wijnliefhebbers
Paul Schumacher, Ahr - Afdrukversie

+- wijnliefhebbers (http://www.vinejo.freebb.be)
+-- Forum: Duitsland (/forum-22.html)
+--- Forum: Andere (/forum-24.html)
+--- Discussie: Paul Schumacher, Ahr (/thread-4511.html)


Paul Schumacher, Ahr - vinejo - 23-11-2015 09:36 PM

Bezocht het domein in november, Shumacher zoekt eerder de Franse stijl dus dat leek me wel wat. De proeverij ginds viel heel goed mee, wou nu eens thuis herproeven.
Ik opende een fles Carpe Diem, spatburgunder 2013, 13 euro op domein.
Eerste dag gewoon goed, tweede dag echt heel goed.
Kersen, aardbei, cacao, bloemetjes, wat kruidigheid (peper), mineraal (ijzer)
Het mondgevoel is fris en fluwelig (eerste dag korreliger) met zachte tannines en milde zuurtjes, munt, chocolade.
Goh, dat is mooi hoor. Voor mij inderdaad de perfecte symbiose tussen een Bourgondische pinot noir en een spatburgunder.
Mocht ik cavist zijn, ik zou t wel weten...


RE: Paul Shumacher, Ahr - Olivier - 23-11-2015 09:41 PM

13€?! dat is inderdaad een mooie prijs!


RE: Paul Schumacher, Ahr - vinejo - 22-06-2016 08:28 PM

(23-11-2015 09:36 PM)vinejo schreef:  Bezocht het domein in november, Shumacher zoekt eerder de Franse stijl dus dat leek me wel wat. De proeverij ginds viel heel goed mee, wou nu eens thuis herproeven.
Ik opende een fles Carpe Diem, spatburgunder 2013, 13 euro op domein.
Eerste dag gewoon goed, tweede dag echt heel goed.
Kersen, aardbei, cacao, bloemetjes, wat kruidigheid (peper), mineraal (ijzer)
Het mondgevoel is fris en fluwelig (eerste dag korreliger) met zachte tannines en milde zuurtjes, munt, chocolade.
Goh, dat is mooi hoor. Voor mij inderdaad de perfecte symbiose tussen een Bourgondische pinot noir en een spatburgunder.
Mocht ik cavist zijn, ik zou t wel weten...

Goh, wat doe je open na een heerlijke fles Bachelet..
Deze Carpe Diem dan maar.
En ja, alweer bevestiging: ik moet dringend terug naar de Ahr om flessen in te slaan vooraleer de rest van de wereld beseft hoe mooi deze wijnen zijn.


RE: Paul Schumacher, Ahr - Olivier - 22-06-2016 09:53 PM

Citaat:ik moet dringend terug naar de Ahr om flessen in te slaan vooraleer de rest van de wereld beseft hoe mooi deze wijnen zijn.

Laat mij weten wanneer he Wink


RE: Paul Schumacher, Ahr - Fre - 23-06-2016 06:30 PM

(22-06-2016 09:53 PM)Olivier schreef:  
Citaat:ik moet dringend terug naar de Ahr om flessen in te slaan vooraleer de rest van de wereld beseft hoe mooi deze wijnen zijn.

Laat mij weten wanneer he Wink

Count me in applaus


RE: Paul Schumacher, Ahr - Smaakatleet - 23-06-2016 08:22 PM

(22-06-2016 08:28 PM)vinejo schreef:  
(23-11-2015 09:36 PM)vinejo schreef:  Bezocht het domein in november, Shumacher zoekt eerder de Franse stijl dus dat leek me wel wat. De proeverij ginds viel heel goed mee, wou nu eens thuis herproeven.
Ik opende een fles Carpe Diem, spatburgunder 2013, 13 euro op domein.
Eerste dag gewoon goed, tweede dag echt heel goed.
Kersen, aardbei, cacao, bloemetjes, wat kruidigheid (peper), mineraal (ijzer)
Het mondgevoel is fris en fluwelig (eerste dag korreliger) met zachte tannines en milde zuurtjes, munt, chocolade.
Goh, dat is mooi hoor. Voor mij inderdaad de perfecte symbiose tussen een Bourgondische pinot noir en een spatburgunder.
Mocht ik cavist zijn, ik zou t wel weten...

Goh, wat doe je open na een heerlijke fles Bachelet..
Deze Carpe Diem dan maar.
En ja, alweer bevestiging: ik moet dringend terug naar de Ahr om flessen in te slaan vooraleer de rest van de wereld beseft hoe mooi deze wijnen zijn.

Mijn goesting in PN was al gewekt met het lezen over den Bachelet . Smile

Denk volgend jaar er ook eens binnen te springen .
Spreekt die mens andere talen buiten het Duits ?


RE: Paul Schumacher, Ahr - vinejo - 23-06-2016 08:52 PM

(23-06-2016 08:22 PM)gertjeuh schreef:  
(22-06-2016 08:28 PM)vinejo schreef:  
(23-11-2015 09:36 PM)vinejo schreef:  Bezocht het domein in november, Shumacher zoekt eerder de Franse stijl dus dat leek me wel wat. De proeverij ginds viel heel goed mee, wou nu eens thuis herproeven.
Ik opende een fles Carpe Diem, spatburgunder 2013, 13 euro op domein.
Eerste dag gewoon goed, tweede dag echt heel goed.
Kersen, aardbei, cacao, bloemetjes, wat kruidigheid (peper), mineraal (ijzer)
Het mondgevoel is fris en fluwelig (eerste dag korreliger) met zachte tannines en milde zuurtjes, munt, chocolade.
Goh, dat is mooi hoor. Voor mij inderdaad de perfecte symbiose tussen een Bourgondische pinot noir en een spatburgunder.
Mocht ik cavist zijn, ik zou t wel weten...

Goh, wat doe je open na een heerlijke fles Bachelet..
Deze Carpe Diem dan maar.
En ja, alweer bevestiging: ik moet dringend terug naar de Ahr om flessen in te slaan vooraleer de rest van de wereld beseft hoe mooi deze wijnen zijn.

Mijn goesting in PN was al gewekt met het lezen over den Bachelet . Smile

Denk volgend jaar er ook eens binnen te springen .
Spreekt die mens andere talen buiten het Duits ?

Was een van zijn zonen toen ik er was, heb me moeten behelpen met Pfaff-Duits Rolleyes


RE: Paul Schumacher, Ahr - Smaakatleet - 23-06-2016 09:55 PM

(23-06-2016 08:52 PM)vinejo schreef:  
(23-06-2016 08:22 PM)gertjeuh schreef:  
(22-06-2016 08:28 PM)vinejo schreef:  
(23-11-2015 09:36 PM)vinejo schreef:  Bezocht het domein in november, Shumacher zoekt eerder de Franse stijl dus dat leek me wel wat. De proeverij ginds viel heel goed mee, wou nu eens thuis herproeven.
Ik opende een fles Carpe Diem, spatburgunder 2013, 13 euro op domein.
Eerste dag gewoon goed, tweede dag echt heel goed.
Kersen, aardbei, cacao, bloemetjes, wat kruidigheid (peper), mineraal (ijzer)
Het mondgevoel is fris en fluwelig (eerste dag korreliger) met zachte tannines en milde zuurtjes, munt, chocolade.
Goh, dat is mooi hoor. Voor mij inderdaad de perfecte symbiose tussen een Bourgondische pinot noir en een spatburgunder.
Mocht ik cavist zijn, ik zou t wel weten...

Goh, wat doe je open na een heerlijke fles Bachelet..
Deze Carpe Diem dan maar.
En ja, alweer bevestiging: ik moet dringend terug naar de Ahr om flessen in te slaan vooraleer de rest van de wereld beseft hoe mooi deze wijnen zijn.

Mijn goesting in PN was al gewekt met het lezen over den Bachelet . Smile

Denk volgend jaar er ook eens binnen te springen .
Spreekt die mens andere talen buiten het Duits ?

Was een van zijn zonen toen ik er was, heb me moeten behelpen met Pfaff-Duits Rolleyes
https://www.youtube.com/watch?v=NDf0p4MgFmw

Toeval treft , dat is men tweede taal Tongue .
und in de hoeke plaatsen !

Man man ik lig toch even strike hoor .


RE: Paul Schumacher, Ahr - Marc - 17-07-2016 10:47 PM

Wij waren deze week voor een korte wandelvakantie in de Ahr. Toch even tijd gemaakt voor een bezoek aan een wijndomein, en de keuze viel op wijnmaker Paul Schumacher, omwille van deze topic, en omdat ik bij Jo al eens van de Carpe Diem had mogen proeven, en omdat de populist net enkele dagen geleden ook hier was en lovende woorden op Facebook plaatste.
Het werd een heel mooie degustatie, ondanks, of misschien wel dankzij, dat alles niet vlekkeloos verliep.
We werden, zonder afspraak, meer dan correct ontvangen door mevrouw Schumacher, die ons een nagenoeg compleet overzicht van hun wijnen liet proeven.

Als instapper de huiswijn "Casa", gemaakt van Spätburgunder, Frühburgunder en Portugieser. "Geen Dornfelder, dat willen we vermijden", zegt Anne Schumacher, en ze is duidelijk tevreden als we dat begrijpen en beamen. De basiswijn is correct, zonder meer, en dat is zo ongeveer wat hiermee wordt nagestreefd.

Ahr Spätburgunder 2014 is de basiswijn van Spätburgunder (Pinot Noir). Duidelijk meer kwaliteit in het glas, nog steeds easy drinking, maar met wat meer beet en meer ernst dan de Casa.

Dan komt de Carpe Diem 2014 in het glas, de wijn waar ik naar had uitgekeken en veel verwachtingen naar had. Zoals gezegd had ik de wijn bij Jo al eens mogen proeven, en ik had nog een beetje een idee van wat ik toen in het glas kreeg. Gelukkig maar. Want de wijn die we bij Schumacher kregen ingeschonken was vermoeid, op het randje van geoxideerd, zonder fruit, lomp en oninteressant. "Euhm... mevrouw, staat deze fles al lang open misschien?".
Anne schrikt, neemt zelf een glas en bevestigt. Op het etiket staat een datum gekribbeld. De fles werd op 2 juli geopend, vandaag zijn we 15 juli. Dat is teveel voor deze wijn. Zonder aarzelen wordt een nieuwe fles geopend.
"Maar nu proeven jullie ook niet optimaal", zegt Anne, "want onze wijnen zijn wel gebaat met een beetje lucht". De nieuwe fles is zoals ik verwacht had. Mooi rood fruit, mineraliteit, kleine bescheiden kruidigheid, nog wat gebald en gesloten.
Dan merkt mevrouw Schumacher dat er nòg een fles Carpe Diem open staat. Die is net een weekje open gegaan. Ook daarvan krijgen we een slokje, en ja, deze is helemaal open, met dieper rood en wat zwart fruit en meer uitgesproken (maar nog niet overheersende) kruidigheid. Veel finesse ook, wat een rode draad zou blijken bij alle wijnen van Paul Schumacher.

Volgende wijn is de Frühburgunder 2014. Die is wat muf, en vertoont ook wat oxidatiesporen. De spiegel van de wijn in de fles is vuil, en aan de binnenkant van de fles is een sediment afgezet. "Dat is ook niet normaal", zegt Anne, "maar die is precies ook al van 2 juli open". Weer gaat er een nieuwe fles open. De Frühburgunder uit de nieuwe fles is wél mooi, met wat meer complex fruit maar vergeleken met de Carpe Diem niet zoveel diepte.

De volgende wijn die we in het glas krijgen, Pur Pinot 2014, is groots. Fantastisch en complexe neus van rood en zwart fruit, met mineraliteit, en in de mond zijdezachte tannines, als er hout is gebruikt (ja dus, maar heel gedoseerd) is het amper merkbaar. "Hier is niets mis mee, zeker?", vraagt Anne Schumacher. Nee hoor, hier is niets mis mee. "Ah, want... ook deze fles staat van 2 juli open. Maar deze wijn kan daar wel tegen, net zoals wat nu nog volgt."

En wat volgt is niet min. Twee wijnen van Grosse Lagen aan de Ahr, schitterende staaltjes van wat in Duitsland mogelijk is met Pinot Noir.
Marienthaler Trotzenbergberg 2013 is fijn, met rijp rood fruit en heel elgant. Lang in afdronk, met een uitgesproken zuiverheid.

De Walporzheimer Kräuterberg is groots, krachtig en gedreven door een kruidigheid die eigen zou zijn aan deze wijngaard (vandaar de naam ook). Geconcentreerde kracht en diepgang, met een heel lange afdronk vol complex fruit en kruiden.

We sluiten nog even af met twee Rieslings die in de Mittelrhein (op 30 km van de Ahr) worden gemaakt, maar die eerlijk gezegd het vermelden (nog) niet waard zijn. Het is de eerste oogst van de wijngaard die ze vorig jaar goedkoop hebben kunnen overnemen.

Het gesprek rond de wijn met mevrouw Schumacher is ook interessant.
Ze werken dichtbij de natuur, en hebben het grootste respect hiervoor. Alles gist spontaan, en als ik opmerk dat dit toch wel een risico is, zegt Anne: "Niet als je weet waar je mee bezig bent. Onze gisten horen bij onze wijn, en als je kunstmatige gist koopt, moet je kiezen welke aroma's je in je wijn wil. Wij willen dat onze wijn uitdrukt waar hij vandaan komt."
Pinot Noir is geen gemakkelijke druif, dat is algemeen bekend. Dat komt onder andere, zegt mevrouw Schumacher, omdat het rijpheidsvenster zo klein is. "Zeker voor ons, wij willen niet overrijp oogsten. En uiteraard niet onrijp. En om van onrijpheid naar overrijp te gaan is hier in de Ahr soms maar drie dagen nodig. Gelukkig zijn onze wijngaarden niet allemaal op hetzelfde moment optimaal oogstklaar. Maar met ons klein en jong bedrijf is het wel alle hens aan dek dan."

Proficiat, je hebt het einde van deze lange tekst gehaald. Ik kan om te besluiten nog meegeven wat Jo ook besluit in zijn eerste berichtje hier: "Mocht ik cavist zijn, ik zou het wel weten..."


RE: Paul Schumacher, Ahr - vinejo - 17-07-2016 11:09 PM

respect Marc voor dit uitgebreide verslag, zeer leuk om lezen...!
Heb 1 flesje Krauterberg liggen, binnenkort ook nog wat verse Carpe Diem en zo - waarvoor oprechte dank Wink
De gewone fruhburgunder kocht ik ook niet vorig jaar, wel de Allegria.
En dacht ook een flesje cabernet sauvignon.. ;-)


RE: Paul Schumacher, Ahr - Marc - 17-07-2016 11:17 PM

(17-07-2016 11:09 PM)vinejo schreef:  respect Marc voor dit uitgebreide verslag, zeer leuk om lezen...!
Heb 1 flesje Krauterberg liggen, binnenkort ook nog wat verse Carpe Diem en zo - waarvoor oprechte dank Wink
De gewone fruhburgunder kocht ik ook niet vorig jaar, wel de Allegria.
En dacht ook een flesje cabernet sauvignon.. ;-)

De Allegria was uitgeput, en de niet-burgunders heb ik niet geproefd.
Maar het is niet zo ver, misschien komt dat er later nog eens van...


RE: Paul Schumacher, Ahr - vinejo - 18-07-2016 08:48 AM

(17-07-2016 11:17 PM)Marc schreef:  
(17-07-2016 11:09 PM)vinejo schreef:  respect Marc voor dit uitgebreide verslag, zeer leuk om lezen...!
Heb 1 flesje Krauterberg liggen, binnenkort ook nog wat verse Carpe Diem en zo - waarvoor oprechte dank Wink
De gewone fruhburgunder kocht ik ook niet vorig jaar, wel de Allegria.
En dacht ook een flesje cabernet sauvignon.. ;-)

De Allegria was uitgeput, en de niet-burgunders heb ik niet geproefd.
Maar het is niet zo ver, misschien komt dat er later nog eens van...

Om die Allegria te proeven moet je zels niet naar Duitsland rijden.. Wink


RE: Paul Schumacher, Ahr - Olivier - 18-07-2016 09:20 AM

thank you voor het verslag, Marc!

Straf toch wel dat die pur pinot nog altijd zo mooi is na twee weken openstaan!


RE: Paul Schumacher, Ahr - Smaakatleet - 18-07-2016 02:15 PM

Leest vlotjes die tekst Marc Smile .
Het enige nadeel met deze topic is dat ik opnieuw zin krijg in een glas PN ... Confused


RE: Paul Schumacher, Ahr - vinejo - 10-08-2016 06:25 PM

Flesje 2014 van de "gewone" spatburgunder geopend (met xtra special thanks aan Marc)- een heel heel mooie neus met mineraliteit, rode besjes en cacao. Sappig en vlot binnenlopend, mist mss wat materie en lengte maar voor de prijs is dit top, zoek maar een Bourgogne van deze prijs die even veel genot schenkt.
Het relatieve gebrek aan materie kan gecompenseerd worden door dit te drinken met een lekker stukje kaas. Ik denk dat ik de ideale combinatie heb gevonden:
http://www.vinejo.freebb.be/thread-4908-post-67049.html#pid67049


RE: Paul Schumacher, Ahr - vinejo - 05-03-2017 05:10 PM

Pur pinot 2014
(voor de juiste schrijfwijze zie foto)
Doorzichtig rood met violet schijn.
De neus is eerder discreet, toetsen van cacao, vers zwart (of is het rood?) fruit, mineraliteit. Een aangename kruidigheid (peper, nootmuskaat) vervolledigt het pallet.
In de mond een mooie materie die van bij de start is ingebed in knapperige zuurtjes, tannines zijn perfect rijp en krokant, de wijn is behoorlijk lang in de mond, behoudt zijn fraicheur, schitterende balans. Eindigt wel tamelijk kort.
Een pinot noir waar mijn vrouw van houdt, dat gebeurt normaal gezien enkel bij Bourgognes van 30+€...
90+


RE: Paul Schumacher, Ahr - Olivier - 06-03-2017 12:00 AM

(05-03-2017 05:10 PM)vinejo schreef:  Pur pinot 2014
(voor de juiste schrijfwijze zie foto)
Doorzichtig rood met violet schijn.
De neus is eerder discreet, toetsen van cacao, vers zwart (of is het rood?) fruit, mineraliteit. Een aangename kruidigheid (peper, nootmuskaat) vervolledigt het pallet.
In de mond een mooie materie die van bij de start is ingebed in knapperige zuurtjes, tannines zijn perfect rijp en krokant, de wijn is behoorlijk lang in de mond, behoudt zijn fraicheur, schitterende balans. Eindigt wel tamelijk kort.
Een pinot noir waar mijn vrouw van houdt, dat gebeurt normaal gezien enkel bij Bourgognes van 30+€...
90+

Zalige foto ook. Precies een schilderij Smile


RE: Paul Schumacher, Ahr - vinejo - 06-03-2017 12:08 AM

(06-03-2017 12:00 AM)Olivier schreef:  
(05-03-2017 05:10 PM)vinejo schreef:  Pur pinot 2014
(voor de juiste schrijfwijze zie foto)
Doorzichtig rood met violet schijn.
De neus is eerder discreet, toetsen van cacao, vers zwart (of is het rood?) fruit, mineraliteit. Een aangename kruidigheid (peper, nootmuskaat) vervolledigt het pallet.
In de mond een mooie materie die van bij de start is ingebed in knapperige zuurtjes, tannines zijn perfect rijp en krokant, de wijn is behoorlijk lang in de mond, behoudt zijn fraicheur, schitterende balans. Eindigt wel tamelijk kort.
Een pinot noir waar mijn vrouw van houdt, dat gebeurt normaal gezien enkel bij Bourgognes van 30+€...
90+

Zalige foto ook. Precies een schilderij Smile

Van de Pintse school Wink


RE: Paul Schumacher, Ahr - vinejo - 09-04-2017 06:32 AM

Gisteren bij Shumacher langs geweest. Eindelijk eens Paul zelf mogen ontmoeten. Interessante man, zeer authentiek, no nonsense. Kan wel amper Engels, gelukkig hadden we LL, onze Duitse tolk mee.
We spraken over de Franse stijl, iets waar ze zich zeker laten op voorstaan voor wat betreft hun wijnen. Shumacher vertelde dat men in Duitsland gewoon soms te lang wacht met plukken, waardoor het fruit wel heel mooi rijp is (soms zelfs overrijp) maar waardoor vooral de druiven zuurtjes missen. Hoe doet hij dat dan, zulke frisse spatburgunders maken? Verrassend eigenlijk. Shumacher plukt gewoon vroeger, waardoor de zuurbalans perfect is. En dan...chaptaliseert hij een halve graad of zo. "Dat doet men in Bourgogne ook hoor" voegde hij er laconiek aan toe.
Hoe dan ook, zijn wijnen bevestigden weer in het glas.
Jammer genoeg nog steeds 2014 te koop en geen '15 (zeer goed jaar) of 2016 ("topjaar, ik heb gewoon niks moeten doen, alleen de druiven plukken en vinifiëren").
Maar goed, ook de 2014 s die we te proeven kregen getuigden weer van de grote klasse van deze sympathieke oenoloog.


