wijnliefhebbers
Domaine Masse, Givry - Afdrukversie

+- wijnliefhebbers (http://www.vinejo.freebb.be)
+-- Forum: Frankrijk (/forum-3.html)
+--- Forum: Bourgogne (/forum-5.html)
+--- Discussie: Domaine Masse, Givry (/thread-3506.html)


Domaine Masse, Givry - vinejo - 29-06-2014 10:50 PM

De jonge, gedreven en sympathieke Fabrice Masse nam dit domein recent over van zijn vader, sedertdien stijgt de kwaliteit zienderogen.

We dronken eerst zijn 2013 s uit vat, de meeste waren in malolactische gisting. Dat was volgens Fabrice ook de reden waarom deze wijnen een reductief karakter hadden, de malo zorgt voor co2 prikkeling en die stuwt de dode lies rond in de wijn. De wijnen hadden inderdaad een 'vuil neuske', maar in de mond hadden ze een verrassend mooie materie. De "En Vaut premier cru" had iets meer zuren, daar was de malo nog maar pas begonnen.

Hoewel in 2013 alles tegenzat (te koude winter, te late start van de bloei, iodium, meeldauw en rot, en dan nog regen bij de oogst) konden door grote selectie toch nog een meer dan behoorlijke wijnen worden gemaakt.

We dronken vervolgens eerst de alligoté 2011, die leek wel aangevuld met chardonnay, en ja hoor, het oude perceel (30-60 jaar oud) had drie rijen chardonnay staan...
Een hele mooie betaalbare wijn. In 2012 en 2013 verkocht hij zijn alligote aan de négoce (Bichot in dit geval) vermits hij meer kon krijgen dan mocht hij ze zelf verkopen...

Andere meevaller was de witte Givry Clos de la Brulée, een rijke doch frisse wijn met mooie houttoetsen en fijne mineraliteit. Drie flesjes alhier!

De Village 2012, gemaakt van 3 percelen die normaal apart worden gevinifieerd maar door de schaarste nu samen werden gebotteld was fruitig, vlot, wel eenvoudig, getoast.

De 1er cru Les Veau 2012 was koeler en tamelijk vegetaal, had zelfs wat geranium, niet mijn favoriete Bourgogne-aroma...

De Champ Laloy daarentegen had alles wat de vorige in meer of mindere mate mankeerde: floraliteit, rood fruit, zeer mooie balans, knappe lengte, veel materie, knappe afdronk,... Twee flesjes in de koffer!

Een leuk en lekker bezoek, geen Cote d Or niveau maar prijs kwaliteit zeker de moeite!

PS de gebruikte zwavel is wel van superkwaliteit (zie foto) Big Grin

Meer foto s zie hier: http://wijnliefhebbers.skynetblogs.be/archive/2014/06/29/domaine-masse-givry-8225583.html


RE: Domaine Masse, Givry - vinejo - 12-05-2018 02:37 PM

Een gunstige wind zorgde hier voor wat flesjes 2016 van dit goede domein uit Givry.
Zelfbeheersing is niet mijn beste eigenschap dus er ging al gauw een flesje open.

Givry 1r cru En Choué 2016

Masse heeft wijnen van eigen druiven maar ook een Négoce-lijn. Dit is een wijn gemaakt van druiven die hij aankocht van zijn neef. Dit werd ons verteld door Fré, terwijl hij onbewust betreffende wijn aan het drinken was. Toch zat men algauw in de Chalon, door het gul fruitige pinot noir karakter va deze wijn. Deze Givry had de gourmandise van de Dureuil Janthial 2015, wel iets minder krachtig en met minder houtinvloeden (toast). Rode bessen, gegrilde paprika, tabak, boomschors in de neus.
De mond zet fluwelig aan, een fruitig middenstuk, sappige zuurtjes naar de afdronk toe. Het krokante rode fruit blijft hangen met heel licht droogtrekkende tannines en wat agrume.
Hedonistisch alweer. Met een onweerstaanbaar doordrinkgehalte.


RE: Domaine Masse, Givry - wvd - 12-05-2018 02:58 PM

(12-05-2018 02:37 PM)vinejo schreef:  Zelfbeheersing is niet mijn beste eigenschap

DAT hadden we al wel begrepen, Jo... Big Grin


RE: Domaine Masse, Givry - vinejo - 12-05-2018 03:35 PM

(12-05-2018 02:58 PM)wvd schreef:  
(12-05-2018 02:37 PM)vinejo schreef:  Zelfbeheersing is niet mijn beste eigenschap

DAT hadden we al wel begrepen, Jo... Big Grin

Zelfkennis is t begin van alle wijsheid Cool


RE: Domaine Masse, Givry - Fre - 13-05-2018 09:59 AM

Ik dronk Clos de la Brulée 2016 Blanc.

Op dag 1 toonde deze wijn zich rijp met hinten van ananas en geel fruit. Toch zorgden de zuren voor een mooie balans. Op dag 2 meer richting citrus en de zuren nog nadrukkelijker. We schuiven precies een regio meer noordelijker op. Mooie wijn in z'n prijscategorie (13 eur ter plaatse)


RE: Domaine Masse, Givry - Olivier - 13-05-2018 05:46 PM

(13-05-2018 09:59 AM)Fre schreef:  Ik dronk Clos de la Brulée 2016 Blanc.

Op dag 1 toonde deze wijn zich rijp met hinten van ananas en geel fruit. Toch zorgden de zuren voor een mooie balans. Op dag 2 meer richting citrus en de zuren nog nadrukkelijker. We schuiven precies een regio meer noordelijker op. Mooie wijn in z'n prijscategorie (13 eur ter plaatse)

P/K inderdaad zeer goed, heeft voor mij de dingen die ik zoek in witte bourgogne. Verfijnd, fris, een functionele houttoets. En gewoon ook echt lekker!

