wijnliefhebbers
weingut Geil - Afdrukversie

+- wijnliefhebbers (http://www.vinejo.freebb.be)
+-- Forum: Duitsland (/forum-22.html)
+--- Forum: Andere (/forum-24.html)
+--- Discussie: weingut Geil (/thread-432.html)


weingut Geil - frank - 12-06-2010 04:03 PM

gisteren een fles Spätburgunder opengetrokken. Geuren van bosaardbeitjes, kersen en een lichte 'putjesgeur' (maar absoluut niet storend), een fijne afdronk kortom een "bourgogne" met klasse.
Ook de rieslings van het domein zijn voortreffelijk.


RE: weingut Geil - Alex - 12-08-2010 11:18 PM

vorig jaar weingut geil tegengekomen op een beurs. Ik moest eerst lachen om de naam. Maar heeft nog cava wijnen


RE: weingut Geil - Kris - 13-08-2010 02:31 PM

Onlangs de wijnen van Geil tegen gekomen in de delhaize...


RE: weingut Geil - vinejo - 13-08-2010 02:45 PM

Geil in Delhaize? Slecht nieuws voor Gerd dan... Sad (welke cuvée, welke prijs?)

ps: die cava van Geil daar ben ik,echt benieuwd naar... Big Grin


RE: weingut Geil - vinejo - 18-08-2010 05:56 PM

In verband hiermee kreeg ik een mailtje van Gerd van Vinikus (die als enige in België de wijnen van Geil verdeelt). Dit is oa wat ie me schreef:

Geil in Delhaize. Daar kan ik gelukkig heel formeel over zijn: totaal onmogelijk. Johannes Geil niet alleen m’n beste wijnmaat, voor België heb ik van hem carte blanche wat ik de wijnen van Geil doe. En naar Delhaize.. echt niet Smile

Dank voor de geruststelling Gerd! Wink


RE: weingut Geil - Kris - 18-08-2010 09:58 PM

Strange... Ben je zeker dat ze exclusief bij Vinikus zitten? Ben aan het twijfelen of ik ze dan nergens anders gezien heb. Huh Zal misschien eens een drankpauze moeten inlassen Rolleyes


RE: weingut Geil - vinejo - 18-08-2010 10:05 PM

Neenee, Gerd zei me dat er verschillende soorten Geils zijn in Duitsland. Geile jongens, die Germanen Wink


RE: weingut Geil - Roeland V - 18-08-2010 10:13 PM

Vrijdagavond in restaurant Trente in Leuven-centrum (top resto trouwens) als aperitief de schuimwijn van Geil gedronken: echt de moeite (100 % Riesling), heel verfrissend en toch voldoende body. Mooie wijn.

(84/100)


RE: weingut Geil - Kris - 18-08-2010 10:19 PM

indeed, er zijn er wel wat...geil, geiler, geilst...Wink


RE: weingut Geil - carl - 18-08-2010 11:13 PM

Ik heb de Riesling Trocken van Geil toch al in de Spar zie staan. Zowel versie 2007 als 2008.


RE: weingut Geil - vinejo - 18-08-2010 11:26 PM

Ah, ok, dan plak ik hier even een ander deeltje van de mail van Gerd Wink :

Wat wel het geval is: we doen een try out bij Spar om de instapriesling van Geil aan te bieden. Dit is nu de 3de oogstjaar en de reacties zijn leuk. De aankoper (Patrick Andriessen) van Spar is een echte wijnliefhebber (dus niet alleen puur ‘aankoper’) en door de kleinere schaal waarop zij werken kunnen ze ook kleinere domeinen eens aanbieden (ik denk bv aan de leuke Albarino die ze ook hebben). Wat er achterzit is de mensen die nu in de supermarkt wijn aankopen ook kennis te laten maken met de betere Duitse wijn. Qua prijs is het dezelfde prijs als op het domein en als bij ons. Dit zal niet worden uitgebreid naar andere wijnen van hem, dat willen we niet en die hoeveelheid is er ook totaal niet.



