wijnliefhebbers
Mas de Martin - Afdrukversie

+- wijnliefhebbers (http://www.vinejo.freebb.be)
+-- Forum: Frankrijk (/forum-3.html)
+--- Forum: Languedoc/Roussillon (/forum-10.html)
+--- Discussie: Mas de Martin (/thread-449.html)


Mas de Martin - Venne - 20-07-2010 10:23 PM

Cuvée Cinarca 2003
Niet echt voor deze temperaturen maar gaat vlot binnen en paste bij het eten na nen dag den traveaux op.
Mocci, den geschiedenis leraar is wijn beginnen maken, nu biodyn en maakt mooie wijnen. Plukt zuivere druiven die bijna overrijp zijn... laat dan lange inweek toe (4weken) en dan in foudres en vaten.
Neus van hars , garrigues tijm, mediter vruchten en kruiden enz...
Enorme concentratie (naarts schijnt 20hl) maar zo fris (onbegrijpbaar voor ne 2003) en romig. De 14,5 komt even piepen maar is vlug weg onder de fruitbom.
Syrah en grenache.
Cinarca en Ultreïa hebben tijd nodig, de patriotte VDP gaat al eerder binnen.
Een confituur potje.. maar gemaakt door uw bomma op t een of ander:-)


RE: Mas de Martin - doc - 07-02-2012 10:56 PM

Momenteel gamma in promo bij Colruyt. Kan iemand wat koopadvies geven ? Venne ?


RE: Mas de Martin - Roeland V - 09-02-2012 09:17 PM

ik heb diene linkse in t colruyt-krantje ooit gedronken: die was top.

ik twijfel om die aan te schaffen.


RE: Mas de Martin - doc - 09-02-2012 09:27 PM

(09-02-2012 09:17 PM)Roeland V schreef:  ik heb diene linkse in t colruyt-krantje ooit gedronken: die was top.

ik twijfel om die aan te schaffen.

thank you Ik heb het krantje wel niet meer, kun je even benoemen ?


RE: Mas de Martin - Venne - 12-02-2012 11:33 PM

allemaal goed , vooral Ultreïa...
Begrijp niet goed dat zo een wijnboer zijn flessen aan Colruyt geeft..


RE: Mas de Martin - Johan M. - 20-02-2012 08:31 PM

(12-02-2012 11:33 PM)Venne schreef:  allemaal goed , vooral Ultreïa...
Begrijp niet goed dat zo een wijnboer zijn flessen aan Colruyt geeft..

Begrijpen of niet... vooral content zijn dat hij het doet. Ultreïa is top zeker nu aan de prijs van 13,99 euro. Stevig onder de prijzen die men elders durft vragen.


RE: Mas de Martin - doc - 29-02-2012 09:01 PM

Venus 2009

50% Grenache, 50% Syrah
Uitgesproken minerale, rokerige neus, donkerrood fruit en zwarte vruchtjes met wat houtimpressies. Evenwichtig geheel, goeie diepgang met heel veel fruit, fijne zuren en kruidige tannines. Alcohol. Ultreä dronk ik dit weekend, chocolatterig, heel dens fruit, massief maar toch heel evenwichtig !

P/Q is erg goed, killer !


RE: Mas de Martin - nco - 13-04-2012 03:15 PM

Zoals reeds eerder hier gemeld op het forum is ook de Plein Sud zeer de moeite! Proefflesje geopend, geen gedetailleerde TN, ik heb enkel opgeschreven "MEER KOPEN"! Zeer aromatisch (spice, leder, ...), zeer mooi in balans ook, mooie P/K.

Zat wel niet veel in de fles precies Wink


RE: Mas de Martin - koen - 20-04-2012 11:17 AM

(13-04-2012 03:15 PM)nco schreef:  Zoals reeds eerder hier gemeld op het forum is ook de Plein Sud zeer de moeite! Proefflesje geopend, geen gedetailleerde TN, ik heb enkel opgeschreven "MEER KOPEN"! Zeer aromatisch (spice, leder, ...), zeer mooi in balans ook, mooie P/K.

Zat wel niet veel in de fles precies Wink

100% mee akkoord, deze week ook een flesje gedronken en carignan op zijn best ... de laatste week 3 verschillende 100% carignans VV gedronken en stuk voor stuk lekkere wijnen (GT-C, plein sud en Mas Belles Eaux)


RE: Mas de Martin - nco - 16-05-2012 11:02 AM

Dit weekend proefflesje opengedaan van de Ultreia 2010. TN komt overeen met wat Doc al schreef: massief, dens fruit maar dankzij de mooie zuurtjes ook heel elegant en evenwichtig (je verlangt naar een tweede glas).

Bijkopen is de boodschap!


Mas de Martin Ultreia 2005 - Venne - 17-07-2012 11:46 PM

Direct uit de fles... moka en wat rare zuren.. wel lekker
Even de karaf in en na een uurke of 4 is het stukken beter.
Zwart fruit , kruidig en nieuw leer..maar toch vooral moka!
Schone zachte zuren, bizarfris voor het zuiden en niet te zwaar (ondanks 20Hl).
Lekker maar nog wat jong denk ik. Deelke in de fles gelaten, morgen meer.


RE: Mas de Martin Ultreia 2005 - doc - 18-07-2012 12:12 AM

(17-07-2012 11:46 PM)Venne schreef:  Direct uit de fles... moka en wat rare zuren.. wel lekker
Even de karaf in en na een uurke of 4 is het stukken beter.
Zwart fruit , kruidig en nieuw leer..maar toch vooral moka!
Schone zachte zuren, bizarfris voor het zuiden en niet te zwaar (ondanks 20Hl).
Lekker maar nog wat jong denk ik. Deelke in de fles gelaten, morgen meer.

Een aanmoediging om deze cuvée -als nog jong bestempeld- enkele jaren te laten verdwijnen ergens achterin de kelder, ga ik dan ook doen,...merci !


RE: Mas de Martin Ultreia 2005 - vinejo - 18-07-2012 05:59 PM

(17-07-2012 11:46 PM)Venne schreef:  Direct uit de fles... moka en wat rare zuren.. wel lekker
Even de karaf in en na een uurke of 4 is het stukken beter.
Zwart fruit , kruidig en nieuw leer..maar toch vooral moka!
Schone zachte zuren, bizarfris voor het zuiden en niet te zwaar (ondanks 20Hl).
Lekker maar nog wat jong denk ik. Deelke in de fles gelaten, morgen meer.

Die mokka en chocolade toetsen komen toch echt veel voor in Languedocwijnen hé. Kan me zo inbeelden hoe ie smaakte.


RE: Mas de Martin - Venne - 19-07-2012 08:02 PM

Ti's 2dagen later geworden......
Weinig woorden, dat had hij zeker nodig. Die rare zuren zijn weg, drinkt nu redelijk lekker weg. Die cuvée kan gerust 10 jaar aan! Must zelfs


RE: Mas de Martin - Jordaens - 14-11-2012 09:05 PM

Bon, heb al wat gepost onder "rhône", maar dat degustatietje van volgende week doet ook een uitstapje naar de midi. En dus heb ik ook hier mijn oor te luisteren gelegd bij het forum en deze Ultreïa toegevoegd.
Al de rest was tot nu toe fantastisch meegevallen, maar deze moet toch de duimen leggen voor La Copa Santa van Clavel.


RE: Mas de Martin - doc - 14-11-2012 11:45 PM

(14-11-2012 09:05 PM)Jordaens schreef:  Bon, heb al wat gepost onder "rhône", maar dat degustatietje van volgende week doet ook een uitstapje naar de midi. En dus heb ik ook hier mijn oor te luisteren gelegd bij het forum en deze Ultreïa toegevoegd.
Al de rest was tot nu toe fantastisch meegevallen, maar deze moet toch de duimen leggen voor La Copa Santa van Clavel.

Wel leuk om het gamma Mas de Martin zo dicht binnen handbereik te kunnen bestellen, misschien te dicht ? Een karafke gaat de Ultreïa deugd doen denk ik. Clavel nooit gedronken.


RE: Mas de Martin - koen - 15-11-2012 10:33 AM

Onlangs de ultraia 2010 en de plein sud 2009 gedronken. Ultraia heeft op zijn minst een halve dag karaf nodig, en wat een materie ... heeft zeker kelderrust nodig (schat toch nog zo'n 7-8jaar). De plein sud daarentegen sappig fruit met net dat tikkeltje meer, beide zijn PQ top en heb met de rode prijzen nog wat bijbesteld.


RE: Mas de Martin - nco - 15-11-2012 12:34 PM

(15-11-2012 10:33 AM)koen schreef:  Onlangs de ultraia 2010 en de plein sud 2009 gedronken. Ultraia heeft op zijn minst een halve dag karaf nodig, en wat een materie ... heeft zeker kelderrust nodig (schat toch nog zo'n 7-8jaar). De plein sud daarentegen sappig fruit met net dat tikkeltje meer, beide zijn PQ top en heb met de rode prijzen nog wat bijbesteld.

Heb binnenkort een degustatieke met wat vrienden en ben van plan om de Plein Sud (2010) is naast de Ultreia (2010, met en zonder karaf) te zetten. Benieuwd naar wat dat geeft...


RE: Mas de Martin - Venne - 15-11-2012 11:56 PM

Ben nu bezig met Ultreïa 2004 , heeft idd wat jaarkes nodig.

Idd doc, te dicht beschikbaar:-)


RE: Mas de Martin - Jordaens - 22-11-2012 11:26 PM

Een mens blijft natuurlijk meestal trouw aan zijn favorieten, maar we hebben deze week de Ultreïa nog eens geproefd, deze keer op jullie aanbeveling [/align]met de karaf erbij en dat doet die wijn goed. Moet nog wat liggen, maar is al smakelijk.

Copa Santa blijft hier de lieveling maar de Ultreïa komt op deze manier dicht in de buurt.


