wijnliefhebbers
Durigutti - Malbec - Afdrukversie

+- wijnliefhebbers (http://www.vinejo.freebb.be)
+-- Forum: Nieuwe wereld (/forum-29.html)
+--- Forum: Chili/Argentinië/Uruguay (/forum-52.html)
+--- Discussie: Durigutti - Malbec (/thread-5039.html)


Durigutti - Malbec - BobVanGhent - 24-11-2016 12:24 PM

Durigutti Malbec is een van de vele Argentijnse wijnen die de broers Durigutti maken.

Ik dronk de 2014, een 100% Malbec:
Kleur: erg donker, bijna inkt met mooie viscositeit
Neus: kruidig met peper op kop maar zeker niet overheersend.
Mond: medium bodied kruidige wijn waarbij het hout een beetje te veel domineert over het fruit; idem voor de afdronk.
Aging: met de mooie tannines die er nog zijn nog 2 à 3 jaar
Overall: 8.1
[attachment=2249] [attachment=2250]

Ik werkte de fles van naaldje tot draadje uit op:

http://www.allzthings.com/ShowCollectoritem.aspx?thingnumber=13838

De wijnbouwer vermeldt niet één appellation, maar drie. Ik weet niet hoe het daar precies werkt, maar nam het alzo over.


RE: Durigutti - Malbec - Olivier - 24-11-2016 02:43 PM

Thanks Bob. Was nieuwsgierig naar die drie appellaties en heb eens gezocht. Als ik het goed begrijp zijn La Consulta, Medrano en Vistalba sub-zones van appellaties die binnen Mendoza (de regio) liggen. Vistalba is bvb een subzone van de DOC Lujan de Cuyo. Aangezien die andere twee zones niet in dezelfde appellatie liggen, mogen ze dus wellicht enkel Mendoza als appellatie gebruiken, maar geven ze de drie subzones mee om aan te tonen dat het om een blend gaat van druiven van kwalitatief goede terroirs. Enfin, zo begrijp ik het toch.


RE: Durigutti - Malbec - BobVanGhent - 24-11-2016 08:16 PM

(24-11-2016 02:43 PM)Olivier schreef:  Thanks Bob. Was nieuwsgierig naar die drie appellaties en heb eens gezocht. Als ik het goed begrijp zijn La Consulta, Medrano en Vistalba sub-zones van appellaties die binnen Mendoza (de regio) liggen. Vistalba is bvb een subzone van de DOC Lujan de Cuyo. Aangezien die andere twee zones niet in dezelfde appellatie liggen, mogen ze dus wellicht enkel Mendoza als appellatie gebruiken, maar geven ze de drie subzones mee om aan te tonen dat het om een blend gaat van druiven van kwalitatief goede terroirs. Enfin, zo begrijp ik het toch.
Bedankt voor je inzichten Olivier! Zoiets moet het zijn. Ik denk dat Luján De Cuyo de enige erkende (?) appellatie is en dat derhalve die andere steden in de Mendoza provincie (enfin steden is een groot woord - 8000 inwoners voor La Consulta en 2500 voor Medrano) het dan maar moeten doen met wat ze er zelf van maken, subzone klinkt goed Smile
De wijnbouwer Durigutti mengt voor deze wijn de Malbec druiven van die verschillende subzones (en van de Luján De Cuyo appellatie) en kent zich vervolgens - denk ik toch - de dichterlijke vrijheid toe om dat allemaal als 'Appellation' op te lijsten, vermoedelijk hopend dat die subzones in de toekomst effectief een eigen appellation status krijgen.


Durigutti – Torrontés – (wit) – 2014 - BobVanGhent - 08-12-2016 12:59 PM

TN Durigutti – Torrontés – (wit) – 2014
Kleur: 2/2 Medium to licht stro geel
Neus: 8.5/10 zeer aromatisch abrikoos en wat meloen met een fijn mineraal zuurtje eronder
Mond: 7/10 Vol, vettig met nog meer abrikoos die danig domineert dat het wat monotoon wordt
Afdronk: 7/10 Tamelijk lang met aangename vettigheid maar toch wat te eenvoudig en zoet
Aging: 2 jaar zeker
Overall: 7.8/10 Torrontés is een mooie aromatische druif en het is een beetje zoals met viognier en pralines: geniet maar met mate of je hebt er snel genoeg van. Vermoedelijk komt deze wijn beter in de zomer tot zijn recht.

De fles en alles wat er op te lezen valt werd volledig uitgewerkt op:
http://www.allzthings.com/ShowCollectoritem.aspx?thingnumber=14135&version=2

Bij die zoektocht kwam ik erop uit dat ofschoon het etiket Torrontés-Mendoza vermeldt, de wijn 100% uit La Rioja komt (Valle De Famatina om precies te zijn Smile ).

[attachment=2281][attachment=2282][attachment=2283][attachment=2284]