wijnliefhebbers
Vrienden van de Riesling op tocht door de Elzas onder leiding van een ervaren gids - Afdrukversie

+- wijnliefhebbers (http://www.vinejo.freebb.be)
+-- Forum: Interessante Topic (/forum-41.html)
+--- Forum: Onvergetelijke degustaties (/forum-64.html)
+--- Discussie: Vrienden van de Riesling op tocht door de Elzas onder leiding van een ervaren gids (/thread-4482.html)


Vrienden van de Riesling op tocht door de Elzas onder leiding van een ervaren gids - carl - 06-11-2015 01:33 AM

Vanavond werden de Vrienden van de Riesling aan de hand genomen door lid Peter die wou laten zien dat er buiten Duitsland en dan meer bepaald in de Elzas ook mooie rieslings kunnen gemaakt worden.
Onze vooroordelen over hoge restsuikergehaltes werden vrij gemakkelijk van de baan geveegd door wijnen die het eerder van hun hoge zuren moesten hebben. Hierna volgt een kleine impressie :

0. Loew Sylvaner Verite 2013 : Exotisch fruit, pompelmoes, krijtig, licht evolutie, goede frisheid door bitters, sappig, niet strakdroog, kruidig, mooie instapper 86 10 €
1. Loew Riesling Bruderbach Clos des Freres 2014 : Zandsteenbodem. Mineraal, gerookt, perzik, kruidig, strakke citruszuren, retestrakke wijn, slechts 1 gram RS, amandel, ietwat te jong, proeft momenteel nog wat moeilijk, 86 - 89 10,70 €
2. Florian Beck-Hartweg Grand Cru Frankstein 2013 : Granietbodem, Kandijsuiker, ananas, oxidatief, rijpe peer, stoofappel, geconfijte citrus, fijne zuren, complexe wijn, geen allemansvriend, niet herkenbaar als riesling, iets minder mijn ding. 87 13 €
3. Schoenheitz lieu-dit Holder 2008 : Granietbodem, Floraal, mineraal, mandarijn, appelsienzeste, lichte firne, muntthee, ietwat bredere stijl maar met goede focus, lactisch, 88+ 12,5 €
4.Marcel Deiss Riesling 2013 : Firne, gerijpte toetsen, blauwe bes, hogere zuren, zet fruitig aan, voldoende bestanddelen om tegen de zuren op te boksen, aardse toets, aardappels, kruidige toets op de afdronk, 88 19 € (behoorlijk prijzig)
5. Dirler-cade Grand Cru Saering 2010 : Zandbodem, Perzik, snoeperig, fijne zuren, citrus, pickelschips, ietwat gebrek aan body, wordt iets beter met opwarmen. 86 17 €
6. Wagner-Stempel Siefersheimer Hollberg 2011 (Rheinhessen) : Evolutie, reductie, petrole, abrikoos, evenwichtige wijn, peperig, tikkeltje restsuiker, misschien niet de long-distance runner, 88+ 26 €
7. Agape Grand Cru Osterberg 2010 : Klei en rotsondergrond, Kweepeer, rijpe ananas, goed evenwicht, lactisch, velpon, precisie, 8 a 9 gram RS, 90+ 18 €
8. Valentin Zusslin Grand Cru Pfingstberg 2008 : Mergel en zandsteenbodems, Kaaskorst, lactisch, mokkakoekjes, fijne bitterheid, brede stijl, gerookt, 89 27 €
9. Josmeyer Grand Cru Hengst 2009 : Mergel-Kalk, Kruidig, hoge bitterheid, anijs, eerder wit fruit, wijn met veel energie, nog niet op zijn punt aangekomen, finesse, precisie, 91
30 € +
10. Emile Schwartz Grand Cru Pfersigberg 1994 : Honing, groentensoep, loopt op zijn laatste benen, selder, caramel, eerder speciaal dan lekker, origineel was dit een droge wijn 12,5°, 75 7 €
11. Weinbach Grand Cru Schlossberg cuvee st catherine 1998 : Plantaardige, kweepeer, meer restzoet , droge abrikozen, noten, amandel, ok maar niet top. 87
12. Mittnacht Freres Vendage Tardives 2009 : Frisse citrus, noten, fijn zoet, kaaswijn, was, structuurwijn, speciaal doordat deze wijn iets licht zoet combineert met een hoog alcoholpercentage 89 22 €
13. Weinbach Grand Cru Schlossberg Vendage Tardives 1994 : Boenwas, mooie sappigheid, oude honing, natte gazetten, WOTN, geconfijt fruit, 10,5° 94 40 €


