wijnliefhebbers
Hertog Jan, Zedelgem - Afdrukversie

+- wijnliefhebbers (http://www.vinejo.freebb.be)
+-- Forum: Interessante eet-drinkadressen (/forum-31.html)
+--- Forum: België (/forum-36.html)
+--- Discussie: Hertog Jan, Zedelgem (/thread-3592.html)


Hertog Jan, Zedelgem - Corto - 27-08-2014 11:57 AM

Op de site van Hertog Jan staat nu hun volledige wijnkaart (weliswaar zonder de prijzen). Interessant.
http://hertog-jan.com/menu/#wines


RE: Hertog Jan, Zedelgem - vinejo - 27-08-2014 12:18 PM

(27-08-2014 11:57 AM)Corto schreef:  Op de site van Hertog Jan staat nu hun volledige wijnkaart (weliswaar zonder de prijzen). Interessant.
http://hertog-jan.com/menu/#wines

Mét de prijzen zou nog interessanter geweest zijn Wink


RE: Hertog Jan, Zedelgem - Biff - 27-08-2014 02:40 PM

Behoorlijk aantal denk ik dan....
Ik mag al blij zijn als ik er een 10tal van kenBlush
Nog veel te leren dusWink


RE: Hertog Jan, Zedelgem - stijnvn - 27-08-2014 07:36 PM

Vorige week eens weest eten (weliswaar met een bongobon) want niet goedkoop.
Een echte aanrader hebben het 4 gangenmenu gekregen en het was subliem lekker en we zijn met geen honger van tafel gegaan!
Soit mijn vrouw drinkt niet dus halve flesjes besteld.
Wit was Steffen Christmann riesling Idig 2011 – Pfalz – Deutschland 70Euro In de mondzeer krachtig, dicht en volmondig, maar ook mineraal, rijk vruchtenbouquet een toppertje.
Rood was Castello di Ama sangiovese 2008 – Chianti Classico Riserva – Italia 55Euro
Robijnrode kleur. Prachtige aroma's van pruimen, kersen. vol van structuur met fijne tannines en een fluwele smaak. Fruitige afdronk.


RE: Hertog Jan, Zedelgem - Kupers - 27-08-2014 08:45 PM

70 voor een halfje Idig? Dat is maal vier, toch nog redelijk prijzig dan. Ik vind persoonlijk dat de top van de sterrenzaken in Vlaanderen zeer duur zijn qua wijnkaart, In De Wulf is voor veel wijnen x7 of zelfs x8, wat er ver over is. Prijskwaliteit ga ik liever in Brussel of Wallonië, wijnen op dronk en nog betaalbaar ook.


RE: Hertog Jan, Zedelgem - Corto - 28-08-2014 09:39 AM

Bij In De Wulf halen ze ook het onderste uit de kan. Enkele jaren geleden kon men er nog hun 15-gangen menu met wijnen eten aan ongeveer 150 euro. Nu is het inmiddels stukken meer. Ook toen ergerde ik me al aan zaken zoals een 2de glas champagne als aperitief proberen te verkopen, vragen of men nog wat koffie wenst en dan achteraf de volle prijs voor een 2de koffie (deze keer geleverd zonder bijgeleverde desserthapjes) aangerekend krijgen, de P/K van de overnachting ter plaatse, ...


RE: Hertog Jan, Zedelgem - don quichotte - 28-08-2014 01:41 PM

(28-08-2014 09:39 AM)Corto schreef:  Bij In De Wulf halen ze ook het onderste uit de kan. Enkele jaren geleden kon men er nog hun 15-gangen menu met wijnen eten aan ongeveer 150 euro. Nu is het inmiddels stukken meer. Ook toen ergerde ik me al aan zaken zoals een 2de glas champagne als aperitief proberen te verkopen, vragen of men nog wat koffie wenst en dan achteraf de volle prijs voor een 2de koffie (deze keer geleverd zonder bijgeleverde desserthapjes) aangerekend krijgen, de P/K van de overnachting ter plaatse, ...

Ik vind dit interessante informatie.
Een reden voor mij om nooit een stap binnen dit restaurant "In de Wulf" te zetten.


RE: Hertog Jan, Zedelgem - Corto - 08-12-2014 10:18 AM

Enkele sterren geleden ben ik een paar keer gaan eten in Hertog Jan. Ik was elke keer meer gecharmeerd door de aangepaste wijnen dan door de gerechten die me minder konden overtuigen. Nu waren we toch nieuwsgierig naar het nieuwe gebouw en naar de evolutie die Gert De Mangeleer en Joachim Boudens hebben gemaakt.

Het nieuwe gebouw is erg strak. De glazen achterwand in het restaurant met uitzicht op de groentetuin lijkt me vooral overdag en in de lente/zomer tot zijn recht te komen. In de winter ’s avonds is de toegevoegde waarde jammer genoeg nogal beperkt. De zaal is zeer ruim en open wat zonder uitzicht in een kantinegevoel resulteert. De akoestiek is wel voortreffelijk en er is voldoende ruimte tussen de tafels om het personeel toe te laten zich met allerhande karren tussen de tafels te verplaatsen. De temperatuur in de zaal voelde wel te hoog aan (gevoelstemperatuur 25 graden). De gebruikte glazen deuren bij de ingang zijn erg moeilijk waarneembaar en ze schuiven (te) langzaam open. Het zou me erg verbazen als er nog niemand is tegengelopen.

Na het binnenkomen mochten we kiezen tussen op een stootkar binnengereden 3 champagnes van André Clouet (Brut Silver, Rosé, Grande Réserve) . De Brut Silver (20 euro) kon ons erg bekoren. Men liet ons weten dat we per mail voor het meest uitgebreide menu (de Uitgebreide Ontdekking, 255 euro) hadden gekozen, maar dat we dit nog konden veranderen. Aangezien we bij de reservatie per mail echter voor het iets minder uitgebreide menu “Intense beleving” (195 euro) hadden gekozen, besloten we bij deze keuze te blijven.

Bij de menu’s kan men in de nieuwe locatie jammer genoeg geen aangepaste wijnen arrangement meer nemen. Erg spijtig voor een restaurant met 2 sommeliers.
Men wilde ook niet vertellen uit welke gerechten het menu bestond, maar de sommelier raadde wel een witte wijn aan. Toen ik vroeg of er ook rode wijn vereist was, antwoordde de sommelier bevestigend en toen ik ook een bevestiging kreeg op mijn vraag of dit bij meer dan 1 gerecht van toepassing was, koos ik als rode wijn een half flesje Castello di Ama Chianti 2009 (55 euro). (Uiteindelijk zou slechts bij het hoofdgerecht rode wijn nodig zijn.)
Als witte wijn koos ik de Pico 2011 van Angiolino Maule (60 euro – 13,5 euro bij Divino). (Met de I Massieri rosso en I Massiera bianco van Maule heb ik al goede ervaringen gehad. ) Attent van de sommelier was dat hij me bij deze wijn waarschuwde dat het iets speciaals was en ongefilterd.
Na het eten raadde de sommelier ons nog “iets in hetzelfde genre” aan. Dat bleek om een glas niet gedegorgeerde champagne te gaan. Een interessante maar vrij prijzige suggestie van de sommelier (25 euro per glas).

Wat de gerechten betreft, we besloten niet op de (ongetwijfeld zeer dure) suggestie in te gaan om de chef 1 van onze gerechten met witte truffel uit Alba te laten verfraaien. De gerechten waren - de slogan van Hertog Jan “Eenvoud is niet eenvoudig” indachtig? –van smaak meestal vrij (te) eenvoudig. Wow ervaringen bleven uit. Bij de voorgerechten werd ook verscheidene keren gebruik gemaakt van een kannetjes met jus om (tevergeefs) wat extra smaak aan de gerechten te geven. Voor ons waren de gerechten te puur. We vonden het ook een beetje jammer dat in het wildseizoen enkel bij het hoofdgerecht wild werd voorzien (waarschijnlijk dan nog met lichte tegenzin van de chef). Elementen zoals het brood of de snoepkar waren voor een driesterrenrestaurant (vergeleken met bv. het Hof Van Cleve waarbij de broodjes op zich al een feestmaal zijn) aan de schamele kant.

Conclusie: niet slecht, maar voor 600 euro voor 2 personen zeker geen onvergetelijke belevenis.


RE: Hertog Jan, Zedelgem - vinejo - 08-12-2014 05:36 PM

(08-12-2014 10:18 AM)Corto schreef:  Enkele sterren geleden ben ik een paar keer gaan eten in Hertog Jan. Ik was elke keer meer gecharmeerd door de aangepaste wijnen dan door de gerechten die me minder konden overtuigen. Nu waren we toch nieuwsgierig naar het nieuwe gebouw en naar de evolutie die Gert De Mangeleer en Joachim Boudens hebben gemaakt.

Het nieuwe gebouw is erg strak. De glazen achterwand in het restaurant met uitzicht op de groentetuin lijkt me vooral overdag en in de lente/zomer tot zijn recht te komen. In de winter ’s avonds is de toegevoegde waarde jammer genoeg nogal beperkt. De zaal is zeer ruim en open wat zonder uitzicht in een kantinegevoel resulteert. De akoestiek is wel voortreffelijk en er is voldoende ruimte tussen de tafels om het personeel toe te laten zich met allerhande karren tussen de tafels te verplaatsen. De temperatuur in de zaal voelde wel te hoog aan (gevoelstemperatuur 25 graden). De gebruikte glazen deuren bij de ingang zijn erg moeilijk waarneembaar en ze schuiven (te) langzaam open. Het zou me erg verbazen als er nog niemand is tegengelopen.

Na het binnenkomen mochten we kiezen tussen op een stootkar binnengereden 3 champagnes van André Clouet (Brut Silver, Rosé, Grande Réserve) . De Brut Silver (20 euro) kon ons erg bekoren. Men liet ons weten dat we per mail voor het meest uitgebreide menu (de Uitgebreide Ontdekking, 255 euro) hadden gekozen, maar dat we dit nog konden veranderen. Aangezien we bij de reservatie per mail echter voor het iets minder uitgebreide menu “Intense beleving” (195 euro) hadden gekozen, besloten we bij deze keuze te blijven.

