wijnliefhebbers
In Taste Buds We Trust - Afdrukversie

+- wijnliefhebbers (http://www.vinejo.freebb.be)
+-- Forum: Interessante Topic (/forum-41.html)
+--- Forum: Media, blogs, artikels (/forum-67.html)
+--- Discussie: In Taste Buds We Trust (/thread-5072.html)


In Taste Buds We Trust - Olivier - 11-12-2016 11:03 PM

Het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Nu de opleiding bij syntra achter de rug is wil ik verder gaan met wijn. Dus heb ik besloten een blog te beginnen. Gewoon omdat ik het leuk vind om ermee bezig te zijn, en omdat dit een laagdrempelige manier is om dat te doen. De blog zal het verlengde zijn van mijn zoektocht naar interessante, soms minder bekende dingen. Als je wil meezoeken, kom gerust eens kijken op :

https://intastebudswetrust.com

Cheerio!


RE: In Taste Buds We Trust - vinejo - 12-12-2016 08:05 AM

(11-12-2016 11:03 PM)Olivier schreef:  Het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Nu de opleiding bij syntra achter de rug is wil ik verder gaan met wijn. Dus heb ik besloten een blog te beginnen. Gewoon omdat ik het leuk vind om ermee bezig te zijn, en omdat dit een laagdrempelige manier is om dat te doen. De blog zal het verlengde zijn van mijn zoektocht naar interessante, soms minder bekende dingen. Als je wil meezoeken, kom gerust eens kijken op :

https://intastebudswetrust.com

Cheerio!

And there it is, the result is very nice and promising!
Congrats with the new bud, buddy!
wijn


RE: In Taste Buds We Trust - Olivier - 12-12-2016 10:25 AM

(12-12-2016 08:05 AM)vinejo schreef:  
(11-12-2016 11:03 PM)Olivier schreef:  Het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Nu de opleiding bij syntra achter de rug is wil ik verder gaan met wijn. Dus heb ik besloten een blog te beginnen. Gewoon omdat ik het leuk vind om ermee bezig te zijn, en omdat dit een laagdrempelige manier is om dat te doen. De blog zal het verlengde zijn van mijn zoektocht naar interessante, soms minder bekende dingen. Als je wil meezoeken, kom gerust eens kijken op :

https://intastebudswetrust.com

Cheerio!

And there it is, the result is very nice and promising!
Congrats with the new bud, buddy!
wijn

Thanks a million! Smile


RE: In Taste Buds We Trust - Fre - 12-12-2016 07:12 PM

Altijd bereid om samen die 'hidden gems' te ontdekken Wink

Proficiat trouwens


RE: In Taste Buds We Trust - Olivier - 12-12-2016 07:50 PM

Citaat:Altijd bereid om samen die 'hidden gems' te ontdekken

ik zal u weten te vinden! Smile


RE: In Taste Buds We Trust - Olivier - 08-02-2017 05:57 PM

Een nieuw artikeltje over mijn ervaringen met Etna Rosso :

https://intastebudswetrust.com/2017/02/08/elegance-in-etna-rosso/


RE: In Taste Buds We Trust - Olivier - 20-03-2017 09:57 PM

Gemotiveerd door de andere discussie hier over Engelstalige blogs, heb ik nog eens iets gepost. Het gaat over koel klimaat. En koel klimaat... Wink

https://intastebudswetrust.com/2017/03/20/cool-climate-vs-cool-climate/


RE: In Taste Buds We Trust - TheWineVet - 21-03-2017 11:26 AM

(20-03-2017 09:57 PM)Olivier schreef:  Gemotiveerd door de andere discussie hier over Engelstalige blogs, heb ik nog eens iets gepost. Het gaat over koel klimaat. En koel klimaat... Wink

https://intastebudswetrust.com/2017/03/20/cool-climate-vs-cool-climate/
En welke Italiaan wordt het volgende keer?


RE: In Taste Buds We Trust - Fre - 21-03-2017 02:18 PM

(20-03-2017 09:57 PM)Olivier schreef:  Gemotiveerd door de andere discussie hier over Engelstalige blogs, heb ik nog eens iets gepost. Het gaat over koel klimaat. En koel klimaat... Wink

https://intastebudswetrust.com/2017/03/20/cool-climate-vs-cool-climate/
Schoon stukje Olivier! Ik moet eerlijk toegeven dat ik de Ersatz pinot noir ook nog niet gevonden heb. En als er al een wonderschone niet-Bourgogne pinot op tafel komt, moet ie meestal niet onderdoen qua prijs.


RE: In Taste Buds We Trust - Olivier - 21-03-2017 02:53 PM

(21-03-2017 11:26 AM)TheWineVet schreef:  
(20-03-2017 09:57 PM)Olivier schreef:  Gemotiveerd door de andere discussie hier over Engelstalige blogs, heb ik nog eens iets gepost. Het gaat over koel klimaat. En koel klimaat... Wink

https://intastebudswetrust.com/2017/03/20/cool-climate-vs-cool-climate/
En welke Italiaan wordt het volgende keer?

afwachten he Smile

En, merci Fre!


RE: In Taste Buds We Trust - Olivier - 25-04-2017 09:47 PM

afgelopen weekend in de Bourgogne gezeten en dat is altijd een plezier! Maar ondanks wat de pers zegt over 2015, vind ik het toch niet allemaal goud dat blinkt in Bourgogne. De witte die we geproefd hebben waren overwegend zeer rijp, om niet te zeggen lomp. En in rood is het toch oppassen als je van fijne, elegante pinot noir houdt. Bij sommige wijnbouwers ontbrak fraicheur. Dus afhankelijk van wat je voorkeur wegdraagt kan 2014, of 2013, misschien toch interessanter zijn als wijnjaar.

Mijn conclusies uit twee dagen Bourgogne vind je hier :

https://intastebudswetrust.com/


RE: In Taste Buds We Trust - Vince - 26-04-2017 09:43 PM

toch benieuwd welke domeinen je bezocht hebt en welke 3 op de 8 wat tegengevallen zijn

dureuil janthial binnengeraakt? amai, is naar 't schijnt absolute top en de kerel zou ook behoorlijk down to earth zijn

inderdaad in 2016 risico op te weinig fraîcheur, matig jaar in wit, maar bij sommigen absoluut groot jaar in rood


RE: In Taste Buds We Trust - vinejo - 26-04-2017 11:49 PM

(26-04-2017 09:43 PM)Vince schreef:  toch benieuwd welke domeinen je bezocht hebt en welke 3 op de 8 wat tegengevallen zijn

dureuil janthial binnengeraakt? amai, is naar 't schijnt absolute top en de kerel zou ook behoorlijk down to earth zijn

inderdaad in 2016 risico op te weinig fraîcheur, matig jaar in wit, maar bij sommigen absoluut groot jaar in rood

2016 = 2015 I presume Wink


RE: In Taste Buds We Trust - Smaakatleet - 27-04-2017 06:47 AM

(25-04-2017 09:47 PM)Olivier schreef:  afgelopen weekend in de Bourgogne gezeten en dat is altijd een plezier! Maar ondanks wat de pers zegt over 2015, vind ik het toch niet allemaal goud dat blinkt in Bourgogne. De witte die we geproefd hebben waren overwegend zeer rijp, om niet te zeggen lomp. En in rood is het toch oppassen als je van fijne, elegante pinot noir houdt. Bij sommige wijnbouwers ontbrak fraicheur. Dus afhankelijk van wat je voorkeur wegdraagt kan 2014, of 2013, misschien toch interessanter zijn als wijnjaar.

Mijn conclusies uit twee dagen Bourgogne vind je hier :

https://intastebudswetrust.com/

Leuk geschreven en to the point !

Met de laatste zin toch eens goed moeten lachen Smile .


RE: In Taste Buds We Trust - Olivier - 27-04-2017 01:52 PM

(26-04-2017 09:43 PM)Vince schreef:  toch benieuwd welke domeinen je bezocht hebt en welke 3 op de 8 wat tegengevallen zijn

dureuil janthial binnengeraakt? amai, is naar 't schijnt absolute top en de kerel zou ook behoorlijk down to earth zijn

inderdaad in 2016 risico op te weinig fraîcheur, matig jaar in wit, maar bij sommigen absoluut groot jaar in rood

alain gras, laurent boussey en jean-claude regnaudot waren aanbevelingen uit Bourgogne Aujourd'hui en La RVF en waren toch niet als verwacht.
De witte van Gras (Saint Romain) kregen 16,5 en 17/20 en vonden we zeer matig. De rode waren gelukkig beter en de Auxey Duresses vond ik mooi. Helaas ook al wel 22€.
Bij Laurent Boussey (Monthelie) een groot gamma, maar de man wou zijn 2015s in rood nog niet opentrekken banghead Op vat was zijn Meursault les Caillerets 2016 zeer mooi en op basis daarvan heb ik wel wat 2014 gekocht, wat toch een mooi jaar in wit zou moeten zijn.
En bij Regnaudot (Maranges) echt ons ding niet, warm, weinig finesse. We zijn daar zonder iets vertrokken... Domaine Jeannot die vroeger in Seclin stond uit Maranges vond ik vele keren beter.

Dureuil Janthial was inderdaad mooi en ook van een constant goed niveau. Maar toch nog een trapje onder de top uit de Côte d'Or. De fraicheur in zijn witte 2015s was wel opmerkelijk. En zijn rode zijn in een stijl waar ik van hou, fris en elegant. Maar ook hier beginnen de prijzen een niveau te halen dat op het randje van goede P/K is.
Wat Vincent Dureuil zelf betreft, heb ik weinig goeds over te zeggen. De man stond daar volledig tegen zijn goesting. Een voorbeeld van onze conversatie :

- hoe evolueren de witte volgens uw ervaring?
- goed

shoot


RE: In Taste Buds We Trust - Olivier - 11-05-2017 11:14 PM

dankzij de vereniging Sommeliers-Conseil heb ik een master class bordeaux met Fiona Morrison MW kunnen bijwonen. Niet alleen interessant om eens naar een Master of Wine te kunnen luisteren, maar zij is toevallig ook de vrouw van Jacques Thienpont, hier in België goed bekend uiteraard.
Het is een boeiende avond geworden! Je mag nog zoveel weten over wijn of een streek als je wil, het is minstens even belangrijk om het boeiend te kunnen brengen, en dat kon zij wel degelijk.
Als topper van de avond een Vieux Château Certan gekregen, uit het vermaledijde jaar 2013. En de wijn was mooi, geen twijfel over. Maar goed, het prijskaartje is er natuurlijk ook wel naar... Zelfs de La Gravette uit 2013 was best te pruimen. Zo zie je maar.
Als je het artikeltje wil lezen :

https://intastebudswetrust.com/2017/05/11/master-class-bordeaux-with-fiona-morrison-mw/


RE: In Taste Buds We Trust - Olivier - 28-06-2017 09:09 PM

het was al lang geleden dat ik nog iets gepost had, dus hier een artikeltje dat past bij het seizoen : rosé! Mijn stelling is een beetje uitdagend geformuleerd. Met opzet Smile Benieuwd naar jullie meningen.

https://intastebudswetrust.com/


RE: In Taste Buds We Trust - Corto - 29-06-2017 09:02 AM

(28-06-2017 09:09 PM)Olivier schreef:  het was al lang geleden dat ik nog iets gepost had, dus hier een artikeltje dat past bij het seizoen : rosé! Mijn stelling is een beetje uitdagend geformuleerd. Met opzet Smile Benieuwd naar jullie meningen.

https://intastebudswetrust.com/

Leuk geschreven artikel. Ik ben het volledig met je eens. Ik wou dat de top-Bandol rosés, die hier met zoveel smaak in het forum beschreven worden, wat vlotter in Belgie verkrijgbaar zouden zijn


RE: In Taste Buds We Trust - Olivier - 29-06-2017 11:54 AM

(29-06-2017 09:02 AM)Corto schreef:  
(28-06-2017 09:09 PM)Olivier schreef:  het was al lang geleden dat ik nog iets gepost had, dus hier een artikeltje dat past bij het seizoen : rosé! Mijn stelling is een beetje uitdagend geformuleerd. Met opzet Smile Benieuwd naar jullie meningen.

https://intastebudswetrust.com/

Leuk geschreven artikel. Ik ben het volledig met je eens. Ik wou dat de top-Bandol rosés, die hier met zoveel smaak in het forum beschreven worden, wat vlotter in Belgie verkrijgbaar zouden zijn

Merci, Corto! Toen ik besloten had om iets rond rosé te schrijven, ben ik op zoek gegaan in het Gentse naar een winkel die Bandol rosé had en geen één gevonden! Behalve dus de Carrefour, maar die was dan ook maar middelmatig.


RE: In Taste Buds We Trust - Mathijs81 - 29-06-2017 04:56 PM

Olivier,

Inderdaad leuk geschreven en de nagel op de kop ...

Zelf ben ik geen grote rosé drinker, maar als ik er drink dan komt ie uit .... je raadt het nooit .... Bordeaux.
Ook in deze regio begint het een trend te worden om als Chateau een rosé wijn in je gamma te hebben.
Persoonlijk smaak ik dan zeer graag Les Hauts de Smith Rosé, draait ter plaatse rond 10-12 Euro.
Topwijnen verkoopt ze tussen 12-14 Euro ....

Niettemin, ik hoor niets anders dan goeds over Bandol rosé .... zou leuk zijn dit eens meer te proeven.

Mathijs


RE: In Taste Buds We Trust - Olivier - 29-06-2017 10:20 PM

(29-06-2017 04:56 PM)Mathijs81 schreef:  Olivier,

Inderdaad leuk geschreven en de nagel op de kop ...

Zelf ben ik geen grote rosé drinker, maar als ik er drink dan komt ie uit .... je raadt het nooit .... Bordeaux.
Ook in deze regio begint het een trend te worden om als Chateau een rosé wijn in je gamma te hebben.
Persoonlijk smaak ik dan zeer graag Les Hauts de Smith Rosé, draait ter plaatse rond 10-12 Euro.
Topwijnen verkoopt ze tussen 12-14 Euro ....

Niettemin, ik hoor niets anders dan goeds over Bandol rosé .... zou leuk zijn dit eens meer te proeven.

Mathijs

Ben eigenlijk niet zo vertrouwd met Bordeaux rosé. Als ik die van Smith eens tegenkom ga ik die wel eens proberen!


RE: In Taste Buds We Trust - vinejo - 29-06-2017 11:00 PM

(29-06-2017 10:20 PM)Olivier schreef:  
(29-06-2017 04:56 PM)Mathijs81 schreef:  Olivier,

Inderdaad leuk geschreven en de nagel op de kop ...

Zelf ben ik geen grote rosé drinker, maar als ik er drink dan komt ie uit .... je raadt het nooit .... Bordeaux.
Ook in deze regio begint het een trend te worden om als Chateau een rosé wijn in je gamma te hebben.
Persoonlijk smaak ik dan zeer graag Les Hauts de Smith Rosé, draait ter plaatse rond 10-12 Euro.
Topwijnen verkoopt ze tussen 12-14 Euro ....

Niettemin, ik hoor niets anders dan goeds over Bandol rosé .... zou leuk zijn dit eens meer te proeven.

Mathijs

Ben eigenlijk niet zo vertrouwd met Bordeaux rosé. Als ik die van Smith eens tegenkom ga ik die wel eens proberen!

Je hebt er vorige week twee gedronken onder de catalpa.. Rolleyes
(en die Smith zat als reserve in de frigo, zit er nog steeds trouwens)


RE: In Taste Buds We Trust - Olivier - 30-06-2017 07:57 AM

(29-06-2017 11:00 PM)vinejo schreef:  
(29-06-2017 10:20 PM)Olivier schreef:  
(29-06-2017 04:56 PM)Mathijs81 schreef:  Olivier,

Inderdaad leuk geschreven en de nagel op de kop ...

Zelf ben ik geen grote rosé drinker, maar als ik er drink dan komt ie uit .... je raadt het nooit .... Bordeaux.
Ook in deze regio begint het een trend te worden om als Chateau een rosé wijn in je gamma te hebben.
Persoonlijk smaak ik dan zeer graag Les Hauts de Smith Rosé, draait ter plaatse rond 10-12 Euro.
Topwijnen verkoopt ze tussen 12-14 Euro ....

Niettemin, ik hoor niets anders dan goeds over Bandol rosé .... zou leuk zijn dit eens meer te proeven.

Mathijs

Ben eigenlijk niet zo vertrouwd met Bordeaux rosé. Als ik die van Smith eens tegenkom ga ik die wel eens proberen!

Je hebt er vorige week twee gedronken onder de catalpa.. Rolleyes
(en die Smith zat als reserve in de frigo, zit er nog steeds trouwens)

Wat me nog niet heel vertrouwd maakt met Bordeaux rosé he. Maar ik voel dat die Smith in de weg zit in jouw frigo Smile


RE: In Taste Buds We Trust - vinejo - 30-06-2017 09:57 AM

(30-06-2017 07:57 AM)Olivier schreef:  
(29-06-2017 11:00 PM)vinejo schreef:  
(29-06-2017 10:20 PM)Olivier schreef:  
(29-06-2017 04:56 PM)Mathijs81 schreef:  Olivier,

Inderdaad leuk geschreven en de nagel op de kop ...

Zelf ben ik geen grote rosé drinker, maar als ik er drink dan komt ie uit .... je raadt het nooit .... Bordeaux.
Ook in deze regio begint het een trend te worden om als Chateau een rosé wijn in je gamma te hebben.
Persoonlijk smaak ik dan zeer graag Les Hauts de Smith Rosé, draait ter plaatse rond 10-12 Euro.
Topwijnen verkoopt ze tussen 12-14 Euro ....

Niettemin, ik hoor niets anders dan goeds over Bandol rosé .... zou leuk zijn dit eens meer te proeven.

Mathijs

Ben eigenlijk niet zo vertrouwd met Bordeaux rosé. Als ik die van Smith eens tegenkom ga ik die wel eens proberen!

Je hebt er vorige week twee gedronken onder de catalpa.. Rolleyes
(en die Smith zat als reserve in de frigo, zit er nog steeds trouwens)

Wat me nog niet heel vertrouwd maakt met Bordeaux rosé he. Maar ik voel dat die Smith in de weg zit in jouw frigo Smile

Wreed! Vanaf het weer boven de 25 C° wordt moet hij eruit! Slurp


RE: In Taste Buds We Trust - Olivier - 14-07-2017 10:16 PM

Tijd voor een nieuwe post! Deze keer heb ik meegedaan met de French Winophiles, een groep bloggers die maandelijks over een thema gerelateerd met franse wijn bloggen. Aangezien het thema Sud-Ouest was, wou ik tuurlijk meedoen. Voor mij is deze regio superinteressant. Zowel qua druiven, als prijs-kwaliteit regio.
De wijn die ik bespreek is de Cotes du Marmandais 2012 van Chateau de Beaulieu. Een P/K-pareltje voor mij!

https://intastebudswetrust.com/2017/07/14/if-it-makes-you-happy-winophiles/


RE: In Taste Buds We Trust - Olivier - 02-09-2017 06:52 PM

Onlangs in Londen voor een weekendje en zeer lekker gegeten, maar ook wat opgejaagd. En vooral... de wijn kwam te laat. En dat kan ik nu eens niet hebben! Ik heb er een post aan gewijd :

https://intastebudswetrust.com/2017/09/02/slower-food-please/


RE: In Taste Buds We Trust - Olivier - 21-11-2017 11:58 PM

Mijn favoriete champagnemaker op de beurs in Lille komt niet meer terug Sad

https://intastebudswetrust.com/2017/11/21/goodbye-champagne-hello-champagne/


RE: In Taste Buds We Trust - troisetoiles - 22-11-2017 11:21 AM

(21-11-2017 11:58 PM)Olivier schreef:  Mijn favoriete champagnemaker op de beurs in Lille komt niet meer terug Sad

https://intastebudswetrust.com/2017/11/21/goodbye-champagne-hello-champagne/

Interessant en fijn geschreven stuk.
Wel een beetje treurig nieuws. Ik las een tijdje geleden ergens dat de prijs voor een hectare wijngaard in de Champagne dit jaar voor het eerst in tijden wat gezakt was, omdat mousserende wijnen uit Australië en elders veel verkocht worden, o.a. in de VS. Maar de Champagneboeren hebben dus vooralsnog geen reden tot klagen?


RE: In Taste Buds We Trust - Olivier - 22-11-2017 01:23 PM

Thanks! respect

Citaat:Maar de Champagneboeren hebben dus vooralsnog geen reden tot klagen?

ik denk het niet. Het is in champagne een beetje een terugkerend fenomeen zoals in Bourgogne, dat ze elk jaar de prijzen toch laten stijgen, misschien niet zo veel, maar als er elke jaar een euro bijkomt, loopt dat vrij snel op natuurlijk...


