wijnliefhebbers
Portugalavond - Afdrukversie

+- wijnliefhebbers (http://www.vinejo.freebb.be)
+-- Forum: Spanje/Portugal (/forum-15.html)
+--- Forum: Portugal (/forum-65.html)
+--- Discussie: Portugalavond (/thread-5221.html)


Portugalavond - Jordaens - 25-02-2017 02:04 PM

Nadat we in oktober 2014 op zoek gingen naar de ultieme Q/P van Portugal (en ook één en ander gevonden hadden), deden we er deze maand een schepje bij en kwamen opnieuw tot de ontdekking dat men in dat rare aanhangsel van de E.U. schitterende wijnen maakt.

0. Vinhas do Lasso Vinho Branco Colheita Seleccionada 2015
Vinho Regional Lisboa
50% Arinto, 50% Fernão Pires
Quinta do Pinto, Aldeia Galega da Merceana
13,5% vol. - Magnus, Deurne - 9,00 euro

oog: helder, vol, bleekgeel, brede meniscus, goede tranen
neus: wit bloempje, verse appel, ananas, gemaaid gras, zoethout, fijn en gevarieerd
mond: iets te hoog in de zuren, met een bittertje, appel in de nasmaak, gemiddelde lengte.
een aperitiefwijn voor in 't zonnetje.


Fernão Pires is de meest geplante witte druif van Portugal. In Bairrada bekend als Maria Gomes. Jong te drinken.
Arinto de Bucelas is één van de oudste Portugese witte druiven. Heeft zich verspreid over het land vanuit Bucelas tot in de Vinho Verde.

1. Quinta do Cardo Reserva 2012
Vinhas de Altitude 750 m
DOC Beira Interior
100% Touriga Nacional, 20 maanden Franse eik, 50% nieuwe vaten.
Agrocardo S.A., Figueira de Castelo Rodrigo
Companhia des Quintas
13,5% vol. - Cora - 16,39 euro (inclusief verzending).

oog: helder, intens tot vol, ondoorzichtig, zwarte kers met violette rand, veel kleur, ook in tranen en meniscus.
neus: intens, zwarte bes, krieken, eikenhout, teer, "kinderlijm", peper, kaneel, provençaalse kruiden, oxo-blokske, heel complex
mond: evenwichtig met nog nadrukkelijke, af te ronden tannines, goede lengte
redelijk indrukwekkende wijn, om nog een tijdje (tot 5 jaar?) af te blijven.


Touriga Nacional is de belangrijkste druif voor goede porto en een verplichte druif in de Dão. Portugal's finest.
Kleine druiven, laag rendement.
Beste van de Test van Portugese rode wijnen (TestAankoop 2016)

2. Quinta de Lemos Dona Santana 2010
DOC Dão
60% Touriga Nacional, 20% Tinta Roriz (= Tempranillo), 10% Alfrocheiro, 10% Jaen
14% vol. - Colruyt (rode prijs) - 12,15 euro

oog: helder, vol tot intens, ondoorzichtig karmijnrood à zwarte kers, goede tranen
neus: vol tot intens, krieken en zwart fruit, gestoofd fruit (pruim), eik, ceder, tabak, rook, koffie, thee, peper, vanille, koeienstal, weelderig.
mond: harmonieus en finesserijk, eindigend op drop, behoorlijk lang.
een zeer evenwichtige, smakelijke wijn.


3. Quinta do Portal Reserva 2011
D.O.C. Douro
45% Tinta Roriz, 40% Touriga Nacional, 15% Touriga Franca (9 maanden nieuwe Franse eik)
Quinta do Portal, Sabrosa
14% vol - Chacalli-De Decker, Antwerpen - 16,25 euro

oog: helder, intens, ondoorzichtig, zwarte kers, volledig gekleurde meniscus en goede, gekleurde tranen
neus: intens, zwarte bes, bramen, kers, gestoofde krieken, eikenhout, roostergeuren, koffie, thee, peper, vanille, finesserijk
mond: harmonieus en finesserijk, eindigend op krieken, goede lengte.
Serieuze wijn. Misschien nog even afblijven tot binnen een jaar of drie.


4. Esporão Reserva 2013
DOC Alentejo
Aragonez, Trincadeira, Cabernet Sauvignon, Alicante Bouschet (12 maanden in Franse en Amerikaans eik)
Herdade do Esporão, Reguengos de Monsaraz
14,5% vol. - Chacalli-De Decker, Antwerpen - 18,95 euro

oog: helder, intens, ondoorzichtig, karmijn met mauve, gekleurde meniscus, gekleurde tranen
neus: intens, zwarte bes, vlier, gestoofd fruit, eikenhout, tabak, rook, peper, vanille, kaneel (peperkoek), beetje dierlijk, fijn
mond: harmonieus en fijn, sappig, goede lengte.


5. Redoma Tinto 2014
DOC Douro
Niepoort S.A. Vila Nova de Gaia
13% vol. - Young Charly, Merksem - 33,54 euro

oog: helder, intens, ondoorzichtig, karmijn met purper, gekleurde tranen en meniscus
neus: intens, viooltje, braam, zwarte bes, gestoofde krieken, eik, tabak, kaneel, peper, kruidnagel, finesserijk, jong en fris.
mond: goed evenwicht, finesserijk met wat hout en met krieken in de nasmaak, redelijke lengte.


De twee Douro-wijnen vielen het meest in de smaak, waarbij de nummer 3 het haalde van de nummer 5 op basis van de prijs.

Niepoort's originele Dourowijn, voor het eerst uitgebracht in 1991. Oude op het noorden gerichte wijngaarden van de Quinta de Nàpoles en de Pinhãovallei vormen de basis van deze wijn, de variëteiten zijn Tinta Amarela, Tinta Roriz en Touriga Franca, Rufete, Tinto Cão. 50% ontrist en met de voeten getreden in granieten lagares. Opvoeding in oude vaten.

