wijnliefhebbers
Beste Belgische wijnen - Afdrukversie

+- wijnliefhebbers (http://www.vinejo.freebb.be)
+-- Forum: Andere Europese landen (/forum-28.html)
+--- Forum: De lage Landen (Benelux) (/forum-74.html)
+--- Discussie: Beste Belgische wijnen (/thread-5522.html)


Beste Belgische wijnen - FRANCISPICCART - 22-09-2017 09:00 PM

In de hotelschool Ter Groene Poorte in Brugge vond woendag de proeverij plaats om de beste Belgische wijnen van 2017 te bekronen.
Hier vind je de resultaten:
http://www.belgianwines.com/nl/blog/resultaten-beste-belgische-wijn-2017


RE: Beste Belgische wijnen - Biff - 23-09-2017 08:38 AM

Interessant thumbsup
Ik ga -op 15km wonende van Heuvelland- toch es moeten beginnen die wijnen van aldaar leren ontdekken!


RE: Beste Belgische wijnen - Smaakatleet - 23-09-2017 09:35 AM

Vin de Liège Ô de craie die goud behaalt.
Geen verassing hier. Wink


RE: Beste Belgische wijnen - Fre - 26-09-2017 09:34 PM

(23-09-2017 08:38 AM)Biff schreef:  Interessant thumbsup
Ik ga -op 15km wonende van Heuvelland- toch es moeten beginnen die wijnen van aldaar leren ontdekken!

Een keer geproefd en was niet onder de indruk. Was wel een minder jaar. Proberen, zou k zeggen.


RE: Beste Belgische wijnen - TheFarm - 31-01-2018 10:22 PM

Zeer onder de indruk van contrepoinr 2015


RE: Beste Belgische wijnen - frederik-bel - 06-09-2018 03:15 PM

Over twee weken worden de Belgische wijnen opnieuw geproefd. Ben zeer benieuwd naar de resultaten, aangezien er de laatste 2-3 jaar veel nieuwe domeinen zijn bijgekomen.

Zijn er nog forumleden die aanwezig zullen zijn?


RE: Beste Belgische wijnen - Olivier - 06-09-2018 04:03 PM

(06-09-2018 03:15 PM)frederik-bel schreef:  Over twee weken worden de Belgische wijnen opnieuw geproefd. Ben zeer benieuwd naar de resultaten, aangezien er de laatste 2-3 jaar veel nieuwe domeinen zijn bijgekomen.

Zijn er nog forumleden die aanwezig zullen zijn?

Dag Frederik,

welkom op dit forum! Ik neem aan dat je zaakvoerder bent van Belartisan? Kondig gerust je degustatie aan hier : http://www.vinejo.freebb.be/forum-57.html Deze topic is speciaal gemaakt hiervoor.

In dezelfde rubriek vind je ook het Hoekje van de Handelaar. Daar kan je alles aankondigen wat je zaak betreft, acties, etc. Dit om transparant te zijn en te vermijden dat er discussies komen over sluikreclame enzoverder. Dus dank om daar rekening mee te houden.

Voor de rest uiteraard volledig welkom om mee te discussiëren op dit forum. Iemand met goede kennis van zaken over Belgische wijnen is zeer welkom!

Olivier


RE: Beste Belgische wijnen - frederik-bel - 06-09-2018 04:58 PM

Dag Olivier,
Zaakvoerder niet, maar al 8 jaar in dienst als ambassadeur van Belgische wijnen ea. delicatessen.

Onze eigen degustaties zal ik in het juiste forum posten. De vorige reactie gaat natuurlijk over de proeverij die de Vereneiging van Vlaamse Sommeliers onafhanmkelijk organiseert: https://www.vlaamse-sommeliers.be/blog/beste-sommelier-1


RE: Beste Belgische wijnen - vinejo - 06-09-2018 05:59 PM

Blij om een ambassadeur van Belgische wijnen op ons forum te mogen verwelkomen!
Schol cheers
(met 2 Belgische biertjes ;-) )


RE: Beste Belgische wijnen - Olivier - 06-09-2018 08:45 PM

(06-09-2018 04:58 PM)frederik-bel schreef:  Dag Olivier,
Zaakvoerder niet, maar al 8 jaar in dienst als ambassadeur van Belgische wijnen ea. delicatessen.

