wijnliefhebbers
Twitter Team Thema Tasting: Côte d'Or - Afdrukversie

+- wijnliefhebbers (http://www.vinejo.freebb.be)
+-- Forum: Interessante Topic (/forum-41.html)
+--- Forum: Onvergetelijke degustaties (/forum-64.html)
+--- Discussie: Twitter Team Thema Tasting: Côte d'Or (/thread-4723.html)


Twitter Team Thema Tasting: Côte d'Or - Marc - 27-03-2016 05:18 PM

TTTT, Côte d’Or 20 maart 2016 bij Raf
Het onwaarschijnlijk verhaal van het totstandkomen van ons proefgroepje kan je lezen op de rieslingblog.
Dit is al de vierde thematasting dat we samen organiseren. Thema deze keer: de Côte d’Or.
Zoals steeds, twee flessen per koppel (meer mag maar moet niet), liefst binnen het thema, en verder ongedwongen discussie over wat er in het glas zit en over het leven, quoi…
De gastheer (we zijn in Bilzen) schenkt twee starters, niet helemaal binnen het thema, maar dat wordt ingekleed als: “Stel je voor dat we op reis zouden gaan naar de streek waar we moeten zijn, dan kunnen we twee tussenstops maken en dit tegenkomen”.

1. Een fijne mousse in een licht strogele wijn die al wat evolutie in kleur lijkt te hebben. Granny Smith, citrus, onrijpe perzik, en wat gistig in de neus. In de mond vallen de hoge en primaire zuren op, groene appelzuur, met wat romigheid en wit fruit. Enorm mooi aperitief voor liefhebbers van de hoge zuren, iedereen rond de tafel is meteen mee.

Optimbulles Trilogie is een project van twee vrienden uit Haspengouw. Belgische schuimwijn van de klassieke variëteiten uit de Champagne (Chardonnay, Pinot Noir, Pinot Meunier). Een van de mooiste Belgische schuimwijnen die ik al proefde.

2. De volgende schuimwijn gaat kort in de karaf. Daar valt al onmiddellijk de gouden kleur op. Een oudere wijn, dus. Zelfs na karafferen blijft er goede en aanhoudende pareling in het glas. Rijp geel fruit en gedroogd fruit, rijpe appel, licht oxidatief, wat gerookt en uiteraard wat gistig. In de mond rijp en evolutief, gedroogde citrus, wat bitters, rijk en breed. Gestructureerd en volmondig, maar niet vlotjes, er is ‘een hoekje af’, wat de wijn heel intrigerend maakt. Een lange afdronk met ferme bitters, eindigt zeer droog.

Jacques Selosse Initial Grand Cru Blanc de Blancs Brut Champagne. De instapchampagne van deze cult wijnmaker. Stond al jaren op mijn wishlist. Maakte alle verwachtingen meer dan waar.

Dan is het tijd om aan de wijnen van het thema te beginnen. Hoe specifieker het thema, hoe moeilijker om blind de juiste volgorde te bepalen. Maar er is genoeg ervaring in de groep om ons daar overheen te zetten.

3. Licht strogeel, strak mineraal en licht reductief. Citrus, nootjes, beetje fumé. Complexe, verfijnde neus. Broodkruim, wat chocolate. Zachte aanzet met ziltigheid en amper fruit nu. Goede structuur, complex mondgevoel, fijne bittertjes. Mooi in afdronk, met goede lengte en klein bittertje.

Hubert Lamy - St-Aubin 1er Cru Clos de la Chatenenière Vieilles Vignes 2011. Een minerale uitvoering van een klassieke Chardonnay. Schitterende wijn.

4. Donkerder, licht-goudgeel. Rijper in de neus, met zwoel rijp fruit, boterig, exotisch en redelijk wat hout. In aanzet boterigheid, hout, gerookt, romig. Rijpe perzik en mineraliteit. Grapefruitbitters in tweede deel. Afdronk lang, gedreven door hout.

De Thomas Morey - Chassagne Montrachet 1er Cru Les Embrazées 2011 ligt aan het andere uiteinde van het spectrum, vergeleken met de vorige wijn. Klassebeest, deze wijn.

5. Medium strogeel. Kruidigheid in de neus valt op: venkel, anijs, fumé, hout is meer geïntegreerd, wit fruit. Groot en complex mondgevoel, wat hoger in zuren, gefocust, met veel finesse in de structuur. In de lange afdronk wat fijne bittertjes.

Bernard Boisson-Vadot - Meursault Les Grands Charrons 2010 (Villages) is een voorbeeld van de nieuwere stijl Meursault: fijner, minder hout, sneller drinkbaar. Heerlijk groot glas wijn nu.

