wijnliefhebbers
Vrienden van de Riesling Mei 2015 - Afdrukversie

+- wijnliefhebbers (http://www.vinejo.freebb.be)
+-- Forum: Interessante Topic (/forum-41.html)
+--- Forum: Onvergetelijke degustaties (/forum-64.html)
+--- Discussie: Vrienden van de Riesling Mei 2015 (/thread-4323.html)


Vrienden van de Riesling Mei 2015 - carl - 11-08-2015 11:00 PM

Na de hele mooie VvdR-proeverij die de populist gisteren voor ons samengesteld had kwam ik tot de vaststelling dat ik mijn eigen Riesling-proeverij van begin Mei hier nog steeds niet geplaatst had. Ik zet hier zowel mijn eigen (eerder beperkte) notities als de notities van Gerd (Vinikus). Graag vermeld ik er dan ook bij dat elke wijn hier beschreven blind uit een karaf geschonken werd. Van enige beïnvloeding of voorkennis was dus geen sprake.

Notities Gerd

Alexander Laible, Riesling SEKT Cuvée Louis 3.12
Rijpe appel, amandel, floraal. Zeer vineuze stijl, bittertje, breed. Mist wat focus.
87
Battenfeld-Spanier, Riesling trocken, Mölsheimer, Rheinhessen 2010
Fijne, diepe neus. Limoenschil, thee. Droog, strak, fijn. Veel lengte. Mooie, subtiele en frisse stijl.
88+
Emrich-Schönleber, Riesling trocken, Mineral, Nahe 2007
Rijpe appel, geconfijt, lactisch puntje, noten, boenwas. Rijp, zuren houden niet helemaal aan. Kortere afdronk, smakelijk.
87
Schäfer-Fröhlich, Riesling trocken, Schiefergestein, Nahe 2011
Rokerig, lucifer, kruidig, chaotisch maar enorm boeiend. Evolutie naar klein steenfruit, witte bloemen. Knappe zuurstructuur. Jong en onstuimig.
90
Juliusspital, Riesling trocken, Würzburger Stein Grosses Gewächs, Franken 2007
Intens kruidig, ijzerkruid, witte chocolade, vanille. Hoge bitterheid, mist focus. Vet. Geen GG niveau.
86
Leitz, Riesling trocken alte Reben, Rüdesheimer Berg Schlossberg, Rheingau 2008
Fijne abrikoos, schitterend geparfumeerd, floraal. Zeer lang, machtige zuren, één en al balans. Topwijn.
92
Kesseler, Riesling trocken, Rüdesheimer Berg Schlossberg, Rheingau 2008
Discreet, velpon, gedroogd geel fruit. Hoger in bitterheid, ruw, weinig fijn.
86
Von Winning, Riesling trocken, Ungeheuer erste Lage (laatste jaargang als erste Lage), Pfalz 2011
Compact, zit veel achter maar toont niet alles. Fijne houttoets, mooie structuur. Knappe zuren, lang.
89+
Wittmann, Riesling trocken, Morstein Grosses Gewächs, Rheinhessen 2010
Enorm diep en complex: abrikoos, ananas, drop, vuursteen, peperig. Intense smaakbeleving, maar jeugdige impressie. Zoekt nog naar balans tussen de componenten, maar elke component is een beleving. Geen allemansvriend, controverse wijn.
93
Eva Clüsserath, Riesling Kabinett, Apotheke, Mosel 2011
Vuursteen, “sponti” neus, aards. Heerlijk zoet-zuur spel, als een ballerina. Moeilijk te spuwen.
90+
St. Urban, Riesling Kabinett feinherb alte Reben, Wiltinger, Mosel (Saar) 2011
Fruitig en floraal tegelijk. Weinig zeggende neus. Opvallend droog met hoge bitters (tonic). Vrij kort.
85
Gunderloch, Riesling Spätlese, Rothenberg, Rheinhessen 1999
Gerookt, gekonfijte limoen, biscuit. Veel vet, suiker en zuren. Alles heerlijk in balans. Top.
91
Gunderloch, Riesling Spätlese, Rothenberg, Rheinhessen 1997
Geroosterd brood, aards (gaf de impressie van kurk, maar was het niet), walnoot. Veel zuren, iets teveel voor de slankere materie.
87
Willy Schäfer, Riesling Auslese Goldkapsel, Graacher Domprost 2002
Limoen, lichte boenwas, geel pitfruit. Veel smaakconcentratie, zuren niet helemaal verweven. Mooi, mist net de diepte.
89

