wijnliefhebbers
Champagne J. Charpentier - Afdrukversie

+- wijnliefhebbers (http://www.vinejo.freebb.be)
+-- Forum: Bubbelbabbels (/forum-58.html)
+--- Forum: Champagne/schuimwijnen (/forum-6.html)
+--- Discussie: Champagne J. Charpentier (/thread-4276.html)


Champagne J. Charpentier - Mathijs81 - 10-07-2015 10:53 PM

Tijdens de eerste trip richting Champagne streek, ook een onafhankelijk champagneboer bezocht.
We kregen een mooie rondleiding, konden degusteren wat we wilden, en er werd lokaal wel wat ingekocht.

Champagne J. Charpentier ( http://www.jcharpentier.com/index.php )

Vanuit nostalgische redenen deze avond de eerste van zes flessen geprobeerd.
Ter plaatse vond ik hun basis champagne Charpentier Réserve Brut de beste.
Nu beklaag ik het me dat ik slechts zes flessen hiervan heb aangekocht.

Want mensen, dit is een uitmuntende champagne, zeer fruitig, licht zoetig en sublieme afdronk.
Een miereneukend minpunt is dat hij bepaalde zuren mist, maar dit stoort mij niet.

Ik dacht lokale aankoop rond 15-17 Euro / fles - dit is echt value for money.

Mathijs

[attachment=1256]


RE: Champagne J. Charpentier - FRANCISPICCART - 11-07-2015 12:53 PM

(10-07-2015 10:53 PM)Mathijs81 schreef:  Tijdens de eerste trip richting Champagne streek, ook een onafhankelijk champagneboer bezocht.
We kregen een mooie rondleiding, konden degusteren wat we wilden, en er werd lokaal wel wat ingekocht.

Champagne J. Charpentier ( http://www.jcharpentier.com/index.php )

Vanuit nostalgische redenen deze avond de eerste van zes flessen geprobeerd.
Ter plaatse vond ik hun basis champagne Charpentier Réserve Brut de beste.
Nu beklaag ik het me dat ik slechts zes flessen hiervan heb aangekocht.

Want mensen, dit is een uitmuntende champagne, zeer fruitig, licht zoetig en sublieme afdronk.
Een miereneukend minpunt is dat hij bepaalde zuren mist, maar dit stoort mij niet.

Ik dacht lokale aankoop rond 15-17 Euro / fles - dit is echt value for money.

Mathijs

Ik kom al bijna twintig jaar bij Charpentier. Nooit ontevreden geweest, altijd subliem ontvangen. Je kan en mag er alles proeven. Misschien een tip. Het derde weekend van oktober ( in Frankrijk is dat "la semaine du gôut" ) heeft Charpentier zijn Portes Ouvertes. Alles kan er gedronken worden à volonté en je kan er blijven eten aan 26 of 27 euro en de champagne bij het menu wordt onbeperkt geschonken. Aangezien je nu gekocht hebt zal je wel een uitnodiging ontvangen. Misschien zie ik je daar dan wel.
De reserve kost exact 15,50 ter plaatse.


RE: Champagne J. Charpentier - FRANCISPICCART - 25-10-2015 05:27 PM

Champagne Extra-Brut J. Charpentier

Vorige week zaterdag bij Charpentier gepasseerd in Villers-sous-Châtillon en het ganse gamma geproefd. Was redelijk onder de indruk van de Extra-Brut.
Deze champagne wordt gemaakt van 50% Pinot Noir en 50% Pinot Meunier. Zeer laag gedoseerd aan 2 à 3 gr. suiker/l. Hun Extra-Brut blijft ongeveer 4 jaar sur lattes liggen voor dégorgement.
Vandaag een flesje opengedaan als aperitief. Aangezien de champagne beendroog is, is dit een uitstekende aperitiefchampagne. Goudgele kleur verraadt het gebruik van blauwe druivensoorten. De belletjes zijn miniscuul en blijven mooi parelen. Uiterst fris, mooi zuurtje is goed in balans met het aanwezige fruit, de biscuit en de honingtoetsen. Op geen enkel moment agressief. Mooi gemaakt is dit ding!


