wijnliefhebbers
Domaine de Montcalmes, Coteaux de Languedoc - Afdrukversie

+- wijnliefhebbers (http://www.vinejo.freebb.be)
+-- Forum: Frankrijk (/forum-3.html)
+--- Forum: Languedoc/Roussillon (/forum-10.html)
+--- Discussie: Domaine de Montcalmes, Coteaux de Languedoc (/thread-298.html)


Domaine de Montcalmes, Coteaux de Languedoc - vinejo - 03-03-2010 09:30 PM

Domaine de Montcalmes 2006

Wijnbouwers Frédéric Pourtalié en Vincent Guizard liepen stage op La Grange des Pères. De wijn bevat voornamelijk syrah, aangevuld met mourvèdre en Grenache. Hij rijpt op oude vaten van Romanée Conti, uiterst kleine opbrengst (minder dan 2O hl/ha) en trage vinificatie.

Ik had verwacht een stugge en supergeconcentreerde wijn te proeven, het tegendeel is waar. Een énorm verleidelijke neus (toffee, peperkoek, klein zwart fruit) en een supersappige mond zorgen ervoor dat het moeilijk is om je glas weg te zetten. De charme van een Magrezwijn, maar zonder de getoaste toetsen. Had op nog iéts meer diepgang gehoopt (RP94) maar ga zeker paar extra flesjes halen bij Boutelegier… 91+

http://www.youtube.com/watch?v=_ZIK970Tsbs

update (einde van de avond): 92+! Heerlijke wijn.


RE: Domaine de Montcalmes, Coteaux de Languedoc - xanax - 05-03-2010 08:03 PM

Heb ze ook gekocht na lovende kritieken op LPV maar was toch een beetje ontgoocheld. Mis de finesse toch van Grange des Pères, en vond er diezelfde storende toets in die ik ook terugvind in chateau des Tours (rottend hout).


RE: Domaine de Montcalmes, Coteaux de Languedoc - Xavier - 05-03-2010 11:56 PM

Heb deze recent ook aangeschaft. Zal hem binnenkort ook eens proeven en dan eventueel nog eens bijvullen bij Boutelegier. Rottend hout vond ik niet in chateau des Tours. Zijdezachte wijn, maar wel stoorde de alcohol mij een beetje op dit moment.


RE: Domaine de Montcalmes, Coteaux de Languedoc - vinejo - 08-03-2010 09:32 PM

Tja, had zoals ik al schreef ook wel wat meer diepgang verwacht maar 't is toch een heel mooie wijn waar ik erg van genoten heb. Aan 15 euro zou dit een superkoopje zijn, 22 euro is misschien wel te veel... En dat rottend hout, ik vind 'm ook wel een speciale geur hebben (die ik moeilijk kan omschrijven) maar rottend hout... ja, begrijp ergens wel wat je bedoelt hoor maar t klinkt zo negatief hé, terwijl het aroma toch wel heel mooi is...


RE: Domaine de Montcalmes, Coteaux de Languedoc - doc - 16-01-2012 11:01 PM

Coteaux de Languedoc 2007

Was TN op dag 2:

Zwart fruit, aards, mineraal, leder, kruidigheid, zoethout, mokka. Wat de wijn zo lekker maakt is de finesse en de fraîcheur die je een wijn doet vermoeden uit een noordelijker gelegen appellatie. Het geheel is evenwichtig, al goed versmolten en zeer sappig, vlezig. Lang uitgesponnen finale met goeie backbone van levendige zuren en rijpe tannines. Het geheel heeft een verleidelijke diepgang en doet je alleen maar dromen van een volgend slokje. Verbluffend.


RE: Domaine de Montcalmes, Coteaux de Languedoc - vinejo - 17-01-2012 12:11 AM

De Bourgogne van de Languedoc...


RE: Domaine de Montcalmes, Coteaux de Languedoc - doc - 17-01-2012 12:16 AM

(17-01-2012 12:11 AM)vinejo schreef:  De Bourgogne van de Languedoc...

