wijnliefhebbers
Thewineanalyst.org - Afdrukversie

+- wijnliefhebbers (http://www.vinejo.freebb.be)
+-- Forum: Interessante Topic (/forum-41.html)
+--- Forum: Media, blogs, artikels (/forum-67.html)
+--- Discussie: Thewineanalyst.org (/thread-3674.html)


Thewineanalyst.org - Marc - 01-10-2014 08:22 PM

In onze blogwereld is weer een kindje geboren.
We hebben op Twitter en Facebook allemaal mee zitten aftellen tot T-0, en inderdaad, vandaag online.
Ik heb dit eerste artikeltje met plezier gelezen, en ik moet zeggen dat heel veel pijnlijk herkenbaar is.
Daarenboven nog een welgemeend compliment voor het heel mooie Engels...

De auteur is tevens een forumlid.
Waarschijnlijk reageert hij hieronder wel even, want op zijn blog blijft hij liever onbekend, zie ik.

Proficiat, ik kijk al reikhalzend uit naar een volgende post.

http://thewineanalyst.org/2014/10/01/the-first-step-is-always-the-hardest/


RE: Thewineanalyst.org - nco - 02-10-2014 08:50 AM

(01-10-2014 08:22 PM)Marc schreef:  In onze blogwereld is weer een kindje geboren.
We hebben op Twitter en Facebook allemaal mee zitten aftellen tot T-0, en inderdaad, vandaag online.
Ik heb dit eerste artikeltje met plezier gelezen, en ik moet zeggen dat heel veel pijnlijk herkenbaar is.
Daarenboven nog een welgemeend compliment voor het heel mooie Engels...

De auteur is tevens een forumlid.
Waarschijnlijk reageert hij hieronder wel even, want op zijn blog blijft hij liever onbekend, zie ik.

Proficiat, ik kijk al reikhalzend uit naar een volgende post.

http://thewineanalyst.org/2014/10/01/the-first-step-is-always-the-hardest/

thank you for sharing Marc, inderdaad mooie eerste blog post! Ben nu wel benieuwd wie er achter zit...


RE: Thewineanalyst.org - koen - 02-10-2014 11:47 AM

Blognaam is misschien een beetje in contradictie met wat er in de tekst staat, ben wel benieuwd naar de "echte" posts over wijn.


RE: Thewineanalyst.org - Corto - 02-10-2014 11:54 AM

Ik ben benieuwd naar het vervolg ...


RE: Thewineanalyst.org - koen - 02-10-2014 01:06 PM

(02-10-2014 08:50 AM)nco schreef:  
(01-10-2014 08:22 PM)Marc schreef:  In onze blogwereld is weer een kindje geboren.
We hebben op Twitter en Facebook allemaal mee zitten aftellen tot T-0, en inderdaad, vandaag online.
Ik heb dit eerste artikeltje met plezier gelezen, en ik moet zeggen dat heel veel pijnlijk herkenbaar is.
Daarenboven nog een welgemeend compliment voor het heel mooie Engels...

De auteur is tevens een forumlid.
Waarschijnlijk reageert hij hieronder wel even, want op zijn blog blijft hij liever onbekend, zie ik.

Proficiat, ik kijk al reikhalzend uit naar een volgende post.

http://thewineanalyst.org/2014/10/01/the-first-step-is-always-the-hardest/

thank you for sharing Marc, inderdaad mooie eerste blog post! Ben nu wel benieuwd wie er achter zit...

Als je de "about" leest kan je weten wie hij is. Persoonlijk heb ik het niet zo voor anonieme blogs maar 't is misschien uit professionele overwegingen.


RE: Thewineanalyst.org - nco - 02-10-2014 01:38 PM

(02-10-2014 01:06 PM)koen schreef:  
(02-10-2014 08:50 AM)nco schreef:  
(01-10-2014 08:22 PM)Marc schreef:  In onze blogwereld is weer een kindje geboren.
We hebben op Twitter en Facebook allemaal mee zitten aftellen tot T-0, en inderdaad, vandaag online.
Ik heb dit eerste artikeltje met plezier gelezen, en ik moet zeggen dat heel veel pijnlijk herkenbaar is.
Daarenboven nog een welgemeend compliment voor het heel mooie Engels...

De auteur is tevens een forumlid.
Waarschijnlijk reageert hij hieronder wel even, want op zijn blog blijft hij liever onbekend, zie ik.

Proficiat, ik kijk al reikhalzend uit naar een volgende post.

http://thewineanalyst.org/2014/10/01/the-first-step-is-always-the-hardest/

thank you for sharing Marc, inderdaad mooie eerste blog post! Ben nu wel benieuwd wie er achter zit...

Als je de "about" leest kan je weten wie hij is. Persoonlijk heb ik het niet zo voor anonieme blogs maar 't is misschien uit professionele overwegingen.

Ondertussen weet ik wiet het is, toevallig via via ontdekt op FB...Wink


RE: Thewineanalyst.org - Kupers - 03-10-2014 04:33 PM

Haha, merci voor de post Marc Smile.

Het is niet de bedoeling anoniem te blijven, ik moet eerst eens een fatsoenlijke foto vnden Tongue


RE: Thewineanalyst.org - Kupers - 05-10-2014 09:52 PM

Ter info, we zijn weer actief geweest vandaag.

http://thewineanalyst.org/2014/10/05/a-definition-of-minerality/


RE: Thewineanalyst.org - koen - 06-10-2014 12:46 PM

Nog een tipke, we and I door elkaar gebruiken is een beetje verwarrend.


RE: Thewineanalyst.org - de populist - 06-10-2014 03:57 PM

(05-10-2014 09:52 PM)Kupers schreef:  Ter info, we zijn weer actief geweest vandaag.

http://thewineanalyst.org/2014/10/05/a-definition-of-minerality/
Vlot geschreven inderdaad, Peter. Ik betwijfel of je een 'wineanalyst' bent, je tekst bezit eerder trekken van een romantische 'winepoet'. Ik vind minerale aroma's steeds minder belangrijk in een wijn, soms charmeert het, soms stoort het en is het louter en alleen teken van onrijpheid en gebrek aan fruit. Ook in Duitse Riesling bijvoorbeeld vind ik een al te sterke rokerigheid weinig aantrekkelijk. Grote wijn moet m.i. geen 'mineraliteit' bezitten. Het mag natuurlijk, bijvoorbeeld in de vorm van een intrigerend schoonheidsvlekje of een bijzonder karaktertrekje. Maar de essentie? Voor mij niet. De link mineraal aroma en terroir is trouwens indirect en vaak ook gewoon onbestaand. Ik ben benieuwd naar jouw verdere wijnavontuur. Succes met de blog en veel reacties toegewenst.


RE: Thewineanalyst.org - don quichotte - 06-10-2014 11:40 PM

Ik zal dan de knuppel ook maar eens in het hoenderhok gooien:
"zuivere mineralen zijn volledig geurloos en smaakloos".


RE: Thewineanalyst.org - shiraz - 07-10-2014 11:31 AM

ook een mooie en aannemelijke theorie

http://www.wijnvanlars.nl/2011/Lars_over_wijn_%28blog%29/Artikelen/2011/9/3_Een_glas_vol_zwavelverbindingen_-_over_mineraliteit_in_wijn.html


RE: Thewineanalyst.org - de populist - 07-10-2014 11:48 AM

(07-10-2014 11:31 AM)shiraz schreef:  ook een mooie en aannemelijke theorie

http://www.wijnvanlars.nl/2011/Lars_over_wijn_%28blog%29/Artikelen/2011/9/3_Een_glas_vol_zwavelverbindingen_-_over_mineraliteit_in_wijn.html

Ik sta achter Lars' visie. Minerale aroma moet dus een beschrijving blijven, geen aanduiding van een minerale oorsprong. Ik vind wél dat wijnen van jonge stokken mineraal kunnen ruiken. Het gaat inderdaad in veel gevallen over zwavelverbindingen, je moet maar es een Assyrtiko of Etna Caricante proberen om te weten hoe het ruikt. Dit is by the way geen zwavel van vulkanische oorsprong. Cool En Don heeft gelijk, dat woordje mineraal is eerder een uitvinding van wijnliefhebbers dan dat het de geur van zuivere mineralen zou zijn, die zijn nagenoeg geurloos.


RE: Thewineanalyst.org - koen - 07-10-2014 11:49 AM

(06-10-2014 11:40 PM)don quichotte schreef:  Ik zal dan de knuppel ook maar eens in het hoenderhok gooien:
"zuivere mineralen zijn volledig geurloos en smaakloos".

dat is waar, maar het zou blijkbaar de reactie zijn van minerale bestanddelen met andere die deze aroma's voortbrengt ....


RE: Thewineanalyst.org - Kupers - 07-10-2014 10:52 PM

Alvast bedankt voor de feedback! De post is intussen lichtjes aangepast, ik heb er de afgelopen week al veel aan zitten verbeteren maar een nachtje erover slapen als het eenmaal online staat helpt wel.

Persoonlijk vind ik de bewering dat zuivere mineralen volledig geurloos en smaakloos en daardoor in feite geen effect kunnen hebben op de smak van een wijn een even grote dooddoener als hele lofzangen over mineraliteit of specifieke soorten kiezel die je allemaal kunt opsommen bij het proeven van een wijn. Alhoewel subtieler als in wijn heb je bijvoorbeeld toch opmerkelijke verschillen tussen diverse soorten bronwater. Je proeft de mineralen niet, maar het samenspel van oa. bodem en klimaat zorgt toch voor specifieke sensaties. De discussie rond mineraliteit is dan ook veel complexer. Dit neemt niet weg dat ik het volkomen met je eens ben, de mineralen in de bodem zul je niet proeven in een wijn. Ik sta redelijk sceptisch ten opzichte van mensen die opeens graniet beginnen te ruiken als ze bij een blindproeverij een Beaujolais krijgen voorgeschoteld. Silex in de Loire of kalk in de Chablis zijn andere voorbeelden van zaken die eigenlijk geen onderscheidend aroma geven. De boodschap in mijn post is dat ik een persoonlijke definitie van mineraliteit probeer te vinden.

Tegelijkertijd denk ik niet dat we kunnen ontkennen dat er helemaal geen invloed is op de smaaksensatie. Een wijn met "mineraliteit" heeft iets ondefinieerbaars, iets wat niet onder fruit, kruiden, bloemen of welke mogelijke aromagroep valt. Mineraliteit is op zich een beperkende beschrijving, omdat je die sensatie probeert te linken aan 1 mogelijke factor, terwijl ik geloof dat het een combinatie is van verschillende factoren die allemaal zijn oorsprong vinden in de habitat van de wijn. Dit is een zeer breed begrip, sommigen denken waarschijnlijk te breed maar het speelt wel een rol.

Waarom associëren we riesling met mineraliteit? Je moet hier niet enkel kijken naar de bodem, maar bijvoorbeeld ook naar het klimaat. Over het algemeen worden wijnen uit een koeler klimaat eerder gelinkt aan mineraliteit dan bijvoorbeeld Zuid-Italiaanse wijnen. Een andere factor is ook de heersende wijnfilosofie. Duitsland is historisch gezien nooit gekend geweest voor opulente wijnen, zwaar geëikte wijnen waarvan je een complete vanilleoverdosis krijgt bij de eerste geur. Mineraliteit wordt vaak gelinkt aan frisheid, aan lichte geuren, en dit kan je dan terugbrengen op de wijnmakerscultuur. Als je in Duitsland kijkt zal je eerder zeggen dat een wijn uit de Nahe of Franken minerale kenmerken toont dan een wijn uit Baden.

Ik ben niet thuis in de wetenschappelijke literatuur rond mineraliteit in de wijn, dit is eerder Stefaan zijn ding, maar een oppervlakkige check leert me dat bepaalde minerale aroma's voortkomen uit het gistingsproces, wat verder aantoont dat het veel breder kan gaan dan de bodem alleen.


RE: Thewineanalyst.org - vinejo - 07-10-2014 11:17 PM

(07-10-2014 10:52 PM)Kupers schreef:  Alvast bedankt voor de feedback! De post is intussen lichtjes aangepast, ik heb er de afgelopen week al veel aan zitten verbeteren maar een nachtje erover slapen als het eenmaal online staat helpt wel.

Persoonlijk vind ik de bewering dat zuivere mineralen volledig geurloos en smaakloos en daardoor in feite geen effect kunnen hebben op de smak van een wijn een even grote dooddoener als hele lofzangen over mineraliteit of specifieke soorten kiezel die je allemaal kunt opsommen bij het proeven van een wijn. Alhoewel subtieler als in wijn heb je bijvoorbeeld toch opmerkelijke verschillen tussen diverse soorten bronwater. Je proeft de mineralen niet, maar het samenspel van oa. bodem en klimaat zorgt toch voor specifieke sensaties. De discussie rond mineraliteit is dan ook veel complexer. Dit neemt niet weg dat ik het volkomen met je eens ben, de mineralen in de bodem zul je niet proeven in een wijn. Ik sta redelijk sceptisch ten opzichte van mensen die opeens graniet beginnen te ruiken als ze bij een blindproeverij een Beaujolais krijgen voorgeschoteld. Silex in de Loire of kalk in de Chablis zijn andere voorbeelden van zaken die eigenlijk geen onderscheidend aroma geven. De boodschap in mijn post is dat ik een persoonlijke definitie van mineraliteit probeer te vinden.

Tegelijkertijd denk ik niet dat we kunnen ontkennen dat er helemaal geen invloed is op de smaaksensatie. Een wijn met "mineraliteit" heeft iets ondefinieerbaars, iets wat niet onder fruit, kruiden, bloemen of welke mogelijke aromagroep valt. Mineraliteit is op zich een beperkende beschrijving, omdat je die sensatie probeert te linken aan 1 mogelijke factor, terwijl ik geloof dat het een combinatie is van verschillende factoren die allemaal zijn oorsprong vinden in de habitat van de wijn. Dit is een zeer breed begrip, sommigen denken waarschijnlijk te breed maar het speelt wel een rol.

Waarom associëren we riesling met mineraliteit? Je moet hier niet enkel kijken naar de bodem, maar bijvoorbeeld ook naar het klimaat. Over het algemeen worden wijnen uit een koeler klimaat eerder gelinkt aan mineraliteit dan bijvoorbeeld Zuid-Italiaanse wijnen. Een andere factor is ook de heersende wijnfilosofie. Duitsland is historisch gezien nooit gekend geweest voor opulente wijnen, zwaar geëikte wijnen waarvan je een complete vanilleoverdosis krijgt bij de eerste geur. Mineraliteit wordt vaak gelinkt aan frisheid, aan lichte geuren, en dit kan je dan terugbrengen op de wijnmakerscultuur. Als je in Duitsland kijkt zal je eerder zeggen dat een wijn uit de Nahe of Franken minerale kenmerken toont dan een wijn uit Baden.

Ik ben niet thuis in de wetenschappelijke literatuur rond mineraliteit in de wijn, dit is eerder Stefaan zijn ding, maar een oppervlakkige check leert me dat bepaalde minerale aroma's voortkomen uit het gistingsproces, wat verder aantoont dat het veel breder kan gaan dan de bodem alleen.

Bijzonder interessant allemaal!
Mag ik dan nog zeggen dat een riesling naar natte leisteen ruikt? Of is dat volledige zinsbegoocheling? En sommige wijnen ruiken echt "chalky" - ik link dit niet aan een kalkbodem maar zeg wel dat het kalkachtig ruikt. Een muscadet kan ook echt zilt ruiken. Is dat dan van den terroir? Of van de zee? Of behoort de zee tot den terroir?
Wink


RE: Thewineanalyst.org - don quichotte - 07-10-2014 11:30 PM

(07-10-2014 10:52 PM)Kupers schreef:  .................Persoonlijk vind ik de bewering dat zuivere mineralen volledig geurloos en smaakloos en daardoor in feite geen effect kunnen hebben op de smaak van een wijn een even grote dooddoener als hele lofzangen over mineraliteit of specifieke soorten kiezel die je allemaal kunt opsommen bij het proeven van een wijn.

Wel Kupers, als ik in een voorgaande post schreef;
Ik zal dan de knuppel ook maar eens in het hoenderhok gooien:"zuivere mineralen zijn volledig geurloos en smaakloos".
dan geloof ik sterk dat ze invloed hebben op het biologisch groeiproces van de wijnrank en de druif maar dan daag ik ieder wijnkenner uit om in een blinde degustatie de geologie of grondstructuur te definiëren waar de wijn is op gecultiveerd.
De ondergrond waar de druivensoort is op geplant ( met zijn variëteit aan mineralen) speelt een fundamentele rol in het groeiproces van de wijnrank en zijn vrucht en uiteindelijk het afgeleid product de wijn die bij jou en mij in het glas komt.

Ik weet niet dat je scheikundig bent onderlegd maar mineralen spelen in een biologisch proces ergens eenzelfde functie als "initiator"; katalysator en ook als remmer een belangrijke invloed. Alleen is het zo dat deze stoffen in principe niet chemisch gebonden in het eindproduct zitten.


