wijnliefhebbers
Welke wijnkast hebben jullie? en welke temperatuur en luchtvochtigheid heeft deze? - Afdrukversie

+- wijnliefhebbers (http://www.vinejo.freebb.be)
+-- Forum: Interessante Topic (/forum-41.html)
+--- Forum: klik hier om bijzonder interessante topics te ontdekken! (/forum-42.html)
+--- Discussie: Welke wijnkast hebben jullie? en welke temperatuur en luchtvochtigheid heeft deze? (/thread-3342.html)


Welke wijnkast hebben jullie? en welke temperatuur en luchtvochtigheid heeft deze? - Benz - 24-04-2014 09:43 PM

Omdat ik jammer genoeg niet beschik over een wijnkelder heb ik om mijn grote wijnen te bewaren een bewaarkast liebherr 4212 (capaciteit 200 flessen). Deze staat ingesteld op 12°C. In het midden van de kast heb ik een thermometer liggen en die geeft aan 11°C en 70% luchtvochtigheidWink


RE: Welke wijnkast hebben jullie? en welke temperatuur en luchtvochtigheid heeft deze? - vinejo - 25-04-2014 12:20 AM

(24-04-2014 09:43 PM)Benz schreef:  Omdat ik jammer genoeg niet beschik over een wijnkelder heb ik om mijn grote wijnen te bewaren een bewaarkast liebherr 4212 (capaciteit 200 flessen). Deze staat ingesteld op 12°C. In het midden van de kast heb ik een thermometer liggen en die geeft aan 11°C en 70% luchtvochtigheidWink

In deze topic staat al heel wat info, Benz.

http://www.vinejo.freebb.be/thread-649.html?highlight=Wijnkast

Zelf heb ik ook een Liebherr, staat op 14 graden maar de deur staat momenteel nog steeds open eigenlijk (temperatuur in garage is nog maar 15C°)


RE: Welke wijnkast hebben jullie? en welke temperatuur en luchtvochtigheid heeft deze? - de populist - 25-04-2014 02:25 PM

(24-04-2014 09:43 PM)Benz schreef:  Omdat ik jammer genoeg niet beschik over een wijnkelder heb ik om mijn grote wijnen te bewaren een bewaarkast liebherr 4212 (capaciteit 200 flessen). Deze staat ingesteld op 12°C. In het midden van de kast heb ik een thermometer liggen en die geeft aan 11°C en 70% luchtvochtigheidWink
Wat principes van wijnbewaring betreft, kan je hier ook het één en het ander terugvinden:

http://www.winetasting.be/nl/Info/WineTales/?#35197


RE: Welke wijnkast hebben jullie? en welke temperatuur en luchtvochtigheid heeft deze? - Terretoir - 25-04-2014 10:14 PM

(25-04-2014 02:25 PM)de populist schreef:  
(24-04-2014 09:43 PM)Benz schreef:  Omdat ik jammer genoeg niet beschik over een wijnkelder heb ik om mijn grote wijnen te bewaren een bewaarkast liebherr 4212 (capaciteit 200 flessen). Deze staat ingesteld op 12°C. In het midden van de kast heb ik een thermometer liggen en die geeft aan 11°C en 70% luchtvochtigheidWink
Wat principes van wijnbewaring betreft, kan je hier ook het één en het ander terugvinden:

http://www.winetasting.be/nl/Info/WineTales/?#35197

Zeker lezen!


RE: Welke wijnkast hebben jullie? en welke temperatuur en luchtvochtigheid heeft deze? - Kris G - 25-04-2014 10:40 PM

zeer interessant artikel, en het klopt dat de meeste schade gebeurd bij het transport en een eventueel veel te warme bewaring bij de grootverdeler/verkoop, ik koop veel liever een oude topfles die bij een wijnamateur is bewaard dan bij een winkel/groothandel


RE: Welke wijnkast hebben jullie? en welke temperatuur en luchtvochtigheid heeft deze? - Terretoir - 25-04-2014 10:42 PM

Kris, dan ken jij de verkeerde handelaars! ;-)


RE: Welke wijnkast hebben jullie? en welke temperatuur en luchtvochtigheid heeft deze? - Kris G - 25-04-2014 10:48 PM

(25-04-2014 10:42 PM)Tom T schreef:  Kris, dan ken jij de verkeerde handelaars! ;-)

ik ken wel een volledig fout exemplaar idd Big Grin

de meeste transporten gebeuren zonder rekening te houden met de klimatologische omstandigheden, mijn grote aankopen bij Superiore zijn altijd in de lente of herfst : minste kans op extreme temperaturen

ook wat bedenkingen bij bewaring Collishop

zelfs Thienpont (toch betrouwbaar wijninstituut) is eens op een warme zomerdag komen leveren (zonder mij te verwittigen), niet zo happy dat een absolute topwijn op die manier werd geleverd!


RE: Welke wijnkast hebben jullie? en welke temperatuur en luchtvochtigheid heeft deze? - Benz - 25-04-2014 10:51 PM

(25-04-2014 10:14 PM)Tom T schreef:  
(25-04-2014 02:25 PM)de populist schreef:  
(24-04-2014 09:43 PM)Benz schreef:  Omdat ik jammer genoeg niet beschik over een wijnkelder heb ik om mijn grote wijnen te bewaren een bewaarkast liebherr 4212 (capaciteit 200 flessen). Deze staat ingesteld op 12°C. In het midden van de kast heb ik een thermometer liggen en die geeft aan 11°C en 70% luchtvochtigheidWink
Wat principes van wijnbewaring betreft, kan je hier ook het één en het ander terugvinden:

http://www.winetasting.be/nl/Info/WineTales/?#35197

Zeker lezen!

Merci iedereen. Dit is idd een zeer interessant en zeer juist en duidelijk artikel over hoe men wijn moet bewaren. Ik weet hoe ik mijn wijn het best moet bewaren. Maar de vraag was eerder bedoeld uit interesse over welke soort wijnkast de andere forumleden en kenners beschikken en op welke temperatuur en luchtvochtigheid zij hun wijnkast hebben ingesteld en dan ook het perfecte resultaat hebben qua temperatuur en luchtvochtigheid Wink


RE: Welke wijnkast hebben jullie? en welke temperatuur en luchtvochtigheid heeft deze? - Terretoir - 25-04-2014 11:02 PM

Vinulux kasten, 12gr en +- 70% vochtigheid... Gemeten met ne sigaren vochtigheidsmeter! Ik smoor wel eens graag ne goeien Havana met tijden :-)

Edit,
ze staan in de keuken, niet ver van de wasmachine en de droogkast. Op de koop toe woon ik naast nen drukke weg en rijden er treinen door mennen achterhof... Mijn wijnen zijn dus niet te zuipen!


RE: Welke wijnkast hebben jullie? en welke temperatuur en luchtvochtigheid heeft deze? - Kris G - 25-04-2014 11:03 PM

ik heb voor Liebherr gekozen, maar misschien kon het zonder bewaarkast ook wel lukken, mijn garage ligt aan de noordkant, temperatuur staat op een 13-14 °C, luchtvochtigheid hou ik geen rekening mee (hoeft ook niet volgens het artikel Wink )

al een paar artikels gelezen dat je met een klimaatkast toch best een zomer-winter cyclus maakt (een 2-tal graden verschil), omdat wijn in een natuurlijke kelder ook die cyclus kent en dat draagt blijkbaar bij tot een gezonde evolutie van de wijn


RE: Welke wijnkast hebben jullie? en welke temperatuur en luchtvochtigheid heeft deze? - Terretoir - 25-04-2014 11:05 PM

Detail, ik heb verduister folie over het glas geplakt omdat er teveel zon op schijnt in de zomer...


RE: Welke wijnkast hebben jullie? en welke temperatuur en luchtvochtigheid heeft deze? - Kris G - 25-04-2014 11:06 PM

(25-04-2014 11:02 PM)Tom T schreef:  Op de koop toe woon ik naast nen drukke weg en rijden er treinen door mennen achterhof... Mijn wijnen zijn dus niet te zuipen!

gene zever : maar kennis die naast drukke verbindingsweg woont heeft al zijn wijnen in de gootsteen mogen kappen, lagen in bewaarkast, dus trillingen waren meer dan waarschijnlijk de boosdoener


RE: Welke wijnkast hebben jullie? en welke temperatuur en luchtvochtigheid heeft deze? - Benz - 25-04-2014 11:15 PM

(25-04-2014 11:05 PM)Tom T schreef:  Detail, ik heb verduister folie over het glas geplakt omdat er teveel zon op schijnt in de zomer...

