wijnliefhebbers
Azienda Agricola Gulfi, Chiaramonte (Sicilia) - Afdrukversie

+- wijnliefhebbers (http://www.vinejo.freebb.be)
+-- Forum: Italië (/forum-13.html)
+--- Forum: Zuid-Italië (/forum-18.html)
+--- Discussie: Azienda Agricola Gulfi, Chiaramonte (Sicilia) (/thread-3959.html)


Azienda Agricola Gulfi, Chiaramonte (Sicilia) - Innesto - 07-02-2015 10:07 PM

Nerojbleo Nero d'Avola 2009

Diep robijnrood van kleur, haast purper. Intens in de neus: rood fruit, bloemig, sinaasappel, toefje vanille,... In de mond vlezig, sappig, zacht en rond. Donkere kersen, bramen, zoethout, oosterse specerijen,... zuiders zoetje maar o zo lekker. Absolute topper uit Sicilië!

Te koop bij Stappato en Absolute Wine: 15,75 euro


RE: Azienda Agricola Gulfi, Chiaramonte (Sicilia) - 33S - 31-10-2015 11:48 PM

Cerasuolo di Vittoria 2014 (blend van Nero d'Avola en Frappato)

Fruitige, frisse rode wijn, met weinig tannine. Geschonken bij een pasta met tonijn, olijven, kappertjes, tomaten en verse kruiden. Niet gemakkelijk om een wijn te vinden die beter matcht met zulke gerechten.

Onovertroffen in z'n genre, naar mijn mening nog een trapje hoger dan de Cerasuolo's van Planeta.

Na deze subjectieve tasting note, deel ik graag op geheel objectieve wijze de prijszetting van deze wijn mee: 11,50€ bij Callmewine, 19€ bij Stappato.


RE: Azienda Agricola Gulfi, Chiaramonte (Sicilia) - don quichotte - 01-11-2015 01:28 AM

(31-10-2015 11:48 PM)33S schreef:  ..............................
Na deze subjectieve tasting note, deel ik graag op geheel objectieve wijze de prijszetting van deze wijn mee: 11,50€ bij Callmewine, 19€ bij Stappato.

33S thumbsup thumbsup, het doet me deugd dat ik de laatste tijd niet de enige bezoeker op dit forum ben die via deze weg de prijspolitiek van sommige wijnhandels hier in België kenbaar maak of aanvecht.
Er is op dit ogenblik een bestelling vanuit Italië onderweg waar een aantal fessen tussen zitten die per stuk ook meer dan 10 Euro kosten bij onze lokale handel.
Niet alle wijnen ervan zijn verkrijgbaar in België maar voor de wijnen die in deze bestelling zitten en op onze lokale markt te koop zijn is het totale prijsverschil van de orde van 75 Euro.
Reken wel voor leveringskost 2 Euro per fles thuis geleverd.
En ; geen parkingkosten en geen proces tegen overdreven snelheid.Smile


RE: Azienda Agricola Gulfi, Chiaramonte (Sicilia) - Innesto - 01-11-2015 12:44 PM

(31-10-2015 11:48 PM)33S schreef:  Cerasuolo di Vittoria 2014 (blend van Nero d'Avola en Frappato)

Fruitige, frisse rode wijn, met weinig tannine. Geschonken bij een pasta met tonijn, olijven, kappertjes, tomaten en verse kruiden. Niet gemakkelijk om een wijn te vinden die beter matcht met zulke gerechten.

Onovertroffen in z'n genre, naar mijn mening nog een trapje hoger dan de Cerasuolo's van Planeta.

Na deze subjectieve tasting note, deel ik graag op geheel objectieve wijze de prijszetting van deze wijn mee: 11,50€ bij Callmewine, 19€ bij Stappato.

Ik kan mij alleen maar aansluiten bij deze bemerkingen. Dit is één van mijn absolute favorieten uit het zuiden van Italië.

Wat de prijszetting betreft. Aan deze prijzen komt Callmewine weer maar eens sterker in beeld als mogelijke leverancier. Aan de prijzen die pakweg Superiore momenteel hanteert (15,90- exclusief transport) haak ik af als de lokale handelaar gratis aan huis levert vanaf een redelijk aankoopbedrag. Dan is het mij het risico (transport, bewaring, kurk, slechte flessen,...) niet waard.


RE: Azienda Agricola Gulfi, Chiaramonte (Sicilia) - 33S - 04-10-2016 04:39 PM

(07-02-2015 10:07 PM)Innesto schreef:  Nerojbleo Nero d'Avola 2009

Diep robijnrood van kleur, haast purper. Intens in de neus: rood fruit, bloemig, sinaasappel, toefje vanille,... In de mond vlezig, sappig, zacht en rond. Donkere kersen, bramen, zoethout, oosterse specerijen,... zuiders zoetje maar o zo lekker. Absolute topper uit Sicilië!