Bij de menu’s kan men in de nieuwe locatie jammer genoeg geen aangepaste wijnen arrangement meer nemen. Erg spijtig voor een restaurant met 2 sommeliers.
Men wilde ook niet vertellen uit welke gerechten het menu bestond, maar de sommelier raadde wel een witte wijn aan. Toen ik vroeg of er ook rode wijn vereist was, antwoordde de sommelier bevestigend en toen ik ook een bevestiging kreeg op mijn vraag of dit bij meer dan 1 gerecht van toepassing was, koos ik als rode wijn een half flesje Castello di Ama Chianti 2009 (55 euro). (Uiteindelijk zou slechts bij het hoofdgerecht rode wijn nodig zijn.)
Als witte wijn koos ik de Pico 2011 van Angiolino Maule (60 euro – 13,5 euro bij Divino). (Met de I Massieri rosso en I Massiera bianco van Maule heb ik al goede ervaringen gehad. ) Attent van de sommelier was dat hij me bij deze wijn waarschuwde dat het iets speciaals was en ongefilterd.
Na het eten raadde de sommelier ons nog “iets in hetzelfde genre” aan. Dat bleek om een glas niet gedegorgeerde champagne te gaan. Een interessante maar vrij prijzige suggestie van de sommelier (25 euro per glas).

Wat de gerechten betreft, we besloten niet op de (ongetwijfeld zeer dure) suggestie in te gaan om de chef 1 van onze gerechten met witte truffel uit Alba te laten verfraaien. De gerechten waren - de slogan van Hertog Jan “Eenvoud is niet eenvoudig” indachtig? –van smaak meestal vrij (te) eenvoudig. Wow ervaringen bleven uit. Bij de voorgerechten werd ook verscheidene keren gebruik gemaakt van een kannetjes met jus om (tevergeefs) wat extra smaak aan de gerechten te geven. Voor ons waren de gerechten te puur. We vonden het ook een beetje jammer dat in het wildseizoen enkel bij het hoofdgerecht wild werd voorzien (waarschijnlijk dan nog met lichte tegenzin van de chef). Elementen zoals het brood of de snoepkar waren voor een driesterrenrestaurant (vergeleken met bv. het Hof Van Cleve waarbij de broodjes op zich al een feestmaal zijn) aan de schamele kant.

Conclusie: niet slecht, maar voor 600 euro voor 2 personen zeker geen onvergetelijke belevenis.

Een reportage waar we meer aan hebben dan de gemiddelde Standaard, dM of Knackrecensie! thumbsup


RE: Hertog Jan, Zedelgem - Kris G - 08-12-2014 05:51 PM

drie sterren zou toch een sublieme ervaring moeten zijn, zeker als je naar de prijs kijkt

Knack-recensies vertrouw ik sowieso voor geen mm, één van mijn beste klassieke concerten ooit hebben ze volledig de grond ingeboord, onbegrijpelijk banghead


RE: Hertog Jan, Zedelgem - Innesto - 08-12-2014 06:19 PM

(08-12-2014 10:18 AM)Corto schreef:  Enkele sterren geleden ben ik een paar keer gaan eten in Hertog Jan. Ik was elke keer meer gecharmeerd door de aangepaste wijnen dan door de gerechten die me minder konden overtuigen. Nu waren we toch nieuwsgierig naar het nieuwe gebouw en naar de evolutie die Gert De Mangeleer en Joachim Boudens hebben gemaakt.

Het nieuwe gebouw is erg strak. De glazen achterwand in het restaurant met uitzicht op de groentetuin lijkt me vooral overdag en in de lente/zomer tot zijn recht te komen. In de winter ’s avonds is de toegevoegde waarde jammer genoeg nogal beperkt. De zaal is zeer ruim en open wat zonder uitzicht in een kantinegevoel resulteert. De akoestiek is wel voortreffelijk en er is voldoende ruimte tussen de tafels om het personeel toe te laten zich met allerhande karren tussen de tafels te verplaatsen. De temperatuur in de zaal voelde wel te hoog aan (gevoelstemperatuur 25 graden). De gebruikte glazen deuren bij de ingang zijn erg moeilijk waarneembaar en ze schuiven (te) langzaam open. Het zou me erg verbazen als er nog niemand is tegengelopen.

Na het binnenkomen mochten we kiezen tussen op een stootkar binnengereden 3 champagnes van André Clouet (Brut Silver, Rosé, Grande Réserve) . De Brut Silver (20 euro) kon ons erg bekoren. Men liet ons weten dat we per mail voor het meest uitgebreide menu (de Uitgebreide Ontdekking, 255 euro) hadden gekozen, maar dat we dit nog konden veranderen. Aangezien we bij de reservatie per mail echter voor het iets minder uitgebreide menu “Intense beleving” (195 euro) hadden gekozen, besloten we bij deze keuze te blijven.

Bij de menu’s kan men in de nieuwe locatie jammer genoeg geen aangepaste wijnen arrangement meer nemen. Erg spijtig voor een restaurant met 2 sommeliers.
Men wilde ook niet vertellen uit welke gerechten het menu bestond, maar de sommelier raadde wel een witte wijn aan. Toen ik vroeg of er ook rode wijn vereist was, antwoordde de sommelier bevestigend en toen ik ook een bevestiging kreeg op mijn vraag of dit bij meer dan 1 gerecht van toepassing was, koos ik als rode wijn een half flesje Castello di Ama Chianti 2009 (55 euro). (Uiteindelijk zou slechts bij het hoofdgerecht rode wijn nodig zijn.)
Als witte wijn koos ik de Pico 2011 van Angiolino Maule (60 euro – 13,5 euro bij Divino). (Met de I Massieri rosso en I Massiera bianco van Maule heb ik al goede ervaringen gehad. ) Attent van de sommelier was dat hij me bij deze wijn waarschuwde dat het iets speciaals was en ongefilterd.
Na het eten raadde de sommelier ons nog “iets in hetzelfde genre” aan. Dat bleek om een glas niet gedegorgeerde champagne te gaan. Een interessante maar vrij prijzige suggestie van de sommelier (25 euro per glas).

Wat de gerechten betreft, we besloten niet op de (ongetwijfeld zeer dure) suggestie in te gaan om de chef 1 van onze gerechten met witte truffel uit Alba te laten verfraaien. De gerechten waren - de slogan van Hertog Jan “Eenvoud is niet eenvoudig” indachtig? –van smaak meestal vrij (te) eenvoudig. Wow ervaringen bleven uit. Bij de voorgerechten werd ook verscheidene keren gebruik gemaakt van een kannetjes met jus om (tevergeefs) wat extra smaak aan de gerechten te geven. Voor ons waren de gerechten te puur. We vonden het ook een beetje jammer dat in het wildseizoen enkel bij het hoofdgerecht wild werd voorzien (waarschijnlijk dan nog met lichte tegenzin van de chef). Elementen zoals het brood of de snoepkar waren voor een driesterrenrestaurant (vergeleken met bv. het Hof Van Cleve waarbij de broodjes op zich al een feestmaal zijn) aan de schamele kant.

Conclusie: niet slecht, maar voor 600 euro voor 2 personen zeker geen onvergetelijke belevenis.

Voor dat geld MOET het mijns inziens gewoon top en (quasi) onvergetelijk zijn. Alles minder is op dit niveau en voor dit geld simpelweg NIET GOED.

Als ik dit nu weer lees en de ervaringen van mensen die in een recent verleden dineerden bij "In de Wulf" indachtig neig ik hoe langer hoe meer naar een klassieke chef als Stefan Buyens. Daar proef je naast een eerlijk topproduct ook de nodige stielkennis aan de "stoof" terug in je bord. En je kan, zoals het volgens mij hoort, altijd terugvallen op een vakkundig sommelier met een uitmuntende wijnsuggestie, al dan niet per glas.


RE: Hertog Jan, Zedelgem - shiraz - 08-12-2014 06:58 PM

Ik heb de indruk dat bepaalde (jonge) chefs zich wat verliezen in de techniciteit van een gerecht en daardoor soms het voornaamste nl smaak uit het oog verliezen.
Een topadres is restaurant Bartholomeus, 2 sterren en een mooie prijs - kwaliteitverhouding.

http://www.restaurantbartholomeus.be/Menu-9.html


RE: Hertog Jan, Zedelgem - Kris G - 08-12-2014 07:30 PM

als ik het eigenlijk zo lees begin ik zelfs het vermoeden te krijgen dat ik in Maison-D lekkerder heb gegeten, en dat was een fractie van die prijs (goeie 100 € met twee)


RE: Hertog Jan, Zedelgem - Corto - 09-12-2014 09:39 AM

(08-12-2014 07:30 PM)Kris G schreef:  als ik het eigenlijk zo lees begin ik zelfs het vermoeden te krijgen dat ik in Maison-D lekkerder heb gegeten, en dat was een fractie van die prijs (goeie 100 € met twee)
Ik ben ook al een paar keer in Maison-D gaan eten. De P/K verhouding is er inderdaad uitstekend.


RE: Hertog Jan, Zedelgem - bowmore - 09-12-2014 04:00 PM

Ik weet niet waarom men daar ooit zou teruggaan. Twee keer verplicht gaan eten voor een zakenlunch en ronduit duur zonder enige toegevoegde waarde. Ik vind overigens zijn talent als kok zeer discutabel.


RE: Hertog Jan, Zedelgem - don quichotte - 09-12-2014 10:05 PM

(09-12-2014 04:00 PM)bowmore schreef:  Ik weet niet waarom men daar ooit zou teruggaan. Twee keer verplicht gaan eten voor een zakenlunch en ronduit duur zonder enige toegevoegde waarde. Ik vind overigens zijn talent als kok zeer discutabel.

Zo zijn er en waren er nog veel meer. huhuh
Heb in het verleden soortgelijke zakenlunches meegemaakt.
En de uitbaters of koks waren allesbehalve tevreden toen ik commentaar gaf op wat in het bord of glas kwam.
Dat zijn ze namelijk niet meer gewoon als er veel sterren op hun deur prijken.