RE: Thewineanalyst.org - Kupers - 08-10-2014 08:27 PM

(07-10-2014 11:17 PM)vinejo schreef:  Bijzonder interessant allemaal!
Mag ik dan nog zeggen dat een riesling naar natte leisteen ruikt? Of is dat volledige zinsbegoocheling? En sommige wijnen ruiken echt "chalky" - ik link dit niet aan een kalkbodem maar zeg wel dat het kalkachtig ruikt. Een muscadet kan ook echt zilt ruiken. Is dat dan van den terroir? Of van de zee? Of behoort de zee tot den terroir?
Wink

De winestasi gaat u weten te vinden Wink. Ik heb eerder moeite met mensen die bijvoorbeeld in Chablis per definitie kalk ruiken, of die bij om het even welke riesling hun beschrijving beginnen met uitgesproken mineraliteit of leisteen. Ik ben er min of meer zeker van dat ik langs iedere "typische" minerale wijn een wijn kan zetten van exact dezelfde streek met exact dezelfde bodem die geen enkel teken van mineraliteit vertoont.

Ik heb in Spanje ooit een wijngaard bezocht op 15 meter van de zee, dus ik zou de zee in bepaalde gevallen ook tot het terrorisme rekenen Smile

Voor alle duidelijkheid Don, ik ben het volkomen met je eens dat de minerale structuur van een bodem een invloed heeft op de wijn maar dat dit niet noodzakelijk leidt tot minerale aroma's. Ik ben helaas bitter weinig onderlegd in enige vorm van exacte wetenschap (kennis van chemie = Breaking Bad) maar alle info hieromtrent is meer dan welkom!


RE: Thewineanalyst.org - vinejo - 08-10-2014 11:08 PM

(08-10-2014 08:27 PM)Kupers schreef:  
(07-10-2014 11:17 PM)vinejo schreef:  Bijzonder interessant allemaal!
Mag ik dan nog zeggen dat een riesling naar natte leisteen ruikt? Of is dat volledige zinsbegoocheling? En sommige wijnen ruiken echt "chalky" - ik link dit niet aan een kalkbodem maar zeg wel dat het kalkachtig ruikt. Een muscadet kan ook echt zilt ruiken. Is dat dan van den terroir? Of van de zee? Of behoort de zee tot den terroir?
Wink

De winestasi gaat u weten te vinden Wink. Ik heb eerder moeite met mensen die bijvoorbeeld in Chablis per definitie kalk ruiken, of die bij om het even welke riesling hun beschrijving beginnen met uitgesproken mineraliteit of leisteen. Ik ben er min of meer zeker van dat ik langs iedere "typische" minerale wijn een wijn kan zetten van exact dezelfde streek met exact dezelfde bodem die geen enkel teken van mineraliteit vertoont.

Ik heb in Spanje ooit een wijngaard bezocht op 15 meter van de zee, dus ik zou de zee in bepaalde gevallen ook tot het terrorisme rekenen Smile

Voor alle duidelijkheid Don, ik ben het volkomen met je eens dat de minerale structuur van een bodem een invloed heeft op de wijn maar dat dit niet noodzakelijk leidt tot minerale aroma's. Ik ben helaas bitter weinig onderlegd in enige vorm van exacte wetenschap (kennis van chemie = Breaking Bad) maar alle info hieromtrent is meer dan welkom!

Volgnes mij is Populist zich danig aan het documenteren om al onze vragen te beantwoorden- Bedankt op voorhand! Wink


RE: Thewineanalyst.org - de populist - 09-10-2014 10:27 AM

(08-10-2014 11:08 PM)vinejo schreef:  
(08-10-2014 08:27 PM)Kupers schreef:  
(07-10-2014 11:17 PM)vinejo schreef:  Bijzonder interessant allemaal!
Mag ik dan nog zeggen dat een riesling naar natte leisteen ruikt? Of is dat volledige zinsbegoocheling? En sommige wijnen ruiken echt "chalky" - ik link dit niet aan een kalkbodem maar zeg wel dat het kalkachtig ruikt. Een muscadet kan ook echt zilt ruiken. Is dat dan van den terroir? Of van de zee? Of behoort de zee tot den terroir?
Wink

De winestasi gaat u weten te vinden Wink. Ik heb eerder moeite met mensen die bijvoorbeeld in Chablis per definitie kalk ruiken, of die bij om het even welke riesling hun beschrijving beginnen met uitgesproken mineraliteit of leisteen. Ik ben er min of meer zeker van dat ik langs iedere "typische" minerale wijn een wijn kan zetten van exact dezelfde streek met exact dezelfde bodem die geen enkel teken van mineraliteit vertoont.

Ik heb in Spanje ooit een wijngaard bezocht op 15 meter van de zee, dus ik zou de zee in bepaalde gevallen ook tot het terrorisme rekenen Smile

Voor alle duidelijkheid Don, ik ben het volkomen met je eens dat de minerale structuur van een bodem een invloed heeft op de wijn maar dat dit niet noodzakelijk leidt tot minerale aroma's. Ik ben helaas bitter weinig onderlegd in enige vorm van exacte wetenschap (kennis van chemie = Breaking Bad) maar alle info hieromtrent is meer dan welkom!

Volgnes mij is Populist zich danig aan het documenteren om al onze vragen te beantwoorden- Bedankt op voorhand! Wink
Volgens mij wordt er veel te veel belang gehecht aan heel die mineralenkwestie, een teveel aan (in water opgeloste) minerale stoffen in de bodem is trouwens niet goed voor de wijnstok die, zoals we weten, een beetje moet lijden. Jamie Goode geeft een goede samenvatting van de stand van zaken van het onderzoek (met op het einde wat fuzzy thinking, iets wat de laatste jaren steeds meer bij hem voorkomt, bv als hij over biodynamie en natuurlijke wijn schrijft):
http://wineanorak.com/mineralityandterroirinwine.htm


RE: Thewineanalyst.org - de populist - 09-10-2014 12:37 PM

(07-10-2014 11:17 PM)vinejo schreef:  
(07-10-2014 10:52 PM)Kupers schreef:  Alvast bedankt voor de feedback! De post is intussen lichtjes aangepast, ik heb er de afgelopen week al veel aan zitten verbeteren maar een nachtje erover slapen als het eenmaal online staat helpt wel.

Persoonlijk vind ik de bewering dat zuivere mineralen volledig geurloos en smaakloos en daardoor in feite geen effect kunnen hebben op de smak van een wijn een even grote dooddoener als hele lofzangen over mineraliteit of specifieke soorten kiezel die je allemaal kunt opsommen bij het proeven van een wijn. Alhoewel subtieler als in wijn heb je bijvoorbeeld toch opmerkelijke verschillen tussen diverse soorten bronwater. Je proeft de mineralen niet, maar het samenspel van oa. bodem en klimaat zorgt toch voor specifieke sensaties. De discussie rond mineraliteit is dan ook veel complexer. Dit neemt niet weg dat ik het volkomen met je eens ben, de mineralen in de bodem zul je niet proeven in een wijn. Ik sta redelijk sceptisch ten opzichte van mensen die opeens graniet beginnen te ruiken als ze bij een blindproeverij een Beaujolais krijgen voorgeschoteld. Silex in de Loire of kalk in de Chablis zijn andere voorbeelden van zaken die eigenlijk geen onderscheidend aroma geven. De boodschap in mijn post is dat ik een persoonlijke definitie van mineraliteit probeer te vinden.

Tegelijkertijd denk ik niet dat we kunnen ontkennen dat er helemaal geen invloed is op de smaaksensatie. Een wijn met "mineraliteit" heeft iets ondefinieerbaars, iets wat niet onder fruit, kruiden, bloemen of welke mogelijke aromagroep valt. Mineraliteit is op zich een beperkende beschrijving, omdat je die sensatie probeert te linken aan 1 mogelijke factor, terwijl ik geloof dat het een combinatie is van verschillende factoren die allemaal zijn oorsprong vinden in de habitat van de wijn. Dit is een zeer breed begrip, sommigen denken waarschijnlijk te breed maar het speelt wel een rol.

Waarom associëren we riesling met mineraliteit? Je moet hier niet enkel kijken naar de bodem, maar bijvoorbeeld ook naar het klimaat. Over het algemeen worden wijnen uit een koeler klimaat eerder gelinkt aan mineraliteit dan bijvoorbeeld Zuid-Italiaanse wijnen. Een andere factor is ook de heersende wijnfilosofie. Duitsland is historisch gezien nooit gekend geweest voor opulente wijnen, zwaar geëikte wijnen waarvan je een complete vanilleoverdosis krijgt bij de eerste geur. Mineraliteit wordt vaak gelinkt aan frisheid, aan lichte geuren, en dit kan je dan terugbrengen op de wijnmakerscultuur. Als je in Duitsland kijkt zal je eerder zeggen dat een wijn uit de Nahe of Franken minerale kenmerken toont dan een wijn uit Baden.

Ik ben niet thuis in de wetenschappelijke literatuur rond mineraliteit in de wijn, dit is eerder Stefaan zijn ding, maar een oppervlakkige check leert me dat bepaalde minerale aroma's voortkomen uit het gistingsproces, wat verder aantoont dat het veel breder kan gaan dan de bodem alleen.

Bijzonder interessant allemaal!
Mag ik dan nog zeggen dat een riesling naar natte leisteen ruikt? Of is dat volledige zinsbegoocheling? En sommige wijnen ruiken echt "chalky" - ik link dit niet aan een kalkbodem maar zeg wel dat het kalkachtig ruikt. Een muscadet kan ook echt zilt ruiken. Is dat dan van den terroir? Of van de zee? Of behoort de zee tot den terroir?
Wink
Ook het ontzuren met carbonaat of bicarbonaat kan wijnen een zout tintje geven ;-) Volgens mij heeft ziltheid van wijn nooit met de zee te maken, schijnt dat sommige gisten het meer geven dan andere, bv die in Sanlucar de Barrameda (de Manzanilla's). Die soort gisten leven misschien gemakkelijker in vochtige omgeving en dat kan dan de link met de zee zijn misschien :-) Ook het minder battoneren (de lies oproeren) van de wijn kan maken dat de wijnbouwer (bewust) meer 'mineraliteit' behoudt, er zullen dan meer reductiestoffen in de wijn blijven, zwavelverbindingen dus zoals H2S. Mineraliteit in wijn heeft vaak te maken met een te weinig aan voedingsstoffen in de bodem, vooral stikstof. Zo komen de gisten, die stikstof nodig hebben, in problemen en ontstaan ommewegen tijdens de alcoholische gisting die weer zorgen voor zwavelverbindingen en dus mineraliteit.


RE: Thewineanalyst.org - Kupers - 05-11-2014 09:08 PM

Na een bezoekje aan Franken beginnen we aan een reeks ietwat random onderwerpen. Deel I - Seizoenen!

The season to drink wine


RE: Thewineanalyst.org - TimmyR - 06-11-2014 01:37 PM

Interessante overpeinzingen. Seizoenen spelen voor mij zeker ook een rol, ik merk dat ik vanzelf overschakel naar bv. pinot noir in de herfst, bordeaux in de winter. Net zoals mijn eten van licht en zuiver in de zomer naar stevig en comforting gaat in de herst en winter.

Schrijven is blijven, ik kijk uit naar een volgende post! cheers


RE: Thewineanalyst.org - Kupers - 23-03-2015 10:28 AM

De afgelopen weken heb ik niet 100% gewijd aan wijn maar eerder aan de manier waarop mensen wijn proeven. Wat is nu eigenlijk relevant in een eindeloze reeks tasting notes? Is iedere criticus geschikt voor iedere type wijn? Gaan we soms te ver in een poging om iets te beschrijven wat toch niet onder woorden kan worden gebracht?

An opinion on tasting notes (1)
An opinion on tasting notes (2)
An opinion on tasting notes (3)
Palate disclosure


RE: Thewineanalyst.org - vinejo - 23-03-2015 12:20 PM

(23-03-2015 10:28 AM)Kupers schreef:  De afgelopen weken heb ik niet 100% gewijd aan wijn maar eerder aan de manier waarop mensen wijn proeven. Wat is nu eigenlijk relevant in een eindeloze reeks tasting notes? Is iedere criticus geschikt voor iedere type wijn? Gaan we soms te ver in een poging om iets te beschrijven wat toch niet onder woorden kan worden gebracht?

An opinion on tasting notes (1)
An opinion on tasting notes (2)
An opinion on tasting notes (3)
Palate disclosure

Well this is damn good reading stuff...!
Een paar zeer rake bemerkingen, mooi omschreven en onderbouwd.
Zeker het stuk over objectiviteit was er klop op.
Heel toevallig las ik zaterdag nog iemand die op LpdV deze quote neerschreef:
"Le fait qu' une bouteille soit plus grande qu' une autre n est pas une question de gout mais d objectivité
Mijn reactie daarop kan je hier lezen

http://lapassionduvin.com/phorum/read.php?3,1233,926342#msg-926342

Big Grin

Ben ook 100% akkoord met je standpunt over het proeven van vele wijnen naast elkaar, en hoe sommige TN s in dat geval inderdaad enorm weinigzeggend zijn. Daarom ook dat een forum zoals dit ( Rolleyes ) veel en veel interessanter is als leidraad om te weten welke wijnen wel eens de moeite zouden kunnen zijn. Enerzijds worden de wijnen hier rustig besproken, ttz, veelal wordt er zelfs een update gegeven over hoe de wijn na een paar uur of zelfs de volgende dagen was.
Anderzijds zal de bezoeker van het forum op den duur van sommige leden het smaakprofiel of de voorkeuren leren kennen om op die manier in te schatten of de besproken wijn voor hem/haar interessant is.

Waar ik het niét 100% mee eens is dat is dat je smaakvoorkeur per sé je oordeel over een wijn moet beinvloeden. Het lijkt me voor sommige ervaren proevers perfect mogelijk om een wijn op zijn kwaliteiten te beoordelen zonder je voorkeur te laten meespelen. je kan dan het evenwicht apprecieren, de complexiteit, de lengte, enz.. maar tegelijkertijd stellen dat deze wijn je ding niet is.
Nu, voor mij is t makkelijk, ik lust zowat alles Wink


RE: Thewineanalyst.org - Kupers - 25-03-2015 09:26 PM

Thanks! Het is inderdaad zo dat je na een tijdje de smaak van een veelproever wel leert kennen, al is het maar omdat ze vaak vanzelf gaan bewegen richting wijnen die meer hun voorkeur zijn of matchen met hun smaakprofiel. Mijn ietwat negatieve commentaar was ook eerder gericht naar wijncritici die alle mogelijke wijnen proeven en op exact dezelfde manier bespreken. Als Alain Bloeykens of Simonne Wellekens ineens Jurawijnen bespreken dan weet de wijnliefhebber wel dat dit met een flinke korrel zout te nemen is, maar de gemiddelde consument weet hier niets van en het is deze omkadering die te vaak ontbreekt in professionele publicaties.

We will agree to disagree inzake smaakvoorkeur Wink. Ik kan je er wel in volgend dat een proever met een beetje ervaring wel een goede methodologie kan worden aanwenden bij een degustatie maar ik denk dat persoonlijke voorkeur op een andere manier ook kan meespelen, vaak ook onbewust. Je bent misschien wel eens geneigd om minder te proeven van wat je niet graag drinkt. Dit laat je nog steeds toe om een wijn te beoordelen op complexiteit, lengte, algemene indruk, maar je gaat zo onvoldoende referenties hebben om een wijn breder te kaderen. Ik ben bijvoorbeeld niet de grootste fan van Bordeaux en ben niet actief op zoek naar alle mogelijke Bordeauxwijnen, in tegenstelling tot anderen op dit forum. Ik zou dan wel kunnen zeggen of een wijn technisch in orde is maar ik kan geen algemene indruk, en nog minder punten gaan geven omdat ik simpelweg geen vergelijkingsmateriaal heb. Soit, ik ben nog jong, tijd genoeg om een gigantische mentale database aan te leggen zeker Smile.


RE: Thewineanalyst.org - Kupers - 19-05-2015 11:17 AM

Na mijn allereerste bezoek aan de Bourgogne was het toch nodig om eens na te denken over de regio. Veel controverse, vooral als het aankomt op de prijspolitiek, maar ook prachtige dingen te ontdekken. Onderstaande links leiden naar besprekingen van wit en rood, tussendoor zijn nog enkele wijnen voorgesteld dus doorklikken op de blog loont J.

A reflection on white Burgundy

An overdue reflection on red Burgundy


RE: Thewineanalyst.org - vinejo - 19-05-2015 07:26 PM

(19-05-2015 11:17 AM)Kupers schreef:  Na mijn allereerste bezoek aan de Bourgogne was het toch nodig om eens na te denken over de regio. Veel controverse, vooral als het aankomt op de prijspolitiek, maar ook prachtige dingen te ontdekken. Onderstaande links leiden naar besprekingen van wit en rood, tussendoor zijn nog enkele wijnen voorgesteld dus doorklikken op de blog loont J.

A reflection on white Burgundy

An overdue reflection on red Burgundy

"at the same time I began realizing that a wine capable of such tiny nuances as pinot noir is also deserving of a more nuanced perspective"

Schitterend!

PS: I notice that you comment some wines which have a topic on this forum (Goisot, Pavelot)
Feel free to post a link in de betrokken topic... Wink


RE: Thewineanalyst.org - Kupers - 19-05-2015 10:51 PM

Het schrijven is soms even plezierig als het drinken!

Ik zal een paar links posten, wilde vermijden dat ik overkwam als een spammer die op zoek was naar verkeer Blush.


RE: Thewineanalyst.org - vinejo - 19-05-2015 11:21 PM

(19-05-2015 10:51 PM)Kupers schreef:  Het schrijven is soms even plezierig als het drinken!

