wijnliefhebbers
Wijnkelder, hulp nodig - Afdrukversie

+- wijnliefhebbers (http://www.vinejo.freebb.be)
+-- Forum: Dit wil ik (/forum-32.html)
+--- Forum: even kwijt... (/forum-38.html)
+--- Discussie: Wijnkelder, hulp nodig (/thread-49.html)


Wijnkelder, hulp nodig - barre - 23-12-2009 11:58 AM

Bij gebrek aan betere plaats post ik dit hier,
vinejo, feel free om te moven als je dat nodig acht

Ik heb thuis een wijnkelder met gemetste nissen voor losse flessen, maar ik zou ook graag iets hebben om kisten in te bewaren. Nu liggen die gewone opgestapeld langs één muur, en om één of andere reden heb je altijd een fles nodig van de onderste kist.

Dat zou iets moeten worden van ne meter of 2 - 2.5. Bij Magnus vb hebben ze van die modulaire schuifunits, maar dat kost 65 euro of zo voor 2 kisten kwijt te geraken. Geen optie dus.
Een simpel rek zou voldoende zijn, maar waar vind je zoiets dat dat gewicht kan dragen (een doos of 30, das rap 500 kilo en meer).
Die houten dingen van Ikea (Ivar zeker?) zouden wel passen, maar ze willen me daar absoluut geen garanties geven over draagkracht, wel van één plank, niet van het geheel.

Iemand suggesties?


RE: Wijnkelder, hulp nodig - erwin - 23-12-2009 12:24 PM

In de Brico kan je demonteerbare metalen rekken kopen. Als ik zie wat voor een rommel die dingen in onze kelder torsen, dan moet het met de draagkracht wel snor zitten.


RE: Wijnkelder, hulp nodig - vinejo - 26-12-2009 11:36 AM

Kamp met dezelfde case, Barre.
En wat je zegt is waar, je hebt altijd wel een fles nodig uit een onderste kist, hoe clever je ook hebt gestapeld (2005 onder enz)
Ik vrees dat er niet echt een passende oplossing voor is... Of het zou de aanschaf van een corset moeten zijn Big Grin


RE: Wijnkelder, hulp nodig - Cisse M - 28-12-2009 01:19 PM

Als je van een gesloten houten wijnkist één lang zijvlak verwijdert kun je kisten stapelen en zijn alle flessen steeds bereikbaar. Indien je kisten al geopend zijn, nagel je ze bovenaan weer dicht met hout dat je recupereert van andere kistjes.


RE: Wijnkelder, hulp nodig - Jan VG - 28-12-2009 03:08 PM

Cisse,

dat is een interessante tip.
Brengt dat de stevigheid niet wat in het gedrang ?
Hoe hoog heb je zelf zo al gestapeld ?
Vermits mijn kelder niet zo heel groot is, stapel ik meestal de kisten tot een 2 meter hoog (ben zelf gelukkig niet klein), dus dat zijn er soms toch een stuk of 8 a 10 op elkaar.


RE: Wijnkelder, hulp nodig - barre - 28-12-2009 03:20 PM

En dan verlies je natuurlijk wel het uitzicht van de front, die liggen nu allemaal naar voor bij mij. Had er wel al aan gedacht verder, maar leek me ook nogal onstabiel


RE: Wijnkelder, hulp nodig - Jean - 28-12-2009 05:34 PM

Een zijplank weg doen lijkt me geen optie: je krijgt er niet zomaar alle flessen uit, zeker niet als de flessen in zo van die draag-houtjes zitten. Ofwel moet je dan die dragertjes breken, maar is het dan nog wel stevig genoeg?

Wij hebben thuis vier grote betonnen stenen gekocht en daarop een europalet gelegd, zodat we onderaan vier kisten kunnen zetten en bovenaan nog maar kisten, en waardoor je niet altijd alle kisten moet verplaatsen. Grootste nadelen: tis lelijk en het neemt veel plaats, en het échte probleem wordt eigenlijk niet aangepakt...

Ik denk trouwens dat het zeer moeilijk is de beste bewaarmethode te vinden: in een bakje liggen ze netjes en in het donker, maar je moet het toch eens open doen, en dan zijn meteen alle flessen geschud. Als je de flessen eruit neemt en stapelt in een caveau, dan worden ze niet telkens geschud, maar komen ze wel in contact met licht. Conclusie: perfecte bewaring is bijna onmogelijk.


RE: Wijnkelder, hulp nodig - Jan VG - 28-12-2009 09:29 PM

Alternatief is om alle kisten te openen en te mengen, zodat in de bovenste kist een beetje vanalles zit en je dus niet per se onderaan de stapel moet gaan nemen.

Dan zit je natuurlijk weer met etiketten of notities welke wijn waar zit enzo.

KOrtom, er is geen perfect systeem vrees ik...


RE: Wijnkelder, hulp nodig - Bert - 28-12-2009 09:50 PM

Ikzelf heb in de kelder rekken gemaakt (op foto zie jet het grootste stuk) met Ytong-blokken
en betontriplexen
Volgende zomer rek bijzetten aan overzijde vd kelder...


RE: Wijnkelder, hulp nodig - Tienne - 28-12-2009 10:06 PM

De evolutie van een wijnkelder applaus

http://wijnliefhebbers.skynetblogs.be/post/4004218/wijndejaarsvraagjes-3


RE: Wijnkelder, hulp nodig - Bert - 29-12-2009 12:07 AM

En niet alleen van de kelder, Tienne,
ook een sterke evolutie in de antwoorden op de eindejaarsvraagjes Big Grin
Als ik die nu overdoe, verandert teen en tander...


RE: Wijnkelder, hulp nodig - Mt - 29-12-2009 10:44 AM

Topic starten wijn? Nieuwjaarsvraagjes..
Misschien met een opdeling van favoriete flessen: Bordeaux, Bourgogne,Rhône, Spanje..?


RE: Wijnkelder, hulp nodig - Cisse M - 29-12-2009 02:06 PM

Als je de kisten zijdelings geopend stapelt kun je zonder problemen anderhalve meter hoog gaan. De ondergrond moet uiteraard volkomen vlak zijn en in geval van twijfelachtige stabiliteit kun je enkele van de kisten met een kram aan de muur bevestigen. . Ik heb dat systeem gebruikt in een vorige woning en nooit enig probleem gehad. Tenzij dat er geen twaalf rondbuikige flessen in een Bordeauxkist passen...

[Afbeelding: dsc3496b.th.jpg]
[Afbeelding: dsc3491.th.jpg]


RE: Wijnkelder, hulp nodig - vinejo - 29-12-2009 07:18 PM

Tiens, nooit gezien, lijkt idd wel een goed idee...
ps: Los Lobos fan Cisse? Wink


RE: Wijnkelder, hulp nodig - Venne - 29-12-2009 07:39 PM

Ik vind die ijzeren rekken (zie tweede foto cisse , rek vooraan) toch nog het handigste?
Is wel wat kostelijk ma als ge goede gietijzeren stalen koopt is dat voor het leven.
Het uitzicht is mss wel niet zo mooi...
Ge kunt wel gemakkelijk aan uw flessen ... en vlug :-)


RE: Wijnkelder, hulp nodig - Jan VG - 29-12-2009 09:51 PM

Mijn flessen voor snelle/directe consumptie liggen ook op zo'n rek (ze hebben zelfs zo'n rekken bij Ikea als budgetvriendelijke oplossing), inderdaad het handigste.

Mijn bewaarwijnen liggen in gestapelde (geslten) kisten, dat vraagt dan soms wel wat verhuis- en sleurwerk om aan de juiste kist te geraken....


RE: Wijnkelder, hulp nodig - erwin - 30-12-2009 12:29 AM

Ik heb het letterlijk "massief" aangepakt. Ik heb nissen gemetseld met volle betonblokken en betonplaten, tot op volledige muurhoogte. Ik maak mezelf graag wijs dat de massiviteit van de constructie bijdraagt tot een stabiel binnenklimaat in de kelder.


RE: Wijnkelder, hulp nodig - Bert - 30-12-2009 12:41 AM

Heb je foto, Erwin?


RE: Wijnkelder, hulp nodig - erwin - 30-12-2009 01:41 AM

@Bert
Cf. infra. Best I could do, aangezien tegenover de nissen in de foto eenzelfde opstelling staat, op een afstand (20cm + breedte van 1 bak Chimay Smile )


RE: Wijnkelder, hulp nodig - Bert - 30-12-2009 12:04 PM

@ Erwin,
zeer handig, als je 't mij vraagt.
Die betonblokken kan je overal vinden, maar waar haalde je die betonplaten?


RE: Wijnkelder, hulp nodig - Jeroen - 30-12-2009 03:58 PM

Volgens mij zijn die "beton platen" gewoon van die elementen die men gebruikt als omheiningals deze in de midden gesteund worden, zoals op de foto het geval is zijn deze zeker sterk genoeg.


RE: Wijnkelder, hulp nodig - barre - 30-12-2009 04:05 PM

betonplaten koopte gewoon bij een bedrijf dat bouwmaterialen verkoopt, celis of zo. Mijn gemetste nissen zijn ook voorzien van betonplaten om de verdiepen te maken....

ne keer ne foto proberen te posten
[Afbeelding: img0497te5.jpg]


RE: Wijnkelder, hulp nodig - erwin - 30-12-2009 04:07 PM

Inderdaad, die zijn bij elke bouwmaterialenhandelaar te verkrijgen. Totale kostprijs, voor een capaciteit van 600 flessen: nog geen 80 EUR.


RE: Wijnkelder, hulp nodig - Jean - 30-12-2009 06:24 PM

Een klein vraagje: als ik zo die foto's zie, merk ik soms op dat er soms sterk licht aanwezig is in de kelder. Is dit niet nefast voor de kwaliteit van de wijn?


RE: Wijnkelder, hulp nodig - vinejo - 30-12-2009 07:06 PM

Wij hebben hier zo een systeem met een knop waarmee ge het licht kunt uitdoen, heel handig!


RE: Wijnkelder, hulp nodig - barre - 30-12-2009 07:08 PM

Mijne Kelder is donker zenne, hangt een onnozel pereke van niks. Was wschlk effe wat licht op voor de foto bij iso1600


RE: Wijnkelder, hulp nodig - carl - 30-12-2009 08:20 PM

(30-12-2009 07:06 PM)vinejo schreef:  Wij hebben hier zo een systeem met een knop waarmee ge het licht kunt uitdoen, heel handig!

woehawoehawoeha
Schitterend


RE: Wijnkelder, hulp nodig - Venne - 30-12-2009 09:43 PM

@erwin, hoeveel flessen gaan er in zo een nis? 15?
Voor 600 flessen hebt ge dan 40 nissen nodig?
€80 is dan wel heel straf....


RE: Wijnkelder, hulp nodig - Jan VG - 30-12-2009 10:00 PM

Ik word een beetje jaloers op al die mooie kelders...

de mijne is gewoon helemaal volgestapeld met (volle) kisten, heb dus gewoon veel te veel wijn :-)

ik krijg er wel gratis fitnessoefeningen bij (kisten verzetten)...


RE: Wijnkelder, hulp nodig - erwin - 31-12-2009 12:26 AM

@Venne: Gemiddeld 20 per nis. Die betonplaten kosten echt niet veel.

Overigens is het in wijnkeldercontext een schande dat de traditionele gloeilamp uit de handel wordt genomen. Spaarlampen zijn schadelijk voor de wijn...


