo heb ik tegenwoordig weinig moeite eigenlijk, dat was vroeger wel wat anders. We proefden gisteren 3 Barolo's 2016 en dat ging toch al vlot naar binnen....Smile
En nu gaat Jo hier (terecht) Mourvèdre verdedigen, maar ik heb het hier over appreciëren van jonge wijnen. Mourvèdre geeft soms erg mooie wijnen als je genoeg geduld hebt. Dat geldt ook voor CS, maar m.i. niet voor Sagrantino.
Wat Sangiovese betreft, je hebt daar ook een punt. Sommige Chianti's en Brunello's kunnen (of konden) onvergeeflijk hard zijn en de hoge zuren helpen dan ook niet. Maar goed gemaakte Brunello rijpt toch onwaarschijnlijk mooi hé. En goede Chianti ook. Als je ergens een Sagrantino vindt die ook dergelijke ontwikkeling kent wil ik die graag leren kennen. Mijn onfortuinlijke ervaringen met deze druif dateren ook van redelijk lang geleden en ik heb het opgegeven om er mijn tijd aan te verdoen.
Pinot Noir is de koning van de (rode) druiven, daar kan geen twijfel over bestaan, maar het is inderdaad een druif die niets vergeeft, elk foutje wordt afgestraft. En zoals je terecht aangeeft, je vindt in elke regio wel erg matige wijnen, maar voor mij gaat het er bij Sagrantino over dat je geen echt goede vindt en al zeker geen die hun toch ook wel forse prijskaartje enigszins waard zijn.
Enfin, dat is mijn persoonlijke ervaring.


RE: Tabarrini, Umbrie - vinejo - 11-04-2021 11:15 AM

Ik sprak idd als proever, heb nog nooit zelf wijn gemaakt Wink
Maar voor wat betreft pinot noir, die wordt in de literatuur én door wijnbouwers wel degelijk als bijzonder moeilijke druif aanzien, dat vertel ik toch al 10 jaar in mijn wijnlessen. En dat er daardoor zeer veel middelmatige PN s worden gemaakt, maar áls ze goed zijn, zijn ze wel degelijk top.
Dus ik weet niet of hier ergens een onder- of overschatting speelt naargelang de regio meer of minder bekend is, denk het niet eigenlijk. Ik ken meer mensen die Bourgogne verfoeien dan die Bourgogne aanbidden.
Voor wat betreft Mourvèdre, veel Bandols zijn jong al zeer drinkbaar, zullen nóoit de harde tannines hebben zoals pakweg..eh een aglianico of zo. Cool
Gaussen bvb, op elk moment is dat lekker.
Maar ik ben er van overtuigd dat er ook fantastische en niet-droogtrekkende aglianico s en sagrantino s bestaan (heb er zelfs al zulke gedronken).
Voor Nebbiolo weet ik het zo nog niet.
(moptjeu Werner Big Grin )


RE: Tabarrini, Umbrie - wvd - 11-04-2021 12:03 PM

(11-04-2021 11:15 AM)vinejo schreef:  Ik sprak idd als proever, heb nog nooit zelf wijn gemaakt Wink
Maar voor wat betreft pinot noir, die wordt in de literatuur én door wijnbouwers wel degelijk als bijzonder moeilijke druif aanzien, dat vertel ik toch al 10 jaar in mijn wijnlessen. En dat er daardoor zeer veel middelmatige PN s worden gemaakt, maar áls ze goed zijn, zijn ze wel degelijk top.
Dus ik weet niet of hier ergens een onder- of overschatting speelt naargelang de regio meer of minder bekend is, denk het niet eigenlijk. Ik ken meer mensen die Bourgogne verfoeien dan die Bourgogne aanbidden.
Voor wat betreft Mourvèdre, veel Bandols zijn jong al zeer drinkbaar, zullen nóoit de harde tannines hebben zoals pakweg..eh een aglianico of zo. Cool
Gaussen bvb, op elk moment is dat lekker.
Maar ik ben er van overtuigd dat er ook fantastische en niet-droogtrekkende aglianico s en sagrantino s bestaan (heb er zelfs al zulke gedronken).
Voor Nebbiolo weet ik het zo nog niet.
(moptjeu Werner Big Grin )

Moptjeu of niet, ik sta echt waar ook versteld over de charme en drinkbaarheid van vele jonge Barolo / Barbaresco's, iets wat in het begin van mijn carrière absoluut ondenkbaar was.
De vraag is dan: gaan ze ook de quasi onsterfelijkheid van die wijnen uit de jaren 60 / 70 evenaren?
En indien niet... who cares...?

