wijnliefhebbers
Inconsistente TNs - Afdrukversie

+- wijnliefhebbers (http://www.vinejo.freebb.be)
+-- Forum: Dit wil ik (/forum-32.html)
+--- Forum: even kwijt... (/forum-38.html)
+--- Discussie: Inconsistente TNs (/thread-4499.html)


Inconsistente TNs - Vinogan(s) - 18-11-2015 04:18 PM

Vandaag viel me het volgende op:

2 (professionele [?]) TNs van dezelfde persoon, van dezelfde wijn, met slechts een jaar verschil...

1e TN (waarschijnlijk als de wijn nog niet zo lang op de markt is?):

The 2011 Chianti Classico Riserva Ser Lapo is dark, fleshy and expressive. A firm backbone of tannin lends support as the 2011 opens up in the glass. Sweet red cherry, raspberry, spice and floral notes emerge, but only with great reluctance. For a vintage that yielded so many open, radiant wines, the 2011 Ser Lapo is quite reticent at this stage. Readers should plan on cellaring the 2011 for at least another 2-3 years. It will be interesting to see what time brings. Drinking window: 2017-2031. Score - 92+. (Antonio Galloni, vinousmedia.com, Sept. 2014)

2e TN (1 jaar later!):

Vinous 90 points (Sep 2015)
The 2011 Chianti Classico Riserva Ser Lapo is dark and enveloping, with a bit of added texture from the presence of Merlot in the blend and the warm, ripe year. Black cherries, smoke, tobacco, cedar and earthy notes meld into the expressive, resonant finish. The 2011 can be enjoyed today or cellared for up to a decade, although my personal preference is to drink the wine on the young side.

Dus, samenvattend:

2+ punten verschil (naar beneden Rolleyes ) op 1 jaar tijd, en het drinkvenster teruggeschroefd van "vanaf 2017 tot 2031" naar "drink deze nu en liefst zo snel mogelijk, maximaal 10 jaar na oogst".

Ik vind Galloni over 't algemeen wel sympa, maar hier moet ik wel zeggen:

Bravo, sterk bezig!

Iedereen kan zich vergissen, maar dit vind ik toch echt wel frappant. Dit komt bijna over alsof de initiële score (in principe zou een 92 score toch wel iets moeten betekenen vind ik persoonlijk) louter bedoeld is om de verkoop te stimuleren, en de score een jaar na de feiten is dan de 'echte'. Of de wijn zou zich op een jaar tijd echt zeer onverwacht zeer slecht ontwikkeld hebben... Is wel zeeeeer slecht voor de eigen geloofwaardigheid naar mijn bescheiden mening.

PS Ik heb deze wijn niet, het viel me gewoon op...

Excuses, dit moest ik toch ff kwijt.

Vinogan(s)


RE: Inconsistente TNs - Kris G - 18-11-2015 05:33 PM

dit al bij meerdere goeroes gezien : Sukkel heeft ook al van die stoten uitgehaald, en met nog veel meer dan 2 punten verschil zelfs, ik heb er hier toen ook iets over gepost

ik vind Galloni eigenlijk toch niet zo betrouwbaar als ik eerlijk mag zijn, zijn scores beginnen te snel met een "9" vind ik, ik ging in dit verband zijn score voor de La Forra GS 2011 eens opzoeken, en ik ben bijna van mijn stoel gedonderd watte ik zie daar dat J super Sukkel die een 95 score heeft gegeven shoot Gek? na dit te hebben gezien durf ik zelfs te beweren dat ik er meer verstand van heb dan die Wink (uitspraak met vette knipoog natuurlijk) (zelfs mijn vriendin die weinig tot niks van wijn kent zal zelden tot nooit een wijn 10 punten verkeerd scoren), gewoon niet te geloven dat je die wijn een 95 score kan geven


RE: Inconsistente TNs - Vinogan(s) - 18-11-2015 05:41 PM

La Forra GS 2011:

Vinous 91
WS 92

http://www.wine.com/v6/Tenuta-di-Nozzole-La-Forra-Chianti-Classico-Gran-Selezione-2011/wine/136021/Detail.aspx

Goed in zijn genre zeker?

(zoals de mop van G. Lamoot gaat: goed in zijn genre betekent niks hè! Auschwitz was ook goed in zijn genre...)


RE: Inconsistente TNs - Kris G - 18-11-2015 05:47 PM

(18-11-2015 05:41 PM)Vinogan(s) schreef:  La Forra GS 2011:

Vinous 91
WS 92

http://www.wine.com/v6/Tenuta-di-Nozzole-La-Forra-Chianti-Classico-Gran-Selezione-2011/wine/136021/Detail.aspx

ik vind die scores natuurlijk ook te hoog, maar 95 dan spreek je in mijn ogen echt over een wijn van een andere klasse, ik heb nog niet zo veel 95(+) wijn gedronken in mijn leven : Vega Sicilia 1996, Sassicaia 1998, Montrose 2003, Vina el Pison 1995, Penfolds Grange 1997 en ik denk dat de lijst daar al stopt

interessante voorzet trouwens cheers je moet die scores echt wel constant met een kritisch oog benaderen, dat is echt wel de les denk ik Smile


RE: Inconsistente TNs - Olivier - 19-11-2015 12:08 AM

dat heb je nu eenmaal met scores he...

Maar los daarvan vind ik jullie analyse wel een beetje streng. Hebben jullie het zelf al eens ondervonden of jullie dezelfde score geven aan een wijn die jullie een jaar eerder al eens gedronken hebben? Blind natuurlijk.
Kris, jij hebt zaterdag een wijn gedronken die je drie dagen eerder gedronken had, en je hebt hem niet herkend. Ik zeg dat zeker niet uit leedvermaak, integendeel, mij zou net hetzelfde overkomen! Maar het toont wel aan dat proeven niet zoiets is dat wetenschappelijk gebeurt.
Trouwens, wat is nu het verschil tussen een 90 en een 92? Als iedereen hier die vraag beantwoordt, zal ik veel verschillende antwoorden krijgen... Een verschil van twee punten lijkt mij gemakkelijk verklaarbaar door eventuele evolutie van wijn, de context waarin je hem gedronken hebt, de plaats van de wijn in die line-up, of het een fruitdag is (nee, dat laatste meen ik niet Wink )


RE: Inconsistente TNs - Kris G - 19-11-2015 12:25 AM

(19-11-2015 12:08 AM)Olivier schreef:  Kris, jij hebt zaterdag een wijn gedronken die je drie dagen eerder gedronken had, en je hebt hem niet herkend. Ik zeg dat zeker niet uit leedvermaak, integendeel, mij zou net hetzelfde overkomen! Maar het toont wel aan dat proeven niet zoiets is dat wetenschappelijk gebeurt.

was wel andere jaargang Wink en het niet herkennen van een wijn heeft op zich niks te maken met de punten die je er voor geeft

ik heb mijn scores ook al eens bijgesteld hoor, dat gebeurt zelfs regelmatig, maar ik heb bij bv. J Robinson en Suckling al op regelmatige basis hele zware correcties gezien, het is natuurlijk niet altijd éénvoudig om een wijn jong te scoren maar ik heb de indruk dat bv. Suckling (en Galloni begint ook in dat bedje ziek te worden) steeds de maximale score heeft die die wijn eventueel in het beste scenario zou kunnen halen, maar in de praktijk zal die score er meestal ver onder liggen, en dan heb ik er toch mijn twijfels bij over hoe ze het aanpakken

ik probeer de laatste tijd sowieso meer zelf te proeven vooraleer ik iets koop, ik betaal dan meestal wel enkele € meer bij een lokale handelaar dan op een webshop, maar het risico op miskopen is dan echt wel veel beperkter, en als de wijn dan toch niet voldoet kan je enkel op je zelf kwaad zijn Big Grin

als ik met 50/50, Ebriosi of TFT taste merk ik toch dat ons idee van bv. een 90 of 92 wijn wel heel dicht bij elkaar ligt en dat het voor iedereen wel min of meer duidelijk is welk niveau je van die score verwacht, die scores liggen ook vaak heel dicht bij de median scores op CT, ik merk dat bijna geen enkele wijn de scores van de goeroes haalt tijdens de tastings of op CT, dus ze scoren echt wel te hoog de laatste jaren, waarschijnlijk deels uit profileringsdrang en ik hoop dat ze het niet doen uit commerciële overwegingen....