RE: Champagne J. Charpentier - FRANCISPICCART - 15-10-2016 08:00 PM

Champagne J. Charpentier Millésime 2006

De goudgele kleur van deze champagne verraadt een beetje de aanwezigheid van veel "raisins noirs" in de assemblage van deze champagne. En inderdaad, de 2006 is goed voor 40% Pinot Meunier, 35% Pinot Noir en 25% Chardonnay.
De ongeveer 10 jaar rijping zorgt ervoor dat de belletjes minuscuul zijn en fijn parelen in het glas.
De dosage flirt wat tussen extra-brut en brut, rond de 6 gr/l dacht ik.
Deze millésimé heeft in de neus dadelijk die rijpe tonen, rijp wit fruit, mirabellen, mandarijnen, abrikoos, maar ook wat honing en zelfs wat licht boenwas impressies.
De zuren zijn zeer ingetogen, daar heeft het warme jaar 2006 voor gezorgd. Maar de smaak is vrij complex, vol en weer dat rijp fruit zoals rijpe peren en abrikozen.
Een heel geslaagde millésime van Charpentier voor de heel mooie prijs van € 20 op het domein.


RE: Champagne J. Charpentier - vinejo - 16-10-2016 12:44 AM

(15-10-2016 08:00 PM)FRANCISPICCART schreef:  Champagne J. Charpentier Millésime 2006

De goudgele kleur van deze champagne verraadt een beetje de aanwezigheid van veel "raisins noirs" in de assemblage van deze champagne. En inderdaad, de 2006 is goed voor 40% Pinot Meunier, 35% Pinot Noir en 25% Chardonnay.
De ongeveer 10 jaar rijping zorgt ervoor dat de belletjes minuscuul zijn en fijn parelen in het glas.
De dosage flirt wat tussen extra-brut en brut, rond de 6 gr/l dacht ik.
Deze millésimé heeft in de neus dadelijk die rijpe tonen, rijp wit fruit, mirabellen, mandarijnen, abrikoos, maar ook wat honing en zelfs wat licht boenwas impressies.
De zuren zijn zeer ingetogen, daar heeft het warme jaar 2006 voor gezorgd. Maar de smaak is vrij complex, vol en weer dat rijp fruit zoals rijpe peren en abrikozen.
Een heel geslaagde millésime van Charpentier voor de heel mooie prijs van € 20 op het domein.

Aan de foto te zien idd een heel mooi kleur.
Jammer dat het aroma en de smaak nog niet digitaal kunnen doorgegeven worden.. ;-)


RE: Champagne J. Charpentier - FRANCISPICCART - 26-10-2016 09:35 PM

Champagne Cuvée Prestige - J. Charpentier

60% pinot noir, 20% pinot meunier en 20% chardonnay. Dosering 8 gr/l
Champagne gemaakt in een rijke, vineuze stijl, op kracht en body. Veel rijp wit fruit zoals peren en perzikken. Verder wat boter, wat patisserie en zeker ook wat geroosterde nootjes.
In de mond veel rijp exotisch fruit en wat gebrande toetsen. Een champagne die zich goed presenteert aan tafel in combinatie met enkele mooie visgerechten of zelfs wat kalfs.


RE: Champagne J. Charpentier - TheWineVet - 26-10-2016 10:01 PM

(26-10-2016 09:35 PM)FRANCISPICCART schreef:  Champagne Cuvée Prestige - J. Charpentier

60% pinot noir, 20% pinot meunier en 20% chardonnay. Dosering 8 gr/l
Champagne gemaakt in een rijke, vineuze stijl, op kracht en body. Veel rijp wit fruit zoals peren en perzikken. Verder wat boter, wat patisserie en zeker ook wat geroosterde nootjes.
In de mond veel rijp exotisch fruit en wat gebrande toetsen. Een champagne die zich goed presenteert aan tafel in combinatie met enkele mooie visgerechten of zelfs wat kalfs.
Heb je een prijslijst van dit domein? Ik zou er anders wel eens willen langsgaan binnen 2 maand.
Stuur evt een PB. thank you


RE: Champagne J. Charpentier - FRANCISPICCART - 26-10-2016 11:22 PM

(26-10-2016 10:01 PM)TheWineVet schreef:  
(26-10-2016 09:35 PM)FRANCISPICCART schreef:  Champagne Cuvée Prestige - J. Charpentier

60% pinot noir, 20% pinot meunier en 20% chardonnay. Dosering 8 gr/l
Champagne gemaakt in een rijke, vineuze stijl, op kracht en body. Veel rijp wit fruit zoals peren en perzikken. Verder wat boter, wat patisserie en zeker ook wat geroosterde nootjes.
In de mond veel rijp exotisch fruit en wat gebrande toetsen. Een champagne die zich goed presenteert aan tafel in combinatie met enkele mooie visgerechten of zelfs wat kalfs.
Heb je een prijslijst van dit domein? Ik zou er anders wel eens willen langsgaan binnen 2 maand.
Stuur evt een PB. thank you