RE: Hertog Jan, Zedelgem - Terretoir - 09-12-2014 10:51 PM

Dit is een discussie dat pq en whatever voorbij gaat...
Ik ben al een paar keer bij Wout Bru geweest waar veel mensen van zeggen dat het de prijs niet waard is! Wel, telkens top gerechtjes en super locatie!

PQ, tja... Is een Mercedes E klasse zoveel beter dan een Skoda Superb? Is een Chateau Margaux zoveel beter dan een andere premier?

Als je daar gaat eten weet je dat het duur gaat zijn, voor mij is prijs dan geen argument...
Voor jou is het misschien niet de moeite, een ander prijst het de hemel in :-)
Geuren en kleuren....

ps, die twee sterren krijg je volgens mij niet zomaar! Dus om te argumenteren dat zijn kookkunsten discutabel zijn lijkt me nogal kort door de bocht... Allee, just my two cents e


RE: Hertog Jan, Zedelgem - vinejo - 09-12-2014 10:58 PM

(09-12-2014 10:51 PM)Terretoir schreef:  ? Is een Chateau Margaux zoveel beter dan een andere premier?

Alleszins veel beter dan premier Michel Big Grin


RE: Hertog Jan, Zedelgem - Terretoir - 09-12-2014 11:23 PM

Een vrouw zou zowieso beter, zijn... Alhoewel, in de Belgische politiek...


RE: Hertog Jan, Zedelgem - Hellas - 10-12-2014 06:22 PM

(09-12-2014 11:23 PM)Terretoir schreef:  Een vrouw zou zowieso beter, zijn... Alhoewel, in de Belgische politiek...

Hebben we dan een première? huhuh
Bon, was even een binnenkopper, hoewel het flauw binnengekopt is Blush


RE: Hertog Jan, Zedelgem - bowmore - 11-12-2014 06:47 AM

(09-12-2014 10:51 PM)Terretoir schreef:  Dit is een discussie dat pq en whatever voorbij gaat...
Ik ben al een paar keer bij Wout Bru geweest waar veel mensen van zeggen dat het de prijs niet waard is! Wel, telkens top gerechtjes en super locatie!

PQ, tja... Is een Mercedes E klasse zoveel beter dan een Skoda Superb? Is een Chateau Margaux zoveel beter dan een andere premier?

Als je daar gaat eten weet je dat het duur gaat zijn, voor mij is prijs dan geen argument...
Voor jou is het misschien niet de moeite, een ander prijst het de hemel in :-)
Geuren en kleuren....

ps, die twee sterren krijg je volgens mij niet zomaar! Dus om te argumenteren dat zijn kookkunsten discutabel zijn lijkt me nogal kort door de bocht... Allee, just my two cents e

Wou Bru is heel iets anders. Ik ben gaan eten in Frankrijk bij hem en dat was super en aan ongeveer 28€ voor het duurste menu (dus in het dorp zelf). Maar ga anders eens naar Hertog Jan. Ik zou toch naar de Mylord gaan indien ik u zou zijn en MIchelinsterren eet.


RE: Hertog Jan, Zedelgem - Kris G - 11-12-2014 11:22 AM

Mylord staat ook op mijn to do lijst ;-)


RE: Hertog Jan, Zedelgem - Venne - 12-12-2014 01:00 AM

Wout Bru in Frankrijk a 28 €? Das dan toch niet in zijn restaurant ?
Of was het enkel apéro?
Op (duurder) resto wil ik dingen proeven vr de eerste keer. Zeker int bord, en mooi meegenomen int glas. Als de combo mr klopt en het niet bij e 'proeverke' blijft int glas :-)


RE: Hertog Jan, Zedelgem - shiraz - 12-12-2014 10:46 AM

(12-12-2014 01:00 AM)Venne schreef:  Wout Bru in Frankrijk a 28 €? Das dan toch niet in zijn restaurant ?
Of was het enkel apéro?
Op (duurder) resto wil ik dingen proeven vr de eerste keer. Zeker int bord, en mooi meegenomen int glas. Als de combo mr klopt en het niet bij e 'proeverke' blijft int glas :-)

Ik ben er ook eens geweest (Wout Bru in Frankrijk), zo'n 2 à 3 jaar geleden, en het was abominabel. Ik moet Venne bijtreden, als ik 200 - 250 € betaal per persoon, dan mag je toch wel iets verwachten. Hij heeft nog steeds 1 ster, maar zelf dat is er één teveel. Ik ben al in niet sterrenrestaurants gaan eten met een veel betere P/K


RE: Hertog Jan, Zedelgem - bowmore - 13-12-2014 04:00 PM

(12-12-2014 01:00 AM)Venne schreef:  Wout Bru in Frankrijk a 28 €? Das dan toch niet in zijn restaurant ?
Of was het enkel apéro?
Op (duurder) resto wil ik dingen proeven vr de eerste keer. Zeker int bord, en mooi meegenomen int glas. Als de combo mr klopt en het niet bij e 'proeverke' blijft int glas :-)

Dat is zijn restaurant in het dorpje op de hoek. Eerst een aperitief ertegenover pakken en dan naar hem. Fantastisch. Hij heeft ook nog een restaurant waar je enkele honderden euro's betaalt buiten het dorp. Het is maar wat je wilt veel betalen voor weinig of weinig betalen voor veel. Hij kookte overigens die dag in het dorp.


RE: Hertog Jan, Zedelgem - don quichotte - 23-10-2015 10:45 PM

(28-08-2014 01:41 PM)don quichotte schreef:  
(28-08-2014 09:39 AM)Corto schreef:  Bij In De Wulf halen ze ook het onderste uit de kan. Enkele jaren geleden kon men er nog hun 15-gangen menu met wijnen eten aan ongeveer 150 euro. Nu is het inmiddels stukken meer. Ook toen ergerde ik me al aan zaken zoals een 2de glas champagne als aperitief proberen te verkopen, vragen of men nog wat koffie wenst en dan achteraf de volle prijs voor een 2de koffie (deze keer geleverd zonder bijgeleverde desserthapjes) aangerekend krijgen, de P/K van de overnachting ter plaatse, ...

Ik vind dit interessante informatie.
Een reden voor mij om nooit een stap binnen dit restaurant "In de Wulf" te zetten.

Wat lees ik nu in de media.
Dit restaurant gaat sluiten.
En, .....misschien terecht.


RE: Hertog Jan, Zedelgem - Corto - 18-11-2016 09:57 AM

Uit De Standaard van vandaag:
"Sterrenrestaurants investeren jaarlijks gemiddeld 150.000 tot 200.000 euro in hun zaak. Soms zijn grotere investeringen nodig. Zoals bij Hertog Jan, dat twee jaar geleden zijn intrek nam in een volledig gerenoveerde boerderij in Zedelgem. Omdat het pand in Brugge te klein werd en omdat chef Gert De Mangeleer volop voor die derde ster ging – met succes. Een investering van 4 miljoen euro, waardoor het restaurant een schuldenberg van 3,36 miljoen euro torst en de schuldenkampioen in het lijstje van twaalf is. ‘Geen wonder dat Hertog Jan 20.000 euro omzet per dag moet draaien, alleen al om uit de kosten te raken’, zegt Gino Vermeulen. ‘Dat hebben Gert De Mangeleer en zijn kompaan onlangs zelf verklaard in Trends.’"


RE: Hertog Jan, Zedelgem - vinejo - 18-11-2016 02:54 PM

(18-11-2016 09:57 AM)Corto schreef:  Uit De Standaard van vandaag:
"Sterrenrestaurants investeren jaarlijks gemiddeld 150.000 tot 200.000 euro in hun zaak. Soms zijn grotere investeringen nodig. Zoals bij Hertog Jan, dat twee jaar geleden zijn intrek nam in een volledig gerenoveerde boerderij in Zedelgem. Omdat het pand in Brugge te klein werd en omdat chef Gert De Mangeleer volop voor die derde ster ging – met succes. Een investering van 4 miljoen euro, waardoor het restaurant een schuldenberg van 3,36 miljoen euro torst en de schuldenkampioen in het lijstje van twaalf is. ‘Geen wonder dat Hertog Jan 20.000 euro omzet per dag moet draaien, alleen al om uit de kosten te raken’, zegt Gino Vermeulen. ‘Dat hebben Gert De Mangeleer en zijn kompaan onlangs zelf verklaard in Trends.’"

Investering van 4miljoen euro.. watte Hebben ze gouden lepeltjes aangeschaft of zo? ;-)


RE: Hertog Jan, Zedelgem - jr02 - 18-11-2016 04:49 PM

(18-11-2016 02:54 PM)vinejo schreef:  
(18-11-2016 09:57 AM)Corto schreef:  Uit De Standaard van vandaag:
"Sterrenrestaurants investeren jaarlijks gemiddeld 150.000 tot 200.000 euro in hun zaak. Soms zijn grotere investeringen nodig. Zoals bij Hertog Jan, dat twee jaar geleden zijn intrek nam in een volledig gerenoveerde boerderij in Zedelgem. Omdat het pand in Brugge te klein werd en omdat chef Gert De Mangeleer volop voor die derde ster ging – met succes. Een investering van 4 miljoen euro, waardoor het restaurant een schuldenberg van 3,36 miljoen euro torst en de schuldenkampioen in het lijstje van twaalf is. ‘Geen wonder dat Hertog Jan 20.000 euro omzet per dag moet draaien, alleen al om uit de kosten te raken’, zegt Gino Vermeulen. ‘Dat hebben Gert De Mangeleer en zijn kompaan onlangs zelf verklaard in Trends.’"

Investering van 4miljoen euro.. watte Hebben ze gouden lepeltjes aangeschaft of zo? ;-)

Vorige maand er nog geweest, en nee hoor ik heb daar geen gouden lepeltjes gezien.
Een oud boerderijtje, nog niet eens de helft zo groot en om eigenlijk met de grond gelijk te maken kost hier gemakkelijk al 1 milj. Als je dan daar hun investeringen ziet, verbouwingen, nieuwe zaal, keuken,...dan kom je vlot aan 4 miljoen banghead
In bijlage nog een foto van hun wijnkelder (oude patattenkelder waar de deur werd vervangen door een raam, toch veel lichtinvalHuh)


RE: Hertog Jan, Zedelgem - bowmore - 21-11-2016 02:51 PM

Wat een onzin. 20.000€ omzet om uit de kosten geraken met een schuldenberg van 3.36 miljoen. 200 dagen aan 20.000€ is al 4.000.000€. Is dat een lening op 2 jaar met 50% rente of zo?