Onze eigen degustaties zal ik in het juiste forum posten. De vorige reactie gaat natuurlijk over de proeverij die de Vereneiging van Vlaamse Sommeliers onafhanmkelijk organiseert: https://www.vlaamse-sommeliers.be/blog/beste-sommelier-1

Aha! Interesting, bedankt!


RE: Beste Belgische wijnen - Innesto - 07-09-2018 07:03 PM

(06-09-2018 03:15 PM)frederik-bel schreef:  Over twee weken worden de Belgische wijnen opnieuw geproefd. Ben zeer benieuwd naar de resultaten, aangezien er de laatste 2-3 jaar veel nieuwe domeinen zijn bijgekomen.

Zijn er nog forumleden die aanwezig zullen zijn?

Vooral benieuwd hoe de wijnen van Aldeneyck in de smaak vallen. Voor mij, zonder chauvinistisch te zijn, toch het betere werk uit eigen land.


RE: Beste Belgische wijnen - frederik-bel - 07-09-2018 07:08 PM

Aldeneyck is zeker één van de beste domeinen van ons land. Twee jaar geleden is hun toen nieuwe Chardonnay Heerenlaa ook verkozen als de allerbeste Belgische wijn! Die kreeg de hoogste score van alle deelnemende wijnen.


RE: Beste Belgische wijnen - FRANCISPICCART - 07-09-2018 07:22 PM

(07-09-2018 07:08 PM)frederik-bel schreef:  Aldeneyck is zeker één van de beste domeinen van ons land. Twee jaar geleden is hun toen nieuwe Chardonnay Heerenlaa ook verkozen als de allerbeste Belgische wijn! Die kreeg de hoogste score van alle deelnemende wijnen.

Inderdaad Frederik, enige tijd geleden de Chardonnay Heerenlaak 2016 geproefd van Aldeneyck. Zeer mooie chardonnay, dat mag zeker gezegd worden.


RE: Beste Belgische wijnen - wvd - 08-09-2018 05:45 PM

Als je alles wil weten over Belgische wijn, kun je best Stefaan Soenen volgen op Facebook en/of zijn artikels lezen op Perswijn en winestories. Naar mijn bescheiden mening is hij zich zowat aan het profileren als beste schrijver over dit onderwerp en hij organiseert zelfs degustaties met wijnbouwers, een schitterend initiatief.


RE: Beste Belgische wijnen - vinejo - 08-09-2018 10:07 PM

(08-09-2018 05:45 PM)wvd schreef:  Als je alles wil weten over Belgische wijn, kun je best Stefaan Soenen volgen op Facebook en/of zijn artikels lezen op Perswijn en winestories. Naar mijn bescheiden mening is hij zich zowat aan het profileren als beste schrijver over dit onderwerp en hij organiseert zelfs degustaties met wijnbouwers, een schitterend initiatief.

Hcensor censor censor


RE: Beste Belgische wijnen - frederik-bel - 20-09-2018 12:01 PM

De Beste Belgische Wijnen van dit jaar zijn gekend!
Veel oogst van 2017 die - bij ons en duidelijk ook de vakjury - al in de smaak vielen. Behalve paar tegenvallers, blijft de kwaliteit van Belgische wijnen elk jaar weer een beetje stijgen. Wegens tegenvallende oogst van de voorbije twee jaar, waren er echter minder inzendingen, 103 tov. 136 vorig jaar.

We hebben de details van de resultaten opgelijst op onze site: belartisan.be/nl/nieuws/dit-zijn-de-beste-belgische-wijnen-van-2018

Zitten jouw favorieten er bij? Zijn er die absoluut missen op de lijst?