RE: weingut Geil - carl - 19-08-2010 12:15 AM

Het was geen aanval van mijnentwege, hoor. Dat was me gewoon opgevallen en daarom meld ik het hier maar even Smile


RE: weingut Geil - vinejo - 19-08-2010 10:42 AM

Tuurlijk niet, Carl, was zeer relevante opmerking zelfs (want ik vermoed dat Kris uiteindelijk ook de Spar met Delhaize verwarde.. ;-)


RE: weingut Geil - Roeland V - 19-08-2010 03:28 PM

Een klein beetje off-topic, maar toch moet het me van het hart.

Ik heb vandaag toevallig in de catalogus van Gerd (Vinikus) gezien dat de Sekt van Geil (hé, een schuimwijn van Geil wordt bijna geile seks als je dat omdraait: ein Geiles'SektBlush ) 10,65 € particulierenprijs kost. Horeca-prijs is allicht -20 % dus 8,52 €.

Dan is het toch eigenlijk wel degoutant dat een restaurant (het steengoede Trente weliswaar) voor één glas ... 8 € durft te vragen....

Had ik het geweten toen ik er zat, ik had ze het schaamrood op de wangen gebracht (allé, toch geprobeerd).

Spijtig dat de overheid daar geen paal en perk kan aan stellen vind ik.
Het begint echt overdreven te worden...

Zou Gerd dat eigenlijk weten, vraag ik me dan af.


RE: weingut Geil - vinejo - 19-08-2010 03:45 PM

Ergerlijk, inderdaad. Maar t is per glas, dus misschien hebben ze daar wel het risico dat de fles niet altijd leeg is op één dag...?

Geilles sekt, nice thinking Wink


RE: weingut Geil - Venne - 19-08-2010 11:18 PM

Roeland, met marktrock gaan eten bij Kwinten? IK zat toen in GHB... :-(
Kris : Se sjerpen duvel


RE: weingut Geil - Alex - 20-08-2010 01:08 AM

(19-08-2010 03:45 PM)vinejo schreef:  Ergerlijk, inderdaad. Maar t is per glas, dus misschien hebben ze daar wel het risico dat de fles niet altijd leeg is op één dag...?

Geilles sekt, nice thinking Wink

wat wij regelmatig zien bij restaurants is dat ze de prijs van het glas gelijk stellen aan hun aankoopprijs, zodat ze geen verlies draaien bij het openen van een fles. Voor wijnen heb ik er niet zoveel begrip voor. Voor cava... misschien... je kan het namelijk niet zo lang meer bewaren. Then again... als je weet dat je er niet veel van zult verkopen. Verkoopt dan niet per glas


RE: weingut Geil - Roeland V - 20-08-2010 12:12 PM

Wat is dat weer Venne "GHB" ? dat zegt me iets .
Ook een resto in Leuven?

Jaja, t was lekker bij de Kwinten. We hebben lang aan tafel over de wijnen zitten praten.
was plezant


RE: weingut Geil - vinejo - 20-08-2010 12:29 PM

GHB = Groot Hospitaal Bevallingen


RE: weingut Geil - carl - 20-08-2010 01:55 PM

(19-08-2010 11:18 PM)Venne schreef:  Roeland, met marktrock gaan eten bij Kwinten? IK zat toen in GHB... :-(


Alwaar het eten in de cafetaria ook niet te versmaden is :-)


RE: weingut Geil - Venne - 20-08-2010 06:37 PM

Gast huiwes baarg


RE: weingut Geil - vinejo - 21-08-2010 02:04 AM

(20-08-2010 06:37 PM)Venne schreef:  Gast huiwes baarg

You C ? Wink


RE: weingut Geil - Venne - 21-08-2010 10:02 AM

Now , ze sees
man man man


RE: weingut Geil - vinejo - 03-01-2012 03:37 PM

Spatbutgunder 2008 barrique

Niet slecht maar dat is ook alles. Nogal dunnetjes en reliëfloos. Liever een Bourgogne toch, zelfs in die prijsklasse...