RE: Wijnkelder, hulp nodig - Kris G - 31-12-2009 02:06 AM

@ Jan : of je drinkt misschien te weinig wijn Tongue > alhoewel : dat zal het wel niet zijn zekerWink , ik heb het probleem met mijn wijnfrigo : ook eventjes zoet als ik flesje moet vinden, al de rest ligt in rekken in de garage : wel handig, alleen moet je regelmatig een rek bijkopen > hoe zou dat toch komen...Blush


RE: Wijnkelder, hulp nodig - Venne - 31-12-2009 02:33 PM

@erwin, tja als die gloeilampen gaan verdwijnen zullen we onze kelders moeten verlichten met LED's ?


RE: Wijnkelder, hulp nodig - Jan VG - 14-01-2010 01:07 AM

Nog een idee om uw wijnkisten allemaal toegankelijk te houden, is te zien op de foto van de volgende aanbieding op Ebay -

http://cgi.benl.ebay.be/1x-Chateau-Saint-Pierre-2007-St-Julien-G-C-C_W0QQitemZ220538030074QQcmdZViewItemQQptZLH_DefaultDomain_123?hash=item33591747​fa

Je ziet dat elke kist op een apart schapje staat en zo kan je dus aan elke kist aan, zonder te sleuren ofzo.

Ik heb geen idee waar je dit kan kopen, zou wel eens kunnen tegenvallen van prijs natuurlijk


RE: Wijnkelder, hulp nodig - Kris G - 14-01-2010 01:11 AM

thanks voor de tip : dat ziet er wel handig uit, ik ga het voorlopig nog even bij mijn gewone houten wijnrekken houden : ik heb maar 2 kisten, al de rest zijn losse flessen


RE: Wijnkelder, hulp nodig - vinejo - 14-01-2010 10:19 AM

Benieuwd hoeveel die 2007 van St Pierre zal gaan - nu staat ie 13,75 euro, aan die prijs zou ik hem nog wel kopen Cool


RE: Wijnkelder, hulp nodig - Jan VG - 14-01-2010 05:24 PM

Je weet dat Ebay altijd in de laatste minuut wordt opgeboden, dus kan je alleen goed beoordelen als t is afgelopen.

Meestal gaan flessen nog makkelijk van 10 naar 30 Eur bv in de laatste minuut.


RE: Wijnkelder, hulp nodig - Jan VG - 25-02-2010 12:29 AM

Voor de liefhebbers en geïnteresseerden - een budgetoplossing voor de aangehaalde problemen van gestapelde kisten/dozen enzo :
Vanaf vandaag in de Makro in de aanbieding - rekken voor "heavy duty"
Zo een metalen rek met 5 legplanken (planken zelf lijken wel vrij goeikoop) -
breedte 90 cm, diepte 45 cm en rek in totaal 180 cm hoog (dus gemiddeld 45 cm per schap, al kan je zelf de hoogtes kiezen).
Draagkracht per plank : 265 kg (!)
Kostprijs 55 en een beetje Euro per rek, maar nu in de aanbieding : 1+1 gratis.
Ik heb er mij vanmorgen al 2 aangeschaft (voor 55 eur in totaal dus), nog niet in elkaar geknutseld.

Zoals te verwachten valt is dit niet de Miss Belgie van de opbergsystemen, maar voor de mensen die gemakkelijk aan alle kisten willen kunnen en vooral een budgetvriendelijke oplossing willen...

Zo'n steraanbieding ofzo, dus wel ergens op de website te vinden waarschijnlijk.


RE: Wijnkelder, hulp nodig - Jeroen - 25-02-2010 10:01 PM

Lijkt idd een goed(e)(kope) oplossing


RE: Wijnkelder, hulp nodig - claret - 21-10-2011 10:19 AM

Vraagje. Kben bezig met zelf houten wijnrekjes te maken die passen in de (te grote) nissen van mn kelder. Aangezien het nogal vochtig is in mn kelder zouden deze toch vernist moeten worden. Iemand een idee met welk type vernis dit best gedaan wordt? Heb geen idee over een mogelijk negatief effect op lange of korte termijn van sommige types vernis (geur, chemicalien,...) op de bewaring van mn wijn. Alvast bedankt.


RE: Wijnkelder, hulp nodig - don quichotte - 21-10-2011 08:26 PM

Je vraag is volledig terecht.

Men moet ten alle tijden vermijden dat geuren van verven de kwaliteit van je wijn niet kapot maken. Ik ken een geval dat desastreus is uitgelopen door het verven van de kelder met latex verf.
Als je deze rekjes een beschermende laag van vernis, beits of een impregneer middel tegen schimmels geef laat deze dan buiten drogen gedurende enkele weken tot het hardingsproces of droging volledig is.
Heb je de keuze van je houtsoort reeds gemaakt? Ceder hout of het echte rode noordse dennen hout hebben een bijzondere weerstand tegen vocht en schimmels.


RE: Wijnkelder, hulp nodig - jazzper - 22-10-2011 01:30 PM

de rekken van de makro (die die steeds in promotie staan) kunnen tot 250kg en meer per schap aan, ik gebruik die voor al mijn bierbakken in het resto


RE: Wijnkelder, hulp nodig - claret - 26-10-2011 09:45 AM

@ Don. Ben hout gewoon gaan halen in plaatselijke doe-het-zelf. Heb dus geen idee wat voor type het is. Kga idd gewoon de rekjes enkele weken laten drogen in open lucht nadat ze vernist zijn. Hopelijk hierna geen vodden meer.


RE: Wijnkelder, hulp nodig - barre - 26-10-2011 01:05 PM

hier hebben ze ook een stockage probleem

http://www.youtube.com/watch?v=H17mWrB9RbY&feature=player_embedded


RE: Wijnkelder, hulp nodig - filip - 26-10-2011 02:15 PM

ik heb vorig jaar van die stenen wijnrekken (4x6 flessen) in de Gamma gekocht
nu wil ik er nog bijkopen en verkopen ze die niet meer... Sad


RE: Wijnkelder, hulp nodig - Olivier - 15-04-2013 08:24 PM

(26-10-2011 01:05 PM)barre schreef:  hier hebben ze ook een stockage probleem

http://www.youtube.com/watch?v=H17mWrB9RbY&feature=player_embedded

Nu begrijp ik waarom ze van ikea altijd zeggen van uw rekken aan de muur te bevestigen... Smile


RE: Wijnkelder, hulp nodig - pdehondt - 04-06-2013 10:22 PM

(30-12-2009 04:05 PM)barre schreef:  betonplaten koopte gewoon bij een bedrijf dat bouwmaterialen verkoopt, celis of zo. Mijn gemetste nissen zijn ook voorzien van betonplaten om de verdiepen te maken....

ne keer ne foto proberen te posten
[Afbeelding: img0497te5.jpg]

Zelf gemetst Barre?


Wijkelder - InVinoVeritas - 22-12-2013 11:10 PM

Ik ben zinnens om een wijnkelder aan te leggen en heb oren naar goed advies. Het zou om een prefab kelder gaan van 3m op 4, 5, 6m? Wie kan mij nuttige, praktische tips geven? Dank bij voorbaat


RE: Wijnkelder, hulp nodig - Fre - 23-12-2013 09:22 AM

Ben sowieso ook benieuwd. Momenteel zijn we ah bouwen in Deinze. Initieel was een kelder voorzien. Maar, om stabiliteitsredenen hebben we daar moeten van af zien. Met alle gevolgen van dien (maar die discussie is eerder voor een bouwforum). Zelf ben k ook van plan (ifv de haalbaarheid) om later, bij de aanleg vd tuin een prefab kelder aan te leggen onder tuinhuis: 5,32m op 3,12m lijkt zeker voldoende: meer info kan je oa vinden bij Olivier Beton: http://olivierbeton.be/Prefabkelders-olivierbeton

Bij Ambuton kan je wijnnissen laten maken: http://ambuton.be/beton/pages/nl/producten/wijnnissen.php


RE: Wijnkelder, hulp nodig - Corto - 23-12-2013 10:27 AM

(23-12-2013 09:22 AM)Fre schreef:  Zelf ben k ook van plan (ifv de haalbaarheid) om later, bij de aanleg vd tuin een prefab kelder aan te leggen onder tuinhuis: 5,32m op 3,12m lijkt zeker voldoende: meer info kan je oa vinden bij Olivier Beton: http://olivierbeton.be/Prefabkelders-olivierbeton
Ziet er interessant uit, over welke prijsklasse spreken we?
Het grootste nadeel van een dergelijke constructie lijkt me op te duiken wanneer men, als het buiten stortregent, in de kelder onder het tuinhuis een fles dient te gaan halen.


RE: Wijkelder - Kris G - 23-12-2013 11:17 AM

(22-12-2013 11:10 PM)InVinoVeritas schreef:  Ik ben zinnens om een wijnkelder aan te leggen en heb oren naar goed advies. Het zou om een prefab kelder gaan van 3m op 4, 5, 6m? Wie kan mij nuttige, praktische tips geven? Dank bij voorbaat

heb ik ook overwogen, maar dan toch maar voor wijnfrigo's gekozen, en eigenlijk geen spijt van mijn keuze, het grootste nadeel is wel de plaats die je verliest, en die dingen verbruiken wel wat, maar dat verbruik valt reuze mee als ik de vgl maak met mijn vijverpomp Confused

ik denk dat je met 10 vierkante meter (mac-toetsenbord heeft zo geen "2" Wink ) wel meer dan voldoende ruimte hebt

wel altijd zeeeeeeeeeeeeeeer gevaarlijk voor de stand van de bankrekening als je zoveel stockeerruimte hebt hé Blush


RE: Wijnkelder, hulp nodig - Fre - 23-12-2013 11:37 PM

(23-12-2013 10:27 AM)Corto schreef:  
(23-12-2013 09:22 AM)Fre schreef:  Zelf ben k ook van plan (ifv de haalbaarheid) om later, bij de aanleg vd tuin een prefab kelder aan te leggen onder tuinhuis: 5,32m op 3,12m lijkt zeker voldoende: meer info kan je oa vinden bij Olivier Beton: http://olivierbeton.be/Prefabkelders-olivierbeton
Ziet er interessant uit, over welke prijsklasse spreken we?
Het grootste nadeel van een dergelijke constructie lijkt me op te duiken wanneer men, als het buiten stortregent, in de kelder onder het tuinhuis een fles dient te gaan halen.

Voor dergelijke kelder betaal je 6000 EUR incl btw met plaatsing. Maar zonder graafwerken.
Voordeel van zo'n prefab is wel garantie tegen insijpelen. En dat je door de regen moet, tja, een minpunt maar als ik kan kiezen tussen dat of een wijnkast... Call me old fashion maar dan heeft die kelder toch net dat extraatje!


RE: Wijnkelder, hulp nodig - Kupers - 26-12-2013 04:26 PM

(30-12-2009 04:05 PM)barre schreef:  betonplaten koopte gewoon bij een bedrijf dat bouwmaterialen verkoopt, celis of zo. Mijn gemetste nissen zijn ook voorzien van betonplaten om de verdiepen te maken....

ne keer ne foto proberen te posten
[Afbeelding: img0497te5.jpg]

Dit ziet er wel zeer indrukwekkend uit!