RE: In Taste Buds We Trust - vinejo - 22-11-2017 03:22 PM

(22-11-2017 01:23 PM)Olivier schreef:  Thanks! respect

Citaat:Maar de Champagneboeren hebben dus vooralsnog geen reden tot klagen?

ik denk het niet. Het is in champagne een beetje een terugkerend fenomeen zoals in Bourgogne, dat ze elk jaar de prijzen toch laten stijgen, misschien niet zo veel, maar als er elke jaar een euro bijkomt, loopt dat vrij snel op natuurlijk...

Probleem is volgens mij dat de Chinezen (en andere nieuwe - of ouwe- rijken) nu ook in de Champagnestreek de "kleinere domeinen en/of hidden gems aan het uitzoeken zijn...


RE: In Taste Buds We Trust - Kupers - 22-11-2017 03:57 PM

Het zijn niet altijd buitenlanders of rijken die verantwoordelijk zijn voor prijsstijgingen, de Fransen zelf kunnen er ook wat van Wink.

Ik denk eerder dat het een consequentie is van de toenemende populariteit van Grower Champagne. Ik herinner me en zeer interessant opiniestuk van Terry Theise, ik zal zien of ik het op de vernieuwde Skurnik site kan terugvinden, waarin hij stelde dat de fenomenale kwaliteit van bepaalde champagnes geproduceerd door bepaalde onafhankelijke wijnboeren (dus niet gelinkt aan een groot huis en volledig zelf instaand voor het werk in wijngaard en kelder) anderen op ideëen heeft gebracht.

Eens dat je hier een kritische massa in bereikt, zie je dat het prijsniveau over het algemeen gaat stijgen. Meer en meer domeinen vinden het zelfvertrouwen om zich met de grote huizen te gaan meten op het vlak van prestige cuvees, en de instapwijnen worden hierdoor mee omhoog getrokken.

En tenslotte is het ook niet allemaal rozegeur en maneschijn in de streek. Dit jaar was er reeds 10% minder in vergelijking met 2016, en zelfs 20% minder dan het gemiddelde op vijf jaar. In de Aube is het nog dramatischer, daar hebben ze de afgelopen vier jaar niks dan pech gekend, dus de impact daarvan zullen we nu stilletjes beginnen te zien.


RE: In Taste Buds We Trust - Olivier - 23-11-2017 03:05 PM

Toevallig op dit bericht gebotst :

http://www.terredevins.com/actualites/nouvelle-identite-champagne-de-vigneron/


"le Syndicat Général des Vignerons de la Champagne veut « opérer une montée en gamme et affirmer les valeurs du vignoble, que sont l’authenticité, le terroir, ses nuances…"


RE: In Taste Buds We Trust - Fre - 23-11-2017 07:33 PM

Allé, blij dat ik van Dhondt Grellet nog een doosje heb kunnen meenemen dan Wink

Ben benieuwd want op het moment zelf kon ik echt niets meer proeven


RE: In Taste Buds We Trust - Olivier - 23-11-2017 08:41 PM

(23-11-2017 07:33 PM)Fre schreef:  Allé, blij dat ik van Dhondt Grellet nog een doosje heb kunnen meenemen dan Wink

Ben benieuwd want op het moment zelf kon ik echt niets meer proeven

Ge zult het u niet beklagen Wink


RE: In Taste Buds We Trust - Olivier - 19-05-2018 04:00 PM

De recente discussie hier over blaufränkisch heeft mij gemotiveerd om mijn artikel af te maken over Sankt Laurent, minder bekend, maar daarom niet minder mooi. Hier is mijn relaas in de taal van Shakespeare :

https://intastebudswetrust.com/2018/05/19/st-laurent-an-alternative-for-pinot-noir/


RE: In Taste Buds We Trust - Fre - 06-06-2018 05:18 PM

Haha, deze had ik blijkbaar gemist. Interessante reportage over een wijnland waar ik persoonlijk ook wel meer wil van ontdekken. St Laurent waarschijnlijk nog nooit gedronken. Maakt me benieuwd!


RE: In Taste Buds We Trust - Olivier - 06-06-2018 05:24 PM

(06-06-2018 05:18 PM)Fre schreef:  Haha, deze had ik blijkbaar gemist. Interessante reportage over een wijnland waar ik persoonlijk ook wel meer wil van ontdekken. St Laurent waarschijnlijk nog nooit gedronken. Maakt me benieuwd!

Wel, ik denk dat daar inderdaad wijnen zullen tussen zitten die jij ook zal lusten! Bij gelegenheid... Wink


RE: In Taste Buds We Trust - FRANCISPICCART - 06-06-2018 06:17 PM

(06-06-2018 05:24 PM)Olivier schreef:  
(06-06-2018 05:18 PM)Fre schreef:  Haha, deze had ik blijkbaar gemist. Interessante reportage over een wijnland waar ik persoonlijk ook wel meer wil van ontdekken. St Laurent waarschijnlijk nog nooit gedronken. Maakt me benieuwd!

Wel, ik denk dat daar inderdaad wijnen zullen tussen zitten die jij ook zal lusten! Bij gelegenheid... Wink

Ja Fre, ik denk dat je daar heel zeker wijnen naar jouw smaak gaat vinden. Ik ben vorige week nog naar een degustatie geweest van Oostenrijkse wijnen waar 5 wijnbouwers persoonlijk aanwezig waren.
Allram uit Kamptal, Müller uit Südsteiermark, Münzenrieder en Salzl uit Neusiedlersee en Leth uit Wagram.
Veel parels gedronken en veel wijnen die zelfs meer dan 10 jaar oud waren zonder merkbaar spoor van vermoeiing. Grüner Veltliner, Roter Veltliner, Grauburgunder, Welschriesling, St. Laurent, Zweigelt. Die mannen komen daar met namen voor de proppen. Maar wel allemaal bijzonder kwaliteitsvol. Wie van pinot noir houdt, kan meestal best wel een Zweigelt of St. Laurent pruimen.


RE: In Taste Buds We Trust - vinejo - 06-06-2018 07:10 PM

(06-06-2018 06:17 PM)FRANCISPICCART schreef:  
(06-06-2018 05:24 PM)Olivier schreef:  
(06-06-2018 05:18 PM)Fre schreef:  Haha, deze had ik blijkbaar gemist. Interessante reportage over een wijnland waar ik persoonlijk ook wel meer wil van ontdekken. St Laurent waarschijnlijk nog nooit gedronken. Maakt me benieuwd!

Wel, ik denk dat daar inderdaad wijnen zullen tussen zitten die jij ook zal lusten! Bij gelegenheid... Wink

Ja Fre, ik denk dat je daar heel zeker wijnen naar jouw smaak gaat vinden. Ik ben vorige week nog naar een degustatie geweest van Oostenrijkse wijnen waar 5 wijnbouwers persoonlijk aanwezig waren.
Allram uit Kamptal, Müller uit Südsteiermark, Münzenrieder en Salzl uit Neusiedlersee en Leth uit Wagram.
Veel parels gedronken en veel wijnen die zelfs meer dan 10 jaar oud waren zonder merkbaar spoor van vermoeiing. Grüner Veltliner, Roter Veltliner, Grauburgunder, Welschriesling, St. Laurent, Zweigelt. Die mannen komen daar met namen voor de proppen. Maar wel allemaal bijzonder kwaliteitsvol. Wie van pinot noir houdt, kan meestal best wel een Zweigelt of St. Laurent pruimen.

Zweigelt lijkt me toch een heel stuk molliger (vleziger?) dan pinot noir.
Wist niet dat er een roter veltliner bestond! Waarmee zou je die kunnen vergelijken?


RE: In Taste Buds We Trust - Olivier - 06-06-2018 07:54 PM

Citaat:Zweigelt lijkt me toch een heel stuk molliger (vleziger?) dan pinot noir

Ja, vind ik ook wel. Sommige Blaufränkisch hebben soms ook pinot-trekjes, maar vaak wat rijper. Bij Jan Rots vorig weekend enorm fijne Blaufränkisch geproefd van Achs en van Prieler, maar die hadden helaas ook Bourgondische prijzen...


RE: In Taste Buds We Trust - FRANCISPICCART - 06-06-2018 08:15 PM

(06-06-2018 07:10 PM)vinejo schreef:  
(06-06-2018 06:17 PM)FRANCISPICCART schreef:  
(06-06-2018 05:24 PM)Olivier schreef:  
(06-06-2018 05:18 PM)Fre schreef:  Haha, deze had ik blijkbaar gemist. Interessante reportage over een wijnland waar ik persoonlijk ook wel meer wil van ontdekken. St Laurent waarschijnlijk nog nooit gedronken. Maakt me benieuwd!

Wel, ik denk dat daar inderdaad wijnen zullen tussen zitten die jij ook zal lusten! Bij gelegenheid... Wink

Ja Fre, ik denk dat je daar heel zeker wijnen naar jouw smaak gaat vinden. Ik ben vorige week nog naar een degustatie geweest van Oostenrijkse wijnen waar 5 wijnbouwers persoonlijk aanwezig waren.
Allram uit Kamptal, Müller uit Südsteiermark, Münzenrieder en Salzl uit Neusiedlersee en Leth uit Wagram.
Veel parels gedronken en veel wijnen die zelfs meer dan 10 jaar oud waren zonder merkbaar spoor van vermoeiing. Grüner Veltliner, Roter Veltliner, Grauburgunder, Welschriesling, St. Laurent, Zweigelt. Die mannen komen daar met namen voor de proppen. Maar wel allemaal bijzonder kwaliteitsvol. Wie van pinot noir houdt, kan meestal best wel een Zweigelt of St. Laurent pruimen.

Zweigelt lijkt me toch een heel stuk molliger (vleziger?) dan pinot noir.
Wist niet dat er een roter veltliner bestond! Waarmee zou je die kunnen vergelijken?

Zweigelt, dikwijls zegt men ook Blauer Zweigelt, is een kruising van St. Laurent met Blaufränkisch, genoemd naar de ontwikkelaar Doktor Zweigelt. Het is natuurlijk niet hetzelfde als PN, maar de wijnen zijn meestal heel fruitig (kersen, bessen, violet) en kruidig met fijne zuurstructuur. Wel meestal ronder en voller dan PN maar ook zachte tannines. Met variaties naargelang de kwaliteit van de wijnbouwer.
Roter Veltliner is een heel aparte druif die helemaal niks te maken heeft met de Grüner Veltliner. Slechts 0,4 % van de aanplant in Oostenrijk, vooral in de regio Wagram. Ik dacht dat dit een redelijk moeilijk op te kweken soort was, gevoelig aan ziekten. Kleur neigt bij het rijpen naar pinot gris. De Roter Veltliner Scheiben 2013 van weingut Leth behoorde voor mij bij het beste wat ik die dag geproefd heb. Krachtig maar toch fris, onberispelijke zuren, exotisch fruit, lange finale.
Ik heb dan ook vooral van Leth wat aangekocht: de Roter Veltliner, Riesling Wagramterrassen en Pinot Noir Reserve. De wijn moet nog geleverd worden maar zal de resultaten zeker posten.


RE: In Taste Buds We Trust - Olivier - 02-09-2018 10:36 PM

Net terug van een weekje noordelijke rhone, en een verslagje daarvan volgt onverwijld. Maar eerst nog even mijn weerslag van een weekendje Champagne!

https://intastebudswetrust.com/2018/08/24/an-attack-of-champagne-fever/


RE: In Taste Buds We Trust - Olivier - 23-09-2019 09:26 PM

Lang geleden dat ik hier nog eens een link gezet heb. Dit artikel gaat over de geplande maatregelen in Frankrijk om pesticidenvrije zones in te voeren naast huizen en scholen :

http://intastebudswetrust.com/2019/09/20/is-france-on-its-way-to-ban-pesticides/


RE: In Taste Buds We Trust - troisetoiles - 24-09-2019 04:31 PM

(23-09-2019 09:26 PM)Olivier schreef:  Lang geleden dat ik hier nog eens een link gezet heb. Dit artikel gaat over de geplande maatregelen in Frankrijk om pesticidenvrije zones in te voeren naast huizen en scholen :

http://intastebudswetrust.com/2019/09/20/is-france-on-its-way-to-ban-pesticides/

Dank Olivier, interessant, zeker ook die link met Villeneuve.

In NRC stond afgelopen weekend trouwens ook een interessant stuk over de pesticidenvrije zones https://www.nrc.nl/nieuws/2019/09/20/het-rook-zurig-en-prikte-in-de-keel-a3974123


RE: In Taste Buds We Trust - Olivier - 24-09-2019 06:20 PM

(24-09-2019 04:31 PM)troisetoiles schreef:  
(23-09-2019 09:26 PM)Olivier schreef:  Lang geleden dat ik hier nog eens een link gezet heb. Dit artikel gaat over de geplande maatregelen in Frankrijk om pesticidenvrije zones in te voeren naast huizen en scholen :

http://intastebudswetrust.com/2019/09/20/is-france-on-its-way-to-ban-pesticides/

Dank Olivier, interessant, zeker ook die link met Villeneuve.

In NRC stond afgelopen weekend trouwens ook een interessant stuk over de pesticidenvrije zones https://www.nrc.nl/nieuws/2019/09/20/het-rook-zurig-en-prikte-in-de-keel-a3974123

Straf, sproeien als de kleuters aan het spelen zijn naast je veld... Ik volg de debatten ook op sociale media, en het is ongelooflijk hoe gepolariseerd het allemaal is, zoals vaak op sociale media, maar hier gaat het wel om de gezondheid van de mensen.

Ik broed trouwens op een nieuw artikel dat onder andere over labels Terra Vitis en Haute Valeur Environnementale zal gaan in Frankrijk, in mijn ogen een tussenweg die boeren kan aanmoedigen om bewuster om te gaan met ondermeer pesticiden, maar in regio’s leven waar het economisch niet haalbaar is om voor 100% bio of natuurlijk te gaan.


RE: In Taste Buds We Trust - Vinogan(s) - 25-09-2019 10:35 AM

(24-09-2019 06:20 PM)Olivier schreef:  
(24-09-2019 04:31 PM)troisetoiles schreef:  
(23-09-2019 09:26 PM)Olivier schreef:  Lang geleden dat ik hier nog eens een link gezet heb. Dit artikel gaat over de geplande maatregelen in Frankrijk om pesticidenvrije zones in te voeren naast huizen en scholen :

http://intastebudswetrust.com/2019/09/20/is-france-on-its-way-to-ban-pesticides/

Dank Olivier, interessant, zeker ook die link met Villeneuve.

In NRC stond afgelopen weekend trouwens ook een interessant stuk over de pesticidenvrije zones https://www.nrc.nl/nieuws/2019/09/20/het-rook-zurig-en-prikte-in-de-keel-a3974123

Straf, sproeien als de kleuters aan het spelen zijn naast je veld... Ik volg de debatten ook op sociale media, en het is ongelooflijk hoe gepolariseerd het allemaal is, zoals vaak op sociale media, maar hier gaat het wel om de gezondheid van de mensen.

Ik broed trouwens op een nieuw artikel dat onder andere over labels Terra Vitis en Haute Valeur Environnementale zal gaan in Frankrijk, in mijn ogen een tussenweg die boeren kan aanmoedigen om bewuster om te gaan met ondermeer pesticiden, maar in regio’s leven waar het economisch niet haalbaar is om voor 100% bio of natuurlijk te gaan.

Terra Vitis... ik heb er deze zomer eens even naar gezocht en het blijft flou voor mij

Ze hebben wel een leuke site, maar je vindt er niet veel info op terug

Ik heb er vergeefs gezocht naar hun cahier des charges ivm wat nu juist hun normen zijn en ik heb het er niet gevonden - waar je dit bij Demeter bv. wel met enkele klikken bekomt. Ofwel ligt het aan mij?

Dus dan vraag ik me toch af, of het niet eerder meer PR is dan een echte visie op wijnbouw/landbouw


RE: In Taste Buds We Trust - Olivier - 25-09-2019 11:00 AM

Citaat:Terra Vitis... ik heb er deze zomer eens even naar gezocht en het blijft flou voor mij

Ze hebben wel een leuke site, maar je vindt er niet veel info op terug

Ik heb er vergeefs gezocht naar hun cahier des charges ivm wat nu juist hun normen zijn en ik heb het er niet gevonden - waar je dit bij Demeter bv. wel met enkele klikken bekomt. Ofwel ligt het aan mij?

Dus dan vraag ik me toch af, of het niet eerder meer PR is dan een echte visie op wijnbouw/landbouw

Terechte vraag. Ik heb ook gezocht naar het cahier des charges en het niet gevonden. Transparantie lijkt mij toch het begin van elke vorm van certificatie, zou ik zeggen.

Maar ik heb een bericht gezien dat Terra Vitis zich vanaf 2020 zal inschrijven in het niveau 3 van HVE, dus het niveau vanaf wanneer je het logo mag gebruiken. Dus als je het Terra Vitis label krijgt, krijg je ook het HVE label. En voor dat laatste heb ik wel het cahier gevonden, op de site van het ministerie van landbouw, ook niet direct de meest voor de hand liggende plaats, maar goed.

Sowieso vind ik dat ze hun label beter moeten uitleggen. Je moet al echt op zoek gaan naar wat er achter zit, en wie doet dat nu? Ik ben echt benieuwd om te weten hoe mensen in de supermarkt bvb het HVE label zouden begrijpen als ze het zien. Bij mij roept het iets "bio"-achtig op, maar dat is het niet. En dat is een zwakte.

Die labels zouden veel beter kunnen uitleggen dat hun manier van werken moet leiden tot minder gebruik van pesticiden/fungiciden/... En de kers op de taart zou zijn dat dat ook effectief kan ondersteund worden met data over het gebruik van pesticiden. Maar hoe je dat kan doen, ben ik nog niet aan uit Smile Elk systeem dat gebaseerd is op rapportage door de gecertificeerde zelf, leent zich tot fraude, tenzij er een controle op gebeurt.


RE: In Taste Buds We Trust - Olivier - 21-11-2019 06:04 PM

het is de derde donderdag van november : de Beaujolais Nouveau komt uit.

Ik heb mij laten verleiden tot een flesje :

https://intastebudswetrust.com/2019/11/21/beaujolais-nouveau-has-it-changed/


RE: In Taste Buds We Trust - Olivier - 31-01-2020 11:01 AM

Het is er eindelijk eens van gekomen om mijn schrijfsels over Verdicchio af te werken... Het is wat lang, maar het kan nuttig zijn om Verdicchio wat gerichter te kiezen. Ik heb verschillende types Verdicchio opgelijst om het wat duidelijker te maken wat je kan verwachten van deze druif.

En mensen met foodie ambities zullen ook geïnteresseerd zijn! Wink

https://intastebudswetrust.com/2020/01/30/verdicchio-what-to-make-of-it/


RE: In Taste Buds We Trust - Corto - 31-01-2020 12:34 PM

(31-01-2020 11:01 AM)Olivier schreef:  https://intastebudswetrust.com/2020/01/30/verdicchio-what-to-make-of-it/

Bedankt Olivier, ik heb het artikel met veel interesse gelezen.

De Podium en de Mirum heb ik al eens gedronken en ik was niet onder de indruk. Misschien heb ik nog niet de "juiste" Verdicchio gedronken die me overtuigt.


RE: In Taste Buds We Trust - vinejo - 31-01-2020 03:04 PM

(31-01-2020 12:34 PM)Corto schreef:  
(31-01-2020 11:01 AM)Olivier schreef:  https://intastebudswetrust.com/2020/01/30/verdicchio-what-to-make-of-it/

Bedankt Olivier, ik heb het artikel met veel interesse gelezen.

Sterk artikel! respect


RE: In Taste Buds We Trust - troisetoiles - 31-01-2020 03:50 PM

(31-01-2020 03:04 PM)vinejo schreef:  Sterk artikel! respect

Sluit ik mij - als zelfverklaarde foodie - graag bij aan! Heel interessant.

Fijn te lezen dat Verdicchio bij zoveel verschillende gerechten combineert, dat ga ik zeker eens proberen.

Nog een vraagje: wat met alcohol? Is er een groot verschil in alcoholpercentage tussen de verschillende soorten Verdicchio die jij onderscheidt?


RE: In Taste Buds We Trust - 33S - 31-01-2020 04:19 PM

Mooi artikel en dito aanbevelingen!

Deze week nog de gewone 'La Staffa' 2018 gedronken. Viel op door z'n frisheid en het typische bittertje. Zeer van genoten, ondanks verkoudheid.

Vorige week Sartarelli 2017. Ook een aanrader!


RE: In Taste Buds We Trust - Olivier - 31-01-2020 04:51 PM

thank you iedereen!

