wijnliefhebbers
Stéphane Magnien, Morey - Afdrukversie

+- wijnliefhebbers (http://www.vinejo.freebb.be)
+-- Forum: Frankrijk (/forum-3.html)
+--- Forum: Bourgogne (/forum-5.html)
+--- Discussie: Stéphane Magnien, Morey (/thread-6005.html)


Stéphane Magnien, Morey - vinejo - 22-07-2018 04:42 PM

Michel, Frederic, Henri Magnien... allen hebben ze hier al hun eigen topic.
Stephane Magnien verdient er echter ook eentje.
Hij nam in 2008 het wijngoed over van zijn vader en werkt sindsdien gestaag aan de kwaliteit om wijnen te produceren die "vol, fris, elegant en terroirgebonden" zijn.
Het domein is gelegen in Morey St Denis, achter de kerk. Magnien bezit 4,5 ha en maakt naast villagewijnen in Morey en Chambolle ook 2 premier crus en Grand cru (Charmes Chambertin).

Ik opende gisteren de Morey St Denis 2015.
Eerste dag was deze wijn nog wat scherp in aroma s en mondgevoel.
Weggezet en vandaag opnieuw geprobeerd.
De neus is redelijk intens, met vooral zwart fruit (rijpe blauwe bes), donkere chocolade, verf, cacao, wat kruidigheid (peper).
In de mond is de wijn behoorlijk soepel en sappig, zachte zuurtjes (Vee dacht niet aan een Bourgogne omdat hij niet zuur genoeg was- oogstjaar speelt hier een rol natuurlijk). De materie is heel mooi en evenwichtig verdeeld, enkel in de redelijk droge afdronk tonen de tannines eventjes wat ze nog in petto hebben.
Heel mooie wijn, nu al zeer aangenaam om drinken maar minstens nog een jaar of tien potentieel. 90
Vanop het domein voor me meegebracht door een goede ziel, 21 euro betaald.
Is dit nu zijn geld waard?
Voor een Bourgogne, ja!
Maar heb ik hier meer van genoten dan onlangs van de half zo dure de Clos Roilette Fleurie 2014?
Neen.


RE: Stéphane Magnien, Morey - don quichotte - 22-07-2018 07:52 PM

(22-07-2018 04:42 PM)vinejo schreef:  ……...
Vanop het domein voor me meegebracht door een goede ziel, 21 euro betaald.
Is dit nu zijn geld waard?
Voor een Bourgogne, ja!
Maar heb ik hier meer van genoten dan onlangs van de half zo dure de Clos Roilette Fleurie 2014?
Neen.

Ik hou van dat soort vergelijkingen en trek daar reeds lang mijn conclusies uit.
Met gevolg, ik koop bijna geen Bourgognes meer.


RE: Stéphane Magnien, Morey - Innesto - 22-07-2018 10:05 PM

(22-07-2018 07:52 PM)don quichotte schreef:  
(22-07-2018 04:42 PM)vinejo schreef:  ……...
Vanop het domein voor me meegebracht door een goede ziel, 21 euro betaald.
Is dit nu zijn geld waard?
Voor een Bourgogne, ja!
Maar heb ik hier meer van genoten dan onlangs van de half zo dure de Clos Roilette Fleurie 2014?
Neen.

Ik hou van dat soort vergelijkingen en trek daar reeds lang mijn conclusies uit.
Met gevolg, ik koop bijna geen Bourgognes meer.

Awel Don,... de uitspraak/bedenking: “Voor een Bourgogne is dit zijn geld wel waard.”... Dit zegt voor mij eigenlijk al genoeg. Moest dit een wijn zijn uit pakweg Sicilië, Veneto of de Beaujolais dan zou men dit voor deze prijs als absoluut niet koopwaardig klasseren. Of ben ik verkeerd?

By the way, ik dronk uit de drie bovengenoemde regio’s afgelopen maanden Bourgondische wijnen waaraan veel echte Bourgognes niet kunnen tippen. En dan zwijg ik nog over het Duitse neefje van de Bourgondische Pinot Noir. En je gaat mij niet horen roepen dat uit de Bourgogne niets goeds (roods) komt, integendeel. Maar onder de 25 euro…? En zo ja, beter dan vergelijkbare wijnen uit dezelfde prijsvork uit andere regio’s/landen?