Mijn kast staat in de middelste deel van het huis wat tevens logisch de donkerste plaats is weg van elke natuurlijke lichtbronWink


RE: Welke wijnkast hebben jullie? en welke temperatuur en luchtvochtigheid heeft deze? - de populist - 26-04-2014 08:17 PM

(25-04-2014 11:15 PM)Benz schreef:  
(25-04-2014 11:05 PM)Tom T schreef:  Detail, ik heb verduister folie over het glas geplakt omdat er teveel zon op schijnt in de zomer...

Mijn kast staat in de middelste deel van het huis wat tevens logisch de donkerste plaats is weg van elke natuurlijke lichtbronWink
Wijnkast met glas houdt toch uv-licht tegen? Ik heb Liebherr. Luchtvochtigheid niet zo belangrijk maar als je het effectief in de kast meet, is het toch niet wat beloofd wordt. Dat trillingen zo'n ravage kunnen aanrichten geloof ik nie (wel snellere evolutie). Mijn kast zou trillingsvrij moeten zijn volgens boekje.


RE: Welke wijnkast hebben jullie? en welke temperatuur en luchtvochtigheid heeft deze? - Benz - 26-04-2014 08:28 PM

(26-04-2014 08:17 PM)de populist schreef:  
(25-04-2014 11:15 PM)Benz schreef:  
(25-04-2014 11:05 PM)Tom T schreef:  Detail, ik heb verduister folie over het glas geplakt omdat er teveel zon op schijnt in de zomer...

Mijn kast staat in de middelste deel van het huis wat tevens logisch de donkerste plaats is weg van elke natuurlijke lichtbronWink
Wijnkast met glas houdt toch uv-licht tegen? Ik heb Liebherr. Luchtvochtigheid niet zo belangrijk maar als je het effectief in de kast meet, is het toch niet wat beloofd wordt. Dat trillingen zo'n ravage kunnen aanrichten geloof ik nie (wel snellere evolutie). Mijn kast zou trillingsvrij moeten zijn volgens boekje.

Houdt idd UV licht tegen! Maar als ik kan kiezen zet ik ze toch liever in de donkerste leefruimte dan in het lichtste gedeelte van de woningWink


RE: Welke wijnkast hebben jullie? en welke temperatuur en luchtvochtigheid heeft deze? - de populist - 26-04-2014 09:20 PM

(26-04-2014 08:28 PM)Benz schreef:  
(26-04-2014 08:17 PM)de populist schreef:  
(25-04-2014 11:15 PM)Benz schreef:  
(25-04-2014 11:05 PM)Tom T schreef:  Detail, ik heb verduister folie over het glas geplakt omdat er teveel zon op schijnt in de zomer...

Mijn kast staat in de middelste deel van het huis wat tevens logisch de donkerste plaats is weg van elke natuurlijke lichtbronWink
Wijnkast met glas houdt toch uv-licht tegen? Ik heb Liebherr. Luchtvochtigheid niet zo belangrijk maar als je het effectief in de kast meet, is het toch niet wat beloofd wordt. Dat trillingen zo'n ravage kunnen aanrichten geloof ik nie (wel snellere evolutie). Mijn kast zou trillingsvrij moeten zijn volgens boekje.

Houdt idd UV licht tegen! Maar als ik kan kiezen zet ik ze toch liever in de donkerste leefruimte dan in het lichtste gedeelte van de woningWink
Waarom koop je er eentje met glas en niet met een gesloten deur? Trouwens, dat van de temperatuur 2 graden hoger zetten in de zomer, pfff, dat vind ik helemaal ongeloofwaardig. De wijn moet de seizoenen voelen... Dat doet me denken aan koehorens in de grond steken en oogsten bij volle maan. Ik zet hem op 15°, altijd.


RE: Welke wijnkast hebben jullie? en welke temperatuur en luchtvochtigheid heeft deze? - Benz - 26-04-2014 09:31 PM

(26-04-2014 09:20 PM)de populist schreef:  
(26-04-2014 08:28 PM)Benz schreef:  
(26-04-2014 08:17 PM)de populist schreef:  
(25-04-2014 11:15 PM)Benz schreef:  
(25-04-2014 11:05 PM)Tom T schreef:  Detail, ik heb verduister folie over het glas geplakt omdat er teveel zon op schijnt in de zomer...

Mijn kast staat in de middelste deel van het huis wat tevens logisch de donkerste plaats is weg van elke natuurlijke lichtbronWink
Wijnkast met glas houdt toch uv-licht tegen? Ik heb Liebherr. Luchtvochtigheid niet zo belangrijk maar als je het effectief in de kast meet, is het toch niet wat beloofd wordt. Dat trillingen zo'n ravage kunnen aanrichten geloof ik nie (wel snellere evolutie). Mijn kast zou trillingsvrij moeten zijn volgens boekje.

Houdt idd UV licht tegen! Maar als ik kan kiezen zet ik ze toch liever in de donkerste leefruimte dan in het lichtste gedeelte van de woningWink
Waarom koop je er eentje met glas en niet met een gesloten deur? Trouwens, dat van de temperatuur 2 graden hoger zetten in de zomer, pfff, dat vind ik helemaal ongeloofwaardig. De wijn moet de seizoenen voelen... Dat doet me denken aan koehorens in de grond steken en oogsten bij volle maan. Ik zet hem op 15°, altijd.

Vind een wijnkast met glazen deur veel mooier staan in een leefruimte dan een gesloten wijnkastWink


RE: Welke wijnkast hebben jullie? en welke temperatuur en luchtvochtigheid heeft deze? - de populist - 26-04-2014 09:33 PM

(26-04-2014 09:31 PM)Benz schreef:  
(26-04-2014 09:20 PM)de populist schreef:  
(26-04-2014 08:28 PM)Benz schreef:  
(26-04-2014 08:17 PM)de populist schreef:  
(25-04-2014 11:15 PM)Benz schreef:  
(25-04-2014 11:05 PM)Tom T schreef:  Detail, ik heb verduister folie over het glas geplakt omdat er teveel zon op schijnt in de zomer...

Mijn kast staat in de middelste deel van het huis wat tevens logisch de donkerste plaats is weg van elke natuurlijke lichtbronWink
Wijnkast met glas houdt toch uv-licht tegen? Ik heb Liebherr. Luchtvochtigheid niet zo belangrijk maar als je het effectief in de kast meet, is het toch niet wat beloofd wordt. Dat trillingen zo'n ravage kunnen aanrichten geloof ik nie (wel snellere evolutie). Mijn kast zou trillingsvrij moeten zijn volgens boekje.

Houdt idd UV licht tegen! Maar als ik kan kiezen zet ik ze toch liever in de donkerste leefruimte dan in het lichtste gedeelte van de woningWink
Waarom koop je er eentje met glas en niet met een gesloten deur? Trouwens, dat van de temperatuur 2 graden hoger zetten in de zomer, pfff, dat vind ik helemaal ongeloofwaardig. De wijn moet de seizoenen voelen... Dat doet me denken aan koehorens in de grond steken en oogsten bij volle maan. Ik zet hem op 15°, altijd.

Vind een wijnkast met glazen deur veel mooier staan in een leefruimte dan een gesloten wijnkastWink
Yep, dat kan ik begrijpen, in de leefruimte, maar dan gaat je energiegebruik wel de hoogte in. Dan zou ik hem toch op 15° zetten ipv 11°, dat zal wel wat eurootjes schelen per jaar.


RE: Welke wijnkast hebben jullie? en welke temperatuur en luchtvochtigheid heeft deze? - Benz - 26-04-2014 09:42 PM

@ de populist:
Staat ingesteld op 12°C, heb een temperatuurmeter liggen in het midden van de kast en die geeft 11°C aan ( wat logisch is want hoe meer naar onderen hoe lager de temperatuur). Vind 12°C een perfecte temperatuur om wijn heel lang te bewarenWink


RE: Welke wijnkast hebben jullie? en welke temperatuur en luchtvochtigheid heeft deze? - de populist - 26-04-2014 09:49 PM

(26-04-2014 09:42 PM)Benz schreef:  Staat ingesteld op 12°C, heb een temperatuurmeter liggen in het midden van de kast en die geeft 11°C aan. Vind 12°C een perfecte temperatuur om wijn heel lang te bewarenWink
Ik betwijfel die 'perfecte' temperatuur zeer (dat is inderdaad wat veel wijnliefhebbers denken) maar toch veel succes ermee. Het zal je wijnen ook geen kwaad doen (te koele bewaring, bv 8° wel).