RE: Inconsistente TNs - de populist - 19-11-2015 09:47 AM

(19-11-2015 12:25 AM)Kris G schreef:  
(19-11-2015 12:08 AM)Olivier schreef:  Kris, jij hebt zaterdag een wijn gedronken die je drie dagen eerder gedronken had, en je hebt hem niet herkend. Ik zeg dat zeker niet uit leedvermaak, integendeel, mij zou net hetzelfde overkomen! Maar het toont wel aan dat proeven niet zoiets is dat wetenschappelijk gebeurt.

was wel andere jaargang Wink en het niet herkennen van een wijn heeft op zich niks te maken met de punten die je er voor geeft

ik heb mijn scores ook al eens bijgesteld hoor, dat gebeurt zelfs regelmatig, maar ik heb bij bv. J Robinson en Suckling al op regelmatige basis hele zware correcties gezien, het is natuurlijk niet altijd éénvoudig om een wijn jong te scoren maar ik heb de indruk dat bv. Suckling (en Galloni begint ook in dat bedje ziek te worden) steeds de maximale score heeft die die wijn eventueel in het beste scenario zou kunnen halen, maar in de praktijk zal die score er meestal ver onder liggen, en dan heb ik er toch mijn twijfels bij over hoe ze het aanpakken

ik probeer de laatste tijd sowieso meer zelf te proeven vooraleer ik iets koop, ik betaal dan meestal wel enkele € meer bij een lokale handelaar dan op een webshop, maar het risico op miskopen is dan echt wel veel beperkter, en als de wijn dan toch niet voldoet kan je enkel op je zelf kwaad zijn Big Grin

als ik met 50/50, Ebriosi of TFT taste merk ik toch dat ons idee van bv. een 90 of 92 wijn wel heel dicht bij elkaar ligt en dat het voor iedereen wel min of meer duidelijk is welk niveau je van die score verwacht, die scores liggen ook vaak heel dicht bij de median scores op CT, ik merk dat bijna geen enkele wijn de scores van de goeroes haalt tijdens de tastings of op CT, dus ze scoren echt wel te hoog de laatste jaren, waarschijnlijk deels uit profileringsdrang en ik hoop dat ze het niet doen uit commerciële overwegingen....
Consumenten lezen commentaren over wijnen die onder de 90 scoren gewoon veel minder (of niet), dus scoren wijnschrijvers hoger om interessant te blijven. Een inflatie van punten dus, inderdaad, binnenkort moeten ze op 105 gaan scoren. Dat geeft een blogger als Jamie Goode zelf grif toe. Punten zijn wijnfolklore, ik hecht er nog weinig belang aan (en veel meer aan mijn eigen zintuigen).


RE: Inconsistente TNs - Vinogan(s) - 19-11-2015 11:30 AM

(19-11-2015 12:08 AM)Olivier schreef:  dat heb je nu eenmaal met scores he...

Blind natuurlijk.

Een verschil van twee punten lijkt mij gemakkelijk verklaarbaar door eventuele evolutie van wijn, de context waarin je hem gedronken hebt, de plaats van de wijn in die line-up, of het een fruitdag is (nee, dat laatste meen ik niet Wink )

Punt is dat ik ook betwijfel of ze echt blind proeven. De flessen die ze op hun bureau allemaal proeven, oké, dat kan je blind maken als je echt wil, maar zelfs daar ga je toch al denk ik per thema werken.

Als je op het domein zit om de nieuwe jaargang te proeven wordt het nog iets anders hè - ook al is de fles dan blind, je weet al voor een heel groot stuk waar het over gaat en kent het gamma; en dat in tegenstelling tot 'onze' tastings, waar de uitdaging op dat vlak toch een stuk groter is... Wink

En inderdaad, voor ons is een afwijking van 2 punten zeer verklaarbaar. Ik ben dan ook geen beroepscriticus van wijn (jammer toch :-) ) waar ik dus blijkbaar ten onrechte meer van verwacht :-).

Eigenlijk kom je dan uit op de zeer terechte conclusie die Stefaan hierboven al maakte. Maar dat betekent dan ook dat de flessen die je koopt zonder ze zelf te hebben geproefd (en waar je enkel op de scores kan afgaan) eigenlijk 1 grote loterij (kunnen) zijn en quasi enkel maar kunnen teleurstellen, om het extreem te stellen.


RE: Inconsistente TNs - fleer - 19-11-2015 12:30 PM

Wij gaan toch geen fles kopen gewoon omdat die een redelijke score heeft ... neen wij gaan zien wie die score heeft gegeven en wat de reden is, vervolgens ga je zien welke scores die wijn nog heeft gekregen van andere, wat bvb de score is bij Cellartracker en de score van elke jaargang van die bepaalde wijn.
Werken wij niet allemaal min of meer met punten, is dat niet één van de tools die we gebruiken?
Die goeroes hebben ook hun voorkeuren, de ene geeft een wijn 96p de andere geeft dezelfde 93p en een derde geeft bvb 90p gaan we dan zitten praten over diegene die 96p heeft gegeven, neen we kijken naar het totaal plaatje omdat elke mens qua politiek en smaak anders in elkaar zit en we zijn blij dat drie goeroes die bepaalde wijn hebben gescoord.

Grts.

Ps, dit is niet een bepaald antwoord op een bepaalde post.
(18-11-2015 04:18 PM)Vinogan(s) schreef:  Vandaag viel me het volgende op:

2 (professionele [?]) TNs van dezelfde persoon, van dezelfde wijn, met slechts een jaar verschil...

1e TN (waarschijnlijk als de wijn nog niet zo lang op de markt is?):

The 2011 Chianti Classico Riserva Ser Lapo is dark, fleshy and expressive. A firm backbone of tannin lends support as the 2011 opens up in the glass. Sweet red cherry, raspberry, spice and floral notes emerge, but only with great reluctance. For a vintage that yielded so many open, radiant wines, the 2011 Ser Lapo is quite reticent at this stage. Readers should plan on cellaring the 2011 for at least another 2-3 years. It will be interesting to see what time brings. Drinking window: 2017-2031. Score - 92+. (Antonio Galloni, vinousmedia.com, Sept. 2014)

2e TN (1 jaar later!):

Vinous 90 points (Sep 2015)
The 2011 Chianti Classico Riserva Ser Lapo is dark and enveloping, with a bit of added texture from the presence of Merlot in the blend and the warm, ripe year. Black cherries, smoke, tobacco, cedar and earthy notes meld into the expressive, resonant finish. The 2011 can be enjoyed today or cellared for up to a decade, although my personal preference is to drink the wine on the young side.

Dus, samenvattend:

2+ punten verschil (naar beneden Rolleyes ) op 1 jaar tijd, en het drinkvenster teruggeschroefd van "vanaf 2017 tot 2031" naar "drink deze nu en liefst zo snel mogelijk, maximaal 10 jaar na oogst".

Ik vind Galloni over 't algemeen wel sympa, maar hier moet ik wel zeggen:

Bravo, sterk bezig!

Iedereen kan zich vergissen, maar dit vind ik toch echt wel frappant. Dit komt bijna over alsof de initiële score (in principe zou een 92 score toch wel iets moeten betekenen vind ik persoonlijk) louter bedoeld is om de verkoop te stimuleren, en de score een jaar na de feiten is dan de 'echte'. Of de wijn zou zich op een jaar tijd echt zeer onverwacht zeer slecht ontwikkeld hebben... Is wel zeeeeer slecht voor de eigen geloofwaardigheid naar mijn bescheiden mening.

PS Ik heb deze wijn niet, het viel me gewoon op...

Excuses, dit moest ik toch ff kwijt.

Vinogan(s)

Dit doet me denken aan de 2008 Bordeaux downgrade, dat was 1.18p
http://www.beercorp.info/wine/678/bordeaux-2008-receives-downgrade-from-parker.html#sthash.gIsahSBr.dpbs

M.a.w. die mannen worden op het totale plaatje beoordeeld, heeft dit dan met geld te maken .... niet echt als je dit leest (ga direct naar het voorlaatste blad, dat is de conclusion) https://wwz.unibas.ch/uploads/tx_x4epublication/Parker__Wine_Spectaor_and_Retail_Prices_August_2010_1.pdf


Grts


RE: Inconsistente TNs - Kris G - 30-11-2015 06:35 PM

een reactie die ik heb gekregen op mijn TN over Il Poggione Brunello 2010 op CT :

"Like you, I enjoyed the wine but find the excessive scores somewhat bemusing. I think this is more about grade inflation and subsequent use by wine merchants of those scores - in effect people like Suckling are pumping up scores in order to get better coverage and use of those scores."


RE: Inconsistente TNs - nco - 04-12-2015 08:38 PM

Punten zijn mooi, maar ik hecht er zelf maar weinig waarde aan, te meer omdat die heel uiteenlopend zijn tussen verschillende critici. Waar ik wel meer belang aan hecht is aan de TN, zegt me veel meer welk soort wijn ik kan verwachten. En daarnaast hecht ik veel belang aan de mening van een aantal personen met wiens smaak ik meestal nogal goed overeenkom (ook hier op het forum trouwens).


RE: Inconsistente TNs - Kris G - 10-12-2015 03:04 PM

net nog iets banghead tegengekomen : Tanzer heeft nen TFT die ik heb liggen maar een 90-score, andere scores gaan tot 98, ik geef hem zelf 94+, maar 8 punten verschil in het oordeel van getrainde paletten : dat hou je toch niet voor mogelijk

dat begint één klucht te worden : van zodra een druif geperst geraakt krijg je in Spanje een 90+ score van RP en godendrank krijgt ook een 90 score Gek?


RE: Inconsistente TNs - jr02 - 10-12-2015 07:12 PM

(30-11-2015 06:35 PM)Kris G schreef:  een reactie die ik heb gekregen op mijn TN over Il Poggione Brunello 2010 op CT :

"Like you, I enjoyed the wine but find the excessive scores somewhat bemusing. I think this is more about grade inflation and subsequent use by wine merchants of those scores - in effect people like Suckling are pumping up scores in order to get better coverage and use of those scores."