RE: weingut Geil - Roeland V - 04-01-2012 12:21 AM

Ik heb de witte van Geil ook liever dan zijn rode.
Elke keer dat ik ze bij ze bij Gerd probeer, vind ik ze door de mand vallen.

Ach, het is al een kunst als je als wijnmaker één kleur helemaal beheerst !


RE: weingut Geil - vinejo - 04-01-2012 12:22 AM

(04-01-2012 12:21 AM)Roeland V schreef:  Ik heb de witte van Geil ook liever dan zijn rode.
Elke keer dat ik ze bij ze bij Gerd probeer, vind ik ze door de mand vallen.

Ach, het is al een kunst als je als wijnmaker één kleur helemaal beheerst !

Best dat hij geen schilder is geworden! Wink


RE: weingut Geil - carl - 04-01-2012 12:40 AM

Ik dronk van deze cuvee enkel nog maar de 2009 maar ik vond dit toch niet echt een magere PN. Misschien heeft de jaargang ook meegespeeld in deze. Meer zon in 2009 => rijpere druiven, vollere smaak en diepte.


RE: weingut Geil - Venne - 07-01-2012 12:50 AM

thank you for info, dan ga ik hier de 2008 ook eens opendoen....


RE: weingut Geil - carl - 08-01-2012 03:35 PM

Vandaag de Cabernet Dorza 2007 van dit domein opengetrokken en 2,5 uur karaf gegeven.
Cabernet Dorza is een kruising van Cabernet Sauvignon (structuur) en Dornfelder (fruit) ontstaan in 1971 in een wijnistituut te Weinsberg (Wurttemberg). Slechts sinds de oogst van 2003 toegestaan in Duitsland om Duitsland om op commerciële basis rode wijn van te maken en in heel Duitsland staan minder dan 250 Ha aangeplant. Deze wijn wordt algemeen beschouwd als zeer geschikt voor opvoeding in barriques.

Kleur : scharlakenrood met een tuillé rand
Neus : sigarenkistje, vlierbessen, kruidigheid, olijven, cassis, een aardse toets met een scherp randje.
Smaak : Een ronde droge aanzet, een kleine scherpte retronasaal met een korte afdronk van een 4-tal seconden.

Al met al een wijn die in de neus merkelijk mooier is dan in de mond. Je merkt wel dat de ronde, vriendelijke stijl die we van dit domein gewend zijn ook in deze wijn doorgetrokken wordt. 88


RE: weingut Geil - Roeland V - 11-01-2012 12:05 AM

Staat cabernet dorsa ook niet in ons eigen belgenland aangeplant ?

Er staat me zo iets voor, van toen ik me eens verdiept heb in de Belgische wijnen.


RE: weingut Geil - carl - 11-01-2012 06:02 PM

Inderdaad, de Bon Baron Cabernet Dorsa 2010 is in oktober 2011 zelfs door een groep van sommeliers tot beste Belgische rode wijn verkozen.


RE: weingut Geil - Venne - 11-01-2012 10:53 PM

Hunne acolon ook al zonne:-) zeker de 2008!!
Dien tsjech kan er iets van!


Geil Spätburgunder 2008 Spätlese Trocken - Venne - 13-01-2012 12:21 AM

Idd lichte aanzet maar daarna komen er toch mooie zuren en sappigheid. Direct zin in een tweede glas! Al wat op leeftijd gekomen , fruit is wat minder , merk je ook al in de neus. Toch een mooie lengte en mondgunstig.


RE: weingut Geil - vinejo - 17-03-2012 01:08 PM

(03-01-2012 03:37 PM)vinejo schreef:  Spatbutgunder 2008 barrique

Niet slecht maar dat is ook alles. Nogal dunnetjes en reliëfloos. Liever een Bourgogne toch, zelfs in die prijsklasse...

Ik moet hier mezelf even tegenspreken (TN is wel van Doc):

Geil Spatburgunder Spatlese Barrique 2008

Minder intens dan vorige wijn. Kersenrode kleur, doorschijnend. Fruit springt uit het glas, framboos, rode kersjes, nadien toch ook wat zwart fruit. Wat florale indrukken ook. Een licht putje. Later komt er mineraliteit bij, grafiet. Heel evenwichtig mondgevoel, terug heel RIJPE rode vruchtjes, fluwelig.
90

Paste perfect als starter in onze Bourgognedegustatie!