Ook de rode En Choué was geslaagd, al duurde het wel even vooraleer de reductie uit het glas gewalst was. Krokant en sappig zijn inderdaad twee woorden die deze wijn goed beschrijven. Volgens het domein blijkbaar beginnen drinken vanaf 2021. Kan me inderdaad wel inbeelden dat deze wijn wat tijd kan gebruiken. Of ik hem zo lang zal kunnen laten liggen is een andere vraag...


RE: Domaine Masse, Givry - wvd - 14-05-2018 02:35 PM

(12-05-2018 03:35 PM)vinejo schreef:  
(12-05-2018 02:58 PM)wvd schreef:  
(12-05-2018 02:37 PM)vinejo schreef:  Zelfbeheersing is niet mijn beste eigenschap

DAT hadden we al wel begrepen, Jo... Big Grin

Zelfkennis is t begin van alle wijsheid Cool

Ah, er is nog hoop dan....Wink


RE: Domaine Masse, Givry - Olivier - 17-06-2018 04:11 PM

(13-05-2018 09:59 AM)Fre schreef:  Ik dronk Clos de la Brulée 2016 Blanc.

Op dag 1 toonde deze wijn zich rijp met hinten van ananas en geel fruit. Toch zorgden de zuren voor een mooie balans. Op dag 2 meer richting citrus en de zuren nog nadrukkelijker. We schuiven precies een regio meer noordelijker op. Mooie wijn in z'n prijscategorie (13 eur ter plaatse)

Ik heb gisteren deze Clos de la Brulée 2016 nog eens opengetrokken, en was toch wel verrast. Ik herinnerde me de wijn als een frisfruitige, mooie basischardonnay toen we hem samen dronken. Nu echter een zeer rijke wijn, met veel van alles, exotisch fruit, maar ook een heel ambitieuze houtlagering. In de mond heel vol, maar gelukkig ook mooi fris. De afdronk is nadrukkelijk houtgebaseerd. In het begin wat verschietachtig, omdat ik dat niet verwacht had, maar de fles was wel leeg na het eten Blush Zeer rijkelijke, maar eigenlijk ook echt lekkere wijn, die het zeer goed deed bij de zalm met olijfjes en kerstomaatjes. Mijn volgende fles laat ik wel een tijdje liggen...


RE: Domaine Masse, Givry - Fre - 19-08-2018 11:28 PM

le Clos de la Roche 2016 Spijtig genoeg niet uit Morey maar uit Givry. Toch toont deze wijn zich verleidelijk met krokant rood fruit. Op dag 1 nog wat ingetogen maar op dag 3 uit de frigo geeft ie zich meer: in de neus bosvruchten en een lichte houttoets die mooi in het fruitgeheel verwerkt zit, in de mond sappig en fris. Niet ellenlang maar correct voor z’n apogée. Ik ben fan, ook al zal deze knaap binnen 2-3 jaar nog beter zijn.


RE: Domaine Masse, Givry - Olivier - 01-01-2019 08:32 PM

(17-06-2018 04:11 PM)Olivier schreef:  
(13-05-2018 09:59 AM)Fre schreef:  Ik dronk Clos de la Brulée 2016 Blanc.

Op dag 1 toonde deze wijn zich rijp met hinten van ananas en geel fruit. Toch zorgden de zuren voor een mooie balans. Op dag 2 meer richting citrus en de zuren nog nadrukkelijker. We schuiven precies een regio meer noordelijker op. Mooie wijn in z'n prijscategorie (13 eur ter plaatse)

Ik heb gisteren deze Clos de la Brulée 2016 nog eens opengetrokken, en was toch wel verrast. Ik herinnerde me de wijn als een frisfruitige, mooie basischardonnay toen we hem samen dronken. Nu echter een zeer rijke wijn, met veel van alles, exotisch fruit, maar ook een heel ambitieuze houtlagering. In de mond heel vol, maar gelukkig ook mooi fris. De afdronk is nadrukkelijk houtgebaseerd. In het begin wat verschietachtig, omdat ik dat niet verwacht had, maar de fles was wel leeg na het eten Blush Zeer rijkelijke, maar eigenlijk ook echt lekkere wijn, die het zeer goed deed bij de zalm met olijfjes en kerstomaatjes. Mijn volgende fles laat ik wel een tijdje liggen...

dat tijdje heeft dus nog geen zes maanden geduurd... Blush

Raar, maar nu ervaar ik de wijn weer veel meer zoals de eerste keer gedronken, zo echt een poeplekkere chardonnay, met een houttoets, maar helemaal niet nadrukkelijk zoals in mijn vorige TN. Nu echt een zeer evenwichtige, frisse, zeer typische bourgogne. Ik wou dat ik er daar meer van liggen had... Sad


RE: Domaine Masse, Givry - Fre - 01-01-2019 08:39 PM

(01-01-2019 08:32 PM)Olivier schreef:  
(17-06-2018 04:11 PM)Olivier schreef:  
(13-05-2018 09:59 AM)Fre schreef:  Ik dronk Clos de la Brulée 2016 Blanc.