RE: Mas de Martin - nco - 28-11-2012 04:11 PM

Vraagje ivm de Plein Sud 2010: iemand enig idee wat de druivenmix is? Nogal wat verwarrende berichten op het web hierover:
* Colruyt Klassewijnen: 90% carignan, 10% Syrah
* Weinkosmos.de: 100% carignan
* Mas de Martin zelf: 100% syrah. Maar gaat over de 2009, geen nieuws over de 2010 op hun site...


RE: Mas de Martin - Dave - 30-11-2012 05:09 PM

Straks mijn flesjes Mas de Martin gaan ophalen in de Colruyt: Casanova en Ultreia.

Nu een Casanova 2009 (100% Pinot Noir) aan 't proeven: lavendel, thijm, zoethout en gul rood fruit in de neus en ook wel iets gebrand/rokerigs. In de mond blijft dit heeeeeel fris (ondanks de 14,5%). De zuren vallen dus eerst op, gevolgd door sappig fruit. Medium body en zeker niks plakkerigs. Afdronk is niet spectaculair lang, maar wel lekker kruidig en fris.

Blind had ik waarschijnlijk nooit aan Pinot Noir gedacht.

Maakt weinig uit; dit is een heel lekkere en boeiende fles wijn. Op culinair gebied moet dit volgens mij GEWELDIG zijn bij kip en patatjes in de oven met zuiderse kruiden.

Aan 7 euro een absolute no-brainer !!!


RE: Mas de Martin - Olivier - 21-03-2013 09:38 PM

De plein sud 2010 open getrokken. Vrij expressieve neus, zongedroogde tomaat. In de mond echter heel gesloten.
Na 2u karaf al wat opener geworden. Chocolade, vrij veel zuren ook. Tannines nog veel te hard. Wrange afdronk. Benieuwd wat het morgen zal geven, maar is nu eigenlijk nog veel te jong.


RE: Mas de Martin - Innesto - 21-03-2013 10:42 PM

(21-03-2013 09:38 PM)Olivier schreef:  De plein sud 2010 open getrokken. Vrij expressieve neus, zongedroogde tomaat. In de mond echter heel gesloten.
Na 2u karaf al wat opener geworden. Chocolade, vrij veel zuren ook. Tannines nog veel te hard. Wrange afdronk. Benieuwd wat het morgen zal geven, maar is nu eigenlijk nog veel te jong.

Mijn eerste twee proefflesjes die ik afgelopen najaar kocht en vrijwel direct dronk vielen in de smaak en vond ik p/k top. In die mate dat ik nadien in rode prijs direct een kartonnetje insloeg. Een tweetal weken terug nog eens een flesje van opengetrokken. Om eerlijk te zijn was dit een afknapper. Ik kan mij herkennen in je TN. Zat totaal "scheef" in de mond. In een moeilijke fase...?


RE: Mas de Martin - koen - 22-03-2013 10:29 AM

Deze week de ultreia 2010 opengetrokken (24 uur op voorhand) en die had wat van hetzelfde. Vrij gesloten zowel in de neus als de mond en de weliswaar rijpe tannines treden duidelijk meer op de voorgrond. Komt wel goed een mindere tussenfase


RE: Mas de Martin - Dave - 22-03-2013 11:27 AM

(22-03-2013 10:29 AM)koen schreef:  Deze week de ultreia 2010 opengetrokken (24 uur op voorhand) en die had wat van hetzelfde. Vrij gesloten zowel in de neus als de mond en de weliswaar rijpe tannines treden duidelijk meer op de voorgrond. Komt wel goed een mindere tussenfase

Die heb ik ook al geprobeerd; ik denk ook dat dit zeer goed wordt, maar heeft nog tijd nodig:.....5 jaar wattewatte?


RE: Mas de Martin - bowmore - 22-03-2013 11:31 AM

De 2010 kan inderdaad nog best wat jaren kelder gebruiken doch ik vind hem nu reeds top en gesloten vind ik hem niet. Het verouderen zal de smaken enkel wat meer versmelten en er een "gemakkelijkere" wijn van maken.


RE: Mas de Martin - koen - 22-03-2013 03:04 PM

Potdicht zat hij nu ook weer niet hé, maar hij was duidelijk meer gesloten dan toen ik hem een 4-tal maanden geleden dronk. Fruit kwam minder tot uiting en zat onder de mokka-toetsen verscholen. Is een top-wijn maar zeker niet op zijn top nu.


RE: Mas de Martin - Venne - 25-03-2013 11:10 PM

Minstens 5 jaar, nu bezig met laatste 02 en 03, 04 is klaar, 05 zelfs nog wat wachten


RE: Mas de Martin - vinejo - 26-03-2013 12:33 AM

Ik dronk vanavond de cuvee Casanova, volgens Colruyt een 100% pinot noir ( was benieuwd) maar na wat opzoekingswerk blijkt dit 50 % merlot en 40% syrah te zijn ( en nog wat cab sauv).
Toch wel lekker maar niet echt speciaal.


RE: Mas de Martin - Olivier - 26-03-2013 10:34 AM

Citaat:volgens Colruyt een 100% pinot noir

Toch wel straf dat die mannen zich daar zo in vergissen...


RE: Mas de Martin - Dave - 26-03-2013 11:35 AM

(26-03-2013 12:33 AM)vinejo schreef:  Ik dronk vanavond de cuvee Casanova, volgens Colruyt een 100% pinot noir ( was benieuwd) maar na wat opzoekingswerk blijkt dit 50 % merlot en 40% syrah te zijn ( en nog wat cab sauv).
Toch wel lekker maar niet echt speciaal.

Grappig dat ik hierboven ergens over die cuvee schrijf: Blind zou ik nooit aan pinot noir gedacht hebben ;-)))

Ik had me dus ook gebaseerd op de Colruyt site.


RE: Mas de Martin - vinejo - 26-03-2013 11:58 AM

(26-03-2013 11:35 AM)Dave schreef:  
(26-03-2013 12:33 AM)vinejo schreef:  Ik dronk vanavond de cuvee Casanova, volgens Colruyt een 100% pinot noir ( was benieuwd) maar na wat opzoekingswerk blijkt dit 50 % merlot en 40% syrah te zijn ( en nog wat cab sauv).
Toch wel lekker maar niet echt speciaal.

Grappig dat ik hierboven ergens over die cuvee schrijf: Blind zou ik nooit aan pinot noir gedacht hebben ;-)))

Ik had me dus ook gebaseerd op de Colruyt site.

Haha, had dit niet opgemerkt - goed geproefd zou k zeggen! ;-)
k Zou t eigenlijk moeten melden he, mss leest Pietn dit wel- kan hij t laten aanpassen.
Vond de wijn mooi met wat houtinvloeden, heel zacht in de mond. Maar,zoals gezegd, niet echt speciaal- wat een zuidelijke pinot mss wél was geweest. Als dit in rode prijs staat aan 7 euro nochtans wel zeer koopwaardig.


RE: Mas de Martin - Dave - 26-03-2013 12:33 PM

(26-03-2013 11:58 AM)vinejo schreef:  
(26-03-2013 11:35 AM)Dave schreef:  
(26-03-2013 12:33 AM)vinejo schreef:  Ik dronk vanavond de cuvee Casanova, volgens Colruyt een 100% pinot noir ( was benieuwd) maar na wat opzoekingswerk blijkt dit 50 % merlot en 40% syrah te zijn ( en nog wat cab sauv).
Toch wel lekker maar niet echt speciaal.

Grappig dat ik hierboven ergens over die cuvee schrijf: Blind zou ik nooit aan pinot noir gedacht hebben ;-)))

Ik had me dus ook gebaseerd op de Colruyt site.

Haha, had dit niet opgemerkt - goed geproefd zou k zeggen! ;-)
k Zou t eigenlijk moeten melden he, mss leest Pietn dit wel- kan hij t laten aanpassen.
Vond de wijn mooi met wat houtinvloeden, heel zacht in de mond. Maar,zoals gezegd, niet echt speciaal- wat een zuidelijke pinot mss wél was geweest. Als dit in rode prijs staat aan 7 euro nochtans wel zeer koopwaardig.

Inderdaad in rode prijs gekocht(een dooske Casanova en een dooske Ultreia). Plein sud vind ik ook lekker (proefflesje) en schaf ik zeker nog eens aan (in rode prijs bijvoorbeeld ;-).


RE: Mas de Martin - claret - 08-04-2013 04:24 PM

Zat vorige week in de streek en ben eens een bezoekje gaan brengen aan het domein. Alle cuvées geproefd en wat opvalt: concentratie en hout. Op zich niets mis met beide maar wanneer je moeilijk onderscheid kunt maken tussen de verschillende cépages en cuvées door de steeds terugkerende overweldigende vanille, mokka, chocolade, caramel,… aroma’s dan haak ik toch af. Echt lastig om meer dan 1 glas te drinken van deze wijnen. Vrij zoet en liggen zwaar op de maag. Ondanks het feit dat het domein BIO is, komen de wijnen nogal gemaakt over. Best wel jammer. Alle wijnen waren wel nog jong (topcuvées Ultreia en Cinarca nog redelijk gesloten) maar kweet niet of zoiets nog ok komt. Enige wijn die me echt wel beviel was hun rosé (L’insouciant 2012). Fijne rode vruchtjes en mooie zuurtjes. Aan 7,5 euro een leuke wijn (alle prijzen vallen in principe nog wel mee).
*Toen ik over Colruyt begon, vertelde het mevrouwtje die de wijnen liet proeven dat de/een wijninkoper van Colruyt in de streek op vakantie was en op aanraden van een buur was afgezakt naar Mas de Martin. Achteraf heeft ze blijkbaar veel telefoontjes gekregen van boze belgische wijnhandelaars nadat deze zagen dat Colruyt de wijnen van Mas de Martin verdeelde tegen nogal scherpe prijzen. Tja, t’is een vrije markt hé.
** Men heeft blijkbaar de Casanova ooit nog van 100% pinot noir gemaakt en vandaar waarsch de fout op de Colruyt website. Wordt echter niet elk jaar in de wijnen gestoken (enkel in de koelere jaren neem ek aan).