De nieuwe rode van Hoenshof (Merlot-Cabernet) en Bon Baron (Megablend SAX, blend van ongeveer al hun rode cepages) sprongen er voor mij persoonlijk uit. In het wit waren Gloire De Duras en Vin De Liege me aangenaam bijgebleven.
Volledig persoonlijke smaak natuurlijk!


RE: Beste Belgische wijnen - Olivier - 20-09-2018 01:13 PM

Bedankt frederik!

Citaat:De nieuwe rode van Hoenshof (Merlot-Cabernet)

Ik zou deze wel eens willen proeven. Ik ben toch vrij sceptisch over het gebruik van merlot en zeker cabernet in onze contreien. Welke cabernet was het? Ze hebben het al zo moeilijk om cabernet rijp te krijgen in de Loire, laat staan België... Tenzij het misschien een hybride was? Cabernet Dorsa of zo?


RE: Beste Belgische wijnen - frederik-bel - 20-09-2018 01:35 PM

Ze gebruiken inderdaad Cabernet Dorsa. En hopelijk is hij binnenkort beschikbaar bij ons Wink


RE: Beste Belgische wijnen - FRANCISPICCART - 20-09-2018 06:26 PM

(20-09-2018 12:01 PM)frederik-bel schreef:  De Beste Belgische Wijnen van dit jaar zijn gekend!
Veel oogst van 2017 die - bij ons en duidelijk ook de vakjury - al in de smaak vielen. Behalve paar tegenvallers, blijft de kwaliteit van Belgische wijnen elk jaar weer een beetje stijgen. Wegens tegenvallende oogst van de voorbije twee jaar, waren er echter minder inzendingen, 103 tov. 136 vorig jaar.

We hebben de details van de resultaten opgelijst op onze site: belartisan.be/nl/nieuws/dit-zijn-de-beste-belgische-wijnen-van-2018

Zitten jouw favorieten er bij? Zijn er die absoluut missen op de lijst?

De nieuwe rode van Hoenshof (Merlot-Cabernet) en Bon Baron (Megablend SAX, blend van ongeveer al hun rode cepages) sprongen er voor mij persoonlijk uit. In het wit waren Gloire De Duras en Vin De Liege me aangenaam bijgebleven.
Volledig persoonlijke smaak natuurlijk!

Gloire de Duras kon me onlangs ook fel bekoren.
Wel vreemd dat ik geen enkele witte van Aldeneyck kan terugvinden. Niet ingediend of niet goed genoeg Frederik?


RE: Beste Belgische wijnen - don quichotte - 20-09-2018 09:25 PM

(20-09-2018 06:26 PM)FRANCISPICCART schreef:  
(20-09-2018 12:01 PM)frederik-bel schreef:  De Beste Belgische Wijnen van dit jaar zijn gekend!
Veel oogst van 2017 die - bij ons en duidelijk ook de vakjury - al in de smaak vielen. Behalve paar tegenvallers, blijft de kwaliteit van Belgische wijnen elk jaar weer een beetje stijgen. Wegens tegenvallende oogst van de voorbije twee jaar, waren er echter minder inzendingen, 103 tov. 136 vorig jaar.

We hebben de details van de resultaten opgelijst op onze site: belartisan.be/nl/nieuws/dit-zijn-de-beste-belgische-wijnen-van-2018

Zitten jouw favorieten er bij? Zijn er die absoluut missen op de lijst?

De nieuwe rode van Hoenshof (Merlot-Cabernet) en Bon Baron (Megablend SAX, blend van ongeveer al hun rode cepages) sprongen er voor mij persoonlijk uit. In het wit waren Gloire De Duras en Vin De Liege me aangenaam bijgebleven.
Volledig persoonlijke smaak natuurlijk!

Gloire de Duras kon me onlangs ook fel bekoren.
Wel vreemd dat ik geen enkele witte van Aldeneyck kan terugvinden. Niet ingediend of niet goed genoeg Frederik?

