wijnliefhebbers
Golan Heights Winery, Gamla Riesling, Golan vlakte, ISRAËL - Afdrukversie

+- wijnliefhebbers (http://www.vinejo.freebb.be)
+-- Forum: Nieuwe wereld (/forum-29.html)
+--- Forum: Andere (/forum-34.html)
+--- Discussie: Golan Heights Winery, Gamla Riesling, Golan vlakte, ISRAËL (/thread-517.html)


Golan Heights Winery, Gamla Riesling, Golan vlakte, ISRAËL - Roeland V - 29-08-2010 08:57 PM

Awel, ik heb even moeten zoeken waar ik hier in het forum moest zijn om een TN te schrijven over een wijn van ....
ISRAËL !

Deze middag lekker gedineerd (huwelijksverjaardag gevierd, dan mag het al eens wat meer zijn hé) in JARDIN TROPICAL in Knokke.

Ikke met aangepaste wijnen genomen want vrouwke zwanger en dus kreeg zij enkel bubbelkes in haar water.

En zie, van zo een sommelier hou ik nu si.

Na het aperitiefvoorstel (meteen keuze tussen champagne van Gosset, rosé-champoep van Pommery (ok, dit is wel commercieel) of een Crémant de Jura (die ik nam, zal hier nog aparte post over plaatsen)) kwam bij het voorgerechtje (duo van king crab en rauwe zalm met toeters en bellen) dan deze wijn:

Golan Heights Winery, Gamla Riesling 2006.

[Afbeelding: gamla-whitereisling-05E.jpg]

Ik dacht uiteraard: oelala, wat gaat dat hier geven....

En kijk, er verscheen een gelukzalige glimlach op de snuit van wijnkonijn.

Normale goed gevulde mediumgele kleur (iets dieper van kleur dan de doorsnee Riesling), mooi opstuivende citrus en mineraliteit in de neus, heel fris en strak, en zo ook in de mond: heel mooie structuur van strakke mineraliteit, wat wit fruit en citrus, perfecte zuurbalans en niets overdonderends. Mediumlange finale die u meteen tot een volgend slokje verleidt. (87/100).
Ronduit verbluffende kwaliteit uit Israël, het Bijbelsche Land van Melk ende Honing.

By the way, (voor de freaks), Israël heeft tegenwoordig ca. 4500 hectare wijngaard en heeft vijf erkende wijnappellaties, in orde van grootte:
- Galilei (met o.a. de Golan-hoogte; is de beste regio van Israël en hier kwam deze wijn dus van)
- Samson
- Shomron
- de Judaïsche heuvels en ten slotte
- Negev

Golan Heights Winery is één van de vijf beste domeinen van Israël en ik moet zeggen: na deze Riesling wil ik er meer van proeven!

Een heel aangename verrassing!


RE: Golan Heights Winery, Gamla Riesling, Golan vlakte, ISRAËL - Venne - 29-08-2010 09:48 PM

Maar die israeli's zijn hier zo moeilijk te vinden eh...
Ben al een tijdje op zoek naar de wijnen van Bazelet Hagolan. Heb eens de Reserve CS kunnen proeven en dat was nen topper...
Ook de Barkan Galil, was ietske minder maar zeker de moeite.
Zou ze graag nog eens drinken maar onvindbaar... of weet er iemand een adresje ? :-)
Chacilli heeft Golan.


RE: Golan Heights Winery, Gamla Riesling, Golan vlakte, ISRAËL - Olaf - 29-08-2010 11:47 PM

Leuk Roeland! en Turkije, jawel geloof het of niet, Turkije komt er ook aan als wijnland.


RE: Golan Heights Winery, Gamla Riesling, Golan vlakte, ISRAËL - Tom - 30-08-2010 09:42 AM

Van Turkije heb ik een paar flessen liggen van Kavaklidere maar nog niet opengedaan.
(prijs lag rond de 8 Euro ginds)


RE: Golan Heights Winery, Gamla Riesling, Golan vlakte, ISRAËL - Jan VG - 30-08-2010 11:09 AM

Ik dacht dat er wat Israel zat in het gamma van Nieuwewereldwijnen (http://www.nieuwewereldwijnen.be), maar kan hier op t werk niet op die website (wordt allemaal vakkundig afgeblokt).
Dus even te bekijken, al ben ik niet helemaal zeker


RE: Golan Heights Winery, Gamla Riesling, Golan vlakte, ISRAËL - Venne - 30-08-2010 03:45 PM

Hey Jan , geen Israeli's.
Bazelet Hagolan zou ik toch willen vinden... of mss moet ik op die koosher websites gaan zoeken? :-)


RE: Golan Heights Winery, Gamla Riesling, Golan vlakte, ISRAËL - Jan VG - 30-08-2010 05:24 PM

Venne,

je lacht ermee, maar zeer uitgebreide selectie Israelische wijnen op
http://www.kosher-wine.eu
Winkel in Antwerpen klaarblijkelijk - ik had er nog nooit van gehoord

Zo zie je maar !
Succes
Jan


RE: Golan Heights Winery, Gamla Riesling, Golan vlakte, ISRAËL - Venne - 30-08-2010 11:54 PM

@jan , ben zelf koosher dus kan geen aanwijzigen geven tot eventuele commerciële transacties. Gij hebt de link zelf gezet :-)
Maar gene Bazelet Hagolan eh...
Mijn kooshere partner in Antwerpen zal content zijn :-)


RE: Golan Heights Winery, Gamla Riesling, Golan vlakte, ISRAËL - Jan VG - 31-08-2010 12:48 AM

Tja, je kan nie alles hebben
Nu heb ik toch al (ongewild) de reclame gemaakt die je voor ogen had :-)

Succes en gezondheid !


RE: Golan Heights Winery, Gamla Riesling, Golan vlakte, ISRAËL - vinejo - 31-08-2010 09:19 AM

t Schijnt dat de Israeli' s soms ook Palestijnse wijn drinken. Echte terroiristwijn..Rolleyes

[Afbeelding: 3458274990.jpg]


RE: Golan Heights Winery, Gamla Riesling, Golan vlakte, ISRAËL - Olaf - 02-09-2010 07:28 PM

Een degustie van een hele reeks Israëlische wijnen door sommeliers in Nederland heeft onlangs in Nederland plaats gevonden en als ik de proefnitities lees waren ze daar niet echt entousiast over de kwaliteit:

http://www.sommeliers.nl/joomla/index.php?option=com_content&view=article&id=496:proefnotities-lunch-proeverij-wijnen-uit-israel-en-libanon&catid=36:proefverslagen&Itemid=169

Olaf.