RE: Mas de Martin - vinejo - 08-04-2013 10:54 PM

(08-04-2013 04:24 PM)claret schreef:  ** Men heeft blijkbaar de Casanova ooit nog van 100% pinot noir gemaakt en vandaar waarsch de fout op de Colruyt website. Wordt echter niet elk jaar in de wijnen gestoken (enkel in de koelere jaren neem ek aan).

Aha, interessant, thank you

Languedoc en nieuw hout, veelal een delicate oefening....


RE: Mas de Martin - Venne - 08-04-2013 11:51 PM

komt goed zonne, ge moet dat niet jong drinken.

Dat hout moet dan toch de laatste jaargangen zijn want heb dat nooit echt overdreven tegengekomen in de wijnen, zelfs niet in de ultreïa en co


RE: Mas de Martin - Innesto - 09-04-2013 12:00 AM

(08-04-2013 04:24 PM)claret schreef:  Zat vorige week in de streek en ben eens een bezoekje gaan brengen aan het domein. Alle cuvées geproefd en wat opvalt: concentratie en hout. Op zich niets mis met beide maar wanneer je moeilijk onderscheid kunt maken tussen de verschillende cépages en cuvées door de steeds terugkerende overweldigende vanille, mokka, chocolade, caramel,… aroma’s dan haak ik toch af. Echt lastig om meer dan 1 glas te drinken van deze wijnen. Vrij zoet en liggen zwaar op de maag. Ondanks het feit dat het domein BIO is, komen de wijnen nogal gemaakt over. Best wel jammer. Alle wijnen waren wel nog jong (topcuvées Ultreia en Cinarca nog redelijk gesloten) maar kweet niet of zoiets nog ok komt. Enige wijn die me echt wel beviel was hun rosé (L’insouciant 2012). Fijne rode vruchtjes en mooie zuurtjes. Aan 7,5 euro een leuke wijn (alle prijzen vallen in principe nog wel mee).
*Toen ik over Colruyt begon, vertelde het mevrouwtje die de wijnen liet proeven dat de/een wijninkoper van Colruyt in de streek op vakantie was en op aanraden van een buur was afgezakt naar Mas de Martin. Achteraf heeft ze blijkbaar veel telefoontjes gekregen van boze belgische wijnhandelaars nadat deze zagen dat Colruyt de wijnen van Mas de Martin verdeelde tegen nogal scherpe prijzen. Tja, t’is een vrije markt hé.
** Men heeft blijkbaar de Casanova ooit nog van 100% pinot noir gemaakt en vandaar waarsch de fout op de Colruyt website. Wordt echter niet elk jaar in de wijnen gestoken (enkel in de koelere jaren neem ek aan).

Welke jaargang van de Cuvée Ultreïa kreeg je te proeven? Naar verluid zou 2010 iets minder geconcentreerd en "overdone" zijn dan 2009 en voorgangers en dus ook ietsje sneller op dronk raken.

Die inkopers van Colruyt... zouden die ook eens buiten Frankrijk op vakantie gaan? Toch niet al te vaak vermoed ik.Confused


RE: Mas de Martin - bowmore - 09-04-2013 07:56 AM

Vreemd van dat hout daar ik dat absoluut niet zo ervaren heb en zeker niet een storende vanillesmaak daar dit me bij dergelijke wijnen doet afknappen.


RE: Mas de Martin - claret - 09-04-2013 09:30 AM

Alle geproefde rode wijnen waren 2011, buiten de Ultreia en Cinarca (2010). Alhoewel deze laatste twee er ook van hadden was het toch het ergst bij de jongere (en tevens goedkopere) cuvées. Wie weet komt dit idd ok met verloop van tijd. Zijn die koffie en caramel aroma's zuiver te wijten aan hout of kan dit ook te maken hebben met de (over?)rijpheid van de druif?


RE: Mas de Martin - Dave - 09-04-2013 11:45 AM

(09-04-2013 07:56 AM)bowmore schreef:  Vreemd van dat hout daar ik dat absoluut niet zo ervaren heb en zeker niet een storende vanillesmaak daar dit me bij dergelijke wijnen doet afknappen.

Dat storende hout heb ik ook niet zo ervaren bij Casanova '09, Ultreïa '10 en Plein Sud '10....


RE: Mas de Martin - vinejo - 09-04-2013 11:52 AM

(09-04-2013 11:45 AM)Dave schreef:  
(09-04-2013 07:56 AM)bowmore schreef:  Vreemd van dat hout daar ik dat absoluut niet zo ervaren heb en zeker niet een storende vanillesmaak daar dit me bij dergelijke wijnen doet afknappen.

Dat storende hout heb ik ook niet zo ervaren bij Casanova '09, Ultreïa '10 en Plein Sud '10....

Dronk enkel de Casanova en vond het hout toch wel behoorlijk opvallend. Niet storend, maar ik dronk maar 1 glas. Geen vanille ook, eerder gerookt en wat oud hout, rottig zelfs - maar nu ga ik voort op herinneringen van 1 glas dus kan subjectief zijn...


RE: Mas de Martin - Dave - 09-04-2013 02:52 PM

(09-04-2013 11:52 AM)vinejo schreef:  
(09-04-2013 11:45 AM)Dave schreef:  
(09-04-2013 07:56 AM)bowmore schreef:  Vreemd van dat hout daar ik dat absoluut niet zo ervaren heb en zeker niet een storende vanillesmaak daar dit me bij dergelijke wijnen doet afknappen.

Dat storende hout heb ik ook niet zo ervaren bij Casanova '09, Ultreïa '10 en Plein Sud '10....

Dronk enkel de Casanova en vond het hout toch wel behoorlijk opvallend. Niet storend, maar ik dronk maar 1 glas. Geen vanille ook, eerder gerookt en wat oud hout, rottig zelfs - maar nu ga ik voort op herinneringen van 1 glas dus kan subjectief zijn...

Ik heb mijn TN van de Casanova herlezen en ik spreek daar toch ook van iets rokerig/gebrand in de neus, dus het hout was er inderdaad wel, maar niet storend (voor mij ;-).


RE: Mas de Martin - Gerten - 30-05-2014 10:21 PM

Ik proef momenteel de Casanova 2011. De verwarring is er nog altijd denk ik want op cellartracker vermeldt men 100% pinot noir. Lijkt me sowieso straf tussen Montpellier en Nîmes, soit, hij krijgt op basis van 2 tasting notes 90%.
Volgens Colruyt: merlot (50 %), syrah (40 %), grenache noir (10 %). De 2012 is 100% carignan. Mooi in zijn prijscategorie (8,15 euro), maar ben niet van mijn sokken geblazen. Ik lees hierboven "nogal gemaakt" en dat vind ik ook. Meer kruidigheid dan fruit, vooral laurier. Wat te weinig backbone, maar wel leuk om eens te proeven.


RE: Mas de Martin - Flanders - 30-05-2014 10:43 PM

Casanova 2011 én 2012, allebei 100% carignan zie ik hier staan op de site van colruyt Confused


RE: Mas de Martin - Gerten - 30-05-2014 10:54 PM

(30-05-2014 10:43 PM)Flanders schreef:  Casanova 2011 én 2012, allebei 100% carignan zie ik hier staan op de site van colruyt Confused

Op mijne computer niet voor de 2011 hoor
Weet niet of deze link werkt, maar ik plak het er toch effe in
http://wijn.colruyt.be/wine/index.jsp
(30-05-2014 10:54 PM)Gerten schreef:  
(30-05-2014 10:43 PM)Flanders schreef:  Casanova 2011 én 2012, allebei 100% carignan zie ik hier staan op de site van colruyt Confused

Op mijne computer niet voor de 2011 hoor
Weet niet of deze link werkt, maar ik plak het er toch effe in
http://wijn.colruyt.be/wine/index.jsp

Werkt niet dus ....banghead


RE: Mas de Martin - Flanders - 30-05-2014 11:05 PM

http://www.ontdekjecolruytwijn.be/wijn/mas-de-martin-casanova-2012
http://www.ontdekjecolruytwijn.be/wijn/mas-de-martin-casanova-2011

Spreken ze zichzelf nu ook al tegen bij Colruyt ? Tongue


RE: Mas de Martin - Gerten - 30-05-2014 11:10 PM

Ha ja ! Klik op mijn link en vul links boven in de zoekfunctie "Casanova" in en klik op de 2011 ...


RE: Mas de Martin - Flanders - 30-05-2014 11:40 PM

Jep das ook ni echt praktisch he Big Grin


RE: Mas de Martin - vinejo - 31-05-2014 08:23 AM

(30-05-2014 11:10 PM)Gerten schreef:  Ha ja ! Klik op mijn link en vul links boven in de zoekfunctie "Casanova" in en klik op de 2011 ...

Ha, die zoekfunctie nog nooit gezien eigenlijk...
En idd, de 2012 = carignan
en de 2011:

Dom. Mas de Martin cuvée Casanova 2011 75 cl
Vin de France

* Druivensoorten: merlot (50 %), syrah (40 %), grenache noir (10 %)
* Alcoholpercentage: 14 % vol
* Schenktemperatuur: net onder kamertemperatuur serveren (16 à 18 °C)
* Culinaire tip: gevogelte, kalfsvlees, pluimwild, pasta met
groenten, stoofpotjes, vlees met fruit
* Bewaring: nog 1 à 2 jaar
* 12 maanden gerijpt in vaten van Franse eik
* Type sluiting: natuurkurk

Zouden ze die cuvee dus elk jaar maken afhankelijk van wat ze over hebben van druiven van de andere cuvees...Confused


RE: Mas de Martin - Gerten - 31-05-2014 06:13 PM

t' Is ne vin de france, dan mogen ze wel wat chipoteren zeker


RE: Mas de Martin - don quichotte - 31-05-2014 09:30 PM

(31-05-2014 08:23 AM)vinejo schreef:  ................................
Dom. Mas de Martin cuvée Casanova 2011 75 cl
........