RE: Paul Schumacher, Ahr - Smaakatleet - 09-04-2017 08:15 PM

(09-04-2017 06:32 AM)vinejo schreef:  Gisteren bij Shumacher langs geweest. Eindelijk eens Paul zelf mogen ontmoeten. Interessante man, zeer authentiek, no nonsense. Kan wel amper Engels, gelukkig hadden we LL, onze Duitse tolk mee.
We spraken over de Franse stijl, iets waar ze zich zeker laten op voorstaan voor wat betreft hun wijnen. Shumacher vertelde dat men in Duitsland gewoon soms te lang wacht met plukken, waardoor het fruit wel heel mooi rijp is (soms zelfs overrijp) maar waardoor vooral de druiven zuurtjes missen. Hoe doet hij dat dan, zulke frisse spatburgunders maken? Verrassend eigenlijk. Shumacher plukt gewoon vroeger, waardoor de zuurbalans perfect is. En dan...chaptaliseert hij een halve graad of zo. "Dat doet men in Bourgogne ook hoor" voegde hij er laconiek aan toe.
Hoe dan ook, zijn wijnen bevestigden weer in het glas.
Jammer genoeg nog steeds 2014 te koop en geen '15 (zeer goed jaar) of 2016 ("topjaar, ik heb gewoon niks moeten doen, alleen de druiven plukken en vinifiëren").
Maar goed, ook de 2014 s die we te proeven kregen getuigden weer van de grote klasse van deze sympathieke oenoloog.

Heel boeiend !

Zouden ze in juni al hun nieuwere jaargangen aanbieden ?
Of is het eerst de oude buiten en dan de nieuwe verkopen ?


RE: Paul Schumacher, Ahr - Marc - 09-04-2017 11:09 PM

(09-04-2017 08:15 PM)gertjeuh schreef:  Zouden ze in juni al hun nieuwere jaargangen aanbieden ?

... Ik hoop het... ;-)


RE: Paul Schumacher, Ahr - vinejo - 09-04-2017 11:16 PM

(09-04-2017 08:15 PM)gertjeuh schreef:  
(09-04-2017 06:32 AM)vinejo schreef:  Gisteren bij Shumacher langs geweest. Eindelijk eens Paul zelf mogen ontmoeten. Interessante man, zeer authentiek, no nonsense. Kan wel amper Engels, gelukkig hadden we LL, onze Duitse tolk mee.
We spraken over de Franse stijl, iets waar ze zich zeker laten op voorstaan voor wat betreft hun wijnen. Shumacher vertelde dat men in Duitsland gewoon soms te lang wacht met plukken, waardoor het fruit wel heel mooi rijp is (soms zelfs overrijp) maar waardoor vooral de druiven zuurtjes missen. Hoe doet hij dat dan, zulke frisse spatburgunders maken? Verrassend eigenlijk. Shumacher plukt gewoon vroeger, waardoor de zuurbalans perfect is. En dan...chaptaliseert hij een halve graad of zo. "Dat doet men in Bourgogne ook hoor" voegde hij er laconiek aan toe.
Hoe dan ook, zijn wijnen bevestigden weer in het glas.
Jammer genoeg nog steeds 2014 te koop en geen '15 (zeer goed jaar) of 2016 ("topjaar, ik heb gewoon niks moeten doen, alleen de druiven plukken en vinifiëren").
Maar goed, ook de 2014 s die we te proeven kregen getuigden weer van de grote klasse van deze sympathieke oenoloog.

Heel boeiend !

Zouden ze in juni al hun nieuwere jaargangen aanbieden ?
Of is het eerst de oude buiten en dan de nieuwe verkopen ?

Ik was wel wat ontgoocheld dat er nog geen 2015 in verkoop was..
Op de prijslijst stond dat de Krauterberg 2015 vanaf mei te koop zou zijn dacht ik.
En toch wel verrassend dat zijn 2014 s nog niet allemaal weg zijn...je zou denken dat zulk een goed huis alles redelijk snel uitverkoopt. Niet dus (enkel de eerder genoemde topcuvee, die is binnen de 3 maanden weg zei hij).
2014 was een "schwierige jaargang" volgens Shumi, misschien is dat de reden...


RE: Paul Schumacher, Ahr - Olivier - 10-04-2017 11:30 AM

Citaat:Hoe doet hij dat dan, zulke frisse spatburgunders maken? Verrassend eigenlijk. Shumacher plukt gewoon vroeger, waardoor de zuurbalans perfect is. En dan...chaptaliseert hij een halve graad of zo. "Dat doet men in Bourgogne ook hoor" voegde hij er laconiek aan toe.

Interesting! Is ook een vraag die ik me al vaak gesteld heb, maar dan over de andere vanwaar dat zoetje komt. Thanks!

Ik neem aan dat het in Bourgogne waarschijnlijk wel van moeten is? Ik bedoel dat ze daar in sommige jaren misschien niet de keuze hebben om rijper te laten worden?


RE: Paul Schumacher, Ahr - vinejo - 10-04-2017 06:39 PM

(10-04-2017 11:30 AM)Olivier schreef:  
Citaat:Hoe doet hij dat dan, zulke frisse spatburgunders maken? Verrassend eigenlijk. Shumacher plukt gewoon vroeger, waardoor de zuurbalans perfect is. En dan...chaptaliseert hij een halve graad of zo. "Dat doet men in Bourgogne ook hoor" voegde hij er laconiek aan toe.

Interesting! Is ook een vraag die ik me al vaak gesteld heb, maar dan over de andere vanwaar dat zoetje komt. Thanks!

Ik neem aan dat het in Bourgogne waarschijnlijk wel van moeten is? Ik bedoel dat ze daar in sommige jaren misschien niet de keuze hebben om rijper te laten worden?

Ik denk idd dat chaptalisatie in Bourgogne eerder gemeengoed is dan uitzondering.
Nu, toen men in de Ahr zag dat ik een bijzondere interesse had voor die chaptalisatie bleef men plots eerder discreet toch (bij Shumi en ook bij Bertram...)

BTW

Net een Pinot pur geopend, 2014.
Deze wijn heeft de finesse en elegantie van pakweg een Morey St Denis van Lignier Michelot. Nét niet de lengte misschien, maar toch. Stunning.


RE: Paul Schumacher, Ahr - Smaakatleet - 10-04-2017 06:44 PM

(09-04-2017 11:09 PM)Marc schreef:  
(09-04-2017 08:15 PM)gertjeuh schreef:  Zouden ze in juni al hun nieuwere jaargangen aanbieden ?

... Ik hoop het... ;-)
Ik ook Tongue
(09-04-2017 11:16 PM)vinejo schreef:  
(09-04-2017 08:15 PM)gertjeuh schreef:  
(09-04-2017 06:32 AM)vinejo schreef:  Gisteren bij Shumacher langs geweest. Eindelijk eens Paul zelf mogen ontmoeten. Interessante man, zeer authentiek, no nonsense. Kan wel amper Engels, gelukkig hadden we LL, onze Duitse tolk mee.
We spraken over de Franse stijl, iets waar ze zich zeker laten op voorstaan voor wat betreft hun wijnen. Shumacher vertelde dat men in Duitsland gewoon soms te lang wacht met plukken, waardoor het fruit wel heel mooi rijp is (soms zelfs overrijp) maar waardoor vooral de druiven zuurtjes missen. Hoe doet hij dat dan, zulke frisse spatburgunders maken? Verrassend eigenlijk. Shumacher plukt gewoon vroeger, waardoor de zuurbalans perfect is. En dan...chaptaliseert hij een halve graad of zo. "Dat doet men in Bourgogne ook hoor" voegde hij er laconiek aan toe.
Hoe dan ook, zijn wijnen bevestigden weer in het glas.
Jammer genoeg nog steeds 2014 te koop en geen '15 (zeer goed jaar) of 2016 ("topjaar, ik heb gewoon niks moeten doen, alleen de druiven plukken en vinifiëren").
Maar goed, ook de 2014 s die we te proeven kregen getuigden weer van de grote klasse van deze sympathieke oenoloog.

Heel boeiend !

Zouden ze in juni al hun nieuwere jaargangen aanbieden ?
Of is het eerst de oude buiten en dan de nieuwe verkopen ?

Ik was wel wat ontgoocheld dat er nog geen 2015 in verkoop was..
Op de prijslijst stond dat de Krauterberg 2015 vanaf mei te koop zou zijn dacht ik.
En toch wel verrassend dat zijn 2014 s nog niet allemaal weg zijn...je zou denken dat zulk een goed huis alles redelijk snel uitverkoopt. Niet dus (enkel de eerder genoemde topcuvee, die is binnen de 3 maanden weg zei hij).
2014 was een "schwierige jaargang" volgens Shumi, misschien is dat de reden...

Bedankt voor de info !

Die topcuvee kost dan toch ook wel een pak meer ?

Nu als ik dit lees wat de basis pinot kan leveren van genot .
Zouden we langs de ene kant blij mogen zijn dat ze niet op een paar maand uitverkocht zijn !
Anders wordt het gewoon weer één van de zovele wijnen die buiten ons bereik zouden vallen .

Nu ik heb er hier al enkele keren iets over gelezen .
En mijn interesse is zodanig gewekt dat een bezoekje aan dit wijngoed gewoon er moet van komen !


RE: Paul Schumacher, Ahr - vinejo - 10-04-2017 06:54 PM

Doén Greg!
Zijn Pinot pur doet me nu zelfs even denken aan Pialade, you know..? Wink
Topcuvee kost inderdaad door de 40 euro. Heb ik 1 x geschonken op een degustatie bij Winevet, zou hier ergens op t forum moeten staan.


RE: Paul Schumacher, Ahr - Smaakatleet - 10-04-2017 09:35 PM

(10-04-2017 06:54 PM)vinejo schreef:  Doén Greg!
Zijn Pinot pur doet me nu zelfs even denken aan Pialade, you know..? Wink
Topcuvee kost inderdaad door de 40 euro. Heb ik 1 x geschonken op een degustatie bij Winevet, zou hier ergens op t forum moeten staan.

Yes I do !

Dat wil al veel zeggen .
En ja af en toe eens een fleske van 40 euro moet kunnen .


RE: Paul Schumacher, Ahr - Fre - 11-04-2017 10:56 AM

(10-04-2017 06:39 PM)vinejo schreef:  
(10-04-2017 11:30 AM)Olivier schreef:  
Citaat:Hoe doet hij dat dan, zulke frisse spatburgunders maken? Verrassend eigenlijk. Shumacher plukt gewoon vroeger, waardoor de zuurbalans perfect is. En dan...chaptaliseert hij een halve graad of zo. "Dat doet men in Bourgogne ook hoor" voegde hij er laconiek aan toe.

Interesting! Is ook een vraag die ik me al vaak gesteld heb, maar dan over de andere vanwaar dat zoetje komt. Thanks!

Ik neem aan dat het in Bourgogne waarschijnlijk wel van moeten is? Ik bedoel dat ze daar in sommige jaren misschien niet de keuze hebben om rijper te laten worden?

Ik denk idd dat chaptalisatie in Bourgogne eerder gemeengoed is dan uitzondering.
Nu, toen men in de Ahr zag dat ik een bijzondere interesse had voor die chaptalisatie bleef men plots eerder discreet toch (bij Shumi en ook bij Bertram...)

BTW

Net een Pinot pur geopend, 2014.
Deze wijn heeft de finesse en elegantie van pakweg een Morey St Denis van Lignier Michelot. Nét niet de lengte misschien, maar toch. Stunning.
Aha, da's goed nieuws Smile


RE: Paul Schumacher, Ahr - vinejo - 11-04-2017 01:54 PM

Fotootje van Paul Schumacher (rechts op de foto) - we waren de buit aan het inladen ;-)
(links op de foto Gerten en St Canaar)


RE: Paul Schumacher, Ahr - Olivier - 11-04-2017 04:12 PM

(11-04-2017 01:54 PM)vinejo schreef:  Fotootje van Paul Schumacher (rechts op de foto) - we waren de buit aan het inladen ;-)
(links op de foto Gerten en St Canaar)

en een Jeroboam meegekregen of gekocht? Smile


RE: Paul Schumacher, Ahr - vinejo - 11-04-2017 06:19 PM

(11-04-2017 04:12 PM)Olivier schreef:  
(11-04-2017 01:54 PM)vinejo schreef:  Fotootje van Paul Schumacher (rechts op de foto) - we waren de buit aan het inladen ;-)
(links op de foto Gerten en St Canaar)

en een Jeroboam meegekregen of gekocht? Smile

Gekocht door LL (maker vd foto) voor eens "een speciale gelegenheid" Slurp


RE: Paul Schumacher, Ahr - Gerten - 11-04-2017 09:47 PM

Interessante commentaren !
Ik kijk al uit naar de eerste pur pinot die opengaat !


RE: Paul Schumacher, Ahr - Gerten - 13-04-2017 09:06 PM

(05-03-2017 05:10 PM)vinejo schreef:  Pur pinot 2014
(voor de juiste schrijfwijze zie foto)
Doorzichtig rood met violet schijn.
De neus is eerder discreet, toetsen van cacao, vers zwart (of is het rood?) fruit, mineraliteit. Een aangename kruidigheid (peper, nootmuskaat) vervolledigt het pallet.
In de mond een mooie materie die van bij de start is ingebed in knapperige zuurtjes, tannines zijn perfect rijp en krokant, de wijn is behoorlijk lang in de mond, behoudt zijn fraicheur, schitterende balans. Eindigt wel tamelijk kort.
Een pinot noir waar mijn vrouw van houdt, dat gebeurt normaal gezien enkel bij Bourgognes van 30+€...
90+


Vandaag de pure pinot 14 geopend en ik kan mij 100% vinden in deze beschrijving en score. Zeer knappe wijn van een vakman, uitermate op dronk, zacht en niets dat wringt.


RE: Paul Schumacher, Ahr - Fre - 03-05-2017 10:02 PM

(23-11-2015 09:36 PM)vinejo schreef:  Bezocht het domein in november, Shumacher zoekt eerder de Franse stijl dus dat leek me wel wat. De proeverij ginds viel heel goed mee, wou nu eens thuis herproeven.
Ik opende een fles Carpe Diem, spatburgunder 2013, 13 euro op domein.
Eerste dag gewoon goed, tweede dag echt heel goed.
Kersen, aardbei, cacao, bloemetjes, wat kruidigheid (peper), mineraal (ijzer)
Het mondgevoel is fris en fluwelig (eerste dag korreliger) met zachte tannines en milde zuurtjes, munt, chocolade.
Goh, dat is mooi hoor. Voor mij inderdaad de perfecte symbiose tussen een Bourgondische pinot noir en een spatburgunder.
Mocht ik cavist zijn, ik zou t wel weten...

Vandaag proefde ik de 2014. Eerste dag en al boenk erop! Pinot as I like it! Geen fruitbom, wel een elegant geheel van bosaardbei, grafiet, nieuw leder, beetje ijzer en wat peper. Hier ook een fris gevoel maar dan zonder die korreligheid die ik in deze wijn (ander jaar ook) niet heb. Voor Pinot Noir liefhebber die af en toe ook 's naar hun budget moeten kijken: er is nog hoop Wink

Bedankt aan de leverancier!


RE: Paul Schumacher, Ahr - Smaakatleet - 06-06-2017 07:09 PM

Dit weekend langs geweest bij Paul Schumacher .
De instapper spätburgunder , carpe diem en de krauterberg die aangeboden werden zijn allemaal 2015 .

De pur pinot en marienthaler waren nog 2014 .

Mijn verwachtingen lagen ook vrij hoog.

De twee eerste flessen waren pop and pour .

Ahr spätburgunder 2015 :
Zeer schone basis wijn hoor !
De mooie zuurtjes verdienen hier een vermelding apart .
Pinot van 9 euro , dit zou een standaard mogen zijn !

Carpe diem 2015 :

Hier ligt de lat al een pak hoger .
Het niveau van de degelijke instapper ,
is nog ergens te bespeuren in de achteruitkijkspiegel .
De wijn is vol en complex .
Volgeladen van lekker fruit .

Vanaf hier stonden de flessen al een dag of 6 open ...

Pur pinot 2014 :


De structuur van de wijn getuigde dat dit opnieuw van een andere klasse was .
Opnieuw een volle wijn ronde wijn .
Zeer gelaagd , rijp en een heel lange afdronk !
Dit is binnen nu en drie jaar een waar plezier !

Marienthaler Trotzenberg 2014 :

Deze proefde het mooiste van alle wijnen voor mij .
Alles is mooi rijp , een wijn met stijl .
De pure finesse stijl gemetseld op knappe zuren .
En die blijft maar hangen , zeer mooi !
Binnen een drie a vijf jaar waarschijnlijk in het begin van zijn drinkvenster .
Voor mij persoonlijk wel te nemen dit .

Walporzheimer Kräuterberg 2015 :

Dit is nog een baby ...
Zelfs na zes dagen open te staan !
Wat een materie .
Het fruitige komt er zelfs niet goed door .
De wijn is wel al drinkbaar .
Maar als je weet dat dit waarschijnlijk wel iets kan worden dat haast als perfecte wijn gedefinieerd kan worden .
Dan is dit nu een folieke om eentje te kopen .
Maar wie weet binnen 10 a 15 jaar lijkt dit wel een super koopje Wink .

Toen ik vertelde dat dit mijn gedacht was over de wijn .
Knikte de heer Schumacher met een glimlach .
En vertelde me dat hij de week ervoor eentje had geopend van 15 jaar oud.
En die inderdaad perfect op dronk was ...

Het was een zeer kort bezoekje .
Nog een drukke dag voor de boeg .

Maar wat een mooie wijnen , goede ontvangst en betoverende omgeving .


Bedankt voor deze tip !