Een aantal jaren geleden heb ik bij mijn vader thuis eindelijk eens de kelder opgeruimd, er stonden overal dozen en kisten, en er hing 1 ijzeren wijnrek aan het plafond. Het grote probleem was dat we in een zeer oud huis wonen, zorgt voor een karaktervolle kelder, maar de kalk en het stof dat van het plafond viel was nefast voor de flessen, de helft van de etiketten was vergaan of kon zo van de fles worden geblazen. Omdat aan het plafond weinig te veranderen was hebben we nieuwe nissen gebouwd met ytong blokken en betonnen boordplaten, zoals je die ook in de tuin gebruikt. Zwaar om allemaal naar beneden te slepen, te metselen en te verven, zeker als je net te groot bent om recht te staan in de kelder, maar het resultaat is de moeite waard (foto's volgen).

Het enige probleem nu is dat de kelder praktisch vol ligt, en dat ik de subtiel de plaats van mijn vader's collectie aan het inpalmen ben Wink.

Vraagje, hoe verlucht mag een kelder zijn? Er zijn nu twee kleine keldergaten, waardoor af en toe wat bladeren binnenvallen, en waar ook lucht doorkomt natuurlijk zou het beter zijn om deze volledig af te sluiten of kan het geen kwaad?


RE: Wijnkelder, hulp nodig - vinejo - 26-12-2013 05:46 PM

(26-12-2013 04:26 PM)Kupers schreef:  
(30-12-2009 04:05 PM)barre schreef:  betonplaten koopte gewoon bij een bedrijf dat bouwmaterialen verkoopt, celis of zo. Mijn gemetste nissen zijn ook voorzien van betonplaten om de verdiepen te maken....

ne keer ne foto proberen te posten
[Afbeelding: img0497te5.jpg]

Dit ziet er wel zeer indrukwekkend uit!

Een aantal jaren geleden heb ik bij mijn vader thuis eindelijk eens de kelder opgeruimd, er stonden overal dozen en kisten, en er hing 1 ijzeren wijnrek aan het plafond. Het grote probleem was dat we in een zeer oud huis wonen, zorgt voor een karaktervolle kelder, maar de kalk en het stof dat van het plafond viel was nefast voor de flessen, de helft van de etiketten was vergaan of kon zo van de fles worden geblazen. Omdat aan het plafond weinig te veranderen was hebben we nieuwe nissen gebouwd met ytong blokken en betonnen boordplaten, zoals je die ook in de tuin gebruikt. Zwaar om allemaal naar beneden te slepen, te metselen en te verven, zeker als je net te groot bent om recht te staan in de kelder, maar het resultaat is de moeite waard (foto's volgen).

Het enige probleem nu is dat de kelder praktisch vol ligt, en dat ik de subtiel de plaats van mijn vader's collectie aan het inpalmen ben Wink.

Vraagje, hoe verlucht mag een kelder zijn? Er zijn nu twee kleine keldergaten, waardoor af en toe wat bladeren binnenvallen, en waar ook lucht doorkomt natuurlijk zou het beter zijn om deze volledig af te sluiten of kan het geen kwaad?

Verluchting is zeer belangrijk dus ik zou die gaten zeker niet afsluiten!


RE: Wijnkelder, hulp nodig - carl - 26-12-2013 07:59 PM

(26-12-2013 05:46 PM)vinejo schreef:  
(26-12-2013 04:26 PM)Kupers schreef:  
(30-12-2009 04:05 PM)barre schreef:  betonplaten koopte gewoon bij een bedrijf dat bouwmaterialen verkoopt, celis of zo. Mijn gemetste nissen zijn ook voorzien van betonplaten om de verdiepen te maken....

ne keer ne foto proberen te posten
[Afbeelding: img0497te5.jpg]

Dit ziet er wel zeer indrukwekkend uit!

Een aantal jaren geleden heb ik bij mijn vader thuis eindelijk eens de kelder opgeruimd, er stonden overal dozen en kisten, en er hing 1 ijzeren wijnrek aan het plafond. Het grote probleem was dat we in een zeer oud huis wonen, zorgt voor een karaktervolle kelder, maar de kalk en het stof dat van het plafond viel was nefast voor de flessen, de helft van de etiketten was vergaan of kon zo van de fles worden geblazen. Omdat aan het plafond weinig te veranderen was hebben we nieuwe nissen gebouwd met ytong blokken en betonnen boordplaten, zoals je die ook in de tuin gebruikt. Zwaar om allemaal naar beneden te slepen, te metselen en te verven, zeker als je net te groot bent om recht te staan in de kelder, maar het resultaat is de moeite waard (foto's volgen).

Het enige probleem nu is dat de kelder praktisch vol ligt, en dat ik de subtiel de plaats van mijn vader's collectie aan het inpalmen ben Wink.

Vraagje, hoe verlucht mag een kelder zijn? Er zijn nu twee kleine keldergaten, waardoor af en toe wat bladeren binnenvallen, en waar ook lucht doorkomt natuurlijk zou het beter zijn om deze volledig af te sluiten of kan het geen kwaad?

Verluchting is zeer belangrijk dus ik zou die gaten zeker niet afsluiten!
Het vervagen van de etiketten kan je tegengaan door je flessen in huishoudfolie te rollen en boven- en onderaan een rekkertje rond de fles (en dus ook de folie) te spannen. Zo blijven je etiketten in goede staat, ook al heb je een vochtige kelder.


RE: Wijnkelder, hulp nodig - don quichotte - 31-12-2013 01:46 AM

Hoe het je niet moet doen tenzij het allemaal Petrus is. Cool


RE: Wijnkelder, hulp nodig - Kupers - 31-12-2013 07:09 PM

(26-12-2013 07:59 PM)carl schreef:  
(26-12-2013 05:46 PM)vinejo schreef:  
(26-12-2013 04:26 PM)Kupers schreef:  
(30-12-2009 04:05 PM)barre schreef:  betonplaten koopte gewoon bij een bedrijf dat bouwmaterialen verkoopt, celis of zo. Mijn gemetste nissen zijn ook voorzien van betonplaten om de verdiepen te maken....

ne keer ne foto proberen te posten
[Afbeelding: img0497te5.jpg]

Dit ziet er wel zeer indrukwekkend uit!

Een aantal jaren geleden heb ik bij mijn vader thuis eindelijk eens de kelder opgeruimd, er stonden overal dozen en kisten, en er hing 1 ijzeren wijnrek aan het plafond. Het grote probleem was dat we in een zeer oud huis wonen, zorgt voor een karaktervolle kelder, maar de kalk en het stof dat van het plafond viel was nefast voor de flessen, de helft van de etiketten was vergaan of kon zo van de fles worden geblazen. Omdat aan het plafond weinig te veranderen was hebben we nieuwe nissen gebouwd met ytong blokken en betonnen boordplaten, zoals je die ook in de tuin gebruikt. Zwaar om allemaal naar beneden te slepen, te metselen en te verven, zeker als je net te groot bent om recht te staan in de kelder, maar het resultaat is de moeite waard (foto's volgen).

Het enige probleem nu is dat de kelder praktisch vol ligt, en dat ik de subtiel de plaats van mijn vader's collectie aan het inpalmen ben Wink.

Vraagje, hoe verlucht mag een kelder zijn? Er zijn nu twee kleine keldergaten, waardoor af en toe wat bladeren binnenvallen, en waar ook lucht doorkomt natuurlijk zou het beter zijn om deze volledig af te sluiten of kan het geen kwaad?

Verluchting is zeer belangrijk dus ik zou die gaten zeker niet afsluiten!
Het vervagen van de etiketten kan je tegengaan door je flessen in huishoudfolie te rollen en boven- en onderaan een rekkertje rond de fles (en dus ook de folie) te spannen. Zo blijven je etiketten in goede staat, ook al heb je een vochtige kelder.

Ik heb op zich niks tegen een beschadigd of vervaagd etiket, en ik heb al helemaal geen goesting om rond iedere fles folie te doen Cool. Mijn bezorgdheid is eerder dat het te droog is, van tijd tot tijd ligt er echt vrij veel kalk van het plafond op de rekken, tot nu toe heb ik nog niks gemerkt van een schadelijk effect op de flessen, maar de meesten liggen er ook maximaal 4-5 jaar, dus dat is misschien een ietwat korte termijn om hierover te kunnen oordelen. Soit, ik ga mij toch maar eens ergens een vochtigheidsgraadmeter zoeken, dan weten we meteen of het in orde blijft of dat ik mijn wijn naar andere oorden moet verkassen Wink.

De bijgevoegde foto dateert van enkele maanden, nu ligt ieder vak alweer vol en ben ik uitbreidingsmogelijkheden aan het bekijken, wat een wijngek toch afzien kan!


RE: Wijnkelder, hulp nodig - macro - 31-12-2013 07:17 PM

Met genoeg kasten lukt het ook natuurlijk ... Slurp
Maar een eigen ingerichte kelder waar men rustig kan genieten van het wijngebeuren moet toch leuker zijn...


RE: Wijnkelder, hulp nodig - Kupers - 31-12-2013 07:19 PM

Een eigen kelder is net iets goedkper dan drie liebherrs op een rij Cool


RE: Wijnkelder, hulp nodig - Terretoir - 01-01-2014 11:38 PM

(31-12-2013 07:17 PM)macro schreef:  Met genoeg kasten lukt het ook natuurlijk ... Slurp
Maar een eigen ingerichte kelder waar men rustig kan genieten van het wijngebeuren moet toch leuker zijn...

Ne C-Crosser op den oprit (of de Peugeot-Mitsubitshi variant?)
De bordjes naast u kasten zijn wel de max! :-)


RE: Wijnkelder, hulp nodig - Dc - 02-01-2014 08:31 PM

Vraagje:

Wij gaan dit jaar bouwen en momenteel zit mijn (gegoten) kelder buiten het beschermd volume (vloer gelijksvloers gaat dus geïsoleerd worden en de keldertrap ook).

Zou dit een probleem kunnen vormen voor mijn wijnkelder? (bedoeling is om 1 kamer in de kelder op te eisen als wijnkelderTongue)


RE: Wijnkelder, hulp nodig - VLC - 03-01-2014 12:16 PM

Ik heb ook een gegoten kelder maar wat bedoel je juist met 'het beschermd volume'?


RE: Wijnkelder, hulp nodig - Dc - 03-01-2014 12:24 PM

(03-01-2014 12:16 PM)VLC schreef:  Ik heb ook een gegoten kelder maar wat bedoel je juist met 'het beschermd volume'?


Definitie: Het BV van een gebouw of van een deel van het gebouw is het volume van alle kamers en ruimten van
het gebouw dat men thermisch wil beschermen tegen warmteverliezen naar de buitenomgeving, naar de
grond en naar de naburige ruimten die niet tot een BV behoren.

Het komt erop neer dat alles in het BV geïsoleerd is, erbuiten niet. Bvb mijn keldermuren zullen niet geïsoleerd worden (owv kostprijs) omdat hier geen leefruimte is voorzien. Vraag is of dit een probleem vormt als je er wijn wilt stockeren (ik dacht van niet)


RE: Wijnkelder, hulp nodig - don quichotte - 03-01-2014 02:25 PM

(03-01-2014 12:24 PM)Dc schreef:  
(03-01-2014 12:16 PM)VLC schreef:  Ik heb ook een gegoten kelder maar wat bedoel je juist met 'het beschermd volume'?