Juist een mail van 'Grandry' binnen...
Blijkbaar hebben de Parker punten hun effect ook niet gemist in de laatste release prijs. Van 36€ naar 50€ Angry
Il Poggione, Rosso di Montalcino (Galloni 91) 14,50€

Il Poggione, Brunello di Montalcino 2009 (RP 90, Galloni 92, Suckling 92) 29,50€ - Volume discount (6) -10%= 26,55€ (14 bottles left)

Il Poggione, Brunello di Montalcino 2010 (RP 98) 50,00€ (final pallet arrived last week - 57 bottles left)

Il Poggione, Brunello di Montalcino 2011, 35,00€ (March)

Il Poggione, 3x Brunello di Montalcino 2011 + 1x Brunello di Montalcino Riserva Vigna Paganelli 2010, 150,00€/4-bottle set (March)


Om de Poggione Riserva Vigna te kunnen bemachtigen ben je verplicht, 3x de Poggione 2011 te kopen.
Kleine rekensom: 3x35€ (2011) =105€
Dus als ik nog goed kan tellen, koop je de Riserva Vigna voor 45€. (150-105€) En dit terwijl de Riserva in voorverkoop uitkwam aan 60€.Huh


RE: Inconsistente TNs - Kris G - 10-12-2015 07:25 PM

ik ben gisteren bij Tacos een fles gaan kopen : 35 €, getwijfeld voor extra flessen aan die mooie prijs maar je kan niet blijven bestellen hé

bij Xtrawine is hij terug binnen : +65%!!!


RE: Inconsistente TNs - jr02 - 10-12-2015 07:35 PM

(10-12-2015 07:25 PM)Kris G schreef:  ik ben gisteren bij Tacos een fles gaan kopen : 35 €, getwijfeld voor extra flessen aan die mooie prijs maar je kan niet blijven bestellen hé

bij Xtrawine is hij terug binnen : +65%!!!

Heb er 6 stuks van liggen maar op CT een TN gelezen Wink en dat heeft mij weerhouden om er bij te kopen.

(Dan maar 3 fleskes Priorat Clos Mogador 2013 besteld, benieuwd, absoluut geen ervaring met dit spaans wijntje.)


RE: Inconsistente TNs - vinejo - 10-12-2015 08:51 PM

(10-12-2015 07:35 PM)jr02 schreef:  
(10-12-2015 07:25 PM)Kris G schreef:  ik ben gisteren bij Tacos een fles gaan kopen : 35 €, getwijfeld voor extra flessen aan die mooie prijs maar je kan niet blijven bestellen hé

bij Xtrawine is hij terug binnen : +65%!!!

Heb er 6 stuks van liggen maar op CT een TN gelezen Wink en dat heeft mij weerhouden om er bij te kopen.

(Dan maar 3 fleskes Priorat Clos Mogador 2013 besteld, benieuwd, absoluut geen ervaring met dit spaans wijntje.)

En AA Gent is een voetbalploegske.. ;-)


RE: Inconsistente TNs - don quichotte - 10-12-2015 09:37 PM

(10-12-2015 07:25 PM)Kris G schreef:  ik ben gisteren bij Tacos een fles gaan kopen : 35 €, getwijfeld voor extra flessen aan die mooie prijs maar je kan niet blijven bestellen hé

bij Xtrawine is hij terug binnen : +65%!!!

Was de prijs voor de jaargang 2010 vroeger 24 Euro bij Xtrawine? Huh

" Il Poggione, Brunello di Montalcino 2010 (RP 98) 50,00€ (final pallet arrived last week - 57 bottles left)"
Dit zag ik ook vandaag in een bericht van D.Grandry.watte


RE: Inconsistente TNs - Kris G - 11-12-2015 12:15 AM

@Don : zat rond de 26 €, in elk geval dik onder de Tacos prijs, ik wou hem eerst proeven vooraleer hem te kopen, maar was net in die week uitverkocht


RE: Inconsistente TNs - don quichotte - 11-12-2015 01:14 AM

(11-12-2015 12:15 AM)Kris G schreef:  @Don : zat rond de 26 €, in elk geval dik onder de Tacos prijs, ik wou hem eerst proeven vooraleer hem te kopen, maar was net in die week uitverkocht

Thanks Kris.
Ik zou dan wel eens graag willen weten aan hoeveel die handelaars de wijn van dit domein kochten.
Relevante informatie en cijfers over de winstmarges die onze handelaars hier hanteren is altijd welkom.
Die hoge score van Parker was die reeds gekend bij de eerste release 2010 van dit domein?


RE: Inconsistente TNs - 33S - 11-12-2015 10:54 AM

(10-12-2015 07:12 PM)jr02 schreef:  Il Poggione, Brunello di Montalcino 2010 (RP 98) 50,00€ (final pallet arrived last week - 57 bottles left)

Il Poggione, Brunello di Montalcino 2011, 35,00€ (March)

Il Poggione, 3x Brunello di Montalcino 2011 + 1x Brunello di Montalcino Riserva Vigna Paganelli 2010, 150,00€/4-bottle set (March)
[/i]

Om de Poggione Riserva Vigna te kunnen bemachtigen ben je verplicht, 3x de Poggione 2011 te kopen.
Kleine rekensom: 3x35€ (2011) =105€
Dus als ik nog goed kan tellen, koop je de Riserva Vigna voor 45€. (150-105€) En dit terwijl de Riserva in voorverkoop uitkwam aan 60€.Huh

Op callmewine stond de 2010 aan 35,5 begin deze week, maar nu uitverkocht.

Denk dat je zeker een goede zaak doet met dat pakket hoor. De 2007 riserva gaat op callmewine nu aan 62 euro. En 2011 is een goede jaargang in Toscane, al weet ik het niet zo precies voor Montalcino.
(11-12-2015 12:15 AM)Kris G schreef:  @Don : zat rond de 26 €, in elk geval dik onder de Tacos prijs, ik wou hem eerst proeven vooraleer hem te kopen, maar was net in die week uitverkocht

Heeft misschien heel even in promo gestaan, dat weet ik niet meer, maar ik kocht 'm bij xtrawine aan 35 euro in maart.


RE: Inconsistente TNs - Kris G - 11-12-2015 11:29 AM

(11-12-2015 01:14 AM)don quichotte schreef:  Thanks Kris.
Relevante informatie en cijfers over de winstmarges die onze handelaars hier hanteren is altijd welkom.

dat is ongeveer x2 (aankoopprijs domein > netto verkoopprijs), maar dat is wel geen 100% winst : transport, accijnzen en taksen, en dan nog BTW zijn niet voor de handelaar natuurlijk


RE: Inconsistente TNs - Kupers - 11-12-2015 01:26 PM

(10-12-2015 03:04 PM)Kris G schreef:  net nog iets banghead tegengekomen : Tanzer heeft nen TFT die ik heb liggen maar een 90-score, andere scores gaan tot 98, ik geef hem zelf 94+, maar 8 punten verschil in het oordeel van getrainde paletten : dat hou je toch niet voor mogelijk

dat begint één klucht te worden : van zodra een druif geperst geraakt krijg je in Spanje een 90+ score van RP en godendrank krijgt ook een 90 score Gek?

Heeft het op zich nog zin om zich zo druk te maken over de punten van verschillende critici? Ik heb het hier al ooit gezegd maar er is geen enkele wijnkenner die mij kan wijsmaken dat subjectiviteit geen enkele rol speelt in zijn of haar oordeel van een wijn, dus waarom zou je dan al verschillenden van hen proberen te vergelijken? Zelfs hier op het forum zie je discrepanties in appreciaties van wijnen, ik zou mezelf het leven niet moeilijker maken met de vergelijking met god-weet-wie.

In de veronderstelling dat ik meega in het hele puntenverhaal zou ik eerder kijken naar de consistentie van punten bij één criticus en dan ook nog voor eenzelfde wijn. Als je hier opeens een gap krijgt van meer dan vijf punten dan zou ik mij serieus vragen stellen bij zijn of haar proefvermogen.

Een getraind palet wil niet altijd iets zeggen, ik durf er mijn hele wijnkelder om te verwedden dat zelfs iemand als Jancis Robinson in de oneinidge diversiteit van de wijn fouten maakt, en zij heeft toch zoveel geproefd dat het toch eerder gezopen is tijdens haar hele carrièrre Wink.
(11-12-2015 01:14 AM)don quichotte schreef:  
(11-12-2015 12:15 AM)Kris G schreef:  @Don : zat rond de 26 €, in elk geval dik onder de Tacos prijs, ik wou hem eerst proeven vooraleer hem te kopen, maar was net in die week uitverkocht

Thanks Kris.
Ik zou dan wel eens graag willen weten aan hoeveel die handelaars de wijn van dit domein kochten.
Relevante informatie en cijfers over de winstmarges die onze handelaars hier hanteren is altijd welkom.
Die hoge score van Parker was die reeds gekend bij de eerste release 2010 van dit domein?

Af en toe is het gehalte wijnhandelaarbashing toch vrij hoog. Akkoord, sommigen lopen er de kantjes van af, maar om dan de focus disproportioneel op hen te leggen doe je degenen die hun job wel op een voor wijnliefhebbers correcte manier doen wel onrecht aan. Iedereen probeert zijn of haar boterham te verdienen, en ik denk dat een wijnhandelaar die zich puur naar de grillen van wijnliefhebbers schikt toch ook af en toe zwarte sneeuw ziet.