RE: Paul Schumacher, Ahr - vinejo - 03-08-2017 06:47 PM

Gisteren de riesling Rheinspiel 2016 gedronken, ter plaatse gekocht in april.
Druiven komen van iets verder weg (Mittelrhein).
Speelse, verleidelijke neus met pakken fruit (citrus, appel, peer, limoen).
In de mond niet poérdroog maar het beetje restzoet wordt mooi door de frisse zuren gedragen. De afdronk is relatief kort, met citruszeste en limoen.
Lekker!


RE: Paul Schumacher, Ahr - Smaakatleet - 18-08-2017 04:43 PM

Euh pluk het weekend!













Binnen half uurtje als de wijn wat meer op temperatuur is. Smile


RE: Paul Schumacher, Ahr - Smaakatleet - 20-08-2017 02:41 PM

Vandaag wat verder geplukt.
De wijn heeft sedert vrijdag avond gewoon in de koelkast verbleven.

De wijn was het lekkerste gekoeld.
Ging wel meer op het kruidige , was sappig , complex.
De koelte gaf de wijn zeker een extra dimensie.

Een ander glas warmer gedronken.
Nog steeds een beetje frisser dan meeste rode wijnen.
Toen kwam de wijn veel meer op zen fruit.
Aardbei , frambozen en zelfs wat krieken.
De zuurtjes kwamen hier wel het mooiste uit.
Was een half uurtje na uitschenken.

Zoals reeds ervoor beschreven door Jo was er ook wel een cacao toets.


Kortom een zeer mooie wijn voor zen prijs.
Zeker voor een pinot noir dan nog wel! Wink


RE: Paul Schumacher, Ahr - vinejo - 20-08-2017 03:01 PM

(20-08-2017 02:41 PM)gertjeuh schreef:  Vandaag wat verder geplukt.
De wijn heeft sedert vrijdag avond gewoon in de koelkast verbleven.

De wijn was het lekkerste gekoeld.
Ging wel meer op het kruidige , was sappig , complex.
De koelte gaf de wijn zeker een extra dimensie.

Een ander glas warmer gedronken.
Nog steeds een beetje frisser dan meeste rode wijnen.
Toen kwam de wijn veel meer op zen fruit.
Aardbei , frambozen en zelfs wat krieken.
De zuurtjes kwamen hier wel het mooiste uit.
Was een half uurtje na uitschenken.

Zoals reeds ervoor beschreven door Jo was er ook wel een cacao toets.


Kortom een zeer mooie wijn voor zen prijs.
Zeker voor een pinot noir dan nog wel! Wink

Heb enkel 2014 van Shumacher geproefd, hij vertelde dat dit voor de wijnbouwer een jaar van hard werken was.
Voor 2015 had hij niks moeten doen zei hij ;-)
Wel benieuwd naar het verschil, hoewel je TN toch wel gelijk loopt met mijn ervaringen.


RE: Paul Schumacher, Ahr - Smaakatleet - 20-08-2017 06:06 PM

Net even herlezen die TN van de 13.

Deze 15 was niet korrelig op dag 1.
Eigenlijk direct vol van fruit.

Mss het korrelige van het iets meer gemaakt te zijn?
Kan je soms ook hebben in BDX in jaren waar er iets meer moet gewerkt worden aan de wijn.

Deze 15 had wel bij openen een vrij rijp neusje ook.
Had die 14 dat ook?

Tis maar een denkpiste hé.


RE: Paul Schumacher, Ahr - vinejo - 21-08-2017 12:43 AM

(20-08-2017 06:06 PM)gertjeuh schreef:  Net even herlezen die TN van de 13.

Deze 15 was niet korrelig op dag 1.
Eigenlijk direct vol van fruit.

Mss het korrelige van het iets meer gemaakt te zijn?
Kan je soms ook hebben in BDX in jaren waar er iets meer moet gewerkt worden aan de wijn.

Deze 15 had wel bij openen een vrij rijp neusje ook.
Had die 14 dat ook?

Tis maar een denkpiste hé.

K zal binnenkort nog eens eentje open trekken om de korreligheid te onderzoeken ;-)


RE: Paul Schumacher, Ahr - vinejo - 28-10-2017 01:16 PM

Net laatste slokje van de gewone spatburgunder 2014 gedronken. Floraal, rood fruit, zacht, elegant. Heerlijk. Open van woensdag en gaf geen krimp.


RE: Paul Schumacher, Ahr - Smaakatleet - 28-10-2017 01:43 PM

Toch ongelooflijk he dat die zolang goed blijven!


RE: Paul Schumacher, Ahr - vinejo - 01-11-2017 01:48 AM

Wijn geschonken aan drie medewijnfreaks.
Hmmmm....
Lichte kleur, lijkt wel Bourgogne....
Maar in de neus toch te kruidig...
En ook in de mond is er een touch die ons wegdrijft van Bourgogne...
Plots denkt Vince aan cabernet franc...
En na enig wikken en wegen valt het hoge woord.
De Ahr streek?
Jawel.

We dronken een heerlijke cabernet sauvignon (mogelijks met een snuifje merlot) van Shumacher.
Een Bourgondische cabernet sauvignon, waar gaan we dat schrijven?

Awel, hiér hé!


RE: Paul Schumacher, Ahr - Fre - 01-11-2017 10:47 AM

(01-11-2017 01:48 AM)vinejo schreef:  Wijn geschonken aan drie medewijnfreaks.
Hmmmm....
Lichte kleur, lijkt wel Bourgogne....
Maar in de neus toch te kruidig...
En ook in de mond is er een touch die ons wegdrijft van Bourgogne...
Plots denkt Vince aan cabernet franc...
En na enig wikken en wegen valt het hoge woord.
De Ahr streek?
Jawel.

We dronken een heerlijke cabernet sauvignon (mogelijks met een snuifje merlot) van Shumacher.
Een Bourgondische cabernet sauvignon, waar gaan we dat schrijven?

Awel, hiér hé!
Op basis van de fijnheid, dacht ik niet meteen aan Cabernet Sauvignon. Maar toen het woord viel, was de link er idd op basis van de structuur van de wijn. When Ahr meets Cabernet. Zeer leuke ontdekking en gewoon fantastisch van de wijnbouwer dat hij het aandurft om in een Pinot streek dit te verbouwen én z'n eigen stempel te drukken.


RE: Paul Schumacher, Ahr - Olivier - 01-11-2017 10:38 PM

(01-11-2017 01:48 AM)vinejo schreef:  Wijn geschonken aan drie medewijnfreaks.
Hmmmm....
Lichte kleur, lijkt wel Bourgogne....
Maar in de neus toch te kruidig...
En ook in de mond is er een touch die ons wegdrijft van Bourgogne...
Plots denkt Vince aan cabernet franc...
En na enig wikken en wegen valt het hoge woord.
De Ahr streek?
Jawel.

We dronken een heerlijke cabernet sauvignon (mogelijks met een snuifje merlot) van Shumacher.
Een Bourgondische cabernet sauvignon, waar gaan we dat schrijven?

Awel, hiér hé!

Dit is een zalige wijn om je kop op te breken. WTF is dit? Rijp rood fruit in de neus, zelfs een aardbeitje? Maar dan toch wel wat structuur en een mooie fraicheur. Cabernet sauvignon uit de Ahr... Heerlijk bij de neus genomen! Wink


RE: Paul Schumacher, Ahr - Smaakatleet - 28-11-2017 07:22 PM

2015 van de instapper spätburgunder.
Had drie flessen gekocht.
Twee cadeau gedaan aan mede liefhebbers.


75cl puur plezier!


RE: Paul Schumacher, Ahr - Smaakatleet - 29-07-2018 01:37 PM

Deze week nog eens gaan. Normaal is de nieuwe jaargang krauterberg dan ook te koop. Tongue SlurpSmileWinkcheers


RE: Paul Schumacher, Ahr - Corto - 01-08-2018 01:00 PM

Blijkbaar zijn de carpe diem, pur pinot en de krauterberg grote aanraders.

Hoe zijn zijn witte wijnen? Zitten daar ook aanraders tussen?


RE: Paul Schumacher, Ahr - vinejo - 01-08-2018 02:02 PM

(01-08-2018 01:00 PM)Corto schreef:  Blijkbaar zijn de carpe diem, pur pinot en de krauterberg grote aanraders.

Hoe zijn zijn witte wijnen? Zitten daar ook aanraders tussen?

Ja hoor, zijn riesling is zeer mooi, komt wel niet uit Ahr (Rheinhessen denk ik) en ook de blanc de noir vond ik knap - allebei heel betaalbaar (8-9 euro dacht ik)

Edit : TN gevonden, blijkbaar deed de BdN me aan een chenin denken Big Grin

WT bij St Canard, 24/06/17

1. De witte wijn was meteen een schot in de roos. Bijzonder knappe wijn! Heerlijk. En herkenbaar! Die hars, honing, peer, dat minerale, die mooie zuurtjes die een redelijk mollige vulling dekten, die droge achtergrond, dit is chenin blanc dacht deze jongen, meer zelfs volgens mij was het een Vouvray van Huet! Was dit zelfs redelijk zeker, we waren er dan ook samen geweest twee jaar terug. Haha, met een beetje afleiding en deductie weer indruk gemaakt bij mijn medeproevers!
Dacht deze jongen.
Het was een blanc de noir gemaakt van pinot noir, getekend Paul Shumacher. 90


RE: Paul Schumacher, Ahr - Kupers - 01-08-2018 02:22 PM

(01-08-2018 02:02 PM)vinejo schreef:  Ja hoor, zijn riesling is zeer mooi, komt wel niet uit Ahr (Rheinhessen denk ik) en ook de blanc de noir vond ik knap - allebei heel betaalbaar (8-9 euro dacht ik)

Ik denk eerder uit de Mittelrhein (iets dichterbij). Oa. Josten & Klein in Remagen maakt wijn in zowel Ahr als Mittelrhein.


RE: Paul Schumacher, Ahr - vinejo - 01-08-2018 03:07 PM

(01-08-2018 02:22 PM)Kupers schreef:  
(01-08-2018 02:02 PM)vinejo schreef:  Ja hoor, zijn riesling is zeer mooi, komt wel niet uit Ahr (Rheinhessen denk ik) en ook de blanc de noir vond ik knap - allebei heel betaalbaar (8-9 euro dacht ik)

Ik denk eerder uit de Mittelrhein (iets dichterbij). Oa. Josten & Klein in Remagen maakt wijn in zowel Ahr als Mittelrhein.

Inderdaad, dat bedoelde ik, thank you


RE: Paul Schumacher, Ahr - Corto - 02-08-2018 09:05 AM

(01-08-2018 02:02 PM)vinejo schreef:  Ja hoor, zijn riesling is zeer mooi, komt wel niet uit Ahr (Rheinhessen denk ik) en ook de blanc de noir vond ik knap - allebei heel betaalbaar (8-9 euro dacht ik)

Bedankt voor de info, misschien dat ik bij het terug naar huis rijden na de vakantie eens binnenspring.

Kan men tijdens de openingstijden van de winkel normaal gezien ook proeven of is dit enkel op afspraak?


RE: Paul Schumacher, Ahr - vinejo - 02-08-2018 11:09 AM

(02-08-2018 09:05 AM)Corto schreef:  
(01-08-2018 02:02 PM)vinejo schreef:  Ja hoor, zijn riesling is zeer mooi, komt wel niet uit Ahr (Rheinhessen denk ik) en ook de blanc de noir vond ik knap - allebei heel betaalbaar (8-9 euro dacht ik)

Bedankt voor de info, misschien dat ik bij het terug naar huis rijden na de vakantie eens binnenspring.

Kan men tijdens de openingstijden van de winkel normaal gezien ook proeven of is dit enkel op afspraak?

Geen idee, heb altijd afspraak gemaakt...


RE: Paul Schumacher, Ahr - Smaakatleet - 02-08-2018 12:28 PM

(02-08-2018 11:09 AM)vinejo schreef:  
(02-08-2018 09:05 AM)Corto schreef:  
(01-08-2018 02:02 PM)vinejo schreef:  Ja hoor, zijn riesling is zeer mooi, komt wel niet uit Ahr (Rheinhessen denk ik) en ook de blanc de noir vond ik knap - allebei heel betaalbaar (8-9 euro dacht ik)

Bedankt voor de info, misschien dat ik bij het terug naar huis rijden na de vakantie eens binnenspring.

Kan men tijdens de openingstijden van de winkel normaal gezien ook proeven of is dit enkel op afspraak?

Geen idee, heb altijd afspraak gemaakt...
afspraak lijkt Me zeker een gemak.
zijn die niet in zomerverlof?
Gisteren geweest, 2016 is een topjaar!


Eens bellen ofzo corto.


RE: Paul Schumacher, Ahr - shiraz - 03-08-2018 10:18 AM

zie website

Opening hours of the tasting room for walk-ins:

Monday, Tuesday, Thursday, Friday: 9am – 12pm
Saturday & Sunday: 10am -12pm
Wednesday: closed
Please call us to make an appointment.
From 01. - 14. January 2019 our winery will be closed.
To receive an up-to-date wine and price list, please send an email to: ps-info@weingut-ps.de and you will have it in your inbox in no time.
If you placed an order with us, you can either come and collect it, or alternatively we can ship it to you

https://www.weingut-ps.de/seiten_en/philosophieweine.php


RE: Paul Schumacher, Ahr - Olivier - 03-08-2018 12:17 PM

(03-08-2018 10:18 AM)shiraz schreef:  zie website

Opening hours of the tasting room for walk-ins:

Monday, Tuesday, Thursday, Friday: 9am – 12pm
Saturday & Sunday: 10am -12pm
Wednesday: closed
Please call us to make an appointment.
From 01. - 14. January 2019 our winery will be closed.
To receive an up-to-date wine and price list, please send an email to: ps-info@weingut-ps.de and you will have it in your inbox in no time.
If you placed an order with us, you can either come and collect it, or alternatively we can ship it to you

https://www.weingut-ps.de/seiten_en/philosophieweine.php

Dodelijk efficiënt, de Shiraz! thumbsup


RE: Paul Schumacher, Ahr - Corto - 03-08-2018 12:55 PM

(03-08-2018 10:18 AM)shiraz schreef:  zie website

Opening hours of the tasting room for walk-ins:

Monday, Tuesday, Thursday, Friday: 9am – 12pm
Saturday & Sunday: 10am -12pm
Wednesday: closed
Please call us to make an appointment.
From 01. - 14. January 2019 our winery will be closed.
To receive an up-to-date wine and price list, please send an email to: ps-info@weingut-ps.de and you will have it in your inbox in no time.
If you placed an order with us, you can either come and collect it, or alternatively we can ship it to you

https://www.weingut-ps.de/seiten_en/philosophieweine.php

Shiraz,

bedankt voor de info. Ik zal er op de maandag bij de terugreis eens binnenspringen (is een omweg van nauwelijks 10 minuten).
De prijslijst heb ik al enkele dagen geleden ontvangen.


RE: Paul Schumacher, Ahr - Smaakatleet - 03-08-2018 07:22 PM

Deze week dus een bezoek gebracht aan Paul Schumacher.

Spätburgunder 2016 : niet gemaakt!! kwaliteit was zo goed dat de laagste in rij carpe diem is voor jaargang 2016.


Alsook is dit de eerste jaargang waar er geen nieuwe barrique gebruikt werd.
Resulterend in iets sappigere fruitige, structuur volle wijnen.

Carpe diem 2016 : gisteren al een flesje van geledigd.
Lekker! Barst van het fruit, ietsje minder streng dan de 15.

Glouglou met stijl!

De vorige jaargang was top op dag 2, deze na 2 minuten en haalt bijna zeker geen dag 2.

Pur pinot 2016: zeer veel rood fruit , nog meer juicy. Een speelse topper.

Rosenthal 2016 : een nieuwe wijn in het gamma stokken van 30 jaar als ik le niet vergis. Zeer boeiende wijn, complex , strakkere stijl de zuurtjes die eens goed de zweep laten knallen en zeer lang! Aanrader...

Marienthaler Trotzenberg 2016 : vorige jaargang 15 kon me zeer bekoren.
Sappig , ietsje molliger dan de voorgaande wijn met opnieuw klassevolle zuurtjes.

Krauterberg 2016 : tja alles wat ik zoek in top spätburgunder.
Heel veel van alles, fruit , zuren , zeer complex en verbazend toegankelijk.
Stond al vier dagen open. Denk dat mijn 15 langer zal liggen...


Aangename mens met zeer mooie wijnen!


RE: Paul Schumacher, Ahr - Corto - 21-08-2018 08:52 AM

Even snel binnengesprongen bij Paul Schumacher op de terugweg naar België. De vrouw en kinderen wachtten in de wagen, dus met spijt in het hart heb ik het proeven moeten afslaan.

Jammer, want Paul Schumacher haalde meteen al drie flessen tevoorschijn waaronder onder meer de Rosenthal en de Marienthaler Trotzenberg.

Ik heb dan maar zelf een proefpakket samengesteld:
- 2016 Spätburgunder Carpe Diem
- 2016 Spätburgunder PurPinot
- 2016 Ahrweiler Rosenthal
- 2015 Cabernet Sauvignon & Merlot
- 2017 Blanc de Noir
- 2017 Leutesdorfer Gartenlay Riesling

Ik ben benieuwd. Als de wijnen zo lekker zijn als ik van de reacties op het forum mag afleiden, keer ik nog weleens terug en zal ik er ter plaatse wat meer tijd besteden om te proeven en wat extra te kopen - of eventueel eens een bestelling via die Ahrweindepot proberen.


RE: Paul Schumacher, Ahr - Smaakatleet - 11-11-2018 09:09 AM

Carpe diem '16 heel lekker!
Fles gaat snel, voor wie eentje opentrekt open dertig minuten op voorhand.


RE: Paul Schumacher, Ahr - Vinogan(s) - 12-11-2018 10:55 AM

Cabernet sauvignon & merlot 2015

Rood fruit, lichte ijzertoets. Sappig. Wel redelijk discrete neus. In de mond hetzelfde, aangevuld met te opvallende zuren. Heel lichte structuur. Buiten de aciditeit komt de wijn wat flauw over, mist wat smaakintensiteit. Het is alsof de zuren wat te veel uitsteken en onvoldoende bedekt worden door fruit. Atypische cabernet wel.

Ging goed samen met koteletjes en gegratineere bloemkool. Goede alledaagse wijn, als de zuren nog wat temperen kan dit misschien nog iets beter worden. 86+

Dank aan de leverancier!


RE: Paul Schumacher, Ahr - Kupers - 12-11-2018 11:25 AM

Aha, ik was gisteren bij Kreuzberg en het ging erover wie nog cabernet had aangeplant in de Ahr, bij deze dus bekend Smile.