Zouden ze die cuvee dus elk jaar maken afhankelijk van wat ze over hebben van druiven van de andere cuvees...Confused

Doet de naam Casanova geen belletje rinkelen?
Casanova was een legendarisch persoon die onder meer geld incasseerde door rijke prominente personen te bedriegen met occulte trucs en ook rijk werd door een staatsloterij te beginnen. Rolleyes


RE: Mas de Martin - Innesto - 17-08-2014 05:10 PM

Domaine Mas de Martin Cuvée Ultreïa 2010

Jawel jaargang 2010 al gekraakt... en ik heb toch zo'n vermoeden dat deze jaargang een kanteljaar is voor de Cuvée Ultreïa. Dit is inderdaad niet meer het "overgeconcentreerde monstertje" met extreem veel materie en veel meer... dat we kennen uit het verleden en zeker uit jaargang 2009.

Roodzwarte kleur, je zou nog kunnen zeggen een extreme kleurconcentratie. Maar in de neus merk je na wat zuurstof al het verschil met voorheen. Krachtig mediterraan boeket, donker fruit, nog ietwat gesloten bij aanvang maar vooral de aanwezige houttoets is veel meer gedoseerd en verfijnder dan bijvoorbeeld bij jaargang 2009. In de mond meteen rijk en zalvend, donker fruit, typische kruidigheid,... uitgesproken krachtig maar tegelijk ook zijdezacht. Flink wat alcohol maar alles komt mooi samen, zachte tannines en een lange afdronk.

Deze " Ultreïa" is duidelijk van een ander slag dan zijn voorgangers. Voor mij een stuk beter, meer verfijning en evenwicht en vooral ook niet meer die "overdadige wilde wijn" die minstens die 10 jaar nodig had om een beetje in zijn plooi te vallen. Van deze wijn kan je, mits een zuurstofkuurtje in de karaf, nu al best van genieten. Is hij nu op zijn top? Waarschijnlijk niet, maar dat zal enkel de tijd ons leren. Bewaarpotentieel is er alleszins nog ruim voldoende.

Gekocht bij Klassewijnen: 13,99 euro (rode prijs)


RE: Mas de Martin - Innesto - 01-10-2014 09:50 PM

(08-04-2013 04:24 PM)claret schreef:  Zat vorige week in de streek en ben eens een bezoekje gaan brengen aan het domein. Alle cuvées geproefd en wat opvalt: concentratie en hout. Op zich niets mis met beide maar wanneer je moeilijk onderscheid kunt maken tussen de verschillende cépages en cuvées door de steeds terugkerende overweldigende vanille, mokka, chocolade, caramel,… aroma’s dan haak ik toch af. Echt lastig om meer dan 1 glas te drinken van deze wijnen. Vrij zoet en liggen zwaar op de maag. Ondanks het feit dat het domein BIO is, komen de wijnen nogal gemaakt over. Best wel jammer. Alle wijnen waren wel nog jong (topcuvées Ultreia en Cinarca nog redelijk gesloten) maar kweet niet of zoiets nog ok komt. Enige wijn die me echt wel beviel was hun rosé (L’insouciant 2012). Fijne rode vruchtjes en mooie zuurtjes. Aan 7,5 euro een leuke wijn (alle prijzen vallen in principe nog wel mee).
*Toen ik over Colruyt begon, vertelde het mevrouwtje die de wijnen liet proeven dat de/een wijninkoper van Colruyt in de streek op vakantie was en op aanraden van een buur was afgezakt naar Mas de Martin. Achteraf heeft ze blijkbaar veel telefoontjes gekregen van boze belgische wijnhandelaars nadat deze zagen dat Colruyt de wijnen van Mas de Martin verdeelde tegen nogal scherpe prijzen. Tja, t’is een vrije markt hé.
** Men heeft blijkbaar de Casanova ooit nog van 100% pinot noir gemaakt en vandaar waarsch de fout op de Colruyt website. Wordt echter niet elk jaar in de wijnen gestoken (enkel in de koelere jaren neem ek aan).

Vandaag de nieuwe Bettane+Desseauve ontvangen... en ze zijn niet echt mals voor Mas de Martin jaargang 2012. Vrij vertaald: zeer teleurstellend, uitgezonderd Cinarca 2011. "Les autres cuvées sont décevantes et Ultréia et Ecce-Vino sont fortements boisées."


RE: Mas de Martin - dakur - 02-10-2014 12:58 PM

(01-10-2014 09:50 PM)Innesto schreef:  
(08-04-2013 04:24 PM)claret schreef:  Zat vorige week in de streek en ben eens een bezoekje gaan brengen aan het domein. Alle cuvées geproefd en wat opvalt: concentratie en hout. Op zich niets mis met beide maar wanneer je moeilijk onderscheid kunt maken tussen de verschillende cépages en cuvées door de steeds terugkerende overweldigende vanille, mokka, chocolade, caramel,… aroma’s dan haak ik toch af. Echt lastig om meer dan 1 glas te drinken van deze wijnen. Vrij zoet en liggen zwaar op de maag. Ondanks het feit dat het domein BIO is, komen de wijnen nogal gemaakt over. Best wel jammer. Alle wijnen waren wel nog jong (topcuvées Ultreia en Cinarca nog redelijk gesloten) maar kweet niet of zoiets nog ok komt. Enige wijn die me echt wel beviel was hun rosé (L’insouciant 2012). Fijne rode vruchtjes en mooie zuurtjes. Aan 7,5 euro een leuke wijn (alle prijzen vallen in principe nog wel mee).
*Toen ik over Colruyt begon, vertelde het mevrouwtje die de wijnen liet proeven dat de/een wijninkoper van Colruyt in de streek op vakantie was en op aanraden van een buur was afgezakt naar Mas de Martin. Achteraf heeft ze blijkbaar veel telefoontjes gekregen van boze belgische wijnhandelaars nadat deze zagen dat Colruyt de wijnen van Mas de Martin verdeelde tegen nogal scherpe prijzen. Tja, t’is een vrije markt hé.
** Men heeft blijkbaar de Casanova ooit nog van 100% pinot noir gemaakt en vandaar waarsch de fout op de Colruyt website. Wordt echter niet elk jaar in de wijnen gestoken (enkel in de koelere jaren neem ek aan).

Vandaag de nieuwe Bettane+Desseauve ontvangen... en ze zijn niet echt mals voor Mas de Martin jaargang 2012. Vrij vertaald: zeer teleurstellend, uitgezonderd Cinarca 2011. "Les autres cuvées sont décevantes et Ultréia et Ecce-Vino sont fortements boisées."

Bedankt voor de heads up voor wat betreft 2012. De 'Plein Sud' 2011 beviel me nochtans !


RE: Mas de Martin - Dave - 02-10-2014 01:12 PM

(02-10-2014 12:58 PM)dakur schreef:  
(01-10-2014 09:50 PM)Innesto schreef:  
(08-04-2013 04:24 PM)claret schreef:  Zat vorige week in de streek en ben eens een bezoekje gaan brengen aan het domein. Alle cuvées geproefd en wat opvalt: concentratie en hout. Op zich niets mis met beide maar wanneer je moeilijk onderscheid kunt maken tussen de verschillende cépages en cuvées door de steeds terugkerende overweldigende vanille, mokka, chocolade, caramel,… aroma’s dan haak ik toch af. Echt lastig om meer dan 1 glas te drinken van deze wijnen. Vrij zoet en liggen zwaar op de maag. Ondanks het feit dat het domein BIO is, komen de wijnen nogal gemaakt over. Best wel jammer. Alle wijnen waren wel nog jong (topcuvées Ultreia en Cinarca nog redelijk gesloten) maar kweet niet of zoiets nog ok komt. Enige wijn die me echt wel beviel was hun rosé (L’insouciant 2012). Fijne rode vruchtjes en mooie zuurtjes. Aan 7,5 euro een leuke wijn (alle prijzen vallen in principe nog wel mee).
*Toen ik over Colruyt begon, vertelde het mevrouwtje die de wijnen liet proeven dat de/een wijninkoper van Colruyt in de streek op vakantie was en op aanraden van een buur was afgezakt naar Mas de Martin. Achteraf heeft ze blijkbaar veel telefoontjes gekregen van boze belgische wijnhandelaars nadat deze zagen dat Colruyt de wijnen van Mas de Martin verdeelde tegen nogal scherpe prijzen. Tja, t’is een vrije markt hé.
** Men heeft blijkbaar de Casanova ooit nog van 100% pinot noir gemaakt en vandaar waarsch de fout op de Colruyt website. Wordt echter niet elk jaar in de wijnen gestoken (enkel in de koelere jaren neem ek aan).

Vandaag de nieuwe Bettane+Desseauve ontvangen... en ze zijn niet echt mals voor Mas de Martin jaargang 2012. Vrij vertaald: zeer teleurstellend, uitgezonderd Cinarca 2011. "Les autres cuvées sont décevantes et Ultréia et Ecce-Vino sont fortements boisées."

Bedankt voor de heads up voor wat betreft 2012. De 'Plein Sud' 2011 beviel me nochtans !

Mij ook !


RE: Mas de Martin - nco - 02-10-2014 01:33 PM

Net een paar proefflesjes 2012 gekocht (Plein Sud, Venus)... Klinkt dus niet echt veelbelovend...


RE: Mas de Martin - koen - 02-10-2014 02:48 PM

(02-10-2014 01:33 PM)nco schreef:  Net een paar proefflesjes 2012 gekocht (Plein Sud, Venus)... Klinkt dus niet echt veelbelovend...

Eerst proeven en dan zien we wel ... ne plein sud die niet lekker zou zijn Wink ? Vorige week mijn laatste flesje plein sud 2010 gedronken en die wil ik best nog eens proeven.


RE: Mas de Martin - nco - 02-10-2014 04:48 PM

(02-10-2014 02:48 PM)koen schreef:  
(02-10-2014 01:33 PM)nco schreef:  Net een paar proefflesjes 2012 gekocht (Plein Sud, Venus)... Klinkt dus niet echt veelbelovend...

Eerst proeven en dan zien we wel ... ne plein sud die niet lekker zou zijn Wink ? Vorige week mijn laatste flesje plein sud 2010 gedronken en die wil ik best nog eens proeven.