Op dag 1 toonde deze wijn zich rijp met hinten van ananas en geel fruit. Toch zorgden de zuren voor een mooie balans. Op dag 2 meer richting citrus en de zuren nog nadrukkelijker. We schuiven precies een regio meer noordelijker op. Mooie wijn in z'n prijscategorie (13 eur ter plaatse)

Ik heb gisteren deze Clos de la Brulée 2016 nog eens opengetrokken, en was toch wel verrast. Ik herinnerde me de wijn als een frisfruitige, mooie basischardonnay toen we hem samen dronken. Nu echter een zeer rijke wijn, met veel van alles, exotisch fruit, maar ook een heel ambitieuze houtlagering. In de mond heel vol, maar gelukkig ook mooi fris. De afdronk is nadrukkelijk houtgebaseerd. In het begin wat verschietachtig, omdat ik dat niet verwacht had, maar de fles was wel leeg na het eten Blush Zeer rijkelijke, maar eigenlijk ook echt lekkere wijn, die het zeer goed deed bij de zalm met olijfjes en kerstomaatjes. Mijn volgende fles laat ik wel een tijdje liggen...

dat tijdje heeft dus nog geen zes maanden geduurd... Blush

Raar, maar nu ervaar ik de wijn weer veel meer zoals de eerste keer gedronken, zo echt een poeplekkere chardonnay, met een houttoets, maar helemaal niet nadrukkelijk zoals in mijn vorige TN. Nu echt een zeer evenwichtige, frisse, zeer typische bourgogne. Ik wou dat ik er daar meer van liggen had... Sad
Mss dit jaar opnieuw Olivier. Wie weer Wink Dit domein is vrij recentelijk aan t boomen op LPDV


RE: Domaine Masse, Givry - Olivier - 01-01-2019 10:35 PM

Citaat:Mss dit jaar opnieuw Olivier.

Ik hou alvast mijn bestelling klaar. Big Grin


RE: Domaine Masse, Givry - Fre - 06-05-2020 08:56 PM

Givry Le Creuzot 2016 monopole
Een simpele Givry dan maar voor een lastige woensdag. Ja hallo. Wat een heerlijke wijn zeg. Na een uurtje is de reductie verdwenen en kan t feest beginnen. Een pure neus die zeer koel aandoet. Griottes, geplette aardbei, een licht minerale toets en zelfs wat Bourgondisch putje (in de goeie zin dan). De mond is sappig en drijft op t rode fruit. De lengte is meer dan behoorlijk en die heerlijke zuurtjes tillen deze wijn naar een hoger niveau. Yep, pinot as it should be. Zeer mooi. Kan zeker nog liggen maar ik verkies om m nu te drinken. Wat zijn die 2016’s toch heerlijk. En wat is Masse toch een (p/q) goed domein.


RE: Domaine Masse, Givry - Olivier - 06-05-2020 10:26 PM

(06-05-2020 08:56 PM)Fre schreef:  Givry Le Creuzot 2016 monopole
Een simpele Givry dan maar voor een lastige woensdag. Ja hallo. Wat een heerlijke wijn zeg. Na een uurtje is de reductie verdwenen en kan t feest beginnen. Een pure neus die zeer koel aandoet. Griottes, geplette aardbei, een licht minerale toets en zelfs wat Bourgondisch putje (in de goeie zin dan). De mond is sappig en drijft op t rode fruit. De lengte is meer dan behoorlijk en die heerlijke zuurtjes tillen deze wijn naar een hoger niveau. Yep, pinot as it should be. Zeer mooi. Kan zeker nog liggen maar ik verkies om m nu te drinken. Wat zijn die 2016’s toch heerlijk. En wat is Masse toch een (p/q) goed domein.

Goed om weten. Begin je ook al aan de 1er crus van Masse?


RE: Domaine Masse, Givry - Fre - 06-05-2020 10:40 PM

(06-05-2020 10:26 PM)Olivier schreef:  
(06-05-2020 08:56 PM)Fre schreef:  Givry Le Creuzot 2016 monopole
Een simpele Givry dan maar voor een lastige woensdag. Ja hallo. Wat een heerlijke wijn zeg. Na een uurtje is de reductie verdwenen en kan t feest beginnen. Een pure neus die zeer koel aandoet. Griottes, geplette aardbei, een licht minerale toets en zelfs wat Bourgondisch putje (in de goeie zin dan). De mond is sappig en drijft op t rode fruit. De lengte is meer dan behoorlijk en die heerlijke zuurtjes tillen deze wijn naar een hoger niveau. Yep, pinot as it should be. Zeer mooi. Kan zeker nog liggen maar ik verkies om m nu te drinken. Wat zijn die 2016’s toch heerlijk. En wat is Masse toch een (p/q) goed domein.

Goed om weten. Begin je ook al aan de 1er crus van Masse?

Er zit volgens mij niet zoveel verschil tussen village en 1 cru in Givry. Qua prijs is er weinig verschil, wat misschien een indicatie is. Eskes laten luchten wel


RE: Domaine Masse, Givry - rood - 07-05-2020 11:19 AM

Ik zie in deze draad dat er een aantal keer het woord krokant wordt gebruikt om een wijn te beschrijven. Maar wat betekent krokant? #durftevragen Smile


RE: Domaine Masse, Givry - Fre - 07-05-2020 11:27 AM

(07-05-2020 11:19 AM)rood schreef:  Ik zie in deze draad dat er een aantal keer het woord krokant wordt gebruikt om een wijn te beschrijven. Maar wat betekent krokant? #durftevragen Smile
Fris, fruitig maar met knisperende zuren


RE: Domaine Masse, Givry - Olivier - 07-05-2020 01:51 PM

(07-05-2020 11:19 AM)rood schreef:  Ik zie in deze draad dat er een aantal keer het woord krokant wordt gebruikt om een wijn te beschrijven. Maar wat betekent krokant? #durftevragen Smile

Je hebt gelijk dat je het vraagt, Rood!