6. Porto Colheita 2001
Engarrafado em 2012
Touriga Nacional, Touriga Franca, Tonto Cão, Tinta Francisca, Tinta Amarela, Sousão, Tinta Roriz en andere
Niepoort S.A. - Porto
20,5% vol. - Young Charly, Merksem - 35,95 euro

oog: helder, intens, matig doorzichtig, tuilé, mooie tranen
neus: intens tot diep, kriek, diverse vruchten, rozijnen, gekonfijte kriek, noten, ceder, tabak, thee, rum, peper, heel fijn
mond: vanzelfsprekende molligheid, goed ondersteund door zuren en zelfs nog wat tannine.


Een bewijs dat een Colheita een interessant alternatief is voor eens zo dure vintage, met alle gedoe vandien, van decanteren, afbrokkelende kurken, lange bewaartijden enz.

Colheita Port is een Tawny van een enkel oogstjaar, gerijpt op hout gedurende minstens 7 jaar voor de botteling.


RE: Portugalavond - Jordaens - 26-02-2017 11:11 PM

Misschien niet onbelangrijk nevenverschijnsel: de wijnen werden allemaal (soms veel) duurder ingeschat dan ze waren. Behalve de Redoma. En die was misschien wel de beste, maar dus echt wel te duur.


RE: Portugalavond - fleer - 27-02-2017 12:18 AM

(26-02-2017 11:11 PM)Jordaens schreef:  Misschien niet onbelangrijk nevenverschijnsel: de wijnen werden allemaal (soms veel) duurder ingeschat dan ze waren. Behalve de Redoma. En die was misschien wel de beste, maar dus echt wel te duur.

Volledig mee eens, de Redoma is prijselijk overschat, je betaald een stuk voor de naam ... Niepoort laat bewust wat groen in de wijn om deze een beetje 'beet' te geven en om de wijn te dragen in tijd maar dat is tegen de tijdsgeest in, een wijn om 20j weg te leggen, eentje om te vergeten ...

Grtz.


RE: Portugalavond - Jordaens - 26-07-2017 06:27 PM

Met enig hindsight merk ik dat ik wel vaker schrijf "nog een beetje laten liggen" of "voor binnen een jaar of drie", maar als ik dan eens in de kelder ga kijken, blijken die flessen al bijna allemaal mijn spijsverteringssysteem te zijn gepasseerd...


RE: Portugalavond - FRANCISPICCART - 26-07-2017 06:35 PM

(26-07-2017 06:27 PM)Jordaens schreef:  Met enig hindsight merk ik dat ik wel vaker schrijf "nog een beetje laten liggen" of "voor binnen een jaar of drie", maar als ik dan eens in de kelder ga kijken, blijken die flessen al bijna allemaal mijn spijsverteringssysteem te zijn gepasseerd...

Dat betekent dat je er nu ook al van genoten hebt. Dus waarom laten liggen!


RE: Portugalavond - Jordaens - 26-07-2017 07:14 PM

Exactamundo, Francis.


RE: Portugalavond - Monique - 28-07-2017 03:30 PM

(25-02-2017 02:04 PM)Jordaens schreef:  Nadat we in oktober 2014 op zoek gingen naar de ultieme Q/P van Portugal (en ook één en ander gevonden hadden), deden we er deze maand een schepje bij en kwamen opnieuw tot de ontdekking dat men in dat rare aanhangsel van de E.U. schitterende wijnen maakt.

0. Vinhas do Lasso Vinho Branco Colheita Seleccionada 2015
Vinho Regional Lisboa
50% Arinto, 50% Fernão Pires
Quinta do Pinto, Aldeia Galega da Merceana
13,5% vol. - Magnus, Deurne - 9,00 euro

oog: helder, vol, bleekgeel, brede meniscus, goede tranen
neus: wit bloempje, verse appel, ananas, gemaaid gras, zoethout, fijn en gevarieerd
mond: iets te hoog in de zuren, met een bittertje, appel in de nasmaak, gemiddelde lengte.
een aperitiefwijn voor in 't zonnetje.


Fernão Pires is de meest geplante witte druif van Portugal. In Bairrada bekend als Maria Gomes. Jong te drinken.
Arinto de Bucelas is één van de oudste Portugese witte druiven. Heeft zich verspreid over het land vanuit Bucelas tot in de Vinho Verde.

1. Quinta do Cardo Reserva 2012
Vinhas de Altitude 750 m
DOC Beira Interior
100% Touriga Nacional, 20 maanden Franse eik, 50% nieuwe vaten.
Agrocardo S.A., Figueira de Castelo Rodrigo
Companhia des Quintas
13,5% vol. - Cora - 16,39 euro (inclusief verzending).

oog: helder, intens tot vol, ondoorzichtig, zwarte kers met violette rand, veel kleur, ook in tranen en meniscus.
neus: intens, zwarte bes, krieken, eikenhout, teer, "kinderlijm", peper, kaneel, provençaalse kruiden, oxo-blokske, heel complex
mond: evenwichtig met nog nadrukkelijke, af te ronden tannines, goede lengte
redelijk indrukwekkende wijn, om nog een tijdje (tot 5 jaar?) af te blijven.