Ik zal een paar links posten, wilde vermijden dat ik overkwam als een spammer die op zoek was naar verkeer Blush.

Zoals je t nu hebt gedaan is t perfect. Wie interesse heeft in die wijnen kan langs deze,weg nog wat extra info vinden thumbsup


RE: Thewineanalyst.org - Kupers - 19-05-2015 11:25 PM

goe, er moet ook wat voer voor discussie zijn Wink.


RE: Thewineanalyst.org - don quichotte - 19-05-2015 11:28 PM

(19-05-2015 10:51 PM)Kupers schreef:  Het schrijven is soms even plezierig als het drinken!

Ik zal een paar links posten, wilde vermijden dat ik overkwam als een spammer die op zoek was naar verkeer Blush.

@ Kuper,

Ik lees altijd met veel aandacht de artikels van je blog die je met veel zwier en elegantie in de taal van Shakespeare weet te vertolken.

Inhoudelijk ben ik het wel niet altijd eens; in het bijzonder met de twee Bourgogne artikels.


RE: Thewineanalyst.org - Kupers - 20-05-2015 12:00 AM

Bedankt voor de mooie feedback Don!

In welk opzicht verschillen we van mening?


RE: Thewineanalyst.org - don quichotte - 20-05-2015 01:18 PM

(20-05-2015 12:00 AM)Kupers schreef:  Bedankt voor de mooie feedback Don!

In welk opzicht verschillen we van mening?

Wel Kupers , ik ga hier geen waslijst neerschrijven van alles waarover we niet dezelfde mening delen.

Mijn standpunt over de rode en witte Bougognes heb ik hier op het forum reeds neer gepent: "Als er één geografische streek in Frankrijk is waar er P/K zoveel slechte wijn wordt gemaakt dan moet je in de Bourgogne zijn."
Dit sluit niet uit dat er geen goede tot zeer lekkere wijnen worden gemaakt.
Sommige forumbezoekers hebben reeds de betere Borgognes uit mijn kelder kunnen proeven. Velen ervan kosten nu meer dan 50 ....100 €. per fles en ik ben gene zot om zoveel hiervoor nog op tafel te leggen. Probeer den dag van vandaag nog maar eens een fatsoenlijke Bourgogne te vinden onder de 15.....20€.

En om een puntje aan te halen uit je verhaal : "Stony minerality in Chablis. A different, subtler minerality in the Corton region starting to show a more open fruitiness. Majestic wines, buttery touches and the world-famous ’gras’ around Montrachet and Meursault, often considered the epitome of white Burgundy."
Hier vraag ik me af hoeveel van deze wijnen je reeds heb gedronken. Is deze beschrijving gemaakt op basis van persoonlijke ervaring of heb je deze info uit een of ander wijnartikel gehaald. Hoeveel Cortons en Montrachets ( Grand Cru's) heb je reeds gedronken en van welke domeinen?
btw Ik dronk van de Montrachets : J.Drouhin, M.Rougeot ( negoce wijn) en eenmaal Lafon.(Deze laatste kocht ik niet zelf en zou zijn prijs nooit willen betalen).
Wel na zoveel jaren kan ik nog altijd geen witte Montrachet van een witte Corton differentiëren. Bij de twee vond ik vettige, lactische ( boter) wijnen en andere wijnen die gekenmerkt werden door een rijk complex boeket maar dat volgens mij eerder aan de eik toe te schrijven was dan aan een uitvloeisel van intrinsieke of eigenlijken kenmerken van de Chardonnay druif.


RE: Thewineanalyst.org - Kupers - 25-05-2015 11:24 PM

Ik ben het met je eens dat Bourgognewijnen hun prijs te vaak niet waard zijn, wat ik ook aanhaal in mijn artikels. Je hebt misschien ook gemerkt dat de wijnen die ik heb voorgesteld of aangehaald niet uit het hogere prijsgamma komen, ook ik haak daar af. Helaas ben ik iets te jong om de tijd van de betaalbare grote wijnen nog te hebben meegemaakt, spijtig ergens, maar vooral motiverend om dan maar andere streken te ontdekken Wink.

Mijn standpunt inzake chardonnay is op mijn eigen ervaringen gebaseerd. Ik heb eerlijk gezegd bijvoorbeeld nog nooit het verschil tussen een Meursault en een Puligny-Montrachet gemerkt. De literatuur wijst op een verschil van mineraliteit, maar als ik het al ooit zou hebben gemerkt zou ik dit sowieso hebben omgedraaid. Mijn zijn beperkt, ook omdat de topwijnen per fles alleen al het budget wat ik normaal geef per zes flessen overstijgt, maar ik heb het geluk gehad om de wijnen van Lucien Le Moine naast elkaar te kunnen zetten bij een goede vriend van mij. Zoals je zelf aangeeft, het is zeer moeilijk om ergens een onderscheid in te maken. De jaren waren hetzelfde, alsook de wijnmaker, maar het terroir en vooral de elevage verschilden. Het enige ietwat definieerbare kenmerk wat ik er uit kon halen, blind, was dat de vettige, bijna zware toetsen vooral voorkwamen in de Montrachetwijnen. Akkoord, een domein is geen referentie maar bij gebrek aan budget of andere uitnodigingen moet ik mij voorlopig hiermee tevreden stellen Smile.


RE: Thewineanalyst.org - Kupers - 26-05-2015 08:43 PM

Afgelopen week spendeerden we een weekendje in London. De vriendin heeft geshopt (helaas met de gezamenlijke credit card) en bezocht Alexander McQueen terwijl ik mij kon laten gaan op RAW. Sommigen weten misschien dat ik een lichte voorkeur heb voor de meer atypische wijnen, en dit moet zowat het event van het jaar zijn om hier kennis mee te maken. Het algemene niveau was hoog, hoger dan bij Dive bijvoorbeeld, maar er zaten helaas ook enkele wijnen tussen die toch wel zeer extreem zijn (de vierkazenwijn bestaat echt). Een kort verslagje vinden jullie via onderstaande link.

An impression of RAW 2015


RE: Thewineanalyst.org - de populist - 27-05-2015 08:56 AM

(20-05-2015 01:18 PM)don quichotte schreef:  
(20-05-2015 12:00 AM)Kupers schreef:  Bedankt voor de mooie feedback Don!

In welk opzicht verschillen we van mening?

Wel Kupers , ik ga hier geen waslijst neerschrijven van alles waarover we niet dezelfde mening delen.

Mijn standpunt over de rode en witte Bougognes heb ik hier op het forum reeds neer gepent: "Als er één geografische streek in Frankrijk is waar er P/K zoveel slechte wijn wordt gemaakt dan moet je in de Bourgogne zijn."
Dit sluit niet uit dat er geen goede tot zeer lekkere wijnen worden gemaakt.
Sommige forumbezoekers hebben reeds de betere Borgognes uit mijn kelder kunnen proeven. Velen ervan kosten nu meer dan 50 ....100 €. per fles en ik ben gene zot om zoveel hiervoor nog op tafel te leggen. Probeer den dag van vandaag nog maar eens een fatsoenlijke Bourgogne te vinden onder de 15.....20€.

En om een puntje aan te halen uit je verhaal : "Stony minerality in Chablis. A different, subtler minerality in the Corton region starting to show a more open fruitiness. Majestic wines, buttery touches and the world-famous ’gras’ around Montrachet and Meursault, often considered the epitome of white Burgundy."
Hier vraag ik me af hoeveel van deze wijnen je reeds heb gedronken. Is deze beschrijving gemaakt op basis van persoonlijke ervaring of heb je deze info uit een of ander wijnartikel gehaald. Hoeveel Cortons en Montrachets ( Grand Cru's) heb je reeds gedronken en van welke domeinen?
btw Ik dronk van de Montrachets : J.Drouhin, M.Rougeot ( negoce wijn) en eenmaal Lafon.(Deze laatste kocht ik niet zelf en zou zijn prijs nooit willen betalen).
Wel na zoveel jaren kan ik nog altijd geen witte Montrachet van een witte Corton differentiëren. Bij de twee vond ik vettige, lactische ( boter) wijnen en andere wijnen die gekenmerkt werden door een rijk complex boeket maar dat volgens mij eerder aan de eik toe te schrijven was dan aan een uitvloeisel van intrinsieke of eigenlijken kenmerken van de Chardonnay druif.
Ik deel deze standpunten van Don.


RE: Thewineanalyst.org - peter - 29-05-2015 08:56 PM

Als je nog geen montrachet versus corton charlemagne in verschillende jaren en gedaantes geproefd hebt, dan schrijf je er beter niet over ....

Maar de bevindingen die de literatuur en andere wijnjournalisten schrijven kloppen wel met artikel, so far so good
Mijn persoonlijke mening: zoek je goede preciese chardonnay voor " redelijke " prijzen overweeg dan zeker eens richting rully te gaan. Dureuil janthial is echt wel goed

Pouilly fuisse is in mijn ogen te zwaar gepimpt en geoakt. Ook daar eerder de subpallaties gaan proeven zoals macon vergisson van bvb saumaize michelin


RE: Thewineanalyst.org - don quichotte - 29-05-2015 11:25 PM

(29-05-2015 08:56 PM)peter schreef:  Als je nog geen montrachet versus corton charlemagne in verschillende jaren en gedaantes geproefd hebt, dan schrijf je er beter niet over ....

Maar de bevindingen die de literatuur en andere wijnjournalisten schrijven kloppen wel met artikel, so far so good
Mijn persoonlijke mening: zoek je goede preciese chardonnay voor " redelijke " prijzen overweeg dan zeker eens richting rully te gaan. Dureuil janthial is echt wel goed

Pouilly fuisse is in mijn ogen te zwaar gepimpt en geoakt. Ook daar eerder de subpallaties gaan proeven zoals macon vergisson van bvb saumaize michelin

Peter,
Je haalt hier Mâcon Vergisson aan.
Dit doet me denken aan de Mâcon Vergisson van Eve en Michel Rey.
Al meer dan een dozijn van gedronken en die geen 15 euro kost
Een pure, zuivere wijn waarin eik zich in het begin laat voelen maar niet meer wordt gedomineerd door houtsmaak na een paar jaar oudering.
Een wijn waarvan ik hou.

Edit:
De wijn Mâcon-Vergisson, La Roche van Saumaize Michelin nog niet gedronken.
Ik zag wel dat Leuvin deze in zijn programma heeft.
Kans dat ik er morgen langs ga, maar ook voor iets anders ( Fiano wijn vergelijking)


RE: Thewineanalyst.org - Kupers - 30-05-2015 01:31 AM

(29-05-2015 08:56 PM)peter schreef:  Als je nog geen montrachet versus corton charlemagne in verschillende jaren en gedaantes geproefd hebt, dan schrijf je er beter niet over ....

Maar de bevindingen die de literatuur en andere wijnjournalisten schrijven kloppen wel met artikel, so far so good
Mijn persoonlijke mening: zoek je goede preciese chardonnay voor " redelijke " prijzen overweeg dan zeker eens richting rully te gaan. Dureuil janthial is echt wel goed

Pouilly fuisse is in mijn ogen te zwaar gepimpt en geoakt. Ook daar eerder de subpallaties gaan proeven zoals macon vergisson van bvb saumaize michelin

Op zich is dit een andere discussie, hoeveel wijn moet je van een streek, stijl, druif of jaargang hebben gedronken alvorens je er een oordeel over "mag" vellen? Ik kan me voorstellen dat je voor een appelatie als bijvoorbeeld de door jouw aangehaalde Rully op eenvoudigere en vooral goedkopere wijze een overzicht in grote lijnen kunt creëren van wat de appelatie qua stijl voorstelt. Maar hoe doe je dit voor Vosne-Romanée? Moet je een wijn van Romanée-Conti hebben geproefd om een gekwalificeerde mening te ontwikkelen? Idem voor wit in de Côte des Beaune, ik wil met alle plezier de wijnen van Coche-Dury of Leflaive eens willen vergelijken over verschillende jaren, zolang ik op het einde maar moet de rekening onder mijn neus krijg geschoven Tongue.

Het algemene prijsniveau is hier nu eenmaal te hoog voor zelfs de gewone wijnliefhebber. Ik haalde de degustatie van de wijnen van Le Moine hier aan als voorbeeld omdat dit in mijn ogen een goede vergelijking van terroir was waarin je verschillende invloeden kon uitfilteren, en ook omdat ze recent genoeg was om nog vers in mijn geheugen te zitten. Ik heb over de jaren massa's witte Bourgogne gedronken, maar ik denk dat het weinig nut heeft om deze allemaal op te lijsten om een zogenaamd gekwalificeerde mening te vormen, zoals aangegeven is en blijft het ook een continu leerproces.


RE: Thewineanalyst.org - don quichotte - 30-05-2015 02:27 AM

(30-05-2015 01:31 AM)Kupers schreef:  .............................. Ik haalde de degustatie van de wijnen van Le Moine hier aan als voorbeeld omdat dit in mijn ogen een goede vergelijking van terroir was waarin je verschillende invloeden kon uitfilteren, en ook omdat ze recent genoeg was om nog vers in mijn geheugen te zitten. .........................

Wanneer en waar dronk je deze wijnen van Le Moine?
Welke grand cru's en welke overeenkomstige jaargangen?


RE: Thewineanalyst.org - peter - 30-05-2015 06:13 PM

(30-05-2015 02:27 AM)don quichotte schreef:  
(30-05-2015 01:31 AM)Kupers schreef:  .............................. Ik haalde de degustatie van de wijnen van Le Moine hier aan als voorbeeld omdat dit in mijn ogen een goede vergelijking van terroir was waarin je verschillende invloeden kon uitfilteren, en ook omdat ze recent genoeg was om nog vers in mijn geheugen te zitten. .........................

Wanneer en waar dronk je deze wijnen van Le Moine?
Welke grand cru's en welke overeenkomstige jaargangen?

@ kupers: wat je zegt is de essentie....je denkt er wat van te kennen na enkele jaren maar als je weer enkele jaren verder bent blijkt dat je weeral veel hebt bijgeleerd....dit maakt wijn ontdekken zo boeiend en zo eindeloos....


RE: Thewineanalyst.org - don quichotte - 30-05-2015 08:31 PM

(30-05-2015 06:13 PM)peter schreef:  
(30-05-2015 02:27 AM)don quichotte schreef:  
(30-05-2015 01:31 AM)Kupers schreef:  .............................. Ik haalde de degustatie van de wijnen van Le Moine hier aan als voorbeeld omdat dit in mijn ogen een goede vergelijking van terroir was waarin je verschillende invloeden kon uitfilteren, en ook omdat ze recent genoeg was om nog vers in mijn geheugen te zitten. .........................

Wanneer en waar dronk je deze wijnen van Le Moine?
Welke grand cru's en welke overeenkomstige jaargangen?

@ kupers: wat je zegt is de essentie....je denkt er wat van te kennen na enkele jaren maar als je weer enkele jaren verder bent blijkt dat je weeral veel hebt bijgeleerd....dit maakt wijn ontdekken zo boeiend en zo eindeloos....

Wel Peter, ik denk al lang niet meer er iets van te kennen.
Hoe meer soorten wijn ik drink hoe meer ik realiseer dat ik er niets van ken.
Soms heb ik een hekel aan al dat schrijfsel over wijn waarin bepaalde personen op een elegante manier proberen te insinueren dat dit de absolute waarheid is.
Ik probeer dan ook als ik een wijn beoordeel dit als een individuele of subjectieve ervaring of bevinding te omschrijven.
En in dit laatste slaag ik nog niet altijd na 43 jaar al wijnamateur te zijn. Sad

Je moet misschien maar eens luisteren naar: Jean Gabin " Maintenant Je Sais "
https://www.youtube.com/watch?v=orDR4JA91F4


RE: Thewineanalyst.org - Kupers - 02-06-2015 10:31 PM

(30-05-2015 02:27 AM)don quichotte schreef:  
(30-05-2015 01:31 AM)Kupers schreef:  .............................. Ik haalde de degustatie van de wijnen van Le Moine hier aan als voorbeeld omdat dit in mijn ogen een goede vergelijking van terroir was waarin je verschillende invloeden kon uitfilteren, en ook omdat ze recent genoeg was om nog vers in mijn geheugen te zitten. .........................

Wanneer en waar dronk je deze wijnen van Le Moine?
Welke grand cru's en welke overeenkomstige jaargangen?

Een copy paste van de degustatielijst, geproefd met een collegaclubje wat om de drie-vier maanden het geluk heeft om de kelder van een van de bazen te mogen ontdekken Blush.

Rouge -
Gevrey Chambertin Cazertieres PC
Chambolle Musigny Les Hauts Doix PC
Pommard Les Epenots PC
Pommard Les Rugiens PC
Volnay Les Caillerets PC

Blanc -
Meursault Genevrieres PC
Meursault Charmes GC
Batard-Montrachet GC
Corton-Charlemagne GC
Corton GC
Chevalier-Montrachet GC
Batard-Montrachet GC

Alle wijnen waren van 2008, de Charmes was lichtjes gekurkt helaas, maar de rest van de wijnen waren in topvorm. Ongeacht het feit dat de wijnen van verschillende wijnboeren afkomstig waren merk je wel dat de uiteindelijke elevage op dezelfde manier gebeurt. Goed geïntegreerde eik,weinig overdaad en subtiel, soms zelfs een beetje te.