RE: Inconsistente TNs - Kris G - 11-12-2015 02:11 PM

(11-12-2015 01:26 PM)Kupers schreef:  Af en toe is het gehalte wijnhandelaarbashing toch vrij hhoog. Akkoord, sommigen lopen er de kantjes van af, maar om dan de focus disproportioneel op hen te leggen doe je degenen die hun job wel op een voor wijnliefhebbers correcte manier doen wel onrecht aan. Iedereen probeert zijn of haar boterham te verdienen, en ik denk dat een wijnhandelaar die zich puur naar de grillen van wijnliefhebbers schikt toch ook af en toe zwarte sneeuw ziet.

ik ben het hier volledig mee eens cheers ik ben wat aan het terugkeren van de webshop-aankopen en ik ben meer de focus aan het leggen op de lokale wijnhandelaar, maar dan moeten die zijn prijzen wel aan enige redelijkheid voldoen natuurlijk, veel handelaars organiseren ook gratis tastings, en dan wil ik gerust enkele € meer betalen voor een mooie fles als ik daardoor meer zekerheid kan inbouwen door zelf eerst te kunnen proeven ipv me blind op de goeroe-scores te moeten baseren


RE: Inconsistente TNs - vinejo - 11-12-2015 02:21 PM

(11-12-2015 02:11 PM)Kris G schreef:  
(11-12-2015 01:26 PM)Kupers schreef:  Af en toe is het gehalte wijnhandelaarbashing toch vrij hhoog. Akkoord, sommigen lopen er de kantjes van af, maar om dan de focus disproportioneel op hen te leggen doe je degenen die hun job wel op een voor wijnliefhebbers correcte manier doen wel onrecht aan. Iedereen probeert zijn of haar boterham te verdienen, en ik denk dat een wijnhandelaar die zich puur naar de grillen van wijnliefhebbers schikt toch ook af en toe zwarte sneeuw ziet.

ik ben het hier volledig mee eens cheers ik ben wat aan het terugkeren van de webshop-aankopen en ik ben meer de focus aan het leggen op de lokale wijnhandelaar, maar dan moeten die zijn prijzen wel aan enige redelijkheid voldoen natuurlijk, veel handelaars organiseren ook gratis tastings, en dan wil ik gerust enkele € meer betalen voor een mooie fles als ik daardoor meer zekerheid kan inbouwen door zelf eerst te kunnen proeven ipv me blind op de goeroe-scores te moeten baseren

thumbsup


RE: Inconsistente TNs - don quichotte - 11-12-2015 10:54 PM

(11-12-2015 01:26 PM)Kupers schreef:  .................
Af en toe is het gehalte wijnhandelaarbashing toch vrij hoog. Akkoord, sommigen lopen er de kantjes van af, maar om dan de focus disproportioneel op hen te leggen doe je degenen die hun job wel op een voor wijnliefhebbers correcte manier doen wel onrecht aan. Iedereen probeert zijn of haar boterham te verdienen, en ik denk dat een wijnhandelaar die zich puur naar de grillen van wijnliefhebbers schikt toch ook af en toe zwarte sneeuw ziet.

Wel Kupers, dan ben ik de eerste die de verantwoordelijkheid opneemt in mijn grote bijdrage te hebben geleverd in die wijnhandelaarbashing.

" Bashing" een woord dat tegenwoordig "in" is en vooral wordt gebruikt door personen die geen tegenargumentatie of onderbouwende elementen kunnen geven voor wat de zogenaamde "bashers" publiceren.

Ik probeer hier regelmatig door cijfermateriaal aan te tonen wat hier op onze lokale markt gebeurt en iedereen heeft het recht dit te interpreteren of zijn conclusie daaruit te trekken.
De laatste 14 dagen werd ik weer geconfronteerd met 4 lokale wijnhandelaars. En mijn conclusie was: ofwel incompetent, ofwel onwetend, ofwel bedriegers ofwel leugenaars.........
En ik ga nu eens niet meer hier direct of indirect de namen publiceren van de betrokken gevallen.

Mijn beste Kupers na meer dan 40 jaar in het wijnwereldje vertoeft te hebben weet ik stilletjes aan wie hier malafide of bonafide is.Big Grin

BTW: je reacties zijn bij mij nog altijd welkom en interessant om te zien hoe jonge wijnfanaten over wijn denken.


RE: Inconsistente TNs - Kris G - 12-12-2015 12:25 AM

@Don : tegenvallende ervaringen met wijnhandelaars mag je hier gerust posten hoor, graag zelfs! ik zie niet liever dan dat de rotte appels eruit gaan, maar er zitten ook zeker en vast veel correcte handelaars tussen die ons vertrouwen verdienen en er wel hun boterham mee moeten kunnen verdienen


RE: Inconsistente TNs - fleer - 12-12-2015 11:25 AM

Ik ben een punten jager en het werkt, een wijn met 92 Parker is meestal beter dan ene met 90 Parker .... het beste van de twee werelden is bvb 20 verschillende flessen kopen die goed scoren en dan een tasting organiseren Wink

Grts


RE: Inconsistente TNs - Olivier - 13-12-2015 11:22 PM

Don, wat mij vaak opvalt is dat je het verschil tussen de prijs domein en de prijs Belgische wijnhandelaar altijd beschrijft als pure winst. Maar een wijnhandelaar moet toch ook genoeg overhouden om van te kunnen leven? En om nieuwe investeringen te kunnen maken, etc etc. Je hebt gelijk dat er sommige zijn die het te bont maken, maar vind je dan dat er geen enkele eerlijke wijnhandelaar is in België?


RE: Inconsistente TNs - Kris G - 13-12-2015 11:40 PM

(13-12-2015 11:22 PM)Olivier schreef:  maar vind je dan dat er geen enkele eerlijke wijnhandelaar is in België?

we zijn beetje off-topic aan het gaan Wink maar soit Smile

het antwoord op je vraag is gelukkig wel JA

ik heb vorige week zowaar tegen een wijnhandelaar gezegd dat hij (te) laag zit met zijn prijs ( Gek? van mij zeker Wink ) dezelfde fles bij Xtrawine kost bv. 70% meer watte beetje gehypte wijn, zijn antwoord was : ik doe daar niet aan mee : ik neem mijn vaste marge en ik ben daar happy mee, een andere wijn die op veel sites plots veel duurder was geworden na een JS100 is hetzelfde verhaal, die jaargang is bij hem een fractie duurder dan de vorige jaargang omdat het een beter jaar betreft, maar hij heeft er geen (+)50% bijgelapt zoals ik elders wel zie, en er is voldoende vraag naar, dus hij kon die prijs zonder enig probleem hoger zetten

dat zegt natuurlijk wel iets over sommige winstmarges die genomen worden Sad


RE: Inconsistente TNs - Dave - 15-12-2015 10:59 AM

Helemaal akkoord met Kris en Olivier: er zijn gelukkig ook nog heel wat gepassioneerde wijnhandelaars die faire prijzen hanteren én er blijkbaar toch in slagen om hun boterham te verdienen. Dat laatste is helemaal niet zo simpel gezien de groeiende concurrentie van online aanbieders.

Maar de Licata's en Ad Bibendums van deze wereld, dat is toch wat anders.

En om terug wat "on topic" te komen: @Fleer: wat je zegt over wijnen met RP92 tov RP90 kan in veel gevallen wel waar zijn, maar als je je te veel blind staart op al die punten mis je alle pareltjes die Parker en consoorten nog niet kennen of die ze "te min" vinden om iets over te schrijven.

Dat laatste is ook ni zo erg: zolang die mannen er over zwijgen gaan de prijzen van die wijnen ook niet snel de pan uit swingen Smile


RE: Inconsistente TNs - fleer - 15-12-2015 11:21 AM

En om terug wat "on topic" te komen: @Fleer: wat je zegt over wijnen met RP92 tov RP90 kan in veel gevallen wel waar zijn, maar als je je te veel blind staart op al die punten mis je alle pareltjes die Parker en consoorten nog niet kennen of die ze "te min" vinden om iets over te schrijven.

Dat laatste is ook ni zo erg: zolang die mannen er over zwijgen gaan de prijzen van die wijnen ook niet snel de pan uit swingen Smile
[/quote]
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Daar ben ik het mee eens maar als ik bvb tien 92p wijnen proef tegenover tien die niet gescoord zijn dan heb ik met de 92p wijnen een betere tasting achter de kiezen, anderzijds mis ik wel dat pareltje aan een goedkope prijs.

Sommige wijnboeren zijn geen goede handelaars ... er zal wel een reden zijn waarom ze hun flessen niet opsturen naar een goeroe of naar een concours.

Grts


RE: Inconsistente TNs - Dave - 15-12-2015 12:20 PM

(15-12-2015 11:21 AM)fleer schreef:  En om terug wat "on topic" te komen: @Fleer: wat je zegt over wijnen met RP92 tov RP90 kan in veel gevallen wel waar zijn, maar als je je te veel blind staart op al die punten mis je alle pareltjes die Parker en consoorten nog niet kennen of die ze "te min" vinden om iets over te schrijven.

Dat laatste is ook ni zo erg: zolang die mannen er over zwijgen gaan de prijzen van die wijnen ook niet snel de pan uit swingen Smile
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Daar ben ik het mee eens maar als ik bvb tien 92p wijnen proef tegenover tien die niet gescoord zijn dan heb ik met de 92p wijnen een betere tasting achter de kiezen, anderzijds mis ik wel dat pareltje aan een goedkope prijs.

Sommige wijnboeren zijn geen goede handelaars ... er zal wel een reden zijn waarom ze hun flessen niet opsturen naar een goeroe of naar een concours.

Grts
[/quote]

Goh, hoge RP-scores gaan vaak ook gepaard met veel hout, hoge alcoholgehaltes, etc. wat voor mij zeker geen synoniem van kwaliteit is.
Maar daar heeft persoonlijke smaak ook veel mee te maken.

Ik denk dat veel van die gasten in de Languedoc-Roussillon, Jura of de minder gekende streken van Italië content zijn dat ze hun productie vlotjes verkocht krijgen en ze kunnen/willen toch niet meer produceren.