Touriga Nacional is de belangrijkste druif voor goede porto en een verplichte druif in de Dão. Portugal's finest.
Kleine druiven, laag rendement.
Beste van de Test van Portugese rode wijnen (TestAankoop 2016)

2. Quinta de Lemos Dona Santana 2010
DOC Dão
60% Touriga Nacional, 20% Tinta Roriz (= Tempranillo), 10% Alfrocheiro, 10% Jaen
14% vol. - Colruyt (rode prijs) - 12,15 euro

oog: helder, vol tot intens, ondoorzichtig karmijnrood à zwarte kers, goede tranen
neus: vol tot intens, krieken en zwart fruit, gestoofd fruit (pruim), eik, ceder, tabak, rook, koffie, thee, peper, vanille, koeienstal, weelderig.
mond: harmonieus en finesserijk, eindigend op drop, behoorlijk lang.
een zeer evenwichtige, smakelijke wijn.


3. Quinta do Portal Reserva 2011
D.O.C. Douro
45% Tinta Roriz, 40% Touriga Nacional, 15% Touriga Franca (9 maanden nieuwe Franse eik)
Quinta do Portal, Sabrosa
14% vol - Chacalli-De Decker, Antwerpen - 16,25 euro

oog: helder, intens, ondoorzichtig, zwarte kers, volledig gekleurde meniscus en goede, gekleurde tranen
neus: intens, zwarte bes, bramen, kers, gestoofde krieken, eikenhout, roostergeuren, koffie, thee, peper, vanille, finesserijk
mond: harmonieus en finesserijk, eindigend op krieken, goede lengte.
Serieuze wijn. Misschien nog even afblijven tot binnen een jaar of drie.


4. Esporão Reserva 2013
DOC Alentejo
Aragonez, Trincadeira, Cabernet Sauvignon, Alicante Bouschet (12 maanden in Franse en Amerikaans eik)
Herdade do Esporão, Reguengos de Monsaraz
14,5% vol. - Chacalli-De Decker, Antwerpen - 18,95 euro

oog: helder, intens, ondoorzichtig, karmijn met mauve, gekleurde meniscus, gekleurde tranen
neus: intens, zwarte bes, vlier, gestoofd fruit, eikenhout, tabak, rook, peper, vanille, kaneel (peperkoek), beetje dierlijk, fijn
mond: harmonieus en fijn, sappig, goede lengte.


5. Redoma Tinto 2014
DOC Douro
Niepoort S.A. Vila Nova de Gaia
13% vol. - Young Charly, Merksem - 33,54 euro

oog: helder, intens, ondoorzichtig, karmijn met purper, gekleurde tranen en meniscus
neus: intens, viooltje, braam, zwarte bes, gestoofde krieken, eik, tabak, kaneel, peper, kruidnagel, finesserijk, jong en fris.
mond: goed evenwicht, finesserijk met wat hout en met krieken in de nasmaak, redelijke lengte.


De twee Douro-wijnen vielen het meest in de smaak, waarbij de nummer 3 het haalde van de nummer 5 op basis van de prijs.

Niepoort's originele Dourowijn, voor het eerst uitgebracht in 1991. Oude op het noorden gerichte wijngaarden van de Quinta de Nàpoles en de Pinhãovallei vormen de basis van deze wijn, de variëteiten zijn Tinta Amarela, Tinta Roriz en Touriga Franca, Rufete, Tinto Cão. 50% ontrist en met de voeten getreden in granieten lagares. Opvoeding in oude vaten.

6. Porto Colheita 2001
Engarrafado em 2012
Touriga Nacional, Touriga Franca, Tonto Cão, Tinta Francisca, Tinta Amarela, Sousão, Tinta Roriz en andere
Niepoort S.A. - Porto
20,5% vol. - Young Charly, Merksem - 35,95 euro

oog: helder, intens, matig doorzichtig, tuilé, mooie tranen
neus: intens tot diep, kriek, diverse vruchten, rozijnen, gekonfijte kriek, noten, ceder, tabak, thee, rum, peper, heel fijn
mond: vanzelfsprekende molligheid, goed ondersteund door zuren en zelfs nog wat tannine.


Een bewijs dat een Colheita een interessant alternatief is voor eens zo dure vintage, met alle gedoe vandien, van decanteren, afbrokkelende kurken, lange bewaartijden enz.

Colheita Port is een Tawny van een enkel oogstjaar, gerijpt op hout gedurende minstens 7 jaar voor de botteling.

Even terugkomen op dit laatste: colheita als alternatief zien voor vintage port is niet echt waar, dat is eerder appels met peren vergelijken..!
Een colheita is een tawny port en een vintage is een ruby port. Dat is echt wel een enorm verschil. Het is beide port, maar daar houd het dan ook zo'n beetje mee op. Daarnaast kan een mooie colheita net zo duur of nog duurder zijn dan een vintage..
nono dussssssssss


RE: Portugalavond - don quichotte - 28-07-2017 10:24 PM

(28-07-2017 03:30 PM)Monique schreef:  ........
Even terugkomen op dit laatste: colheita als alternatief zien voor vintage port is niet echt waar, dat is eerder appels met peren vergelijken..!
Een colheita is een tawny port en een vintage is een ruby port. Dat is echt wel een enorm verschil. Het is beide port, maar daar houd het dan ook zo'n beetje mee op. Daarnaast kan een mooie colheita net zo duur of nog duurder zijn dan een vintage..
nono dussssssssss

@Monique ,
Ik waardeer je reactie dat je deze discussie in vraag stelt.
Ook omdat ik geloof dat je voldoende ervaring hebt met Porto.
Op dat vlak ben ik wel een echte leek. Maar heb toch al een aantal memorabele porto's gedronken.
Lang geleden (> 25 jaar) dronk ik ooit in een Oostende's restaurant een hemelse verouderdere porto. (meer zinnigs weet ik hierover niet meer te vertellen)
Het feit dat ik die smaak en de sensatie in neus en mond nu nog probeer te reconstrueren zegt meer dan voldoende.