RE: Stéphane Magnien, Morey - vinejo - 22-07-2018 10:09 PM

(22-07-2018 10:05 PM)Innesto schreef:  
(22-07-2018 07:52 PM)don quichotte schreef:  
(22-07-2018 04:42 PM)vinejo schreef:  ……...
Vanop het domein voor me meegebracht door een goede ziel, 21 euro betaald.
Is dit nu zijn geld waard?
Voor een Bourgogne, ja!
Maar heb ik hier meer van genoten dan onlangs van de half zo dure de Clos Roilette Fleurie 2014?
Neen.

Ik hou van dat soort vergelijkingen en trek daar reeds lang mijn conclusies uit.
Met gevolg, ik koop bijna geen Bourgognes meer.

Awel Don,... de uitspraak/bedenking: “Voor een Bourgogne is dit zijn geld wel waard.”... Dit zegt voor mij eigenlijk al genoeg. Moest dit een wijn zijn uit pakweg Sicilië, Veneto of de Beaujolais dan zou men dit voor deze prijs als absoluut niet koopwaardig klasseren. Of ben ik verkeerd?

Awel, Innesto, ja ge zijt verkeerd.
Ik zeg dat enkel omdat Bourgogne gewoon overprijsd is in al zijn appelaties. En als ik dan vergelijk met wat je in Bourgogne kan krijgen voor 20 euro vind ik dit zijn geld waard.
Heb je trouwens gelezen dat ik de Beaujolais aan de helft van de prijs even goed vond?


RE: Stéphane Magnien, Morey - don quichotte - 22-07-2018 10:33 PM

(22-07-2018 10:09 PM)vinejo schreef:  
(22-07-2018 10:05 PM)Innesto schreef:  
(22-07-2018 07:52 PM)don quichotte schreef:  
(22-07-2018 04:42 PM)vinejo schreef:  ……...
Vanop het domein voor me meegebracht door een goede ziel, 21 euro betaald.
Is dit nu zijn geld waard?
Voor een Bourgogne, ja!
Maar heb ik hier meer van genoten dan onlangs van de half zo dure de Clos Roilette Fleurie 2014?
Neen.

Ik hou van dat soort vergelijkingen en trek daar reeds lang mijn conclusies uit.
Met gevolg, ik koop bijna geen Bourgognes meer.

Awel Don,... de uitspraak/bedenking: “Voor een Bourgogne is dit zijn geld wel waard.”... Dit zegt voor mij eigenlijk al genoeg. Moest dit een wijn zijn uit pakweg Sicilië, Veneto of de Beaujolais dan zou men dit voor deze prijs als absoluut niet koopwaardig klasseren. Of ben ik verkeerd?

Awel, Innesto, ja ge zijt verkeerd.
Ik zeg dat enkel omdat Bourgogne gewoon overprijsd is in al zijn appelaties. En als ik dan vergelijk met wat je in Bourgogne kan krijgen voor 20 euro vind ik dit zijn geld waard.
Heb je trouwens gelezen dat ik de Beaujolais aan de helft van de prijs even goed vond?

Jo, en het is juist omdat er nog zeer velen zijn die die overprijsde Bourgogne willen betalen dat dit onzinnig systeem in leven blijft.


RE: Stéphane Magnien, Morey - wvd - 23-07-2018 11:06 AM

(22-07-2018 10:33 PM)don quichotte schreef:  
(22-07-2018 10:09 PM)vinejo schreef:  
(22-07-2018 10:05 PM)Innesto schreef:  
(22-07-2018 07:52 PM)don quichotte schreef:  
(22-07-2018 04:42 PM)vinejo schreef:  ……...
Vanop het domein voor me meegebracht door een goede ziel, 21 euro betaald.
Is dit nu zijn geld waard?
Voor een Bourgogne, ja!
Maar heb ik hier meer van genoten dan onlangs van de half zo dure de Clos Roilette Fleurie 2014?
Neen.

Ik hou van dat soort vergelijkingen en trek daar reeds lang mijn conclusies uit.
Met gevolg, ik koop bijna geen Bourgognes meer.