Wat de alcohol betreft, het is me zelden opgevallen. Ik heb meermaals gelezen dat Matelica meer body en alcohol zou moeten hebben, maar dat heb ik eigenlijk niet kunnen vaststellen in de wijnen die ik geproefd heb. Enerzijds gewoon te weinig Matelica’s gevonden om te proberen, anderzijds heb ik de indruk dat de intrinsieke eigenschappen van de druif de wijn toch grotendeels bepalen.
In de wijnen die gemaakt zijn van later geplukte druiven, was het mondgevoel wel wolliger, minder strak. Echt last van alcohol heb ik eigenlijk nooit gehad, maar mijn voorkeur gaat toch naar de wijnen met die typische fraicheur van de Verdicchio, wat trouwens niet incompatibel is met houtlagering.


RE: In Taste Buds We Trust - wvd - 01-02-2020 12:44 PM

Mooi artikel inderdaad Oli!
Toch enkele opmerkingen: in principe geven lager gelegen wijngaarden dichter bij de zee een wat molliger, ronder type, terwijl die in de hoger gelegen valleien wat ijler zijn met duidelijker mineralen. Matelica is maar 1 vallei en geeft idd wat strengere wijnen, maar wie La Monacesca's Mirum proeft na enkele jaren zal niet over gebrek aan smaak klagen. Maar ook in de Jesi AOP ligt een deel van de wijngaarden vrij hoog (o.a. Felici), wat Jesi dus meer divers maakt en Matelica (in principe) eenduidiger.
Zoals je schrijft: de (betere) wijnen kunnen best een beetje fles gebruiken om al hun kaarten op tafel te leggen en tonen dan een mooi, breed en complex boeket met soms peer exotisch fruit, met dikwijls (zeker bij de hoger gelegen)een bijna ziltige afdronk.
In september 2018 proefde ik er een pak oudere en het was werkelijk verbluffend te ervaren hoe mooi die wijnen gerijpt waren. De consensus van de degustatie was ook dat Verdicchio eigenlijk niet echt houtlagering nodig heeft. Bij de oudere wijnen was het zelfs amper te voorspellen.
Mijn aanbevelingen om eens te proberen zijn: Villa Bucci Riserva, Coroncino Gaiospino, Pievalta San Paolo, La Staffa Rincrocca (en uiteraard de helaas uitverkochte Cantico delle Figura van Felici). Ik proefde ook goede wijnen van Sparapani (ooit nog mee gewerkt) Garofoli en Marotti Campi, maar helaas was op de "Old is Gold" degustatie de eerste fles Salmariano 2008 gekurkt en de tweede totaal geoxideerd, bijzonder jammer.


RE: In Taste Buds We Trust - 33S - 03-02-2020 01:01 PM

(01-02-2020 12:44 PM)wvd schreef:  Mooi artikel inderdaad Oli!
Toch enkele opmerkingen: in principe geven lager gelegen wijngaarden dichter bij de zee een wat molliger, ronder type, terwijl die in de hoger gelegen valleien wat ijler zijn met duidelijker mineralen. Matelica is maar 1 vallei en geeft idd wat strengere wijnen, maar wie La Monacesca's Mirum proeft na enkele jaren zal niet over gebrek aan smaak klagen. Maar ook in de Jesi AOP ligt een deel van de wijngaarden vrij hoog (o.a. Felici), wat Jesi dus meer divers maakt en Matelica (in principe) eenduidiger.
Zoals je schrijft: de (betere) wijnen kunnen best een beetje fles gebruiken om al hun kaarten op tafel te leggen en tonen dan een mooi, breed en complex boeket met soms peer exotisch fruit, met dikwijls (zeker bij de hoger gelegen)een bijna ziltige afdronk.
In september 2018 proefde ik er een pak oudere en het was werkelijk verbluffend te ervaren hoe mooi die wijnen gerijpt waren. De consensus van de degustatie was ook dat Verdicchio eigenlijk niet echt houtlagering nodig heeft. Bij de oudere wijnen was het zelfs amper te voorspellen.
Mijn aanbevelingen om eens te proberen zijn: Villa Bucci Riserva, Coroncino Gaiospino, Pievalta San Paolo, La Staffa Rincrocca (en uiteraard de helaas uitverkochte Cantico delle Figura van Felici). Ik proefde ook goede wijnen van Sparapani (ooit nog mee gewerkt) Garofoli en Marotti Campi, maar helaas was op de "Old is Gold" degustatie de eerste fles Salmariano 2008 gekurkt en de tweede totaal geoxideerd, bijzonder jammer.

Ik heb hier al meermaals een lans gebroken voor deze wijn, maar dit weekend de 2015 opengedaan en die was werkelijk teleurstellend. Niet foutief, maar smaakte als een universele biowijn die je nergens meer kunt thuisbrengen.

Heel jammer, want o.a. 2010 en 2012 vond ik fantastische wijnen met een meer dan prima p/k verhouding.


RE: In Taste Buds We Trust - Olivier - 25-02-2020 08:54 PM

Ik blijf nog even in de Marche om eens Lacrima in the picture te zetten. Toch wel een speciale druif, en één die mij heel erg kan bekoren. Een druif met heel veel van alles, fruit, zuren, tannines. Maar vooral toch wel een zeer intrigerend aromaprofiel met rozen, kersen, kaneel. Voor de liefhebbers!

https://intastebudswetrust.com/2020/02/24/lacrima-a-unique-grape/


RE: In Taste Buds We Trust - Corto - 26-02-2020 09:05 AM

Opnieuw een zeer interessant artikel, Olivier.


RE: In Taste Buds We Trust - Olivier - 26-02-2020 01:29 PM

(26-02-2020 09:05 AM)Corto schreef:  Opnieuw een zeer interessant artikel, Olivier.

Bedankt, Corto! thank you


RE: In Taste Buds We Trust - Olivier - 17-03-2020 12:24 PM

Een nieuw artikeltje op de blog : jullie hebben het waarschijnlijk ook al meegemaakt, een wijn presteert niet zoals je verwacht op een blindproeverij. De invloed van de voorgaande wijn kan echter groot zijn. Ik heb eens wat geëxperimenteerd met de volgorde :

https://intastebudswetrust.com/2020/03/16/experimenting-with-the-blind-tasting-order/


RE: In Taste Buds We Trust - BartS - 17-03-2020 02:05 PM

(17-03-2020 12:24 PM)Olivier schreef:  Een nieuw artikeltje op de blog : jullie hebben het waarschijnlijk ook al meegemaakt, een wijn presteert niet zoals je verwacht op een blindproeverij. De invloed van de voorgaande wijn kan echter groot zijn. Ik heb eens wat geëxperimenteerd met de volgorde :

https://intastebudswetrust.com/2020/03/16/experimenting-with-the-blind-tasting-order/

Moet volgende zin niet aangepast worden: Although you might come across wineries in Bourgogne who will present their whites before the reds, in Meursault for example.

Want het lijkt me dat die bevestigt wat de algemene regel is terwijl je - denk ik - net wil aangeven dat het soms ook anders is...


RE: In Taste Buds We Trust - Olivier - 17-03-2020 07:09 PM

(17-03-2020 02:05 PM)BartS schreef:  
(17-03-2020 12:24 PM)Olivier schreef:  Een nieuw artikeltje op de blog : jullie hebben het waarschijnlijk ook al meegemaakt, een wijn presteert niet zoals je verwacht op een blindproeverij. De invloed van de voorgaande wijn kan echter groot zijn. Ik heb eens wat geëxperimenteerd met de volgorde :

https://intastebudswetrust.com/2020/03/16/experimenting-with-the-blind-tasting-order/

Moet volgende zin niet aangepast worden: Although you might come across wineries in Bourgogne who will present their whites before the reds, in Meursault for example.

Want het lijkt me dat die bevestigt wat de algemene regel is terwijl je - denk ik - net wil aangeven dat het soms ook anders is...

Inderdaad, bedankt! Heb het ondertussen aangepast.

Blij dat toch nog iemand mijn blog leest Smile


RE: In Taste Buds We Trust - wvd - 18-03-2020 11:15 AM

(17-03-2020 07:09 PM)Olivier schreef:  
(17-03-2020 02:05 PM)BartS schreef:  
(17-03-2020 12:24 PM)Olivier schreef:  Een nieuw artikeltje op de blog : jullie hebben het waarschijnlijk ook al meegemaakt, een wijn presteert niet zoals je verwacht op een blindproeverij. De invloed van de voorgaande wijn kan echter groot zijn. Ik heb eens wat geëxperimenteerd met de volgorde :

https://intastebudswetrust.com/2020/03/16/experimenting-with-the-blind-tasting-order/

Moet volgende zin niet aangepast worden: Although you might come across wineries in Bourgogne who will present their whites before the reds, in Meursault for example.

Want het lijkt me dat die bevestigt wat de algemene regel is terwijl je - denk ik - net wil aangeven dat het soms ook anders is...

Inderdaad, bedankt! Heb het ondertussen aangepast.

Blij dat toch nog iemand mijn blog leest Smile

Hoe, er had toch reeds iemand gereageerd?


RE: In Taste Buds We Trust - Olivier - 07-04-2020 10:00 AM

In mijn laatste artikel reageer ik op de uitspraak van Amerikaanse wijnschrijver Alder Yarrow dat food and wine pairing bullshit is en leidt tot ontgoocheling. Voor mij kunnen wijn en maaltijd een mooie combinatie maken die het geheel ook beter maken. En zoals zo vaak is de zoektocht ernaar net zo leuk.

https://intastebudswetrust.com/2020/04/06/food-and-wine-pairing-does-matter/

Benieuwd wat jullie mening is!


RE: In Taste Buds We Trust - Vinoco - 07-04-2020 10:45 AM

(07-04-2020 10:00 AM)Olivier schreef:  In mijn laatste artikel reageer ik op de uitspraak van Amerikaanse wijnschrijver Alder Yarrow dat food and wine pairing bullshit is en leidt tot ontgoocheling. Voor mij kunnen wijn en maaltijd een mooie combinatie maken die het geheel ook beter maken. En zoals zo vaak is de zoektocht ernaar net zo leuk.

https://intastebudswetrust.com/2020/04/06/food-and-wine-pairing-does-matter/

Benieuwd wat jullie mening is!

Ik heb het hier een paar weken geleden al aangegeven maar voor mij is wijn/spijs en alles wat er omheen hangt vooral chateau "Poeha" en dus waardeloze onzin. Ik begrijp dat het commercieel voor velen erg belangrijk is omdat het namelijk "verkocht" moet worden (Restaurants, Wijnhandels, Schrijvers etc etc) en dat vind ik prima. Zolang mensen er gevoelig voor zijn en je het in je voordeel kunt gebruiken dan vooral doen. Het merendeel van de mensheid is vooral onwetend en vraagt om onderricht.
Als ik wijn drink moet dat vooral niet gestoord worden door welk eten dan ook en als ik eet moet dat vooral niet gestoord worden door welke wijn (of andere drank) dan ook.
Dit heeft uiteraard altijd nuance, want ik geloof echt wel dat een "simpele" wijn opknapt als je er een bepaald iets bij eet. Het is dan vooral om het gemis in de wijn te compenseren.

Ik geloof niet dat iedereen mijn mening deelt....huhuh


RE: In Taste Buds We Trust - troisetoiles - 07-04-2020 10:46 AM

(07-04-2020 10:00 AM)Olivier schreef:  In mijn laatste artikel reageer ik op de uitspraak van Amerikaanse wijnschrijver Alder Yarrow dat food and wine pairing bullshit is en leidt tot ontgoocheling. Voor mij kunnen wijn en maaltijd een mooie combinatie maken die het geheel ook beter maken. En zoals zo vaak is de zoektocht ernaar net zo leuk.

https://intastebudswetrust.com/2020/04/06/food-and-wine-pairing-does-matter/

Benieuwd wat jullie mening is!

Ik ben het helemaal eens met jou, Olivier. Ik vind het altijd erg leuk om op voorhand na te denken welke wijn bij welk eten past. Over het algemeen ga ik voor relatief veilige keuzes. Vorige week bijvoorbeeld een Vermentino bij asperges op Vlaamse wijze - Touraine of Sancerre hadden ook gekund. Een tijdje geleden dronk ik een zoete witte wijn - Savennières, dacht ik - bij kaas. Zolang het eten op tafel stond was de wijn lekker, daarna begon hij snel te vervelen.

De veilige keuzes stellen nooit teleur; een combinatie die het geheel ook beter maakt is inderdaad zeldzamer. Jouw voorbeeld van keema matar (recept welkom!) met Amarone klinkt overheerlijk. Misschien speelt het 'onverwachte' hierin een grote rol. Toen ik een jaar of tien geleden nog niet zo veel van wijn wist, kreeg ik bij een Italiaans restaurant in Brussel (Ars Vinorum) bij een pittige pasta een glas rode wijn. Toen ik voor het eten de wijn proefde, smaakte die redelijk vlak, maar na een hap van het eten vond ik de wijn plots heerlijk, en ook het eten zelf werd er meer bijzonder door. Niet lang daarna besloot ik om me meer in wijn te gaan verdiepen.


RE: In Taste Buds We Trust - Corto - 07-04-2020 11:02 AM

(07-04-2020 10:45 AM)Vinoco schreef:  Als ik wijn drink moet dat vooral niet gestoord worden door welk eten dan ook en als ik eet moet dat vooral niet gestoord worden door welke wijn (of andere drank) dan ook.

Ik vind niet dat het ene het andere moet uitsluiten. Ik kan erg genieten van een goede combinatie wijn-eten net zoals ik van een lekker glas wijn alleen kan genieten.
Bij lekker eten hoort bij mij sowieso een lekker glas wijn of bier. Zorgt voor mij voor nog extra smaakgenot. En soms is er een match made in heaven en is 1+1 = 3.


RE: In Taste Buds We Trust - BartS - 07-04-2020 11:37 AM

Mooi artikel en ik kan je volledig volgen als je stelt dat we al tevreden mogen zijn als 1+1=2. Maar soms beleef je van die momenten dat 1+1=3. Dat zijn toch waardevolle herinneringen. Ik ben het dan ook niet eens met Vinoco, maar misschien ligt dit aan het niveau wijnen dat hij (vermoed ik, en ik weet "to assume makes an ass out of u and me - doch ik ga af op zijn bijdragen aan het forum) meestal drinkt. Als ik een zeer bijzondere waardevolle fles zou consumeren, zou ik ook geneigd zijn dit zonder gerecht te doen om me volledig te kunnen concentreren op de wijn. Doch in 99% van de gevallen vind ik een juiste match echt een noodzaak en soms ontstaan pareltjes. Ik lijst even mijn memorabele momenten op die me meteen te binnen springen (niet noodzakelijk dure wijnen):

- gerecht bestaande uit louter verschillende bereidingen van verschillende tomatensoorten + Blanc de noir pinot noir uit Duitsland (op restaurant)
- gerecht met zee-egel en jodium smaak met Wittmann Riesling Trocken (zelfs geen GG, gewone trocken) (restaurant)
- prachtit stuk rund op de BBQ met voldoende rozemarijn en tijm + Firriato Syrah/nero d'avola combi uit Sicilië (thuis)
- Koude kreeftensalade + Chablis 1ier Cru L'homme mort (denk van La Chablisienne) (restaurant)
- en last bu not least, frietjes van de frituur met Ruinart BdB champagne (guilty pleasure)


RE: In Taste Buds We Trust - Olivier - 07-04-2020 12:09 PM

Citaat:Toen ik een jaar of tien geleden nog niet zo veel van wijn wist, kreeg ik bij een Italiaans restaurant in Brussel (Ars Vinorum) bij een pittige pasta een glas rode wijn. Toen ik voor het eten de wijn proefde, smaakte die redelijk vlak, maar na een hap van het eten vond ik de wijn plots heerlijk, en ook het eten zelf werd er meer bijzonder door. Niet lang daarna besloot ik om me meer in wijn te gaan verdiepen.

wow, fantastisch toch? Het doet met denken aan een restaurantervaring in Gent ondertussen al meer dan 10 jaar geleden, waar de sommelier met een riesling uit Washington State kwam, een riesling met een zekere ziltigheid, voor bij ons visgerechtje. Wel mijn vrouw, die normaal nooit wijnen onthoudt, spreekt tot op de dag nog altijd over die ervaring en die wijn!
Ik kijk eens voor het recept. Het komt uit een boekje, maar ik zal proberen een foto te pakken en hier te posten.

@BartS, bedankt voor die combinaties, het water loopt er mij van in de mond Smile Het is trouwens niet de eerste keer dat ik hoor over de combinatie van frietjes met champagne. Het klinkt decadent, maar misschien moet ik het ook eens proberen! Het herinnert me aan een aflevering van Gary Vaynerchuck's Wine TV waar hij ooit eens witte wijnen besprak bij ontbijtgraan Big Grin

@Vinoco, ergens begrijp ik jouw punt wel hoor. Ik denk dat jouw ervaring een beetje in de lijn ligt van wat Alder Yarrow beschrijft in zijn stuk. Zijn mening is gebaseerd op 25 jaar eten in toprestaurants, schrijft hij. Wel ik kan me goed inbeelden dat het in die setting niet gemakkelijk is om een 1 + 1 = 3 te vinden. In een toprestaurant moet het gerecht op zich al een wow-effect beogen. Dus om een gerecht dat op zich al fantastisch is nog beter te maken door de wijncombinatie? Lijkt mij niet gemakkelijk. Net zoals je een absolute topwijn gewoon op zich wil appreciëren. Daarom dat ik combinaties eten/wijn vaker succesvol vindt bij de klassiekers. Dat zijn vaak niet de meest complexe gerechten of wijnen, en net daardoor kan je hier wel nog combineren tot een hoger niveau.


RE: In Taste Buds We Trust - wvd - 07-04-2020 01:06 PM

(07-04-2020 12:09 PM)Olivier schreef:  
Citaat:Toen ik een jaar of tien geleden nog niet zo veel van wijn wist, kreeg ik bij een Italiaans restaurant in Brussel (Ars Vinorum) bij een pittige pasta een glas rode wijn. Toen ik voor het eten de wijn proefde, smaakte die redelijk vlak, maar na een hap van het eten vond ik de wijn plots heerlijk, en ook het eten zelf werd er meer bijzonder door. Niet lang daarna besloot ik om me meer in wijn te gaan verdiepen.

wow, fantastisch toch? Het doet met denken aan een restaurantervaring in Gent ondertussen al meer dan 10 jaar geleden, waar de sommelier met een riesling uit Washington State kwam, een riesling met een zekere ziltigheid, voor bij ons visgerechtje. Wel mijn vrouw, die normaal nooit wijnen onthoudt, spreekt tot op de dag nog altijd over die ervaring en die wijn!
Ik kijk eens voor het recept. Het komt uit een boekje, maar ik zal proberen een foto te pakken en hier te posten.

@BartS, bedankt voor die combinaties, het water loopt er mij van in de mond Smile Het is trouwens niet de eerste keer dat ik hoor over de combinatie van frietjes met champagne. Het klinkt decadent, maar misschien moet ik het ook eens proberen! Het herinnert me aan een aflevering van Gary Vaynerchuck's Wine TV waar hij ooit eens witte wijnen besprak bij ontbijtgraan Big Grin

@Vinoco, ergens begrijp ik jouw punt wel hoor. Ik denk dat jouw ervaring een beetje in de lijn ligt van wat Alder Yarrow beschrijft in zijn stuk. Zijn mening is gebaseerd op 25 jaar eten in toprestaurants, schrijft hij. Wel ik kan me goed inbeelden dat het in die setting niet gemakkelijk is om een 1 + 1 = 3 te vinden. In een toprestaurant moet het gerecht op zich al een wow-effect beogen. Dus om een gerecht dat op zich al fantastisch is nog beter te maken door de wijncombinatie? Lijkt mij niet gemakkelijk. Net zoals je een absolute topwijn gewoon op zich wil appreciëren. Daarom dat ik combinaties eten/wijn vaker succesvol vindt bij de klassiekers. Dat zijn vaak niet de meest complexe gerechten of wijnen, en net daardoor kan je hier wel nog combineren tot een hoger niveau.

Ik kan de redenering van Vinoco ook wel volgen voor die paar echt grote wijnen. Maar toch drink ik ook die wel graag aan tafel, met dien verstande dat er dan een "niet storend" gerecht bij gekozen wordt. Zowat alle grote rode wijnen passen perfect bij gebraden vlees of gevogelte.


RE: In Taste Buds We Trust - Jordaens - 07-04-2020 02:07 PM

Hier komt bijna dagelijks wijn op tafel bij het eten. Buiten een aantal basisregels (geen sauternes bij pekelharing e.d.) heb ik me van combinatie wijn en gerecht nooit veel aangetrokken. Binnen die ruime grenzen komt er een fles op tafel volgens de goesting van het moment.

