wijnliefhebbers
Opleiding - Afdrukversie

+- wijnliefhebbers (http://www.vinejo.freebb.be)
+-- Forum: Interessante Topic (/forum-41.html)
+--- Forum: klik hier om bijzonder interessante topics te ontdekken! (/forum-42.html)
+--- Discussie: Opleiding (/thread-444.html)


Opleiding - Kris - 04-07-2010 10:34 PM

Heeft er al iemand de wijncursus gevolgd bij Tastevin? Is deze zijn geld waard (540euro)?
Of hebben jullie elders een goeie cursus gevolgd (regio Limburg - Vl. Brabant - Kempen) Laat even weten aub ! De te mijden opleidingen wil ik ook wel weten. Kwestie van mijnen tijd daar niet te verschijten...


RE: Opleiding - don quichotte - 05-07-2010 12:28 AM

Ik heb wijncursussen gehad via Sopexa en bij een gekende mediafiguur waar ik de naam hier niet wens te noemen.
Mijn ervaring was dat ik voor het geïnvesteerde geld er niet veel van heb overgehouden.( en soms twijfelde aan de deskundigheid van de lectoren )
Zelfstudie ( wijnboeken; magazines,….); bezoeken aan wijndomeinen/ streken en vooral veel proeven (drinken) en vergelijken zijn zeker even belangrijk dan de vele wijn cursussen die op de markt zijn.


RE: Opleiding - Peter VdV - 05-07-2010 09:25 AM

Sommelier Conseil is een cursus bij Syntra. (kan je betalen met opleidingscheques) Gegeven te Leuven, Kontich, Asse & Gent. Wel 3 jaar volhouden, wat wordt beloond met een supertrip naar Suze la Rousse!!!


RE: Opleiding - Jan VG - 05-07-2010 10:18 AM

Kris,

ik vermoed eerlijkgezegd dat dergelijke dure cursus (500+ Euro) zijn geld echt niet waard kan zijn.
Ik heb zelf de cursus gevolgd bij de PIVA in Antwerpen (avondonderwijs), dat is een 3 uur durende les per week (van het schooljaar) en in totaal duurt dat ook een 3-tal jaar (modules van 6 maanden, eventueel met stops tussendoor, kan je zelf kiezen).
Ook dat kan je met opleidingscheques betalen, wat toch de kost met 50 % vermindert (ook al heeft het niets met uw huidig beroep te maken, is bij mij ook zo).
Ik weet het niet meer exact hoeveel het kostte, maar echt wel niet duur, zeker niet als je ziet hoeveel (en goede) wijnen er geproefd werden.
Dus al bij al waarschijnlijk vergelijkbaar met Syntra (al heb ik daar geen ervaringen mee).

Dus ik zou vermijden om veel geld te geven aan een lessencyclus van 10 a 15 lessen waar je ook alle wijnstreken minder in detail zal bespreken (cfr bv ook de Colruyt "wijnacademie").

Succes !


RE: Opleiding - Olaf - 05-07-2010 10:40 PM

Kris,

Het hangt er helemaal vanaf wat je precies wil leren en welke kennis je nu al hebt.
Is leren wijn proeven voor je voldoende, wil je algemene kennis op doen van de diverse wijnregio's in de wereld of wil je je gedurende enkele jaren in alle details storten? Daarnaast zal een bepalende factor ook zijn hoeveel tijd je aan een cursus kan besten en welk budget je wil vrijmaken.

Zelf heb ik net als Peter de Sommelier-Conseil cursus van Syntra gedaan. Drie jaar lang iedere week les met testen, een eindwerk en een examen in Frankrijk. Qua prijs interessant maar een grote tijdsinspanning.

Heb daarna in zelfstudie het WSET advanced certficate level 3 gehaald wat je ook gewoon in groepsles kan doen verspreid over 10 avonden. Heb nu net het eerste examen van de WSET Diploma course level 4 achter de rug waarvan de lessen door Masters of Wine gegeven worden en dit is weer een niveau hoger qua cursus inhoud dan Sommelier-Conseil.
De structuur van de WSET cursussen is beter dan die van Syntra maar de cursus is ook wel meteen een heel stuk duurder. Als ik jou was zou ik eens gaan kijken op de site van winewise.be naar de basis wijncursus level 2.

Er is dus van alles mogelijk......

Olaf.


RE: Opleiding - Alex - 12-08-2010 05:26 PM

Ik ga in september beginnen bij Syntra. De Suza La Rousse interesseerde me, daarom dat ik voor Syntra heb gekozen. Jammer kan je geen examens afleggen om het eerste jaar te skippen.

Na de 3 jaar ga ik ook WSET doen. Na enige testen hebben ze me aanvaard om direct met level 3 te beginnen.

Nu is de vraag WSET level 3 of eerst de 3 jaren Syntra...


RE: Opleiding - Jan VG - 13-08-2010 10:58 AM

@ Olaf

In verband met die WSET cursus - heb je die bij Winewise gevolgd ? Want je schrijft dat je level 3 in zelfstudie hebt behaald, maar dan moet je toch ook examen doen ?
Op de WSET website staat dat je online kan studeren, maar dat je dan wel examen in London moet komen doen...

Klinkt voor mij interessant om me na de PIVA cursusssen op het WSET-pad te begeven...

Bedankt !


RE: Opleiding - Jan VG - 13-08-2010 04:37 PM

Na wat rondsurfen op de winewise - website heb ik eigenlijk veel goesting gekregen in WSET niveau 3.
Mijn PIVA-sommelier opleiding is (uiteraard) voldoende als basis, dat hebben ze ondertussen bevestigd.
Cursus kost alleen 950 Eur (!!) en dat lijkt me voor 10 avonden + 1 examen toch wel heel duur.
Olaf, vind je die cursus een aanrader of "overpriced" ?
Iemand anders die cursus ooit al gevolgd ?

Merci,
Jan


RE: Opleiding - Olaf - 13-08-2010 09:50 PM

(13-08-2010 04:37 PM)Jan VG schreef:  Na wat rondsurfen op de winewise - website heb ik eigenlijk veel goesting gekregen in WSET niveau 3.
Mijn PIVA-sommelier opleiding is (uiteraard) voldoende als basis, dat hebben ze ondertussen bevestigd.
Cursus kost alleen 950 Eur (!!) en dat lijkt me voor 10 avonden + 1 examen toch wel heel duur.
Olaf, vind je die cursus een aanrader of "overpriced" ?
Iemand anders die cursus ooit al gevolgd ?

Jan, ik heb level 3 in zelfstudie gedaan wat inhield dat ik de boeken thuis gestuurd kreeg en geen degustatieavonden met les heb gevolgd maar zelfstandig de leerstof tot me heb genomen (met de ettelijke glazen wijn). Dit vereist wel dat je al een bepaalde wijninteresse/kennis hebt en een degelijke dosis zelfdiscipline hebt om je eigen studieschema te maken en dat ook te volgen.
Het examen (theorie en proeven) heb ik samen gedaan met degene die de cursus via de groepslessen hadden gedaan.
Voordeel van zelfstudie is natuurlijk dat het een heel stuk goedkoper is dan de groepsles.


RE: Opleiding - Jan VG - 13-08-2010 10:46 PM

Thanks Olaf

De discipline en de wijnvoorraad heb ik zeker in huis, da's geen probleem.
Alleen misschien niet evident om zelf een fles of 7-8 open te doen om vergelijkend te proeven (bij PIVA gingen op de goeie avonden tot 10 a 12 flessen open), maar is idd wel een heel stuk goedkoper.

Zal er nog eens goed over denken - misschien een gepast verjaardagscadeautje voor mezelf ?

Thanks
Jan


RE: Opleiding - Olaf - 14-08-2010 12:14 AM

(13-08-2010 10:46 PM)Jan VG schreef:  Alleen misschien niet evident om zelf een fles of 7-8 open te doen om vergelijkend te proeven (bij PIVA gingen op de goeie avonden tot 10 a 12 flessen open), maar is idd wel een heel stuk goedkoper.

Heb ik ook niet gedaan Jan. Met gewoon iedere dag een fles uit je kelder
lukt het ook wel Smile


RE: Opleiding - vinejo - 14-08-2010 12:21 AM

Tiens, ik volg die cursus niet en toch ben ik goe bezig... huhuh


RE: Opleiding - Jan VG - 14-08-2010 01:04 AM

Same here...
Sante, nu wel tijd om te maffen, de kids staan toch op om 7 u, ook in t weekend...
Tijd om hen ook wijn te leren drinken :-)


RE: Opleiding - carl - 30-08-2010 09:42 PM

Ben vandaag langsgegaan bij Syntra AB te Leuven om me in te schrijven voor de Sommelier-cursus. Dat eerste jaar is dat nog de aspirant-sommelier-opleiding, maar toch, het is een begin :-)


RE: Opleiding - Jan VG - 31-08-2010 12:50 AM

Ik heb me ondertussen ingeschreven voor de WSET level 3 (winewise) en dat in de Colvenier in Antwerpen, een restaurant met een prachtige wijnkelder (en voorlopig zonder sommelier met losse handjes)...
Ik kijk er al naar uit, hopelijk is het zijn geld waard !

Schol
Jan


RE: Opleiding - vinejo - 31-08-2010 09:06 AM

(31-08-2010 12:50 AM)Jan VG schreef:  Ik kijk er al naar uit, hopelijk is het zijn geld waard !

Om welk bedrag gaat het hier, Jan?


RE: Opleiding - Jan VG - 31-08-2010 09:19 AM

De volle pot is 1150 Euro, mocht je een KMO zijn/hebben, kan je wel een deel van dat bedrag recupereren via een of ander systeem, maar dat is bij mij niet het geval.

En opleidingscheques kunnen ook al niet meer...

Is een vroeg Sint-Niklaas geschenkje voor mezelf :-)


RE: Opleiding - Alex - 31-08-2010 10:00 AM

inderdaad via KMO -Portefeuille krijg je 50% terugbetaald.


RE: Opleiding - Pat Leoville - 31-08-2010 10:23 AM

Daar kunde veel lekkere wijntjes van kopenbanghead[/i]


RE: Opleiding - don quichotte - 31-08-2010 10:41 AM

(31-08-2010 10:23 AM)Pat Leoville schreef:  Daar kunde veel lekkere wijntjes van kopenbanghead

Nog geen half fleske Petrus.Big Grin[/i]


RE: Opleiding - Pat Leoville - 31-08-2010 11:24 AM

(31-08-2010 10:41 AM)don quichotte schreef:  
(31-08-2010 10:23 AM)Pat Leoville schreef:  Daar kunde veel lekkere wijntjes van kopenbanghead

Nog geen half fleske Petrus.Big Grin[/i]

Is Petrus dan lekker?Big Grin


RE: Opleiding - Bert - 31-08-2010 12:34 PM

(31-08-2010 11:24 AM)Pat Leoville schreef:  
(31-08-2010 10:41 AM)don quichotte schreef:  
(31-08-2010 10:23 AM)Pat Leoville schreef:  Daar kunde veel lekkere wijntjes van kopenbanghead

Nog geen half fleske Petrus.Big Grin[/i]

Is Petrus dan lekker?Big Grin

Sam Gooris vond die Chateau Petrus bij zijn schoonvader toch bijna even lekker als een Jupiler...


RE: Opleiding - Venne - 31-08-2010 01:14 PM

Petrus is zeer lekker, zeker zijn geld waard!Big Grin


RE: Opleiding - Hellas - 06-09-2010 11:22 AM

Heb mij nu ook ingeschreven bij Syntra voor de opleiding aspirant-sommelier. Wel in Sint-Niklaas, want in Gent (voor Sommelier-Conseil) was alles al volzet...


RE: Opleiding - Alex - 06-09-2010 12:53 PM

ik ben nog steeds aan het twijfelen, al heb ik niet veel tijd meer. Maar ik hoor meer en meer dat Syntra tijdverlies is


RE: Opleiding - Hellas - 06-09-2010 01:07 PM

Bwa, tijdverlies... Ik heb het eerste deel (Wijn leren proeven) al in Hasselt gevold (was hier wel op geslaagd, maar ga dat gewoon opnieuw volgen, je leert van iedereen iets bij denk k zo) en ik moet zeggen dat dat best wel interessant was. Had eerder al een cursus gevolgd bij Paul Van Dinter en op Syntra heb ik toch een pak meer geleerd...
Als het niet meevalt, kan ik nog steeds ergens anders wat zoeken ipv verder te gaan naar Conseil...


RE: Opleiding - vinejo - 06-09-2010 05:38 PM

(06-09-2010 12:53 PM)Alex schreef:  ik ben nog steeds aan het twijfelen, al heb ik niet veel tijd meer. Maar ik hoor meer en meer dat Syntra tijdverlies is

Met alle respect, Alex, maar ik denk dat zo' n cursus je erg veel deugd zou doen...


RE: Opleiding - carl - 06-09-2010 08:52 PM

Hier zitten toch een aantal oud-leerlingen van de Syntra-cursus op dit forum, niet?
Laat jullie licht eens schijnen over deze kwestie : tijdverlies en weggesmeten geld <-> educatief verantwoord en meer dan boeiend


RE: Opleiding - vinejo - 06-09-2010 09:31 PM

(06-09-2010 08:52 PM)carl schreef:  Hier zitten toch een aantal oud-leerlingen van de Syntra-cursus op dit forum, niet?
Laat jullie licht eens schijnen over deze kwestie : tijdverlies en weggesmeten geld <-> educatief verantwoord en meer dan boeiend

Vandaar ook mijn reactie op de quote van Alex. Iest afbranden (van horen zeggen,) is gemakkelijk.
De drie jaar sommelier conseil horen bij de mooiste van mijn leven.
Prijs was 450 euro, toen nog mogelijk om 150 euro terug te krijgen via opleidingscheques. Elke les kwam er wel nog eens 10 - 20 euro aan wijnen bij.
Uiteraard hangt alles wat af van de lesgever, maar over de drie jaar heb je er toch wel een 10 -15 tal gehad, dus zoals Hellas al zei, je steekt van iedereen wel iets op. Perfect is het niet (wie of wat is dat wel?), maar je leert enorm veel bij en de laatste week in Frankrijk is een ervaring die in je geheugen gegrift blijft.
Allermooiste voor mij zijn echter de wijnbuddies die ik eraan heb overgehouden... cheers


RE: Opleiding - nco - 07-09-2010 09:35 AM

Nog een andere opmerking: de aspirant sommelier cursus (ik deed deze dit voorjaar, 8 lessen algemeen, 7 lessen wit, 7 lessen rood) is een vereiste om de sommelier conseil cursus te mogen volgen (maar staat er voor de rest eigenlijk los van). De aspirant sommelier cursus (in Hasselt) is mij wel meegevallen (maar veel hangt idd af van de lesgever).

Ik heb ook even overwogen om te beginnen aan de sommelier conseil cursus maar ga het voorlopig toch niet doen (het wegvallen van de opleidingscheques heeft daar ook mee te maken). Ik ben nu van plan om hier en daar een cursus te volgen die zich focust op een bepaalde regio of iets dergelijks en mij aan te sluiten bij een wijnclubje ergens (dus als jullie nog ergens in het grensgebied van Limburg/Antwerp/Vl Brabant een tof clubje kennen dat leden zoekt ...Wink ).

De eerstvolgende cursus begin ik op 17 september: 6 avonden Italiaans bij Wijnkennis (volzet inmiddels).


RE: Opleiding - carl - 07-09-2010 10:23 AM

(07-09-2010 09:35 AM)nco schreef:  Nog een andere opmerking: de aspirant sommelier cursus (ik deed deze dit voorjaar, 8 lessen algemeen, 7 lessen wit, 7 lessen rood) is een vereiste om de sommelier conseil cursus te mogen volgen (maar staat er voor de rest eigenlijk los van). De aspirant sommelier cursus (in Hasselt) is mij wel meegevallen (maar veel hangt idd af van de lesgever).

Ik heb ook even overwogen om te beginnen aan de sommelier conseil cursus maar ga het voorlopig toch niet doen (het wegvallen van de opleidingscheques heeft daar ook mee te maken). Ik ben nu van plan om hier en daar een cursus te volgen die zich focust op een bepaalde regio of iets dergelijks en mij aan te sluiten bij een wijnclubje ergens (dus als jullie nog ergens in het grensgebied van Limburg/Antwerp/Vl Brabant een tof clubje kennen dat leden zoekt ...Wink ).

De eerstvolgende cursus begin ik op 17 september: 6 avonden Italiaans bij Wijnkennis (volzet inmiddels).

Ik heb me nu net ingeschreven voor de aspirant-sommeliercursus en ik kan deze toch gedeeltelijk betalen met opleidingscheques, hoor. Opleidingscheques vallen alleen weg voor korte cursussen (minder dan 32 uren) en welbepaalde langere opleidingen.


RE: Opleiding - nco - 07-09-2010 10:51 AM

Ah, dat wist ik niet. Waar ga je de cursus volgen?


RE: Opleiding - carl - 07-09-2010 11:37 AM

Ik ga in Leuven vanaf 22 september beginnen.


RE: Opleiding - Pat Leoville - 07-09-2010 11:59 AM

op kot?woeha


RE: Opleiding - carl - 07-09-2010 02:59 PM

(07-09-2010 11:59 AM)Pat Leoville schreef:  op kot?woeha


Ik vrees dat ik moeilijk aan mijn vrouw en 2 kinderen het principe van een kot kan verkopen voor een cursus die 1 maal per week wordt gegeven op 10 km van mijn deur ... Maar anderzijds is het het proberen waard Cool


RE: Opleiding - vinejo - 07-09-2010 06:00 PM

Dit forum breng af en toe een glimlach (of meer) op m'n gezicht.
Which is nice...
Smile


RE: Opleiding - don quichotte - 07-09-2010 06:23 PM

(07-09-2010 06:00 PM)vinejo schreef:  Dit forum breng af en toe een glimlach (of meer) op m'n gezicht.
Which is nice...
Smile

What's on your mind Vinejo? ..........Whisfull thinking.?Wink


RE: Opleiding - koen - 23-09-2010 03:10 PM

Ik start vandaag 23/09 de cursus bij Syntra Leuven, nog iemand?


RE: Opleiding - Jan VG - 23-09-2010 03:55 PM

Succes Koen !

Ik ben dinsdag dan begonnen met mijn WSET Level 3 (Advanced) in Antwerpen. We zijn begonnen in de prachtige en super-impressionante wijnkelder van Huis de Colvenier...dat is watertanden en genieten....daar mogen ze mij een paar weekjes opsluiten...


RE: Opleiding - Pat Leoville - 23-09-2010 04:59 PM

(23-09-2010 03:55 PM)Jan VG schreef:  Succes Koen !

Ik ben dinsdag dan begonnen met mijn WSET Level 3 (Advanced) in Antwerpen. We zijn begonnen in de prachtige en super-impressionante wijnkelder van Huis de Colvenier...dat is watertanden en genieten....daar mogen ze mij een paar weekjes opsluiten...

Kelder is daar echt de moeite he. Als je daar gaat eten wordt je daar eerst ontvangen. Het eten zelf vind ik P/Q wat minder


RE: Opleiding - carl - 23-09-2010 08:23 PM

(23-09-2010 03:10 PM)koen schreef:  Ik start vandaag 23/09 de cursus bij Syntra Leuven, nog iemand?

Ik ben gisteren begonnen met de aspirant-sommelier cursus te Leuven. Ik vond het geuren herkennen in de wijnen het allermoeilijkste Blush


RE: Opleiding - koen - 24-09-2010 09:18 AM

Herkenbaar Confused..... die industriële geurflaconnekes dat vond ik pas ... ben blij dat ik die niet herkend heb, zou getuigen van een slechte neus Big Grin

Het allermoeilijkste .... dat glas wijn niet automatisch naar je mond brengen


RE: Opleiding - Hellas - 22-11-2010 06:47 PM

Wijnsymposium te Leuven:

http://www.chemieencultuur.be/userfiles/file/folder%20wijnsymposium%20FVT.pdf


RE: Opleiding - Venne - 22-11-2010 10:54 PM

Daar had ik wel eens willen gaan luisteren, spijtig dat ik in vroege namiddag naar ander wijn"symposium" moet gaan:-)


RE: Opleiding - PATJE - 16-01-2011 11:37 PM

Ik heb zopas het cursusaanbod van Syntra West en WineWise bekeken. Ik moet kiezen tussen ofwel de opleiding aspirant-sommelier (3 modules, totaal van 22 lessen, prijs 710 euro, wijn inbegrepen, dicht bij huis) of WSET niveau 2, intermediate (distance learning - wegens opleiding te ver van huis - 396 euro).
De aard van de "diploma's", na slagen in de examens lijken mij dicht bij elkaar te liggen. Ik vraag mij af wat er in de huidige wijnwereld echter meer waarde heeft.


RE: Opleiding - Roeland V - 17-01-2011 12:04 PM

Patje,
ik denk dat je met de WSET cursus meer bent.(heb ik zelf gevolgd)
Is veel breder dan de aspirant-sommelier cursus (heb ik uitgebreid vergeleken toen en kan dit na volgen van de WSET alleen nog maar eens bevestigen).
WSET ziet de hele wereld uitgebreid, aspirant-sommelier boomt hoofdzakelijk door over Frankrijk en laat de rest van de wereld minder aangeroerd.


RE: Opleiding - jazzper - 17-01-2011 02:52 PM

ik wil eerst mijn sommelier conseil afmaken (inclusief suze la rousse) en daarna wset4 doen (hoef je ook geen bijkomende tests of zo doen), volgens mij nog steeds de mooiste combinatie die je kunt maken


RE: Opleiding - PATJE - 18-01-2011 02:43 AM

Roeland,
Waarom ik twijfel: aspirant-sommelier is theorie én degusteren. Voor WSET intermediate is ten hedendage de enige mogelijkheid de distance learning-module, zonder praktische oefeningen (degustaties), tenzij op je eentje thuis. Mijn tweelingbroer en een goede vriend (beiden geoefende tasters, maar geen theorie-nurds), hebben 2 jaar terug WSET gedaan (weliswaar nog voor de opleiding aspirant-sommelier bestond) en behaalden zonder veel blokken al resp. 43 en 41 op 50 bij WSET intermediate. Zelfs als je nog nooit een glas wijn zou gedronken hebben, maar goed kan blokken, verover je moeiteloos je wijndiploma intermediate. Vreemd toch ?
Vandaar dat ik misschien (onterecht) aspirant-sommelier hoger inschat ?


RE: Opleiding - Alex - 18-01-2011 11:04 AM

PATJE koopt anders een paar topwijnen, ongetwijfeld zullen er wat mensen u komen helpen om ze leeg te krijgen Wink


RE: Opleiding - Jan VG - 18-01-2011 02:41 PM

Patje,
ben nu aan t leren en proeven ter voorbereiding van WSET 3 (advanced) examen volgende week...dat is toch gene koude kak (excusez le mot, Kempische uitdrukking). Als je die voorbeeldvragen ziet... Over WSET 2 kan ik niet oordelen (ik heb hiervoor sommelier cursus van PIVA gevolgd). Alternatief is om eerst Syntra te doen en dan over te stappen naar WSET 3, een cursus die ik toch aanraad, al is het niet goeikoop natuurlijk. Denk dat distance learning voor 3 rond de 850 Eur zit (weet het niet vanbuiten), ik zou dan voor de klas-module gaan, daar heb ik wel veel opgestoken en ook een toffe groep mensen (wijnadepten) leren kennen...
Succes !


RE: Opleiding - Roeland V - 18-01-2011 11:28 PM

Patje, Het hangt er bij WSET inderdaad vanaf welk niveau je doet.

Niveau 2 (intermediate level) is inderdaad enkel theorie (maar steekt wel goed in elkaar).

Bij Niveau 3 (advanced level) komt er wel al veel proeven bij kijken, is heel leerijk en niet gemakkelijk.

Ik volg nu (samen met o.a. Olaf) Niveau 4 (Diploma Course) en daar proef je heel veel elke les (soms 22 wijnen op een hele dag). Niet gemakkelijk en niet goedkoop maar wel bere-interessant want zeer uitgebreid: de héle wereld w in detail gezien én spirits, alle bubbles van de wereld en álle zoete wijnen van de wereld.
Wat ik verneem van Sommelier-Conseil is dat toch wat anders.
Daar leer je blijkbaar (van horen zeggen...) bv. wel al de cru's van de bourgogneregio maar krijgen ze nog niet eens uitgelegd wat het verschil is tussen bv. de Casablanca-vallei in Chili en de Colchagua-vallei...
Van Frankrijk zien zij alles, maar daar buiten slechts een heel klein oppervlakkig beetje.

Kortom,

Sommelier-Conseil maakt je een Frankrijk-expert,
WSET maakt je een wijnexpert huhuh

En nu ga ik hier op mijn donder krijgen vrees ik Wink


RE: Opleiding - Olaf - 19-01-2011 12:36 AM

(17-01-2011 02:52 PM)jazzper schreef:  ik wil eerst mijn sommelier conseil afmaken (inclusief suze la rousse) en daarna wset4 doen (hoef je ook geen bijkomende tests of zo doen), volgens mij nog steeds de mooiste combinatie die je kunt maken

Je zult ook na sommelier-conseil wel eerst de WSET 3 moeten doen voor je aan de WSET 4 kunt beginnen jazzper. Je kunt dat echter wel in zelfstudie doen i.p.v. de avondles te volgen.