6. Licht goudgeel in het glas. We zitten terug bij de boter, hout, vanille, maar hier ook meer andere impressies: rijpe appel, en rijp geëvolueerd fruit. Ook fijne kruidigheid en floraal. In de mond strak, rechtlijnig, krachtig, met mooie zuurstructuur. Rijper fruit, gedroogd fruit tot licht exotisch. Fullbodied en ziltig. Lang en langer in afdronk.

Michel Bouzereau - Puligny-Montrachet 1er Cru Les Champs Gains 2010 is een klassieke “textbook” Bourgogne, groots en machtig.

7. Donker goudgeel. Oxidatieve neus, asperges, fijn hout, vanille, lichte olie- of pétrolé toets, honing. Complex door de oxidatieve toets. Dens mondgevoel, iets ruwer, minder finesse, maar veel power. Lange afdronk, met interessante oxidatieve tonen.

Lucien Le Moine - Chassagne-Montrachet 1er Cru Caillerets 2007. Cult wijnmakers van Libanese afkomst, Mounir Saouma en Rotem Brakin, die als négociant (van aangekochte druiven dus) wijn maken en opvoeden.

Over naar rood, Pinot Noir.
Wie mij een beetje kent weet dat dit niet mijn favoriete druif is. De haat/liefde verhouding slaat niet dikwijls door naar de kant “liefde”. Maar ik zet mijn persoonlijke voorkeur graag aan de kant en zal objectief proeven en noteren.

8. Transparant kersenrood. Stoffige neus, gestoofd rood fruit met peperige kruidigheid maar ook wat onrijpe groene toetsen, ijzer, gerookt vlees. Ook in de mond doet de wijn wat onrijp aan, met peperigheid en klein rood fruit. Lichtere stijl.

Sylvain Pataille - Marsannay 2011. Rond de tafel wat onenigheid over de onrijpheid die ik ervaar. Door deze notitie van Jo voel ik me enigszins gesterkt:
http://www.vinejo.freebb.be/thread-4178-post-56977.html#pid56977

9. Medium gevulde kersenrode kleur. Klein rood fruit, kruidigheid richting venkel, eerder fijne stijl. Braambes, onderhout, floraal. In aanzet wat zoeter fruit, medium structuur en medium tannine. Fijne houtimpressie, fris, wat munt. In afdronk wat korter, kruidig.

Philippe Gavignet - Nuits-Saint-Georges 1er Cru Les Chaboeufs 2011. De meningen zijn verdeeld. Mist wat diepte.

10. Medium kersenrood. Animaal, rood fruit, kruiden, roosjes, klasse neus. Zoete, fruitige aanzet, gul met meeer materie, korrelige structurr. Fijn hout, mooi geïntegreerd. Goede afdronk, grote wijn.

Tupinier-Bautista - Mercurey Cuvée Victoria 2014.
Côte Chalonnaise, dus buiten thema, maar dé verrassing van de avond. Prijs-kwaliteit ongelofelijk mooi (±28.50€).

11. Licht transparant kersenrood. Intens aromatische neus, rood fruit en minerale rokerigheid, klein pepertje, animaliteit. Klassieke Pinot Noir neus, eigenlijk. Intens mondgevoel met kruiden en zoetig rood fruit, lichte houtimpressie. Lichte stijl. In afdronk wat kruidigheid.

Anne Gros - Nuits-Saint-Georges Les Damodes 2013 is heel open en toegankelijk, maar mist misschien wat diepte.

De gastheer heeft nog wat restjes meegekregen van een proeverij eerder op de dag. We verlaten het thema en gaan zuidelijker, naar Italië voor een mooie aftertasting.

12. Transparant kersenrood. Floraal, asfalt, rozekes, animaal, fijn rood fruit. Robuust en rustiek mondgevoel, tannines en zwoel rood fruit, met heel veel finesse ondanks nadrukkelijke tannines.
Dat moet Nebbiolo zijn. Inderdaad: Roagna Barbaresco Pajé 2010. Topwijn.

13. Medium transparant, iets meer vulling. Gesloten, finesse, vanille, kruidigheid, aardsheid, rood fruit, klein zwart fruit, floraal. Klasse mondgevoel, fijne structuur, cacao, floraal, gul fruit. Talmende afdronk, minutenlang.
Giacomo Conterno Barolo Riserva Montfortino 2008. Meer dan top.