Definitie: Het BV van een gebouw of van een deel van het gebouw is het volume van alle kamers en ruimten van
het gebouw dat men thermisch wil beschermen tegen warmteverliezen naar de buitenomgeving, naar de
grond en naar de naburige ruimten die niet tot een BV behoren.

Het komt erop neer dat alles in het BV geïsoleerd is, erbuiten niet. Bvb mijn keldermuren zullen niet geïsoleerd worden (owv kostprijs) omdat hier geen leefruimte is voorzien. Vraag is of dit een probleem vormt als je er wijn wilt stockeren (ik dacht van niet)

Door deze thermische isolatie krijg je de beste situatie voor je wijnkelder.
Probeer er voor te zorgen dat de kelderruimte of deel dat je kan innemen voor de plaatsing van je flessen aan de noord-oost kant is gelegen met een kleine opening voor luchtverversing. Later kan je nog altijd de voorzieningen treffen om de grootte van deze opening instelbaar te maken.


RE: Wijnkelder, hulp nodig - VLC - 03-01-2014 04:12 PM

Aha... nu ben ik mee ;-)
Zoals don reeds schreef noord-oost kant nemen.
Ik was begonnen aan de zuidkant maar bij nader inzien een noord-oost kelder in beslag genomen.
Ik heb ook een deur voorzien voor in mijn wijnkelder zodat ik de kelder optimaal kan houden qua vochtigheid. (Madam heeft namelijk ook een 'waskelder' en zij houdt niet van vochtigheid :-)


RE: Wijnkelder, hulp nodig - carl - 03-01-2014 06:08 PM

(03-01-2014 04:12 PM)VLC schreef:  (Madam heeft namelijk ook een 'waskelder' en zij houdt niet van vochtigheid :-)

Bewaart zij haar was ook liggend of mag deze rechtopstaan Wink


RE: Wijnkelder, hulp nodig - VLC - 04-01-2014 05:52 PM

(03-01-2014 06:08 PM)carl schreef:  
(03-01-2014 04:12 PM)VLC schreef:  (Madam heeft namelijk ook een 'waskelder' en zij houdt niet van vochtigheid :-)

Bewaart zij haar was ook liggend of mag deze rechtopstaan Wink

Wel als ik mijn hoofd in haar kelder binnen steek zie ik dat ze haar was hangend en liggend bewaard Smile


RE: Wijnkelder, hulp nodig - carl - 05-01-2014 02:11 AM

(04-01-2014 05:52 PM)VLC schreef:  
(03-01-2014 06:08 PM)carl schreef:  
(03-01-2014 04:12 PM)VLC schreef:  (Madam heeft namelijk ook een 'waskelder' en zij houdt niet van vochtigheid :-)

Bewaart zij haar was ook liggend of mag deze rechtopstaan Wink

Wel als ik mijn hoofd in haar kelder binnen steek zie ik dat ze haar was hangend en liggend bewaard Smile
applaus


RE: Wijnkelder, hulp nodig - Dc - 12-07-2016 10:20 PM

Ondertussen wonen we er en begin ik te denken aan wijnnissen.
Prefab of zelf metsen.
Heb hier al paar voorbeelden gezien, zitten er ook doe het zelfvers tussen die eventueel bereid zijn om info te telen? Eventueel via Pm.
Gebruikte materialen, afmetingen, kostprijs, aanpak.
Alvast bedankt!


RE: Wijnkelder, hulp nodig - jr02 - 13-07-2016 10:25 PM

Bij deze wens ik van de gelegenheid gebruikt te maken of er iemand weet heeft waar je deze houten rekken kan kopen. Vrij veel gebruikt in Amerika, maar tot op heden nog niks gevonden in ons Belgïen landje.


RE: Wijnkelder, hulp nodig - Olivier - 14-07-2016 07:19 AM

(13-07-2016 10:25 PM)jr02 schreef:  Bij deze wens ik van de gelegenheid gebruikt te maken of er iemand weet heeft waar je deze houten rekken kan kopen. Vrij veel gebruikt in Amerika, maar tot op heden nog niks gevonden in ons Belgïen landje.

Ziet er inderdaad interessant uit. Redelijk licht precies? Komt waarschijnlijk met de instructie dat je dit aan de muur moet bevestigen Wink


RE: Wijnkelder, hulp nodig - Tienne - 14-07-2016 09:53 AM

(14-07-2016 07:19 AM)Olivier schreef:  
(13-07-2016 10:25 PM)jr02 schreef:  Bij deze wens ik van de gelegenheid gebruikt te maken of er iemand weet heeft waar je deze houten rekken kan kopen. Vrij veel gebruikt in Amerika, maar tot op heden nog niks gevonden in ons Belgïen landje.

Ziet er inderdaad interessant uit. Redelijk licht precies? Komt waarschijnlijk met de instructie dat je dit aan de muur moet bevestigen Wink

Ziet er idd praktisch en verzorgd uit.
Lijkt me wel beter geschikt als je ruimte zat hebt (nemen iets meer volume in).
Ikzelf plaatste metalen rekken en kon twee boven elkaar monteren (20 hoog, bij de houten 18 hoog). Zullen ook breder zijn.


RE: Wijnkelder, hulp nodig - bowmore - 14-07-2016 10:48 AM

(13-07-2016 10:25 PM)jr02 schreef:  Bij deze wens ik van de gelegenheid gebruikt te maken of er iemand weet heeft waar je deze houten rekken kan kopen. Vrij veel gebruikt in Amerika, maar tot op heden nog niks gevonden in ons Belgïen landje.

Kan je een link geven naar de fabrikant dan moet dat wel lukken


RE: Wijnkelder, hulp nodig - Dc - 14-07-2016 12:10 PM

Dju mijn vraag wordt gekaapt Smile
Vandaar nog eens een warme oproep:
Prefab of zelf metsen.
Heb hier al paar voorbeelden gezien, zitten er ook doe het zelfvers tussen die eventueel bereid zijn om info te delen? Eventueel via Pm.
Gebruikte materialen, afmetingen, kostprijs, aanpak. (of prijzen e.d. van prefab)
Alvast bedankt


RE: Wijnkelder, hulp nodig - vinejo - 14-07-2016 01:13 PM

(14-07-2016 12:10 PM)Dc schreef:  Dju mijn vraag wordt gekaapt Smile
Vandaar nog eens een warme oproep:
Prefab of zelf metsen.
Heb hier al paar voorbeelden gezien, zitten er ook doe het zelfvers tussen die eventueel bereid zijn om info te delen? Eventueel via Pm.
Gebruikte materialen, afmetingen, kostprijs, aanpak. (of prijzen e.d. an prefab)
Alvast bedankt

Big Grin thumbsup


RE: Wijnkelder, hulp nodig - jr02 - 14-07-2016 02:24 PM

(14-07-2016 10:48 AM)bowmore schreef:  
(13-07-2016 10:25 PM)jr02 schreef:  Bij deze wens ik van de gelegenheid gebruikt te maken of er iemand weet heeft waar je deze houten rekken kan kopen. Vrij veel gebruikt in Amerika, maar tot op heden nog niks gevonden in ons Belgïen landje.

Kan je een link geven naar de fabrikant dan moet dat wel lukken

De enige die ik tot nog toe gevonden heb.
http://www.customwinecellarssanfrancisco.com/residential-wine-cellars/


RE: Wijnkelder, hulp nodig - Dc - 14-07-2016 02:33 PM

(14-07-2016 02:24 PM)jr02 schreef:  
(14-07-2016 10:48 AM)bowmore schreef:  
(13-07-2016 10:25 PM)jr02 schreef:  Bij deze wens ik van de gelegenheid gebruikt te maken of er iemand weet heeft waar je deze houten rekken kan kopen. Vrij veel gebruikt in Amerika, maar tot op heden nog niks gevonden in ons Belgïen landje.

Kan je een link geven naar de fabrikant dan moet dat wel lukken

De enige die ik tot nog toe gevonden heb.
http://www.customwinecellarssanfrancisco.com/residential-wine-cellars/

Zoiets?
http://www.canty-benelux.com/index.php?lang=nl


RE: Wijnkelder, hulp nodig - Olivier - 14-07-2016 07:45 PM

(14-07-2016 02:33 PM)Dc schreef:  
(14-07-2016 02:24 PM)jr02 schreef:  
(14-07-2016 10:48 AM)bowmore schreef:  
(13-07-2016 10:25 PM)jr02 schreef:  Bij deze wens ik van de gelegenheid gebruikt te maken of er iemand weet heeft waar je deze houten rekken kan kopen. Vrij veel gebruikt in Amerika, maar tot op heden nog niks gevonden in ons Belgïen landje.

Kan je een link geven naar de fabrikant dan moet dat wel lukken

De enige die ik tot nog toe gevonden heb.
http://www.customwinecellarssanfrancisco.com/residential-wine-cellars/

Zoiets?
http://www.canty-benelux.com/index.php?lang=nl

Goed gevonden! Duur wel...


RE: Wijnkelder, hulp nodig - Dc - 14-07-2016 08:24 PM

(14-07-2016 07:45 PM)Olivier schreef:  
(14-07-2016 02:33 PM)Dc schreef:  
(14-07-2016 02:24 PM)jr02 schreef:  
(14-07-2016 10:48 AM)bowmore schreef:  
(13-07-2016 10:25 PM)jr02 schreef:  Bij deze wens ik van de gelegenheid gebruikt te maken of er iemand weet heeft waar je deze houten rekken kan kopen. Vrij veel gebruikt in Amerika, maar tot op heden nog niks gevonden in ons Belgïen landje.

Kan je een link geven naar de fabrikant dan moet dat wel lukken

De enige die ik tot nog toe gevonden heb.
http://www.customwinecellarssanfrancisco.com/residential-wine-cellars/

Zoiets?
http://www.canty-benelux.com/index.php?lang=nl

Goed gevonden! Duur wel...

Daar heb ik niet naar gekeken he Smile
Nu mag Jr02 wat research doen voor mijWink


RE: Wijnkelder, hulp nodig - Kupers - 15-07-2016 11:20 AM

We hebben onze kelder zelf gebouwd met ytong blokken en betonnen boordstenen. Per vak (waarin we, afhankelijk van het type fles, vier à vijf flessen kunnen leggen) moet je rekenen op één in twee gezaagde ytong blok (ruim voldoende voor zelfs de langste fles, het mag wat uitsteken) en ongeveer 1/3 de lengte van twee achter elkaar liggende boordstenen. Je kan tot drie lagen stapelen in een vak, ook weer afhankelijk van het type fles (probeer het niet met Loire-flessen, ik heb het laatst kunnen ondervinden). Ik denk dat de totale investering zowat 600 à 800 euro heeft gekost, wel een aantal jaar geleden, maar er is wel ruimte gecreëerd voor 850-900 flessen op deze manier, zonder mee te rekenen wat je op de grond kunt leggen. Qua werk hadden we de bouwwerken op twee dagen gefikst, verven en drogen duurt natuurlijk een beetje langer, zeker als je in een gesloten ruimte werkt moet je zeker zijn dat je de geur eruit krijgt.

Een vriend van mij heeft zijn kelder opgetrokken uit in twee gezaagde paletten, goed opgeschuurd en gevernist zodat het er een beetje deftig uitziet. Nadeel/voordeel is dat je de flessen niet kunt stapelen maar wel allemaal per rij kunt leggen, en iets overzichtelijker bewaren. Hoeveel dat je zo kunt stockeren, geen enkel idee echter.