RE: Paul Schumacher, Ahr - vinejo - 17-11-2018 02:33 PM

Pur Pinot 2015
Eerste geur overrijpe aardbeien, bweuk.
Beetje wee gevoel, weinig fraicheur.
In de mond is het beter, genoeg fraicheur (maar geen overschot).
Sappig, rijpe tannines, geen tweede dimensie echter.
Zoetige afdronk.
Het type vlotte wegdrinker om met 2 of meer te degusteren, eeerder dan een meditatiewijn die je langzaam maar zeker tracht te doorgronden.
Verkeerd gekozen als flesje om alleen te proeven.
Wie wil meedrinken is welkom. Wink


RE: Paul Schumacher, Ahr - vinejo - 17-11-2018 03:07 PM

(17-11-2018 02:33 PM)vinejo schreef:  Pur Pinot 2015
Eerste geur overrijpe aardbeien, bweuk.
Beetje wee gevoel, weinig fraicheur.
In de mond is het beter, genoeg fraicheur (maar geen overschot).
Sappig, rijpe tannines, geen tweede dimensie echter.
Zoetige afdronk.
Het type vlotte wegdrinker om met 2 of meer te degusteren, eeerder dan een meditatiewijn die je langzaam maar zeker tracht te doorgronden.
Verkeerd gekozen als flesje om alleen te proeven.
Wie wil meedrinken is welkom. Wink

Een goed halfuur later is de neus al veel complexer, met munt, caco, amandel. Ook in de mond bevalt dit me nu beter, er zit meer lijn in.
Begint me te smaken, wie wil meedrinken zal zich moeten reppen Wink


RE: Paul Schumacher, Ahr - Fre - 17-11-2018 08:02 PM

(17-11-2018 03:07 PM)vinejo schreef:  
(17-11-2018 02:33 PM)vinejo schreef:  Pur Pinot 2015
Eerste geur overrijpe aardbeien, bweuk.
Beetje wee gevoel, weinig fraicheur.
In de mond is het beter, genoeg fraicheur (maar geen overschot).
Sappig, rijpe tannines, geen tweede dimensie echter.
Zoetige afdronk.
Het type vlotte wegdrinker om met 2 of meer te degusteren, eeerder dan een meditatiewijn die je langzaam maar zeker tracht te doorgronden.
Verkeerd gekozen als flesje om alleen te proeven.
Wie wil meedrinken is welkom. Wink

Een goed halfuur later is de neus al veel complexer, met munt, caco, amandel. Ook in de mond bevalt dit me nu beter, er zit meer lijn in.
Begint me te smaken, wie wil meedrinken zal zich moeten reppen Wink

Tis te laat zeker Smile laat t u smaken


RE: Paul Schumacher, Ahr - Tienne - 21-02-2019 07:33 PM

(10-04-2017 06:54 PM)vinejo schreef:  Doén Greg!
Zijn Pinot pur doet me nu zelfs even denken aan Pialade, you know..? Wink
Topcuvee kost inderdaad door de 40 euro. Heb ik 1 x geschonken op een degustatie bij Winevet, zou hier ergens op t forum moeten staan.

Deze middag hebben ook wij zeer genoten van deze wijn (2014).
Doet bij momenten idd zeer Reynaud aan.


RE: Paul Schumacher, Ahr - vinejo - 21-02-2019 08:06 PM

(21-02-2019 07:33 PM)Tienne schreef:  
(10-04-2017 06:54 PM)vinejo schreef:  Doén Greg!
Zijn Pinot pur doet me nu zelfs even denken aan Pialade, you know..? Wink
Topcuvee kost inderdaad door de 40 euro. Heb ik 1 x geschonken op een degustatie bij Winevet, zou hier ergens op t forum moeten staan.

Deze middag hebben ook wij zeer genoten van deze wijn (2014).
Doet bij momenten idd zeer Reynaud aan.

2014 is idd zó mooi bij Shumacher. Echt wel Franse stijl. Wat ik al proefde van 2015 is een stuk Duitser.


RE: Paul Schumacher, Ahr - Vince - 14-04-2019 09:11 AM

2015 frühburgunder
ik had hier destijds ter plaatse maar één flesje van gekocht want is een rariteit (80 ha of zoiets in heel Duitsland waarvan meeste in de Ahr aangeplant)
dag 1 en 2: licht jammy en rijpe aardbeitjes, niet complex, lekker wijntje, een beetje zoals ik me het herinnerde van tijdens ons bezoek
dag 4 (!) het laatste derde van de fles uitgedronken, toch een openbaring want meer mineraliteit en frisheid, meer complexiteit, plezant thuiskomen van een trip uit...Duitsland


RE: Paul Schumacher, Ahr - Thierry Debaisieux - 28-07-2019 10:10 PM

Jo liet me Carpe Diem 2014 drinken.
Het is een heerlijke wijn.


RE: Paul Schumacher, Ahr - Smaakatleet - 29-07-2019 07:34 AM

Twee dagen geleden een 15 gedronken.
Carpe Diem hé.
Hout was zeer mooi geïntegreerd, had wel een half uurtje nodig.
16 ligt mij echt meer, geen nieuw hout meer.
Het fruit is iets meer zichtbaar.
17 zijn er ook wel mooie wijnen gemaakt daar hoor.


RE: Paul Schumacher, Ahr - vinejo - 24-08-2019 02:06 PM

Gisteren de pinot pur 2014 geopend.
Zoals ik al meerdere keren bij spatburgunder had (onlangs ook bij Bertram) had deze wijn na openen een zeer overheersende, bijna off putting neus van (te) rijpe aardbei. Ook in de mond mist de wijn spanning, een soort bitterzoete smaak die me niet echt bevalt.
Uit ervaring weet ik dat een dagje zuurstof hierin wonderen kan doen.

En inderdaad, vandaag toont deze wijn een andere gedaante, het fruit is nu getemperd en mooi omringd door wat peper en minerale toetsen. In de mond is dit zeer fris, sappig en zuiver, met een mooi volume en werkelijk edele tannines. Zijdezachte wijn.

Reminder: wijnen uit de Ahr de Reynaud behandeling geven.


RE: Paul Schumacher, Ahr - Venne - 10-09-2019 05:27 PM

Dit weekend ook eens bij Paul langsgeweest. Wat een toffe man.
Alles mogen proeven en natuurlijk wat meegenomen om thuis nog eens over te doen. Maar dan wel na wat rijping in de kelder. 2017 was blijkbaar pas op fles gekomen.
2018 was very hot daar en 2019 was nog even afwachten. Het was eindelijk aan het regenen dit weekend maar het bleef koel..
Ik kan na dit weekend wel even geen spatburgunder meer zien :-)

De cabernet sauvignon maakt hij niet meer.

Ik begrijp waarom die wijnen zo lekker zijn : geen rommel id wijngaard , spontane vergisting en min gebruik van sulfiet enz...


RE: Paul Schumacher, Ahr - Smaakatleet - 10-09-2019 09:33 PM

Ja ook een goede ( zo goed mogelijk omwille van de taal niet machtig zijn) babbel gehad. Zijn wijnen bevatten iets minder dan 40mg sulfiet ofzo.

Sinds 2016 is het enkel maar beter.
Ken het domein nog niet lang.
Maar 14 en 15 waren iets harder ook omdat er dan nog nieuw hout gebruikt werd. Van 16 niet meer, love it.
Wat vond je van de Rosenthal?


RE: Paul Schumacher, Ahr - Venne - 11-09-2019 03:50 PM

(10-09-2019 09:33 PM)Smaakatleet schreef:  Ja ook een goede ( zo goed mogelijk omwille van de taal niet machtig zijn) babbel gehad. Zijn wijnen bevatten iets minder dan 40mg sulfiet ofzo.

Sinds 2016 is het enkel maar beter.
Ken het domein nog niet lang.
Maar 14 en 15 waren iets harder ook omdat er dan nog nieuw hout gebruikt werd. Van 16 niet meer, love it.
Wat vond je van de Rosenthal?

De beste van de reeks , dus ook mee naar huis genomen :-)


RE: Paul Schumacher, Ahr - wvd - 11-09-2019 05:18 PM

(10-09-2019 05:27 PM)Venne schreef:  Dit weekend ook eens bij Paul langsgeweest. Wat een toffe man.
Alles mogen proeven en natuurlijk wat meegenomen om thuis nog eens over te doen. Maar dan wel na wat rijping in de kelder. 2017 was blijkbaar pas op fles gekomen.
2018 was very hot daar en 2019 was nog even afwachten. Het was eindelijk aan het regenen dit weekend maar het bleef koel..
Ik kan na dit weekend wel even geen spatburgunder meer zien :-)

De cabernet sauvignon maakt hij niet meer.

Ik begrijp waarom die wijnen zo lekker zijn : geen rommel id wijngaard , spontane vergisting en min gebruik van sulfiet enz...

Spontane vergisting is m.i. absoluut geen garantie of zelfs maar een indicatie van kwaliteit. Geen rommel in de wijngaard en zeer hygiënisch werken uiteraard wel.
Ik proef schitterende wijnen die gemaakt zijn met wat men dan cultuurgist noemt. Vele van de nu op de markt zijnde gistculturen zijn niet meer dan een selectie van de "goede" in de natuur voorkomende gisten, dikwijls aangepast per regio. Ik zie niet in wat daar mis mee is. Maar wellicht bedoel je de industriële gisten die voor bepaalde aroma's zorgen en dan ben ik het voor 100% met je eens, tenminste waar het kwaliteitswijn betreft.


RE: Paul Schumacher, Ahr - Smaakatleet - 11-09-2019 06:21 PM

(11-09-2019 03:50 PM)Venne schreef:  
(10-09-2019 09:33 PM)Smaakatleet schreef:  Ja ook een goede ( zo goed mogelijk omwille van de taal niet machtig zijn) babbel gehad. Zijn wijnen bevatten iets minder dan 40mg sulfiet ofzo.

Sinds 2016 is het enkel maar beter.
Ken het domein nog niet lang.
Maar 14 en 15 waren iets harder ook omdat er dan nog nieuw hout gebruikt werd. Van 16 niet meer, love it.
Wat vond je van de Rosenthal?

De beste van de reeks , dus ook mee naar huis genomen :-)

Voor mij was het nipt Trotzenberg of Rosenthal als beste.
Van de vatstalen '18 zeg ik zonder twijfel Rosenthal...


RE: Paul Schumacher, Ahr - Fre - 03-12-2019 09:01 PM

Carpe diem 2014
Ik dacht dat deze hoognodig op zou moeten. Niets is minder waar. Wat een verleider zeg! Ik blijf maar schenken. Zo koel en zo fris. Blind zou ik nooit in de Ahr zitten. Rozen en een frisse mineraliteit. Die fraicheur is ook waarneembaar in de mond. Fruit en zuren in een optimale balans. Niet heel erg lang maar voor 12,5 eur mag je geen wonderen verwachten. Pure doordrinkwijn met toch ook wel wat complexiteit.


RE: Paul Schumacher, Ahr - Corto - 09-12-2019 01:50 PM

Carpe Diem 2016. Frisse, zachte, fruitige wijn. Smakelijk en drinkt vlot weg. Mist wel wat complexiteit.
(Gedronken meteen na opening.)

Vanavond drink ik de rest. Benieuwd of de dag extra de wijn deugd heeft gedaan.


RE: Paul Schumacher, Ahr - vinejo - 20-01-2020 08:32 PM

Na een Des Tours 2012 de gewone cuvee 2015 van Shumacher geopend.
Was half leeg, nu weer in het glas.

Zoveel mooier op dag twee. Bloemetjes, peper, kaneel, grafiet, aardbei en appelsien in de neus.
Sappig en heel fris, heel mooie, bijna knapperige materie. Wat tabaktoetsen in de afdronk.

Heel koel geschonken en dat doet deze wijn deugd.
Topmiddenmoter!


RE: Paul Schumacher, Ahr - wvd - 21-01-2020 01:22 PM

(20-01-2020 08:32 PM)vinejo schreef:  Na een Des Tours 2012 de gewone cuvee 2015 van Shumacher geopend.
Was half leeg, nu weer in het glas.

Zoveel mooier op dag twee. Bloemetjes, peper, kaneel, grafiet, aardbei en appelsien in de neus.
Sappig en heel fris, heel mooie, bijna knapperige materie. Wat tabaktoetsen in de afdronk.

Heel koel geschonken en dat doet deze wijn deugd.
Topmiddenmoter!

thumbsup

Nou neeej, wellicht eerder een lagere middenmoter hé, een gewone cuvée...Wink


RE: Paul Schumacher, Ahr - vinejo - 21-01-2020 01:37 PM

(21-01-2020 01:22 PM)wvd schreef:  
(20-01-2020 08:32 PM)vinejo schreef:  Na een Des Tours 2012 de gewone cuvee 2015 van Shumacher geopend.
Was half leeg, nu weer in het glas.

Zoveel mooier op dag twee. Bloemetjes, peper, kaneel, grafiet, aardbei en appelsien in de neus.
Sappig en heel fris, heel mooie, bijna knapperige materie. Wat tabaktoetsen in de afdronk.

Heel koel geschonken en dat doet deze wijn deugd.
Topmiddenmoter!

thumbsup

Nou neeej, wellicht eerder een lagere middenmoter hé, een gewone cuvée...Wink

Dat vrees ik ook Big Grin


RE: Paul Schumacher, Ahr - Vince - 05-04-2020 09:52 AM

Pur Pinot 2015
pop and pour, ik had bij 2015 een volle, rijpe wijn verwacht; deze wijn was rijp maar met enorm veel finesse, aroma's van lichtrood fruit, eerder mineralig dan fruitig, subtiele houttoets en tannines, fijne zuren, lange afdronk, een villages wijn (Ortswein) maar wat een drinkplezier, onmiskenbaar bourgondisch van stijl
Ik dronk deze naast een Dernauer spätburgunder 2016 van Bertram (2 euro goedkoper dan de Pur pinot), dus 2 "villages" naast elkaar, deze wijn was nog rijper, sterker op zijn fruit (rijpe sappige bramen en krieken), romig, voller, met eveneens een lange afdronk.
Moeilijk kiezen welke ik de voorkeur geef, 2 verschillende stijlen en wat mij betreft evenwaardig van niveau, mijn vader verkoos de Pur Pinot

Mijn ervaring is dat de wijnen van Bertram vanaf niveau Erste Lage sterker op finesse zitten. Bij Schumacher is zijn wijnstijl-DNA herkenbaar in alle kwaliteitsniveau's.


RE: Paul Schumacher, Ahr - Smaakatleet - 02-08-2020 10:11 AM

18 is op fles.

Warm jaar, de wijnen waren mooi.
Met als twee grote winnaars de Rosenthal 2018 en de Magna Essentia 2018.
Die Magna Essentia is het mooiste wat ik ooit proefde bij Schumacher.


RE: Paul Schumacher, Ahr - vinejo - 02-08-2020 10:34 AM

(02-08-2020 10:11 AM)Smaakatleet schreef:  18 is op fles.

Warm jaar, de wijnen waren mooi.
Met als twee grote winnaars de Rosenthal 2018 en de Magna Essentia 2018.
Die Magna Essentia is het mooiste wat ik ooit proefde bij Schumacher.

Nooit van gehoord, is dat een nieuwe cuvée?


RE: Paul Schumacher, Ahr - Smaakatleet - 02-08-2020 10:43 AM

(02-08-2020 10:34 AM)vinejo schreef:  
(02-08-2020 10:11 AM)Smaakatleet schreef:  18 is op fles.

Warm jaar, de wijnen waren mooi.
Met als twee grote winnaars de Rosenthal 2018 en de Magna Essentia 2018.
Die Magna Essentia is het mooiste wat ik ooit proefde bij Schumacher.

Nooit van gehoord, is dat een nieuwe cuvée?

Ja dit komt ook van hun nieuwe gronden uit het Rosenthal.
Maar deze cuvée maakte hij van de kleine besjes.
Dit vorig jaar geproefd op vat en was toen al zeer onder de indruk.
Echt grootste wijn en naar mijn goesting zullen deze iets sneller klaar zijn om te drinken.
Maar dat is speculeren want het enige wat ik durf te openen onder de 5 jaar is de carpe diem en de gewone spatburgunder.
Tijdje terug een pur Pinot geopend van 14 en deze was nog zeer jong. En veel beter op dag twee.


RE: Paul Schumacher, Ahr - vinejo - 02-08-2020 01:10 PM

(02-08-2020 10:43 AM)Smaakatleet schreef:  
(02-08-2020 10:34 AM)vinejo schreef:  
(02-08-2020 10:11 AM)Smaakatleet schreef:  18 is op fles.

Warm jaar, de wijnen waren mooi.
Met als twee grote winnaars de Rosenthal 2018 en de Magna Essentia 2018.
Die Magna Essentia is het mooiste wat ik ooit proefde bij Schumacher.

Nooit van gehoord, is dat een nieuwe cuvée?

Ja dit komt ook van hun nieuwe gronden uit het Rosenthal.
Maar deze cuvée maakte hij van de kleine besjes.
Dit vorig jaar geproefd op vat en was toen al zeer onder de indruk.
Echt grootste wijn en naar mijn goesting zullen deze iets sneller klaar zijn om te drinken.
Maar dat is speculeren want het enige wat ik durf te openen onder de 5 jaar is de carpe diem en de gewone spatburgunder.
Tijdje terug een pur Pinot geopend van 14 en deze was nog zeer jong. En veel beter op dag twee.

Thanks.
Spatburgunders uit de Ahr presteren voor mij ook bijna altijd beter op dag twee.


RE: Paul Schumacher, Ahr - Smaakatleet - 02-08-2020 01:44 PM

(02-08-2020 01:10 PM)vinejo schreef:  
(02-08-2020 10:43 AM)Smaakatleet schreef:  
(02-08-2020 10:34 AM)vinejo schreef:  
(02-08-2020 10:11 AM)Smaakatleet schreef:  18 is op fles.

Warm jaar, de wijnen waren mooi.
Met als twee grote winnaars de Rosenthal 2018 en de Magna Essentia 2018.
Die Magna Essentia is het mooiste wat ik ooit proefde bij Schumacher.

Nooit van gehoord, is dat een nieuwe cuvée?

Ja dit komt ook van hun nieuwe gronden uit het Rosenthal.
Maar deze cuvée maakte hij van de kleine besjes.
Dit vorig jaar geproefd op vat en was toen al zeer onder de indruk.
Echt grootste wijn en naar mijn goesting zullen deze iets sneller klaar zijn om te drinken.
Maar dat is speculeren want het enige wat ik durf te openen onder de 5 jaar is de carpe diem en de gewone spatburgunder.
Tijdje terug een pur Pinot geopend van 14 en deze was nog zeer jong. En veel beter op dag twee.

Thanks.
Spatburgunders uit de Ahr presteren voor mij ook bijna altijd beter op dag twee.

Dan drink jij deze ook altijd aan het begin van hun drinkvenster?


RE: Paul Schumacher, Ahr - vinejo - 02-08-2020 05:18 PM

Ja klopt, ik heb nog steeds de (misschien foute) gedachte dat deze wijnen in hun jeugd makkelijk kunnen gedronken worden en niet per se beter worden door ouderen. Oudste jaargang die ik liggen heb is 2014, dus heb er nog geen ervaring mee.


RE: Paul Schumacher, Ahr - wvd - 02-08-2020 05:28 PM

(02-08-2020 05:18 PM)vinejo schreef:  Ja klopt, ik heb nog steeds de (misschien foute) gedachte dat deze wijnen in hun jeugd makkelijk kunnen gedronken worden en niet per se beter worden door ouderen. Oudste jaargang die ik liggen heb is 2014, dus heb er nog geen ervaring mee.

Wat is nu ook alweer de belangrijkste eigenschap van de wijnliefhebber, Jo.....?


RE: Paul Schumacher, Ahr - vinejo - 02-08-2020 05:57 PM

(02-08-2020 05:28 PM)wvd schreef:  
(02-08-2020 05:18 PM)vinejo schreef:  Ja klopt, ik heb nog steeds de (misschien foute) gedachte dat deze wijnen in hun jeugd makkelijk kunnen gedronken worden en niet per se beter worden door ouderen. Oudste jaargang die ik liggen heb is 2014, dus heb er nog geen ervaring mee.

Wat is nu ook alweer de belangrijkste eigenschap van de wijnliefhebber, Jo.....?

