wijnliefhebbers
CONSTANT DUQUESNOY VINSOBRES - Afdrukversie

+- wijnliefhebbers (http://www.vinejo.freebb.be)
+-- Forum: Frankrijk (/forum-3.html)
+--- Forum: Rhone (/forum-4.html)
+--- Discussie: CONSTANT DUQUESNOY VINSOBRES (/thread-5728.html)


CONSTANT DUQUESNOY VINSOBRES - Tienne - 09-02-2018 01:53 PM

Enorm genoten van de Confidence 2014.
Recht uit de kelder en P&P.
Stevige, donkere maar toegankelijke wijn. Enorm drinkplezier.
Flesje paste perfect bij de couscous, ratatouille en lamskoteletjes / lamsfilet.


RE: CONSTANT DUQUESNOY VINSOBRES - Thierry Debaisieux - 31-07-2019 03:30 PM

Ik drink vaak de drie Cuvées van Constant-Duquesnoy, Vinsonbres, Confidence en In Fine.
De Vinsobres is zeer goed voor 11 of 12 €
Confidence is heerlijk,
en ik denk dat In Fine een grote wijn is.


RE: CONSTANT DUQUESNOY Cairanne 2016 - Thierry Debaisieux - 08-08-2019 05:24 PM

Ik had een zeer goede herinnering aan Cairanne Terra Rhona 2016 uit Constant-Duquesnoy,
ik heb het vanmiddag weer geproefd,
de neus is fris en aangenaam met zwarte kersen- en bosbessentoetsen van pepermunt en zoethout en een paar hints van kirsch,
de mond is geconcentreerd, vol en fris. De fijne looistof die een mooi volume geeft, ontmoet een zuurtje met zwart fruit smaken en kirsch nuances.
Het geheel is uitgebalanceerd en de afwerking met kirschnoten is lang.
10 €, een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding.
iets meer zuurgraad dan in de Vinsobres van 2016, lijkt mij.


RE: CONSTANT DUQUESNOY Confidence 2016 - Thierry Debaisieux - 24-08-2019 08:12 AM

Ik heb een Confidence 2016, Vinsobres de Constant-Duquesnoy geopend,
deze wijn lijkt me heerlijk,
de neus is verleidelijk en complex op bramen en bosbessen met hints van zwarte kersen en warme aardbeienpeper op basis van garrigue en zoethout,
de mond is harmonieus, met dichte en zijdezachte tanninen die een mooi volume geven en met een mooie zuurtegraad met aroma's van zwart fruit, op basis van een bitterheid van zoethout, wat zorgt voor frisheid. De afdronk is lang op zwart fruit en zoethout met een vleugje pepermunt.


CONSTANT DUQUESNOY VINSOBRES/CAIRANNE - Thierry Debaisieux - 24-08-2019 02:38 PM

Deze lunchtijd vergelijk ik twee flessen, Cairanne en Vinsobres (village) 2016. Op de neus is Cairanne, met zijn aroma's van rijp zwart fruit en garrigue, verleidelijk en fris, Vinsobres, met meer rood fruit en een achtergrond van heerlijke zoethout bitterheid, is charmant maar iets minder fris.
In de mond, Cairanne, geconcentreerd, charmant door zijn frisheid, heeft een mooie fruitige zurigheid, Vinsobres, geconcentreerd en een beetje meer "rond", biedt een beetje minder frisheid, meer vet en volume, maar het heeft een langere afdronk met een zeer aangename bitterheid.
Twee mooie wijnen tegen een zoete prijs.
Mijn smaak, maar het is persoonlijk, maakt dat ik de voorkeur geef aan Cairanne Terra Rhona terwijl ik de kwaliteiten van Vinsobres erken.


RE: CONSTANT DUQUESNOY VINSOBRES/CAIRANNE - vinejo - 24-08-2019 02:42 PM

(24-08-2019 02:38 PM)Thierry Debaisieux schreef:  Twee mooie wijnen tegen een zoete prijs.

Heart

Ik wil hier even wvd citeren

“Dat jij hier nu vanuit jouw "Franse" beleving je impressies schrijft in onze taal vind ik zeker erg leerrijk. We zien als het ware die andere insteek vertaald naar onze taal en dat is toch altijd weer net iets anders. Doe zo voort!”


RE: CONSTANT DUQUESNOY VINSOBRES - Thierry Debaisieux - 24-08-2019 02:50 PM

Ik begreep het, Jo,
het was beter om licht te schrijven, zoete het is zoet in de zin van zoet en vriendelijk.
Léon, mijn Lévrier Galgo is bijvoorbeeld een lieve en zoete hond.


RE: CONSTANT DUQUESNOY VINSOBRES - vinejo - 24-08-2019 02:58 PM

(24-08-2019 02:50 PM)Thierry Debaisieux schreef:  Ik begreep het, Jo,
het was beter om licht te schrijven, zoete het is zoet in de zin van zoet en vriendelijk.
Léon, mijn Lévrier Galgo is bijvoorbeeld een lieve en zoete hond.

Ik vond “zoet” nu net zo mooi in deze, Thierry Wink

(“Zoet” wordt bij ons meestal letterlijk gebruikt)


RE: CONSTANT DUQUESNOY VINSOBRES - wvd - 24-08-2019 04:56 PM

(24-08-2019 02:58 PM)vinejo schreef:  
(24-08-2019 02:50 PM)Thierry Debaisieux schreef:  Ik begreep het, Jo,
het was beter om licht te schrijven, zoete het is zoet in de zin van zoet en vriendelijk.
Léon, mijn Lévrier Galgo is bijvoorbeeld een lieve en zoete hond.

Ik vond “zoet” nu net zo mooi in deze, Thierry Wink

(“Zoet” wordt bij ons meestal letterlijk gebruikt)

Behalve dan in "Mijn zoeteke"?

Thierry heeft wellicht "doux" vertaald en dat staat zowel voor "zacht" als "zoet". Hier zouden wij kiezen voor een zachte prijs.

Eigenlijk is er in 't Frans geen echt apart woord voor de smaak "zoet".