Heb hem nog liggen Tongue


RE: Mas de Martin - Dave - 21-10-2014 08:23 PM

(17-08-2014 05:10 PM)Innesto schreef:  Domaine Mas de Martin Cuvée Ultreïa 2010

Jawel jaargang 2010 al gekraakt... en ik heb toch zo'n vermoeden dat deze jaargang een kanteljaar is voor de Cuvée Ultreïa. Dit is inderdaad niet meer het "overgeconcentreerde monstertje" met extreem veel materie en veel meer... dat we kennen uit het verleden en zeker uit jaargang 2009.

Roodzwarte kleur, je zou nog kunnen zeggen een extreme kleurconcentratie. Maar in de neus merk je na wat zuurstof al het verschil met voorheen. Krachtig mediterraan boeket, donker fruit, nog ietwat gesloten bij aanvang maar vooral de aanwezige houttoets is veel meer gedoseerd en verfijnder dan bijvoorbeeld bij jaargang 2009. In de mond meteen rijk en zalvend, donker fruit, typische kruidigheid,... uitgesproken krachtig maar tegelijk ook zijdezacht. Flink wat alcohol maar alles komt mooi samen, zachte tannines en een lange afdronk.

Deze " Ultreïa" is duidelijk van een ander slag dan zijn voorgangers. Voor mij een stuk beter, meer verfijning en evenwicht en vooral ook niet meer die "overdadige wilde wijn" die minstens die 10 jaar nodig had om een beetje in zijn plooi te vallen. Van deze wijn kan je, mits een zuurstofkuurtje in de karaf, nu al best van genieten. Is hij nu op zijn top? Waarschijnlijk niet, maar dat zal enkel de tijd ons leren. Bewaarpotentieel is er alleszins nog ruim voldoende.

Gekocht bij Klassewijnen: 13,99 euro (rode prijs)

Dit weekend ook een Ultreïa 2010 geproefd en ik kan mij grotendeels aansluiten bij de TN van Innesto. Ik had ook wel wat animale toetsen in de neus, maar de kruidigheid is inderdaad dominant, met rokerige houttoetsen, maar niet "too much". Blijft uiteraard wel een stevig beestje, maar ik denk dat binnen 3 à 4 jaar heel mooi gaat zijn. Ik had namelijk nog een glaasje overgelaten en heb het pas op dag 3 gedronken. De wijn was tegen dan veel beter versmolten en evenwichtig. The best is yet to come Wink


RE: Mas de Martin - Smaakatleet - 21-10-2014 09:57 PM

Even een vraagske zijn er hier leden die deze geproefd hebben , 2008 Mas Belles Eaux ? En was dit goed ?


RE: Mas de Martin - koen - 22-10-2014 03:44 PM

(21-10-2014 09:57 PM)gertjeuh schreef:  Even een vraagske zijn er hier leden die deze geproefd hebben , 2008 Mas Belles Eaux ? En was dit goed ?
welke cuvée
http://www.vinejo.freebb.be/thread-1909-post-34909.html#pid34909


RE: Mas de Martin - Smaakatleet - 22-10-2014 08:18 PM

(22-10-2014 03:44 PM)koen schreef:  
(21-10-2014 09:57 PM)gertjeuh schreef:  Even een vraagske zijn er hier leden die deze geproefd hebben , 2008 Mas Belles Eaux ? En was dit goed ?
welke cuvée
http://www.vinejo.freebb.be/thread-1909-post-34909.html#pid34909


Iets te onduidelijk van mij , dacht dat dit decuvée was .
Het gaat om de 2008 Mas Belles Eaux Coteaux du Languedoc Les Côteaux


RE: Mas de Martin - bowmore - 22-10-2014 08:39 PM

(22-10-2014 08:18 PM)gertjeuh schreef:  
(22-10-2014 03:44 PM)koen schreef:  
(21-10-2014 09:57 PM)gertjeuh schreef:  Even een vraagske zijn er hier leden die deze geproefd hebben , 2008 Mas Belles Eaux ? En was dit goed ?
welke cuvée
http://www.vinejo.freebb.be/thread-1909-post-34909.html#pid34909


Iets te onduidelijk van mij , dacht dat dit decuvée was .
Het gaat om de 2008 Mas Belles Eaux Coteaux du Languedoc Les Côteaux

Koopwaardig maar verkeerde topic niet?


RE: Mas de Martin - Smaakatleet - 22-10-2014 08:56 PM

(22-10-2014 08:39 PM)bowmore schreef:  
(22-10-2014 08:18 PM)gertjeuh schreef:  
(22-10-2014 03:44 PM)koen schreef:  
(21-10-2014 09:57 PM)gertjeuh schreef:  Even een vraagske zijn er hier leden die deze geproefd hebben , 2008 Mas Belles Eaux ? En was dit goed ?
welke cuvée
http://www.vinejo.freebb.be/thread-1909-post-34909.html#pid34909


Iets te onduidelijk van mij , dacht dat dit decuvée was .
Het gaat om de 2008 Mas Belles Eaux Coteaux du Languedoc Les Côteaux

Koopwaardig maar verkeerde topic niet?

thank you inderdaad verkeerde topic zoals Koen boven naar verwees Smile
Ik dacht dat dit ook van mas de Martin kwam daarmee ...


RE: Mas de Martin - Dave - 04-03-2015 10:33 AM

In 't weekend de "Venus" 2011 gedronken; man, man, man wat is dit lekker !
Kruidig, met gul fruit, maar (nét) voldoende zuren. Geen bijzonder complexe wijn, maar gewoon LEKKER: heel moeilijk af te blijven !
Note to self: BIJKOPEN !


RE: Mas de Martin - Venne - 04-03-2015 11:30 AM

Hier pas de Ultreïa 2004 opengedaan.
Was iets strange met de fles, je proefde dat er materie inzat maar overheerste een vreemde smaak.
Gisteren (bijna week na opening) per ongeluk fles tegengekomen en nog eens glaske uitgeschonken en vreemde smaak was weg. Hij was nu lekker maar niet zoals ik de Ultreïa gewoon ben.
Op naar de 2005 dan maar :-)


RE: Mas de Martin - Dave - 04-03-2015 11:55 AM

(04-03-2015 11:30 AM)Venne schreef:  Hier pas de Ultreïa 2004 opengedaan.
Was iets strange met de fles, je proefde dat er materie inzat maar overheerste een vreemde smaak.
Gisteren (bijna week na opening) per ongeluk fles tegengekomen en nog eens glaske uitgeschonken en vreemde smaak was weg. Hij was nu lekker maar niet zoals ik de Ultreïa gewoon ben.
Op naar de 2005 dan maar :-)

Dat zegt wel iets over het bewaarpotentieel...
Ik heb Ultreïa 2010: al twee van geproefd, maar dat was zeker nog te vroeg. Heb me voorgenomen om zeker nog 3 jaar te wachten met de volgende fles.


RE: Mas de Martin - Venne - 04-03-2015 12:47 PM

Jaja, kan 10 jaar mee. De 2001 een tijdje geleden heeft dit dik bewezen.


RE: Mas de Martin - vinejo - 04-03-2015 02:51 PM

(04-03-2015 10:33 AM)Dave schreef:  In 't weekend de "Venus" 2011 gedronken; man, man, man wat is dit lekker !
Kruidig, met gul fruit, maar (nét) voldoende zuren. Geen bijzonder complexe wijn, maar gewoon LEKKER: heel moeilijk af te blijven !
Note to self: BIJKOPEN !

Zoals ik al elders zei, de Casanova was ook zo lekker en zo drinkbaar, jouw beschrijving kon even goed voor die wijn gelden (nochtans 100% carignan)
Was jammer genoeg te laat om er bij te kopen (stond in kelderresten)


RE: Mas de Martin - Dave - 04-03-2015 09:04 PM

(04-03-2015 02:51 PM)vinejo schreef:  
(04-03-2015 10:33 AM)Dave schreef:  In 't weekend de "Venus" 2011 gedronken; man, man, man wat is dit lekker !
Kruidig, met gul fruit, maar (nét) voldoende zuren. Geen bijzonder complexe wijn, maar gewoon LEKKER: heel moeilijk af te blijven !
Note to self: BIJKOPEN !

Zoals ik al elders zei, de Casanova was ook zo lekker en zo drinkbaar, jouw beschrijving kon even goed voor die wijn gelden (nochtans 100% carignan)
Was jammer genoeg te laat om er bij te kopen (stond in kelderresten)

Welk jaar was die Casanova ? Ik heb nog 3 flessen 2009 liggen, denk ik.


RE: Mas de Martin - vinejo - 05-03-2015 12:33 AM

(04-03-2015 09:04 PM)Dave schreef:  
(04-03-2015 02:51 PM)vinejo schreef:  
(04-03-2015 10:33 AM)Dave schreef:  In 't weekend de "Venus" 2011 gedronken; man, man, man wat is dit lekker !
Kruidig, met gul fruit, maar (nét) voldoende zuren. Geen bijzonder complexe wijn, maar gewoon LEKKER: heel moeilijk af te blijven !
Note to self: BIJKOPEN !

Zoals ik al elders zei, de Casanova was ook zo lekker en zo drinkbaar, jouw beschrijving kon even goed voor die wijn gelden (nochtans 100% carignan)
Was jammer genoeg te laat om er bij te kopen (stond in kelderresten)

Welk jaar was die Casanova ? Ik heb nog 3 flessen 2009 liggen, denk ik.

2012
Let op, is niet altijd carignan..


RE: Mas de Martin - Dave - 05-03-2015 09:12 AM

(05-03-2015 12:33 AM)vinejo schreef:  
(04-03-2015 09:04 PM)Dave schreef:  
(04-03-2015 02:51 PM)vinejo schreef:  
(04-03-2015 10:33 AM)Dave schreef:  In 't weekend de "Venus" 2011 gedronken; man, man, man wat is dit lekker !
Kruidig, met gul fruit, maar (nét) voldoende zuren. Geen bijzonder complexe wijn, maar gewoon LEKKER: heel moeilijk af te blijven !
Note to self: BIJKOPEN !

Zoals ik al elders zei, de Casanova was ook zo lekker en zo drinkbaar, jouw beschrijving kon even goed voor die wijn gelden (nochtans 100% carignan)
Was jammer genoeg te laat om er bij te kopen (stond in kelderresten)

Welk jaar was die Casanova ? Ik heb nog 3 flessen 2009 liggen, denk ik.