RE: Portugalavond - Jordaens - 28-07-2017 10:44 PM

"Een interessant alternatief" is geen synoniem voor "hetzelfde", hé, Monique. Wees gerust, ik heb mijn dosis port door de jaren heen ook wel gehad, van vintage uit de negentiende eeuw tot "van 't vat" in literse flessen uit de Bergstraat in Heist-op-den-Berg...

En wat de prijs betreft, ik vind zo direct geen Niepoort vintage 2001, maar de 2003 staat bij Young Charly aan 73,14 euro. Iets meer dan het dubbele dus van de Colheita die we dronken.

En ook mijn argument wat het knoeien met bezinksel en brokkelige kurken (voor wat oudere vintages, natuurlijk) vind ik zeker in deze haastige tijden een graad van waarheid bevatten.

En tenslotte: technisch gezien heb je wel gelijk dat een vintage eigenlijk een ruby is, maar de shippers zullen dat niet echt graag horen, denk ik.


RE: Portugalavond - Monique - 29-07-2017 10:19 AM

Even vooropstellen dat ik geen welles/nietes discussie aan wil gaan:
Bij colheita komt het er mede op aan wanneer de wijn gebotteld wordt. Een colheita mag na 7 jaar gebotteld worden, maar het gebeurd ook pas na vele tientallen jaren. Dan heb je natuurlijk iets heel anders in je glas en ook een ander prijskaartje. Dus als je een fles colheita koopt is niet alleen het oogstjaar van belang, maar zeker ook het botteljaar. Je gaat dan eerder richting een 20, 30 of 40 jaar oude tawny. Niepoort maakt zeer mooie colheita's die vele jaren op vat hebben gelegen, evenals bv Kopke en Noval. Het kan dan ook zomaar zijn dat je een colheita uit een bepaald oogstjaar tegen komt met verschillende botteldata. Dit bepaald mede het prijsverschil.
Ahh ja, vintage port... deze wordt altijd 2-3 jaar na de oogst gebotteld, dus toch wel een groot verschil. Ik vind beide stijlen erg lekker, maar mijn persoonlijke voorkeur gaat toch uit naar VP, met name de frisheid en het fruit prefereer ik boven de nootachtige smaak van de tawny's.
Als alternatief zou ik daarom eerder een colheita met een tawny met leeftijdsaanduiding vergelijken.
Tip, mocht iemand nog interesse hebben in een mooie 20-y old tawny: probeer dan eens de Ferreira Duque de Braganca, heel erg lekker!

Het brokkelen van de kurken is inderdaad een grote ergernis bij oude flessen, maar daar hebben we zeefjes voor denk ik dan maar ;-)

Vraagje: Waarom zou VP geen ruby stijl genoemd mogen worden?

PS: 2001 is niet algemeen gedeclareerd als full-vintage, 2003 wel, dus vandaar ook de hoge(re) prijs.

En nu allemaal aan de port kusknipoog


RE: Portugalavond - vinejo - 29-07-2017 10:46 AM

Zeer interessant allemaal, we zijn hier weer aan het bijleren thumbsup


RE: Portugalavond - wvd - 29-07-2017 11:22 AM

Vintage Port is in principe de Shipper's beste Port in een groot jaar. Ik ben grote fan en er liggen dan ook wel een honderd-tal flesjes in mijn kelderke. Het probleem is absoluut het hele gedoe. Ik tracht de flessen te openen door ze met een "oneerlijke butler" telijf te gaan terwijl ze lichtjes schuin in een schenkmandje ligt. Al geprobeerd? Ik denk niet dat ik er ooit 1 zonder probleem open heb gekregen, zou een Durand moeten kopen, maar kost 130€ en dan maar liever het ziftje van Monique.
Er zijn even mooie andere Port's, zowel van 1 enkel jaar als oudere tawny's. Wist je dat ook die soms heerlijk verdeer rijpen op fles? nlangs een "vergeten" 20y Croft gedronken met meer dan 20 jaar extra fles. Propvol bezinksel, zal de foto eens posten, heerlijke wijn, maar dan ook echt heerlijk. Heb nu nog een 40y Noval die ook als bijna 30 jaar fles heeft, benieuwd...
Ik zoek naar een kleiner, onafhankelijk huis. Alle port is nu ofwel Portugese stijl (niks mis mee) ofwel eigendom van Symington of de Taylor's groep. Binnenkort stalen, erg benieuwd, misschien dan wel onze eigen import!


RE: Portugalavond - vinejo - 29-07-2017 11:28 AM

(29-07-2017 11:22 AM)wvd schreef:  Vintage Port is in principe de Shipper's beste Port in een groot jaar. Ik ben grote fan en er liggen dan ook wel een honderd-tal flesjes in mijn kelderke. Het probleem is absoluut het hele gedoe. Ik tracht de flessen te openen door ze met een "oneerlijke butler" telijf te gaan terwijl ze lichtjes schuin in een schenkmandje ligt. Al geprobeerd? Ik denk niet dat ik er ooit 1 zonder probleem open heb gekregen, zou een Durand moeten kopen, maar kost 130€ en dan maar liever het ziftje van Monique.
Er zijn even mooie andere Port's, zowel van 1 enkel jaar als oudere tawny's. Wist je dat ook die soms heerlijk verdeer rijpen op fles? nlangs een "vergeten" 20y Croft gedronken met meer dan 20 jaar extra fles. Propvol bezinksel, zal de foto eens posten, heerlijke wijn, maar dan ook echt heerlijk. Heb nu nog een 40y Noval die ook als bijna 30 jaar fles heeft, benieuwd...
Ik zoek naar een kleiner, onafhankelijk huis. Alle port is nu ofwel Portugese stijl (niks mis mee) ofwel eigendom van Symington of de Taylor's groep. Binnenkort stalen, erg benieuwd, misschien dan wel onze eigen import!