RE: Opleiding - Kris - 19-01-2011 01:09 AM

Correct me if i'm wrong maar volgens mij is "iets over wijn bijleren" vooral een kwestie van gevarieerd en veel drinken, liefst in gezelschap en er dan wat over lullen...Het grootste deel van dieje boekenpraat zijt ge na een half jaar toch terug kwijt.
Heb al meerdere gediplomeerde sommeliers ontmoet die het in Keulen horen donderen als ge over jura, savoie en zelfs beaujolais begint. Zonde! Samengevat ...Father Ted zou zeggen "DRINK"


RE: Opleiding - don quichotte - 19-01-2011 01:50 AM

(19-01-2011 01:09 AM)Kris schreef:  Correct me if i'm wrong maar volgens mij is "iets over wijn bijleren" vooral een kwestie van gevarieerd en veel drinken, liefst in gezelschap en er dan wat over lullen...Het grootste deel van dieje boekenpraat zijt ge na een half jaar toch terug kwijt.
Heb al meerdere gediplomeerde sommeliers ontmoet die het in Keulen horen donderen als ge over jura, savoie en zelfs beaujolais begint. Zonde! Samengevat ...Father Ted zou zeggen "DRINK"

Kris,

Ik geloof dat hierin veel waarheid zit.
(zie ook mijn Oenolgisch curriculum vitae ; Twee wijncursussen gevolgd maar voor de rest autodidact door veel te lezen, veel over wijn te discussiëren en te lullen,veel wijndomeinen te bezoeken maar vooral door veel te drinken en te vergelijken.)

Dat wil niet zeggen dat je geen theoretische bagage nodig heb, vooral om je niet te laten misleiden door wat er allemaal wordt verteld ( geluld) en geschreven wordt over wijn.

Daar zijn nog zo van die zaken in het leven die je niet in de boekjes leert of waar je een master diploma moet voor hebben gehaald.Cool


RE: Opleiding - PATJE - 19-01-2011 01:54 AM

Vooreerst aan alle mensen die me in de voorbije 48u van antwoord gediend hebben: super !!!! Ik ben pas 2 dagen lid van dit forum en ik krijg hier al tal van prachtige (lekker kritische) reacties. Zo moet het zijn!
Ik vind dat Kris de nagel op de kop slaat. Sinds 5 jaar doet onze bende de ene wijnreis na de andere, proeven we ALLES blind en zijn we vooral bezig met de inhoud van de fles; theorie is volgens ons (en nu krijg ik onder mijn voeten....) enkel wat nuttige duiding. Tijdens onze talloze blindtastings doet er van alles mee: sommeliers, intermediate's, basisopgeleiden, en rondborstige huisvrouwtjes. En raad eens; de sommeliers scoren gemiddeld niet hoger in het blindproeven dan de andere deelnemers.... Vandaar dat ik tussen aspirant-sommelier en intermediate waarschijnlijk ga kiezen voor het eerste, omdat er daar toch iets gaat geproefd worden.... Verder volg ik ook Roeland: Niveau 3 (advanced level) ziet er al veel meer aanlokkelijk uit dan Sommelier-Conseil: wereldwijnen zijn ook een must voor mij (proeven en kwaliteit) en ik vind inderdaad dat Frankrijk teveel aandacht krijgt: groot minpunt voor Syntra.
In 2011 hebben we ook allemaal een pc i.p.v. papier, potlood en gom....


RE: Opleiding - vinejo - 19-01-2011 10:33 AM

(19-01-2011 01:09 AM)Kris schreef:  Correct me if i'm wrong maar volgens mij is "iets over wijn bijleren" vooral een kwestie van gevarieerd en veel drinken, liefst in gezelschap en er dan wat over lullen...Het grootste deel van dieje boekenpraat zijt ge na een half jaar toch terug kwijt.
Heb al meerdere gediplomeerde sommeliers ontmoet die het in Keulen horen donderen als ge over jura, savoie en zelfs beaujolais begint. Zonde! Samengevat ...Father Ted zou zeggen "DRINK"

applaus thumb

@Roeland:
Op uw donder, no way, het klopt gewoon wat je zegt.
Maar als je zelf Francofiel bent op wijngebied) vind je dat zo erg niet.

Wij kregen de les Chile van die van Vinam, J desmet. Interessante gast, zeer goed gegeven maar slechts één les dus hé. Idem voor California (ook Vinam).
Spanje kregen we in 4 lessen (van 3 uur), ook van een handelaar- die van Alhambra. Italië idem (12 uur van Silvana van Cavatappi, zalige herinneringen) Australie twee lessen dacht ik, van Tom (van Ad Bibendum?)
Over Frankrijk deden we een gans jaar (en meer), daarin voel ik me dus idd veel meer beslagen dan de andere landen.

En wat iemand schrijft over blind proeven, dat moet je inderdaad gewoon oefenen, elke dag opnieuw...En nooit ben je uitgeoefend... Slurp


RE: Opleiding - nco - 19-01-2011 11:33 AM

Ik heb de Aspirant Sommelier cursus gedaan bij Syntra. Ik veronderstel dat ik nu rechtstreeks kan beginnen aan de WSET3 cursus (indien ik dat zou willen). Eventjes op de website van WineWise gekeken en zie voorlopig enkel cursussen voor WSET3 in Gent/Breda/Woluwe/Mechelen. Spijtig genoeg is geen enkele van die locaties haalbaar voor mij... Weet er iemand of er gewoonlijk ook cursussen in andere locaties worden opgezet (Limburg?)?

Last nu ook de reactie van Olaf: blijkbaar is thuisstudie ook mogelijk. Snap niet goed hoe dat gecombineerd worden met het degustatie gedeelte (zoals Roeland zegt "Bij Niveau 3 (advanced level) komt er wel al veel proeven bij kijken, is heel leerijk en niet gemakkelijk")...


RE: Opleiding - jazzper - 19-01-2011 12:30 PM

ik dacht gelezen te hebben op de site van wset dat je als sommelier-conseil met suze la rousse direct naar 4 kon (vinama heeft dat volgens mij ook gedaan)?


RE: Opleiding - Alex - 19-01-2011 01:41 PM

ik kan zonder enige opleiding aan de 3 begonnen hadden ze me gezegd. Maar voorlopig heb ik er geen tijd voor. Persoonlijk ben ik altijd heel autodidactisch geweest. En ik heb altijd de vrees gehad, als ik nu moet gaan blokken voor mijn passie, ben ik bang dat ik mijn passie ga verliezen.
Een degustatie onder vrienden, blindproeverijen, professionele tastings en wijnhuizen gaan bezoeken, maakt het allemaal heel leerzaam, maar zo veel leuker Smile


RE: Opleiding - vinejo - 19-01-2011 02:42 PM

(19-01-2011 01:41 PM)Alex schreef:  En ik heb altijd de vrees gehad, als ik nu moet gaan blokken voor mijn passie, ben ik bang dat ik mijn passie ga verliezen.

Met permissie, Alex, maar zéker als verkoper ben je het aan je klanten verplicht om genoeg basis te hebben.
En door het opbouwen van kennis verlies je allerminst je passie.

Er is slechts één ding wat ik persoonlijk nooit zal doen, uit schrik mijn passie te verliezen: Wijnhandelaar worden...

No offense hé, ik veralgemeen dit zeker niet! cheers


RE: Opleiding - jazzper - 19-01-2011 03:11 PM

bij mij is mijn passie er allemaal groter door geworden (en nog veel duurder ook helaas), vroeger zocht ik vaak dingen op, nu gewoon dagelijks (inclusief een paar maal inloggen op deze site per dag)


RE: Opleiding - Olaf - 20-01-2011 12:48 AM

(19-01-2011 12:30 PM)jazzper schreef:  ik dacht gelezen te hebben op de site van wset dat je als sommelier-conseil met suze la rousse direct naar 4 kon (vinama heeft dat volgens mij ook gedaan)?

Ik (Vinama) heb ook eerst WSET 3 moeten doen. Heb echter enkel de boeken besteld, thuis gestudeerd en toen examen (theorie en proeven) gedaan.


RE: Opleiding - Alex - 20-01-2011 12:55 AM

(19-01-2011 02:42 PM)vinejo schreef:  
(19-01-2011 01:41 PM)Alex schreef:  En ik heb altijd de vrees gehad, als ik nu moet gaan blokken voor mijn passie, ben ik bang dat ik mijn passie ga verliezen.

Met permissie, Alex, maar zéker als verkoper ben je het aan je klanten verplicht om genoeg basis te hebben.
En door het opbouwen van kennis verlies je allerminst je passie.

Er is slechts één ding wat ik persoonlijk nooit zal doen, uit schrik mijn passie te verliezen: Wijnhandelaar worden...

No offense hé, ik veralgemeen dit zeker niet! cheers

Ergens begrijp ik je wel om geen handelaar te worden. Omdat je je dan moet bezig houden met minder leuke zaken. Toch legt het een paar deuren open om interessante dingen te ontdekken.
Maar ergens begrijp ik ook waarom je lessen geeft. Je wilt je passie delen. Ik kan dit doen via mijn zaak, dat is de charme hierin.

Persoonlijk denk ik niet dat ik moet onderdoen aan mijn klanten op vlak van kennis. Behalve voor bepaalde regio's zoals Loire, Bourgogne, bandol (Tongue). Maar die wijnen vertegenwoordig ik niet, dus ben ik hen hierover geen antwoord verschuldigd Smile Ik ken veel handelaars die niets kennen over de regio's waarvan ze wijnen verkopen, vind ik minder kunnen. Ik tracht me steeds zoveel mogelijk te informeren. Behalve Uruguay, pokke moeilijk om hier zinnige informatie over te vinden. Much to learn I still have. But so does everyone.

@Jazz
Ik volg wel veel seminars en workshops, maar zonder dat ik hiervoor effectief in mijn boeken moet kruipen om regio's van buiten te leren. Leergierig ben ik steevast, maar het is gewoon klakkenloos van buiten leren dat ik minder leuk vind.
Wie weet vind ik ooit de moed om WSET te doen, maar zal niet voor onmiddellijk zijn.


RE: Opleiding - barre - 20-01-2011 01:07 AM

Nu, ik begrijp vinejo wel, als handelaarspelen er ineens wel andere belangen mee...


RE: Opleiding - Olaf - 20-01-2011 01:28 AM

Een cursus volgen om te leren wat er in de boekjes dat heeft geen zin. Dat kun je namelijk ook zelf thuis en dat bespaard je een hoop geld (wat je weer kan besteden aan wijn :-) ). Dus een cursus ga je volgen om andere redenen en die zullen voor eenieder verschillend zijn. De één wil in groep wijn proeven om zijn vaardigheden te toetsen en te verbeteren, de ander om zijn kennis te verbreden omdat hij een wijnhandel heeft of om een papiertje voor zijn werk te halen, etc....
Wat voor mij het belangrijkste is aan wijncursus is degene van wie je les krijgt. Daar staat of valt de cursus mee. Als een leraar me interessante wetenswaardigheden kan vertellen die niet in de lesboeken staan dan heeft dat een bepaalde meerwaarde. Als een leraar echt de moeite neemt om een mooie reeks wijnen samen te stellen voor een les dan heeft dat ook een meerwaarde.

Aangezien ik zowel Sommelier-Conseil gedaan heb en nu met de WSET Diploma Course bezig ben kan ik ze zeer goed met elkaar vergelijken en het is niet zo zwart wit als in de berichten hierboven wordt beschreven. Allereerst m.b.t. de Sommelier-Conseil cursus werd er wel degelijk gedurende meer dan een jaar aandacht besteed aan niet Franse en nieuwe wereldwijnen. Het examen in Frankrijk behelst weliswaar geen niet Franse wijnen maar de cursus in België is ervan doorspekt.
Een concreet voorbeeld. Bij de WSET Diploma Course wordt Spanje en Portugal in een 6,5 uur gegeven met de nadruk op Spanje. Bij Sommelier-Conseil destijds hadden we enkel voor Portugal al 3 uur les van de Portugal specialist Kris Jeuris. Bij de WSET Diploma Course komt tijdens de cursus het Zuidwesten van Frankrijk niet aan de orde omdat er doelbewust wordt gekozen om de prioriteit aan Bordeaux te geven. Bij Sommelier-Conseil hebben we destijds Madiran, Cahors etc... allemaal wel in detail gekregen.
Is hierdoor de ene cursus beter dan de andere? Neen. Beide cursussen hebben een andere insteek, een ander objectief. Bij de Diploma Course krijg je voor het merendeel van de modules geen uitgebreid lesboek maar wordt aangegeven welke onderwerpen je moet kennen voor het examen en wordt je geacht zelf de boeken in de boekenwinkel aan te schaffen en te leren waar deze info instaat. Bij Sommelier-Conseil wordt er verwacht dat je de stof kent die in de cursus staat die je krijgt. Heb je weinig zelfdiscipline om je eigen studieprogramma op te stellen en je daar aan te houden dan moet je al niet beginnen met de Diploma Course omdat zelfstudie +/- 90% van de cursus is. De examens van de Diploma Course zijn veel en veel zwaarder dan die van Sommelier-Conseil, niet te vergelijken.
Alle lessen van de Diploma Course worden gegeven door Masters of Wine uit diverse landen. Die hoeven me niet te leren wat in de boeken staat want dat kan ik zelf thuis ook wel. Daar wil ik juist van horen dat wat niet in de boeken staat en dat is nu juist wat er gebeurd en waarom die cursus zo goed is.

Beide opleidingen Sommelier-Conseil en WSET Diploma Course zijn interessant en beide hebben hun voor- en nadelen, het is maar wat jezelf verwacht van een wijncursus en wat je er zelf mee wilt bereiken.

En vooral blijven proeven, iedere dag en met variatie. Blijf niet in die ene wijnregio zitten maar verleg je grenzen.


RE: Opleiding - PATJE - 20-01-2011 02:44 AM

PROEVEN ! Vooral dank aan Olaf, Roeland, Kris en Alex: een bevestiging van onze insteek.
Kijk eerstdaags eens naar de nieuwe digitale zender Njam. Een oude wijnbok van de Elzas (als ik het goed gevolgd heb, de godfather van het prestigieuze wijndomain Trimbach) verklaart: iedere potentiële wijnliefhebber moet minstens 300 verschillende wijnen geproefd hebben vooraleer hij ook maar 1 wijnboek mag openslaan. Pas als je voldoende "getast" hebt, ben je in staat om landen, wijnstreken en druivenrassen enigzins uit mekaar te houden. Een opleider bij WSET of Syntra zal dit natuurlijk niet graag horen......
Ik heb nu geen wijnhandel, ben gewoon amateur-proever (proef wel 250 nieuwe wijnen op jaarbasis), ken ook geen 78 wijnboeken uit het hoofd, maar geef wel blinde wijnproeverijen en merk dat een theoretisch geschoold mens zeker geen garantie is voor succes in de blind tasting.
Ter manke vergelijking: de bierclub van Ieper. En wat vertelt de eerlijke lesgever (een effectieve brouwer) ? Dat hij zich mateloos stoort aan de bierbesprekingen in de dagbladen. Brouwers beoordelen een bier anders dan de "theoretisch, maar wereldvreemde" mannen van de gazet. Onderling zijn ze (ik noem geen namen van gerenomeerde bierjournalisten) onderwerp van hilariteit bij de brouwers.


RE: Opleiding - Kris - 20-01-2011 11:35 AM

Indeed, B. Suskewiet alias de Inbevhoer...


RE: Opleiding - doc - 20-01-2011 06:43 PM

@Olaf, bedankt dit was zeer verhelderend !!!


RE: Opleiding - PATJE - 21-01-2011 02:32 AM

Hoi "nco",
Ik lees dat u de Aspirant Sommelier cursus reeds achter de rug heeft bij Syntra. Ik heb wat vraagjes. Op hun website staat dat er na elk van de 3 modules een test is. Is dit alleen schriftelijk of ook met een proefgedeelte ? Dient er zwaar gestudeerd te worden voor deze tests, of houden ze de vragen wat basic om iedere cursist kans op slagen te geven ? Wat vond u persoonlijk van de moeilijkheidsgraad ? Slaag je gewoon al met je basiskennis ? Ik lees ook dat ze de aanwezigheden laten meetellen als bijkomende criteria watte


RE: Opleiding - jazzper - 21-01-2011 09:49 AM

(21-01-2011 02:32 AM)PATJE schreef:  Hoi "nco",
Ik lees dat u de Aspirant Sommelier cursus reeds achter de rug heeft bij Syntra. Ik heb wat vraagjes. Op hun website staat dat er na elk van de 3 modules een test is. Is dit alleen schriftelijk of ook met een proefgedeelte ? Dient er zwaar gestudeerd te worden voor deze tests, of houden ze de vragen wat basic om iedere cursist kans op slagen te geven ? Wat vond u persoonlijk van de moeilijkheidsgraad ? Slaag je gewoon al met je basiskennis ? Ik lees ook dat ze de aanwezigheden laten meetellen als bijkomende criteria watte

het eerste examen is alles multiple choice en dan proeven
tweede examen (heb ik net gisteren afgelegd) is een deeltje multiple choice, dan een groter deel open vragen en proeven... je moet wel een beetje studeren maar het valt zeer goed mee, het is niet overdreven moeilijk
voor het tweede jaar kan ik nog niks zeggen maar er zijn hier genoeg leden die alle cycli gedaan hebben


RE: Opleiding - nco - 21-01-2011 11:28 AM

Denk het dat een beetje afhangt van Syntra tot Syntra vestiging en zelfs van leraar tot leraar (had Karlien Honoré voor module 2 en module 3, Jos Mechelmans voor module 1).

Bij ons (Hasselt) waren alle exames met open vragen (geen multiple choice, of toch heel weinig). Elk examen bestond uit vrij veel vragen (was toch een tijdje aan het pennen) en degustatie van een aantal wijnen (meestal een 4tal wijnen). Het degustatiegedeelte beperkte zich soms tot het schrijven van een tasting note, maar soms met ook echt gerichte vragen (bij welk gerecht zou je deze wijn geven, schrijf een TN als wijnhandelaar, uit welk klimaat komt deze wijn etc).

Moeilijkheidsgraad hangt een beetje af van de baggage die je al hebt. Ik ben bijna dagelijks met wijn bezig en heb toch vrij veel bijgeleerd (+ het proeven blijft het meest interessante stuk). Ter indicatie, en als ik het mij goed herinner, ik scoorde op de 3 modules tussen de 80 en 90 (op 100 Smile), een vriend die meeging en veel minder met wijn bezig is scoorde meestal tussen 60 & 70. Ik denk wel dat zowat iedereen slaagt (tenzij je echt er met je "klak" naar smijt... of niet naar het merendeel van de lessen komt...


RE: Opleiding - PATJE - 22-01-2011 03:06 AM

Hoi "nco",
Dank voor uw reactie. Mijn oorspronkelijke vraag was bedoeld voor een aantal vrienden van mij, die wel graag de cursus aspirant-sommelier zouden volgen samen met mij, maar die bang zijn dat hun basic niet voldoende is om te slagen. Met 60/100 zouden ze al lang tevreden zijn, als ze maar hun certificaat veroveren. De vraag waarmee ze het meest worstelen is: je betaalt 710 euro voor de 3 modules, maar is er mits een redelijke inspanning ook een redelijke garantie op slagen ?


RE: Opleiding - jazzper - 22-01-2011 10:55 AM

(22-01-2011 03:06 AM)PATJE schreef:  Hoi "nco",
Dank voor uw reactie. Mijn oorspronkelijke vraag was bedoeld voor een aantal vrienden van mij, die wel graag de cursus aspirant-sommelier zouden volgen samen met mij, maar die bang zijn dat hun basic niet voldoende is om te slagen. Met 60/100 zouden ze al lang tevreden zijn, als ze maar hun certificaat veroveren. De vraag waarmee ze het meest worstelen is: je betaalt 710 euro voor de 3 modules, maar is er mits een redelijke inspanning ook een redelijke garantie op slagen ?

als je al aandachtig de les zelf volgt en voor het examen een paar uurtjes je cursus leert ben je er zeker door (zelfs met schone punten), ik had de eerste module 93/100 en ben zelfs een vraag vergeten antwoorden. bovenop je inschrijfgeld komt er wel nog een 8à10 euro per les bij voor de wijnen die je drinkt en de trips naar champagne en bordeaux zijn ook niet echt supergoedkop maar je bezoekt wel mooie dingen: wij gaan nu volgende maand jacquesson , bolinger etc gaan bezoeken


RE: Opleiding - Olaf - 23-01-2011 03:49 PM

Volgt er iemand de aspirant-sommelier cursus bij Syntra in Kontich?


RE: Opleiding - nco - 24-01-2011 01:18 PM

Tiens, toch wel raar... Bij ons was alles in de prijs inbegrepen (dus geen extra kosten per les), daarnaast ook geen trips in ons lessenpakket...

Jazzper, heb jij het echt over de aspirant sommelier opleiding?
(22-01-2011 03:06 AM)PATJE schreef:  Hoi "nco",
Dank voor uw reactie. Mijn oorspronkelijke vraag was bedoeld voor een aantal vrienden van mij, die wel graag de cursus aspirant-sommelier zouden volgen samen met mij, maar die bang zijn dat hun basic niet voldoende is om te slagen. Met 60/100 zouden ze al lang tevreden zijn, als ze maar hun certificaat veroveren. De vraag waarmee ze het meest worstelen is: je betaalt 710 euro voor de 3 modules, maar is er mits een redelijke inspanning ook een redelijke garantie op slagen ?

Loud and clear: ja! Smile


RE: Opleiding - carl - 24-01-2011 06:37 PM

(23-01-2011 03:49 PM)Olaf schreef:  Volgt er iemand de aspirant-sommelier cursus bij Syntra in Kontich?

Ik volg ze in Leuven, sorry.


RE: Opleiding - koen - 24-01-2011 07:22 PM

(22-01-2011 03:06 AM)PATJE schreef:  je betaalt 710 euro voor de 3 modules, maar is er mits een redelijke inspanning ook een redelijke garantie op slagen ?

Bij Syntra? In Leuven was dat iets boven de 500 voor 4modules (1jaar) ... Carl correct me if I'm wrong


RE: Opleiding - jazzper - 24-01-2011 08:17 PM

(24-01-2011 01:18 PM)nco schreef:  Tiens, toch wel raar... Bij ons was alles in de prijs inbegrepen (dus geen extra kosten per les), daarnaast ook geen trips in ons lessenpakket...

Jazzper, heb jij het echt over de aspirant sommelier opleiding?
(22-01-2011 03:06 AM)PATJE schreef:  Hoi "nco",
Dank voor uw reactie. Mijn oorspronkelijke vraag was bedoeld voor een aantal vrienden van mij, die wel graag de cursus aspirant-sommelier zouden volgen samen met mij, maar die bang zijn dat hun basic niet voldoende is om te slagen. Met 60/100 zouden ze al lang tevreden zijn, als ze maar hun certificaat veroveren. De vraag waarmee ze het meest worstelen is: je betaalt 710 euro voor de 3 modules, maar is er mits een redelijke inspanning ook een redelijke garantie op slagen ?

Loud and clear: ja! Smile

ja, sommelier conseil opleiding... eerste jaar ben je toch aspirant sommelier?


RE: Opleiding - nco - 24-01-2011 09:36 PM

Euh nee, in Hasselt heb je enerzijds een aspirant sommelier opleiding (3 modules, elk 7 lessen). Anderzijds kan je daaropvolgend een sommelier conseil opleiding starten (3 jaar, 1 avond per week)...


RE: Opleiding - carl - 24-01-2011 09:39 PM

(24-01-2011 07:22 PM)koen schreef:  
(22-01-2011 03:06 AM)PATJE schreef:  je betaalt 710 euro voor de 3 modules, maar is er mits een redelijke inspanning ook een redelijke garantie op slagen ?

Bij Syntra? In Leuven was dat iets boven de 500 voor 4modules (1jaar) ... Carl correct me if I'm wrong


Ik heb het even opgezocht en het blijkt 390 euro te zijn. 250 euro daarvan heb ik met opleidingscheques kunnen betalen maar er komt inderdaad ook elke les nog eens 5 -10 -15 euro bij voor de geproefde wijnen.


RE: Opleiding - PATJE - 25-01-2011 12:11 AM

Ik heb na wat surfen verschillen ontdekt tussen verschillende regio's.
Bijvoorbeeld: aspirant-sommelier in West-Vlaanderen kost inderdaad 710 euro voor 22 lessen, wijnen inbegrepen.
In Oost-Vlaanderen (Oudenaarde) lijkt de prijs aanvankelijk veel lager (395 euro voor 28 lessen of zo), maar er dient per les 10 à 15 euro bijbetaald te worden voor de wijnen. Zo kom je al sneller duurder uit dan in W.-Vl. IK vermoed dat in de andere provincies ook iedere organisator zijn eigen systeem hanteert....
Nog 1 pikant vraagje: in Zuid-W.-Vl. word je scheef bekeken als je tijdens de opleiding ook maar iets van de wijn durft in te slikken (cfr. feedback van ex-cursisten). Uitspuwen wordt opgelegd (ook al is er maar 1 fles per soort per 20 man). Is dit in jullie regio's ook van datte ?


RE: Opleiding - vinejo - 25-01-2011 12:26 AM

Bij ons kreegt ge extra punten als ge alles doorslikte!
Smile


RE: Opleiding - Venne - 25-01-2011 12:44 AM

aaah , daarmee dat het diploma gehaald hebt:-)


RE: Opleiding - Kempie - 25-01-2011 10:17 AM

@ Jo
Smile , en als ge onder tafel nog e fleske opentrok


RE: Opleiding - jazzper - 25-01-2011 01:54 PM

bij syntra in gent wordt aangeraden om te spuwen maar je doet natuurlijk zelf wat je wil...
bij ons varieert de prijs tussen 8-15 euro per les voor de wijnen


RE: Opleiding - vinejo - 25-01-2011 06:34 PM

(25-01-2011 10:17 AM)Kempie schreef:  @ Jo
Smile , en als ge onder tafel nog e fleske opentrok

Ja, dan moesten we plots nogal luid hoesten...Big Grin
Man man, schone tijden...


RE: Opleiding - Jan VG - 27-01-2011 10:44 AM

Gisteren mijn examen voor WSET 3 gedaan (Antwerpen).
Ik had er best goed voor gestudeerd en denk dat het goed was. Theorie was deftige uitdaging, maar uiteindelijk wel haalbaar.
Proeven was ook OK denk ik, dus vermoed dat "den diplom" wel binnen zou moeten zijn.