2012
Let op, is niet altijd carignan..

I know, die gast experimenteert blijkbaar graag ;-)

Van de 2009 was eerst gezegd (bij Colruyt) dat het Pinot Noir was, maar achteraf bleek het toch iets anders te zijn, maar ben niet meer zeker wat (blend met Merlot ?)


RE: Mas de Martin - Pietn - 14-06-2015 01:09 PM

Voor deze middag heb ik ecce vino gekocht (35€) van MAs de Martin jaargang 2010. Een klein 'folieke' uit nieuwschierigheid . Tn volgt....


RE: Mas de Martin - Pietn - 15-06-2015 09:01 PM

(14-06-2015 01:09 PM)Pietn schreef:  Voor deze middag heb ik ecce vino gekocht (35€) van MAs de Martin jaargang 2010. Een klein 'folieke' uit nieuwschierigheid . Tn volgt....

Wijn 2 uur op voorhand geopend. In de neus weinig aroma. Heel donkere wijn. In de mond ferm brokske met mooi fruit . Kleine houttoets veel vanille en op het einde komen de tannines nog opzetten. Voor mij een lekkere wijn met veeeeel potentieel. Zeker nog 10 jaar te bewaren. Nu geef ik hem een 88. Wel prijzig.


RE: Mas de Martin - Dave - 17-06-2015 08:43 AM

(15-06-2015 09:01 PM)Pietn schreef:  
(14-06-2015 01:09 PM)Pietn schreef:  Voor deze middag heb ik ecce vino gekocht (35€) van MAs de Martin jaargang 2010. Een klein 'folieke' uit nieuwschierigheid . Tn volgt....

Wijn 2 uur op voorhand geopend. In de neus weinig aroma. Heel donkere wijn. In de mond ferm brokske met mooi fruit . Kleine houttoets veel vanille en op het einde komen de tannines nog opzetten. Voor mij een lekkere wijn met veeeeel potentieel. Zeker nog 10 jaar te bewaren. Nu geef ik hem een 88. Wel prijzig.

Was deze niet heel "zwaar" ? De Ultreia 2010 is momenteel nog altijd een stevige brok. Sommigen vragen zich zelfs af of het nog goed komt: veel alcohol, veel hout, etc...

En aangezien duurder vaak overeenkomt met zwaarder én meer houtopvoeding, ben ik wel benieuwd.


RE: Mas de Martin - Pietn - 17-06-2015 08:30 PM

(17-06-2015 08:43 AM)Dave schreef:  
(15-06-2015 09:01 PM)Pietn schreef:  
(14-06-2015 01:09 PM)Pietn schreef:  Voor deze middag heb ik ecce vino gekocht (35€) van MAs de Martin jaargang 2010. Een klein 'folieke' uit nieuwschierigheid . Tn volgt....

Wijn 2 uur op voorhand geopend. In de neus weinig aroma. Heel donkere wijn. In de mond ferm brokske met mooi fruit . Kleine houttoets veel vanille en op het einde komen de tannines nog opzetten. Voor mij een lekkere wijn met veeeeel potentieel. Zeker nog 10 jaar te bewaren. Nu geef ik hem een 88. Wel prijzig.

Was deze niet heel "zwaar" ? De Ultreia 2010 is momenteel nog altijd een stevige brok. Sommigen vragen zich zelfs af of het nog goed komt: veel alcohol, veel hout, etc...

En aangezien duurder vaak overeenkomt met zwaarder én meer houtopvoeding, ben ik wel benieuwd.

Idd 'zware' wijn en zeer complex. Uitreia nog nooit gedronken. Was idd geen dun wijntje . Ik ga nog een flesje kopen om binnen enkele jaren te openen....


RE: Mas de Martin - vinejo - 19-07-2015 10:44 PM

hier blind de Ultrea 2011 in het glas gekregen.
Wat een mooie wijn!
Heerlijk aroma met garrigue, kersen, bosbes,...
In de mond zeer lang en complex, de wijn komt in laagjes, ook de afdronk mag er zijn.
91


RE: Mas de Martin - Innesto - 19-07-2015 11:18 PM

(19-07-2015 10:44 PM)vinejo schreef:  hier blind de Ultrea 2011 in het glas gekregen.
Wat een mooie wijn!
Heerlijk aroma met garrigue, kersen, bosbes,...
In de mond zeer lang en complex, de wijn komt in laagjes, ook de afdronk mag er zijn.
91

Volmondig mee akkoord... Jaargang 2011 is voor mij (met voorsprong?) de beste Ultreïa. In tegenstelling tot de vorige jaargangen nog steeds "mondvullend" maar nu ook met een zeer verfijnde materie. Veel meer in balans dan voorheen.


RE: Mas de Martin - vinejo - 20-07-2015 01:25 AM

(19-07-2015 11:18 PM)Innesto schreef:  
(19-07-2015 10:44 PM)vinejo schreef:  hier blind de Ultrea 2011 in het glas gekregen.
Wat een mooie wijn!
Heerlijk aroma met garrigue, kersen, bosbes,...
In de mond zeer lang en complex, de wijn komt in laagjes, ook de afdronk mag er zijn.
91

Volmondig mee akkoord... Jaargang 2011 is voor mij (met voorsprong?) de beste Ultreïa. In tegenstelling tot de vorige jaargangen nog steeds "mondvullend" maar nu ook met een zeer verfijnde materie. Veel meer in balans dan voorheen.

Inderdaad, verrassende balans voor een wijn uit die streek en met die materie..!


RE: Mas de Martin - Dave - 17-10-2015 08:48 PM

Plein sud 2011

Stevig, met cassis en veel kruidigheid, maar ook wel meer alcohol (meer grenache ?).
Niet slecht, maar ik vind Venus beter: frisser, meer in balans, ........lekkerder.


RE: Mas de Martin - Innesto - 15-01-2016 05:54 PM

Cuvée Ultreïa 2009

Geconcentreerde donkere roodzwarte kleur. In de neus een prominent boeket mediterrane kruiden, geroosterde toetsen, eikenhout, zwarte vruchten, gedroogde pruimen,... In de mond een brede aanzet, fluwelige textuur, kruidigheid is opnieuw prominent aanwezig, zoetrijp donker fruit, chocolade, toef hout, uitgesproken krachtig met redelijk versmolten tannines.

Prima "krachtige" winterwijn maar bijlange niet het van hetzelfde niveau als jaargang 2011. Mist in vergelijking met jaargang 2011 en zeker met een pak andere goede wijnen die vandaag in de regio gemaakt worden toch finesse en evenwicht. Alles is een beetje buiten proportie en bombastisch. De tweede fles raakte niet leeg en bleef enkele dagen met de kurk erop op in de bergruimte achter. Deze Ultreïa gaf wel geen krimp, niet dat hij echt spectaculair verbeterde maar wel tot vijf dagen na opening genietbaar.

Score: 86

Gekocht bij Colruyt Klassewijnen: 13,45-


RE: Mas de Martin - claret - 24-01-2016 09:41 PM

Met hangende pootjes keer ik terug naar deze topic. Dit weekend de Ultreia 2010 gedronken en was echt heel mooie wijn. Had em blind (zo opgezet dat het ook blind was voor mezelf) geschonken tov de Mas Jullien 2010 (toch een van de referenties van de languedoc) en moest zeker niet onderdoen. Mas Jullien tikkeltje eleganter en minder hitte in de afdronk. Missch moet ek dit domein toch maar een tweede kans geven.


RE: Mas de Martin - TheWineVet - 24-01-2016 10:50 PM

(24-01-2016 09:41 PM)claret schreef:  Met hangende pootjes keer ik terug naar deze topic. Dit weekend de Ultreia 2010 gedronken en was echt heel mooie wijn. Had em blind (zo opgezet dat het ook blind was voor mezelf) geschonken tov de Mas Jullien 2010 (toch een van de referenties van de languedoc) en moest zeker niet onderdoen. Mas Jullien tikkeltje eleganter en minder hitte in de afdronk. Missch moet ek dit domein toch maar een tweede kans geven.

Vorige week ook de 2010 gedronken. Op dag 2 veel zachter.Slurp


RE: Mas de Martin - bowmore - 18-03-2016 01:43 PM

(24-01-2016 10:50 PM)TheWineVet schreef:  
(24-01-2016 09:41 PM)claret schreef:  Met hangende pootjes keer ik terug naar deze topic. Dit weekend de Ultreia 2010 gedronken en was echt heel mooie wijn. Had em blind (zo opgezet dat het ook blind was voor mezelf) geschonken tov de Mas Jullien 2010 (toch een van de referenties van de languedoc) en moest zeker niet onderdoen. Mas Jullien tikkeltje eleganter en minder hitte in de afdronk. Missch moet ek dit domein toch maar een tweede kans geven.

Vorige week ook de 2010 gedronken. Op dag 2 veel zachter.Slurp
2010 Ultreia. Teleurstellend. Zal hem gebruiken wanneer ik porto in een gerecht nodig heb.


RE: Mas de Martin - TheWineVet - 18-03-2016 10:08 PM

(18-03-2016 01:43 PM)bowmore schreef:  
(24-01-2016 10:50 PM)TheWineVet schreef:  
(24-01-2016 09:41 PM)claret schreef:  Met hangende pootjes keer ik terug naar deze topic. Dit weekend de Ultreia 2010 gedronken en was echt heel mooie wijn. Had em blind (zo opgezet dat het ook blind was voor mezelf) geschonken tov de Mas Jullien 2010 (toch een van de referenties van de languedoc) en moest zeker niet onderdoen. Mas Jullien tikkeltje eleganter en minder hitte in de afdronk. Missch moet ek dit domein toch maar een tweede kans geven.

Vorige week ook de 2010 gedronken. Op dag 2 veel zachter.Slurp
2010 Ultreia. Teleurstellend. Zal hem gebruiken wanneer ik porto in een gerecht nodig heb.

Oei, oxidatie?