Wat Aglianico betreft, daar in het zuiden vind je nog echt vreselijk artisanale toestanden en dat helpt om echt schurende tannines te krijgen...
Zoals je weet werk (werkte...Confused) ik met Guastaferro en die heeft alleen maar héééél oude stokken staan en wat mij opvalt is dat zijn wijnen weliswaar veel tannine hebben, maar toch met een fijnere "grain", wat de drinkbaarheid verhoogt. Ik ben 100% overtuigd van het potentieel van deze druif.
Wat Mourvèdre betreft, ik moet dus dringend bijscholen. Mijn laatste ervaring was met een 10 jaar oude Pradeaux, zeer karaktervolle, erg belovende maar toch een beetje ongenietbare wijn, na 10 jaar... Jonge Tempiers, ook alweer van voor de forse klimaatopwarming waren ook geen softe charmante wijnen, maar ik moet toegeven, mijn laatste Cabassaou was super! Benieuwd wat de 100% Mourvèdre uit Gigondas gaat worden.


RE: Tabarrini, Umbrie - vinejo - 11-04-2021 12:41 PM

Pradeaux is idd dé Bandol met stuggere tannines.


RE: Tabarrini, Umbrie - Innesto - 11-04-2021 01:17 PM

Ik sluit me bij deze volledig aan bij Werner. Ik begrijp het gedoe rond Sagrantino ook helemaal niet. Nebbiolo, en misschien ook wel de wijze waarop men de laatste jaren deze druif als wijnmaker is gaan benaderen, is voor mij ook een heel ander verhaal.

Ik kan alleen maar besluiten dat deze Sagrantino in combinatie met deze wijnmaker toch werkelijk alles slaat. Of het nu louter toe te schrijven is aan de Sagrantino of al dan niet aan de aanpak van de wijnmaker, ik vind dit geen lekkere wijn en zelfs geen wijn meer van deze tijd. Maar dat is een louter persoonlijke mening.

Wat mij wel opvalt is dat recensenten en mensen die deze wijn prijzen vaak volgende argumenten aanhalen:

“De wijn is nog niet op zijn hoogtepunt”
“Artisanale wijn”
“De typistiteit van de druif komt tot zijn recht”
“Heeft nood aan stevige en hartige maaltijden”
“Maaltijdwijn om de aanwezige tannines te temmen”

Ieder zijn opinie en smaak, maar ik krijg soms toch de indruk dat dit niet meer dan uitvluchten en verhaaltjes zijn om de onaangename karaktertrekken van deze wijn te verbloemen.

Colle Grimaldesco' 2006

De wijn staat nu 24 uur open op kamertemperatuur. Het minst wat je kan zeggen is dat hij nog staat als een huis.

Nog robijnrood, weinig evolutie. In de neus voornamelijk kruidig. In de mond overheerst tabak, nog wat donker fruit, leer,... maar de harde droogtrekkende tannines spijkeren, weliswaar iets minder agressief dan gisteren, meteen weer alles dicht. Mondgevoel is helemaal niet aangenaam. In de afdronk speelt de alcohol een beetje op in combinatie met een bijtend bittertje.

Ik laat mijn laatste fles bij wijze van experiment nog enkele jaren rusten. Al ben ik er vrij zeker van dit nooit meer goed komt.


RE: Tabarrini, Umbrie - wvd - 11-04-2021 02:34 PM

(11-04-2021 01:17 PM)Innesto schreef:  Ik sluit me bij deze volledig aan bij Werner. Ik begrijp het gedoe rond Sagrantino ook helemaal niet. Nebbiolo, en misschien ook wel de wijze waarop men de laatste jaren deze druif als wijnmaker is gaan benaderen, is voor mij ook een heel ander verhaal.

Ik kan alleen maar besluiten dat deze Sagrantino in combinatie met deze wijnmaker toch werkelijk alles slaat. Of het nu louter toe te schrijven is aan de Sagrantino of al dan niet aan de aanpak van de wijnmaker, ik vind dit geen lekkere wijn en zelfs geen wijn meer van deze tijd. Maar dat is een louter persoonlijke mening.