Zoals Fre zei, het valt tesamen met het fruit en de zuren. In wit kan je gerust de vergelijking maken met een granny smith : zeer fris fruit, en prominente zuren.

In rood gelijkaardig. Ik denk dan spontaan aan aalbessen : heel fris en zurig.

Voor mij is het de combinatie van die twee die het beeld oproept van een « krokante » wijn.


RE: Domaine Masse, Givry - Vinoco - 07-05-2020 03:43 PM

(07-05-2020 11:19 AM)rood schreef:  Ik zie in deze draad dat er een aantal keer het woord krokant wordt gebruikt om een wijn te beschrijven. Maar wat betekent krokant? #durftevragen Smile

Heb er ook nog nooit van gehoord.


RE: Domaine Masse, Givry - wvd - 10-05-2020 10:53 AM

(07-05-2020 03:43 PM)Vinoco schreef:  
(07-05-2020 11:19 AM)rood schreef:  Ik zie in deze draad dat er een aantal keer het woord krokant wordt gebruikt om een wijn te beschrijven. Maar wat betekent krokant? #durftevragen Smile

Heb er ook nog nooit van gehoord.

Elke taal heeft zo zijn uitdrukkingen om iets te beschrijven. Men maakt diverse vergelijkingen om iets aan te tonen en "krokant" komt uit Franstalige omschrijvingen. "Un fruit croquant" lees je wel eens bij de beschrijving van een Bourgogne en ik weet dan perfect wat men bedoelt.


RE: Domaine Masse, Givry - Olivier - 10-05-2020 07:21 PM

(10-05-2020 10:53 AM)wvd schreef:  
(07-05-2020 03:43 PM)Vinoco schreef:  
(07-05-2020 11:19 AM)rood schreef:  Ik zie in deze draad dat er een aantal keer het woord krokant wordt gebruikt om een wijn te beschrijven. Maar wat betekent krokant? #durftevragen Smile

Heb er ook nog nooit van gehoord.

Elke taal heeft zo zijn uitdrukkingen om iets te beschrijven. Men maakt diverse vergelijkingen om iets aan te tonen en "krokant" komt uit Franstalige omschrijvingen. "Un fruit croquant" lees je wel eens bij de beschrijving van een Bourgogne en ik weet dan perfect wat men bedoelt.

Tiens, nu je het zegt, ik had daar nog niet bij stilgestaan, maar in het Engels heb je inderdaad zo niet meteen een equivalent.


RE: Domaine Masse, Givry - wvd - 11-05-2020 02:36 PM

(10-05-2020 07:21 PM)Olivier schreef:  
(10-05-2020 10:53 AM)wvd schreef:  
(07-05-2020 03:43 PM)Vinoco schreef:  
(07-05-2020 11:19 AM)rood schreef:  Ik zie in deze draad dat er een aantal keer het woord krokant wordt gebruikt om een wijn te beschrijven. Maar wat betekent krokant? #durftevragen Smile

Heb er ook nog nooit van gehoord.

Elke taal heeft zo zijn uitdrukkingen om iets te beschrijven. Men maakt diverse vergelijkingen om iets aan te tonen en "krokant" komt uit Franstalige omschrijvingen. "Un fruit croquant" lees je wel eens bij de beschrijving van een Bourgogne en ik weet dan perfect wat men bedoelt.

Tiens, nu je het zegt, ik had daar nog niet bij stilgestaan, maar in het Engels heb je inderdaad zo niet meteen een equivalent.

Sommige Nederlandstaligen gewagen al eens van "knapperig" wat het eigenlijk ook best weergeeft.


RE: Domaine Masse, Givry - Vinoco - 11-05-2020 02:55 PM

(11-05-2020 02:36 PM)wvd schreef:  Sommige Nederlandstaligen gewagen al eens van "knapperig" wat het eigenlijk ook best weergeeft.

Knapperig kan alleen maar bedoeld worden bij iets wat een "bite" heeft. Dus niet bij een vloeistof zoals wijn. Een wijn kan in mijn ogen ook nooit "knapperig" zijn. Chips of fritten daarentegen wel Rolleyes


RE: Domaine Masse, Givry - wvd - 11-05-2020 03:57 PM

(11-05-2020 02:55 PM)Vinoco schreef:  
(11-05-2020 02:36 PM)wvd schreef:  Sommige Nederlandstaligen gewagen al eens van "knapperig" wat het eigenlijk ook best weergeeft.

Knapperig kan alleen maar bedoeld worden bij iets wat een "bite" heeft. Dus niet bij een vloeistof zoals wijn. Een wijn kan in mijn ogen ook nooit "knapperig" zijn. Chips of fritten daarentegen wel Rolleyes

Je moet dat niet te letterlijk nemen, het is de omschrijving van een gevoel, de associatie met een vorm van zinderende frisheid, als een pas geplukte kers met harde, spannende pel tegenover een die er al een paar dagen ligt en net dat verloren heeft. Zoals ik al schreef, elke taal, cultuur heeft zijn manier om dingen te omschrijven door het met iets te vergelijken wat men kent.
Probeer maar eens uit te leggen hoe een prei proeft of hoe taupe er nu net uit ziet.


RE: Domaine Masse, Givry - vinejo - 17-09-2020 01:06 PM

(11-05-2020 03:57 PM)wvd schreef:  
(11-05-2020 02:55 PM)Vinoco schreef:  
(11-05-2020 02:36 PM)wvd schreef:  Sommige Nederlandstaligen gewagen al eens van "knapperig" wat het eigenlijk ook best weergeeft.