RE: Inconsistente TNs - fleer - 15-12-2015 12:33 PM

(15-12-2015 12:20 PM)Dave schreef:  
(15-12-2015 11:21 AM)fleer schreef:  En om terug wat "on topic" te komen: @Fleer: wat je zegt over wijnen met RP92 tov RP90 kan in veel gevallen wel waar zijn, maar als je je te veel blind staart op al die punten mis je alle pareltjes die Parker en consoorten nog niet kennen of die ze "te min" vinden om iets over te schrijven.

Dat laatste is ook ni zo erg: zolang die mannen er over zwijgen gaan de prijzen van die wijnen ook niet snel de pan uit swingen Smile
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Daar ben ik het mee eens maar als ik bvb tien 92p wijnen proef tegenover tien die niet gescoord zijn dan heb ik met de 92p wijnen een betere tasting achter de kiezen, anderzijds mis ik wel dat pareltje aan een goedkope prijs.

Sommige wijnboeren zijn geen goede handelaars ... er zal wel een reden zijn waarom ze hun flessen niet opsturen naar een goeroe of naar een concours.

Grts

Goh, hoge RP-scores gaan vaak ook gepaard met veel hout, hoge alcoholgehaltes, etc. wat voor mij zeker geen synoniem van kwaliteit is.
Maar daar heeft persoonlijke smaak ook veel mee te maken.

Ik denk dat veel van die gasten in de Languedoc-Roussillon, Jura of de minder gekende streken van Italië content zijn dat ze hun productie vlotjes verkocht krijgen en ze kunnen/willen toch niet meer produceren.
[/quote]
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Inderdaad ... er is een publiek dat Parker niet kan plaatsen en er beter niet naar kijkt ... hoge bomen vangen veel wind zeker.

Grts


RE: Inconsistente TNs - orion - 15-12-2015 03:03 PM

(15-12-2015 12:33 PM)fleer schreef:  
(15-12-2015 12:20 PM)Dave schreef:  
(15-12-2015 11:21 AM)fleer schreef:  En om terug wat "on topic" te komen: @Fleer: wat je zegt over wijnen met RP92 tov RP90 kan in veel gevallen wel waar zijn, maar als je je te veel blind staart op al die punten mis je alle pareltjes die Parker en consoorten nog niet kennen of die ze "te min" vinden om iets over te schrijven.

Dat laatste is ook ni zo erg: zolang die mannen er over zwijgen gaan de prijzen van die wijnen ook niet snel de pan uit swingen Smile
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Daar ben ik het mee eens maar als ik bvb tien 92p wijnen proef tegenover tien die niet gescoord zijn dan heb ik met de 92p wijnen een betere tasting achter de kiezen, anderzijds mis ik wel dat pareltje aan een goedkope prijs.

Sommige wijnboeren zijn geen goede handelaars ... er zal wel een reden zijn waarom ze hun flessen niet opsturen naar een goeroe of naar een concours.

Grts

Goh, hoge RP-scores gaan vaak ook gepaard met veel hout, hoge alcoholgehaltes, etc. wat voor mij zeker geen synoniem van kwaliteit is.
Maar daar heeft persoonlijke smaak ook veel mee te maken.

Ik denk dat veel van die gasten in de Languedoc-Roussillon, Jura of de minder gekende streken van Italië content zijn dat ze hun productie vlotjes verkocht krijgen en ze kunnen/willen toch niet meer produceren.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Inderdaad ... er is een publiek dat Parker niet kan plaatsen en er beter niet naar kijkt ... hoge bomen vangen veel wind zeker.

Grts
[/quote]


RE: Inconsistente TNs - Kupers - 17-12-2015 05:20 PM

(11-12-2015 10:54 PM)don quichotte schreef:  
(11-12-2015 01:26 PM)Kupers schreef:  .................
Af en toe is het gehalte wijnhandelaarbashing toch vrij hoog. Akkoord, sommigen lopen er de kantjes van af, maar om dan de focus disproportioneel op hen te leggen doe je degenen die hun job wel op een voor wijnliefhebbers correcte manier doen wel onrecht aan. Iedereen probeert zijn of haar boterham te verdienen, en ik denk dat een wijnhandelaar die zich puur naar de grillen van wijnliefhebbers schikt toch ook af en toe zwarte sneeuw ziet.

Wel Kupers, dan ben ik de eerste die de verantwoordelijkheid opneemt in mijn grote bijdrage te hebben geleverd in die wijnhandelaarbashing.

" Bashing" een woord dat tegenwoordig "in" is en vooral wordt gebruikt door personen die geen tegenargumentatie of onderbouwende elementen kunnen geven voor wat de zogenaamde "bashers" publiceren.

Ik probeer hier regelmatig door cijfermateriaal aan te tonen wat hier op onze lokale markt gebeurt en iedereen heeft het recht dit te interpreteren of zijn conclusie daaruit te trekken.
De laatste 14 dagen werd ik weer geconfronteerd met 4 lokale wijnhandelaars. En mijn conclusie was: ofwel incompetent, ofwel onwetend, ofwel bedriegers ofwel leugenaars.........
En ik ga nu eens niet meer hier direct of indirect de namen publiceren van de betrokken gevallen.

Mijn beste Kupers na meer dan 40 jaar in het wijnwereldje vertoeft te hebben weet ik stilletjes aan wie hier malafide of bonafide is.Big Grin

BTW: je reacties zijn bij mij nog altijd welkom en interessant om te zien hoe jonge wijnfanaten over wijn denken.

Een snelle check toont dat ongeveer 1 op 3 van jouw posts over de afgelopen maand rechtstreeks of onrechtsreeks over de prijs van een wijn of over wijnhandelaars handelde, eerder in negatieve dan positieve zin. Ik kan dezelfde argumentatie omkeren en stellen dat posts zoals onderstaande voorbeelden nu ook niet meteen getuigen van tegenargumentatie of onderbouwende elementen.

De laatste 14 dagen werd ik weer geconfronteerd met 4 lokale wijnhandelaars. En mijn conclusie was: ofwel incompetent, ofwel onwetend, ofwel bedriegers ofwel leugenaars.........

Olivier,
Voor wat ik weet.
De prijzen die 1Jour1Vin opgeeft zijn de prijzen ex-domein of lager.
Wanneer deze lager zijn wordt dit normaal aangeduid in de aankondigingen van 1Jour1Vin en hoeveel lager hun aanbiedingen zijn in vergelijking met de ex-domein prijzen.
Specifiek voor deze wijn Cuvée Gastronome 2010 is de prijs van 28,80 € genoteerd als "Prix départ propriété"

Ik heb over dit prijsbeleid reeds met 1Jour1Vin gecommuniceerd.
En wat interessant was, hoe ze me wisten te vertellen, hoe een bepaalde Bordeaux wijn bij een ( grote) verkoper in België veel goedkoper was dan zij deze konden aanbieden.
En dat ga ik nu eens niet aan je neus hangen.


Schermen met het argument dat je geen namen van wijnhandelaars noemt om negatieve juridische gevolgen voor Jo te vermijden klinkt misschien zeer nobel maar komt ook over als een drogreden. Indien je namen noemt is het klaar en duidelijk met welke wijnhandelaar je, al dan niet terecht, een probleem hebt maar door deze doelbewust niet te vermelden en de nadruk vooral op in jouw ogen ‘malafide’ wijnhandelaarspraktijken te leggen ga je een negatieve ervaring met een handelaar verruimen naar het beroep, wat uiteindelijk niemand ten goede komt.

Uit bovenstaande opmerking inzake vier wijnhandelaars kan ik op zich drie conclusies trekken: ofwel schuim je zeer veel wijnhandelaars af, ofwel heb je ongelofelijke pech, ofwel hanteer je exuberant hoge standaarden. Uit verscheidene van jouw posts en commentaren van andere leden van dit forum lijkt me deze laatste optie de meest waarschijnlijke (prijsvergelijkingen van 1jour1vin met handelaren die niet op dezelfde schaal kunnen werken, het bewust negeren van de gangbare accijnzen en andere heffingen die een multinational kan ontlopen maar die wel in de marge van een lokale handelaar vreten).

Tenslotte is ‘malafide’ een wel zeer zwaarwichtige term om te gebruiken, die eerder zou duiden op fraude dan op volstrekt correcte handelspraktijken waarmee jij het gewoon niet eens bent, maar waar andere personen wel mee kunnen leven.

Zolang we elkaars posts nog blijven lezen zullen we af en toe toch iets vinden om het over eens te zijn Wink.


RE: Inconsistente TNs - Kupers - 17-12-2015 11:21 PM

(15-12-2015 12:33 PM)fleer schreef:  
(15-12-2015 12:20 PM)Dave schreef:  
(15-12-2015 11:21 AM)fleer schreef:  En om terug wat "on topic" te komen: @Fleer: wat je zegt over wijnen met RP92 tov RP90 kan in veel gevallen wel waar zijn, maar als je je te veel blind staart op al die punten mis je alle pareltjes die Parker en consoorten nog niet kennen of die ze "te min" vinden om iets over te schrijven.

Dat laatste is ook ni zo erg: zolang die mannen er over zwijgen gaan de prijzen van die wijnen ook niet snel de pan uit swingen Smile
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Daar ben ik het mee eens maar als ik bvb tien 92p wijnen proef tegenover tien die niet gescoord zijn dan heb ik met de 92p wijnen een betere tasting achter de kiezen, anderzijds mis ik wel dat pareltje aan een goedkope prijs.

Sommige wijnboeren zijn geen goede handelaars ... er zal wel een reden zijn waarom ze hun flessen niet opsturen naar een goeroe of naar een concours.

Grts

Goh, hoge RP-scores gaan vaak ook gepaard met veel hout, hoge alcoholgehaltes, etc. wat voor mij zeker geen synoniem van kwaliteit is.
Maar daar heeft persoonlijke smaak ook veel mee te maken.