RE: Vrienden van de Riesling op tocht door de Elzas onder leiding van een ervaren gids - vinejo - 06-11-2015 09:15 AM

(06-11-2015 01:33 AM)carl schreef:  Vanavond werden de Vrienden van de Riesling aan de hand genomen door lid Peter die wou laten zien dat er buiten Duitsland en dan meer bepaald in de Elzas ook mooie rieslings kunnen gemaakt worden.
Onze vooroordelen over hoge restsuikergehaltes werden vrij gemakkelijk van de baan geveegd door wijnen die het eerder van hun hoge zuren moesten hebben. Hierna volgt een kleine impressie :

0. Loew Sylvaner Verite 2013 : Exotisch fruit, pompelmoes, krijtig, licht evolutie, goede frisheid door bitters, sappig, niet strakdroog, kruidig, mooie instapper 86 10 €
1. Loew Riesling Bruderbach Clos des Freres 2014 : Zandsteenbodem. Mineraal, gerookt, perzik, kruidig, strakke citruszuren, retestrakke wijn, slechts 1 gram RS, amandel, ietwat te jong, proeft momenteel nog wat moeilijk, 86 - 89 10,70 €
2. Florian Beck-Hartweg Grand Cru Frankstein 2013 : Granietbodem, Kandijsuiker, ananas, oxidatief, rijpe peer, stoofappel, geconfijte citrus, fijne zuren, complexe wijn, geen allemansvriend, niet herkenbaar als riesling, iets minder mijn ding. 87 13 €
3. Schoenheitz lieu-dit Holder 2008 : Granietbodem, Floraal, mineraal, mandarijn, appelsienzeste, lichte firne, muntthee, ietwat bredere stijl maar met goede focus, lactisch, 88+ 12,5 €
4.Marcel Deiss Riesling 2013 : Firne, gerijpte toetsen, blauwe bes, hogere zuren, zet fruitig aan, voldoende bestanddelen om tegen de zuren op te boksen, aardse toets, aardappels, kruidige toets op de afdronk, 88 19 € (behoorlijk prijzig)
5. Dirler-cade Grand Cru Saering 2010 : Zandbodem, Perzik, snoeperig, fijne zuren, citrus, pickelschips, ietwat gebrek aan body, wordt iets beter met opwarmen. 86 17 €
6. Wagner-Stempel Siefersheimer Hollberg 2011 (Rheinhessen) : Evolutie, reductie, petrole, abrikoos, evenwichtige wijn, peperig, tikkeltje restsuiker, misschien niet de long-distance runner, 88+ 26 €
7. Agape Grand Cru Osterberg 2010 : Klei en rotsondergrond, Kweepeer, rijpe ananas, goed evenwicht, lactisch, velpon, precisie, 8 a 9 gram RS, 90+ 18 €
8. Valentin Zusslin Grand Cru Pfingstberg 2008 : Mergel en zandsteenbodems, Kaaskorst, lactisch, mokkakoekjes, fijne bitterheid, brede stijl, gerookt, 89 27 €
9. Josmeyer Grand Cru Hengst 2009 : Mergel-Kalk, Kruidig, hoge bitterheid, anijs, eerder wit fruit, wijn met veel energie, nog niet op zijn punt aangekomen, finesse, precisie, 91
30 € +
10. Emile Schwartz Grand Cru Pfersigberg 1994 : Honing, groentensoep, loopt op zijn laatste benen, selder, caramel, eerder speciaal dan lekker, origineel was dit een droge wijn 12,5°, 75 7 €
11. Weinbach Grand Cru Schlossberg cuvee st catherine 1998 : Plantaardige, kweepeer, meer restzoet , droge abrikozen, noten, amandel, ok maar niet top. 87
12. Mittnacht Freres Vendage Tardives 2009 : Frisse citrus, noten, fijn zoet, kaaswijn, was, structuurwijn, speciaal doordat deze wijn iets licht zoet combineert met een hoog alcoholpercentage 89 22 €
13. Weinbach Grand Cru Schlossberg Vendage Tardives 1994 : Boenwas, mooie sappigheid, oude honing, natte gazetten, WOTN, geconfijt fruit, 10,5° 94 40 €

