wijnliefhebbers
Alpha Estate, Griekenland - Afdrukversie

+- wijnliefhebbers (http://www.vinejo.freebb.be)
+-- Forum: Andere Europese landen (/forum-28.html)
+--- Forum: Griekenland (/forum-81.html)
+--- Discussie: Alpha Estate, Griekenland (/thread-3822.html)


Alpha Estate, Griekenland - Olivier - 14-12-2014 09:57 PM

Malagouzia 2012

vandaag het bezoek gekregen van ene Gertjeuh Wink
Het risico genomen om een flesje te nemen dat ik zelf nog nooit tevoren gedronken had, omdat ik weet dat Gertjeuh ook wel eens graag van de bekende paden treedt.
Wikipedia leert mij dat malagouzia vooral florale en exotische aroma's geeft. Groot was dan ook de verrassing toen de neus vooral mineraliteit en citrus gaf, limoen was eigenlijk de juiste beschrijving.
In de mond gaat het verder op het minerale en de citrus. De aanzet gaf mij zelfs iets medicinaals. Gertjeuh had iets kruidigs. Redelijk eigenaardig. Interessant, dat wel, maar je kan het moeilijk thuis wijzen.
's Avonds proef ik nog eens opnieuw en de wijn is wat geëvolueerd. Ik heb nu wat harsachtige impressies. Op de fles hebben ze het echter ook nochtans over florale en exotische aroma's. Blijkt trouwens dat dit niet de eerste keer is dat ik malagousia drink, maar al eens in een blend gedronken heb met chardonnay van Palivou Vineyards. En van wat ik daarvan herinner, komt dit toch echt niet overeen. Ik begin me af te vragen of we de wijn gedronken hebben zoals hij bedoeld was...
In ieder geval was het een aangename wijnnamiddag Smile Gertjeuh had een fameuze rode mee. Die laat ik aan jou over, Gertjeuh!


RE: Alpha Estate, Griekenland - Smaakatleet - 15-12-2014 08:47 AM

Hier ook even mijn bevinden toch neerzetten Smile .
Maar zoals Olivier inderdaad hierboven al liet weten was voor mij de wijn ook mineraal , limoen , citrus en toch eerder wat kruiden erin citroengras dan laat ons zeggen .

Toch wel geen alledaags wijntje die zeker boeide ,
met een zeer schone start die wat zachter werd in de midden en dan ging het minerale , en de limoen lichtjes uit de spotlight zodat toch een fijn streepje zuurte nog de lijn kon doortrekken. Na enkele seconden dat de wijn al binnen was kreeg ik ook nog het gevoel van wat schweppes agrumes kan opleveren .Die je tijdens een zonnige namiddag ijskoud opentrekt en een gulzige teug van benut.

Een wijn die me toch prikkelde zeg maar Smile

88/100

Geef mij zo een wijn in de zomer op terras met wat lekkere tapas en ik vrees dat 1 fles slechts het begin is ...


RE: Alpha Estate, Griekenland - frank - 26-07-2021 12:40 PM

Op een verwaaid terras bij 'de griek' een wijn van dit domein gedronken. De Axia geen verzekering), 50% Syrah en 50% Xinomavro.
Vooral zwart fruit (braambes, donkere kers) maar ook peper. Het is de Syrah die de Xinomavro overvleugeld. Jammer want Xinomavro kan best top zijn. Trouwens voor de liefhebbers van Rosé, in de Cru hebben ze een krachtige 100% Xinomvavro Rosé. niet zo goedkoop maar het is ook geen aperosé.


RE: Alpha Estate, Griekenland - Rik Martens - 27-07-2021 09:07 AM

Toen we dat in pre-coronatijden hier eens dronken, had ik hetzelfde idee over de overheersende syrah. Meer nog, ik vond toen dat de syrah de wijn lekkerder maakte, terwijl de xinomavro er eigenlijk een beetje een ambetant smaakske aan gaf...