Een aantal redeneringen hier kan ik echter best volgen: als de wijn vlak blijft tot er een beet eten bijkomt, dan lijkt het eten inderdaad een tekort in de wijn te compenseren, b.v. En omgekeerd, als ik een bepaalde wijn eens grondig wil proeven, dan is er best ook geen voedsel van enige betekenis in de buurt.

Er zijn van mijn kant dan ook weinig memorabele combinaties, behalve misschien friet-stoofvlees-mayonaise met Clavel z'n Copa Santa (al heeft die de laatste jaren wat van z'n pluimen verloren).

En dan was er ook nog de ingeving van meer dan twintig jaar geleden om bij verse aardbeien een fles Richebourg van Gros Frère & Soeur uit het begin van de jaren tachtig open te doen. Dat ben ik dan weer niet vergeten, ik denk trouwens dat dit fenomeen al eens eerder ter sprake kwam.


RE: In Taste Buds We Trust - Olivier - 07-04-2020 02:30 PM

Hier het receptje :

[attachment=4565]


RE: In Taste Buds We Trust - 33S - 07-04-2020 04:27 PM

Vroeger ben ik redelijk vaak teleurgesteld geweest na het schenken van de betere wijnen aan tafel. Genre Brunello of Barolo.
Daarom koop ik nog maar zelden zogenaamde topwijnen, en als ik het toch doe dan bewaar ik ze voor speciale gelegenheden, meestal los van de maaltijd. Ik hou trouwens in het algemeen ook niet echt van zware, krachtige wijnen die door hout gedomineerd worden.

Wijn wordt hier meestal aan tafel gedronken en de keuze hangt dus meestal af van wat we eten.

Los uit de pols enkele van mijn favoriete combinaties:

- Kip aan 't spit met Grignolino
- Pecorino,salami, mostarda met Lambrusco
- Spaghetti puttanesca met Cerasuolo di Vittoria
- Penne all'Amatriciana met jonge Barbera of Chianti Classico
- Zelfgemaakte lasagna met Barbera (mag al iets steviger zijn hier)
- Savooi en spek met Monica di Sardegna
- Fazant met witloof en gerijpte Fumin
- Varkensmignonettes met gerijpte Friulano
- Fritto misto met een frisse maar daarom niet banale Falanghina of Verdicchio
- En ik grijp ook gauw naar Sauvignon blanc als er prei in het gerecht zit. Kan aan mij liggen Smile


RE: In Taste Buds We Trust - Vinoco - 07-04-2020 05:32 PM

Als ik alles hierboven lees dan wijkt mijn gedachtegang niet ver af van hetgeen de meesten beleven


RE: In Taste Buds We Trust - troisetoiles - 07-04-2020 05:37 PM

(07-04-2020 05:32 PM)Vinoco schreef:  Als ik alles hierboven lees dan wijkt mijn gedachtegang niet ver af van hetgeen de meesten beleven

Haha, klopt inderdaad! Ik ben geneigd een wijn-spijscombinatie geslaagd te vinden als ik de wijn bij het eten lekkerder vind dan zonder het eten. Maar mijn favoriete wijnen drink ik even graag zonder eten. Had ik eigenlijk nooit over nagedacht.


RE: In Taste Buds We Trust - Biff - 07-04-2020 07:09 PM

Weinig wijnliefhebbers hier in de familie, tss de vrienden ook niet eigenlijk.
Maar, als we es een 'grotere' fles opendoen is dat altijd samen met mn schoonzus en partner.
We delen graag onze grootste flessen...
We komen regelmatig samen om te dineren en dan wordt de wijn gekozen naar de hand van het gerecht, maar de 'kleppers' worden steevast na de maaltijd in de zetel tijdens een gezellige babbel gedegusteerd Smile
Wat nogal es uitmondt in 5 verschillende flessen voor 4 man, maar bon, dit zijn slechts details nietwaar. Tenslotte knn we bij elkaar blijven overnachten Smile
Zo hadden we al memorabele avonden, en daar draait het tenslotte om Censor


RE: In Taste Buds We Trust - Olivier - 07-04-2020 08:06 PM

Citaat:- Kip aan 't spit met Grignolino
- Pecorino,salami, mostarda met Lambrusco
- Spaghetti puttanesca met Cerasuolo di Vittoria
- Penne all'Amatriciana met jonge Barbera of Chianti Classico
- Zelfgemaakte lasagna met Barbera (mag al iets steviger zijn hier)
- Savooi en spek met Monica di Sardegna
- Fazant met witloof en gerijpte Fumin
- Varkensmignonettes met gerijpte Friulano
- Fritto misto met een frisse maar daarom niet banale Falanghina of Verdicchio
- En ik grijp ook gauw naar Sauvignon blanc als er prei in het gerecht zit.

ik ga eens komen aanschuiven he Wink

Zeer goede herinneringen aan een fritto misto in een strandrestaurantje in de Marche trouwens...


RE: In Taste Buds We Trust - Olivier - 22-04-2020 02:22 PM

een nieuwe post, deze keer met mijn ervaringen met de verschillende Soaves van Inama, heel krachtige en karaktervolle wijnen. Staat mijlenver van de lichte en gemakkelijke Soaves die je vaak vindt :

https://intastebudswetrust.com/2020/04/20/inama-showing-the-potential-of-soave/


RE: In Taste Buds We Trust - wvd - 22-04-2020 05:36 PM

(22-04-2020 02:22 PM)Olivier schreef:  een nieuwe post, deze keer met mijn ervaringen met de verschillende Soaves van Inama, heel krachtige en karaktervolle wijnen. Staat mijlenver van de lichte en gemakkelijke Soaves die je vaak vindt :

https://intastebudswetrust.com/2020/04/20/inama-showing-the-potential-of-soave/

Had jij (of iemand anders hier) al niet eens iets over Inama gepubliceerd? Ik heb die wijnen in lange tijd niet meer geproefd (kan niet àlles volgen), hoe vind jij ze in vergelijking met die van Pieropan of Suavia?


RE: In Taste Buds We Trust - Olivier - 22-04-2020 07:50 PM

(22-04-2020 05:36 PM)wvd schreef:  
(22-04-2020 02:22 PM)Olivier schreef:  een nieuwe post, deze keer met mijn ervaringen met de verschillende Soaves van Inama, heel krachtige en karaktervolle wijnen. Staat mijlenver van de lichte en gemakkelijke Soaves die je vaak vindt :

https://intastebudswetrust.com/2020/04/20/inama-showing-the-potential-of-soave/

Had jij (of iemand anders hier) al niet eens iets over Inama gepubliceerd? Ik heb die wijnen in lange tijd niet meer geproefd (kan niet àlles volgen), hoe vind jij ze in vergelijking met die van Pieropan of Suavia?

Ik heb hier al een paar van de Soaves besproken, inderdaad. Hier staan ze alle 4 samen.

Ik dacht ook spontaan aan de wijnen van Suavia toen ik de Inama’s proefde, want er er is wel een zekere lijn in te trekken. Ook bij Suavia zijn het veel krachtigere, karaktervolle Soaves dan de gemiddelde supermarktsoave. Bij Suavia miste ik echter wel wat zuren soms. Bij Inama had ik dat een beetje bij de Foscarino, nochtans hoog aangeschreven. Maar ik denk dat ze zelf ook wel nattigheid voelen bij Inama, want ze hebben net een nieuwe cuvée, de Carbonare, die eerder oostwaarts ligt, en een koeler terroir heeft. Dat is een wijn die perfect in evenwicht zit. De Foscarino is echt voor de liefhebbers van weelderig en rijkelijk wit.

Maar de Vigneto du Lot, nochtans ook van Monte Foscarino, is dan wel weer top. Duidelijke houtlagering, maar het werkt. Grote wijn!

Pieropan heb ik helaas nog niet geproefd.


RE: In Taste Buds We Trust - 33S - 23-04-2020 10:40 AM

(22-04-2020 07:50 PM)Olivier schreef:  
(22-04-2020 05:36 PM)wvd schreef:  
(22-04-2020 02:22 PM)Olivier schreef:  een nieuwe post, deze keer met mijn ervaringen met de verschillende Soaves van Inama, heel krachtige en karaktervolle wijnen. Staat mijlenver van de lichte en gemakkelijke Soaves die je vaak vindt :

https://intastebudswetrust.com/2020/04/20/inama-showing-the-potential-of-soave/

Had jij (of iemand anders hier) al niet eens iets over Inama gepubliceerd? Ik heb die wijnen in lange tijd niet meer geproefd (kan niet àlles volgen), hoe vind jij ze in vergelijking met die van Pieropan of Suavia?

Ik heb hier al een paar van de Soaves besproken, inderdaad. Hier staan ze alle 4 samen.

Ik dacht ook spontaan aan de wijnen van Suavia toen ik de Inama’s proefde, want er er is wel een zekere lijn in te trekken. Ook bij Suavia zijn het veel krachtigere, karaktervolle Soaves dan de gemiddelde supermarktsoave. Bij Suavia miste ik echter wel wat zuren soms. Bij Inama had ik dat een beetje bij de Foscarino, nochtans hoog aangeschreven. Maar ik denk dat ze zelf ook wel nattigheid voelen bij Inama, want ze hebben net een nieuwe cuvée, de Carbonare, die eerder oostwaarts ligt, en een koeler terroir heeft. Dat is een wijn die perfect in evenwicht zit. De Foscarino is echt voor de liefhebbers van weelderig en rijkelijk wit.

Maar de Vigneto du Lot, nochtans ook van Monte Foscarino, is dan wel weer top. Duidelijke houtlagering, maar het werkt. Grote wijn!

Pieropan heb ik helaas nog niet geproefd.

Ik heb hier wel wat ervaring met Inama en Soave. Redelijk wat flessen van de basis Vin Soave gedronken, die vond ik het meest geschikt voor 'dagelijks gebruik'. Ik herinner mij dat we deze op vakantie aan het Gardameer vaak dronken bij de spaghetti vongole en dat was toen alleszins in mijn ogen een goeie combinatie.

Op basis van die ervaring heb ik dan eens een proeffles gekocht van de Foscarino en Vigneto du Lot. Ik vond het hout toen iets te dominant aanwezig in de Vigneto du Lot en vond de Foscarino destijds frisser. Volgende jaargangen af en toe nog een fles van gedronken en dan een stuk of 10 flessen van de Foscarino 2015 besteld bij xtrawine (de prijs was toen belachelijk laag). Inmiddels heb ik er nog 1 liggen en het wordt tijd dat die wordt opgedronken. Inderdaad heel weelderige wijn, af en toe smaakt dat wel, maar ik heb altijd de indruk gehad dat ik de vorige jaargangen beter vond omdat die wel meer zuren hadden.

Suavia koop ik laatste jaren niet meer omdat ik te veel last heb gehad met flesvariatie.

De Calvarino van Pieropan heeft het meeste zuren, daar zit ook wel 30% Trebbiano di Soave in. Wel al een tijd geleden dat ik die nog dronk. La Rocca is dan weer 100% Garganega als ik me niet vergis. Die dronk ik enkel op proeverijen, vond ik toen al wat te zwaar, maar zeker goeie wijn natuurlijk.

Op dit moment heb ik van Soave enkel nog 2 flessen Pra 'Staforte' 2016 liggen en 1 Foscarino 2015.


RE: In Taste Buds We Trust - Olivier - 23-04-2020 12:03 PM

Citaat:Ik heb hier wel wat ervaring met Inama en Soave. Redelijk wat flessen van de basis Vin Soave gedronken, die vond ik het meest geschikt voor 'dagelijks gebruik'. Ik herinner mij dat we deze op vakantie aan het Gardameer vaak dronken bij de spaghetti vongole en dat was toen alleszins in mijn ogen een goeie combinatie.

Op basis van die ervaring heb ik dan eens een proeffles gekocht van de Foscarino en Vigneto du Lot. Ik vond het hout toen iets te dominant aanwezig in de Vigneto du Lot en vond de Foscarino destijds frisser. Volgende jaargangen af en toe nog een fles van gedronken en dan een stuk of 10 flessen van de Foscarino 2015 besteld bij xtrawine (de prijs was toen belachelijk laag). Inmiddels heb ik er nog 1 liggen en het wordt tijd dat die wordt opgedronken. Inderdaad heel weelderige wijn, af en toe smaakt dat wel, maar ik heb altijd de indruk gehad dat ik de vorige jaargangen beter vond omdat die wel meer zuren hadden.

Suavia koop ik laatste jaren niet meer omdat ik te veel last heb gehad met flesvariatie.

De Calvarino van Pieropan heeft het meeste zuren, daar zit ook wel 30% Trebbiano di Soave in. Wel al een tijd geleden dat ik die nog dronk. La Rocca is dan weer 100% Garganega als ik me niet vergis. Die dronk ik enkel op proeverijen, vond ik toen al wat te zwaar, maar zeker goeie wijn natuurlijk.

Op dit moment heb ik van Soave enkel nog 2 flessen Pra 'Staforte' 2016 liggen en 1 Foscarino 2015.

ik heb gelezen dat ze bij Inama het hout wat geminderd hebben de laatste jaren. Het is nog altijd duidelijk aanwezig hoor in de Lot 16, maar het werkt wel.

Als je van een frissere stijl houdt is de Carbonare wel interessant. De meest frisse van de vier, vond ik.


RE: In Taste Buds We Trust - Fre - 24-04-2020 11:05 AM

Een artikel dat én interessant is én me even deed dromen naar vakantie. Smile

Rond welke prijsrange zitten we hier voor de 4 Soaves?


RE: In Taste Buds We Trust - Olivier - 24-04-2020 11:48 AM

(24-04-2020 11:05 AM)Fre schreef:  Een artikel dat én interessant is én me even deed dromen naar vakantie. Smile

Rond welke prijsrange zitten we hier voor de 4 Soaves?

Thanks, Fre!

De basiscuvée was 15€, de Vigneto du Lot aan een 25€, en de andere twee ertussen. Gekocht bij Vintology.


RE: In Taste Buds We Trust - 33S - 24-04-2020 01:52 PM

(24-04-2020 11:48 AM)Olivier schreef:  
(24-04-2020 11:05 AM)Fre schreef:  Een artikel dat én interessant is én me even deed dromen naar vakantie. Smile

Rond welke prijsrange zitten we hier voor de 4 Soaves?

Thanks, Fre!

De basiscuvée was 15€, de Vigneto du Lot aan een 25€, en de andere twee ertussen. Gekocht bij Vintology.

Ze staan momenteel overigens in promo bij xtrawine. De Foscarino en Carbonare onder de 15 euro.

Ik ga wel even passen, in deze tijden moet men budgettaire voorzichtigheid inbouwen Rolleyes


RE: In Taste Buds We Trust - Olivier - 24-04-2020 02:20 PM

Citaat:Ze staan momenteel overigens in promo bij xtrawine. De Foscarino en Carbonare onder de 15 euro.

watte serieus prijsverschil


RE: In Taste Buds We Trust - wvd - 25-04-2020 01:56 PM

(22-04-2020 07:50 PM)Olivier schreef:  
(22-04-2020 05:36 PM)wvd schreef:  
(22-04-2020 02:22 PM)Olivier schreef:  een nieuwe post, deze keer met mijn ervaringen met de verschillende Soaves van Inama, heel krachtige en karaktervolle wijnen. Staat mijlenver van de lichte en gemakkelijke Soaves die je vaak vindt :

https://intastebudswetrust.com/2020/04/20/inama-showing-the-potential-of-soave/

Had jij (of iemand anders hier) al niet eens iets over Inama gepubliceerd? Ik heb die wijnen in lange tijd niet meer geproefd (kan niet àlles volgen), hoe vind jij ze in vergelijking met die van Pieropan of Suavia?

Ik heb hier al een paar van de Soaves besproken, inderdaad. Hier staan ze alle 4 samen.

Ik dacht ook spontaan aan de wijnen van Suavia toen ik de Inama’s proefde, want er er is wel een zekere lijn in te trekken. Ook bij Suavia zijn het veel krachtigere, karaktervolle Soaves dan de gemiddelde supermarktsoave. Bij Suavia miste ik echter wel wat zuren soms. Bij Inama had ik dat een beetje bij de Foscarino, nochtans hoog aangeschreven. Maar ik denk dat ze zelf ook wel nattigheid voelen bij Inama, want ze hebben net een nieuwe cuvée, de Carbonare, die eerder oostwaarts ligt, en een koeler terroir heeft. Dat is een wijn die perfect in evenwicht zit. De Foscarino is echt voor de liefhebbers van weelderig en rijkelijk wit.

Maar de Vigneto du Lot, nochtans ook van Monte Foscarino, is dan wel weer top. Duidelijke houtlagering, maar het werkt. Grote wijn!

Pieropan heb ik helaas nog niet geproefd.

Bij mijn weten was Pieropan de eerste die Soave van hoog niveau produceerde in de tijd van de wijn oceaan met o.a. een heerlijke Recioto di Soave. Wordt nog steeds hoog aangeschreven in de Angelsaksische pers.


RE: In Taste Buds We Trust - Corto - 28-04-2020 08:40 AM

(22-04-2020 02:22 PM)Olivier schreef:  een nieuwe post, deze keer met mijn ervaringen met de verschillende Soaves van Inama, heel krachtige en karaktervolle wijnen. Staat mijlenver van de lichte en gemakkelijke Soaves die je vaak vindt :

https://intastebudswetrust.com/2020/04/20/inama-showing-the-potential-of-soave/

Olvier, nogal laattijdig maar ik wou toch nog laten weten dat ik weer erg van je nieuwe artikel heb genoten. 1 van de interessantste zaken die ik hier op het forum de laatste tijd heb gelezen.


RE: In Taste Buds We Trust - Olivier - 28-04-2020 08:54 AM

(28-04-2020 08:40 AM)Corto schreef:  
(22-04-2020 02:22 PM)Olivier schreef:  een nieuwe post, deze keer met mijn ervaringen met de verschillende Soaves van Inama, heel krachtige en karaktervolle wijnen. Staat mijlenver van de lichte en gemakkelijke Soaves die je vaak vindt :

https://intastebudswetrust.com/2020/04/20/inama-showing-the-potential-of-soave/

Olvier, nogal laattijdig maar ik wou toch nog laten weten dat ik weer erg van je nieuwe artikel heb genoten. 1 van de interessantste zaken die ik hier op het forum de laatste tijd heb gelezen.

Super om te horen Smile Bedankt Corto! Dat motiveert mij om aan mij volgende artikel te beginnen.


RE: In Taste Buds We Trust - Olivier - 11-05-2020 08:10 PM

Een initiatief van de Wine Pairing Weekend bloggers om over oranje wijn te schrijven sprak me aan om ook eens te experimenteren met deze wijnen aan tafel. Conclusie : het kan verkeren....

https://intastebudswetrust.com/2020/05/08/trying-orange-and-non-orange-wine-with-jamies-kinda-nicoise-salad-winepw/


RE: In Taste Buds We Trust - wvd - 12-05-2020 10:46 AM

(11-05-2020 08:10 PM)Olivier schreef:  Een initiatief van de Wine Pairing Weekend bloggers om over oranje wijn te schrijven sprak me aan om ook eens te experimenteren met deze wijnen aan tafel. Conclusie : het kan verkeren....

https://intastebudswetrust.com/2020/05/08/trying-orange-and-non-orange-wine-with-jamies-kinda-nicoise-salad-winepw/

Goed geschreven, mooie foto's. Heb je de Draga niet kunnen uitproberen bij de wok? Was op zeker... Wink


RE: In Taste Buds We Trust - Olivier - 12-05-2020 11:23 AM

(12-05-2020 10:46 AM)wvd schreef:  
(11-05-2020 08:10 PM)Olivier schreef:  Een initiatief van de Wine Pairing Weekend bloggers om over oranje wijn te schrijven sprak me aan om ook eens te experimenteren met deze wijnen aan tafel. Conclusie : het kan verkeren....

https://intastebudswetrust.com/2020/05/08/trying-orange-and-non-orange-wine-with-jamies-kinda-nicoise-salad-winepw/

Goed geschreven, mooie foto's. Heb je de Draga niet kunnen uitproberen bij de wok? Was op zeker... Wink

Merci, Wvd! Jawel, we hadden de Draga ook nog bij de wok, maar daar viel hij toch iets te licht uit.

Het blijft me toch fascineren hoe wijnen kunnen veranderen bij eten. Dat de combinatie niet altijd werkt zoals je wil, is onvermijdelijk. Maar dat een wijn die op zich weinig interessant is, dan plotseling zeer functioneel wordt bij het gerecht, is toch altijd bijzonder.