Enige vreemde is dat het 12 weken duurt voordat ze de uitslag doorgeven, geen idee wat daar de reden van is, maar ondertussen blijf ik rustig verderproeven (stel dat ik het practische deel moet overdoen :-))


RE: Opleiding - Alex - 28-01-2011 02:02 AM

alvast een voorspoedige proficiat


RE: Opleiding - Roeland V - 01-02-2011 01:20 AM

@ Jan VG: al die papieren worden naar Londen gestuurd en daar één voor één verbeterd. Elk land van de wereld waar de WSET-cursussen worden gegeven (en dat zijn er veel) stuurt zijn papieren naar Londen, heb ik me laten vertellen.

Vandaar dat het zo veel tijd kost ...


RE: Opleiding - Jan VG - 01-02-2011 10:27 AM

Roeland,
kan ik mij voorstellen, maar dan nog lijken 12 weken mij lang.

Tenzij er natuurlijk maar 1 mens alles mag/moet verbeteren :-)

Soit, nie zo erg, ik heb geduld (zoals met de wijn zelf)


RE: Opleiding - jazzper - 01-02-2011 07:07 PM

sommelier conseil valt al bij al eigenlijk nog mee van moeilijkheidsgraad, had op het eerste examen 93 en nu 89 (met beduidend minder gestudeerd) ben wel benieuwd naar de trip naar champagne volgende maand


RE: Opleiding - wh - 01-02-2011 07:36 PM

De correcties worden inderdaad in Londen gedaan. En 3 maanden is tergend lang, zelfs bijna te lang om hernieuwd in te schrijven voor het volgende examen. Je moet vaak 2 maanden voor het examen inschrijven om het examen te 'mogen' afleggen. Anderzijds, de meeste theorievragen zijn essayvragen, en dat zijn tijdrovende correcties.
Ik heb zelf zojuist mijn laatste diploma examen gedaan. De antwoorden van de geproefde wijnen (unit 3, theorieexamen en 2x6 wijnen proeven en TN schrijven in 2x1 uur) worden 2 dagen later op de website van de WSET geplaatst. Reden: alle kanditaten wereldwijd leggen hetzelfde examen af, waarbij dezelfde wijnen geproefd worden. Naast Europa heb je de tijdzones Australie en de VS.


RE: Opleiding - TimmyR - 04-02-2011 01:04 AM

(23-01-2011 03:49 PM)Olaf schreef:  Volgt er iemand de aspirant-sommelier cursus bij Syntra in Kontich?

Net nieuw hier, ben hier beland omdat ik nog wat aan het opzoeken was na de cursus Sommelier Conseil die ik volg bij Syntra in Kontich. Ik hoorde ook daarstraks van Lucas Delforge dat jij ons nog een paar lessen komt geven... ik kijk ernaar uit!


RE: Opleiding - vinejo - 04-02-2011 10:51 AM

Welkom, Timmy!
cheers


RE: Opleiding - nco - 04-02-2011 12:17 PM

TimmyR, name rings a bell... Ook op CT actief denk ik, niet?


RE: Opleiding - Olaf - 04-02-2011 12:32 PM

(04-02-2011 01:04 AM)TimmyR schreef:  Net nieuw hier, ben hier beland omdat ik nog wat aan het opzoeken was na de cursus Sommelier Conseil die ik volg bij Syntra in Kontich. Ik hoorde ook daarstraks van Lucas Delforge dat jij ons nog een paar lessen komt geven... ik kijk ernaar uit!

Tot binnenkort dan Timmy!


RE: Opleiding - TimmyR - 05-02-2011 01:59 AM

(04-02-2011 12:17 PM)nco schreef:  TimmyR, name rings a bell... Ook op CT actief denk ik, niet?

Idd Nico, sinds eind 2009 actief op CT... zal mss maar ineens een post maken om me voor te stellen!


RE: Opleiding - Jan VG - 31-03-2011 06:07 PM

Best lang op moeten wachten (examen was op 26 januari), maar de score is binnen voor WSET 3 - Advanced Course.
Geslaagd over de hele lijn (zelfs met onderscheiding op de theorie) !

Dat ga ik vanavond vieren met een prima glaasje wijn, weet alleen nog niet welke.
Het kiezen en rondneuzen in de kelder is al een beloning op zich :-)
Hoera !


RE: Opleiding - vinejo - 31-03-2011 06:57 PM

Proficiat Jan! thumbsup
Ik drink er vanavond ook eentje op! cheers


RE: Opleiding - Bert - 31-03-2011 08:34 PM

Proficiat Jan,
en merci;
nu heb ik ook een reden om eentje te drinken ze!


RE: Opleiding - carl - 31-03-2011 08:46 PM

Supergoed gedaan, Jan applaus


RE: Opleiding - don quichotte - 31-03-2011 08:49 PM

(31-03-2011 06:07 PM)Jan VG schreef:  Best lang op moeten wachten (examen was op 26 januari), maar de score is binnen voor WSET 3 - Advanced Course.
Geslaagd over de hele lijn (zelfs met onderscheiding op de theorie) !

Dat ga ik vanavond vieren met een prima glaasje wijn, weet alleen nog niet welke.
Het kiezen en rondneuzen in de kelder is al een beloning op zich :-)
Hoera !

Proficiat!

Laat dat onbekend fleske door iemand anders uit de kelder halen.
Dan blindelings proeven.
En dan proberen te raden wat het is.
Als je daar in slaagt krijg je van mij in de praktische proef grootste onderscheiding "Cum Laude".

Ik was altijd gebuisd.Sad


RE: Opleiding - Jan VG - 31-03-2011 09:51 PM

Don,

lees het nu pas en de wijn zit al in het glas (opwarmerke) om nadien wat beters open te doen.

Merci allemaal en sante !


RE: Opleiding - don quichotte - 31-03-2011 10:59 PM

(31-03-2011 09:51 PM)Jan VG schreef:  Don,

lees het nu pas en de wijn zit al in het glas (opwarmerke) om nadien wat beters open te doen.

Merci allemaal en sante !


Je moet deze test maar eens doen bij je volgende geslaagd examen of toets.
Ik veronderstel dan wel dat je meer dan 10 flesjes in je kelder hebt liggen.
Ik heb deze test met al een pak wijnfanaten gedaan en nog niemand was geslaagd.
Ik ook niet.


RE: Opleiding - vinejo - 01-04-2011 10:00 AM

Ik heb een plaatsje waar een 50-tal flessen staan waar mijn vrouw zonder probleem een fles mag uithalen. Af en toe schenkt ze me dan eens blind eentje uit, altijd leuk.
En ook een goede methode om te vermijden wat mijn schoonbroer ooit tegenkwam: Hij had een Angelus gekregen van de nonnekes waar hij (als kok ) werkte. Toen hij op een avond thuis kwam had zijn vrouw spaghetti gemaakt. Bijzonder lekkere spaghetti, vond mijn schoonbroer.
Wat later bleek dat de fles Angelus in de spaghettisaus was verdwenen.

Ondertussen zijn ze gescheiden maar er bestaat geen wetenschappelijke zekerheid of de Angelus-saus hier iets mee te maken heeft.


RE: Opleiding - Jan VG - 01-04-2011 03:38 PM

"heerlijk" verhaal Jo
wel extreem spijtig

eigenlijk is de kelder zo volgepropt bij mij dat mijn vrouw nauwelijks nog in de kelder komt (omdat de doorgang zo smal is).
Niet dat ze dik is, maar bang dat er iets valt/breekt/...

Dus in realiteit neem ik altijd de wijn.
En Don, ben meer dan overtuigd dat ik ook niet zal slagen voor de test.

Wel al paar keer blindproeverij gedaan waarbij iedereen 1 fles meeneemt. Dus dan weet je welke fles je bijhad en zelfs dan (als je die wijn niet al paar keer gedronken hebt) haalde ik niet altijd mijn eigen wijn eruit...
QED :-)


RE: Opleiding - Jan VG - 02-04-2011 01:33 AM

By the way - het vieren gebeurde met een goeikoop Zuid-Afrikaans wijntje en nadien La Nerthe 2005 - C9DP -> TN in de juiste rubriek


RE: Opleiding - doc - 02-04-2011 10:37 AM

Gefeliciteerd Jan ! Prima prestatie !


RE: Opleiding - carl - 27-05-2011 01:12 PM

Heeft er iemand ervaring met overschakelen van 1 vestiging van syntra naar een andere?
Ik denk er namelijk over om misschien van Leuven naar Asse te verhuizen om op het einde van het derde jaar naar Suze te kunnen gaan.


RE: Opleiding - jazzper - 28-05-2011 03:12 PM

(27-05-2011 01:12 PM)carl schreef:  Heeft er iemand ervaring met overschakelen van 1 vestiging van syntra naar een andere?
Ik denk er namelijk over om misschien van Leuven naar Asse te verhuizen om op het einde van het derde jaar naar Suze te kunnen gaan.

kom gewoon bij ons in gent: leuke bendeTongueapplaus


RE: Opleiding - carl - 28-05-2011 05:21 PM

(28-05-2011 03:12 PM)jazzper schreef:  
(27-05-2011 01:12 PM)carl schreef:  Heeft er iemand ervaring met overschakelen van 1 vestiging van syntra naar een andere?
Ik denk er namelijk over om misschien van Leuven naar Asse te verhuizen om op het einde van het derde jaar naar Suze te kunnen gaan.

kom gewoon bij ons in gent: leuke bendeTongueapplaus

Eigenlijk is het idee van over te schakelen van Leuven naar Asse al redelijk zot wetende dat ik slechts op 10 kilometer van syntra Leuven woon maar Asse is dan maar weer 20 kilometer van mijn werk dus praktisch zou dat ook nog wel haalbaar zijn. Gent daarentegen is nog wel een ander paar mouwen kwestie van afstand.
Ik zou het vooral willen doen omdat ze in Asse wel nog naar Suze gaan op het einde van het 3e jaar en in Leuven niet meer sinds dit jaar. Maar zulke dingen kom je natuurlijk pas te weten wanneer je al ingeschreven bent voor het eerste jaar Sad
Nu heb ik wel gezien dat de cursus in Asse 3 jaar behelst (sommelier-conseil) en dat de cursus in Leuven opgesplitst is in 2 delen (1e jaar aspirant-sommelier en 2 laatste jaren sommelier). Ik weet nu niet of dit iets van verschil maakt om nog aan te sluiten in het 2e jaar en nog belangrijker om mee te mogen naar Suze?


RE: Opleiding - jazzper - 28-05-2011 05:29 PM

veel docenten van gent geven ook les in asse en totnutoe ben ik nog steeds tevreden... ik weet wel dat de groep in asse vrij snel volzit dus je zou echt wel nu moeten bellen om je plaatsje te hebben vrees ik


RE: Opleiding - carl - 28-05-2011 05:39 PM

Weet er hier eigenlijk iemand welke docenten er allemaal in Asse lesgeven?


RE: Opleiding - Olaf - 28-05-2011 08:25 PM

(28-05-2011 05:21 PM)carl schreef:  
(28-05-2011 03:12 PM)jazzper schreef:  
(27-05-2011 01:12 PM)carl schreef:  Heeft er iemand ervaring met overschakelen van 1 vestiging van syntra naar een andere?
Ik denk er namelijk over om misschien van Leuven naar Asse te verhuizen om op het einde van het derde jaar naar Suze te kunnen gaan.

kom gewoon bij ons in gent: leuke bendeTongueapplaus

Eigenlijk is het idee van over te schakelen van Leuven naar Asse al redelijk zot wetende dat ik slechts op 10 kilometer van syntra Leuven woon maar Asse is dan maar weer 20 kilometer van mijn werk dus praktisch zou dat ook nog wel haalbaar zijn. Gent daarentegen is nog wel een ander paar mouwen kwestie van afstand.
Ik zou het vooral willen doen omdat ze in Asse wel nog naar Suze gaan op het einde van het 3e jaar en in Leuven niet meer sinds dit jaar. Maar zulke dingen kom je natuurlijk pas te weten wanneer je al ingeschreven bent voor het eerste jaar Sad
Nu heb ik wel gezien dat de cursus in Asse 3 jaar behelst (sommelier-conseil) en dat de cursus in Leuven opgesplitst is in 2 delen (1e jaar aspirant-sommelier en 2 laatste jaren sommelier). Ik weet nu niet of dit iets van verschil maakt om nog aan te sluiten in het 2e jaar en nog belangrijker om mee te mogen naar Suze?

Dit maakt geen verschil Carl, je kunt gewoon overstappen. Volgens mij kun je ook in Leuven je 3e jaar afmaken en dan nog enkele extra lessen volgen in Gent geloof ik ter voorbereiding van Suze la Rousse.


RE: Opleiding - jazzper - 30-05-2011 12:47 PM

(28-05-2011 05:39 PM)carl schreef:  Weet er hier eigenlijk iemand welke docenten er allemaal in Asse lesgeven?

dominique, ingrid hogie en edwin vandroemme oa


RE: Opleiding - vinejo - 30-05-2011 07:08 PM

Dominique Van de Velde that is?


RE: Opleiding - jazzper - 31-05-2011 07:56 AM

(30-05-2011 07:08 PM)vinejo schreef:  Dominique Van de Velde that is?

yep maar weet niet of hij volgend jaar nog door doet... in ieder geval ligt volgens mij het niveau op asse en gent op dezelfde lijn


RE: Opleiding - vinejo - 31-05-2011 10:15 AM

Dominique was voor mij één van onze beste docenten.


RE: Opleiding - WineShare - 05-09-2011 05:24 PM

Ik probeer direct naar jaar 2 in Leuven te gaan op basis van WSET Advanced diploma, maar dat blijkt niet evident te zijn. Iemand een mening over Sommelier-Conseil versus WSET?


RE: Opleiding - Kris G - 23-09-2011 01:17 AM

en jullie mogen eens raden wie het 3e jaar wijn in de avondschool in Oudenaarde zal geven Smile


RE: Opleiding - carl - 23-09-2011 09:06 AM

(23-09-2011 01:17 AM)Kris G schreef:  en jullie mogen eens raden wie het 3e jaar wijn in de avondschool in Oudenaarde zal geven Smile

Jo?


RE: Opleiding - Kris G - 23-09-2011 09:38 AM

(23-09-2011 09:06 AM)carl schreef:  
(23-09-2011 01:17 AM)Kris G schreef:  en jullie mogen eens raden wie het 3e jaar wijn in de avondschool in Oudenaarde zal geven Smile

Jo?

nope nono

keep searching Cool


RE: Opleiding - carl - 23-09-2011 09:49 AM

jijzelf?


RE: Opleiding - koen - 23-09-2011 09:52 AM

ge moogt u in elk geval 2 keer aan uwen stoel vasthouden ... 1 keer van 't verschieten watte en nog ne keer van 't lachen woeha


RE: Opleiding - Kris G - 23-09-2011 10:09 AM

(23-09-2011 09:49 AM)carl schreef:  jijzelf?

ik ken niks van wijn : dus nono


RE: Opleiding - carl - 23-09-2011 10:11 AM

Maar de persoon die we zoeken misschien ook niet ...
Begint de voornaam van de persoon die we zoeken met een A? Wink


RE: Opleiding - Kris G - 23-09-2011 10:18 AM

(23-09-2011 10:11 AM)carl schreef:  Maar de persoon die we zoeken misschien ook niet ...
Begint de voornaam van de persoon die we zoeken met een A? Wink

warm huhuh


RE: Opleiding - carl - 23-09-2011 10:23 AM

en eindigt zijn voornaam op lex?


RE: Opleiding - Kris G - 23-09-2011 10:26 AM

(23-09-2011 10:23 AM)carl schreef:  en eindigt zijn voornaam op lex?

vulkanisch heet huhuh


RE: Opleiding - carl - 23-09-2011 10:30 AM

Dat is inderdaad verrassend ... en ook ergens triestig voor die leerlingen.


RE: Opleiding - jurgen71 - 23-09-2011 10:39 AM

Waar in oudenaarde is dat?


RE: Opleiding - doc - 23-09-2011 02:40 PM

Veel leden blijkbaar die lessen volgen bij Syntra, Jo gaat een percentje moeten vragen :-) 't Is ook 't forum die mij de push gaf om lessen te volgen...


RE: Opleiding - vinejo - 23-09-2011 02:50 PM

(23-09-2011 02:40 PM)dr_magooo schreef:  Veel leden blijkbaar die lessen volgen bij Syntra, Jo gaat een percentje moeten vragen :-) 't Is ook 't forum die mij de push gaf om lessen te volgen...

k Zal vragen of ze mij niet wat uren kunnen aanbieden Wink

@Kris
Welke avondschool is dat in Oudenaarde?


RE: Opleiding - Venne - 23-09-2011 09:32 PM

nu begin ik me echt wel vragen te stellen met de waardigheid van al die opleidingen...
las hier ook al iets over oude leraren die er eigenlijk geen bal van kennen.... en dan toch lesgeven voor een diploma van niveau.... wat met diegenen die het wel goed voorhebben... ?


RE: Opleiding - carl - 23-09-2011 09:44 PM

(23-09-2011 09:32 PM)Venne schreef:  nu begin ik me echt wel vragen te stellen met de waardigheid van al die opleidingen...
las hier ook al iets over oude leraren die er eigenlijk geen bal van kennen.... en dan toch lesgeven voor een diploma van niveau.... wat met diegenen die het wel goed voorhebben... ?

Ik denk dat het is zoals in het gewone onderwijs. Daar zijn ook niet alle leerkrachten even geïnspireerd. Sommige zijn helemaal niet (meer) gemotiveerd, andere hebben het lesgeven gewoon niet in de vingers, ... Het gebeurt slechts heel zelden dat je een leerkracht tegenkomt met wie het voor jou persoonlijk echt klikt en die jou de leerstof op een leuke doch informatieve wijze kan doorgeven. Maar uiteindelijk doe je het daar ook alleen voor het papiertje net als bij deze lessen. Zoveel verschil is er dus niet. Hoewel niet-gediplomeerde of gewoon onwetende leerkrachten (begint met een A) de opleiding eerder ten schande brengen.


RE: Opleiding - Venne - 23-09-2011 09:55 PM

OK carl , maar we spreken hier niet over algemeen onderwijs eh.
Je kiest zelf voor die opleiding , die dan toch wat geld kost, veel van je vrije tijd vraagt...
het papiertjewatte? daarvoor?
Ik wil alleen maar zeggen dat de uitspraken en schrijfsels hier gene "reclame" zijn voor deze opleidingen... en zeker niet voor de mensen die echt hun passie willen overbrengen.


RE: Opleiding - vinejo - 23-09-2011 10:04 PM

Weet iemand wat voor avondschool dat is in Oudenaarde?

En Carl, ik begrijp het ook niet goed hoor, van dat papiertje? Is dat echt zo bij jou...?


RE: Opleiding - carl - 23-09-2011 10:05 PM

Dat klopt inderdaad, reclame is het zeker niet. Maar die mensen die daar les geven worden evenzeer betaald als een leraar in het reguliere onderwijs. Dat is ook allemaal niet 100 % voor het plezier dat die mensen daar staan . Ik kan me voorstellen dat ze op hun vrije avond ook nog wel andere hobby's hebben dan voor een klas te gaan staan. En zoals ik eerder schreef zullen er altijd wel mensen tussen zitten die hun enthousiasme voor een onderwerp zullen willen overbrengen maar dat is meer uitzondering dan regel. En als ik eerlijk ben doe ik die opleiding wel degelijk voor het papiertje, enerzijds. Anderzijds was ik daar ook aan begonnen om wat gelijkgestemde zielen te leren kennen maar achteraf bekeken moet ik eerlijk zijn dat die zich eerder op dit forum bevinden dan in dat klaslokaal.
Kwestie van pepiertje zou ik misschien in de nabije toekomst wel een andere richting willen uitgaan met mijn carrière en dan is zo'n papiertje wel degelijk van nut.


RE: Opleiding - vinejo - 23-09-2011 10:08 PM

Ik heb aan mijn opleiding te Syntra vijf goede wijnvrienden - én gewone vrienden- overgehouden. Geluk gehad zeker...? Ook van de leerkrachten kan ik niet klagen, ik denk dat door de wildgroei aan opleidingen tegenwoordig de spoeling wat dun wordt. Plus het feit dat aan die officiële scholen de verloning zéker niet de motiverende factor kan zijn.


RE: Opleiding - Kris G - 23-09-2011 10:16 PM

http://www.vazov.be/cursus.asp?idsg=14&idopl=31&idmod=46&niv=3


RE: Opleiding - carl - 23-09-2011 10:22 PM

Ik zeg niet dat er geen leuke mensen in die lessen zitten maar kwestie van voorkennis is het soms toch wat plattekes, hoor. Ik had gehoopt dat er meer wijnwijsheid al was aanwezig geweest om de discussies toch iets geanimeerder te maken. Ik heb soms het gevoel dat ik (zonder stoefen) koning éénoog ben en dat had ik toch liever anders gezien.


RE: Opleiding - vinejo - 23-09-2011 10:26 PM

(23-09-2011 10:22 PM)carl schreef:  Ik heb soms het gevoel dat ik (zonder stoefen) koning éénoog ben en dat had ik toch liever anders gezien.

t Was beter koning Tweeneus geweest hé Tongue


RE: Opleiding - carl - 23-09-2011 10:29 PM

(23-09-2011 10:26 PM)vinejo schreef:  
(23-09-2011 10:22 PM)carl schreef:  Ik heb soms het gevoel dat ik (zonder stoefen) koning éénoog ben en dat had ik toch liever anders gezien.

t Was beter koning Tweeneus geweest hé Tongue

Zo ook wel ietwat freaky geweest zijn, niet. watte
Maar natuurlijk wel handig, hé. punk

Maar ge begrijpt mijn frustratie toch ook ietwat hé?


RE: Opleiding - vinejo - 23-09-2011 10:32 PM

(23-09-2011 10:29 PM)carl schreef:  Maar ge begrijpt mijn frustratie toch ook ietwat hé?

Sjans dat ge een proefclubje hebt om uw scha in te halen Wink


RE: Opleiding - carl - 23-09-2011 10:35 PM

(23-09-2011 10:32 PM)vinejo schreef:  
(23-09-2011 10:29 PM)carl schreef:  Maar ge begrijpt mijn frustratie toch ook ietwat hé?

Sjans dat ge een proefclubje hebt om uw scha in te halen Wink

Klopt helemaal. En aangezien er daar ook 2 de opleiding volgen in hetzelfde jaar alleen op een nadere avond kan ik toch ook ietwat zeggen dat ik aan de opleiding enkele wijnvrienden heb overgehouden Wink


RE: Opleiding - koen - 24-09-2011 03:13 PM

cheers cheers zeker weten


RE: Opleiding - filip - 24-09-2011 04:02 PM

we kunnen natuurlijk ook 'en masse' les gaan volgen bij Jo Cool


RE: Opleiding - Kris G - 24-09-2011 04:48 PM

http://www.youtube.com/watch?v=f6hchgfuRAU&feature=related

de lesgever aan het werk Smile


RE: Opleiding - carl - 29-09-2011 07:53 AM

Gisteren weer een nieuwe leerkracht gehad en ook deze heeft geen foutloos parcours gelopen. De les ging over wijnwetgeving en op een bepaald moment ging het over het verschil dat er bestaat tussen Bourgogne en Bordeaux inzake AOC-bepaling. Volgens hem was het zo dat Bourgogne kadastraal ingedeeld is (wat zo is) en zou Bordeaux AOC-gewijs ingedeeld zijn naar de voorkeur van de Chateaux ... Ik verklaar me nader met een door de leerkracht gegeven voorbeeld : Volgens hem volstond het voor Chateau Margaux om wijngaarden te kopen in Moulis-en-Medoc om deze ook als AOC Margaux te verkopen. Deze moesten dan niet als AOC Moulis verkocht worden want qua terroir kwamen ze toch redelijk overeen. Wanneer ik dan zei dat dat waanzin is bleef hij toch bij zijn standpunt. Om zeker te zijn heb ik het decreet omtrent de appelatie Margaux opgezocht op de site van het INAO :

Décret du 10 août 1954 modifié définissant l'appellation d'origine contrôlée « Margaux »


Décret du 7 novembre 1995 relatif à l'appellation d'origine contrôlée << Margaux >> - J.O Numero 260 du 8 Novembre 1995

Décret du 24 mars 1998 relatif aux appellations d'origine contrôlées « Pauillac », « Saint-Estèphe », « Saint-Julien », « Moulis », « Médoc », « Haut Médoc », « Margaux » et « Listrac Médoc » - J.O n° 74 du 28 Mars 1998

Décret n° 2007-1412 du 1er octobre 2007 modifiant le décret du 10 août 1954 modifié définissant l'appellation d'origine contrôlée « Margaux » - J.O n° 229 du 3 octobre 2007 page 16242 texte n° 21




Article 1er

Complété, D. 7 novembre 1995 ; Remplacé D. 2007-1412 du 1er octobre 2007


Seuls peuvent prétendre à l'appellation d'origine contrôlée "Margaux les vins rouges qui, répondant aux conditions énumérées ci-après, ont été récoltés sur les territoires des communes de Margaux, Cantenac, Soussans, Arsac et Labarde (Gironde) à l'exclusion des terrains qui, par la nature de leur sol ou leur situation, sont impropres à produire le vin de l'appellation.