Knapperig kan alleen maar bedoeld worden bij iets wat een "bite" heeft. Dus niet bij een vloeistof zoals wijn. Een wijn kan in mijn ogen ook nooit "knapperig" zijn. Chips of fritten daarentegen wel Rolleyes

Je moet dat niet te letterlijk nemen, het is de omschrijving van een gevoel, de associatie met een vorm van zinderende frisheid, als een pas geplukte kers met harde, spannende pel tegenover een die er al een paar dagen ligt en net dat verloren heeft. Zoals ik al schreef, elke taal, cultuur heeft zijn manier om dingen te omschrijven door het met iets te vergelijken wat men kent.
Probeer maar eens uit te leggen hoe een prei proeft of hoe taupe er nu net uit ziet.

Lees dit nu pas.
Perfect beschreven wat we met knapperig bedoelen!


RE: Domaine Masse, Givry - wvd - 17-09-2020 04:15 PM

(17-09-2020 01:06 PM)vinejo schreef:  
(11-05-2020 03:57 PM)wvd schreef:  
(11-05-2020 02:55 PM)Vinoco schreef:  
(11-05-2020 02:36 PM)wvd schreef:  Sommige Nederlandstaligen gewagen al eens van "knapperig" wat het eigenlijk ook best weergeeft.

Knapperig kan alleen maar bedoeld worden bij iets wat een "bite" heeft. Dus niet bij een vloeistof zoals wijn. Een wijn kan in mijn ogen ook nooit "knapperig" zijn. Chips of fritten daarentegen wel Rolleyes

Je moet dat niet te letterlijk nemen, het is de omschrijving van een gevoel, de associatie met een vorm van zinderende frisheid, als een pas geplukte kers met harde, spannende pel tegenover een die er al een paar dagen ligt en net dat verloren heeft. Zoals ik al schreef, elke taal, cultuur heeft zijn manier om dingen te omschrijven door het met iets te vergelijken wat men kent.
Probeer maar eens uit te leggen hoe een prei proeft of hoe taupe er nu net uit ziet.

Lees dit nu pas.
Perfect beschreven wat we met knapperig bedoelen!

In tengels is dat "crunchy", wat toch weer niet 100% hetzelfde is, maar toch bijna.


RE: Domaine Masse, Givry - vinejo - 17-09-2020 07:34 PM

(06-05-2020 08:56 PM)Fre schreef:  Givry Le Creuzot 2016 monopole
Een simpele Givry dan maar voor een lastige woensdag. Ja hallo. Wat een heerlijke wijn zeg. Na een uurtje is de reductie verdwenen en kan t feest beginnen. Een pure neus die zeer koel aandoet. Griottes, geplette aardbei, een licht minerale toets en zelfs wat Bourgondisch putje (in de goeie zin dan). De mond is sappig en drijft op t rode fruit. De lengte is meer dan behoorlijk en die heerlijke zuurtjes tillen deze wijn naar een hoger niveau. Yep, pinot as it should be. Zeer mooi. Kan zeker nog liggen maar ik verkies om m nu te drinken. Wat zijn die 2016’s toch heerlijk. En wat is Masse toch een (p/q) goed domein.

Terwijl ik eindelijk-op instignatie van mijn goede vriend pvdw- het oeuvre van Kevin Coyne beluister (met véel voldoening, lijkt een ruigere versie van een mix van Dylan en Van the Man met de stem van Hank III) geniet ik enorm van deze Monopole van Masse, hierboven heel mooi beschreven door een andere goede vriend.
En geen twee zonder drie, ik denk hierbij vooral aan onze Olivier, he knows why Heart


RE: Domaine Masse, Givry - Fre - 18-09-2020 06:16 PM

Bij t openen an mijn wijnkast kwam ik deze wijn tegen. Ik moest denken aan Vinejos post. En aan mijn maatje Heart

Heerlijk pinoterende neus. In de lijn van de vorige flessen. Vergelijk is moeilijk. Ik vind dat ze in dezelfde lijn liggen. Ik denk dat ik volgend jaar nog s passeer.


RE: Domaine Masse, Givry - Olivier - 20-09-2020 12:41 PM

Wat een betere manier om een moeilijke week af te sluiten met deze Le Creuzot 2016, Givry van Masse. Amai, direct genieten. Het is ook al weer even geleden dat ik hier eigenlijk nog een pinot noir open gedaan heb en daardoor is het nog eens extra genieten.
Zal smaken bij de vol-au-vent als ultieme comfort food.

Thanks guys!


RE: Domaine Masse, Givry - vinejo - 20-09-2020 03:13 PM

(20-09-2020 12:41 PM)Olivier schreef:  Wat een betere manier om een moeilijke week af te sluiten met deze Le Creuzot 2016, Givry van Masse. Amai, direct genieten. Het is ook al weer even geleden dat ik hier eigenlijk nog een pinot noir open gedaan heb en daardoor is het nog eens extra genieten.
Zal smaken bij de vol-au-vent als ultieme comfort food.

Thanks guys!

applaus applaus thumbsup


RE: Domaine Masse, Givry - Vince - 16-10-2020 09:26 PM

Creusot 16 in het glas. Aroma van witte peper.Frisse aanzet, nadien kirsch, een kruidige warme maar korte afdronk. Zou blind gokken op Irancy. Lekker maar ben hier niet wild van.


RE: Domaine Masse, Givry - Fre - 26-06-2021 09:23 AM

Givry 1e cru Le Creusot
Gisteren geschonken aan m’n schoonouders. Echt knap. Begint eindelijk zijn ware gelaat te tonen. Finesse, fraicheur, verleidelijk rood fruit. Eindelijk begint de 2016 zich in de basis appellaties te manifesteren. De vorige dronken we gewoon te vroeg. De grotere wijnen laat je best nog wat liggen.