Eigen notities

1. Laible Sekt Louis 2011 (Baden) : Gerookt, marsepein, retronasaal, sinaasappelsnoepjes, sinaasappelschil, mineraal, licht bitter retronasaal, amandelen. Stro, sappigheid. 87
2.Battenfeld Spanier Molsheim 2010 (Rheinhessen) : Rijpere stijl, brede stijl, discreet, limoenschil, kruidig, geëvolueerde neus, bloem, mineraal, exotisch fruit, pikante zuren, discreet maar boeiend, fijne bitters, lichte zuren, 90
3. Emrich-Schonleber Mineral 2007 (Nahe) : citrus en ananas. Precies licht gekurkt. Natte steen, citrus, petrole, nootjes, verlepte citroen, amandel, lichte boenwas, geëvolueerde stijl, degelijke zuren, sinaasappel, lactisch. 88
4. Schafer-Frohlich Schiefergestein 2011 (Nahe) : Witte perzik, Reductief, aan de kant te houden, fijne grassige toets, sulfur, juist, licht abrikozen, fris, elegant, kaarsvet. 91
5. Juliusspital Stein GG 2007 (Franken) : Fijne aroma's, banaan, bitters komen een beetje door, niet geheel evenwichtig, focus ontbreekt wat, mannelijke riesling, mosselen, mineraal, kruidig, licht alcoholisch, brandt een beetje, 86
6. Leitz Schlossberg 2008 (Rheingau) : Kaas, sappig, geel fruit, Pikant, blauwe bessen, exotisch, goede zuren, knap gemaakt, fijne zuurtjes, compleet 91+
7. Kesseler Schlossberg 2008 (Rheingau) :Zoute nootjes, Koel, brede stijl, krachtig, ziltig, bitters zijn wat hoger, lijm, pompelmoes, gerookt spek, misschien nog te jong. 87
8. Von Winning Ungeheuer 2011 (Pfalz) : Sulfur, boomgaardfruit, appelsien, brede stijl, goed friste, gesloten, mineraliteit, appel, petrol, fijne houttonen, 90
9. Wittmann Morstein 2010 (Rheinhessen):Ananas, Gelaagde neus, ananas, mooie citrusschil, zinderende frisheid, boenwas, mineraliteit, hoge zuren, citrus, diepe wijn, 93+
10. Clusserath Apotheke Kabinett 2011 (Moezel) : Heel pure stijl, in de neus heel droog, mineraal, beetje reductief, speels, evenwichtig, reductief, vuile kelder, geen zoete impressie op de neus, evenwichtig in de mond, grijze leisteen
89
11. St Urbanshof Wiltinger Alte Reben kabinett feinherb 2011 (Saar) : Niet helemaal zuiver op de neus, floraal, gesloten, valt tussen 2 stoelen in, niet zoet noch droog, betert met opwarmen, stenig, sappig, iets zoeter dan Clusserath, champignons. 89
12. Gunderloch Rothenberg 1999 (Rheinhessen) : Gerookte sigaretten, cassis, complete wijn, goede versmelting, citrus, appelsien, champignons, zoet, Fijner van neus dan 97, plantaardig, ook zoeter . 90+
13. Gunderloch Rothenberg 1997 (Rheinhessen) : Geroosterd brood, natte kelder, cassis, heeft tijd nodig, firne, Kruidig, petrol, druivensnoepjes,. 88
14. Schaefer Domprobst Auslese 2002 (Moezel) : mooie zuren, knappe zoetheid, mineraal, niet hypercomplex. 88


RE: Vrienden van de Riesling Mei 2015 - vinejo - 12-08-2015 08:55 AM

Tof dat Leitz zo goed scoorde, ben grote fan van dit domein.
En van Witmanns Morstein heb ik 2009 liggen, denk dat ik er nog wat afblijf...


RE: Vrienden van de Riesling Mei 2015 - Venne - 12-08-2015 11:17 AM

Mooi verslagje en qua punten steeds in de buurt van elkaar.
Ik vraag me wel af wat een "sponti" neus is en gerookte sigaretten is ook wel knap :-)
Morstein blijf ik ook nog af.