Dit is de laatste prijslijst


RE: Champagne J. Charpentier - TheWineVet - 27-10-2016 07:43 AM

(26-10-2016 11:22 PM)FRANCISPICCART schreef:  
(26-10-2016 10:01 PM)TheWineVet schreef:  
(26-10-2016 09:35 PM)FRANCISPICCART schreef:  Champagne Cuvée Prestige - J. Charpentier

60% pinot noir, 20% pinot meunier en 20% chardonnay. Dosering 8 gr/l
Champagne gemaakt in een rijke, vineuze stijl, op kracht en body. Veel rijp wit fruit zoals peren en perzikken. Verder wat boter, wat patisserie en zeker ook wat geroosterde nootjes.
In de mond veel rijp exotisch fruit en wat gebrande toetsen. Een champagne die zich goed presenteert aan tafel in combinatie met enkele mooie visgerechten of zelfs wat kalfs.
Heb je een prijslijst van dit domein? Ik zou er anders wel eens willen langsgaan binnen 2 maand.
Stuur evt een PB. thank you

Dit is de laatste prijslijst
thank you


RE: Champagne J. Charpentier - Xcalibur - 15-12-2016 09:26 AM

J. Charpentier - Brut (gewone tradition)

Gewoon hun klassieke brut champagne als opener. Dit was alvast een sterke start!
Mooie champagne kleur; fijne consistente bubbels. Mooi fruitig en gisten in de neus. Fris met voldoende vulling in de mond. Aangename aroma's van wit fruit, mineraal maar ook rijpe witte abrikoos.
Heel goede prijs kwaliteit verhouding. Aangename aperitief. Meer van dat!"


RE: Champagne J. Charpentier - TheWineVet - 15-12-2016 10:36 AM

(15-12-2016 09:26 AM)Xcalibur schreef:  J. Charpentier - Brut (gewone tradition)

Gewoon hun klassieke brut champagne als opener. Dit was alvast een sterke start!
Mooie champagne kleur; fijne consistente bubbels. Mooi fruitig en gisten in de neus. Fris met voldoende vulling in de mond. Aangename aroma's van wit fruit, mineraal maar ook rijpe witte abrikoos.
Heel goede prijs kwaliteit verhouding. Aangename aperitief. Meer van dat!"
Overmorgen ga ik er voor de eerste keer eens langs!


RE: Champagne J. Charpentier - Corto - 15-12-2016 11:44 AM

(15-12-2016 10:36 AM)TheWineVet schreef:  Overmorgen ga ik er voor de eerste keer eens langs!
Alvast bedankt om een verslag te posten. Lijkt me zelf ook interessant om eens langs te gaan.


RE: Champagne J. Charpentier - Mathijs81 - 15-12-2016 05:00 PM

(15-12-2016 10:36 AM)TheWineVet schreef:  Overmorgen ga ik er voor de eerste keer eens langs!

Je gaat het je zeker niet beklagen - ik hoop er in 2017 ook nog eens te passeren ang-el.


RE: Champagne J. Charpentier - TheWineVet - 23-02-2017 11:25 PM

Brut Réserve: frissere, maar minder vineuze champagne dan Rochet-Bocart. "Elk nadeel heb z'n voordeel." Allebei lekker. Maar ik ben net iets meer fan van Rochet...


RE: Champagne J. Charpentier - FRANCISPICCART - 23-09-2017 08:00 PM

Champagne J. Charpentier - Cuvée Pierre-Henri

Topcuvée van dit domein. Een beetje een buitenbeentje want dit is een 100% Pinot Meunier geselecteerd uit wijnstokken die minimaal 50 jaar oud zijn. De volledige vinificatie gebeurt op houten vaten. Geen malolactische gisting, blijft een vijftal jaren op zijn gist rusten en wordt daarna gedégorgeerd met een summiere dosage.
Goudgele kleur, fijne zachte belletjes zoeken de bovenrand van het glas op. Dit is zeer aromatisch natuurlijk. Ik vind hier patisserie, geconfijt fruit, vijgen en rijpe peren in terug. Ook wat rokerigheid, wat mineraliteit en wat muntblaadjes. Dit is een erg vineuze champagne. De zuren zitten meer dan goed. Er is een goede integratie zuren/hout/fruit. Deze champagne verdient wat keldering en wordt beter na enkele jaren lageren.
De pinot meunier werd vroeger aanzien als de "mindere" soort in de champagne. Een champagne met pinot meunier krijgt ook nooit Grand Cru status. Tegenwoordig is het een beetje hype voor de wijnbouwers uit de Marnevallei om een "Pur Meunier" in het gamma te hebben. Dan heb je dus wel oude wijnstokken, lage rendementen en lage doseringen nodig. Als je dit kan koppelen aan een wijnbouwerstalent dan is succes gegarandeerd.