Eigen (im)Port, haha ;-)


RE: Portugalavond - Jordaens - 29-07-2017 03:38 PM

Akkoord, laten we er geen facebookdiscussie van maken, Monique. Maar toch nog even ter verduidelijking: als ik schrijf dat "alternatief" niet "hetzelfde" betekent dan is dat toch iets meer dan semantiek. Een colheita is helemaal niet hetzelfde als een vintage. Maar m.i. heeft een oudere vintage toch meer gelijkenissen met een colheita, dan verschillen. Het is niet alsof de ene een Sauternes zou zijn en de andere een Maury...

Het ging er me vooral om, dat je bij de colheita vermijdt om een fles jaren in de kelder te moeten houden, voorzichtig met het bezinksel te moeten omspringen (en dan nog meestal een hele kluts te moeten weggieten), en die verdomde kurk zeker niet te vergeten... En ondanks dat gemak toch een fraaie port in het glas te krijgen.

Voor meestal een zachtere prijs. Mijn voorbeeld van vorige keer was niet geheel sluitend, daarom deze: eveneens bij Young Charly, Colheita Niepoort 2000: 33,02 euro, de vintage 2000: 75,17 euro.

Maar dit gezegd zijnde: voor wie nog niet heel geïntroduceerd is in de wereld van portwijnen: dompel er u in onder. Je hoeft heus niet meteen Taylor 1977 in huis te halen om er plezier aan te beleven.

En Stilton! Stilton is verplicht!


RE: Portugalavond - wvd - 29-07-2017 04:21 PM

(29-07-2017 11:28 AM)vinejo schreef:  
(29-07-2017 11:22 AM)wvd schreef:  Vintage Port is in principe de Shipper's beste Port in een groot jaar. Ik ben grote fan en er liggen dan ook wel een honderd-tal flesjes in mijn kelderke. Het probleem is absoluut het hele gedoe. Ik tracht de flessen te openen door ze met een "oneerlijke butler" telijf te gaan terwijl ze lichtjes schuin in een schenkmandje ligt. Al geprobeerd? Ik denk niet dat ik er ooit 1 zonder probleem open heb gekregen, zou een Durand moeten kopen, maar kost 130€ en dan maar liever het ziftje van Monique.
Er zijn even mooie andere Port's, zowel van 1 enkel jaar als oudere tawny's. Wist je dat ook die soms heerlijk verdeer rijpen op fles? nlangs een "vergeten" 20y Croft gedronken met meer dan 20 jaar extra fles. Propvol bezinksel, zal de foto eens posten, heerlijke wijn, maar dan ook echt heerlijk. Heb nu nog een 40y Noval die ook als bijna 30 jaar fles heeft, benieuwd...
Ik zoek naar een kleiner, onafhankelijk huis. Alle port is nu ofwel Portugese stijl (niks mis mee) ofwel eigendom van Symington of de Taylor's groep. Binnenkort stalen, erg benieuwd, misschien dan wel onze eigen import!

Eigen (im)Port, haha ;-)

cheers


RE: Portugalavond - Monique - 29-07-2017 10:10 PM

(29-07-2017 03:38 PM)Jordaens schreef:  Akkoord, laten we er geen facebookdiscussie van maken, Monique. Maar toch nog even ter verduidelijking: als ik schrijf dat "alternatief" niet "hetzelfde" betekent dan is dat toch iets meer dan semantiek. Een colheita is helemaal niet hetzelfde als een vintage. Maar m.i. heeft een oudere vintage toch meer gelijkenissen met een colheita, dan verschillen. Het is niet alsof de ene een Sauternes zou zijn en de andere een Maury...

Het ging er me vooral om, dat je bij de colheita vermijdt om een fles jaren in de kelder te moeten houden, voorzichtig met het bezinksel te moeten omspringen (en dan nog meestal een hele kluts te moeten weggieten), en die verdomde kurk zeker niet te vergeten... En ondanks dat gemak toch een fraaie port in het glas te krijgen.

Voor meestal een zachtere prijs. Mijn voorbeeld van vorige keer was niet geheel sluitend, daarom deze: eveneens bij Young Charly, Colheita Niepoort 2000: 33,02 euro, de vintage 2000: 75,17 euro.

Maar dit gezegd zijnde: voor wie nog niet heel geïntroduceerd is in de wereld van portwijnen: dompel er u in onder. Je hoeft heus niet meteen Taylor 1977 in huis te halen om er plezier aan te beleven.

En Stilton! Stilton is verplicht!

Je hebt gelijk dat een gerijpte vintage vaak richting een oude tawny kruipt, maar ook bij een gerijpte colheita (zoals wdv zegt rijpt een colheita vaak nog mooi door op de fles) vind ik toch minder frisheid terug dan bij een oudere vintage.

Maar laten we vooral genieten van een mooi glas port. Als we elkaar eens ergens tegen komen dan drinken we samen een lekker glas 2000 Niepoort VP en filosoferen we er verder over Wink en ik trakteer..!


RE: Portugalavond - don quichotte - 29-07-2017 11:37 PM

(29-07-2017 10:10 PM)Monique schreef:  ..............
Maar laten we vooral genieten van een mooi glas port. Als we elkaar eens ergens tegen komen dan drinken we samen een lekker glas 2000 Niepoort VP en filosoferen we er verder over Wink en ik trakteer..!