Lijkt me duidelijk, niet Wink


RE: Opleiding - doc - 29-09-2011 08:53 AM

watte


RE: Opleiding - carl - 29-09-2011 08:57 AM

Eén van de argumenten waar hij mee kwam was dat kastelen in Bordeaux dit mochten omdat ze toch al wel bewezen hadden dat ze goede wijn konden maken banghead


RE: Opleiding - vinejo - 29-09-2011 09:02 AM

Wat Doc zei...
watte


RE: Opleiding - vinejo - 29-09-2011 09:05 AM

Ik denk dat hij ergens had horen waaien dat als een GCC grond koopt van zijn (niet-GCC)-buur bvb dat plots die wijngaarden behoren tot de GCC en dus eigenlijk gepromoveerd worden. Hij heeft dat waarschijnlijk verward met buur AOC' s, wat onzin is uiteraard. Het argument wat hij geeft spant wel de kroon qua stompzinnigheid... Rolleyes


RE: Opleiding - koen - 29-09-2011 09:20 AM

(24-09-2011 04:48 PM)Kris G schreef:  http://www.youtube.com/watch?v=f6hchgfuRAU&feature=related

de lesgever aan het werk Smile


proficiat aan hemzelf Big Grin


RE: Opleiding - carl - 29-09-2011 09:22 AM

(29-09-2011 09:05 AM)vinejo schreef:  Ik denk dat hij ergens had horen waaien dat als een GCC grond koopt van zijn (niet-GCC)-buur bvb dat plots die wijngaarden behoren tot de GCC en dus eigenlijk gepromoveerd worden. Hij heeft dat waarschijnlijk verward met buur AOC' s, wat onzin is uiteraard. Het argument wat hij geeft spant wel de kroon qua stompzinnigheid... Rolleyes

Vond ik dus ook!
Ik ben dan wel zo dat ik het hiervoor gepubliceerde stukje uit de AOC-regelgeving via mail ook naar hem en mijn collega-leerlingen heb gestuurd. Misschien niet mooi maar wanneer ik gelijk heb heb ik gelijk Cool


RE: Opleiding - koen - 29-09-2011 09:31 AM

applaus applaus applaus hiep hiep voor Carl ... BTW wie was die pipo? Wij hadden vorige week wetgeving van Stephan ... was rap afgehaspeld en dan heeft ie wat gepraat over de elementen die terroir bepalen (gebaseerd op een uiteenzetting van Jan Declerck). Ook de tasting was goed,vergelijkend proeven tussen een typische Franse wijn (streek en druif) tov dezelfde druif maar een ander wijnland. Not bad


RE: Opleiding - carl - 29-09-2011 09:42 AM

Stephan is inderdaad nog één van de beste leerkrachten die ik daar tot nu toe gehad heb. Proeft goed maar kan vooral ook lesgeven en weet hoe hij een els interessant kan houden. Is ook niet te beschaamd om raad te vragen aan Jan Declerck en van die man dan ook iets aan te nemen. Spijtig dat ik hem dit jaar maar enkele keren zal tegenkomen in het klaslokaal.


RE: Opleiding - carl - 06-10-2011 08:31 AM

Gisteren terug dezelfde leerkracht gehad en eerlijk is eerlijk; Hij heeft zich voor de hele klas verontschuldigd voor zijn foute uitleg van vorige week (cfr. Margaux - Moulis). Gisteren ging het trouwens over wijnservice en de les was zeer interessant en duidelijk uitgelegd. De nadien gedronken wijnen waren ook duidelijk veel interessanter dan die van vorige week. Hij was blijkbaar gaan shoppen bij Pasqualinno en hij had ondermeer de Romorantin van Tessier en de witte VdP van Les Enfants Sauvages. In rood had hij bijvoorbeeld gezorgd voor de CdR reserve van Dumarcher. Ik had eigenlijk niets verwacht van de les maar zo zie je maar weer, soms zijn dat dan nog de beste lessen.


RE: Opleiding - Filip Ragolle - 07-10-2011 04:12 PM

(29-09-2011 09:42 AM)carl schreef:  Stephan is inderdaad nog één van de beste leerkrachten die ik daar tot nu toe gehad heb. Proeft goed maar kan vooral ook lesgeven en weet hoe hij een els interessant kan houden. Is ook niet te beschaamd om raad te vragen aan Jan Declerck en van die man dan ook iets aan te nemen. Spijtig dat ik hem dit jaar maar enkele keren zal tegenkomen in het klaslokaal.

Gisteren opnieuw Steph gehad.
Dat was pas een les...
Ging over IGP en Vins de pays.
Zijn les beperkte zich tot: "ik begrijp eigenlijk niet waarom ik deze les moet geven. jullie hebben reeds een les wijnwetgeving gekregen van mij, awel alles wat niet voldoet aan de AOP wetgeving is IGP of Vin de pays." We zijn dan efkens door het Decreet betreffende Givry gelopen en na 20 min waren we reeds aan het proeven: 8 IGP wijnen van bij Declerck.


RE: Opleiding - Dave - 07-10-2011 04:18 PM

(06-10-2011 08:31 AM)carl schreef:  Gisteren terug dezelfde leerkracht gehad en eerlijk is eerlijk; Hij heeft zich voor de hele klas verontschuldigd voor zijn foute uitleg van vorige week (cfr. Margaux - Moulis). Gisteren ging het trouwens over wijnservice en de les was zeer interessant en duidelijk uitgelegd. De nadien gedronken wijnen waren ook duidelijk veel interessanter dan die van vorige week. Hij was blijkbaar gaan shoppen bij Pasqualinno en hij had ondermeer de Romorantin van Tessier en de witte VdP van Les Enfants Sauvages. In rood had hij bijvoorbeeld gezorgd voor de CdR reserve van Dumarcher. Ik had eigenlijk niets verwacht van de les maar zo zie je maar weer, soms zijn dat dan nog de beste lessen.

"Cool moon" van Enfants Sauvages ? Heel vettige, aromtische (maaltijd)wijn als ik mij goed herinner. Niet ? En Dumarcher is ook knap, vind ik.


RE: Opleiding - vinejo - 07-10-2011 06:10 PM

(07-10-2011 04:12 PM)Filip Ragolle schreef:  awel alles wat niet voldoet aan de AOP wetgeving is IGP of Vin de pays."

.. of vin de table?


RE: Opleiding - carl - 07-10-2011 09:48 PM

(07-10-2011 04:18 PM)Dave schreef:  
(06-10-2011 08:31 AM)carl schreef:  Gisteren terug dezelfde leerkracht gehad en eerlijk is eerlijk; Hij heeft zich voor de hele klas verontschuldigd voor zijn foute uitleg van vorige week (cfr. Margaux - Moulis). Gisteren ging het trouwens over wijnservice en de les was zeer interessant en duidelijk uitgelegd. De nadien gedronken wijnen waren ook duidelijk veel interessanter dan die van vorige week. Hij was blijkbaar gaan shoppen bij Pasqualinno en hij had ondermeer de Romorantin van Tessier en de witte VdP van Les Enfants Sauvages. In rood had hij bijvoorbeeld gezorgd voor de CdR reserve van Dumarcher. Ik had eigenlijk niets verwacht van de les maar zo zie je maar weer, soms zijn dat dan nog de beste lessen.

"Cool moon" van Enfants Sauvages ? Heel vettige, aromtische (maaltijd)wijn als ik mij goed herinner. Niet ? En Dumarcher is ook knap, vind ik.
Was inderdaad den diene. Zeer artomatische en knappe wijn maar niet goedkoop, hé. Dumarcher trouwens ook niet. Beide ronde de 18 euro, dacht ik.


RE: Opleiding - Dave - 12-10-2011 08:14 AM

[/quote]
Was inderdaad den diene. Zeer artomatische en knappe wijn maar niet goedkoop, hé. Dumarcher trouwens ook niet. Beide ronde de 18 euro, dacht ik.
[/quote]

Inderdaad ! Maar dat zijn wel de duurste cuvées van beide huizen. Dumarcher heeft een basiscuvée rond 12-13 euro. En de twee rode cuvées van Enfant Sauvages vind ik pas echt super: Roi des Lézard (13 euro) en Enfant Sauvage (11 euro), die je thuis gedronken hebt.


RE: Opleiding - carl - 12-10-2011 10:30 AM

Was inderdaad den diene. Zeer artomatische en knappe wijn maar niet goedkoop, hé. Dumarcher trouwens ook niet. Beide ronde de 18 euro, dacht ik.
[/quote]

Inderdaad ! Maar dat zijn wel de duurste cuvées van beide huizen. Dumarcher heeft een basiscuvée rond 12-13 euro. En de twee rode cuvées van Enfant Sauvages vind ik pas echt super: Roi des Lézard (13 euro) en Enfant Sauvage (11 euro), die je thuis gedronken hebt.
[/quote]

Ik zeg niet dat de wijnen niet lekker waren, verre van . Maar ik vond ze toch lichtelijk aan de duurdere kant. Maar je hebt gelijk, dit zijn telkens de duurste cuvees. Die rode Enfants Sauvages is inderdaad out of this world. Dat herrinner ik me nog. Dat was een leuke tasting toen.


RE: Opleiding - Dave - 12-10-2011 01:26 PM

(12-10-2011 10:30 AM)carl schreef:  
(12-10-2011 08:14 AM)Dave schreef:  
Was inderdaad den diene. Zeer artomatische en knappe wijn maar niet goedkoop, hé. Dumarcher trouwens ook niet. Beide ronde de 18 euro, dacht ik.

Inderdaad ! Maar dat zijn wel de duurste cuvées van beide huizen. Dumarcher heeft een basiscuvée rond 12-13 euro. En de twee rode cuvées van Enfant Sauvages vind ik pas echt super: Roi des Lézard (13 euro) en Enfant Sauvage (11 euro), die je thuis gedronken hebt.
[/quote]

Ik zeg niet dat de wijnen niet lekker waren, verre van . Maar ik vond ze toch lichtelijk aan de duurdere kant. Maar je hebt gelijk, dit zijn telkens de duurste cuvees. Die rode Enfants Sauvages is inderdaad out of this world. Dat herrinner ik me nog. Dat was een leuke tasting toen.
[/quote]

Pasqualinno is ook niet goedkoop, maar je krijgt er meestal wel waar voor je geld én je ontdekt regelmatig iets nieuws.

En het was inderdaad een leuke tasting toen ! Als ik meer tijd had zou ik vaker zo'n initiatief nemen; zal wel beteren zeker ;-)))


RE: Opleiding - carl - 12-10-2011 01:40 PM

(12-10-2011 01:26 PM)Dave schreef:  
(12-10-2011 10:30 AM)carl schreef:  
(12-10-2011 08:14 AM)Dave schreef:  
Was inderdaad den diene. Zeer artomatische en knappe wijn maar niet goedkoop, hé. Dumarcher trouwens ook niet. Beide ronde de 18 euro, dacht ik.

Inderdaad ! Maar dat zijn wel de duurste cuvées van beide huizen. Dumarcher heeft een basiscuvée rond 12-13 euro. En de twee rode cuvées van Enfant Sauvages vind ik pas echt super: Roi des Lézard (13 euro) en Enfant Sauvage (11 euro), die je thuis gedronken hebt.

Ik zeg niet dat de wijnen niet lekker waren, verre van . Maar ik vond ze toch lichtelijk aan de duurdere kant. Maar je hebt gelijk, dit zijn telkens de duurste cuvees. Die rode Enfants Sauvages is inderdaad out of this world. Dat herrinner ik me nog. Dat was een leuke tasting toen.
[/quote]

Pasqualinno is ook niet goedkoop, maar je krijgt er meestal wel waar voor je geld én je ontdekt regelmatig iets nieuws.

En het was inderdaad een leuke tasting toen ! Als ik meer tijd had zou ik vaker zo'n initiatief nemen; zal wel beteren zeker ;-)))
[/quote]

Ga je begin volgende maand naar de tasting gaan ? Is enkel zondag 6 november in C-mine te Genk.


RE: Opleiding - vinejo - 12-10-2011 02:07 PM

Bij schrappen in quotes: de bovenste (eerste lijn) "quote" behouden + "afsluitquote".
(beetje aan t prutsen momenteel hé Big Grin )


RE: Opleiding - Dave - 12-10-2011 03:37 PM

@Vinejo: absoluut aan 't prutsen, dus ga de quotes even laten ;-)

@Carl: nope 6 november heb ik repetitie (dat bedoel ik dus met weinig tijd ;-)


RE: Opleiding - MicHtical - 20-10-2011 08:57 PM

Na 10 jaar elke week een flesje proeven en de occasionele proeverij in een grootwarenhuis / wijnhandel wil ik het proeven van wijn wat ernstiger beginnen aanpakken. Nu leek me een standaard cursus wel aangewezen om te beginnen. Ik woon in het Waasland dus liefst tussen Gent en Antwerpen, iemand enige tips / ervaringen?

Alvast bedankt!


RE: Opleiding - Jan VG - 26-10-2011 07:58 PM

Michtical,

begin van dit topic gaat over de verschillende opleidingen.

Ben zelf van Beveren en heb de cursus aan de Piva (Antwerpen) gevolgd.
Als begin is dat ideaal : goed betaalbaar (toen ook nog met dienstencheques), goede lesgever(s) en veel gastsprekers (altijd van wijnwinkels met land X als specialiteit).
Dit zorgt voor een zeer degelijke en erg betaalbare instapcursus.
Wel tijdig inschrijven, want anders ben je eraan voor de moeite...

Succes !


RE: Opleiding - MicHtical - 26-10-2011 10:23 PM

Hey Jan, bedankt voor de tip. Heb de topic eens volledig doorspit en ben inderdaad wijzer geworden.


RE: Opleiding - carl - 22-11-2011 09:58 PM

Morgen tussentijds examen en nadien een kleien proeverij met eigen meegebrachte flessen. Ik denk dat ik een rieslingske van Wittmann ga meepakken. Dan drinken mijn klasgenoten ook eens een lekkere riesling Wink


RE: Opleiding - koen - 23-11-2011 10:24 AM

Succes makker ... met het examen hé


RE: Opleiding - carl - 23-11-2011 10:59 AM

(23-11-2011 10:24 AM)koen schreef:  Succes makker ... met het examen hé

Bedankt! Jij ook morgen.thumbsup


RE: Opleiding - doc - 23-11-2011 06:39 PM

@Koen en Carl: succes met het examen !!! Stuur 's de vragen door Wink


RE: Opleiding - carl - 23-11-2011 11:50 PM

Examen gehad en een beetje ontnuchterd. Alles wat ik geleerd had kon ik maar blijkbaar had ik de onderdelen over prijsbepaling, wijnkaart en veroudering van wijn iets beter moeten lezen. Al bij al zal ik wel geslaagd zijn maar ik had er toch meer van verwacht.

De proeverij achteraf was leuk. Ikzelf had de Wittmann Riesling 2010 meegenomen. Deze werd door velen als zeer mooi, verfijnd en fragiel herkend. Opzet geslaagd.
Er was iemand die de Pibarnon 2005 bovenhaalde maar ik vond hem wat jong en niet echt herkenbaar als Bandol. Pibarnon is meer een gedistingeerde burger uit Toulon. Ik miste een beetje het wilde wat een Mouvedre-wijn wel kan hebben.
Voorts nog een lekkere Rioja 2005 Coto de Imaz (uit de Colruyt) gedronken en om af te sluiten een Coteaux du Layon uit 1997 : Mooie zuren die het zoete o,nder de knoet hielden.


RE: Opleiding - vinejo - 24-11-2011 12:02 AM

(23-11-2011 11:50 PM)carl schreef:  Er was iemand die de Pibarnon 2005 bovenhaalde maar ik vond hem wat jong en niet echt herkenbaar als Bandol. Pibarnon is meer een gedistingeerde burger uit Toulon. Ik miste een beetje het wilde wat een Mouvedre-wijn wel kan hebben.

Zeer juist omschreven!


RE: Opleiding - carl - 24-11-2011 12:23 AM

(24-11-2011 12:02 AM)vinejo schreef:  
(23-11-2011 11:50 PM)carl schreef:  Er was iemand die de Pibarnon 2005 bovenhaalde maar ik vond hem wat jong en niet echt herkenbaar als Bandol. Pibarnon is meer een gedistingeerde burger uit Toulon. Ik miste een beetje het wilde wat een Mouvedre-wijn wel kan hebben.

Zeer juist omschreven!

De animaliteit was wel in mindere mate aanwezig maar zo dat vlezige, die onstuimigheid die ik eerder wel in andere exemplaren terugvond had ik hier niet. Punt blijft ook dat deze fles veel te vroeg open is gegaan om goed te zijn.


RE: Opleiding - doc - 24-11-2011 12:27 AM

@Carl, Coteaux-du-Layon 97, welk domein ?


RE: Opleiding - carl - 24-11-2011 08:35 AM

Nee sorry, ik heb het niet genoteerd maar ik zal er eens achter horen.


RE: Opleiding - jazzper - 24-11-2011 12:07 PM

(23-11-2011 11:50 PM)carl schreef:  Examen gehad en een beetje ontnuchterd. Alles wat ik geleerd had kon ik maar blijkbaar had ik de onderdelen over prijsbepaling, wijnkaart en veroudering van wijn iets beter moeten lezen. Al bij al zal ik wel geslaagd zijn maar ik had er toch meer van verwacht.

De proeverij achteraf was leuk. Ikzelf had de Wittmann Riesling 2010 meegenomen. Deze werd door velen als zeer mooi, verfijnd en fragiel herkend. Opzet geslaagd.
Er was iemand die de Pibarnon 2005 bovenhaalde maar ik vond hem wat jong en niet echt herkenbaar als Bandol. Pibarnon is meer een gedistingeerde burger uit Toulon. Ik miste een beetje het wilde wat een Mouvedre-wijn wel kan hebben.
Voorts nog een lekkere Rioja 2005 Coto de Imaz (uit de Colruyt) gedronken en om af te sluiten een Coteaux du Layon uit 1997 : Mooie zuren die het zoete o,nder de knoet hielden.

bizar hé die rioja: één hij komt uit de colruyt, twee kost eigenlijk vrij weinig om een rioja te zijn, drie hij bewaart lang en ten vierde hij is gewoon fris en lekker Tongue


RE: Opleiding - nco - 24-11-2011 01:07 PM

(24-11-2011 12:07 PM)jazzper schreef:  bizar hé die rioja: één hij komt uit de colruyt, twee kost eigenlijk vrij weinig om een rioja te zijn, drie hij bewaart lang en ten vierde hij is gewoon fris en lekker Tongue

Idd!

Ze hebben er daar nog zo eentje (wel een Toro) naar verluidt die ook zeer goed is voor zijn prijs: "Dama de Toro -Tempranillo -Barrel Aged". Staat toevallig op het programma om straks eens te proeven...


RE: Opleiding - carl - 24-11-2011 01:24 PM

Was inderdaad een grote verrassing. Leek qua etiket trouwens veel op de Coto Real die we tijdens de forum-degustatie dronken bij Kris G maar vooral de prijs was een aangename verrassing : nog geen 9 euro. Wijn had vooral een zeer mooie lengte. Fruit was minder aanwezig maar kruidigheid des te meer.


RE: Opleiding - don quichotte - 24-11-2011 02:58 PM

(23-11-2011 11:50 PM)carl schreef:  .......................................De proeverij achteraf was leuk. Ikzelf had de Wittmann Riesling 2010 meegenomen. Deze werd door velen als zeer mooi, verfijnd en fragiel herkend. Opzet geslaagd..................

Was er iemand van het proefpanel die naar een "licht zoeterige toets" verwees in deze wijn?
Kwam deze karakteristiek onlangs ook nog tegen in de riesling van Geil.
Is dit soms een algemeen kenmerk voor de meeste Duitse riesling ?
Of een overblijfsel van hun halfzoete wijnen van vroeger die de Duitse markt vroeg?


RE: Opleiding - carl - 24-11-2011 03:09 PM

(24-11-2011 02:58 PM)don quichotte schreef:  
(23-11-2011 11:50 PM)carl schreef:  .......................................De proeverij achteraf was leuk. Ikzelf had de Wittmann Riesling 2010 meegenomen. Deze werd door velen als zeer mooi, verfijnd en fragiel herkend. Opzet geslaagd..................

Was er iemand van het proefpanel die naar een "licht zoeterige toets" verwees in deze wijn?
Kwam deze karakteristiek onlangs ook nog tegen in de riesling van Geil.
Is dit soms een algemeen kenmerk voor de meeste Duitse riesling ?
Of een overblijfsel van hun halfzoete wijnen van vroeger die de Duitse markt vroeg?


Inderdaad, wijn is mijn idee niet volledig droog. Gisteren herkende ik het ook maar dat wil niet zeggen dat deze uit evenwicht is. Tweede botteling heeft daar blijkbaar merkelijk minder last van gehad.
De basis-riesling van Geil heeft inderdaad hetzelfde fenomeen maar daar is het meer uitgesproken. Bij Wittmann is het meer een zoete gewaarwording, bij Geil valt het echt op.


RE: Opleiding - vinejo - 24-11-2011 03:26 PM

(24-11-2011 02:58 PM)don quichotte schreef:  [quote='carl' pid='18759' dateline='1322085051']

Was er iemand van het proefpanel die naar een "licht zoeterige toets" verwees in deze wijn?
Kwam deze karakteristiek onlangs ook nog tegen in de riesling van Geil.
Is dit soms een algemeen kenmerk voor de meeste Duitse riesling ?
Of een overblijfsel van hun halfzoete wijnen van vroeger die de Duitse markt vroeg?

Nochtans is denk ik de laatste jaren het omgekeerde waar: Duitsland is meer en meer gekend om zijn beendroge, mineralige rieslings, terwijl die van de Elzas veelal restzoet bevatten.
Ik ben alvast een fan van de Duitsers- in dit geval Wink


RE: Opleiding - carl - 24-11-2011 04:21 PM

(24-11-2011 03:26 PM)vinejo schreef:  
(24-11-2011 02:58 PM)don quichotte schreef:  [quote='carl' pid='18759' dateline='1322085051']

Was er iemand van het proefpanel die naar een "licht zoeterige toets" verwees in deze wijn?
Kwam deze karakteristiek onlangs ook nog tegen in de riesling van Geil.
Is dit soms een algemeen kenmerk voor de meeste Duitse riesling ?
Of een overblijfsel van hun halfzoete wijnen van vroeger die de Duitse markt vroeg?

Nochtans is denk ik de laatste jaren het omgekeerde waar: Duitsland is meer en meer gekend om zijn beendroge, mineralige rieslings, terwijl die van de Elzas veelal restzoet bevatten.
Ik ben alvast een fan van de Duitsers- in dit geval Wink
Ik heb hiermee zeker niet gezegd dat deze wijnen geen mooie mineraliteit of droogheid bezitten maar er is wel een klein zoetje waarneembaar, dat de wijn hoegenaamdniet doet overhellen richting demi-sec. Gewoon een kleine gewaarwording, that's it.


RE: Opleiding - vinejo - 24-11-2011 04:28 PM

Carl mijn reactie was op Don, niet op jou hoor. Uiteraard zullen sommige wijnbouwers ook in Duitsland af en toe wijnen maken met wat restsuiker (al was het maar omdat ze het alcoholgehalte niet te hoog willen).


RE: Opleiding - jazzper - 24-11-2011 06:05 PM

mij lijkt het vooral een verschil in onderbodem.... duitse rieslings hebben vaak een zeer grote (vuursteen/schieffer achtige) mineraliteit die wat ronder, zoeter overkomt maar die wel verdwijnt bij karafferen (wat zoet niet zou mogen doen) waardoor dat mij een plausibele uitleg lijkt


RE: Opleiding - don quichotte - 24-11-2011 07:42 PM

(24-11-2011 04:21 PM)carl schreef:  .................................
Ik heb hiermee zeker niet gezegd dat deze wijnen geen mooie mineraliteit of droogheid bezitten maar er is wel een klein zoetje waarneembaar, dat de wijn hoegenaamdniet doet overhellen richting demi-sec. Gewoon een kleine gewaarwording, that's it.

Inderdaad, that's it.

Ik vind die riesling van Wittmann en Geil nog altijd lekkere wijnen.
Alleen vind ik dit "zweem zoet" karakteristiek voor deze wijnen.

Dit was ook de reden waarom ik eens op een van de blinde degustaties op Wittmann gokte.(en het was nog juist ook) Wink


RE: Opleiding - Kris - 24-11-2011 08:21 PM

Niet vergeten dat het in duitsland niet of droog of demi-sec of zoet is. Ze maken ook alles wat er tussen zit. De rieslings met de mooiste mineraliteit komen voor mij uit de moezel. Ook de halfdroge moezels kunnen hierin uitblinken !
In de wijnen afkomstig van rotschieferhellingen zit daarnaast nog een klein pikantje ....mmmmmh where's the curry ?!?


RE: Opleiding - doc - 24-11-2011 08:33 PM

(24-11-2011 08:21 PM)Kris schreef:  ....mmmmmh where's the curry ?!?

Riesling in Jura Smile


RE: Opleiding - carl - 24-11-2011 09:07 PM

(24-11-2011 08:33 PM)dr_magooo schreef:  
(24-11-2011 08:21 PM)Kris schreef:  ....mmmmmh where's the curry ?!?

Riesling in Jura Smile

Lijkt me een winnende combinatie : Een VdP uit de Jura gemaakt van riesling.


RE: Opleiding - Kris - 24-11-2011 09:37 PM

Nie slecht maar ik wou zeggen dat een halfzoete moezel schitterend is met een thaise curry. Ge tuttert daar zo e fleske van leeg....hapke nemen....blussen....hapke nemen....blussen....hapke nemen ....blussen.....en dan nog wa nablussen Smile


RE: Opleiding - doc - 24-11-2011 10:03 PM

(24-11-2011 09:37 PM)Kris schreef:  Nie slecht maar ik wou zeggen dat een halfzoete moezel schitterend is met een thaise curry. Ge tuttert daar zo e fleske van leeg....hapke nemen....blussen....hapke nemen....blussen....hapke nemen ....blussen.....en dan nog wa nablussen Smile

Absoluut Kris, pikante schoteltjes hebben een beetje zoet nodig, lekkkerrr ! grrrrr !


RE: Opleiding - doc - 30-11-2011 11:42 PM

Zonet vertikale van Ch. de Lussac (2002-2008) Lussac St Emilion (in Belgische handen) achter de rug. 2005 kwam er als mooiste uit met opvallend veel fraîcheur, ook 2003 (ondanks de hitte toch voldoende frisheid, mooi fruitgedragen ook) en 2008 héél goed geslaagd.