Mij verbazen toch een aantal wijnen met een gouden medaille die ik dronk en alles behalve hoog scoorden bij mij.
Wijnkasteel Vandeurzen Grüner Veltliner 2017: gebuisd; reductieve neus, arme wijn, mist kracht en karakter over gans de lijn, voor mij geen 5 euro waard. (tweemaal gedronken op 31 mei en 28 juni)
En dan ben ik nog braaf in mijn beoordeling. Twee andere forumbezoekers denken hier niet veel beter over. Eén ervan zegde zelfs dat deze wijn "stonk"
Drink dan maar een Oostenrijkse Grüner Veltliner waar je zelf geen 10€ moet voor neerleggen.
Kitsberg Chardonnay 2017: in hetzelfde bedje ziek als de Grüner Veltliner 2017.
Beide wijnen werden door dezelfde wijnboer gevinifieerd.

Wijnkasteel Vandeurzen Albariño 2017; nog niet gedronken ; er werden maar 300 flessen van gemaakt en zullen enkel te drinken zijn in het restaurant de Victorie in Linden.
Ik wist dat deze wijn aan een wedstrijd ging deelnemen maar vind het eigenaardig dat ik als particulier daar nog niet één fles van kan kopen.
Ik had wel de gelegenheid tijdens de oogst in 2016 een paar druifjes van deze volrijpe druiven te proeven en dat beloofde veel goeds.

@ frederik-be
Wie waren de juyleden van de Vereniging van Vlaamse Sommeliers?
Werd de wijn Wijnkasteel Vandeurzen Chardonnay 2017 ook aangeboden voor deze competitie?
Welke wijnen van Wijnkasteel Vandeurzen zijn er bij jou te koop? Ik vermoed geen.

EDIT:
Uitspraken van anderen over de wijn "Wijnkasteel Vandeurzen Grüner Veltliner 2017"
Een verre buurman: " Deze wijn smaakt naar niets"
Een wijnhandelaar waar ik wijn koop: " Deze wijn heeft inhoudelijk zeer weinig te vertellen; is wel technisch foutloos gemaakt"


RE: Beste Belgische wijnen - frederik-bel - 26-09-2018 05:39 PM

(20-09-2018 06:26 PM)FRANCISPICCART schreef:  Wel vreemd dat ik geen enkele witte van Aldeneyck kan terugvinden. Niet ingediend of niet goed genoeg Frederik?
Aldeneyck heeft inderdaad geen witte wijn ingezonden dit jaar. Naar eigen zeggen nog te jong.


RE: Beste Belgische wijnen - Vinogan(s) - 26-09-2018 08:22 PM

Tiens, hier stond toch een verslag van wie er allemaal in de jury zat?

Wie is er met die berichten aan de haal?


RE: Beste Belgische wijnen - FRANCISPICCART - 26-09-2018 08:34 PM

(26-09-2018 08:22 PM)Vinogan(s) schreef:  Tiens, hier stond toch een verslag van wie er allemaal in de jury zat?

Wie is er met die berichten aan de haal?

Dat stond hier: http://www.vinejo.freebb.be/thread-6097.html


RE: Beste Belgische wijnen - Vinogan(s) - 26-09-2018 08:36 PM

(26-09-2018 08:34 PM)FRANCISPICCART schreef:  
(26-09-2018 08:22 PM)Vinogan(s) schreef:  Tiens, hier stond toch een verslag van wie er allemaal in de jury zat?

Wie is er met die berichten aan de haal?

Dat stond hier: http://www.vinejo.freebb.be/thread-6097.html

Hartelijk dank, Francis!


RE: Beste Belgische wijnen - don quichotte - 26-09-2018 09:01 PM

(26-09-2018 08:34 PM)FRANCISPICCART schreef:  
(26-09-2018 08:22 PM)Vinogan(s) schreef:  Tiens, hier stond toch een verslag van wie er allemaal in de jury zat?

Wie is er met die berichten aan de haal?