Mrs zat ergens in noordelijke Rhône, niet slecht vond ik !! Jammer dat ik hier niks blind kan proeven :-)


RE: Domaine de Montcalmes, Coteaux de Languedoc - Venne - 17-01-2012 11:55 AM

Laat mrs de fles opduiken uit de kelder hé:-)


RE: Domaine de Montcalmes, Coteaux de Languedoc - doc - 17-01-2012 01:09 PM

(17-01-2012 11:55 AM)Venne schreef:  Laat mrs de fles opduiken uit de kelder hé:-)

De laatste keer dat ze dad deed was ze een halve dag weg...Wink en een deel van m'n flessen ook


RE: Domaine de Montcalmes, Coteaux de Languedoc - vinejo - 17-01-2012 06:32 PM

Dad? Hey daddy-o? Dad is teken van een znodvalling zeker?


RE: Domaine de Montcalmes, Coteaux de Languedoc - doc - 17-01-2012 06:36 PM

(17-01-2012 06:32 PM)vinejo schreef:  Dad? Hey daddy-o? Dad is teken van een znodvalling zeker?

Ik vond het daddy-cooler klinken Big Grin


RE: Domaine de Montcalmes, Coteaux de Languedoc - Venne - 18-01-2012 12:32 AM

puff D zal ze leeggedronken hebben:-)
Montcalmes, topwijn..... goede leerschool gehad!


RE: Domaine de Montcalmes, Coteaux de Languedoc - vinejo - 13-04-2012 01:14 PM

Montcalmes 2007

Woensdag opengetrokken voor Vincent (niet deze van t forum ;-)), hij kon de wijn heel moeilijk plaatsen. Niet te verwonderen wanneer je de Bourgogne van de Languedoc in je glas hebt. Of een perfecte kruising van een noordelijke en zuidelijke Rhone.
Enfin, vorige TN s zeggen het allemaal, ook nu was deze wijn weer heerlijk, met dat mooie fruit en die subtiele cedertoets, met die combinatie van sappigheid en fraicheur, dat zachte en perfecte evenwicht.
Het enige wat je mss kan aanmerken is een klein beetje gebrek aan diepgang en een niet bijzonder lange afdronk. Beetje Coldplay van de wijn.
However, genieten! 91/100


RE: Domaine de Montcalmes, Coteaux de Languedoc - nco - 13-04-2012 02:11 PM

(13-04-2012 01:14 PM)vinejo schreef:  Beetje Coldplay van de wijn.

De "vroegere " Coldplay dan toch hopelijk Wink


RE: Domaine de Montcalmes, Coteaux de Languedoc - vinejo - 13-04-2012 05:50 PM

(13-04-2012 02:11 PM)nco schreef:  
(13-04-2012 01:14 PM)vinejo schreef:  Beetje Coldplay van de wijn.

De "vroegere " Coldplay dan toch hopelijk Wink

Ja, die van de jaren '80 natuurlijk Tongue


RE: Domaine de Montcalmes, Coteaux de Languedoc - doc - 12-11-2012 01:24 PM

Montcalmès 2009, Blanc

Marsanne, Roussanne 50/50.
Marsepein, amandel, exotisch fruit, getoast met beetje caramel. Alles zit hier zo piekfijn in elkaar bij deze wijn. Finesse en frisheid naast dat rijpe fruit. Hemelse wijn ! De wijngaard is echter slechts 1.5 ha groot, slechts 2000 flessen per jaar. Alle tasters waren aangenaam verrast.


RE: Domaine de Montcalmes, Coteaux de Languedoc - vinejo - 12-11-2012 02:23 PM

(12-11-2012 01:24 PM)doc schreef:  Montcalmès 2009, Blanc

Marsanne, Roussanne 50/50.
Marsepein, amandel, exotisch fruit, getoast met beetje caramel. Alles zit hier zo piekfijn in elkaar bij deze wijn. Finesse en frisheid naast dat rijpe fruit. Hemelse wijn ! De wijngaard is echter slechts 1.5 ha groot, slechts 2000 flessen per jaar. Alle tasters waren aangenaam verrast.