Hmmm...wacht eens...nee k weet niet, misschien kom ik erop hoor, even geduld!


RE: Paul Schumacher, Ahr - Olivier - 02-08-2020 10:16 PM

Citaat:Wat is nu ook alweer de belangrijkste eigenschap van de wijnliefhebber, Jo.....?

De etiketten kunnen lezen? Of nee, belangrijker nog, de kurk eruit krijgen! Ja, zeker weten.


RE: Paul Schumacher, Ahr - Smaakatleet - 03-08-2020 11:03 AM

(02-08-2020 05:18 PM)vinejo schreef:  Ja klopt, ik heb nog steeds de (misschien foute) gedachte dat deze wijnen in hun jeugd makkelijk kunnen gedronken worden en niet per se beter worden door ouderen. Oudste jaargang die ik liggen heb is 2014, dus heb er nog geen ervaring mee.

Ben jij dan ook eens niet benieuwd naar wat dat zou kunnen geven?
Welke cuvée heb je nog liggen in '14?

Er bestaat geen slechte of foute gedachte hierin.
Het enige wat telt is dat het smaakt.

Voor Bordeaux en vele andere regio's lijkt het vanzelfsprekend dat de wijnen een mooi plekje toegewezen krijgen en jaren rust vooraleer ze het verdienen ontkurkt worden.

@Olivier de kurk eruit krijgen begint wat te lukken hier.
Gisteren maar twee kurken gebroken van de vier.

Al moet ik in alle eerlijkheid bekennen dat de vierde fles met een kroonkurk was.
Het kan ook de vijfde geweest zijn...


RE: Paul Schumacher, Ahr - vinejo - 03-08-2020 11:30 AM

(03-08-2020 11:03 AM)Smaakatleet schreef:  
(02-08-2020 05:18 PM)vinejo schreef:  Ja klopt, ik heb nog steeds de (misschien foute) gedachte dat deze wijnen in hun jeugd makkelijk kunnen gedronken worden en niet per se beter worden door ouderen. Oudste jaargang die ik liggen heb is 2014, dus heb er nog geen ervaring mee.

Ben jij dan ook eens niet benieuwd naar wat dat zou kunnen geven?
Welke cuvée heb je nog liggen in '14?

Er bestaat geen slechte of foute gedachte hierin.
Het enige wat telt is dat het smaakt.

Voor Bordeaux en vele andere regio's lijkt het vanzelfsprekend dat de wijnen een mooi plekje toegewezen krijgen en jaren rust vooraleer ze het verdienen ontkurkt worden.

@Olivier de kurk eruit krijgen begint wat te lukken hier.
Gisteren maar twee kurken gebroken van de vier.

Al moet ik in alle eerlijkheid bekennen dat de vierde fles met een kroonkurk was.
Het kan ook de vijfde geweest zijn...

Tuurlijk ben ik daar benieuwd naar. Maar wat Werner bedoelde was “geduld” dacht ik, en dat heb ik soms te weinig.
T is gewoon zoals bij sommige Bojo s , ze zijn jong al zo lekker en drinkbaar.
Anderzijds, net even gekeken, heb nog 3 Trotzenberg, 2 Pinot Pur en 1 Carpe Diem.
Ga daar gauw eens iets van opentrekken Big Grin


RE: Paul Schumacher, Ahr - Olivier - 03-08-2020 11:57 AM

Citaat: @Olivier de kurk eruit krijgen begint wat te lukken hier.
Gisteren maar twee kurken gebroken van de vier.

Nen echte uitvijzer gij! Smile

Citaat: Ben jij dan ook eens niet benieuwd naar wat dat zou kunnen geven?

We hebben hier eens een Kreuzberg gedronken die toch al een jaar of 8 op de teller had en de evolutie was toch anders als die die je verwacht bij een Bourgogne (herfstige aroma’s bvb). Hier was het meer het fruit dat belegen begon te worden. Ik vond hem mooier enkele jaren ervoor. Maar dat is natuurlijk maar één ervaring van één domein.


RE: Paul Schumacher, Ahr - wvd - 03-08-2020 12:49 PM

(03-08-2020 11:57 AM)Olivier schreef:  
Citaat: @Olivier de kurk eruit krijgen begint wat te lukken hier.
Gisteren maar twee kurken gebroken van de vier.

Nen echte uitvijzer gij! Smile

Citaat: Ben jij dan ook eens niet benieuwd naar wat dat zou kunnen geven?

We hebben hier eens een Kreuzberg gedronken die toch al een jaar of 8 op de teller had en de evolutie was toch anders als die die je verwacht bij een Bourgogne (herfstige aroma’s bvb). Hier was het meer het fruit dat belegen begon te worden. Ik vond hem mooier enkele jaren ervoor. Maar dat is natuurlijk maar één ervaring van één domein.

Naar mijn ervaring rijpt Pinot Noir overal anders dan in Bourgogne. Hoe mooi Pinot's uit Oregon, Nieuw-Zeeland of Duitsland ook zijn, ze ontwikkelen weinig extra's (voorlopig?) vind ik.


RE: Paul Schumacher, Ahr - Smaakatleet - 03-08-2020 04:35 PM

Een tijdje terug via Shiraz een Shelter winery Pinot Noir 2011 in het glas gekregen.
Man wat was dat een mooie wijn!
Onmiskenbaar Duits, alles zat zeer mooi in elkaar.
Weet wel niet meer of het pop and pour was.

En dat deze niet allemaal hetzelfde smaken of verouderen dat is toch zeer leuk?
Zo heb je meer diversiteit.
Het is gewoon zeer leuk als je een fles openmaakt met vrienden dat die op dag 1 er boenk op zit.
Of ge moet u maten twee dagen op rij zien.


RE: Paul Schumacher, Ahr - vinejo - 03-08-2020 04:54 PM

(03-08-2020 04:35 PM)Smaakatleet schreef:  Een tijdje terug via Shiraz een Shelter winery Pinot Noir 2011 in het glas gekregen.
Man wat was dat een mooie wijn!
Onmiskenbaar Duits, alles zat zeer mooi in elkaar.
Weet wel niet meer of het pop and pour was.

En dat deze niet allemaal hetzelfde smaken of verouderen dat is toch zeer leuk?
Zo heb je meer diversiteit.
Het is gewoon zeer leuk als je een fles openmaakt met vrienden dat die op dag 1 er boenk op zit.
Of ge moet u maten twee dagen op rij zien.

Geen idee waarom je vermoedt dat we die Ahr wijnen niet wíllen laten verouderen. Tuurlijk is dat leuk.
Een oudere wijn (maar dan spreek ik over 15-20+) doe ik trouwens sowieso de avond ervoor open.


RE: Paul Schumacher, Ahr - Smaakatleet - 03-08-2020 05:12 PM

(03-08-2020 04:54 PM)vinejo schreef:  
(03-08-2020 04:35 PM)Smaakatleet schreef:  Een tijdje terug via Shiraz een Shelter winery Pinot Noir 2011 in het glas gekregen.
Man wat was dat een mooie wijn!
Onmiskenbaar Duits, alles zat zeer mooi in elkaar.
Weet wel niet meer of het pop and pour was.

En dat deze niet allemaal hetzelfde smaken of verouderen dat is toch zeer leuk?
Zo heb je meer diversiteit.
Het is gewoon zeer leuk als je een fles openmaakt met vrienden dat die op dag 1 er boenk op zit.
Of ge moet u maten twee dagen op rij zien.

Geen idee waarom je vermoedt dat we die Ahr wijnen niet wíllen laten verouderen. Tuurlijk is dat leuk.
Een oudere wijn (maar dan spreek ik over 15-20+) doe ik trouwens sowieso de avond ervoor open.

Ik denk niet dat het kwestie van willen is.

Ze zijn gewoon zo lekker jong.
En denk dat er daardoor velen op jonge leeftijd reeds gedronken worden.
Die Carpe Diem 2014 zou misschien wel eens heerlijk kunnen zijn nu al.


Met Beaujolais heb ik het ook, wil deze eens lang laten liggen maar eens ze 7 jaar oud zijn gaat op één of andere magische wijze het kurk er toch vanaf.


Zo een wijn van 15 jaar en meer als je dat ritueel uitvoert is dat dan enkel om thuis te schenken?


RE: Paul Schumacher, Ahr - vinejo - 03-08-2020 08:12 PM

(03-08-2020 05:12 PM)Smaakatleet schreef:  
(03-08-2020 04:54 PM)vinejo schreef:  
(03-08-2020 04:35 PM)Smaakatleet schreef:  Een tijdje terug via Shiraz een Shelter winery Pinot Noir 2011 in het glas gekregen.
Man wat was dat een mooie wijn!
Onmiskenbaar Duits, alles zat zeer mooi in elkaar.
Weet wel niet meer of het pop and pour was.

En dat deze niet allemaal hetzelfde smaken of verouderen dat is toch zeer leuk?
Zo heb je meer diversiteit.
Het is gewoon zeer leuk als je een fles openmaakt met vrienden dat die op dag 1 er boenk op zit.
Of ge moet u maten twee dagen op rij zien.

Geen idee waarom je vermoedt dat we die Ahr wijnen niet wíllen laten verouderen. Tuurlijk is dat leuk.
Een oudere wijn (maar dan spreek ik over 15-20+) doe ik trouwens sowieso de avond ervoor open.

Ik denk niet dat het kwestie van willen is.

Ze zijn gewoon zo lekker jong.
En denk dat er daardoor velen op jonge leeftijd reeds gedronken worden.
Die Carpe Diem 2014 zou misschien wel eens heerlijk kunnen zijn nu al.


Met Beaujolais heb ik het ook, wil deze eens lang laten liggen maar eens ze 7 jaar oud zijn gaat op één of andere magische wijze het kurk er toch vanaf.


Zo een wijn van 15 jaar en meer als je dat ritueel uitvoert is dat dan enkel om thuis te schenken?

Drie weken terug de Rauzan Segla 2001 geopend de dag er voor en de dag zelf meegenomen naar Winevet, daar gewoon koel gezet.
De wijn was op zijn allerbest.
Als je bedoelt of ik het voor mezelf doe, neen.


RE: Paul Schumacher, Ahr - Smaakatleet - 03-08-2020 10:01 PM

Bedoelde dus of je de fles dan nog transporteerde of niet.
Bedankt om dit even uit te leggen.
Zelf heb ik daar altijd een beetje schrik voor.
Is al eens verkeerd uitgevallen. Wel nog niet met zo een oude wijn.


RE: Paul Schumacher, Ahr - vinejo - 03-08-2020 10:08 PM

(03-08-2020 10:01 PM)Smaakatleet schreef:  Bedoelde dus of je de fles dan nog transporteerde of niet.
Bedankt om dit even uit te leggen.
Zelf heb ik daar altijd een beetje schrik voor.
Is al eens verkeerd uitgevallen. Wel nog niet met zo een oude wijn.

Ja, bij het transport zet ik de wijn meestal vast, nog geen malheuren mee gehad.
Met natuurlijke wijnen moet je..eh.natuurlijk...extra opletten Wink


RE: Paul Schumacher, Ahr - vinejo - 08-08-2020 08:38 PM

(03-08-2020 11:30 AM)vinejo schreef:  
(03-08-2020 11:03 AM)Smaakatleet schreef:  
(02-08-2020 05:18 PM)vinejo schreef:  Ja klopt, ik heb nog steeds de (misschien foute) gedachte dat deze wijnen in hun jeugd makkelijk kunnen gedronken worden en niet per se beter worden door ouderen. Oudste jaargang die ik liggen heb is 2014, dus heb er nog geen ervaring mee.

Ben jij dan ook eens niet benieuwd naar wat dat zou kunnen geven?
Welke cuvée heb je nog liggen in '14?

Er bestaat geen slechte of foute gedachte hierin.
Het enige wat telt is dat het smaakt.

Voor Bordeaux en vele andere regio's lijkt het vanzelfsprekend dat de wijnen een mooi plekje toegewezen krijgen en jaren rust vooraleer ze het verdienen ontkurkt worden.

@Olivier de kurk eruit krijgen begint wat te lukken hier.
Gisteren maar twee kurken gebroken van de vier.

Al moet ik in alle eerlijkheid bekennen dat de vierde fles met een kroonkurk was.
Het kan ook de vijfde geweest zijn...

Tuurlijk ben ik daar benieuwd naar. Maar wat Werner bedoelde was “geduld” dacht ik, en dat heb ik soms te weinig.
T is gewoon zoals bij sommige Bojo s , ze zijn jong al zo lekker en drinkbaar.
Anderzijds, net even gekeken, heb nog 3 Trotzenberg, 2 Pinot Pur en 1 Carpe Diem.
Ga daar gauw eens iets van opentrekken Big Grin

Niet aan gedacht om eergisteren op ons triootje de Trotzenberg 14 blind te schenken.
Dan maar vandaag geopend.
Tja, wat kan ik zeggen.
Het gebeurt niet elke week dat je een wijn opentrekt en op een uur meer dan een halve fles achter de kiezen hebt.
Zo n wijn waar niks, helemaal niks op aan te merken is.
Geen rijp rood fruit (typisch toch voor vele spatburgunders) in de neus.
Wel klassevol zwart fruit (blauwe bes), mineraliteit, ietsepietsie ceder én vooral een mooie kruidigheid, die het geheel echt wel uitzonderlijk edel doet aanvoelen.
In de mond is dit gewoon perfect, fris en fluwelig, sappig en gedistingeerd, perfecte tannines en zuren.
Ik drink weinig of geen Bourgognes van dit niveau.

Een grote wijn, ik schrijf het in kleine letters.


RE: Paul Schumacher, Ahr - Fre - 08-08-2020 09:13 PM

Zalige foto. Ik ging daarnet door mijn dak.
Ik denk dat ik deze cuvee nog niet gedronken heb, maar ik lees dat je er nog 2 hebt Smile


RE: Paul Schumacher, Ahr - vinejo - 08-08-2020 10:09 PM

(08-08-2020 09:13 PM)Fre schreef:  Zalige foto. Ik ging daarnet door mijn dak.
Ik denk dat ik deze cuvee nog niet gedronken heb, maar ik lees dat je er nog 2 hebt Smile

Yep, nog twee, mss iets voor t WK Smile
Een wijn van t kaliber van Van Aert.


RE: Paul Schumacher, Ahr - wvd - 09-08-2020 10:54 AM

(08-08-2020 10:09 PM)vinejo schreef:  Een wijn van t kaliber van Van Aert.
Dan denk ik eerder aan een Grand Cru uit Bourgognië, wat een prestatie!! wijn


RE: Paul Schumacher, Ahr - Vinoco - 09-08-2020 11:01 AM

(09-08-2020 10:54 AM)wvd schreef:  
(08-08-2020 10:09 PM)vinejo schreef:  Een wijn van t kaliber van Van Aert.
Dan denk ik eerder aan een Grand Cru uit Bourgognië, wat een prestatie!! wijn

GROOTS! als je terugdenkt aan hoe hij er een jaar geleden bij lag in de Tour. Een echte winnaar! Exact wat nodig is om het verschil te maken. Een genot om hem te zien fietsen.


RE: Paul Schumacher, Ahr - wvd - 09-08-2020 11:10 AM

(09-08-2020 11:01 AM)Vinoco schreef:  
(09-08-2020 10:54 AM)wvd schreef:  
(08-08-2020 10:09 PM)vinejo schreef:  Een wijn van t kaliber van Van Aert.
Dan denk ik eerder aan een Grand Cru uit Bourgognië, wat een prestatie!! wijn

GROOTS! als je terugdenkt aan hoe hij er een jaar geleden bij lag in de Tour. Een echte winnaar! Exact wat nodig is om het verschil te maken. Een genot om hem te zien fietsen.

En hoe SLIM gereden! En samen met de (2e) beste weg, hoe fenomenaal, ik kreeg er echt kippevel van. 't Is op de weg net omgekeerd van in de cross.


RE: Paul Schumacher, Ahr - vinejo - 09-08-2020 11:19 AM

(09-08-2020 10:54 AM)wvd schreef:  
(08-08-2020 10:09 PM)vinejo schreef:  Een wijn van t kaliber van Van Aert.
Dan denk ik eerder aan een Grand Cru uit Bourgognië, wat een prestatie!! wijn

Wie zegt dat die Shumacher niet even goed (of beter) is? Sleepy


RE: Paul Schumacher, Ahr - wvd - 09-08-2020 11:30 AM

(09-08-2020 11:19 AM)vinejo schreef:  
(09-08-2020 10:54 AM)wvd schreef:  
(08-08-2020 10:09 PM)vinejo schreef:  Een wijn van t kaliber van Van Aert.
Dan denk ik eerder aan een Grand Cru uit Bourgognië, wat een prestatie!! wijn

Wie zegt dat die Shumacher niet even goed (of beter) is? Sleepy

Niet komen zwanzen hé Jo...Wink
Bovendien, het gaat hier over de grootsheid van zijn prestatie en dan ga je die toch niet gaan vergelijken met wijn van een boerke uit de Ahr vallei, maar eerder met een Chambertin of zoiets. Rolleyes


RE: Paul Schumacher, Ahr - vinejo - 09-08-2020 12:16 PM

(09-08-2020 11:30 AM)wvd schreef:  
(09-08-2020 11:19 AM)vinejo schreef:  
(09-08-2020 10:54 AM)wvd schreef:  
(08-08-2020 10:09 PM)vinejo schreef:  Een wijn van t kaliber van Van Aert.
Dan denk ik eerder aan een Grand Cru uit Bourgognië, wat een prestatie!! wijn

Wie zegt dat die Shumacher niet even goed (of beter) is? Sleepy

Niet komen zwanzen hé Jo...Wink
Bovendien, het gaat hier over de grootsheid van zijn prestatie en dan ga je die toch niet gaan vergelijken met wijn van een boerke uit de Ahr vallei, maar eerder met een Chambertin of zoiets. Rolleyes

Fine for me, zolang de etikettendrinkers dezer aardbol boerke Shumacher niet ontdekt hebben kunnen wij voor amper 40 euro zijn grand crus drinken... Cool


RE: Paul Schumacher, Ahr - wvd - 09-08-2020 12:47 PM

(09-08-2020 12:16 PM)vinejo schreef:  
(09-08-2020 11:30 AM)wvd schreef:  
(09-08-2020 11:19 AM)vinejo schreef:  
(09-08-2020 10:54 AM)wvd schreef:  
(08-08-2020 10:09 PM)vinejo schreef:  Een wijn van t kaliber van Van Aert.
Dan denk ik eerder aan een Grand Cru uit Bourgognië, wat een prestatie!! wijn

Wie zegt dat die Shumacher niet even goed (of beter) is? Sleepy

Niet komen zwanzen hé Jo...Wink
Bovendien, het gaat hier over de grootsheid van zijn prestatie en dan ga je die toch niet gaan vergelijken met wijn van een boerke uit de Ahr vallei, maar eerder met een Chambertin of zoiets. Rolleyes

Fine for me, zolang de etikettendrinkers dezer aardbol boerke Shumacher niet ontdekt hebben kunnen wij voor amper 40 euro zijn grand crus drinken... Cool

thumbsup

Bewijzen op tafel! Cool


RE: Paul Schumacher, Ahr - Smaakatleet - 12-09-2020 12:16 PM

De witte wijn van Schumacher is toch ook wel lekker.
Gisterenavond tot deze constatering gekomen.

Mittelrein 2017 Riesling.

Heeft zowat alles wat je verwacht van een kwalitatieve Riesling.