RE: Welke wijnkast hebben jullie? en welke temperatuur en luchtvochtigheid heeft deze? - don quichotte - 26-04-2014 09:51 PM

(26-04-2014 09:20 PM)de populist schreef:  ..........
Waarom koop je er eentje met glas en niet met een gesloten deur? Trouwens, dat van de temperatuur 2 graden hoger zetten in de zomer, pfff, dat vind ik helemaal ongeloofwaardig. De wijn moet de seizoenen voelen... Dat doet me denken aan koehorens in de grond steken en oogsten bij volle maan. Ik zet hem op 15°, altijd.

thumbsup

Ne kus van de juffrouw en een bank vooruit.Wink


RE: Welke wijnkast hebben jullie? en welke temperatuur en luchtvochtigheid heeft deze? - de populist - 26-04-2014 09:56 PM

(26-04-2014 09:51 PM)don quichotte schreef:  
(26-04-2014 09:20 PM)de populist schreef:  ..........
Waarom koop je er eentje met glas en niet met een gesloten deur? Trouwens, dat van de temperatuur 2 graden hoger zetten in de zomer, pfff, dat vind ik helemaal ongeloofwaardig. De wijn moet de seizoenen voelen... Dat doet me denken aan koehorens in de grond steken en oogsten bij volle maan. Ik zet hem op 15°, altijd.

thumbsup

Ne kus van de juffrouw en een bank vooruit.Wink
Sleepy


RE: Welke wijnkast hebben jullie? en welke temperatuur en luchtvochtigheid heeft deze? - Benz - 26-04-2014 09:57 PM

(26-04-2014 09:51 PM)don quichotte schreef:  
(26-04-2014 09:20 PM)de populist schreef:  ..........
Waarom koop je er eentje met glas en niet met een gesloten deur? Trouwens, dat van de temperatuur 2 graden hoger zetten in de zomer, pfff, dat vind ik helemaal ongeloofwaardig. De wijn moet de seizoenen voelen... Dat doet me denken aan koehorens in de grond steken en oogsten bij volle maan. Ik zet hem op 15°, altijd.

thumbsup

Ne kus van de juffrouw en een bank vooruit.Wink

Idd. Vind ik ook een raar verhaal , hier ook altijd op 12°CWink


RE: Welke wijnkast hebben jullie? en welke temperatuur en luchtvochtigheid heeft deze? - Benz - 21-07-2014 11:35 PM

Hallo, de luchtvochtigheid in mijn wijnkast is momenteel 58%, normaal zit die rond de 70%. Mijn vraag is nu activeren jullie soms de ventilatorschakeling om de luchtvochtigheid in het apparaat te verhogen? Heb hem gisteren even ingeschakeld en had na een uurtje 78% heb hem dan meteen weer uitgeschakeld en heb nu terug 58%. Of laten jullie die constant opstaan? Grts


RE: Welke wijnkast hebben jullie? en welke temperatuur en luchtvochtigheid heeft deze? - Kris G - 22-07-2014 12:07 AM

(21-07-2014 11:35 PM)Benz schreef:  Hallo, de luchtvochtigheid in mijn wijnkast is momenteel 58%, normaal zit die rond de 70%. Mijn vraag is nu activeren jullie soms de ventilatorschakeling om de luchtvochtigheid in het apparaat te verhogen? Heb hem gisteren even ingeschakeld en had na een uurtje 78% heb hem dan meteen weer uitgeschakeld en heb nu terug 58%. Of laten jullie die constant opstaan? Grts

bakje met water in de wijnkast zetten?

mijn vochtigheidsgraad eigenlijk nog nooit gecontroleerd, mijn flessen voelen klam aan, dus lijkt me wel snor te zitten dan


RE: Welke wijnkast hebben jullie? en welke temperatuur en luchtvochtigheid heeft deze? - Kupers - 23-07-2014 03:46 PM

Op het appartement hebben we een kleine wijnfrigo staan die net onder het aanrecht past (mits hier en daar een hoekje afgezaagd of een plank vervangen). Officieel zouden er 43 flessen in passen, maar het is eerder 37-38, wat nog altijd meer dan voldoende is om een paar weken te overbruggen Tongue. De rest van de voorraad ligt in de kelder van mijn vader, meer ruimte en min of meer optimale omstandigheden alhoewel ik wat schrik begin te krijgen voor schimmel. Ik heb me zopas een hydrometer aangeschaft voor in de kelder, maar ga toch eerst eens de kast testen om te zien wat dat geeft!


RE: Welke wijnkast hebben jullie? en welke temperatuur en luchtvochtigheid heeft deze? - boumi80 - 31-07-2014 03:49 PM

Hallo iedereen ,

Wij hebben een wijnbewaarkast (1 temperatuur) besteld om voornamelijk rode Toscaanse wijnen in te bewaren ,er zullen ook wel enkele Franse wijnen in komen , maar toch vooral Toscaanse omdat we er zoveel van houden :-) . Het zullen wijnen worden voor zowel voor kortere als iets langere tijd te bewaren .
Maar op welke temperatuur kunnen we best de temperatuur houden , normaal is dat zo rond de 12 graden , maar ik heb een paar brunello wijnen liggen en heb ik temperaturen gezien van 17 graden bewaartemperatuur op websites ? klopt da ?
Weten jullie iets meer over ?
Alvast bedankt


RE: Welke wijnkast hebben jullie? en welke temperatuur en luchtvochtigheid heeft deze? - Vinogan(s) - 31-07-2014 05:18 PM

De bewaartemperatuur voor brunello lijkt me niet hoger te liggen dan voor andere rode wijnen. Ik zie niet in waarom dit verschillend zou zijn. Ik denk dat je eerder refereert naar een serveertemperatuur wanneer je spreekt over 17°.


RE: Welke wijnkast hebben jullie? en welke temperatuur en luchtvochtigheid heeft deze? - vinejo - 31-07-2014 05:50 PM

Ik denk inderdaad dat het hier ging over de schenktemperatuur.
Een bewaartemperatuur van 12 graden daarentegen vond ik persoonlijk niet nodig, mijn kast staat op 15 °. Bij 12 is er van evolutie nog amper sprake, dit is enkel nodig voor wijnen die je per se 40 of 50 jaar wil bewaren.


RE: Welke wijnkast hebben jullie? en welke temperatuur en luchtvochtigheid heeft deze? - boumi80 - 31-07-2014 07:37 PM

Het gaat toch over de bewaartemperatuur :dit staat er over de brunello...

Indien een wijn langer dan 5 jaar bewaard gaat worden dan is het wel verstandig om deze zo goed mogelijk te bewaren. Dit houdt in dat de wijn op een zo constant mogelijke temperatuur bewaard wordt (liefst 17 graden, maar een kamertemperatuur die schommelt tussen de 15 en 22 graden kan ook), in een donkere ruimte

Dit zeggen ze over schenktemperatuur :

Zorg er altijd voor dat de wijn op de juiste temperatuur geschonken wordt (bijv. door de wijn een half uur in de koelkast te bewaren). Te koude of warme wijn kan de smaak goed verpesten. De beste temperatuur om Brunello te serveren is tussen de 18°C en 20°C
Het gaat toch over de bewaartemperatuur :dit staat er over de brunello...

Indien een wijn langer dan 5 jaar bewaard gaat worden dan is het wel verstandig om deze zo goed mogelijk te bewaren. Dit houdt in dat de wijn op een zo constant mogelijke temperatuur bewaard wordt (liefst 17 graden, maar een kamertemperatuur die schommelt tussen de 15 en 22 graden kan ook), in een donkere ruimte

Dit zeggen ze over schenktemperatuur :

Zorg er altijd voor dat de wijn op de juiste temperatuur geschonken wordt (bijv. door de wijn een half uur in de koelkast te bewaren). Te koude of warme wijn kan de smaak goed verpesten. De beste temperatuur om Brunello te serveren is tussen de 18°C en 20°C


RE: Welke wijnkast hebben jullie? en welke temperatuur en luchtvochtigheid heeft deze? - boumi80 - 31-07-2014 08:49 PM

Het gaat toch over de bewaartemperatuur :dit staat er over de brunello...