Dat stond hier: http://www.vinejo.freebb.be/thread-6097.html

Niemand is er met de berichten aan de haal.
Maar de vier namen die in het antwoord vernoemd zijn is maar een zeer beperkt aantal van het totaal aantal juryleden die in het panel zaten.
En, niet alle juryleden hebben alle wijnen beoordeeld. Er waren vier seances.
Misschien dat het goed is dat de voorzitter van de club eens hier in detail komt uitleggen wat hun manier van aanpak is.
Tot nu toe alleen maar mooie verhaaltjes gehoord en gelezen.

Gisteren was ik nog bij het oogsten van een Belgische wijnbouwer.
Ik heb de druiven weer geproefd en dit beloofd zeker veel in potentiele zin maar grootse wijn verwacht ik er niet van.
(26-09-2018 05:39 PM)frederik-bel schreef:  
(20-09-2018 06:26 PM)FRANCISPICCART schreef:  Wel vreemd dat ik geen enkele witte van Aldeneyck kan terugvinden. Niet ingediend of niet goed genoeg Frederik?
Aldeneyck heeft inderdaad geen witte wijn ingezonden dit jaar. Naar eigen zeggen nog te jong.

En, hoe oud zijn die wijnranken?
Of bedoel je dat die 2017 maar pas op de fles ging?


RE: Beste Belgische wijnen - frederik-bel - 27-09-2018 12:00 PM

Te jong op fles inderdaad. De vorige jaren hebben ze met hun witte wijnen wel medailles gewonnen.

Vragen aan de organisatie stel je best aan de organisatie.


RE: Beste Belgische wijnen - don quichotte - 27-09-2018 01:08 PM

(27-09-2018 12:00 PM)frederik-bel schreef:  Te jong op fles inderdaad. De vorige jaren hebben ze met hun witte wijnen wel medailles gewonnen.

Vragen aan de organisatie stel je best aan de organisatie.

Citaat:Te jong op fles inderdaad.
Sta me toe dat ik dit in twijfel trek en voor mij eerder een drogreden is. ( onder voorwaarden dat ze het domein een lange veroudering voorschrijven alvorens dat de wijn drinkbaar is.)
Ik ben de mening toegedaan dat bij professionele botteling voor witte wijn een paar dagen rust ( max. 1 week) volstaan en voor rode een paar weken in functie van vinificatieproces en filtering of geen filtering.
Kocht ooit zo een witte Rhône wijn (Domaine Ste-Anne) op het ogenblik van de botteling op het domein.
De kartonnen gingen direct in mijn auto. (kreeg de etiketten los mee)
Een paar dagen rust in de kelder en dan gedronken.
Resultaat: excellent in vergelijking met de jaargang ervoor die dan 1 jaar in mijn kelder had gelegen.


RE: Beste Belgische wijnen - Venne - 27-09-2018 05:40 PM

Saint anne is een topper eh don !
Jury ? Allemaal commerce en ik durf zeggen onbekwame proevers.
Ik ken een jurylid in dit soort wedstrijden die een bepaalde streek moest gaan proeven en beoordelen. Maar hij had van die streek nog nooit een fles gedronken. En dat zijn dan gediplommeerde wijnmensenwatte

En geef maar gouden en zilveren medailles...


RE: Beste Belgische wijnen - vinejo - 27-09-2018 05:49 PM

(27-09-2018 05:40 PM)Venne schreef:  Saint anne is een topper eh don !
Jury ? Allemaal commerce en ik durf zeggen onbekwame proevers.
Ik ken een jurylid in dit soort wedstrijden die een bepaalde streek moest gaan proeven en beoordelen. Maar hij had van die streek nog nooit een fles gedronken. En dat zijn dan gediplommeerde wijnmensenwatte

En geef maar gouden en zilveren medailles...