RE: Thewineanalyst.org - don quichotte - 03-06-2015 08:23 PM

(02-06-2015 10:31 PM)Kupers schreef:  
(30-05-2015 02:27 AM)don quichotte schreef:  
(30-05-2015 01:31 AM)Kupers schreef:  .............................. Ik haalde de degustatie van de wijnen van Le Moine hier aan als voorbeeld omdat dit in mijn ogen een goede vergelijking van terroir was waarin je verschillende invloeden kon uitfilteren, en ook omdat ze recent genoeg was om nog vers in mijn geheugen te zitten. .........................

Wanneer en waar dronk je deze wijnen van Le Moine?
Welke grand cru's en welke overeenkomstige jaargangen?

Een copy paste van de degustatielijst, geproefd met een collegaclubje wat om de drie-vier maanden het geluk heeft om de kelder van een van de bazen te mogen ontdekken Blush.

Rouge -
Gevrey Chambertin Cazertieres PC
Chambolle Musigny Les Hauts Doix PC
Pommard Les Epenots PC
Pommard Les Rugiens PC
Volnay Les Caillerets PC

Blanc -
Meursault Genevrieres PC
Meursault Charmes GC
Batard-Montrachet GC
Corton-Charlemagne GC
Corton GC
Chevalier-Montrachet GC
Batard-Montrachet GC

Alle wijnen waren van 2008, de Charmes was lichtjes gekurkt helaas, maar de rest van de wijnen waren in topvorm. Ongeacht het feit dat de wijnen van verschillende wijnboeren afkomstig waren merk je wel dat de uiteindelijke elevage op dezelfde manier gebeurt. Goed geïntegreerde eik,weinig overdaad en subtiel, soms zelfs een beetje te.

Zeer mooie collectie en een nog mooier kapitaal. Wink
Diene "baas" moet dan toch gene arme sloeber zijn.Rolleyes
Waar kocht hij al deze wijnen? Bij Le Moine op het domein zelf?


RE: Thewineanalyst.org - peter - 03-06-2015 08:42 PM

Tja daar wordt je effen stil van , van al dat moois.
Een baas die zo n dingen deelt met zijn medewerkers.....hij moet jullie heel graag zien want zoiets deel je enkel met mensen die u dierbaar zijn ...wat dan weer de basis van gelukkig zijn is. Sorry ik ben filosofisch.


RE: Thewineanalyst.org - Kupers - 03-06-2015 10:07 PM

(03-06-2015 08:42 PM)peter schreef:  Tja daar wordt je effen stil van , van al dat moois.
Een baas die zo n dingen deelt met zijn medewerkers.....hij moet jullie heel graag zien want zoiets deel je enkel met mensen die u dierbaar zijn ...wat dan weer de basis van gelukkig zijn is. Sorry ik ben filosofisch.

Het heeft geholpen dat we de afgelopen maanden gemiddeld 80-uren weken hebben gedaan, dat verdient wel een extraatje Blush.

Zijn familie is Zwitsers en hij heeft volop kunnen profiteren van de appreciatie van de Zwitserse Frank de afgelopen jaren dus dat heeft de kosten wel wat gedrukt (de grens is snel over gestoken) maar een bank betaalt nu eenmaal niet slecht vanaf een bepaald niveau, dus ja, terloops vermelden dat je een winegeek bent met een blog helpt.


RE: Thewineanalyst.org - Kupers - 15-06-2015 09:12 PM

Ik heb het deze week over een andere boeg gegooid en voor de verandering geen domein, streek of specifieke wijn besproken. De aanleiding was een interessant artikel in Decanter over Michel-Jack Chasseuil, een lichtjes gestoorde wijnverzamelaar. Ik ga niet ontkennen dat ik zijn kelder eens zou willen bezoeken, maar als je hoort dat een tasting dinner in Japan 10 000 euro kost vrees ik dat dit niet heel realistisch is.

The historical value (or lack thereof) of wine


RE: Thewineanalyst.org - carl - 15-06-2015 09:27 PM

Groot gelijk , Kupers!
Wijn kan aan complexiteit winnen met wat jaren rust in een goede kelder of bewaarkast maar dan alleen om nadien ook effectief gedronken te worden. Wijn bewaren mag nooit een doel op zich zijn naar mijn gevoel.


RE: Thewineanalyst.org - don quichotte - 15-06-2015 09:49 PM

(15-06-2015 09:12 PM)Kupers schreef:  Ik heb het deze week over een andere boeg gegooid en voor de verandering geen domein, streek of specifieke wijn besproken. De aanleiding was een interessant artikel in Decanter over Michel-Jack Chasseuil, een lichtjes gestoorde wijnverzamelaar. Ik ga niet ontkennen dat ik zijn kelder eens zou willen bezoeken, maar als je hoort dat een tasting dinner in Japan 10 000 euro kost vrees ik dat dit niet heel realistisch is.

The historical value (or lack thereof) of wine

Alle wijnartikels die deze ( wan) praktijken veroordelen krijgen van mij full support. Zolang dat soort kaliber van gasten rondloopt op onze aardkloot moeten mij als wijnamateurs(drinkers) er niet aan denken dat deze wijnen nog bereikbaar zijn voor iedere portefeuille die met redelijkheid wordt beheerd.
(15-06-2015 09:27 PM)carl schreef:  Groot gelijk , Kupers!
Wijn kan aan complexiteit winnen met wat jaren rust in een goede kelder of bewaarkast maar dan alleen om nadien ook effectief gedronken te worden. Wijn bewaren mag nooit een doel op zich zijn naar mijn gevoel.

@ Carl,

Die gasten bewaren in vele gevallen deze wijn als investering om er winst op te maken;
Dan lopen daar ook nog individuen rond om met hun assortiment te stoefen of er een statussymbool van maken.
Ik heb wel de ervaring met het bewaren van wijn en dat deze geen eeuwigheid meegaan en dat diegenen die als laatste deze wijnen voor een onredelijk bedrag koopt met zijn gezicht tegen de muur zal lopen.
En daar heb ik geen medelijden mee maar hoop met mijn slecht karakter dat dit mag gebeuren.Big Grin


RE: Thewineanalyst.org - carl - 15-06-2015 10:33 PM

(15-06-2015 09:49 PM)don quichotte schreef:  
(15-06-2015 09:27 PM)carl schreef:  Groot gelijk , Kupers!
Wijn kan aan complexiteit winnen met wat jaren rust in een goede kelder of bewaarkast maar dan alleen om nadien ook effectief gedronken te worden. Wijn bewaren mag nooit een doel op zich zijn naar mijn gevoel.

@ Carl,

Die gasten bewaren in vele gevallen deze wijn als investering om er winst op te maken;
Dan lopen daar ook nog individuen rond om met hun assortiment te stoefen of er een statussymbool van maken.
Ik heb wel de ervaring met het bewaren van wijn en dat deze geen eeuwigheid meegaan en dat diegenen die als laatste deze wijnen voor een onredelijk bedrag koopt met zijn gezicht tegen de muur zal lopen.
En daar heb ik geen medelijden mee maar hoop met mijn slecht karakter dat dit mag gebeuren.Big Grin

Wijn kopen als investering zorgt er inderdaad voor dat wijnliefhebbers als jij en ik kunnen fluiten naar bepaalde wijnen. Sinds deze trend ontstaan is zijn de prijzen alleen maar gestegen. Een zeer spijtige evolutie maar dit zorgt er wel voor dat andere onderbelichte streken die nog niet overspoeld zijn door wijninvesteerders waar ook kwalitatief gezien topwijnen worden gemaakt meer aandacht krijgen van ons, wijnliefhebbers.
Wijnen hebben idd niet het eeuwig leven. Hoewel sommige flessen uit jouw kelder toch al een mooi potentieel laten zien hebben Big Grin


RE: Thewineanalyst.org - Kupers - 17-06-2015 02:08 PM

Ik denk niet dat het Chasseuil om het geld te doen is, hij koopt ook slechts enkele flessen/kisten van de wijnen die hij wil toevoegen aan zijn collectie, en vaak kan hij er slechts aan geraken juist omdat hij nooit de intentie toont om de wijnen door te verkopen. Je kunt hem dan ook moeilijk de schaarste aan bepaalde wijnen aanpraten, zeker niet omdat het grootste deel van zijn collectie uit oude tot zeer oude wijnen bestaat, dat hoort er nu eenmaal bij dat er hiervan minder en minder beschikbaar zijn, met alle gevolgen voor de prijs natuurlijk Smile.

Hij zegt zelf dat de prijzen voor bepaalde streken de spuigaten uitlopen, zo is hij bijvoorbeeld in 2010 gestopt om Bordeauxwijnen in primeur te kopen. Op zich heb ik geen probleem met wijninvesteerdes, misschien ook omwile van de branche waar ik in zit, maar er zijn nog genoeg andere wijnen in de wereld om te ontdekken.


RE: Thewineanalyst.org - vinejo - 17-06-2015 04:16 PM

(17-06-2015 02:08 PM)Kupers schreef:  Op zich heb ik geen probleem met wijninvesteerdes, misschien ook omwile van de branche waar ik in zit

Dat zou daar toch los van moeten staan vind ik. Het is toch ook niet omdat je in de financiële wereld zit dat je moet akkoord gaan met bvb voedselspeculatie? Of met het feit dat de Londense city zijn eigen regels voorschrijft aan de EU?

Persoonlijk heb ik wél problemen met beleggen in wijn.
Mochten wijnen enkel gekocht worden om te drinken zouden er nog steeds duurdere en goedkopere wijnen zijn maar zou er van totaal onbetaalbare wijnen geen sprake meer zijn.
De vermarkting van de wereld maakt veel kapot. Maar goed, vanuit bepaalde hoek zal me wel nostalgie en naïviteit worden verweten. Rolleyes


RE: Thewineanalyst.org - Jordaens - 17-06-2015 08:00 PM

'k Weet niet, Jo. Beleggen is maar één aspect. Een vrij wankel aspect ook, lijkt me. Mij zie je niet op die beurs, maar zelfs als iedereen mijn voorbeeld zou volgen, zouden er nog altijd hypes bestaan, waar de kapitaalkrachtigen onder ons nog graag met open ogen intuinen, gewoon om het verschil te maken en in de verf te zetten. Er zal naast het drumstel van de X-pensive Winos nog steeds een fles Lafite staan, omdat ze zich dat kunnen (konden, enfin) permitteren. Maar mocht de snob, samen met de belegger, zich afkeren van Lafite en mocht de prijs daardoor tot normale proporties herleid worden, dan zullen Keef en de zijnen ongetwijfeld de wijn vervangen door een Romanée-Conti of iets abominabel duurs uit Napa of zo. Because they can. Met mijn fleske Copa Santa zou ik allicht van hun podium gesjot worden, tenzij dat plots, omwille van een speling van het lot, 250 euro zou gaan kosten...


RE: Thewineanalyst.org - vinejo - 17-06-2015 11:12 PM

(17-06-2015 08:00 PM)Jordaens schreef:  'k Weet niet, Jo. Beleggen is maar één aspect. Een vrij wankel aspect ook, lijkt me. Mij zie je niet op die beurs, maar zelfs als iedereen mijn voorbeeld zou volgen, zouden er nog altijd hypes bestaan, waar de kapitaalkrachtigen onder ons nog graag met open ogen intuinen, gewoon om het verschil te maken en in de verf te zetten. Er zal naast het drumstel van de X-pensive Winos nog steeds een fles Lafite staan, omdat ze zich dat kunnen (konden, enfin) permitteren. Maar mocht de snob, samen met de belegger, zich afkeren van Lafite en mocht de prijs daardoor tot normale proporties herleid worden, dan zullen Keef en de zijnen ongetwijfeld de wijn vervangen door een Romanée-Conti of iets abominabel duurs uit Napa of zo. Because they can. Met mijn fleske Copa Santa zou ik allicht van hun podium gesjot worden, tenzij dat plots, omwille van een speling van het lot, 250 euro zou gaan kosten...

Ja juist, maar ik had het vooral over wijnbeleggingsfondsen e.d. Dat de rijken der aarde belachelijk veel geld zullen blijven geven voor bepaalde wijnen zal niet veranderen, maar dat wijnen per dozijnen gekocht worden om te verdwijnen in kelders en een jaar of 10 later (of op een "geschikt moment") doorverkocht worden zorgt voor prijzen die niks meer met liefhebberij te maken hebben.
Puur beleggen dus, ik snap niet dat een wijnliefhebber daar geen problemen mee heeft.


RE: Thewineanalyst.org - Kupers - 18-06-2015 03:53 PM

(17-06-2015 04:16 PM)vinejo schreef:  
(17-06-2015 02:08 PM)Kupers schreef:  Op zich heb ik geen probleem met wijninvesteerdes, misschien ook omwile van de branche waar ik in zit

Dat zou daar toch los van moeten staan vind ik. Het is toch ook niet omdat je in de financiële wereld zit dat je moet akkoord gaan met bvb voedselspeculatie? Of met het feit dat de Londense city zijn eigen regels voorschrijft aan de EU?

Persoonlijk heb ik wél problemen met beleggen in wijn.
Mochten wijnen enkel gekocht worden om te drinken zouden er nog steeds duurdere en goedkopere wijnen zijn maar zou er van totaal onbetaalbare wijnen geen sprake meer zijn.
De vermarkting van de wereld maakt veel kapot. Maar goed, vanuit bepaalde hoek zal me wel nostalgie en naïviteit worden verweten. Rolleyes

Ik probeer het uit te leggen. In investeringen maak ik het onderscheid tussen producten die gelinkt zijn aan de echte wereld, zijnde bijvoorbeeld aandelen of obligaties, en producten die in feite alleen bestaan in finance circles, zijnde bijvoorbeeld gestructureerde producten of derivaten. Deze laatste categorie besaat puur voor de banken en wordt ook enkel tussen financiele tegenpartijen uitgewisseld met slechts een zijdelings effect op de echte wereld (investment banks die zoveel schulden van elkaar beginnen te eisen dat de stabiliteit van het systeem in gedrang komt zoals in 2008).

In de wijnwereld maak ik in feite dezelfde abstractie en beschouw ik investeringwijn niet echt als iets wat bij mij als wijnliefhebber op de radar moet verschijnen. We moeten hier ook niet vergeten dat de fout aan beide kanten licht; enerzijds heb je de kopers die teveel geld hebben om na te denken over de intrinsieke waarde van een product en anderzijds heb je de verkopers, in de meeste gevallen de 1855 chateaux in Bordeaux die hun prijzen ook hier op beginnen af te stemmen. Je kan het hen niet kwalijk nemen maar als domein stap je hier al af van de wijnliefhebberij en ga je gewoon mee in een rondje speculatiecaroussel. Chateaux moeten hier niet aan meedoen. Sociando-Mallet is een domein dat bij iedereen hoog staat aangeschreven maar dat door de tijd genomen wel een consequente een duidelijke prijspolitiek voert. Ik zou dan veel liever kiezen dergelijke domeinen te steunen dan tot marketingbedrijf vervelde chateaux en deze komen dan ook niet meer voor in mijn universum van interessante wijn Wink.

En om de vergelijking met finance helemaal af te maken, je ziet de effecten van speculatie wel doorsijpelen in de wijnliefhebberij met de ineenstorting van het En Primeursysteem, vooral dan in de Angelsaksische wereld.


RE: Thewineanalyst.org - vinejo - 18-06-2015 05:51 PM

OK, mooi antwoord, Kupers, ik begrijp je wel, hoewel ik het niet volledig met je eens ben (we maken je t niet gemakkelijk hé hier op t forum Wink )
Als je bvb spreekt over "tot marketingbedrijf vervelde chateaux - mooi gezegd trouwens- kan dit mss wel kloppen voor een deel van die wijnen (de Pichons, , Moutons, etc..) maar zeker niet allemaal (Lafleur, Tertre R.,...en tal van Bourgognes, Rhones, Brunello s, Barolos,...)
Maar goed, zoals hier al meermaals gesteld, genoeg schitterende wijnen aan betaalbare prijzen op de wereld dus we moeten van die f***in' beleggers echt niet wakker liggen. Cool


RE: Thewineanalyst.org - Kupers - 18-06-2015 06:09 PM

Het is natuurlijk een beetje simplistisch voorgesteld maar als je kijkt naar de kost om een wijn te produceren en daar dan de prijsstijgingen van alle chateaux ik Bordeaux tegenoverzet, ook rekeninghoudend met de eventuele lagere oogsten dan denk ik toch dat er genoeg domeinen nog binnen de klasse speculanten vallen. Pas op, dit kunnen zeer mooie wijnen zijn, daar niet van, maar iedere wijn boven de vijftig euro is in feite te duur, enkele uitzonderingen niet nagelaten maar absoluut niet de meerderheid van wat er nu on deze prijsklasse op de markt is. Dat neemt niet weg dat ik er mij ook af en toe door laat vangen om een excuus te zoeken om me toch een duurdere fles aan te schaffen Tongue


RE: Thewineanalyst.org - don quichotte - 18-06-2015 06:56 PM

(18-06-2015 06:09 PM)Kupers schreef:  Het is natuurlijk een beetje simplistisch voorgesteld maar als je kijkt naar de kost om een wijn te produceren en daar dan de prijsstijgingen van alle chateaux ik Bordeaux tegenoverzet, ook rekeninghoudend met de eventuele lagere oogsten dan denk ik toch dat er genoeg domeinen nog binnen de klasse speculanten vallen. Pas op, dit kunnen zeer mooie wijnen zijn, daar niet van, maar iedere wijn boven de vijftig euro is in feite te duur, enkele uitzonderingen niet nagelaten maar absoluut niet de meerderheid van wat er nu on deze prijsklasse op de markt is. Dat neemt niet weg dat ik er mij ook af en toe door laat vangen om een excuus te zoeken om me toch een duurdere fles aan te schaffen Tongue

Interessante discussie.
Kupers, ik ben het grotendeels hier eens met je statement.
Ik hanteer als referentie wel geen 50 Euro maximale verkoopprijs maar 20 Euro maximale productiekost Ex-chateau of Ex-domein.
Ik zal dan ook uitzonderlijk nu nog meer dan 50 Euro voor een fles wijn op tafel leggen.( In 2015 nog niet gebeurd)


RE: Thewineanalyst.org - Vinogan(s) - 19-06-2015 02:25 PM

(18-06-2015 06:56 PM)don quichotte schreef:  
(18-06-2015 06:09 PM)Kupers schreef:  Het is natuurlijk een beetje simplistisch voorgesteld maar als je kijkt naar de kost om een wijn te produceren en daar dan de prijsstijgingen van alle chateaux ik Bordeaux tegenoverzet, ook rekeninghoudend met de eventuele lagere oogsten dan denk ik toch dat er genoeg domeinen nog binnen de klasse speculanten vallen. Pas op, dit kunnen zeer mooie wijnen zijn, daar niet van, maar iedere wijn boven de vijftig euro is in feite te duur, enkele uitzonderingen niet nagelaten maar absoluut niet de meerderheid van wat er nu on deze prijsklasse op de markt is. Dat neemt niet weg dat ik er mij ook af en toe door laat vangen om een excuus te zoeken om me toch een duurdere fles aan te schaffen Tongue

Interessante discussie.
Kupers, ik ben het grotendeels hier eens met je statement.
Ik hanteer als referentie wel geen 50 Euro maximale verkoopprijs maar 20 Euro maximale productiekost Ex-chateau of Ex-domein.
Ik zal dan ook uitzonderlijk nu nog meer dan 50 Euro voor een fles wijn op tafel leggen.( In 2015 nog niet gebeurd)

Inderdaad interessant.