RE: Hertog Jan, Zedelgem - don quichotte - 21-11-2016 10:43 PM

(21-11-2016 02:51 PM)bowmore schreef:  Wat een onzin. 20.000€ omzet om uit de kosten geraken met een schuldenberg van 3.36 miljoen. 200 dagen aan 20.000€ is al 4.000.000€. Is dat een lening op 2 jaar met 50% rente of zo?

Wel bowmore, ik apprecieer je tegenwind die je hier geeft door je benadering maar het is moeilijk hier dit te beoordelen.
Van die omzet moet je personeelskosten aftrekken, de levering van basisgoederen (eetwaren ; drank...) operationele kosten ......
Wat hen dan nog rest kan eventueel dienen voor de afbetaling van de "zogezegde" lening. Rolleyes

Wat me wel stoort is dat dat een omzet van 20.000 € een aanwezigheid van 80 personen per dag vereist met een prijskaartje per persoon van gemiddeld 250€ ( lunches en diner inbegrepen )

Van mij kan Hertog Jan de pot op. Dat iemand anders maar de afbetaling van zijn schuldenberg financiert.

Wat is uiteindelijk de bijdrage van de kwaliteit ervan wat je in je bord krijgt?

En btw de Villemaurine van 2010 kocht ik aan 28 € ; de Villemaurine 2012 ligt in mijn kelder aan 17.5€.
Vraag eens aan Gert De Mangeleer of Joachim Boudens welk prijsje ze hanteren voor deze wijnen.woeha


RE: Hertog Jan, Zedelgem - Corto - 13-01-2018 09:45 AM

Hertog Jan kondigt sluiting aan:

http://m.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180113_03297026


RE: Hertog Jan, Zedelgem - wvd - 13-01-2018 07:01 PM

(13-01-2018 09:45 AM)Corto schreef:  Hertog Jan kondigt sluiting aan:

http://m.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180113_03297026

Oei, ne klant minder...Sleepy


RE: Hertog Jan, Zedelgem - Biff - 10-10-2018 03:16 PM

Onder het excuus van "een mens moet toch 1 keer in zn leven een 3* zaak bezocht hebben", gaan we er nu zaterdag naartoe!
Er zijn 3 keuzemenu's: 215/275 en 360 euro, drankarrangement met aperitief, water en koffie 160/pp
Op de site worden de drankprijzen fijntjes vermeld: glas champagne vanaf 25, glas wijn 14, fles wijn 50, waterarrangement 14 en koffie 12 euro.
Dat het geen goedkope avond wordt, dat weten we nu al.
Ik breng -uiteraard- volgende week ergens verslag uit Wink


RE: Hertog Jan, Zedelgem - vinejo - 10-10-2018 03:26 PM

(10-10-2018 03:16 PM)Biff schreef:  Onder het excuus van "een mens moet toch 1 keer in zn leven een 3* zaak bezocht hebben", gaan we er nu zaterdag naartoe!
Er zijn 3 keuzemenu's: 215/275 en 360 euro, drankarrangement met aperitief, water en koffie 160/pp
Op de site worden de drankprijzen fijntjes vermeld: glas champagne vanaf 25, glas wijn 14, fles wijn 50, waterarrangement 14 en koffie 12 euro.
Dat het geen goedkope avond wordt, dat weten we nu al.
Ik breng -uiteraard- volgende week ergens verslag uit Wink

(13-01-2018 09:45 AM)Corto schreef:  Hertog Jan kondigt sluiting aan:

http://m.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180113_03297026


Jij rekent op kelderresten ..! Wink


RE: Hertog Jan, Zedelgem - Olivier - 10-10-2018 08:17 PM

(10-10-2018 03:16 PM)Biff schreef:  Onder het excuus van "een mens moet toch 1 keer in zn leven een 3* zaak bezocht hebben", gaan we er nu zaterdag naartoe!
Er zijn 3 keuzemenu's: 215/275 en 360 euro, drankarrangement met aperitief, water en koffie 160/pp
Op de site worden de drankprijzen fijntjes vermeld: glas champagne vanaf 25, glas wijn 14, fles wijn 50, waterarrangement 14 en koffie 12 euro.
Dat het geen goedkope avond wordt, dat weten we nu al.
Ik breng -uiteraard- volgende week ergens verslag uit Wink

Amai, inderdaad geen goedkoop avondje. Ik hoop dat het dan wel brengt wat je ervan verwacht...


RE: Hertog Jan, Zedelgem - jr02 - 10-10-2018 10:12 PM

(10-10-2018 08:17 PM)Olivier schreef:  
(10-10-2018 03:16 PM)Biff schreef:  Onder het excuus van "een mens moet toch 1 keer in zn leven een 3* zaak bezocht hebben", gaan we er nu zaterdag naartoe!
Er zijn 3 keuzemenu's: 215/275 en 360 euro, drankarrangement met aperitief, water en koffie 160/pp
Op de site worden de drankprijzen fijntjes vermeld: glas champagne vanaf 25, glas wijn 14, fles wijn 50, waterarrangement 14 en koffie 12 euro.
Dat het geen goedkope avond wordt, dat weten we nu al.
Ik breng -uiteraard- volgende week ergens verslag uit Wink

Amai, inderdaad geen goedkoop avondje. Ik hoop dat het dan wel brengt wat je ervan verwacht...

De goedkoopste champagne bedraagt 25€/glas en ze zijn verdomd heel rap om hem nog eens te komen vullen woeha ...en dat tweede glas is natuurlijk niet gratis Wink

Heel benieuwd naar uw verslag.

(De thee die ge krijgt tijdens de wandeling in de tuin is wel gratis ang-el )


RE: Hertog Jan, Zedelgem - Corto - 11-10-2018 10:46 AM

(10-10-2018 03:16 PM)Biff schreef:  Onder het excuus van "een mens moet toch 1 keer in zn leven een 3* zaak bezocht hebben", gaan we er nu zaterdag naartoe!
...
Ik breng -uiteraard- volgende week ergens verslag uit Wink
Ik ben benieuwd. Pas maar op voor de extraatjes die men voorstelt. Die zijn allemaal zeer duur.
Je gaat ook nog nooit zoveel betaald hebben aan Spa (14 euro) per persoon.

Ik zou eerder Kruishoutem aanraden voor iemand die 1 keer in zijn leven een 3*zaak wil bezoeken.


RE: Hertog Jan, Zedelgem - TheWineVet - 11-10-2018 03:14 PM

(11-10-2018 10:46 AM)Corto schreef:  
(10-10-2018 03:16 PM)Biff schreef:  Onder het excuus van "een mens moet toch 1 keer in zn leven een 3* zaak bezocht hebben", gaan we er nu zaterdag naartoe!
...
Ik breng -uiteraard- volgende week ergens verslag uit Wink
Ik ben benieuwd. Pas maar op voor de extraatjes die men voorstelt. Die zijn allemaal zeer duur.
Je gaat ook nog nooit zoveel betaald hebben aan Spa (14 euro) per persoon.

Ik zou eerder Kruishoutem aanraden voor iemand die 1 keer in zijn leven een 3*zaak wil bezoeken.
Ik kan Hof van Cleve dan ook ten zeerste aanraden (is echt AF!), maar ben nog nooit in Hertog Jan geweest.


RE: Hertog Jan, Zedelgem - Biff - 11-10-2018 07:39 PM

(10-10-2018 03:26 PM)vinejo schreef:  Jij rekent op kelderresten ..! Wink
We kunnen maar proberen hé Jo!
(10-10-2018 10:12 PM)jr02 schreef:  (De thee die ge krijgt tijdens de wandeling in de tuin is wel gratis ang-el )
Das toch al ietsSmile
(11-10-2018 10:46 AM)Corto schreef:  Pas maar op voor de extraatjes die men voorstelt. Die zijn allemaal zeer duur.
Bedankt voor de tip!


RE: Hertog Jan, Zedelgem - bowmore - 11-10-2018 08:22 PM

Ik kreeg in augustus een uitnodiging (zie hieronder) van Hertog Jan en vond het toen al veel te duur (sharing plates, dat alleen al). Maar wat er nu gevraagd wordt is toch wel te gek.

Gert, Ruige (chef van LESS) en zijn team hopen om u op één van deze bijzondere avonden, telkens om 19u, te mogen verwelkomen.
DJ Buscemi zal beide avonden, live, en met een aangepaste soundtrack verzorgen.

*Zaiyu Hasegawa is owner chef van restaurant DEN**, Tokyo - Japan,
DEN is gekozen als "Best Restaurant in Japan 2018", No.2 in the Asia´s 50 Best en No.17 in the World's 50 best. Restaurants Asia op plaats 2 en op plaats 17 wereldwijd.

Totaalprijs pp : 175 euro
(totaalmenu sharing plates, dranken inbegrepen)
Uw reservatie wordt bevestigd na betaling. 50 plaatsen per avond beschikbaar.



RE: Hertog Jan, Zedelgem - Biff - 12-10-2018 10:20 AM

Ik zie hier het Hof Van Cleve passeren als goed alternatief, maar de prijzen zijn daar praktisch hetzelfde.
260/315 voor de menu, 365/435 met wijnen.
Reken daar nog de apero, water en koffie bij en de prijzen zijn vergelijkbaar...


RE: Hertog Jan, Zedelgem - Biff - 15-10-2018 08:21 PM

Hertog Jan, zaterdag 13 oktober.
Na een dagje in een zonovergoten Brugge rond te kuieren, om 20u richting Hertog Jan.
Het is ons eerste bezoek aan een 3* zaak, de verwachtingen zijn hoog gespannen!