RE: Opleiding - Kris G - 01-12-2011 12:16 AM

(30-11-2011 11:42 PM)dr_magooo schreef:  Zonet vertikale van Ch. de Lussac (2002-2008) Lussac St Emilion (in Belgische handen) achter de rug. 2005 kwam er als mooiste uit met opvallend veel fraîcheur, ook 2003 (ondanks de hitte toch voldoende frisheid, mooi fruitgedragen ook) en 2008 héél goed geslaagd.

wordt als verticale verkocht bij Collishop dacht ik? al paar keer overwogen om te kopen


RE: Opleiding - doc - 01-12-2011 12:21 AM

(01-12-2011 12:16 AM)Kris G schreef:  
(30-11-2011 11:42 PM)dr_magooo schreef:  Zonet vertikale van Ch. de Lussac (2002-2008) Lussac St Emilion (in Belgische handen) achter de rug. 2005 kwam er als mooiste uit met opvallend veel fraîcheur, ook 2003 (ondanks de hitte toch voldoende frisheid, mooi fruitgedragen ook) en 2008 héél goed geslaagd.

wordt als verticale verkocht bij Collishop dacht ik? al paar keer overwogen om te kopen

Moet ge niet doen ... koop een goei fles aan 90 euro :-) Maar wel héél goed didactisch materiaal !!! 2004, 2007 dun en teveel houtgedragen, nt goed, 2002 erover, 2006 millésime tussendoor.


RE: Opleiding - Jordaens - 23-04-2012 06:23 PM

Via een link uit een andere thread kwam ik hier terecht.
Enkel in de openingspost viel de naam Tastevin en dat vond ik een beetje vreemd, want zowat in alle Vlaamse provincies is er een Tastevin-cursus.

En die kan voor sommigen interessant zijn.
Alles hangt natuurlijk af van welk soort opleiding je zou willen volgen en wat je omstandigheden zijn.

Tastevin geeft een introductiecursus. Je leert iets over wat de elementen zijn om tot een fatsoenlijke wijn te komen, je leert kijken, ruiken en proeven en je krijgt een initiatie in de voornaamste wijnstreken. Elke avond krijg je ook zes wijnen te proeven en die worden samen besproken. En dat laatste is b.v. van belang als je niet meteen een groep wijnliefhebbers kan optrommelen om samen geregeld een degustatie op te zetten. Je kan het dan alleen of samen met je partner proberen te bolwerken, maar cirrose zal allicht al snel je deel zijn.

De cursus is niet meer, maar ook niet minder.
Voordelen: er wordt geen wijn verkocht of er is geen verband met de wijnhandel, je krijgt een degelijke basis mee om desgevallend verder te gaan, na de cursus kan je lid worden van een confrérie, waar maandelijkse thema-avonden gegeven worden die in detail focussen op bepaalde aspecten van wijn. Voor mensen met een drukke agenda lijkt me één avond per maand net haalbaar.

En natuurlijk: ik heb jaren een aantal cursusavonden gegeven bij Tastevin, ik ben dus compleet bevooroordeeld.


RE: Opleiding - WineShare - 23-04-2012 10:54 PM

Ik heb Tastevin gevolgt en is m.i een zeer goede opleiding en een handig format: 1 x / maand, wat makkelijker hapbaar is dan 1 x / week. Bovendien, als je een avond niet kan, kan je op een andere plaats/dag dezelfde les volgen.

De lesgevers zijn onafhankelijk, degelijk gedocumenteerd, mooie en goede syllabus én de wijnen komen niet uit 'den aldi'.

Heb daarna zowel Syntra (te traag en te theoretisch) als WSET Advanced (goed, diepgaand, uitstekende lesgevers, ook uitstekende wijnkeuzes, maar vereist toch veel zelfstudiegedaan) en blijf Tastevin als uiterst waardevol vinden, ook omdat je automatisch lid wordt van een Alumni club die elke maand een avond organiseert (100+ personen telkens). Prijs: idem als Syntra to be honnest, daar betaal je €400, EXCLUSIEF de wijnen, bij Tastevin zitten die in de prijs (en stukken beter van niveau).

My 2 cents,...


RE: Opleiding - jazzper - 25-04-2012 06:50 PM

(23-04-2012 10:54 PM)WineShare schreef:  Ik heb Tastevin gevolgt en is m.i een zeer goede opleiding en een handig format: 1 x / maand, wat makkelijker hapbaar is dan 1 x / week. Bovendien, als je een avond niet kan, kan je op een andere plaats/dag dezelfde les volgen.

De lesgevers zijn onafhankelijk, degelijk gedocumenteerd, mooie en goede syllabus én de wijnen komen niet uit 'den aldi'.

Heb daarna zowel Syntra (te traag en te theoretisch) als WSET Advanced (goed, diepgaand, uitstekende lesgevers, ook uitstekende wijnkeuzes, maar vereist toch veel zelfstudiegedaan) en blijf Tastevin als uiterst waardevol vinden, ook omdat je automatisch lid wordt van een Alumni club die elke maand een avond organiseert (100+ personen telkens). Prijs: idem als Syntra to be honnest, daar betaal je €400, EXCLUSIEF de wijnen, bij Tastevin zitten die in de prijs (en stukken beter van niveau).
My 2 cents,...



kan wel zijn maar als je de volledige 3 jaar doet kun je mee naar suze la rousse en als je daar je diploma haalt heb je wel een internationaal diploma waar je iets mee bent.... ik denk dat het vaak afhangt van de docent zelf: ik heb al meerdere mensen ontmoet die van syntra of andere cursussen kwamen die bijna geen technische baggage hadden of geen systeem om te proeven hadden terwijl in syntra gent bijvoorbeeld dat wel allemaal gebeurt en er ook een oerdegelijke cursus wordt gegeven


RE: Opleiding - vinejo - 25-04-2012 07:13 PM

(25-04-2012 06:50 PM)jazzper schreef:  
(23-04-2012 10:54 PM)WineShare schreef:  Ik heb Tastevin gevolgt en is m.i een zeer goede opleiding en een handig format: 1 x / maand, wat makkelijker hapbaar is dan 1 x / week. Bovendien, als je een avond niet kan, kan je op een andere plaats/dag dezelfde les volgen.

De lesgevers zijn onafhankelijk, degelijk gedocumenteerd, mooie en goede syllabus én de wijnen komen niet uit 'den aldi'.

Heb daarna zowel Syntra (te traag en te theoretisch) als WSET Advanced (goed, diepgaand, uitstekende lesgevers, ook uitstekende wijnkeuzes, maar vereist toch veel zelfstudiegedaan) en blijf Tastevin als uiterst waardevol vinden, ook omdat je automatisch lid wordt van een Alumni club die elke maand een avond organiseert (100+ personen telkens). Prijs: idem als Syntra to be honnest, daar betaal je €400, EXCLUSIEF de wijnen, bij Tastevin zitten die in de prijs (en stukken beter van niveau).
My 2 cents,...



kan wel zijn maar als je de volledige 3 jaar doet kun je mee naar suze la rousse en als je daar je diploma haalt heb je wel een internationaal diploma waar je iets mee bent.... ik denk dat het vaak afhangt van de docent zelf: ik heb al meerdere mensen ontmoet die van syntra of andere cursussen kwamen die bijna geen technische baggage hadden of geen systeem om te proeven hadden terwijl in syntra gent bijvoorbeeld dat wel allemaal gebeurt en er ook een oerdegelijke cursus wordt gegeven

In Syntra moet je idd geluk hebben met de lesgevers (nu ja, elders ook waarschijnlijk). Tussen 2005 en 2008 hadden wij in Gent een enorme diversiteit aan docenten, wat het uiteraard des te interessanter maakt. Ik hoor echter dat dit de laatste tijd wat minder is... Confused


RE: Opleiding - jazzper - 25-04-2012 07:24 PM

(25-04-2012 07:13 PM)vinejo schreef:  
(25-04-2012 06:50 PM)jazzper schreef:  
(23-04-2012 10:54 PM)WineShare schreef:  Ik heb Tastevin gevolgt en is m.i een zeer goede opleiding en een handig format: 1 x / maand, wat makkelijker hapbaar is dan 1 x / week. Bovendien, als je een avond niet kan, kan je op een andere plaats/dag dezelfde les volgen.

De lesgevers zijn onafhankelijk, degelijk gedocumenteerd, mooie en goede syllabus én de wijnen komen niet uit 'den aldi'.

Heb daarna zowel Syntra (te traag en te theoretisch) als WSET Advanced (goed, diepgaand, uitstekende lesgevers, ook uitstekende wijnkeuzes, maar vereist toch veel zelfstudiegedaan) en blijf Tastevin als uiterst waardevol vinden, ook omdat je automatisch lid wordt van een Alumni club die elke maand een avond organiseert (100+ personen telkens). Prijs: idem als Syntra to be honnest, daar betaal je €400, EXCLUSIEF de wijnen, bij Tastevin zitten die in de prijs (en stukken beter van niveau).
My 2 cents,...



kan wel zijn maar als je de volledige 3 jaar doet kun je mee naar suze la rousse en als je daar je diploma haalt heb je wel een internationaal diploma waar je iets mee bent.... ik denk dat het vaak afhangt van de docent zelf: ik heb al meerdere mensen ontmoet die van syntra of andere cursussen kwamen die bijna geen technische baggage hadden of geen systeem om te proeven hadden terwijl in syntra gent bijvoorbeeld dat wel allemaal gebeurt en er ook een oerdegelijke cursus wordt gegeven

In Syntra moet je idd geluk hebben met de lesgevers (nu ja, elders ook waarschijnlijk). Tussen 2005 en 2008 hadden wij in Gent een enorme diversiteit aan docenten, wat het uiteraard des te interessanter maakt. Ik hoor echter dat dit de laatste tijd wat minder is... Confused

da's voornamelijk een probleem in het eerste jaar waar je maar 4 docenten ofzo hebt, in het tweede zit je toch makkelijk aan 8-10 docenten


RE: Opleiding - Jordaens - 25-04-2012 08:16 PM

Wat het allemaal opsomt: zelf heb ik in 1990-1991 ook de cursus van Tastevin (toen nog Anacreon) gevolgd, de rest is ervaring (waaruit ik dan ook put als wijnlector) en het is nooit mijn bedoeling geweest, noch om rabarberwijn te leren maken, noch om MW te worden. Wel om gewoon enige dagelijks bruikbare kennis over wijn op te doen (en door te geven). Dat hoeft niet ieders voorkeur te zijn.

Leuk was natuurlijk, dat je in 1990 al eens een fles Evangile in de degustatie kon stoppen, dat is nu iets minder.


RE: Opleiding - Filip Ragolle - 26-04-2012 04:57 PM

(25-04-2012 07:13 PM)vinejo schreef:  
(25-04-2012 06:50 PM)jazzper schreef:  
(23-04-2012 10:54 PM)WineShare schreef:  Ik heb Tastevin gevolgt en is m.i een zeer goede opleiding en een handig format: 1 x / maand, wat makkelijker hapbaar is dan 1 x / week. Bovendien, als je een avond niet kan, kan je op een andere plaats/dag dezelfde les volgen.

De lesgevers zijn onafhankelijk, degelijk gedocumenteerd, mooie en goede syllabus én de wijnen komen niet uit 'den aldi'.

Heb daarna zowel Syntra (te traag en te theoretisch) als WSET Advanced (goed, diepgaand, uitstekende lesgevers, ook uitstekende wijnkeuzes, maar vereist toch veel zelfstudiegedaan) en blijf Tastevin als uiterst waardevol vinden, ook omdat je automatisch lid wordt van een Alumni club die elke maand een avond organiseert (100+ personen telkens). Prijs: idem als Syntra to be honnest, daar betaal je €400, EXCLUSIEF de wijnen, bij Tastevin zitten die in de prijs (en stukken beter van niveau).
My 2 cents,...



kan wel zijn maar als je de volledige 3 jaar doet kun je mee naar suze la rousse en als je daar je diploma haalt heb je wel een internationaal diploma waar je iets mee bent.... ik denk dat het vaak afhangt van de docent zelf: ik heb al meerdere mensen ontmoet die van syntra of andere cursussen kwamen die bijna geen technische baggage hadden of geen systeem om te proeven hadden terwijl in syntra gent bijvoorbeeld dat wel allemaal gebeurt en er ook een oerdegelijke cursus wordt gegeven

In Syntra moet je idd geluk hebben met de lesgevers (nu ja, elders ook waarschijnlijk). Tussen 2005 en 2008 hadden wij in Gent een enorme diversiteit aan docenten, wat het uiteraard des te interessanter maakt. Ik hoor echter dat dit de laatste tijd wat minder is... Confused

Ik volg samen met Koen en Carl Syntra Leuven (2de jaar), gewoon voor de kennis. De grootste kritiek die ik heb is dat ze zelfs niet in staat zijn om een deftige (geschreven) cursus samen te stellen. We hebben zelfs uberhaupt geen cursus, gewoon een beknopt boek waarvan de leraars constant zelf zeggen dat het niet veel voorstelt.
En er is inderdaad een groot verschil tussen de leraars zowel qua enthusiasme, kennis als geopende wijnen.


RE: Opleiding - doc - 26-04-2012 05:52 PM

(26-04-2012 04:57 PM)Filip Ragolle schreef:  
(25-04-2012 07:13 PM)vinejo schreef:  
(25-04-2012 06:50 PM)jazzper schreef:  
(23-04-2012 10:54 PM)WineShare schreef:  Ik heb Tastevin gevolgt en is m.i een zeer goede opleiding en een handig format: 1 x / maand, wat makkelijker hapbaar is dan 1 x / week. Bovendien, als je een avond niet kan, kan je op een andere plaats/dag dezelfde les volgen.

De lesgevers zijn onafhankelijk, degelijk gedocumenteerd, mooie en goede syllabus én de wijnen komen niet uit 'den aldi'.

Heb daarna zowel Syntra (te traag en te theoretisch) als WSET Advanced (goed, diepgaand, uitstekende lesgevers, ook uitstekende wijnkeuzes, maar vereist toch veel zelfstudiegedaan) en blijf Tastevin als uiterst waardevol vinden, ook omdat je automatisch lid wordt van een Alumni club die elke maand een avond organiseert (100+ personen telkens). Prijs: idem als Syntra to be honnest, daar betaal je €400, EXCLUSIEF de wijnen, bij Tastevin zitten die in de prijs (en stukken beter van niveau).
My 2 cents,...



kan wel zijn maar als je de volledige 3 jaar doet kun je mee naar suze la rousse en als je daar je diploma haalt heb je wel een internationaal diploma waar je iets mee bent.... ik denk dat het vaak afhangt van de docent zelf: ik heb al meerdere mensen ontmoet die van syntra of andere cursussen kwamen die bijna geen technische baggage hadden of geen systeem om te proeven hadden terwijl in syntra gent bijvoorbeeld dat wel allemaal gebeurt en er ook een oerdegelijke cursus wordt gegeven

In Syntra moet je idd geluk hebben met de lesgevers (nu ja, elders ook waarschijnlijk). Tussen 2005 en 2008 hadden wij in Gent een enorme diversiteit aan docenten, wat het uiteraard des te interessanter maakt. Ik hoor echter dat dit de laatste tijd wat minder is... Confused

Ik volg samen met Koen en Carl Syntra Leuven (2de jaar), gewoon voor de kennis. De grootste kritiek die ik heb is dat ze zelfs niet in staat zijn om een deftige (geschreven) cursus samen te stellen. We hebben zelfs uberhaupt geen cursus, gewoon een beknopt boek waarvan de leraars constant zelf zeggen dat het niet veel voorstelt.
En er is inderdaad een groot verschil tussen de leraars zowel qua enthusiasme, kennis als geopende wijnen.

Gebruiken jullie de cursus niet van mjPublishing ? Ik mag niet klagen van het niveau of enthousiasme van de lesgevers.
Bij ons is er een uitgeschreven syllabus sinds kort. Alles wat je moet kennen staat er eigenlijk wel in.


RE: Opleiding - vinejo - 26-04-2012 07:01 PM

In Gent hadden wij ook in het eerste en tweede jaar een cursus, het derde jaar zorgden de meeste lectoren (heel veel verschillende voor elk land) ervoor dat we iets op papier hadden.


RE: Opleiding - Filip Ragolle - 26-04-2012 10:47 PM

[quote=

Gebruiken jullie de cursus niet van mjPublishing ? Ik mag niet klagen van het niveau of enthousiasme van de lesgevers.
Bij ons is er een uitgeschreven syllabus sinds kort. Alles wat je moet kennen staat er eigenlijk wel in.
[/quote]

inderdaad dat paarse boek van mjPublishing, ik denk dat het Franse wijnen in detail noemt.
In welk jaar zit jij?


RE: Opleiding - doc - 26-04-2012 11:09 PM

(26-04-2012 10:47 PM)Filip Ragolle schreef:  [quote=

Gebruiken jullie de cursus niet van mjPublishing ? Ik mag niet klagen van het niveau of enthousiasme van de lesgevers.
Bij ons is er een uitgeschreven syllabus sinds kort. Alles wat je moet kennen staat er eigenlijk wel in.

inderdaad dat paarse boek van mjPublishing, ik denk dat het Franse wijnen in detail noemt.
In welk jaar zit jij?
[/quote]

ASOM momenteel. Ik heb het boekje "Wijnen en Dranken Frankrijk" vind ik persoonlijk nogal summier maar toch samenvattend. Het boekje "Wijnen Wereldwijd" is meer gedetailleerd, niet gemakkelijk.


RE: Opleiding - jazzper - 29-04-2012 08:58 AM

(26-04-2012 04:57 PM)Filip Ragolle schreef:  
(25-04-2012 07:13 PM)vinejo schreef:  
(25-04-2012 06:50 PM)jazzper schreef:  
(23-04-2012 10:54 PM)WineShare schreef:  Ik heb Tastevin gevolgt en is m.i een zeer goede opleiding en een handig format: 1 x / maand, wat makkelijker hapbaar is dan 1 x / week. Bovendien, als je een avond niet kan, kan je op een andere plaats/dag dezelfde les volgen.

De lesgevers zijn onafhankelijk, degelijk gedocumenteerd, mooie en goede syllabus én de wijnen komen niet uit 'den aldi'.

Heb daarna zowel Syntra (te traag en te theoretisch) als WSET Advanced (goed, diepgaand, uitstekende lesgevers, ook uitstekende wijnkeuzes, maar vereist toch veel zelfstudiegedaan) en blijf Tastevin als uiterst waardevol vinden, ook omdat je automatisch lid wordt van een Alumni club die elke maand een avond organiseert (100+ personen telkens). Prijs: idem als Syntra to be honnest, daar betaal je €400, EXCLUSIEF de wijnen, bij Tastevin zitten die in de prijs (en stukken beter van niveau).
My 2 cents,...



kan wel zijn maar als je de volledige 3 jaar doet kun je mee naar suze la rousse en als je daar je diploma haalt heb je wel een internationaal diploma waar je iets mee bent.... ik denk dat het vaak afhangt van de docent zelf: ik heb al meerdere mensen ontmoet die van syntra of andere cursussen kwamen die bijna geen technische baggage hadden of geen systeem om te proeven hadden terwijl in syntra gent bijvoorbeeld dat wel allemaal gebeurt en er ook een oerdegelijke cursus wordt gegeven

In Syntra moet je idd geluk hebben met de lesgevers (nu ja, elders ook waarschijnlijk). Tussen 2005 en 2008 hadden wij in Gent een enorme diversiteit aan docenten, wat het uiteraard des te interessanter maakt. Ik hoor echter dat dit de laatste tijd wat minder is... Confused

Ik volg samen met Koen en Carl Syntra Leuven (2de jaar), gewoon voor de kennis. De grootste kritiek die ik heb is dat ze zelfs niet in staat zijn om een deftige (geschreven) cursus samen te stellen. We hebben zelfs uberhaupt geen cursus, gewoon een beknopt boek waarvan de leraars constant zelf zeggen dat het niet veel voorstelt.
En er is inderdaad een groot verschil tussen de leraars zowel qua enthusiasme, kennis als geopende wijnen.

wij hebben een cursus van meer dan 1000 pagina's over twee jaar en elke docent stuurt zijn powerpoints en extra materiaal op per email....


RE: Opleiding - jurgen71 - 20-06-2012 10:16 AM

Zo me ingeschreven voor vervolgcursus in De Pinte en gisteren bevestiging gekregen dat het in orde is. De maandagavonden zijn terug gereserveerd se Smile


RE: Opleiding - doc - 20-06-2012 01:03 PM

(20-06-2012 10:16 AM)jurgen71 schreef:  Zo me ingeschreven voor vervolgcursus in De Pinte en gisteren bevestiging gekregen dat het in orde is. De maandagavonden zijn terug gereserveerd se Smile

Ik denk dat ik de lesgever ken, 't schijnt dat hij en z'n fkesjes een uitmuntende reputatie hebben !Cool


RE: Opleiding - vinejo - 20-06-2012 02:05 PM

(20-06-2012 10:16 AM)jurgen71 schreef:  Zo me ingeschreven voor vervolgcursus in De Pinte en gisteren bevestiging gekregen dat het in orde is. De maandagavonden zijn terug gereserveerd se Smile

Zo gereserveerd gaat het er daar toch niet aan toe hé Jurgen Wink


RE: Opleiding - jurgen71 - 21-06-2012 07:37 AM

Inderdaad Dr_Magooo op dat vlak mogen we zeker niet klagen Smile

@ Jo, zeker en vast niet Smile zolang ze maar met geen Vanish spuwemmerkes afkomen.


RE: Opleiding - Anne - 21-06-2012 12:32 PM

Bij ons in Brugge veranderen ze volgend jaar de INAO degustatieglazen naar andere. Heeft iemand een idee welke?


RE: Opleiding - vinejo - 21-06-2012 12:38 PM

(21-06-2012 12:32 PM)mrs_magooo schreef:  Bij ons in Brugge veranderen ze volgend jaar de INAO degustatieglazen naar andere. Heeft iemand een idee welke?

Geen idee, maar t werd tijd zou k zeggen!


RE: Opleiding - tk. - 21-06-2012 04:42 PM

Iemand nog recente ervaringen in Hasselt of Genk? Welke lesgevers zijn de moeite?


RE: Opleiding - koen - 22-06-2012 03:25 PM

(21-06-2012 12:38 PM)vinejo schreef:  
(21-06-2012 12:32 PM)mrs_magooo schreef:  Bij ons in Brugge veranderen ze volgend jaar de INAO degustatieglazen naar andere. Heeft iemand een idee welke?

Geen idee, maar t werd tijd zou k zeggen!

vind ik ook, zijn serieuze ondingen die INAOs


RE: Opleiding - doc - 23-06-2012 12:24 AM

(22-06-2012 03:25 PM)koen schreef:  
(21-06-2012 12:38 PM)vinejo schreef:  
(21-06-2012 12:32 PM)mrs_magooo schreef:  Bij ons in Brugge veranderen ze volgend jaar de INAO degustatieglazen naar andere. Heeft iemand een idee welke?

Geen idee, maar t werd tijd zou k zeggen!

vind ik ook, zijn serieuze ondingen die INAOs

De araoma's krijgen echt geen kans in die glazen....banghead


RE: Opleiding - vinejo - 23-06-2012 12:50 PM

(23-06-2012 12:24 AM)dr_magooo schreef:  De araoma's krijgen echt geen kans in die glazen....banghead

Araoma' s, zijn dat van die fruitvliegjes?


RE: Opleiding - Anne - 23-06-2012 01:34 PM

(23-06-2012 12:50 PM)vinejo schreef:  
(23-06-2012 12:24 AM)dr_magooo schreef:  De araoma's krijgen echt geen kans in die glazen....banghead

Araoma' s, zijn dat van die fruitvliegjes?

Nee, oma's met een grote kleurrijke papegaai!


RE: Opleiding - vinejo - 23-06-2012 01:55 PM

(23-06-2012 01:34 PM)mrs_magooo schreef:  
(23-06-2012 12:50 PM)vinejo schreef:  
(23-06-2012 12:24 AM)dr_magooo schreef:  De araoma's krijgen echt geen kans in die glazen....banghead

Araoma' s, zijn dat van die fruitvliegjes?

Nee, oma's met een grote kleurrijke papegaai!

thumbsup

[Afbeelding: Woman%20&amp;%20Parrot.jpg]


RE: Opleiding - phylloxera - 26-06-2012 07:10 AM

(21-06-2012 12:32 PM)mrs_magooo schreef:  Bij ons in Brugge veranderen ze volgend jaar de INAO degustatieglazen naar andere. Heeft iemand een idee welke?

Riedel Sommeliers Cool
(21-06-2012 04:42 PM)tk. schreef:  Iemand nog recente ervaringen in Hasselt of Genk? Welke lesgevers zijn de moeite?

In Hasselt en Neerpelt heb ik les gehad van Patrick bij Syntra thumbsup Volgend jaar krijg ik les van Jos, benieuwd want dat schijn een echte krack te zijn


RE: Opleiding - carl - 28-06-2012 09:53 PM

Vandaag mijn resultaat van het examen Franse wijnstreken gaan halen en met glan geslaagd : 87/100
Volgens mij hebben ze zich toch ergens misteld, hoor. Wink


RE: Opleiding - doc - 28-06-2012 10:54 PM

(28-06-2012 09:53 PM)carl schreef:  Vandaag mijn resultaat van het examen Franse wijnstreken gaan halen en met glan geslaagd : 87/100
Volgens mij hebben ze zich toch ergens misteld, hoor. Wink

Proficiat Carl, de wijsheid in de glan !
Superscore !applaus


RE: Opleiding - carl - 28-06-2012 11:04 PM

(28-06-2012 10:54 PM)dr_magooo schreef:  
(28-06-2012 09:53 PM)carl schreef:  Vandaag mijn resultaat van het examen Franse wijnstreken gaan halen en met glan geslaagd : 87/100
Volgens mij hebben ze zich toch ergens misteld, hoor. Wink

Proficiat Carl, de wijsheid in de glan !
Superscore !applaus

We hebben het zaterdag al een beetje (voorbarig) gevierd, hé cheers
Ge ziet dat ge niet schoon moet zijn om chance te hebben, hé

Een andere zegswijze die hier ook van toepassing is : Slechte mensen gaat het altijd goed Wink


RE: Opleiding - Jean - 21-11-2012 03:06 PM

Hallo,

Omdat ik al lang op dit forum zit, en ik van wijn hou, maar omdat ik het gevoel heb dat ik met bepaalde mensen op dit forum niet mee kan wat betreft wijnkennis, denk ik eraan om een cursus te volgen. Mijn oorspronkelijke bedoeling was om de sommelier-cursus te volgen (3 jaar), maar ik woon in Brussel en heb geen wagen, waardoor ik de Aspirant-Sommelier cursus zou volgen, hier in Tour & Taxis: http://www.syntrabrussel.be/opleidingen/horeca_en_voeding/horeca/aspirant_sommelier__avond_.html

Heeft iemand hier ervaring mee? En als je die cursus hebt gevolgd, mag je dan meteen aan het tweede jaar in de Sommelier-cursus beginnen?