Indien een wijn langer dan 5 jaar bewaard gaat worden dan is het wel verstandig om deze zo goed mogelijk te bewaren. Dit houdt in dat de wijn op een zo constant mogelijke temperatuur bewaard wordt (liefst 17 graden, maar een kamertemperatuur die schommelt tussen de 15 en 22 graden kan ook), in een donkere ruimte

Dit zeggen ze over schenktemperatuur :

Zorg er altijd voor dat de wijn op de juiste temperatuur geschonken wordt (bijv. door de wijn een half uur in de koelkast te bewaren). Te koude of warme wijn kan de smaak goed verpesten. De beste temperatuur om Brunello te serveren is tussen de 18°C en 20°C


RE: Welke wijnkast hebben jullie? en welke temperatuur en luchtvochtigheid heeft deze? - Benz - 31-07-2014 10:27 PM

(31-07-2014 08:49 PM)boumi80 schreef:  Het gaat toch over de bewaartemperatuur :dit staat er over de brunello...

Indien een wijn langer dan 5 jaar bewaard gaat worden dan is het wel verstandig om deze zo goed mogelijk te bewaren. Dit houdt in dat de wijn op een zo constant mogelijke temperatuur bewaard wordt (liefst 17 graden, maar een kamertemperatuur die schommelt tussen de 15 en 22 graden kan ook), in een donkere ruimte

Dit zeggen ze over schenktemperatuur :

Zorg er altijd voor dat de wijn op de juiste temperatuur geschonken wordt (bijv. door de wijn een half uur in de koelkast te bewaren). Te koude of warme wijn kan de smaak goed verpesten. De beste temperatuur om Brunello te serveren is tussen de 18°C en 20°C

Hallo,
De temperatuur om te serveren zal inderdaad rond de 18°C liggen, maar om een wijn 10 of 20 jaar lang te bewaren zal een temperatuur tussen de 12°C en 15°C het meest aangeraden zijn ook voor Brunello wijnen. Het kan nooit kwaad om een wijn eventjes te bewaren rond de 17°C maar dan moet je hem ook niet te lang laten liggenWink


RE: Welke wijnkast hebben jullie? en welke temperatuur en luchtvochtigheid heeft deze? - don quichotte - 02-08-2014 06:59 PM

(31-07-2014 07:37 PM)boumi80 schreef:  Het gaat toch over de bewaartemperatuur :dit staat er over de brunello...

Indien een wijn langer dan 5 jaar bewaard gaat worden dan is het wel verstandig om deze zo goed mogelijk te bewaren. Dit houdt in dat de wijn op een zo constant mogelijke temperatuur bewaard wordt (liefst 17 graden, maar een kamertemperatuur die schommelt tussen de 15 en 22 graden kan ook), in een donkere ruimte

Dit zeggen ze over schenktemperatuur :

Zorg er altijd voor dat de wijn op de juiste temperatuur geschonken wordt (bijv. door de wijn een half uur in de koelkast te bewaren). Te koude of warme wijn kan de smaak goed verpesten. De beste temperatuur om Brunello te serveren is tussen de 18°C en 20°C

@ boumi80,

Kan je me even de referenties, coördinaten of site aangeven waar ik deze gegevens eens zwart op wit kan nagaan.


RE: Welke wijnkast hebben jullie? en welke temperatuur en luchtvochtigheid heeft deze? - Venne - 02-08-2014 09:49 PM

Kast of geen kast, ik zet ze het liefste open op tafel.


RE: Welke wijnkast hebben jullie? en welke temperatuur en luchtvochtigheid heeft deze? - don quichotte - 03-08-2014 12:20 AM

(02-08-2014 09:49 PM)Venne schreef:  Kast of geen kast, ik zet ze het liefste open op tafel.
Ik nog liever in mijn glas. Wink


RE: Welke wijnkast hebben jullie? en welke temperatuur en luchtvochtigheid heeft deze? - Venne - 03-08-2014 09:22 AM

Nog meer gelijk Don!!
Door het voorbije warme weer en het lang vertoeven in de kelder (een 15min id kelder met een winemate en er komt al een graadje bij:-)) gaat het richting 19gr in m'n kelder. Alles kapot waarschijnlijk?


RE: Welke wijnkast hebben jullie? en welke temperatuur en luchtvochtigheid heeft deze? - boumi80 - 03-08-2014 11:53 AM

@ don quichotte


http://www.italiaansewijninfo.nl/brunello/drinkadvies

ik had zelfs ergens gelezen(weet niet meer waar) dat de keldertemperaturen van bij ons te koud zijn .

Wij zijn paar weken geleden naar Toscane geweest en in Montalcino en Montepulciano hadden we wijn gekocht en ik ga bij hen is horen wat zij adviseren van bewaartemperatuur .


RE: Welke wijnkast hebben jullie? en welke temperatuur en luchtvochtigheid heeft deze? - Vinogan(s) - 03-08-2014 03:47 PM

Waarschijnlijk wel. En geurhinder in de kelder maakt het er ook niet beter op qua bewaring.


RE: Welke wijnkast hebben jullie? en welke temperatuur en luchtvochtigheid heeft deze? - don quichotte - 03-08-2014 05:29 PM

(03-08-2014 11:53 AM)boumi80 schreef:  @ don quichotte


http://www.italiaansewijninfo.nl/brunello/drinkadvies

ik had zelfs ergens gelezen(weet niet meer waar) dat de keldertemperaturen van bij ons te koud zijn .

Wij zijn paar weken geleden naar Toscane geweest en in Montalcino en Montepulciano hadden we wijn gekocht en ik ga bij hen is horen wat zij adviseren van bewaartemperatuur .

Bedankt voor je reactie en de link boumi80 . Ik had al ergens het vermoeden dat deze gegevens van een verkoper kwamen.

In Bourgondië leerde ik dat de ideale keldertemperatuur voor wijn 13 °C is. Maar dit is gemakkelijk te begrijpen omdat daar veel kelders rond de 13 °C. schommelen.
In Champagne spreekt men van ideale keldertemperaturen van 10 °C omdat daar de kelders van de grote Champagnehuizen zelden de 10°C overstijgen.
Dus het begrip ideale keldertemperatuur zou ik toch met een korreltje zout nemen.
Dat ze daar in Montalcino van een temperatuur van 17°C spreken kan ik begrijpen omwille van hun meer zuidelijke en warmere streek.
Toch vind ik die 17 graden aan de hoge kant om dan van een bewaarpotentieel van verschillende decennia zeker te zijn of je moet van de upper-class wijnen spreken.
Die zo gezegde ” ideale keldertemperatuur ” is eerder een begrip dat sterk afhankelijk is van lokale gebruiken of praktijken dan een begrip dat wetenschappelijk onderbouwd is.

Mijn keldertemperatuur schommelt ergens tussen 12°C (winter) en 18°C (zomer) met een schommeling per jaar. Deze temperatuur heeft bewezen gedurende meer dan 29 jaar dat wijnen met bewaarpotentieel zich zeer comfortabel voelen in mijn kelder en dat niet gerenommeerde crus of cultwijnen uit Frankrijk of Italië het gemakkelijk een decennia, twee decennia en meer uithouden in deze kelder.( en daar kunnen sommige forumbezoekers van getuigen als ik een oude koe uit de gracht, sorry kelder haal)

Zoals Jo hier schrijft zal een hogere keldertemperatuur het verouderingsproces wel versnellen maar zorg ervoor dat je deze constant probeert te houden.


RE: Welke wijnkast hebben jullie? en welke temperatuur en luchtvochtigheid heeft deze? - Innesto - 04-08-2014 12:08 AM

(03-08-2014 05:29 PM)don quichotte schreef:  
(03-08-2014 11:53 AM)boumi80 schreef:  @ don quichotte


http://www.italiaansewijninfo.nl/brunello/drinkadvies

ik had zelfs ergens gelezen(weet niet meer waar) dat de keldertemperaturen van bij ons te koud zijn .