RE: Wijnkelder, hulp nodig - Dc - 15-07-2016 11:30 AM

(15-07-2016 11:20 AM)Kupers schreef:  We hebben onze kelder zelf gebouwd met ytong blokken en betonnen boordstenen. Per vak (waarin we, afhankelijk van het type fles, vier à vijf flessen kunnen leggen) moet je rekenen op één in twee gezaagde ytong blok (ruim voldoende voor zelfs de langste fles, het mag wat uitsteken) en ongeveer 1/3 de lengte van twee achter elkaar liggende boordstenen. Je kan tot drie lagen stapelen in een vak, ook weer afhankelijk van het type fles (probeer het niet met Loire-flessen, ik heb het laatst kunnen ondervinden). Ik denk dat de totale investering zowat 600 à 800 euro heeft gekost, wel een aantal jaar geleden, maar er is wel ruimte gecreëerd voor 850-900 flessen op deze manier, zonder mee te rekenen wat je op de grond kunt leggen. Qua werk hadden we de bouwwerken op twee dagen gefikst, verven en drogen duurt natuurlijk een beetje langer, zeker als je in een gesloten ruimte werkt moet je zeker zijn dat je de geur eruit krijgt.

Een vriend van mij heeft zijn kelder opgetrokken uit in twee gezaagde paletten, goed opgeschuurd en gevernist zodat het er een beetje deftig uitziet. Nadeel/voordeel is dat je de flessen niet kunt stapelen maar wel allemaal per rij kunt leggen, en iets overzichtelijker bewaren. Hoeveel dat je zo kunt stockeren, geen enkel idee echter.

Een reden waarom je voor ytong hebt gekozen ipv betonblokken?
Erwin zijn betoog in het begin over massieve blokken die het massieve karakter bevorderen lijkt me wel iets (beton geeft immer warmte traag door e.d.)


RE: Wijnkelder, hulp nodig - Kupers - 15-07-2016 11:54 AM

Gemakzucht, we hebben een zeer smalle en verweerde keldertrap, met boorsystemen steunen was al genoeg werk, laat staan nog eens met betonblokken Wink.


RE: Wijnkelder, hulp nodig - Dc - 15-07-2016 01:46 PM

(15-07-2016 11:54 AM)Kupers schreef:  Gemakzucht, we hebben een zeer smalle en verweerde keldertrap, met boorsystemen steunen was al genoeg werk, laat staan nog eens met betonblokken Wink.

Gemakzuchtig is een goede redenSmile
Ik ben eventueel wel hard geïnteresseerd in de gebruike mate (breedtexhoogte per nis e.d.)


RE: Wijnkelder, hulp nodig - bowmore - 16-07-2016 09:35 AM

Dat is veel te duur. Hier in metaal en ook individueel aan minder dan de helft van de prijs
http://www.cartaluce.nl/contents/nl/d49_wijnrekken_wijnopslag_wijnkelder.html


RE: Wijnkelder, hulp nodig - don quichotte - 16-07-2016 11:14 AM

Heb zelf de wijnkelder gebouwd met recuperatie handvormsteen. (restant van de bouw van de woning) Deze bestaat uit een 48 tal nissen die elk een dertigtal flessen kunnen bevatten.(3 lagen flessen)
De liggers van de nissen zijn in beton gegoten en hechten volledig aan de opstaande wanden en de muren. Dit laatste geeft optimale stabiliteit en geeft geen trillingen door. De betonnen liggers van 18 mm dikte zijn gewapend met 2 betonstaven van 6mm dikte en wat kippendraad.
Het bindingsprocess en uitharding van de beton vraagt dan wel ook telkens 4....5 dagen rust tussen de opbouw van de volgende laag nissen. De bouw van de 6 lagen nissen nam ongeveer een maand in beslag.

Nadeel: dikwijls ligt de fles die je moet hebben in de onderste laag van de drie.Sad


RE: Wijnkelder, hulp nodig - shiraz - 16-07-2016 02:46 PM

http://www.horecatraders.com/nl/horecatraders-luxe-wijnrek-90-flessen.html?utm_campaign=Overig%2FWijnrekken&utm_term=Luxe%20Wijnrek%2090%20flessen&utm_content=HorecaTraders&utm_source=GoogleShopping&utm_medium=cpc&gclid=COaLjcSA-M0CFdUW0wodL54CGg

https://www.brouwland.com/nl/onze-producten/wijnbereiding/wijnkelderbenodigdheden/flessenrekken/d/flessenrek-hout-54-flessen?gclid=CLaSp_GA-M0CFfMW0wodWhEO4g#.V4orgdSLTs0

http://www.exaro.nl/wijnrekken/

Keuze genoeg


RE: Wijnkelder, hulp nodig - Corto - 17-01-2017 10:45 AM

Dag forumgangers,

ik wil in een kelder een 300-tal flessen wijn stockeren (temperatuur fluctueert zeer langzaam tussen de 14 en 22 graden. Vochtigheid is ongeveer 80 %).

Ik heb tal van interessante forumposts doorgenomen.
Als opbergsysteem wil ik geen gebruik maken van een klimaatkast (wordt altijd te klein), nissen (ik ben geen doe het zelver en prefab systemen vind ik te duur).

Ik ben dus op zoek naar wijnrekken die aan de volgende criteria moeten voldoen:
- diverse flesformaten (bordeaux en bourgogne) kunnen stockeren
- vochtbestendig zijn
- totaalprijs voor een capaciteit van 300 flessen: maximaal 1000 euro
- liefst zodanig stabiel dat een bevestiging aan de muur niet noodzakelijk is, maar dit is geen must (de muren zullen wschl. eind dit jaar nog bepleisterd worden).
- stevig en betrouwbaar zijn zodat het rek na een jaar niet in elkaar stuikt ;-)
- de flessen moeten vlot bereikbaar zijn
- bij voorkeur vlot verkrijgbaar (internet of regio Oost-Vlaanderen, Vlaams-Brabant)

Alvast bedankt voor tips (bij voorkeur gebaseerd op eigen ervaring) !!!


RE: Wijnkelder, hulp nodig - Dc - 17-01-2017 11:47 AM

Ikzelf ga mijn nissen deze maand geleverd krijgen...

Ben wel aan het vergelijken geweest tussen zelf maken of prefab. Prefab beton gekozen omdat de kostprijs uiteindelijk niet veel scheelde...
Indien je naar lavasteen e.d. gaat, lopen de kosten wel snel op...
Ga deze wel metsen op een betonblok zodat onderste nis +- 20cm van de grond staat.

Heb gekozen voor http://olivierbeton.be/Wijnrekken-olivierbeton (geen aandelen ofzo, dus absoluut geen reclame Smile)
Betonnen nissen. Zelf ook een gegoten betonnen kelder met betonblokken voor binnenmuren. Lijkt me goed om dan ook nissen in beton te hebben voor oa temperatuuroverdracht (zeer geleidelijk).
Wat misschien iets minder naar voor komt hier is het stockeren van diverse flesformaten...

Deze nissen worden bij verschillende bouwhandelaren in de buurt verdeeld. Wat me wel is opgevallen is het enorme prijsverschil. Tot 100% duurder (jawel dubbel zo duur dus!). Rondbellen en vergelijken is dus de boodschap.
Zelf heb ik 10 nissen besteld (om te beginnen?Tongue). Goed voor zo een 240 flessen.


RE: Wijnkelder, hulp nodig - WilD - 17-01-2017 02:43 PM

2e hands te koop in Nederland. Droom voor elke wijnliefhebber (althans voor mij).

http://www.marktplaats.nl/a/huis-en-inrichting/woonaccessoires-wijnrekken/m1126256788-inrichting-wijnkelder-eurocave-gardevin-wijnrek.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr&pos=1

Wellicht iets voor jullie......


RE: Wijnkelder, hulp nodig - dakur - 17-01-2017 05:24 PM

(17-01-2017 02:43 PM)WilD schreef:  2e hands te koop in Nederland. Droom voor elke wijnliefhebber (althans voor mij).

http://www.marktplaats.nl/a/huis-en-inrichting/woonaccessoires-wijnrekken/m1126256788-inrichting-wijnkelder-eurocave-gardevin-wijnrek.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr&pos=1

Wellicht iets voor jullie......

Vraagprijs valt nog mee, indien inclusief de flessen... applaus


RE: Wijnkelder, hulp nodig - claret - 17-01-2017 10:44 PM

http://www.ericcoeman.be

Heb dr m'n nissen besteld. Nie super goedkoop maar heel content van. Proper, stevig gepolierd beton in verschillende maten. Mooi stapelbaar zoals ge wilt. Als ge ze niet dringend nodig hebt, levert hij ze aan huis als hij in de buurt is zonder meerprijs (ale ja, paar jaar terug toch).


RE: Wijnkelder, hulp nodig - Dc - 01-03-2017 12:32 PM

(17-01-2017 11:47 AM)Dc schreef:  Ikzelf ga mijn nissen deze maand geleverd krijgen...

Ben wel aan het vergelijken geweest tussen zelf maken of prefab. Prefab beton gekozen omdat de kostprijs uiteindelijk niet veel scheelde...
Indien je naar lavasteen e.d. gaat, lopen de kosten wel snel op...
Ga deze wel metsen op een betonblok zodat onderste nis +- 20cm van de grond staat.

Heb gekozen voor http://olivierbeton.be/Wijnrekken-olivierbeton (geen aandelen ofzo, dus absoluut geen reclame Smile)
Betonnen nissen. Zelf ook een gegoten betonnen kelder met betonblokken voor binnenmuren. Lijkt me goed om dan ook nissen in beton te hebben voor oa temperatuuroverdracht (zeer geleidelijk).
Wat misschien iets minder naar voor komt hier is het stockeren van diverse flesformaten...

Deze nissen worden bij verschillende bouwhandelaren in de buurt verdeeld. Wat me wel is opgevallen is het enorme prijsverschil. Tot 100% duurder (jawel dubbel zo duur dus!). Rondbellen en vergelijken is dus de boodschap.
Zelf heb ik 10 nissen besteld (om te beginnen?Tongue). Goed voor zo een 240 flessen.

Ondertussen geleverd Smile
Nu nog moment vinden deze maand om ze te plaatsen. Ik ga er een betonblok onder metselen zodat deze +-20cm van de grond staan.


RE: Wijnkelder, hulp nodig - Dc - 02-05-2017 08:46 AM

Ondertussen, iets later dan voorzien, eindelijk geplaatst.
Zoals voorzien gemetst op een volle betonblok, stapelen prefab elementen ging ook zeer vlot.

Conclusie: Ik ben een tevreden man Smile


RE: Wijnkelder, hulp nodig - don quichotte - 02-05-2017 12:03 PM

(02-05-2017 08:46 AM)Dc schreef:  Ondertussen, iets later dan voorzien, eindelijk geplaatst.
Zoals voorzien gemetst op een volle betonblok, stapelen prefab elementen ging ook zeer vlot.

Conclusie: Ik ben een tevreden man Smile

Volgt er een fotootje?


RE: Wijnkelder, hulp nodig - Dc - 02-05-2017 12:22 PM

Ik heb hem wat kleiner moeten maken want mag max 1mb zijn blijkbaar en is met gsm getrokken..
In vergelijking met velen hier een bescheiden kelder/keldertje denk ik Smile

(blijkbaar staat foto niet recht, raar want als ik hem gewoon open op pc wel...)