RE: weingut Geil - carl - 17-03-2012 02:53 PM

Principe : Geen goede wijnen, alleen goede flessen? Al op deze jong leeftijd?


RE: weingut Geil - vinejo - 18-03-2012 01:39 AM

(17-03-2012 02:53 PM)carl schreef:  Principe : Geen goede wijnen, alleen goede flessen? Al op deze jong leeftijd?

Misschien eerder: Geen goede proevers, enkel goede flessen... Rolleyes


RE: weingut Geil - carl - 24-08-2012 09:42 PM

Een flesje Geil Spätburgunder 2009 soldaat gemaakt. Zeer mooie, vlotte en lekkere wijn met vooral gerookte toetsen maar ook impressies van vanille, rood fruit en duidelijke kruidigheid. 90

Het fluwelige mondgevoel van de 2008 herken ik ook wel.


RE: weingut Geil - Terretoir - 29-04-2013 10:24 PM

(18-08-2010 11:13 PM)carl schreef:  Ik heb de Riesling Trocken van Geil toch al in de Spar zie staan. Zowel versie 2007 als 2008.

De 2011 hiervan aan't drinken, kan me niet echt overtuigen. Lekker fris, dat wel. Zeer korte afdronk, wat restgas ook? Neus doet nochtans meer beloven dan wat er op je tong waar te nemen valt. Voor de 6eu en ne sjiek zijn er geen potten gebroken maar ik koop deze niet meer...


RE: weingut Geil - jazzper - 02-05-2013 07:18 PM

in het duurdere gamma zijn ze wel top.
De rieslaner vind ik persoonlijk top bij desserts en hun fruhburgunder vind ik schitterend bij wild, je moet die zeker eens proberen


RE: weingut Geil - Terretoir - 02-05-2013 07:43 PM

(02-05-2013 07:18 PM)jazzper schreef:  in het duurdere gamma zijn ze wel top.
De rieslaner vind ik persoonlijk top bij desserts en hun fruhburgunder vind ik schitterend bij wild, je moet die zeker eens proberen

Na de lovende comments hier ben ik dat zeker van plan, daarom deze ook eens meegegraaid!


Spatburgunder Spatlese Trocken 2009 - carl - 09-05-2013 09:36 AM

Gisteren voor mijn C-proef Sommelier te Syntra Leuven moesten we een wijn meenemen om te serveren aan de jury. In dat geval is het best dat je een wijn meeneemt waar je iets over kan vertellen en waar je kan achterstaan. Ik koos dus voor deze Spatburgunder 2009 van Geil.
De wijn is momenteel weer beter in vorm dan een half jaar terug. Alle elementen lijken te versmelten. Zeer zachte wijn met rokerige ondertoon. Knap. 89


RE: Spatburgunder Spatlese Trocken 2009 - vinejo - 09-05-2013 09:49 AM

(09-05-2013 09:36 AM)carl schreef:  Gisteren voor mijn C-proef Sommelier te Syntra Leuven moesten we een wijn meenemen om te serveren aan de jury. In dat geval is het best dat je een wijn meeneemt waar je iets over kan vertellen en waar je kan achterstaan. Ik koos dus voor deze Spatburgunder 2009 van Geil.
De wijn is momenteel weer beter in vorm dan een half jaar terug. Alle elementen lijken te versmelten. Zeer zachte wijn met rokerige ondertoon. Knap. 89

Schonen job, jury voor de C-proef... Slurp


RE: Spatburgunder Spatlese Trocken 2009 - carl - 09-05-2013 10:12 AM

(09-05-2013 09:49 AM)vinejo schreef:  
(09-05-2013 09:36 AM)carl schreef:  Gisteren voor mijn C-proef Sommelier te Syntra Leuven moesten we een wijn meenemen om te serveren aan de jury. In dat geval is het best dat je een wijn meeneemt waar je iets over kan vertellen en waar je kan achterstaan. Ik koos dus voor deze Spatburgunder 2009 van Geil.
De wijn is momenteel weer beter in vorm dan een half jaar terug. Alle elementen lijken te versmelten. Zeer zachte wijn met rokerige ondertoon. Knap. 89