Ik ken er ook zo ene...misschien was t dezelfde ;-)


RE: Beste Belgische wijnen - FRANCISPICCART - 27-09-2018 06:07 PM

(27-09-2018 05:49 PM)vinejo schreef:  
(27-09-2018 05:40 PM)Venne schreef:  Saint anne is een topper eh don !
Jury ? Allemaal commerce en ik durf zeggen onbekwame proevers.
Ik ken een jurylid in dit soort wedstrijden die een bepaalde streek moest gaan proeven en beoordelen. Maar hij had van die streek nog nooit een fles gedronken. En dat zijn dan gediplommeerde wijnmensenwatte

En geef maar gouden en zilveren medailles...

Ik ken er ook zo ene...misschien was t dezelfde ;-)

Straffe uitspraken!
Ik heb ook nog nooit een wijn uit China gedronken. Maar als men er me 20 liet proeven zou ik misschien toch wel de goede van de slechte kunnen onderscheiden, dat hoop ik toch! Moet je kenner zijn van een regio om goed te kunnen proeven?


RE: Beste Belgische wijnen - don quichotte - 27-09-2018 10:19 PM

(27-09-2018 05:40 PM)Venne schreef:  Saint anne is een topper eh don !
Jury ? Allemaal commerce en ik durf zeggen onbekwame proevers.
Ik ken een jurylid in dit soort wedstrijden die een bepaalde streek moest gaan proeven en beoordelen. Maar hij had van die streek nog nooit een fles gedronken. En dat zijn dan gediplommeerde wijnmensenwatte

En geef maar gouden en zilveren medailles...

Citaat:Saint Anne is een topper eh don!

Zeker en vast Venne. Voor mij een zeer goed domein en betaalbaar.
Hun gewone Côtes Du Rhône alleen al houdt het 20 jaar en meer uit in mijn kelder.
Citaat:Jury ? Allemaal commerce en ik durf zeggen onbekwame proevers


Als sommige juryleden ervan zeggen dat dit karaktertrekken heeft van een commerciële bedoening dan zal er zeker een pak waarheid in zitten.

En onbekwame proevers (sommeliers) zitten er zeker tussen die zelfs de basisregels van wijnschenken niet kennen. Rolleyes
Hoe dat deze ooit hun getuigschrift of diploma hebben behaald bij Syntra gaat er bij mij niet binnen.


RE: Beste Belgische wijnen - Vinogan(s) - 27-09-2018 10:39 PM

De link met Belgische wijn ontgaat me hier een beetje. T zal wel aan mij liggen...

Francis, uw vraag blijft een groot mysterie


RE: Beste Belgische wijnen - don quichotte - 20-10-2018 12:53 PM

Willen maar niet kunnen of eerst zien en dan geloven.
https://kanaalz.knack.be/nieuws/belgische-wijnen-voor-het-eerst-centraal-op-megavino/video-normal-1382541.html?_ga=2.43067237.1127948704.1540032083-750515184.1540032083

En Alain Bloeykens weer goed in vorm.


RE: Beste Belgische wijnen - wvd - 20-10-2018 01:54 PM

(20-10-2018 12:53 PM)don quichotte schreef:  Willen maar niet kunnen of eerst zien en dan geloven.
https://kanaalz.knack.be/nieuws/belgische-wijnen-voor-het-eerst-centraal-op-megavino/video-normal-1382541.html?_ga=2.43067237.1127948704.1540032083-750515184.1540032083

En Alain Bloeykens weer goed in vorm.

Ik ben gisteren even langs geweest. Toch wel een eigen stijl hier en daar.


RE: Beste Belgische wijnen - Kupers - 21-10-2018 03:22 PM

Ik denk dat vele wijnboeren enorm dankbaar zouden zijn als ze 'maar' 50hl/ha halen.


RE: Beste Belgische wijnen - wvd - 22-10-2018 10:35 AM

(21-10-2018 03:22 PM)Kupers schreef:  Ik denk dat vele wijnboeren enorm dankbaar zouden zijn als ze 'maar' 50hl/ha halen.

En blij dat ik ben dat de oogst in Europa's betere regio's rond de 90hl draait, stel je voor welke prijzen ze zouden vragen moest dat, ik zeg maar wat, amper rond de 35hl draaien.... Wat een geluk toch dat er nog goed geïnformeerde journalisten zijn!