Wij zijn paar weken geleden naar Toscane geweest en in Montalcino en Montepulciano hadden we wijn gekocht en ik ga bij hen is horen wat zij adviseren van bewaartemperatuur .

Bedankt voor je reactie en de link boumi80 . Ik had al ergens het vermoeden dat deze gegevens van een verkoper kwamen.

In Bourgondië leerde ik dat de ideale keldertemperatuur voor wijn 13 °C is. Maar dit is gemakkelijk te begrijpen omdat daar veel kelders rond de 13 °C. schommelen.
In Champagne spreekt men van ideale keldertemperaturen van 10 °C omdat daar de kelders van de grote Champagnehuizen zelden de 10°C overstijgen.
Dus het begrip ideale keldertemperatuur zou ik toch met een korreltje zout nemen.
Dat ze daar in Montalcino van een temperatuur van 17°C spreken kan ik begrijpen omwille van hun meer zuidelijke en warmere streek.
Toch vind ik die 17 graden aan de hoge kant om dan van een bewaarpotentieel van verschillende decennia zeker te zijn of je moet van de upper-class wijnen spreken.
Die zo gezegde ” ideale keldertemperatuur ” is eerder een begrip dat sterk afhankelijk is van lokale gebruiken of praktijken dan een begrip dat wetenschappelijk onderbouwd is.

Mijn keldertemperatuur schommelt ergens tussen 12°C (winter) en 18°C (zomer) met een schommeling per jaar. Deze temperatuur heeft bewezen gedurende meer dan 29 jaar dat wijnen met bewaarpotentieel zich zeer comfortabel voelen in mijn kelder en dat niet gerenommeerde crus of cultwijnen uit Frankrijk of Italië het gemakkelijk een decennia, twee decennia en meer uithouden in deze kelder.( en daar kunnen sommige forumbezoekers van getuigen als ik een oude koe uit de gracht, sorry kelder haal)

Zoals Jo hier schrijft zal een hogere keldertemperatuur het verouderingsproces wel versnellen maar zorg ervoor dat je deze constant probeert te houden.

Bij deze kan de "keldertemperatuurparanoia" die onder het gros der wijnliefhebbers/zotten (zeker dezer warme dagen) weelderig tiert wat mij betreft definitief naar het rijk der fabelen verwezen worden. Wink


RE: Welke wijnkast hebben jullie? en welke temperatuur en luchtvochtigheid heeft deze? - don quichotte - 04-08-2014 12:58 AM

(04-08-2014 12:08 AM)Innesto schreef:  
(03-08-2014 05:29 PM)don quichotte schreef:  
(03-08-2014 11:53 AM)boumi80 schreef:  @ don quichotte


http://www.italiaansewijninfo.nl/brunello/drinkadvies

ik had zelfs ergens gelezen(weet niet meer waar) dat de keldertemperaturen van bij ons te koud zijn .

Wij zijn paar weken geleden naar Toscane geweest en in Montalcino en Montepulciano hadden we wijn gekocht en ik ga bij hen is horen wat zij adviseren van bewaartemperatuur .

Bedankt voor je reactie en de link boumi80 . Ik had al ergens het vermoeden dat deze gegevens van een verkoper kwamen.

In Bourgondië leerde ik dat de ideale keldertemperatuur voor wijn 13 °C is. Maar dit is gemakkelijk te begrijpen omdat daar veel kelders rond de 13 °C. schommelen.
In Champagne spreekt men van ideale keldertemperaturen van 10 °C omdat daar de kelders van de grote Champagnehuizen zelden de 10°C overstijgen.
Dus het begrip ideale keldertemperatuur zou ik toch met een korreltje zout nemen.
Dat ze daar in Montalcino van een temperatuur van 17°C spreken kan ik begrijpen omwille van hun meer zuidelijke en warmere streek.
Toch vind ik die 17 graden aan de hoge kant om dan van een bewaarpotentieel van verschillende decennia zeker te zijn of je moet van de upper-class wijnen spreken.
Die zo gezegde ” ideale keldertemperatuur ” is eerder een begrip dat sterk afhankelijk is van lokale gebruiken of praktijken dan een begrip dat wetenschappelijk onderbouwd is.

Mijn keldertemperatuur schommelt ergens tussen 12°C (winter) en 18°C (zomer) met een schommeling per jaar. Deze temperatuur heeft bewezen gedurende meer dan 29 jaar dat wijnen met bewaarpotentieel zich zeer comfortabel voelen in mijn kelder en dat niet gerenommeerde crus of cultwijnen uit Frankrijk of Italië het gemakkelijk een decennia, twee decennia en meer uithouden in deze kelder.( en daar kunnen sommige forumbezoekers van getuigen als ik een oude koe uit de gracht, sorry kelder haal)

Zoals Jo hier schrijft zal een hogere keldertemperatuur het verouderingsproces wel versnellen maar zorg ervoor dat je deze constant probeert te houden.

Bij deze kan de "keldertemperatuurparanoia" die onder het gros der wijnliefhebbers/zotten (zeker dezer warme dagen) weelderig tiert wat mij betreft definitief naar het rijk der fabelen verwezen worden. Wink

Deze avond nog een oude Pauillac van 1992 uit die kelder boven gehaald.
Dus meer dan twee decennia oud.
Door alle kenners beschreven als een zwak jaar en zeker geen bewaarjaar; de drinking window al ruimschoots overschreden........

Je zou er toch anders over denken als je deze wijn nu in het glas had. huhuh Slurp


RE: Welke wijnkast hebben jullie? en welke temperatuur en luchtvochtigheid heeft deze? - Benz - 04-08-2014 10:09 AM

(04-08-2014 12:58 AM)don quichotte schreef:  
(04-08-2014 12:08 AM)Innesto schreef:  
(03-08-2014 05:29 PM)don quichotte schreef:  
(03-08-2014 11:53 AM)boumi80 schreef:  @ don quichotte


http://www.italiaansewijninfo.nl/brunello/drinkadvies

ik had zelfs ergens gelezen(weet niet meer waar) dat de keldertemperaturen van bij ons te koud zijn .

Wij zijn paar weken geleden naar Toscane geweest en in Montalcino en Montepulciano hadden we wijn gekocht en ik ga bij hen is horen wat zij adviseren van bewaartemperatuur .

Bedankt voor je reactie en de link boumi80 . Ik had al ergens het vermoeden dat deze gegevens van een verkoper kwamen.

In Bourgondië leerde ik dat de ideale keldertemperatuur voor wijn 13 °C is. Maar dit is gemakkelijk te begrijpen omdat daar veel kelders rond de 13 °C. schommelen.
In Champagne spreekt men van ideale keldertemperaturen van 10 °C omdat daar de kelders van de grote Champagnehuizen zelden de 10°C overstijgen.
Dus het begrip ideale keldertemperatuur zou ik toch met een korreltje zout nemen.
Dat ze daar in Montalcino van een temperatuur van 17°C spreken kan ik begrijpen omwille van hun meer zuidelijke en warmere streek.
Toch vind ik die 17 graden aan de hoge kant om dan van een bewaarpotentieel van verschillende decennia zeker te zijn of je moet van de upper-class wijnen spreken.
Die zo gezegde ” ideale keldertemperatuur ” is eerder een begrip dat sterk afhankelijk is van lokale gebruiken of praktijken dan een begrip dat wetenschappelijk onderbouwd is.

Mijn keldertemperatuur schommelt ergens tussen 12°C (winter) en 18°C (zomer) met een schommeling per jaar. Deze temperatuur heeft bewezen gedurende meer dan 29 jaar dat wijnen met bewaarpotentieel zich zeer comfortabel voelen in mijn kelder en dat niet gerenommeerde crus of cultwijnen uit Frankrijk of Italië het gemakkelijk een decennia, twee decennia en meer uithouden in deze kelder.( en daar kunnen sommige forumbezoekers van getuigen als ik een oude koe uit de gracht, sorry kelder haal)

Zoals Jo hier schrijft zal een hogere keldertemperatuur het verouderingsproces wel versnellen maar zorg ervoor dat je deze constant probeert te houden.