Ik denk dat veel van die gasten in de Languedoc-Roussillon, Jura of de minder gekende streken van Italië content zijn dat ze hun productie vlotjes verkocht krijgen en ze kunnen/willen toch niet meer produceren.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Inderdaad ... er is een publiek dat Parker niet kan plaatsen en er beter niet naar kijkt ... hoge bomen vangen veel wind zeker.

Grts
[/quote]

Heb je een abonnement op Parker's nieuwsbrief, Fleer? Ik ben wel nieuwsgierig naar wat daar nu eigenlijk concreet instaat. Mijn probleem met 'iconische' publicaties zoals Robert Parker; Vinous of Jancis Robinson is dat mensen alle reviews gepubliceerd in de publicatie vereenzelvigen met de grote man/vrouw. Als je bijvoorbeeld naar Spanje kijkt bij Parker heb je de afgelopen jaren drie verschillende reviewers gehad, met daarnaast nog de paar wijnen die Parker effectief zelf heeft geproefd. Als je dan een Parker-score in de winkel ziet is het niet evident om deze te vergelijken met andere jaren of wijnen. Iedereen ontwikkelt zijn eigen manier an proeven, heeft andere ervaringen of valt met momenten ten prooi aan subjectiviteit.

Deze maand werd op enkele dagen tijd een massa tasting notes gedumpt op Jancis Robinson, gegroepeerd per regio dat wel, maar tegelijkertijd een allegaartje van TNs die niet echt in een compleet artikel konden worden thuisgebracht. Iets wat slechts zelden wordt vermeld bij een tasting note zijn de omstandigheden van de degustatie. Is het een voorstelling van een domein, een avondje thuis of op restaurant, een lineup van 10 of 40 flessen,... . Dit zijn allemaal factoren die een uiteindelijk oordeel over een wijn beïnvloeden maar waarvan de context nooit wordt meegegeven.


RE: Inconsistente TNs - fleer - 21-12-2015 04:48 PM

(17-12-2015 11:21 PM)Kupers schreef:  
(15-12-2015 12:33 PM)fleer schreef:  
(15-12-2015 12:20 PM)Dave schreef:  
(15-12-2015 11:21 AM)fleer schreef:  En om terug wat "on topic" te komen: @Fleer: wat je zegt over wijnen met RP92 tov RP90 kan in veel gevallen wel waar zijn, maar als je je te veel blind staart op al die punten mis je alle pareltjes die Parker en consoorten nog niet kennen of die ze "te min" vinden om iets over te schrijven.

Dat laatste is ook ni zo erg: zolang die mannen er over zwijgen gaan de prijzen van die wijnen ook niet snel de pan uit swingen Smile
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Daar ben ik het mee eens maar als ik bvb tien 92p wijnen proef tegenover tien die niet gescoord zijn dan heb ik met de 92p wijnen een betere tasting achter de kiezen, anderzijds mis ik wel dat pareltje aan een goedkope prijs.

Sommige wijnboeren zijn geen goede handelaars ... er zal wel een reden zijn waarom ze hun flessen niet opsturen naar een goeroe of naar een concours.

Grts

Goh, hoge RP-scores gaan vaak ook gepaard met veel hout, hoge alcoholgehaltes, etc. wat voor mij zeker geen synoniem van kwaliteit is.
Maar daar heeft persoonlijke smaak ook veel mee te maken.

Ik denk dat veel van die gasten in de Languedoc-Roussillon, Jura of de minder gekende streken van Italië content zijn dat ze hun productie vlotjes verkocht krijgen en ze kunnen/willen toch niet meer produceren.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Inderdaad ... er is een publiek dat Parker niet kan plaatsen en er beter niet naar kijkt ... hoge bomen vangen veel wind zeker.

Grts

Heb je een abonnement op Parker's nieuwsbrief, Fleer? Ik ben wel nieuwsgierig naar wat daar nu eigenlijk concreet instaat. Mijn probleem met 'iconische' publicaties zoals Robert Parker; Vinous of Jancis Robinson is dat mensen alle reviews gepubliceerd in de publicatie vereenzelvigen met de grote man/vrouw. Als je bijvoorbeeld naar Spanje kijkt bij Parker heb je de afgelopen jaren drie verschillende reviewers gehad, met daarnaast nog de paar wijnen die Parker effectief zelf heeft geproefd. Als je dan een Parker-score in de winkel ziet is het niet evident om deze te vergelijken met andere jaren of wijnen. Iedereen ontwikkelt zijn eigen manier an proeven, heeft andere ervaringen of valt met momenten ten prooi aan subjectiviteit.

Deze maand werd op enkele dagen tijd een massa tasting notes gedumpt op Jancis Robinson, gegroepeerd per regio dat wel, maar tegelijkertijd een allegaartje van TNs die niet echt in een compleet artikel konden worden thuisgebracht. Iets wat slechts zelden wordt vermeld bij een tasting note zijn de omstandigheden van de degustatie. Is het een voorstelling van een domein, een avondje thuis of op restaurant, een lineup van 10 of 40 flessen,... . Dit zijn allemaal factoren die een uiteindelijk oordeel over een wijn beïnvloeden maar waarvan de context nooit wordt meegegeven.
[/quote]
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



Neen, geen abonnement .... inderdaad Spanje is moeilijk te vergelijken daarom neem ik er ook de punten van Penin en Tanzer bij, die heb ik opgelijst in een exell file en vervolgens heb ik diegene die in Belgie niet te proeven waren aangekocht in Spanje ... 92p was het minimum zo heb ik toch een mooi beeld van Spanje gekregen zonder al te veel slechte wijn te drinken al zaten die er ook tussen.

Grts


RE: Inconsistente TNs - Vinogan(s) - 21-12-2015 05:23 PM

Ik heb net gemerkt dat een reactie van mij hier werd verwijderd?

Op zich kan ik daar wel mee leven, maar dan had ik dat wel graag even geweten (wat de reden hiervoor was), ipv achteraf zelf de ontdekking te moeten doen.

Want da's dan wel het begin van het einde voor mij...


RE: Inconsistente TNs - Jordaens - 21-12-2015 05:29 PM

Parker, Robinson, Wine Spectator, Decanter, Revue du Vin de France... Het kan me allemaal niet zoveel schelen. Als een wijn me boeit, probeer ik hier of daar wel eens een degustatieverslag te lezen en als dat niet echt overeenkomt met wat ik graag had gehad, dan sla ik de wijn wel eens over. Zo ook als een wijn te dicht bij de 70/100, de nul sterren of de 14 op 20 dreigt te komen. Maar die nuances tussen 89 en 92 of zo, daar heb ik mijn gedacht over. Net zoals 100% scores of daar dicht bij. Zo'n wijnen zijn dan trouwens toch meteen buiten mijn bereik....


RE: Inconsistente TNs - vinejo - 21-12-2015 10:11 PM

(21-12-2015 05:23 PM)Vinogan(s) schreef:  Ik heb net gemerkt dat een reactie van mij hier werd verwijderd?

Op zich kan ik daar wel mee leven, maar dan had ik dat wel graag even geweten (wat de reden hiervoor was), ipv achteraf zelf de ontdekking te moeten doen.

Want da's dan wel het begin van het einde voor mij...

Ik heb idd een reactie van jou verwijderd, Vinogans. Het ging om 1 zinnetje, waarin je het had over een bak azijn of zoiets na de post van Kupers. Ik vond dit totaal niet ter zake en volledig op de man gespeeld, iets wat op dit forum dus niet geduld wordt. Je zou ook blij kunnen zijn dat ik voor jou die post heb verwijderd.
Maar als dit voor jou het begin van het einde is, tja jongens, zal ik hier de boel maar meteen sluiten dan..? Is dat echt wat je wil? Ik ben hier blijkbaar de enige die geen foert mag zeggen...


RE: Inconsistente TNs - Vinogan(s) - 22-12-2015 12:07 AM

(21-12-2015 10:11 PM)vinejo schreef:  
(21-12-2015 05:23 PM)Vinogan(s) schreef:  Ik heb net gemerkt dat een reactie van mij hier werd verwijderd?

Op zich kan ik daar wel mee leven, maar dan had ik dat wel graag even geweten (wat de reden hiervoor was), ipv achteraf zelf de ontdekking te moeten doen.

Want da's dan wel het begin van het einde voor mij...

Ik heb idd een reactie van jou verwijderd, Vinogans. Het ging om 1 zinnetje, waarin je het had over een bak azijn of zoiets na de post van Kupers. Ik vond dit totaal niet ter zake en volledig op de man gespeeld, iets wat op dit forum dus niet geduld wordt. Je zou ook blij kunnen zijn dat ik voor jou die post heb verwijderd.
Maar als dit voor jou het begin van het einde is, tja jongens, zal ik hier de boel maar meteen sluiten dan..? Is dat echt wat je wil? Ik ben hier blijkbaar de enige die geen foert mag zeggen...

Dus gewoon knal weg? Knap voorbeeld van een tsjevenhouding - let op post #14 hier http://www.vinejo.freebb.be/thread-4553.html

Blijkbaar mag de ene stem meer gehoord worden dan de andere, hier passeren wel andere dingen die in mijn ogen minder door de beugel kunnen, maar wel geschreven door 'anciens' en daar kraait geen haan naar. En dit is niet bedoeld om met modder te gooien, want anders wordt deze reactie ook nog verwijderd.