RE: Wijnkelder, hulp nodig - don quichotte - 02-05-2017 03:21 PM

(02-05-2017 12:22 PM)Dc schreef:  ...........
In vergelijking met velen hier een bescheiden kelder/keldertje denk ik Smile

(blijkbaar staat foto niet recht, raar want als ik hem gewoon open op pc wel...)

De meeste wijnliefhebbers beginnen in het klein.
Zelf ben ik begonnen met een zelfgemaakt houten rek waar je 81 flessen in kon plaatsen.
Na een paar jaar stonden er al vier rekken van deze soort.
Later toen ik gebouwd had heb ik zelf in de kelder een concept gemetseld van nissen met ter plaatse gegoten betonnen platen.
Nissen die elk 28 a 30 flessen kunnen bevatten.( 3 lagen)
Nadeel van dit concept: de fles die je moet hebben ligt meestal in de onderste laag.
En zo is het dan verder uitgegroeid en zelfs geëscaleerd tot een niveau van: " Ga je dit ooit nog allemaal uitdrinken" Blush

N.B.
Ook goede klant bij Coltuyt?Wink


RE: Wijnkelder, hulp nodig - Dc - 02-05-2017 04:03 PM

Wie weet waar ik ooit uitkom...
Hier is 1 nis onderverdeeld in 4x6flessen.
Je kan er dus 6 flessen insteken per onderdeel, maar tijdens het inladen gemerkt dat je dit niet altijd doet (owv hoeveelheden of flessen die "bij elkaar horen").

Ik bestel wel wat bij Colruyt jaSmile, laatste tijd laat rode prijs wel soms te wensen over (en de communicatie, maar daar is in een ander topic ook al over gediscussieerd denk ik)
Die lege dozen durf ik wel eens bijhouden want makkelijk om 1 of 2 flessen mee te nemen naar een proefavond ofzo.


RE: Wijnkelder, hulp nodig - WilD - 02-05-2017 04:04 PM

Ziet er mooi uit Daan. applaus


RE: Wijnkelder, hulp nodig - fleer - 02-05-2017 05:24 PM

Goed bezig Daan Wink

Grtz


RE: Wijnkelder, hulp nodig - Dc - 03-05-2017 08:21 AM

Wil & Patrik bedankt Smile.


RE: Wijnkelder, hulp nodig - redacteur - 21-12-2017 11:18 AM

Tijd om dit weer eens van onder het stof te halen!

Ik verhuis in de loop van volgend jaar (waarschijnlijk pas na de zomer), maar ben uiteraard aan het denken aan de inrichting van de wijnkelder.
Hier zou ik toch graag een 300-tal flessen ik kwijt kunnen.

Ik beschik nu nog niet over een kelder, dus het is allemaal nieuw voor mij. Na deze discussie grondig te hebben uitgespit, gaat mijn voorkeur momenteel uit naar een constructie met prefab wijnnissen.

Waar mijn oog onlangs op viel was een constructie aan de hand van wapeningsnetten (zie foto in bijlage). Geen idee wat het kostenplaatje zou zijn, maar het lijkt me ook wel een interessante oplossing. Zien jullie voor- of nadelen aan zo'n constructie in vergelijking met de nissen?


RE: Wijnkelder, hulp nodig - Olivier - 21-12-2017 11:45 AM

(21-12-2017 11:18 AM)redacteur schreef:  Tijd om dit weer eens van onder het stof te halen!

Ik verhuis in de loop van volgend jaar (waarschijnlijk pas na de zomer), maar ben uiteraard aan het denken aan de inrichting van de wijnkelder.
Hier zou ik toch graag een 300-tal flessen ik kwijt kunnen.

Ik beschik nu nog niet over een kelder, dus het is allemaal nieuw voor mij. Na deze discussie grondig te hebben uitgespit, gaat mijn voorkeur momenteel uit naar een constructie met prefab wijnnissen.

Waar mijn oog onlangs op viel was een constructie aan de hand van wapeningsnetten (zie foto in bijlage). Geen idee wat het kostenplaatje zou zijn, maar het lijkt me ook wel een interessante oplossing. Zien jullie voor- of nadelen aan zo'n constructie in vergelijking met de nissen?

voordeel is in ieder geval dat je geen flessen moet uithalen om een andere er vanonder te kunnen nemen...
En ziet er mooier uit, vind ik. Maar dat is natuurlijk persoonlijke smaak.


RE: Wijnkelder, hulp nodig - Mathijs81 - 21-12-2017 11:46 AM

(21-12-2017 11:18 AM)redacteur schreef:  Zien jullie voor- of nadelen aan zo'n constructie in vergelijking met de nissen?

Met deze constructie zie ik een paar flessen tegen de vloer gaan als je onvoorzichtig bent.
De constructie met nissen, daar liggen de flessen zeker wel een stuk veiliger.
Nadeel is wel dat je soms wat moet verleggen om die ene fles eruit te halen.

Hier zelf een piepkleine kelder, daar heb ik gewoon "heavy duty" rekken gemonteerd & in de muur vastgezet.
Op de schappen staan dan de kisten, netjes en overzichtelijk gerangeerd.

Mathijs


RE: Wijnkelder, hulp nodig - TheWineVet - 21-12-2017 11:56 AM

Ik werk thuis ook met rekken. Je kan aan elke fles makkelijk aan. Als je met nissen werkt ga je op de duur de nissen moeten volproppen met verschillende flessen, zodat er geen overzicht meer is.
En 300 flessen? Reken maar snel op meer, als je een kelder hebtcheers


RE: Wijnkelder, hulp nodig - fleer - 21-12-2017 12:51 PM

Hier ook rekken en zelf wat gemetst.
Ik hou de stockage zo goedkoop mogelijk met uitzondering van een wijnkast.

Grtz


RE: Wijnkelder, hulp nodig - vinejo - 21-12-2017 03:39 PM

(21-12-2017 11:56 AM)TheWineVet schreef:  En 300 flessen? Reken maar snel op meer, als je een kelder hebtcheers

Volledig akkoord. Als je slechts ruimte voorziet voor 300 flessen zal je je dit binnen een jaar of 5 serieus beklagen...


RE: Wijnkelder, hulp nodig - Dave - 21-12-2017 05:05 PM

(21-12-2017 03:39 PM)vinejo schreef:  
(21-12-2017 11:56 AM)TheWineVet schreef:  En 300 flessen? Reken maar snel op meer, als je een kelder hebtcheers

Volledig akkoord. Als je slechts ruimte voorziet voor 300 flessen zal je je dit binnen een jaar of 5 serieus beklagen...

Absolutely !

Anderzijds, als je de ruimte volledig benut (rekken van vloer tot plafond) zou je verschieten hoeveel flessen je kwijt raakt.

Mijn wijnkelder is nog geen 6 m², maar ik heb plaats voor een kleine 1000 flessen.


RE: Wijnkelder, hulp nodig - redacteur - 21-12-2017 06:18 PM

Met 300 flessen bedoel ik dan ook in de eerste plaats om mee te starten Wink

Op dit moment heb ik nog maar een 100-tal flessen, dus dan heb ik nog wat ruimte voor uitbreiding. Er is zeker voldoende ruimte om meer dan 300 flessen te stockeren, en uitbreiden is snel genoeg gebeurd.

De kelder bestaat trouwens uit twee delen, die gescheiden worden door een deur. De ene ruimte ligt tegen de straatkant en heeft een typisch kolengat, dat schuin afloopt in de kelder, en je wel meer ziet in steden. Ik vermoed dat het aan te raden is om geen wijn in die ruimte te bewaren, vanwege grotere temperatuurschommelingen en mogelijke vibraties aan de straatkant (geen drukke straat of zwaar verkeer, maar toch)? De tweede ruimte ligt centraler onder het huis, en die draagt dan ook mijn voorkeur als wijnkelder.


RE: Wijnkelder, hulp nodig - don quichotte - 21-12-2017 10:25 PM

(21-12-2017 06:18 PM)redacteur schreef:  Met 300 flessen bedoel ik dan ook in de eerste plaats om mee te starten Wink

Op dit moment heb ik nog maar een 100-tal flessen, dus dan heb ik nog wat ruimte voor uitbreiding. Er is zeker voldoende ruimte om meer dan 300 flessen te stockeren, en uitbreiden is snel genoeg gebeurd.

De kelder bestaat trouwens uit twee delen, die gescheiden worden door een deur. De ene ruimte ligt tegen de straatkant en heeft een typisch kolengat, dat schuin afloopt in de kelder, en je wel meer ziet in steden. Ik vermoed dat het aan te raden is om geen wijn in die ruimte te bewaren, vanwege grotere temperatuurschommelingen en mogelijke vibraties aan de straatkant (geen drukke straat of zwaar verkeer, maar toch)? De tweede ruimte ligt centraler onder het huis, en die draagt dan ook mijn voorkeur als wijnkelder.

Mijn wijnkelder ligt met één zijde naar het noorden de andere zijde naar het oosten.(westelijke en zuidelijke kant onder de woning) Dit was zo wel geprogrammeerd tijdens het ontwerp van de woning. De omringende ondergrond heeft daar in de zomer de laagste temperatuur.
Twee openingen voor verluchting: één in de noordelijke zijde, één in de oostelijke zijde
Beide openingen zijn regelbaar tussen 0% en 100% (= 40cm x 50 cm)

Hoe zit het met de verluchting van je tweede ruimte?
Als de verluchting er is of mogelijk is zou ik opteren voor deze tweede ruimte.


RE: Wijnkelder, hulp nodig - Vinogan(s) - 22-12-2017 11:29 AM

(21-12-2017 10:25 PM)don quichotte schreef:  De omringende ondergrond heeft daar in de zomer de laagste temperatuur.

Hoe kan je dat eigenlijk weten?


RE: Wijnkelder, hulp nodig - redacteur - 22-12-2017 12:08 PM

(21-12-2017 10:25 PM)don quichotte schreef:  Hoe zit het met de verluchting van je tweede ruimte?
Als de verluchting er is of mogelijk is zou ik opteren voor deze tweede ruimte.

In die tweede ruimte zit er momenteel nog een buis (diameter 30 denk ik) die door de ruimte aan de straatkant loopt en daar uitgeeft. Jammer genoeg is dat een buis in asbest, dus die willen we ofwel volledig dichtmaken ofwel er een andere buis insteken en de ruimte er rond opgieten. Kwestie van rondvliegende asbestvezels te vermijden. Indien die buis volledig wordt dichtgemaakt, beperkt de verluchting van de tweede ruimte zich tot de deuropening tussen beide ruimtes. Hier geen tussendeur in plaatsen zou eventueel een oplossing kunnen zijn, indien we er toch voor opteren om de buis volledig af te sluiten.

Sowieso beperkt de verluchting zich tot de ene opening aan de straatkant, maar ik vermoed dat dit geen probleem zou mogen vormen?


RE: Wijnkelder, hulp nodig - don quichotte - 22-12-2017 01:49 PM

(22-12-2017 11:29 AM)Vinogan(s) schreef:  
(21-12-2017 10:25 PM)don quichotte schreef:  De omringende ondergrond heeft daar in de zomer de laagste temperatuur.

Hoe kan je dat eigenlijk weten?