Waar kan ik je ergens tegenkomen? Cool
Sorry........je had het niet tegen mij en het is hier ook geen datingsite. Wink


RE: Portugalavond - vinejo - 29-07-2017 11:54 PM

(29-07-2017 11:37 PM)don quichotte schreef:  
(29-07-2017 10:10 PM)Monique schreef:  ..............
Maar laten we vooral genieten van een mooi glas port. Als we elkaar eens ergens tegen komen dan drinken we samen een lekker glas 2000 Niepoort VP en filosoferen we er verder over Wink en ik trakteer..!

Waar kan ik je ergens tegenkomen? Cool
Sorry........je had het niet tegen mij en het is hier ook geen datingsite. Wink

t Scheelt soms niet veel Wink


RE: Portugalavond - Monique - 30-07-2017 12:02 AM

(29-07-2017 11:54 PM)vinejo schreef:  
(29-07-2017 11:37 PM)don quichotte schreef:  
(29-07-2017 10:10 PM)Monique schreef:  ..............
Maar laten we vooral genieten van een mooi glas port. Als we elkaar eens ergens tegen komen dan drinken we samen een lekker glas 2000 Niepoort VP en filosoferen we er verder over Wink en ik trakteer..!

Waar kan ik je ergens tegenkomen? Cool
Sorry........je had het niet tegen mij en het is hier ook geen datingsite. Wink

t Scheelt soms niet veel Wink

Er bestaat nauwelijks iets mooiers dan iets delen met elkaar, dus jullie zijn allemaal welkom om een glaasje mee te drinken cheers, maar ook niet meer dan dat nono


RE: Portugalavond - Jordaens - 30-07-2017 01:30 PM

Als dat de gemoederen alhier tot bedaren zou kunnen brengen, dan kunnen we ons nog altijd laten chaperonneren...
Let wel, mijn chaperonne drinkt altijd mee!


RE: Portugalavond - Monique - 30-07-2017 02:38 PM

Haha, meer dan welkom, ik voel me sowieso altijd al een beetje alleen hier tussen al dat manvolk . . . Blush

Waar zijn al die wijn drinkende en genietende vrouwen. . . ?


RE: Portugalavond - rik - 30-07-2017 04:40 PM

wanneer en waar is dat feestje?


RE: Portugalavond - fleer - 30-07-2017 11:19 PM

Dus, vriendin/vrouw meebrengen en een goede fles colheita die zijn "mannetje" kan staan. Smile of zijn er nog voorwaarden?

Grtz


RE: Portugalavond - Monique - 31-07-2017 10:55 AM

Haha, over de voorwaarden moet ik nog eens nadenken Rolleyes maar eerst een bierproeverij voor manlief (bedankt voor de tip Jo)


RE: Portugalavond - vinejo - 31-07-2017 11:18 AM

(31-07-2017 10:55 AM)Monique schreef:  Haha, over de voorwaarden moet ik nog eens nadenken Rolleyes maar eerst een bierproeverij voor manlief (bedankt voor de tip Jo)

Aha, hét moment om deze vervaarlijk uitdeinende topic terug te brengen naar...eh een andere off-topic Cool
Benieuwd hoe de bierproeverij meevalt, Monique!


RE: Portugalavond - Jordaens - 01-08-2017 06:54 PM

Hold that thought!
Ik heb hier altijd nog wel wat ouwe rommel, die ik kan meebrengen. Die paar keren in Merksem is gebleken dat er nog altijd mensen zijn die dat lekker vinden...

En Stilton, natuurlijk.


RE: Portugalavond - fleer - 12-08-2017 01:05 AM

Ik heb hier nog iets zeldzaams liggen uit 1965.

Voor diegene die iets meer willen weten over port jaren, https://www.vinhodoporto.nl/Port_jaren

Grtz


RE: Portugalavond - jr02 - 12-08-2017 03:20 PM

(29-07-2017 10:10 PM)Monique schreef:  
(29-07-2017 03:38 PM)Jordaens schreef:  Voor meestal een zachtere prijs. Mijn voorbeeld van vorige keer was niet geheel sluitend, daarom deze: eveneens bij Young Charly, Colheita Niepoort 2000: 33,02 euro, de vintage 2000: 75,17 euro.

Om het verschil in prijs te mijden, uwe vintage port jong aankopen: Vintage 2015 is TOPHeart

Nick Delaforce, de portmaker van Niepoort, is enthousiast over deze port.
Jaargang 2015 wordt nu al gesuggereerd dat hij tot de beste van de afgelopen 100 jaar behoort, zo niet de beste is! Niepoort Vintage Port 2015 zal zéker één van de grootste Niepoort Vintage Ports worden ooit!
Nick Delaforce, Niepoort


Niepoort 2015= +/- 58€

In de betere/gedeclareerde port jaren koop ik telkens een kistje 'Kopke', voor mij P/Q applaus maar hoe komt het dat ik maar nergens de vintage 2015 kan vinden, terwijl de Niepoort al lang in primeur werd aangeboden en seder vorige week al ligt te rusten in mijn kelder?


RE: Portugalavond - Kupers - 12-08-2017 05:37 PM

Misschien niet gedeclareerd?


RE: Portugalavond - Dc - 12-08-2017 07:12 PM

(12-08-2017 05:37 PM)Kupers schreef:  Misschien niet gedeclareerd?

Hier ben ik benieuwd naar. Zoek misschien wat 2015 in te kopen... tips ook altijd welkom!


RE: Portugalavond - Monique - 12-08-2017 07:29 PM

2015 is geen algemeen gedeclareerd jaar, dat zou een reden kunnen zijn.
Misschien komt er later dit jaar of volgend jaar toch nog een vintage van Kopke uit, maar dat zou dan ook de Quinta sao Luis kunnen zijn.
In sommige jaren is er een gedeelde declaratie, dwz dat er twee opeenvolgende jaren als groot vintage jaar uitgeroepen wordt. De ene helft kiest dan voor het ene jaar en de andere helft voor het andere jaar. Dat is nu niet gebeurd, de meeste grote huizen verwachten dat 2016 de 2015 nog zal overtreffen.
Sommige huizen hebben echter toch een full-vintage uitgebracht, bv Niepoort en Noval, maar de meeste huizen hebben alleen hun tweede wijn uitgebracht in 2015, bv Quinta do Bonfim (Dow), Quinta dos Malvedos (Graham), Guimaraens (Fonseca), Quinta da Roeda (Croft).