Toch bedankt voor de toelichting. Vraag me alleen af waarom ik blij zou moeten zijn voor het verwijderen, ik kan mezelf echt wel perfect verantwoorden indien er reacties komen, en dat is zeker zo ivm de context van die bepaalde post (en het is niets persoonlijks).


RE: Inconsistente TNs - Marc - 22-12-2015 12:21 AM

(22-12-2015 12:07 AM)Vinogan(s) schreef:  Dus gewoon knal weg? Knap voorbeeld van een tsjevenhouding - let op post #14 hier http://www.vinejo.freebb.be/thread-4553.html

Ik vraag me af wat je hiermee denkt te bereiken, Vinogan(s).
Nu speel je weer op de man, op een volkomen onterechte manier.

Misschien is het nu aan de moderatoren om een paar rotte appels hier te verwijderen, zodat de goed menende wijnliefhebbers zich hier terug kunnen vertonen zonder afgeblaft te worden.


RE: Inconsistente TNs - vinejo - 22-12-2015 12:33 AM

(22-12-2015 12:07 AM)Vinogan(s) schreef:  
(21-12-2015 10:11 PM)vinejo schreef:  
(21-12-2015 05:23 PM)Vinogan(s) schreef:  Ik heb net gemerkt dat een reactie van mij hier werd verwijderd?

Op zich kan ik daar wel mee leven, maar dan had ik dat wel graag even geweten (wat de reden hiervoor was), ipv achteraf zelf de ontdekking te moeten doen.

Want da's dan wel het begin van het einde voor mij...

Ik heb idd een reactie van jou verwijderd, Vinogans. Het ging om 1 zinnetje, waarin je het had over een bak azijn of zoiets na de post van Kupers. Ik vond dit totaal niet ter zake en volledig op de man gespeeld, iets wat op dit forum dus niet geduld wordt. Je zou ook blij kunnen zijn dat ik voor jou die post heb verwijderd.
Maar als dit voor jou het begin van het einde is, tja jongens, zal ik hier de boel maar meteen sluiten dan..? Is dat echt wat je wil? Ik ben hier blijkbaar de enige die geen foert mag zeggen...

Dus gewoon knal weg? Knap voorbeeld van een tsjevenhouding - let op post #14 hier http://www.vinejo.freebb.be/thread-4553.html

Blijkbaar mag de ene stem meer gehoord worden dan de andere, hier passeren wel andere dingen die in mijn ogen minder door de beugel kunnen, maar wel geschreven door 'anciens' en daar kraait geen haan naar. En dit is niet bedoeld om met modder te gooien, want anders wordt deze reactie ook nog verwijderd.

Toch bedankt voor de toelichting. Vraag me alleen af waarom ik blij zou moeten zijn voor het verwijderen, ik kan mezelf echt wel perfect verantwoorden indien er reacties komen, en dat is zeker zo ivm de context van die bepaalde post (en het is niets persoonlijks).

Wel Vinogans, als je uw reactie perfect kunt verantwoorden en jij vond die respectvol (wat ik vraag in de door jou aangehaalde post) plaats ze dan nu terug. Ik zal ze niet verwijderen. En dan kan iedereen zien hoe respectloos ze was.
Btw, van "ancien" Venne zijn twee reacties verwijderd deze week, een door Olivier en een door mij. En ik kan u verzekeren dat Venne daar niét content mee was (en me ook al mailde dat hij niks meer ging posten als t zo zit). Leuk hé! Mochten julle gvd allemaal een beetje normaal doen zitten wij niet met al die shit! Wij zitten trouwens niet de hele tijd voor ons computerscherm om de boel in de gaten te houden én wij delibereren niet elke beslissing die we nemen om het hier wat deftig te houden. Daar hebben we de tijd niet voor, dit is onze job niet. We doen dit in onze vrije tijd, uit liefde voor de wijn. Dit forum is gratis voor jullie en voor ons, we steken er niks aan toe (buiten onze tijd en engagement) en verdienen er ook niks aan. Dus waaraan we al die shit van de laatste dagen verdiend hebben is me een raadsel. Ge moogt weten dat dit me zin doet krijgen om hier gvd definitief de stekker uit te trekken!
En plaats nu maar uw reactie tegenover Kupers terug, doen hé, als ge er dan toch zo fier over zijt.


RE: Inconsistente TNs - Vinogan(s) - 22-12-2015 12:52 AM

(22-12-2015 12:21 AM)Marc schreef:  
(22-12-2015 12:07 AM)Vinogan(s) schreef:  Dus gewoon knal weg? Knap voorbeeld van een tsjevenhouding - let op post #14 hier http://www.vinejo.freebb.be/thread-4553.html

Ik vraag me af wat je hiermee denkt te bereiken, Vinogan(s).
Nu speel je weer op de man, op een volkomen onterechte manier.

Misschien is het nu aan de moderatoren om een paar rotte appels hier te verwijderen, zodat de goed menende wijnliefhebbers zich hier terug kunnen vertonen zonder afgeblaft te worden.

Marc,

Kijk, ik blaf niemand af.

Ik vind het alleen heel vreemd dat er posts worden verwijderd zonder dat er ook maar enige uitleg voor wordt gegeven.

Dat is een teken van het in mijn ogen zwakste argument - het gezagsargument, en daar geloof ik persoonlijk niet in.

Ik meen te begrijpen dat dit ook niet de houding van dit forum is, vandaar mijn verwijzing naar de post waarin er tegen censuur gepleit wordt en waarin gezegd dat de discussies best pittig mogen zijn.

Ik heb hier trouwens de voorbije dagen mijn best gedaan om de mechanismen van vrije meningsuiting toe te lichten en de achtergronden waarom volgens mij bepaalde discussies ontspoorden (zie draad 'pikant dagje'), maar waarom deze toch nog valabel zijn om te behouden en het forum an sich te verdedigen.

Hier kwam 0 reactie op. Goed hoor, hoeft ook niet. Misschien niet gelezen.

En de achtergrond voor de verwijderde post was de volgende - misschien werd dit ook niet opgemerkt:

Een bepaald forumlid vond het nodig om die avond op zeer korte tijd een aantal posts te plegen waarin stuk voor stuk andere leden redelijk hard op hun nummer gezet werden, en mijn geschrapte opmerking was op dat moment het eerste wat bij me opkwam toen ik al deze posts na mekaar las. Het was uiteraard in antwoord op maar 1 post, maar had betrekking op alle op dat moment vers geplaatste reacties van dat lid. Het kwam voor mij over alsof er figuurlijk een tankwagen azijn werd geloosd over het forum.

En neen, ik ben in de verste verte geen would be moderator.

Jo, je mag me gerust verwijderen als je vindt dat ik een rotte appel ben of mijn berichten nutteloos vindt - dat heeft wel het voordeel van de duidelijkheid.

Marc, je laatste punt is wel valabel, al die heisa werkt contraproductief en stoot minder 'assertieve' leden af. Volledig akkoord. Bepaalde gedachten gewoon doodzwijgen lost echter niets op.

Ik bedoel maar dat ik nog altijd achter mijn reactie sta, maar je moet ook de de actie voorafgaand aan de reactie meenemen.

PS Jo, je hebt gelijk, iedereen zou wat normaler moeten doen. Daarom sloot ik mijn verwijderde reactie ook af met 'terug naar de orde van de dag', zijnde wijn... Ik hoop dit nu ook te kunnen doen. Ik ben hier ook maar ingesprongen met de beste bedoelingen.


RE: Inconsistente TNs - vinejo - 22-12-2015 01:13 AM

(22-12-2015 12:33 AM)vinejo schreef:  
(22-12-2015 12:07 AM)Vinogan(s) schreef:  
(21-12-2015 10:11 PM)vinejo schreef:  
(21-12-2015 05:23 PM)Vinogan(s) schreef:  Ik heb net gemerkt dat een reactie van mij hier werd verwijderd?

Op zich kan ik daar wel mee leven, maar dan had ik dat wel graag even geweten (wat de reden hiervoor was), ipv achteraf zelf de ontdekking te moeten doen.

Want da's dan wel het begin van het einde voor mij...

Ik heb idd een reactie van jou verwijderd, Vinogans. Het ging om 1 zinnetje, waarin je het had over een bak azijn of zoiets na de post van Kupers. Ik vond dit totaal niet ter zake en volledig op de man gespeeld, iets wat op dit forum dus niet geduld wordt. Je zou ook blij kunnen zijn dat ik voor jou die post heb verwijderd.
Maar als dit voor jou het begin van het einde is, tja jongens, zal ik hier de boel maar meteen sluiten dan..? Is dat echt wat je wil? Ik ben hier blijkbaar de enige die geen foert mag zeggen...

Dus gewoon knal weg? Knap voorbeeld van een tsjevenhouding - let op post #14 hier http://www.vinejo.freebb.be/thread-4553.html

Blijkbaar mag de ene stem meer gehoord worden dan de andere, hier passeren wel andere dingen die in mijn ogen minder door de beugel kunnen, maar wel geschreven door 'anciens' en daar kraait geen haan naar. En dit is niet bedoeld om met modder te gooien, want anders wordt deze reactie ook nog verwijderd.

Toch bedankt voor de toelichting. Vraag me alleen af waarom ik blij zou moeten zijn voor het verwijderen, ik kan mezelf echt wel perfect verantwoorden indien er reacties komen, en dat is zeker zo ivm de context van die bepaalde post (en het is niets persoonlijks).