RE: Champagne J. Charpentier - wvd - 24-09-2017 03:31 PM

(23-09-2017 08:00 PM)FRANCISPICCART schreef:  Champagne J. Charpentier - Cuvée Pierre-Henri

Topcuvée van dit domein. Een beetje een buitenbeentje want dit is een 100% Pinot Meunier geselecteerd uit wijnstokken die minimaal 50 jaar oud zijn. De volledige vinificatie gebeurt op houten vaten. Geen malolactische gisting, blijft een vijftal jaren op zijn gist rusten en wordt daarna gedégorgeerd met een summiere dosage.
Goudgele kleur, fijne zachte belletjes zoeken de bovenrand van het glas op. Dit is zeer aromatisch natuurlijk. Ik vind hier patisserie, geconfijt fruit, vijgen en rijpe peren in terug. Ook wat rokerigheid, wat mineraliteit en wat muntblaadjes. Dit is een erg vineuze champagne. De zuren zitten meer dan goed. Er is een goede integratie zuren/hout/fruit. Deze champagne verdient wat keldering en wordt beter na enkele jaren lageren.
De pinot meunier werd vroeger aanzien als de "mindere" soort in de champagne. Een champagne met pinot meunier krijgt ook nooit Grand Cru status. Tegenwoordig is het een beetje hype voor de wijnbouwers uit de Marnevallei om een "Pur Meunier" in het gamma te hebben. Dan heb je dus wel oude wijnstokken, lage rendementen en lage doseringen nodig. Als je dit kan koppelen aan een wijnbouwerstalent dan is succes gegarandeerd.

Ik hoor van Nathalie dat de Meunier een wat moeilijker druif is, maar met veel meer potentiëel dan alom gedacht (werd). Zo zou ze (de Meunier, niet Nathalie) nogal gevoelig zijn voor oxidatie en wellicht is dat één van de redenen je in zovele Champagnes uit de Vallée.. nogal wat aroma's van "grauwe" appel tegenkomt en daar ben ik ook niet erg gek op.
Haar (voormalige) topcuvée is nochtans van +/- 50% Pinot Meunier en het is die Champagne die zo gewaardeerd werd in de pers.
Wat dosage betreft zou ik integendeel bij Meunier een hogere verwachten. Dat ze die toch laag kunnen houden vertelt al veel, maar deze nooit geproefd.


RE: Champagne J. Charpentier - FRANCISPICCART - 11-11-2017 06:40 PM

Champagne J. Charpentier - Brut 1er Cru

60% Pinot Noir en 40% Chardonnay uit Ludes en Avenay Val d'Or. Assemblage van inox en een gedeelte met houtlagering. Daarna drie jaar keldering. Malo werd uitgevoerd, dosering van 6gr/l. grens tussen Brut en Extra Brut.
De pinot noir laat zijn voetafdruk na in de mooie gele kleur. Heel fijne belletjes. Geeft een impressie van rijpheid, maar een rijpheid die niet heeft moeten inboeten aan frisheid. In de neus vind ik amandeltjes terug, patisserie, honing, kweepeer en rijp geel fruit. Verder wat geroosterde elementen. In de mond is hij rond en minutieus correct gedoseerd. Abrikozenfruit en rijpe appel primeren in smaak. De fijne zuren maken hem lichtvoetig en uitermate geschikt als aperitief. Champagne de mon coeur!


RE: Champagne J. Charpentier - FRANCISPICCART - 06-04-2019 11:46 PM

Champagne "Comte de Chenizot" - J. Charpentier
1/3 van elke cépage in deze champagne: pinot meunier, pinot noir en chardonnay gelijk verdeeld. De reservewijnen hebben op barriques en foeders gerust. Afgewerkt met een dosage van ong. 4 gr/l.
Dit is een cuvée uit hun hogere gamma in een rijke, volle en krachtige stijl gemaakt. De belletjes zijn klein en persistent. De kleur is goudgeel. Mondvullend met brioche, rijpe sterappel, perzik en amandelen. Kruidige toetsen van kaneel en wat honing. Precies ook wat sinaasappelschil. Zit goed in elkaar, heel volumineus met wat getemperde zuren. Komt goed tot zijn recht met wat aangepaste hapjes.