14. Weinig genoteerd van de laatste wijn. Medium body, kersenrood. Kruidig, rood fruit, sappig, lekker. Mooie tanninestructuur. Na een week blijft de wijn me nochtans nog steeds bij, gaf zoveel drinkplezier in het glas, en had veel klasse en power.
Azienda Agricola Palari “Faro” 2007. Nerello Mascalese en andere Nerello variëteiten. Sicilië. Te ontdekken voor mij, méér dan interessant. Aardig prijskaartje, wel, deze wijn. Maar niks vergeleken bij de vorige, de Montfortino, natuurlijk.


RE: Twitter Team Thema Tasting: Côte d'Or - Kupers - 27-03-2016 05:37 PM

De wijnen van Sylvian Pataille heb ik reeds verschillende malen geproefd, oa. bij Jan Rots, maar nooit gekocht eigenlijk. Er is altijd iets wat me tegenhield. De laatse keer proefde ik het hele gamma op Dive Bouteille maar dat was een teleurstelling, proefomstandigheden waren misschien niet ideaal, maar van een leidend domein in Marsannay verwacht je toch meer.

Thomas Morey is zonder enige twijfel een toptalent, een van de zeer weinige Bourgondische wijnbouwers waar ik effectief het geld voor over heb.

Zat er iemand tussen die sommelier-conseil heeft gedaan? Gavignet is een halte die iedere Bourgognetrip wel wordt aangedaan Smile.


RE: Twitter Team Thema Tasting: Côte d'Or - Marc - 27-03-2016 06:31 PM

(27-03-2016 05:37 PM)Kupers schreef:  Zat er iemand tussen die sommelier-conseil heeft gedaan? Gavignet is een halte die iedere Bourgognetrip wel wordt aangedaan Smile.
Het curriculum van de proevers in ons groepje is ronduit indrukwekkend, Peter (mezelf uitgezonderd). Sommelier-conseil, WSET3... Je kent de meeste wel van Twitter, neem ik aan.
Maar de Gavignet had ik zelf meegebracht. Geselecteerd op recenties en referenties, en op beschikbaarheid, zonder daarvoor uren te moeten omrijden.

(27-03-2016 05:37 PM)Kupers schreef:  Thomas Morey is zonder enige twijfel een toptalent, een van de zeer weinige Bourgondische wijnbouwers waar ik effectief het geld voor over heb.
Ken je Hubert Lamy? Zoals gezegd een heel andere stijl (meer reductief en mineraal), maar minstens even waard om te ontdekken. Kost minder dan de Thomas Morey, denk ik.
Deze stond veel te vroeg in de reeks, want had naar het einde toe voor dé verrassing kunnen zorgen.


RE: Twitter Team Thema Tasting: Côte d'Or - Kupers - 27-03-2016 07:36 PM

(27-03-2016 06:31 PM)Marc schreef:  
(27-03-2016 05:37 PM)Kupers schreef:  Zat er iemand tussen die sommelier-conseil heeft gedaan? Gavignet is een halte die iedere Bourgognetrip wel wordt aangedaan Smile.
Het curriculum van de proevers in ons groepje is ronduit indrukwekkend, Peter (mezelf uitgezonderd). Sommelier-conseil, WSET3... Je kent de meeste wel van Twitter, neem ik aan.
Maar de Gavignet had ik zelf meegebracht. Geselecteerd op recenties en referenties, en op beschikbaarheid, zonder daarvoor uren te moeten omrijden.

(27-03-2016 05:37 PM)Kupers schreef:  Thomas Morey is zonder enige twijfel een toptalent, een van de zeer weinige Bourgondische wijnbouwers waar ik effectief het geld voor over heb.
Ken je Hubert Lamy? Zoals gezegd een heel andere stijl (meer reductief en mineraal), maar minstens even waard om te ontdekken. Kost minder dan de Thomas Morey, denk ik.
Deze stond veel te vroeg in de reeks, want had naar het einde toe voor dé verrassing kunnen zorgen.


Het enige wat ik ooit heb gedronken van Lamy is En Remilly maar was hier toen niet helemaal van onder de indruk, te jong en houtgedomineerd. Om een of andere reden drink ik de wijnen van Saint-Aubin graag, maar zou ik ze nooit kopen, misschien het nadeel van het kleine broertje van Meursault/CM/PM te zijn...

Soit, ik denk niet dat ik dit jaar al een fles Bourgogne heb opengetrokken, hoog tijd om daar eens verandering in te brengen Tongue.


RE: Twitter Team Thema Tasting: Côte d'Or - vinejo - 27-03-2016 11:51 PM

thank you voor het knappe en fingerlickin' verslag, Marc!