Door een grondboring te doen en met een metsertouwtje een thermometer in te laten afdalen.Diepte van +/- 1.5 meter ( lengte van de boor)
In de zomer maakt dat een verschil van meer dan 2°C.
Dit is te begrijpen daar het noord-oostelijk gedeelte veel minder is blootgesteld aan de zonnestraling dan het zuid-westelijk gedeelte.
Belangrijk is te weten dat je keldertemperatuur nooit lager zal zijn dan de temperatuur van de omringende grond.


RE: Wijnkelder, hulp nodig - Vinogan(s) - 22-12-2017 05:51 PM

(22-12-2017 01:49 PM)don quichotte schreef:  
(22-12-2017 11:29 AM)Vinogan(s) schreef:  
(21-12-2017 10:25 PM)don quichotte schreef:  De omringende ondergrond heeft daar in de zomer de laagste temperatuur.

Hoe kan je dat eigenlijk weten?

Door een grondboring te doen en met een metsertouwtje een thermometer in te laten afdalen.Diepte van +/- 1.5 meter ( lengte van de boor)
In de zomer maakt dat een verschil van meer dan 2°C.
Dit is te begrijpen daar het noord-oostelijk gedeelte veel minder is blootgesteld aan de zonnestraling dan het zuid-westelijk gedeelte.
Belangrijk is te weten dat je keldertemperatuur nooit lager zal zijn dan de temperatuur van de omringende grond.

Voilà, weer iets geleerd vandaag. Thank you :-)


RE: Wijnkelder, hulp nodig - Dc - 17-08-2018 02:18 PM

(02-05-2017 03:21 PM)don quichotte schreef:  
(02-05-2017 12:22 PM)Dc schreef:  ...........
In vergelijking met velen hier een bescheiden kelder/keldertje denk ik Smile

(blijkbaar staat foto niet recht, raar want als ik hem gewoon open op pc wel...)

De meeste wijnliefhebbers beginnen in het klein.
Zelf ben ik begonnen met een zelfgemaakt houten rek waar je 81 flessen in kon plaatsen.
Na een paar jaar stonden er al vier rekken van deze soort.
Later toen ik gebouwd had heb ik zelf in de kelder een concept gemetseld van nissen met ter plaatse gegoten betonnen platen.
Nissen die elk 28 a 30 flessen kunnen bevatten.( 3 lagen)
Nadeel van dit concept: de fles die je moet hebben ligt meestal in de onderste laag.
En zo is het dan verder uitgegroeid en zelfs geëscaleerd tot een niveau van: " Ga je dit ooit nog allemaal uitdrinken" Blush

N.B.
Ook goede klant bij Coltuyt?Wink

Ondertussen is de 1e bijbestelling van prefab elementen een feit...


RE: Wijnkelder, hulp nodig - Baldrick - 29-06-2020 07:58 PM

Deze topic weer even nieuw leven inblazen.

Mijn schoonbroer heeft recent een wijnkelder geinstalleerd in zijn, eum, kelder. De laatste maanden zijn er al aardig wat flessen in terecht gekomen maar met de recente warme periode heeft hij gemerkt dat de temperatuur tot 23°C gaat.
Nu was het vorige week warm, maar nog niet verschrikkelijk heet, dus dit zal zich nog vaak voordoen en z'n hitterecord van 23°C zal snel gebroken worden. Als je dan nog eens weet dat het merendeel van z'n flessen toch wel een aantal jaar zou moeten rusten kan ik me voorstellen dat dit suboptimaal is.

Vandaar m'n vraag, heeft iemand ervaring/tips met koelingssystemen of airco in een wijnkelder. En waar let je best op bij aankoop?


RE: Wijnkelder, hulp nodig - TheWineVet - 29-06-2020 09:05 PM

(29-06-2020 07:58 PM)Baldrick schreef:  Deze topic weer even nieuw leven inblazen.

Mijn schoonbroer heeft recent een wijnkelder geinstalleerd in zijn, eum, kelder. De laatste maanden zijn er al aardig wat flessen in terecht gekomen maar met de recente warme periode heeft hij gemerkt dat de temperatuur tot 23°C gaat.
Nu was het vorige week warm, maar nog niet verschrikkelijk heet, dus dit zal zich nog vaak voordoen en z'n hitterecord van 23°C zal snel gebroken worden. Als je dan nog eens weet dat het merendeel van z'n flessen toch wel een aantal jaar zou moeten rusten kan ik me voorstellen dat dit suboptimaal is.

Vandaar m'n vraag, heeft iemand ervaring/tips met koelingssystemen of airco in een wijnkelder. En waar let je best op bij aankoop?
Mijn pa heeft dat al 20 jaar. Maar het merk ken ik niet.


RE: Wijnkelder, hulp nodig - GP1978 - 29-06-2020 09:44 PM

(29-06-2020 09:05 PM)TheWineVet schreef:  
(29-06-2020 07:58 PM)Baldrick schreef:  Deze topic weer even nieuw leven inblazen.

Mijn schoonbroer heeft recent een wijnkelder geinstalleerd in zijn, eum, kelder. De laatste maanden zijn er al aardig wat flessen in terecht gekomen maar met de recente warme periode heeft hij gemerkt dat de temperatuur tot 23°C gaat.
Nu was het vorige week warm, maar nog niet verschrikkelijk heet, dus dit zal zich nog vaak voordoen en z'n hitterecord van 23°C zal snel gebroken worden. Als je dan nog eens weet dat het merendeel van z'n flessen toch wel een aantal jaar zou moeten rusten kan ik me voorstellen dat dit suboptimaal is.

Vandaar m'n vraag, heeft iemand ervaring/tips met koelingssystemen of airco in een wijnkelder. En waar let je best op bij aankoop?
Mijn pa heeft dat al 20 jaar. Maar het merk ken ik niet.

Denk dat je dan ook best die ruimte isoleert als je met een koelsysteem wil werken.


RE: Wijnkelder, hulp nodig - 150pk - 30-06-2020 08:45 AM

Ik heb mij verleden jaar zo'n Fondis wijnkoeler aangeschaft.

Voor mij tot nu toe de perfecte koeler.
Die blijft de lucht continu circuleren en indien nodig koelt of warmt hij bij.

Je hebt er 3 type's in naar gelang de inrichting van uw kelder.
Het enige waar je rekening mee moet houden is dat het toestel moet gemonteerd worden door de muur, zodat hij ergens zijn verse lucht kan opnemen.

Je moet anders maar eens kijken bij Picla, zij verdelen die toestellen.

Zeer vriendelijke mensen en behulpzaam. (ik ben daar langs geweest).
Ze spreken daar ook Nederlands wat voor mij zeer handig was Smile

Bij Eurocave hebben ze hun eigen systemen maar zijn wel een beetje duurder.


RE: Wijnkelder, hulp nodig - vinejo - 30-06-2020 09:14 AM

(30-06-2020 08:45 AM)150pk schreef:  Ik heb mij verleden jaar zo'n Fondis wijnkoeler aangeschaft.

Voor mij tot nu toe de perfecte koeler.
Die blijft de lucht continu circuleren en indien nodig koelt of warmt hij bij.

Je hebt er 3 type's in naar gelang de inrichting van uw kelder.
Het enige waar je rekening mee moet houden is dat het toestel moet gemonteerd worden door de muur, zodat hij ergens zijn verse lucht kan opnemen.

Je moet anders maar eens kijken bij Picla, zij verdelen die toestellen.

Zeer vriendelijke mensen en behulpzaam. (ik ben daar langs geweest).
Ze spreken daar ook Nederlands wat voor mij zeer handig was Smile

Bij Eurocave hebben ze hun eigen systemen maar zijn wel een beetje duurder.

Heb jij dat dan in een kelder geïnstalleerd met een buitenmuur?
Of mag de verse lucht gewoon uit een andere ruimte komen?

Zelf heb ik in mijn wijnopslagplaats (annex garage waar nooit een wagen heeft in gestaan Rolleyes ) een mobiele airco geplaatst van Electrolux (iets van 4 a 500 euro dacht ik) die ik aanzet van zodra er een hittegolf in aankomst is. Zo blijft de temperatuur in de zomer rond max 20-21 graden, in de winter zakt die naar een 14tal graden. Wat perfect is voor de wijnen.
De aangezogen lucht moet wel door een gat in muur (of deur) worden afgevoerd naar buiten.

Heb m dus vorige week aangezet en onderussen weer uit, is nu weer 20 graden (zonder airco)


RE: Wijnkelder, hulp nodig - 150pk - 30-06-2020 09:23 AM

Dat behoort tot de mogelijkheid maar ik heb zelf een groot tuinhuis gemetseld en geïsoleerd langs de buitenzijde , verluchtingsroosters geplaatst met binnen een tussenmuur.
Een luchtdichte deur laten plaatsen.
Dus een deel voor de prullen te zetten en een deel wijnruiimte.
Die tussenmuur ook geïsoleerd langs de binnenzijde en in die muur de fondis geplaatst zodat hij de verse lucht via de ruimte van het tuinhuis kan binnen halen.

Maar je bent ook systemen die je dan met buizen naar buiten kan verbinden.


RE: Wijnkelder, hulp nodig - Vinoco - 30-06-2020 09:56 AM

(30-06-2020 09:23 AM)150pk schreef:  Dat behoort tot de mogelijkheid maar ik heb zelf een groot tuinhuis gemetseld en geïsoleerd langs de buitenzijde , verluchtingsroosters geplaatst met binnen een tussenmuur.
Een luchtdichte deur laten plaatsen.
Dus een deel voor de prullen te zetten en een deel wijnruiimte.
Die tussenmuur ook geïsoleerd langs de binnenzijde en in die muur de fondis geplaatst zodat hij de verse lucht via de ruimte van het tuinhuis kan binnen halen.

Maar je bent ook systemen die je dan met buizen naar buiten kan verbinden.

Wijnkelder in de garage, wijnkelder in het tuinhuis. Top! Ben nu al benieuwd naar beide kelders applaus

Blijft leuk om nieuwe kelders te betreden. Steeds weer.


RE: Wijnkelder, hulp nodig - 150pk - 30-06-2020 12:28 PM

Awel hierzie een paar foto's.


RE: Wijnkelder, hulp nodig - Biff - 30-06-2020 02:54 PM

Toch altijd beetje opletten met vreemde geuren zoals Wd40, verven, aceton en white spirit dacht ik.
Zelfs uien en aardappelen kunnen nefast zijn...


RE: Wijnkelder, hulp nodig - 150pk - 30-06-2020 03:01 PM

(30-06-2020 02:54 PM)Biff schreef:  Toch altijd beetje opletten met vreemde geuren zoals Wd40, verven, aceton en white spirit dacht ik.
Zelfs uien en aardappelen kunnen nefast zijn...

Da valt zeer goed mee raar maar waar in de ruimte zelf ruik je niks.
In het tuinhuis zelf ruikt het soms naar benzine maar in de ruimte ruik je daar niks van.


RE: Wijnkelder, hulp nodig - Baldrick - 30-06-2020 06:39 PM

Bedankt voor de reacties, wordt heel hard geapprecieerd!

Ik geef hem de tips door en haal er de komende jaren zelf m'n voordeel uit als we samen een fles kraken. Plat opportunisme Wink


RE: Wijnkelder, hulp nodig - Vinoco - 30-06-2020 08:15 PM

(30-06-2020 12:28 PM)150pk schreef:  Awel hierzie een paar foto's.