Een steal aan een euro of 17 op t domein.


RE: Domaine Masse, Givry - Olivier - 26-06-2021 12:33 PM

(26-06-2021 09:23 AM)Fre schreef:  Givry 1e cru Le Creusot
Gisteren geschonken aan m’n schoonouders. Echt knap. Begint eindelijk zijn ware gelaat te tonen. Finesse, fraicheur, verleidelijk rood fruit. Eindelijk begint de 2016 zich in de basis appellaties te manifesteren. De vorige dronken we gewoon te vroeg. De grotere wijnen laat je best nog wat liggen.

Een steal aan een euro of 17 op t domein.

Aha, goed nieuws. Ik heb van de andere 1er crus wat liggen van ‘16.


RE: Domaine Masse, Givry - Fre - 28-12-2021 07:50 PM

Servoisine 2016
Tijdens het uitzoeken van mijn wijnen van morgen, botste ik op deze wijn. Een van de meer bekende 1er cru’s uit Givry. Mede door Joblot die eveneens een prachtige cru voortbrengt.
Maar ook deze mag er best zijn. Heerlijke rode vruchten: frisfruitige framboosjes, roosjes ook, een zacht begeleidende fumé, …. In de mond een koele ‘breeze’ van rood fruit, heerlijk ‘gouleyand’ met tinetelende zuurtjes. Wauw, dit is heerlijk! Ik betaalde ter plaatse geen 20 euro. Waar gaan we dat schrijven? Wel, hier natuurlijk Smile
De zoektocht naar de goeie flessen voor morgen gaat door. Maar met een Servoisine in de hand, is dat geen opgave. Slurp


RE: Domaine Masse, Givry - vinejo - 28-12-2021 11:54 PM

(28-12-2021 07:50 PM)Fre schreef:  Servoisine 2016
Tijdens het uitzoeken van mijn wijnen van morgen, botste ik op deze wijn. Een van de meer bekende 1er cru’s uit Givry. Mede door Joblot die eveneens een prachtige cru voortbrengt.
Maar ook deze mag er best zijn. Heerlijke rode vruchten: frisfruitige framboosjes, roosjes ook, een zacht begeleidende fumé, …. In de mond een koele ‘breeze’ van rood fruit, heerlijk ‘gouleyand’ met tinetelende zuurtjes. Wauw, dit is heerlijk! Ik betaalde ter plaatse geen 20 euro. Waar gaan we dat schrijven? Wel, hier natuurlijk Smile
De zoektocht naar de goeie flessen voor morgen gaat door. Maar met een Servoisine in de hand, is dat geen opgave. Slurp

Veelbelovend dat je tussen je Bourgognes aan het zoeken was Smile


RE: Domaine Masse, Givry - redacteur - 25-02-2022 09:38 PM

Givry 1er cru Servoisine 2017

Eerste fles van dit domein. PnP.
Mooie gevarieerde neus met eerst edel cederhout, fumé, kruidigheid. Rood fruit (framboos, aardbei) volgt op de achtergrond.
Heel zacht in de mond. Soepel, zijdezacht en lichtvoetig op het rode fruit met een mooie kruidigheid.
Frisse zuren en een zachte tanninestructuur maken dit lip-smackingly good.

@Fre: ik snap het helemaal. Wink


RE: Domaine Masse, Givry - vinejo - 15-09-2023 06:42 PM

(12-05-2018 02:37 PM)vinejo schreef:  Een gunstige wind zorgde hier voor wat flesjes 2016 van dit goede domein uit Givry.
Zelfbeheersing is niet mijn beste eigenschap dus er ging al gauw een flesje open.

Givry 1r cru En Choué 2016

Masse heeft wijnen van eigen druiven maar ook een Négoce-lijn. Dit is een wijn gemaakt van druiven die hij aankocht van zijn neef. Dit werd ons verteld door Fré, terwijl hij onbewust betreffende wijn aan het drinken was. Toch zat men algauw in de Chalon, door het gul fruitige pinot noir karakter va deze wijn. Deze Givry had de gourmandise van de Dureuil Janthial 2015, wel iets minder krachtig en met minder houtinvloeden (toast). Rode bessen, gegrilde paprika, tabak, boomschors in de neus.
De mond zet fluwelig aan, een fruitig middenstuk, sappige zuurtjes naar de afdronk toe. Het krokante rode fruit blijft hangen met heel licht droogtrekkende tannines en wat agrume.
Hedonistisch alweer. Met een onweerstaanbaar doordrinkgehalte.

Meer dan 5 jaar later heb ik dezelfde wijn in het glas om het weekend in te zetten.
Bij openen enorm fruitig, rijp fruit zelfs, mooi maar ik miste een Bourgogne gevoel.
Ik las op LpdV dat de 2020 eerder aan Noordelijke Rhone deden denken. Zover ging het niet met deze wijn, zeker omdat ie na een tijdje meer Bourgondisch werd. Nog steeds dat rode fruit, maar nu elegant aangevuld met champignons en een toets grafiet. Het fruitpallet werd ook gevarieerder. Fluwelig zacht in de mond, droogt helemaal niet uit, integendeel, blijft heel sappig. Mooie, aardse en fruitige afdronk.
Perfect op dronk!
En perfect bij een stukje comté en Billy Bragg op de IPad.

[attachment=6693]


RE: Domaine Masse, Givry - redacteur - 15-09-2023 06:53 PM

Mmmmasse! Heb die En Choué enkel nog liggen in 2021.