RE: Portugalavond - wvd - 13-08-2017 11:17 AM

(12-08-2017 03:20 PM)jr02 schreef:  Om het verschil in prijs te mijden, uwe vintage port jong aankopen: Vintage 2015 is TOPHeart

Om het lange wachten te vermijden: uw port oud kopen!
Nu heeft blijkbaar iedereen de weg gevonden en is het niet meer zo interessant, maar het gros van mijn Vintage Ports kocht ik op veilingen, meestal Christie's Amsterdam. Ik betaalde er dan minder voor dan 15 jaar jongere jaren die net op de markt kwamen.
Vintage 2015 ga ik niet kopen want tegen de tijd dat die rijp is ben ik overrijp Sad


RE: Portugalavond - vinejo - 13-08-2017 11:21 AM

(13-08-2017 11:17 AM)wvd schreef:  
(12-08-2017 03:20 PM)jr02 schreef:  Om het verschil in prijs te mijden, uwe vintage port jong aankopen: Vintage 2015 is TOPHeart

Om het lange wachten te vermijden: uw port oud kopen!
Nu heeft blijkbaar iedereen de weg gevonden en is het niet meer zo interessant, maar het gros van mijn Vintage Ports kocht ik op veilingen, meestal Christie's Amsterdam. Ik betaalde er dan minder voor dan 15 jaar jongere jaren die net op de markt kwamen.
Vintage 2015 ga ik niet kopen want tegen de tijd dat die rijp is ben ik overrijp Sad

Zolang ge niet rot zijt is er hoop Big Grin

Maar wel interessant wat je zegt, dit fenomeen zie je trouwens ook bij oude Bordeaux. Enig probleem is natuurlijk dat de je de herkomst en bewaaromstandigheden meestal niet kent.


RE: Portugalavond - wvd - 13-08-2017 11:47 AM

(13-08-2017 11:21 AM)vinejo schreef:  
(13-08-2017 11:17 AM)wvd schreef:  
(12-08-2017 03:20 PM)jr02 schreef:  Om het verschil in prijs te mijden, uwe vintage port jong aankopen: Vintage 2015 is TOPHeart

Om het lange wachten te vermijden: uw port oud kopen!
Nu heeft blijkbaar iedereen de weg gevonden en is het niet meer zo interessant, maar het gros van mijn Vintage Ports kocht ik op veilingen, meestal Christie's Amsterdam. Ik betaalde er dan minder voor dan 15 jaar jongere jaren die net op de markt kwamen.
Vintage 2015 ga ik niet kopen want tegen de tijd dat die rijp is ben ik overrijp Sad

Zolang ge niet rot zijt is er hoop Big Grin

Maar wel interessant wat je zegt, dit fenomeen zie je trouwens ook bij oude Bordeaux. Enig probleem is natuurlijk dat de je de herkomst en bewaaromstandigheden meestal niet kent.

Inderdaad, je moet goed uitkijken met wat je koopt en letten op het niveau. Zelf met Vintage Port nooit een probleem gehad en toch al redelijk wat gedronken. Ik kocht een relatief lichte maar heel lekkere Burmester 1985 toen die zowat 20 jaar oud was aan nog geen 15€ en alle 24 flessen waren meer dan OK!
Ook Sauternes kan je redelijk gerust op veilingen kopen. Indien mogelijk altijd wel letten op niveau en (in mindere mate) de kleur. Vanwege de kurk is er altijd wel wat verschil in een kist, maar de lage niveaus en de donkerste drink je gewoon eerst.


RE: Portugalavond - fleer - 13-08-2017 12:07 PM

(13-08-2017 11:21 AM)vinejo schreef:  
(13-08-2017 11:17 AM)wvd schreef:  
(12-08-2017 03:20 PM)jr02 schreef:  Om het verschil in prijs te mijden, uwe vintage port jong aankopen: Vintage 2015 is TOPHeart

Om het lange wachten te vermijden: uw port oud kopen!
Nu heeft blijkbaar iedereen de weg gevonden en is het niet meer zo interessant, maar het gros van mijn Vintage Ports kocht ik op veilingen, meestal Christie's Amsterdam. Ik betaalde er dan minder voor dan 15 jaar jongere jaren die net op de markt kwamen.
Vintage 2015 ga ik niet kopen want tegen de tijd dat die rijp is ben ik overrijp Sad

Zolang ge niet rot zijt is er hoop Big Grin

Maar wel interessant wat je zegt, dit fenomeen zie je trouwens ook bij oude Bordeaux. Enig probleem is natuurlijk dat de je de herkomst en bewaaromstandigheden meestal niet kent.

Inderdaad, er zijn heel wat handelaars die hun brood verdienen met het opkopen wat kelders, vooral in Belgie ligt het aanbod zo blijkt.

Ik ben niet op zoek naar een bepaalde fles maar eerder naar koopjes en wie de veilingen afschuimt tijdens de zomerperiode kan wel eens zijn slag slagen.
Meestal vind ik de veilingprijzen (bruto) te duur.