Het kost blijkbaar wel 640 euro... Wel genoeg, vind ik...

thank you voor de info in ieder geval.

Jean


RE: Opleiding - doc - 21-11-2012 04:00 PM

(21-11-2012 03:06 PM)Jean schreef:  Hallo,

Omdat ik al lang op dit forum zit, en ik van wijn hou, maar omdat ik het gevoel heb dat ik met bepaalde mensen op dit forum niet mee kan wat betreft wijnkennis, denk ik eraan om een cursus te volgen. Mijn oorspronkelijke bedoeling was om de sommelier-cursus te volgen (3 jaar), maar ik woon in Brussel en heb geen wagen, waardoor ik de Aspirant-Sommelier cursus zou volgen, hier in Tour & Taxis: http://www.syntrabrussel.be/opleidingen/horeca_en_voeding/horeca/aspirant_sommelier__avond_.html

Heeft iemand hier ervaring mee? En als je die cursus hebt gevolgd, mag je dan meteen aan het tweede jaar in de Sommelier-cursus beginnen?

Het kost blijkbaar wel 640 euro... Wel genoeg, vind ik...

thank you voor de info in ieder geval.

Jean

We hebben zonet ons examen Asp. bij Syntra achter de rug en ik zou het toch durven aanbevelen. We wachten nu tot de som. cursus herstart.
Indien geslaagd voor de cursus Aspirant kun je gewoon de cursus Sommelier die hier op volgt starten.


RE: Opleiding - Filip Ragolle - 21-11-2012 04:05 PM

(21-11-2012 03:06 PM)Jean schreef:  Hallo,

Omdat ik al lang op dit forum zit, en ik van wijn hou, maar omdat ik het gevoel heb dat ik met bepaalde mensen op dit forum niet mee kan wat betreft wijnkennis, denk ik eraan om een cursus te volgen. Mijn oorspronkelijke bedoeling was om de sommelier-cursus te volgen (3 jaar), maar ik woon in Brussel en heb geen wagen, waardoor ik de Aspirant-Sommelier cursus zou volgen, hier in Tour & Taxis: http://www.syntrabrussel.be/opleidingen/horeca_en_voeding/horeca/aspirant_sommelier__avond_.html

Heeft iemand hier ervaring mee? En als je die cursus hebt gevolgd, mag je dan meteen aan het tweede jaar in de Sommelier-cursus beginnen?

Het kost blijkbaar wel 640 euro... Wel genoeg, vind ik...

thank you voor de info in ieder geval.

Jean

Jean,

Ik woon eveneens in Brussel en heb de aspirant-sommelier cursus gevolgd in Syntra Leuven.

Als basis is dit zeker een goede start. Daarna kan je naar het EERSTE jaar van de sommelier cursus (niet direct naar het tweede). Ik zit nu in het tweede jaar sommelier (dus in totaal mijn derde jaar).

Aspirant-sommelier = de basis cursus (leren proeven, vinificatietechnieken, belangrijkste witte en rode wijnstreken, etc.).
1ste jaar sommelier = 100% Frankrijk (in detail)
2de jaar sommelier = "de rest van de wereld"

De sommelier-opleiding is niet mogelijk zonder eerst de aspirant-sommelier opleiding te hebben gevolgd.

Kost iets rond de 330 per jaar als ik mij goed herinner.

MVG,

Filip


RE: Opleiding - Anne - 21-11-2012 04:38 PM

Vanaf dit jaar (syntra west) zijn er bij ons een aantal veranderingen in aspirant doorgevoerd.

Wij hebben naast de gebruikelijke 2 module-examens ook nog een aparte praktische proef moeten afleggen. In die proef moet je een fles correct openen en serveren en daarna 1 witte en 1 rode wijn zonder degustatiefiche bespreken. Je krijgt niet echt veel (geen) voorbereidingstijd, je moet per wijn binnen de 5 min zitten.

Je moet ook eerst geslaagd zijn voor je theorie voor je mag beginnen aan je praktische proef. Dus niet geslaagd voor je theorie is geen praktische proef en direct herexamen.


RE: Opleiding - Anne - 21-11-2012 07:29 PM

En ik pleeg me te herinneren dat er sprake is om in het 2de jaar de som. en wereldwijnmeester samen te geven. In het 3de liggen de accenten dan weer anders en wordt er terug gesplist.


RE: Opleiding - Anne - 07-01-2013 10:16 PM

Net te horen gekregen dat we pas in "ergens in SEPTEMBER!!!!!!" terug verder kunnen met onze som. opleiding! Schandalig en me NOT amused!!! censor


RE: Opleiding - carl - 07-01-2013 11:07 PM

(07-01-2013 10:16 PM)Anne schreef:  Net te horen gekregen dat we pas in "ergens in SEPTEMBER!!!!!!" terug verder kunnen met onze som. opleiding! Schandalig en me NOT amused!!! censor

WTF ? Hoe kan dat nu ? Is er een leerkracht ziek gevallen of zo?


RE: Opleiding - Anne - 07-01-2013 11:39 PM

Nee, en we kunnen ook niet vroeger aansluiten in Kortrijk.
We zullen er dus een pauze opzitten hebben van 11!! maand! ELF maanden!


RE: Opleiding - Mt - 07-01-2013 11:46 PM

Kom hier dan maar wat studeren Cool.


RE: Opleiding - Anne - 08-01-2013 12:04 AM

(07-01-2013 11:46 PM)Matten schreef:  Kom hier dan maar wat studeren Cool.

cheers


RE: Opleiding - vinejo - 08-01-2013 12:05 AM

(07-01-2013 11:46 PM)Matten schreef:  Kom hier dan maar wat studeren Cool.

Tongue


RE: Opleiding - carl - 08-01-2013 08:18 PM

Het blijft toch een beetje een vreemd verhaal, niet. Kan je eventueel je geld niet meer terugvragen?


RE: Opleiding - doc - 08-01-2013 08:24 PM

(08-01-2013 08:18 PM)carl schreef:  Het blijft toch een beetje een vreemd verhaal, niet. Kan je eventueel je geld niet meer terugvragen?

Ik denk dat je het misschien niet goed begreep. Examen Asom was in november. Normaal zou de cursus Sommelier aansluitend moeten herstarten, zoals beloofd. Niet dus, begin pas ergens in september. Cursusgeld is nog niet betaald. Een organisatorische blunder van formaat, temeer dat aansluiten met Kortrijk ook niet meer mogelijk is. De cursus Sommelier is daar al te lang bezig zodat we niet meer kunnen inpikken.
De week voor het examen wisten we trouwens maar hoe het examen Asom in elkaar stak. Communication breakdown ! Ik stuurde een aangebrande mail maar zoals je wel zult vermoeden, geen antwoord banghead


RE: Opleiding - carl - 08-01-2013 09:15 PM

(08-01-2013 08:24 PM)doc schreef:  
(08-01-2013 08:18 PM)carl schreef:  Het blijft toch een beetje een vreemd verhaal, niet. Kan je eventueel je geld niet meer terugvragen?

Ik denk dat je het misschien niet goed begreep. Examen Asom was in november. Normaal zou de cursus Sommelier aansluitend moeten herstarten, zoals beloofd. Niet dus, begin pas ergens in september. Cursusgeld is nog niet betaald. Een organisatorische blunder van formaat, temeer dat aansluiten met Kortrijk ook niet meer mogelijk is. De cursus Sommelier is daar al te lang bezig zodat we niet meer kunnen inpikken.
De week voor het examen wisten we trouwens maar hoe het examen Asom in elkaar stak. Communication breakdown ! Ik stuurde een aangebrande mail maar zoals je wel zult vermoeden, geen antwoord banghead

Das waar ook. Jullie cursusjaar liep op een heel ander tempo dan elders. Misschen willen ze nu proberen om alle cursussen overal ten lande bij Syntra in september te laten starten en alzo wat meer homogeniteit te creëren.


RE: Opleiding - Venne - 09-01-2013 12:18 AM

Goe bezig, ik heb elke dag examen:-)
Anne, je kan het boekje van Pierre eens lezen... ook goed leerstof :-)


RE: Opleiding - Anne - 09-01-2013 07:22 PM

(09-01-2013 12:18 AM)Venne schreef:  Goe bezig, ik heb elke dag examen:-)
Anne, je kan het boekje van Pierre eens lezen... ook goed leerstof :-)

Venne, ik ben niet mee, boekje van Pierre? Blush


RE: Opleiding - koen - 10-01-2013 11:13 AM

(09-01-2013 12:18 AM)Venne schreef:  Goe bezig, ik heb elke dag examen:-)

Elke dag ... in mijne tijd noemden we dat herexamen Big Grin


RE: Opleiding - Anne - 10-01-2013 09:04 PM

(21-11-2012 07:29 PM)Anne schreef:  En ik pleeg me te herinneren dat er sprake is om in het 2de jaar de som. en wereldwijnmeester samen te geven. In het 3de liggen de accenten dan weer anders en wordt er terug gesplist.

Antwoord van syntra west

Beste,

Zoals in mijn laatste alinea (mijn excuses omdat ik die niet duidelijk omschreef) staat, zal het traject hoogstwaarschijnlijk vanaf september 2013 grondig wijzigen. Dat is meteen ook de reden waarom in het voorjaar 2013 geen cursus sommelier en/of cursus wereldwijnmeester meer van start gaat. Van zodra alle wijzigingen in detail zullen rond zijn brengen wij natuurlijk onze cursisten op de hoogte.

Vriendelijke groeten,
------------------------------------------------------------------------------

Dus ze zijn idd nu de veranderingen aan het doorvoeren. We zullen dan maar geduldig afwachten zeker?

Iemand een cursusje som mod 1 en 2 op overschot? kusknipoog


RE: Opleiding - jazzper - 12-01-2013 11:31 AM

in syntra gent wel maar de opleiding tussen syntra west en gent verschilt op duidelijke punten... ik heb voor syntra gent gekozen omdat die wel naar suze gaan en west niet


RE: Opleiding - vinejo - 12-01-2013 12:04 PM

(12-01-2013 11:31 AM)jazzper schreef:  in syntra gent wel maar de opleiding tussen syntra west en gent verschilt op duidelijke punten... ik heb voor syntra gent gekozen omdat die wel naar suze gaan en west niet

Heb ook geen klachten over Syntra Gent. Periode 2005-2008 wel te verstaan, ik weet niet of het nu nog even goed is ( hoorde ook al rare verhalen soms )


RE: Opleiding - Venne - 12-01-2013 02:42 PM

@Anne, op uw foto zie ik toch Pierre?
Boek "La Parole de Pierre"


RE: Opleiding - Anne - 12-01-2013 05:29 PM

(12-01-2013 02:42 PM)Venne schreef:  @Anne, op uw foto zie ik toch Pierre?
Boek "La Parole de Pierre"

Nu ben ik mee! Heb jij het boek? Heb je het al gelezen?


RE: Opleiding - Venne - 12-01-2013 05:33 PM

Ik heb het ja, nog niet volledig gelezen , ook wat technisch en dan int frans.. :-)
Breng het wel eens mee. grts


RE: Opleiding - doc - 12-01-2013 05:41 PM

(12-01-2013 05:33 PM)Venne schreef:  Ik heb het ja, nog niet volledig gelezen , ook wat technisch en dan int frans.. :-)
Breng het wel eens mee. grts

Meegebracht van een Jura tripje ?


RE: Opleiding - Venne - 12-01-2013 08:56 PM

nee, bij het drukken direct van de drukkerij gekocht en laten afkomen. Wist dat er een boek ging uitkomen maar heeft wat op zich laten wachten.
Wel geen simpel boekje... toch voor een niet gediplomeerde :-)


RE: Opleiding - doc - 13-01-2013 01:00 PM

(12-01-2013 08:56 PM)Venne schreef:  nee, bij het drukken direct van de drukkerij gekocht en laten afkomen. Wist dat er een boek ging uitkomen maar heeft wat op zich laten wachten.
Wel geen simpel boekje... toch voor een niet gediplomeerde :-)

Ik ga toch eens een poging doen tot aankoop, merci voor de tip ! Ik hou je op de hoogte Cool


RE: Opleiding - carl - 13-01-2013 02:34 PM

Is dat Pierre Overnoy waar jullie het over hebben?


RE: Opleiding - Venne - 13-01-2013 02:42 PM

Yep, maar heeft nog weinig met topic te maken... alhoewel dat "Parole" wel een goede opleiding is :-)


RE: Opleiding - doc - 18-01-2013 11:14 PM

(13-01-2013 02:42 PM)Venne schreef:  Yep, maar heeft nog weinig met topic te maken... alhoewel dat "Parole" wel een goede opleiding is :-)

Ik plaats het toch hier zu, la Parole de Pierre is verkrijgbaar bij Meta Jura, 27 euro verzendingskosten inbegrepen...


RE: Opleiding - Venne - 19-01-2013 12:05 AM

ik wil jullie mening wel eens weten over zijnen boek :-)
Contacteer Claude Guillaumin van Meta vins en een weekske later kunt ge hem lezen
Maar lees hem dan ook met ne wijn van Pierre of Emmanuel H eh


RE: Opleiding - doc - 19-01-2013 12:07 AM

(19-01-2013 12:05 AM)Venne schreef:  ik wil jullie mening wel eens weten over zijnen boek :-)
Contacteer Claude Guillaumin van Meta vins en een weekske later kunt ge hem lezen
Maar lees hem dan ook met ne wijn van Pierre of Emmanuel H eh

D'r staat hier al enkele weken een Macvin open, verrassend...ik wacht op het boek en laat m'n mening weten, maar dan een nieuwe topic ! Afgerond nu Wink


RE: Opleiding - don quichotte - 24-03-2013 07:35 PM

Het is jaren geleden dat ik nog een wijnkursus volgde.

Ik vroeg me af welk soort druivenras dit is. Is dit nu Sangiovese; Nebbiolo of misschien Primitivo, of misschien…..?

De cursisten van Syntra of de echte kenners zullen me dit zo kunnen zeggen.


RE: Opleiding - Dave - 24-03-2013 07:47 PM

(24-03-2013 07:35 PM)don quichotte schreef:  Het is jaren geleden dat ik nog een wijnkursus volgde.

Ik vroeg me af welk soort druivenras dit is. Is dit nu Sangiovese; Nebbiolo of misschien Primitivo, of misschien…..?

De cursisten van Syntra of de echte kenners zullen me dit zo kunnen zeggen.

Geen idee van het ras, maar ziet er alleszins LEKKER uit ;-)


RE: Opleiding - doc - 24-03-2013 07:57 PM

(24-03-2013 07:47 PM)Dave schreef:  
(24-03-2013 07:35 PM)don quichotte schreef:  Het is jaren geleden dat ik nog een wijnkursus volgde.

Ik vroeg me af welk soort druivenras dit is. Is dit nu Sangiovese; Nebbiolo of misschien Primitivo, of misschien…..?

De cursisten van Syntra of de echte kenners zullen me dit zo kunnen zeggen.

Geen idee van het ras, maar ziet er alleszins LEKKER uit ;-)

Als ge die microbe in de kuip hebt, is 't miserie zu ! Komt nooit meer goed ...zelfs op uw schoot niet !


RE: Opleiding - jr02 - 24-03-2013 08:14 PM

Dat is nu heeeel toevallig, ik kwam haar gisteren nog tegenapplaus

Porn Star; Savanna SamsonHeart

Voor de liefhebbers (ik zal hier wel de enige zijn zekerWink) die haar ook eens wensen tegen te komen...
kijk hier:

http://www.wine-searcher.com/m/2013/03/from-sex-to-sangiovese-porn-star-savanna-samson


RE: Opleiding - doc - 24-03-2013 08:16 PM

(24-03-2013 08:14 PM)jr02 schreef:  Dat is nu heeeel toevallig, ik kwam haar gisteren nog tegenapplaus

Porn Star; Savanna SamsonHeart

Voor de liefhebbers (ik zal hier wel de enige zijn zekerWink) die haar ook eens wensen tegen te komen...
kijk hier:

http://www.wine-searcher.com/m/2013/03/from-sex-to-sangiovese-porn-star-savanna-samson

Big Grin Big Grin


RE: Opleiding - pdehondt - 18-06-2013 04:48 PM

Hoi Hoi,

Na de 18 pagina's hier hebben doorgenomen, heb ik besloten me in te schrijven bij Syntra.
Ik heb alvast een bevestiging gekregen voor de cursus Aspirant-sommelier startende op maandag 16/9/2013 te Kontich.

Ik ben nog maar net een beetje bezig met wijnen maar vind al hetgeen er bijkomt (geschiedenis, aardrijkskunde, veel proeven, etc...) supper interessant. Het lijkt me wel fijn om wekelijks met andere wijnliefhebbers erover te palaveren :-)
Hopelijk wordt het een gezellig groepje. Ben benieuwd.


RE: Opleiding - Terretoir - 18-06-2013 07:14 PM

(18-06-2013 04:48 PM)pdehondt schreef:  Hoi Hoi,

Na de 18 pagina's hier hebben doorgenomen, heb ik besloten me in te schrijven bij Syntra.
Ik heb alvast een bevestiging gekregen voor de cursus Aspirant-sommelier startende op maandag 16/9/2013 te Kontich.

Ik ben nog maar net een beetje bezig met wijnen maar vind al hetgeen er bijkomt (geschiedenis, aardrijkskunde, veel proeven, etc...) supper interessant. Het lijkt me wel fijn om wekelijks met andere wijnliefhebbers erover te palaveren :-)
Hopelijk wordt het een gezellig groepje. Ben benieuwd.

Succes ermee! Kontich begod, veel van men jeugdjaren daar aan de kanten doorgebracht :-)


RE: Opleiding - vinejo - 18-06-2013 07:21 PM

(18-06-2013 07:14 PM)Tom T schreef:  
(18-06-2013 04:48 PM)pdehondt schreef:  Hoi Hoi,

Na de 18 pagina's hier hebben doorgenomen, heb ik besloten me in te schrijven bij Syntra.
Ik heb alvast een bevestiging gekregen voor de cursus Aspirant-sommelier startende op maandag 16/9/2013 te Kontich.

Ik ben nog maar net een beetje bezig met wijnen maar vind al hetgeen er bijkomt (geschiedenis, aardrijkskunde, veel proeven, etc...) supper interessant. Het lijkt me wel fijn om wekelijks met andere wijnliefhebbers erover te palaveren :-)
Hopelijk wordt het een gezellig groepje. Ben benieuwd.

Succes ermee! Kontich begod, veel van men jeugdjaren daar aan de kanten doorgebracht :-)

Kontich, heb daar ooit eens één avond cursus gevolgd. Lagwagon in Lintfabriek Cool


RE: Opleiding - carl - 18-06-2013 07:29 PM

Lagwagon ... Memories Smile


RE: Opleiding - pdehondt - 18-06-2013 07:38 PM

(18-06-2013 07:14 PM)Tom T schreef:  
(18-06-2013 04:48 PM)pdehondt schreef:  Hoi Hoi,

Na de 18 pagina's hier hebben doorgenomen, heb ik besloten me in te schrijven bij Syntra.
Ik heb alvast een bevestiging gekregen voor de cursus Aspirant-sommelier startende op maandag 16/9/2013 te Kontich.

Ik ben nog maar net een beetje bezig met wijnen maar vind al hetgeen er bijkomt (geschiedenis, aardrijkskunde, veel proeven, etc...) supper interessant. Het lijkt me wel fijn om wekelijks met andere wijnliefhebbers erover te palaveren :-)
Hopelijk wordt het een gezellig groepje. Ben benieuwd.

Succes ermee! Kontich begod, veel van men jeugdjaren daar aan de kanten doorgebracht :-)

Thanks Tongue

Lagwagon?


RE: Opleiding - vinejo - 18-06-2013 07:52 PM

(18-06-2013 07:38 PM)pdehondt schreef:  
(18-06-2013 07:14 PM)Tom T schreef:  
(18-06-2013 04:48 PM)pdehondt schreef:  Hoi Hoi,

Na de 18 pagina's hier hebben doorgenomen, heb ik besloten me in te schrijven bij Syntra.
Ik heb alvast een bevestiging gekregen voor de cursus Aspirant-sommelier startende op maandag 16/9/2013 te Kontich.

Ik ben nog maar net een beetje bezig met wijnen maar vind al hetgeen er bijkomt (geschiedenis, aardrijkskunde, veel proeven, etc...) supper interessant. Het lijkt me wel fijn om wekelijks met andere wijnliefhebbers erover te palaveren :-)
Hopelijk wordt het een gezellig groepje. Ben benieuwd.

Succes ermee! Kontich begod, veel van men jeugdjaren daar aan de kanten doorgebracht :-)

Thanks Tongue

Lagwagon?

Goh, ja jong, mijn Bad Religion periode ( moet je maar eens opzoeken op youtube..)
Sowieso, syntra, goede keuze denk ik, vooral dan omdat er meestal wel een wijnclubje uit voortspruit ;-)


RE: Opleiding - Terretoir - 18-06-2013 07:53 PM

De Lintfabriek, party :-)


RE: Opleiding - Anne - 18-06-2013 08:47 PM

(18-06-2013 04:48 PM)pdehondt schreef:  Hoi Hoi,

Na de 18 pagina's hier hebben doorgenomen, heb ik besloten me in te schrijven bij Syntra.
Ik heb alvast een bevestiging gekregen voor de cursus Aspirant-sommelier startende op maandag 16/9/2013 te Kontich.

Ik ben nog maar net een beetje bezig met wijnen maar vind al hetgeen er bijkomt (geschiedenis, aardrijkskunde, veel proeven, etc...) supper interessant. Het lijkt me wel fijn om wekelijks met andere wijnliefhebbers erover te palaveren :-)
Hopelijk wordt het een gezellig groepje. Ben benieuwd.

Succes Peter!

Wij starten ons 2de jaar in de hervormde opleiding Cavist/Sommelier
- Module 1: Frankrijk (23 sessies)
- Module 2: Zuid-Europa (10 sessies)
- Module 3: Europa en de rest van de wereld (21 sessies)

keuzemodule - Sommeliertechnieken (6 sessies)
keuzemodule - Toegepaste bedrijfsvoering wijnhandel en distributie (11 sessies).


RE: Opleiding - pdehondt - 18-06-2013 09:37 PM

@vinejo - not to bad lagwagon !
ik krijg al goesting van voor RW binnenkort applaus

Bedankt Anne, jullie ook trouwens. Als ik de modules zo zie, zit er precies een handeltje aan te komen, of vergis ik mij?


RE: Opleiding - Terretoir - 18-06-2013 09:44 PM

(18-06-2013 09:37 PM)pdehondt schreef:  @vinejo - not to bad lagwagon !
ik krijg al goesting van voor RW binnenkort applaus

Bedankt Anne, jullie ook trouwens. Als ik de modules zo zie, zit er precies een handeltje aan te komen, of vergis ik mij?

Zoja, weet ik al ne goeie transporteur voor dat handeltje ;-)


RE: Opleiding - vinejo - 18-06-2013 10:07 PM

(18-06-2013 09:37 PM)pdehondt schreef:  @vinejo - not to bad lagwagon !
ik krijg al goesting van voor RW binnenkort applaus

Bedankt Anne, jullie ook trouwens. Als ik de modules zo zie, zit er precies een handeltje aan te komen, of vergis ik mij?

Hm, denk niet dat Anne en Doc van hun liefhebberij een handeltje willen maken Wink

Eh... My turn... RW?


RE: Opleiding - pdehondt - 18-06-2013 10:26 PM

cheers Rock Werchter!


RE: Opleiding - Venne - 19-06-2013 09:50 PM

RW: Kga donderdag.... het leek er bijna op na 23 jaar dat ik een editie zou moeten overslagen... no way dus :-)


RE: Opleiding - pdehondt - 19-06-2013 10:16 PM

Cu there! Ben net als jij al even klant daar.

Vorig jaar gemist met reden... Zal ik me blijven herinneren. Een week voor RW uiteindelijk combi verkocht aangezien we niet wisten wanneer onze zoon geboren ging worden. Uiteindelijk reden we op de tunes vd Red Hot Chili Pepers (stubru) naar het moederhuis.

Mor bon, later zal ik dat met een goeie flesje wijn nog wel eens bespreken met zoonlief.... dat hij me nog een RW schuldig is wijn


RE: Opleiding - Venne - 19-06-2013 10:25 PM

door Zita heb ik Metallica eens gemist op boutique... nie erg ... was ze eigenlijk wat beu gezien.
Hun beste optreden blijft Monsters of rock in 91 in Hasselt : line up
Black Crowes (djeezes wa deden die daar) - Queensrÿche - Motley Crue (de posers) - Metallica en ACDC !


RE: Opleiding - Dave - 20-06-2013 09:01 AM

(19-06-2013 10:25 PM)Venne schreef:  door Zita heb ik Metallica eens gemist op boutique... nie erg ... was ze eigenlijk wat beu gezien.
Hun beste optreden blijft Monsters of rock in 91 in Hasselt : line up
Black Crowes (djeezes wa deden die daar) - Queensrÿche - Motley Crue (de posers) - Metallica en ACDC !

Metallica in '93: mijn eerste Werchter, mijn eerste festival, mijn eerste (én beste) keer Metallica: Mijn oren hebben toen 4 dagen gesuisd en heb 2 dagen een stijve nek gehad van het headbangen. Wat een line-up was dat toen:

Levellers, Sugar (Bob Mould), Sonic Youth, The Tragically Hip, Black Crowes, Faith No More, Lenny Kravitz, Neil Young (met Booker T & the MG's) en dan Metallica.

En ik ben vervolgens ook 18 jaar op rij geweest. De laatste jaren zegt het mij wat minder.