Schonen job, jury voor de C-proef... Slurp

Ik denk nu wel niet dat dat een fulltime betrekking kan worden, hoor Wink
Don't get your hopes up too high Smile


RE: Spatburgunder Spatlese Trocken 2009 - carl - 24-09-2013 09:51 PM

(09-05-2013 09:36 AM)carl schreef:  Gisteren voor mijn C-proef Sommelier te Syntra Leuven moesten we een wijn meenemen om te serveren aan de jury. In dat geval is het best dat je een wijn meeneemt waar je iets over kan vertellen en waar je kan achterstaan. Ik koos dus voor deze Spatburgunder 2009 van Geil.
De wijn is momenteel weer beter in vorm dan een half jaar terug. Alle elementen lijken te versmelten. Zeer zachte wijn met rokerige ondertoon. Knap. 89

Terug de Spatburgunder Spatlese Trocken 2009 in het glas. Typische spatburgunderaroma's in de neus (rokerigheid, kersen, hout). in de mond is alles behoorlijk versmolten maar er zit ook een bittere kant in die me eerder nog niet was opgevallen. Het is en blijft natuurlijk wel Spatburgunder, hé Cool. 88+


RE: weingut Geil - Kupers - 17-11-2015 11:42 PM

Geil is een wijndomein wat me meer en meer kan bekoren. Toen ik pas de wereld van de Duitse wijn begon te ontdekken vond ik de wijnen correct maar in mijn enthousiasme zocht ik steeds naar meer. Na een aantal wijnintroducties te hebben gegeven heb ik wel gemerkt dat de wijnen van Geil echt in de smaak vallen. Vooral in Brussel merk je echt dat mensen een verkeerd beeld hebben van riesling, en een verkeerd beeld van Duitse wijnen. Geil is echter een wijn die toch wel kan bekoren en vaak als de grootste verrassing wordt gezien. Ikzelf werd pas echt fan met de Fruhburgunders. Ik ben zeer blij dat ik vorig jaar een paar flessen Goldkapsel heb gekocht, de eerste fles die open ging was misschien wat te jong, maar ging toch zeer vlot leeg. Een verslagje op onderstaande link!

Week 30 – Geil, Frühburgunder Geyersberg Goldkapsel 2012


RE: weingut Geil - vinejo - 04-04-2016 10:59 AM

(18-08-2010 10:13 PM)Roeland V schreef:  Vrijdagavond in restaurant Trente in Leuven-centrum (top resto trouwens) als aperitief de schuimwijn van Geil gedronken: echt de moeite (100 % Riesling), heel verfrissend en toch voldoende body. Mooie wijn.

(84/100)

Gisteren de 2013 gedronken, heel fruitig, wat mineraal, lekker maar niet droog genoeg voor mij.


RE: weingut Geil - Corto - 20-09-2016 09:26 AM

Norden 49 2015. De witte "huiswijn" van Vinikus en Lazarus.
Een cuvée van 50% Silvaner, 40% Weissburgunder en 10% Müller-Thurgau.
Een perfecte match bij de mosselen met witte wijn.
Een glas vol plezier.


RE: weingut Geil - Corto - 14-02-2022 11:56 AM

2020 Weissburgunder Bechtheimer -S-

Ik heb iets te veel middelmatige Luxemburgse Pinot Blanc gedronken waardoor ik deze druif initieel niet heb gewaardeerd. Inmiddels heb ik echter enkele Duitse Weissburgunder gedronken die me wel drinkpplezier verschaffen.

Deze Weissburgunder Bechtheimer -S-is er zo een. Mooi fruit. Goede vulling. Fijne plezierwijn. Paste prima bij de zeetong meunière.