Awel Don,... de uitspraak/bedenking: “Voor een Bourgogne is dit zijn geld wel waard.”... Dit zegt voor mij eigenlijk al genoeg. Moest dit een wijn zijn uit pakweg Sicilië, Veneto of de Beaujolais dan zou men dit voor deze prijs als absoluut niet koopwaardig klasseren. Of ben ik verkeerd?

Awel, Innesto, ja ge zijt verkeerd.
Ik zeg dat enkel omdat Bourgogne gewoon overprijsd is in al zijn appelaties. En als ik dan vergelijk met wat je in Bourgogne kan krijgen voor 20 euro vind ik dit zijn geld waard.
Heb je trouwens gelezen dat ik de Beaujolais aan de helft van de prijs even goed vond?

Jo, en het is juist omdat er nog zeer velen zijn die die overprijsde Bourgogne willen betalen dat dit onzinnig systeem in leven blijft.

Dat is uiteraard de nagel op de kop: als niemand die prijzen nog wil betalen, dan moeten ze wel zakken. De kwaliteit zal dan op den duur ook wel terug zakken naar de niveau's uit de jaren 60 en 70, toen de meeste boeren het zout op hun patatten niet verdiende. Maar dat gaat echt niet gebeuren uiteraard, er komen steeds maar nieuwe markten bij en iedereen wil die wijnen.

Alle wijnen uit de bekendste en beroemdste regio's zullen op den duur voor de normale verdiener quasi onbetaalbaar worden. In Bourgogne zien en voelen we dit het eerst. Dat komt doordat daar nu eenmaal niet meer gemaakt kan worden dan nu het geval is. Uitbreiden kan er amper, misschien nog een beetje in de vroegere Côte de Dijon, waar al enkele projecten opgestart zijn.
Zoals iedereen op dit forum weet, klimmen zelfs in de grootste kwaliteitsregio van de wereld, Bordeaux, de prijzen van de bekendste wijnen en dat ondanks de zeer grote productie. Ook in Châteauneuf du Pape is dit langzaamaan op gang gekomen en gisteren nog schreef ik hier nog ergens een caveat ivm de Langhe. Ook daar gaan we snel naar (nog) hogere prijzen, want ook daar zijn er geen uitbreidingsmogelijkheden. Ik schat dat de topwijnen er binnen de 5 jaar op (huidig) Bourgogndisch niveau zitten.
Voorlopig zitten we nog goed in de Chianti, maar hoelang nog?
Spanje? Ik werk met censor en ik zou de nieuwe jaren binnenhalen, maar wat geschrokken van de prijzen. Zoals alle leden ongetwijfeld weten, bestaat in Rioja voornamelijk het systeem van druiventelers die verkopen aan de bodega's. Welnu, navraag leerde me dat de prijs per kg druiven in 3 jaar met zomaar eventjes 30% gestegen is. Hoe komt dat denk je?

Ben je liefhebber van de wijnen van Bourgogne, Langhe, Brunello en wellicht ook (noordelijke) Rhône: now is the time!
Met Chianti, (zuidelijke) Rhône, Beaujolais,... kunnen we nog wel even verder en in Bordeaux vindt hij die goed zoekt altijd wel iets genietbaars aan een ordentelijke prijs.


RE: Stéphane Magnien, Morey - Innesto - 23-07-2018 11:28 AM

(23-07-2018 11:06 AM)wvd schreef:  
(22-07-2018 10:33 PM)don quichotte schreef:  
(22-07-2018 10:09 PM)vinejo schreef:  
(22-07-2018 10:05 PM)Innesto schreef:  
(22-07-2018 07:52 PM)don quichotte schreef:  
(22-07-2018 04:42 PM)vinejo schreef:  ……...
Vanop het domein voor me meegebracht door een goede ziel, 21 euro betaald.
Is dit nu zijn geld waard?
Voor een Bourgogne, ja!
Maar heb ik hier meer van genoten dan onlangs van de half zo dure de Clos Roilette Fleurie 2014?
Neen.

Ik hou van dat soort vergelijkingen en trek daar reeds lang mijn conclusies uit.
Met gevolg, ik koop bijna geen Bourgognes meer.

Awel Don,... de uitspraak/bedenking: “Voor een Bourgogne is dit zijn geld wel waard.”... Dit zegt voor mij eigenlijk al genoeg. Moest dit een wijn zijn uit pakweg Sicilië, Veneto of de Beaujolais dan zou men dit voor deze prijs als absoluut niet koopwaardig klasseren. Of ben ik verkeerd?