Knap!
Wat was eigenlijk de algemene conclusie van de Duitsland-lovers, Carl?
Vonden zij de Franse rieslings te weinig weelderig qua fruit? Te mineralig? Te zuur? Misten ze volume? Of vonden ze weinig verschil met de Duitse tegenhangers..?
Ben benieuwd.


RE: Vrienden van de Riesling op tocht door de Elzas onder leiding van een ervaren gids - peter - 06-11-2015 02:07 PM

(06-11-2015 09:15 AM)vinejo schreef:  [quote='carl' pid='61014' dateline='1446766382']
Vanavond werden de Vrienden van de Riesling aan de hand genomen door lid Peter die wou laten zien dat er buiten Duitsland en dan meer bepaald in de Elzas ook mooie rieslings kunnen gemaakt worden.
Onze vooroordelen over hoge restsuikergehaltes werden vrij gemakkelijk van de baan geveegd door wijnen die het eerder van hun hoge zuren moesten hebben. Hierna volgt een kleine impressie :

0. Loew Sylvaner Verite 2013 : Exotisch fruit, pompelmoes, krijtig, licht evolutie, goede frisheid door bitters, sappig, niet strakdroog, kruidig, mooie instapper 86 10 €
1. Loew Riesling Bruderbach Clos des Freres 2014 : Zandsteenbodem. Mineraal, gerookt, perzik, kruidig, strakke citruszuren, retestrakke wijn, slechts 1 gram RS, amandel, ietwat te jong, proeft momenteel nog wat moeilijk, 86 - 89 10,70 €
2. Florian Beck-Hartweg Grand Cru Frankstein 2013 : Granietbodem, Kandijsuiker, ananas, oxidatief, rijpe peer, stoofappel, geconfijte citrus, fijne zuren, complexe wijn, geen allemansvriend, niet herkenbaar als riesling, iets minder mijn ding. 87 13 €
3. Schoenheitz lieu-dit Holder 2008 : Granietbodem, Floraal, mineraal, mandarijn, appelsienzeste, lichte firne, muntthee, ietwat bredere stijl maar met goede focus, lactisch, 88+ 12,5 €
4.Marcel Deiss Riesling 2013 : Firne, gerijpte toetsen, blauwe bes, hogere zuren, zet fruitig aan, voldoende bestanddelen om tegen de zuren op te boksen, aardse toets, aardappels, kruidige toets op de afdronk, 88 19 € (behoorlijk prijzig)
5. Dirler-cade Grand Cru Saering 2010 : Zandbodem, Perzik, snoeperig, fijne zuren, citrus, pickelschips, ietwat gebrek aan body, wordt iets beter met opwarmen. 86 17 €
6. Wagner-Stempel Siefersheimer Hollberg 2011 (Rheinhessen) : Evolutie, reductie, petrole, abrikoos, evenwichtige wijn, peperig, tikkeltje restsuiker, misschien niet de long-distance runner, 88+ 26 €
7. Agape Grand Cru Osterberg 2010 : Klei en rotsondergrond, Kweepeer, rijpe ananas, goed evenwicht, lactisch, velpon, precisie, 8 a 9 gram RS, 90+ 18 €
8. Valentin Zusslin Grand Cru Pfingstberg 2008 : Mergel en zandsteenbodems, Kaaskorst, lactisch, mokkakoekjes, fijne bitterheid, brede stijl, gerookt, 89 27 €
9. Josmeyer Grand Cru Hengst 2009 : Mergel-Kalk, Kruidig, hoge bitterheid, anijs, eerder wit fruit, wijn met veel energie, nog niet op zijn punt aangekomen, finesse, precisie, 91
30 € +
10. Emile Schwartz Grand Cru Pfersigberg 1994 : Honing, groentensoep, loopt op zijn laatste benen, selder, caramel, eerder speciaal dan lekker, origineel was dit een droge wijn 12,5°, 75 7 €
11. Weinbach Grand Cru Schlossberg cuvee st catherine 1998 : Plantaardige, kweepeer, meer restzoet , droge abrikozen, noten, amandel, ok maar niet top. 87
12. Mittnacht Freres Vendage Tardives 2009 : Frisse citrus, noten, fijn zoet, kaaswijn, was, structuurwijn, speciaal doordat deze wijn iets licht zoet combineert met een hoog alcoholpercentage 89 22 €
13. Weinbach Grand Cru Schlossberg Vendage Tardives 1994 : Boenwas, mooie sappigheid, oude honing, natte gazetten, WOTN, geconfijt fruit, 10,5° 94 40 €