Wel Vinogans, als je uw reactie perfect kunt verantwoorden en jij vond die respectvol (wat ik vraag in de door jou aangehaalde post) plaats ze dan nu terug. Ik zal ze niet verwijderen. En dan kan iedereen zien hoe respectloos ze was.
Btw, van "ancien" Venne zijn twee reacties verwijderd deze week, een door Olivier en een door mij. En ik kan u verzekeren dat Venne daar niét content mee was (en me ook al mailde dat hij niks meer ging posten als t zo zit). Leuk hé! Mochten julle gvd allemaal een beetje normaal doen zitten wij niet met al die shit! Wij zitten trouwens niet de hele tijd voor ons computerscherm om de boel in de gaten te houden én wij delibereren niet elke beslissing die we nemen om het hier wat deftig te houden. Daar hebben we de tijd niet voor, dit is onze job niet. We doen dit in onze vrije tijd, uit liefde voor de wijn. Dit forum is gratis voor jullie en voor ons, we steken er niks aan toe (buiten onze tijd en engagement) en verdienen er ook niks aan. Dus waaraan we al die shit van de laatste dagen verdiend hebben is me een raadsel. Ge moogt weten dat dit me zin doet krijgen om hier gvd definitief de stekker uit te trekken!
En plaats nu maar uw reactie tegenover Kupers terug, doen hé, als ge er dan toch zo fier over zijt.

Zoals in bovenstaande post geschreven: plaats uw reactie terug.
Alle posts van Kupers waarover je spreekt staan nog in deze topic.
Enkel jouw reactie werd gewist (het was iets in de stijl van: "je hebt nu weer een bak azijn uitgekipt, back to busisness" )

Deze week zijn dus in totaal drie reacties gewist - waarbij ik Venne wel had verwittigd - jou niet, had dit idd moeten doen maar zoals ik hierboven al schreef, soms gaat het snel en doen we dit tussen soep, patatten of normale werkzaamheden. - en t wàs al redelijk druk op t forum...

Ik wil trouwens nog eens opmerken dat het wissen van posts op dit forum eerder bijna nooit is gebeurd, enkel in de beginfase met een zekere Alex die ook wijnhandelaar is. Voor de rest was tot op vandaag iedereen zelfregulerend en verantwoordelijk genoeg.


RE: Inconsistente TNs - vinejo - 22-12-2015 08:38 AM

http://www.vinejo.freebb.be/thread-4565-post-62296.html#pid62296


RE: Inconsistente TNs - Marc - 22-12-2015 08:48 PM

(22-12-2015 12:52 AM)Vinogan(s) schreef:  
(22-12-2015 12:21 AM)Marc schreef:  
(22-12-2015 12:07 AM)Vinogan(s) schreef:  Dus gewoon knal weg? Knap voorbeeld van een tsjevenhouding - let op post #14 hier http://www.vinejo.freebb.be/thread-4553.html

Ik vraag me af wat je hiermee denkt te bereiken, Vinogan(s).
Nu speel je weer op de man, op een volkomen onterechte manier.

Misschien is het nu aan de moderatoren om een paar rotte appels hier te verwijderen, zodat de goed menende wijnliefhebbers zich hier terug kunnen vertonen zonder afgeblaft te worden.

Marc,

Kijk, ik blaf niemand af.

Ik vind het alleen heel vreemd dat er posts worden verwijderd zonder dat er ook maar enige uitleg voor wordt gegeven.

Dat is een teken van het in mijn ogen zwakste argument - het gezagsargument, en daar geloof ik persoonlijk niet in.

Ik meen te begrijpen dat dit ook niet de houding van dit forum is, vandaar mijn verwijzing naar de post waarin er tegen censuur gepleit wordt en waarin gezegd dat de discussies best pittig mogen zijn.

Ik heb hier trouwens de voorbije dagen mijn best gedaan om de mechanismen van vrije meningsuiting toe te lichten en de achtergronden waarom volgens mij bepaalde discussies ontspoorden (zie draad 'pikant dagje'), maar waarom deze toch nog valabel zijn om te behouden en het forum an sich te verdedigen.

Hier kwam 0 reactie op. Goed hoor, hoeft ook niet. Misschien niet gelezen.

En de achtergrond voor de verwijderde post was de volgende - misschien werd dit ook niet opgemerkt:

Een bepaald forumlid vond het nodig om die avond op zeer korte tijd een aantal posts te plegen waarin stuk voor stuk andere leden redelijk hard op hun nummer gezet werden, en mijn geschrapte opmerking was op dat moment het eerste wat bij me opkwam toen ik al deze posts na mekaar las. Het was uiteraard in antwoord op maar 1 post, maar had betrekking op alle op dat moment vers geplaatste reacties van dat lid. Het kwam voor mij over alsof er figuurlijk een tankwagen azijn werd geloosd over het forum.

En neen, ik ben in de verste verte geen would be moderator.

Jo, je mag me gerust verwijderen als je vindt dat ik een rotte appel ben of mijn berichten nutteloos vindt - dat heeft wel het voordeel van de duidelijkheid.

Marc, je laatste punt is wel valabel, al die heisa werkt contraproductief en stoot minder 'assertieve' leden af. Volledig akkoord. Bepaalde gedachten gewoon doodzwijgen lost echter niets op.

Ik bedoel maar dat ik nog altijd achter mijn reactie sta, maar je moet ook de de actie voorafgaand aan de reactie meenemen.

PS Jo, je hebt gelijk, iedereen zou wat normaler moeten doen. Daarom sloot ik mijn verwijderde reactie ook af met 'terug naar de orde van de dag', zijnde wijn... Ik hoop dit nu ook te kunnen doen. Ik ben hier ook maar ingesprongen met de beste bedoelingen.

Sta me toe om ook mijn bijdrage te leveren aan de verzoening, en aanvaard mijn excuses voor de "rotte appel" quote.
Ik ben eens gaan terugkijken naar jouw posts, Vinogan(s), en er zijn er toch wel heel interessante bijdragen bij. Dus het zou een verlies zijn om jou hier niet meer te kunnen lezen.
Dus, ook wat mij betreft, zand er over.
En dan idd back to business: ik ben een verslagje aan het maken van een "Onvergetelijke degustatie" waarin een (voor mij eerste en waarschijnlijk enige) RP100 wijn zal verschijnen...


RE: Inconsistente TNs - vinejo - 22-12-2015 10:11 PM

Hola Marc, nu maakt ge me zéér curieus...!


RE: Inconsistente TNs - Vinogan(s) - 23-12-2015 10:50 AM

Goh Marc, wat mij betreft zijn excuses hier volstrekt onnodig - maar je gebaar siert je.

Ik ben eigenlijk ook wel nieuwsgierig - mijn geld staat op een Molitor riesling uit 2013 Wink


RE: Inconsistente TNs - vinejo - 19-02-2024 03:28 PM

(10-12-2015 07:12 PM)jr02 schreef:  
(30-11-2015 06:35 PM)Kris G schreef:  een reactie die ik heb gekregen op mijn TN over Il Poggione Brunello 2010 op CT :

"Like you, I enjoyed the wine but find the excessive scores somewhat bemusing. I think this is more about grade inflation and subsequent use by wine merchants of those scores - in effect people like Suckling are pumping up scores in order to get better coverage and use of those scores."

Juist een mail van 'Grandry' binnen...
Blijkbaar hebben de Parker punten hun effect ook niet gemist in de laatste release prijs. Van 36€ naar 50€ Angry
Il Poggione, Rosso di Montalcino (Galloni 91) 14,50€

Il Poggione, Brunello di Montalcino 2009 (RP 90, Galloni 92, Suckling 92) 29,50€ - Volume discount (6) -10%= 26,55€ (14 bottles left)

Il Poggione, Brunello di Montalcino 2010 (RP 98) 50,00€ (final pallet arrived last week - 57 bottles left)

Il Poggione, Brunello di Montalcino 2011, 35,00€ (March)

Il Poggione, 3x Brunello di Montalcino 2011 + 1x Brunello di Montalcino Riserva Vigna Paganelli 2010, 150,00€/4-bottle set (March)


Om de Poggione Riserva Vigna te kunnen bemachtigen ben je verplicht, 3x de Poggione 2011 te kopen.
Kleine rekensom: 3x35€ (2011) =105€
Dus als ik nog goed kan tellen, koop je de Riserva Vigna voor 45€. (150-105€) En dit terwijl de Riserva in voorverkoop uitkwam aan 60€.Huh

En 9 jaar later is ie niks duurder geworden…(bovenstaande post is van 2015)
Integendeel. De 2019 gaat 48,5 euro.


RE: Inconsistente TNs - redacteur - 19-02-2024 04:54 PM

Hmm, ik betaalde in 2020 €31 voor de 2015. Weliswaar via buitenlandse webshop (xtrawine).

2017 & 2018 staan daar nu aan €45.


RE: Inconsistente TNs - wvd - 19-02-2024 05:48 PM

Ik denk dat Il Poggione zowat de goedkoopste Brunello is. Ook die met de grootste productie denk ik, allemaal van wijngaarden in de vlakte bij Sant' Antimo, niet mijn favoriete deel, maar als soepele, vlotte, ronde Sangiovese is dat niet slecht toch aan die prijzen?
Nu, dat de prijzen voor sommige wijnen (vooral die met gigantische productie) in Italië lager liggen heb ik ook al dikwijls meegemaakt. soms zelfs aan amper mijn EXW prijs. Wat me dan deed vermoeden dat de export prijs ook niet dezelfde is als de locale...
Dirk koopt (moet kopen) bij de officiële agent en betaalt dus ook diens prijs. Verder vind ik het nogal normaal dat het domein wat rekent voor 10 jaar extra opslag, dat kost namelijk ook geld....