RE: In Taste Buds We Trust - Vinoco - 12-05-2020 12:25 PM

(11-05-2020 08:10 PM)Olivier schreef:  Een initiatief van de Wine Pairing Weekend bloggers om over oranje wijn te schrijven sprak me aan om ook eens te experimenteren met deze wijnen aan tafel. Conclusie : het kan verkeren....

https://intastebudswetrust.com/2020/05/08/trying-orange-and-non-orange-wine-with-jamies-kinda-nicoise-salad-winepw/

Een paar jaar geleden was het ineens daar: De "Orange Wines" hype. Alle jonge fanatieke sommeliers van de betere restaurants pronkten vol trots met deze wijnen op de kaart en er was haast geen wijnarrangement meer zonder een orange wijn in de line-up. Je hoorde er eigenlijk niet meer bij als je bleef hangen bij de klassieke wijnen. Bij het inschenken van de orange wijnen volgde steevast het over-enthousiaste verhaal hoe bijzonder deze wijn dan toch wel niet was blah blah blah. Keer op keer volgde dezelfde discussie opgestart door mijn openingszin: "Prachtig verhaal man, er is alleen 1 probleem....de wijn is niet te zuipen!". Vervolgens een verdediging over de bijzonderheid van de wijn etc etc. Allemaal een mooi verhaal met een "freaky" wijn waarbij ze volledig voorbij gingen aan hetgeen waar ze voor betaald worden, namelijk wijnen voorschotelen die voor de geïnteresseerden matchen met het gerecht en die vooral door de gasten LEKKER gevonden worden....
We zijn nu 2 jaar verder en inmiddels zijn ze bijna overal weer verdwenen. Laat ze in privékringen elkaar maar gek maken met "speciale" wijnen die niet te drinken zijn en dat ze tijdens het werk de gasten blij maken.


RE: In Taste Buds We Trust - wvd - 12-05-2020 05:04 PM

(12-05-2020 12:25 PM)Vinoco schreef:  
(11-05-2020 08:10 PM)Olivier schreef:  Een initiatief van de Wine Pairing Weekend bloggers om over oranje wijn te schrijven sprak me aan om ook eens te experimenteren met deze wijnen aan tafel. Conclusie : het kan verkeren....

https://intastebudswetrust.com/2020/05/08/trying-orange-and-non-orange-wine-with-jamies-kinda-nicoise-salad-winepw/

Een paar jaar geleden was het ineens daar: De "Orange Wines" hype. Alle jonge fanatieke sommeliers van de betere restaurants pronkten vol trots met deze wijnen op de kaart en er was haast geen wijnarrangement meer zonder een orange wijn in de line-up. Je hoorde er eigenlijk niet meer bij als je bleef hangen bij de klassieke wijnen. Bij het inschenken van de orange wijnen volgde steevast het over-enthousiaste verhaal hoe bijzonder deze wijn dan toch wel niet was blah blah blah. Keer op keer volgde dezelfde discussie opgestart door mijn openingszin: "Prachtig verhaal man, er is alleen 1 probleem....de wijn is niet te zuipen!". Vervolgens een verdediging over de bijzonderheid van de wijn etc etc. Allemaal een mooi verhaal met een "freaky" wijn waarbij ze volledig voorbij gingen aan hetgeen waar ze voor betaald worden, namelijk wijnen voorschotelen die voor de geïnteresseerden matchen met het gerecht en die vooral door de gasten LEKKER gevonden worden....
We zijn nu 2 jaar verder en inmiddels zijn ze bijna overal weer verdwenen. Laat ze in privékringen elkaar maar gek maken met "speciale" wijnen die niet te drinken zijn en dat ze tijdens het werk de gasten blij maken.

+1
Dat heb je met al die hypes, schouder ophalen is meestal de beste reactie. De klassieke wijnen zijn niet zomaar uit de lucht komen vallen.
We hebben ooit, ik dacht in een restaurant in Vicenza, een "orange" wijn gedronken. Die bleek afkomstig van een lokale, onbekende (behalve door Ian waarschijnlijk) druif en werd ons door de sommelier aangeraden toen ik naar iets lokaals vroeg. Hij zei dat het "te vergelijken" was met oranje wijjnen en stond ook zo op de kaart, maar zou in de streek traditioneel al met schilweking gevinifieerd zijn. Geen hype dus maar traditie. Wij vonden hem wel lekker bij de lunch.


RE: In Taste Buds We Trust - vinejo - 12-05-2020 08:25 PM

(12-05-2020 05:04 PM)wvd schreef:  
(12-05-2020 12:25 PM)Vinoco schreef:  
(11-05-2020 08:10 PM)Olivier schreef:  Een initiatief van de Wine Pairing Weekend bloggers om over oranje wijn te schrijven sprak me aan om ook eens te experimenteren met deze wijnen aan tafel. Conclusie : het kan verkeren....

https://intastebudswetrust.com/2020/05/08/trying-orange-and-non-orange-wine-with-jamies-kinda-nicoise-salad-winepw/

Een paar jaar geleden was het ineens daar: De "Orange Wines" hype. Alle jonge fanatieke sommeliers van de betere restaurants pronkten vol trots met deze wijnen op de kaart en er was haast geen wijnarrangement meer zonder een orange wijn in de line-up. Je hoorde er eigenlijk niet meer bij als je bleef hangen bij de klassieke wijnen. Bij het inschenken van de orange wijnen volgde steevast het over-enthousiaste verhaal hoe bijzonder deze wijn dan toch wel niet was blah blah blah. Keer op keer volgde dezelfde discussie opgestart door mijn openingszin: "Prachtig verhaal man, er is alleen 1 probleem....de wijn is niet te zuipen!". Vervolgens een verdediging over de bijzonderheid van de wijn etc etc. Allemaal een mooi verhaal met een "freaky" wijn waarbij ze volledig voorbij gingen aan hetgeen waar ze voor betaald worden, namelijk wijnen voorschotelen die voor de geïnteresseerden matchen met het gerecht en die vooral door de gasten LEKKER gevonden worden....
We zijn nu 2 jaar verder en inmiddels zijn ze bijna overal weer verdwenen. Laat ze in privékringen elkaar maar gek maken met "speciale" wijnen die niet te drinken zijn en dat ze tijdens het werk de gasten blij maken.

+1
Dat heb je met al die hypes, schouder ophalen is meestal de beste reactie. De klassieke wijnen zijn niet zomaar uit de lucht komen vallen.
We hebben ooit, ik dacht in een restaurant in Vicenza, een "orange" wijn gedronken. Die bleek afkomstig van een lokale, onbekende (behalve door Ian waarschijnlijk) druif en werd ons door de sommelier aangeraden toen ik naar iets lokaals vroeg. Hij zei dat het "te vergelijken" was met oranje wijjnen en stond ook zo op de kaart, maar zou in de streek traditioneel al met schilweking gevinifieerd zijn. Geen hype dus maar traditie. Wij vonden hem wel lekker bij de lunch.

Ook nooit de hype begrepen, laat staan gevolgd.

PS Mooi artikel alweer, Oli!


RE: In Taste Buds We Trust - Olivier - 12-05-2020 10:16 PM

Citaat: PS Mooi artikel alweer, Oli!

Thanks Jo! Blij je hier terug te zien. Wink


RE: In Taste Buds We Trust - Corto - 13-05-2020 09:01 AM

(11-05-2020 08:10 PM)Olivier schreef:  Een initiatief van de Wine Pairing Weekend bloggers om over oranje wijn te schrijven sprak me aan om ook eens te experimenteren met deze wijnen aan tafel. Conclusie : het kan verkeren....

https://intastebudswetrust.com/2020/05/08/trying-orange-and-non-orange-wine-with-jamies-kinda-nicoise-salad-winepw/

Opnieuw een erg interessant artikel. Dankjewel Olivier.


RE: In Taste Buds We Trust - Olivier - 13-05-2020 10:13 AM

Citaat:Opnieuw een erg interessant artikel. Dankjewel Olivier.

Merci Corto! thank you


RE: In Taste Buds We Trust - Olivier - 11-06-2020 12:32 PM

Ik heb de voorbije maanden redelijk wat Valpolicella's gedronken, en al een deel hier op het forum gepost. Maar in mijn laatste artikel staat het allemaal nog eens samen.

Conclusie : wat zitten er toch heerlijke wijnen tussen die lichte, sappige Valpolicella's. Maar ook : wat zitten er toch mooie en complexe wijnen tussen die Valpolicella's Superiore! Want er zijn toch duidelijke verschillen tussen de gewone en de Superiores.

En meestal ook aan zeer schappelijke prijzen!

https://intastebudswetrust.com/2020/06/09/the-bright-side-of-planet-valpolicella/


RE: In Taste Buds We Trust - wvd - 11-06-2020 04:15 PM

(11-06-2020 12:32 PM)Olivier schreef:  Ik heb de voorbije maanden redelijk wat Valpolicella's gedronken, en al een deel hier op het forum gepost. Maar in mijn laatste artikel staat het allemaal nog eens samen.

Conclusie : wat zitten er toch heerlijke wijnen tussen die lichte, sappige Valpolicella's. Maar ook : wat zitten er toch mooie en complexe wijnen tussen die Valpolicella's Superiore! Want er zijn toch duidelijke verschillen tussen de gewone en de Superiores.

En meestal ook aan zeer schappelijke prijzen!

https://intastebudswetrust.com/2020/06/09/the-bright-side-of-planet-valpolicella/

Aha! Ik krijg straks stalen binnen van een producent die ik nog niet kende. Prijzen zitten goed, hopelijk de wijn ook! Ook de nieuwe jaargang Amarone van Carlo kwam vandaag binnen, maar die is al zo goed als uitverkocht aan bijna € 100... Blush


RE: In Taste Buds We Trust - Olivier - 11-06-2020 09:20 PM

(11-06-2020 04:15 PM)wvd schreef:  
(11-06-2020 12:32 PM)Olivier schreef:  Ik heb de voorbije maanden redelijk wat Valpolicella's gedronken, en al een deel hier op het forum gepost. Maar in mijn laatste artikel staat het allemaal nog eens samen.

Conclusie : wat zitten er toch heerlijke wijnen tussen die lichte, sappige Valpolicella's. Maar ook : wat zitten er toch mooie en complexe wijnen tussen die Valpolicella's Superiore! Want er zijn toch duidelijke verschillen tussen de gewone en de Superiores.

En meestal ook aan zeer schappelijke prijzen!

https://intastebudswetrust.com/2020/06/09/the-bright-side-of-planet-valpolicella/

Aha! Ik krijg straks stalen binnen van een producent die ik nog niet kende. Prijzen zitten goed, hopelijk de wijn ook! Ook de nieuwe jaargang Amarone van Carlo kwam vandaag binnen, maar die is al zo goed als uitverkocht aan bijna € 100... Blush

De prijzen van die Amarones, daar sta ik toch met grote ogen naar te kijken. Ik heb gelezen dat er recent een trend zou zijn om de Amarones iets frisser te maken. Maar het blijven in het algemeen toch wel stevige wijnen met een warme gloed. Geef mij dan maar de lichtere broertjes.

Krijg je ook de gewone Valpolicella's binnen Werner?


RE: In Taste Buds We Trust - wvd - 12-06-2020 03:11 PM

(11-06-2020 09:20 PM)Olivier schreef:  
(11-06-2020 04:15 PM)wvd schreef:  
(11-06-2020 12:32 PM)Olivier schreef:  Ik heb de voorbije maanden redelijk wat Valpolicella's gedronken, en al een deel hier op het forum gepost. Maar in mijn laatste artikel staat het allemaal nog eens samen.

Conclusie : wat zitten er toch heerlijke wijnen tussen die lichte, sappige Valpolicella's. Maar ook : wat zitten er toch mooie en complexe wijnen tussen die Valpolicella's Superiore! Want er zijn toch duidelijke verschillen tussen de gewone en de Superiores.

En meestal ook aan zeer schappelijke prijzen!

https://intastebudswetrust.com/2020/06/09/the-bright-side-of-planet-valpolicella/

Aha! Ik krijg straks stalen binnen van een producent die ik nog niet kende. Prijzen zitten goed, hopelijk de wijn ook! Ook de nieuwe jaargang Amarone van Carlo kwam vandaag binnen, maar die is al zo goed als uitverkocht aan bijna € 100... Blush

De prijzen van die Amarones, daar sta ik toch met grote ogen naar te kijken. Ik heb gelezen dat er recent een trend zou zijn om de Amarones iets frisser te maken. Maar het blijven in het algemeen toch wel stevige wijnen met een warme gloed. Geef mij dan maar de lichtere broertjes.

Krijg je ook de gewone Valpolicella's binnen Werner?

Carlo Ferragù maakt geen gewone Valpolicella. Enkel een Recioto, Amarone en een Valpolicella Classico Superiore, maar die laatste proeft al als een Amarone. Komt van stokken aan zeer hoge densiteit, zeker voor Italië en de druiven worden dan nog 30 dagen gedroogd. Zeer intens met 16°alcohol, niet echt een fruitig terraswijntje dus...
Daarom ook zoek ik verder en verwacht ik nog eens stalen van een nieuwe (voor mij toch) producent. Daar zoek ik dan vooral naar de lichtere wijnen, enfin, we zien wel.


RE: In Taste Buds We Trust - Baldrick - 12-06-2020 03:35 PM

(11-06-2020 12:32 PM)Olivier schreef:  Ik heb de voorbije maanden redelijk wat Valpolicella's gedronken, en al een deel hier op het forum gepost. Maar in mijn laatste artikel staat het allemaal nog eens samen.

Conclusie : wat zitten er toch heerlijke wijnen tussen die lichte, sappige Valpolicella's. Maar ook : wat zitten er toch mooie en complexe wijnen tussen die Valpolicella's Superiore! Want er zijn toch duidelijke verschillen tussen de gewone en de Superiores.

En meestal ook aan zeer schappelijke prijzen!

https://intastebudswetrust.com/2020/06/09/the-bright-side-of-planet-valpolicella/

Grappig,terwijl ik mezelf scheel aan het blokken ben op de Italiaanse appellaties is dit een heel welkome afwisseling en toch educatief.

Merci! Heel interessant!


RE: In Taste Buds We Trust - Olivier - 12-06-2020 03:41 PM

Citaat:Daarom ook zoek ik verder en verwacht ik nog eens stalen van een nieuwe (voor mij toch) producent. Daar zoek ik dan vooral naar de lichtere wijnen, enfin, we zien wel.

Ken je Montecariano? Ik vond die wel de moeite in het lichter genre. Wordt hier aan onze kanten al verdeeld door een lokale handelaar, maar misschien nog niet aan jouw kanten, Werner.


RE: In Taste Buds We Trust - wvd - 19-06-2020 01:04 PM

(11-06-2020 09:20 PM)Olivier schreef:  Krijg je ook de gewone Valpolicella's binnen Werner?

Deze week is 't Valpolicella. Twee "basis" Valpo's al geproefd, Rubinelli Vajol naast een nieuw domein. Allebei erg mooi, andere stijl. De Rubinelli is zeer licht van kleur, wat "groene" aroma's eerst (kervel zegt V) maar doet het goed aan tafel. De andere is een jaar jonger (tja..), wat donkerder met diepere fruit aroma's, het gaat gelijk op. Gisteren dan aan de Ripasso's begonnen en dat was echt een "walk over" voor de nieuwe, zij het dat die van Rubinelli duidelijker Ripasso was met de smaak van gedroogde druiven, terwijl de "nieuwe" fruitiger is en vol finesse (en goedkoper...!). Benieuwd naar hoe het vandaag zal zijn na een dagje aan de lucht.
En dan is het Amarone, maar daar geen Rubinelli, maar vergelijken van 2 expressies van ander terroir, zelfde producent. Benieuwd, benieuwd.... Vraag is: is daar eigenlijk wel vraag naar. Naar Valpolicella bedoel ik.


RE: In Taste Buds We Trust - Olivier - 19-06-2020 05:56 PM

(19-06-2020 01:04 PM)wvd schreef:  
(11-06-2020 09:20 PM)Olivier schreef:  Krijg je ook de gewone Valpolicella's binnen Werner?

Deze week is 't Valpolicella. Twee "basis" Valpo's al geproefd, Rubinelli Vajol naast een nieuw domein. Allebei erg mooi, andere stijl. De Rubinelli is zeer licht van kleur, wat "groene" aroma's eerst (kervel zegt V) maar doet het goed aan tafel. De andere is een jaar jonger (tja..), wat donkerder met diepere fruit aroma's, het gaat gelijk op. Gisteren dan aan de Ripasso's begonnen en dat was echt een "walk over" voor de nieuwe, zij het dat die van Rubinelli duidelijker Ripasso was met de smaak van gedroogde druiven, terwijl de "nieuwe" fruitiger is en vol finesse (en goedkoper...!). Benieuwd naar hoe het vandaag zal zijn na een dagje aan de lucht.
En dan is het Amarone, maar daar geen Rubinelli, maar vergelijken van 2 expressies van ander terroir, zelfde producent. Benieuwd, benieuwd.... Vraag is: is daar eigenlijk wel vraag naar. Naar Valpolicella bedoel ik.

Dat groene toetsje had ik ook in de 2018 van Rubinelli Vajol. Vond dat wel een mooie wijn. Redelijk wat structuur ook voor een Valpolicella.

Of daar vraag naar is? Goede vraag Wink Ik denk weinig. Beetje onbekend onbemind. En ook nog de perceptie van brolwijn/pizzeriawijn die meespeelt, denk ik.


RE: In Taste Buds We Trust - Olivier - 22-06-2020 09:46 AM

Een nieuw artikel over een nieuwe lijn van wijnen die Cantina Tollo (Abruzzo) lanceerde in april. Het zijn “duurzame” wijnen. Bio en vegan, maar ook met een sociale visie voor de leden van de coöperatieve.

https://intastebudswetrust.com/2020/06/22/review-cantina-tollos-new-sustainable-range-of-abruzzo-wines-and-why-sustainable-is-more-than-organic/


RE: In Taste Buds We Trust - wvd - 22-06-2020 10:12 AM

Zaterdag dan de Amarone en zijn "top" Valpolicella van een andere wijngaard. In de Amarone vond ik een wat muf aroma dat zo even de kop op stak. Het is een relatief lichtere Amarone, jong nog met duidelijke tannines. Het is niet de beste Amarone ooit, verre van, maar wel aan een zeer goede prijs, amper € 32. Als het "mufje" optrekt (V zegt rotte plank...Smile, ik dacht misschien een klein tikje TCA...) vandaag, dan is het een optie, anders niet. Maar hij werd m.i. volkomen overklast door de Valpolicella "Reserve" (niet Riserva!). Duur voor een Valpo, € 28, maar wat een wijn! Mooi rijp maar krokant fruit, suave volle, romige smaak en erg lange afdronk, heel puur, een plezier, maar wel voldoende alcohol lees ik op het label want storen doet het niet. Dat zou ik graag aanbieden, maaruit ervaring weet ik dat een Valpolicella aan € 30, hoe supergoed ook, niet verkoopt hier. Sad


RE: In Taste Buds We Trust - Olivier - 22-06-2020 02:31 PM

(22-06-2020 10:12 AM)wvd schreef:  Zaterdag dan de Amarone en zijn "top" Valpolicella van een andere wijngaard. In de Amarone vond ik een wat muf aroma dat zo even de kop op stak. Het is een relatief lichtere Amarone, jong nog met duidelijke tannines. Het is niet de beste Amarone ooit, verre van, maar wel aan een zeer goede prijs, amper € 32. Als het "mufje" optrekt (V zegt rotte plank...Smile, ik dacht misschien een klein tikje TCA...) vandaag, dan is het een optie, anders niet. Maar hij werd m.i. volkomen overklast door de Valpolicella "Reserve" (niet Riserva!). Duur voor een Valpo, € 28, maar wat een wijn! Mooi rijp maar krokant fruit, suave volle, romige smaak en erg lange afdronk, heel puur, een plezier, maar wel voldoende alcohol lees ik op het label want storen doet het niet. Dat zou ik graag aanbieden, maaruit ervaring weet ik dat een Valpolicella aan € 30, hoe supergoed ook, niet verkoopt hier. Sad

Dan heb je waarschijnlijk het publiek niet daarvoor, want in dezelfde prijscategorie verkopen wijnen als die van Marion en Roccolo Grassi volgens mij vlotjes.