Knap!
Wat was eigenlijk de algemene conclusie van de Duitsland-lovers, Carl?
Vonden zij de Franse rieslings te weinig weelderig qua fruit? Te mineralig? Te zuur? Misten ze volume? Of vonden ze weinig verschil met de Duitse tegenhangers..?
Ben benieuwd.
[/quote

Als grote Elzas liefhebber wou ik inderdaad het imago van restsuikers in wijn ontkrachten met een zoektocht naar strakkere wijnen.
Deze wijnen worden gemaakt door nieuwkomers of kinderen van bekende wijnmakers die mede onder advies of (eerder druk misschien ) van pers en restaurateurs in Frankrijk naar drogere wijnen willen gaan.
Ik heb bij mijn laatste bezoek pinot gris gedronken met amper 3 gram restsuiker. dit gebeurt door oa vroeger te oogsten (meer aciditeit en lagere suikers ). Voor pinot gris absoluut heilzaam in mijn ogen.
Voor riesling ....moet het zich nog bewijzen blijkt uit de degustatie

Globaal waren de betere wijnen in de leeftijdsgroep 6 tot pakweg 9 jaar. In die periode werd er globaal ook iets meer restsuiker


" aanvaard" of hebben de wijnen de tijd gekregen zich te versmelten.

Het wordt vooral voor de jongere wijnen uit 2013 zaak ( loew, Deiss, en Beck-Hartweg) of de rechtlijnige, "get out my way" aciditeit zich integreert in de materie van de wijn. De wijnmakers genieten van een zeer goede reputatie daar ligt het niet aan.
Na 5 tot 6 jaar rijping zou het evenwicht er moeten zijn, anders komt het gewoonweg niet goed.

Persoonlijk denk ik ( maar ik laat dit aan de nog grotere duitsland lovers over...) dat het broze evenwicht tussen kracht, structuur, finesse, aciditeit eventueel tikkeltje restsuiker en lengte + gelaagdheid in duitse tegenhangers gemiddeld meer tot hun recht komt.
vergelijking blijft echter moeilijk.

Misschien is pendelbeweging in Elzas naar drogere wijnen te uitgesproken waardoor het evenwicht wat zoek lijkt....de toekomst zal dit uitwijzen


RE: Vrienden van de Riesling op tocht door de Elzas onder leiding van een ervaren gids - don quichotte - 13-11-2015 02:07 AM

(06-11-2015 01:33 AM)carl schreef:  Vanavond werden de Vrienden van de Riesling aan de hand genomen door lid Peter die wou laten zien dat er buiten Duitsland en dan meer bepaald in de Elzas ook mooie rieslings kunnen gemaakt worden.
Onze vooroordelen over hoge restsuikergehaltes werden vrij gemakkelijk van de baan geveegd door wijnen die het eerder van hun hoge zuren moesten hebben.

@ Carl,

Herinner je nog ons gesprek over de restsuiker in de Riesling van " Wittmann" en dat ik beweerde dat vele Elzas Rieslings die ik heb liggen (Zind Humbrecht; Weinbach; Josmeyer;......) de zoettoets die ik ervaarde in de Wittmann niet hebben in de afdronk.Wink en hun droogte/aciditeit weten te bewaren in het volledige smaakspectrum.
Werd dit nu bevestigd?