We worden heel vriendelijk ontvangen en worden naar onze tafel begeleid. Tafeltje voor 2, aan het raam, met zicht op de hele zaal, ideaal!
We gaan zitten en worden voor een 2e keer welkom geheten door sommelier en rechterhand van Chef Gert, Joachim.
Er wordt heel vakkundig een stoffen servet op onze schoot gemikt dmv een houten vorkje, classy Smile
Voor mn vrouw brengen ze een krukje, om de handtas op te plaatsen mevrouw, classy Smile

We worden een derde keer welkom geheten door nog iemand anders, die ons verteld dat we de formule 'Hertog Jan integraal all in' (485pp) hebben gekozen en of die keuze nog klopt, tuurlijk, doen!
Kiezen we de dranken formule (160pp), includes apero, wijnen, waters en koffie, of kiezen we uit de wijnkaart?
Ervaring leert ons dat wijnen echt wel duur zijn dus kiezen we de aangepaste formule.

De champagnekar komt langs, André Clouet blijkt de huischampagne te zijn.
Brut (25pp), rosé (30pp) of vintage (35pp) zijn er voor handen.
We kiezen beiden de Brut. Er wordt een royal glas ingeschonken.

Er volgen 4 (!) hapjes:

zalm/komkommer/ dille
rillette BBQ style
West-Vlaams Rood Rund
koffie/aardappel/vanille

en die worden allemaal met hetzelfde glas champagne genuttigd. Ik ben nogal een 'rappe' drinker, maar de hoeveelheid is echt dik oké, en het glas gaat effectief de 4 hapjes mee!

Daarna worden we gevraagd of we even de keuken willen zien.
We tronen mee, en krijgen een inkijk in de keuken. Dit blijkt het oude gedeelte van de boerderij te zijn, die geklasseerd is dus mocht er heel weinig, zo niks veranderd worden.
Indrukwekkend! 12 chefs lopen heen en terug, allemaal rond hun eigen eilandje. Amuses, voorgerecht, hoofdgerecht, dessert....
We krijgen daar zowaar nog een laatste hapje aangeboden.

passievrucht/ganzelever/zoethout

Terug naar onze plaats, intussen liggen onze servietten terug mooi opgevouwd op hun plaats.
Nu volgen er 5 (!) voorgerechtjes.

kaviaar/chips/plankton
"la vie en rose"
coquille/aardpeer/rammenas
parelhoen/cèpes/kruiden
witte truffel/aardappel/zoete ui

Dan volgt het hoofdgerecht.

Wagyu "Stroganoff"


We verkiezen om de 2 (!) desserts te skippen en gaan voor de kaasplank (8pp) surplus.
De kaaskar komt langs en we kiezen een 5tal kazen.

Of we koffie willen? Uiteraard.
Gevolgd door de snoepjeskar!
Cuberdons, marsmellow, mellowcakes, vlaai uit Dendermonde (geboortestad Chef Gert), framboostaart, 4 smaken macerons,...

We sluiten af met 2 huisgemaakte Limoncello (15pp), voor mij de 'gewone' citroen, voor de vrouw de bloedsinaasappel.


En nu de wijnen Wink
Geen notities, dat ging hier nu echt niet.
Telkens we ergens gaan eten vraag ik om de wijnen die we aangeboden krijgen tijdens de maaltijd te noteren.
Nergens wordt daarop ingegaan, vreemd.
Dit keer vroeg ik gewoon niks, met als gevolg dat ik onvolledige info heb, maar das nog beter dan niksWink


1. Een tokaj uit Hongarije
2. Een Touraine, Loire
3. Virginia Dare Viognier Two Arrowheads California 2013
(Coppola Winefamily blijkbaar)
4. Tempos Vega Oremus Furmint 2015
5.Braida Barbera d'Asti Montebruna 2016
6.Mosaique Bergen, Indian Pale Lager 4.5%
7.Vinatigo Volcanic Wines Tenerife 2016
8. Madeira

Stuk voor stuk lekkere wijn die bij de gerechten passen.
Prijs kwaliteit helemaal niet oké, maar dat weten we natuurlijk reeds wanneer we reserveren.
Dit is nu eenmaal de gastronomische top van België en dat moet wat kosten.
Hertog Jan sluit de deuren op 23 december en dus blijft er slecht 1 3* over in België.

Voelen we ons bedrogen of uitgekleed?
Helemaal niet, de prijs van de menu stond vast, idem voor de aangepaste drankformule, beide prijzen wisten we vooraf.
Voor kaas moet er altijd bijbetaald worden en de limoncello hebben we zelf bijgevraagd!
Wanneer je iedere dag 1.48 euro pp spaart dan eet je op de laatste dag van het jaar de "all in menu" met bijpassende drankformule.... çava tochWink , er wordt door sommigen meer gerookt per dag Smile

Totaalprijsje 2 personen all in: 1083 euro Blush

Het is een avond die we in alle waarschijnlijkheid maar 1 keer in ons leven zullen meemaken, dinerend in een 3* Michelin, dus hebben we er geen spijt van.

Na de maaltijd worden we door iemand van het restaurant terug naar ons hotel gebracht, in de Jaguar, classySmile

Owja, nog enkele richtprijsjes onthouden voor mn medewijnliefhebbers!

Veuve Cliquot La Grande Dame 2006 400 euro.
Pol Roger Cuvee Winston Churchill 450 euro.

Chateau Ormes de Pez 2011, St Estephe 120 euro
Chateau Haut-Bailley 2007, Pessac Leognan 275 euro
Chateau Leoville-Poyferré 2010 410 euro
Chateau Ducru-Beaucaillou 1985 520 euro
Chateau Angelus 1982 995 euro
Chateau Latour 1983 1325 euro
Chateau Margaux 1982 2950 euro


RE: Hertog Jan, Zedelgem - Fre - 15-10-2018 09:38 PM

Leuk dat je je ervaring wilde delen! Klinkt culinair top. Mag ook wel voor die prijs. Persoonlijk zou ik het er niet voor over hebben maar iedereen moet dat voor zich uitmaken nietwaar.


RE: Hertog Jan, Zedelgem - Mathijs81 - 15-10-2018 09:43 PM

Ik lach me te pletter als ik die wijnprijzen zie ... nono


RE: Hertog Jan, Zedelgem - Olivier - 15-10-2018 10:17 PM

Merci voor het mooi verslagje! Is duur, maar zoals je zegt, je weet het op voorhand, en als de verwachtingen ingelost worden, dan heb je een avond om lang te herinneren... En een mens mag al eens zot doen, zeker? Smile


RE: Hertog Jan, Zedelgem - don quichotte - 15-10-2018 11:37 PM


Citaat:Na de maaltijd worden we door iemand van het restaurant terug naar ons hotel gebracht, in de Jaguar, classy


En dan? ……..Rolleyes


RE: Hertog Jan, Zedelgem - Fre - 16-10-2018 08:16 AM

(15-10-2018 11:37 PM)don quichotte schreef:  
Citaat:Na de maaltijd worden we door iemand van het restaurant terug naar ons hotel gebracht, in de Jaguar, classy


En dan? ……..Rolleyes

Den Don vliegt liever per heli. wijn


RE: Hertog Jan, Zedelgem - Biff - 16-10-2018 08:45 AM

Merci Fre en Olivier!
Idd, we mogen al es profiteren!
Toeval wil dat er smorgens een mama van 34 werd begraven bij ons op de streek. Aangereden met de fiets, op het verkeerde moment op de verkeerde plaats.
Ze laat een man en 4 kinderen achter.
We mogen al es profiteren....
(15-10-2018 11:37 PM)don quichotte schreef:  En dan? ……..Rolleyes
Voor ons was dat es een ervaring Don!
Onze daily drivers zijn Nissan Smile


RE: Hertog Jan, Zedelgem - Olivier - 16-10-2018 11:20 AM

Citaat:Den Don vliegt liever per heli

ah nee, Don Quichotte rijdt op een oud paard he Wink


RE: Hertog Jan, Zedelgem - don quichotte - 16-10-2018 12:40 PM

(16-10-2018 11:20 AM)Olivier schreef:  
Citaat:Den Don vliegt liever per heli

ah nee, Don Quichotte rijdt op een oud paard he Wink

Ik insinueerde eigenlijk iets anders.
En daarna?....Rolleyes

Zie den dikke Van Dale
Betekenis 'dan'

dan (bijwoord)
1 (van tijd) op die tijd; = daarna: eerst ik en dan jij
2………...


RE: Hertog Jan, Zedelgem - bowmore - 16-10-2018 02:32 PM

Sorry Biff, maar culinaire top zou ik toch mijn eigen ervaringen met Hertog Jan niet omschrijven. Ik heb eerlijk gezegd nooit begrepen waarom ze überhaupt drie sterren hebben gekregen. Hetzelfde heb ik wel van meerdere michelinsterren rond het Brugse (o.a. Sel Gris en Sans Cravate).
Zonder reclame te willen maken kan je voor een fractie van de prijs een betere ervaring beleven bij bijvoorbeeld Pieter Clement.

Ik begrijp eerlijk gezegd die fascinatie niet van stellar prijzen te betalen om het één keer te hebben meegemaakt. Dat heeft werkelijk niets te maken met fantastisch dineren.


RE: Hertog Jan, Zedelgem - Biff - 16-10-2018 03:05 PM

(16-10-2018 02:32 PM)bowmore schreef:  Sorry Biff, maar culinaire top zou ik toch mijn eigen ervaringen met Hertog Jan niet omschrijven.
Ik begrijp eerlijk gezegd die fascinatie niet van stellar prijzen te betalen om het één keer te hebben meegemaakt. Dat heeft werkelijk niets te maken met fantastisch dineren.
Geen erg Bowmore, elk zn mening nietwaar!
Maar, je bent er dus ook al geweest.
Bij ons gaat het om de beleving, een namiddagje Brugge, liefst in de toeristenluwe buurt, dan ons klaarmaken op hotel, kostuum aan, stropdas, schoenen blinken....
Wij proberen dit 1× op een jaar te doen en kijken daar dan enorm naar uit! Zoals ik al zei is dit pq helemaal verkeerd, maar als ik enkel goed wil eten kan ik gerust in onze streek blijven, keuze genoeg.
Ons gaat het dus idd over 'es meegemaakt hebben'.
Ik reserveerde op zondag 14 januari en de eerstvolgende zaterdagavond die vrij was was dus zaterdag laatst. Blijkbaar zijn er toch wel wat mensen die die fascinatie delen...