RE: In Taste Buds We Trust - wvd - 22-06-2020 02:41 PM

(22-06-2020 02:31 PM)Olivier schreef:  
(22-06-2020 10:12 AM)wvd schreef:  Zaterdag dan de Amarone en zijn "top" Valpolicella van een andere wijngaard. In de Amarone vond ik een wat muf aroma dat zo even de kop op stak. Het is een relatief lichtere Amarone, jong nog met duidelijke tannines. Het is niet de beste Amarone ooit, verre van, maar wel aan een zeer goede prijs, amper € 32. Als het "mufje" optrekt (V zegt rotte plank...Smile, ik dacht misschien een klein tikje TCA...) vandaag, dan is het een optie, anders niet. Maar hij werd m.i. volkomen overklast door de Valpolicella "Reserve" (niet Riserva!). Duur voor een Valpo, € 28, maar wat een wijn! Mooi rijp maar krokant fruit, suave volle, romige smaak en erg lange afdronk, heel puur, een plezier, maar wel voldoende alcohol lees ik op het label want storen doet het niet. Dat zou ik graag aanbieden, maaruit ervaring weet ik dat een Valpolicella aan € 30, hoe supergoed ook, niet verkoopt hier. Sad

Dan heb je waarschijnlijk het publiek niet daarvoor, want in dezelfde prijscategorie verkopen wijnen als die van Marion en Roccolo Grassi volgens mij vlotjes.

Ik ben nochtans erg in de verleiding.............!


RE: In Taste Buds We Trust - vinejo - 22-06-2020 04:04 PM

(22-06-2020 09:46 AM)Olivier schreef:  Een nieuw artikel over een nieuwe lijn van wijnen die Cantina Tollo (Abruzzo) lanceerde in april. Het zijn “duurzame” wijnen. Bio en vegan, maar ook met een sociale visie voor de leden van de coöperatieve.

https://intastebudswetrust.com/2020/06/22/review-cantina-tollos-new-sustainable-range-of-abruzzo-wines-and-why-sustainable-is-more-than-organic/

Graag gelezen!
Aantrekkelijke flessen met blijkbaar even aantrekkelijke inhoud. En alweer een mij onbekende Italianse druif ontdekt...
Kon je die wijnen bij Cavatappi kopen?


RE: In Taste Buds We Trust - Olivier - 22-06-2020 05:25 PM

(22-06-2020 04:04 PM)vinejo schreef:  
(22-06-2020 09:46 AM)Olivier schreef:  Een nieuw artikel over een nieuwe lijn van wijnen die Cantina Tollo (Abruzzo) lanceerde in april. Het zijn “duurzame” wijnen. Bio en vegan, maar ook met een sociale visie voor de leden van de coöperatieve.

https://intastebudswetrust.com/2020/06/22/review-cantina-tollos-new-sustainable-range-of-abruzzo-wines-and-why-sustainable-is-more-than-organic/

Graag gelezen!
Aantrekkelijke flessen met blijkbaar even aantrekkelijke inhoud. En alweer een mij onbekende Italianse druif ontdekt...
Kon je die wijnen bij Cavatappi kopen?

Merci!

Nee, het zijn wijnen die bestemd zijn voor de horeca. Ik heb ze als stalen gekregen.


RE: In Taste Buds We Trust - Olivier - 16-07-2020 12:44 PM

Eindelijk een nieuw artikel bij mekaar kunnen schrijven. De Sierra de Gredos krijgt al een tijdje veel aandacht in de Angelsaksische wijnpers, vooral dan de wijnen van Comando G en Daniel Jiménez-Landi. Hun Garnacha's worden steevast Bourgondisch genoemd. En dat wekt natuurlijk mijn interesse :

https://intastebudswetrust.com/2020/07/15/do-the-garnachas-of-sierra-de-gredos-live-up-to-the-hype/


RE: In Taste Buds We Trust - Vmk - 16-07-2020 04:34 PM

(16-07-2020 12:44 PM)Olivier schreef:  Eindelijk een nieuw artikel bij mekaar kunnen schrijven. De Sierra de Gredos krijgt al een tijdje veel aandacht in de Angelsaksische wijnpers, vooral dan de wijnen van Comando G en Daniel Jiménez-Landi. Hun Garnacha's worden steevast Bourgondisch genoemd. En dat wekt natuurlijk mijn interesse :

https://intastebudswetrust.com/2020/07/15/do-the-garnachas-of-sierra-de-gredos-live-up-to-the-hype/

Zeer leuk om te lezen, thanks!


RE: In Taste Buds We Trust - Olivier - 16-07-2020 05:14 PM

Citaat:Zeer leuk om te lezen, thanks!

thank you


RE: In Taste Buds We Trust - Rik Martens - 16-07-2020 08:30 PM

How do the Grapes of Wrath fit in this line up. Or don't they? See also: our Spain 4 tasting a few years ago.


RE: In Taste Buds We Trust - vinejo - 16-07-2020 08:41 PM

(16-07-2020 08:30 PM)Rik Martens schreef:  How do the Grapes of Wrath fit in this line up. Or don't they? See also: our Spain 4 tasting a few years ago.

Bedoel jij niet de Spanish grain die de storm weerstaan heeft Rik?
Grapes of wrath gelezen, schitterend boek! (in t Nederlands weliswaar)


RE: In Taste Buds We Trust - Rik Martens - 16-07-2020 08:55 PM

Ja, sorry, ik heb hier geantwoord op het Engelse artikel van Olivier. Nee, ik bedoelde Las Uvas de la Ira van Landi.

"De Druiven der Gramschap" was dan weer het favoriete boek van mijn vader zaliger, al heeft die nooit veel romans gelezen.


RE: In Taste Buds We Trust - Olivier - 16-07-2020 09:29 PM

(16-07-2020 08:55 PM)Rik Martens schreef:  Ja, sorry, ik heb hier geantwoord op het Engelse artikel van Olivier. Nee, ik bedoelde Las Uvas de la Ira van Landi.

"De Druiven der Gramschap" was dan weer het favoriete boek van mijn vader zaliger, al heeft die nooit veel romans gelezen.

Die zat inderdaad niet in de line-up. Maar had gekund. Wil die zeker nog eens proeven.

Het boek heb ik gelezen en goed bevonden.


RE: In Taste Buds We Trust - Rik Martens - 17-07-2020 08:49 AM

Die Uvas de la Ira zouden de instapwijn van Landi moeten zijn. Er ligt hier nog ergens een fles in de kelder, 'k zal die eens moeten opendoen. Alleen jammer dat er zo'n "authentieke" wassen capsule op zit, dan ligt weer heel de keuken vol.


RE: In Taste Buds We Trust - Vinoco - 17-07-2020 10:32 AM

leuke leesstof Olivier. Dank!


RE: In Taste Buds We Trust - Olivier - 17-07-2020 10:57 AM

(17-07-2020 10:32 AM)Vinoco schreef:  leuke leesstof Olivier. Dank!

Bedankt John!


RE: In Taste Buds We Trust - Olivier - 18-03-2021 05:56 PM

Al even geleden dat ik hier een update geplaatst heb. Mijn laatste artikel gaat over de wijnen van Palmento Costanzo, zowel witte als rode Etnawijnen.

https://intastebudswetrust.com/2021/03/13/palmento-costanzo-a-future-reference-for-etna-wines/

Ik was bijzonder onder de indruk van het evenwicht in die wijnen en het constante niveau ook.


RE: In Taste Buds We Trust - 33S - 19-03-2021 10:59 AM

(18-03-2021 05:56 PM)Olivier schreef:  Al even geleden dat ik hier een update geplaatst heb. Mijn laatste artikel gaat over de wijnen van Palmento Costanzo, zowel witte als rode Etnawijnen.

https://intastebudswetrust.com/2021/03/13/palmento-costanzo-a-future-reference-for-etna-wines/

Ik was bijzonder onder de indruk van het evenwicht in die wijnen en het constante niveau ook.

Heel interessant artikel. Had nog nooit van dit domein gehoord (en ook niet van Winejump, lijkt me ook de moeite om eens te onderzoeken). Er lijken daar heel veel nieuwe domeinen op te duiken op de Etna, als paddestoelen uit de grond. Sommige schieten qua prijs ook rap de hoogte in.

Dronk recent ook wel redelijk wat Etna wijnen, maar in de goedkopere klasse. O.a. de instap rosso 2017, bianco 2018 en de rosato 2019 van Tornatore. Vooral de bianco en de rosato vond ik p/k heel sterk. Ik dronk ook een Etna Bianco van Tenute Bosco "Piano dei Daini" 2018. Vond ik ook een geweldige wijn, heel strak, mineraal en fris. Die witte kunnen ook bewaren trouwens.

Mandrarossa is ook begonnen met Etna wijnen, maar daar vond ik wit en rood niet bepaald bijzonder, hoewel zeker geen slechte wijnen voor hun prijs.


RE: In Taste Buds We Trust - Olivier - 19-03-2021 11:52 AM

(19-03-2021 10:59 AM)33S schreef:  
(18-03-2021 05:56 PM)Olivier schreef:  Al even geleden dat ik hier een update geplaatst heb. Mijn laatste artikel gaat over de wijnen van Palmento Costanzo, zowel witte als rode Etnawijnen.

https://intastebudswetrust.com/2021/03/13/palmento-costanzo-a-future-reference-for-etna-wines/

Ik was bijzonder onder de indruk van het evenwicht in die wijnen en het constante niveau ook.

Heel interessant artikel. Had nog nooit van dit domein gehoord (en ook niet van Winejump, lijkt me ook de moeite om eens te onderzoeken). Er lijken daar heel veel nieuwe domeinen op te duiken op de Etna, als paddestoelen uit de grond. Sommige schieten qua prijs ook rap de hoogte in.

Dronk recent ook wel redelijk wat Etna wijnen, maar in de goedkopere klasse. O.a. de instap rosso 2017, bianco 2018 en de rosato 2019 van Tornatore. Vooral de bianco en de rosato vond ik p/k heel sterk. Ik dronk ook een Etna Bianco van Tenute Bosco "Piano dei Daini" 2018. Vond ik ook een geweldige wijn, heel strak, mineraal en fris. Die witte kunnen ook bewaren trouwens.

Mandrarossa is ook begonnen met Etna wijnen, maar daar vond ik wit en rood niet bepaald bijzonder, hoewel zeker geen slechte wijnen voor hun prijs.

Merci!

De Etna heeft enorm veel kapitaalkrachtige domeinen aangetrokken. Ook Gaja heeft er nu zijn Etna sinds kort (weliswaar in samenwerking met Graci èn op de zuidflank in tegenstelling tot de meeste andere die op de noordflank zitten).

Dat strakke had ik ook in de Bianco's van Palmento Costanzo. Het blijft moeilijk te geloven dat er zulke frisse, strakke wijnen gemaakt worden op Sicilië, maar voor liefhebbers van cool climate witte wijnen, is dit echt het onderzoeken waard. Bedankt voor de tip over Tenute Bosco. Zal ik zeker eens opzoeken.


RE: In Taste Buds We Trust - wvd - 19-03-2021 01:29 PM

(19-03-2021 11:52 AM)Olivier schreef:  
(19-03-2021 10:59 AM)33S schreef:  
(18-03-2021 05:56 PM)Olivier schreef:  Al even geleden dat ik hier een update geplaatst heb. Mijn laatste artikel gaat over de wijnen van Palmento Costanzo, zowel witte als rode Etnawijnen.

https://intastebudswetrust.com/2021/03/13/palmento-costanzo-a-future-reference-for-etna-wines/

Ik was bijzonder onder de indruk van het evenwicht in die wijnen en het constante niveau ook.

Heel interessant artikel. Had nog nooit van dit domein gehoord (en ook niet van Winejump, lijkt me ook de moeite om eens te onderzoeken). Er lijken daar heel veel nieuwe domeinen op te duiken op de Etna, als paddestoelen uit de grond. Sommige schieten qua prijs ook rap de hoogte in.

Dronk recent ook wel redelijk wat Etna wijnen, maar in de goedkopere klasse. O.a. de instap rosso 2017, bianco 2018 en de rosato 2019 van Tornatore. Vooral de bianco en de rosato vond ik p/k heel sterk. Ik dronk ook een Etna Bianco van Tenute Bosco "Piano dei Daini" 2018. Vond ik ook een geweldige wijn, heel strak, mineraal en fris. Die witte kunnen ook bewaren trouwens.

Mandrarossa is ook begonnen met Etna wijnen, maar daar vond ik wit en rood niet bepaald bijzonder, hoewel zeker geen slechte wijnen voor hun prijs.

Merci!

De Etna heeft enorm veel kapitaalkrachtige domeinen aangetrokken. Ook Gaja heeft er nu zijn Etna sinds kort (weliswaar in samenwerking met Graci èn op de zuidflank in tegenstelling tot de meeste andere die op de noordflank zitten).

Dat strakke had ik ook in de Bianco's van Palmento Costanzo. Het blijft moeilijk te geloven dat er zulke frisse, strakke wijnen gemaakt worden op Sicilië, maar voor liefhebbers van cool climate witte wijnen, is dit echt het onderzoeken waard. Bedankt voor de tip over Tenute Bosco. Zal ik zeker eens opzoeken.

Op de Etna worden inderdaad heel mooie wijnen gemaakt. Wij werken met Santa Maria La Nave en waar de rode vrij toegankelijk is en idd wat aan Pinot doet denken, is de witte toch een ander verhaal. Op onze inmiddels legendarische root tasting had ik een Millesulmare bij en dat is toch geen gemakkelijke wijn. Ik vind die zelf ook meer intrigerend, interessant en spannend dan gewoon heel lekker, duidelijk geen allemansvriend en niet echt een commercieel succes...


RE: In Taste Buds We Trust - 33S - 19-03-2021 03:42 PM

(19-03-2021 01:29 PM)wvd schreef:  
(19-03-2021 11:52 AM)Olivier schreef:  
(19-03-2021 10:59 AM)33S schreef:  
(18-03-2021 05:56 PM)Olivier schreef:  Al even geleden dat ik hier een update geplaatst heb. Mijn laatste artikel gaat over de wijnen van Palmento Costanzo, zowel witte als rode Etnawijnen.

https://intastebudswetrust.com/2021/03/13/palmento-costanzo-a-future-reference-for-etna-wines/

Ik was bijzonder onder de indruk van het evenwicht in die wijnen en het constante niveau ook.

Heel interessant artikel. Had nog nooit van dit domein gehoord (en ook niet van Winejump, lijkt me ook de moeite om eens te onderzoeken). Er lijken daar heel veel nieuwe domeinen op te duiken op de Etna, als paddestoelen uit de grond. Sommige schieten qua prijs ook rap de hoogte in.

Dronk recent ook wel redelijk wat Etna wijnen, maar in de goedkopere klasse. O.a. de instap rosso 2017, bianco 2018 en de rosato 2019 van Tornatore. Vooral de bianco en de rosato vond ik p/k heel sterk. Ik dronk ook een Etna Bianco van Tenute Bosco "Piano dei Daini" 2018. Vond ik ook een geweldige wijn, heel strak, mineraal en fris. Die witte kunnen ook bewaren trouwens.

Mandrarossa is ook begonnen met Etna wijnen, maar daar vond ik wit en rood niet bepaald bijzonder, hoewel zeker geen slechte wijnen voor hun prijs.

Merci!

De Etna heeft enorm veel kapitaalkrachtige domeinen aangetrokken. Ook Gaja heeft er nu zijn Etna sinds kort (weliswaar in samenwerking met Graci èn op de zuidflank in tegenstelling tot de meeste andere die op de noordflank zitten).

Dat strakke had ik ook in de Bianco's van Palmento Costanzo. Het blijft moeilijk te geloven dat er zulke frisse, strakke wijnen gemaakt worden op Sicilië, maar voor liefhebbers van cool climate witte wijnen, is dit echt het onderzoeken waard. Bedankt voor de tip over Tenute Bosco. Zal ik zeker eens opzoeken.

Op de Etna worden inderdaad heel mooie wijnen gemaakt. Wij werken met Santa Maria La Nave en waar de rode vrij toegankelijk is en idd wat aan Pinot doet denken, is de witte toch een ander verhaal. Op onze inmiddels legendarische root tasting had ik een Millesulmare bij en dat is toch geen gemakkelijke wijn. Ik vind die zelf ook meer intrigerend, interessant en spannend dan gewoon heel lekker, duidelijk geen allemansvriend en niet echt een commercieel succes...

Maar dan zitten we direct aan 50 euro voor een fles, waarvan het dan ook nog eens heel moeilijk is om in te schatten wanneer het beste moment is om ze te drinken. Het zou misschien commercieel interessanter zijn als er ook een van 15-20 euro bijzit.

Etna rosso en wellicht ook in minder mate de bianco's behoren toch tot de succesverhalen van de Italiaanse wijn in de laatste 15 jaar. Daar is zeker een publiek voor, ook in België (kijk naar Licata en Terre Nere, dat zal toch wel verkopen).


RE: In Taste Buds We Trust - wvd - 19-03-2021 05:28 PM

(19-03-2021 03:42 PM)33S schreef:  
(19-03-2021 01:29 PM)wvd schreef:  
(19-03-2021 11:52 AM)Olivier schreef:  
(19-03-2021 10:59 AM)33S schreef:  
(18-03-2021 05:56 PM)Olivier schreef:  Al even geleden dat ik hier een update geplaatst heb. Mijn laatste artikel gaat over de wijnen van Palmento Costanzo, zowel witte als rode Etnawijnen.

https://intastebudswetrust.com/2021/03/13/palmento-costanzo-a-future-reference-for-etna-wines/

Ik was bijzonder onder de indruk van het evenwicht in die wijnen en het constante niveau ook.

Heel interessant artikel. Had nog nooit van dit domein gehoord (en ook niet van Winejump, lijkt me ook de moeite om eens te onderzoeken). Er lijken daar heel veel nieuwe domeinen op te duiken op de Etna, als paddestoelen uit de grond. Sommige schieten qua prijs ook rap de hoogte in.

Dronk recent ook wel redelijk wat Etna wijnen, maar in de goedkopere klasse. O.a. de instap rosso 2017, bianco 2018 en de rosato 2019 van Tornatore. Vooral de bianco en de rosato vond ik p/k heel sterk. Ik dronk ook een Etna Bianco van Tenute Bosco "Piano dei Daini" 2018. Vond ik ook een geweldige wijn, heel strak, mineraal en fris. Die witte kunnen ook bewaren trouwens.

Mandrarossa is ook begonnen met Etna wijnen, maar daar vond ik wit en rood niet bepaald bijzonder, hoewel zeker geen slechte wijnen voor hun prijs.

Merci!

De Etna heeft enorm veel kapitaalkrachtige domeinen aangetrokken. Ook Gaja heeft er nu zijn Etna sinds kort (weliswaar in samenwerking met Graci èn op de zuidflank in tegenstelling tot de meeste andere die op de noordflank zitten).

Dat strakke had ik ook in de Bianco's van Palmento Costanzo. Het blijft moeilijk te geloven dat er zulke frisse, strakke wijnen gemaakt worden op Sicilië, maar voor liefhebbers van cool climate witte wijnen, is dit echt het onderzoeken waard. Bedankt voor de tip over Tenute Bosco. Zal ik zeker eens opzoeken.

Op de Etna worden inderdaad heel mooie wijnen gemaakt. Wij werken met Santa Maria La Nave en waar de rode vrij toegankelijk is en idd wat aan Pinot doet denken, is de witte toch een ander verhaal. Op onze inmiddels legendarische root tasting had ik een Millesulmare bij en dat is toch geen gemakkelijke wijn. Ik vind die zelf ook meer intrigerend, interessant en spannend dan gewoon heel lekker, duidelijk geen allemansvriend en niet echt een commercieel succes...

Maar dan zitten we direct aan 50 euro voor een fles, waarvan het dan ook nog eens heel moeilijk is om in te schatten wanneer het beste moment is om ze te drinken. Het zou misschien commercieel interessanter zijn als er ook een van 15-20 euro bijzit.

Etna rosso en wellicht ook in minder mate de bianco's behoren toch tot de succesverhalen van de Italiaanse wijn in de laatste 15 jaar. Daar is zeker een publiek voor, ook in België (kijk naar Licata en Terre Nere, dat zal toch wel verkopen).

Daar heb je wellicht gelijk in maar ik ben nu eenmaal met Sonia begonnen en ze maakt enkel deze twee... Er zullen wel nog mooie Etna wijnen zijn aan de helft van de prijs. Voor ik met haar begon had ik mijn oog al op een ander domein laten vallen en die wijnen waen aan de helft, maar ik proefde ze naast mekaar en had dat beter niet gedaan... Rolleyes


RE: In Taste Buds We Trust - Olivier - 26-04-2021 10:22 PM

En hier dan het verslag van de wijnen van Le Macchiole : de Bolgheri Rosso en de geweldige Paleo (100% Cabernet Franc) :

https://intastebudswetrust.com/2021/04/25/le-macchioles-paleo-and-a-vertical-of-bolgheri/


RE: In Taste Buds We Trust - Olivier - 16-07-2021 10:20 PM

De post van TheHolyGrape deed er mij aan denken dat ik hier nog de link niet gepost heb van mijn tasting van de topwijnen in wit van Cantina Tramin uit Alto Adige of Südtirol. Ik mocht ook met Willi Stürz spreken over hun wijnen. Heel boeiend. Ook het sociale aspect van een coöperatieve kwam trouwens aan bod.

https://intastebudswetrust.com/2021/07/11/the-top-wines-of-cantina-tramin-in-italys-alto-adige/


RE: In Taste Buds We Trust - Baldrick - 16-07-2021 11:23 PM

Knap geschreven, het maakt me nieuwsgierig!