RE: Opleiding - nco - 20-06-2013 11:49 AM

(20-06-2013 09:01 AM)Dave schreef:  Metallica in '93: mijn eerste Werchter, mijn eerste festival, mijn eerste (én beste) keer Metallica: Mijn oren hebben toen 4 dagen gesuisd en heb 2 dagen een stijve nek gehad van het headbangen. Wat een line-up was dat toen:

Levellers, Sugar (Bob Mould), Sonic Youth, The Tragically Hip, Black Crowes, Faith No More, Lenny Kravitz, Neil Young (met Booker T & the MG's) en dan Metallica.

En ik ben vervolgens ook 18 jaar op rij geweest. De laatste jaren zegt het mij wat minder.

:-) grappig, was ook mijn eerste editie, en je toch niet ontmoet :-)

Ik ben blijven gaan de jaren daarna, dan een aantal jaren niet meer (tenzij R.E.M kwam) en sinds 2010 terug elk jaar. Wel telkens maar 1 dag (dit jaar zondag)

En hoe een opleiding topic gekaapt wordt door rock Werchter :-)


RE: Opleiding - Marc - 29-06-2013 05:46 PM

(18-06-2013 04:48 PM)pdehondt schreef:  Hoi Hoi,

Na de 18 pagina's hier hebben doorgenomen, heb ik besloten me in te schrijven bij Syntra.
Ik heb alvast een bevestiging gekregen voor de cursus Aspirant-sommelier startende op maandag 16/9/2013 te Kontich.

Ik ben nog maar net een beetje bezig met wijnen maar vind al hetgeen er bijkomt (geschiedenis, aardrijkskunde, veel proeven, etc...) supper interessant. Het lijkt me wel fijn om wekelijks met andere wijnliefhebbers erover te palaveren :-)
Hopelijk wordt het een gezellig groepje. Ben benieuwd.

Hoe zit dat eigenlijk met die toelatingsvoorwaarden bij Syntra om Aspirant-Sommelier te volgen?
Kijkt men daar echt streng naar, of kan men als gemotiveerd wijnliefhebber ook deze cursus volgen?


RE: Opleiding - Filip Ragolle - 29-06-2013 06:34 PM

(29-06-2013 05:46 PM)Marc schreef:  
(18-06-2013 04:48 PM)pdehondt schreef:  Hoi Hoi,

Na de 18 pagina's hier hebben doorgenomen, heb ik besloten me in te schrijven bij Syntra.
Ik heb alvast een bevestiging gekregen voor de cursus Aspirant-sommelier startende op maandag 16/9/2013 te Kontich.

Ik ben nog maar net een beetje bezig met wijnen maar vind al hetgeen er bijkomt (geschiedenis, aardrijkskunde, veel proeven, etc...) supper interessant. Het lijkt me wel fijn om wekelijks met andere wijnliefhebbers erover te palaveren :-)
Hopelijk wordt het een gezellig groepje. Ben benieuwd.

Hoe zit dat eigenlijk met die toelatingsvoorwaarden bij Syntra om Aspirant-Sommelier te volgen?
Kijkt men daar echt streng naar, of kan men als gemotiveerd wijnliefhebber ook deze cursus volgen?

Marc, volgens mij zijn er helemaal geen toelatingsvoorwaarden. Bij ons waren het enkel maar "gewone" wijnliefhebbers. Dat jaar aspirant-sommelier is het voorbereidend jaar op de 2 jaar sommelier.


RE: Opleiding - doc - 29-06-2013 07:31 PM

(29-06-2013 06:34 PM)Filip Ragolle schreef:  
(29-06-2013 05:46 PM)Marc schreef:  
(18-06-2013 04:48 PM)pdehondt schreef:  Hoi Hoi,

Na de 18 pagina's hier hebben doorgenomen, heb ik besloten me in te schrijven bij Syntra.
Ik heb alvast een bevestiging gekregen voor de cursus Aspirant-sommelier startende op maandag 16/9/2013 te Kontich.

Ik ben nog maar net een beetje bezig met wijnen maar vind al hetgeen er bijkomt (geschiedenis, aardrijkskunde, veel proeven, etc...) supper interessant. Het lijkt me wel fijn om wekelijks met andere wijnliefhebbers erover te palaveren :-)
Hopelijk wordt het een gezellig groepje. Ben benieuwd.

Hoe zit dat eigenlijk met die toelatingsvoorwaarden bij Syntra om Aspirant-Sommelier te volgen?
Kijkt men daar echt streng naar, of kan men als gemotiveerd wijnliefhebber ook deze cursus volgen?

Marc, volgens mij zijn er helemaal geen toelatingsvoorwaarden. Bij ons waren het enkel maar "gewone" wijnliefhebbers. Dat jaar aspirant-sommelier is het voorbereidend jaar op de 2 jaar sommelier.

Hier moet je de cursus "Wijn leren proeven" volgen vooraleer je "Aspirant" kan doen...


RE: Opleiding - nicksn - 14-09-2013 06:00 PM

Ik veronderstel van niet maar zijn er hier mensen die momenteel in the running zijn bij WSET (min level 3), of Court of Master Sommeliers? Is er eigelijk iemand die CMS certified of advanced level heeft in België?

hit me up of verwijs naar mij aub. Nood aan een studiepartner!


RE: Opleiding - vinejo - 14-09-2013 06:09 PM

(14-09-2013 06:00 PM)nicksn schreef:  Ik veronderstel van niet maar zijn er hier mensen die momenteel in the running zijn bij WSET (min level 3), of Court of Master Sommeliers? Is er eigelijk iemand die CMS certified of advanced level heeft in België?

hit me up of verwijs naar mij aub. Nood aan een studiepartner!

Amai, wat een eretitels... Rolleyes


RE: Opleiding - de populist - 14-09-2013 09:18 PM

(14-09-2013 06:00 PM)nicksn schreef:  Ik veronderstel van niet maar zijn er hier mensen die momenteel in the running zijn bij WSET (min level 3), of Court of Master Sommeliers? Is er eigelijk iemand die CMS certified of advanced level heeft in België?

hit me up of verwijs naar mij aub. Nood aan een studiepartner!
Ik ben in the running for SOET-advanced level. Kan ik iets voor je betekenen?


RE: Opleiding - Venne - 14-09-2013 09:50 PM

Kom mij maar kloppen qua wijndomeinen in kelder , geproefde wijnen en liters door de keel gekregen :-)

Momenteel bezig met LGDP en CD , 2 belangrijke levels voor ge met al dien shit moogt beginnen :-)


RE: Opleiding - nicksn - 14-09-2013 11:15 PM

sterke reacties.. Ik vraag toch maar gewoon of iemand voor een bepaald programma aant studeren is. Ik wou daarmee helemaal niet de discussie opleiding volgen/niet volgen opwakkeren.. Ieder staat daar vrij in te doen wat hij wil en niemand staat of valt met/zonder certificaat/eretitel.

Venne: you win :-)


RE: Opleiding - vinejo - 14-09-2013 11:47 PM

(14-09-2013 11:15 PM)nicksn schreef:  sterke reacties.. Ik vraag toch maar gewoon of iemand voor een bepaald programma aant studeren is. Ik wou daarmee helemaal niet de discussie opleiding volgen/niet volgen opwakkeren.. Ieder staat daar vrij in te doen wat hij wil en niemand staat of valt met/zonder certificaat/eretitel.

Venne: you win :-)

Bwa,mij deed het gewoon denken aan het floormanagersyndroom Wink


RE: Opleiding - Jordaens - 15-09-2013 08:20 AM

Wijn drinken.
Kunt ge daar echt voor naar 't school gaan?


RE: Opleiding - de populist - 15-09-2013 10:47 AM

(14-09-2013 11:15 PM)nicksn schreef:  sterke reacties.. Ik vraag toch maar gewoon of iemand voor een bepaald programma aant studeren is. Ik wou daarmee helemaal niet de discussie opleiding volgen/niet volgen opwakkeren.. Ieder staat daar vrij in te doen wat hij wil en niemand staat of valt met/zonder certificaat/eretitel.

Venne: you win :-)
Hey Nick, 
SOET is Stefaans Own Educational Traject. En ik vermoed dat vele forumleden een dergelijke opleiding volgen. Voor de officiële opleidingen WSET en consoorten moet je bijvoorbeeld bij Roeland, het Wijnkonijn, zijn. Die heeft al een hele collectie én hij zal nog wel iets aan het bij studeren zijn nu, vermoed ik. En neen, dit is geen kluchtje Wink Keep up the good work!


RE: Opleiding - nicksn - 16-09-2013 03:57 PM

(15-09-2013 10:47 AM)de populist schreef:  Hey Nick, 
SOET is Stefaans Own Educational Traject. En ik vermoed dat vele forumleden een dergelijke opleiding volgen.

Uiteraard. Dat is ieders keuze. Vandaar gewoon mijn vraag of iemand met een bepaald examen bezig is. Wijn moet gedeeld worden en met 2 studeren is altijd leuker!


RE: Opleiding - de populist - 16-09-2013 08:57 PM

(16-09-2013 03:57 PM)nicksn schreef:  
(15-09-2013 10:47 AM)de populist schreef:  Hey Nick, 
SOET is Stefaans Own Educational Traject. En ik vermoed dat vele forumleden een dergelijke opleiding volgen.

Uiteraard. Dat is ieders keuze. Vandaar gewoon mijn vraag of iemand met een bepaald examen bezig is. Wijn moet gedeeld worden en met 2 studeren is altijd leuker!
Succes ermee Nick!


RE: Opleiding - don quichotte - 26-12-2013 02:52 AM

(24-03-2013 07:35 PM)don quichotte schreef:  Het is jaren geleden dat ik nog een wijnkursus volgde.

Ik vroeg me af welk soort druivenras dit is. Is dit nu Sangiovese; Nebbiolo of misschien Primitivo, of misschien…..?

De cursisten van Syntra of de echte kenners zullen me dit zo kunnen zeggen.

Ik dacht dat ik toen alleen was die dit opmerkte of las.
Maar nu blijkt dat ik niet alleen was.
Voor mij een hart onder de riem. Het haalde de 1ste plaats.Cool

http://www.wine-searcher.com/m/2013/12/top-stories-2013


RE: Opleiding - fleer - 26-12-2013 06:14 PM

(15-09-2013 08:20 AM)Jordaens schreef:  Wijn drinken.
Kunt ge daar echt voor naar 't school gaan?

Smile


RE: Opleiding - Flanders - 20-04-2014 09:03 PM

Ondertussen nog mensen die aan een (nieuwe) opleiding bezig zijn ?
Enkele meer recente bevindingen zijn zeker welkom aangezien ik graag ook aan iets zou beginnen.

Voorlopig gaat mijn voorkeur uit naar Syntra Kontich als ze daar tenminste nog naar Suze-la-Rousse gaan. Dit zou voor mij het makkelijkste zijn anders wordt het Syntra Asse.

Binnenkort ook nog eens kijken naar de opendeurdag bij het PIVA en zien wat dat geeft. Smile


RE: Opleiding - Flanders - 21-05-2014 11:26 PM

Ben onlangs naar de opendeur op de PIVA geweest. Die lesgevers zeiden dus ook hetzelfde over Syntra als wat hier al verschillende keren is gezegd: ge moet gewoon (veel) chance hebben met de lesgevers daar Tongue Terwijl bij de PIVA naart 't schijnt alle lesgevers ongeveer hetzelfde aanleren.

Zaterdag is het opendeur bij Syntra. Ik ga daar nog is even kijken maar voorlopig gaat mijn voorkeur dus uit naar de PIVA en achteraf eventueel direct WSET3. Dit is dan nog niet voor morgen maar zal misschien ook wel meer betekenen en waard zijn dan syntra.

3jaar PIVA en WSET 3 zouden samen dan nog goedkoper zijn dan alleen 3j Syntra (wat dan weer naar extra fleskes kan gaan Wink )


RE: Opleiding - Marc - 21-05-2014 11:54 PM

Ik heb de opendeur gemist wegens te laat gezien...
Ben je te weten gekomen wie de lessen geeft bij PIVA?


RE: Opleiding - Flanders - 22-05-2014 12:05 AM

Nope, had niet veel tijd en heb alleen wat praktische vragen kunnen stellen. De persoon waarmee ik heb gesproken zei wel dat hij me van ergens kende, hij dacht van Flessengeluk maar daar heb ik nooit iets mee te maken gehad Tongue Ik veronderstel dus dat hij daar ook les geeft/gaf.

Trouwens voor de eerste keer een Mexicaanse zinfandel geproefd.. Speciaal maar beviel me wel Wink


RE: Opleiding - carl - 22-05-2014 07:36 AM

(20-04-2014 09:03 PM)Flanders schreef:  Ondertussen nog mensen die aan een (nieuwe) opleiding bezig zijn ?
Enkele meer recente bevindingen zijn zeker welkom aangezien ik graag ook aan iets zou beginnen.

Voorlopig gaat mijn voorkeur uit naar Syntra Kontich als ze daar tenminste nog naar Suze-la-Rousse gaan. Dit zou voor mij het makkelijkste zijn anders wordt het Syntra Asse.

Binnenkort ook nog eens kijken naar de opendeurdag bij het PIVA en zien wat dat geeft. Smile

Daar Syntra Kontich tot Syntra AB (Antwerpen-Brabant) behoort vrees ik dat ze daar niet meer na Syze ggaan. Enkel Syntra Midden-Vlaanderen (Asse, Gent) gaan nog automatisch naar Suze omdat daar de initiatiefnemer (André Vander Elst) zit


RE: Opleiding - Flanders - 23-05-2014 06:25 PM

Jep.. Dat had een dik pluspunt geweest als ze dat nog altijd overal deden.
Morgen is het opendeurdag. Syntra Kontich zal niet open zijn maar voor de opleidingen van Kontich kan je dan in Antwerpen terecht.


RE: Opleiding - Kupers - 31-05-2014 11:43 AM

Wees gewaarschuwd, voorbereiding op het examen kan hard labeur zijn!


RE: Opleiding - Flanders - 31-05-2014 12:55 PM

OOOhhnéééé ik moet er nog aan beginnen maar kijk er al tegen op!! Rolleyes Big Grin Tongue

Waar ben jij bezig Kupers ?


RE: Opleiding - Kupers - 01-06-2014 10:12 AM

eerste jaar in Asse, examen lijkt op het eerste zicht nog wel mee te gaan vallen, het was eigenlijk eerder een excuus om gezellig veel wijn in te slaan en te drinken Wink.


RE: Opleiding - vinejo - 01-06-2014 10:17 AM

(01-06-2014 10:12 AM)Kupers schreef:  het was eigenlijk eerder een excuus om gezellig veel wijn in te slaan en te drinken Wink.

Hoe, zijn er dan nog andere redenen om wijnlessen te volgen...? Tongue


RE: Opleiding - Kupers - 01-06-2014 10:21 AM

We moeten af en toe toch doen alsof het hard werk is, kwestie van anderen niet nog jaloerser te maken Tongue


RE: Opleiding - Flanders - 01-06-2014 11:40 AM

Ik ben is gaan horen bij Syntra. Die leraar zei dat men eigenlijk juist hetzelfde al bij de Piva werkte, waar zijn zoon trouwens ook bezig is Tongue

Ingeschreven bij Piva dus Wink


RE: Opleiding - Marc - 29-06-2014 03:50 PM

(01-06-2014 11:40 AM)Flanders schreef:  Ingeschreven bij Piva dus Wink

Op welke dag ga jij de lessen volgen, Flanders?


RE: Opleiding - Flanders - 29-06-2014 05:08 PM

Dinsdag!


RE: Opleiding - Marc - 29-06-2014 08:22 PM

Ah, jammer, want mijn dochter gaat de woensdag. Smile


RE: Opleiding - Flanders - 29-06-2014 08:28 PM

En ik ben nog aan het twijfelen om woensdag te gaan Wink


RE: Opleiding - Dave - 13-01-2015 09:13 AM

(22-05-2014 07:36 AM)carl schreef:  
(20-04-2014 09:03 PM)Flanders schreef:  Ondertussen nog mensen die aan een (nieuwe) opleiding bezig zijn ?
Enkele meer recente bevindingen zijn zeker welkom aangezien ik graag ook aan iets zou beginnen.

Voorlopig gaat mijn voorkeur uit naar Syntra Kontich als ze daar tenminste nog naar Suze-la-Rousse gaan. Dit zou voor mij het makkelijkste zijn anders wordt het Syntra Asse.

Binnenkort ook nog eens kijken naar de opendeurdag bij het PIVA en zien wat dat geeft. Smile

Daar Syntra Kontich tot Syntra AB (Antwerpen-Brabant) behoort vrees ik dat ze daar niet meer na Syze ggaan. Enkel Syntra Midden-Vlaanderen (Asse, Gent) gaan nog automatisch naar Suze omdat daar de initiatiefnemer (André Vander Elst) zit

Ik heb eens gekeken bij Syntra Vlaams-Brabant en daar geven ze nu blijkbaar "Wijnhandelaar-Sommelier". Beetje vreemd dat daar meteen "handelaar" aan gekoppeld wordt...

Bij Syntra Limburg is het blijkbaar wel apart. Hoeveel kost dat ongeveer per jaar ? Staat er nergens bij omdat er nog geen data beschikbaar zijn...


RE: Opleiding - Kupers - 13-01-2015 02:04 PM

Ik kan enkel voor Synta Asse spreken, maar de kost van de opleiding ligt rond de 540 euro per jaar. Voor de eerste zes lessen van het eerste jaar, de initiatie wijnproeven, zit de kost van de wijnen hier bij in. Daarna wordt iemand van de groep aangesteld als penningmeester en wordt er een bijdrage gevraagd. Afhankelijk van de geproefde wijnen (Bourgogne is bvb relatief duur omdat je van alle apelaties wel iets moet laten proeven) en de snacks (een van de docenten bad een delicatessenwinkel dus voor wijn-gerecht was dot wel leerzaam, maar het tikt wel flink door voor de rekening) moet je dan later bijstorten. Ik denk dat deze bijdrage voor het eerste jaar uitkwam op 250 euro persoon. Af en tie zijn er extra avonden zoals bvb. Kaas en wijn, waarvoor dan nog eens apart betaald moet worden.

Je kan de studies voor de rest zo duur maken als je zelf wil, de champagnetrip in het eerste jaar kostte 350 euro, maar daar zat wel alles in, Bourgogne is weer duurder.


RE: Opleiding - Dave - 13-01-2015 02:25 PM

(13-01-2015 02:04 PM)Kupers schreef:  Ik kan enkel voor Synta Asse spreken, maar de kost van de opleiding ligt rond de 540 euro per jaar. Voor de eerste zes lessen van het eerste jaar, de initiatie wijnproeven, zit de kost van de wijnen hier bij in. Daarna wordt iemand van de groep aangesteld als penningmeester en wordt er een bijdrage gevraagd. Afhankelijk van de geproefde wijnen (Bourgogne is bvb relatief duur omdat je van alle apelaties wel iets moet laten proeven) en de snacks (een van de docenten bad een delicatessenwinkel dus voor wijn-gerecht was dot wel leerzaam, maar het tikt wel flink door voor de rekening) moet je dan later bijstorten. Ik denk dat deze bijdrage voor het eerste jaar uitkwam op 250 euro persoon. Af en tie zijn er extra avonden zoals bvb. Kaas en wijn, waarvoor dan nog eens apart betaald moet worden.

Je kan de studies voor de rest zo duur maken als je zelf wil, de champagnetrip in het eerste jaar kostte 350 euro, maar daar zat wel alles in, Bourgogne is weer duurder.

OK, thanks ! Ik heb nog lang niet beslist om dit te doen. Het hangt nog af van een hoop variabelen, waarvan de financiële waarschijnlijk niet de doorslaggevende zal zijn Wink


RE: Opleiding - carl - 13-01-2015 03:55 PM

Die toevoeging van wijnhandelaar is er gekomen omdat Syntra als doelstelling heeft om zelfstandigen te vormen en daar je als sommellier nooit echt zelfstandig kan werken hebben ze daar cavist aan toegevoegd.


RE: Opleiding - Dave - 13-01-2015 05:19 PM

(13-01-2015 03:55 PM)carl schreef:  Die toevoeging van wijnhandelaar is er gekomen omdat Syntra als doelstelling heeft om zelfstandigen te vormen en daar je als sommellier nooit echt zelfstandig kan werken hebben ze daar cavist aan toegevoegd.

thank you Carl ! En hoe vallen de lesgevers mee in Leuven ?


RE: Opleiding - carl - 13-01-2015 08:04 PM

(13-01-2015 05:19 PM)Dave schreef:  
(13-01-2015 03:55 PM)carl schreef:  Die toevoeging van wijnhandelaar is er gekomen omdat Syntra als doelstelling heeft om zelfstandigen te vormen en daar je als sommellier nooit echt zelfstandig kan werken hebben ze daar cavist aan toegevoegd.

thank you Carl ! En hoe vallen de lesgevers mee in Leuven ?

Goed over het algemeen. Syntra geeft meestal een goede basis, zeker omdat je op wekelijkse basis ermee bezig bent maar op gebied van te proeven wijnen is het niet altijd de beste referentie. Dan leer ik nu meer op onze maandelijkse wino-avonden. Maar om een algemeen beeld van de wijnwereld te krijgen is het zeker niet slecht. En wie weet leer je nog een aantal gepassioneerde wijnliefhebbers kennen cheers


RE: Opleiding - krisu2 - 13-01-2015 09:53 PM

hey Dave,

ik zit in het eerste jaar sommelier bij syntra in haasrode.
Het is zeker zeer leerlijk en als je geïnteresseerd bent in wijn is het zeker de moeite.
Er zijn verschillende docenten elk met hun eigen meningen. Wat niet slecht is .
Je proeft elke avond minstens zes wijnen, van elke wijn maak je een proeffiche, wat in het begin zeker niet gemakkelijk is. (en nu nog niet).

Het eerste jaar kost 460€, maar je kan via de vdab opleidingscheques aanvragen. Na elke les wordt de wijn afgerekend, gemiddeld een 10€.

Als je nog vragen hebt laat maar iets weten


RE: Opleiding - Dave - 14-01-2015 10:18 AM

(13-01-2015 09:53 PM)krisu2 schreef:  hey Dave,

ik zit in het eerste jaar sommelier bij syntra in haasrode.
Het is zeker zeer leerlijk en als je geïnteresseerd bent in wijn is het zeker de moeite.
Er zijn verschillende docenten elk met hun eigen meningen. Wat niet slecht is .
Je proeft elke avond minstens zes wijnen, van elke wijn maak je een proeffiche, wat in het begin zeker niet gemakkelijk is. (en nu nog niet).

Het eerste jaar kost 460€, maar je kan via de vdab opleidingscheques aanvragen. Na elke les wordt de wijn afgerekend, gemiddeld een 10€.

Als je nog vragen hebt laat maar iets weten

Thanks ! Ik overweeg om dit te doen, omdat wijn al jaren een passie is. Het is helaas niet mijn enige passie. Ik speel al 20 jaar in bands, doorgaans op respectabel niveau, waardoor ik gewoon te weinig tijd had om "serieuzer" met wijn bezig te zijn.

Maar ik ben nu op een punt gekomen dat ik me afvraag hoe lang ik nog wil blijven knokken voor een plaatsje op festivalpodia, om CD's in de winkel te krijgen, etc. Misschien is het wel tijd voor wat anders en dan moet ik niet zo lang nadenken over wat "dat" zou kunnen zijn Wink

Ik geef mezelf tot de zomer om te beslissen.... We'll see !


RE: Opleiding - Biff - 14-01-2015 12:06 PM

(14-01-2015 10:18 AM)Dave schreef:  [quote='krisu2' pid='53496' dateline='1421178790']
Ik speel al 20 jaar in bands, doorgaans op respectabel niveau, waardoor ik gewoon te weinig tijd had om "serieuzer" met wijn bezig te zijn.
Over welke bands hebben we het dan zoal?


RE: Opleiding - Dave - 14-01-2015 12:23 PM

(14-01-2015 12:06 PM)Biff schreef:  
(14-01-2015 10:18 AM)Dave schreef:  [quote='krisu2' pid='53496' dateline='1421178790']
Ik speel al 20 jaar in bands, doorgaans op respectabel niveau, waardoor ik gewoon te weinig tijd had om "serieuzer" met wijn bezig te zijn.
Over welke bands hebben we het dan zoal?

Buiten wat zijprojectjes hier en daar ging het vooral om 2 groepen:

Een 15-tal jaar (waarvan de eerste helft om te leren spelen ;-) met Elysian, waarmee we 2 CD's gemaakt hebben, een paar singletjes op Stubru gehad, clips op JIM en TMF (toen daar nog muziek werd gedraaid ;-). En honderden shows gespeeld ook van cafés, over mooie zalen als AB, Botanique, Depot, etc, tot middelgrote festivals als Marktrock en Suikerrock.

En de laatste 5 jaar met NEWTON, waarmee we 1 CD hebben gemaakt, en wat singletjes op MNM hebben gehad. Voorprogramma van INXS gedaan in de vooruit en nog een hele hoop shows gespeeld.

Geen van beide bands heeft ooit de "grote doorbraak" kunnen forceren, maar we hebben er wel altijd voor geknokt. Maar de laatste jaren wordt het steeds moeilijker, zeker als je niet meer in de categorie "jong en beloftevol" thuis hoort Wink.

Ik zal altijd wel muziek blijven spelen, maar heel de muziek-business bullshit er rond kan mij eerlijk gezegd hoe langer hoe meer gestolen worden.


RE: Opleiding - Biff - 14-01-2015 04:58 PM

Das toch al fameus de moeite!!
Als mede organisator van Ieperfest weet ik heel goed hoe die business jaar na jaar veranderd...
Zowel voor de bands als de organisatoren...
Kijk maar es hoeveel festivals er de laatste jaren gestopt zijn!!
Maar bon, tis zwaar offtopic hier en niet de plaats!


RE: Opleiding - vinejo - 14-01-2015 06:20 PM

(14-01-2015 04:58 PM)Biff schreef:  Maar bon, tis zwaar offtopic hier en niet de plaats!