Wel meerdere flessen, dus misschien moet ik algauw eens nieuwsgierig zijn... Wink


RE: Domaine Masse, Givry - vinejo - 15-09-2023 07:29 PM

(15-09-2023 06:53 PM)redacteur schreef:  Mmmmasse! Heb die En Choué enkel nog liggen in 2021.

Wel meerdere flessen, dus misschien moet ik algauw eens nieuwsgierig zijn... Wink

Ik zou eens proberen…nu nog jong genoeg om op zijn fruit en houtlagering heerlijk te zijn (ondanks 2021…)


RE: Domaine Masse, Givry - redacteur - 18-09-2023 06:16 PM

Als onze head honcho zegt om eentje te openen, dan euh... openen we eentje zeker?

Vrijdagavond dus een fles En Choué 2021 opengetrokken. Geproefd over drie dagen en dat was een eerder wisselvallige proefervaring.
Misschien zit de wijn ondertussen toch in een moeilijke/gesloten fase. Het tweede (vrijdag) en laatste glas (gisteren) sprongen er positief uit, de rest was eerder teleurstellend.

Bij openen kwam de wijn wat dun over. Dan maar een stevige wals ingezet. Het tweede glas was wel op het appèl met een mooie fruitkorf, vooral op het rode fruit, en een hint van de opvoeding (kruidigheid, wat melkchocolade). Voor wijnen met veel materie moet je niet in 2021 zijn, maar dat is sowieso niet echt waar ik bij Masse naar op zoek ga. Hier dus ook eerder een lichte body, maar wel met zuivere aroma's en elegantie.

Op dag twee weinig plezier... de wijn leek terug in zijn schulp te kruipen en was eerder op het niveau van de Côte Chalonnaise VV '21 van hetzelfde huis.

Op dag drie sowieso iets te laat uit de koelkast gehaald, wat zich vertaalde in een gesloten begin. Tegen het laatste glas zat de temperatuur wel goed en was de wijn terug zijn fruitige, genietbare zelf.

Ik heb er wel vertrouwen in dat dit helemaal op zijn plooi komt, al lijkt me dit sowieso geen wijn voor de lange termijn (en dat is helemaal niet erg).


RE: Domaine Masse, Givry - vinejo - 18-09-2023 06:31 PM

(18-09-2023 06:16 PM)redacteur schreef:  Als onze head honcho zegt om eentje te openen, dan euh... openen we eentje zeker?

Vrijdagavond dus een fles En Choué 2021 opengetrokken. Geproefd over drie dagen en dat was een eerder wisselvallige proefervaring.
Misschien zit de wijn ondertussen toch in een moeilijke/gesloten fase. Het tweede (vrijdag) en laatste glas (gisteren) sprongen er positief uit, de rest was eerder teleurstellend.

Bij openen kwam de wijn wat dun over. Dan maar een stevige wals ingezet. Het tweede glas was wel op het appèl met een mooie fruitkorf, vooral op het rode fruit, en een hint van de opvoeding (kruidigheid, wat melkchocolade). Voor wijnen met veel materie moet je niet in 2021 zijn, maar dat is sowieso niet echt waar ik bij Masse naar op zoek ga. Hier dus ook eerder een lichte body, maar wel met zuivere aroma's en elegantie.

Op dag twee weinig plezier... de wijn leek terug in zijn schulp te kruipen en was eerder op het niveau van de Côte Chalonnaise VV '21 van hetzelfde huis.

Op dag drie sowieso iets te laat uit de koelkast gehaald, wat zich vertaalde in een gesloten begin. Tegen het laatste glas zat de temperatuur wel goed en was de wijn terug zijn fruitige, genietbare zelf.

Ik heb er wel vertrouwen in dat dit helemaal op zijn plooi komt, al lijkt me dit sowieso geen wijn voor de lange termijn (en dat is helemaal niet erg).

Toch bedankt voor de opoffering Big Grin


RE: Domaine Masse, Givry - MH - 18-09-2023 09:10 PM

Op domein geweest vorig jaar en ik was eerder ontgoocheld in hun 2021 creaties.

Ik kocht enkel rode Servoisine givry 1er cru 2021.
Verder nog wat witte Montagny 1er cru Les terroirs 2020 die overigens zeer in de smaak viel.


RE: Domaine Masse, Givry - redacteur - 18-09-2023 10:18 PM

Servoisine jammer genoeg enkel uit tank kunnen proeven, zat nog niet op fles. Liet bij mij ook wel de beste indruk na.


RE: Domaine Masse, Givry - vinejo - 21-12-2023 06:11 PM

(28-12-2021 07:50 PM)Fre schreef:  Servoisine 2016
Tijdens het uitzoeken van mijn wijnen van morgen, botste ik op deze wijn. Een van de meer bekende 1er cru’s uit Givry. Mede door Joblot die eveneens een prachtige cru voortbrengt.
Maar ook deze mag er best zijn. Heerlijke rode vruchten: frisfruitige framboosjes, roosjes ook, een zacht begeleidende fumé, …. In de mond een koele ‘breeze’ van rood fruit, heerlijk ‘gouleyand’ met tinetelende zuurtjes. Wauw, dit is heerlijk! Ik betaalde ter plaatse geen 20 euro. Waar gaan we dat schrijven? Wel, hier natuurlijk Smile
De zoektocht naar de goeie flessen voor morgen gaat door. Maar met een Servoisine in de hand, is dat geen opgave. Slurp

Deze Servoisine 2016 meegenomen naar restaurant, Le Noble, mocht m daar voor 20 euro kurkrecht opentrekken.
Wel wel, wat een voltreffer was dat!
Een absoluut héérlijke wijn, lengte, evenwicht, fraicheur, alles had ie.
Mijn tafelgenoot, Franklin, was verrukt.
En hij paste werkelijk perfect bij de tajine van lam.