RE: Champagne J. Charpentier - FRANCISPICCART - 30-05-2019 02:07 PM

Blanc de Blancs - Champagne J. Charpentier
Vorige week nog even gepasseerd bij dit schitterend domein. "Even" is misschien wat lichtelijk uitgedrukt want men is daar steeds niet verlegen om iets open te trekken en ik ben daar altijd wel vlug bijna 2 uur gezellig aan het bijbabbelen.
Deze middag hun Blanc de Blancs in het glas. Voor wie zoekt naar een schitterend betaalbaar aperitief, dit is het! Niet beendroog maar wel fijn in evenwicht met mooi compenserende zuren. Deze champagne zit vooral op floraliteit, finesse en subtiliteit. Zoek niet naar body en diepgang maar eerder naar het frivole, levendige.
Voor wie even focust op de bijlage: wat er achter kwam was ook niet zo slechtWink


RE: Champagne J. Charpentier - FRANCISPICCART - 09-06-2019 08:37 PM

Champagne J. Charpentier - Millésime 2008
Voor 3/4de pinots, met iets meer pinot noir dan meunier en de rest chardonnay. Laag gedoseerd. De goudgele kleur wijst ook aan dat de pinots de bovenhand hebben. Deze champagne, die 10 jaar geleden op fles ging, heeft zeer kleine belletjes die fijn parelend hun weg naar de oppervlakte zoeken. Lichtjes floraal, rijp wit fruit, wat geconfijt zelfs, en amandel. Komt rijk en gestructureerd over in de mond. Van het krachtige type. Een fijn zuurtje complementeert het geheel.


RE: Champagne J. Charpentier - vinejo - 09-06-2019 11:22 PM

(09-06-2019 08:37 PM)FRANCISPICCART schreef:  Champagne J. Charpentier - Millésime 2008
Voor 3/4de pinots, met iets meer pinot noir dan meunier en de rest chardonnay. Laag gedoseerd. De goudgele kleur wijst ook aan dat de pinots de bovenhand hebben. Deze champagne, die 10 jaar geleden op fles ging, heeft zeer kleine belletjes die fijn parelend hun weg naar de oppervlakte zoeken. Lichtjes floraal, rijp wit fruit, wat geconfijt zelfs, en amandel. Komt rijk en gestructureerd over in de mond. Van het krachtige type. Een fijn zuurtje complementeert het geheel.

Ik drink amper Champagne, maar als ik Francis lees en zijn foto s zie krijg ik telkens zin in een glas..


RE: Champagne J. Charpentier - VLC - 10-06-2019 06:45 PM

(09-06-2019 11:22 PM)vinejo schreef:  Ik drink amper Champagne, maar als ik Francis lees en zijn foto s zie krijg ik telkens zin in een glas..

Echt eh...
@Francis, heb je een recente prijslijst beschikbaar?
Zal toch is in die streek een weekendje moeten plannen Blush


RE: Champagne J. Charpentier - FRANCISPICCART - 10-06-2019 08:07 PM

(10-06-2019 06:45 PM)VLC schreef:  
(09-06-2019 11:22 PM)vinejo schreef:  Ik drink amper Champagne, maar als ik Francis lees en zijn foto s zie krijg ik telkens zin in een glas..

Echt eh...
@Francis, heb je een recente prijslijst beschikbaar?
Zal toch is in die streek een weekendje moeten plannen Blush

Hun millésime wordt echt aan een zeer toegankelijke prijs verkocht als je weet dat dit ongeveer 10 jaar in de kelder ligt voor het op de markt komt.


RE: Champagne J. Charpentier - FRANCISPICCART - 07-02-2022 09:32 PM

Millésime 2012 Extra Brut - Champagne J. Charpentier
55% Chardonnay en 45 % Pinot Noir uit Avenay Val d'Or en Ludes (1er Cru) en Le Breuil. Dosage rond de 4 g/l.
Voor mij de eerste maal in twintig jaar, dat ik weet, dat de pinot meunier niet meer in de assemblage zit. Voor mij ook ongeveer de beste millésime die ik van hen geproefd heb. En het zal niet uitsluitend aan de assemblage gelegen hebben, maar toch ook aan de uitstekende jaargang 2012. Geweldig energieke champagne met veel fraîcheur, aroma en complexiteit. Kan meegaan van aperitief tot dessert.