RE: Paul Schumacher, Ahr - vinejo - 12-09-2020 12:24 PM

(12-09-2020 12:16 PM)Smaakatleet schreef:  De witte wijn van Schumacher is toch ook wel lekker.
Gisterenavond tot deze constatering gekomen.

Mittelrein 2017 Riesling.

Heeft zowat alles wat je verwacht van een kwalitatieve Riesling.

Vind ik ook. En dat voor amper 10 euro.


RE: Paul Schumacher, Ahr - Smaakatleet - 12-09-2020 12:29 PM

(12-09-2020 12:24 PM)vinejo schreef:  
(12-09-2020 12:16 PM)Smaakatleet schreef:  De witte wijn van Schumacher is toch ook wel lekker.
Gisterenavond tot deze constatering gekomen.

Mittelrein 2017 Riesling.

Heeft zowat alles wat je verwacht van een kwalitatieve Riesling.

Vind ik ook. En dat voor amper 10 euro.

Ik denk dat deze iets duurder is.
14 op het domein, maar kreeg de fles cadeau tijdens een bezoek.
Dus feitelijk is ze iets goedkoper.

Nu het is zeker dat het kwaliteit is.
Mineraal, zoetje in de neus maar droog in de mond.
Gekonfijt fruit met wat zuurtjes die erdoorheen maaien zoals alleen Riesling dat kan.


RE: Paul Schumacher, Ahr - vinejo - 12-09-2020 12:44 PM

(12-09-2020 12:29 PM)Smaakatleet schreef:  
(12-09-2020 12:24 PM)vinejo schreef:  
(12-09-2020 12:16 PM)Smaakatleet schreef:  De witte wijn van Schumacher is toch ook wel lekker.
Gisterenavond tot deze constatering gekomen.

Mittelrein 2017 Riesling.

Heeft zowat alles wat je verwacht van een kwalitatieve Riesling.

Vind ik ook. En dat voor amper 10 euro.

Ik denk dat deze iets duurder is.
14 op het domein, maar kreeg de fles cadeau tijdens een bezoek.
Dus feitelijk is ze iets goedkoper.

Nu het is zeker dat het kwaliteit is.
Mineraal, zoetje in de neus maar droog in de mond.
Gekonfijt fruit met wat zuurtjes die erdoorheen maaien zoals alleen Riesling dat kan.

Ah, ik had t op deze

https://www.ahrweindepot.de/weingüter/weingut-paul-schumacher/

(bovenste vd twee, er is idd ook een cuvee aan 14 euro, maar net zoals in de rode is de instap al heel kwaliteitsvol)


RE: Paul Schumacher, Ahr - Smaakatleet - 12-09-2020 01:16 PM

Goed om te weten, dan proef ik volgende keer de witte ook.


RE: Paul Schumacher, Ahr - Mathijs81 - 26-09-2020 04:21 PM

Marienthaler Trotzenberg 2016

Met dank aan onze "Smaakatleet" om voor mij een mooie selectie Duits mee te nemen van zijn reis respect.

+ Voorbereiding : dag 1 = pop and pour ( 1/2 fles ) + dag 2 = niet gedronken + dag 3 = overige 1/2 fles
+ Kleur : licht robijn doorschijnend rood, geen tranen in het glas
+ Neus : hopen rood fruit, aalbes, aardbei, enz. Ook iets vegetaal en licht gebrande toetsen ook, zeer interessant
+ Mond : zuren zijn dominant aanwezig, maar zeker niet storend, ook hier heel veel rood fruit te bespeuren ( framboos )
+ Afdronk : mooi pikantje dat aan het puntje van de tong blijft kleven, in de retro ook nog een kick van framboos

Zeer mooi gemaakt, iets te licht naar persoonlijke smaak, maar drinkt goed door. Goeie P/K alvast !

Mathijs


RE: Paul Schumacher, Ahr - Olivier - 26-09-2020 07:17 PM

(26-09-2020 04:21 PM)Mathijs81 schreef:  Marienthaler Trotzenberg 2016

Met dank aan onze "Smaakatleet" om voor mij een mooie selectie Duits mee te nemen van zijn reis respect.

+ Voorbereiding : dag 1 = pop and pour ( 1/2 fles ) + dag 2 = niet gedronken + dag 3 = overige 1/2 fles
+ Kleur : licht robijn doorschijnend rood, geen tranen in het glas
+ Neus : hopen rood fruit, aalbes, aardbei, enz. Ook iets vegetaal en licht gebrande toetsen ook, zeer interessant
+ Mond : zuren zijn dominant aanwezig, maar zeker niet storend, ook hier heel veel rood fruit te bespeuren ( framboos )
+ Afdronk : mooi pikantje dat aan het puntje van de tong blijft kleven, in de retro ook nog een kick van framboos

Zeer mooi gemaakt, iets te licht naar persoonlijke smaak, maar drinkt goed door. Goeie P/K alvast !

Mathijs

Fijn dat je zo’n wijn eens een kans geeft! Ben benieuwd wat je zou vinden van pakweg een Blaufränkisch. Voor mij zit dat zo ergens halfweg tussen pinot noir/spätburgunder en Bordeaux.


RE: Paul Schumacher, Ahr - Mathijs81 - 26-09-2020 08:57 PM

(26-09-2020 07:17 PM)Olivier schreef:  Fijn dat je zo’n wijn eens een kans geeft! Ben benieuwd wat je zou vinden van pakweg een Blaufränkisch. Voor mij zit dat zo ergens halfweg tussen pinot noir/spätburgunder en Bordeaux.

Ik zit in Bordeaux voorlopig wel goed qua voorraad, daar is recent nog maar weinig aangevuld.
Wat ik recent het gekocht komt vooral uit andere regio's binnen Frankrijk ( Bourgogne, Loire, Rhône ).

En af en toe zin in een goeie Duitser Big Grin


RE: Paul Schumacher, Ahr - Olivier - 27-09-2020 09:16 AM

Citaat: Wat ik recent het gekocht komt vooral uit andere regio's binnen Frankrijk ( Bourgogne, Loire, Rhône ).

Goeie keuze Wink


RE: Paul Schumacher, Ahr - Smaakatleet - 27-09-2020 10:14 AM

(26-09-2020 04:21 PM)Mathijs81 schreef:  Marienthaler Trotzenberg 2016

Met dank aan onze "Smaakatleet" om voor mij een mooie selectie Duits mee te nemen van zijn reis respect.

+ Voorbereiding : dag 1 = pop and pour ( 1/2 fles ) + dag 2 = niet gedronken + dag 3 = overige 1/2 fles
+ Kleur : licht robijn doorschijnend rood, geen tranen in het glas
+ Neus : hopen rood fruit, aalbes, aardbei, enz. Ook iets vegetaal en licht gebrande toetsen ook, zeer interessant
+ Mond : zuren zijn dominant aanwezig, maar zeker niet storend, ook hier heel veel rood fruit te bespeuren ( framboos )
+ Afdronk : mooi pikantje dat aan het puntje van de tong blijft kleven, in de retro ook nog een kick van framboos

Zeer mooi gemaakt, iets te licht naar persoonlijke smaak, maar drinkt goed door. Goeie P/K alvast !

Mathijs

Blij dat je deze lekker vond.
Dit was het laatste tamelijk koele jaar.
17 en 18 hebben iets meer materie.


RE: Paul Schumacher, Ahr - vinejo - 15-10-2020 06:06 PM

Gisteren de Carpe Diem 2014 geschonken in de les. De neus was raar, iets vluchtigs en scherp, boenwas, medicinaal. In de mond was dit gelukkig veel beter (net als de Dagernova maar wel een serieus niveau erboven), deed zelfs Bourgondisch aan.
Toch de 2014 s uit het basisgamma snel opdrinken.


RE: Paul Schumacher, Ahr - vinejo - 16-10-2020 04:06 PM

(15-10-2020 06:06 PM)vinejo schreef:  Gisteren de Carpe Diem 2014 geschonken in de les. De neus was raar, iets vluchtigs en scherp, boenwas, medicinaal. In de mond was dit gelukkig veel beter (net als de Dagernova maar wel een serieus niveau erboven), deed zelfs Bourgondisch aan.
Toch de 2014 s uit het basisgamma snel opdrinken.

Gisterenavond dan maar mijn laatste Pur Pinot 2014 opengetrokken.
Waw. Heerlijke neus van grafiet, appelsien, aardbei, peper. Fris in de mond met veel volume en materie, perfect in evenwicht. Rijpe tannines geven dit een knapperig maar tegelijk zachte structuur. Op t einde van de 20 seconden in de mond kan je bijten op het fruit. Minerale toets en laurierblad in de afdronk.

Na de Carpe Diem besloot ik dat het basisgamma 2014 snel dient gedronken te worden.
Deze Pur Pinot zit een beetje tussen het basisgamma en de GG s in.
Maar eigenlijk leunt hij volledig aan bij de duurdere cru s.

Aan 20 euro heb ik nooit een Bourgogne gedronken van deze kwaliteit.
Paul overtreft Julia, daar ben ik nu weer van overtuigd. Enfin, qua wijnen dan toch Wink


RE: Paul Schumacher, Ahr - Fre - 16-10-2020 04:47 PM

(16-10-2020 04:06 PM)vinejo schreef:  
(15-10-2020 06:06 PM)vinejo schreef:  Gisteren de Carpe Diem 2014 geschonken in de les. De neus was raar, iets vluchtigs en scherp, boenwas, medicinaal. In de mond was dit gelukkig veel beter (net als de Dagernova maar wel een serieus niveau erboven), deed zelfs Bourgondisch aan.
Toch de 2014 s uit het basisgamma snel opdrinken.

Gisterenavond dan maar mijn laatste Pur Pinot 2014 opengetrokken.
Waw. Heerlijke neus van grafiet, appelsien, aardbei, peper. Fris in de mond met veel volume en materie, perfect in evenwicht. Rijpe tannines geven dit een knapperig maar tegelijk zachte structuur. Op t einde van de 20 seconden in de mond kan je bijten op het fruit. Minerale toets en laurierblad in de afdronk.

Na de Carpe Diem besloot ik dat het basisgamma 2014 snel dient gedronken te worden.
Deze Pur Pinot zit een beetje tussen het basisgamma en de GG s in.
Maar eigenlijk leunt hij volledig aan bij de duurdere cru s.

Aan 20 euro heb ik nooit een Bourgogne gedronken van deze kwaliteit.
Paul overtreft Julia, daar ben ik nu weer van overtuigd. Enfin, qua wijnen dan toch Wink
Ewel, ik was benieuwd of het nu aan mij lag. Maar een week of 2 terug trok ik ook een 2014 Pur Pinot open. Alles zat wel goed, maar ik kon me niet van de indruk ontdoen dat ik een Duitser aan 't drinken was. Helemaal anders dan de eerste keer dat ik Schumacher dronk toen ik wel dat Frans gevoel had (dat moet ergens kort na de plaatselijke aanschaf geweest zijn door één of andere wijnzot Wink ). Redelijk kruidig, geplette aardbeitjes, op dag 3 ook een licht alcoholische toets. Toch wel een verschil met de Castagnier Bourgogne 2017 die ik nu aan te drinken ben. Niet dat die kwalitatief beter is (integendeel: monotoner, minder lang,...) maar toch anders (koeler). We gaan de proef toch eens op de som moeten nemen. Met een Julia als bijkomende challenger.


RE: Paul Schumacher, Ahr - Vince - 18-10-2020 01:26 PM

Pur Pinot 2015
als ik voorgaande proefnotities las, kriebelde het. Zeker nu het ongeveer een jaar geleden is dat ik met mijn big winebuddy afgezakt ben naar Schumacher. Memorabele ontvangst; qua gemoedelijkheid kan geen enkel wijnbezoek tippen aan de Schumachers.

Deze wijn is toch herkenbaar als spätburgunder: framboos en rijpe aardbeitjes zonder hout, in de mond een verrassend fris mondgevoel, eerder lineair (op licht rood fruit) dan gelaagd qua smaakimpressie, lange afdronk. Deze wijn kan gerust nog een paar jaren mee want volop op zijn fruit. Dit blijkbaar in tegenstelling tot de 2014.

Doet me wat denken aan de lichte variant (zonder houtimpressie) op de stijl van Lignier Michelot + domaine des Tours, om maar iets te zeggen.


RE: Paul Schumacher, Ahr - vinejo - 18-10-2020 01:51 PM

(18-10-2020 01:26 PM)Vince schreef:  Pur Pinot 2015

Doet me wat denken aan de lichte variant (zonder houtimpressie) op de stijl van Lignier Michelot + domaine des Tours, om maar iets te zeggen.

Nu je t zegt...zéér adequate vergelijking!
En dat verfrissende, echt kenmerkend.


RE: Paul Schumacher, Ahr - Corto - 12-11-2020 09:12 AM

2015 Cabernet-Merlot. Aangenaam wijntje. Vooral gedomineerd door rood fruit en initieel (niet storende) zuren.

Ik heb dit flesje een paar jaar geleden - om eens te proberen - ter plaatse gekocht.
De volgende keer zou ik eerder een extra fles Spätburgunder aanschaffen.


RE: Paul Schumacher, Ahr - Smaakatleet - 23-02-2021 06:05 AM

Marienthaler Trotzenberg 2014.
Deze wijn is ready to drink, beetje een mix tussen Bourgogne ( Sous bois ) en Ahr(dbeitjes) in de neus, klein beetje aards met een splinter hout.
De mond is genereus, delicaat afgewogen fruit met een goede dosis zuren.
Tannines perfect geïntegreerd.

Een klassebak, licht gekoeld serveren is een must.
Deze was pop and pour en verbeterde met het glas.

Mijn eerste Schumacher op dronk.
Een mooi moment.


RE: Paul Schumacher, Ahr - Fre - 23-02-2021 07:58 AM

(23-02-2021 06:05 AM)Smaakatleet schreef:  Marienthaler Trotzenberg 2014.
Deze wijn is ready to drink, beetje een mix tussen Bourgogne ( Sous bois ) en Ahr(dbeitjes) in de neus, klein beetje aards met een splinter hout.
De mond is genereus, delicaat afgewogen fruit met een goede dosis zuren.
Tannines perfect geïntegreerd.

Een klassebak, licht gekoeld serveren is een must.
Deze was pop and pour en verbeterde met het glas.

Mijn eerste Schumacher op dronk.
Een mooi moment.

Trotzenberg, is dat niet het equivalent van een GG? Ons Julia heeft dat ook, dacht k.


RE: Paul Schumacher, Ahr - vinejo - 23-02-2021 09:41 AM

(23-02-2021 06:05 AM)Smaakatleet schreef:  Marienthaler Trotzenberg 2014.
Deze wijn is ready to drink, beetje een mix tussen Bourgogne ( Sous bois ) en Ahr(dbeitjes) in de neus, klein beetje aards met een splinter hout.
De mond is genereus, delicaat afgewogen fruit met een goede dosis zuren.
Tannines perfect geïntegreerd.

Een klassebak, licht gekoeld serveren is een must.
Deze was pop and pour en verbeterde met het glas.

Mooi omschreven, herken echt die Schumacher stempel.


RE: Paul Schumacher, Ahr - Smaakatleet - 03-04-2021 04:59 PM

2018 Carpe Diem voor mij iets teveel nieuw hout.
Grondig onderzocht op meerdere dagen.
Ligt me minder.
Kijk uit naar de '19.


RE: Paul Schumacher, Ahr - Vince - 03-04-2021 09:16 PM

2019 zou een heel groot jaar zijn in de Ahr, dat weten we van Paul Schumacher himself, dus ik ben van plan om daar hopelijk in het najaar nog eens te passeren


RE: Paul Schumacher, Ahr - Smaakatleet - 05-04-2021 11:13 AM

Nog geen 19 kunnen proeven helaas.

In 18 toch ook wel enkele zeer mooie wijnen.
Magna essentia en Rosenthal steken er wel met kop en schouders bovenuit.

Valt me wel tegen deze 18 Carpe Diem en nochtans niets van gemerkt bij het proeven daar ter plaatse.

Al moet ik zeggen post-Covid-19 smaken en aantal zaken niet meer hetzelfde.


RE: Paul Schumacher, Ahr - Fre - 30-04-2021 10:37 PM

2014 Pur Pinot
Ik schonk deze wijn blind aan mijn vrouw. Ah, geen pinot noir deze keer zegt ze gelijk. We zitten ergens anders (dan Bourgogne).
De lichte, doorschijnende kleur is opvallend. En zonder diezelfde opmerking te maken, trekt mijn vrouw het parallel door de neus als ´zwevend en léger’ te beschrijven. Erg treffend eigenlijk. Net zoals de vergelijking met de mojito met aardbei. En inderdaad, het zoet rijpe fruit wordt gecountered door want munt. De mond is evenwichtig. Rijpe aardbei met toch een koele toets. Léger maar toch lang, fijn en zeer elegant. De wijn blijft ook mooi hangen.
Dit is geen pur pinot, maar een pure spatburgunder. En dat is helemaal niet pejoratief bedoeld.


RE: Paul Schumacher, Ahr - Smaakatleet - 01-05-2021 06:04 AM

(30-04-2021 10:37 PM)Fre schreef:  2014 Pur Pinot
Ik schonk deze wijn blind aan mijn vrouw. Ah, geen pinot noir deze keer zegt ze gelijk. We zitten ergens anders (dan Bourgogne).
De lichte, doorschijnende kleur is opvallend. En zonder diezelfde opmerking te maken, trekt mijn vrouw het parallel door de neus als ´zwevend en léger’ te beschrijven. Erg treffend eigenlijk. Net zoals de vergelijking met de mojito met aardbei. En inderdaad, het zoet rijpe fruit wordt gecountered door want munt. De mond is evenwichtig. Rijpe aardbei met toch een koele toets. Léger maar toch lang, fijn en zeer elegant. De wijn blijft ook mooi hangen.
Dit is geen pur pinot, maar een pure spatburgunder. En dat is helemaal niet pejoratief bedoeld.

Een tijd geleden zo eentje gehad en kreeg wel wat meer volume opendag twee.
Maar van al de cuvées is dit degenen die echt het meest aanleunt aan Beaujolais. Herkenbaar.


RE: Paul Schumacher, Ahr - vinejo - 01-05-2021 07:36 AM

(01-05-2021 06:04 AM)Smaakatleet schreef:  
(30-04-2021 10:37 PM)Fre schreef:  2014 Pur Pinot
Ik schonk deze wijn blind aan mijn vrouw. Ah, geen pinot noir deze keer zegt ze gelijk. We zitten ergens anders (dan Bourgogne).
De lichte, doorschijnende kleur is opvallend. En zonder diezelfde opmerking te maken, trekt mijn vrouw het parallel door de neus als ´zwevend en léger’ te beschrijven. Erg treffend eigenlijk. Net zoals de vergelijking met de mojito met aardbei. En inderdaad, het zoet rijpe fruit wordt gecountered door want munt. De mond is evenwichtig. Rijpe aardbei met toch een koele toets. Léger maar toch lang, fijn en zeer elegant. De wijn blijft ook mooi hangen.
Dit is geen pur pinot, maar een pure spatburgunder. En dat is helemaal niet pejoratief bedoeld.

Een tijd geleden zo eentje gehad en kreeg wel wat meer volume opendag twee.
Maar van al de cuvées is dit degenen die echt het meest aanleunt aan Beaujolais. Herkenbaar.