Wat mij wel opvalt is dat recensenten en mensen die deze wijn prijzen vaak volgende argumenten aanhalen:

“De wijn is nog niet op zijn hoogtepunt”
“Artisanale wijn”
“De typistiteit van de druif komt tot zijn recht”
“Heeft nood aan stevige en hartige maaltijden”
“Maaltijdwijn om de aanwezige tannines te temmen”

Ieder zijn opinie en smaak, maar ik krijg soms toch de indruk dat dit niet meer dan uitvluchten en verhaaltjes zijn om de onaangename karaktertrekken van deze wijn te verbloemen.

Colle Grimaldesco' 2006

De wijn staat nu 24 uur open op kamertemperatuur. Het minst wat je kan zeggen is dat hij nog staat als een huis.

Nog robijnrood, weinig evolutie. In de neus voornamelijk kruidig. In de mond overheerst tabak, nog wat donker fruit, leer,... maar de harde droogtrekkende tannines spijkeren, weliswaar iets minder agressief dan gisteren, meteen weer alles dicht. Mondgevoel is helemaal niet aangenaam. In de afdronk speelt de alcohol een beetje op in combinatie met een bijtend bittertje.

Ik laat mijn laatste fles bij wijze van experiment nog enkele jaren rusten. Al ben ik er vrij zeker van dit nooit meer goed komt.

En die wijn krijgt dan in 2010 een score van 91/100. Daar wordt ik dikwijls (opgelet: ik ken deze wijn niet) een beetje mottig van als je die scores dan gaat vergelijken met andere wijnen die volgens de een of andere ooit opgestelde hiërarchie de "mindere" zouden moeten zijn. Ik verwijs dan altijd naar Laurent's Croix Violette "maar" een Côte de Nuits Villages. Dat is gewoonweg een topwijn, maar men geeft die, ik zou bijna schrijven "uiteraard" geen al te hoge score alleen maar daardoor, proef diverse malen gedaan hoor.

Dit schreef AG in 2010 over deze Sagrantino:
"The 2006 Montefalco Sagrantino Colle Grimaldesco is a rich, dense wine loaded with dark fruit. Violets, spices, licorice and French oak emerge in the glass, adding further complexity. Today the Colle Grimaldesco is a touch firm but it should be more approachable in another year or two. The harmonious, polished finish augurs well for the future. Anticipated maturity: 2012-2021. 91/100

Four superb Sagrantinos are the highlights among these new releases from Giampaolo Tabarrini, one of Montefalco’s most promising young producers. The single-vineyard Sagrantinos are easily confused as they are identified only by tiny writing on the front labels."


En dan heb je veel zin om alle abonnementen op te zeggen hé...
Het zeer spijtige is dat je hun scores tegenwoordig wel moet vermelden op website en mails, anders verkoop je niet. De mening van "onafhankelijke" schijvelaars wordt nu eenmaal als betrouwbaarder ervaren dan die van de bonafide wijnhandelaar. banghead


RE: Tabarrini, Umbrie - Olivier - 11-04-2021 05:34 PM

Citaat:De mening van "onafhankelijke" schijvelaars wordt nu eenmaal als betrouwbaarder ervaren dan die van de bonafide wijnhandelaar.

Toch wat vermoeiend hoor, Wvd, altijd hetzelfde riedeltje... En de ironie is dat je zelf eigenlijk bewijst waarom mensen de "bonafide" wijnhandelaar niet zomaar op zijn woord zullen nemen. Je plugt je eigen wijnen overal hier op het forum, te pas en te onpas. Hoeveel keer heb je al niet in allerhande topics over Fournier geschreven. En nu weer. En het gaat dan nog over Sagrantino...

Je geeft graag af op wijnmagazines, maar als ze jouw wijnen hoge punten geven, twijfel je ook niet om ze hier te citeren. Dan hebben ze het uiteraard wel bij het rechte eind Confused


RE: Tabarrini, Umbrie - vinejo - 11-04-2021 11:17 PM

Innesto krijgt een sagrantino te drinken:

[attachment=5527]


RE: Tabarrini, Umbrie - Sur la Table - 12-04-2021 08:06 AM

@WVD Natuurlijk luisteren de meeste niet naar je, anders zou het wel erg makkelijk gaan Wink Maar ik neem aan dat je een club vaste klanten hebt die ook wel eens iets anders proberen wat je aanbeveelt. Daarnaast worden de meeste nieuwe wijnen opgepikt na een proeverij is mijn ervaring. Of je geeft eens een flesje mee na een mooie bestelling. Zo werkt het. Zelf koop je ook geen pallet wijn bij iemand die aanbevolen wordt door Fournier, bijvoorbeeld, hoe hoog je hem ook hebt zitten. Eerst kijken of het wat is.