Grtz


RE: Portugalavond - wvd - 13-08-2017 01:06 PM

(13-08-2017 12:07 PM)fleer schreef:  
(13-08-2017 11:21 AM)vinejo schreef:  
(13-08-2017 11:17 AM)wvd schreef:  
(12-08-2017 03:20 PM)jr02 schreef:  Om het verschil in prijs te mijden, uwe vintage port jong aankopen: Vintage 2015 is TOPHeart

Om het lange wachten te vermijden: uw port oud kopen!
Nu heeft blijkbaar iedereen de weg gevonden en is het niet meer zo interessant, maar het gros van mijn Vintage Ports kocht ik op veilingen, meestal Christie's Amsterdam. Ik betaalde er dan minder voor dan 15 jaar jongere jaren die net op de markt kwamen.
Vintage 2015 ga ik niet kopen want tegen de tijd dat die rijp is ben ik overrijp Sad

Zolang ge niet rot zijt is er hoop Big Grin

Maar wel interessant wat je zegt, dit fenomeen zie je trouwens ook bij oude Bordeaux. Enig probleem is natuurlijk dat de je de herkomst en bewaaromstandigheden meestal niet kent.

Inderdaad, er zijn heel wat handelaars die hun brood verdienen met het opkopen wat kelders, vooral in Belgie ligt het aanbod zo blijkt.

Ik ben niet op zoek naar een bepaalde fles maar eerder naar koopjes en wie de veilingen afschuimt tijdens de zomerperiode kan wel eens zijn slag slagen.
Meestal vind ik de veilingprijzen (bruto) te duur.

Grtz

Ik koop nog heel zelden iets op een veiling, het vet is er van de soep. Ik ken iemand die zijn brood verdient met kelders opkopen, maar die weet dan ook wat iets exact waard is, hoe de wijnen bewaard werden etc. en de marges liggen daar zeker niet te hoog. Ik hoor wel dat België momenteel zowat "opgekocht" is en het "jachtgebied" verhuist nu meer naar Duitsland.


RE: Portugalavond - Jordaens - 28-01-2018 09:31 AM

Omwille van een opmerking van Fleer in de topic over "investering wijnkelder", namelijk dat Portugese wijnen in zijn ogen te duur zouden zijn, moest ik aan deze thread terugdenken. En aan het feit dat ons groepje toen zowat alle Portugese wijnen duurder inschatten dan ze waren. Sorry, Fleer, maar ik vond die opmerking dan ook een beetje vreemd, zeker nu we zelf aan vier avonden Spanje begonnen zijn en de confrontatie met Spaanse prijzen toch ook niet altijd van de poes is...

En om het ook nog even over porto te hebben. Gisteren haalde ik een fles uit de kelder, waarschijnlijk in 2008 op mijn eigen veiling gekocht in een lotje van drie porto's. Burmester Superior Secco...
De botteling moet uit de jaren zestig stammen en het moet dus om een witte port gaan. Het niveau was intussen laag in de schouder gezakt en het verhaal van brokkelige kurk en zeefje was onvermijdelijk. De kleur was cognac, een beetje troebel, allicht mede door het gefoefel met de kurk...

De wijn zelf gaf bijzonder veel plezier, hij was helemaal niet "secco" maar had veel molligheid, gedragen door goede zuren. Enfin, een tawny van een halve eeuw oud, die het nog goed deed. Kruiden, rozijnen, boenwas en noten aan de neus en een lange frisse zoete afdronk.

Blijkbaar worden er geen "Superiors" meer gemaakt bij Burmester, wat dit toch ook een beetje een historische fles maakt. En kijk toch eens wat voor fijne verrassingen je kan hebben op een wijnveiling...


RE: Portugalavond - Dave - 28-01-2018 12:49 PM

(28-01-2018 09:31 AM)Jordaens schreef:  Omwille van een opmerking van Fleer in de topic over "investering wijnkelder", namelijk dat Portugese wijnen in zijn ogen te duur zouden zijn, moest ik aan deze thread terugdenken. En aan het feit dat ons groepje toen zowat alle Portugese wijnen duurder inschatten dan ze waren. Sorry, Fleer, maar ik vond die opmerking dan ook een beetje vreemd, zeker nu we zelf aan vier avonden Spanje begonnen zijn en de confrontatie met Spaanse prijzen toch ook niet altijd van de poes is...

En om het ook nog even over porto te hebben. Gisteren haalde ik een fles uit de kelder, waarschijnlijk in 2008 op mijn eigen veiling gekocht in een lotje van drie porto's. Burmester Superior Secco...
De botteling moet uit de jaren zestig stammen en het moet dus om een witte port gaan. Het niveau was intussen laag in de schouder gezakt en het verhaal van brokkelige kurk en zeefje was onvermijdelijk. De kleur was cognac, een beetje troebel, allicht mede door het gefoefel met de kurk...

De wijn zelf gaf bijzonder veel plezier, hij was helemaal niet "secco" maar had veel molligheid, gedragen door goede zuren. Enfin, een tawny van een halve eeuw oud, die het nog goed deed. Kruiden, rozijnen, boenwas en noten aan de neus en een lange frisse zoete afdronk.

Blijkbaar worden er geen "Superiors" meer gemaakt bij Burmester, wat dit toch ook een beetje een historische fles maakt. En kijk toch eens wat voor fijne verrassingen je kan hebben op een wijnveiling...

Ik heb nog maar beperkte ervaring met zowel Portugal als Spanje, maar tot nu toe had ik ook de indruk dat je voor p/q verhouding beter in Portugal zat.

De beste Portugese wijnen die ik al gedronken heb zijn die van Quinta do Vallado. De Touriga Nacional kost hier rond de 20€ en scoort steevast RP 92-93, de Reserva blijft onder de 30€ en zit bij Parker vaak rond de 95. Los van RP zijn scores vind ik het zelf ook echte klasbakken.

Maar ja daarop alleen kan/wil ik mij niet baseren.