Méér dan aangenaam verrast, ik vond dit een echte topper! Misschien werd zijn fraicheur nog geaccentueerd door de mindere zuren van zijn voorganger, maar toch, t zit zo mooi en evenwichtig in elkaar - blind zouden we gedacht hebben aan een jonge rode (!) Bourgogne (vooral door het fijne hout)


RE: Domaine de Montcalmes, Coteaux de Languedoc - vinejo - 17-02-2013 02:26 PM

(13-04-2012 01:14 PM)vinejo schreef:  Montcalmes 2007

Woensdag opengetrokken voor Vincent (niet deze van t forum ;-)), hij kon de wijn heel moeilijk plaatsen. Niet te verwonderen wanneer je de Bourgogne van de Languedoc in je glas hebt. Of een perfecte kruising van een noordelijke en zuidelijke Rhone.
Enfin, vorige TN s zeggen het allemaal, ook nu was deze wijn weer heerlijk, met dat mooie fruit en die subtiele cedertoets, met die combinatie van sappigheid en fraicheur, dat zachte en perfecte evenwicht.
Het enige wat je mss kan aanmerken is een klein beetje gebrek aan diepgang en een niet bijzonder lange afdronk. Beetje Coldplay van de wijn.
However, genieten! 91/100

Net weer een flesje van geopend, nu ook wat animaliteit in de neus, verder blauwe bes a volonté, alweer heerlijk en knapperig Slurp

( smaakte des te meer bij de sublieme cover van Ann Pierlé van Such a Shame... Eat your heart out, deelnemers van The Voice... :-)


RE: Domaine de Montcalmes, Coteaux de Languedoc - vinejo - 11-08-2013 11:18 PM

(17-02-2013 02:26 PM)vinejo schreef:  
(13-04-2012 01:14 PM)vinejo schreef:  Montcalmes 2007

Woensdag opengetrokken voor Vincent (niet deze van t forum ;-)), hij kon de wijn heel moeilijk plaatsen. Niet te verwonderen wanneer je de Bourgogne van de Languedoc in je glas hebt. Of een perfecte kruising van een noordelijke en zuidelijke Rhone.
Enfin, vorige TN s zeggen het allemaal, ook nu was deze wijn weer heerlijk, met dat mooie fruit en die subtiele cedertoets, met die combinatie van sappigheid en fraicheur, dat zachte en perfecte evenwicht.
Het enige wat je mss kan aanmerken is een klein beetje gebrek aan diepgang en een niet bijzonder lange afdronk. Beetje Coldplay van de wijn.
However, genieten! 91/100

Net weer een flesje van geopend, nu ook wat animaliteit in de neus, verder blauwe bes a volonté, alweer heerlijk en knapperig Slurp

( smaakte des te meer bij de sublieme cover van Ann Pierlé van Such a Shame... Eat your heart out, deelnemers van The Voice... :-)

Vandaag laatste flesje 2007 geopend, naast een Vosne van Forey. Bevestigt zijn reputatie als Bourgogne van de Languedoc, de blindproevende gasten dachten (even) aan Pinot noir, hoewel Tienne dan eerder aan een Zuidelijk exemplaar dacht, en daarna aan syrah- idd, 60% syrah deze wijn, naast mourvedre en grenache. Mooi!!


RE: Domaine de Montcalmes, Coteaux de Languedoc - Tienne - 12-08-2013 09:13 PM

(11-08-2013 11:18 PM)vinejo schreef:  
(17-02-2013 02:26 PM)vinejo schreef:  
(13-04-2012 01:14 PM)vinejo schreef:  Montcalmes 2007

Woensdag opengetrokken voor Vincent (niet deze van t forum ;-)), hij kon de wijn heel moeilijk plaatsen. Niet te verwonderen wanneer je de Bourgogne van de Languedoc in je glas hebt. Of een perfecte kruising van een noordelijke en zuidelijke Rhone.
Enfin, vorige TN s zeggen het allemaal, ook nu was deze wijn weer heerlijk, met dat mooie fruit en die subtiele cedertoets, met die combinatie van sappigheid en fraicheur, dat zachte en perfecte evenwicht.
Het enige wat je mss kan aanmerken is een klein beetje gebrek aan diepgang en een niet bijzonder lange afdronk. Beetje Coldplay van de wijn.
However, genieten! 91/100

Net weer een flesje van geopend, nu ook wat animaliteit in de neus, verder blauwe bes a volonté, alweer heerlijk en knapperig Slurp

( smaakte des te meer bij de sublieme cover van Ann Pierlé van Such a Shame... Eat your heart out, deelnemers van The Voice... :-)

Vandaag laatste flesje 2007 geopend, naast een Vosne van Forey. Bevestigt zijn reputatie als Bourgogne van de Languedoc, de blindproevende gasten dachten (even) aan Pinot noir, hoewel Tienne dan eerder aan een Zuidelijk exemplaar dacht, en daarna aan syrah- idd, 60% syrah deze wijn, naast mourvedre en grenache. Mooi!!