De onderliggende vaststelling is wel dat een aantal domeinen de kans krijgen (en grijpen) om dergelijke prijsstijgingen door te voeren.

De vraag dan is hoe het komt dat ze deze kans krijgen. Dat moet dan toch zijn omdat hun product (om het economisch te stellen) beter is of althans zo gepercipieerd wordt (!), hetgeen een grote stijging aan vraagzijde veroorzaakt en dus prijsstijging bij gelijk aanbod.

Het is dan jammer dat je als liefhebber van het product hierdoor hun specifiek product niet meer in handen krijgt - net om te kijken of ze hun reputatie waarmaken (uiteraard niet). Het mag dan wel zo zijn dat er andere alternatieven zijn, maar toch blijft het jammer.

Enfin, het feit dat iets onbereikbaar is oefent bij mensen toch dikwijls een zeer grote aantrekkingskracht uit, los van alle rationaliteit.

Anderzijds probeer ik de hier geciteerde regel qua maximum ook te volgen, en dit lukt me tot nu toe aardig (er zijn uiteraard uitzonderingen, maar niet veel en niet zeer hoog erboven).


RE: Thewineanalyst.org - Jordaens - 19-06-2015 07:18 PM

Er zijn ontelbaar veel mensen die duizend keer en meer dan duizend keer meer verdienen dan ik. Mijn gebruikelijke marge van wijnprijzen ligt tussen de 10 en de 25 euro per fles. Dus kunnen ontelbaar veel mensen tussen de 10.000 en de 25.000 euro per fles betalen... En velen onder hen doen dat soms ook, al zullen ze eerder naar de "koopjes" als Pétrus aan 2000 euro per fles grijpen. En niet eens uit beleggingsoverwegingen. De knoop zit hem dààr, zolang de upper-uppers menen dat je onder de duizend euro geen fatsoenlijke wijn kan kopen en, omgekeerd, dat een wijnhuis dat minstens duizend euro de fles vraagt sowieso de beste wijn van de wereld levert, gaan we de vertekende markt moeten blijven ondergaan.


RE: Thewineanalyst.org - don quichotte - 19-06-2015 08:40 PM

(19-06-2015 07:18 PM)Jordaens schreef:  Er zijn ontelbaar veel mensen die duizend keer en meer dan duizend keer meer verdienen dan ik. Mijn gebruikelijke marge van wijnprijzen ligt tussen de 10 en de 25 euro per fles. Dus kunnen ontelbaar veel mensen tussen de 10.000 en de 25.000 euro per fles betalen... En velen onder hen doen dat soms ook, al zullen ze eerder naar de "koopjes" als Pétrus aan 2000 euro per fles grijpen. En niet eens uit beleggingsoverwegingen. De knoop zit hem dààr, zolang de upper-uppers menen dat je onder de duizend euro geen fatsoenlijke wijn kan kopen en, omgekeerd, dat een wijnhuis dat minstens duizend euro de fles vraagt sowieso de beste wijn van de wereld levert, gaan we de vertekende markt moeten blijven ondergaan.

Jordaens, toch vraag ik me af hoeveel van die Petrussen 2000 er nog worden gedronken binnen hun "drinking window"
Ik zal altijd assertief blijven voor dit soort marktpraktijken en wetende dat dit een gevecht is tegen windmolens.


RE: Thewineanalyst.org - Kupers - 21-06-2015 11:38 PM

(19-06-2015 02:25 PM)Vinogan(s) schreef:  
(18-06-2015 06:56 PM)don quichotte schreef:  
(18-06-2015 06:09 PM)Kupers schreef:  Het is natuurlijk een beetje simplistisch voorgesteld maar als je kijkt naar de kost om een wijn te produceren en daar dan de prijsstijgingen van alle chateaux ik Bordeaux tegenoverzet, ook rekeninghoudend met de eventuele lagere oogsten dan denk ik toch dat er genoeg domeinen nog binnen de klasse speculanten vallen. Pas op, dit kunnen zeer mooie wijnen zijn, daar niet van, maar iedere wijn boven de vijftig euro is in feite te duur, enkele uitzonderingen niet nagelaten maar absoluut niet de meerderheid van wat er nu on deze prijsklasse op de markt is. Dat neemt niet weg dat ik er mij ook af en toe door laat vangen om een excuus te zoeken om me toch een duurdere fles aan te schaffen Tongue

Interessante discussie.
Kupers, ik ben het grotendeels hier eens met je statement.
Ik hanteer als referentie wel geen 50 Euro maximale verkoopprijs maar 20 Euro maximale productiekost Ex-chateau of Ex-domein.
Ik zal dan ook uitzonderlijk nu nog meer dan 50 Euro voor een fles wijn op tafel leggen.( In 2015 nog niet gebeurd)

Inderdaad interessant.

De onderliggende vaststelling is wel dat een aantal domeinen de kans krijgen (en grijpen) om dergelijke prijsstijgingen door te voeren.

De vraag dan is hoe het komt dat ze deze kans krijgen. Dat moet dan toch zijn omdat hun product (om het economisch te stellen) beter is of althans zo gepercipieerd wordt (!), hetgeen een grote stijging aan vraagzijde veroorzaakt en dus prijsstijging bij gelijk aanbod.

Het is dan jammer dat je als liefhebber van het product hierdoor hun specifiek product niet meer in handen krijgt - net om te kijken of ze hun reputatie waarmaken (uiteraard niet). Het mag dan wel zo zijn dat er andere alternatieven zijn, maar toch blijft het jammer.

Enfin, het feit dat iets onbereikbaar is oefent bij mensen toch dikwijls een zeer grote aantrekkingskracht uit, los van alle rationaliteit.

Anderzijds probeer ik de hier geciteerde regel qua maximum ook te volgen, en dit lukt me tot nu toe aardig (er zijn uiteraard uitzonderingen, maar niet veel en niet zeer hoog erboven).

Ik denk dat perceptie en een gezonde dosis geluk een grote rol spelen, als mensen iets kunnen krijgen waar een zweem van exclusiviteit rond hangt zullen ze veel gemakkelijker toehappen en minder aandacht besteden aan andere factoren zoals onder andere kwaliteit.

Een goed voorbeeld is de wijn van Peter Sisseck. Vanaf de start werd deze al rond de 600 euro geprijsd, en je merkt dan at critici het zogenaamde potentieel van deze wijn al veel hoger inschatten. Als een wijnmaker zo zelfzeker is dat de wijn zijn prijs rechtvaardigt dan moet hij toch wel goed zijn zeker? Als je met die instelling een wijn proeft ben je al op voorhand verloren en kan je geen waardeoordeel vellen.


RE: Thewineanalyst.org - Kupers - 05-08-2015 11:01 PM

Na een iets lager tempo, het is tenslotte vakantie, een eerste artikel wat niet rechtstreeks over een specifieke wijn gaat. Ik den dat de meeste leden wel eens van Randall Grahm hebben gehoord en met wat geluk al enkele van zijn wijnen hebben kunnen proeven. Onlangs lanceerde hij een zeer interessant initiatief, de creatie van maar liefst 10 000 nieuwe druivensoorten! Het klinkt te belachelijk voor woorden, maar als je er een beetje over doorleest merk je wel dat er een goed doordacht plan achter zit. Gezien wat hij al heeft bereikt in de wereld van wijn is het alvast te moeite om te bekijken, een eerste introductie is alvast te vinden in onderstaand artikel.

10,000 grapes for a new wine, a crowdfunding initiative


RE: Thewineanalyst.org - Olivier - 07-08-2015 04:46 PM

Interesting, thanks. Het zou inderdaad leuk zijn mochten de "nieuwe wereldlanden" eigen druivensoorten kunnen ontwikkelen, want anders gaan we blijven vergelijken. Hoewel zo'n yakety yak af en toe ook wel eens plezant is Wink


RE: Thewineanalyst.org - Jordaens - 08-08-2015 11:08 AM

Beetje misleidend toch, die titel. Ik lees twee dingen: op zoek gaan naar druivensoorten die hitte-en droogtebestendig zijn is één. Dit komt allicht in de eerste plaats het rendement ten goede. We willen toch geen opbrengstjes van 9 hl/ha zoals in sommige delen van b.v. dat grandioze Priorat... En twee: het verzinnen van kruisingen ad infinitum. De gegeven voorbeelden daarvan zijn er uit het boekje voor beginners: pinotage, müller-thurgau, vidal. Die laatste misschien iets minder voor de hand liggend voor Europeeërs (de Canadese productie is niet echt tot hier doorgedrongen).
Voor de Amerikanen is het misschien nog groot nieuws, maar in Duitsland kruist men sinds mensenheugenis allerlei druiven, met b.v. Bacchus als één van de bekendere resultaten. Mengele zal misschien opwerpen dat hij nog wel andere dingen gekruist heeft dan druiven, maar dat is naast de kwestie.
Als men bovendien de sinds een paar millennia betreden paden van de vitis vinifera (is nomen niet nog steeds omen?) wil verlaten ten gunste van diverse hybriden, dan zal men toch met straf materiaal moeten afkomen om bibi te overtuigen...

En dat wat kruisingen betreft, we mogen niet vergeten dat er van pinot noir alleen al ook nog eens 50 verschillende klonen bestaan. De meeste zijn ontwikkeld om het rendement (en dus meestal niet de kwaliteit) te verhogen, maar ze zijn er wel. Eigenlijk is het dus een zinloos spelletje geworden om pinot noir van hier te gaan vergelijken met pinot noir van ginder en nog van ergens anders. Voor een simpele wijndrinker als ik wordt zoiets te moeilijk, maar eigenlijk zouden we nog enkel pinot noir nummer zus mogen vergelijken met pinot noir nummer zo.

En in elk geval: vergelijken zullen we toch altijd blijven doen. Appelen met citroenen en zelfs witte en rode wijn op een warm zomerterras...


RE: Thewineanalyst.org - Kupers - 11-08-2015 02:24 PM

Wat mij vooral aanspreekt is het feit dat hij resoluut kiest voor de minder bekende druivenrassen. Vaak zijn soorten zoals Fer Servadou of Timorasso enkel bekend bij wijnliefhebbers (en zelfs dan is het dikwijls een kwestie van geluk) en komen ze ook enkel voor in een klein gebied. Voor veel vand e door hem aangehaalde soorten is het de allereerste keer dat ze worden aangeplant buiten hun land van oorsprong, wat natuurlijk veel kansen biedt om iets moois te ontdekken in plaats van de eeuwige chardonnay of merlot.

Het is een beetje een rehash van wat al jaren wordt gedaan natuurlijk, een Amerikaan moet tenslotte de indruk wekken dat hij alweer het wiel heeft uitgevonden Big Grin.


RE: Thewineanalyst.org - Jordaens - 11-08-2015 08:21 PM

Is het geen geruststellende gedachte dat geen Amerikaan ooit het wiel zal uitvinden?...


RE: Thewineanalyst.org - de populist - 11-08-2015 08:31 PM

(11-08-2015 08:21 PM)Jordaens schreef:  Is het geen geruststellende gedachte dat geen Amerikaan ooit het wiel zal uitvinden?...
Ik vrees dat deze Randall Grahm-hybriden vierkant zullen draaien. But, you never know Cool


RE: Thewineanalyst.org - Kupers - 17-11-2015 11:51 PM

Op enkele wijnen van de week na is het een tijdlang stil gebleven. Vakantie, verandering van werk, een mini-writer’s block en een paar welkome weken zonder wijn liggen aan de basis, maar de regelmaat zit er vanaf nu terug in, met, waarschijnlijk niet heel verrassen, een korte reeks over riesling!

An Introduction to German Sweet (I)


RE: Thewineanalyst.org - don quichotte - 18-11-2015 02:04 AM

(17-11-2015 11:51 PM)Kupers schreef:  Op enkele wijnen van de week na is het een tijdlang stil gebleven. Vakantie, verandering van werk, een mini-writer’s block en een paar welkome weken zonder wijn liggen aan de basis, maar de regelmaat zit er vanaf nu terug in, met, waarschijnlijk niet heel verrassen, een korte reeks over riesling!

An Introduction to German Sweet (I)

Een paar dagen geleden las ik met de nodige aandacht dit artikel.
Ik hoopte van daarin ook iets terug te vinden hoe sommige Duitse wijnbouwers de chaptalisatie techniek nog toepassen.
De EU regelgeving staat dit nog toe voor Duitsland terwijl sommige invoerders in België van Duitse wijnen me informeerden dat dit daar verboden is.
Er is wel een zaak. In 2008 gaf een labo proef het ontegensprekelijk bewijs dat 2 wijnen waren gechaptaliseerd.
Een praktijk die ook in de Champagnestreek van toepassing is en door sommigen niet wordt toegegeven.
En dan heb je soms de smile op je gezicht als je daar een palet ziet met bruine papieren zakken. En wat zit daar in: suiker van de " Sucrerie de Tirelemont"
In principe heb ik daar geen probleem mee zolang het maar geen glycol is.Big Grin


RE: Thewineanalyst.org - Kupers - 19-11-2015 12:06 AM

In grote lijnen zijn er drie grote categorieën in Duitse wijnen, tafelwein, QbA (kwaliteitswijn) en QmA (predikaatswijn). Chaptaliseren mag enkel in de eerste twee klassen, voor predikaatswijnen is het verboden. Het merendeel van de wijnen met restzoet vallen onder QmA. Het zoete element kan enkel voortkomen uit het stoppen van de fermentatie, of het gebruik van Sussreserve zoals ik heb uitgelegd in mijn artikel. Voor een wijnliefhebber zijn QbA-wijnen zeker in zoet weinig interessant omdat je dan meestal in de liebfraumilch zit, dus ik vond ze het vermelden niet waard.

Heb je toevallig een link naar het artikel? Als het wijnen waren die niet onder QmA vielen dan mogen zij op zich chaptaliseren, maar wel slechts tot een bepaald alcoholpercentage. Een Duitse wijnhandelaar wist me te vertellen dat er enkele jaren geleden wel een schandaal was met Schloss Schonborn, die onder andere werden beschuldigd van het toevoegen van alcohol om aan het minimum alcoholgehalte te geraken voor een trockenbeerenauslese.


RE: Thewineanalyst.org - Kupers - 23-11-2015 11:39 PM

Na een korte maar intense introductie van het predikaatsysteem neem ik deze week enkele, voor mij alleszins, prachtige voorbeelden onder de loep.

An introduction to German Riesling (II) - The Young Ones


RE: Thewineanalyst.org - Kupers - 23-12-2015 05:15 PM

Bon, hoe graag dat ik oook Duitse wijnen drink, ze zadelen me toch met een knoert van een writer's block op Big Grin. Eindelijk een vervolg en einde neergepend over zoete wijnen, te lezen via onderstaande link!

An introduction to German sweet (III) - The adolescents


RE: Thewineanalyst.org - Kupers - 20-03-2016 11:11 PM

De winterslaap is eindelijk voorbij, tijd voor een groot inhaalmanoeuvre over de komende weken!

An overdue reflection on the Salon des Vins de Loire


RE: Thewineanalyst.org - Kupers - 20-05-2016 06:10 PM

Afgelopen weekend hebben we geprofiteerd van de extra dag verlof en zijn we naar London geweest. Na een paar keer goed te zijn gaan uiteten begaf de vriendin zich in haar shopwalhalla en dook ik twee dagen in de Old Truman Brewery voor RAW. Een verslag via onderstaande link!