In welke prijsklasse zitten deze wijnen, en zijn deze hier ergens te verkrijgen?


RE: In Taste Buds We Trust - Olivier - 17-07-2021 08:03 PM

(16-07-2021 11:23 PM)Baldrick schreef:  Knap geschreven, het maakt me nieuwsgierig!

In welke prijsklasse zitten deze wijnen, en zijn deze hier ergens te verkrijgen?

Merci!

Cantina Tramin is redelijk goed verkrijgbaar, heb ik de indruk.

De meeste wijnen zitten rond 25-30€, behalve de Troy die rond de 80€ zit… De Stoan moet je eens proberen. Echt heerlijk.


RE: In Taste Buds We Trust - bartv - 21-07-2021 10:09 PM

Oa bij L'Arco in Beringen te koop. Ze hebben ze volgens mij wel niet allemaal standaard in voorraad


RE: In Taste Buds We Trust - shiraz - 21-07-2021 11:14 PM

https://www.bevovini.be/alle-wijnen/?mode=grid&limit=20&sort=popular&max=150&min=0&sort=popular&brand=1460045


RE: In Taste Buds We Trust - troisetoiles - 25-07-2021 11:27 AM

(16-07-2021 10:20 PM)Olivier schreef:  De post van TheHolyGrape deed er mij aan denken dat ik hier nog de link niet gepost heb van mijn tasting van de topwijnen in wit van Cantina Tramin uit Alto Adige of Südtirol. Ik mocht ook met Willi Stürz spreken over hun wijnen. Heel boeiend. Ook het sociale aspect van een coöperatieve kwam trouwens aan bod.

https://intastebudswetrust.com/2021/07/11/the-top-wines-of-cantina-tramin-in-italys-alto-adige/

Met wat vertraging nu pas je post gelezen. Interessant inkijkje in een coöperatieve.

Die Stoan klinkt inderdaad erg lekker! Welk gerecht zou je aanraden bij deze wijn?


RE: In Taste Buds We Trust - Olivier - 25-07-2021 08:03 PM

(25-07-2021 11:27 AM)troisetoiles schreef:  
(16-07-2021 10:20 PM)Olivier schreef:  De post van TheHolyGrape deed er mij aan denken dat ik hier nog de link niet gepost heb van mijn tasting van de topwijnen in wit van Cantina Tramin uit Alto Adige of Südtirol. Ik mocht ook met Willi Stürz spreken over hun wijnen. Heel boeiend. Ook het sociale aspect van een coöperatieve kwam trouwens aan bod.

https://intastebudswetrust.com/2021/07/11/the-top-wines-of-cantina-tramin-in-italys-alto-adige/

Met wat vertraging nu pas je post gelezen. Interessant inkijkje in een coöperatieve.

Die Stoan klinkt inderdaad erg lekker! Welk gerecht zou je aanraden bij deze wijn?

Ha, goeie vraag, mijn eerste idee zou zijn om es te combineren met salade met gerookte vis, zoals makreel of heilbot. Ik zou dan mikken op combinatie van het vettige van de vis, met het romige/frisse van de wijn.

Maar wat denk ik ook leuk zou kunnen zijn is dit geregje van Ottolenghi :

https://ottolenghi.co.uk/recipes/pear-and-fennel-salad-with-caraway-and-pecorino#

Zalig zomerslaatje!


RE: In Taste Buds We Trust - Olivier - 28-11-2021 11:52 AM

Ik heb mijn laatste artikel over Franciacorta hier nog niet gepost :

https://intastebudswetrust.com/2021/11/03/franciacortas-sparkling-wines-a-mixed-bag/

Naast de toppers die ik in mijn artikel bespreek toch ook wat redelijk anonieme tot zelfs teleurstellende wijnen geproefd. Franciacorta is geen schuimwijn waar je blind gelijk wat van kan kopen... Dat geldt voor alles natuurlijk. Maar hier was het toch wat zoeken.


RE: In Taste Buds We Trust - wvd - 28-11-2021 02:56 PM

(28-11-2021 11:52 AM)Olivier schreef:  Ik heb mijn laatste artikel over Franciacorta hier nog niet gepost :

https://intastebudswetrust.com/2021/11/03/franciacortas-sparkling-wines-a-mixed-bag/

Naast de toppers die ik in mijn artikel bespreek toch ook wat redelijk anonieme tot zelfs teleurstellende wijnen geproefd. Franciacorta is geen schuimwijn waar je blind gelijk wat van kan kopen... Dat geldt voor alles natuurlijk. Maar hier was het toch wat zoeken.

Heb je iets van Berlucchi geproefd, Olivier? Die werden begin jaren 80 al ingevoerd in België, uiteraard alweer door de onevenaarbare Guiseppe Tonzig's en zijn "Club Les Grands Crus d'Italie". Dat vonden we toen op niveau van een goede Champagnes en met toch net dat toetsje "Italië".
Ik moet zeggen dat ik nu eigenlijk geen fan ben van Franciacorta. Zoals je schrijft ligt de prijs nogal hoog en wij drinken dan eigenlijk liever een goede Prosecco, niet dat onder die noemer geen rommel verkocht wordt...


RE: In Taste Buds We Trust - Olivier - 28-11-2021 03:06 PM

(28-11-2021 02:56 PM)wvd schreef:  
(28-11-2021 11:52 AM)Olivier schreef:  Ik heb mijn laatste artikel over Franciacorta hier nog niet gepost :

https://intastebudswetrust.com/2021/11/03/franciacortas-sparkling-wines-a-mixed-bag/

Naast de toppers die ik in mijn artikel bespreek toch ook wat redelijk anonieme tot zelfs teleurstellende wijnen geproefd. Franciacorta is geen schuimwijn waar je blind gelijk wat van kan kopen... Dat geldt voor alles natuurlijk. Maar hier was het toch wat zoeken.

Heb je iets van Berlucchi geproefd, Olivier? Die werden begin jaren 80 al ingevoerd in België, uiteraard alweer door de onevenaarbare Guiseppe Tonzig's en zijn "Club Les Grands Crus d'Italie". Dat vonden we toen op niveau van een goede Champagnes en met toch net dat toetsje "Italië".
Ik moet zeggen dat ik nu eigenlijk geen fan ben van Franciacorta. Zoals je schrijft ligt de prijs nogal hoog en wij drinken dan eigenlijk liever een goede Prosecco, niet dat onder die noemer geen rommel verkocht wordt...

Ja, van Berlucchi de Saten geproefd, en dat was niet slecht, fijne pareling, maar vooral fruitig, niet de complexiteit van een goede champagne.

Voor Prosecco moet je toch al naar de speciallekes gaan om iets interessants te vinden. De voorbije dagen bvb een col fondo van Le Colture gedronken. En dat was een boeiende wijn. (Wordt ook mijn volgende artikel)

Citaat: de onevenaarbare Guiseppe Tonzig's en zijn "Club Les Grands Crus d'Italie"

Ken ik niet. Is dat een wijnwinkel?


RE: In Taste Buds We Trust - wvd - 28-11-2021 03:55 PM

(28-11-2021 03:06 PM)Olivier schreef:  
(28-11-2021 02:56 PM)wvd schreef:  
(28-11-2021 11:52 AM)Olivier schreef:  Ik heb mijn laatste artikel over Franciacorta hier nog niet gepost :

https://intastebudswetrust.com/2021/11/03/franciacortas-sparkling-wines-a-mixed-bag/

Naast de toppers die ik in mijn artikel bespreek toch ook wat redelijk anonieme tot zelfs teleurstellende wijnen geproefd. Franciacorta is geen schuimwijn waar je blind gelijk wat van kan kopen... Dat geldt voor alles natuurlijk. Maar hier was het toch wat zoeken.

Heb je iets van Berlucchi geproefd, Olivier? Die werden begin jaren 80 al ingevoerd in België, uiteraard alweer door de onevenaarbare Guiseppe Tonzig's en zijn "Club Les Grands Crus d'Italie". Dat vonden we toen op niveau van een goede Champagnes en met toch net dat toetsje "Italië".
Ik moet zeggen dat ik nu eigenlijk geen fan ben van Franciacorta. Zoals je schrijft ligt de prijs nogal hoog en wij drinken dan eigenlijk liever een goede Prosecco, niet dat onder die noemer geen rommel verkocht wordt...

Ja, van Berlucchi de Saten geproefd, en dat was niet slecht, fijne pareling, maar vooral fruitig, niet de complexiteit van een goede champagne.

Voor Prosecco moet je toch al naar de speciallekes gaan om iets interessants te vinden. De voorbije dagen bvb een col fondo van Le Colture gedronken. En dat was een boeiende wijn. (Wordt ook mijn volgende artikel)

Citaat: de onevenaarbare Guiseppe Tonzig's en zijn "Club Les Grands Crus d'Italie"

Ken ik niet. Is dat een wijnwinkel?

De man is helaas niet meer. Hij was degene die mij en vele, vele anderen introduceerde in de wondere wereld van grote wijnen uit Italië begin jaren 80. Hij was de eerste die wijnen importeerde van Gaja, Giacosa, Ceretto, Biondi-Santi, Sassicaia, Rampolla (!), Fontodi, Volpaia, Produttori del Barbaresco om er maar enkele te noemen en die ook ter degustatie aanbood, dat ging nog toen. Een Giacosa S. Stefano red label kostte daar toen 450 BEF, een goed 11 EUR dus....


RE: In Taste Buds We Trust - Olivier - 17-12-2021 11:40 AM

Ik kreeg onlangs stalen Prosecco om te proeven van Le Colture. Het was niet zonder enig scepticisme dat ik eraan begon. Prosecco is zowat overal de vervanger geworden van goedkope Cava, met hetzelfde saaie resultaat.

Maar kijk, ik kreeg vier heel verschillende stijlen, waaronder een Col Fondo (gist van 2e fermentatie is in fles gebleven) en zelfs een extra brut, nog maar toegelaten sinds 2019. En ik vond beiden best goed. Zelfs de Cartizze (zoetere stijl) wist mij te bekoren, want minder zoet dan ik verwacht had, en zelfs vrij complex.

Volledig verslag hier :

https://intastebudswetrust.com/2021/12/17/le-colture-surprisingly-different-prosecco/


RE: In Taste Buds We Trust - redacteur - 17-12-2021 12:42 PM

Interessant! Eerlijk gezegd ga ik ook nog niet snel naar een prosecco grijpen. Maar zoals met alle wijnen en regio's zijn er altijd wel mooie exemplaren te vinden.
Hoe zit het met de prijzen van deze wijnen?

Trouwens, Olivier, als je spreekt over stalen die ontvangt, hoe gaat dat dan in zijn werk?
Trendy sommelier-blogger vraagt gratis wijn aan voor reviews? Wink


RE: In Taste Buds We Trust - Biff - 17-12-2021 02:02 PM

Fameuse samples watte


RE: In Taste Buds We Trust - Olivier - 17-12-2021 03:04 PM

Citaat: Trouwens, Olivier, als je spreekt over stalen die ontvangt, hoe gaat dat dan in zijn werk?
Trendy sommelier-blogger vraagt gratis wijn aan voor reviews?

Haha, nee, dit zijn communicatiebureaus die dat organiseren en mensen contacteren om te vragen of ze geïnteresseerd zijn.


RE: In Taste Buds We Trust - wvd - 17-12-2021 04:05 PM

(17-12-2021 11:40 AM)Olivier schreef:  Ik kreeg onlangs stalen Prosecco om te proeven van Le Colture. Het was niet zonder enig scepticisme dat ik eraan begon. Prosecco is zowat overal de vervanger geworden van goedkope Cava, met hetzelfde saaie resultaat.

Maar kijk, ik kreeg vier heel verschillende stijlen, waaronder een Col Fondo (gist van 2e fermentatie is in fles gebleven) en zelfs een extra brut, nog maar toegelaten sinds 2019. En ik vond beiden best goed. Zelfs de Cartizze (zoetere stijl) wist mij te bekoren, want minder zoet dan ik verwacht had, en zelfs vrij complex.

Volledig verslag hier :

https://intastebudswetrust.com/2021/12/17/le-colture-surprisingly-different-prosecco/

Er zijn inderdaad erg mooie Prosecco's, net zoals er ook mooie Cava is, het is niet enkel goedkope prul. Heb je nog andere geproefd of ben je dat van plan?
Ik ken deze Le Colture niet, maar bijvoorbeeld Morotto maakt ook enkele mooie.
Cartizze wordt beschouwd als het beste deel, niet noodzakelijk zoeter.
Droge Prosecco bestond al en werd als Brut Nature gebotteld, maar dat mag niet meer, Extra Brut wel, vandaar.
LEES HIER VERDER


RE: In Taste Buds We Trust - Olivier - 17-12-2021 08:32 PM

(17-12-2021 04:05 PM)wvd schreef:  
(17-12-2021 11:40 AM)Olivier schreef:  Ik kreeg onlangs stalen Prosecco om te proeven van Le Colture. Het was niet zonder enig scepticisme dat ik eraan begon. Prosecco is zowat overal de vervanger geworden van goedkope Cava, met hetzelfde saaie resultaat.

Maar kijk, ik kreeg vier heel verschillende stijlen, waaronder een Col Fondo (gist van 2e fermentatie is in fles gebleven) en zelfs een extra brut, nog maar toegelaten sinds 2019. En ik vond beiden best goed. Zelfs de Cartizze (zoetere stijl) wist mij te bekoren, want minder zoet dan ik verwacht had, en zelfs vrij complex.

Volledig verslag hier :

https://intastebudswetrust.com/2021/12/17/le-colture-surprisingly-different-prosecco/

Er zijn inderdaad erg mooie Prosecco's, net zoals er ook mooie Cava is, het is niet enkel goedkope prul. Heb je nog andere geproefd of ben je dat van plan?
Ik ken deze Le Colture niet, maar bijvoorbeeld Morotto maakt ook enkele mooie.
Cartizze wordt beschouwd als het beste deel, niet noodzakelijk zoeter.
Droge Prosecco bestond al en werd als Brut Nature gebotteld, maar dat mag niet meer, Extra Brut wel, vandaar.
LEES HIER VERDER

Voorlopig geen andere Prosecco liggen. Wel een doos van 12 schuimwijnen uit Trento in huis gehaald. Die van Moser was daar de eerste van.

Ik heb inderdaad begrepen dat extra brut nu de categorie wordt voor alles tot 6g/l. Waarom Brut Zero niet meer mag, weet ik wel niet.

Wat millesimato’s betreft in Prosecco, ik zie dat die van Follador max 6 maanden sur lie liggen in de tank. Tegenover een gewone Prosecco 30 dagen. Millésimé in Champagne is wel 36 maanden. Maakt dat millesimato niet wat relatief in Prosecco?


RE: In Taste Buds We Trust - troisetoiles - 20-12-2021 05:31 PM

(17-12-2021 11:40 AM)Olivier schreef:  Ik kreeg onlangs stalen Prosecco om te proeven van Le Colture. Het was niet zonder enig scepticisme dat ik eraan begon. Prosecco is zowat overal de vervanger geworden van goedkope Cava, met hetzelfde saaie resultaat.

Maar kijk, ik kreeg vier heel verschillende stijlen, waaronder een Col Fondo (gist van 2e fermentatie is in fles gebleven) en zelfs een extra brut, nog maar toegelaten sinds 2019. En ik vond beiden best goed. Zelfs de Cartizze (zoetere stijl) wist mij te bekoren, want minder zoet dan ik verwacht had, en zelfs vrij complex.

Volledig verslag hier :

https://intastebudswetrust.com/2021/12/17/le-colture-surprisingly-different-prosecco/

Interessant stuk, dank om te delen! Was nog niet op de hoogte van de verdringing van Cava door Prosecco als aperitief in de heimat. Zelf niet zoveel ervaring met Prosecco, behalve als onderdeel van een verfrissende Aperol Spritz in de zomer.

Goed dat je op je blog het kaf van het koren scheidt. En die Moser waarvan sprake, zijn dat de wijnen van (ex-wielrenner) Francesco Moser? Al geproefd?


RE: In Taste Buds We Trust - Olivier - 20-12-2021 06:29 PM

(20-12-2021 05:31 PM)troisetoiles schreef:  
(17-12-2021 11:40 AM)Olivier schreef:  Ik kreeg onlangs stalen Prosecco om te proeven van Le Colture. Het was niet zonder enig scepticisme dat ik eraan begon. Prosecco is zowat overal de vervanger geworden van goedkope Cava, met hetzelfde saaie resultaat.

Maar kijk, ik kreeg vier heel verschillende stijlen, waaronder een Col Fondo (gist van 2e fermentatie is in fles gebleven) en zelfs een extra brut, nog maar toegelaten sinds 2019. En ik vond beiden best goed. Zelfs de Cartizze (zoetere stijl) wist mij te bekoren, want minder zoet dan ik verwacht had, en zelfs vrij complex.

Volledig verslag hier :

https://intastebudswetrust.com/2021/12/17/le-colture-surprisingly-different-prosecco/

Interessant stuk, dank om te delen! Was nog niet op de hoogte van de verdringing van Cava door Prosecco als aperitief in de heimat. Zelf niet zoveel ervaring met Prosecco, behalve als onderdeel van een verfrissende Aperol Spritz in de zomer.

Goed dat je op je blog het kaf van het koren scheidt. En die Moser waarvan sprake, zijn dat de wijnen van (ex-wielrenner) Francesco Moser? Al geproefd?

Merci!

Inderdaad, zijn schuimwijn krijgt ook het aantal km dat hij tijdens het werelduurrecord gereden heeft als naam. En ik vond die best goed.

http://www.vinejo.freebb.be/thread-7339-post-107244.html#pid107244

De vorige dagen een nieuwe Trentodoc geprobeerd van Endrizzi. Helemaal geen champagne-indruk hier, maar groene appel en wat abrikoos. Zeer stevige mousse en daar hou ik wat minder van.

Wat ik me afvroeg : zijn er hier mensen die hun schuimwijn karafferen om die reden?


RE: In Taste Buds We Trust - troisetoiles - 20-12-2021 09:17 PM

(20-12-2021 06:29 PM)Olivier schreef:  Merci!

Inderdaad, zijn schuimwijn krijgt ook het aantal km dat hij tijdens het werelduurrecord gereden heeft als naam. En ik vond die best goed.

http://www.vinejo.freebb.be/thread-7339-post-107244.html#pid107244

Oh, die had ik helemaal over het hoofd gezien. Interessante TN ook. Waar gekocht?


RE: In Taste Buds We Trust - Olivier - 20-12-2021 11:39 PM

(20-12-2021 09:17 PM)troisetoiles schreef:  
(20-12-2021 06:29 PM)Olivier schreef:  Merci!

Inderdaad, zijn schuimwijn krijgt ook het aantal km dat hij tijdens het werelduurrecord gereden heeft als naam. En ik vond die best goed.

http://www.vinejo.freebb.be/thread-7339-post-107244.html#pid107244

Oh, die had ik helemaal over het hoofd gezien. Interessante TN ook. Waar gekocht?

Het volledige pakket (allemaal schuimwijnen) komt van Xtrawine.


RE: In Taste Buds We Trust - wvd - 22-12-2021 05:16 PM

(17-12-2021 08:32 PM)Olivier schreef:  Wat millesimato’s betreft in Prosecco, ik zie dat die van Follador max 6 maanden sur lie liggen in de tank. Tegenover een gewone Prosecco 30 dagen. Millésimé in Champagne is wel 36 maanden. Maakt dat millesimato niet wat relatief in Prosecco?