De eerste maal dat ik deze wijn proefde.
Een zeer lekkere wijn die in het glas nog positiever eveolueerde.
Aanvankelijk gelijkenissen met de Vosne, dan richting syrah gedreven om op een dood spoor te belanden.

Is 24.00 euro een faire prijs voor deze wijn.
Deze wil ik ook wel in mijn kelder.


RE: Domaine de Montcalmes, Coteaux de Languedoc - doc - 15-08-2013 11:11 PM

Vandaag de 2008 geproefd. Terug bevestigd: de Bourgogne van de Languedoc. Animaal, een beetje gebald, wat een wijn ! Bourgogne Grand Cru niveau ! Strak, spannend, fris, schoon fruit...beetje te jong. Hmm een mega-wijntje !


RE: Domaine de Montcalmes, Coteaux de Languedoc - vinejo - 09-08-2014 12:46 AM

Deze avond voor het eerst de 2010 geproefd.
Vreesde dat ie wat gesloten zou zijn maar dat viel heel goed mee. Dezelfde finesse en complexiteit in de neus zoals bij vorige jaargangen, ook in de mond lang, zacht en heel veel materie. Op t eind kan je bijten.
Niet te warm schenken, zoals bij alle Zuidelijke wijnen.
Je hebt het gevoel een topwijn te drinken.
En dat is het ook.
91


RE: Domaine de Montcalmes, Coteaux de Languedoc - Olivier - 09-08-2014 10:26 AM

(09-08-2014 12:46 AM)vinejo schreef:  Deze avond voor het eerst de 2010 geproefd.
Vreesde dat ie wat gesloten zou zijn maar dat viel heel goed mee. Dezelfde finesse en complexiteit in de neus zoals bij vorige jaargangen, ook in de mond lang, zacht en heel veel materie. Op t eind kan je bijten.
Niet te warm schenken, zoals bij alle Zuidelijke wijnen.
Je hebt het gevoel een topwijn te drinken.
En dat is het ook.
91

Inderdaad heel fijne wijn. Mooi rijp fruit zoals je kan verwachten uit deze regio maar toch iets lichtvoetiger en eleganter. De vergelijking met bourgogne volg ik wel, hoewel ik dit qua profiel eerder een Zuid-Afrikaanse pinot noir zou noemen. Mooie wijn!


RE: Domaine de Montcalmes, Coteaux de Languedoc - Terretoir - 07-09-2014 01:18 PM

Gisteren de 2011 gedronken op resto. Na een uurtje en half in de karaf gezeten te hebben was deze best te pruimen! Complex, intens, schoon fruit... Zat schoon in mekaar voor nog zo jong te zijn.
Wou eigelijk eerst iets totaal anders nemen... Castello Di Ama,maar die was uitverkocht.
Dan was't kiezen tussen Estoublon of den deze...

Geene spijt van de keuze, paste perfect bij de verschillende grillades die op tafel stonden.


RE: Domaine de Montcalmes, Coteaux de Languedoc - vinejo - 07-09-2014 11:39 PM

(07-09-2014 01:18 PM)Tom T schreef:  Gisteren de 2011 gedronken op resto. Na een uurtje en half in de karaf gezeten te hebben was deze best te pruimen! Complex, intens, schoon fruit... Zat schoon in mekaar voor nog zo jong te zijn.
Wou eigelijk eerst iets totaal anders nemen... Castello Di Ama,maar die was uitverkocht.
Dan was't kiezen tussen Estoublon of den deze...

Geene spijt van de keuze, paste perfect bij de verschillende grillades die op tafel stonden.

Welke prijs vroeg men voor deze wijn, Tom?


RE: Domaine de Montcalmes, Coteaux de Languedoc - Terretoir - 08-09-2014 01:46 PM

Die was 60eu, winkelprijs x3 dus ongeveer.