Awel, Innesto, ja ge zijt verkeerd.
Ik zeg dat enkel omdat Bourgogne gewoon overprijsd is in al zijn appelaties. En als ik dan vergelijk met wat je in Bourgogne kan krijgen voor 20 euro vind ik dit zijn geld waard.
Heb je trouwens gelezen dat ik de Beaujolais aan de helft van de prijs even goed vond?

Jo, en het is juist omdat er nog zeer velen zijn die die overprijsde Bourgogne willen betalen dat dit onzinnig systeem in leven blijft.

Dat is uiteraard de nagel op de kop: als niemand die prijzen nog wil betalen, dan moeten ze wel zakken. De kwaliteit zal dan op den duur ook wel terug zakken naar de niveau's uit de jaren 60 en 70, toen de meeste boeren het zout op hun patatten niet verdiende. Maar dat gaat echt niet gebeuren uiteraard, er komen steeds maar nieuwe markten bij en iedereen wil die wijnen.

Alle wijnen uit de bekendste en beroemdste regio's zullen op den duur voor de normale verdiener quasi onbetaalbaar worden. In Bourgogne zien en voelen we dit het eerst. Dat komt doordat daar nu eenmaal niet meer gemaakt kan worden dan nu het geval is. Uitbreiden kan er amper, misschien nog een beetje in de vroegere Côte de Dijon, waar al enkele projecten opgestart zijn.
Zoals iedereen op dit forum weet, klimmen zelfs in de grootste kwaliteitsregio van de wereld, Bordeaux, de prijzen van de bekendste wijnen en dat ondanks de zeer grote productie. Ook in Châteauneuf du Pape is dit langzaamaan op gang gekomen en gisteren nog schreef ik hier nog ergens een caveat ivm de Langhe. Ook daar gaan we snel naar (nog) hogere prijzen, want ook daar zijn er geen uitbreidingsmogelijkheden. Ik schat dat de topwijnen er binnen de 5 jaar op (huidig) Bourgogndisch niveau zitten.
Voorlopig zitten we nog goed in de Chianti, maar hoelang nog?
Spanje? Ik werk met censor en ik zou de nieuwe jaren binnenhalen, maar wat geschrokken van de prijzen. Zoals alle leden ongetwijfeld weten, bestaat in Rioja voornamelijk het systeem van druiventelers die verkopen aan de bodega's. Welnu, navraag leerde me dat de prijs per kg druiven in 3 jaar met zomaar eventjes 30% gestegen is. Hoe komt dat denk je?

Ben je liefhebber van de wijnen van Bourgogne, Langhe, Brunello en wellicht ook (noordelijke) Rhône: now is the time!
Met Chianti, (zuidelijke) Rhône, Beaujolais,... kunnen we nog wel even verder en in Bordeaux vindt hij die goed zoekt altijd wel iets genietbaars aan een ordentelijke prijs.

WVD,

Deze raadgeving werd mij onlangs nog in de oren gefluisterd door een Limburgse wijnhandelaar. Wat Bourgogne en prijzen betreft hetzelfde verhaal. Volgens hen gaat het in de "Côte d'Or" eigenlijk nergens meer om als je spreekt over de relatie prijs/kwaliteit. Hoewel zij nog wel dergelijke wijnen voeren drukte hij mij op het hard te focussen op de betere witte wijnen uit Mâconnais en Chalonnais. Hoewel zeker niet goedkoop zijn deze nu nog betaalbaar en mits je selectief te werk gaat vaak minstens even goed of beter dan veel duurdere neefjes noordwaarts. Ook voor zijn privékelder lag zijn focus momenteel hier en voor rood op het noorden van Italië.


RE: Stéphane Magnien, Morey - wvd - 23-07-2018 02:26 PM

(23-07-2018 11:28 AM)Innesto schreef:  
(23-07-2018 11:06 AM)wvd schreef:  
(22-07-2018 10:33 PM)don quichotte schreef:  
(22-07-2018 10:09 PM)vinejo schreef:  
(22-07-2018 10:05 PM)Innesto schreef:  
(22-07-2018 07:52 PM)don quichotte schreef:  
(22-07-2018 04:42 PM)vinejo schreef:  ……...
Vanop het domein voor me meegebracht door een goede ziel, 21 euro betaald.
Is dit nu zijn geld waard?
Voor een Bourgogne, ja!
Maar heb ik hier meer van genoten dan onlangs van de half zo dure de Clos Roilette Fleurie 2014?
Neen.

