wijnliefhebbers
Domaine Ostertag - Epfig - Afdrukversie

+- wijnliefhebbers (http://www.vinejo.freebb.be)
+-- Forum: Frankrijk (/forum-3.html)
+--- Forum: Elzas (/forum-25.html)
+--- Discussie: Domaine Ostertag - Epfig (/thread-5725.html)


Domaine Ostertag - Epfig - Fre - 06-02-2018 10:44 PM

André Ostertag is een fenomeen, een naam als een klok. Maar blijkbaar een klok die hier nog niet te vaak heeft geluid (oké, Peter had al naar deze wijnbouwer verwezen in een andere thread). Maar toch, deze man verdient op zijn minst een eigen stekje. Na een passage in de Bourgogne (dat toont dat de man smaak heeft Wink ), keerde hij terug naar het familiedomein in de Elzas. Hij liet de rendementen drastisch zakken en introduceerde vinificatietechnieken van andere regio's. Leuk om weten is ook dat André ook gefascineerd is door het werk van lokale beeldhouwers die zijn magnifieke flessen sieren. Biodynamisch.

Soit, nu de wijn: ik dronk de Fronholz Muscat uit 2014. Er zit nog wat spritz op de fles maar die gaat er snel uit. Al snel opent zich een pallet om u tegen te zeggen. Geel fruit, precisie en mineraliteit. Alles zeer uitgebalanceerd. De wijn zelf is behoorlijk mollig maar blijft ook in de mond zeer uitbelanceerd door precisiezuurtjes die heerlijk tintelen. Beste muscat ever (oké, ik geef toe dat ik dit niet zo vaak drink, maar dit is top). Heb uit nieuwsgierigheid ook de riesling Clos Mathis meegenomen.


RE: Domaine Ostertag - Epfig - Fre - 09-06-2018 11:24 AM

Clos Mathis Riesling 2016

Gisteren op dag 2 meer tijd genomen om de wijn aandachtig te proeven. Een stuk complexer en fijner in de neus op dag 1. Ananas maar ook redelijk wat vuursteen. In de mond is deze behoorlijk rond, waar geel fruit de overhand heeft. Daarna zetten de zuren mooi op. Absoluut geen lompe riesling. Behoorlijke lengte. Aan 28 eur is dit geen koopje. Voor die prijs mag ie net iets langer zijn.

Would buy again? Ja, maar dan wel ergens begin de 20 eur.


RE: Domaine Ostertag - Epfig - vinejo - 09-06-2018 11:32 AM

(09-06-2018 11:24 AM)Fre schreef:  Clos Mathis Riesling 2016

Gisteren op dag 2 meer tijd genomen om de wijn aandachtig te proeven. Een stuk complexer en fijner in de neus op dag 1. Ananas maar ook redelijk wat vuursteen. In de mond is deze behoorlijk rond, waar geel fruit de overhand heeft. Daarna zetten de zuren mooi op. Absoluut geen lompe riesling. Behoorlijke lengte. Aan 28 eur is dit geen koopje. Voor die prijs mag ie net iets langer zijn.

Would buy again? Ja, maar dan wel ergens begin de 20 eur.

Ik kan me voorstellen dat deze wijn op dag twee meer complexiteit toonde. Op dag 1 lijken topwijnen soms wat eenvoudig doordat het overvloedige jonge fruit de rest van de aroma s en smaken overstemt. Recent voorbeeld is Terrebrune, die op dag 2 veel complexer was dan bij openen. Ook bij jonge Medocs in topjaren kan dit voorkomen.
Voor wat betreft de Clos Mathis: het gebeurt niet veel dat ik riesling blind niet meteen herken**- hier dacht ik aan een wijn uit de Noordelijke Rhone. Heel lekker maar ik miste toch ietwat rieslingzuurtjes die het overvloedige fruit weerwerk konden bieden.

** dit is geen snoeverige uitspraak Wink elke wino zal beamen dat riesling blind de makkelijkst herkenbare druif is.


RE: Domaine Ostertag - Epfig - Olivier - 10-06-2018 11:25 AM

(09-06-2018 11:32 AM)vinejo schreef:  
(09-06-2018 11:24 AM)Fre schreef:  Clos Mathis Riesling 2016

Gisteren op dag 2 meer tijd genomen om de wijn aandachtig te proeven. Een stuk complexer en fijner in de neus op dag 1. Ananas maar ook redelijk wat vuursteen. In de mond is deze behoorlijk rond, waar geel fruit de overhand heeft. Daarna zetten de zuren mooi op. Absoluut geen lompe riesling. Behoorlijke lengte. Aan 28 eur is dit geen koopje. Voor die prijs mag ie net iets langer zijn.

Would buy again? Ja, maar dan wel ergens begin de 20 eur.

Ik kan me voorstellen dat deze wijn op dag twee meer complexiteit toonde. Op dag 1 lijken topwijnen soms wat eenvoudig doordat het overvloedige jonge fruit de rest van de aroma s en smaken overstemt. Recent voorbeeld is Terrebrune, die op dag 2 veel complexer was dan bij openen. Ook bij jonge Medocs in topjaren kan dit voorkomen.
Voor wat betreft de Clos Mathis: het gebeurt niet veel dat ik riesling blind niet meteen herken**- hier dacht ik aan een wijn uit de Noordelijke Rhone. Heel lekker maar ik miste toch ietwat rieslingzuurtjes die het overvloedige fruit weerwerk konden bieden.

** dit is geen snoeverige uitspraak Wink elke wino zal beamen dat riesling blind de makkelijkst herkenbare druif is.

Verrassende riesling. Bij het eerste gesnuif had ik wel een rieslinggevoel, met die mineraliteit en ananas die mijn eerste indrukken waren. Maar het mondgevoel zette mij volledig op een ander spoor, want dat ronde deed dan inderdaad denken aan noordelijke rhone. Met iets meer zuurtjes zou dit inderdaad meer zijn prijs waarmaken.