RE: Domaine de Montcalmes, Coteaux de Languedoc - vinejo - 08-09-2014 05:25 PM

(08-09-2014 01:46 PM)Tom T schreef:  Die was 60eu, winkelprijs x3 dus ongeveer.

Oei, jammer. Zo n wijn aan pakweg 45 euro is blijkbaar te mooi om waar te zijn in Belgische restaurants... Sad


RE: Domaine de Montcalmes, Coteaux de Languedoc - Terretoir - 08-09-2014 07:38 PM

Moet nu wel gezegd dat dit bij Wout Bru was, als je kijkt naar de bekende chefs en hun wijnkaart... Het is schering en inslag... Nu, je hoort me niet klagen ze! Als je in zo'n resto's gaat eten weet je dat je je hieraan kan verwachten he.


RE: Domaine de Montcalmes, Coteaux de Languedoc - vinejo - 08-09-2014 11:59 PM

(08-09-2014 07:38 PM)Tom T schreef:  Moet nu wel gezegd dat dit bij Wout Bru was, als je kijkt naar de bekende chefs en hun wijnkaart... Het is schering en inslag... Nu, je hoort me niet klagen ze! Als je in zo'n resto's gaat eten weet je dat je je hieraan kan verwachten he.

Ge neemt dat erbij hé bij Bru, of anders scheldt hij u de huid vol Wink


RE: Domaine de Montcalmes, Coteaux de Languedoc - Terretoir - 09-09-2014 10:40 PM

Nochtans ne rustige mens ze :-)


RE: Domaine de Montcalmes, Coteaux de Languedoc - vinejo - 09-09-2014 10:51 PM

(09-09-2014 10:40 PM)Tom T schreef:  Nochtans ne rustige mens ze :-)

Als ge niet tegen zijn kar rijdt ;-)


RE: Domaine de Montcalmes, Coteaux de Languedoc - koen - 10-09-2014 09:33 AM

(09-09-2014 10:51 PM)vinejo schreef:  
(09-09-2014 10:40 PM)Tom T schreef:  Nochtans ne rustige mens ze :-)

Als ge niet tegen zijn kar rijdt ;-)

Nice ... en hij zijn kartonneke Montcalmes nog niet op heeft


RE: Domaine de Montcalmes, Coteaux de Languedoc - Terretoir - 10-09-2014 10:11 PM

Ge zou juist denken dat ge er kalm van zou worden...


RE: Domaine de Montcalmes, Coteaux de Languedoc - Kris - 11-01-2015 06:05 PM

Rode Montcalmes 2011. Heel fijne, zuivere languedoc...let wel 07, 09 en 10 vond ik eleganter. Deze was een beetje chocolaté, warmer als de andere. Sowieso een must-try als je van frisse zuiderse wijnen houdt.


RE: Domaine de Montcalmes, Coteaux de Languedoc - Terretoir - 12-01-2015 01:32 AM

(11-01-2015 06:05 PM)Kris schreef:  Rode Montcalmes 2011. Heel fijne, zuivere languedoc...let wel 07, 09 en 10 vond ik eleganter. Deze was een beetje chocolaté, warmer als de andere. Sowieso een must-try als je van frisse zuiderse wijnen houdt.

De 2011 was men eerste Montcalmes, prijs is redelijk veel voor een Larzac maar zeer goed gemaakt en fris! Iets wat je dikwijls mist in die zuid Franse wijnen. Aanrader! Vergelijkbaar met Gardiés in mijn ogen, enkel is Gardiés wel goedkoper...

Montcalmes gebruikt vaten van Romanee Conti als ik met niet vergis?


RE: Domaine de Montcalmes, Coteaux de Languedoc - Dave - 12-01-2015 09:00 AM

(11-01-2015 06:05 PM)Kris schreef:  Rode Montcalmes 2011. Heel fijne, zuivere languedoc...let wel 07, 09 en 10 vond ik eleganter. Deze was een beetje chocolaté, warmer als de andere. Sowieso een must-try als je van frisse zuiderse wijnen houdt.

En waar kan ik die vinden, Kris ?


RE: Domaine de Montcalmes, Coteaux de Languedoc - Kris - 12-01-2015 09:28 PM

Idd, vaten van DRC en te koop bij TG vins in Luik. Das toch een beetje uwe coté he Dave, TG heeft ook Gardies.