Ik hou van dat soort vergelijkingen en trek daar reeds lang mijn conclusies uit.
Met gevolg, ik koop bijna geen Bourgognes meer.

Awel Don,... de uitspraak/bedenking: “Voor een Bourgogne is dit zijn geld wel waard.”... Dit zegt voor mij eigenlijk al genoeg. Moest dit een wijn zijn uit pakweg Sicilië, Veneto of de Beaujolais dan zou men dit voor deze prijs als absoluut niet koopwaardig klasseren. Of ben ik verkeerd?

Awel, Innesto, ja ge zijt verkeerd.
Ik zeg dat enkel omdat Bourgogne gewoon overprijsd is in al zijn appelaties. En als ik dan vergelijk met wat je in Bourgogne kan krijgen voor 20 euro vind ik dit zijn geld waard.
Heb je trouwens gelezen dat ik de Beaujolais aan de helft van de prijs even goed vond?

Jo, en het is juist omdat er nog zeer velen zijn die die overprijsde Bourgogne willen betalen dat dit onzinnig systeem in leven blijft.

Dat is uiteraard de nagel op de kop: als niemand die prijzen nog wil betalen, dan moeten ze wel zakken. De kwaliteit zal dan op den duur ook wel terug zakken naar de niveau's uit de jaren 60 en 70, toen de meeste boeren het zout op hun patatten niet verdiende. Maar dat gaat echt niet gebeuren uiteraard, er komen steeds maar nieuwe markten bij en iedereen wil die wijnen.

Alle wijnen uit de bekendste en beroemdste regio's zullen op den duur voor de normale verdiener quasi onbetaalbaar worden. In Bourgogne zien en voelen we dit het eerst. Dat komt doordat daar nu eenmaal niet meer gemaakt kan worden dan nu het geval is. Uitbreiden kan er amper, misschien nog een beetje in de vroegere Côte de Dijon, waar al enkele projecten opgestart zijn.
Zoals iedereen op dit forum weet, klimmen zelfs in de grootste kwaliteitsregio van de wereld, Bordeaux, de prijzen van de bekendste wijnen en dat ondanks de zeer grote productie. Ook in Châteauneuf du Pape is dit langzaamaan op gang gekomen en gisteren nog schreef ik hier nog ergens een caveat ivm de Langhe. Ook daar gaan we snel naar (nog) hogere prijzen, want ook daar zijn er geen uitbreidingsmogelijkheden. Ik schat dat de topwijnen er binnen de 5 jaar op (huidig) Bourgogndisch niveau zitten.
Voorlopig zitten we nog goed in de Chianti, maar hoelang nog?
Spanje? Ik werk met censor en ik zou de nieuwe jaren binnenhalen, maar wat geschrokken van de prijzen. Zoals alle leden ongetwijfeld weten, bestaat in Rioja voornamelijk het systeem van druiventelers die verkopen aan de bodega's. Welnu, navraag leerde me dat de prijs per kg druiven in 3 jaar met zomaar eventjes 30% gestegen is. Hoe komt dat denk je?

Ben je liefhebber van de wijnen van Bourgogne, Langhe, Brunello en wellicht ook (noordelijke) Rhône: now is the time!
Met Chianti, (zuidelijke) Rhône, Beaujolais,... kunnen we nog wel even verder en in Bordeaux vindt hij die goed zoekt altijd wel iets genietbaars aan een ordentelijke prijs.

WVD,

Deze raadgeving werd mij onlangs nog in de oren gefluisterd door een Limburgse wijnhandelaar. Wat Bourgogne en prijzen betreft hetzelfde verhaal. Volgens hen gaat het in de "Côte d'Or" eigenlijk nergens meer om als je spreekt over de relatie prijs/kwaliteit. Hoewel zij nog wel dergelijke wijnen voeren drukte hij mij op het hard te focussen op de betere witte wijnen uit Mâconnais en Chalonnais. Hoewel zeker niet goedkoop zijn deze nu nog betaalbaar en mits je selectief te werk gaat vaak minstens even goed of beter dan veel duurdere neefjes noordwaarts. Ook voor zijn privékelder lag zijn focus momenteel hier en voor rood op het noorden van Italië.