Inderdaad prachtig beschreven, ook van uw vrouw ;-)
@Greg: Aan Beaujolais heb ik bij deze wijnen nog nooit gedacht. Maar mss drinken we niet dezelfde Beaujolais Wink


RE: Paul Schumacher, Ahr - Smaakatleet - 01-05-2021 12:37 PM

Hey Jo,

Qua smaak zit de wijn iets teveel op aardbeien vergeleken met een Beaujolais.
Maar de stijl, het ronde sappige soepele fruit.
Het misleidende op eerste zicht complexloos sap maar waarvan je instant een Happy face krijgt.
En bij een tweede slok je iets aandachtiger proeft waardoor beseft dit is zeker wel complex-maar-alles-schakelt-zo-mooi-aaneen-dat-je-het-soms-amper-beseft-sap is.

Glou-glou, van de hoogste plank, die je achteloos doet verlangen naar een volgende glas.
Hey Jo,

Qua smaak zit de wijn iets teveel op aardbeien vergeleken met een Beaujolais.
Maar de stijl, het ronde sappige soepele fruit.
Het misleidende op eerste zicht complexloos sap maar waarvan je instant een Happy face krijgt.
En bij een tweede slok je iets aandachtiger proeft waardoor beseft dit is zeker wel complex-maar-alles-schakelt-zo-mooi-aaneen-dat-je-het-soms-amper-beseft-sap is.

Glou-glou, van de hoogste plank, die je achteloos doet verlangen naar een volgende glas.


RE: Paul Schumacher, Ahr - vinejo - 01-05-2021 01:21 PM

(01-05-2021 12:37 PM)Smaakatleet schreef:  Hey Jo,

Qua smaak zit de wijn iets teveel op aardbeien vergeleken met een Beaujolais.
Maar de stijl, het ronde sappige soepele fruit.
Het misleidende op eerste zicht complexloos sap maar waarvan je instant een Happy face krijgt.
En bij een tweede slok je iets aandachtiger proeft waardoor beseft dit is zeker wel complex-maar-alles-schakelt-zo-mooi-aaneen-dat-je-het-soms-amper-beseft-sap is.

Glou-glou, van de hoogste plank, die je achteloos doet verlangen naar een volgende glas.
Hey Jo,

Qua smaak zit de wijn iets teveel op aardbeien vergeleken met een Beaujolais.
Maar de stijl, het ronde sappige soepele fruit.
Het misleidende op eerste zicht complexloos sap maar waarvan je instant een Happy face krijgt.
En bij een tweede slok je iets aandachtiger proeft waardoor beseft dit is zeker wel complex-maar-alles-schakelt-zo-mooi-aaneen-dat-je-het-soms-amper-beseft-sap is.

Glou-glou, van de hoogste plank, die je achteloos doet verlangen naar een volgende glas.

Ja, daar kan ik me wel in vinden

Ja daar kan ik me wel in vinden

[attachment=5571]


RE: Paul Schumacher, Ahr - Smaakatleet - 01-05-2021 01:32 PM

Hey Jo,

Qua smaak zit de wijn iets teveel op aardbeien vergeleken met een Beaujolais.
Maar de stijl, het ronde sappige soepele fruit.
Het misleidende op eerste zicht complexloos sap maar waarvan je instant een Happy face krijgt.
En bij een tweede slok je iets aandachtiger proeft waardoor beseft dit is zeker wel complex-maar-alles-schakelt-zo-mooi-aaneen-dat-je-het-soms-amper-beseft-sap is.

Glou-glou, van de hoogste plank, die je achteloos doet verlangen naar een volgende glas.


RE: Paul Schumacher, Ahr - vinejo - 01-05-2021 01:36 PM

(01-05-2021 01:32 PM)Smaakatleet schreef:  Hey Jo,

Qua smaak zit de wijn iets teveel op aardbeien vergeleken met een Beaujolais.
Maar de stijl, het ronde sappige soepele fruit.
Het misleidende op eerste zicht complexloos sap maar waarvan je instant een Happy face krijgt.
En bij een tweede slok je iets aandachtiger proeft waardoor beseft dit is zeker wel complex-maar-alles-schakelt-zo-mooi-aaneen-dat-je-het-soms-amper-beseft-sap is.

Glou-glou, van de hoogste plank, die je achteloos doet verlangen naar een volgende glas.

Ah, jij wou t dus óok geen twee keer zeggen...


Maar DRIE keer woeha


RE: Paul Schumacher, Ahr - Smaakatleet - 01-05-2021 04:31 PM

Het berichtje wou niet plaatsen bleef laden.
Dan enkele keren gedrukt op ''reactie plaatsen''
Met terugwerkende kracht blijkbaar.


RE: Paul Schumacher, Ahr - vinejo - 01-05-2021 05:20 PM

(01-05-2021 04:31 PM)Smaakatleet schreef:  Het berichtje wou niet plaatsen bleef laden.
Dan enkele keren gedrukt op ''reactie plaatsen''
Met terugwerkende kracht blijkbaar.

T is nie erg hoor. Zelf nochtans nog nooit meegemaakt.


T is nie erg hoor. Zelf nochtans nog nooit meegemaakt.


T is nie erg hoor. Zelf nochtans nog nooit meegemaakt


RE: Paul Schumacher, Ahr - Smaakatleet - 01-05-2021 05:47 PM

Dat
Meen
Je
Niet!


RE: Paul Schumacher, Ahr - vinejo - 21-07-2021 07:24 PM

https://www.weingut-ps.de/seiten_en/hochwasser.php

SadSadSadSadSadSad


RE: Paul Schumacher, Ahr - UC - 21-07-2021 10:25 PM

(21-07-2021 07:24 PM)vinejo schreef:  https://www.weingut-ps.de/seiten_en/hochwasser.php

SadSadSadSadSadSad


Wat ongelooflijk triest om te zien


RE: Paul Schumacher, Ahr - troisetoiles - 22-07-2021 08:36 AM

Verschrikkelijk, die foto's. Wat een ravage. Hopelijk komen ze dit ooit nog te boven.


RE: Paul Schumacher, Ahr - vinejo - 22-07-2021 10:02 AM

(22-07-2021 08:36 AM)troisetoiles schreef:  Verschrikkelijk, die foto's. Wat een ravage. Hopelijk komen ze dit ooit nog te boven.

Deze passage is wel nogal verontrustend… Sad

Unfortunately, like many of those affected, we did not take out the necessary additional insurance, so we are now doing everything we can to salvage the wine stock from the mud and hope to use the income to cover the next few months and - if enough is collected - to lay the foundations for a new future. Whether we will ever be able to put the winery back into operation is still written in the stars. It makes us very sad that the salvaged wine in the stored bottles and barrels may be the last we can offer you.


RE: Paul Schumacher, Ahr - Vince - 22-07-2021 10:41 AM

ik vraag me af of de wijnen die nog niet gebotteld waren (veel 2019) en nog op cuve lagen, ook aangetast zijn. Hopelijk niet want daar zit misschien de kiem voor hun liquiditeiten in het komende jaar.

Gebottelde flessen waar etiketten kapot zijn, tja, als de soort wijn niet meer leesbaar is kan je moeilijk etiketteren, met welke machine trouwens.

En dan de oogst 2021, man man.


RE: Paul Schumacher, Ahr - vinejo - 26-07-2021 07:07 PM

Beste forumleden,

Al jarenlang is weingut Shumacher een favoriet van dit forum. Dat is ondermeer te zien aan de 8 pagina s commentaren hier. Shumacher maakt dan ook schitterende wijnen, daarenboven zijn zowel de wijnmaker als zijn vrouw zeer beminnelijke, goede mensen.
Naar aanleiding van het hartverscheurend bericht op hun website, waarin de toekomst van het domein in vraag wordt gesteld (men verloor zowat alle materiaal, delen van het huis zijn ingestort, Shumacher en zijn vrouw hebben op het dak op hulp moeten wachten) hebben we besloten om met dit forum te trachten de familie Shumacher te steunen. In ons land zijn overstromingen verplicht opgenomen in de brandverzekering, in Duitsland is dit wellicht niet het geval. Feit is, het domein was niet verzekerd.
Alle hulp is dus welkom.
De twee moderatoren van dit forum zijn in hun kelder gedoken en willen graag deze twee mooie flessen schenken:

1 fles Leoville Las Cases St Julien 2006
1 fles Bollinger Champagne

We stellen voor dat je voor 10 euro steun een gok kan doen op volgende vraag:
Hoeveel flessen Bandol liggen er, op 27 juli 2021, samengeteld in de kelder van Olivier en vinejo? Dit aantal wordt officieel en ondubbelzinnig vastgelegd op foto op 27 juli.
Degene die het dichtste het juiste antwoord benadert kan kiezen tussen een fles Leoville Las Cases of een fles Bollinger. De tweede krijgt de overblijvende fles.
Beide winnaars zullen bij afhalen, indien ze dit wensen, getrakteerd worden op enkele favoriete wijnen van de moderatoren.

Let wel, dit gaat enkel door als er genoeg deelnemers zijn. Als we niet aan 20 x 10= 200 euro raken kunnen we de flessen beter verkopen. Maar we hopen van harte dat we dit bedrag op deze manier overschrijden.

Gelieve dan ook, indien je van plan bent 10 euro te schenken om het voortbestaan van het wijndomein van de familie Shumacher te garanderen, een seintje te geven in de reacties of via een Persoonlijk Bericht. Vanaf 20 deelnemers laten we deze wijnprijskamp plaats vinden! Bij genoeg interesse zullen we de deelnemers een rekeningnummer doorgeven. (Gelieve dus nog geen gokjes te plaatsen, enkel je interesse mededelen!)

Alvast heel hartelijk dank!

Olivier en Jo


RE: Paul Schumacher, Ahr - FRANCISPICCART - 26-07-2021 07:49 PM

(26-07-2021 07:07 PM)vinejo schreef:  Beste forumleden,

Al jarenlang is weingut Shumacher een favoriet van dit forum. Dat is ondermeer te zien aan de 8 pagina s commentaren hier. Shumacher maakt dan ook schitterende wijnen, daarenboven zijn zowel de wijnmaker als zijn vrouw zeer beminnelijke, goede mensen.
Naar aanleiding van het hartverscheurend bericht op hun website, waarin de toekomst van het domein in vraag wordt gesteld (men verloor zowat alle materiaal, delen van het huis zijn ingestort, Shumacher en zijn vrouw hebben op het dak op hulp moeten wachten) hebben we besloten om met dit forum te trachten de familie Shumacher te steunen. In ons land zijn overstromingen verplicht opgenomen in de brandverzekering, in Duitsland is dit wellicht niet het geval. Feit is, het domein was niet verzekerd.
Alle hulp is dus welkom.
De twee moderatoren van dit forum zijn in hun kelder gedoken en willen graag deze twee mooie flessen schenken:

1 fles Leoville Las Cases St Julien 2006
1 fles Bollinger Champagne

We stellen voor dat je voor 10 euro steun een gok kan doen op volgende vraag:
Hoeveel flessen Bandol liggen er, op 27 juli 2021, samengeteld in de kelder van Olivier en vinejo? Dit aantal wordt officieel en ondubbelzinnig vastgelegd op foto op 27 juli.
Degene die het dichtste het juiste antwoord benadert kan kiezen tussen een fles Leoville Las Cases of een fles Bollinger. De tweede krijgt de overblijvende fles.
Beide winnaars zullen bij afhalen, indien ze dit wensen, getrakteerd worden op enkele favoriete wijnen van de moderatoren.

Let wel, dit gaat enkel door als er genoeg deelnemers zijn. Als we niet aan 20 x 10= 200 euro raken kunnen we de flessen beter verkopen. Maar we hopen van harte dat we dit bedrag op deze manier overschrijden.

Gelieve dan ook, indien je van plan bent 10 euro te schenken om het voortbestaan van het wijndomein van de familie Shumacher te garanderen, een seintje te geven in de reacties of via een Persoonlijk Bericht. Vanaf 20 deelnemers laten we deze wijnprijskamp plaats vinden! Bij genoeg interesse zullen we de deelnemers een rekeningnummer doorgeven. (Gelieve dus nog geen gokjes te plaatsen, enkel je interesse mededelen!)

Alvast heel hartelijk dank!

Olivier en Jo

Ik doe 3x maal mee


RE: Paul Schumacher, Ahr - Olivier - 26-07-2021 08:52 PM

Citaat: Ik doe 3x maal mee

Tongue thumbsup


RE: Paul Schumacher, Ahr - BartS - 27-07-2021 10:23 AM

Ik doe met veel plezier 2x mee.

Zelf te laat voor de vinikus-mail ivm de Ahr, die ook gekregen had. Echt hartverscheurend wat daar gebeurd is...


RE: Paul Schumacher, Ahr - vinejo - 30-07-2021 08:44 AM

Ondertussen hebben we (voorlopig virtueel) 310 euro opgehaald.
Normaal gezien krijgt iedereen vandaag een mailing met daarin het rekeningnummer.
Bij je overschrijving wordt gevraagd om als mededeling je nickname en gokje te noteren.
Zoals gezegd is elke deelnemer vrij om op eenvoudig verzoek de rekening in te kijken.
We zouden het volledig opgehaalde bedrag volgende week vrijdag graag overschrijven naar Paul en Anne Schumacher.
Dan worden ook de winnaars van de kleine prijskamp bekend gemaakt Smile

Olivier en ik wensen alle deelnemers nog eens héeeeeeeel erg te bedanken!
thank you


RE: Paul Schumacher, Ahr - Olivier - 31-07-2021 06:19 AM

Yes, bedankt iedereen!
Goed bezig applaus


RE: Paul Schumacher, Ahr - BartS - 01-08-2021 07:09 AM

(30-07-2021 08:44 AM)vinejo schreef:  Ondertussen hebben we (voorlopig virtueel) 310 euro opgehaald.
Normaal gezien krijgt iedereen vandaag een mailing met daarin het rekeningnummer.
Bij je overschrijving wordt gevraagd om als mededeling je nickname en gokje te noteren.
Zoals gezegd is elke deelnemer vrij om op eenvoudig verzoek de rekening in te kijken.
We zouden het volledig opgehaalde bedrag volgende week vrijdag graag overschrijven naar Paul en Anne Schumacher.
Dan worden ook de winnaars van de kleine prijskamp bekend gemaakt Smile

Olivier en ik wensen alle deelnemers nog eens héeeeeeeel erg te bedanken!
thank you

Ik heb (nog) geen mail gehad, denk ik


RE: Paul Schumacher, Ahr - vinejo - 01-08-2021 08:54 AM

(01-08-2021 07:09 AM)BartS schreef:  
(30-07-2021 08:44 AM)vinejo schreef:  Ondertussen hebben we (voorlopig virtueel) 310 euro opgehaald.
Normaal gezien krijgt iedereen vandaag een mailing met daarin het rekeningnummer.
Bij je overschrijving wordt gevraagd om als mededeling je nickname en gokje te noteren.
Zoals gezegd is elke deelnemer vrij om op eenvoudig verzoek de rekening in te kijken.
We zouden het volledig opgehaalde bedrag volgende week vrijdag graag overschrijven naar Paul en Anne Schumacher.
Dan worden ook de winnaars van de kleine prijskamp bekend gemaakt Smile

Olivier en ik wensen alle deelnemers nog eens héeeeeeeel erg te bedanken!
thank you

Ik heb (nog) geen mail gehad, denk ik

Dag Bart, bedankt om dit te melden.
Heb opnieuw PB naar jou verstuurd.


RE: Paul Schumacher, Ahr - orion - 01-08-2021 03:57 PM

Ik heb ook nog geen mail aangekregen.....


RE: Paul Schumacher, Ahr - vinejo - 01-08-2021 04:53 PM

(01-08-2021 03:57 PM)orion schreef:  Ik heb ook nog geen mail aangekregen.....

Beetje slecht uitgedrukt, het ging niet om een mail maar om een Persoonlijk Bericht. Normaal gezien heeft iedereen die ooit meer dan 1 bericht heeft gepost op dit forum een PB gehad.
However, ik stuur t je nog eens door! thumbsup


RE: Paul Schumacher, Ahr - vinejo - 09-08-2021 05:10 PM

Er is dus uiteindelijk 700 euro in totaal gestort.
Voor wie wou helpen maar dat om één of andere reden niet via dit forum wou doen geef ik hier nog even het rekeningnummer van de familie Shumacher mee:
IBAN: DE46 5775 1310 1000 5631 46 (Anne Schumacher-Noack)



Hier dan de reactie van Anne Shumacher aan iedereen die via ons forum een steentje bijdroeg:

Dear wine lovers,

thank you very much for your generous support.
At the moment, problems are beeing solved daily at various levels, in the hope of rebuilding a long-term perspective. The whole winery really needs to be renovated and partly re-rooffed. The problem is the contamination of the water with fuel oil and fecal matter. Equipment has to be replaced and inventory and windows have to be renewed.
This also inquires help from the federal and state goverments.
It is great how many volunteers on site also to work in the vineyards, the grapes all look very good. Since yesterday we have also found a place in which the grapes of this year´s harvest can be processed. The question of the equipments is unfortunately not yet clarified, but we are hopeful.

We are deeply greatful to all helpers and do not give up.
Thank you again for the very generous support !

Kind regards
Anne



RE: Paul Schumacher, Ahr - Olivier - 12-08-2021 10:47 AM

Citaat: We are deeply greatful to all helpers and do not give up.

Mooi en moedig! Dat de oogst gevrijwaard is, is toch al goed.


RE: Paul Schumacher, Ahr - troisetoiles - 13-08-2021 03:09 PM

In de update van het domein lees ik toch wat hoop. Hopelijk helpen de lokale overheden ook nog een handje. Mooi dat we via dit forum een steentje hebben kunnen bijdragen!


RE: Paul Schumacher, Ahr - vinejo - 13-08-2021 05:02 PM

(13-08-2021 03:09 PM)troisetoiles schreef:  In de update van het domein lees ik toch wat hoop. Hopelijk helpen de lokale overheden ook nog een handje. Mooi dat we via dit forum een steentje hebben kunnen bijdragen!

thumbsup


RE: Paul Schumacher, Ahr - vinejo - 19-09-2021 05:21 PM

Zonet een Trotzenberg 2017 geopend om de zilveren en bronzen medaille van Wout en Remco te vieren.
Heerlijk nobele neus, waarbij het woord filigraan in me opkomt, niet echt zeker waarom Blush. Klein, nét rijp rood en zwart fruit, wat witte peper, grafiet. In de mond is dit vol, zacht, lang en evenwichtig. In het laatste stuk wat appelsientoetsen, in de afdronk cacao.
Schitterende wijn!