RE: Domaine de Montcalmes, Coteaux de Languedoc - Dave - 12-01-2015 10:53 PM

(12-01-2015 09:28 PM)Kris schreef:  Idd, vaten van DRC en te koop bij TG vins in Luik. Das toch een beetje uwe coté he Dave, TG heeft ook Gardies.

Yep, moet ik ook eens langs gaan ! Luik is zowat mijn wijn-walhala aan 't worden Wink


RE: Domaine de Montcalmes, Coteaux de Languedoc - Fre - 19-08-2015 11:01 AM

Grenache 2011

Heerlijke genotswijn. Eenje waar je kan van blijven genieten. Geen overdreven alcohol of fruitbom zoals we soms in deze streek wel 's kunnen tegenkomen. Echter een mooi uitgebalanceerde wijn die als hedonistisch kan omschreven worden. Ik ga akkoord met de 91 punten die in het verleden voor deze wijn werden gescoord!


RE: Domaine de Montcalmes, Coteaux de Languedoc - vinejo - 19-08-2015 12:32 PM

(19-08-2015 11:01 AM)Fre schreef:  Grenache 2011

Heerlijke genotswijn. Eenje waar je kan van blijven genieten. Geen overdreven alcohol of fruitbom zoals we soms in deze streek wel 's kunnen tegenkomen. Echter een mooi uitgebalanceerde wijn die als hedonistisch kan omschreven worden. Ik ga akkoord met de 91 punten die in het verleden voor deze wijn werden gescoord!

Pas op, Fre, t was wel de grenache die we dronken.
Was voor mij ook de eerste keer dat ik m proefde en hij deed idd wat denken aan een wijn uit de Reynaudstal (maar toch duidelijk anders)
Die 91 kan ik volgen (taxi!)


RE: Domaine de Montcalmes, Coteaux de Languedoc - Kris - 19-12-2016 06:35 PM

2011. Heerlijke, frisse wijn, na 3 dagen nog steeds overeind. Iemand een alternatief voor dit zuiders lekkers want onder 25euro vindt je hem niet meer....


RE: Domaine de Montcalmes, Coteaux de Languedoc - vinejo - 19-12-2016 08:26 PM

(19-12-2016 06:35 PM)Kris schreef:  2011. Heerlijke, frisse wijn, na 3 dagen nog steeds overeind. Iemand een alternatief voor dit zuiders lekkers want onder 25euro vindt je hem niet meer....

Jawel, 24,50 bij Boutelegier.. ;-)

Heb m de laatste jaren ook niet meer gekocht. Roc des Anges is mss wat dezelfde stijl, basiscuvee is daar nog zeer betaalbaar (13) maar de vergelijkbare cuvee zal ook al >25 zijn...Sad


RE: Domaine de Montcalmes, Coteaux de Languedoc - Franzo - 19-12-2016 10:06 PM

(19-12-2016 08:26 PM)vinejo schreef:  
(19-12-2016 06:35 PM)Kris schreef:  2011. Heerlijke, frisse wijn, na 3 dagen nog steeds overeind. Iemand een alternatief voor dit zuiders lekkers want onder 25euro vindt je hem niet meer....

Jawel, 24,50 bij Boutelegier.. ;-)

Heb m de laatste jaren ook niet meer gekocht. Roc des Anges is mss wat dezelfde stijl, basiscuvee is daar nog zeer betaalbaar (13) maar de vergelijkbare cuvee zal ook al >25 zijn...Sad

Ik dronk onlangs de 2010 en die viel me ferm tegen, ik schonk de 2009 Lo Molin van Grange des Quatre Sous ernaast dewelke meer in de smaak viel. Ik vermoed een mindere fles, hoewel ik 2011 in Languedoc sowieso hoger inschat dan 2010. Uit Terrasses du Larzac ga ikzelf eerder voor Mas Cal Demoura dan Montcalmes.


RE: Domaine de Montcalmes, Coteaux de Languedoc - don quichotte - 20-12-2016 02:02 AM

Wijnen die ik ondermeer dronk van Terrasses du Larzac zijn Domaine de la Réserve d'O ( zowel wit als rood) en Domaine du Pas de l'Escalette
Geen van beide domeinen konden me aanzetten om er nog van te kopen.