Bij deze kan de "keldertemperatuurparanoia" die onder het gros der wijnliefhebbers/zotten (zeker dezer warme dagen) weelderig tiert wat mij betreft definitief naar het rijk der fabelen verwezen worden. Wink

Deze avond nog een oude Pauillac van 1992 uit die kelder boven gehaald.
Dus meer dan twee decennia oud.
Door alle kenners beschreven als een zwak jaar en zeker geen bewaarjaar; de drinking window al ruimschoots overschreden........

Je zou er toch anders over denken als je deze wijn nu in het glas had. huhuh Slurp

Idd er gaat niets boven een lekkere oude Bordeaux wijn cheers


RE: Welke wijnkast hebben jullie? en welke temperatuur en luchtvochtigheid heeft deze? - Kris G - 29-06-2015 11:26 PM

gezien de op handen zijn hittegolf zit ik met een dilemma betreffende de bewaring van mijn wijnen : laat ik ze in de garage liggen (zal naar 25 °C gaan daar) of leg ik mijn betere wijnen tijdelijk in een gewone frigo (warmer dan 6-7 °C kan ik hem niet zetten)?

alvast thank you voor de input cheers


RE: Welke wijnkast hebben jullie? en welke temperatuur en luchtvochtigheid heeft deze? - Vinogan(s) - 30-06-2015 09:29 AM

Tja, hangt er een beetje vanaf hoe lang de hitte aanhoudt denk ik - en dat is niet met zekerheid te zeggen.

Wat ik er van begrepen heb, is dat een langzame stijging (naar 25°) minder slecht is dan een plotse schok (in dit geval daling naar 7°).

Blijft de vaststelling dat een wijn aan 25° sneller zal evolueren; bij 7° zal de evolutie volgens mij gewoon stilliggen.

Dus de vraag is dan wat het potentieel "schadelijkst" is: de plotse daling naar 7° of een verlengde periode aan 25°. En hoe langer deze periode, hoe meer er te zeggen valt om te kiezen voor de "korte pijn".

Als je de daling wat gradueel kan laten gebeuren, is de keuze zeker snel gemaakt...

Vinogan(s)


RE: Welke wijnkast hebben jullie? en welke temperatuur en luchtvochtigheid heeft deze? - 33S - 30-06-2015 09:51 AM

Bij mij was het gisteren al 22,5° in de "koele" berging. Kans bestaat dat dit de komende dagen tot max. 25 graden toeneemt, maar volgens mij gaat de wijn niet kapot van een week op 25 graden, of het moesten de natuurlijke wijnen zijn.

Heb alleszins nog geen problemen gemerkt, en dit is mijn 4de zomer.


RE: Welke wijnkast hebben jullie? en welke temperatuur en luchtvochtigheid heeft deze? - Kris G - 30-06-2015 11:48 AM

(30-06-2015 09:29 AM)Vinogan(s) schreef:  Tja, hangt er een beetje vanaf hoe lang de hitte aanhoudt denk ik - en dat is niet met zekerheid te zeggen.

Wink ik ga toch poging doen Smile extreme hitte tot zaterdag (richting 37-38 °C) zondag nog richting 30 °C, erna minder warm maar nog geen volledige afkoeling met frisse Atlantische lucht, dus de warmte die binnen zit zal er nog lang hangen Confused


RE: Welke wijnkast hebben jullie? en welke temperatuur en luchtvochtigheid heeft deze? - TheWineVet - 01-07-2015 08:54 AM

Kris, kan je de binnenkant van je garagepoort niet isoleren met platen?


RE: Welke wijnkast hebben jullie? en welke temperatuur en luchtvochtigheid heeft deze? - Kris G - 01-07-2015 12:39 PM

(01-07-2015 08:54 AM)TheWineVet schreef:  Kris, kan je de binnenkant van je garagepoort niet isoleren met platen?

poort is goed geïsoleerd en garage ligt aan de noordkant, wel wat extra warmte door mijn twee wijnfrigo's en pomp vd regenput


RE: Welke wijnkast hebben jullie? en welke temperatuur en luchtvochtigheid heeft deze? - fleer - 01-07-2015 01:10 PM

Leg de helft in de ijskast, doe dit elke zomer, markeer de flessen ... die in de garage zijn blijven liggen drink je als eerste Wink

Grts


RE: Welke wijnkast hebben jullie? en welke temperatuur en luchtvochtigheid heeft deze? - Kris G - 01-07-2015 01:28 PM

(01-07-2015 01:10 PM)fleer schreef:  Leg de helft in de ijskast, doe dit elke zomer, markeer de flessen ... die in de garage zijn blijven liggen drink je als eerste Wink

Grts

helft wordt wa moeilijk Cool maar ik zat ook met dat idee in mijn hoofd cheers


RE: Welke wijnkast hebben jullie? en welke temperatuur en luchtvochtigheid heeft deze? - don quichotte - 11-07-2015 11:11 PM

De temperatuur in mijn wijnkelder op zaterdag 11 juli 2015 23.00 uur .


RE: Welke wijnkast hebben jullie? en welke temperatuur en luchtvochtigheid heeft deze? - Innesto - 12-07-2015 10:51 AM

(11-07-2015 11:11 PM)don quichotte schreef:  De temperatuur in mijn wijnkelder op zaterdag 11 juli 2015 23.00 uur .

Bij mij piekte de temperatuur vorige week op 19,7°C.

Zit momenteel aan een 19°C die nog wel even zal aanhouden vooral de temperatuur weer geleidelijk met de "natuur" zal dalen tot een 12°C (barre winterkoude) à 13°C.

Dus nog niet een zo'n slechte kelder als ik zie dat in een kelder die zijn waarde reeds bewezen heeft de kaap van 15°C deze dagen ook vlotjes sneuvelt.


RE: Welke wijnkast hebben jullie? en welke temperatuur en luchtvochtigheid heeft deze? - don quichotte - 12-07-2015 12:34 PM

(12-07-2015 10:51 AM)Innesto schreef:  
(11-07-2015 11:11 PM)don quichotte schreef:  De temperatuur in mijn wijnkelder op zaterdag 11 juli 2015 23.00 uur .

Bij mij piekte de temperatuur vorige week op 19,7°C.

Zit momenteel aan een 19°C die nog wel even zal aanhouden vooral de temperatuur weer geleidelijk met de "natuur" zal dalen tot een 12°C (barre winterkoude) à 13°C.

Dus nog niet een zo'n slechte kelder als ik zie dat in een kelder die zijn waarde reeds bewezen heeft de kaap van 15°C deze dagen ook vlotjes sneuvelt.

Er zullen maar weinig, zeer weinig wijnkelders hier zijn die, in warme periodes zoals we nu gehad hebben, een temperatuur onder de 15°C konden houden.
De temperatuur van een kelder kan nooit lager zijn dan de gemiddelde temperatuur van de grond die de kelder omgeeft.
Heb ooit een temperatuur meting gedaan in een geboord gat in de grond tot op ongeveer 1.5 meter diepte in een lange hete periode. De temperatuur in mijn kelder (+/- 18°C) was toen ongeveer 1 graad warmer dan deze meting in de grond.
Mijn kelder is Noord-Oost gelegen dus grond en omgeving is aan een minimum licht en warmte bloot gesteld.Kwaaie tongen beweren soms dat ik het huis rond de kelder heb gebouwd.Blush


RE: Welke wijnkast hebben jullie? en welke temperatuur en luchtvochtigheid heeft deze? - Innesto - 12-07-2015 01:32 PM

Don,

Misschien off topic maar mijns inziens hierbij aansluitend daar het betrekking heeft op de "temperatuur- en transportparanoia" inzake wijnen die hier en bij menig wijnliefhebber vaak de kop opsteekt.

Afgelopen week gesproken met een internationaal transporteur. Hij bevestigde me dat hij de voorbije weken meerdere transporten uit Frankrijk en het zuiden van Italië deed met o.a. diverse paletten wijn voor meerdere wijnhandels en importeurs. Hoewel de temperaturen in heel Europa nu pieken blijft men gewoon wijn transporteren en de transporten zijn zeker niet gekoeld. Verder onthouden dat uitgezonderd de grote retailers de meeste wijnhandels momenteel maar (relatief) beperkte hoeveelheden van eenzelfde domein/wijn invoeren.