Maar alle gekheid op een stokje, de gemiddelden per land, dat zal wel ongeveer kloppen denk ik. Nog steeds wordt hier en daar tot 200hl geoogst. Dat is hier en daar in Duitsland, in de Languedoc, de Po vlakte,...


RE: Beste Belgische wijnen - FRANCISPICCART - 27-10-2018 04:10 PM

Interessant artikel in De Tijd:
https://www.tijd.be/ondernemen/voeding-drank/De-groeipijnen-van-de-Belgische-wijnen/10063730?fbclid=IwAR23oP4IS1_4nHquclZ6eBIqBAj5v9t_4DJ04mw31etg9keggco37FmCGi0


RE: Beste Belgische wijnen - don quichotte - 27-10-2018 05:57 PM

(27-10-2018 04:10 PM)FRANCISPICCART schreef:  Interessant artikel in De Tijd:
https://www.tijd.be/ondernemen/voeding-drank/De-groeipijnen-van-de-Belgische-wijnen/10063730?fbclid=IwAR23oP4IS1_4nHquclZ6eBIqBAj5v9t_4DJ04mw31etg9keggco37FmCGi0


Ik las dit ook deze morgen en heb daar zeer veel bedenkingen bij.
Heb dit dan ook in mijn archieven gestoken.

Om maar een staaltje te geven de Chardonnay 2017 van UV is voor mij geen 10€ waard.
De Gruner Veltliner is volgens mij geen 5€ waard.
Deze laatste kreeg dan onlangs een gouden medaille.woeha
Het prijskaartje: 40€ ( of 45€ Gek? )
Maar wat wil je als er figuren rondlopen die een positieve R.O.I (return on investment) na 2 of 3 jaar willen hebben in de horeca of wijngebeuren.

Het spijt me maar dan moet het voor mij niet meer.

En aan die ROI van 2 of 3 jaar zal ik zeker niet meewerken. Dat laat ik aan anderen over.


RE: Beste Belgische wijnen - don quichotte - 29-10-2018 11:41 PM

(27-10-2018 04:10 PM)FRANCISPICCART schreef:  Interessant artikel in De Tijd:
https://www.tijd.be/ondernemen/voeding-drank/De-groeipijnen-van-de-Belgische-wijnen/10063730?fbclid=IwAR23oP4IS1_4nHquclZ6eBIqBAj5v9t_4DJ04mw31etg9keggco37FmCGi0

@ FRANCISPICCART

Ik vond dit een zeer interessant artikel en het verbaast me dat hier buiten mij geen reactie op is gekomen.
Misschien dat de lezer geen toegang krijgt om dit in "DE TIJD" te lezen of dat ze als wijnliefhebber geen interesse voor hebben

Staat er een "copyright " op dit artikel?


RE: Beste Belgische wijnen - FRANCISPICCART - 30-10-2018 12:13 AM

(29-10-2018 11:41 PM)don quichotte schreef:  
(27-10-2018 04:10 PM)FRANCISPICCART schreef:  Interessant artikel in De Tijd:
https://www.tijd.be/ondernemen/voeding-drank/De-groeipijnen-van-de-Belgische-wijnen/10063730?fbclid=IwAR23oP4IS1_4nHquclZ6eBIqBAj5v9t_4DJ04mw31etg9keggco37FmCGi0

@ FRANCISPICCART

Ik vond dit een zeer interessant artikel en het verbaast me dat hier buiten mij geen reactie op is gekomen.
Misschien dat de lezer geen toegang krijgt om dit in "DE TIJD" te lezen of dat ze als wijnliefhebber geen interesse voor hebben

Staat er een "copyright " op dit artikel?