Dat is zo, maar nu komen er ook in Pouilly-Fuissé premier cru's, benieuwd wat dat gaat geven. Rully's kunnen ook heel mooi zijn, ook al in een andere, eigen stijl, maar qua bewaring zitten we daar wat minder, als dat al van belang is. Op het gevaar af gecensureerd te worden, kijk ook eens naar de witte uit het noorden van de Côte de Nuits, daar zitten echte pareltjes tussen die je koopt aan de helft van witte Côte de Beaune.

Hierboven refereerde ik eigenlijk voornamelijk naar de grote bewaarwijnen. Dat is toch waar de liefhebber uiteindelijk naar verlangt, iets proeven uit vervlogen tijden en dat is dan toch meestal rood. Met "het noorden van Italië" bedoelt hij wellicht de Langhe en opgelet, het gaat daar echt flink vooruit. Momenteel vind je in Alto_Piëmonte nog wel grote bewaarwijnen aan aanvaardbare prijzen, maar je weet, Roberto Conterno kocht zich in bij Nervi. Ik kreeg tijdens mijn vakantie een eerste aanbod van hun wijnen die dit najaar vrijgegeven worden en waar Roberto dus niks mee te maken heeft. De prijzen kwamen wel van een agent, maar lagen EXW toch wel op niveau (heel) grote Barolo. Als dat werkelijk doorgaat, zullen de anderen snel volgen, geen twijfel aan. Ook bij Antoniolo en La Prevostura moet ik elk jaar reeds op voorhand reserveren, want binnen de 3 à 4 maand na release is alles weg!


RE: Stéphane Magnien, Morey - Fre - 04-05-2019 02:20 PM

Morey Saint Denis 2013
Wijn met een eerder gesloten karakter. Na schudden toch een vrij complexe neus. Vooral het krijtige valt opnieuw op. Een wijnjaar voor puristen zei iemand. I tend to see why. In de mond laat deze wijn zich ook niet direct kennen. Redelijk wat volume, zeker niets schraal wat 2013 soms wordt verweten. Wel eindigend op stugge tannines. Deze wijn heeft mi zeker potentieel maar is nog niet 'done'. Komt wel goed.


RE: Stéphane Magnien, Morey - Vince - 04-05-2019 08:45 PM

daar waar de 1ste en 2de dag gelijk waren, toont de wijn zich op de derde dag op z'n best; de wijn wint aan openheid, volume, opvallend meer fruit, kers (vandaag fruitday in tegenstelling tot vorige 2 dagen...) eerder op zuurtjes dan op tannines
geruststellend dat deze villages het 3 dagen uithoudt in een minder groot millésime, het beste zal idd nog komen


RE: Stéphane Magnien, Morey - Vince - 18-09-2021 11:57 AM

Morey 1 cru Faconnières, 2012
ik kreeg deze wijn zonet blind voorgeschoteld. In de neus vond ik hem mooi, edel, wel evolutie. In de mond idem, maar wat me opviel was de korte afdronk. Ik kon de wijn moeilijk situeren maar ging wel voor 2012 en "zeker geen 1 cru wegens de korte afdronk"
(...)
Aromatisch licht tertiaire toetsen van pruimen. Een wijn die ongetwijfeld in combinatie met een gericht lekker zal zijn. Maar om zo te drinken toch ontgoochelend.

De laatste maanden proef ik af en toe 2012 en het begint herkenbaar te worden. Los van de wijnbouwer. Ik geef grif toe dat ik me mispakt heb aan dit millésime. 2008 staat meestal voor onevenwichtige aciditeit. 2012 is het millésime van de dilutie. En in beide millésimes zullen er ongetwijfeld mooie uitzonderingen zijn.
Eigenlijk reken ik Forey's Vosne 1 cru les Gaudichots van vorig weekend (zie topic Heevie Teusted) al tot de uitzonderingen.