Te koop bij Stappato en Absolute Wine: 15,75 euro

Vrijdag de 2011 gedronken, inderdaad lekkere wijn, maar leek mij nog niet op z'n hoogtepunt. Een jaar erbij zal 'm hopelijk nog wat verzachten.


RE: Azienda Agricola Gulfi, Chiaramonte (Sicilia) - 33S - 17-10-2016 11:21 AM

(31-10-2015 11:48 PM)33S schreef:  Cerasuolo di Vittoria 2014 (blend van Nero d'Avola en Frappato)

Fruitige, frisse rode wijn, met weinig tannine. Geschonken bij een pasta met tonijn, olijven, kappertjes, tomaten en verse kruiden. Niet gemakkelijk om een wijn te vinden die beter matcht met zulke gerechten.

Onovertroffen in z'n genre, naar mijn mening nog een trapje hoger dan de Cerasuolo's van Planeta.

Na deze subjectieve tasting note, deel ik graag op geheel objectieve wijze de prijszetting van deze wijn mee: 11,50€ bij Callmewine, 19€ bij Stappato.

Afgelopen vrijdag weer gedronken en opnieuw top. Het 'piepjonge' is er wat af. Zeer mooi gevinifieerde wijn die drinkplezier koppelt aan elegantie en klasse. Wie zei er ook al weer dat je onder de 16 euro geen mooie wijnen meer kunt vinden?


RE: Azienda Agricola Gulfi, Chiaramonte (Sicilia) - Olivier - 16-06-2017 08:25 PM

(31-10-2015 11:48 PM)33S schreef:  Cerasuolo di Vittoria 2014 (blend van Nero d'Avola en Frappato)

Fruitige, frisse rode wijn, met weinig tannine. Geschonken bij een pasta met tonijn, olijven, kappertjes, tomaten en verse kruiden. Niet gemakkelijk om een wijn te vinden die beter matcht met zulke gerechten.

Onovertroffen in z'n genre, naar mijn mening nog een trapje hoger dan de Cerasuolo's van Planeta.

Na deze subjectieve tasting note, deel ik graag op geheel objectieve wijze de prijszetting van deze wijn mee: 11,50€ bij Callmewine, 19€ bij Stappato.

Vandaag dezelfde wijn opengetrokken en kan alleen maar beamen wat hier al geschreven is. Heerlijk neusje van kersen, kruidigheid, wat gedroogde pruim ook. Niet echt mineraliteit maar toch een frisse indruk, en fijn.
In de mond een fruitkorf, maar een die strak in de maat loopt die de zuren opleggen. De finale is puur op die zuurtjes gedragen en die zinderen lang na. Man, dit is lekker! Moeilijk van te blijven, rijp en fris, zoet en zuur. Heart


RE: Azienda Agricola Gulfi, Chiaramonte (Sicilia) - 33S - 29-03-2018 12:05 PM

(16-06-2017 08:25 PM)Olivier schreef:  
(31-10-2015 11:48 PM)33S schreef:  Cerasuolo di Vittoria 2014 (blend van Nero d'Avola en Frappato)

Fruitige, frisse rode wijn, met weinig tannine. Geschonken bij een pasta met tonijn, olijven, kappertjes, tomaten en verse kruiden. Niet gemakkelijk om een wijn te vinden die beter matcht met zulke gerechten.

Onovertroffen in z'n genre, naar mijn mening nog een trapje hoger dan de Cerasuolo's van Planeta.

Na deze subjectieve tasting note, deel ik graag op geheel objectieve wijze de prijszetting van deze wijn mee: 11,50€ bij Callmewine, 19€ bij Stappato.

Vandaag dezelfde wijn opengetrokken en kan alleen maar beamen wat hier al geschreven is. Heerlijk neusje van kersen, kruidigheid, wat gedroogde pruim ook. Niet echt mineraliteit maar toch een frisse indruk, en fijn.
In de mond een fruitkorf, maar een die strak in de maat loopt die de zuren opleggen. De finale is puur op die zuurtjes gedragen en die zinderen lang na. Man, dit is lekker! Moeilijk van te blijven, rijp en fris, zoet en zuur. Heart

Denk dat ik ondertussen al zo'n 10 flessen van de 2014 gedronken heb. Daarvan waren er pakweg 7 top. Een paar dagen terug mijn voorlaatste fles geopend en die had toch wat onzuiverheid in de smaak. Misschien lichte kurk. Heb dit met een eerdere fles nogal gehad. Daarom ook maar ineens mijn laatste fles geopend, die wel beter was, maar nu ook weer niet top. Miste de frisheid en levendigheid die mij zo aanspreekt in dit soort wijnen, hoewel toch nog zeer te genieten. Misschien moet deze wijn best jong gedronken worden? Ga mijn 2015 deze zomer soldaat maken.