Het domein " Les Vignes Oubliees" kon en kan me wel begeesteren.


RE: Domaine de Montcalmes, Coteaux de Languedoc - claret - 21-12-2016 10:57 AM

(20-12-2016 02:02 AM)don quichotte schreef:  Wijnen die ik ondermeer dronk van Terrasses du Larzac zijn Domaine de la Réserve d'O ( zowel wit als rood) en Domaine du Pas de l'Escalette
Geen van beide domeinen konden me aanzetten om er nog van te kopen.

Helaas vrij veel overdreven gehypte domeinen in de terrasses du larzac (terecht of onterecht, dat laat ik in het midden) wat zich laat voelen in de prijs. Paar zomers terug een bezoekje gebracht aan Clos Maia en Mas Haut Buis. Serieuze tegenvaller. Wat ik van la Reserve d'O dronk was ook niet overtuigend.


RE: Domaine de Montcalmes, Coteaux de Languedoc - Olivier - 21-12-2016 01:25 PM

(19-12-2016 06:35 PM)Kris schreef:  2011. Heerlijke, frisse wijn, na 3 dagen nog steeds overeind. Iemand een alternatief voor dit zuiders lekkers want onder 25euro vindt je hem niet meer....

toen ik dit las dacht ik meteen aan Château de l'Hospitalet, één van de domeinen van Gérard Bertrand, in La Clape. Ben eens terug gaan kijken in de thread, en nu moet je eens kijken wat Jo zegt op het einde Wink

http://www.vinejo.freebb.be/thread-1955.html?highlight=g%C3%A9rard+bertrand


RE: Domaine de Montcalmes, Coteaux de Languedoc - vinejo - 21-12-2016 02:42 PM

(21-12-2016 01:25 PM)Olivier schreef:  
(19-12-2016 06:35 PM)Kris schreef:  2011. Heerlijke, frisse wijn, na 3 dagen nog steeds overeind. Iemand een alternatief voor dit zuiders lekkers want onder 25euro vindt je hem niet meer....

toen ik dit las dacht ik meteen aan Château de l'Hospitalet, één van de domeinen van Gérard Bertrand, in La Clape. Ben eens terug gaan kijken in de thread, en nu moet je eens kijken wat Jo zegt op het einde Wink

http://www.vinejo.freebb.be/thread-1955.html?highlight=g%C3%A9rard+bertrand

Straf! applaus


RE: Domaine de Montcalmes, Coteaux de Languedoc - vinejo - 20-05-2017 12:36 AM

Vanavond de Grenache 2011 geproefd.
Sommigen dachten aan een... pinot noir!
Inderdaad rood fruit en kruiden, in de mond zacht en fluwelig met fijne tannine. Toch wel wat te Zuiders voor PN maar de finesse is er.
Heeft nog veel reserve.
90


RE: Domaine de Montcalmes, Coteaux de Languedoc - Thierry Debaisieux - 22-10-2019 07:51 AM

Domaine de Montcalmès rouge 2015
de neus is vrij krachtig met zwart fruit en kruidige en zoethout tonen,
de mond is gemaakt van dichte, fijne en zijdeachtige tannines. Ze is vol en een delicate bitterheid en een zuurgraad op zwart fruit brengen frisheid en balans. De afdronk is lang met tonen van zoethout

Domaine de Montcalmès rouge 2016
De neus is verleidelijk: zwart fruit, peperige noten en houtachtige nuances
De mond is geconcentreerd, gemaakt van fijne en zijdeachtige tannines. De alcohol geeft het een zekere rondheid en de zuurtegraad, een zeer aangename frisheid. Het geheel, met verse zwart fruit smaken, is evenwichtig, verleidelijk en lang, met een fruitige en zoethoutige afdronk die zeer aangenaam is.


