wijnliefhebbers
Het is zinloos... - Afdrukversie

+- wijnliefhebbers (http://www.vinejo.freebb.be)
+-- Forum: Interessante Topic (/forum-41.html)
+--- Forum: klik hier om bijzonder interessante topics te ontdekken! (/forum-42.html)
+--- Discussie: Het is zinloos... (/thread-3850.html)


Het is zinloos... - vinejo - 23-12-2014 09:02 PM

...om in een Médoc- proeverij te proberen de gemeentelijke aop s te herkennen.
Er bestaat niet zoiets als een "typische Pauillac of St Julien...
In bijlage een afbeelding van de 4 belangrijkste gemeentes.
Daar zie je dat de terassen van de Medoc naar de Gironde toe geen rekening houden met de naam van de gemeente (uiteraard zou je denken, maar toch...)
Op de kaart zien we bvb terassen van type 4(rood) (dus gelijkaardig qua ondergrond) te Margaux (Palmer, Labegorce), Saint Julien (las Cases, Ducru, Beychevelle), Pauillac (Latour) en St Estephe (Montrose en Meyney).
Van bodemtype 3 (oranje) zien we voorbeelden te Margaux (Giscours), St Julien (lagrange, Talbot, Poyferré), Pauillac (zowat alle buiten Latour) en St Estephe(Tronquey, Lafon Rochet)


Het zou mss interessant zijn deze wijnen eens in een blind proeverij te schenken ;-)


RE: Het is zinloos... - Bert - 23-12-2014 09:29 PM

(23-12-2014 09:02 PM)vinejo schreef:  ...om in een Médoc- proeverij te proberen de gemeentelijke aop s te herkennen.
Er bestaat niet zoiets als een "typische Pauillac of St Julien...
In bijlage een afbeelding van de 4 belangrijkste gemeentes.
Daar zie je dat de terassen van de Medoc naar de Gironde toe geen rekening houden met de naam van de gemeente (uiteraard zou je denken, maar toch...)
Op de kaart zien we bvb terassen van type 4(rood) (dus gelijkaardig qua ondergrond) te Margaux (Palmer, Labegorce), Saint Julien (las Cases, Ducru, Beychevelle), Pauillac (Latour) en St Estephe (Montrose en Meyney).
Van bodemtype 3 (oranje) zien we voorbeelden te Margaux (Giscours), St Julien (lagrange, Talbot, Poyferré), Pauillac (zowat alle buiten Latour) en St Estephe(Tronquey, Lafon Rochet)


Het zou mss interessant zijn deze wijnen eens in een blind proeverij te schenken ;-)

Interessant...
Zou idd fijn zijn al die GCC's van eenzelfde jaar eens te kunnen proeven op één avond om dat te verifiëren. Puur voor de wetenschap hé Big Grin


RE: Het is zinloos... - vinejo - 23-12-2014 11:32 PM

(23-12-2014 09:29 PM)Bert schreef:  
(23-12-2014 09:02 PM)vinejo schreef:  ...om in een Médoc- proeverij te proberen de gemeentelijke aop s te herkennen.
Er bestaat niet zoiets als een "typische Pauillac of St Julien...
In bijlage een afbeelding van de 4 belangrijkste gemeentes.
Daar zie je dat de terassen van de Medoc naar de Gironde toe geen rekening houden met de naam van de gemeente (uiteraard zou je denken, maar toch...)
Op de kaart zien we bvb terassen van type 4(rood) (dus gelijkaardig qua ondergrond) te Margaux (Palmer, Labegorce), Saint Julien (las Cases, Ducru, Beychevelle), Pauillac (Latour) en St Estephe (Montrose en Meyney).
Van bodemtype 3 (oranje) zien we voorbeelden te Margaux (Giscours), St Julien (lagrange, Talbot, Poyferré), Pauillac (zowat alle buiten Latour) en St Estephe(Tronquey, Lafon Rochet)


Het zou mss interessant zijn deze wijnen eens in een blind proeverij te schenken ;-)

Interessant...
Zou idd fijn zijn al die GCC's van eenzelfde jaar eens te kunnen proeven op één avond om dat te verifiëren. Puur voor de wetenschap hé Big Grin

Deal!Ik zorg voor een Tronquey Lalande, een Labegorce en een Meney! Jij brengt drie van de andere wijnen mee. Oké? Cool


RE: Het is zinloos... - don quichotte - 24-12-2014 02:12 AM

(23-12-2014 09:02 PM)vinejo schreef:  Het is zinloos......om in een Médoc- proeverij te proberen de gemeentelijke aop te herkennen ............................

Nog een wijze uitspraak Jo voor het einde van dit jaar.
Onlangs gaf ik hier op het forum ook commentaar op de grote differentiatie die je alleen al in de Margaux wijn hebt.


RE: Het is zinloos... - Jordaens - 24-12-2014 11:13 AM

En toch blijft de litanie in cursussen en wijnboeken steeds verder klinken: de "wat vrouwelijke" margaux, de "krachtige" pauillac, de "elegante" st-julien, de "wat boerse" st-estèphe... Zelf heb ik daar altijd een hoop aanhalings- en vraagtekens bij gezet. En ziet: terecht!

Voor die degustatie ben ik in. Een "wat aardse" Moulis mag niet ontbreken, daar zorg ik dan voor. Ben echt benieuwd hoe die zich verhoudt tot een "krachtige" Latour, die een ander dan zal willen meebrengen...


RE: Het is zinloos... - Terretoir - 24-12-2014 09:57 PM

Ik kan voor enkele GCC Pauillac's zorgen :-)


RE: Het is zinloos... - fleer - 24-12-2014 10:55 PM

Ik heb een Lafon Rochet Saint Estéphe 4 GGC, Phélan Ségur Saint Estéphe CB Exceptionnel en een Ferriére Margaux 3 GGC van hetzelfde jaar, n.l. 2008

Grts.


RE: Het is zinloos... - Terretoir - 24-12-2014 11:29 PM

Afspraak bij Fleer thuis? :-)


RE: Het is zinloos... - Mathijs81 - 25-12-2014 11:41 AM

(24-12-2014 09:57 PM)Terretoir schreef:  Ik kan voor enkele GCC Pauillac's zorgen :-)

Idem hier ... Slurp


RE: Het is zinloos... - Jordaens - 26-12-2014 09:22 PM

Hebben we dan een thema?


RE: Het is zinloos... - fleer - 27-12-2014 05:31 PM

Het thema is duidelijk "linkeroever" maar waar gaan we ze proeven, op de linker of op de rechteroever, het is me gelijk.
Als iedereen 2 flessen inbrengt zitten we goed, toch?

Grts.


RE: Het is zinloos... - Terretoir - 30-12-2014 12:46 AM

't Scheld bedoel je dan? :-)


RE: Het is zinloos... - Kris G - 31-12-2014 05:18 PM

(30-12-2014 12:46 AM)Terretoir schreef:  't Scheld bedoel je dan? :-)

op de poton brug Wink