Ik kreeg de "smile" op mijn gezicht toen ik las dat ook een Riesling van Zusslin op de tafel kwam. ( niet zo gekend maar maakt ook prachtige wijnen )

En toch zijn er een aantal domeinen in de Elzas ( met Grand Crus cuvees) die rieslings maken waar je nog altijd het gevoel krijgt van suikerwater met een scheut citroenzuur te drinken in de afdronk ervan.Sad

@ Peter,

Blij dat je met deze proeverij gangbare meningen over restsuiker in Rieslings uit de Elzas wilde ontkrachten.
Mij moet je zeker daarvan niet overtuigen.
En zelfs oude Rieslings van 90; 91; 92 onder meer van Zind-Umbrecht en Weinbach hebben of hadden dit niet.Wink
BTW; ik heb dronk reeds Rieslings van deze domeinen tweede helft van de jaren zeventig.


RE: Vrienden van de Riesling op tocht door de Elzas onder leiding van een ervaren gids - peter - 13-11-2015 08:19 PM

(13-11-2015 02:07 AM)don quichotte schreef:  
(06-11-2015 01:33 AM)carl schreef:  Vanavond werden de Vrienden van de Riesling aan de hand genomen door lid Peter die wou laten zien dat er buiten Duitsland en dan meer bepaald in de Elzas ook mooie rieslings kunnen gemaakt worden.
Onze vooroordelen over hoge restsuikergehaltes werden vrij gemakkelijk van de baan geveegd door wijnen die het eerder van hun hoge zuren moesten hebben.

@ Carl,

Herinner je nog ons gesprek over de restsuiker in de Riesling van " Wittmann" en dat ik beweerde dat vele Elzas Rieslings die ik heb liggen (Zind Humbrecht; Weinbach; Josmeyer;......) de zoettoets die ik ervaarde in de Wittmann niet hebben in de afdronk.Wink en hun droogte/aciditeit weten te bewaren in het volledige smaakspectrum.
Werd dit nu bevestigd?

Ik kreeg de "smile" op mijn gezicht toen ik las dat ook een Riesling van Zusslin op de tafel kwam. ( niet zo gekend maar maakt ook prachtige wijnen )

En toch zijn er een aantal domeinen in de Elzas ( met Grand Crus cuvees) die rieslings maken waar je nog altijd het gevoel krijgt van suikerwater met een scheut citroenzuur te drinken in de afdronk ervan.Sad

@ Peter,

Blij dat je met deze proeverij gangbare meningen over restsuiker in Rieslings uit de Elzas wilde ontkrachten.
Mij moet je zeker daarvan niet overtuigen.
En zelfs oude Rieslings van 90; 91; 92 onder meer van Zind-Umbrecht en Weinbach hebben of hadden dit niet.Wink
BTW; ik heb dronk reeds Rieslings van deze domeinen tweede helft van de jaren zeventig.


Don, thank you voor de mede-ondersteuning
en wat droog betreft, we waren nog niet begonnen aan kientzler zijn wijnen ...
Ik heb nog wat Zusslins liggen, worden helaas ook duur ondertussen ...
(13-11-2015 08:19 PM)peter schreef:  
(13-11-2015 02:07 AM)don quichotte schreef:  
(06-11-2015 01:33 AM)carl schreef:  Vanavond werden de Vrienden van de Riesling aan de hand genomen door lid Peter die wou laten zien dat er buiten Duitsland en dan meer bepaald in de Elzas ook mooie rieslings kunnen gemaakt worden.
Onze vooroordelen over hoge restsuikergehaltes werden vrij gemakkelijk van de baan geveegd door wijnen die het eerder van hun hoge zuren moesten hebben.

@ Carl,

Herinner je nog ons gesprek over de restsuiker in de Riesling van " Wittmann" en dat ik beweerde dat vele Elzas Rieslings die ik heb liggen (Zind Humbrecht; Weinbach; Josmeyer;......) de zoettoets die ik ervaarde in de Wittmann niet hebben in de afdronk.Wink en hun droogte/aciditeit weten te bewaren in het volledige smaakspectrum.
Werd dit nu bevestigd?