RE: Mas de Martin - bowmore - 19-03-2016 08:07 AM

(18-03-2016 10:08 PM)TheWineVet schreef:  2010 Ultreia. Teleurstellend. Zal hem gebruiken wanneer ik porto in een gerecht nodig heb.

Oei, oxidatie?
[/quote]
Neen geëvolueerd naar een vermoeiende overgeconcentreerde wijn.


RE: Mas de Martin - Corto - 22-04-2016 01:49 PM

Ultreia 2010. Verfijnd, complex, rijk. Lange afdronk. Deze fles zal er vandaag aan gaan. Perfect op dronk. Topper voor 14 euro.


RE: Mas de Martin - Dave - 22-04-2016 03:08 PM

(22-04-2016 01:49 PM)Corto schreef:  Ultreia 2010. Verfijnd, complex, rijk. Lange afdronk. Deze fles zal er vandaag aan gaan. Perfect op dronk. Topper voor 14 euro.

Begint die er toch door te komen ? Bij de vorige flessen was ik echt niet overtuigd...


RE: Mas de Martin - troisetoiles - 30-08-2017 08:03 PM

(19-07-2015 10:44 PM)vinejo schreef:  hier blind de Ultrea 2011 in het glas gekregen.
Wat een mooie wijn!
Heerlijk aroma met garrigue, kersen, bosbes,...
In de mond zeer lang en complex, de wijn komt in laagjes, ook de afdronk mag er zijn.
91

Na een tip op dit forum enkele flessen Ultrea 2011 gekocht in de kelderresten van de Colruyt.
Erg donker van kleur, neigt een beetje naar dakpanrood. Rijp fruit en meer bepaald kers in de neus. Heel krachtige wijn, voor mij persoonlijk iets te veel alcohol, wel lange en best complexe afdronk.
Ik ben er nog niet helemaal uit. In ieder geval voer voor bij een stevige maaltijd. Kan denk ik zelfs nog een poosje in de kelder liggen. Benieuwd naar hoe hij morgen smaakt.


RE: Mas de Martin - vinejo - 30-08-2017 11:02 PM

(30-08-2017 08:03 PM)troisetoiles schreef:  
(19-07-2015 10:44 PM)vinejo schreef:  hier blind de Ultrea 2011 in het glas gekregen.
Wat een mooie wijn!
Heerlijk aroma met garrigue, kersen, bosbes,...
In de mond zeer lang en complex, de wijn komt in laagjes, ook de afdronk mag er zijn.
91

Na een tip op dit forum enkele flessen Ultrea 2011 gekocht in de kelderresten van de Colruyt.
Erg donker van kleur, neigt een beetje naar dakpanrood. Rijp fruit en meer bepaald kers in de neus. Heel krachtige wijn, voor mij persoonlijk iets te veel alcohol, wel lange en best complexe afdronk.
Ik ben er nog niet helemaal uit. In ieder geval voer voor bij een stevige maaltijd. Kan denk ik zelfs nog een poosje in de kelder liggen. Benieuwd naar hoe hij morgen smaakt.

t Was wel behoorlijk warm de laatste dagen, enig idee aan welk temperatuur je de wijn hebt geschonken? Want bij die Zuidelijke wijnen komt vanaf een graad of 17-18 de alcohol echt bovendrijven, in die mate dat de wijn veel van zijn charme en fraicheur verliest.


RE: Mas de Martin - troisetoiles - 31-08-2017 07:53 AM

(30-08-2017 11:02 PM)vinejo schreef:  
(30-08-2017 08:03 PM)troisetoiles schreef:  
(19-07-2015 10:44 PM)vinejo schreef:  hier blind de Ultrea 2011 in het glas gekregen.
Wat een mooie wijn!
Heerlijk aroma met garrigue, kersen, bosbes,...
In de mond zeer lang en complex, de wijn komt in laagjes, ook de afdronk mag er zijn.
91

Na een tip op dit forum enkele flessen Ultrea 2011 gekocht in de kelderresten van de Colruyt.
Erg donker van kleur, neigt een beetje naar dakpanrood. Rijp fruit en meer bepaald kers in de neus. Heel krachtige wijn, voor mij persoonlijk iets te veel alcohol, wel lange en best complexe afdronk.
Ik ben er nog niet helemaal uit. In ieder geval voer voor bij een stevige maaltijd. Kan denk ik zelfs nog een poosje in de kelder liggen. Benieuwd naar hoe hij morgen smaakt.

t Was wel behoorlijk warm de laatste dagen, enig idee aan welk temperatuur je de wijn hebt geschonken? Want bij die Zuidelijke wijnen komt vanaf een graad of 17-18 de alcohol echt bovendrijven, in die mate dat de wijn veel van zijn charme en fraicheur verliest.
Geen idee aan welke temperatuur, maar wellicht eerder wat te warm inderdaad. Vanavond wat kouder schenken dus. Bedankt voor de tip!


RE: Mas de Martin - troisetoiles - 31-08-2017 07:59 PM

Vandaag de wijn een halfuur voor consumptie uit de koelkast gehaald. De alcohol die ik gisteren nog als heel sterk ervoer, was vandaag veel beter in evenwicht. Ik proefde precies ook meer kruiden in de wijn, waardoor hij leek te winnen aan complexiteit. Wonderbaarlijk!

Lesje geleerd dus: in het vervolg meer aandacht schenken aan de temperatuur van de wijn. Dank voor de tip.


RE: Mas de Martin - vinejo - 31-08-2017 09:20 PM

(31-08-2017 07:59 PM)troisetoiles schreef:  Vandaag de wijn een halfuur voor consumptie uit de koelkast gehaald. De alcohol die ik gisteren nog als heel sterk ervoer, was vandaag veel beter in evenwicht. Ik proefde precies ook meer kruiden in de wijn, waardoor hij leek te winnen aan complexiteit. Wonderbaarlijk!

Lesje geleerd dus: in het vervolg meer aandacht schenken aan de temperatuur van de wijn. Dank voor de tip.

thumbsup


RE: Mas de Martin - Dave - 07-09-2018 03:59 PM

(04-03-2015 11:55 AM)Dave schreef:  
(04-03-2015 11:30 AM)Venne schreef:  Hier pas de Ultreïa 2004 opengedaan.
Was iets strange met de fles, je proefde dat er materie inzat maar overheerste een vreemde smaak.
Gisteren (bijna week na opening) per ongeluk fles tegengekomen en nog eens glaske uitgeschonken en vreemde smaak was weg. Hij was nu lekker maar niet zoals ik de Ultreïa gewoon ben.
Op naar de 2005 dan maar :-)

Dat zegt wel iets over het bewaarpotentieel...
Ik heb Ultreïa 2010: al twee van geproefd, maar dat was zeker nog te vroeg. Heb me voorgenomen om zeker nog 3 jaar te wachten met de volgende fles.

Ultreïa 2010

Ik heb zelfs langer dan 3 jaar gewacht om de volgende fles te openen, maar vandaag was het zover en ik moet zeggen dat de kelderrust 'm heel veel goed gedaan heeft: alles is zachter en meer versmolten, dus de alcohol loopt niet meer in de weg, het hout is mooi geïntegreerd, wat de wijn een heel fluwele touch geeft. De zuren zijn gelukkig gebleven, wat een mooi evenwicht geeft.

Wat mij opvalt is dat de wijn helemaal niet oud overkomt. Volgens mij kan dit nog gerust wat jaartjes mee en gaat hij zelfs nog verbeteren...


RE: Mas de Martin - Innesto - 07-09-2018 06:58 PM

(07-09-2018 03:59 PM)Dave schreef:  
(04-03-2015 11:55 AM)Dave schreef:  
(04-03-2015 11:30 AM)Venne schreef:  Hier pas de Ultreïa 2004 opengedaan.
Was iets strange met de fles, je proefde dat er materie inzat maar overheerste een vreemde smaak.
Gisteren (bijna week na opening) per ongeluk fles tegengekomen en nog eens glaske uitgeschonken en vreemde smaak was weg. Hij was nu lekker maar niet zoals ik de Ultreïa gewoon ben.
Op naar de 2005 dan maar :-)

Dat zegt wel iets over het bewaarpotentieel...
Ik heb Ultreïa 2010: al twee van geproefd, maar dat was zeker nog te vroeg. Heb me voorgenomen om zeker nog 3 jaar te wachten met de volgende fles.

Ultreïa 2010

Ik heb zelfs langer dan 3 jaar gewacht om de volgende fles te openen, maar vandaag was het zover en ik moet zeggen dat de kelderrust 'm heel veel goed gedaan heeft: alles is zachter en meer versmolten, dus de alcohol loopt niet meer in de weg, het hout is mooi geïntegreerd, wat de wijn een heel fluwele touch geeft. De zuren zijn gelukkig gebleven, wat een mooi evenwicht geeft.

Wat mij opvalt is dat de wijn helemaal niet oud overkomt. Volgens mij kan dit nog gerust wat jaartjes mee en gaat hij zelfs nog verbeteren...

Dus misschien wat rap geweest met mijn 2010 en 2011. Dave, ga je dit nog opnieuw kopen? Ik had mij destijds voorgenomen dit te schrappen van mijn kooplijst hoewel ik de 2011 wel goed vond. Sindsdien deze wijnen ook niet meer opgevolgd.


RE: Mas de Martin - Dave - 07-09-2018 08:18 PM

(07-09-2018 06:58 PM)Innesto schreef:  
(07-09-2018 03:59 PM)Dave schreef:  
(04-03-2015 11:55 AM)Dave schreef:  
(04-03-2015 11:30 AM)Venne schreef:  Hier pas de Ultreïa 2004 opengedaan.
Was iets strange met de fles, je proefde dat er materie inzat maar overheerste een vreemde smaak.
Gisteren (bijna week na opening) per ongeluk fles tegengekomen en nog eens glaske uitgeschonken en vreemde smaak was weg. Hij was nu lekker maar niet zoals ik de Ultreïa gewoon ben.
Op naar de 2005 dan maar :-)

Dat zegt wel iets over het bewaarpotentieel...
Ik heb Ultreïa 2010: al twee van geproefd, maar dat was zeker nog te vroeg. Heb me voorgenomen om zeker nog 3 jaar te wachten met de volgende fles.