RE: Welke wijnkast hebben jullie? en welke temperatuur en luchtvochtigheid heeft deze? - Kris G - 13-07-2015 12:12 PM

(12-07-2015 01:32 PM)Innesto schreef:  Afgelopen week gesproken met een internationaal transporteur. Hij bevestigde me dat hij de voorbije weken meerdere transporten uit Frankrijk en het zuiden van Italië deed met o.a. diverse paletten wijn voor meerdere wijnhandels en importeurs. Hoewel de temperaturen in heel Europa nu pieken blijft men gewoon wijn transporteren en de transporten zijn zeker niet gekoeld.

hmmm, ik had eigenlijk wel zoiets gevreesd en dat betekent ook dat wijn kopen steeds een loterij is Sad

in Lille even in wijnwinkel binnen gesprongen, maar ik was snel terug buiten : schandalige prijzen en oa Margaux 2005, Haut-Brion 2009 en andere 1e cru lagen er te zweten bij een temperatuur van 28-30 °C (het kan zelfs nog iets meer zijn geweest)


RE: Welke wijnkast hebben jullie? en welke temperatuur en luchtvochtigheid heeft deze? - Olivier - 13-07-2015 08:58 PM

(13-07-2015 12:12 PM)Kris G schreef:  
(12-07-2015 01:32 PM)Innesto schreef:  Afgelopen week gesproken met een internationaal transporteur. Hij bevestigde me dat hij de voorbije weken meerdere transporten uit Frankrijk en het zuiden van Italië deed met o.a. diverse paletten wijn voor meerdere wijnhandels en importeurs. Hoewel de temperaturen in heel Europa nu pieken blijft men gewoon wijn transporteren en de transporten zijn zeker niet gekoeld.

hmmm, ik had eigenlijk wel zoiets gevreesd en dat betekent ook dat wijn kopen steeds een loterij is Sad

in Lille even in wijnwinkel binnen gesprongen, maar ik was snel terug buiten : schandalige prijzen en oa Margaux 2005, Haut-Brion 2009 en andere 1e cru lagen er te zweten bij een temperatuur van 28-30 °C (het kan zelfs nog iets meer zijn geweest)

op de site van Lobenbergs Gute Weine kwam er een pop-up dat ze momenteel geen wijn versturen door de hoge temperaturen. Enkel als je zelf expliciet aangeeft dat het ok is, versturen ze de wijn nu.


RE: Welke wijnkast hebben jullie? en welke temperatuur en luchtvochtigheid heeft deze? - boumi80 - 25-02-2016 09:04 PM

Hallo iedereen , ik heb 2x een Liebherr 4176 grand cru in mijn garage staan .
Bij beide toestellen is de luchtvochtigheid rond de 57% .
Is het nie wat aan de lage kant ?
Hoe kan ik deze verhogen ?

Bedankt alvast


RE: Welke wijnkast hebben jullie? en welke temperatuur en luchtvochtigheid heeft deze? - Benz - 25-02-2016 09:25 PM

(25-02-2016 09:04 PM)boumi80 schreef:  Hallo iedereen , ik heb 2x een Liebherr 4176 grand cru in mijn garage staan .
Bij beide toestellen is de luchtvochtigheid rond de 57% .
Is het nie wat aan de lage kant ?
Hoe kan ik deze verhogen ?

Bedankt alvast

Heb ik ook eens voorgehad, wel met Liebherr 4212. Heeft normaal altijd rond de 70% luchtvochtigheid, meestal er net onder of boven. Heb 1x voorgehad dat hij maar 58% had en heb dan de ventilator handmatig ingeschakeld (wat ik anders nooit doe) waardoor deze dus constant draait en dan gaat hij snel terug omhoog. Daarna nooit meer moeten doen. Wink


RE: Welke wijnkast hebben jullie? en welke temperatuur en luchtvochtigheid heeft deze? - boumi80 - 25-02-2016 10:19 PM

Moet ik eerst nakijken of ik die wel handmatig kan inschakelen.
Alvast bedank't.


RE: Welke wijnkast hebben jullie? en welke temperatuur en luchtvochtigheid heeft deze? - Benz - 25-02-2016 11:04 PM

(25-02-2016 10:19 PM)boumi80 schreef:  Moet ik eerst nakijken of ik die wel handmatig kan inschakelen.
Alvast bedank't.

Heb het even bekeken en denk dat het niet gaat het handmatig inschakelen bij jouw type van wijnkast, maar wat wel belangrijk is is dat de luchtvochtigheid in GrandCru wijnklimaatkasten door middel van vulkaansteentjes naar wens kan worden verhoogd, indien de kast geplaatst is in een warme omgeving met bijhorende te lage lichtvochtigheid. Wink


RE: Welke wijnkast hebben jullie? en welke temperatuur en luchtvochtigheid heeft deze? - don quichotte - 26-02-2016 01:49 AM

Ik heb geen wijnkast. Op dit ogenblik is de relatieve vochtigheidsgraad in mijn kelder 72%.(nauwkeurigheid +/- 10%? Wink )
Ik begin pas te panikeren als deze onder de 40% komt over een periode langer dan 1...2 weken. Ik giet dan een emmer water op de poreuze terracotta vloer die er ligt. Deze neemt het water gemakkelijk op en zal een regulerend effect hebben op de vochtigheidsgraad tijdens de weken die volgen.
Al een paar keer meegemaakt in de winter gedurende lange koude periodes met oostenwind.


RE: Welke wijnkast hebben jullie? en welke temperatuur en luchtvochtigheid heeft deze? - Benz - 26-02-2016 09:08 AM

(26-02-2016 01:49 AM)don quichotte schreef:  Ik heb geen wijnkast. Op dit ogenblik is de relatieve vochtigheidsgraad in mijn kelder 72%.(nauwkeurigheid +/- 10%? Wink )
Ik begin pas te panikeren als deze onder de 40% komt over een periode langer dan 1...2 weken. Ik giet dan een emmer water op de poreuze terracotta vloer die er ligt. Deze neemt het water gemakkelijk op en zal een regulerend effect hebben op de vochtigheidsgraad tijdens de weken die volgen.
Al een paar keer meegemaakt in de winter gedurende lange koude periodes met oostenwind.

thumbsup


RE: Welke wijnkast hebben jullie? en welke temperatuur en luchtvochtigheid heeft deze? - boumi80 - 03-03-2016 01:44 PM

(25-02-2016 11:04 PM)Benz schreef:  
(25-02-2016 10:19 PM)boumi80 schreef:  Moet ik eerst nakijken of ik die wel handmatig kan inschakelen.
Alvast bedank't.

Heb het even bekeken en denk dat het niet gaat het handmatig inschakelen bij jouw type van wijnkast, maar wat wel belangrijk is is dat de luchtvochtigheid in GrandCru wijnklimaatkasten door middel van vulkaansteentjes naar wens kan worden verhoogd, indien de kast geplaatst is in een warme omgeving met bijhorende te lage lichtvochtigheid. Wink
Ze staan momenteel niet echt in een warme omgeving (garagebox)
Ik heb in elke kast een kommetje water in gezet , vanavond is kijken .
Vanaf hoeveel procent begint de kurk af te zien ?
Hallo ,

Ik heb flessen met papier rondom in de wijnkast liggen .
Kan da kwaad of er best afdoen ?

Groeten


RE: Welke wijnkast hebben jullie? en welke temperatuur en luchtvochtigheid heeft deze? - Mr Coone - 05-03-2016 11:07 AM

(03-03-2016 01:44 PM)boumi80 schreef:  Hallo ,

Ik heb flessen met papier rondom in de wijnkast liggen .
Kan da kwaad of er best afdoen ?

Groeten

Interessante vraag. Zou ik ook wel eens willen weten Smile
Ik heb ook verschillende flessen met een papiertje rond in mijn wijnkast liggen. Papier en vocht, je zou zeggen dat ze niet samen gaan, maar tot nu toe nog geen contaminatie opgemerkt.
Wat dit geeft op lange termijn daarentegen, dat weet ik niet...

Je hebt ook mensen die flessen in plastic folie wikkelen. Wellicht om het etiket tegen vocht te beschermen. Ik heb destijds enkele flessen van particulieren over gekocht, en heb daar wel lichte schimmelvorming op het etiket terug gevonden.

Ik vermoed dus dat de beste manier om je flessen te bewaren nog steeds gewoon "bloot" is.