Bij ons op het werk rijdt er ene op een Cervelo van 5000 euro, das ook iets wat ik niet snap. Of iemand die per dag 8 euro rookt....


RE: Hertog Jan, Zedelgem - bowmore - 16-10-2018 03:13 PM

(16-10-2018 03:05 PM)Biff schreef:  Of iemand die per dag 8 euro rookt....
Toen ik nog havana's rookte was dat meer dan 8€ per dag. Was het wel waard vond ik.


RE: Hertog Jan, Zedelgem - wvd - 16-10-2018 05:39 PM

Inderdaad, ieder zijn smaak en ik begrijp Biff heel goed. Zelf hou ik het ook een ietsje bescheidener, maar een bevriend echtpaar frequenteerde al zowat alle sterrenrestaurants in België en zij plaatsten Hertog Jan toch vrij hoog op hun lijstje.


RE: Hertog Jan, Zedelgem - Biff - 16-10-2018 06:34 PM

(16-10-2018 03:13 PM)bowmore schreef:  
(16-10-2018 03:05 PM)Biff schreef:  Of iemand die per dag 8 euro rookt....
Toen ik nog havana's rookte was dat meer dan 8€ per dag. Was het wel waard vond ik.
Monte Cristo, Cohiba?
(16-10-2018 05:39 PM)wvd schreef:  Inderdaad, ieder zijn smaak en ik begrijp Biff heel goed. Zelf hou ik het ook een ietsje bescheidener, maar een bevriend echtpaar frequenteerde al zowat alle sterrenrestaurants in België en zij plaatsten Hertog Jan toch vrij hoog op hun lijstje.
thumbsup
Wij doen meestal 1 per jaar, gaande van 1*, 2* of zoals nu 3*.
Er is ieder jaar wel een reden Wink
Maar, ik moet ook zeggen dat het verschil tussen 1, 2 en 3 volgens ons nu ook zo groot niet is.
Behalve het dubbel van prijs danSmile


RE: Hertog Jan, Zedelgem - bowmore - 16-10-2018 08:52 PM

(16-10-2018 06:34 PM)Biff schreef:  Wij doen meestal 1 per jaar, gaande van 1*, 2* of zoals nu 3*.
Er is ieder jaar wel een reden Wink
Maar, ik moet ook zeggen dat het verschil tussen 1, 2 en 3 volgens ons nu ook zo groot niet is.
Behalve het dubbel van prijs danSmile
Ik begrijp wel wat je wilt Biff maar gebruik dat geld eens voor een kleine uitstap naar Cote d Opale en ga daar eens naar La Sirene (http://lasirene-capgrisnez.com/) en zak daarna naar je hotel in St Valery sur Somme (ik ga altijd naar hier http://www.relais-guillaume-de-normandy.com/fr/restaurant-baie-de-somme.html) af om d agneau prés salé te eten. Denk dat je een mooiere beleving zal meemaken.

En inderdaad Cohiba maar ook Montecristo


RE: Hertog Jan, Zedelgem - Biff - 16-10-2018 09:34 PM

(16-10-2018 08:52 PM)bowmore schreef:  Ik begrijp wel wat je wilt Biff maar gebruik dat geld eens voor een kleine uitstap naar Cote d Opale en ga daar eens naar La Sirene (http://lasirene-capgrisnez.com/) en zak daarna naar je hotel in St Valery sur Somme (ik ga altijd naar hier http://www.relais-guillaume-de-normandy.com/fr/restaurant-baie-de-somme.html) af om d agneau prés salé te eten. Denk dat je een mooiere beleving zal meemaken.
Bedankt voor de tip!
Toeval wil dat we al langer die richting uit willen!


RE: Hertog Jan, Zedelgem - jr02 - 16-10-2018 10:31 PM

(16-10-2018 09:34 PM)Biff schreef:  
(16-10-2018 08:52 PM)bowmore schreef:  Ik begrijp wel wat je wilt Biff maar gebruik dat geld eens voor een kleine uitstap naar Cote d Opale en ga daar eens naar La Sirene (http://lasirene-capgrisnez.com/) en zak daarna naar je hotel in St Valery sur Somme (ik ga altijd naar hier http://www.relais-guillaume-de-normandy.com/fr/restaurant-baie-de-somme.html) af om d agneau prés salé te eten. Denk dat je een mooiere beleving zal meemaken.
Bedankt voor de tip!
Toeval wil dat we al langer die richting uit willen!

Tip:
au p'tit bonheur in Audresselles, klein restaurantje, mooie gezellige terras en Belgische kok/eigenaar die het vak leerde aan de kokschool 'Ter Duinen' Koksijde Slurp
http://auptitbonheur.org/index.html

Ieder jaar staat er bij ons ook een toppertje op de planning. Volgend weekend eens Antwerpen een bezoekje brengen en eens proeven van de kookkunsten van Sergio in 'the Jane'...ang-el


RE: Hertog Jan, Zedelgem - Biff - 17-10-2018 08:31 AM

(16-10-2018 10:31 PM)jr02 schreef:  Volgend weekend eens Antwerpen een bezoekje brengen en eens proeven van de kookkunsten van Sergio in 'the Jane'...ang-el
Bedankt voor de tip!
Mooi!
Ben ik ook es benieuwd naar, de vrouw liet die naam reeds vallen voor volgend jaar Wink
(16-10-2018 12:40 PM)don quichotte schreef:  Ik insinueerde eigenlijk iets anders.
En daarna?....Rolleyes

Zie den dikke Van Dale
Betekenis 'dan'

dan (bijwoord)
1 (van tijd) op die tijd; = daarna: eerst ik en dan jij
2………...
Of hoe iets heel verkeerd kan geïnterpreteerd worden Don!
En dan?
Nog nagenieten in de hotelkamer hè; )


RE: Hertog Jan, Zedelgem - Dc - 17-10-2018 09:09 AM

(17-10-2018 08:31 AM)Biff schreef:  
(16-10-2018 10:31 PM)jr02 schreef:  Volgend weekend eens Antwerpen een bezoekje brengen en eens proeven van de kookkunsten van Sergio in 'the Jane'...ang-el
Bedankt voor de tip!
Mooi!
Ben ik ook es benieuwd naar, de vrouw liet die naam reeds vallen voor volgend jaar Wink

Als je meer richting het Oosten van België wilt komen, raad ik Cuchara in Lommel aan.
Zelf al in een paar 1* zaken gaan eten en dit was het beste dat ik al gehad heb...


RE: Hertog Jan, Zedelgem - redacteur - 17-10-2018 10:01 AM

(16-10-2018 10:31 PM)jr02 schreef:  Ieder jaar staat er bij ons ook een toppertje op de planning. Volgend weekend eens Antwerpen een bezoekje brengen en eens proeven van de kookkunsten van Sergio in 'the Jane'...ang-el

Weinig kans dat er kookkunsten van Sergio aan te pas komen. Nick Bril runt de boel daar alleen, hij is de chef en leidt het restaurant. Sergio is in feite enkel zijn zakenpartner en medeaandeelhouder.

In mei 2017 een bezoekje gebracht. Wij hebben toen 220 pp betaald, apero + 9 gangen + basis wijnarrangement (ik herinner me nog Les 7 Vignes van Thivin) + degustief. Het aperitief toen wel gratis aangeboden gekregen, zou anders iets meer zijn geweest. Ik zie dat het menu nog wat is uitgebreid naar 11 gangen, waardoor de prijs ook wat hoger is, maar prijsniveau is niet veranderd (€1 55 voor 11 gangen ipv €130 voor 9).

De vriendin en ik vonden het alleszins een topervaring. Super locatie, losse sfeer en goede muziek (als je tenminste elektronische muziek weet te appreciëren). Wij hadden een reservatie om 19u en zijn rond middernacht naar huis gegaan, voldaan en een mooie ervaring rijker. Enjoy!


RE: Hertog Jan, Zedelgem - wvd - 17-10-2018 03:18 PM

(17-10-2018 10:01 AM)redacteur schreef:  
(16-10-2018 10:31 PM)jr02 schreef:  Ieder jaar staat er bij ons ook een toppertje op de planning. Volgend weekend eens Antwerpen een bezoekje brengen en eens proeven van de kookkunsten van Sergio in 'the Jane'...ang-el

Weinig kans dat er kookkunsten van Sergio aan te pas komen. Nick Bril runt de boel daar alleen, hij is de chef en leidt het restaurant. Sergio is in feite enkel zijn zakenpartner en medeaandeelhouder.

In mei 2017 een bezoekje gebracht. Wij hebben toen 220 pp betaald, apero + 9 gangen + basis wijnarrangement (ik herinner me nog Les 7 Vignes van Thivin) + degustief. Het aperitief toen wel gratis aangeboden gekregen, zou anders iets meer zijn geweest. Ik zie dat het menu nog wat is uitgebreid naar 11 gangen, waardoor de prijs ook wat hoger is, maar prijsniveau is niet veranderd (€1 55 voor 11 gangen ipv €130 voor 9).

De vriendin en ik vonden het alleszins een topervaring. Super locatie, losse sfeer en goede muziek (als je tenminste elektronische muziek weet te appreciëren). Wij hadden een reservatie om 19u en zijn rond middernacht naar huis gegaan, voldaan en een mooie ervaring rijker. Enjoy!

Sergio is niet enkel zakenpartner hoor, hij is hier samen met Nick nog actief bezig bij de creatie van nieuwe gerechten.
Ik vind de keuken van The Jane zeer creatief, een geheel eigen stijl en het was inderdaad 1 van mijn meest memorabele culinaire ervaringen. Die uitdrukking is trouwens erg van toepassing hier. En ik haat elektronische muziek, kan je weten...