Zelfde met mooie scores en omschrijvingen, het kan een goede reden zijn om een wijn te proberen maar je schaft niet meteen 12 flessen aan lijkt me. Het is gewoon lastig om de consument te overtuigen je wijn te kopen, mede door alle keus overal en alle meningen om hen heen. Vertrouwen komt te voet en gaat te paard, zeggen ze hier.

Dat gezegd hebbende staat de Sagrantino niet bovenaan de prioriteiten lijst om eens te gaan proeven. Waardevolle discussie hier. En weer een voorbeeld dat punten buiten (top)Bordeaux niet al te veel waarde hebben.


RE: Tabarrini, Umbrie - wvd - 12-04-2021 08:41 AM

(12-04-2021 08:06 AM)Sur la Table schreef:  @WVD Natuurlijk luisteren de meeste niet naar je, anders zou het wel erg makkelijk gaan Wink Maar ik neem aan dat je een club vaste klanten hebt die ook wel eens iets anders proberen wat je aanbeveelt. Daarnaast worden de meeste nieuwe wijnen opgepikt na een proeverij is mijn ervaring. Of je geeft eens een flesje mee na een mooie bestelling. Zo werkt het. Zelf koop je ook geen pallet wijn bij iemand die aanbevolen wordt door Fournier, bijvoorbeeld, hoe hoog je hem ook hebt zitten. Eerst kijken of het wat is.

Zelfde met mooie scores en omschrijvingen, het kan een goede reden zijn om een wijn te proberen maar je schaft niet meteen 12 flessen aan lijkt me. Het is gewoon lastig om de consument te overtuigen je wijn te kopen, mede door alle keus overal en alle meningen om hen heen. Vertrouwen komt te voet en gaat te paard, zeggen ze hier.

Dat gezegd hebbende staat de Sagrantino niet bovenaan de prioriteiten lijst om eens te gaan proeven. Waardevolle discussie hier. En weer een voorbeeld dat punten buiten (top)Bordeaux niet al te veel waarde hebben.

Dat heb je goed door, Sam. Er ontwikkelt zich na verloop van tijd een vaste kern van trouwe klanten, anderen komen en gaan. Wij hebben, zo zegt men me, een bepaalde stijl van wijnen en dat zal wel aan onze eigen smaak liggen.
En uiteraard ga ik niets binnen halen wat ik niet geproefd heb, uitgenomen een paar wijnen van overvraagde domeinen waar je maar een kleine hoeveelheid kan van krijgen, ik denk aan J.L. Chave, Rayas, Conterno. Allemaal ooit geproefd, maar nu volgen we gewoon de jaren en wordt er niet meer geproefd, is ook niet nodig.
Fournier geeft me ook enkel tips als ik er naar vraag en dan gaan we bezoeken. Soms valt dat mee, soms minder. Tijdens de Grands Jours en Caves vorige maand organiseerde hij een Corona-proof degustatie op het domein en daar ontdekte ik een vriendelijke wijnbouwer met echt heel mooie wijnen uit...de Jura!! Maar of ik daar mee begin is zeer de vraag want ik vermoed niet dat daar hier veel enthousiasme voor is.


RE: Tabarrini, Umbrie - Dc - 12-04-2021 10:27 AM

Sagrantino...
Zelf vind ik dat ook een zeer moeilijke druif.

Heb er, denk ik Smile, maar 1 huis van liggen.
Wel nog 4 flessen:
2010 Arnaldo-Caprai Sagrantino di Montefalco Collepiano

Ik dronk hem in december 2018.
Enige wat ik me er nog van kan herrineren: Wanneer gaat dit ooit echt op dronk komen?
Daarna ver weg gestoken. Misschien nog eens eentje proberen, maar ik vrees dat die wijn nog altijd niet op zijn plooi is (als die moment ooit al mag komen)


RE: Tabarrini, Umbrie - Innesto - 12-04-2021 11:03 AM

(12-04-2021 10:27 AM)Dc schreef:  Sagrantino...
Zelf vind ik dat ook een zeer moeilijke druif.