RE: Welke wijnkast hebben jullie? en welke temperatuur en luchtvochtigheid heeft deze? - vinejo - 05-03-2016 01:08 PM

(05-03-2016 11:07 AM)Mr Coone schreef:  
(03-03-2016 01:44 PM)boumi80 schreef:  Hallo ,

Ik heb flessen met papier rondom in de wijnkast liggen .
Kan da kwaad of er best afdoen ?

Groeten

Interessante vraag. Zou ik ook wel eens willen weten Smile
Ik heb ook verschillende flessen met een papiertje rond in mijn wijnkast liggen. Papier en vocht, je zou zeggen dat ze niet samen gaan, maar tot nu toe nog geen contaminatie opgemerkt.
Wat dit geeft op lange termijn daarentegen, dat weet ik niet...

Je hebt ook mensen die flessen in plastic folie wikkelen. Wellicht om het etiket tegen vocht te beschermen. Ik heb destijds enkele flessen van particulieren over gekocht, en heb daar wel lichte schimmelvorming op het etiket terug gevonden.

Ik vermoed dus dat de beste manier om je flessen te bewaren nog steeds gewoon "bloot" is.

Ik denk dat dat papier nu net het etiket beschermd tegen schimmelvorming. En ik zou ook niet weten welk negatief effect dit kan hebben op de wijn.


RE: Welke wijnkast hebben jullie? en welke temperatuur en luchtvochtigheid heeft deze? - Jordaens - 06-03-2016 10:25 AM

Het gewone zijdepapier is m.i. geur-en smaakloos en doet niks met je wijn. Als het etiket van belang is, dan beschermt het papier inderdaad tegen diverse viezigheid. Alleen, als je een erg vochtige kelder hebt (de wijn zelf zal het appreciëren) en je laat je wijn zo'n veertig, vijftig jaar onberoerd liggen in zijn papiertje, dan kan het wel zijn dat etiket en papier op haast symbiotische wijze tot één papje verworden zijn en dan gaat de verkoopwaarde enkele punten omlaag. Maar ik zie hier toch meer verslagen over wijnen uit 2011 dan uit 1947, dus voor de meesten is dit geen risico. En dan nog in een wijnkast...


RE: Welke wijnkast hebben jullie? en welke temperatuur en luchtvochtigheid heeft deze? - Mr Coone - 06-03-2016 12:44 PM

OK, gene paniek dus Smile


RE: Welke wijnkast hebben jullie? en welke temperatuur en luchtvochtigheid heeft deze? - boumi80 - 24-03-2016 11:06 AM

Hey gasten ,

Ik heb recent een 2de hands wijnkast bijgekocht (Eurocave).
Ik heb gelijk een nieuwe koolstoffilter geplaatst .
Maar nu hangt er al een muffe geur van in begin in de kast terwijl ik het bij mijn 2 andere (liebherr) niet heb . Ik heb ze toen alle 3 geplaatst en een 48 uur later aan gezet .

Zou het helpen als ik deze uitwas en een paar dagen laat openstaan en daarna terug aanzet .
Zou anders niet de geur in de kurk dringen op lange termijn ?

Groeten


RE: Welke wijnkast hebben jullie? en welke temperatuur en luchtvochtigheid heeft deze? - Mathijs81 - 24-03-2016 02:25 PM

(24-03-2016 11:06 AM)boumi80 schreef:  Hey gasten ,

Ik heb recent een 2de hands wijnkast bijgekocht (Eurocave).
Ik heb gelijk een nieuwe koolstoffilter geplaatst .
Maar nu hangt er al een muffe geur van in begin in de kast terwijl ik het bij mijn 2 andere (liebherr) niet heb . Ik heb ze toen alle 3 geplaatst en een 48 uur later aan gezet .

Zou het helpen als ik deze uitwas en een paar dagen laat openstaan en daarna terug aanzet .
Zou anders niet de geur in de kurk dringen op lange termijn ?

Groeten

Inderdaad - gewoon even uitwassen met flink verdund product en paar dagen laten luchten.

Mathijs


RE: Welke wijnkast hebben jullie? en welke temperatuur en luchtvochtigheid heeft deze? - boumi80 - 24-03-2016 02:44 PM

Ok bedankt

(24-03-2016 02:25 PM)Mathijs81 schreef:  
(24-03-2016 11:06 AM)boumi80 schreef:  Hey gasten ,

Ik heb recent een 2de hands wijnkast bijgekocht (Eurocave).
Ik heb gelijk een nieuwe koolstoffilter geplaatst .
Maar nu hangt er al een muffe geur van in begin in de kast terwijl ik het bij mijn 2 andere (liebherr) niet heb . Ik heb ze toen alle 3 geplaatst en een 48 uur later aan gezet .

Zou het helpen als ik deze uitwas en een paar dagen laat openstaan en daarna terug aanzet .
Zou anders niet de geur in de kurk dringen op lange termijn ?

Groeten

Inderdaad - gewoon even uitwassen met flink verdund product en paar dagen laten luchten.

Mathijs



RE: Welke wijnkast hebben jullie? en welke temperatuur en luchtvochtigheid heeft deze? - boumi80 - 17-04-2016 08:01 PM

Hallo,

Volgens mij scheelt er iets met mijn recente 2de hands Eurocave wijnkast . ik had van de week 3 digitale thermometers verspreid in de kast .
Terwijl er op het display 12 graden staat : staan de thermometer's:
Boven 16 ,midden 14 en onder 13 .
Is dat normaal ? ik heb nog 2 andere (liebherr) en daar heb ik hetzelfde gedaan met de thermometers en daar is het overal max 1 graden verschil .
De liebherr's zijn wel voor 90% vol en de Eurocave voor ongeveer 60% ,wel verspreid .
Kan het daar aan liggen ?
Die van Eurocave zegt dat de kast voor 75% moet gevuld zijn , Ok,maar temperatuur verschillen van 4 graden vind ik toch wel aan de hoge kant .
De 3 kasten zijn allemaal 8 -10jaar .
Kan mij iemand daar meer over zeggen ?


RE: Welke wijnkast hebben jullie? en welke temperatuur en luchtvochtigheid heeft deze? - Olivier - 17-04-2016 08:42 PM

Citaat:Kan mij iemand daar meer over zeggen ?

Een technieker zou ik denken


RE: Welke wijnkast hebben jullie? en welke temperatuur en luchtvochtigheid heeft deze? - shiraz - 18-04-2016 09:00 AM

(17-04-2016 08:01 PM)boumi80 schreef:  Hallo,

Volgens mij scheelt er iets met mijn recente 2de hands Eurocave wijnkast . ik had van de week 3 digitale thermometers verspreid in de kast .
Terwijl er op het display 12 graden staat : staan de thermometer's:
Boven 16 ,midden 14 en onder 13 .
Is dat normaal ? ik heb nog 2 andere (liebherr) en daar heb ik hetzelfde gedaan met de thermometers en daar is het overal max 1 graden verschil .
De liebherr's zijn wel voor 90% vol en de Eurocave voor ongeveer 60% ,wel verspreid .
Kan het daar aan liggen ?
Die van Eurocave zegt dat de kast voor 75% moet gevuld zijn , Ok,maar temperatuur verschillen van 4 graden vind ik toch wel aan de hoge kant .
De 3 kasten zijn allemaal 8 -10jaar .
Kan mij iemand daar meer over zeggen ?

Het is toch geen 3-temperatuurzone wijnkast?
Best uw handleiding eens controleren


RE: Welke wijnkast hebben jullie? en welke temperatuur en luchtvochtigheid heeft deze? - boumi80 - 18-04-2016 11:22 AM

Smile neenee 1 temperatuur


RE: Welke wijnkast hebben jullie? en welke temperatuur en luchtvochtigheid heeft deze? - fleer - 18-04-2016 11:52 AM

Misschien sluit uw deur niet goed af.
Als je er één hebt met een glazen deur dan kan je het testen met een zaklamp.

Grts.


RE: Welke wijnkast hebben jullie? en welke temperatuur en luchtvochtigheid heeft deze? - boumi80 - 18-04-2016 12:41 PM

Aja ok , da kan ik is proberen straks , maar ik betwijfel of het daar aan ligt .

Ik ga ook nog is proberen om meer flessen in te steken om aan die 75% te geraken , mss dat het daar aan ligt ...