RE: Azienda Agricola Gulfi, Chiaramonte (Sicilia) - Innesto - 29-03-2018 12:49 PM

(29-03-2018 12:05 PM)33S schreef:  
(16-06-2017 08:25 PM)Olivier schreef:  
(31-10-2015 11:48 PM)33S schreef:  Cerasuolo di Vittoria 2014 (blend van Nero d'Avola en Frappato)

Fruitige, frisse rode wijn, met weinig tannine. Geschonken bij een pasta met tonijn, olijven, kappertjes, tomaten en verse kruiden. Niet gemakkelijk om een wijn te vinden die beter matcht met zulke gerechten.

Onovertroffen in z'n genre, naar mijn mening nog een trapje hoger dan de Cerasuolo's van Planeta.

Na deze subjectieve tasting note, deel ik graag op geheel objectieve wijze de prijszetting van deze wijn mee: 11,50€ bij Callmewine, 19€ bij Stappato.

Vandaag dezelfde wijn opengetrokken en kan alleen maar beamen wat hier al geschreven is. Heerlijk neusje van kersen, kruidigheid, wat gedroogde pruim ook. Niet echt mineraliteit maar toch een frisse indruk, en fijn.
In de mond een fruitkorf, maar een die strak in de maat loopt die de zuren opleggen. De finale is puur op die zuurtjes gedragen en die zinderen lang na. Man, dit is lekker! Moeilijk van te blijven, rijp en fris, zoet en zuur. Heart

Denk dat ik ondertussen al zo'n 10 flessen van de 2014 gedronken heb. Daarvan waren er pakweg 7 top. Een paar dagen terug mijn voorlaatste fles geopend en die had toch wat onzuiverheid in de smaak. Misschien lichte kurk. Heb dit met een eerdere fles nogal gehad. Daarom ook maar ineens mijn laatste fles geopend, die wel beter was, maar nu ook weer niet top. Miste de frisheid en levendigheid die mij zo aanspreekt in dit soort wijnen, hoewel toch nog zeer te genieten. Misschien moet deze wijn best jong gedronken worden? Ga mijn 2015 deze zomer soldaat maken.

De Belgische importeur geeft ook aan als drinkvenster ... - 2018. Mijn ervaring is dat je deze wijn best jong drinkt. De Nerojbleo Nero d'Avola kan langer mee. Nu, ik heb ook de indruk dat het schitterende en vooral lekkere wijnen zijn maar soms ook een beetje gevoelig en niet altijd even stabiel. Flesvariatie is mij niet vreemd bij dit domein.


RE: Azienda Agricola Gulfi, Chiaramonte (Sicilia) - 33S - 04-11-2019 04:09 PM

Tijdje terug de Rossojbleo 2018 gedronken, dit is de basis Nero d'Avola zonder hout. Beviel me meer dan de Nerojbleo (d.i. de basiswijn mét houtopvoeding), maar dat is persoonlijke smaak natuurlijk. Zeker een aanrader!


RE: Azienda Agricola Gulfi, Chiaramonte (Sicilia) - fleer - 18-04-2020 04:24 PM

Gulfi Nerosanlore 2010

Gemaakt van 100% Nero d'Avola, fris met een uitdrogend accent, aromatisch, appelsien 92p
Licht gekoeld perfect bij visgerechten.
Perfect op dronk, denk dat de frisheid moet inboeten met de jaren ...


RE: Azienda Agricola Gulfi, Chiaramonte (Sicilia) - 33S - 14-09-2020 10:49 AM

(04-11-2019 04:09 PM)33S schreef:  Tijdje terug de Rossojbleo 2018 gedronken, dit is de basis Nero d'Avola zonder hout. Beviel me meer dan de Nerojbleo (d.i. de basiswijn mét houtopvoeding), maar dat is persoonlijke smaak natuurlijk. Zeker een aanrader!

Gisterenavond de 2019 bij pasta met gegrilde groenten. Heerlijke combo. Puur op het fruit deze wijn, maar met voldoende zuren en spanning.


RE: Azienda Agricola Gulfi, Chiaramonte (Sicilia) - 33S - 26-04-2021 02:54 PM

De Nero d'Avola topcrus van Gulfi zijn hier nog niet echt aan bod gekomen, daar breng ik graag verandering in Smile

Tijd terug dronk ik Nerobaronj 2015 en Neromaccarj 2016. Beide heerlijk, maar de Neromaccarj was wel trapje hoger.

Nu dit weekend Nerobaronj 2016 en die haalde toch ook weer een heel hoog niveau (misschien is het de jaargang die top is?). Complex boeket van rijp rood fruit en oosterse specerijen en in de mond een heel zachte, lange afdronk. Nu meer dan benieuwd naar de andere crus, die wat prijziger zijn.