RE: Hertog Jan, Zedelgem - Corto - 18-10-2018 09:49 AM

(15-10-2018 08:21 PM)Biff schreef:  Hertog Jan, zaterdag 13 oktober.

Dag Biff, in je verslag klink je heel enthousiast.

Het was zeer duur, once in a lifetime, er was een Jaguar bij, je hebt een pak aangedaan, ...

Wat vond je eigenlijk van het eten?

Vond je dit op 3 sterren niveau? Was het sterrenverschil met 1 sterrenrestaurants ook op het bord te merken?


RE: Hertog Jan, Zedelgem - Biff - 18-10-2018 06:01 PM

(18-10-2018 09:49 AM)Corto schreef:  Wat vond je eigenlijk van het eten?
Vond je dit op 3 sterren niveau? Was het sterrenverschil met 1 sterrenrestaurants ook op het bord te merken?
Interessante vraag Corto!
5 hapjes, 5 voorgerechten, 1 hoofdgerecht, 2 desserts (die wij niet genomen hebben), kaas
Stuk voor stuk super lekker, smaakbommetjes, voldoende in hoeveelheid, …
Maar, dit voorjaar aten we ook in Pure C, en de gerechten van Syrco Bakker mogen daar gerust naast staan!
Het was de eerste 3* dat we deden dus vergelijken met een ander kunnen we niet.
Ik zei het vandaag nog op het werk, we aten zowel 1 als 2 als 3* en het verschil is echt miniem.
Waarop ze quoteren aangaande 1, 2 of 3* weet ik niet.
Conclusie: we aten in andere restaurants even lekker voor de helft van de prijs!

Edit: De sterren duiden op uitzonderlijke kwaliteit van een keuken. De sterren zijn in beginsel onafhankelijk van de categorie (het aantal bestekjes dus). Ze worden in de gids als volgt beschreven:
Eén ster
Een uitstekende keuken in zijn categorie (Une très bonne table dans sa catégorie).
Twee sterren
Een verfijnde keuken die een omweg waard is (Table excellente, mérite un détour).
Drie sterren
Een uitzonderlijke keuken die een reis waard is (Une des meilleures tables, vaut le voyage).
Bij de restaurants met één ster wordt uitdrukkelijk een relatie gelegd met de categorie waarin het restaurant is ondergebracht: het etablissement moet uitstekend zijn in zijn categorie. Die kan dus variëren van één bestekje tot vijf. Één ster zegt dus niet zomaar dat het om een goede keuken gaat, maar om een die eruit springt in vergelijking met restaurants uit dezelfde categorie. Aangezien de 'categorie' als regel overeenkomt met de prijsklasse, staat de enkele ster dus (onuitgesproken) voor een uitzonderlijke prijs/kwaliteitverhouding.[12]


RE: Hertog Jan, Zedelgem - Vince - 18-10-2018 07:23 PM

dé juiste vraag met een eerlijk antwoord, want je krijgt idd de indruk dat de sterren toegekend worden voor de totaalervaring en de details (zoals het krukje voor de handtas van vrouwlief enzv.)

zoals altijd kan vanaf pakweg één michelinster de prijs en de kwaliteit niet meer evenredig omhoog gaan, tiens vanwaar kennen we dat...


RE: Hertog Jan, Zedelgem - vinejo - 18-10-2018 08:10 PM

(18-10-2018 07:23 PM)Vince schreef:  dé juiste vraag met een eerlijk antwoord, want je krijgt idd de indruk dat de sterren toegekend worden voor de totaalervaring en de details (zoals het krukje voor de handtas van vrouwlief enzv.)

zoals altijd kan vanaf pakweg één michelinster de prijs en de kwaliteit niet meer evenredig omhoog gaan, tiens vanwaar kennen we dat...

Inderdaad, deed me ook denken aan het verhaal van de premier cru classés en de 2 tot 5emes... Smile
Veel dank voor het delen van je ervaringen, Biff, echt interessant (en leuk geschreven ;-) )


RE: Hertog Jan, Zedelgem - remember - 18-10-2018 09:01 PM

Tip:


La Grappe d'Or: Gastronomisch hotel restaurant Torgny België
http://www.lagrappedor.com/nl


RE: Hertog Jan, Zedelgem - don quichotte - 18-10-2018 11:11 PM

(18-10-2018 07:23 PM)Vince schreef:  ………………………..
zoals altijd kan vanaf pakweg één michelinster de prijs en de kwaliteit niet meer evenredig omhoog gaan, tiens vanwaar kennen we dat...

I like that.
thumbsup


RE: Hertog Jan, Zedelgem - bowmore - 06-11-2018 02:22 PM

Nu ook te verkrijgen op Groupon met 40% korting slechts 351€ nu.... Te verkrijgen als ultiem cadeaubon. Zot zijn doet geen zeer maar is wel kostelijk.


RE: Hertog Jan, Zedelgem - shiraz - 06-11-2018 03:22 PM

Ik ben eens benieuwd naar hun prijzen van hun nieuwe concept L.E.S.S. by Hertog Jan en M.O.R.E. by Hertog Jan. Ik hoop vooral dat het niet LESS is voor de klant en MORE voor Hertog Jan.


RE: Hertog Jan, Zedelgem - Fre - 07-11-2018 02:07 PM

(06-11-2018 03:22 PM)shiraz schreef:  Ik ben eens benieuwd naar hun prijzen van hun nieuwe concept L.E.S.S. by Hertog Jan en M.O.R.E. by Hertog Jan. Ik hoop vooral dat het niet LESS is voor de klant en MORE voor Hertog Jan.

Tongue


RE: Hertog Jan, Zedelgem - Corto - 07-11-2018 02:21 PM

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180525_03530678
https://kw.knack.be/west-vlaanderen/nieuws/samenleving/hertog-jan-gaat-voor-minder-op-zand-in-brugge/article-longread-335501.html


RE: Hertog Jan, Zedelgem - Corto - 29-03-2019 01:42 PM

https://www.l-e-s-s.be/nl/

Vandaag een lyrische bespreking van Bruno Vanspauwen in De Standaard.


RE: Hertog Jan, Zedelgem - jr02 - 29-03-2019 06:09 PM

(29-03-2019 01:42 PM)Corto schreef:  https://www.l-e-s-s.be/nl/

Vandaag een lyrische bespreking van Bruno Vanspauwen in De Standaard.

Toeval of niet, net terug van L.e.s.s....
Ik schrijf asap mijn bespreking. Klein voorsmaakje: Iets minder lyrisch.


RE: Hertog Jan, Zedelgem - jr02 - 29-03-2019 09:10 PM

L.E.S.S Brugge

Vriendelijke ontvangst, keuze om plaats te nemen rond de open keuken of zoals wij opteerden een tafeltje van 2 aan de zijkant van het restaurant.
Modern concept, perfect afgewerkt maar de zon staat pal om 12u op de glaspartij van de uitbouw vooraan het restaurant. Deze tafeltjes werden dan ook het laatst ingenomen en zag je de mensen puffen van de hitte.

We zaten nog niet goed en wel of de vraag naar het aperitief kwam er; glaasje champagne? brut of rosé? Hij zag onze twijfel en vertelde ons dan maar aarzelend dat er meerdere keuze te vinden was qua reguliere aperitieven in de kaart.
De vrouw koos de Less twist of lemon (tonic met limoncello) 10€, ik hield het op de brut van André Clouet Silver 12€.
In de kaartWenst u een hapje bij de apero? In de kaart treft u de bites. Uitleg? Eeuh neen dat kregen we niet. Dan maar de Spicy Fried squid genomen (pikante in olie gebakken inktvis) Pittig evenals het sausje maar kon ons wel bekoren.

Heeft u al een keuze gemaakt? Eeuh neen, we zien hier dat u een lunch serveert? Ja, die hebben we ook.
Eeeuh, en wat mogen wij verwachten.
Eerlijk ik heb er geen idee van, ik zou het eens moeten vragen.
Nu om het kort te houden, we kregen een summiere uitleg. Intussen luisterden de buren mee want ook zij bleven op hun honger zitten qua info. De uitleg die we kregen was allesbehalve te begrijpen.
Enfin dit werd het:
- less burger classic style: Een stukje rund die smolt in de mond. Lekker
- gefrituurde kip: Pittige gefrituurde korst die de smaak van de kip deed verdwijnen. Geserveerd op tafel om dan zelf op te scheppen.
- Dessert mag u kiezen op de kaart: Less tartelette Snicker: Al de desserts staan klaar aan de ingang aan de bar, mooi in de zon watte. Uw keuze gemaakt, binnen de minuut aan tafel.
Wijn bij zowel voor- als hoofdgerecht: Augustus cabernet, merlot Spain 8€/glas

Wij misten de passie en de liefde voor het vak. Zowel Joachim als Gert waren aanwezig maar hielden zich vooral bezig met koffie drinken achter de bar. De desserten zien er uit alsof u ze gekozen heeft in de Ikea.
Het restaurant zat bomvol. Aan personeel absoluut geen gebrek. 5 in de zaal, 4 in de keuken en J&G.
Te opdringerig om te verkopen, pushen om de champagne te drinken. Geen amuse, geen brood (opleg 3.5€)
Love, eat, share and smile... te luidruchtig, te dicht op elkaar (met de buren) om echt liefde te voelen. Het eten is niet van dit niveau om de gehanteerde prijzen te vragen (prijzen zie website).
Share, ideaal concept met vrienden maar een tafeltje van 2 is daarvoor niet geschikt.
Smile,... tot je de rekening ziet 142€ voor een apero, lunch, 2 koffies en de naam dat je er geweest bent.
Onlangs in Blankenberge een mooie ontdekking gedaan: Cabo
Heel vriendelijk, vernieuwende moderne oprechte keuken, een garçon die wist wat er op uw bord lag. Lekkere wijntjes, aangenaam kader en heel rustig. Lunch met 2 personen: 110€ maar daar zaten 3 amuses in, 3 gangen lunch (35€), koffie en alle wijnen (20€).Allemaal heel verfijnd.
Maar ....vooral veel liefde voor het vak zat er in zijn gerechten Blush


RE: Hertog Jan, Zedelgem - Mathijs81 - 30-03-2019 11:13 AM

Als ik dat zo lees, had je beter in een deftige brasserie een goeie steak-friet gaan eten en een lekker glas bier Confused.