RE: Champagne J. Charpentier - FRANCISPICCART - 09-07-2022 08:24 PM

Blanc de Blancs - Champagne J. Charpentier
Als je een bepaald wijndomein al geruime tijd volgt dan zit je in een bevoorrechte positie om een kwaliteitsevolutie op te volgen.
Charpentier is een domein in de Marnevallei, niet de echte toplocatie voor het betere chardonnay werk, maar toch zijn hier op dit gebied mooie dingen te vinden. Hun Bl de Bl was altijd al zeer mooi, maar sedert de zoon getrouwd is met een meisje dat wijngaarden bezat in Ludes en Avenay-val-d'Or is de kwaliteit er enkel maar op vooruit gegaan. Enige tijd geleden zijn er druifjes van de 1er Cru Avenay-val-d'Or in de assemblage bijgekomen. Dit heeft het geheel enkel maar verbeterd. Romige stuctuur met fraîcheur, kracht, complexiteit en mineraliteit. Super genieten!


RE: Champagne J. Charpentier - wvd - 09-07-2022 08:59 PM

(09-07-2022 08:24 PM)FRANCISPICCART schreef:  Blanc de Blancs - Chamapagne J. Charpentier
Als je een bepaald wijndomein al geruime tijd volgt dan zit je in een bevoorrechte positie om een kwaliteitsevolutie op te volgen.

Dat is voor mij een enorm groot deel van het plezier! Je ontdekt een min of meer onbekend domein, twijfel maar ook aantrekking, curiositeit, een klik met de producent, de "drive" en ja, je gaat ervoor in de (soms ijdele) hoop dat de klant het ook ziet. Zo hebben we een flink aantal domeinen binnen gehaald, sommige worden intussen algemeen gewaardeerd, anderen timmeren nog aan de weg en ja, soms lukt het niet helemaal of zelfs helemaal niet, heb je je vergist...


RE: Champagne J. Charpentier - FRANCISPICCART - 09-07-2022 09:14 PM

(09-07-2022 08:59 PM)wvd schreef:  
(09-07-2022 08:24 PM)FRANCISPICCART schreef:  Blanc de Blancs - Chamapagne J. Charpentier
Als je een bepaald wijndomein al geruime tijd volgt dan zit je in een bevoorrechte positie om een kwaliteitsevolutie op te volgen.

Dat is voor mij een enorm groot deel van het plezier! Je ontdekt een min of meer onbekend domein, twijfel maar ook aantrekking, curiositeit, een klik met de producent, de "drive" en ja, je gaat ervoor in de (soms ijdele) hoop dat de klant het ook ziet. Zo hebben we een flink aantal domeinen binnen gehaald, sommige worden intussen algemeen gewaardeerd, anderen timmeren nog aan de weg en ja, soms lukt het niet helemaal of zelfs helemaal niet, heb je je vergist...

Fascinerend toch!


RE: Champagne J. Charpentier - wvd - 09-07-2022 10:02 PM

(09-07-2022 09:14 PM)FRANCISPICCART schreef:  
(09-07-2022 08:59 PM)wvd schreef:  
(09-07-2022 08:24 PM)FRANCISPICCART schreef:  Blanc de Blancs - Chamapagne J. Charpentier
Als je een bepaald wijndomein al geruime tijd volgt dan zit je in een bevoorrechte positie om een kwaliteitsevolutie op te volgen.

Dat is voor mij een enorm groot deel van het plezier! Je ontdekt een min of meer onbekend domein, twijfel maar ook aantrekking, curiositeit, een klik met de producent, de "drive" en ja, je gaat ervoor in de (soms ijdele) hoop dat de klant het ook ziet. Zo hebben we een flink aantal domeinen binnen gehaald, sommige worden intussen algemeen gewaardeerd, anderen timmeren nog aan de weg en ja, soms lukt het niet helemaal of zelfs helemaal niet, heb je je vergist...

Fascinerend toch!

Absoluut! Misschien wel het grootste plezier!


RE: Champagne J. Charpentier - BramC - 10-07-2022 01:21 PM

Ben er afgelopen herfst ook geweest op basis van mooie notitie hier (van voornamelijk Francis). Zeer mooie champagne voor een vooral hele leuke prijs. Ook nog eens vriendelijke eigenaren, die het Engels niet schuwen.