Ultreïa 2010

Ik heb zelfs langer dan 3 jaar gewacht om de volgende fles te openen, maar vandaag was het zover en ik moet zeggen dat de kelderrust 'm heel veel goed gedaan heeft: alles is zachter en meer versmolten, dus de alcohol loopt niet meer in de weg, het hout is mooi geïntegreerd, wat de wijn een heel fluwele touch geeft. De zuren zijn gelukkig gebleven, wat een mooi evenwicht geeft.

Wat mij opvalt is dat de wijn helemaal niet oud overkomt. Volgens mij kan dit nog gerust wat jaartjes mee en gaat hij zelfs nog verbeteren...

Dus misschien wat rap geweest met mijn 2010 en 2011. Dave, ga je dit nog opnieuw kopen? Ik had mij destijds voorgenomen dit te schrappen van mijn kooplijst hoewel ik de 2011 wel goed vond. Sindsdien deze wijnen ook niet meer opgevolgd.

Wel, ik heb nog 3 flessen 2010 én een aantal andere cuvées van het huis. Ik heb ook gewoon wat té veel wijn (600+ flessen) in de kelder. Ik ga dat momenteel dus niet bijkopen, maar dat ligt niet zozeer aan de wijn, eerder aan mijn overvolle kelder...


RE: Mas de Martin - Corto - 04-10-2018 09:12 AM

Cuvée Ultreia 2011
Complexe krachtige wijn. Ik vond de 2010 nog beter, maar dit is toch ook een mooie wijn. Smaakte enorm goed bij de paardesteak.

Deze wijn begint voor mij een evergreen te worden. Ik zal van hun andere wijnen (Plein Sud, Roi Patriote, Venus, Cinarca) eens een proefflesje aanschaffen als Colruyt meewerkt met hun rode prijzen. ;-)


RE: Mas de Martin - Dave - 04-10-2018 02:36 PM

(04-10-2018 09:12 AM)Corto schreef:  Cuvée Ultreia 2011
Complexe krachtige wijn. Ik vond de 2010 nog beter, maar dit is toch ook een mooie wijn. Smaakte enorm goed bij de paardesteak.

Deze wijn begint voor mij een evergreen te worden. Ik zal van hun andere wijnen (Plein Sud, Roi Patriote, Venus, Cinarca) eens een proefflesje aanschaffen als Colruyt meewerkt met hun rode prijzen. ;-)

Persoonlijk vind ik "Vénus" geweldig, "Plein sud" niet slecht maar iets minder mijn ding. Cinarca en Roi Patriote heb ik nog niet geproefd.


RE: Mas de Martin - TheWineVet - 11-01-2019 07:28 PM

(07-09-2018 03:59 PM)Dave schreef:  Ultreïa 2010

Ik heb zelfs langer dan 3 jaar gewacht om de volgende fles te openen, maar vandaag was het zover en ik moet zeggen dat de kelderrust 'm heel veel goed gedaan heeft: alles is zachter en meer versmolten, dus de alcohol loopt niet meer in de weg, het hout is mooi geïntegreerd, wat de wijn een heel fluwele touch geeft. De zuren zijn gelukkig gebleven, wat een mooi evenwicht geeft.

Wat mij opvalt is dat de wijn helemaal niet oud overkomt. Volgens mij kan dit nog gerust wat jaartjes mee en gaat hij zelfs nog verbeteren...
2010: het leek me ook al lang geleden dat ik deze nog opende en proefde. Doet zuidelijke Rhone-achtig aan, maar fris en met volgens mij een redelijk aandeel aan mourvedre. Komt idd niet oud over. Heeft zeker nog 10 jaar voor de boeg! PQ eigenlijk wel knap! Ik ga (proberen) de overige '10 en '11 tot minimum 2025 te laten rusten. Rolleyes
Destijds waren dat m'n dure flessen...


RE: Mas de Martin - Pietn - 11-01-2019 07:56 PM

(11-01-2019 07:28 PM)TheWineVet schreef:  
(07-09-2018 03:59 PM)Dave schreef:  Ultreïa 2010

Ik heb zelfs langer dan 3 jaar gewacht om de volgende fles te openen, maar vandaag was het zover en ik moet zeggen dat de kelderrust 'm heel veel goed gedaan heeft: alles is zachter en meer versmolten, dus de alcohol loopt niet meer in de weg, het hout is mooi geïntegreerd, wat de wijn een heel fluwele touch geeft. De zuren zijn gelukkig gebleven, wat een mooi evenwicht geeft.

Wat mij opvalt is dat de wijn helemaal niet oud overkomt. Volgens mij kan dit nog gerust wat jaartjes mee en gaat hij zelfs nog verbeteren...
2010: het leek me ook al lang geleden dat ik deze nog opende en proefde. Doet zuidelijke Rhone-achtig aan, maar fris en met volgens mij een redelijk aandeel aan mourvedre. Komt idd niet oud over. Heeft zeker nog 10 jaar voor de boeg! PQ eigenlijk wel knap! Ik ga (proberen) de overige '10 en '11 tot minimum 2025 te laten rusten. Rolleyes
Destijds waren dat m'n dure flessen...

Op de wijndegustatie te Kortrijk expo van Colruyt kwam ik te weten dat er een nieuwe eigenaar aan het roer staat bij Mas de Martin. Jammergenoeg kwalitatief ook niet meer hetzelfde ( nieuwe jaargangen)


RE: Mas de Martin - Dave - 12-01-2019 02:11 PM

(11-01-2019 07:56 PM)Pietn schreef:  
(11-01-2019 07:28 PM)TheWineVet schreef:  
(07-09-2018 03:59 PM)Dave schreef:  Ultreïa 2010

Ik heb zelfs langer dan 3 jaar gewacht om de volgende fles te openen, maar vandaag was het zover en ik moet zeggen dat de kelderrust 'm heel veel goed gedaan heeft: alles is zachter en meer versmolten, dus de alcohol loopt niet meer in de weg, het hout is mooi geïntegreerd, wat de wijn een heel fluwele touch geeft. De zuren zijn gelukkig gebleven, wat een mooi evenwicht geeft.

Wat mij opvalt is dat de wijn helemaal niet oud overkomt. Volgens mij kan dit nog gerust wat jaartjes mee en gaat hij zelfs nog verbeteren...
2010: het leek me ook al lang geleden dat ik deze nog opende en proefde. Doet zuidelijke Rhone-achtig aan, maar fris en met volgens mij een redelijk aandeel aan mourvedre. Komt idd niet oud over. Heeft zeker nog 10 jaar voor de boeg! PQ eigenlijk wel knap! Ik ga (proberen) de overige '10 en '11 tot minimum 2025 te laten rusten. Rolleyes
Destijds waren dat m'n dure flessen...

Op de wijndegustatie te Kortrijk expo van Colruyt kwam ik te weten dat er een nieuwe eigenaar aan het roer staat bij Mas de Martin. Jammergenoeg kwalitatief ook niet meer hetzelfde ( nieuwe jaargangen)

Ik heb laatst een proefflesje Venus 2015 gekocht. Zal dan wel blijken...


RE: Mas de Martin - Corto - 22-03-2019 10:01 AM

Ultreia 2010. Zeer smakelijke wijn. Perfect evenwicht. Ik heb altijd wel verschillende jaargangen van deze Ultreia in de kelder liggen.

Hopelijk heeft het feit dat er een nieuwe eigenaar zou zijn geen negatieve invloed op de kwaliteit, prijs en beschikbaarheid bij Colruyt.


RE: Mas de Martin - Mathijs81 - 02-05-2020 11:18 AM

Mas de Martin Cuvée Cinarca 2012

Blind aangekocht tijdens laatste promo rond bij Colruyt aan 8,07 Euro ( fles 1/2 ).

Geen zeer uitgebreide notitie genomen, gewoon wat indrukken neergepend.

+ Neus : zeer mooi, fris, kruidig, nog mooi fruit
+ Mond : soepel, ook hier fris en fruitig, toch al wat evolutie, zachte tannines, beetje medicinaal
+ Afdronk : vlot en correct, flink veel wijn voor net boven die acht Euro te zitten.

Mathijs


RE: Mas de Martin - Corto - 16-09-2020 02:19 PM

(22-03-2019 10:01 AM)Corto schreef:  Ultreia 2010. Zeer smakelijke wijn. Perfect evenwicht. Ik heb altijd wel verschillende jaargangen van deze Ultreia in de kelder liggen.

Hopelijk heeft het feit dat er een nieuwe eigenaar zou zijn geen negatieve invloed op de kwaliteit, prijs en beschikbaarheid bij Colruyt.

Blijkbaar is het inmiddels zover. Dit domein lijkt niet meer bij Colruyt beschikbaar te zijn. Jammer.

Als ik op de web site van Mas De Martin kijk, zie ik dat de Ultreia een nieuwe "Côte du Rhône" fles heeft gekregen en - een klein detail - nu ongeveer het dubbele kost van wat ik indertijd in de Colruyt heb betaald voor de 2011 en 2013.


RE: Mas de Martin - Corto - 15-11-2021 09:30 AM

Ultreia 2011.

Nog steeds een smakelijke wijn, maar zit momenteel toch niet in een ideale zone. De ouderdom komt op een niet al te aangename manier wat piepen. Was sowieso mijn laatste fles van die jaargang.
Enkel nog een paar 2013 sinds ze deze niet meer in de Colruyt verkopen.


RE: Mas de Martin - Fre - 15-11-2021 12:20 PM

(15-11-2021 09:30 AM)Corto schreef:  Ultreia 2011.

Nog steeds een smakelijke wijn, maar zit momenteel toch niet in een ideale zone. De ouderdom komt op een niet al te aangename manier wat piepen. Was sowieso mijn laatste fles van die jaargang.
Enkel nog een paar 2013 sinds ze deze niet meer in de Colruyt verkopen.
Het feit dat de wijn nog smakelijk is na 10 jaar is op zich toch een prestatie. Vele Languedocs zouden 't al begeven hebben.