Ik kreeg de "smile" op mijn gezicht toen ik las dat ook een Riesling van Zusslin op de tafel kwam. ( niet zo gekend maar maakt ook prachtige wijnen )

En toch zijn er een aantal domeinen in de Elzas ( met Grand Crus cuvees) die rieslings maken waar je nog altijd het gevoel krijgt van suikerwater met een scheut citroenzuur te drinken in de afdronk ervan.Sad

@ Peter,

Blij dat je met deze proeverij gangbare meningen over restsuiker in Rieslings uit de Elzas wilde ontkrachten.
Mij moet je zeker daarvan niet overtuigen.
En zelfs oude Rieslings van 90; 91; 92 onder meer van Zind-Umbrecht en Weinbach hebben of hadden dit niet.Wink
BTW; ik heb dronk reeds Rieslings van deze domeinen tweede helft van de jaren zeventig.


Don, thank you voor de mede-ondersteuning
en wat droog betreft, we waren nog niet begonnen aan kientzler zijn wijnen ...
Ik heb nog wat Zusslins liggen, worden helaas ook duur ondertussen ...


Er was stevige aciditeit in sommige wijnen, ik denk dat zij voldoende materie hebben om te laten versmelten , maar de meningen waren verdeeld hierover.


RE: Vrienden van de Riesling op tocht door de Elzas onder leiding van een ervaren gids - carl - 14-11-2015 12:09 AM

Peter heeft geprobeerd om een mooi en representatief beeld van de huidige Elzas-rieslings te tonen. Hier en daar waren de zuren zelfs wat te prominent aanwezig zonder dat er echt voldoende bestanddelen tegenover stonden. Voor mij is en blijft riesling de druif bij uitstek die nood heeft aan zowel zuren, bestanddelen, restsuiker en mineraliteit in voldoende mate om echt groots te zijn en dit meestal pas na verschillende jaren. Ik ben dan ook steeds voorzichtig om jonge, op dat moment misschien onevenwichtige, rieslings volledig af te kraken daar ontwikkeling nog zoveel verschil kan maken op termijn. Of een jonge wijn dan iets teveel restsuiker heeft of iets teveel zuren is misschien niet altijd zo'n groot probleem. Geduld is meestal een schone deugd.


RE: Vrienden van de Riesling op tocht door de Elzas onder leiding van een ervaren gids - peter - 14-11-2015 01:39 AM

(14-11-2015 12:09 AM)carl schreef:  Peter heeft geprobeerd om een mooi en representatief beeld van de huidige Elzas-rieslings te tonen. Hier en daar waren de zuren zelfs wat te prominent aanwezig zonder dat er echt voldoende bestanddelen tegenover stonden. Voor mij is en blijft riesling de druif bij uitstek die nood heeft aan zowel zuren, bestanddelen, restsuiker en mineraliteit in voldoende mate om echt groots te zijn en dit meestal pas na verschillende jaren. Ik ben dan ook steeds voorzichtig om jonge, op dat moment misschien onevenwichtige, rieslings volledig af te kraken daar ontwikkeling nog zoveel verschil kan maken op termijn. Of een jonge wijn dan iets teveel restsuiker heeft of iets teveel zuren is misschien niet altijd zo'n groot probleem. Geduld is meestal een schone deugd.

Zeer wijze woorden Carl cheers

evenwicht was er inderdaad nog niet. Hertasting van sommige wijnen binnen dit en 5 jaar zal ons wijzer maken. Als ze dan nog niet klaar zijn, dan komt het er nooit van


RE: Vrienden van de Riesling op tocht door de Elzas onder leiding van een ervaren gids - Marc - 14-11-2015 12:09 PM

Wie alles eens wil herlezen met commentaar van de deskundigen er bij:

https://vriendenvanderiesling.wordpress.com/2015/11/14/onder-leiding-van-een-ervaren-gids-op-proeftocht-door-elzas/

Dank aan ieder voor deze mooie en verrassende degustatie!!