Dat ziet er nog prettig opgeruimd uit. Bij mij is het al lang compleet puinhoop Confused


RE: Wijnkelder, hulp nodig - 150pk - 30-06-2020 08:35 PM

(30-06-2020 08:15 PM)Vinoco schreef:  
(30-06-2020 12:28 PM)150pk schreef:  Awel hierzie een paar foto's.

Dat ziet er nog prettig opgeruimd uit. Bij mij is het al lang compleet puinhoop Confused

Wacht maar binnen een jaar of 10 Smile


RE: Wijnkelder, hulp nodig - Fre - 04-04-2023 09:36 AM

Hoi, we zijn bezig met het ontwerp van een gegoten kelder in onze tuin. Maar er zijn nog een aantal onduidelijkheden:
1. moeten we de kelder bijkomend isoleren? De kelder zou gegoten worden met muren van 25cm dik;
2. Is het verplicht/aangewezen om ventilatie te voorzien in de kelder?

Alvast bedankt


RE: Wijnkelder, hulp nodig - 150pk - 04-04-2023 12:25 PM

Ga je een klimaatregelaar plaatsen?
Indien wel zou ik zeker isoleren en deze kan tegelijkertijd voor ventilatie zorgen.

Indien niet zou ik niet isoleren maar dan wel ventilatie voorzien om toch wat luchtcirculatie te hebben.


RE: Wijnkelder, hulp nodig - Fre - 05-04-2023 07:55 AM

(04-04-2023 12:25 PM)150pk schreef:  Ga je een klimaatregelaar plaatsen?
Indien wel zou ik zeker isoleren en deze kan tegelijkertijd voor ventilatie zorgen.

Indien niet zou ik niet isoleren maar dan wel ventilatie voorzien om toch wat luchtcirculatie te hebben.

Nee ik was niet van plan om een klimaatregelaar te plaatsen. Old school put in de grond. Ik zal s horen voor ventilatie bij bouwer.


RE: Wijnkelder, hulp nodig - vinejo - 05-04-2023 09:26 AM

(05-04-2023 07:55 AM)Fre schreef:  
(04-04-2023 12:25 PM)150pk schreef:  Ga je een klimaatregelaar plaatsen?
Indien wel zou ik zeker isoleren en deze kan tegelijkertijd voor ventilatie zorgen.

Indien niet zou ik niet isoleren maar dan wel ventilatie voorzien om toch wat luchtcirculatie te hebben.

Nee ik was niet van plan om een klimaatregelaar te plaatsen. Old school put in de grond. Ik zal s horen voor ventilatie bij bouwer.

Laat je dit niet doen door een gespecialiseerde firma?


RE: Wijnkelder, hulp nodig - wvd - 05-04-2023 09:53 AM

(05-04-2023 07:55 AM)Fre schreef:  
(04-04-2023 12:25 PM)150pk schreef:  Ga je een klimaatregelaar plaatsen?
Indien wel zou ik zeker isoleren en deze kan tegelijkertijd voor ventilatie zorgen.

Indien niet zou ik niet isoleren maar dan wel ventilatie voorzien om toch wat luchtcirculatie te hebben.

Nee ik was niet van plan om een klimaatregelaar te plaatsen. Old school put in de grond. Ik zal s horen voor ventilatie bij bouwer.

Hoe ga je er in? Trap in de tuin, vanuit andere kelder? Hoe wordt de kelder waterdicht gemaakt? Een natuurlijke ventilatie door poreuze steen bijvoorbeeld zorgt automatisch voor vocht, lucht en koeling.


RE: Wijnkelder, hulp nodig - Fre - 05-04-2023 02:15 PM

(05-04-2023 09:53 AM)wvd schreef:  
(05-04-2023 07:55 AM)Fre schreef:  
(04-04-2023 12:25 PM)150pk schreef:  Ga je een klimaatregelaar plaatsen?
Indien wel zou ik zeker isoleren en deze kan tegelijkertijd voor ventilatie zorgen.

Indien niet zou ik niet isoleren maar dan wel ventilatie voorzien om toch wat luchtcirculatie te hebben.

Nee ik was niet van plan om een klimaatregelaar te plaatsen. Old school put in de grond. Ik zal s horen voor ventilatie bij bouwer.

Hoe ga je er in? Trap in de tuin, vanuit andere kelder? Hoe wordt de kelder waterdicht gemaakt? Een natuurlijke ventilatie door poreuze steen bijvoorbeeld zorgt automatisch voor vocht, lucht en koeling.

De toegang gaat vi een trap die bereikbaar is via de berging. Deze is volledig geïsoleerd.


RE: Wijnkelder, hulp nodig - Jerver - 06-04-2023 01:04 PM

Ondergronds is de beste isolatie op zich. Ik zou de muren zeker niet extra isoleren, het plafond wel.
Afhankelijk van de ondergrond / grondwater (en ook voor wat de kelder nog allemaal moet dienen qua stockage) zou ik de ondergrond niet betonneren maar een goeie laag grote kiezels, zorgt voor een natuurlijke bevochtiging.
Qua ventilatie hangt voor mij ook af of het enkel een wijnkelder is of meer dan dat. Enkel voor wijn is ventilatie geen must voor mij, gewoon iedere dag een fles wijn drinken zodat de deur eens open gaat.


RE: Wijnkelder, hulp nodig - wvd - 06-04-2023 01:29 PM

(06-04-2023 01:04 PM)Jerver schreef:  Ondergronds is de beste isolatie op zich. Ik zou de muren zeker niet extra isoleren, het plafond wel.
Afhankelijk van de ondergrond / grondwater (en ook voor wat de kelder nog allemaal moet dienen qua stockage) zou ik de ondergrond niet betonneren maar een goeie laag grote kiezels, zorgt voor een natuurlijke bevochtiging.
Qua ventilatie hangt voor mij ook af of het enkel een wijnkelder is of meer dan dat. Enkel voor wijn is ventilatie geen must voor mij, gewoon iedere dag een fles wijn drinken zodat de deur eens open gaat.

Idd, ventilatie via toegang zal wel voldoende zijn en bij lange afwezigheid zet je de deur op een heel klein kiertje.
Maar al naargelang de maximum grondwaterstand raad ik toch wel een volledig waterdichte kuip aan, tenzij je op een helling zit en voldoende kan laten afwateren. In ons vorig was er een kelder die half in de grond zat, amper een dikke meter onder de grond en elk jaar was het pompen geblazen. Ik had zelf een waterdichte laag aangebracht, maar in het eerste jaar was die hier en daar al wat gebarsten, geen houden aan, pomp erin, maar toch veel labels beschimmeld of gewoon gelost.


RE: Wijnkelder, hulp nodig - rlin - 08-04-2023 10:32 PM

(06-04-2023 01:29 PM)wvd schreef:  
(06-04-2023 01:04 PM)Jerver schreef:  Ondergronds is de beste isolatie op zich. Ik zou de muren zeker niet extra isoleren, het plafond wel.
Afhankelijk van de ondergrond / grondwater (en ook voor wat de kelder nog allemaal moet dienen qua stockage) zou ik de ondergrond niet betonneren maar een goeie laag grote kiezels, zorgt voor een natuurlijke bevochtiging.
Qua ventilatie hangt voor mij ook af of het enkel een wijnkelder is of meer dan dat. Enkel voor wijn is ventilatie geen must voor mij, gewoon iedere dag een fles wijn drinken zodat de deur eens open gaat.

Idd, ventilatie via toegang zal wel voldoende zijn en bij lange afwezigheid zet je de deur op een heel klein kiertje.
Maar al naargelang de maximum grondwaterstand raad ik toch wel een volledig waterdichte kuip aan, tenzij je op een helling zit en voldoende kan laten afwateren. In ons vorig was er een kelder die half in de grond zat, amper een dikke meter onder de grond en elk jaar was het pompen geblazen. Ik had zelf een waterdichte laag aangebracht, maar in het eerste jaar was die hier en daar al wat gebarsten, geen houden aan, pomp erin, maar toch veel labels beschimmeld of gewoon gelost.
Ik beschik over een dubbelwandige betonnen kuip onder de onverwarmde garage (5 rijen kasten diep en circa 5 kasten per rij). Ik kan er 4 à 5 duizend flessen kwijt, maar heb er maar een goeie 2.500.
Aan een van de zijkanten is er een waterdichte kunstmatige goot (200x200mm), die ik via een kraan in verbinding met regenwaterput op peil hou en via een pomp kan legen. Er is een NO-ZW verluchting via aangepaste bakstenen. Alles bevindt zich ondergronds.


RE: Wijnkelder, hulp nodig - wvd - 09-04-2023 09:55 AM

(08-04-2023 10:32 PM)rlin schreef:  
(06-04-2023 01:29 PM)wvd schreef:  
(06-04-2023 01:04 PM)Jerver schreef:  Ondergronds is de beste isolatie op zich. Ik zou de muren zeker niet extra isoleren, het plafond wel.
Afhankelijk van de ondergrond / grondwater (en ook voor wat de kelder nog allemaal moet dienen qua stockage) zou ik de ondergrond niet betonneren maar een goeie laag grote kiezels, zorgt voor een natuurlijke bevochtiging.
Qua ventilatie hangt voor mij ook af of het enkel een wijnkelder is of meer dan dat. Enkel voor wijn is ventilatie geen must voor mij, gewoon iedere dag een fles wijn drinken zodat de deur eens open gaat.

Idd, ventilatie via toegang zal wel voldoende zijn en bij lange afwezigheid zet je de deur op een heel klein kiertje.
Maar al naargelang de maximum grondwaterstand raad ik toch wel een volledig waterdichte kuip aan, tenzij je op een helling zit en voldoende kan laten afwateren. In ons vorig was er een kelder die half in de grond zat, amper een dikke meter onder de grond en elk jaar was het pompen geblazen. Ik had zelf een waterdichte laag aangebracht, maar in het eerste jaar was die hier en daar al wat gebarsten, geen houden aan, pomp erin, maar toch veel labels beschimmeld of gewoon gelost.
Ik beschik over een dubbelwandige betonnen kuip onder de onverwarmde garage (5 rijen kasten diep en circa 5 kasten per rij). Ik kan er 4 à 5 duizend flessen kwijt, maar heb er maar een goeie 2.500.
Aan een van de zijkanten is er een waterdichte kunstmatige goot (200x200mm), die ik via een kraan in verbinding met regenwaterput op peil hou en via een pomp kan legen. Er is een NO-ZW verluchting via aangepaste bakstenen. Alles bevindt zich ondergronds.

Kort geresumeerd: de kelder van een maniak....Wink
Je kan dan eigenlijk stockage ruimte verhuren aan liefhebbers uit de buurt?

Mijn privé kelder is 1 grote zooi met meer flessen dan er fatsoenlijk in kunnen en is eigenlijk iets te warm, maar ik heb eerlijk gezegd nog maar weinig problemen gehad, uitgenomen af en toe TCA natuurlijk, maar dat valt eigenlijk bijzonder goed mee. Meeste problemen gehad met Bordeaux: Dassault 2006, Domaine du Chevalier 2004 en Lynch-Moussas 2003 waar meer dan 25% kurk had.
Vorige week een Fontodi 2010 die ik wat rijp vond, maar dat is een warm jaar en Fontodi is altijd wat "warm" vind ik. Gisteren en eergisteren een subliem lekkere, nog jonge klassieke Brunello 2010 van Capanna, dus aan de kelder ligt het niet.