RE: Domaine de Montcalmes, Coteaux de Languedoc - Fre - 13-09-2020 07:08 PM

Domaine Montcalmes Rouge 2013
Het gebeurt niet iedere dag dat ik een Langedoc open trek. Maar nu dus wel. Ik waande me gisteren in het Indian zomerzonnetje nog even in het zuiden. De fles werd koel geschonken en had wel wat tijd nodig om open te komen. Het eerste uur was ie voor mij niet echt veel meer waard dan een Languedoc van 10-12 EUR. Maar deze kost het dubbele, dus mag het wat meer zijn. Even wegzetten. En inderdaad. Na een paar uren ontwaarde zich de geur van olijven en pijnbomen. Maar dan wel mooi in evenwicht. Kruidig maar opnieuw subtiel. Even waande ik me in het zuiden van Frankrijk (goh, wat heb ik deze zomer een reisje naar 't zuiden gemist). Maar goed, dat ter zijde. Het sappige donkere fruit rolt over mijn smakenpallet. De warme grenache komt helemaal naar 't einde toch opzetten. Een klein minpuntje maar dat mag de pret niet bederven.


RE: Domaine de Montcalmes, Coteaux de Languedoc - Smaakatleet - 03-04-2021 05:20 PM

Montcalmes 2013.
Ik denk dat dit een biodynamisch domein is.
Correct me if I'm wrong.

Zeer zacht, ok dit kwam wel na een de 2006 bordeaux.
Maar de fles enkele uren later verder onder de loep genomen.
Onmiskenbaar zuidelijk eens je weet wat het is, maar wel het betere werk.
90/100.


RE: Domaine de Montcalmes, Coteaux de Languedoc - frank - 22-04-2021 09:44 PM

(03-04-2021 05:20 PM)Smaakatleet schreef:  Montcalmes 2013.
Ik denk dat dit een biodynamisch domein is.
Correct me if I'm wrong.

Zeer zacht, ok dit kwam wel na een de 2006 bordeaux.
Maar de fles enkele uren later verder onder de loep genomen.
Onmiskenbaar zuidelijk eens je weet wat het is, maar wel het betere werk.
90/100.

Ik heb die gedronken (2017) bij een wijnhandelaar in de Luberon op vakantie en inderdaad zeer zacht. Bourgogne meets the provence ?


RE: Domaine de Montcalmes, Coteaux de Languedoc - vinejo - 22-04-2021 10:36 PM

(22-04-2021 09:44 PM)frank schreef:  
(03-04-2021 05:20 PM)Smaakatleet schreef:  Montcalmes 2013.
Ik denk dat dit een biodynamisch domein is.
Correct me if I'm wrong.

Zeer zacht, ok dit kwam wel na een de 2006 bordeaux.
Maar de fles enkele uren later verder onder de loep genomen.
Onmiskenbaar zuidelijk eens je weet wat het is, maar wel het betere werk.
90/100.

Ik heb die gedronken (2017) bij een wijnhandelaar in de Luberon op vakantie en inderdaad zeer zacht. Bourgogne meets the provence ?

Zeker weten.
Niet verwonderlijk met afgedankte vaten van Romanee Conti ;-)


RE: Domaine de Montcalmes, Coteaux de Languedoc - Fre - 11-07-2022 10:07 PM

Montcalmes 2018
Ik dronk deze wijn afgelopen weekend op restaurant. Perfect op keldertemperatuur geserveerd. Waar gaan we dat schrijven.
Een ietwat ingetogen neus van bosbes en framboos. Zoethout, zelfs wat grafiet. Blind zou ik nooit aan een zuidelijke Rhône of Languedoc stijl denken.
De mond heeft een ingehouden spanning. Hij zit nog wat in de wachtkamer maar hij toont al wat van zijn klasse. Fijne spanning. Vers bosfruit. Mooie afdronk.
Très bien.


RE: Domaine de Montcalmes, Coteaux de Languedoc - vinejo - 12-07-2022 12:23 AM

(11-07-2022 10:07 PM)Fre schreef:  Montcalmes 2018
Ik dronk deze wijn afgelopen weekend op restaurant. Perfect op keldertemperatuur geserveerd. Waar gaan we dat schrijven.
Een ietwat ingetogen neus van bosbes en framboos. Zoethout, zelfs wat grafiet. Blind zou ik nooit aan een zuidelijke Rhône of Languedoc stijl denken.
De mond heeft een ingehouden spanning. Hij zit nog wat in de wachtkamer maar hij toont al wat van zijn klasse. Fijne spanning. Vers bosfruit. Mooie afdronk.
Très bien.

Beetje uit het oog verloren, dit domein.
Blijft top, blijkbaar.
En nog redelijk betaalbaar (27 euro Boutelegier)