wijnliefhebbers
Ramos Pinto - Douro - Afdrukversie

+- wijnliefhebbers (http://www.vinejo.freebb.be)
+-- Forum: Spanje/Portugal (/forum-15.html)
+--- Forum: Portugal (/forum-65.html)
+--- Discussie: Ramos Pinto - Douro (/thread-5744.html)


Ramos Pinto - Douro - Fre - 18-02-2018 03:36 PM

Ik bezocht dit Porthuis een 3-tal jaar terug. Een van de betere in de streek met afzetmarkt vooral in Braziliƫ en de America's. Hier bij ons iets minder bekend. Typerend voor de ports die we toen dronken, was de finesse en fraicheur.

Gisteren kreeg ik op restaurant de Duas Quintas 2014. Wijn gemaakt van druiven afkomstig uit 2 quinta's in de DOuro Superior, met wijnstokken op zekere hoogte. Slechts 20% vd oogst ziet barrique, 30% grote oude tonnen van 1000l en de rest in inox cuves. 41% touriga Nacional, 36% Touriga Franca. De rest lokale druiven

Behoorlijk koele wijn, geen turbo charged portugees. Fijne kruiden. Ontbreekt wel wat gelaagdheid. Op den duur kreeg ik zo'n kartongeurtje in het glas dat sterker kwam opzetten na verloop van tijd. Ik liet het even weten aan de eigenaar maar die vond dat er niets aan de hand was. Het was vrij subtiel maar toch...

Conclusie: beetje moeilijk te beoordelen maar toch geen spek naar mijn bek. Toch wilde ik een nieuwe thread openen van dit domein om hun ports eens onder de aandacht te brengen. Die zijn meer een aanrader dan hun Duas Quintas.


RE: Ramos Pinto - Douro - Jordaens - 18-02-2018 03:42 PM

Waarschijnlijk nog zo'n eigenaar die al dan niet bewust een slechte kurk verwart met vatlagering...


RE: Ramos Pinto - Douro - Fre - 18-02-2018 07:17 PM

(18-02-2018 03:42 PM)Jordaens schreef:  Waarschijnlijk nog zo'n eigenaar die al dan niet bewust een slechte kurk verwart met vatlagering...
Boenk er op! Hij vertelde me dat ik waarschijnlijk verwarde met de houtlagering


RE: Ramos Pinto - Douro - Jean - 23-02-2018 01:17 PM

Ik bezocht dit huis ook. En toen was het eigendom van de keten rond... Louis Roederer...


RE: Ramos Pinto - Douro - wvd - 23-02-2018 03:53 PM

(18-02-2018 07:17 PM)Fre schreef:  
(18-02-2018 03:42 PM)Jordaens schreef:  Waarschijnlijk nog zo'n eigenaar die al dan niet bewust een slechte kurk verwart met vatlagering...
Boenk er op! Hij vertelde me dat ik waarschijnlijk verwarde met de houtlagering

Een lage drempel voor TCA is een ramp.... Onlangs had ik het tegenovergestelde. Een klant kloeg over 2 verschillende witte wijnen die ze samen geopend hadden, allebei kurk. Ik zei breng maar snel terug en een maand (!) later waren ze er daar mee. Lichte (straf!) oxidatie, verder niks mis mee. Toch maar vervangen....