RE: Stéphane Magnien, Morey - wvd - 18-09-2021 01:21 PM

(18-09-2021 11:57 AM)Vince schreef:  Morey 1 cru Faconnières, 2012
ik kreeg deze wijn zonet blind voorgeschoteld. In de neus vond ik hem mooi, edel, wel evolutie. In de mond idem, maar wat me opviel was de korte afdronk. Ik kon de wijn moeilijk situeren maar ging wel voor 2012 en "zeker geen 1 cru wegens de korte afdronk"
(...)
Aromatisch licht tertiaire toetsen van pruimen. Een wijn die ongetwijfeld in combinatie met een gericht lekker zal zijn. Maar om zo te drinken toch ontgoochelend.

De laatste maanden proef ik af en toe 2012 en het begint herkenbaar te worden. Los van de wijnbouwer. Ik geef grif toe dat ik me mispakt heb aan dit millésime. 2008 staat meestal voor onevenwichtige aciditeit. 2012 is het millésime van de dilutie. En in beide millésimes zullen er ongetwijfeld mooie uitzonderingen zijn.
Eigenlijk reken ik Forey's Vosne 1 cru les Gaudichots van vorig weekend (zie topic Heevie Teusted) al tot de uitzonderingen.

Wow, ik heb totaal tegenovergestelde ervaring met 2012, maar dat kan natuurlijk gerelateerd zijn aan de producenten....Wink
Ik vind het vooral straf dat je 2012 het jaar van de dilutie vindt, terwijl het net een jaar is met lagere opbrengsten (bij LF halve oogst) en de (goede) wijnen dus net vrij geconcentreerd zijn.


RE: Stéphane Magnien, Morey - Vince - 18-09-2021 05:52 PM

Zo staat het inderdaad in de boekskes, concentratie, maar nog niet veel van gemerkt , hopelijk ben ik fout, maar het valt me wel op dat 2012 zelden besproken wordt. Iedereen maar wachten...
Open doen jongens, zijn wijnen van 9 jaar oud dus het mag gaan komen.zeker?


RE: Stéphane Magnien, Morey - Fre - 18-09-2021 06:04 PM

(18-09-2021 05:52 PM)Vince schreef:  Zo staat het inderdaad in de boekskes, concentratie, maar nog niet veel van gemerkt , hopelijk ben ik fout, maar het valt me wel op dat 2012 zelden besproken wordt. Iedereen maar wachten...
Open doen jongens, zijn wijnen van 9 jaar oud dus het mag gaan komen.zeker?

Over de vintage lees overal 'hold'. Ook op de site van Domaine Arlaud. Daar staat bovendien:
"This vintage will age well. The wines already show good maturity and excellent concentration. If you decide to open a bottle to taste, give the wine plenty of air, as it tends to be reductive at this stage."
Ik ga toch nog een jaar of 2-3 wachten met de grotere appellaties of GC's.


RE: Stéphane Magnien, Morey - vinejo - 08-07-2022 11:56 AM

Gisteren met pvdw een fles Faconnieres 2015 uitgelebberd.
Eerst nog wat gesloten maar na enige tijd openbaarde zich een schitterende, lange, complexe pinot noir.
92-93


RE: Stéphane Magnien, Morey - Vince - 08-07-2022 10:38 PM

Stephane is een late dertiger, maar old school en een vroege plukker. Hij maakt wijnen die soms veel geduld vragen. Werd nog ontdekt door Gerard Basset, beste sommelier ter wereld, voor die veel te jong overleed in 2019.


RE: Stéphane Magnien, Morey - vinejo - 27-05-2023 11:35 PM

De “gewone” Morey St Denis 2015 gedronken vanavond in Nijdrop.
Gewoonweg pérfect op dronk. Putje a gogo, heerlijk bos, zacht en evenwichtig in de mond. 90-91


RE: Stéphane Magnien, Morey - vinejo - 07-10-2023 11:08 PM

De Morey Aux Petites Noix 2014 gedronken deze namiddag met Gerten.
Blijkbaar een blend van drie premier cru’s Clos Baulet, Les Gruenchers en Monts Luisants
Heel mooie Bourgogneneus, putje a gogo.
In de mond redelijk krachtig, mooi body, eindigt met wat voelbare tannines.
Goede wijn maar toch ontgoochelend voor een Premier Cru.