RE: Domaine Masse, Givry - Olivier - 22-12-2023 11:09 PM

(21-12-2023 06:11 PM)vinejo schreef:  
(28-12-2021 07:50 PM)Fre schreef:  Servoisine 2016
Tijdens het uitzoeken van mijn wijnen van morgen, botste ik op deze wijn. Een van de meer bekende 1er cru’s uit Givry. Mede door Joblot die eveneens een prachtige cru voortbrengt.
Maar ook deze mag er best zijn. Heerlijke rode vruchten: frisfruitige framboosjes, roosjes ook, een zacht begeleidende fumé, …. In de mond een koele ‘breeze’ van rood fruit, heerlijk ‘gouleyand’ met tinetelende zuurtjes. Wauw, dit is heerlijk! Ik betaalde ter plaatse geen 20 euro. Waar gaan we dat schrijven? Wel, hier natuurlijk Smile
De zoektocht naar de goeie flessen voor morgen gaat door. Maar met een Servoisine in de hand, is dat geen opgave. Slurp

Deze Servoisine 2016 meegenomen naar restaurant, Le Noble, mocht m daar voor 20 euro kurkrecht opentrekken.
Wel wel, wat een voltreffer was dat!
Een absoluut héérlijke wijn, lengte, evenwicht, fraicheur, alles had ie.
Mijn tafelgenoot, Franklin, was verrukt.
En hij paste werkelijk perfect bij de tajine van lam.

Tof dat ze dat doen bij Le Noble!


RE: Domaine Masse, Givry - vinejo - 23-12-2023 06:59 AM

(22-12-2023 11:09 PM)Olivier schreef:  
(21-12-2023 06:11 PM)vinejo schreef:  
(28-12-2021 07:50 PM)Fre schreef:  Servoisine 2016
Tijdens het uitzoeken van mijn wijnen van morgen, botste ik op deze wijn. Een van de meer bekende 1er cru’s uit Givry. Mede door Joblot die eveneens een prachtige cru voortbrengt.
Maar ook deze mag er best zijn. Heerlijke rode vruchten: frisfruitige framboosjes, roosjes ook, een zacht begeleidende fumé, …. In de mond een koele ‘breeze’ van rood fruit, heerlijk ‘gouleyand’ met tinetelende zuurtjes. Wauw, dit is heerlijk! Ik betaalde ter plaatse geen 20 euro. Waar gaan we dat schrijven? Wel, hier natuurlijk Smile
De zoektocht naar de goeie flessen voor morgen gaat door. Maar met een Servoisine in de hand, is dat geen opgave. Slurp

Deze Servoisine 2016 meegenomen naar restaurant, Le Noble, mocht m daar voor 20 euro kurkrecht opentrekken.
Wel wel, wat een voltreffer was dat!
Een absoluut héérlijke wijn, lengte, evenwicht, fraicheur, alles had ie.
Mijn tafelgenoot, Franklin, was verrukt.
En hij paste werkelijk perfect bij de tajine van lam.

Tof dat ze dat doen bij Le Noble!

Ze vroegen eerst 25 euro maar k heb afgedongen Tongue
We namen wel een glas wit als aperitief en voorgerecht, hoofdgerecht en nagerecht. En achteraf nog 2 glazen champagne…
Zijn er restaurants waar ze kurkgeld weigeren?


RE: Domaine Masse, Givry - wvd - 23-12-2023 12:26 PM

(23-12-2023 06:59 AM)vinejo schreef:  Zijn er restaurants waar ze kurkgeld weigeren?
Dat zou je eenvoudig oplossen door zelf dan ook te weigeren Wink
Ik hoor van John dat hij altijd en overal zijn eigen wijnen meeneemt en daar nooit enig probleem mee gehad heeft. Nu ja, hij is dan wel een heel goede klant daar, dat helpt ongetwijfeld. De prijs van kurkgeld zou ook stijgen ook met de reputatie (lees: sterren) van het restaurant.


RE: Domaine Masse, Givry - vinejo - 23-12-2023 02:03 PM

(23-12-2023 12:26 PM)wvd schreef:  
(23-12-2023 06:59 AM)vinejo schreef:  Zijn er restaurants waar ze kurkgeld weigeren?
Dat zou je eenvoudig oplossen door zelf dan ook te weigeren Wink
Ik hoor van John dat hij altijd en overal zijn eigen wijnen meeneemt en daar nooit enig probleem mee gehad heeft. Nu ja, hij is dan wel een heel goede klant daar, dat helpt ongetwijfeld. De prijs van kurkgeld zou ook stijgen ook met de reputatie (lees: sterren) van het restaurant.

Ik maak er een topicske van Wink


RE: Domaine Masse, Givry - wvd - 23-12-2023 03:02 PM

(23-12-2023 02:03 PM)vinejo schreef:  
(23-12-2023 12:26 PM)wvd schreef:  
(23-12-2023 06:59 AM)vinejo schreef:  Zijn er restaurants waar ze kurkgeld weigeren?
Dat zou je eenvoudig oplossen door zelf dan ook te weigeren Wink
Ik hoor van John dat hij altijd en overal zijn eigen wijnen meeneemt en daar nooit enig probleem mee gehad heeft. Nu ja, hij is dan wel een heel goede klant daar, dat helpt ongetwijfeld. De prijs van kurkgeld zou ook stijgen ook met de reputatie (lees: sterren) van het restaurant.

Ik maak er een topicske van Wink
TOP, cheers

Ik ben echt benieuwd naar de mening van de forummers!