@ Don
Geen idee feitelijk maar denk niet dat er een copyright op staat. Ik had het artikel eigenlijk op facebook gelezen door een post van een wijnvriend. Dus ik denk dat het voor iedereen toegankelijk was. Ik vond het artikel daarbij ook heel interessant, zeker omdat er cijfers getoond worden. Maar ik merk ook wel dat bijna niemand op dit forum veel interesse vertoont voor het fenomeen Belgische wijnen.


RE: Beste Belgische wijnen - Fre - 30-10-2018 07:18 AM

interessant artikel idd. De tekst toont ook aan dat de cijfers vaak genuanceerd moeten worden.

En ja ik ga niet echt mee in de hype rond Belgische wijnen. De laatste tasting bij de Zwijntjes rond Belgische wijnen heeft m’n enthousiasme ook niet aangewakkerd.


RE: Beste Belgische wijnen - Vinogan(s) - 30-10-2018 12:47 PM

Misschien ook eens met red bull proberen? Tongue

On topic: mij vielen er 2 dingen op - vooral bij kasteel Vandeurzen

1 Ze vragen 40/45 € voor een fles in hun eigen resto. Deze prijs is (in België) niet zo schokkend op resto. Neem een andere fles van 15 €: met de dikwijls gebruikte factor *3 zit je dus aan dezelfde prijs als je die op resto gebruikt. Het verschil is hier dat ze het met hun eigen flessen doen, dus geen leverancier hoeven te betalen. Op zich vind ik dat niet slecht gezien (economisch dan). Het probleem is dan wel dat ze die initiële prijs van 15 € blijkbaar niet waard zijn (kan ik niet over oordelen). Take it or leave it denk ik dan. Maar als ze die flessen dan ook voor dezelfde prijs voor thuis verkopen, ja dan Gek?

2 Als ik het zo even omreken, dan kom ik bij hen uit op een rendement van 57 hl/hec (behoudens rekenfouten Blush ). Als je dergelijke flessen aan 40/45 € per fles kunt slijten, dan denk ik dat er veel wijnbouwers stikjaloers zijn... Nu ja, in slechte jaren is er niks natuurlijk, dat is dan het risico dat je loopt


RE: Beste Belgische wijnen - wvd - 30-10-2018 12:47 PM

(30-10-2018 07:18 AM)Fre schreef:  interessant artikel idd. De tekst toont ook aan dat de cijfers vaak genuanceerd moeten worden.

En ja ik ga niet echt mee in de hype rond Belgische wijnen. De laatste tasting bij de Zwijntjes rond Belgische wijnen heeft m’n enthousiasme ook niet aangewakkerd.

Ik heb ook een kleine steekproef gedaan op Megavino en weliswaar een paar goede wijnen geproefd, maar als ik dan commentaren lees van blinddegustaties waar sommige Pinot Noir (en Chardonnay) het dan zou halen van een Bourgogne van dezelfde prijsklasse, dan moet ik toch wel even glimlachen...


RE: Beste Belgische wijnen - vinejo - 30-10-2018 01:21 PM

Dit artikel verhoogt zeker niet mijn interesse in Belgische wijnen (die nu al redelijk beperkt is). Over het financiële kan ik niet veel zeggen, ben een totale leek op dat gebied, maar het valt wel op dat de meest succesrijke domeinen in de rode cijfers zitten. Ik kan alleen maar vermoeden dat hier boekhoudkundige redenen voor zijn.
De mentaliteit die rondwaart in het artikel (ok, wel de Tijd, maar toch) is trouwens precies vooral die van geld investeringen en opbrengst. Die Urbain met zijn 700 miljoen die ons zijn wijn wil laten drinken aan 45 euro wil ik niet ontmoeten en zijn wijn nog minder.
En de laatste alinea in het artikel kan ik allerminst onderschrijven, bij mij is het net omgekeerd...:

“Vleminckx vindt dat de Belgische wijndrinker wel wat chauvinistischer mag zijn. Proeven is de boodschap, merkt Doomen op. ‘Belgische wijnen hebben soms de perceptie duur te zijn. Maar bij blindtesten blijkt keer op keer dat ze hun geld waard zijn’.”

Confused