Paul en Anne Shumacher, ik hoop echt dat jullie er in slagen om deze wijnen in de toekomst te blijven maken. Marc Roovers stuurde me onlangs een mailtje waarin hij vreesde dat jullie de handschoen in de ring zouden gooien. Ik hoop van ganser harte dat dit niet het geval zal zijn…

[attachment=5800]


RE: Paul Schumacher, Ahr - Marc - 10-10-2021 07:44 PM

Vandaag bericht van Job de Swart MW over de Ahr, met licht positief nieuws over Schulmacher:
"Bijzonder onder de indruk van de wijze waarop de Ahr Winzer de draad oppakken na het desastreuze hoogwater in de vallei, zo'n 12 weken geleden. De vorige drie dagen heb ik geholpen tijdens de oogst bij Julia en Benni van biodomein Weingut Bertram-Baltes in Dernau. De schade hier is enorm en overal nog steeds duidelijk zichtbaar. Eigenlijk zijn alleen de steile, hoger gelegen wijngaarden nog onbeschadigd gebleven. De kelder wordt gedeeld met Paul Schumacher, want zijn wijnmakerij nabij de Ahr-rivier is zo goed als verwoest. Het tekent de solidariteit tussen winzer onderling.
Ook komen er dagelijks vrijwillige plukkers aanrukken uit dorpen in de Ahr, maar ook ver daarbuiten, van München tot Berlijn en zelfs het buitenland. Dikwijls zijn het meer mensen dan verwacht die 's ochtends voor de kelder wachten op de eerste instructies van de vakkundige Nederlandse wijngaardmanager Philip Prause.
Vlakbij de caravan waarin ik kan overnachten is dagelijks ontbijt in een buurthuis voor vrijwillige plukkers. Ondanks alle ellende overheerst de daadkracht om de uitdagende oogst tot een goed einde te brengen en elkaar hierbij te ondersteunen. Ze zetten door. Hopelijk vinden de hartelijke en hardwerkende mensen uit het dal ook de kracht om straks, na de oogst, het herstelwerk met anderen op te pakken.
"


RE: Paul Schumacher, Ahr - vinejo - 10-10-2021 11:15 PM

(10-10-2021 07:44 PM)Marc schreef:  Vandaag bericht van Job de Swart MW over de Ahr, met licht positief nieuws over Schulmacher:
"Bijzonder onder de indruk van de wijze waarop de Ahr Winzer de draad oppakken na het desastreuze hoogwater in de vallei, zo'n 12 weken geleden. De vorige drie dagen heb ik geholpen tijdens de oogst bij Julia en Benni van biodomein Weingut Bertram-Baltes in Dernau. De schade hier is enorm en overal nog steeds duidelijk zichtbaar. Eigenlijk zijn alleen de steile, hoger gelegen wijngaarden nog onbeschadigd gebleven. De kelder wordt gedeeld met Paul Schumacher, want zijn wijnmakerij nabij de Ahr-rivier is zo goed als verwoest. Het tekent de solidariteit tussen winzer onderling.
Ook komen er dagelijks vrijwillige plukkers aanrukken uit dorpen in de Ahr, maar ook ver daarbuiten, van München tot Berlijn en zelfs het buitenland. Dikwijls zijn het meer mensen dan verwacht die 's ochtends voor de kelder wachten op de eerste instructies van de vakkundige Nederlandse wijngaardmanager Philip Prause.
Vlakbij de caravan waarin ik kan overnachten is dagelijks ontbijt in een buurthuis voor vrijwillige plukkers. Ondanks alle ellende overheerst de daadkracht om de uitdagende oogst tot een goed einde te brengen en elkaar hierbij te ondersteunen. Ze zetten door. Hopelijk vinden de hartelijke en hardwerkende mensen uit het dal ook de kracht om straks, na de oogst, het herstelwerk met anderen op te pakken.
"

Dat klinkt inderdaad als goed nieuws..! En wel toevallig dat onze twee forumfavorieten de kelder delen.
Bedankt voor deze toch wel gunstige tijding, Marc.


RE: Paul Schumacher, Ahr - Vince - 11-10-2021 04:24 PM

Rauwe vaststelling: veel Ortsweine hebben een nieuw geologisch sedimentlaagje anno 2021 erbij gekregen Sad


RE: Paul Schumacher, Ahr - vinejo - 30-10-2021 08:28 PM

Alegria 2013, fruhburgunder.
Blijkbaar is ons algemene idee over fruhburgunder (lekker maar veelal wat overrijp en snoeperig) toch nogal misplaatst.
Na de fantastisch Deutzerhoff een maand of twee geleden, was nu ook deze Alegria absoluut voortreffelijk.
Vince schipperde tussen koele noordelijke Rhone, topIrancy en Morgon, maar belandde uiteindelijk toch in de Ahr.
Wat een meesterlijke wijnmaker is Paul Shumacher toch.
Een lichtvoetige, evenwichtige, heerlijke fruhburgunder.
Alweer wil ik bidden voor het voortbestaan van dit schitterend domein.
En u?


RE: Paul Schumacher, Ahr - Vince - 31-10-2021 10:16 PM

Schumi verbluft ons opnieuw. Ik bid alvast mee.


RE: Paul Schumacher, Ahr - Smaakatleet - 02-11-2021 08:16 AM

Gisteren zijn we even tot bij Paul gereden.
Even een hart onder de riem gaan steken.
Een kleine omweg terwijl we terugkeerden van een weekendje aan de Moezel.

Het is hartverscheurend om te zien welke ravage het noodweer daar heeft aangericht.

En aan de andere kant is het hartverwarmend te zien hoe hecht de gemeenschap is, alsook de hulp van buitenaf.

Er is nog veel werk aan de winkel daar en ze kunnen alle hulp gebruiken!


RE: Paul Schumacher, Ahr - Corto - 03-05-2022 11:16 AM

Pur Pinot 2016. Smakelijke, lichte wijn. Voor mij wel iets te hoog in de zuren.


RE: Paul Schumacher, Ahr - vinejo - 06-05-2022 09:16 AM

Goed nieuws in de mailbox.


Tommy und Annika: „Der Sturm wird immer stärker.“

Pippi: „Macht nichts, ich auch.“


Liebe Genussmenschen an unserer Seite,

ganz so wie Astrid Lindgren es beschreibt, fühlt es sich leider nicht immer an, aber wir finden die Kinderbuch-Philosophie motivierend und erheiternd.

Steinige Wege führen oft zu den schönsten Orten, und zu einem davon möchten wir Euch heute einladen und berichten, was wir dieses Jahr gedenken zu tun.

Wein–Wiesenwirtschaft

Besucht uns auf unserer Lieblingswiese in den Weinbergen! Oberhalb des Weingutes, in unberührter Natur erwarten wir Euch mit unseren Weinen zum Trinken, Verkosten, Kaufen und einer kleinen, wechselnden Auswahl kulinarischer Genüsse. Eine Option auf freudvolle Momente!

22. Juli – 30. Oktober jeweils Freitag bis Sonntag ab 12:00 Uhr

Fußweg ab Weingut zur Wein-Wiesenwirtschaft (ca. 20 min.)

Landpartie Märkte – Weinpräsentation

Der Wiederaufbau unseres Weingutes bedarf mehr Zeit als gedacht, und es fehlt uns noch an eigenen Räumen, um Euch unseren neuen Jahrgang zu präsentieren. So kam uns die Idee, Euch die Weine im edlen Rahmen der Landpartie vorzustellen.

Wir laden Euch herzlich ein, an unserem Stand die neu gefüllten Weine zu verkosten, zu genießen und zu entdecken. Bei einer anschließenden Weinbestellung ab 200,- € verrechnen wir gerne Eure Eintrittskarte für den Markt.Die Tickets gibt es ausschließlich online:
https://landpartie.com/veranstaltungen/landpartie-schloss-goedens/

Landpartie Schloss Adendorf: 26. Mai – 29.Mai 2022
Landpartie Schloss Gödens: 2. Juni – 6. Juni 2022
Landpartie Schloss Lembeck: 16. Juni – 19. Juni 2022
Kunstmarkt Essen-Werden: 10 Juni – 12. Juni 2022

Weine

Die Weine des Jahrgangs 2020, 2021 werden Ende Mai gefüllt. Es war ein Jahr mit geringem Ertrag, von Hitze und Trockenheit geprägt, was unsere alten Reben sehr gut verkrafteten.
Bei hochsommerlichen Temperaturen während der Lese kam es zu einem Wettlauf gegen eine Überreife der kleinen Beeren. Dieses Wettrennen haben wir gewonnen.

Wir können von strahlender Klarheit der Frucht unserer Rotweine berichten. Sie besitzen eine wunderbare Saftigkeit, sind elegant und gut proportioniert. Die Weißweine machen Freude in ihrer feingeschliffenen Art, die eine lebendige Säure abrundet. Blanc de Noir und Rosé kommen im Ansatz geschmeidig daher, eben wahre Sommerabend-Weine. Lasst Euch überzeugen!

Unser Weinangebot wird im Basisbereich ergänzt durch einen trockenen Pinot Noir und einen trockenen Weißburgunder.

Wir erwarten Euch mit Vorfreude!

Herzliche Grüße

Paul und Anne Schumacher


RE: Paul Schumacher, Ahr - Smaakatleet - 03-10-2022 07:23 PM

Rosenthal 2016.
Mijn favoriete cuvee uit het beste jaar dat ik tot op heden mocht proeven.

Deze is in topvorm.
Uurtje op voorhand geopend in een koele plaats gezet.
Kwam zeer mooi tot zijn recht!
Voor mij zelfs de wijn van de avond.
Tussen 22 flessen wil dat wel iets zeggen.


RE: Paul Schumacher, Ahr - vinejo - 03-10-2022 07:48 PM

(03-10-2022 07:23 PM)Smaakatleet schreef:  Rosenthal 2016.
Mijn favoriete cuvee uit het beste jaar dat ik tot op heden mocht proeven.

Deze is in topvorm.
Uurtje op voorhand geopend in een koele plaats gezet.
Kwam zeer mooi tot zijn recht!
Voor mij zelfs de wijn van de avond.
Tussen 22 flessen wil dat wel iets zeggen.

Waw. Shumacher doet het toch maar weer!


RE: Paul Schumacher, Ahr - frank - 01-11-2022 07:59 PM

dit weekend zijn we langs geweest bij deze zeer aimabele man en vrouw. wat een gastvrijheid. We hebben 2 maal geluncht tussen de wijngaarden, een wijnproeverij gehad en wat gebabbeld. Ze waren echter op zondag overrompeld door het succes van de rotweinwanderweg. overrompeld. gelukkig hadden we op zaterdag tijd. in onze koffer verdwenen een aantal dozen sekt , de rosenthal 2020 en de trotzenberg 2020. we zullen nog na lang nagenieten van dit domein en deze uitstap. Ik heb het gevoel dat ze door hun dal heen zijn. gelukkig niet het Ahrtal.


RE: Paul Schumacher, Ahr - vinejo - 01-11-2022 10:23 PM

(01-11-2022 07:59 PM)frank schreef:  dit weekend zijn we langs geweest bij deze zeer aimabele man en vrouw. wat een gastvrijheid. We hebben 2 maal geluncht tussen de wijngaarden, een wijnproeverij gehad en wat gebabbeld. Ze waren echter op zondag overrompeld door het succes van de rotweinwanderweg. overrompeld. gelukkig hadden we op zaterdag tijd. in onze koffer verdwenen een aantal dozen sekt , de rosenthal 2020 en de trotzenberg 2020. we zullen nog na lang nagenieten van dit domein en deze uitstap. Ik heb het gevoel dat ze door hun dal heen zijn. gelukkig niet het Ahrtal.

Zalig. Heart


RE: Paul Schumacher, Ahr - PietW - 02-11-2022 11:33 AM

(01-11-2022 10:23 PM)vinejo schreef:  
(01-11-2022 07:59 PM)frank schreef:  dit weekend zijn we langs geweest bij deze zeer aimabele man en vrouw. wat een gastvrijheid. We hebben 2 maal geluncht tussen de wijngaarden, een wijnproeverij gehad en wat gebabbeld. Ze waren echter op zondag overrompeld door het succes van de rotweinwanderweg. overrompeld. gelukkig hadden we op zaterdag tijd. in onze koffer verdwenen een aantal dozen sekt , de rosenthal 2020 en de trotzenberg 2020. we zullen nog na lang nagenieten van dit domein en deze uitstap. Ik heb het gevoel dat ze door hun dal heen zijn. gelukkig niet het Ahrtal.

Zalig. :heart:

Toen wij er zondag 16 oktober waren was het prachtig weer en stond men in de rij om te bestellen. Minder tijd voor ons maar van harte gegund.


RE: Paul Schumacher, Ahr - Smaakatleet - 23-02-2023 07:49 PM

Geen notes over de laatste jaargang.
Zijn er mensen die er iets over kwijt kunnen?


RE: Paul Schumacher, Ahr - vinejo - 25-03-2023 11:25 AM

(23-02-2023 07:49 PM)Smaakatleet schreef:  Geen notes over de laatste jaargang.
Zijn er mensen die er iets over kwijt kunnen?

2021 is volgens het huis zelf bijzonder geslaagd.
(Googletranslate)
Het voelde alsof er te weinig aandacht aan werd besteed omdat de overstroming en de gevolgen ervan zich op de voorgrond plaatsten en het normale werk verhinderden. Het sorteren van de bessen in de herfst was enorm belangrijk en werd intensief uitgevoerd, eerst in de wijngaard en daarna op de sorteerband. Deze vintage uit 2021 is volledig intuïtief ontwikkeld in een uitzonderlijke situatie en is toevallig opgeslagen in vaten van een andere kuiperij.
Als een geschenk is deze vintage van alle dingen van een heel bijzondere kwaliteit. Ik ben enthousiast over de ongekende complexiteit en dichtheid in het glas, een overvloed aan aroma's met ongelooflijk levendig fruit en een prachtige uitstraling. Een fruitige reeks van granaatappel, rode bes en zwarte kers met een fijne noot van peper en minerale kruiden. Een wijn met veel potentieel voor een lange ontwikkeling.


Hieronder hun mailing. Je kan ook een gokje doen door een magnum te kopen waarin de jaargang 2012-2019 kan zitten. En de cuvee kan de gewone Carpe Diem zijn maar even goed de top Krauterberg.
Etiketten zijn namelijk weg of onleesbaar…


RE: Paul Schumacher, Ahr - Smaakatleet - 25-03-2023 12:09 PM

De mail ook net ontvangen.

Daar er geen bezoek in zat vorig jaar deze besteld om eens te testen.

2018 Ahr Spätburgunder QbA feinherb 11,00 EUR 11,00 EUR

2 1 2202010 2020 Spätburgunder Carpe Diem QbA 15,50 EUR 15,50 EUR
3 1 2202004 2020 Spätburgunder PurPinot QbA 24,00 EUR 24,00 EUR
4 1 2202015 2020 Ahrweiler Silberberg Spätburgunder QbA 29,00 EUR 29,00 EUR
5 1 2202008 2020 Ahrweiler Rosenthal Spätburgunder QbA 29,00 EUR 29,00 EUR
6 1 0,75 l 9202110 2020 Magna Essentia Ahrweiler Rosenthal 49,00 EUR 49,00 EUR
7 1 2202005 2020 Marienthaler Trotzenberg Spätburgunder
QbA
29,00 EUR 29,00 EUR
8 1 2202006 2020 Walporzheimer Kräuterberg
Spätburgunder QbA
48,00 EUR 48,00 EUR
9 1 2202012 2020 Blanc de Noir Spätburgunder QbA
feinherb
11,00 EUR 11,00 EUR
10 1 2202007 2021 Leutesdorfer Riesling Rheinspiel QbA 11,00 EUR 11,00 EUR
11 1 2202009 Blanc de Noir Sekt Pinot Noir Brut 13,50 EUR 13,50 EUR
12 1 2202123 2021 Leutesdorfer Gartenlay Riesling QbA


RE: Paul Schumacher, Ahr - Smaakatleet - 10-04-2023 04:03 PM

Trotzenberg 2016
Deze had wat tijd nodig, duidelijk Pinot alsook Ahr.
Ahrdbei en ijzer, volledig a point.
Het blijft voor mij de mooiste jaargang in de laatste sinds 2014.

Heel veel langer hoeft dit niet te liggen, indien je liever wat oudere (secundair/tertiair) drinkt dan mag deze wel nog even wat stof vangen.


RE: Paul Schumacher, Ahr - vinejo - 30-04-2023 09:54 AM

Gisteren blind Carpe Diem 2019 in het glas.
Herkenbaar in de neus als spatburgunder, maar ik dacht niet aan Shumacher. Ik dacht eerder aan een cuvée van..Stodden.
Want in de mond oversteeg dit echt wel z’n “apogee”.
Heerlijk romig, wollig bijna, maar tegelijkertijd lichtvoetig (12,5 %) en glouglou…
Wat een topwijnbouwer is me dat zeg..


RE: Paul Schumacher, Ahr - vinejo - 27-05-2023 11:39 PM

Ik vond nog een Trotzenberg 2014 en plaatste die naast een 2015 Morey van Magnien.
Echt waar, de wijnen leken énorm op elkaar. De Shumacher wat meer fruit, maar toch ook Bourgondisch putje. Heerlijke wijn, perfect op dronk. En bewijs dat bij ouderen goede spatburgunders qua karakter echt wel richting Bourgogne gaan.
91


RE: Paul Schumacher, Ahr - vinejo - 23-10-2023 03:07 PM

Paul Shumacher is door de Falstaff Wine Guide Duitsland genomineerd voor Wijnmaker van het Jaar.


RE: Paul Schumacher, Ahr - wvd - 23-10-2023 04:27 PM

(23-10-2023 03:07 PM)vinejo schreef:  Paul Shumacher is door de Falstaff Wine Guide Duitsland genomineerd voor Wijnmaker van het Jaar.

Is het domein nu helemaal hersteld van de ramp?


RE: Paul Schumacher, Ahr - vinejo - 23-10-2023 07:50 PM

(23-10-2023 04:27 PM)wvd schreef:  
(23-10-2023 03:07 PM)vinejo schreef:  Paul Shumacher is door de Falstaff Wine Guide Duitsland genomineerd voor Wijnmaker van het Jaar.

Is het domein nu helemaal hersteld van de ramp?

Hmm…Confused
“Details über die Zukunft des Weingutes würde ich gerne mitteilen, aber leider sind wir zur Zeit noch immer im Ungewissen. Hierzu melden wir uns aber, sobald wir selber Planungssicherheit haben. Aufgrund der momentanen erschwerten Kaufsituation durch fehlende Räumlichkeiten und feste Verkaufs-Öffnungszeiten, haben wir auf unserer neuen Internetseite auch einen online-shop eingerichtet.”


RE: Paul Schumacher, Ahr - vinejo - 24-12-2023 05:19 PM

Gisteren met enige vrees een overblijverje van Shumi opengetrokken, de
Carpe Diem 2014
Omdat ik altijd het gevoel heb dat die Ahr wijnen (of mss over t algemeen spatburgunders) -en zéker de “gewonere” cuvees- niet zo goed ouderen.
Waw, was ik effe fout zeg.
De wijn toonde zich in optima forma, meer zelfs, de mooiste fles van de zes die ik er ooit van kocht.
Vince (die even binnensprong en per ongeluk wat meeproefde) dacht aan een village wijn uit de Beaune.
En later zat ook Oli in Bourgogne.
Verbluffende wijn aan 14 euro (destijds, vandaag 15,5 op domein).


RE: Paul Schumacher, Ahr - Olivier - 24-12-2023 11:58 PM

(24-12-2023 05:19 PM)vinejo schreef:  Gisteren met enige vrees een overblijverje van Shumi opengetrokken, de
Carpe Diem 2014
Omdat ik altijd het gevoel heb dat die Ahr wijnen (of mss over t algemeen spatburgunders) -en zéker de “gewonere” cuvees- niet zo goed ouderen.
Waw, was ik effe fout zeg.
De wijn toonde zich in optima forma, meer zelfs, de mooiste fles van de zes die ik er ooit van kocht.
Vince (die even binnensprong en per ongeluk wat meeproefde) dacht aan een village wijn uit de Beaune.
En later zat ook Oli in Bourgogne.
Verbluffende wijn aan 14 euro (destijds, vandaag 15,5 op domein).

De beste Carpe Diem tot nog toe? En volledig Bourgondisch, niets dat deed denken aan Duitse Pinot Noir. Echt mooi. Chapeau!