RAW, the artisan wine fair 2016


RE: Thewineanalyst.org - Kupers - 21-08-2016 07:10 PM

Het is nu niet echt het ideale weer, maar tijdens de zomer kan je niet om rosé heen. Ieder jaar is het in feite hetzelfde liedje, wijnschrijvers vallen over elkaar om toch de eerste te zijn om te zeggen hoe waw rosé is, om het daarna weer compleet te vergeten voor 9 maanden. Ik kan dan niet achterblijven en doe mee aan de rosé-hype, maar op een net iets andere manier Slurp.

A different kind of pink


Met dank aan Venne voor de Gros Noré 2005, en de helaas gekurkte Tempier 2010!


RE: Thewineanalyst.org - Kupers - 03-10-2016 10:22 PM

Eens iets helemaal anders deze keer, niet per se over wijn Tongue. Via via kwam ik in contact met een van de medewerkers van SOS Kinderdorpen. deze NGO organiseert een Bloggersveiling om een van hun projecten, het Simbahuis in Liedekerke te ondersteunen (ondanks Vlaamse subsidies hebben ze nog steeds 300 000 euro nodig om hun normale werking te ondersteunen). Ik zou zeker zeggen, check it out. Het huidige bod overstijgt al de waarde van de drie flessen bij elkaar, maar we zullen het er wel over eens zijn dat een discussie over prijzen nu niet heel gepast is zeker?

A charity auction for SOS Kinderdorpen!


RE: Thewineanalyst.org - Kupers - 06-11-2016 11:37 PM

Bourgogne blijkt een touchy onderwerp te zijn deze dagen Wink.

Anyway, het is niet mijn bedoeling om mij te mengen in een prijzendiscussie, gezien ik niet echt denk de kennis nog de ervaring heb om hier echt een mening over de jaren heen rond te hebben gevormd. Wat ik wel weet is dat Bourgogne een regio is met een zeer grote aantrekkingskracht, waar ik soms moeite mee heb, maar soms ook ongeziene momenten mee beleef. Via onderstaande link een klein verslagje van een recente degustatieavond.

The Joys of a Burgundy Club


RE: Thewineanalyst.org - Kupers - 04-01-2017 11:25 PM

Het heeft even geduurd, maar gezien januari nu eenmaal de maand is van de goede voornemens zullen we, in navolging van de oproep van Jo ook, eens terug wat actiever proberen te deelnemen.

De activiteiten op de blog hebben ook op een laag pitje gestaan het afgelopen jaar eigenlijk, maar ook hier zal er waarschijnlijk verbetering in komen, ik zal eens een einde aan mijn writer's block stellen!

In the meantime, een laatste post van 2016, ondertussen ook al meer dan een maand oud, en een eerste post voor 2017!

The Beaujolais Nouveau bar crawl

2017 Week 1 - HM Borges 20 Year Old Verdelho



RE: Thewineanalyst.org - Kupers - 24-01-2017 11:51 PM

Nogmaals catch-up spelen met de laatste posts!

In navolging van Olivier's korte Sud-Ouest avontuur, een eerste wijn uit Gaillac, en vervolgens een heel heel mooie ontdekking uit de Savoie, een regio waarin ik eerlijkheidshalve nooit de minste interesse heb getoond, buiten de occasionele fles op restaurant Blush.

2017 week 2 - Domaine Plageoles, Vin de Voile 2000

2017 week 3 - Domaine Dupasquier - Roussette de Marestel 2012



RE: Thewineanalyst.org - vinejo - 25-01-2017 12:04 AM

(24-01-2017 11:51 PM)Kupers schreef:  Nogmaals catch-up spelen met de laatste posts!

In navolging van Olivier's korte Sud-Ouest avontuur, een eerste wijn uit Gaillac, en vervolgens een heel heel mooie ontdekking uit de Savoie, een regio waarin ik eerlijkheidshalve nooit de minste interesse heb getoond, buiten de occasionele fles op restaurant Blush.

2017 week 2 - Domaine Plageoles, Vin de Voile 2000

2017 week 3 - Domaine Dupasquier - Roussette de Marestel 2012

K ging nog beginnen lezen maar t is in t Engels, daarvoor is t te laat.. (moet fris zitten om Engelse wijnverhalen te lezen.. ;-) )


RE: Thewineanalyst.org - Kupers - 21-02-2017 09:07 AM

Net zoals vorig jaar heb ik drie intense dagen in de Loirestreek achter de rug. De focus lag dit jaar voornamelijk op Anjou/Savennieres en Saumur, waar toch wel fantastische wijnen te vinden zijn. Een verslag in drie delen:

https://thewineanalyst.org/2017/02/06/loire-tripping-2017-la-renaissance-des-appellations/

https://thewineanalyst.org/2017/02/08/loire-tripping-2017-dive-bouteille/

https://thewineanalyst.org/2017/02/20/loire-tripping-2017-the-salon-la-levee/


RE: Thewineanalyst.org - Kupers - 10-04-2017 09:06 PM

Hoe zou het gaan met de blauwe wijnmakers? Blijkbaar niet zo goed, getuige een korte google search. Voor een marketingbedrijf zouden ze toch iets meer in search engine optimization mogen investeren Cool.

https://thewineanalyst.org/2017/04/09/on-mistaking-marketing-ploys-for-wine-2/


RE: Thewineanalyst.org - Kupers - 23-04-2017 09:34 PM

Stilletjes aan lijk ik mijn oud ritme terug te vinden, met twee artikels in een week, wat al even geleden is. Eentje verscheen in het Paasweekend, en is een eerste samenwerking met een groep Engelstalige bloggers die houden van Franse wijn. Niet alle andere artikels zijn interessant, sommigen zijn wel uit een zeer Amerikaans standpunt geschreven, maar het is wel leuk om wat meer interactie te genereren. Daarnaast eentje voor de liefhebbers van natuurlijke wijnen!

https://thewineanalyst.org/2017/04/15/food-wine-moroccan-chicken-pastilla/

https://thewineanalyst.org/2017/04/19/2017-week-6-domaine-des-cavarodes-franche-comte-rouge-2014/


RE: Thewineanalyst.org - vinejo - 23-04-2017 09:53 PM

(23-04-2017 09:34 PM)Kupers schreef:  Stilletjes aan lijk ik mijn oud ritme terug te vinden, met twee artikels in een week, wat al even geleden is. Eentje verscheen in het Paasweekend, en is een eerste samenwerking met een groep Engelstalige bloggers die houden van Franse wijn. Niet alle andere artikels zijn interessant, sommigen zijn wel uit een zeer Amerikaans standpunt geschreven, maar het is wel leuk om wat meer interactie te genereren. Daarnaast eentje voor de liefhebbers van natuurlijke wijnen!

https://thewineanalyst.org/2017/04/15/food-wine-moroccan-chicken-pastilla/

https://thewineanalyst.org/2017/04/19/2017-week-6-domaine-des-cavarodes-franche-comte-rouge-2014/

Wow, Kupers really goes international Wink
BTW, die Porte st Jean is eigenlijk een cuvee van Sylvain Dittieres, ben er vorige zomer geweest. Zalige kerel en super wijnen (zijn vriendin is de dochter van een van de broertjes Foucault, denk degene die nog leeft)


RE: Thewineanalyst.org - Kupers - 24-04-2017 10:53 PM

Ik kocht zijn wijnen al af en toe bij Basin als ik er na mijn werk passeerde, en op la Dive heb ik met zijn vriendin gebabbeld en het hele gamma eindelijk eens geproefd. Echt wel hard op weg om top te worden. Denk idd dat zij Foucault is, Sylvain heeft ook voor een deel het vak geleerd samen met Antoine, dus de band met de familie is er wel Wink.


RE: Thewineanalyst.org - Kupers - 17-06-2017 06:29 PM

Het is precies al een tijdje geleden dat ik hier nog eens een post heb gezet Blush. Er is niet gigantisch veel verschenen, enkele drukke weken achter de rug, maar af en toe heb ik, al dan niet onder invloed van een goed glas wijn, toch nog iets kunnen neerpennen. Link naar de algemene artikels, rest in threads:

https://thewineanalyst.org/2017/05/29/an-impression-of-the-real-wine-fair-i/

https://thewineanalyst.org/2017/06/05/an-impression-of-the-real-wine-fair-ii/


RE: Thewineanalyst.org - Kupers - 05-07-2017 04:36 PM

En net voor het verlof nog een laatste boost geven en maar liefst twee nieuwe artikels in een week publiceren! Een nieuwe wijn-gerecht combinatie via onderstaande link, een verslag van een bezoekje aan Nopi in het Interessante eet -en drinkadressengedeelte!

https://thewineanalyst.org/2017/06/29/food-wine-salmon-and-sweetness/


RE: Thewineanalyst.org - Kupers - 23-11-2017 12:29 PM

Tijd om nog eens een update te plaatsen, niet meteen met een nieuw artikel over wijn, maar een aantal ingrijpende wijzigingen. Alle artikels blijven hier gelinkt, voor de rest ga ik naar het hoekje van de handelaar Cool.

Citaat:A very important update

So, even though the website has not been updated yet, time for a massive update on what you can expect from The Wine Analyst!

In short: more content, more structure in posting, all surrounded by two commercial initiatives pertaining to South African wine and sake.

In this newsletter:
1. The Wine Analyst Goes South
2. The Sake Collection
3. A note on integrity
4. A first public appearance!


Wine writing as we know it on the fast track towards an untimely demise. A multitude of blogs and shadier ways of sponsoring content (which is not unique to the wine business, as shown here) has led to something of a crisis of faith. If a budding wine writer were to attempt to preserve his or her integrity, how fair would a playing field where sponsored content, free samples or free press trips reign be? Wine writers who get something out of their activities are scarce, those who can actually make a professional living have become as illustrious as an authentic bottle of Lafite 1982 in China. People like Jamie Goode or Matt Walls have shed their light on the future that lays ahead of someone who likes wine and can string a couple of sentences together, but there is of course no definite path. There are pioneers who managed to combine both commercial interests as well as 'honorable' wine writing, and I am taking a page from their book.

Simply put: aside from blogging I am launching two new initiatives: a curated selection of South African wines “The Wine Analyst Goes South”, as well as one of the most extensive offerings of sake in Belgium “The Sake Collection”.

TWA Goes South

I have said it before and I will continue to say it, South Africa holds an enormous potential which is being unlocked at an ever-accelerating pace. It has been the source of some of the most exciting wines that I have drunk over the past couple of years, and I am convinced that it will keep on delivering in the future. I will curate a selection of roughly 60 wines for the moment, the result of a quite strict selection process in cooperation with a local importer. The focus is on producers who I believe will play a large role in determining the future of the wine scene, aside from a range of entry levels wines to acquaint oneself with South Africa.

The Dutch version of the catalogue can be found here (other languages will follow).

The Sake Collection

I don’t think that I mentioned this in the past on the blog, but ten years ago I graduated with a Masters degree in Japanese Studies, following a year at Osaka University. It is an old passion of mine that has been rekindled in recent times, following a long overdue return to one of my favorite countries on the planet. I passed the WSET level 3 in sake earlier this year, and having tasted quite extensively over the past months, I am convinced that the image people have of sake does not do justice to something truly unique in the world of drinks. The Sake Collection will be my way to inform, entertain and educate people on the joys of premium sake. This initiative goes much further than simply selling sake, but will also go on to presentations, workshops and education purposes in general.

The Dutch version of the catalogue can be found here (other languages will follow).

A note on integrity

Commercial ventures and independent wine writing make a pairing as good as Burgundy land prices and common sense, but I do think that there is room for coexistence. The key is transparency and integrity, two things that I hope I have sufficiently displayed over the last years, so this is basically an expansion of the rules that I mentioned on the website since the beginning. If there is ever a sake or a wine that I work with mentioned in one of my articles, it will be clearly marked both at the top of as well as within the article. If I were to write about an item or trip that has been offered in some way, it will be properly disclosed in the article itself. If I were to write a review on a restaurant that is also a client of mine, it will be stated as such.

Finally, the format of this newsletter will also change. It will only appear on a monthly basis, not with every article published, and while the focus will remain on the blog content, initiatives taken by TWA Goes South or The Sake Collection will be included for informative purposes.

And finally, a first public appearance!

I do go out from time to time instead of just staring at a fridge filled with wine to taste, and will be present at this weekend's Vini Birre Ribelli, offering a selection of sake to taste and enjoy. It would be my great pleasure to meet you there!



RE: Thewineanalyst.org - vinejo - 23-11-2017 12:34 PM

(23-11-2017 12:29 PM)Kupers schreef:  Tijd om nog eens een update te plaatsen, niet meteen met een nieuw artikel over zijn

To be or not to be?
Je pense donc je suis?


RE: Thewineanalyst.org - Kupers - 23-11-2017 12:36 PM

(23-11-2017 12:34 PM)vinejo schreef:  
(23-11-2017 12:29 PM)Kupers schreef:  Tijd om nog eens een update te plaatsen, niet meteen met een nieuw artikel over zijn

To be or not to be?
Je pense donc je suis?

De switch tussen qwerty en azerty verloopt niet altijd foutloos :blush. Het toont wel dat existentiële vragen en wijn goed samengaan!


RE: Thewineanalyst.org - Olivier - 23-11-2017 06:51 PM

Succes in ieder geval, Peter! En alvast tot zaterdag Smile


RE: Thewineanalyst.org - Kupers - 23-03-2018 10:11 PM

Het is tijden geleden dat het bloggedeelte van The Wine Analyst nog actief was. Daar begint stilletjes verandering in te komen (of toch tenminste tot de stock van geschreven artikels op is :coolSmile.

Intussen werden volgende artikels reeds gepost:

https://thewineanalyst.org/mushroom-risotto/

https://thewineanalyst.org/a-french-classic-cassoulet/


RE: Thewineanalyst.org - Kupers - 28-03-2018 08:23 PM

Deze week gooien we het eens over een andere boeg, met een zeer late terugblik op een mooie sherry-tasting:

https://thewineanalyst.org/sherry-week/


RE: Thewineanalyst.org - Kupers - 05-04-2018 08:10 PM

een recent tripje naar de Jura vormt de inspiratie voor een minireeks (die wel volledig random zal verschijnen), met een verslag van Le Nez dans le Vert om te beginnen.

https://thewineanalyst.org/le-nez-dans-le-vert/


RE: Thewineanalyst.org - troisetoiles - 05-04-2018 10:08 PM

(05-04-2018 08:10 PM)Kupers schreef:  een recent tripje naar de Jura vormt de inspiratie voor een minireeks (die wel volledig random zal verschijnen), met een verslag van Le Nez dans le Vert om te beginnen.

https://thewineanalyst.org/le-nez-dans-le-vert/

Kreeg hem daarstraks in de mailbox, erg lezenswaardig!


RE: Thewineanalyst.org - Kupers - 14-04-2018 11:15 AM

(05-04-2018 10:08 PM)troisetoiles schreef:  Kreeg hem daarstraks in de mailbox, erg lezenswaardig!

Merci Blush!

Deze week even sidesteppen naar Duitsland, met een proeverij op de vooravond van Prowein:

https://thewineanalyst.org/grosse-winzer-grosse-weine/


RE: Thewineanalyst.org - Kupers - 24-04-2018 06:11 PM

inactiviteit, een verhuis, een dochter, en een algemene neiging naar uitstelgedrag hebben er toe geleid dat een aantal artikels in de koelkast waren beland. Tijd om hier wat verandering in te brengen, te beginnen met een grondige review van de wijnen van Markus Molitor.

https://thewineanalyst.org/markus-molitor-2016/


RE: Thewineanalyst.org - wvd - 25-04-2018 10:59 AM

Mooi verslag als altijd Peter!

Citaat: "(those who complain/brag about 200+ wines in a day make me question their judgement)"
Hier ben ik het helemaal mee eens. Dat is als je bedoelt proeven met de bedoeling een nota te schrijven zodat een lezer van deze nota zich een idee van geur en smaak kan vormen.
De zaken liggen voor de professionele handelaar echter heel anders. Tijdens beurzen als Prowein, Vinitaly of (vooral) de Grands Jours proef je uiteraard soms erg veel wijnen op 1 dag. Maar de enige bedoeling op dat moment is om voor jezelf een kort kwaliteitsoordeel te vormen. Een soort "ja, nee, misschien". Meestal noteer ik iets over stijl, volume, lengte, tannines... soms gewoon "bah" Wink
Mijn record aantal wijnen op 1 dag is bijna altijd tijdens de Grands Jours op de dag van de Côte de Nuits. In 2016 had ik er 150 en ik was doodop (en nog een Paulée te gaan...) Dit jaar niet echt op zoek naar iets nieuws, dus relax al snuffelend rondgewandeld en uiteraard alle referentiedomeinen meegenomen. 's Avonds helemaal fit en... 175 wijnen geproefd.
Ik heb ook het vermoeden dat het (mentaal?) minder vermoeiend is als je binnen 1 type wijnen proeft. In Bourgogne is het dan quasi uitsluitend Pinot, bij Molitor bijna uitsluitend Riesling en ik denk dat dat beter gaat. Op andere beurzen proef ik veel minder, maar het zijn dan uiteraard veel meer diverse types wijn.


RE: Thewineanalyst.org - Olivier - 25-04-2018 01:23 PM

(25-04-2018 10:59 AM)wvd schreef:  Mooi verslag als altijd Peter!