Wacht even... Millesimato wil zeggen dat het wijn van 1 millésime betreft.
De meeste Prosecco's hergisten op tank en na 1 maand of wat en worden ze gemengd met het overschot van vorige jaren en gebotteld. Bij Follador is de Prosecco altijd van 1 enkel oogstjaar. Ze laten de wijn dan 6 maand op cuve voor de botteling.
Ik begrijp ergens dat je de vergelijking wil maken met Champagne, maar dat is eigenlijk een compleet ander verhaal. In Champagne zoekt naar meer geëvolueerde aroma's en volume en dan helpt lange rijping op de gistresten terwijl het bij Prosecco net de bedoeling is het fijne fruit van de druif te capteren en lange rijping versmacht dat een beetje. Dat is ook de reden waarom Follador besloten heeft maar 1 Prosecco meer op de markt te brengen vanaf volgend jaar en te stoppen met fleshergisting en ik ben het daar 100% mee eens.
Het is een beetje als beweren dat het jaartal op een fles in januari gebottelde Beaujolais "relatief" is want Barolo of Brunello rijpt wel 2 jaar op vat.


RE: In Taste Buds We Trust - Olivier - 22-12-2021 07:03 PM

(22-12-2021 05:16 PM)wvd schreef:  
(17-12-2021 08:32 PM)Olivier schreef:  Wat millesimato’s betreft in Prosecco, ik zie dat die van Follador max 6 maanden sur lie liggen in de tank. Tegenover een gewone Prosecco 30 dagen. Millésimé in Champagne is wel 36 maanden. Maakt dat millesimato niet wat relatief in Prosecco?

Wacht even... Millesimato wil zeggen dat het wijn van 1 millésime betreft.
De meeste Prosecco's hergisten op tank en na 1 maand of wat en worden ze gemengd met het overschot van vorige jaren en gebotteld. Bij Follador is de Prosecco altijd van 1 enkel oogstjaar. Ze laten de wijn dan 6 maand op cuve voor de botteling.
Ik begrijp ergens dat je de vergelijking wil maken met Champagne, maar dat is eigenlijk een compleet ander verhaal. In Champagne zoekt naar meer geëvolueerde aroma's en volume en dan helpt lange rijping op de gistresten terwijl het bij Prosecco net de bedoeling is het fijne fruit van de druif te capteren en lange rijping versmacht dat een beetje. Dat is ook de reden waarom Follador besloten heeft maar 1 Prosecco meer op de markt te brengen vanaf volgend jaar en te stoppen met fleshergisting en ik ben het daar 100% mee eens.
Het is een beetje als beweren dat het jaartal op een fles in januari gebottelde Beaujolais "relatief" is want Barolo of Brunello rijpt wel 2 jaar op vat.

Millésimé wordt in Champagne als kwalitatief hoogstaander gezien omwille van de lange periode sur lie, die meer complexiteit moet geven.

In Prosecco zoeken ze dat niet, zoals je zegt, en is de periode sur lie beperkt. Dus waarom maken ze dan millesimato? In betere jaargangen?


RE: In Taste Buds We Trust - wvd - 23-12-2021 01:13 AM

(22-12-2021 07:03 PM)Olivier schreef:  
(22-12-2021 05:16 PM)wvd schreef:  
(17-12-2021 08:32 PM)Olivier schreef:  Wat millesimato’s betreft in Prosecco, ik zie dat die van Follador max 6 maanden sur lie liggen in de tank. Tegenover een gewone Prosecco 30 dagen. Millésimé in Champagne is wel 36 maanden. Maakt dat millesimato niet wat relatief in Prosecco?

Wacht even... Millesimato wil zeggen dat het wijn van 1 millésime betreft.
De meeste Prosecco's hergisten op tank en na 1 maand of wat en worden ze gemengd met het overschot van vorige jaren en gebotteld. Bij Follador is de Prosecco altijd van 1 enkel oogstjaar. Ze laten de wijn dan 6 maand op cuve voor de botteling.
Ik begrijp ergens dat je de vergelijking wil maken met Champagne, maar dat is eigenlijk een compleet ander verhaal. In Champagne zoekt naar meer geëvolueerde aroma's en volume en dan helpt lange rijping op de gistresten terwijl het bij Prosecco net de bedoeling is het fijne fruit van de druif te capteren en lange rijping versmacht dat een beetje. Dat is ook de reden waarom Follador besloten heeft maar 1 Prosecco meer op de markt te brengen vanaf volgend jaar en te stoppen met fleshergisting en ik ben het daar 100% mee eens.
Het is een beetje als beweren dat het jaartal op een fles in januari gebottelde Beaujolais "relatief" is want Barolo of Brunello rijpt wel 2 jaar op vat.

Millésimé wordt in Champagne als kwalitatief hoogstaander gezien omwille van de lange periode sur lie, die meer complexiteit moet geven.

In Prosecco zoeken ze dat niet, zoals je zegt, en is de periode sur lie beperkt. Dus waarom maken ze dan millesimato? In betere jaargangen?

Maar waarom in godsnaam blijf je je maar fixeren op Champagne? Er staat een jaartal op om simpelweg zoals bij alle andere wijnen aan te geven van welk oogstjaar de wijn is. Eenvoudig en logisch toch, niet? Zo weet je dadelijk hoe oud de wijn is. Prosecco is meestal niet gebaat met flesrijping. Bij Follador raadt men wel aan de wijn na botteling nog enkele manden fles te gunnen om zich te "zetten" en hem dan binnen de 3 à 4 jaar te gebruiken. Een jaartal op de fles is dan wel handig.


RE: In Taste Buds We Trust - Olivier - 23-12-2021 09:06 AM

Citaat:Maar waarom in godsnaam blijf je je maar fixeren op Champagne? Er staat een jaartal op om simpelweg zoals bij alle andere wijnen aan te geven van welk oogstjaar de wijn is. Eenvoudig en logisch toch, niet? Zo weet je dadelijk hoe oud de wijn is. Prosecco is meestal niet gebaat met flesrijping. Bij Follador raadt men wel aan de wijn na botteling nog enkele manden fles te gunnen om zich te "zetten" en hem dan binnen de 3 à 4 jaar te gebruiken. Een jaartal op de fles is dan wel handig.

Je beantwoordt gewoon mijn vraag niet. Enfin, laat maar.


RE: In Taste Buds We Trust - TheHolyGrape - 23-12-2021 09:59 AM

(23-12-2021 09:06 AM)Olivier schreef:  
Citaat:Maar waarom in godsnaam blijf je je maar fixeren op Champagne? Er staat een jaartal op om simpelweg zoals bij alle andere wijnen aan te geven van welk oogstjaar de wijn is. Eenvoudig en logisch toch, niet? Zo weet je dadelijk hoe oud de wijn is. Prosecco is meestal niet gebaat met flesrijping. Bij Follador raadt men wel aan de wijn na botteling nog enkele manden fles te gunnen om zich te "zetten" en hem dan binnen de 3 à 4 jaar te gebruiken. Een jaartal op de fles is dan wel handig.

Je beantwoordt gewoon mijn vraag niet. Enfin, laat maar.

Mag ik eens proberen? Om te verantwoorden dat hij een duurdere prosecco maakt? En iets met exclusiviteit enzo? (en toegegeven: waarschijnlijk ook iets met beroepsfierheid en zich willen onderscheiden van de bulkprosecco)

Binnenkort ook massaal in de kelders van menig basketballer, wielrenner en CEO. Wink


RE: In Taste Buds We Trust - vinejo - 23-12-2021 10:32 AM

(23-12-2021 09:59 AM)TheHolyGrape schreef:  Binnenkort ook massaal in de kelders van menig basketballer, wielrenner en CEO. Wink

Dat mag gerust. Allles wat hen van Bourgogne weghoudt…Rolleyes


RE: In Taste Buds We Trust - Olivier - 23-12-2021 10:32 AM

(23-12-2021 09:59 AM)TheHolyGrape schreef:  
(23-12-2021 09:06 AM)Olivier schreef:  
Citaat:Maar waarom in godsnaam blijf je je maar fixeren op Champagne? Er staat een jaartal op om simpelweg zoals bij alle andere wijnen aan te geven van welk oogstjaar de wijn is. Eenvoudig en logisch toch, niet? Zo weet je dadelijk hoe oud de wijn is. Prosecco is meestal niet gebaat met flesrijping. Bij Follador raadt men wel aan de wijn na botteling nog enkele manden fles te gunnen om zich te "zetten" en hem dan binnen de 3 à 4 jaar te gebruiken. Een jaartal op de fles is dan wel handig.

Je beantwoordt gewoon mijn vraag niet. Enfin, laat maar.

Mag ik eens proberen? Om te verantwoorden dat hij een duurdere prosecco maakt? En iets met exclusiviteit enzo? (en toegegeven: waarschijnlijk ook iets met beroepsfierheid en zich willen onderscheiden van de bulkprosecco)

Binnenkort ook massaal in de kelders van menig basketballer, wielrenner en CEO. Wink

Ha, dat is het inderdaad, Holy Grape! Zich onderscheiden van bulk Prosecco. En vandaar mijn vraag : hoe doen ze dat? En vandaar ook de vergelijking met Champagne, daar is het duidelijk hoe men dat doet. Bij Prosecco is me dat minder duidelijk, want het is in ieder geval niet door zeer lange periode sur lie.


RE: In Taste Buds We Trust - wvd - 23-12-2021 10:48 AM

(23-12-2021 09:06 AM)Olivier schreef:  
Citaat:Maar waarom in godsnaam blijf je je maar fixeren op Champagne? Er staat een jaartal op om simpelweg zoals bij alle andere wijnen aan te geven van welk oogstjaar de wijn is. Eenvoudig en logisch toch, niet? Zo weet je dadelijk hoe oud de wijn is. Prosecco is meestal niet gebaat met flesrijping. Bij Follador raadt men wel aan de wijn na botteling nog enkele manden fles te gunnen om zich te "zetten" en hem dan binnen de 3 à 4 jaar te gebruiken. Een jaartal op de fles is dan wel handig.

Je beantwoordt gewoon mijn vraag niet. Enfin, laat maar.

Heb ik dan een vraag gemist?


RE: In Taste Buds We Trust - Olivier - 27-01-2022 09:22 PM

Heb eindelijk eens de tijd genomen om door mijn notities te gaan van de Chianti Classico’s die ik het voorbije jaar gedronken heb, en heb een selectie van vijf favorieten gemaakt :

https://intastebudswetrust.com/2022/01/25/chianti-classico-5-satisfying-values-to-stock-up-on/


RE: In Taste Buds We Trust - BartS - 28-01-2022 10:50 AM

(27-01-2022 09:22 PM)Olivier schreef:  Heb eindelijk eens de tijd genomen om door mijn notities te gaan van de Chianti Classico’s die ik het voorbije jaar gedronken heb, en heb een selectie van vijf favorieten gemaakt :

https://intastebudswetrust.com/2022/01/25/chianti-classico-5-satisfying-values-to-stock-up-on/

Tof artikel. Weet niet of ik je mening over de Rosso di Montalcino volledig deel. Naar mijn (zeer bescheiden) mening doen de huizen van de Brunello's ook echt wel hun best om daar zeer knappe instappers te maken.


RE: In Taste Buds We Trust - Corto - 28-01-2022 11:05 AM

(27-01-2022 09:22 PM)Olivier schreef:  Heb eindelijk eens de tijd genomen om door mijn notities te gaan van de Chianti Classico’s die ik het voorbije jaar gedronken heb, en heb een selectie van vijf favorieten gemaakt :

https://intastebudswetrust.com/2022/01/25/chianti-classico-5-satisfying-values-to-stock-up-on/

Opnieuw een interessant artikel. De Fonterutoli is bij mij een vaste waarde. De Volpaia was ik al van plan om eens te proberen.


RE: In Taste Buds We Trust - redacteur - 28-01-2022 11:49 AM

Jup, interessant!

Ik heb nog een fles van de Monsanto '18 liggen. Dronk die in augustus, maar had de indruk dat die nog wat tijd nodig had. Was nu wel niet in een ideale setting om heel hard op de wijn te letten.

Ik zou me ook nog eens wat meer CC moeten aanschaffen (maar ja, die lijst wordt erg lang...).


RE: In Taste Buds We Trust - Olivier - 28-01-2022 12:35 PM

Merci!

Wat Rosso di Montalcino betreft, er is een leuk artikel op de site van John Fodera :

https://johnfodera.com/rosso-di-montalcino-crossroads-rebuttal/

Hij had eerder ook een kritisch stuk geschreven over Rosso di Montalcino, maar heeft het nu ook eens voorgelegd aan de domeinen zelf. Sommigen zijn niet akkoord, maar anderen geven hem deels gelijk.


RE: In Taste Buds We Trust - wvd - 28-01-2022 04:45 PM

(27-01-2022 09:22 PM)Olivier schreef:  Heb eindelijk eens de tijd genomen om door mijn notities te gaan van de Chianti Classico’s die ik het voorbije jaar gedronken heb, en heb een selectie van vijf favorieten gemaakt :

https://intastebudswetrust.com/2022/01/25/chianti-classico-5-satisfying-values-to-stock-up-on/

Goed neergepend, Olivier. De eerste CC is me onbekend, nooit gezien, nooit geproefd. De 4 andere ken ik redelijk goed. Querciaballa al zeker in een decennium niet meer geproefd en dat was toen niet echt mijn ding. De vier andere ken ik vrij goed en vind ik alle vier zeer de moeite. Monsanto vind ik een echte "klassieke" Chianti oude stijl, meer op elegantie dan kleur en kracht, zeer mooie Riserva ook na een paar jaar kelder. Tot vorig jaar mee gewerkt. Ook met Fonterutoli nog gewerkt. Eind vorige eeuw noemden we die één van "De drie Effen" met Fèlsina en Fontodi. Nu misschien iets mindere reputatie dan beide andere, maar ik vond hun Castello di... zeer mooi en nog. En Giovanelli Stanti van Volpaia was één van de pioniers van de "betere" Chianti eind jaren 70! Mooie stijl.
Wellicht ken je de meeste al, maar dit zijn nog andere Chianti's die ik zeker de moeite van het ontdekken waard vind. Buiten wat we zelf doen (da's logisch dat ik die lust...Rolleyes ) zijn dat zo uit het hoofd o.a. de nogal klassieke Badia a Coltibuono, de absolute topper Montevertine, Isole e Olena in een wat strengere stijl en verder ook San Giusto a Rentennano, Cinciole, Gabbiano, Lamole di Lamole, Vicchiomaggio en zeker ook Vecchie Terre di Montefili.

Wat John Fondera schrijft over Rosso di Montalcino zal wel grotendeels waar zijn, maar als je wat uitkijkt.... En het is toch wel een totaal andere stijl daar dan in CC. Wij werken met 1 Rosso die rond € 20 zit en ik drink die heel graag, maar ik gan nu niet beweren dat die op het niveau zit van onze andere Rosso's, die de vergelijking met de meeste (!) Brunello's best kunnen doorstaan, dus wat dat betreft ben ik het er niet mee eens dat Rosso een "minder" product zou zijn. Maar ze zijn ook wel aardig wat duurder dan €20. Enkele jaren terug dronken we nog een Rosso van Salvioni, mooie wijn hoor!


RE: In Taste Buds We Trust - Olivier - 25-05-2022 09:14 AM

Het is er eindelijk eens van gekomen om mijn bezoek aan Château Salettes op de blog te zetten. Mooie Bandols in rood en rosé, maar ook leuke IGP Carignan en zelfs een gamma natuurwijnen!

https://intastebudswetrust.com/2022/05/25/chateau-salettes-elegant-bandol-and-surprising-igp-wines/


RE: In Taste Buds We Trust - Olivier - 08-06-2022 01:57 PM

Hier is mijn verslag van de Belgische wijnen die op ProWein stonden. Echt mooie dingen geproefd!

https://intastebudswetrust.com/2022/06/07/belgian-wine-going-international-at-prowein/


RE: In Taste Buds We Trust - Corto - 08-06-2022 02:41 PM

(08-06-2022 01:57 PM)Olivier schreef:  Hier is mijn verslag van de Belgische wijnen die op ProWein stonden. Echt mooie dingen geproefd!

https://intastebudswetrust.com/2022/06/07/belgian-wine-going-international-at-prowein/

Bedankt voor het interessante verslag. De teneur is inderdaad zeer positief.


RE: In Taste Buds We Trust - wvd - 08-06-2022 03:16 PM

(08-06-2022 01:57 PM)Olivier schreef:  Hier is mijn verslag van de Belgische wijnen die op ProWein stonden. Echt mooie dingen geproefd!

https://intastebudswetrust.com/2022/06/07/belgian-wine-going-international-at-prowein/

Als altijd mooi neergepend.
Ter info: Meerdael, da's (bijna) in Leuven, mooi gelegen, wij wandelden daar al wel eens langs.


RE: In Taste Buds We Trust - BartS - 08-06-2022 05:10 PM

(08-06-2022 01:57 PM)Olivier schreef:  Hier is mijn verslag van de Belgische wijnen die op ProWein stonden. Echt mooie dingen geproefd!

https://intastebudswetrust.com/2022/06/07/belgian-wine-going-international-at-prowein/

Fijn verslag. Klinkt allemaal veelbelovend.


RE: In Taste Buds We Trust - Olivier - 08-06-2022 10:49 PM

Merci! Het deed mij goesting geven om eens een tasting let Belgische wijnen te geven, maar misschien is de beste test wel om ze blind tussen andere wijnen te steken.


RE: In Taste Buds We Trust - troisetoiles - 19-06-2022 06:59 PM

(08-06-2022 01:57 PM)Olivier schreef:  Hier is mijn verslag van de Belgische wijnen die op ProWein stonden. Echt mooie dingen geproefd!

https://intastebudswetrust.com/2022/06/07/belgian-wine-going-international-at-prowein/

Nu pas gelezen. Dank voor dit mooie verslag. Staan een paar domeinen in die ik nog niet kende, zoals Waes en Oud Conynsbergh, benieuwd om ze eens te proberen. Bevestigt eens te meer dat heel wat potentieel voor goede wijnen in België is.


RE: In Taste Buds We Trust - wvd - 19-06-2022 07:12 PM

(19-06-2022 06:59 PM)troisetoiles schreef:  
(08-06-2022 01:57 PM)Olivier schreef:  Hier is mijn verslag van de Belgische wijnen die op ProWein stonden. Echt mooie dingen geproefd!

https://intastebudswetrust.com/2022/06/07/belgian-wine-going-international-at-prowein/

Nu pas gelezen. Dank voor dit mooie verslag. Staan een paar domeinen in die ik nog niet kende, zoals Waes en Oud Conynsbergh, benieuwd om ze eens te proberen. Bevestigt eens te meer dat heel wat potentieel voor goede wijnen in België is.

Als je interesse hebt in Belgische wijn, kan je misschien Stefaan Soenen volgen. Toch dé journalist van de wijnen van de lage landen. Schrijft nu ook voor Proefschrift en hij kent zowat iedereen die een druif kweekt in ons land.


RE: In Taste Buds We Trust - troisetoiles - 19-06-2022 10:23 PM

(19-06-2022 07:12 PM)wvd schreef:  Als je interesse hebt in Belgische wijn, kan je misschien Stefaan Soenen volgen. Toch dé journalist van de wijnen van de lage landen. Schrijft nu ook voor Proefschrift en hij kent zowat iedereen die een druif kweekt in ons land.

Ik volg hem inderdaad al een tijdje op Facebook, goede bron om bij te blijven.


RE: In Taste Buds We Trust - Olivier - 19-06-2022 11:03 PM

(19-06-2022 06:59 PM)troisetoiles schreef:  
(08-06-2022 01:57 PM)Olivier schreef:  Hier is mijn verslag van de Belgische wijnen die op ProWein stonden. Echt mooie dingen geproefd!

https://intastebudswetrust.com/2022/06/07/belgian-wine-going-international-at-prowein/

Nu pas gelezen. Dank voor dit mooie verslag. Staan een paar domeinen in die ik nog niet kende, zoals Waes en Oud Conynsbergh, benieuwd om ze eens te proberen. Bevestigt eens te meer dat heel wat potentieel voor goede wijnen in België is.

thank you

Inderdaad, is veelbelovend voor de toekomst. En dat zal in Nederland wel niet anders zijn.


RE: In Taste Buds We Trust - Olivier - 04-07-2022 03:35 PM

Een tijdje geleden kreeg ik weer stalen van Chiaretto di Bardolino, de rosé die aan het Gardameer gemaakt wordt. Vorig jaar kreeg ik die ook en schreef ik nog dat het moeilijk was om een slechte te vinden.

Dit jaar zijn het voornamelijk 2021s en is het oordeel eerder omgekeerd… Eén domein stak er met kop en schouders bovenuit : Vigneti Villabella. Hun basis Chiaretto was ook vorig jaar al één van mijn favorieten.

Nu is daar een nieuwe, duurdere cuvée aan toegevoegd, de Gaudenzia, die ik bijzonder goed vond. Ik sprak erover met eigenaar Franco Cristoforetti :

https://intastebudswetrust.com/2022/07/04/villabella-moving-chiaretto-di-bardolino-to-a-premium-level-of-rose/