RE: Vrienden van de Riesling Mei 2015 - Kupers - 12-08-2015 03:09 PM

Leitz is inderdaad super, ik kocht onlangs een aantal flessen bij Langbeen om eens een beeld te krijgen, na hier en daar wel eens iets te hebben gedronken, en het waren allemaal zeer mooie wijnen. Het domein heeft ook een van de beste websites die ik al heb gezien voor een wijndomein, een aanrader.

In verband met Sponti las ik onlangs dit bij Jancis Robinson:

Citaat:Written by Michael Schmidt
22 Jun 2015

Schmidt on Sponti
A comment by Julia about some of the German wines of the 2014 vintage in this thread (http://www.jancisrobinson.com/forum/showthread.php?t=5768&page=2) on our Members' forum finally lit a fuse that had been smouldering within me for some time – the issue of sulphur and spontaneous fermentation (fermentation with ambient rather than cultured yeast). For the wines of Schloss Lieser (http://www.jancisrobinson.com/tastings/view/569132) Julia mentions that she found sulphur very much in evidence and I can only agree with her. On the other hand I think that Thomas Haag of that estate would strongly contest that he is prone to being a heavy user of sulphur dioxide, and I would agree with him too.

It would be easy to suspect that in a vintage like 2014 with its threat of early botrytis rot, some growers might have sought salvation in the increased application of SO2, but I would not expect to find the likes of J J Prüm, Markus Molitor, Schloss Lieser or Schäfer-Fröhlich among them. On the other hand it is just the wines from these estates which are so difficult to assess and appreciate in their infant stage, because they tend to exhibit - for lack of a better expression - austere medicinal or herbaceous aromas strongly reminiscent of sulphur.

We all know how wonderfully the wines of J J Prüm develop over the years, and although many tasters have in the past been irritated by the pungent fragrance of their new releases, we have learned to accept this trademark as the chrysalis (such as that shown here) that will be shed during maturation to reveal the most beautiful vinous creature. (See some discussion of this in Developments in Rieslingland (http://www.jancisrobinson.com/articles/developments-in-rieslingland) .)

Basically spontaneous fermentation [Spontanvergärung in German, often abbreviated to Sponti, hence the capital] is also what is happening in the cellars of the other producers mentioned, and I am not arguing for or against the merits of inherent cellar yeasts, particularly as there still appear to be differences in the way they are allowed to affect the end result. I have talked to many growers about this topic, and the wines of some who claim to use spontaneous fermentation do not exhibit the same symptoms. I have also talked to other, in some cases very prominent, growers who simply dismiss the apparently sulphurous fragrance as a fault.

What has become quite clear to me, however, is that a rift has opened up in the sensory perceptions of this phenomenon between various tasters. Many of my colleagues in Germany simply love these spontaneous-fermentation aromas and not only rate the wines of the estates mentioned above very highly when they are mature, but also at the very early presentations. I do know quite a few critics in the UK who do not share this predilection and, never having been a fence-sitter, I admit that in this matter I feel very British. After all we are not talking about football here!

I have a feeling, and maybe I am wrong, that the heavy hitters of spontaneous fermentation are fairly dismissive of the thoughts of non-disciples, and they can obviously afford to be as their wines are highly sought after and successful. To some extent I even sympathise with their shoulder-shrugging, as in a recent analysis by the VDP of export statistics (http://www.vdp.de/fileadmin/user_upload/Newsletter/pdf_s/2015_17_Bericht_zur_Lage_der_Praedikatsweingueter_2015_engl.pdf) for their members' wines Great Britain had dropped down to the status of an 'emerging' market. This finding could almost be hurtful, particularly to the dedicated Riesling (and Spätburgunder) team at JR.com, were it not for the feedback from those individual growers who report that their wines are received very well in the United Kingdom and continue to grow in sales. To the purist it's not numbers which matter, but the meeting of kindred spirits.



RE: Vrienden van de Riesling Mei 2015 - Marc - 12-08-2015 06:45 PM

Super bedankt voor dit artikel, Peter. Ik was er de laatste dagen tevergeefs naar op zoek... Ik ben aan een blogpost over Schäfer-Fröhlich bezig, begrijp je Wink


RE: Vrienden van de Riesling Mei 2015 - Venne - 12-08-2015 08:48 PM

Sponti, allé , ze zijn wakker aan het worden:-)
Dan moet ze eens bij Ziereisen gaan klappen...