Citaat: "(those who complain/brag about 200+ wines in a day make me question their judgement)"
Hier ben ik het helemaal mee eens. Dat is als je bedoelt proeven met de bedoeling een nota te schrijven zodat een lezer van deze nota zich een idee van geur en smaak kan vormen.
De zaken liggen voor de professionele handelaar echter heel anders. Tijdens beurzen als Prowein, Vinitaly of (vooral) de Grands Jours proef je uiteraard soms erg veel wijnen op 1 dag. Maar de enige bedoeling op dat moment is om voor jezelf een kort kwaliteitsoordeel te vormen. Een soort "ja, nee, misschien". Meestal noteer ik iets over stijl, volume, lengte, tannines... soms gewoon "bah" Wink
Mijn record aantal wijnen op 1 dag is bijna altijd tijdens de Grands Jours op de dag van de Côte de Nuits. In 2016 had ik er 150 en ik was doodop (en nog een Paulée te gaan...) Dit jaar niet echt op zoek naar iets nieuws, dus relax al snuffelend rondgewandeld en uiteraard alle referentiedomeinen meegenomen. 's Avonds helemaal fit en... 175 wijnen geproefd.
Ik heb ook het vermoeden dat het (mentaal?) minder vermoeiend is als je binnen 1 type wijnen proeft. In Bourgogne is het dan quasi uitsluitend Pinot, bij Molitor bijna uitsluitend Riesling en ik denk dat dat beter gaat. Op andere beurzen proef ik veel minder, maar het zijn dan uiteraard veel meer diverse types wijn.

Als je wit proeft, of licht type rood, dan zal dat misschien nog wel gaan. Maar wat met krachtigere rode wijnen? Neem nu de primeurproeverijen in Bordeaux. Eens je aan wijn 50 zit ben ik zeker dat je niet meer kan zeggen of de tannines die je waarneemt die zijn van de wijn in je glas of die van 20 wijnen terug.


RE: Thewineanalyst.org - don quichotte - 25-04-2018 02:04 PM

(25-04-2018 01:23 PM)Olivier schreef:  
(25-04-2018 10:59 AM)wvd schreef:  Mooi verslag als altijd Peter!

Citaat: "(those who complain/brag about 200+ wines in a day make me question their judgement)"
Hier ben ik het helemaal mee eens. Dat is als je bedoelt proeven met de bedoeling een nota te schrijven zodat een lezer van deze nota zich een idee van geur en smaak kan vormen.
De zaken liggen voor de professionele handelaar echter heel anders. Tijdens beurzen als Prowein, Vinitaly of (vooral) de Grands Jours proef je uiteraard soms erg veel wijnen op 1 dag. Maar de enige bedoeling op dat moment is om voor jezelf een kort kwaliteitsoordeel te vormen. Een soort "ja, nee, misschien". Meestal noteer ik iets over stijl, volume, lengte, tannines... soms gewoon "bah" Wink
Mijn record aantal wijnen op 1 dag is bijna altijd tijdens de Grands Jours op de dag van de Côte de Nuits. In 2016 had ik er 150 en ik was doodop (en nog een Paulée te gaan...) Dit jaar niet echt op zoek naar iets nieuws, dus relax al snuffelend rondgewandeld en uiteraard alle referentiedomeinen meegenomen. 's Avonds helemaal fit en... 175 wijnen geproefd.
Ik heb ook het vermoeden dat het (mentaal?) minder vermoeiend is als je binnen 1 type wijnen proeft. In Bourgogne is het dan quasi uitsluitend Pinot, bij Molitor bijna uitsluitend Riesling en ik denk dat dat beter gaat. Op andere beurzen proef ik veel minder, maar het zijn dan uiteraard veel meer diverse types wijn.

Als je wit proeft, of licht type rood, dan zal dat misschien nog wel gaan. Maar wat met krachtigere rode wijnen? Neem nu de primeurproeverijen in Bordeaux. Eens je aan wijn 50 zit ben ik zeker dat je niet meer kan zeggen of de tannines die je waarneemt die zijn van de wijn in je glas of die van 20 wijnen terug.

En dan mag je nog honderd keer je mond met water spoelen en ondertussen ook stukjes brood verorberen.
Daarom zal ik altijd ook, van wijnen die ik lekker vond op een degustatie, eerst één flesje kopen en dan dat rustig thuis eerst her proeven.
Dit geeft dan ook de gelegenheid de mooie ( commerciele) verhaaltjes te evalueren die je te horen kreeg tijdens de degustatie.Sleepy
En dikwijls kom ik tot de vaststelling: was dat nu de wijn die ik op die degustatie dronk?
Maar ik ben dan ook maar een amateurke en geen professioneel.Wink


RE: Thewineanalyst.org - 33S - 25-04-2018 02:53 PM

(25-04-2018 02:04 PM)don quichotte schreef:  ...
En dan mag je nog honderd keer je mond met water spoelen en ondertussen ook stukjes brood verorberen.
Daarom zal ik altijd ook, van wijnen die ik lekker vond op een degustatie, eerst één flesje kopen en dan dat rustig thuis eerst her proeven.
Dit geeft dan ook de gelegenheid de mooie ( commerciele) verhaaltjes te evalueren die je te horen kreeg tijdens de degustatie.Sleepy
En dikwijls kom ik tot de vaststelling: was dat nu de wijn die ik op die degustatie dronk?
Maar ik ben dan ook maar een amateurke en geen professioneel.Wink

Helemaal akkoord.

Ik ga zelf bijna nooit naar degustaties en proef zelfs zelden in wijnhandels. Veel liever koop ik eerst gewoon één fles om te proberen. Enkel de wijnen die me bevallen, koop ik terug in meerdere flessen.

Niet louter willekeurig natuurlijk, maar gebaseerd op wat ik graag mag, bv. druiven of domeinen waar ik goede ervaringen mee heb. Ik probeer ook regelmatig een wijn te nemen van een minder bekende druif die ik nog nooit heb gedronken, en geloof me, in Italië zijn er nog veel die ik nog niet heb kunnen afvinken.


RE: Thewineanalyst.org - wvd - 25-04-2018 03:12 PM

(25-04-2018 02:53 PM)33S schreef:  in Italië zijn er nog veel die ik nog niet heb kunnen afvinken.

Daar ben je nog wel eventjes zoet mee...
(25-04-2018 01:23 PM)Olivier schreef:  Als je wit proeft, of licht type rood, dan zal dat misschien nog wel gaan. Maar wat met krachtigere rode wijnen? Neem nu de primeurproeverijen in Bordeaux. Eens je aan wijn 50 zit ben ik zeker dat je niet meer kan zeggen of de tannines die je waarneemt die zijn van de wijn in je glas of die van 20 wijnen terug.

Toch gaat dat nog hoor, we zitten dan in dezelfde stijl en eerlijk, je wordt dat wel wat gewoon. Op de UGCB proef ik er toch ook een fors aantal, maar ik ga wel als laatste de eerste wijnen even terug proeven dan, kwestie van het perspectief. En dan eindigen we in schoonheid met Bordeaux' grootste wijnen: de zoete! Slurp


RE: Thewineanalyst.org - Kupers - 26-04-2018 11:03 PM

Ik merk ook vaak dat op salons of grote evenementen het eerder gaat om indrukken dan grondige analyses van wat je hebt geproefd. Het maakt het dan meestal niet eenvoudig om grote zaken te kunnen stellen over specifieke wijnen, maar ik probeer toch altijd achteraf, niet meteen aansluitend op het evenement, eens te kijken welke wijnen ik zo heb onthouden, het zijn er meestal minder dan ik in eerste instantie zou heb gedacht, maar toont wel steeds waar dat iets mij heeft getriggerd, of wat verder onderzoek waard is.


RE: Thewineanalyst.org - wvd - 27-04-2018 03:25 PM

(26-04-2018 11:03 PM)Kupers schreef:  Ik merk ook vaak dat op salons of grote evenementen het eerder gaat om indrukken dan grondige analyses van wat je hebt geproefd. Het maakt het dan meestal niet eenvoudig om grote zaken te kunnen stellen over specifieke wijnen, maar ik probeer toch altijd achteraf, niet meteen aansluitend op het evenement, eens te kijken welke wijnen ik zo heb onthouden, het zijn er meestal minder dan ik in eerste instantie zou heb gedacht, maar toont wel steeds waar dat iets mij heeft getriggerd, of wat verder onderzoek waard is.

Je hebt duidelijk de essentie beet!


RE: Thewineanalyst.org - Kupers - 02-05-2018 07:30 PM

We blijven in de Moezel deze week, nog niet met een domein, maar met (hopelijk) een beetje meer inzicht in het unieke karakter van deze streek.

https://thewineanalyst.org/the-ancient-vines-of-the-mosel-valley/


RE: Thewineanalyst.org - Kupers - 09-05-2018 10:42 AM

Laatste bezoekje aan de Mosel, met één van mijn favoriete domeinen: Weiser-Kunstler, mijn zomerstock Kabinett is alvast ingeslagen en gekraakt Wink.

https://thewineanalyst.org/weiser-kunstler/


RE: Thewineanalyst.org - Kupers - 07-06-2018 10:08 AM

Om de twee jaar gaan de deuren van de schatkamer van Langbeen open. ik was er voor het eerst bij, en werd omvergeblazen.

https://thewineanalyst.org/german-wines-langbeen/


RE: Thewineanalyst.org - Kupers - 14-06-2018 07:14 PM

Een post ooit lang geleden (nog in het oude huis) geschreven en altijd opzij gehouden in geval van writer's block komt nu goed van pas Blush.

Hoe combineer je risotto met rode biet en gerookte paling met wijn?

https://thewineanalyst.org/beetroot-risotto/


RE: Thewineanalyst.org - wvd - 15-06-2018 10:38 AM

(14-06-2018 07:14 PM)Kupers schreef:  Een post ooit lang geleden (nog in het oude huis) geschreven en altijd opzij gehouden in geval van writer's block komt nu goed van pas Blush.

Hoe combineer je risotto met rode biet en gerookte paling met wijn?

https://thewineanalyst.org/beetroot-risotto/

Ziereisen, ooit nog volk mee naartoe gezeuld, werd vierkant uitgelachen...Angry intussen zowat cult status zeker?
Geen Pinot Noir geprobeerd? Past m.i. perfect bij rode biet, wel niet zo zeker over de gerookte paling, maar ik kan dat bij alles drinken Wink


RE: Thewineanalyst.org - Venne - 18-06-2018 10:58 AM

Ziereisen Tschuppen , knappe wijn!!


RE: Thewineanalyst.org - Kupers - 24-07-2018 06:28 PM

Om te vermijden dat we weer in de inactiviteit van vroeger vallen gaan we na een korte pauze gewoon door deze zomer, met een speciale focus op de Provence:

https://thewineanalyst.org/provence-wines-1/


RE: Thewineanalyst.org - troisetoiles - 24-07-2018 06:57 PM

(24-07-2018 06:28 PM)Kupers schreef:  Om te vermijden dat we weer in de inactiviteit van vroeger vallen gaan we na een korte pauze gewoon door deze zomer, met een speciale focus op de Provence:

https://thewineanalyst.org/provence-wines-1/

Heel interessant, Peter, bedankt! Over de Provencewijnen lees je inderdaad niet zo heel veel, leuk dat je hier verandering in brengt. Ik kijk uit naar het vervolg!


RE: Thewineanalyst.org - vinejo - 24-07-2018 07:21 PM

(24-07-2018 06:57 PM)troisetoiles schreef:  
(24-07-2018 06:28 PM)Kupers schreef:  Om te vermijden dat we weer in de inactiviteit van vroeger vallen gaan we na een korte pauze gewoon door deze zomer, met een speciale focus op de Provence:

https://thewineanalyst.org/provence-wines-1/

Heel interessant, Peter, bedankt! Over de Provencewijnen lees je inderdaad niet zo heel veel, leuk dat je hier verandering in brengt. Ik kijk uit naar het vervolg!

Idd zeer interessant, een regio die onderbelicht is (enfin, er zijn uitzonderingen Wink )
Ik zal deze reeks uiteraard op de voet volgen. :-)
Alvast een goed eerste artikel hoewel ik dit statement niet onderschrijf:
“Region isl unfortunately being drowned in an ocean of mediocre rosé.”
Hewel, Peter, ik heb nog niet veel mindere roses gedronken uit de regio. Zelfs supermarktroses van <5 € kunnen me veelal genoeg bekoren om er niet kwaad op te zijn. Enfin, geen top natuurlijk dus volgens jou dan mss mediocre, maar gezien de prijs meestal zeer bevredigend voor mij.

Voor wat betreft de top-aop s zeker akkoord voor Bandol -NFC
Bellet ook natuurlijk maar de mindere gekendheid is volledig te wijten aan de kleine hoeveelheid- 1000 hl per jaar, 10 domeinen....wat zou je willen dat het bekend is... T is trouwens idd enkel Ch. De Bellet dat je sporadisch eens in de winkel kan vinden, voor de rest moet je ter plaatse gaan.

Les Baux (Les bio) zeker akkoord, Hauvette top (verkrijgbaar bij Boutelegier), vergeet ook Romarin niet.

Cassis moet ik de eerste topwijn nog van tegen komen.

Benieuwd naar t vervolg Smile


RE: Thewineanalyst.org - Vinogan(s) - 24-07-2018 10:56 PM

(24-07-2018 07:21 PM)vinejo schreef:  Bellet ook natuurlijk maar de mindere gekendheid is volledig te wijten aan de kleine hoeveelheid- 1000 hl per jaar, 10 domeinen....wat zou je willen dat het bekend is... T is trouwens idd enkel Ch. De Bellet dat je sporadisch eens in de winkel kan vinden, voor de rest moet je ter plaatse gaan

Dit lijkt me ook te kloppen voor Palette: kleine appellatie met 1 gereputeerd domein, zoals reeds opgemerkt in het artikel

Edit: goeie tekst trouwens!


RE: Thewineanalyst.org - Kupers - 25-07-2018 10:07 AM

Bedankt voor de reacties!

Alles heeft zijn context hé, en ik ben het met je eens dat een supermarktrosé van 5 euro meestal wel aan de verwachtingen voldoet, ook al omdat deze waarschijlijk iet hooggespannen zijn.

De trend van de laatste jaren gaat echter naar premiumrosé (> 10 euro), die volstrekt middelmatig is, genre Whispering Angel, Ott, Aix,... . De lichtheid van kleur primeert, qua smaak krijg je altijd perzik, meloen en iets suikerachtigs, en that's it. Zet vijf van deze 'lifestyle' rosés naast elkaar, en je drinkt in sé vijf maal hetzelfde. Als je dan ziet wat voor een volume hiervan wordt verkocht (Whispering Angel alleen is 3mio flessen, wat op een totale productie Cotes de Provence van 130mio toch wel enorm is), dan denk ik niet dat dit een imago is dat de Provence op lange termijn ten goede kan komen (zoals we hebben geleerd met Bojo novo en Liebfraumilch). Dan nog liever goedkopere supermarktrosés, die wel waar voor hun geld leveren.

Ik heb een beetje de toer gedaan van de Brusselse wijnhandelaars, kwestie van te zien of er van de kleinere appellaties iets te vinden is. Het bleek een zeer korte toer te zijn Cool. Bij eentje had ik vroeger nog Saint-Vincent gekocht (Bellet), maar die had de strijd om dat te verkopen ook al opgegeven, ook al vanwege de prijs (>20 euro).


RE: Thewineanalyst.org - Vinogan(s) - 25-07-2018 10:35 AM

(25-07-2018 10:07 AM)Kupers schreef:  Bedankt voor de reacties!


De trend van de laatste jaren gaat echter naar premiumrosé (> 10 euro), die volstrekt middelmatig is, genre Whispering Angel, Ott, Aix,... . De lichtheid van kleur primeert, qua smaak krijg je altijd perzik, meloen en iets suikerachtigs, en that's it. Zet vijf van deze 'lifestyle' rosés naast elkaar, en je drinkt in sé vijf maal hetzelfde.

Volledig mee eens; het "Provence-paradigma"... als de kleur maar licht is, de smaak is irrelevant. Terwijl er ook veel andere, donkerdere rosé is die soms veel interessanter is en culinair inzetbaar. En soms niet zó ver van de Provence verwijderd. Ik denk dan bv. aan (goeie) rosés uit Tavel, die door een goeie geut grenache ook veel intenser van kleur zijn.

Van Domaines Ott zelf ooit eens hun clos Mireille Coeur de Grain (ik denk 2015) gedronken en de beschrijving hierboven past perfect. Compleet neutraal, maar de kleur was wel heel licht, bijna wit, volgens het hedendaagse boekje dus... En dat kost dus 20+ euro...


RE: Thewineanalyst.org - don quichotte - 25-07-2018 12:37 PM

(25-07-2018 10:35 AM)Vinogan(s) schreef:  
(25-07-2018 10:07 AM)Kupers schreef:  Bedankt voor de reacties!


De trend van de laatste jaren gaat echter naar premiumrosé (> 10 euro), die volstrekt middelmatig is, genre Whispering Angel, Ott, Aix,... . De lichtheid van kleur primeert, qua smaak krijg je altijd perzik, meloen en iets suikerachtigs, en that's it. Zet vijf van deze 'lifestyle' rosés naast elkaar, en je drinkt in sé vijf maal hetzelfde.