RE: Hertog Jan, Zedelgem - Biff - 30-03-2019 11:16 AM

(15-10-2018 08:21 PM)Biff schreef:  De champagnekar komt langs, André Clouet blijkt de huischampagne te zijn.
Brut (25pp), rosé (30pp) of vintage (35pp) zijn er voor handen.
We kiezen beiden de Brut. Er wordt een royal glas ingeschonken.
Of hoe dezelfde champagne plots een 13tal euro goedkoper wordt...Rolleyes
(29-03-2019 09:10 PM)jr02 schreef:  ik hield het op de brut van André Clouet Silver 12€.



RE: Hertog Jan, Zedelgem - Olivier - 30-03-2019 04:07 PM

(30-03-2019 11:16 AM)Biff schreef:  
(15-10-2018 08:21 PM)Biff schreef:  De champagnekar komt langs, André Clouet blijkt de huischampagne te zijn.
Brut (25pp), rosé (30pp) of vintage (35pp) zijn er voor handen.
We kiezen beiden de Brut. Er wordt een royal glas ingeschonken.
Of hoe dezelfde champagne plots een 13tal euro goedkoper wordt...Rolleyes
(29-03-2019 09:10 PM)jr02 schreef:  ik hield het op de brut van André Clouet Silver 12€.

Amai...


RE: Hertog Jan, Zedelgem - FRANCISPICCART - 30-03-2019 06:25 PM

(30-03-2019 04:07 PM)Olivier schreef:  
(30-03-2019 11:16 AM)Biff schreef:  
(15-10-2018 08:21 PM)Biff schreef:  De champagnekar komt langs, André Clouet blijkt de huischampagne te zijn.
Brut (25pp), rosé (30pp) of vintage (35pp) zijn er voor handen.
We kiezen beiden de Brut. Er wordt een royal glas ingeschonken.
Of hoe dezelfde champagne plots een 13tal euro goedkoper wordt...Rolleyes
(29-03-2019 09:10 PM)jr02 schreef:  ik hield het op de brut van André Clouet Silver 12€.

Amai...

€25 per glas is niet niks. Ik begrijp dat je in een drie sterren ook wat aangepaste prijzen aan het niveau betaalt. En met 4 hapjes erbij misschien wel te begrijpen.
André Clouet is een wijnbouwer in Bouzy met vooral pinot noir in zijn cuvées. In de handel, te koop bij Bourgogne wijnen in Edegem aan €28,50. Lang geleden dat ik het nog geproefd heb maar was zeker niet slecht.


RE: Hertog Jan, Zedelgem - jr02 - 30-03-2019 06:45 PM

[/quote]

€25 per glas is niet niks. Ik begrijp dat je in een drie sterren ook wat aangepaste prijzen aan het niveau betaalt. En met 4 hapjes erbij misschien wel te begrijpen.
André Clouet is een wijnbouwer in Bouzy met vooral pinot noir in zijn cuvées. In de handel, te koop bij Bourgogne wijnen in Edegem aan €28,50. Lang geleden dat ik het nog geproefd heb maar was zeker niet slecht.
[/quote]

De buurman bestelde een fles, 89€
De rozé kwam op 14€/glas.


RE: Hertog Jan, Zedelgem - bowmore - 01-04-2019 02:49 PM

Sorry, ik begrijp echt niet dat mensen zich laten blijven vangen door die omhoog geschreven poenpakker. Heeft niets met eerlijke keuken meer te maken. Als je gaat gaan eten, en je achteraf bedrogen voelt (wat meer en meer voorkomt), kan je beter zelf iets klaar maken thuis.

En rond Brugge, ga je gewoon naar de Siphon. Klaar is Kees.


RE: Hertog Jan, Zedelgem - Vince - 01-04-2019 03:21 PM

ik denk dat Shiraz het vorig jaar al in 't snot had:

"shiraz schreef:
Ik ben eens benieuwd naar hun prijzen van hun nieuwe concept L.E.S.S. by Hertog Jan en M.O.R.E. by Hertog Jan. Ik hoop vooral dat het niet LESS is voor de klant en MORE voor Hertog Jan."


RE: Hertog Jan, Zedelgem - Corto - 03-07-2019 08:54 AM

Voor wie de ondernemers Gert De Mangeleer en Joachim Boudens wil ondersteunen in hun nieuwste financiële project:

https://www.barbulot.be/nl/

http://www.vierbordjes.be/?p=foodnews_detail&id=487

Ik ben er van overtuigd dat ze zullen slagen in hun opzet om "volkse" producten naar een hoger prijsniveau te tillen.


RE: Hertog Jan, Zedelgem - vinejo - 03-07-2019 10:15 AM

(03-07-2019 08:54 AM)Corto schreef:  Ik ben er van overtuigd dat ze zullen slagen in hun opzet om "volkse" producten naar een hoger prijsniveau te tillen.

Big Grin


RE: Hertog Jan, Zedelgem - Corto - 10-10-2020 01:02 PM

Laatste nieuwsbrief:

"

We komen naar Antwerpen!


Bijna drie jaar na de sluiting van ons driesterrenrestaurant Hertog Jan in Zedelgem kondigen wij met veel fierheid en enthousiasme onze terugkeer naar de topgastronomie aan. Naast een tweede vestiging van Bar Bulot, openen wij in Antwerpen namelijk een gastronomisch restaurant die we 'Hertog Jan at Botanic Antwerp'zullen noemen. Beide zaken zullen hun onderdak vinden op de site van 'Botanic Sanctuary Antwerp', een vijfsterrenhotel met wellness- en meetingfaciliteiten dat in mei 2021 zijn deuren opent in het historische centrum van de stad.

Omdat (na even afstand genomen te hebben) de topgastronomie toch bleef wenken, denken we onszelf nog te kunnen overstijgen. Wij zijn ervan overtuigd dat we op deze bijzondere plaats het beste van onszelf zullen kunnen geven en zetten zo een nieuwe stap in ons boeiend parcours. Bij Hertog Jan at Botanic Antwerp zullen wij telkens twee weken per maand in hoogsteigen persoon onze gasten ontvangen. Het wordt een intieme zaak met 12 couverts in het historische kader van 'Botanic Sanctuary Antwerp', op de voormalige Elzenveld-site in Antwerpen. Met de heropleving van Hertog Jan in Antwerpen zullen we de sfeer van weleer herscheppen in een intiem kader met een eigen serre, bijenkorven en kruidentuin.

Naast het gastronomische Hertog Jan openen wij op dezelfde site ook een tweede vestiging van Bar Bulot waar we, net zoals in Brugge, Frans-Belgische signatuurgerechten als tomaat garnaal en tournedos au poivre in een hedendaagse uitvoering zullen serveren. We zijn op dit moment nog volop op zoek naar het perfecte team om aan het roer te staan van Bar Bulot Antwerpen.

In de tussentijd kunt u uiteraard nog steeds terecht bij Bar Bulot en L.E.S.S. Eatery in Brugge
Tot gauw,

Gert & Joachim
"


RE: Hertog Jan, Zedelgem - Olivier - 10-10-2020 01:31 PM

Citaat:Het wordt een intieme zaak met 12 couverts

Amai! Die 12 couverts gaan serieus mogen betalen om dat winstgevend te maken.


RE: Hertog Jan, Zedelgem - wvd - 10-10-2020 04:44 PM

(10-10-2020 01:31 PM)Olivier schreef:  
Citaat:Het wordt een intieme zaak met 12 couverts

Amai! Die 12 couverts gaan serieus mogen betalen om dat winstgevend te maken.

En het was al niet het meest voordelige sterrenrestaurant.... Confused


RE: Hertog Jan, Zedelgem - Corto - 11-10-2020 09:54 AM

Ik vraag me af wat ze met hun "schuur" (de vroegere locatie van Hertog Jan) gaan doen waar ze zoveel geld in geïnvesteerd hebben.


RE: Hertog Jan, Zedelgem - Vince - 11-10-2020 10:08 AM

hawel, dat zijn die 12 couverts die dat allemaal gaan ophoesten

is het toeval dat Desmarault het voor bekeken houdt in Gent met een gelijkaardige 'intieme formule'?

ik denk daarom dat ze wijselijk naar A'pen uitwijken, er is daar een grotere kapitaalsvijver om in te vissen

Een anekdote van een foodiecollega van mij die een paar jaar terug naar Hertog Jan ging. Bij een bepaald gerecht kwamen ze langs met een truffel en een rasp. Of ze een vleugje truffel wensten? Hij was gelukkig getipt door iemand anders die zich had laten vangen en daarop wél was ingegaan; bleek bij afrekening dat er 40 euro pp. extra aangerekend werd voor de truffel... .


RE: Hertog Jan, Zedelgem - wvd - 11-10-2020 12:17 PM

(11-10-2020 10:08 AM)Vince schreef:  hawel, dat zijn die 12 couverts die dat allemaal gaan ophoesten

is het toeval dat Desmarault het voor bekeken houdt in Gent met een gelijkaardige 'intieme formule'?

ik denk daarom dat ze wijselijk naar A'pen uitwijken, er is daar een grotere kapitaalsvijver om in te vissen

Een anekdote van een foodiecollega van mij die een paar jaar terug naar Hertog Jan ging. Bij een bepaald gerecht kwamen ze langs met een truffel en een rasp. Of ze een vleugje truffel wensten? Hij was gelukkig getipt door iemand anders die zich had laten vangen en daarop wél was ingegaan; bleek bij afrekening dat er 40 euro pp. extra aangerekend werd voor de truffel... .

Dat is niet abnormaal. Ook in Piëmonte in het truffelseizoen is dat de gewoonte. Daar wordt de truffel voor en na het raspen gewogen op een briefbalans, maar je weet dan wel op voorhand aan hoeveel €/gr er geraspt wordt... Ik ben trouwens niet zo wild van witte truffel, goed, maar net als zovele "zeldzame" ingrediënten voor mij zijn geld niet waard. Ik hou meer van porcini eigenlijk...Blush