Als t over Dave zijn band(s) gaat is dat geen probleem hoor Wink


RE: Opleiding - Dave - 14-01-2015 07:56 PM

(14-01-2015 06:20 PM)vinejo schreef:  
(14-01-2015 04:58 PM)Biff schreef:  Maar bon, tis zwaar offtopic hier en niet de plaats!

Als t over Dave zijn band(s) gaat is dat geen probleem hoor Wink

Thanks Jo.Blush

En Biff, dat is dus eigenlijk wat ik bedoel: tientallen festivals hebben de laatste jaren de handdoek gegooid en jeugdhuizen etc. zitten met de zever van Schauvliege.
Resultaat is dat het veel moeilijker geworden om (toffe) shows te spelen.

En nu stop ik met zagen want we zijn inderdaad ver off topic Wink


RE: Opleiding - Olivier - 11-07-2016 02:38 PM

En we zijn weer thuis... Een week in Suze-la-Rousse om examen af te leggen, gevolgd door een weekje vakantie. Ik vond het de moeite waard. Alle Franse regio's nog eens op een drafje erdoor gejaagd en erin gepompt, maar vooral een week lang intensief proeven en bespreken. Vooral dat laatste was toch echt nuttig om er eens zo intensief voor een week mee bezig te zijn... Ook in het algemeen was het zalig om eens een week je hoofd leeg te maken en op niets anders te hoeven concentreren dan wijn. De stress van de examens, vooral rondom mij, neem je er dan maar bij. Het zet iedereen op scherp.
En last but not least, de groepsfeer was fantastisch, met een redelijk decadent feestje om af te sluiten. Wink


RE: Opleiding - Kupers - 11-07-2016 03:28 PM

(11-07-2016 02:38 PM)Olivier schreef:  En last but not least, de groepsfeer was fantastisch, met een redelijk decadent feestje om af te sluiten. Wink

Dat was wel duidelijk Wink. we hebben helaas het record van 100 flessen niet gehaald, but not for lack of trying!


RE: Opleiding - vinejo - 11-07-2016 04:21 PM

Proficiat allebei met jullie benoeming tot de orde der hardnekkige zuipschuiten! cheers


RE: Opleiding - Olivier - 11-07-2016 04:43 PM

(11-07-2016 03:28 PM)Kupers schreef:  
(11-07-2016 02:38 PM)Olivier schreef:  En last but not least, de groepsfeer was fantastisch, met een redelijk decadent feestje om af te sluiten. Wink

Dat was wel duidelijk Wink. we hebben helaas het record van 100 flessen niet gehaald, but not for lack of trying!

ang-el

Stonden ze nog allemaal op het muurtje? Big Grin
(11-07-2016 04:21 PM)vinejo schreef:  Proficiat allebei met jullie benoeming tot de orde der hardnekkige zuipschuiten! cheers

Bedankt, o Opperzuipschuit Tongue


RE: Opleiding - Marc - 11-07-2016 05:49 PM

Bij gelegenheid, en als 't niet stoort, ben ik wel geïnteresseerd om je eindwerk eens te lezen, Olivier.
Vroeger konden die online worden bekeken, maar ik weet niet of dat nu nog zo is.


RE: Opleiding - Kupers - 11-07-2016 05:55 PM

Ik denk dat André ze had laten staan om ons een doel van de week te geven Tongue.

daarbij waren wij met zestien, jullie waren met meer dacht ik?


RE: Opleiding - Olivier - 11-07-2016 08:27 PM

(11-07-2016 05:49 PM)Marc schreef:  Bij gelegenheid, en als 't niet stoort, ben ik wel geïnteresseerd om je eindwerk eens te lezen, Olivier.
Vroeger konden die online worden bekeken, maar ik weet niet of dat nu nog zo is.

Met plezier, Marc, benieuwd naar je feedback trouwens. Stuur je me eens jouw mailadres?
(11-07-2016 05:55 PM)Kupers schreef:  Ik denk dat André ze had laten staan om ons een doel van de week te geven Tongue.

daarbij waren wij met zestien, jullie waren met meer dacht ik?

Wij waren inderdaad met een twintigtal. Een memorabele jaargang dus... Wink


RE: Opleiding - Smaakatleet - 11-07-2016 08:45 PM

(11-07-2016 08:27 PM)Olivier schreef:  
(11-07-2016 05:49 PM)Marc schreef:  Bij gelegenheid, en als 't niet stoort, ben ik wel geïnteresseerd om je eindwerk eens te lezen, Olivier.
Vroeger konden die online worden bekeken, maar ik weet niet of dat nu nog zo is.

Met plezier, Marc, benieuwd naar je feedback trouwens. Stuur je me eens jouw mailadres?
(11-07-2016 05:55 PM)Kupers schreef:  Ik denk dat André ze had laten staan om ons een doel van de week te geven Tongue.

daarbij waren wij met zestien, jullie waren met meer dacht ik?

Wij waren inderdaad met een twintigtal. Een memorabele jaargang dus... Wink

Welcome back O. !


RE: Opleiding - Olivier - 11-07-2016 09:58 PM

Citaat:Welcome back O. !

Cheerio cheers


RE: Opleiding - macro - 23-07-2016 08:58 AM

Jaja... Suze,
We zullen het niet snel vergeten mijn gedacht ! Super intensief en volgens André met een nieuwe trend ... "dikke" sigaren roken :-)
Ook niet slecht ... nu alles proberen te onthouden.Veel oefenen zekers ?


RE: Opleiding - don quichotte - 21-10-2018 12:57 PM

Ambetante vraag aan al diegenen die ervaring hebben met een opleiding tot sommelier bij Syntra.
Leert men bij Syntra dat men fruitvliegjes voor de neus van de restaurantbezoeker met de vingers uit het wijnglas moet halen?


En nog een tweede vraag ; "leert men daar bij Syntra ook dat je uit 1 fles wijn (0.75l) meer dan 9 glazen wijn moet schenken in een restaurant" ?


RE: Opleiding - macro - 21-10-2018 01:07 PM

Auw!

Mijn goesting zou snel over zijn mijn gedacht...Angry

Alé, het was genieten geloof ik ...
ik zou de sommelier hierover aanspreken !


RE: Opleiding - Olivier - 21-10-2018 01:09 PM

(21-10-2018 12:57 PM)don quichotte schreef:  Ambetante vraag aan al diegenen die ervaring hebben met een opleiding tot sommelier bij Syntra.
Leert men bij Syntra dat men fruitvliegjes voor de neus van de restaurantbezoeker met de vingers uit het wijnglas moet halen?


En nog een tweede vraag ; "leert men daar bij Syntra ook dat je uit 1 fles wijn (0.75l) meer dan 9 glazen wijn moet schenken in een restaurant" ?

We hebben daar bij Syntra eigenlijk geleerd hoe je een scheut vodka bij het bessensap giet en daar dan een hoop lulkoek bij vertelt en 50€ per fles voor vraagt. Cool


RE: Opleiding - vinejo - 21-10-2018 01:37 PM

(21-10-2018 01:09 PM)Olivier schreef:  
(21-10-2018 12:57 PM)don quichotte schreef:  Ambetante vraag aan al diegenen die ervaring hebben met een opleiding tot sommelier bij Syntra.
Leert men bij Syntra dat men fruitvliegjes voor de neus van de restaurantbezoeker met de vingers uit het wijnglas moet halen?


En nog een tweede vraag ; "leert men daar bij Syntra ook dat je uit 1 fles wijn (0.75l) meer dan 9 glazen wijn moet schenken in een restaurant" ?

We hebben daar bij Syntra eigenlijk geleerd hoe je een scheut vodka bij het bessensap giet en daar dan een hoop lulkoek bij vertelt en 50€ per fles voor vraagt. Cool

woeha


RE: Opleiding - wvd - 21-10-2018 02:40 PM

(21-10-2018 01:37 PM)vinejo schreef:  
(21-10-2018 01:09 PM)Olivier schreef:  
(21-10-2018 12:57 PM)don quichotte schreef:  Ambetante vraag aan al diegenen die ervaring hebben met een opleiding tot sommelier bij Syntra.
Leert men bij Syntra dat men fruitvliegjes voor de neus van de restaurantbezoeker met de vingers uit het wijnglas moet halen?


En nog een tweede vraag ; "leert men daar bij Syntra ook dat je uit 1 fles wijn (0.75l) meer dan 9 glazen wijn moet schenken in een restaurant" ?

We hebben daar bij Syntra eigenlijk geleerd hoe je een scheut vodka bij het bessensap giet en daar dan een hoop lulkoek bij vertelt en 50€ per fles voor vraagt. Cool

woeha

thumbsup

En dan lees ik in een andere post dat je voor een paar EUR extra al een fles Nuits 1° cru kan kopen bij Chicotot!


RE: Opleiding - Vinogan(s) - 21-10-2018 03:03 PM

(21-10-2018 01:37 PM)vinejo schreef:  
(21-10-2018 01:09 PM)Olivier schreef:  
(21-10-2018 12:57 PM)don quichotte schreef:  Ambetante vraag aan al diegenen die ervaring hebben met een opleiding tot sommelier bij Syntra.
Leert men bij Syntra dat men fruitvliegjes voor de neus van de restaurantbezoeker met de vingers uit het wijnglas moet halen?


En nog een tweede vraag ; "leert men daar bij Syntra ook dat je uit 1 fles wijn (0.75l) meer dan 9 glazen wijn moet schenken in een restaurant" ?

We hebben daar bij Syntra eigenlijk geleerd hoe je een scheut vodka bij het bessensap giet en daar dan een hoop lulkoek bij vertelt en 50€ per fles voor vraagt. Cool

woeha

woeha

Ik ken zelfs rastalenten die dat zonder enige opleiding ook al kunnen


RE: Opleiding - don quichotte - 21-10-2018 03:56 PM

(21-10-2018 01:09 PM)Olivier schreef:  
(21-10-2018 12:57 PM)don quichotte schreef:  Ambetante vraag aan al diegenen die ervaring hebben met een opleiding tot sommelier bij Syntra.
Leert men bij Syntra dat men fruitvliegjes voor de neus van de restaurantbezoeker met de vingers uit het wijnglas moet halen?


En nog een tweede vraag ; "leert men daar bij Syntra ook dat je uit 1 fles wijn (0.75l) meer dan 9 glazen wijn moet schenken in een restaurant" ?

We hebben daar bij Syntra eigenlijk geleerd hoe je een scheut vodka bij het bessensap giet en daar dan een hoop lulkoek bij vertelt en 50€ per fles voor vraagt. Cool

Olivier wat ik hierboven schrijf is eigenlijk geen grap maar om van te huilen. Sad
Dat van die negen glazen en nog meer onaanvaardbare zaken heb ikzelf beleefd in dit restaurant op 31 mei.
En de volgende beweringen kunnen fake news zijn maar gaan over hetzelfde restaurant:
Citaat:Bij het inschenken van de wijn verwijderde de dienster MET HAAR VINGERS een fruitvliegje in mijn glas (beter nieuw glas geven, mag wel voor een fles van €45).

Citaat:Als daarenboven de sommelier ook nog met haar vingers in je glas zit om zogezegd fruitvliegjes weg te jagen, dan is voor mij de maat vol

En in bovenstaande citaten gaat het over dezelfde sommelier.
Ik kan hier nog een waslijst van andere zaken publiceren over deze professional die zo in de media wordt opgehemeld en als jurylid zetelt in menige wedstrijd. huhuh


RE: Opleiding - vinejo - 21-10-2018 04:20 PM

OK Don, man en paard aub.


RE: Opleiding - Dave - 21-10-2018 06:29 PM

(21-10-2018 03:56 PM)don quichotte schreef:  
(21-10-2018 01:09 PM)Olivier schreef:  
(21-10-2018 12:57 PM)don quichotte schreef:  Ambetante vraag aan al diegenen die ervaring hebben met een opleiding tot sommelier bij Syntra.
Leert men bij Syntra dat men fruitvliegjes voor de neus van de restaurantbezoeker met de vingers uit het wijnglas moet halen?


En nog een tweede vraag ; "leert men daar bij Syntra ook dat je uit 1 fles wijn (0.75l) meer dan 9 glazen wijn moet schenken in een restaurant" ?

We hebben daar bij Syntra eigenlijk geleerd hoe je een scheut vodka bij het bessensap giet en daar dan een hoop lulkoek bij vertelt en 50€ per fles voor vraagt. Cool

Olivier wat ik hierboven schrijf is eigenlijk geen grap maar om van te huilen. Sad
Dat van die negen glazen en nog meer onaanvaardbare zaken heb ikzelf beleefd in dit restaurant op 31 mei.
En de volgende beweringen kunnen fake news zijn maar gaan over hetzelfde restaurant:
Citaat:Bij het inschenken van de wijn verwijderde de dienster MET HAAR VINGERS een fruitvliegje in mijn glas (beter nieuw glas geven, mag wel voor een fles van €45).

Citaat:Als daarenboven de sommelier ook nog met haar vingers in je glas zit om zogezegd fruitvliegjes weg te jagen, dan is voor mij de maat vol

En in bovenstaande citaten gaat het over dezelfde sommelier.
Ik kan hier nog een waslijst van andere zaken publiceren over deze professional die zo in de media wordt opgehemeld en als jurylid zetelt in menige wedstrijd. huhuh

Toevallig dezelfde sommelière die ook een boek gepubliceerd heeft met 69 (was nu toevallig nét dát aantal) hopeloos herkauwde clichés over wijn ?

Gisteren toevallig tegengekomen in de Bib: wat een bagger !


RE: Opleiding - don quichotte - 21-10-2018 06:57 PM

(21-10-2018 06:29 PM)Dave schreef:  
(21-10-2018 03:56 PM)don quichotte schreef:  
(21-10-2018 01:09 PM)Olivier schreef:  
(21-10-2018 12:57 PM)don quichotte schreef:  Ambetante vraag aan al diegenen die ervaring hebben met een opleiding tot sommelier bij Syntra.
Leert men bij Syntra dat men fruitvliegjes voor de neus van de restaurantbezoeker met de vingers uit het wijnglas moet halen?


En nog een tweede vraag ; "leert men daar bij Syntra ook dat je uit 1 fles wijn (0.75l) meer dan 9 glazen wijn moet schenken in een restaurant" ?

We hebben daar bij Syntra eigenlijk geleerd hoe je een scheut vodka bij het bessensap giet en daar dan een hoop lulkoek bij vertelt en 50€ per fles voor vraagt. Cool

Olivier wat ik hierboven schrijf is eigenlijk geen grap maar om van te huilen. Sad
Dat van die negen glazen en nog meer onaanvaardbare zaken heb ikzelf beleefd in dit restaurant op 31 mei.
En de volgende beweringen kunnen fake news zijn maar gaan over hetzelfde restaurant:
Citaat:Bij het inschenken van de wijn verwijderde de dienster MET HAAR VINGERS een fruitvliegje in mijn glas (beter nieuw glas geven, mag wel voor een fles van €45).

Citaat:Als daarenboven de sommelier ook nog met haar vingers in je glas zit om zogezegd fruitvliegjes weg te jagen, dan is voor mij de maat vol

En in bovenstaande citaten gaat het over dezelfde sommelier.
Ik kan hier nog een waslijst van andere zaken publiceren over deze professional die zo in de media wordt opgehemeld en als jurylid zetelt in menige wedstrijd. huhuh

Toevallig dezelfde sommelière die ook een boek gepubliceerd heeft met 69 (was nu toevallig nét dát aantal) hopeloos herkauwde clichés over wijn ?

Gisteren toevallig tegengekomen in de Bib: wat een bagger !


Citaat:Toevallig dezelfde sommelière …...

Niet deze sommelière Dave maar ik snap je benadering.
Maar ze kennen mekaar zeer goed.
En zoals je weet, soort zoekt soort.


RE: Opleiding - vinejo - 21-10-2018 08:10 PM

Wie t écht wil weten mag een PB sturen naar Don, hij blijft in het openbaar liever wat discreet (wat een goed idee is).


RE: Opleiding - Dave - 21-10-2018 08:39 PM

(21-10-2018 08:10 PM)vinejo schreef:  Wie t écht wil weten mag een PB sturen naar Don, hij blijft in het openbaar liever wat discreet (wat een goed idee is).

Ik bedoelde trouwens Sepideh Sedaghatnia, maar dat zullen de meesten wel begrepen hebben.

Ik spreek mij niet uit over haar sommelier-capaciteiten, maar dat boek zuigt echt wel behoorlijk, tenzij je geïnteresseerd bent in welk soort wijn bij de outfit van een 'rock chick' past...

Vermoedelijk is het doelpubliek dan ook meer de gemiddelde VTM-kijker, wiens favoriete wijn één of andere Colruyt-botteling is, dus was enig 'expectation management' wel op z'n plaats ;-)


RE: Opleiding - don quichotte - 21-10-2018 09:23 PM

(21-10-2018 08:39 PM)Dave schreef:  
(21-10-2018 08:10 PM)vinejo schreef:  Wie t écht wil weten mag een PB sturen naar Don, hij blijft in het openbaar liever wat discreet (wat een goed idee is).

Ik bedoelde trouwens Sepideh Sedaghatnia, maar dat zullen de meesten wel begrepen hebben.

Ik spreek mij niet uit over haar sommelier-capaciteiten, maar dat boek zuigt echt wel behoorlijk, tenzij je geïnteresseerd bent in welk soort wijn bij de outfit van een 'rock chick' past...


Vermoedelijk is het doelpubliek dan ook meer de gemiddelde VTM-kijker, wiens favoriete wijn één of andere Colruyt-botteling is, dus was enig 'expectation management' wel op z'n plaats ;-)


For info, het is niet Sepi.


RE: Opleiding - don quichotte - 25-10-2018 09:58 PM

(21-10-2018 09:23 PM)don quichotte schreef:  
(21-10-2018 08:39 PM)Dave schreef:  
(21-10-2018 08:10 PM)vinejo schreef:  Wie t écht wil weten mag een PB sturen naar Don, hij blijft in het openbaar liever wat discreet (wat een goed idee is).

Ik bedoelde trouwens Sepideh Sedaghatnia, maar dat zullen de meesten wel begrepen hebben.

Ik spreek mij niet uit over haar sommelier-capaciteiten, maar dat boek zuigt echt wel behoorlijk, tenzij je geïnteresseerd bent in welk soort wijn bij de outfit van een 'rock chick' past...


Vermoedelijk is het doelpubliek dan ook meer de gemiddelde VTM-kijker, wiens favoriete wijn één of andere Colruyt-botteling is, dus was enig 'expectation management' wel op z'n plaats ;-)


For info, het is niet Sepi.

Vandaag nog een artikel gelezen in de " Knack Weekend van 24/10/18" waarin deze sommelier ter sprake komt.
Wel, er zijn wijnen die me in mijn leven hebben gedegouteerd maar dat soort publicaties vind ik nog veel erger.


RE: Opleiding - Corto - 26-10-2018 09:28 AM

(25-10-2018 09:58 PM)don quichotte schreef:  
(21-10-2018 08:10 PM)vinejo schreef:  Wie t écht wil weten mag een PB sturen naar Don, hij blijft in het openbaar liever wat discreet (wat een goed idee is).

Vandaag nog een artikel gelezen in de " Knack Weekend van 24/10/18" waarin deze sommelier ter sprake komt.
Wel, er zijn wijnen die me in mijn leven hebben gedegouteerd maar dat soort publicaties vind ik nog veel erger.

"Liever wat discreet", maar toch verwijzen naar een artikel in de Knack Weekend. ;-).

Don, ik neem aan dat je het over Vicky Corbeels hebt?

Ik zie eerlijk gezegd geen enkele reden waarom de naam van de persoon in kwestie niet gewoon rechtuit mag vermeld worden. Ik ben een groot voorstander van openheid, duidelijkheid en transparantie op het forum.
Zolang het maar de waarheid betreft en geen laster/eerroof is, mag dit geen probleem zijn.

Heel vaak "A" lezen, maar niet het daaropvolgende "B" is soms nogal vermoeiend.


RE: Opleiding - bowmore - 26-10-2018 03:05 PM

Ik weet niet wat al die commotie is. Het fenomeen van omhoog geschreven idioten is toch van alle tijden?


RE: Opleiding - Vinogan(s) - 26-10-2018 03:33 PM

Misogynie?


RE: Opleiding - don quichotte - 26-10-2018 06:50 PM

(26-10-2018 03:33 PM)Vinogan(s) schreef:  Misogynie?

Misogynie? Heb je met mijn echtgenote gesproken? Rolleyes


RE: Opleiding - Vinogan(s) - 26-10-2018 08:21 PM

(26-10-2018 06:50 PM)don quichotte schreef:  
(26-10-2018 03:33 PM)Vinogan(s) schreef:  Misogynie?

Misogynie? Heb je met mijn echtgenote gesproken? Rolleyes

Nee, hoezo? Zegt die dat soms ook misschien? Wink


RE: Opleiding - don quichotte - 26-10-2018 08:58 PM

(26-10-2018 08:21 PM)Vinogan(s) schreef:  
(26-10-2018 06:50 PM)don quichotte schreef:  
(26-10-2018 03:33 PM)Vinogan(s) schreef:  Misogynie?

Misogynie? Heb je met mijn echtgenote gesproken? Rolleyes

Nee, hoezo? Zegt die dat soms ook misschien? Wink

Neen, maar deze reactie die ik schreef kwam eigenlijk van haar.Smile
Ze is min of meer op de hoogte van delicate kantjes en van het reilen en zeilen in sommige contreien van de wijnwereld.

Moest je haar ooit spreken dan moet je haar ervaringen eens vragen over een paar vrouwelijke sommeliers.
En welke vriendelijke reacties zij mocht ontvangen van deze personen. ( cynisch) huhuh

Wat sommige sommeliers eens mogen leren is wat minder pretentieus voor de dag te komen en ook eens nederig te zeggen dat ze met hun vele jaren ervaring en ophemeling in de media van hun persoon maar weinig afweten over wijn.

Zoals ik hier al meermaals heb geschreven dat ik na zoveel jaren in het complexe wijnwereldje geleerd heb en tot de conclusie kwam dat ik er eigenlijk maar heel weinig of niets van weet. Sad


RE: Opleiding - Jordaens - 02-11-2018 11:17 AM

Dat vind ik de nagel op de kop en blijkbaar komt ook in deze merkwaardige tijden de wijsheid nog heel vaak met de jaren. Hoe langer je met wijn bezig bent, hoe bescheidener je met je eigen kennis omgaat. Intussen moet elk stapje dat iemand zet worden opgeblazen tot a giant leap for mankind... Iemand die een cursusje heeft gevolgd en met enige overtuiging kan pleiten om Muscadet de Sèvre et Maine bij de mosselen te schenken (pas op 't is wel Sur Lie, hé), moet zo nodig met kleurenfoto's in reclameblaadjes als Knack Weekend worden gezet en voldoende gehypet worden opdat er tegen de boekenbeurs een collectie gemeenplaatsen over het terroir van Mendoza of Robertson kan gepromoot worden... Soms komt het mij ook de strot uit.

Beter hier af en toe eens passeren en bij een ware wijnliefhebber vernemen dat die of die wijn de moeite is om eens te proberen. Zonder bijgedachten over eeuwige roem.


RE: Opleiding - vinejo - 02-11-2018 03:25 PM

(02-11-2018 11:17 AM)Jordaens schreef:  Dat vind ik de nagel op de kop en blijkbaar komt ook in deze merkwaardige tijden de wijsheid nog heel vaak met de jaren. Hoe langer je met wijn bezig bent, hoe bescheidener je met je eigen kennis omgaat. Intussen moet elk stapje dat iemand zet worden opgeblazen tot a giant leap for mankind... Iemand die een cursusje heeft gevolgd en met enige overtuiging kan pleiten om Muscadet de Sèvre et Maine bij de mosselen te schenken (pas op 't is wel Sur Lie, hé), moet zo nodig met kleurenfoto's in reclameblaadjes als Knack Weekend worden gezet en voldoende gehypet worden opdat er tegen de boekenbeurs een collectie gemeenplaatsen over het terroir van Mendoza of Robertson kan gepromoot worden... Soms komt het mij ook de strot uit.

Beter hier af en toe eens passeren en bij een ware wijnliefhebber vernemen dat die of die wijn de moeite is om eens te proberen. Zonder bijgedachten over eeuwige roem.

Big Grin
Jordaens is back applaus


RE: Opleiding - Fre - 02-11-2018 06:54 PM

(02-11-2018 11:17 AM)Jordaens schreef:  Zonder bijgedachten over eeuwige roem.
Die heb je hier al verworven, Jordaen Wink


RE: Opleiding - don quichotte - 02-11-2018 11:54 PM

(02-11-2018 06:54 PM)Fre schreef:  
(02-11-2018 11:17 AM)Jordaens schreef:  Zonder bijgedachten over eeuwige roem.
Die heb je hier al verworven, Jordaen Wink


Alleen al met deze reactie verdient Jordaens lauweren.
Maar hij heeft dan ook al voldoende ervaring om de wijnwereld te relativeren.
En dan moet je ook je nek durven uitsteken en tegen de weerbots kunnen. En, tegen die weerbots word je na jaren ook immuun.Wink


RE: Opleiding - Jordaens - 05-11-2018 08:02 PM

Nu de blos van mijn wangen is, nog even een tip voor sommeliers die eens iets anders willen doen: Richebourg van Gros Frère et Soeur met verse aardbeien!

Ge durft niet.


RE: Opleiding - wvd - 05-11-2018 08:31 PM

(05-11-2018 08:02 PM)Jordaens schreef:  Nu de blos van mijn wangen is, nog even een tip voor sommeliers die eens iets anders willen doen: Richebourg van Gros Frère et Soeur met verse aardbeien!

Ge durft niet.

Dat moet nochtans een marriage parfait zijn, gezien de stijl van Gros Frère er Sœur. Wink


RE: Opleiding - Olivier - 05-11-2018 09:39 PM

(05-11-2018 08:02 PM)Jordaens schreef:  Nu de blos van mijn wangen is, nog even een tip voor sommeliers die eens iets anders willen doen: Richebourg van Gros Frère et Soeur met verse aardbeien!

Ge durft niet.

Een pinot fraise, mijn gedacht!