Volledig mee eens; het "Provence-paradigma"... als de kleur maar licht is, de smaak is irrelevant. Terwijl er ook veel andere, donkerdere rosé is die soms veel interessanter is en culinair inzetbaar. En soms niet zó ver van de Provence verwijderd. Ik denk dan bv. aan (goeie) rosés uit Tavel, die door een goeie geut grenache ook veel intenser van kleur zijn.

Van Domaines Ott zelf ooit eens hun clos Mireille Coeur de Grain (ik denk 2015) gedronken en de beschrijving hierboven past perfect. Compleet neutraal, maar de kleur was wel heel licht, bijna wit, volgens het hedendaagse boekje dus... En dat kost dus 20+ euro...


Een ander voorbeeld van een Rosé die bij deze evaluatie aansluit is de Miraval. Een gehypte wijn waar hier bij een lokale handelaar 18.25€ de vraagprijs is. Deze schrijft hierover: "De Miraval Provence Rosé is een geweldige rosé met superfijne fruitsmaken en door Decanter verkozen als 's werelds beste rosé."

Volgens mij geen 10€ waard. Een wijn waarbij mijn zoektocht naar fruit bij de tweede slok al op niets uitliep. Fouloos maar weinig om het lijf.

Ik kocht de 2016 ervan aan gereduceerde prijs :11,95€ (juni 2017) en 10,49€ (aug.2017) en dat zou ik er nu zeker niet meer voor betalen.
Het vrouwelijk gezelschap rond mij kan deze wel appreciëren.


RE: Thewineanalyst.org - vinejo - 25-07-2018 01:14 PM

@Peter
Op die manier begrijp ik beter wat je bedoelt. Een rose van 10-15 euro biedt- behoudens Bandol - idd veelal weinig meerwaarde. En in Bandol is Ott al helemaal de slechtste PQ mogelijk.
Dus daar zijn we t over eens, koop rose van 5 euro óf koop Bandol (niet Ott) of Bellet.

@Vinogans
Tavel is idd een totaal andere stijl- niet mijn voorkeur tenzij zoals je stelde bij sommige gerechten.
Die donkere kleur komt volgens mij niet echt van de grenache (heel wat Provence is trouwens vooral grenache), mss eerder door de vinificatie of de syrah.

(schande, zit dit hier te typen in de abdij van Fontevraud Rolleyes )


RE: Thewineanalyst.org - Corto - 26-07-2018 09:15 AM

(25-07-2018 10:35 AM)Vinogan(s) schreef:  Van Domaines Ott zelf ooit eens hun clos Mireille Coeur de Grain (ik denk 2015) gedronken en de beschrijving hierboven past perfect. Compleet neutraal, maar de kleur was wel heel licht, bijna wit, volgens het hedendaagse boekje dus... En dat kost dus 20+ euro...

Maar allez, door een post van Don in het Superiore topic ben ik op de site van "Divin by Sepi" terecht gekomen en daar staat:

"Domaines Ott is het domein achter de fantastische rosé uit de Provence die er zelfs in slaagt om tijdens een regenachtig voorjaar voor de zon te zorgen! Op maandag 26 maart kwam wijnmaker Jean-François Ott – een absoluut unicum – voor een uitgebreide tasting naar Antwerpen. De plaatsen voor deze intieme degustatie waren op een mum van tijd sold-out aangezien Jean-François ook een legende is onder professionele sommeliers."

;-)


RE: Thewineanalyst.org - Vinogan(s) - 26-07-2018 09:31 AM

Big Grin


RE: Thewineanalyst.org - don quichotte - 26-07-2018 11:26 AM

(26-07-2018 09:15 AM)Corto schreef:  
(25-07-2018 10:35 AM)Vinogan(s) schreef:  Van Domaines Ott zelf ooit eens hun clos Mireille Coeur de Grain (ik denk 2015) gedronken en de beschrijving hierboven past perfect. Compleet neutraal, maar de kleur was wel heel licht, bijna wit, volgens het hedendaagse boekje dus... En dat kost dus 20+ euro...

Maar allez, door een post van Don in het Superiore topic ben ik op de site van "Divin by Sepi" terecht gekomen en daar staat:

"Domaines Ott is het domein achter de fantastische rosé uit de Provence die er zelfs in slaagt om tijdens een regenachtig voorjaar voor de zon te zorgen! Op maandag 26 maart kwam wijnmaker Jean-François Ott – een absoluut unicum – voor een uitgebreide tasting naar Antwerpen. De plaatsen voor deze intieme degustatie waren op een mum van tijd sold-out aangezien Jean-François ook een legende is onder professionele sommeliers."

;-)

thumbsup thumbsup

Mooi zo Corto, je had dus zeer snel door over welke wijnbar ik het had.

Ik vraag me nog altijd af op basis van welke criteria zij als de Sommelier van het Jaar door Gault-Millau werd bekroond.huhuh


RE: Thewineanalyst.org - Vinogan(s) - 26-07-2018 11:43 AM

(26-07-2018 11:26 AM)don quichotte schreef:  
(26-07-2018 09:15 AM)Corto schreef:  
(25-07-2018 10:35 AM)Vinogan(s) schreef:  Van Domaines Ott zelf ooit eens hun clos Mireille Coeur de Grain (ik denk 2015) gedronken en de beschrijving hierboven past perfect. Compleet neutraal, maar de kleur was wel heel licht, bijna wit, volgens het hedendaagse boekje dus... En dat kost dus 20+ euro...

Maar allez, door een post van Don in het Superiore topic ben ik op de site van "Divin by Sepi" terecht gekomen en daar staat:

"Domaines Ott is het domein achter de fantastische rosé uit de Provence die er zelfs in slaagt om tijdens een regenachtig voorjaar voor de zon te zorgen! Op maandag 26 maart kwam wijnmaker Jean-François Ott – een absoluut unicum – voor een uitgebreide tasting naar Antwerpen. De plaatsen voor deze intieme degustatie waren op een mum van tijd sold-out aangezien Jean-François ook een legende is onder professionele sommeliers."

;-)

thumbsup thumbsup

Mooi zo Corto, je had dus zeer snel door of welke wijnbar ik het had.

Ik vraag me nog altijd af op basis van welke criteria zij als de Sommelier van het Jaar door Gault-Millau werd bekroond.huhuh

Waarschijnlijk zal ze hen enkele van de 69 dingen die ze nog niet wisten over wijn geleerd hebben


RE: Thewineanalyst.org - vinejo - 26-07-2018 04:34 PM

(26-07-2018 11:43 AM)Vinogan(s) schreef:  
(26-07-2018 11:26 AM)don quichotte schreef:  
(26-07-2018 09:15 AM)Corto schreef:  
(25-07-2018 10:35 AM)Vinogan(s) schreef:  Van Domaines Ott zelf ooit eens hun clos Mireille Coeur de Grain (ik denk 2015) gedronken en de beschrijving hierboven past perfect. Compleet neutraal, maar de kleur was wel heel licht, bijna wit, volgens het hedendaagse boekje dus... En dat kost dus 20+ euro...

Maar allez, door een post van Don in het Superiore topic ben ik op de site van "Divin by Sepi" terecht gekomen en daar staat:

"Domaines Ott is het domein achter de fantastische rosé uit de Provence die er zelfs in slaagt om tijdens een regenachtig voorjaar voor de zon te zorgen! Op maandag 26 maart kwam wijnmaker Jean-François Ott – een absoluut unicum – voor een uitgebreide tasting naar Antwerpen. De plaatsen voor deze intieme degustatie waren op een mum van tijd sold-out aangezien Jean-François ook een legende is onder professionele sommeliers."

;-)

thumbsup thumbsup

Mooi zo Corto, je had dus zeer snel door of welke wijnbar ik het had.

Ik vraag me nog altijd af op basis van welke criteria zij als de Sommelier van het Jaar door Gault-Millau werd bekroond.huhuh

Waarschijnlijk zal ze hen enkele van de 69 dingen die ze nog niet wisten over wijn geleerd hebben

applaus


RE: Thewineanalyst.org - bowmore - 27-07-2018 11:21 AM

(26-07-2018 11:26 AM)don quichotte schreef:  Mooi zo Corto, je had dus zeer snel door over welke wijnbar ik het had.

Ik vraag me nog altijd af op basis van welke criteria zij als de Sommelier van het Jaar door Gault-Millau werd bekroond.huhuh

Komaan Don. Meen je dat nu? Ik had haar ook verkozen. ang-el
Nu serieus, toch wel erg dat door die focus op perceptie de essentie wordt weggenomen van een ernstig iets als het drinken van goede wijn.


RE: Thewineanalyst.org - don quichotte - 27-07-2018 10:57 PM

(27-07-2018 11:21 AM)bowmore schreef:  
(26-07-2018 11:26 AM)don quichotte schreef:  Mooi zo Corto, je had dus zeer snel door over welke wijnbar ik het had.

Ik vraag me nog altijd af op basis van welke criteria zij als de Sommelier van het Jaar door Gault-Millau werd bekroond.huhuh

Komaan Don. Meen je dat nu? Ik had haar ook verkozen. ang-el
Nu serieus, toch wel erg dat door die focus op perceptie de essentie wordt weggenomen van een ernstig iets als het drinken van goede wijn.

Citaat:Komaan Don. Meen je dat nu? Ik had haar ook verkozen. ang-el


In ons democratisch systeem moet dit mogelijk zijn maar ik denk dat je bijdrage daar verwaarloosbaar is geweest.Wink
Tenzij je misschien een aanhanger, sympathisant voor " Mademoiselle chic/Madame Elégante"; " The summer Rock Chick" of " Jazz Cat in Spring" bent. huhuh


RE: Thewineanalyst.org - Kupers - 28-07-2018 09:51 AM

Up next: de algemene appellaties van de Provence, en hoe wijnmakers er mee omgaan.

https://thewineanalyst.org/provence-ii/

Nog eventjes over de producenten van 'premium-rosé', de filosofie in de wijngaard van een van de grote spelers, Aix rosé:

Citaat:Maintenance of the vineyard is crucial for the quality of the wine. Every year over 4 hectares of vineyard are replanted, mainly Grenache and Syrah. Hectares of old vines have been ripped from the northern clay and calcareous soil of the estate and replaced with young stock. The vat house has also been reorganised and the cellar renovated. New harvesting machines, pneumatic presses and temperature controlled stainless steel tanks have been introduced.



RE: Thewineanalyst.org - Kupers - 31-07-2018 05:41 PM

Na de inleidende artikels, tijd om eens naar een domein te gaan: Clos Cibonne.

https://thewineanalyst.org/clos-cibonne/


RE: Thewineanalyst.org - Kupers - 23-08-2018 09:03 PM

En we blijven nog een paar weken in de Provence, deze keer in de kleine maar fijne appellatie Cassis:

https://thewineanalyst.org/provence-cassis/


RE: Thewineanalyst.org - Kupers - 04-10-2018 06:50 PM

Blijkbaar moeten we tot in Letland geraken om nog eens iets te publiceren Cool.

Eindelijk over Bandol begonnen, intussen twee artikeltjes eruit gekregen:

https://thewineanalyst.org/bandol-history/

https://thewineanalyst.org/bandol-grapes/


RE: Thewineanalyst.org - Corto - 05-10-2018 08:36 AM

(04-10-2018 06:50 PM)Kupers schreef:  Eindelijk over Bandol begonnen, intussen twee artikeltjes eruit gekregen:

Interessante lectuur. thank you!


RE: Thewineanalyst.org - wvd - 06-10-2018 02:20 PM

(04-10-2018 06:50 PM)Kupers schreef:  Blijkbaar moeten we tot in Letland geraken om nog eens iets te publiceren Cool.

Eindelijk over Bandol begonnen, intussen twee artikeltjes eruit gekregen:

https://thewineanalyst.org/bandol-history/

https://thewineanalyst.org/bandol-grapes/

Nuttig artikel, Peter, kan ik eindelijk aan mijn Saint-Ferréol 1998 beginnen!

Julien Brechet maakte in 2016 een Gigondas van bijna puur Mourvèdre (Le Plateau) en dat is toch ook niet slecht...


RE: Thewineanalyst.org - Kupers - 24-10-2018 06:47 PM

(06-10-2018 02:20 PM)wvd schreef:  Nuttig artikel, Peter, kan ik eindelijk aan mijn Saint-Ferréol 1998 beginnen!

Julien Brechet maakte in 2016 een Gigondas van bijna puur Mourvèdre (Le Plateau) en dat is toch ook niet slecht...

Ik denk het in ideale omstandigheden gemakkelijker is geworden om meer naar het Noorden met monocépage Mourvèdre wijnen te werken, maar dat de ideale omstandigheden minder voorspelbaar zijn geworden. Blame global warming for that!

We naderen het einde, met deze week aandacht voor twee zeer traditionele domeinen: Pradeaux en Ray Jane.

https://thewineanalyst.org/bandol-vinification/


RE: Thewineanalyst.org - bowmore - 26-10-2018 03:09 PM

(24-10-2018 06:47 PM)Kupers schreef:  We naderen het einde, met deze week aandacht voor twee zeer traditionele domeinen: Pradeaux en Ray Jane.

https://thewineanalyst.org/bandol-vinification/
I wonder if these wines will develop the charm and finesse that I so love in Bandol.

Nu Kupers, ik kan je garanderen dat een oudere Pradeaux ongelofelijk veel charme en finesse heeft.


RE: Thewineanalyst.org - Kupers - 26-10-2018 04:14 PM

Daar ben ik mee akkoord Bowmore, maar ik vind het wel moeilijk om er een punt op te plakken waneer deze wijnen 'klaar' zijn.

en naar charme en finesse toe, maak ik mij iets meer zorgen over Ray Jane, die komen jong goed, maar een beetje bedompt over. Helaas heb ik geen ervaring met de oudere wijnen van dit domein.


RE: Thewineanalyst.org - vinejo - 26-10-2018 05:51 PM

(26-10-2018 04:14 PM)Kupers schreef:  Daar ben ik mee akkoord Bowmore, maar ik vind het wel moeilijk om er een punt op te plakken waneer deze wijnen 'klaar' zijn.

en naar charme en finesse toe, maak ik mij iets meer zorgen over Ray Jane, die komen jong goed, maar een beetje bedompt over. Helaas heb ik geen ervaring met de oudere wijnen van dit domein.

Eigenlijk begrijp ik niet goed waarom je Ray Jane er hebt uitgepikt, dit domein staat naar mijn weten niet echt bekend als referentie voor wat goede Bandol kan geven.

Als je naar finesse zoekt is Terrebrune trouwens the place to be.


RE: Thewineanalyst.org - Kupers - 26-10-2018 06:17 PM

Ik denk dat mijn commentaren over de wijnen van Ray Jane ook wel niet laten uitschijnen dat het een referentie is voor Bandol. Het is wel samen met Pradeaux het enige domein dat consequent en voor al zijn wijnen de druiven niet ontritst.


(26-10-2018 05:51 PM)vinejo schreef:  Als je naar finesse zoekt is Terrebrune trouwens the place to be.

Komt eraan Cool.


RE: Thewineanalyst.org - wvd - 26-10-2018 07:08 PM

Van Pradeau ooit nog stalen gehad. Ik ze eigenlijk wel heel goed, zeer eigen karakter, maar niet door "Kamer en Senaat" geraakt wegens onverkoopbaar in deze "immediate gratification" tijden. Wel jammer eigenlijk, maar ach, er is zoveel goede wijn...


RE: Thewineanalyst.org - Fre - 27-10-2018 08:47 PM

(26-10-2018 03:09 PM)bowmore schreef:  
(24-10-2018 06:47 PM)Kupers schreef:  We naderen het einde, met deze week aandacht voor twee zeer traditionele domeinen: Pradeaux en Ray Jane.

https://thewineanalyst.org/bandol-vinification/
I wonder if these wines will develop the charm and finesse that I so love in Bandol.

Nu Kupers, ik kan je garanderen dat een oudere Pradeaux ongelofelijk veel charme en finesse heeft.
Ik mag het hopen. Ik heb hier een paar jaar terug op het Salon in Rijsel enkele flessen van gekocht. De wijnen (2011 en 2012) kwamen redelijk hard over, maar het materiaal was wel aanwezig. Ik ben benieuwd wat dat binnen 10-15 jaar zal geven.

Interessant leesmateriaal, waarvoor dank trouwens!


RE: Thewineanalyst.org - Kupers - 07-11-2018 09:59 PM

Bijna aan het einde van een langer dan geplande reeks Provence artikels, met the spotlight gericht op het naar mijn mening meest elegante domen van Bandol: Terrebrune.

https://thewineanalyst.org/bandol-terrebrune/


RE: Thewineanalyst.org - Kupers - 20-11-2018 10:05 PM

Het heeft een stuk langer geduurd dan ik had geanticipeerd, maar na onderstaand artikel heb ik voorlopig zowat alles gezegd over de Provence wat ik op dit moment kan Cool.

https://thewineanalyst.org/bandol-tempier/


RE: Thewineanalyst.org - wvd - 21-11-2018 01:19 PM

Mooi artikel weeral Peter! Ik zal dan binnenkort mijn laatste flesje Cabassaou 1993 maar eens open snokken zeker?


RE: Thewineanalyst.org - Kupers - 21-11-2018 05:31 PM

Helaas bleef de Cabassaou tijdens dit bezoek buiten bereik Sad. Ik proefde de 2015 op Prowein enkele maanden geleden, maar daar was niks over te zeggen eigenlijk, zat compleet dicht.