Heb er, denk ik Smile, maar 1 huis van liggen.
Wel nog 4 flessen:
2010 Arnaldo-Caprai Sagrantino di Montefalco Collepiano

Ik dronk hem in december 2018.
Enige wat ik me er nog van kan herrineren: Wanneer gaat dit ooit echt op dronk komen?
Daarna ver weg gestoken. Misschien nog eens eentje proberen, maar ik vrees dat die wijn nog altijd niet op zijn plooi is (als die moment ooit al mag komen)

En dan zou Arnaldo-Caprai te boek staan als een "modernist" die staat voor een meer toegankelijke en hedendaagse interpretatie van Sagrantino.
(11-04-2021 11:17 PM)vinejo schreef:  Innesto krijgt een sagrantino te drinken:

Een Chateau Puygueraud 2010 zou ook kunnen...Confused

Dit was de eerste wijn die door mijn hoofd flitste toen ik mijn eerste slok van deze Sagrantino afgelopen weekend doorslikte.


RE: Tabarrini, Umbrie - wvd - 12-04-2021 12:18 PM

(12-04-2021 11:03 AM)Innesto schreef:  
(12-04-2021 10:27 AM)Dc schreef:  Sagrantino...
Zelf vind ik dat ook een zeer moeilijke druif.

Heb er, denk ik Smile, maar 1 huis van liggen.
Wel nog 4 flessen:
2010 Arnaldo-Caprai Sagrantino di Montefalco Collepiano

Ik dronk hem in december 2018.
Enige wat ik me er nog van kan herrineren: Wanneer gaat dit ooit echt op dronk komen?
Daarna ver weg gestoken. Misschien nog eens eentje proberen, maar ik vrees dat die wijn nog altijd niet op zijn plooi is (als die moment ooit al mag komen)

En dan zou Arnaldo-Caprai te boek staan als een "modernist" die staat voor een meer toegankelijke en hedendaagse interpretatie van Sagrantino.
(11-04-2021 11:17 PM)vinejo schreef:  Innesto krijgt een sagrantino te drinken:

Een Chateau Puygueraud 2010 zou ook kunnen...Confused

Dit was de eerste wijn die door mijn hoofd flitste toen ik mijn eerste slok van deze Sagrantino afgelopen weekend doorslikte.

Niet echt een compliment voor Nicolas Thienpont...
Weet er iemand of hij nu verder mag blijven werken op Beauséjour Duffau nu dat verkocht is aan Clarins en Joséphine Duffau-Lagarrosse (!) op het domein zou geïnstalleerd worden?


RE: Tabarrini, Umbrie - vinejo - 12-04-2021 01:53 PM

Kan dat van die Puygueraud 2010 zeker begrijpen. Veel te veel extractie. Alcoholisch en droogtrekkend. Heb er nog een paar liggen en blijf ervan tot ik echt niet meer weet wat open te trekken.


RE: Tabarrini, Umbrie - 33S - 12-04-2021 03:18 PM

Toen ik als 22-jarige op reis was in Umbrië is mijn wijnliefde begonnen met Sagrantino. Ik kocht de daaropvolgende jaren wel wat flessen (o.a. Perticaia en Moretti Omero). Waren dat allemaal teleurstellingen? Zeker niet. Maar toch heb ik er nu geen enkele meer liggen. Toch zou mij dat af en toe nog wel smaken denk ik, maar je moet weten dat een sagrantino altijd wel aanwezige tannines zal hebben.

Aglianico heeft mij ook al vaak teleurgesteld, maar ik geloof toch meer en meer in het potentieel van deze druif. Onlangs dronk ik echt een mooie, elegante en verfijnde Aglianico: "Nocte" 2016 van Terra dei Re. Las deze week toevallig een TN over deze wijn, wel de 2015, van Luciano Pignataro waar ik mij volledig in kan vinden (even door de vertaalmachine gedraaid):

Nocte markeert een beetje een keerpunt waar al een tijdje naar wordt uitgekeken in Vulture, dat zich al meer dan tien jaar toelegt op gespierde en krachtige wijnen. Drinkbaarheid en lichtheid openen de deur naar de toekomst.